• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1204
تعداد نظرات : 1251
زمان آخرین مطلب : 5516روز قبل
آموزش و تحقيقات
● تاریخچه 
۱) در نظریه کمیته نانوایان تهران که در تاریخ ۱۹/۲/۱۳۲۶ در تهران منتشر شده است این‌طور ابراز عقیده شده است: شاه عباس برای رفاه حال طبقات تهیدست و لشکریان خود که غالباً در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند به فکر چاره افتاد و راه حل این مشکل را از ”شیخ بهائی“ که از اجلّه علما بود درخواست کرد. ”شیخ بهائی“ نیز با تفکر و تعمق تنور سنگکی را ابداع نمود. 
۲) نظریه نانوایان درباره پیدایش نان سنگک: 
نظریه اکثریت نانوایان تهران اینست که یکی از سلاطین ساسانی بیمار می‌‌شود و طبیب معالج تجویز می‌کند که برای شاه نانی تهیه کنند که روی سنگریزه پخته شده باشد. در اجرای این دستور ریگ را روی ساج ریخته و زیر آن را آتش نمودند و خمیر را روی ریگ داغ قرار دادند اما به این طریق یک طرف نان پخته نشد با قرار دادن ساجی دیگر بالای آن سعی کردند تا دو روی نان پخته شود و بدین‌ترتیب طی سال‌ها کار و تجربه تنور سنگکی به شکل امروزی تکمیل گردید. 
● تعریف نان سنگک 
نان سنگک نانیست که از آرد گندم سالم و مرغوب و آب خالص و نمک به‌دست می‌آید و ترش آن هم که در خمیر آن به‌کار می‌رود از همان آرد و آب و نمک تهیه می‌شود. 
نان سنگک از نظر طعم و مزه و هضم آسان بهترین نان ایران بلکه هم بهترین نان دنیا باشد، در پخت این نان به‌جز سه ماده فوق از هیچ افزودنی دیگر استفاده نمی‌شود. 
● آرد مخصوص سنگک 
آرد نان سنگک باید از گندمی تهیه شود که مزرعه آن دچار آفت‌هائی از قبیل: سن یا زنگ یا سرمای شدید بی‌موقع نشده و خوشه‌های خرمن گندم باران نخورده باشد. 
در حال حاضر انواع مختلفی از نان از جمله سنگک، تافتون، لواش و بربری در ایران به مصرف می‌رسند که خوشبختانه این نان‌ها از شر الک‌های چند صفر مصون مانده‌اند. هر چند متأسفانه در گوشه و کنار نان سفید به چشم می‌خورد و فروشندگان ادعا می‌کنند که این نان‌ها را با آرد چند صفر تهیه کرده‌اند. 
آزمایش‌هائی که روی نان سنگک انجام گرفته نشان می‌دهد که این نان تقریباً کامل بوده و در تهیه‌ٔ آن آرد چند صفر به‌کار نرفته است یعنی تقریباً تمام املاح و ویتامین‌ها غنی نیست: ویتامین A و B۲ آن کافی است، ویتامین C وجود ندارد و B۱ نیز در اثر حرارت بسیار کم می‌شود. اغلب نان‌های ایرانی در معده دچار تخمیر نشاسته‌ای شده و تنها ۵% نان‌های سنگک و اگر برشته باشند کمتر از ۵% هضم نشده و دفع می‌شوند. در بیشتر کشورهای جهان نان یک غذای اصلی است و در اثر استفاده زیاد از نان سفید، نسل بشر رو به انهدام می‌رود. جای بسی تأسف است که مصرف نان سفید در کشور ما روز به روز زیادتر می‌شود. آن‌چه تاکنون گفتیم مربوط به نان سفید بود که با الک کردن به‌دست می‌آید و بدتر از آن نان سفید شیمیائی است آردهای سفید تنها آردهای الک کرده ساده نیستند بلکه در بعضی کارخانجات آنها را با مواد شیمیائی سفید می‌کنند (گازهای سمی) و بدتر، این‌که به‌جای خمیر ترش هم مواد شیمیائی به‌کار می‌برند که کارخانجات شیمیائی آنها را به‌جای خمیر ترش ساخته‌اند. این خمیر ترش مصنوعی از ترکیبات زاج سفید است که باید جداً از مصرف آن خودداری گردد، آزمایش آن بر روی سگ معلوم کرد که مولد زخم‌های سخت معده و روده می‌باشد، هم‌چنین بر روی غدد تناسلی زنان، سبب کوچک شدن و عدم کارائی تخمدان می‌شود. یکی دیگر از موارد خطرزا استفاده از کودهای شیمیائی در تولید گندم است سلول‌های سرطانی حاوی مقدار زیادی پتاسیم می‌باشند و کودهای مصنوعی این خطر را به مقدار زیادی دارا هستند. 
به تمامی بیماران و افراد سالم توصیه می‌شود که نان سفید را از غذا خود حذف کنند و به‌جای آن نان سیاه کامل بخورند که بهترین نمونه آن نان سنگک است. 
سبوس جدا خارجی گندم را تشکیل می‌دهد و آن قسمت از گندم است که دائماً در معرض آفتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشید استفاده می‌کند. به‌طور کلی تمام قسمت‌های زنده و فعال گندم در پوست آن جمع می‌شود موادی که به سبوس می‌چسبند عبارتند از: مواد چربی، مواد فسفردار و از همه بالاتر گلوتن که تنها قسمت ازت‌دار گندم است و جزء مصالح ساختمان بدن به‌شمار می‌رود. 
ـ سیلیس: عامل ساختمان رزون‌ها، استحکام استخوان‌ها، تقویت قلب و کلیه‌ها با کمک اکسیژن هوا. 
ـ فسفر: مغز و سیستم عصبی، استخوان‌ها و جذب کلسیم 
ـ منیزیم: جلوگیری از سرطان 
ـ روغن گندم: حاوی ویتامین E است و سایر مواد عبارتند از: نمک، آرسنیک، پتاسیم و فلوئور که تمام این مواد با الک کردن آرد از آن جدا می‌شوند. 
اشخاصی که با نان سفید تغذیه می‌شوند ۵۸% آن را هضم نکرده و دفع می‌نمایند ولی اگر این افراد با نان کامل تغذیه شوند فقط ۵% آن را هضم نشده دفع می‌نمایند. 
● انواع نان 
ـ نان سفید: نانی است که از آرد سفید تهیه شده باشد یعنی نانی که در تهیه آن فقط دانهٔ غلات به‌کار رفته باشد و البته این نان سفید طبیعی است. 
ـ نان کامل: نانی است که در تهیه آن دانه کامل گندم (دانه به همراه سبوس) به‌کار رفته است. 
ـ نان سبوس‌دار: در این نان به‌طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری نسبت به نان سفید وجود دارد. مواد فیبری برای رفع یبوست مفید است و نیز جزء مواد غذائی مطلوب باکتری‌های روده هستند که علیه امراض میکروبی روده اقدام می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌نمایند. هم‌چنین کلسترول و مواد سمی حاصل از تجربه مواد غذائی را جذب کرده و از روده دفع می‌کنند. 
علت این‌که نان سبوس‌دار مورد علاقه افرادی است که کار فکری زیاد می‌کنند، این است که نان سبوس‌دار دارای ویتامین B۲ و نیاسین می‌باشد که سبب تمرکز و دقت عمل شده و شادابی و خوشحالی را در انسان به وجود می‌آورند. 
برای کودکان نیز بسیار خوب است مخصوصاً در دورانی که سلول‌های عصبی در حال رشد هستند آهن موجود در نان سبوس‌دار سبب باهوشی و رفتار خوب کودکان می‌شود. 
آرد سبوس‌دار دارای ماده‌ای به نام فنی‌توئین است که مواد معدنی مثل آهن، کلسیم و منیزیم را جذب کرده و مانع استفاده بدن از آنها می‌شود به همین دلیل گفته می‌شود استفاده از جوش شیرین در تهیه نان در نانوائی‌ها، باعث کمبود آهن به‌خصوص در بدن مردان می‌شود، در حالی‌که اگر در مدت طولانی توسط خمیر ترش دربیاید، ماده فنی‌توئین توسط آنزیم‌های موجود در غلات تجزیه شده و بدن انسان می‌تواند از مواد معدنی نان استفاده کند
يکشنبه 31/6/1387 - 13:27
آموزش و تحقيقات
یکی از گزینه‌های پیش‌رو برای استفاده از ذخایر فراوان گاز طبیعی کشور و ایجاد ارزش افزوده مناسب برای آنها، تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های نفتی در یک فرآیند (GTL (Gas to Liquid است. تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی با استفاده از فرآیند فیشر ـ تروپش (F-T)، از ابتدای ابداع آن در سال ۱۹۲۳ توسط فرانس فیشر (F.Fischer) و هانس تروپس (H.Tropsch) مورد توجه بسیاری قرار داشته است که البته به دلیل اقتصادی نبودن، تاکنون به عنوان یک راه حل تجاری فراگیر برای بهره‌برداری از منابع گاز طبیعی بکار گرفته نشده است.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:26
آموزش و تحقيقات
مهم ترین وجه تمایز بخش کشاورزی و دامپروری از سایر بخش ها، توام بودن این بخش با ریسک و عدم حتمیت است، محصولات کشاورزی و دامپروری در فرآیند تولید همواره در معرض خطرات گوناگونی از جمله سیل، آتش سوزی، شیوع آفات و... می باشند و همین امر باعث نوسان شدیدی در درآمد کشاورزان و دامپروران شده است. در این مطالعه، با استفاده از روش قاعده اول اطمینان که توسط روی (۱۹۵۳) ارایه شده است، درجه ریسک گریزی کشاورزان تعیین گردید. سپس رابطه درجه ریسک گریزی کشاورزان و خصوصیات اقتصادی – اجتماعی آنان مورد مطالعه قرار گرفت. داده های مورد نیاز مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه از ۴۵ مرغدار منطقه مورد مطالعه در سال ۱۳۸۲ جمع آوری گردید. نتایج حاصله حاکی از آن است که اغلب مرغداران شهرستان مورد مطالعه، دارای درجه ریسک گریزی بالایی بوده و از میان خصوصیات اقتصادی – اجتماعی مرغداران نظیر سن، سواد، تجربه، عضویت در شرکت تعاونی، عضویت در بیمه و تعداد دفعات جوجه ریزی در سال گذشته، تنها دو متغیر تحصیلات و تعداد دفعات جوجه ریزی در سال گذشته، اثر معنی داری بر روی درجه ریسک گریزی مرغداران داشته اند.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:26
آموزش و تحقيقات
با توجه به خلا تحقیقات کاربردی زیست محیطی، پژوهش حاضر با جمع آوری اطلاعات تولیدی سال ۱۳۸۲ کلیه کشتارگاههای دام فعال استان تهران نمونه برداری از پساب مبادی ورودی و خروجی سیستمهای تصفیه فاضلاب آنها و همچنین سنجش پارامتری بار آلی و شیمیایی و میکروبی، و به کارگیری رهیافت اقتصاد سنجی تحلیل مرز تصادفی از طریق برازش تابع مرز تصادفی فاصله ستانده نرمال شده، مقادیر کارایی به کارگیری منابع و کارایی زیست محیطی را ارزیابی و در گروههای مختلف کشتارگاهی مقایسه و تحلیل کرده است. همچنین با آزمونهای آماری، اثر بخشی سیستمهای رایج تصفیه در بهبود عملکرد زیست محیطی تعیین شده است. 
نتایج نشان داد اکثر کشتارگاهها به لحاظ زیست محیطی کارا نیستند (متوسط کاراییهای زیست محیطی و به کارگیری منابع به ترتیب ۵۷.۷۴ و ۵۲.۷۵ درصد است) در حالی که ارتقای عملکرد زیست محیطی با فناوری های موجود امکان پذیر است. همچنین مقادیر کارایی، بهتر بودن وضعیت کشتارگاههای مکانیزه، واحدهای غیر دولتی و سیستمهای تصفیه بیولوژیک را نسبت به واحدهای سنتی و دولتی تایید می کند. در پایان ضمن ارایه راهکارهای بهبود کارایی زیست محیطی این روش به عنوان مبنای علمی ارزیابی عملکرد از بعد زیست محیطی واحدهای تولیدی به برنامه ریزان و سیاستگذاران این عرصه پیشنهاد شده است.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:25
آموزش و تحقيقات
تنش خشکی یکی از مهمترین مشکلات تولید گیاهان زراعی در مناطق خشک و نیمه خشک جهان نظیر ایران می باشد. با کاربرد برخی مواد افزودنی نظیر پلیمرهای سوپرجاذب، می توان از بارندگی های پراکنده و سایر منابع محدود آب در امر حفظ و ذخیره آب در خاک استفاده نموده و با بهبود شرایط فیزیکی خاک، چنین موادی می توانندمانع از تنش های رطوبتی در مناطق خشک و نیمه خشک گردند. در این بررسی تاثیر چهار مقدار پلیمر سوپرجاذب Tarawat A۲۰۰ (صفر، ۷۵، ۱۵۰ و ۲۲۵ کیلوگرم در هکتار) و سه فاصله آبیاری (۶، ۸ و ۱۰ روز یکبار) روی رشد و عملکرد سویا رقم L۱۱ تحت شرایط مزرعه ای در مزرعه پژوهشی پردیس ابوریحان، دانشگاه تهران در بهار سال ۱۳۸۲، مورد بررسی قرار گرفت. 
در این آزمایش برای صفات عملکرد دانه، وزن صد دانه، تعداد غلاف در شاخه فرعی، تعداد غلاف در ساقه اصلی، تعداد شاخه در بوته، ارتفاع بوته و درصد پروتئین دانه اختلاف معنی داری بین دورهای آبیاری وجود داشت و روند تاثیر دور آبیاری روی هریک از صفات مذکور به صورت خطی بود. از سوی دیگر عملکرد دانه، وزن صد دانه، تعداد غلاف در شاخه اصلی، عملکرد روغن دانه، درصد پروتئین و عملکرد پروتئین دانه تحت تاثیر مقادیر مختلف سوپرجاذب قرار گرفتند. بطوریکه با افزایش مقادیر سوپرجاذب هریک از صفات مذکور روند افزایشی داشت. نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد ۲۲۵ کیلوگرم پلیمر سوپرجاذب در هکتار بین مقادیری که در این آزمایش بررسی شدند، بهترین تاثیر را بر رشد وعملکرد سویا در تمامی شرایط آبیاری (آبیاری معمول و یا تحت شرایط تنش خشکی) از خود نشان داد.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:25
آموزش و تحقيقات
کاهش نزولات جوی، رشد جمعیت و شرایط خاص جغرافیایی ایران سبب گردیده‌اند که مدیران کشور بیش از پیش به کنترل و مهار آب‌های سطحی توجه نموده و ساخت سد را به عنوان یک عامل راهبردی در دستور کار خود قرار دهند.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:25
آموزش و تحقيقات
همه ما داستانهای ترسناک خیالی در مورد نگه داری و پرورش Discus شنیده ایم. فرض کنیم که آنها بسیار حساس و مستعد مبتلا شدن به بیماراهای مختلفی هستند، مراقبت ویژه نیاز دارند ، از مخفی گاه خود به ندرت خارج میشوند ، در مورد غذا مشکل پسند هستند و و و. آیا شما واقعا فکر میکنید همه اینها گناه Discus است که چنین آفریده شده؟ 
اجازه دهید طبق تجربیات شخصی خودم به شما بگویم که این ماهی چقدر ظریف طبع و حساس است. این ماهی ممکن است در معرض هرگونه ناملایمتی قرار بگیرد. حتی قبل از رسیدن آن به کشور مقصد که میتواند روی آن تاثیر منفی نیز بگذارد. ماهی پس از گرفته شدن از زیستگاه طبیعی اش در پلاستیک هایی قرار میگیرد که فقط حدود ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) آب دارد. این مقدار آب برای آنست که از بیرون پریدن ماهی جلوگیری شود و بیشترین سطح ممکن برای میزان هوا نسبت به حجم آب است،? به منظور جابجایی گازها فراهم شود. این آب که حجم آن بین ۲/۱ تا ۱ گالون (۲ تا ۴ لیتر) است باید چند بار در روز تعویض شود ولی به ماهی ها غذا داده? نمیشود. این روند? معمولا حداقل یک هفته یا بیشتر طول میکشد تا زمانی که به محل نگه داری موقت برسند. در آنجا آنها را در قفسهایی که در آب رودخانه قرار دارند نگه داری میکنند تا وقتی که قایقی اتفاقا آنها را خریداری کرده و به کشتی‌‌های باری دیگری منتقل کند و این به این معناست که ماهیهای بیچاره باز باید چندین روز بدون غذا در پلاستیک بسر برند. در کشتی معمولا آنها را در حوضچه های سیمانی قرار میدهند تا هنگامی که به کشور مقصد مانند آمریکا ، آلمان یا ژاپن منتقل شده و بدست عمده فروشها برسند. عمده فروشها معمولا Discus را در آبی نگه میدارند که برای آن مناسب نیست. در چنین شرایطی آنها سپس به فروشگاههای آکواریم یا فروشنده های جزء منتقل میشوند. غذای مناسب؟ نه خیر ، از غذای آنچنانی خبری نیست! استرس؟ تا دلتان بخواهد! 
حالا ماهی بدست شما رسیده در شرایطی که بشدت تحت فشار روحی بوده که ممکن است حتی به بیماری های انگلی یا باکتریایی منجر شود و به شما می‌‌گویند که این ماهی بسیار لطیف و حساس است! این واقیت که ماهی هنوز زنده است نشان دهنده استقامت و پایداری آنست. اکنون با وضعیت موجود شما چگونه میتوانید بیشترین کمک را به آن بکنید؟ باید بدنبال کدام ویژگیها در یک ماهی باشید قبل از اینکه آنرا خریداری کنید؟ چه باید بکنید وقتی ماهی را به خانه خود منتقل کردید؟ 
▪ باید قبل از خرید Discus خود یا هر ماهی دیگر موارد زیر را مورد نظر خود داشته باشید: 
۱) به دنبال ماهی باشید که وقتی به تانک آب نزدیک میشوید برای غذا خوردن به شما نزدیک شود. 
۲) آیا پیشانی ماهی به اندازه پهنای چشمها است؟ دیسکوسی را که پیشانی باریکی دارد انتخاب نکنید چراکه آنها معمولا مبتلا به انگلهای داخلی میباشند. 
۳) اگر مدفوع شفاف ، دراز و رشته مانندی بدنبال ماهی مشاهده کردید هیچ ماهی از آن تانک نخرید. این هم میتواند نسان دهنده انگل‌ها یا باکتری‌های درونی ماهی باشد. 
۴) ماهی را نخرید که از دیگر ماهیها دوری گزیده و به گوشه ها پناه میبرد. 
۵) ماهی را انتخاب نکنید که دارای رنگی تیره و/ یا چشمهای برجسته است. 
۶) مطمئن شوید که در خط سر یا خطهای پهلوهای ماهی جراحتی وجود ندارد. گاه از این جراحات ماده چرکینی تراوش میکند. 
۷) دم و باز دم ماهی را بررسی کنید. آیا یکنواخت است؟ آبششها باید تقریبا در هر ثانیه یک بار باز یا بسته شوند. 
ـ بسیار مهم: اگر حتی یکی از ماهیهای یک ظرف سریع تنفس میکنند یا تنها از یک آبشش استفاده میکنند از آن هیچ ماهی نخرید. این عارضه از انگل فلاک آبشش ناشی میشود که از مقاوم ترین ، رایج ترین و کشنده ترین انگلهای Discus میباشد. 
۸) درجه حرارت مخزن آب را چک کنید. باید بین ۸۴ تا ۸۶ درجه فارنهایت باشد (۲۹ تا ۳۰ درجه سانتیگراد). اگر دمای آب ۵ یا ۶ درجه کمتر است ممکن است ماهی سرما خرده و مستعد ابتلا به انگل "Ich" شده باشد. نگاه کنید که لکه کوچک سفید نمک مانندی روی بدن ماهی وجود نداشته باشد. 
۹) از صاحب فروشگاه در مورد غذایی که به Discus میدهد سوال کنید. با اینحال بهتر است خودتان نگاه کنید که در حال خوردن چه چیزی هستند. من شخصا اگر ببینم که به آنها کرماهی بسته بندی شده یا کرمهای سیاه داده میشود (که در آمریکا ، کالیفرنیا معمول است) در مورد خرید آنها شک خواهم کرد مگر اینکه شما به عمل خود آگاهی داشته باشید. علی الخصوص غذای "Tubifex" بسیار خطرناک است. برای من فرقی نمیکند حتی اگر آنها را شسته باشند یا در آب جاری نگه داشته باشند و یا مواد ضدعفونی کننده زده باشند. این کرمها از گندابهای تصویه نشده بدست می آیند. آنها نه تنها همه نوع باکتری مضر برای ماهیها را به همراه دارند بلکه شامل کرمهای چسبنده نیز میشوند. از آنها دوری کنید! 
▪ اخطار – دیسکوسهای آسیای جنوب شرقی در اکثر موارد بیشتر با کرمهای "Tubifex" تغذیه میشوند. بین مراقبت آنها و نگهداری از دیگر ماهیهایی که به تور افتاده‌اند فرقی وجود ندارد بنابراین مبتلا به اکثر بیماریهای ذکر شده میباشند درحالیکه در مورد خرید دیسکوسی که در آمریکای شمالی یا آلمان پرورش داده شده با خیال راحت تری میتوانید تصمیم بگیرید. البته اینها معمولا گرانتر هستند (ولی ارزش پولی را که میدهید دارند). 
کارهای انگشت شماری هستند که با انجام دادن آنها میتوانید درصد مواجه شدن با مشکلات احتمالی را کم کنید و در عوض کمک کنید تا دیسکوسهای شما به خانه جدید خود خو بگیرند.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:24
آموزش و تحقيقات
محفظه احتراق موتور مشابه سیستم تزریق، مسیر طولانی در گسترش و تکامل تدریجی فنی را گذرانده است و بررسی تاریخچه طراحی آن خسته کننده است. اما بررسی امکانات تکنولوژی و از طرفی کامل بودن احتراق سوخت و اکسید کننده و شرایط عایق حرارتی لازم و مفید است. 
برای همه محفة‌ها در اصل خطوط کلی مشخص کننده، مشابه است. در ابتدای محفظه صفحه انژکتور نصب می‌شود. وظیفه آن آماده سازی سوخت و اکسید کننده برای احتراق و ایجاد مخلوط سوخت واکسیدکننده یا به عبارت دیگر تامین اختلاط مناسب است. در محفظه احتراق انرژی حرارتی تولید می‌شود و محصولات احتراق ابتدا از قسمت همگرای نازل، سپس از قسمت واگرای آن عبور می‌کند. این که همگرایی چقدر باید باشد و این که حجم محفظه احتراق مناسب چیست، همه این‌ها سئوالاتی است که بعدا زمانی که در خصوص ویژگی‌های احتراق و جریان بحث می‌کنیم، بررسی خواهد شد. 
درجه حرارت بالای محصولات احتراق، لزوم فرایند خنک‌کاری را بیان می‌کند. این مشکل خیلی ظریف است و محاسبات دقیق و همچنین بررسی دقیق رژیم تزریق را می‌طلبد. ما فعلا فقط اصول کلی را بررسی می‌کنیم. مقدار حرارت اصلی(سوخت و یا کسید کننده) گرفته می‌شود. بدین جهت محفظه احتراق دو جداره ساخته می‌شود و عنصر خنک کننده به طور مستقیم به صفحه انژکتور وارد نمی‌شود، بلکه ابتدا به کلکتور نازل وارد می‌شود و از آن‌جا در جهت خلاف جریان به انژکتورها هدایت می‌شود که مقدار لامز حرارت را از دیواره داخلی جذب می‌کند. 
این مشکلات در محفظه‌های احتراق حل شده است. آن‌ها در سالهای دراز بدون تغییر مانده‌اند، اما راه حل‌های مناسب سال به سال تغییر می‌کند. بدین جهت محفظه احتراق یک‌سازه ظریف و دقیق توام با هنر خاص طراحی باقی مانده است. 
هم‌اکنون محفظه موتور v-۲ در مقایسه با نمونه‌های جدید، مشابه یک عتیقه است که ارزش نگهداری در موزه‌های صنعتی را دارد. سازه آن از فولاد و با جوشکاری ساخته شده و خیلی بزرگ و سنگین است. در این محفظه برای قابلیت اعتماد بیشتر فرایند اختلاط، چند عدد محفظه نیم‌کروی کوچک نصب شده است. احتراق از این محفظه‌های کوچک شروع می‌شود و در محفة احتراق اصلی خاتمه می‌یابد. سازه آن پیچیده است و مهم‌تر این که از دیدگاه تکنولوژی مناسب نیست. در محفظه‌های امروزی معمولا از صفحه انژکتورهای تخت استفاده می‌شود که در آن‌ها به راحتی و به سادگی چند صد انژکتور نصب می‌شود که تامین کننده جریان حرارتی یکنواخت در طول محفظة احتراق استوانه‌ای است. همچنین ساخت محفظه احتراق استوانه‌ای خیلی راحت‌تر است. 
هنگام طراحی محفظه احتراق باید مقاومت و پایداری پوسته در برابر تنش‌های حرارتی داخلی را در نظر گرفت. پوسته داخلی تحت فشار خارجی اضافی اعمالی قرار دارد و اگر تدابیر خاصی برای آن در نظر گرفته نشود، ممکن است پایداری خود را از دست بدهد. همان طوری که از درس مقاومت مصالح می‌دانیم برای این که تنش بحرانی را افزایش دهیم، باید سختی پوسته را در خمش افزایش دهیم. به عبارت دیگر باید در این حالت ضخامت پوسته را افزایش داد. اما پوسته نه فقط تحت بار است، بلکه همان‌طور که می‌دانید به شدت از داخل گرم می‌شود. درجه حرارت دیواره به شدت تابعی از مقاومت حرارتی است که با افزایش ضخامت پوسته افزایش می‌یابد(این مطلب در ادامه با محسابات تایید می‌شود). این بدین معنی است که برای پوسته‌های صخیم‌تر خطر داغ برداشتن محلی بیشتر است که در نتیجه ذوب می‌شود. در صخامت‌های کم، پوسته قابلیت تحمل فشار اضافی خارجی را ندارد. 
راه حل واحد برای ضد و نقیض ایجاد شده، اتصال دو پوسته به یکدیگر است. پوسته جداره خارجی تحمل بارهای حرارتی وارده از گاز را ندارد و باید بارهای نیروی اصلی را تحمل کند و پوسته داخلی که در یکسری نقاط با پوسته خارجی متصل است، انتقال دهنده نیرو است. در نتیجه پوسته را باید از موادی ساخت که هادی حرارتی خوبی باشد، و در عین حال پایداری حرارتی خوبی نیز داشته باشد و ضخامت آن هم در حد امکان کم باشد. 
چنین راه حلی برای مشکل خنک‌کاری از خیلی قبل بررسی شده بود، اما برای انجام آن مدت‌ها امکان تکنولوژی لازم موجود نبود. 
از جمله در محفظه احتراق موتور موشک v-۲ از نظر سازه‌ای هیچ شباهتی به موتورهای موشک امروزی ندارد . پوسته داخلی فولادی با صحامت به نسبت زیاد است و در چندین نقطه دور از یکدیگر به صورت حلقه‌ای با سوراخ‌هایی برای عبور سیال خنک کننده(الکل اتیلیک) به پوسته خارجی متصل شده است. در این سازه ضخامت دیواره خنک شونده در محل اتصال زیاد است و خنک‌کاری غیر مؤثر است و به رغم تدابیر اندیشیده شده، مجبور به کم کردن غلظت الکل تا ۷۵% شده‌اند. در نتیجه علل ذکر شده شبیه به چگونگی اتصال پوسته و غیره، افت چند ده واحد از ضربه مخصوص پیش‌ران را داریم. 
در حال حاضر، طراحان، روش‌های متعددی را که تقریبا شبیه به یکدیگر است، برای اتصال پوسته‌ها به کار گرفته‌اند. 
در روش اول، اتصال پوسته‌ها به کمک یک ورقه نازک صورت می‌گیرد. روش دوم بدین صورت است که پوسته داخلی که با گاز داغ در تماس است، از یک ورقه نازک با پره‌های طولی فرز شده ساخته می‌شود. سومین روش به نحوی است که ناحیه محفظه احتراق از مجموعه‌ای با لولههای نازک به شکل خاص فرم داده شده تشکیل شده است. در همه این طرح‌ها، ضخامت المان‌های مقاوم حرارتی خیلی زیاد نیست و در حد چند دهم میلی‌,تر است و فاصله آزادعبور(گام) جریان که تحت اثر فشار خارجی است، در جد ۳ الی ۴ میلی‌متر انتخاب می‌شود. جنس پوسته داخلی از مس یا برنز است. پوسته خارجی از فولاد ساخته می‌شود. در پوسته خارجی نازل برای تحمل بارهای نیرویی، رینگ‌هایی(حلقه‌هایی) برای محکم شدن نصب می‌شود. 
چون صخامت دیواره خنک شونده خیلی زیاد نیست و جنس آن از سری مواد هادی حرارت است، مقاومت حرارتی دیواره خیلی کم است،‌بنابراین حرارت تا نقطه ذوببالا نمی‌رود و سیستم خنک‌کاری حتی با چنین فلز سبکی مانند مس به خوبی و کاملا مناسب کار می‌کند. برای اتصال پوسته‌ها و شبکه‌ها(کاریگیت‌ها) به یکدیگر از بریز در خلاء با فویل‌های به نسبت کنترل دقیق و فیکسچرهای خاصی برای تولید لازم دارد. تکنولوژی آماده سازی قطعه نیمه خام که بعدا از آن شبکه‌ها به یکدیگر مونتار خواهند شد فرایند کاری پیچیده‌ای دارد و با فرم دهی تحت فشار بالای داخلی در پرس‌های مخصوص انجام می‌پذیرد. 
انتخاب روش مناسب خنک‌کاری بر حسب امکانات فنی و تجربیات کسب شده است، اما اساس کار بر مبنای راح حل اپتیمم، مسایل حرارتی، انرژیتیکی و مقاومت مصالح است. 
شدت دریافت حرارت از گازهای داغ وارده بر دیوراه در طول محور محفظه متغیر است. بیشترین مقدار حرارت به دیوراه در ناحیه تنگ آن که به نام مقطع بحرانی نامیده می‌شود، وارد می‌گردد و کم‌ترین مقدار آن در مقطع خروجی اعمال می‌شود. در طول محور محفظه احتراق همچنین فشار گاز به شدت تغییر می‌کند که بیشترین مقدار در محفظه احتراق و کم‌ترین مقدار آن در مقطع خروجی نازل است. بر طبق تغییرات پارامترهای حرارتی جریان گاز، باید سطح مقطع عبور جریان سیال خنک‌کاری متغیر باشد و طراحی سیستم خنک‌کاری در مجموع، به خصوص برای محفظه‌های احتراق بزرگ خاص است و برای نازل و قسمت محفظه متفاوت است. 
برای نازل‌های با نسبت انبساط بزرگ در موتورهای فضایی که در خلاء کار می‌کنند، می‌توان از خنک‌کاری آن صرف نظر کرد، چون که بار حرارتی نسبتا زیاد نیست و خنک‌کاری به صورت تشعشع انجام می‌شود. سوخت یا اکسید کننده خنک کننده در چنین حالاتی به کلکتور که در فاصله دوری از انتهای نازل قرار دارد، وارد می‌شود. در این صورت طول مسیر خنک‌کاری کاهش می‌یابد و افت‌های هیدرولیکی نیز کم می‌شود. 
خنک‌کاری محفظه‌های احتراق از مسایل ظریف مهندسی است و انتخاب و طراحی مجرای خنک کننده، تنها روش واحد برای کاهش درجه حرارت دیواره محفظه احتراق نیست.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:24
آموزش و تحقيقات
مفهوم تابع یا پردازه، در سراسر ریاضیات نوین و دیگر دانش‌ها و در همهٔ سطوح از ارزش بسزایی برخوردار است. این مفهوم در ابتدا در حساب دیفرانسیل و انتگرال که بیش‌تر به مطالعه توابع حقیقی و بررسی حد و مشتق و انتگرال آنها می‌پردازد شکوفا شد. شاید آنچه را که واژهٔ تابع در ابتدا در پندار خوانندهٔ کم و بیش آشنا با این مفهوم ایجاد کند، گزاره ای چون f(x)=x۲+sinx و سایر گزاره‌های جبری باشد(به شرط تابع بودن) که بیش‌تر اعداد حقیقی و یا مختلط برای این مورد به‌کار برده می‌شود. ولی این مفهوم بسیار گسترده تر از این است و این تنها بخش کوچکی از مفهوم تابع است. 
در آغاز مفهوم تابع چندان فراگیر نبود ولی در ادامهٔ تلاش‌ها برای پیش‌نهادن(ارائه) تعریف و مفهومی کلی از تابع و گسترش نظریه مجموعه‌ها، پنداره‌ای(مفهومی) ساده و فراگیر از تابع ارائه شد. این کلیت به قدری است که مثلاً برای مطالعه حساب دیفرانسیل و انتگرال باید شرایطی اضافی را بر تابع(مانند پیوستگی و مشتق پذیری) اعمال کرد تا رده خاصی از توابع مورد نظر برای مطالعه حاصل شود. در بیشتر زمینه‌های ریاضی، اصطلاحات تبدیل و نگاشت نیز بیش‌تر با تابع هم معنی پنداشته می‌شوند. به هر روی شاید که در برخی زمینه‌ها ویژگی‌های دیگری داشته باشند. برای نمونه در هندسه، یک نگاشت گاهی یک تابع پیوسته تعریف می‌شود.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:24
آموزش و تحقيقات
رویکرد تأویلی در دهه های گذشته احیا شده است و تأثیر آن بر علوم انسانی هویداست. در این مقاله، تأثیر آن بر تعلیم و تربیت توضیح داده خواهد شد. دو مفهوم مهم در دیدگاههای تأویلی، متن و فهم است که هر دو در تعلیم و تربیت جایگاه مهمی دارند. در این مقاله، دیدگاه گادامر مورد تأکید است. طبق نظر وی، تعلیم و تربیت معاصر بر مهار پای فشرده است که باید فهم را جایگزین آن نمود. 
تعلیم و تربیت، چون هدف خود، باید دانش آموزان را برای فهم دیگران آماده سازد که با فهم نسبت به خودشان ملازم است. در برنامه ریزی درسی، نه تنها باید فعالیت شاگردان را در نظر بگیرند، بلکه محتوای برنامه باید آنان را در فهم موقعیت خاص زندگی یاری نماید. مفهوم اساسی فهم برای فرایند تعلیم و تربیت نیز مدلولهای معینی دارد. بر اساس مفهوم کلید گادامر، یعنی «امتزاج افقها»، خواندن متون درسی، طی چهارگام انجام خواهد شد. در گام نخست، پیش فرضهای دانش آموزان در مورد این متون، در آغاز نمودن چرخه تأویل از اهمیت برخوردار است. در گام دوم، دانش آموزان باید معانی مورد نظر مؤلف را دریابند. در گام سوم، امتزاج افقها به منزله نتیجه دو گام پیشین باید رخ دهد. سرانجام، در گام چهارم، خواننده باید به ارتباط متن مورد نظر با موقعیت خاص خویش توجه داشته باشد.
يکشنبه 31/6/1387 - 13:23
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته