• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 977
تعداد نظرات : 51
زمان آخرین مطلب : 3315روز قبل
نوجوان و جوان

پسران کی به بلوغ می رسند؟



دوران بلوغ,تغییرات دوران بلوغ, مراحل بلوغ

 

بلوغ یک دوره مشخص است که از طریق بعضی تغییرات در تکامل و رشد پسران نوجوان شناخته می‌شود. این تغییرات در زمان دیگری در طول حیات فرد اتفاق نمی‌افتند و ویژگی‌های خاصی دارند که با شناخت آنها و انتقالشان به پسران نوجوان می‌توان به آنها کمک کرد تا این دوران را به آرامی سپری کنند. در این زمینه با دکتر صفوی، روانپزشک گفت‌وگویی انجام شده که حاصل آن را در پی می‌خوانید.

دکتر صفوی، روانپزشک معتقد است از سن 10 تا 12 سالگی باید مسائل مربوط به بلوغ به پسران نوجوان آموزش داده شود و اطلاعاتی در زمینه بهداشت و تغییرات فردی از طریق والدین در اختیار آنها قرار گیرد. بلوغ زودرس در پسران در نه سالگی و بلوغ دیررس در 13 سالگی آغاز می‌شود. ولی در کل فرایند بلوغ به دو تا پنج سال زمان برای کامل‌شدن نیاز دارد.

مهم‌ترین تغییرات دوران بلوغ
در دوران بلوغ، پسران نوجوان با تغییرات مختلفی مانند کلفت شدن صدا، بزرگ شدن بینی و رویش مو در صورت و مساله احتلام شبانه روبه‌رو می‌شوند. احتلام شبانه که اصولا با خارج شدن منی در هنگام خواب برای پسران نوجوان اتفاق می‌افتد اولین علامت بلوغ است.

تقسیم‌بندی مراحل بلوغ
این روانپزشک با بیان اینکه بلوغ دوره نسبتا کوتاهی است و از دو تا چهار سال طول می‌کشد، دوران آن را به سه مرحله قبل از بلوغ، بلوغ جنسی و بعد از بلوغ تقسیم می‌کند: در مرحله قبل از بلوغ که با رویش مو در اعضای بدن همراه است از 10 تا 12 سالگی شروع می‌شود که بهترین مرحله برای آموزش اطلاعات دوران بلوغ به پسران نوجوان است.
ارائه اطلاعات در زمینه مسائل دوران بلوغ به دختران و پسران باید توسط والدین همجنس آنها صورت بگیرد و در صورت نبود والدین، پدربزرگ یا مادربزرگ باید این وظیفه را بر عهده بگیرند و در صورت نبود آنها نیز باید انتقال این اطلاعات توسط روانپزشک انجام شود. بهتر است به نوجوانان دختر و پسر در خصوص مسائل بلوغ جنس مخالف نیز در حد لازم اطلاعات داده شود.


نوسان شدید هورمون‌ها در بدن نوجوان در دوران بلوغ وی را تحریک‌پذیرتر، پرخاشگرتر و افسرده‌تر می‌سازد. بالارفتن و پایین آمدن سطح هورمون‌ها در شروع دوران بلوغ دیده می‌شود، ولی به زودی ثابت می‌شود. بنابراین بین هورمون‌ها و دمدمی بودن نوجوان فقط در اوایل دوران نوجوانی و زمانی که سطح هورمون‌ها دارای نوسان است رابطه وجود دارد. پس می‌توان گفت هورمون‌ها فقط دراوایل دوران بلوغ موجب دمدمی بودن نوجوانان می‌شوند.

مرحله بلوغ جنسی
در مرحله بلوغ جنسی سلول‌های جنسی ایجاد شده و اسپرم‌های زنده در ادرار پسران نوجوان یافت می‌شود. آغاز این مرحله از 13 سالگی است. در مرحله بعد از بلوغ نیز صفات ثانویه جنسی ظاهر شده و عمل تولیدمثل کامل می‌شود. این مرحله از سن 15 سالگی شروع می‌شود. تغییرات بلوغ در پسران بین سال‌های 10 و 16 زندگی رخ می‌دهد و معمولا دو سال دیرتر از دختران شروع می‌شود. طول مدت تحولات در پسران طولانی‌تر است و منجر به قد بلندتر شدن پسران در مقایسه با دختران می‌شود.

تغییرات جسمی پسران نوجوان در دوران بلوغ
رشد ناگهانی قد، وزن و ابعاد بدن، رشد موهای زاید در قسمت‌های مختلف بدن، رویش ریش و سبیل در صورت و رویش مو روی قفسه سینه، کلفت و دورگه شدن صدا، ایجاد جوش بر روی صورت به علت افزایش ترشح غدد چربی، افزایش میزان تعرق به دلیل افزایش فعالیت غدد تعریق، بزرگ شدن ناحیه تناسلی و ظهور احتلام شبانه ازتغییرات فیزیکی دوران بلوغ است. تغییرات روحی دوران بلوغ هم خود را به صورت گوشه‌نشینی، احساس دلتنگی و ناسازگاری نشان می‌دهند.

تغییرات روحی نوجوانان در دوران بلوغ
دکتر صفوی بلوغ را علاوه بر تغییرات مشخص جسمی شامل تغییرات روحی نیز می‌داند: علاوه بر تغییرات جسمی و جنسی، بلوغ با تغییرات عاطفی و روانی شگرفی در پسران نوجوان نیز همراه است. بی‌ثباتی عاطفی در رفتار نوجوان مشاهده می‌شود. رفتار او گاه بسیار ظریف و گاه بسیار خشن شده و امکان انتخاب‌های قطعی و صحیح برای نوجوان محدود می‌شود. نوجویی و نوخواهی هم در رفتارهایی مثل مدل‌های لباس و آرایش مو ایجاد می‌شود. نوجوان احساس استقلال پیدا می‌کند و با رشد و تحول روانی، رفتارهایی از خویش نشان می‌دهد که حاکی از پیام آنها مبنی بر رسیدن به استقلال است و امکان دارد با والدین، خانواده و مدرسه درگیری‌های مختلف پیدا کند. تصمیم‌گیری‌های خودسرانه با تکیه بر این ویژگی که دیگر خود را بزرگسال و از لحاظ فکری پخته می‌بیند، اتفاق می‌افتد.


در این دوران ممکن است فشارهای روانی مختلفی پسران نوجوان را تهدید کنند. نگرانی درمورد آینده تحصیلی، خدمت سربازی، آینده شغلی و وضع مالی با افزایش سن نوجوان و نزدیک شدن به سال‌های پایانی نوجوانی افزایش پیدا می‌کند. نگرانی از احتمال عدم موفقیت در کنکور ورودی دانشگاه‌ها و عواقب آن و مواجه شدن با آینده مبهم شغلی سردرگمی‌های نوجوان را افزایش می‌دهد که حمایت اطرافیان و مشاوره با افراد توانمند می‌توانند از پیدایش عواقب ناخوشایند روانی پیشگیری کنند.
منبع:همشهری تندرستی

شنبه 19/2/1394 - 17:48
ایرانگردی

آشنایی با صنایع دستی کرمانشاه



صنایع دستی, گلیم بافی, نمد مالی, هنر قلمزنی

گلیم بافی
گلیم بافی از صنایع دستی خانگی است كه در‎ ‎بیشتر نقاط استان كرمانشاه رواج دارد. اكثر كارگاههای گلیم بافی در خانه های‏‎ ‎روستاییان هرسین به عنوان مركز عمده تولید گلیم در استان از شهرتی خاصی برخوردار‎ ‎است. گلیم بافی از صنایع دستی خانگی است كه در‎ ‎بیشتر نقاط استان كرمانشاه رواج دارد. وجود مراتع مساعد جهت پرورش دام ها كه تأمین كننده الیاف لازم گلیم هستند خود دلیلی بر متداول بودن گلیم بافی در این نواحی است.


نقوش چشمه نظامی، و‎ ‎نقوش تركیبی درخت و لانه گنجشك، مرغابی، مار، عروسك، قیچی، خطوط افقی، عمودی‎، نقش قرقره راه راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی از جمله‎ ‎نقوشی هستند كه در گلیم های استان به ویژه هرسین دیده می شود. همچنین در زمینه‎ ‎گلیم های هرسین نشانه های بسیاری از درهم تنیدگی تمدن و فرهنگ ها ملاحظه می شود. ‎از جمله مناطق دیگری كه در آن گلیم بافته می شود می توان به جوانرود، گیلان غرب و‎ ‎ریجاب اشاره كرد‎.

 

موج بافی
موج و در اصطلاح محلی رختخواب پیچ و مفرش‎ ‎از پشم خالص بافته می شود كه تولید آن بیشتر جنبه رفع نیازهای محلی و سفارش دهندگان‎ ‎آشنا را دارد موج و در اصطلاح محلی رختخواب پیچ و مفرش‎ ‎از پشم خالص بافته می شود كه تولید آن بیشتر جنبه رفع نیازهای محلی و سفارش دهندگان‎ ‎آشنا را دارد. موج بافی یكی از هنرهای خانگی است كه هنوز در منطقه اورامانات رواج‎ ‎دارد. موج های رنگین كمان در اورامانات و جوانرود از شهرتی خاص برخوردار است در‎ ‎جوانرود این صنعت شكل كارگاهی پیدا كرده به طوریكه در در این كارگاه ها جولاها هنوز‎ ‎در پشت دستگاه ها به كار موج بافی مشغولند.

 

امروزه موج هنوز مورد استفاده قرار می‎ ‎گیرد به طوری كه در مواردی هم به جای پتو یا روانداز یا رویه كرسی، زیر انداز،‎ ‎پرده و حتی به جای بقچه های بزرگ كاربرد دارد. جانماز یا سجاده تولید دیگر كارگاه‎ ‎موج بافی است. قطع جانماز كوچك و حدود 60*110 سانتی متر است. رنگ آمیزی و نقش‎ ‎پردازی جانماز متأثر از جنبه معنوی كاربرد آن است و برخلاف موج كه دارای رنگ های‎ ‎شاد است. تركیب رنگی آن، سیاه، سفید و قهوه ای می باشد.
مهمترین طرح های‎ ‎موج بافان عبارتند از كشكولی، چهار خانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، برمالی و‎ ‎شطرنجی ضمناً موج بافان قادرند هر گونه پیشنهاد سفارش دهندگان را بافته و ارائه‎ ‎دهند‎.

 

صنایع دستی, گلیم بافی, نمد مالی, هنر قلمزنی

 

نمد مالی
نمد مالی از جمله هنرهای سنتی كاربردی منطقه عشایری‎ ‎كرمانشاه است كه از دیرباز در این استان وجود داشته و تاریخی به قدمت دست بافی دارد نمد مالی از جمله هنرهای سنتی كاربردی منطقه عشایری‎ ‎كرمانشاه است كه از دیرباز در این استان وجود داشته و تاریخی به قدمت دست بافی دارد. در گذشته انواع پوشش های پشمی و زیر اندازها، حتی زین اسب ها از نمد تهیه می شد‏.

 

‎در حال حاضر مصرف پوشش آن از قبیل كلاه نمدی، جلیقه و فرجی می باشد و چه زیباست‎ ‎نقش های رنگین این نمدها كه هنوز در كف سیاه چادرها و بر دوش چوپانان خودنمایی می‎ ‎كنند. كاربرد نمد در بین عشایر به ویژه آنهایی كه درحال كوچ هستند بیشتر می باشد نمدهای زیر انداز منطقه معمولاً به دو رنگ سیاه و سفید به صورت سفید در‎ ‎زمینه سیاه در نقش می باشد. البته رنگ های سبز، سرخ، پرتغالی و بنفش هم در زمینه‎ ‎سفید برای تزئین كردن آن می افزایند. نقش های متداول در روی نمدهای نقاط مختلف‎ ‎كرمانشاه عبارتند از: شمشیر و تپانچه، رنگین كمان، گل ترنج، تبرزین، درخت و‎ ‎گنجشك، كله قوچی، نیلوفر، بز كوهی، مرغ، گل، پله، جقه شاهی.

 

چیغ بافی
چیغ یا‎ ‎چیخ عبارت از حصیری به پهنای تقریبی 150 سانتی متر است كه روی آن نقش های متفاوتی‎ ‎به وسیله نخ های رنگارنگ پشمی ایجاد می شود. از چیغ برای حفاظت اطراف سیاه چادرها‎ ‎استفاده می شود و گاهی نیز برای تقسیم داخل چادرهای عشایری به چند بخش جدا از هم‎ ‎كاربرد دارد‎.

 

گیوه كشی
گیوه كشی یكی از صنایع دستی استان كرمانشاه است كه از‎ ‎قدمت دیرینه ای برخوردار است. گیوه را به اصطلاح محلی كلاش هم می گویند. مناطق‎ ‎كوهستانی، و گذرهای صعب العبور و سنگلاخی استفاده از گیوه به عنوان پاپوش نرم،‎ ‎سبك، راحت و مقاوم را در كرمانشاه رواج داده است. مراكز ساخت گیوه، پاوه هرسین  و كرمانشاه می باشد.


گیوه از دو قسمت كفی و رویی تشكیل می شود. كفی‎ ‎معمولاً از لاستیك و چرم است ولی رویی از نخ می باشد. تا قبل از پیدایش صنعت‏‎ ‎لاستیك سازی، گیوه كش ها در كرمانشاه زیر كلاش ها را از پوست گاومیش تهیه می كردند‎ ‎و رویه آن را از نخ یا ابریشم می بافتند كه اكثر اعیان از آن استفاده می كردند. با پیدایش صنعت لاستیك برای كارگران و كشاورزان زیر لاستیك به كار می بردند. نوع دوم كلاش معروف به كلاش اورامی است كه گیوه باف های آن منطقه كه به‎ « ‎دوم » شهرت دارند. در نهایت استادی زیر گیوه را از كهنه پارچه كه كوبیده می شود و‎ ‎با روده خشك حیوانات كه تیره می گویند به هم وصل می كنند كه از لحاظ فرم و طرح با‎ ‎گیوه های كرمانشاه و هرسین كاملاً متفاوت است‎ .


‎مهمترین انواع فرآورده های‎ ‎گیوه بافی عبارتند از دم پایی، پاشنه بلند، گیوه عاج دار، پشت بسته، كفشی،‎ ‎حوله ای، منجوقی، قیصری، جاوی، توری و ملكی‎.

 

ابزارهای فلزی
در حال حاضر در شهر كرند كارگاه هایی وجود دارد كه‎ ‎كم و بیش به ساخت وسایل فلزی و ابزار كار فعالیت دارند. صنعتگران كرندی در تهیه‏‎ ‎ابزار و وسایل كار و شكار، چاقو، كارد، قندشكن، ابزار زین و یراق، قفل و كلید‎ ‎شهرت زیادی داشته و دارند. متأسفانه در حال حاضر به علت عدم توجه به فلز كاری كرند‎ ‎این صنعت رو به نابودی است و جز چند كارگاه سنتی عموماً از میان رفته و رو به زوال‏‎ ‎نهاده اند كه كارگاه های دایر هم به تهیه وسایل خانگی و زیستی اشتغال دارند علاوه بر كرند در شهر كرمانشاه نیز چند كارگاه آهنگری نیز وجود دارد كه بیشتر آلات كشت و زرع را می سازند.

 

صنایع دستی, گلیم بافی, نمد مالی, هنر قلمزنی

 

قلم زنی
هنر قلمزنی در این استان روزگاری جلوه ای خاص‎ ‎داشته است و قلمزنان بزرگی در این خطه مشغول فعالیت بوده اندهنر قلمزنی در این استان روزگاری جلوه ای خاص‎ ‎داشته است و قلمزنان بزرگی در این خطه مشغول فعالیت بوده اند كه آخرین فرد از تبار‎ ‎قلمزنان حرفه ای شهر كرمانشاه استاد علی اكبر عین القضایی است كه با تدریس قلمزنی‎ ‎به جوانان كرمانشاهی دست به احیاء این هنر زده است. قلمزنان هنرمند كرمانشاهی با‎ ‎الهام از آثار تاریخی دوره هخامنشی و ساسانی و طبیعت منطقه، در نهایت ظرافت و زیبایی آثار هنری عظیمی را خلق كرده اند كه شهرت جهانی دارد.

 

پرده بافی – جاجیم بافی
پرده بافی نیز یكی از صنایع دستباف كرمانشاه می‎ ‎باشد. جاجیم بافی یكی دیگر از صنایع دستی‎ ‎كرمانشاه است كه از دیرباز بین خانواده های روستایی و عشایر رواج داشته است.
پرده بافی نیز یكی از صنایع دستباف كرمانشاه می‎ ‎باشد و هنوز چند نساجی در كرمانشاه به بافت پرده های نخی به اندازه های متفاوت‏‎ ‎مشغول می باشند. برای بافت پرده از همان دستگاهی استفاده می شود كه در موج بافی به‎ ‎كار می رود‎، جاجیم بافی یكی دیگر از صنایع دستی‎ ‎كرمانشاه است كه از دیرباز بین خانواده های روستایی و عشایر رواج داشته است.

 

جاجیم‎ ‎به عنوان بالاپوش گرم مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در بین برخی از خانواده های‎ ‎روستای جاجیم را به عنوان چشم روشنی و جهیزیه نوعروسان هدیه می دهند و به عنوان‎ ‎یادگاری ارزنده سال ها در خانوارها باقی می ماند مواد اولیه جاجیم پشم است و بافت آن شبیه به گلیم است با این تفاوت كه جاجیم در چهار تخته بافته می شود و پس از‏‎ ‎بافتن به هم متصل و دوخته می شود. در منطقه اورامان و ثلاث زنان جاجیم هایی را با‎ ‎نقوش متنوع و جنس مرغوب می بافند كه در نوع خود كم نظیر می باشد‎.

 

قالی بافی
قالی بافی به صورت یك فعالیت جنبی با ارزش خود مصرفی و با نقوش بومی و‎ ‎محلی از سال ها پیش در میان روستائیان كرمانشاه وجود داشته است. نقش های محلی‏‎ ‎شناخته شده ، نام روستاهای معینیقالی بافی به صورت یك فعالیت جنبی با ارزش خود مصرفی و با نقوش بومی و‎ ‎محلی از سال ها پیش در میان روستائیان كرمانشاه وجود داشته است. نقش های محلی‏‎ ‎شناخته شده، نام روستاهای معینی را برخود دارد كه از جمله می توان به نقش های حسین‎ ‎آباد و اكبر آبادی و كیونانی اشاره كرد.

 

امروزه تقریباً در بیشتر روستاهای سنقر و‎ ‎در اغلب روستاهای صحنه، كنگاور، دینور و بیستون، قالی بافی دایر است. در میان‎ ‎عشایر منطقه غربی كرمانشاه به ویژه ثلاث باباجانی اگرچه قالی بافی صنعت دستی اصلی‎ ‎نیست ولی در كنار گلیم بافی و سایر دست بافت ها قالی هم بافته می شود. در فرهنگ‎ ‎قالی بافی كرمانشاه واژه گل به معنی نقش به كار برده می شود چنانكه در گل اكبرآباد‎، گل ترنجی، منظور از گل نقشه گل قالی است. نقش های شناخته شده در قالی بافی این‎ ‎منطقه عبارتند از دارگل، بازوبندی، سماوری، عبداللهی، اكبر آبادی، كیونانی و‎ ‎حسین آبادی كه هر یك از این نقش ها، خود مجموعه ای از خرده نقش ها را در بر‎ ‎دارند‎.
منبع:ichto.ir

شنبه 19/2/1394 - 17:47
بهداشت روانی

وسواس، یک بیماری روحی خانمان برانداز



اختلال وسواسی, انواع وسواس,

 

وسواس بیماری مختل‌کننده زندگی فرد و اطرافیان اوست

 

وقتی با کلمه وسواس مواجه می‌شویم شاید همه ما خیلی زود به فکر فردی بیفتیم که مدام در حال شست‌وشوست، البته تکرار شست‌وشو نوعی وسواس محسوب می‌شود ولی مبحث وسواس فقط به این مقوله خلاصه نمی‌شود و اختلال وسواسی چند نوع دارد. وسواس بیماری مزاحم و مختل‌کننده زندگی فرد و اطرافیان اوست. در این مطلب به انواع وسواس و راه‌های درمانی آن اشاره خواهیم کرد.

دکتر خدایی، روانپزشک نوشت: قبل از ورود به بحث اختلال وسواسی، دو مورد را باید از هم جدا کرد. دو اختلال متفاوت وسواس اجباری و اختلال شخصیت وسواسی وجود دارد. این دو بیشتر مواقع با هم اشتباه گرفته می‌شوند.
 
اختلال شخصیت وسواسی
این افراد کسانی هستند که در زندگی معمولی انعطاف‌ناپذیر، سختگیر، ریزبین و حاشیه‌بین هستند. آنها در تصمیم‌گیری مرددند و خلاقیت کمی دارند و از وضعی که دارند پا را فراتر نمی‌گذارند و همیشه سعی می‌کنند از هر شرایط جدید و تحول در زندگی فاصله بگیرند. در جابه‌جایی مسکن، تغییر شغل و هر نوع تغییر موقعیتی، تصمیم‌گیری برای ازدواج و... انعطاف‌ناپذیرند، اما تشخیص اختلال شخصیت وسواسی به عهده پزشک است، زیرا همه افراد واقعا دچار اختلال شخصیت وسواسی نیستند و فقط علائمی از این اختلال ممکن است در آنها وجود داشته باشد. معمولا چنین افرادی رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که چندان برای مردم خوشایند نیست. آنها در جامعه به عنوان انسان‌های نچسب و خشک شناسایی می‌شوند، حتی بسختی دوست پیدا می‌کنند ولی اگر دوستی داشته باشند دوستی‌هایشان پایدار خواهد بود.
 
وسواس اجباری
از بیماری وسواس به عنوان بیماری وسواسی جبری یاد می‌کنند. چون این اختلال به گونه‌ای است که فرد افکار و اعمالی را به طور تکراری انجام می‌دهد و با این‌ که فرد خودش نیز می‌داند که رفتار‌ها و کارهایش تکراری است، ولی یک حس درونی اجباری به او می‌گوید که حتما باید این کار را انجام دهد، هر چند بر خلاف میل باطنی او باشد( البته گاهی هم میل باطنی در انجام کار تکراری وجود دارد). در ذهن این افراد مدام دستوری صادر می‌شود.

وسواس را می‌توان در چند نوع فکری، عملی یا فکری ـ عملی تقسیم کرد.
وسواس فکری: در این وسواس افکار مزاحم و تکرارشونده در ذهن وجود دارد. گاهی فرد حتی تلاش می‌کند چنین فکرهایی را از ذهنش بیرون کند، ولی باوجود تلاشش موفق نمی‌شود. افکار وسواسی در انسان‌ها وابسته به فرهنگ جامعه است. مثلا در فرهنگ ما افکار وسواسی ـ مذهبی بیشتر شایع است، بخصوص که وقتی افکار حالت تقدس به خود می‌گیرند، اما افکار وسواسی متنوع‌ هستند. گاهی این افکار وسواسی آسیب به دیگران را شامل می‌شود. مثلا فرد چاقویی به دست دارد و در ذهنش این فکر به وجود می آید که اگر چاقو به شکم فرزندش برخورد کند، چه خواهد شد. البته این کار را نمی‌کند ولی نحوه تفکرش باعث آزار او می‌شود. همچنین افکار وسواسی جنسی نیز در ذهن بعضی افراد وجود دارد که در آن فرد بیمار در ذهن تصور می‌کند با فردی تماس جنسی برقرار می‌کند. افکار وسواسی خرافه نیز نوع دیگری از وسواس فکری است، به این صورت که اگر مثلا سه قدم جلو یا عقب نگذارم اتفاق ناگواری ممکن است برای خانواده‌ام بیفتد؛ افکار بی‌پایه و اساسی که به هیچ‌وجه سندیت ندارد. یا موقعی که فلان لباس را به تن داشتم تصادف رخ داد و اگر باز هم این لباس را بپوشم تصادف دیگری اتفاق خواهد افتاد.

درمان وسواس, علت‌شناسی وسواس

شایع‌ترین نوع وسواس عملی در فرهنگ ما نوع شست‌وشوست

 

اعمال وسواسی: وسواس عملی ممکن است با زمینه افکار وسواسی توام باشد ولی گاهی هیچ ذهنیت فکری وجود ندارد و فرد به طور تکرارشونده و بدون فکر، عملی را انجام می‌دهد. اعمال وسواسی تکرار شونده، مزاحم ولی اجباری هستند. این بیماران خود را مکلف و موظف به انجام کاری می‌کنند. مثلا اعمال وسواسی مذهبی انجام می‌دهند تا جهنم نروند. اعمال وسواسی هم تقسیم‌بندی دارد که شایع‌ترین نوع آن در فرهنگ ما نوع شست‌وشوست. وسواس شست‌وشو را باید از نظافت و تمیزی جدا کرد. بعضی از افراد ذاتا انسان‌های منضبط و تمیزی هستند و این مشکل محسوب نمی‌شود، اما افرادی که وسواس شست‌وشو دارند، عملکردشان در زندگی داخلی و جامعه دچار اختلال می شود به طوری که دیگران نسبت به کارهای او اعتراض می‌کنند. مثلا فرد خود را موظف می‌داند که حتما 10 بار لباسی را بشوید یا چند ساعت زیر دوش حمام بماند تا کاملا تمیز شود. (افراد دارای وسواس شست‌وشو معمولا عددی را برای تکرار عملشان دارند.) متاسفانه گاهی به وسواس شست‌وشو هم رنگ و لعاب مذهبی می‌بخشند. خوب است بدانیم آیه‌ای در قرآن وجود دارد که تاکید می‌کند «از شر وسواس به خدا پناه ببریم.»

وسواس قرینه‌گی نیز نوع دیگری است که در آن فرد دارای وسواس، نظم دادن غیرعادی است. یعنی اگر کتابخانه‌ای داشته باشد همه کتاب‌ها باید به طور میلی‌متری کنار هم قرار گیرند و ساعت‌ها برای این کار وقت صرف می‌کنند و اگر به کمد لباس آنها نگاه کنیم بندرت بتوان چنین چینش را در بوتیک لباسی پیدا کرد.

وسواس کنترل‌کردن نیز وسواسی است که در آن بیمار بشدت کنترل‌گر است. در را قفل می‌کند ولی چندین بار باید آن را کنترل کند تا خیالش آسوده شود. شیر گاز را بسته‌ ولی چندین بار به آشپزخانه بر می‌گردد تا شیر گاز را کنترل کند.

اما وسواس‌های عملی دیگری هم وجود دارند که کمتر شایع هستند. مثل دست زدن به ماشین در حال حرکت، شمردن ساختمان‌های متعدد یا یادداشت کردن پلاک‌های ماشین در ذهن، وسواس در خرید (این افراد وسایلی را به شکل افراطی خریداری می‌کنند که شاید حتی نیازی هم به آن نداشته باشند و معمولا بعد از خرید از این کار خود پشیمان می‌شوند). وسواس کندن مو (تنش برای کندن موی سر یا موی صورت)، وسواس قمار، وسواس آتش‌افروزی و...
 
علت‌شناسی وسواس
همان‌طور که گفته شد وقتی از یک فکر یا عملی به عنوان وسواس یاد می‌شود که فرد باعث اختلال در زندگی خود و دیگران شود بنابراین درمان این افراد ضرورت پیدا می‌کند. همچنین باید گفت احتمال ابتلای افراد وسواسی به افسردگی و حتی اقدام به خودکشی وجود دارد. محققان علت‌های زیادی را برای این بیماری برشمرده‌اند. ولی نقش ژنتیک در بروز وسواس پررنگ است. عوامل دیگر مانند عوامل تربیتی، رفتاری و اجتماعی نیز می‌تواند زمینه را برای اختلال وسواسی مهیا کند.
 
درمان وسواس
وسواس یک بیماری مزمن مزاحم و طولانی است که احتیاج به مشارکت و کمک بیمار، خانواده بیمار، روانپزشک و روان درمانگر دارد. درمان دارویی بیمار حتما باید توام با رفتاردرمانی و جلسات متعدد مشاوره باشد. دیدگاه فرد مبتلا به وسواس باید بتدریج تغییر کند. درمان‌های جدیدی به نام موج سوم روان‌درمانی هم وجود دارد که بسیار مفید است. در مواقع خیلی شدید هم لازم است بیمار شوک‌درمانی شود.
منبع : روزنامه جام جم

 

شنبه 19/2/1394 - 17:45
آرایشی و زیبایی

عوارض استفاده از لاک ناخن



ناخن,لاک ناخن,زیبایی ظاهری ناخن‌‌ها

 

ناخن‌‌های هر فردی نشان دهنده سلامت اوست

 

ناخن‌‌های شما متشکل از سلول‌های اپیدرمی است که به‌صورت مجموعه‌‌ای سخت و محکم روی هم قرار گرفته‌اند. (همان سلول‌‌های اپیدمی که پوست صورت شما را نیز تشکیل می‌‌دهند). سلول‌‌های ناخن ها به ظاهر مرده و با یک پوشش پروتئینی به نام کراتین احاطه شده‌اند.

 

ناخن عضوی است که نه تنها نقش حفاظت از بافت نوک انگشتان را به عهده دارد بلکه بر زیبایی دست‌ها نیز می‌‌افزاید. از سویی دیگرعوامل زیادی هم سلامت و زیبایی ناخن ها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند. عوامل محیطی، بیماری‌ها، تغذیه ، باکتری‌‌ها و قارچ‌ها می‌‌توانند روی ظاهر ناخن ها اثر بگذارند.

به همین دلیل می‌‌توان گفت ناخن‌‌های هر فردی نشان دهنده سلامت اوست. زیبایی ظاهری ناخن‌‌ها و استفاده از محصولات آرایشی آن مساله جدیدی نیست بلکه به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در کشور چین باز می‌‌گردد.

 

چینیان قدیم در ترکیب رنگ ناخن‌‌ها از ترکیباتی طبیعی همچون: سفیده تخم مرغ، موم زنبور عسل، رنگ سبزیجات و ژلاتین استفاده می‌‌کردند. در مصر باستان، بنا به طبقه اجتماعی، رنگ لاک‌‌های مورد استفاده نیز متفاوت بوده است.

 

طبقات اجتماعی پایین‌‌تر از رنگ‌‌های کمرنگ و تقریبا بی رنگ و طبقات مرفه‌‌تر از رنگ قرمز برای تزئین ناخن‌‌های خود بهره می‌‌گرفتند. وقتی صحبت از لاک و لاک زدن و خریدن لاک می‌‌شود اولین چیزی که به آن فکر می‌‌کنیم رنگ لاک است. ‌‌اینکه مات است یا براق، غلیظ است یا رقیق برای ما مهم است.

 

قیمت و شرکت سازنده لاک ناخن هم جای خود دارد. مسلما به آن هم توجه می‌‌کنیم. غافل از‌‌اینکه اصلا شاید ندانیم مواد سازنده ‌‌این لاک چیست و آیا درآن موادی وجود دارند که برای سلامت ما مضر باشند؟

لاک ناخن و ترکیبات آن
ترکیب لاک ناخن سرطانزا شناخته شده است و باعث تغییراتی در هورمون‌ها، مشکلات تیروئیدی و بارداری بخصوص در پسرها می‌‌شود. فرمالدئید یک ماده شیمیایی است که برای نگهداری اجساد از آن استفاده می‌‌شود و به عنوان ماده نگهدارنده در ترکیب لاک ناخن به کار برده می‌‌شود.

 

‌‌این ماده نیز سرطانزا شناخته شده است و تماس پوست با‌‌ این ماده باعث واکنش‌‌های آلرژیک می‌‌شود. خشکی و آسیب به ناخن‌‌ها از عوارض استفاده از آن گزارش شده است.

 

تولوئن یکی از حلال‌‌های موجود در لاک ناخن است که باعث یکنواختی لاک می‌‌شود. ‌‌این ترکیب یک ماده آلی فرار است که استنشاق آن باعث سوزش چشم‌‌ها، ریه‌‌ها و گلو شده و روی سیستم اعصاب مرکزی عصبی تاثیر می‌‌گذارد. آسیب‌‌های باروری و سرگیجه نیز از اثرات آن گزارش شده است.

لاک‌‌های ناخن خوب کدامند؟
با توجه به مطالب ارائه شده سعی کنید لاک ناخن هایی را انتخاب نمایید که عاری از سه ماده سمی فوق‌الذکر باشند. برخی لاک‌‌ها حتی نه تنها حاوی‌‌این مواد نیستند بلکه شامل ویتامین، روغن درخت چای، پروتئین گندم و مواد ضد قارچی نیز هستند. مصرف ‌‌این نوع لاک‌‌ها به بقیه ارجحیت دارد.

 

اما باز هم لاک نزدن بهتر از استفاده از‌‌ این فرآورده‌‌هاست. معمولا برچسب‌‌های روی لاک ناخن ها حاکی از ترکیبات شیمیایی و محتویات درون آنهاست و مواد به کار برده شده در ترکیب آنها را به مصرف کنندگان نشان می‌دهد.

 

گرچه کارشناسان پس از بررسی‌‌های فراوان به‌‌این نتیجه رسیدند که همه لاک‌‌های موجود در بازار منطبق با برچسب خود نمی باشند و حتی مواردی هم دیده شده که علیرغم وجود برچسب‌‌های عاری از مواد سمی، لاک ناخن حاوی مقادیر بالایی از مواد شیمیایی سمی بوده است و یا بر عکس آن.

فرمول لاک‌‌ ناخن های سالم طوری طراحی شده که علاوه بر زیبایی باعث رشد بهتر و استحکام ناخن‌‌ها می‌‌شوند و عاری از سه ماده سمی هستند. یک دسته از ‌‌این لاک‌ها بر پایه آب ساخته شده و دیر خشک شدن از عیوب آنهاست.

 

مواد برخی از لاک‌‌ ناخن ها حاوی پروتئین سویا، کلاژن و ویتامین B5 به منظور رشد بهتر و جلوگیری از خش دار شدن ناخن‌‌ها هستند. ‌‌این دسته لاک‌ها معمولا بی‌رنگ بوده و زیر لاک ناخن‌‌های رنگی استفاده می‌‌شوند.

 

کارشناسان بیشتر نگران وجود فرمالدئید، تولوئن و دیبوتیل فتالات در لاک‌‌ها هستند و توصیه می‌‌کنند قبل از خرید لاک‌‌ ناخن ها برای اطمینان بیشتر بروشور مربوطه یا برچسب روی آن را مطالعه فرمائید.

زرد شدن و لک دار شدن ناخن‌‌ها
رنگ‌‌ها و مواد شیمیایی استفاده شده در لاک‌‌ ناخن بخصوص لاک‌‌های تیره رنگ‌تر، در اثر استفاده طولانی مدت باعث زرد شدن ناخن‌‌ها می‌‌شوند. بهترین راه برای ‌‌اینکه دچار‌‌ این حالت نشویم‌‌ این است که قبل از لاک زدن از یک پوشش پایه‌‌ای بدون رنگ استفاده نماییم.

 

زرد شدن ناخن‌ها درا ثر استفاده از لاک‌‌ ناخن به دلیل جذب پیگمان‌های موجود در رنگ لاک‌‌ها است. بعنوان مثال اکسید‌‌های آهن و سایر رنگدانه‌‌ها در لاک ناخن قرمز می‌‌توانند باعث ‌‌ایجاد لکه‌‌هایی در ناخن شوند.

گاهی اوقات نیز بر اثر استفاده مکرر و طولانی مدت از لاک‌‌ ناخن و پاک کننده‌‌ها، آن لکه‌‌هایی سفید رنگ بر روی ناخن‌‌ها بخصوص ناخن‌‌های پا پدیدار می‌‌شوند که می‌‌تواند نتیجه واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در آنها باشد و عدم استفاده از‌‌ لاک‌‌ ناخن  منجر به رفع آن می‌‌گردد.

 

این واکنش‌‌های حساسیتی به لاک ناخن می‌‌تواند به شکل قرمزی، خارش، سوختگی و حساس شدن پوست در اطراف ناخن هم خود را نشان دهد و یا حتی با دست زدن به دیگر بخش‌‌های صورت وبدن‌‌این حساسیت به آن مناطق نیز کشیده شود.

 

عده زیادی از خانم‌‌ها به فرمالدئید به کار رفته درلاک‌‌ ناخن ها حساسیت نشان می‌‌دهند. بهتر است برای پیشگیری از بروز علائم آلرژی، از محصولات فاقد فرمالدئید استفاده نمایید و طوری لاک بزنید که لاک روی منطقه پایین ناخن را نپوشاند.

 

لاک ناخن و ترکیبات آن,لاک‌‌های ناخن خوب,لاک‌‌های ناخن سالم

ترکیب لاک ناخن سرطانزا شناخته شده است

 

توصیه‌‌هایی از متخصصان
۱-استفاده از لاک ناخن برای کودکان توصیه نمی‌شود چون ممکن است کودکان با به دهان بردن دست‌شان و جویدن ناخن و لاک روی آن، دچار مسمومیت شوند.

 

۲- لاک‌‌ها نه تنها می‌‌توانند برای ما مضر باشند بلکه به محیط زیست ما هم آسیب می‌‌رسانند. به عنوان مثال پس از پاک کردن لاک‌‌ ناخن با یک پنبه آغشته به مواد لاک پاک کن آن را به سطل آشغالی می‌‌اندازیم که دوباره به محیط زیست ما باز می‌‌گردد.

 

آیا می‌‌توانید تصور کنید سالانه چندین میلیون پنبه آغشته به لاک‌‌ ناخن و یا شیشه‌‌های لاک که حاوی مواد سمی است به محیط زیست ما باز می‌‌گردد. پس بطری‌‌های حاوی لاک یا ته مانده‌‌های آنها را هرگز درون سطل آشغال مخلوط با دیگر زباله‌‌ها رها نکنید بلکه آن را در زباله‌‌های سمی مخصوص بیندازید.

 

۳- در زمستان‌ها بهتر است به ناخن‌‌های خود استراحتی بدهید و آن‌‌ها و ار لاک‌‌ ناخن استفاده نکنید به آنها شانسی دوباره برای زیبا شدن بدهید.درست است مدتی لاک نزنید. نه لاک نه هیچ پوشش دیگری اعم از برق ناخن یا محصولاتی به عناوین مختلف تقویت کننده و…که در آرایشگاه‌‌ها عرضه می‌‌شوند.

 

۴- بطری‌‌های لاک خود را در دمای اتاق و جای خشک دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

 

۵- لاک‌‌ها را در دسترس کودکان قرار ندهید.


لاک پاک کن‌‌ها
پاک کننده‌‌های لاک‌‌ ناخن هم می‌‌توانند به ناخن‌‌های شما آسیب برسانند. لاک پاک‌کن‌‌ها عموما حاوی استون می‌‌باشند، ماده‌‌ای که پلاستیک را هم در خود حل می‌‌کند چه برسد به ناخن شما.

 

بسیاری از شما وقتی لاک خود را پاک می‌‌کنید روی ناخن‌‌های خود لکه‌‌های سفید رنگ خشکی را می‌‌بینید یا گاهی اوقات ناخن‌‌هایتان بعد از استفاده از‌‌این لاک پاک‌کن‌‌ها پوسته پوسته می‌‌شوند.

 

نگران نباشید ‌‌این لکه‌‌ها قارچ نیست بلکه اثرات ظاهری آسیبی است که‌‌ این محصولات به ناخن شما وارد آورده‌اند. لاک پاک‌کن‌‌ها براساس برند شرکت سازنده، حاوی مواد مختلفی می‌‌توانند باشند. اما معمولا مواد اصلی تشکیل دهنده آنها‌، استون، اتیل استات و یا بوتیل استات، و‌‌ایزو پروپیل الکل است.

این ترکیبات بسیار قابل اشتعال که بوی خاص شیمیایی مخصوصی هم می‌‌دهند باعث خشکی پوست اطراف ناخن و خشکی و شکنندگی ناخن‌‌ها ودر اثر تماس دست با صورت، خارش و التهاب چشم می‌شوند.

 

برخی از لاک پاک کن‌‌ها فاقد استون هستند، اما ‌‌این به آن معنا نیست که آن محصول فاقد اثرات جانبی است. در بعضی از آنها به جای استون از متیل استات استفاده شده است که از استون هم خطرناک ترمی باشد. بعد از استفاده از لاک پاک‌کن‌‌ها سعی کنید از لوسیون‌‌های نرم کننده یا روغن‌‌هایی استفاده کنید تا ناخن‌تان خشک نشود.

 

البته جدیداً به منظور جلوگیری از خشکی و شکنندگی ناخن‌‌ها به لاک پاک‌کن‌‌ها نرم کننده‌‌هایی مانند روغن کرچک، استیل پالمیتات یا لانولین اضافه می‌‌کنند. برندهای برتر هم ترکیباتی چون ویتامین‌‌ E، روغن هسته انگور، روغن درخت چای و اسطوخودوس، پروتئین گندم، مواد ضد قارچی و برخی ویتامین‌‌ها را به محصولات خود می‌‌افزایند.

 

برخی محصولات پاک کننده لاک ناخن با ترکیبات طبیعی نیز اخیرا وارد بازار شده‌اند که از روغن سویا و ذرت ساخته شده‌اند اما دیرتر از پاک کننده‌‌های معمولی عمل می‌‌کنند. بیشتر متخصصان بر‌‌این عقیده اند که استفاده از لاک پاک کن‌‌ها را به یکبار در هفته محدود نمایید چرا که حاوی موادی هستند که باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌‌ها می‌‌شوند.

 


منبع:زیبــاشــو دات کام

شنبه 19/2/1394 - 17:41
پوست و مو

علل ریزش مو در کودکان و راه‌های درمانـی



جلوگیری از ریزش مو,پیشگیری از ریزش مو

 

ریزش مو در کودکان بیشتر به وضعیت جسمی کودک مربوط است

 

شاید باور نکنید که ریزش مو  کودکان را هم درگیر می‌کند. برخلاف برخی انواع ریزش مو در بزرگسالان که با استرس و تنش در ارتباط است، ریزش مو در کودکان بیشتر به وضعیت جسمی کودک مربوط است که باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود. واقعیت این است که ریزش موی روزانه در بزرگسالان در مورد کودکان صدق نمی‌کند و آنها از سنین کمی بزرگ‌تر شروع به ریــزش موی روزانه می‌کننــد البته والدین باید توجه داشته باشند که برخـی از نوزادان با موهای بسیار کم و سری صاف و براق به دنیا می‌آیند.

بنابراین چنین وضعیتی نباید باعث نگرانی آنها شود زیرا قرار نیست این نوزادان در آینده طاس شوند. دکتر حلاجی، متخصص پوست و مو درباره انواع علل ریزش مو در کودکان و راه‌های درمانـی آن توضیح می‌دهد.

ریزش مو در اثر عفونت قارچی
عفونت قارچی یا تینه کپیتیس، بیماری قارچی است که با عفونت سطح پوست سر، ابرو و مژه‌ها همراه است. کودکان مبتلا به بیماری عفونت قارچی معمولا ریزش موهای تکراری یا موهای خرد شده در بالای سطح سر را دارند. قسمت‌ها و تکه‌های بدون مو معمولا گرد یا بیضی و اغلب نامنظم هستند. گاهی اوقات دیده می‌شود که موها دقیقا روی پوست خرد می‌شوند و به شکل نقاط سیاهی روی پوست سر به نظر می‌آیند.

تشخیص
تشخیص بیماری ریزش مو در اثر عفونت قارچی در درجه اول براساس ظاهر پوست سر است. این بیماری کودکان زیر سن بلوغ را بیشتر درگیر می‌کند و براساس نوع قارچ درجه التهاب، عفونت و پوسته‌ریزی متفاوت خواهد بود. اگر پزشک به این نوع ریزش مو در کودک مشکوک شود، آزمایش‌های میکروسکوپی تجویز می‌کند تا به تشخیص خود مطمئن شود.

درمان
بیماری عفونت قارچی با یک داروی ضد قارچ به مدت هشت هفته به علاوه شامپوی مخصوص قابل درمان است. این شامپو دو تا سه بار در هفته باید استفاده شود. این بیماری متاسفانه مسری است، بنابراین کودک بدون درمان نمی‌تواند به مدرسه یا مهدکودک وارد شود. اگر کودک به مدرسه می‌رود و البته تحت درمان دارویی قرار دارد، نیازی به ممانعت از ورود او به مدرسه نیست.

 

ریزش مو در اثر سندرم آناژن
 عارضه ی سندرم آناژن از حدود 6 ماهگی تا 6 سالگی ممکن است کودک را درگیر کند. سندرم آناژن در کودکان با موهای طلایی و روشن بیشتر دیده می‌شود. اتفاقی که در این سندرم می‌افتد این است که والدین ابراز می‌کنند موهای فرزندشان خیلی راحت و بدون درد به شکل دسته‌ای کنده می‌شود. البته پوست سر در این عارضه طبیعی است.

تشخیص
به نظر می‌رسد مو‌ها در این اختلال در قسمت پشت سر و در ناحیه نزدیک گردن رشد نکرده‌اند و بیشتر باعث ریزش موی منطقه‌ای می‌شوند. بنابراین ممکن است با بیماری‌هایی مانند ریزش موی سکه‌ای و تریکوتیلومانیا اشتباه شود.

درمان
درمان  سندرم آناژن تنها توسط پزشک متخصص و استفاده از داروهای مخصوص انجام می‌شود. اما به طور کلی نگران‌کننده نیست و درمان کامل اتفاق می‌افتد.


ریزش مو در اثر استرس
ریزش مو در این کودکان به صورت تکه تکه و موهای شکسته شده با طول‌های متفاوت است. این حالت ممکن است به دلیل این باشد که کودک در معرض استرس‌های زیادی قرار دارد. استرس‌هایی مانند طلاق والدین، از دست دادن والدین یا پدر بزرگ و مادربزرگ، به دنیا آمدن خواهر و برادر دیگر و... .

تشخیص
در اغلب موارد گرفتن شرح حال کامل از بیمار و بررسی مسائل و مشکلات می‌تواند پزشک را به تشخیص قطعی برساند. البته در راه تشخیص باید والدین نیز نقش داشته باشند و شرایطی را کودک در آن قرار دارد، خوب شرح دهند.

درمان
اگر متوجه این نوع ریزش مو در کودک خود شدید، سعی نکنید او را سرزنش کنید، زیرا سرزنش سودمند نیست، بلکه علت دقیق استرس کودک را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

علت ریزش مو,ریزش موی سر

كودكانی كه از اختلال تیروئید رنج می‌برند، به ریزش مو دچار می‌شوند

 

ریزش مو در اثر اختلال  وسواسی جبری
از حدود 12-10 سالگی ممکن است کودک به طور ناخودآگاه اقدام به کندن موهای خود کند. مناطق ریزش نامنظم با حدود مشخص همراه با شکستگی یا ساییدگی تنه مو و خراشیدگی پوست سر است. اختلال وسواسی جبری در این کودکان یكی از علل این عارضه است كه با تعدیل رفتار و مشاوره روانپزشکی بهبود می‌‌یابد. ضایعات تکه‌ای و به صورت موهای خرد شده در اندازه‌های مختلف در سطح آن است. برخی کودکان مبتلا به تریکوتیلوماینا، دچار تریکوفاژی نیز می‌‌شوند، که عبارت است از کندن موها و سپس خوردن آنها که پس از مدتی گلوله‌‌های مو در معده این کودکان انباشته می‌شود. چنانچه این آسیب‌ها طولانی نباشد، با درمان، موها قابل برگشت خواهد بود.

تشخیص
پیش آگهی این نوع ریزش مو در کودکان خوب است. چون در اغلب موارد کودک تحت یک استرس روحی_ روانی استیا مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی مثل وسواس، افسردگی و... است.

درمان
اولین قدم در درمان این نوع ریزش مو، مراجعه به روانپزشك یا مشاور و درمان استرس كودك است.

 

ریزش مو در اثر اختلالات هورمونی
كودكانی كه از اختلال عملکرد تیروئید رنج می‌برند، اغلب به ریزش مو دچار می‌شوند. وقتی كه غده تیروئید کودک پرکار یا کم کار است، سوخت‌وساز بدن نامنظم می‌شود.

 تشخیص
با یك آزمایش خون ساده می‌توان اختلال عملکرد تیروئید را تشخیص داد. توجه داشته باشید كه به‌طور كلی موهای نوزادان پس از تولد دچار ریزش می‌شود و موهای جدیدی جایگزین آن می‌شود و این امر كاملا طبیعی است. بیش از حد شانه زدن یا شستن موها نیز موجب شكستگی و تضعیف ریشه موها می‌شود.

درمان
هرگاه كودك شما دچار ریزش مو شد وحشت نكنید چرا كه در اكثر موارد این شرایط موقتی خواهد بود و پس از مدت كوتاهی برطرف می‌شود. فقط كافی است پیگیر باشید و البته اصول اولیه بهداشت را به كودكان خود بیاموزید.

ریزش مو در اثر آلوپسی
بروز ناگهانی تکه‌های گرد و بیضی طاسی روی سر به نام آلوپسی معروف است. این تکه‌ها کاملا صاف و بدون مو و بدون التهاب و پوسته هستند. بیماری  آلوپسی  معمولا ظرف یک شب یا حداکثر چند روز ظاهر می‌شود. در آلوپسی سیستم ایمنی بدن به فولیکول مو حمله می‌کند.

تشخیص
حدود پنج درصد از کودکان مبتلا به آلوپسی‌آره‌تا فرم پیشرفته‌تری از بیماری را نشان می‌دهند که شامل از دست رفتن همه مووهای سر است. برای تشخیص این بیماری آزمایش خاصی وجود ندارد و متخصصان پوست اغلب این بیماری را با رد سایر علل طاسی و بررسی‌ تکه‌های طاسی از نزدیک تشخیص می‌دهند. البته آزمایش کشیدن موها در اطراف ضایعه کمک‌کننده است.

اگر موها به راحتی کنده شود، نشان می‌دهد ضایعه فعال بوده و باید منتظر ادامه طاسی بود اما به طور کلی درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. هرچند از برخی داروها برای رویش مجدد مو استفاده می‌شود اما این داروها از ایجاد ضایعات جدید جلوگیری نمی‌کند.

درمان
اگر ریزش مو در حد یکی دو تکه کوچک باشد و تکه‌ها به هم متصل نشده و ناحیه وسیعی را در برنگرفته باشند، به راحتی قابل درمان است اما در صورتی که این ریزش منتشر شده باشد و موهای ابرو و مژه و بدن را نیز درگیر کرده باشد، درمان به سختی انجام می‌شود اما به طور کلی با درمان مناسب درصد بالایی از بیماران تمامی موهای از دست رفته خود را ظرف مدت یک سال باز‌می‌یابند. البته در برخی بیماران این بازگشت زودتر اتفاق می‌افتد. این کودکان باید فقط و فقط تحت نظر متخصص پوست درمان شوند.

 

منبع:shahrzadpress.com

شنبه 19/2/1394 - 17:39
نوشیدنی و دسرها

شربت ریواس



شربت ریواس,مواد لازم برای شربت ریواس

 

نحوه درست کردن شربت ریواس


مواد لازم برای شربت ریواس :

ریواس یک و نیم کیلو
 آب  2 لیوان
شکر  4 لیوان
 نعناع یا پونه  یک ساقه کوچک


طرز تهیه شربت ریواس :
ریواس را خوب شسته سپس پوست ریواس را کنده و دوباره ریواس را شسته و با دو لیوان آب روی حرارت کم بگذارید تا یک ربع ساعت بجوشد . شعله را خاموش کنید و آب آن را از صافی رد کنید در لیوان بریزید تا دو لیوان آب ریواس داشته باشید اگر کمتر بود آب روی آن بریزید بعد در ظرف بزرگتر ریخته و چهار لیوان شکر اضافه کنید دیگر نیازی به حرارت ندارد.

 

درب ظرف را ببندید فقط گاهی به شربت سر بزنید و یکی دو بار آنرا هم بزنید تا شکر خوب در آب حل شود یک ساقه کوچک نعناع یا پونه را در شهد بیندازید و ده الی دوازده ساعت بماند در این فاصله هم شکر حل شده  و هم  پونه ، عطرش را به شربت میدهد . شربت آماده است در بطری شیشه ای بریزید و در یخچال بگذارید .

منبع : ashpazierangin.blogfa.com

شنبه 19/2/1394 - 17:38
خواص خوراکی ها

فواید کره بادام زمینی



خاصیت کره بادام زمینی, فواید کره بادام زمینی

 

آشنایی با خواص کره بادام زمینی

کره بادام‌زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام‌زمینی است و حدود یک سوم بادام‌زمینی کشت شده در سراسر دنیا، صرف تهیه کره ی آن می‌شود. اما ببینیم خوردنش به چه کسانی توصیه می‌شود و برای چه کسانی ممنوع است.


امروزه کره بادام زمینی جای خود را در بین مردم بازکرده است. اما آیا کره بادام زمینی برای سلامتی خوب است؟

برخی کره بادام زمینی را بر روی نان تست مالیده و به عنوان صبحانه میل می‌کنند و برخی در خمیر کیک و کلوچه از آن استفاده می‌کنند، به هر شکلی که استفاده شود غذای بسیار جذاب و پرطرفداری است که اگر یک‌بار آن را خریداری کنید، بعدازآن همیشه یک بسته کره بادام‌زمینی در آشپزخانه خود خواهید داشت.

همانند بسیاری از کره‌های مغزهای گیاهی، کره بادام‌زمینی نیز حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است (حدود 90 کالری و 16 گرم چربی در هر 2قاشق غذاخوری). خبر خوب این است که با خوردن 2 قاشق کره بادام‌زمینی علاوه بر دریافت 190 کالری، مقدار بسیاری زیادی مواد مغذی نیز دریافت می‌کنید. مغزها و کره‌های آن‌ها منبع بسیار خوبی برای پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند.

در سال 2003 سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا ادعای فواید سلامتی برای کره بادام‌زمینی و برخی مغزهای گیاهی را تأیید کرد و اعلام کرد شواهد علمی نشان می‌دهد که خوردن بیشتر مغزهای گیاهی به مقدار  42 گرم در روز ( به‌عنوان بخشی از برنامه غذایی کم کلسترول و کم‌چربی اشباع‌شده) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.


بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد فواید سلامتی مغزها شامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی یا عوامل زمینه‌ساز آن‌هاست اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است مغزها به کاهش بیماری‌های دیگری نیز کمک کنند مثلاً کره بادام‌زمینی منبع ماده شیمیایی گیاهی ریزوراترول (resveratrol) است (ماده‌ای که در پوست انگور نیز وجود دارد). مطالعه اخیر در آلمان نشان داد که این ماده تأثیر پیشگیری‌کننده برای سرطان کولورکتال (روده) دارد.

نکته جالب این است که بادام‌زمینی درواقع یکی از حبوبات (از خانواده باقلائیان) بومی امریکای جنوبی است که ظاهر و طعمی همانند مغزها دارد.

بادام‌زمینی ازنظر تغذیه‌ای نیز همانند مغزها است. حدود نیمی از وزن آن چربی است و بقیه وزنش تقریباً به‌طور مساوی پروتئین و کربوهیدرات (همراه با فیبر) است. حدود نیمی از کل چربی بادام‌زمینی چربی‌های تک پیوندی اشباع‌نشده هستند. این همان چربی است که با سطح سالم‌تر لیپیدهای خون مرتبط است. یک‌سوم چربی آن را چربی‌های چند غیراشباع (Polyunsaturated) تشکیل می‌دهد که کاملاً در بادام‌زمینی از اسیدهای چرب امگا-6 تشکیل‌شده است. حدود14% چربی آن، به‌طور طبیعی اشباع‌شده است.

برای خرید  کره بادام‌زمینی به دنبال چه باشیم؟

نحوه خرید کره بادام زمینی,خواص داروئی کره بادام زمینی

نکاتی برای خرید کره بادام زمینی


هنگام خرید کره بادام‌زمینی به دنبال محصولات طبیعی که چربی یا شکر افزوده ندارند یا مقدار آن بسیار کم است باشید. برخی شرکت‌ها روغن‌های هیدروژنه بخشی نیز به نوع معمول کره بادام‌زمینی اضافه می‌کنند و بسته به مقداری که افزوده می‌شود، ممکن است چربی‌های ترنس نیز در آن وجود داشته باشند. 

از نظر سدیم حتی طبیعی ترین برندهای کره بادام زمینی، مقداری نمک برای طعم به آن می‌افزایند. اگرچه با مقدار کم آن نیز می‌توان طعم خوبی ایجاد کرد و حدود 120 میلی‌گرم سدیم در هر دو قاشق غذاخوری معمولاً مطلوب است.


بادام زمینی و کره ی آن
این كره‌ ضد كلسترول است
کره بادام زمینی برای كسانی كه مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، مفید می باشد، زیرا چربی‌های موجود در بادام‌زمینی از نوع چربی‌های خوب هستند. به علاوه دارای فیتوسترول است که ساختاری شبیه به کلسترول موجود در غذاهای حیوانی دارد، با این تفاوت که بر خلاف کلسترول، فیتوسترول برای سلامت قلب و عروق مضر نیست.

در ضمن، هر 32 گرم کره بادام‌زمینی حدود 50 میلی‌گرم فیتوسترول دارد و بررسی‌ها نشان داده مصرف روزانه 2 گرم فیتوسترول می‌تواند تا 10 درصد از میزان کلسترول LDL یا کلسترول بد بکاهد و در صورتی که فرد رژیم کم چربی داشته باشد، می‌تواند میزان کلسترول بد را تا 20 درصد پایین آورد.

در كل تحقیقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام‌زمینی در هفته، تا 37 درصد از خطر بیماری‌های قلبی می‌کاهد. پس اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی در امان باشید، از یک مشت بادام‌زمینی (حاوی ده عدد) یا یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی، آن هم 4 بار در هفته شروع كنید.

 

آشنایی با فواید بادام زمینی,فایده های کره بادام زمینی

خواص داروئی کره بادام زمینی


ضد سرطان
تحقیقات دیگری نشان داده اند كه مصرف یک واحد بادام‌زمینی (10 عدد بادام زمینی) در هفته می‌تواند از بروز سرطان روده در زنان پیشگیری کند. فیتوسترول موجود در بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی نیز می‌تواند رشد سلو‌ل‌های سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند كرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بكاهد. به‌علاوه، بادام‌زمینی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام رزوراترول است که می‌تواند به نوعی ترکیب ضدسرطانی به نام پیساتانول تغییر شکل یابد. این تغییر شکل به کمک نوعی آنزیم که در تومورهای سرطانی یافت می‌شود، ایجاد می‌شود و به این ترتیب مانع رشد تومورها خواهد شد.


ضد دیابت
جالب است بدانید ثابت شده که مصرف منظم کره بادام‌زمینی (حداقل 5 قاشق غذاخوری در هفته) می‌تواند از بروز دیابت نوع 2 در زنان پیشگیری کند. فیبر و منیزیم موجود در کره بادام‌زمینی از جمله دلایل خاصیت ضددیابتی این ماده غذایی هستند.


دشمن سنگ كیسه صفرا
تحقیقات بی‌شماری نشان داده اند مصرف مرتب کره بادام‌زمینی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دلیل این خاصیت بادام زمینی نیز وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم است. مطالعه 20ساله روی بیش از 80 هزار زن نشان می‌دهد زنانی که حداقل دو قاشق غذاخوری بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی در هفته مصرف می‌کنند تا 25 درصد کمتر به سنگ صفرا مبتلا می‌شوند.

شاید باور نکنید، اما این راه ساده و آسانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.


باز هم فیتواسترول
اما در مورد مصرف منظم این نوع كره توسط خانم‌های باردار باید بگوییم، امروزه بحث فیتواسترادیول بسیار داغ بوده و محققان اثرات گوناگونی را به آن نسبت می‌دهند؛ مثلا مشکلات قاعدگی را به کمک آن می‌توان برطرف کرد، و یا اینکه این مواد قادرند احتمال بروز پوکی استخوان را كم كنند.

از آنجایی که فیتواسترادیول‌ در بادام‌زمینی وجود دارد (یعنی در هر 100 گرم کره بادام‌زمینی، 100 میلی‌گرم از این ماده یافت می‌شود)، می‌تواند برای بیماری‌های زنانه موثر باشد، اما مصرف آن در بارداری دلخواه است، یعنی نه ضرر خاصی برای مادر و جنین دارد و نه منفعت خاصی، فقط مصرف‌اش باید به اندازه و در وعده صبحانه باشد، زیرا در صورت افزایش مصرف کره بادام‌زمینی به دلیل داشتن چربی و انرژی زیاد، مشکل اضافه وزن پیش خواهد آمد.

افرادی هم که می‌خواهند شب‌ها شام سبکی بخورند، می‌توانند با یك فنجان چای، یك یا دو واحد نان آغشته به این نوع کره را میل کنند.


هشدارها:
با وجود تمامی فواید یاد شده، بادام‌زمینی جزء مواد غذایی آلرژی‌زا (حساسیت زا) است. حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند شدید باشد، طوری که مصرف مقدار کمی از‌ آن می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در نتیجه افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هر گونه غذای حاوی بادام‌زمینی خودداری کنند، حتی خوردن كره بادام‌زمینی هم به دلیل داشتن ذرات پروتئین درست نیست. بنابراین در دو سال اول زندگی نباید از بادام زمینی و فرآورده‌های آن برای تأمین انرژی كودك استفاده كرد، ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساسیت، می‌توان آن را در برنامه غذایی گنجاند.

از سوی دیگر، گاهی پزشک به افرادی كه مستعد ابتلا به سنگ كلیه و مثانه هستند، توصیه می‌کند از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله بادام زمینی و كره‌ ی آن خودداری کنند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز این سنگ‌ها را بالا می برند.

یادتان نرود كه کره بادام‌زمینی طبیعی را می‌توان برای یک یا دو هفته در هوای آزاد و دو ماه در یخچال‌ نگه داشت.

 

 

منابع : هفته نامه سلامت / wiki.5040.ir

شنبه 19/2/1394 - 17:37
ازدواج و همسرداری

چقدر به همسرتان وابستگی دارید؟



میزان وابستگی به همسر

 

لازم نیست برای اینکه یک زوج موفق باشید به هم وابسته باشید

 

اگر شما هم از آن آدم‌هایی هستید که زندگی مشترک را یک کاسه شدن تعریف می‌کنید این یادداشت برای شما است. شما یک زندگی مشترک دارید و این زندگی تا جایی که مربوط به رابطه و تعامل دو نفر باشد مشترک محسوب می‌شود. با این حال هر کدام از شما آدم‌هایی متفاوت با خواسته‌ها، علاقمندی‌ها و روحیات ویژه‌ای هستید که لزوماً با شریک زندگی‌تان یکسان نیست. واقعیت این است که هویت و استقلال هر دوی شما به یک اندازه برای رابطه سالم ضروری هستند. لازم نیست برای اینکه یک زوج موفق باشید شبیه هم باشید.

برای اینکه به میزان وابستگی خودتان و همسرتان آگاه شوید به این پرسش‌ها پاسخ دهید.
آیا شما و همسرتان هرکاری را با نظر و تأیید هم انجام می‌دهید؟ آیا می‌توانید برای اوقات فراغت‌تان بدون حضور همسرتان برنامه‌ریزی کنید؟ آیا می‌توانید بدون احساس گناه کاری برای خودتان انجام بدهید یا چیزی برای خودتان بخرید؟


آیا شما و همسرتان یک رابطه«هم وابسته» دارید؟«هم وابستگی» یک نوع بیماری است که شما و همسرتان را در یک رابطه تنگاتنگ و کنترل شده قرار می‌دهد. آدم وابسته هم همیشه ترس از دست دادن شریک زندگیش را دارد و از تنها ماندن، تصمیم گرفتن و حتی تنها فکر کردن می‌ترسد. اگر پاسخ شما به بیشتر این پرسش‌ها مثبت است شما معنای حریم خصوصی را درک نکرده‌اید.ابتدا باید روی احساساتتان کار کنید. ترس از دست دادن،ترس تنها ماندن، اعتماد به نفس پایین، ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم و ضروری، بسیار طبیعی هستند. اما اگر بیش از اندازه به آنها پرداخته شود مشکل ساز خواهند شد. وابستگی شدید نتیجه توجه بیش از اندازه به این احساسات منفی است.

در گام بعدی یاد بگیرید که به علاقمندی‌هایتان بپردازید.هم شما و هم همسرتان باید برای خودتان سرگرمی‌های متفاوت داشته باشید.شاید بعد از یک دوره طولانی مدت برنامه‌های مشترک، این کار برای‌تان سخت باشد و نتوانید آن را عملی کنید به همین دلیل باید تعریف‌تان را از رابطه مشترک کمی دستکاری کنید. اگر این وابستگی به خاطر باورها و برداشت غلط از رابطه زناشویی است باید آن را تغییر بدهید.اگر شما و همسرتان ازدواج را یک اتحاد ناگسستنی و اشتراک در همه امور زندگی می‌دانید باید کمی در این تعریف از ازدواج دست ببرید و آن را تغییر بدهید.


از قالب یک زوج خارج شوید. زمانی که وابستگی شما و همسرتان آنقدر شدید است که حتی نمی‌توانید بدون هم یک تصمیم ساده بگیرید یا یک کار ساده را انجام بدهید لازم است که به هر شکلی این وابستگی را عوض کنید.

شاید حتی لازم باشد کمی به همسرتان اطمینان بدهید. به او بگویید که این مستقل شدن نیاز هردوی شماست و فرصتی برای تجربه و رسیدن به رشد و بلوغ بیشتر است.
یادتان باشد حفظ حریم شخصی به معنای فاصله گرفتن یا کنار زدن همسرتان از زندگی نیست. این حریم، فضایی برای تجربه و رشد است و رابطه عاطفی شما همچنان پابرجا خواهد ماند.
منبع:سلامت نیوز

 

شنبه 19/2/1394 - 17:35
جهانگردی

تصاویری از طبیعت بکر کشور کوبا



کوبا از مناظر زیبا و چشم اندازهای نفس گیری بهره می برد، اما از آنجا که مدت مدیدی در تحریم بوده و کسی نتوانسته از این جزیره سرسبز عکس های هوایی بگیرد طبیعت کوبا کماکان ناشناخته باقی مانده است.

جمله بالا کلام ماریوس جوایزا است که در کتاب خود به نام «کوبای ندیده و نشناخته»، برای اولین بار تصاویر هوایی کشور کوبا را همراه با توضیحات مربوطه در معرض نمایش عموم قرار داده است. گفتنی است وی از سال 2010 تا 2014 مشغول تهیه این عکس ها بوده است.

شما می توانید در ادامه این تصاویر را مشاهده بفرمایید.

کوبا,کشور کوبا,جاهای دیدنی کوبا

مسیر اِل پردراپلن یکی از جاذبه های گردشگری کوبا

 

مسیر اِل پردراپلن (El Predraplén)  به طول 30 مایل که در سال 1999 ساخته شده است

 

  مکانهای تفریحی کوبا,جاذبه های گردشگری کوبا,مراکز تفریحی کوبا

یکی از مکانهای تفریحی کوبا آبسنگی در نزدیکی سواحل شمالی است

 

آبسنگی در نزدیکی سواحل شمالی «کایو سانتا ماریا»

 

  گردشگری,تور گردشگری,جاذبه های گردشگری کوبا

ساحلی زیبا به نام پلایا پرلا بلانکا جزو یکی از مراکز تفریحی کوبا است

 

 ساحلی زیبا به نام پلایا پرلا بلانکا (Playa Perla Blanca) در منطقه «کایو سانتا ماریا»

 

کوبا,کشور کوبا,جاهای دیدنی کوبا

 

 بته های گیاهان کرنا و باریکه های آب، رنگ ها و نقوش جالبی را در سواحل استان سیگو دی آویلای شمالی به وجود آورده است.

 

مکانهای تفریحی کوبا,جاذبه های گردشگری کوبا,مراکز تفریحی کوبا

مجمع الجزایر دیسابانا یکی از جاذبه های گردشگری کوبا

 

مجمع الجزایر دیسابانا کاما گوئی (De Sabana-Camagüey)

 

گردشگری,تور گردشگری,جاذبه های گردشگری کوبا

کوه های سیرا کریستال یکی از مکانهای تفریحی کوبا

 

بسیاری از عکس های موجود در کتاب کوبای ناشناخته شامل رشته کوه های غرق در مه است. عکس بالا متعلق به کوه های سیرا کریستال است که دارای جنگل های کاج، معادن نیکل و بیش از صد گونه گیاهی نادر می باشد.

 

کوبا,کشور کوبا,جاهای دیدنی کوبا

یکی از جاذبه های گردشگری کوبا پیکو تورکوئینواست

 

بلندترین نقطه کوهستانی کوبا به نام پیکو تورکوئینو (Pico Turquino) در قسمت های غربی استان «سانتیاگو دیکوبا» که در ارتفاعات 6500 متری نسبت به سطح دریا قرار دارد.

 

مکانهای تفریحی کوبا,جاذبه های گردشگری کوبا,مراکز تفریحی کوبا

زمین های کشاورزی استان گرانما  یکی از  مراکز تفریحی کوبا است

 

عکسی زیبا از زمین های کشاورزی استان گرانما که عمدتا به کشت قهوه اختصاص دارند.

 

منبع:nikoo.com

شنبه 19/2/1394 - 17:34
ورزش و تحرک

100 قدم پیاده روی بعد از شام چه فوایدی دارد؟



هضم بهتر غذا, مشکلات گوارشی

 

پیاده روی از ترش کردن معده جلوگیری میکند.


اگر عادت دارید بعد از شام جلوی تلویزیون یا کامپیوتر بنشینید، بهتر است آن را با یک عادت درست جایگزین کنید و ۱۵ دقیقه قدم بزنید. کارشناسان عقیده دارند، دست کم ۱۰۰ قدم پیاده روی بعد از شام وضعیت سلامت عمومی تان را بهتر می کند که شامل هضم بهتر غذا، سوزاندن کالری، کنترل بهتر قند خون و تری گلیسرید در بدن می شود.

 

در این مطلب برای تان می گوییم که چطور یک پیاده روی ۱۵ دقیقه ای بعد از شام می تواند به سلامت تان کمک کرده و از بروز مشکلات گوناگون جلوگیری کند.

 

کمک به گوارش
فرایند هضم غذا سریعا” بعد از خوردن شروع می شود و شیره و آنزیم های معده که مسئول گوارش هستند در همین زمان فعال می شوند. اگر فرد پس از خوردن شام قدم بزند، فرایند ترشح آنزیم ها برای هضم بهتر بیشتر خواهد شد. در نتیجه از بسیاری از بیماری ها و مشکلات شکمی مانند ترش کردن معده یا بد هضمی که اغلب افراد از آن شاکی هستند، جلوگیری می شود.

 

تقویت متابولیسم
به غیر از الگوی خورد و خوراک و کالری دریافتی داشتن فعالیت بدنی و تحرک یکی از عوامل اصلی تقویت متابولیسم می باشد. از این رو توصیه می شود بعد از خوردن شام پیاده روی کنید تا فرایند سوخت و ساز در بدن تان بیشتر شده و عملکرد سایر اعضای بدن تقویت شود.

 

کمک به خواب
عادت رفتن به رختخواب بعد از خوردن شام بدون شک برای سلامت تان خوب نیست. چند دقیقه قدم زدن تاثیرات شگفت انگیزی در بر دارد. این قدم زدن نه تنها گردش خون در بدن را بهتر می کند بلکه استرس را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل کسانی که بعد از شام تقریبا” 100 قدم راه می روند، خواب شبانه خوب و لذت بخشی دارند.

 

مشکلات گوارشی, تقویت گردش خون

پیاده روی به گردش خون کمک میکند.

 

تقویت گردش خون
۱۵ دقیقه قدم زدن بعد از شام غیر از اینکه میزان چربی خون یعنی تری گلیسیرید و کلسترول را پایین می آورد، به سیستم گردش خون و خون رسانی در کل بدن کمک می کند. دلیلش هم این است که راه رفتن اکسیژن رسانی به قلب را بهتر کرده و در نتیجه گردش خون بهتری خواهید داشت.

 

کنترل میزان قند خون
اشخاصی که از دیابت نوع دوم رنج می برند می توانند از فواید پیاده روی بعد از شام بهره ببرند. بعد از خوردن شام میزان قند خون به خاطر خرد کردن اجزای مواد خورده شده بالا می رود، اما وقتی بعد از شام راه می روید، بدن بطور فیزیکی فعال شده و گلوکز بیشتری از خون را مصرف می کند بنابراین میزان قند خون تنظیم می شود.

 

کمک به کاهش وزن
پیاده روی ۱۵ دقیقه ای بعد از شام نه تنها یکی از ضروریات زندگی سالم است بلکه نقش مهمی در کاهش وزن دارد و یکی از مفید ترین و ساده ترین شیوه های داشتن وزن متعادل می باشد، چون به غیر از سوزاندن کالری سلامت عمومی بدن را تقویت می کند.
منبع:elmevarzesh.com

شنبه 19/2/1394 - 17:31
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته