• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 244
تعداد نظرات : 27
زمان آخرین مطلب : 3993روز قبل
لطیفه و پیامک

از دردهای کوچک است که آدم می نالد  

وقتی ضربه سهمگین باشد ، لال می شوی


وقتی ریشه ها خوابند ، برگ ها میریزند ، حتی با نسیمی ...
پنج شنبه 1/10/1390 - 22:55
لطیفه و پیامک

روزگاری یک تبسم یک نگاه

خوشترااز گرمای صد آغوش بود ...


داور قلبم سوت نداره

راحت باش ، خطا کن

پنج شنبه 1/10/1390 - 22:51
بهداشت روانی
بایستید و از خود تعریف كنید:
این كار در كسب اعتماد به نفس، بسیار مؤثر است. هر روز صبح چند دقیقه این كار را انجام دهید. سعی كنید هنگام نگاه كردن در آینه به موارد مثبت چهره خود نگاه كرده و از آن تعریف كنید.

2- در حال زندگی كنید:

اگر در حال زندگی كنید و تمام انرژی خود را متوجه زندگی در لحظه نمایید، فردای شما هم تضمین خواهد شد. چرا كه فردای شما محصول عملكرد صحیح امروز شما است. اگر عمر خود را در حسرت دیروز با نگرانی فردا سپری كنید، لحظه‌ها را از دست خواهید داد و این به معنی از دست دادن فردا نیز می‌باشد.

3- دست دادن خودرا محكم‌تر كنید:  

به اصطلاح شل و وارفته دست ندهید، به خصوص اگر نظامی هستید، محكم و قدرتمند دست بدهید و همچنین گرم و صمیمانه.

4- به موفقیت‌های خود نگاهی بیندازید:  

از موفقیت‌هایی كه تاكنون داشته‌اید، برای خود لیست تهیه كرده و همراه خود داشته باشید و هرگاه احساس عدم اعتماد به نفس كردید، نگاهی به آن بیندازید.

5- به خودتان تبریك بگویید:

حتی از گفتن جمله‌هایی مانند شب بخیر و دوستت دارم به خود امتناع نورزید. حتی برای خود جشن تولد بگیرید و در كل به خودتان برسید.

6- نیروی نگاه خود را تقویت نمایید:

افراد نظامی به خصوص آن‌هایی كه در شغل فرماندهی بوده‌اند ناخودآگاه نیروی قدرتمندی دارند، اگر می‌خواهید به این مرحله برسید، تمرین مؤثر زیر را انجام دهید: «ساچمه‌ای سیاه را در وسط سینی قرار دهید، و سعی كنید با نگاه خود از فاصله 2 متری آن را حركت دهید.»

7- همیشه با خود مبلغی پول داشته باشید:

وجود مقداری پول در جیب و كیف شما، اعتماد به نفستان را زیاد می‌كند، تاكنون شما شاید این موضوع را بسیار تجربه كرده باشید.

8- مهم‌تر از همه نه گفتن را یاد بگیرید:

بسیاری از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و این موارد برای آنان مشكل‌هایی ایجاد نموده است. اگر پیشنهاد یا درخواستی به شما می‌شود كه میل ندارید آنرا بپذیرید، با قاطعیت اما با احترام بگویید نه.

9- فكر كنید كه اعتماد به نفس بی‌نظیری دارید:  

هرگز این فكر را به خود راه ندهید كه اعتماد به نفس ندارید، همیشه سعی كنید نسبت به خود فكرهای مثبت و والایی داشته باشید. اگر خودتان فكر كنید كه اعتماد به نفس ندارید، چه‌طور انتظار دارید كه دیگران فكر كنند كه شما اعتماد به نفس دارید. فراموش نكنید كه به هرچه فكر كنید، به سرتان می‌آید. اگر فكر كنید كه كاری را نمی‌توانید انجام دهید به طور حتم نمی‌توایند. آنچه مهم است، فقط افكار شماست.  

10- سرعت راه‌رفتن خود را بیشتر كنید:

كسی كه اعتماد به نفس دارد گام‌های مستحكم بر می‌دارد و هدفمند راه می‌رود. قوی، قدرتمند و پر انرژی باشید.  

11- سر خود را بالا نگه دارید:

این كار باعث می‌شود جریان خون از قلب به مغز (خون شریانی) و از مغز به قلب خون وریدی) به آسانی انجام پذیرد. حجم ریه‌ها افزایش یابد و در واحد زمان، اكسیژن بیشتری با خون مبادله شود. راه‌های هوایی از قبیل نای، نایژه‌ها، حلق وبینی تا حدودی در یك امتداد قرار گیرند و تنفس، راحت‌تر شود، میزان دید بیشتر شود، به برازندگی ظاهری شخص كمك كند و از همه مهم‌تر، اعتماد به نفس شخص را زیاد می‌كند.

12- با ترس خود روبه‌رو شوید:

مطمئن باشید چیزی كه از آن ترس دارید به آن بدی كه شما فكر می‌كنید نیستند. روبه‌رو شدن با آنچه شما از آن می‌ترسید باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

13- صحبت كنید:

اغلب اوقات در مورد یك موقعیت با یك شخص دچار توهماتی می‌شویم كه درست نیستند، اگر شك و تردید و سؤالی برای شما پیش بیاید و آن را رفع نكنید، این شك و تردید روی رفتار شما تأثیر می‌گذارد.  

14- مغلوب نشوید:

چیز دیگری را انتخاب كنید. شما با یك تجربه ناموفق مغلوب نمی‌شوید، به این فكر كنید كه آیا هیچكس قبل از موفقیت شكست نخورده است. تنها چیزی كه احتیاج دارید یك راه متفاوت است.

 - عذر تراشی نكنید:

شایع‌ترین بهانه‌ای كه می‌تواند در برابر هر تغییر مثبتی آورده شود، این است كه من ذاتاً این‌طور هستم یا من این‌طور بزرگ شده‌ام، خیر، عذر شما پذیرفته نیست.

16- مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش دهید:

در واقع خود باوری و اعتماد به نفس ریشه در ارتباط با دیگران دارد. داشتن ارتباط اجتماعی به افراد كمك می‌كند تا واقعیت‌هایی را در مورد خود بدانند. این افراد می‌آموزند كه در درون اجتماع برخی از افراد توانایی‌های بیش‌تر از آن‌ها و برخی دیگر توانایی‌های كمتر از آن‌ها دارندو در واقع آن ها می‌آموزند كه كم توان‌ترین افراد جامعه در همه ویژگی‌ها نیستند.

17- در اجتماع بودن را تمرین كنید:

به فعالیت‌هایی ملحق گردید كه همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند: باشگاه، كلاس‌های ورزشی، انجمن‌های دانشجویی و كلوپ‌های تفریحی، در این محیط‌ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت كنید. پس از مدتی خواهید دید ارتباط با دیگران برایتان عادی و راحت می‌شود.

18- از طرد شدن نهراسید:

یكی از عامل‌های اصلی در اعتماد به نفس پایین، ترس از عدم پذیرش (طرد شدن) است. آنچه را كه فكر می‌كنید درست است انجام دهید. به یاد داشته باشید این انتظار اشتباهی است كه بخواهیم همیشه مورد پذیرش و تأیید دیگران باشیم.  

19- نگرش مثبت داشته باشید:  

سعی كنید به موفقیت‌ها و نكات قدرت خود فكر كنید. ترفند كار در این است كه خود آگاه (تمركز حواس به خود) نباشید. اعتماد به نفس پایین، تردید و دودلی هنگامی رخ می‌دهد كه شما به عیوب و نقایص خود فكر می‌كنید. در عوض افكارتان را سراسر به شخصی كه در حال گفت‌وگو هستید متمركز گردانید. هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم اینكه طرف مقابل از توجه شما خرسند و مشعوف خواهد شد.

20- توقعات خود را كاهش دهید:

همیشه عالی بودن غیر ممكن است افرادی كه می‌خواهند همیشه عالی باشند هیچ‌كاری را انجام نمی‌دهند.

21- كارها را تمام كنید:

تمامی وظایف و كارهایی را كه به عهده می‌گیرید، به انجام برسانید. اهمیتی ندهید كه ممكن است آن ها تا چه حد خوشایند باشند. آن‌ها را به بهترین شكل ممكن و با استفاده از تمام توان و كارایی‌تان انجام بدهید. كارهای نیمه كاره ذهن شما را مشغول می‌كنند واعتماد به نفس شما را كاهش می‌دهند.

22- از تحلیل رفتار دیگران پرهیز كنید:

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بالا داشته باشید، لزومی ندارد هر اظهار عقیده‌ای مانند شوخی و طعنه‌هایی كه دیگران احتمال دارد به سوی شما روانه كند، را به عنوان یك توهین به خود تلقی كنید. مردم اغلب چیزهایی را می‌گویند كه هیچ مقصود و منظوری از آن ندارند. وقتی كه آن‌ها آسیبی به شما نمی‌رسانند ناراحتی و به دل گرفتن حرف آن‌ها مشكل آفرین خواهد شد و ذهن شما را مشغول می‌كندو هر چند گاهی اوقات مردم نظرات نابه‌جا و بی‌موردی می‌دهند و در این حالت شما می‌باید قاطعانه از خودتان دفاع كنید.

23- مشكلات را زیاد بزرگ نكنید:

بزرگ كردن مشكلات موجب می‌شود خود باوری و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. بزرگ كردن مشكلات موجب كاهش احساس توانایی شما می‌شود. به یاد داشته باشید برای حل مشكلات شما توانایی لازم را دارا هستید و همیشه برای حل یك مشكل دست كم یك راه حل وجود دارد.

راه‌های دیگری نیز برای ایجاد اعتماد به نفس و تقویت آن وجود دارد كه به اختیار آن‌ها را بیان می‌كنیم. اهمیت به سلامت جسم و روح، سرزنش عمل به جای سرزنش خود، توجه به جنبه های مثبت هر فرد، پذیرفتن خویشتن، ارزیابی اعمال، تأیید و تشویق شخصیت خویشتن، پرهیز از سرزنش مكرر دیگران، استفاده نكردن از جملات منفی، گوش فرا ندادن به صحبت‌های منفی اطرافیان، عدم وابستگی به اطرافیان، داشتن هدف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن، انجام ورزش و خوب خوابیدن، سپاسگزاری در مقابل كار خوب اطرافیان، داشتن رفتار محترمانه، مسؤولیت‌پذیری، پرهیز از ارتباط طولانی و مداوم با افراد مأیوس، مطالعه شرح حال و زندگی افراد موفق، برقراری ارتباط با افراد پر تحرك و با نشاط، بیان احساسات واقعی بدون توجه به اطرافیان، تحمیل نكردن عقاید اطرافیان بر خود و بالعكس، جرأت به خرج دادن وعمل كردن و ... در ضمن همیشه به یاد داشته باشیم این خود ما هستیم كه در اصل اعتماد به نفس را در وجود خود به وجود می‌آوریم و آن را تقویت می‌كنیم پس همیشه با خود تكرار كنیم كه دارای اعتماد به نفس فوق العاده‌ای هستیم

دوشنبه 28/9/1390 - 13:21
بهداشت روانی
1- به تماشای غروب آفتاب بنشینید.
٢- بیشتر بخندید.
٣- کمتر گله کنید.
۴- با تلفن کردن به یک دوست قدیمی، او را غافلگیر کنید.
۵- هدیه‌هایی که گرفته‌اید را بیرون بیاورید و تماشا کنید. شاید برایتان قابل استفاده باشند.
۶- دعا کنید.
٧- در داخل آسانسور با آدمها صحبت کنید.
٨- هر از گاهی نفس عمیق بکشید.
٩- لذت عطسه کردن را حس کنید.
١٠- قدر این که پایتان نشکسته است را بدانید.
١١- زیر دوش آواز بخوانید.
١٢- با بقیه فرق داشته باشید.
١٣- کفشهایتان را عوضی پایتان کنید و به خودتان
بخندید.
١۴- به دنیای بالای سرتان خیره شوید.
١۵- با حیوانات بازی کنید.
١۶- کارهای برنامه‌ریزی نشده انجام دهید. برای انجام آن
در همین آخر هفته برنامه‌ریزی کنید!
١٧- برای کاری برنامه‌ریزی کنید و آن را درست طبق
برنامه انجام دهید. البته کار مشکلی است!
١٨- از تناقضات لذت ببرید.
١٩- دستان خود را در آسمان تکان دهید.
٢٠- در حوض یا استخری که ماهی دارد شنا کنید، کنار
آنها.
دوشنبه 28/9/1390 - 13:15
آرایشی و زیبایی

پودر‌ها و سایر مواد آرایشی، پوست را كثیف كرده و منافذ آن را مسدود می‌كنند و ما مجبور هستیم به دفعات آنها را پاك كنیم.
آب و صابون به تنهایی برای بیرون آوردن این ذرات كافی نیست، شیر پاك‌كن‌ها از قدیمی ‌ترین محصولات پاك‌كننده آرایش هستند.

پودر‌ها و سایر مواد آرایشی، پوست را كثیف كرده و منافذ آن را مسدود می‌كنند و ما مجبور هستیم به دفعات آنها را پاك كنیم.
آب و صابون به تنهایی برای بیرون آوردن این ذرات كافی نیست بلكه باید موادی به كار ببریم مانند اجسام چرب كه به زور، مواد رنگی این پودر‌ها و جرم‌های پوست را بگیرند و آنها را بیرون بكشند و در نهایت باعث جذب بهتر اكسیژن توسط پوست شوند.

به این فرآورده‌ها، روغن‌های پاك‌كننده یا شیر زیبایی می‌گویند كه در آنها مواد چربی كم و سبكی وجود دارد و برای پاك كردن روزانه پوست به كار می‌رود.
شیرپاك ‌كن ‌ها از قدیمی‌ترین محصولات پاك ‌كننده هستند كه بیشتر به فرم روغن در آب استفاده می ‌شوند و روغن آن ها نیز از نوع پارافین انتخاب می‌گردد.

حدود 70 درصد وزن این فرآورده‌ها از آب و 30 درصد آن روغن می ‌باشد.
امروزه با ساخته شدن ظروف پلاستیكی، این لوسیون‌ها در حد وسیعی تولید شده‌اند.
ساخت آنها آسان بوده، به كرم‌های پاك‌كننده از نظر مصرف برتری دارند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.
میزان اسیدیته این فرآورده‌ها همخوانی زیادی با اسیدیته پوست داشته و محصولات خوبی از نظر آسیب نرساندن به پوست محسوب می‌گردند.
از این مواد می ‌توان به عنوان پاك كننده‌های آرایشی و یا برطرف كننده آلاینده‌های صورت استفاده كرد.

صابون كافی نیست
استفاده از صابون‌ها به عنوان پاك كننده سطحی بسیار رایج است و بسیاری از خانم‌ها صابون‌ها را به عنوان یكی از پاك كننده‌های مناسب می‌دانند، غافل از اینكه صابون پاك كننده چندان مناسبی نیست و دارای معایب فراوانی است كه از آن میان می‌توان به چند مورد زیر اشاره نمود:
- نیاز به آب
- زدودن بیش از حد چربی از سطح پوست
- ایجاد خشكی و كشیدگی در پوست
- قلیایی نمودن پوست (این مساله باعث جداسازی سلول‌های لایه‌های خارجی پوست از سلول‌های مجاور می‌شود.) در هر حال از صابون‌ها و سایر دترژانت‌های معمولی برای شستشوی پوست استفاده نكنید حتی آب معمولی نیز در اثر شستشوی بی ‌رویه می ‌تواند باعث خشكی پوست شود.
بیش از 1 تا 2 بار در روز صورت خود را نشویید و حتماً بعد از شستشو از مرطوب كننده مناسب استفاده كنید.

اثر روانی كف و فوم‌ها و پاك‌كننده‌های كف كننده
در نظر بسیاری از ما میزان پاك كنندگی محصولات با میزان كف حاصل از آن نسبت دارد و محصولاتی را كه با كف همراه نباشند جزو پاك كننده‌ها محسوب نمی‌كنیم.
برای ارضای این حس روانی لابراتورهای آرایشی بهداشتی فوم‌های پاك كننده را به بازار ارایه نموده‌اند.
این فرآورده‌ها برای پاكسازی پوست به آب نیاز دارند و در تماس با آب كف می‌كنند.
این محصولات برخلاف صابون‌ها حالت قلیایی نداشته و پوست را خشك نمی‌كنند و ضمن پاكسازی كامل پوست، لایه محافظ سطح پوست را حفظ می‌كنند.
این فرآورده‌ها دارای دو فاز حلال در چربی و حلال در آب هستند كه فاز حلال در چربی آن تمام ذرات خارجی مواد آرایشی و رسوبات ناشی از آلودگی‌های محیطی را در خود حل می‌كند و فاز حلال در آب آن، شسته شدن این
رسوبات را از سطح پوست تسهیل می‌نماید و به این ترتیب مانع از مسدود شدن روزنه‌های پوست شده و از آلودگی و عفونت پوست جلوگیری می‌كند.

نحوه ی استفاده از شیرپاك كن
نحوه استفاده از این فرآورده‌ها به صورت زدن آنها روی نوك انگشت و سپس مالیدن آن روی صورت به شكل دوایر متحدالمركز( یا مارپیچی از داخل به خارج) به همراه ماساژ ملایم می‌باشد كه در صورت احتیاج به تكرار عمل فوق دوباره به همان شكل تكرار می‌شود.
كار پاكسازی به اتمام نمی‌رسد مگر مواد زاید قابل شستشو ایجاد شده به دنبال استفاده از شیر پاك كن‌ها با تونیك یا آب ولرم از روی صورت برداشته شوند.

پس از پاك ‌كردن آرایش بخوانید:
* فراموش نكنید بهتر است یك پاك كننده آرایش خوب تهیه كنید. این از آن مواردی است كه خرج كردن پول بیشتر به نفع سلامت پوست‌تان خواهد بود.
مارك‌های معروف تجاری لوازم آرایش به طور معمول پاك كننده‌های خوبی نیز به بازار عرضه می‌كنند.

* برای پاك كردن آرایش چشم، از مواد پاك كننده آرایش كه ویژه چشم است، استفاده كنید. چشمان شما بسیار حساس‌اند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

* آرایش صورت شما مانند كرم‌پودر و رژ لب به راحتی به وسیله پاك كننده‌های آرایشی كه پایه آبی دارند، از روی پوست‌تان پاك می‌شوند ولی آرایش چشم مثل سرمه، ریمل و خط چشم نیاز به مواد پاك كننده قوی‌تری دارند.
این مواد پاك كننده باید پایه روغنی داشته باشند تا این مواد آرایشی سمج را از چشمان شما پاك كنند.

* برای پاك كردن آرایش چشمانتان، از حركات ملایم‌تر دستتان روی پوست اطراف چشم استفاده كنید چون پوست این نواحی بسیار حساس است و امكان آسیب دیدن و چروك خوردن آن زیاد است.

* برای پاك كردن آرایش یك تكه پنبه یا پد پنبه‌ای را به مواد پاك كننده آغشته كنید و روی پوست صورت، اطراف چشم و گردن خود بكشید. در صورتی كه با این روش، آرایش شما پاك نشد، چند نقطه از ماده پاك كننده را در چند جای صورتتان بگذارید، سپس با یك گلوله پنبه مرطوب آن را در تمام صورتتان پخش كنید.
با این روش حتی مواد آرایشی نفوذ كرده به منافذ پوست‌تان نیز خارج می‌شوند.

* در صورتی كه اصلا آرایش نمی‌كنید، لازم است شما هم در پایان روز، صورتتان را با یك پاك كننده ملایم تمیز كنید تا بقایای گرد و غبار و آلودگی‌های هوا از روی سطح پوست شما پاك شوند.
این روش از چرب شدن پوست شما و جوش‌زدن آن جلوگیری می‌كند. تمیزكردن منظم پوست آن را براق و سالم می‌كند.

* پاك‌كننده‌هایی را كه در آن الكل به كار رفته است، خریداری نكنید. این پاك كننده‌ها گرچه باعث می‌شوند در سطح پوست‌تان احساس تازگی كنید ولی در طولانی مدت موجب خشكی پوست شما می‌شوند.

 
يکشنبه 27/9/1390 - 13:12
سلامت و بهداشت جامعه

رنگ ناخن‌ گواهی دهد از سرّ‌ درون

با دقت به ناخن‌های خود نگاه کنید؛ آیا همه چیز طبیعی و سالم است؟ هیچ مشکلی وجود ندارد؟ ناخن‌ها به اندازه کافی محکم هستند و ظاهری سلامت دارند؟ یا شاید هم فرورفتگی‌هایی در سطح ناخن‌هایتان وجود دارد، شاید رنگ و شکل ناخن‌هایتان تغییر کرده است و مثل روزهای قبل نیست.

اگر تا به حال با دقت به ناخن‌هایتان نگاه نکرده‌اید، یک بار این کار را انجام دهید. چون طبق نظر متخصصان ظاهر و وضعیت ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از سلامت کلی شما باشد، اما مساله مهم شناسایی و تشخیص به‌موقع نشانه‌هاست؛ برخی از شرایط فقط به مراقبت و رسیدگی بیشتر نیاز دارد و گروهی دیگر نشانه بیماری خاصی است که باید درمان شود.

ویژگی​ ناخن​های سالم

ناخن‌ سالم باید صاف و بدون شیار یا فرورفتگی باشد. همچنین رنگ و استحکام ناخن‌های سالم یکسان و یکنواخت است و هیچ لکه یا تغییر رنگی روی آنها‌ مشاهده نمی‌شود؛ البته گاهی اوقات شیارهای عمودی بی‌ضرری روی سطح ناخن‌ها ایجاد می‌شود که تا نوک آن پیش می‌رود. علاوه بر این، ممکن است به دلیل جراحت‌ها خطوط یا لکه‌های سفیدی روی ناخن ایجاد شود که با رشد ناخن از بین می‌رود. با این حال، همه شرایطی که ایجاد می‌شود طبیعی نیست و اگر با موردی خاص و غیرطبیعی روبه‌رو شدید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

سوراخ‌سوراخ‌شدن ناخن‌ها یا وجود فرروفتگی‌های متعدد در سطح ناخن، ازجمله مشکلاتی است که ممکن است برای برخی از افراد ایجاد شود؛ البته این مساله بیشتر میان افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند، مشاهده می‌شود ولی در هر صورت به درمان و رسیدگی‌ بیشتر نیاز دارد.

گاهی نیز ممکن است ناخن‌ها چماقی شوند؛ به این معنی که نوک انگشتان بزرگ می‌شود و ناخن اطراف آن می‌پیچد؛البته این مشکل معمولا در یک دوره زمانی طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا به دلیل کاهش اکسیژن موجود در خون ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه‌ای از انواع مختلف بیماری‌های ریوی باشد. چماقی‌شدن ناخن‌ها ممکن است با بیماری‌های التهابی روده، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و کبدی نیز مرتبط باشد.

ناخن های قاشقی

ناخن‌های قاشقی به ناخن‌های نرمی می‌گویند که تغییر شکل می‌دهد. این فرورفتگی‌ها گاهی به حدی است که حتی می‌توان یک قطره مایع را داخل آن نگه داشت. در اغلب موارد، بروز این مساله نشانه کم‌خونی فقر آهن یا بیماری کبدی است. علاوه بر این، ناخن‌های قاشقی‌شکل ممکن است به دلیل کم‌کاری تیروئید یا بیماری‌های قلبی نیز ایجاد شود.

در شرایط خاصی نیز ممکن است نوک هر یک از ناخن‌ها نواری تیره‌رنگ ایجاد شود. گاهی این وضعیت را مربوط به افزایش سن می‌دانند و در موارد دیگر، می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای جدی مانند بیماری‌های کبدی یا دیابت باشد.

همچنین یکی از مشکلاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، جداشدن ناخن از بستر است. در این شرایط ناخن شل‌می‌شود و براحتی می‌تواند جدا شود. گاهی اوقات جداشدن ناخن می‌تواند به‌دلیل عفونت یا جراحت ایجاد شود. در موارد دیگر، این وضعیت ممکن است یکی از عوارض مصرف دارو یا محصولی خاص باشد به عنوان مثال گاهی ممکن است استفاده از چسب ناخن موجب بروز چنین حالتی شود. اختلالات تیروئید و بیماری پسوریازیس نیز از دیگر علل بروز این مشکل هستند.

برخی از افراد نیز ممکن است با شرایطی روبه‌رو شوند که ناخن‌هایشان ضخیم می‌شود و سرعت رشد آن نیز کاهش می‌یابد؛ البته این وضعیت با تغییر رنگ ناخن‌ها و زردشدن آنها همراه است.

مراقب ناخن‌ها باشید

برای حفظ سلامت ناخن‌ها بهتر است همیشه آنها را خشک و تمیز نگه دارید و هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، ناخن‌ها همیشه باید به درستی کوتاه شود تا مشکلی ایجاد نکند. استفاده از کرم مرطوب‌کننده را نیز فراموش نکنید و هنگام استفاده از این کرم‌ها، آن را به ناخن هم بمالید.

هیچ‌وقت نباید از ناخن‌ها به عنوان ابزار استفاده کنید و به کمک آنها به اجسام فشار وارد کرده یا چیزی را بلند کنید. جویدن ناخن‌ها هم مشکل دیگری است که در آینده می‌تواند دردسرساز شود و علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب، سلامت ناخن را نیز به خطر اندازد.

يکشنبه 27/9/1390 - 13:5
آموزش و تحقيقات

مادرانی که دختر می خواهند پنیر و لوبیا بخورند

دانشمندان آلمانی می گویند مادرانی که دلشان می خواهد نوزاد دختر به دنیا بیاورند در رژیم غذایی خود پنیر و لوبیا را بگنجانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان، به گفته این دانشمندان لوبیا و پنیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم است که این دو عنصر در تشکیل جنین دختر تاثیر دارند.

بر اساس گزارش اینفونیاک، این در حالیست که پژوهش های پیشین می گفت مادران برای پسردار شدن باید غذاهایی را مصرف کنند که حاوی پتاسیم باشند.

يکشنبه 27/9/1390 - 12:56
سلامت و بهداشت جامعه

راز داشتن دندان‌های درخشان

 

اگر با این که به طور منظم مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید اما باز هم دندان‌هایتان جرم می‌گیرند و پوسیده می‌شوند، می‌توانید با چند تغییر موثر در برنامه تغذیه‌ای و بهداشتی، مهم‌ترین مشکلات دندانی خود را برطرف کنید و خنده را به چهره بازگردانید.
سایت اینترنتی لیواسترانگ در یک مقاله جدید به این چند تغییر مهم و کاربردی اشاره کرده که به قرار زیر است:

‌ فیبرهای خوراکی را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های دندانی، رژیم غذایی مدرن حاوی مواد غذایی تصفیه شده است. سلامت دندان‌ها علاوه بر مسواک زدن نیازمند رژیم غذایی مناسب است. کربوهیدرات‌های تصفیه شده دشمن دندان‌ها هستند.

این خوردنی‌ها چسبنده هستند و اگر به‌درستی شسته نشوند جای مطلوبی برای فعالیت باکتری‌ها و تولید اسید هستند که عامل تخریب مینای دندان است. در عوض خوردنی‌های فیبری مثل میوه‌ها و سبزیجات خام و غلات سبوس‌دار به دندان‌ها نمی‌چسبند و بهترین جایگزین برای کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند.

‌ کلسیم بیشتر مصرف کنید: هر فرد بالغ باید حداقل ۵۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف کند تا دندان‌های قوی داشته باشد.

از رژیم‌های سخت پرهیز کنید: هرچند رژیم گرفتن به لاغر شدن و کاهش وزن کمک می‌کند اما اگر رژیم‌های سخت بگیرید و طولانی مدت گرسنه بمانید، بزاق کمتری در دهان تولید می‌شود. بزاق دهان، خاصیت ضد باکتریایی دارد، بنابراین هرچه کمتر تولید شود، رشد باکتری‌های مضر در دهان افزایش می‌یابد.

مراقب مرکبات و آب آنها باشید: هرچند این میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند اما اسید آنها می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌شود آب میوه‌های مرکبات را با نی بنوشید یا این‌که حداقل ۳۰ دقیقه پس از خوردن میوه‌های مرکبات دهان خود را نشویید تا در این فرصت بزاق دهان تولید شود و اسید میوه را بشوید

يکشنبه 27/9/1390 - 12:55
اخبار

عمل جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده در شهر رفسنجان با موفقیت اانجام شد

 

این دو قلوی سه روزه، دختر هستند که از ناحیه شکم و ناف به هم چسبیده بودند. این دو خواهر در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان با همکاری تیم نه نفره از پزشکان و متخصصان جراحی به مدت چهار ساعت مورد عمل جدا سازی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  این دو خواهر در حال حاضر در بخش نوزادان بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان بستری هستند . نوزادان در سلامت کامل به سر می برند. و حال عمومی آنها رضایت بخش است.

عمل جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده که در بیمارستان سینای شهرستان زرند به دنیا آمده بودند ، به فاصله کمتر از ۷۲ ساعت ، به دست گروه پزشکی بیمارستان علی ابن ابیطالب شهر رفسنجان در فرایندی سخت ، با موفقیت انجام شد .

دکتر ” عمویی ” ، سرپرست گروه جراحی ، درباره این عمل جراحی که اتفاق نادری در جهان به شمار می آید ، گفت : با توجه به اینکه یکی از نوزادان ، به بیماری قلبی دچار است ، پیش از انجام عمل ، گروه پزشکی مشورت های لازم را انجام داد و اقدامات تخصصی انجام شد .

این فوق تخصص جراحی کودکان ، با دشوار خواندن انجام این عمل جراحی ، افزود : عمل جداسازی نوزادان که از ناحیه شکم و ناف به هم متصل بودند ، ۴ ساعت طول کشید .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد : در خانواده این نوزادان ، پیش تر سابقه دوقلوزایی ( همسان ) بوده و این مورد از ناحیه شکم و ناف به یکدیگر متصل بودند و به وسیله بند ناف مشترک تغذیه می شدند .

وی افزود : وزن مشترک این نوزادان دختر ، پیش از عمل ۳ کیلو و هفتصد گرم بود که پس  از جداسازی ، یکی از آنها  یک کیلو و سیصد گرم و دیگری دو کیلو و دویست گرم وزن دارد . ضمن اینکه این کاهش وزن ، در چند روز نخست پس از تولد ، طبیعی است .

دکتر عمویی در تشریح شیوه جداسازی این دوقلوها ، گفت : عروق مشترک بین دو نوزاد قطع شد و روده مشترک نیز جداسازی و ترمیم شد .

فوق تخصص جراحی کودکان تصریح کرد : اکنون هر دو کودک ، دارای نقص دیواره شکم هستند که ۶ ماه دیگر با انجام عمل جراحی ، این نقص برطرف و مشکل آنها حل می شود . همچنین یکی از آنها به صورت مادرزادی به ناهنجاری قلبی دچار است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید کرد : ۸۰ درصد این قبیل نوزادان پیش از تولد ، یا مرده به دنیا می آیند یا در چند ساعت نخست پس از تولد ، از بین می روند و فقط ۲۰ درصد آنها زنده می مانند که به جداسازی نیاز دارند .

دکتر عمویی با بیان اینکه عمل جداسازی نوزادان ، بسیار اورژانسی انجام گرفت ، چرا که وضع کودکان اورژانسی بود ، تصریح کرد : عمل جداسازی دوقلوی به هم چسبیده زرندی ، به سختی صورت گرفت و موفقیت آمیز بودن این عمل بسیار دشوار ، افتخاری دیگر برای حوزه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی کشور است .

وی گفت :  حال عمومی دو نوزاد مطلوب است  و هر دو در وضع رضایت بخش در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان محل تولد ، بستری اند .

جمعه 25/9/1390 - 18:6
خواص خوراکی ها

خواص درمانی روغن زیتون

روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیر اشباع مونو (MUFA) و آنتی اکسیدان است که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن های اشباع می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  مصرف آن به جای روغن های اشباع و جامد فواید زیر را برای سلامتی بدن دارد:

* روغن زیتون سلامت شریان‌ها را تامین می‌ کند.

*مانع آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی- عروقی می ‌شود.

*کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌ دهد، بدون اینکه که نوع خوب آن یعنی HDL کاهش پیدا کند.

*از مسموم و اکسیده شدن LDL کلسترول جلوگیری می‌ کند.

*مانع رسوب پلاک ‌ها در جدار شریان شده و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان‌ها می ‌شود.

*روغن زیتون به علت دارا بودن چربی های غیر اشباع MUFA باعث اتساع سرخرگ ها شده و از این طریق باعث کاهش فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود.

*قند خون را تنظیم می کند.

*روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل پلی فنول ها و فلاوونوئیدها می باشد که این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش پر اکسیداسیون چربی ها در بدن و به دنبال آن کاهش استرس اکسیداتیو می شوند. در نتیجه بدن را از صدمه رادیکال های آزاد حفظ می کند و بدین طریق باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان‌، خصوصاً سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان می شود.

*به علت خاصیت آنتی اکسیدانی خود، دیواره سرخرگ ها را از گزند رادیکال های آزاد محافظت کرده و چسبیدن LDL را به دیواره سرخرگ ها و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خواص دیگر روغن زیتون

- کاهش فشار خون بالا

- درمان خون ‌ریزی لثه و تقویت لثه

- تقویت حافظه

- جلوگیری از سفید شدن مو

- تسکین دردهای روماتیسمی

همچنین زیتون خواص درمانی دیگر از جمله اثر نرم کنندگی، ملین و صفرا دارد.

زیتون سنگ های صفراوی را دفع و یبوست های مزمن را درمان می‌کند، معالج قولنج‌های ناشی از ورم کلیه است.

همچنین این ماده در تسکین درد و سوزش سوختگی‌ها، درمان آفتاب زدگی و سرمازدگی، گزش حشرات، مار و عقرب مفیدست.
پژوهشگران معتقدند مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد

تحقیق روی سلول‌های سرطان سینه در زنان نشان داد که اسید اولئیک روغن زیتون اثر ژن سرطان زای این بیماری را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران به زنان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از زیتون و روغن آن استفاده کنند.

همچنین روغن زیتون خاصیت نرم کردن عضلات و آرامبخشی درد استخوان را دارد.

روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود.

عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفیداست و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می شود. اجزای مغذی خاص در روغن زیتون می تواند دلیل تاثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه ای بر سلامت قلب باشد.

این ترکیبات که تحت عنوان “فنل” نامیده می شوند اثر آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و جلوگیری از تشکیل لخته در عروق دارند.

مصرف غذاهای غنی از ترکیبات فنلی می تواند سلامت قلبی عروقی را بهبود بخشد و بر قلب نیز تاثیر حفاظت بخش دارد.

زیتون دارای سدیم ، ویتامین A و E و آهن است .

زیتون رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و قابض است و میوه نارس زیتون سرد و خشک است و روغن زیتون گرم و خشک است . برگ درخت زیتون نیز گرم و خشک می باشد .

دم کرده برگ زیتون داروی خوبی برای پائین آوردن فشار خون است . بدین منظور باید ۲۰ عدد برگ زیتون را داخل ۳۰۰ گرم آب ریخته و آنرا بمدت ۱۵ دقیقه بجوشانید . سپس کمی قند بآن اضافه کرده و بمقدر یک فنجان دوبار در روز از آن بنوشید . بعد از دو هفته باید بمدت ۸ روز نوشیدن این دم کرده را قطع کنید و سپس ادامه دهید .

روغن زیتون کرم کش است .

روغن زیتون برای رفع سرفه های خشک مفید است.

برای رفع خارش گزیدگی حشرات ، روغن زیتون را به محل گزیدگی بمالید .

بدن بچه هایی را که مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی هستند با روغن زیتون ماساژ دهید اثر مفیدی دارد

برای رفع پیوره لثه ، روغن زیتون را بر روی لثه بمالید .

برای برطرف کردن خراش و ترک پوست ، گلیسیرین و روغن زیتون را بمقدر مساوی با هم مخلوط کرده و روی پوست بمالید .

جوشانده برگ درخت زیتون برطرف کننده نقرس و رماتیسم است .

برای سرباز کردن جوش ها و کورک ها زیتون را له کرده و روی جوش یا کورک بمالید .

دم کرده برگ درخت زیتون تب بر است.

دم کرده و جوشانده پوست درخت زیتون تب بر و درمان کننده مالاریا است .

پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است

جویدن برگ زیتون برای از بین بردن زخم های دهان مفید است

برای رفع سستی، فلج و لقوه و تقویت نیروی جنسی باید ۸۰ گرم روغن زیتون را با ۱۴ گرم کندر و ۱۶ گرم سیاه دانه مخلوط کرده و بمدت سه روز از آن بخورید

و بالاخره روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است زیرا در اثر حرارات خراب نمی شود.

روغن زیتون برای هیچ کس مضر نیست و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند فقط میوه تازه و یاقوتی آن معده راسست می کند و ممکن است تولید استفراغ کنند .

روغن زیتون، سوزش و درد ناشی ازسوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند. کمپرس پوست در موارد آفتاب زدگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود. همچنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده، مژه و ابرو را تقویت می‌کند. این درحالی است که ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف می‌سازد و موهای سپید شده را سیاه می‌ کند.

چند قطره روغن زیتون سریعا خارش و سوزش چشم و پلک راتسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند.

مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسیرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده، درمان شوره سر و ریزش مو، جلوگیری از سفیدی مو دارد.

دوام و مدت نگاهداری آن نسبت به روغن‌های دیگر بیشتر است و حتی می‌توان آن را فریز کرد.

اخیرا دارویی بنام زیتونکس در ایران تولید شده است که از عصاره برگ زیتون تهیه شده است و برای درمان تبخال از ان استفاده می شود.

در سرطان‌های سینه، روده‌ بزرگ و راست روده کاملاً مشخص شده که نوع چربی مصرف شده، یکی از عوامل مهم در ایجاد این سرطان‌هاست و مقدار چربی تأثیر چندانی در بروز آنها ندارد.

مطالعات نشان داده که روغن ‌زیتون میزان آسیب‌های سرطانی را کاهش داده و تعداد تومورهای توسعه یافته را به شکل آشکاری ‌کاهش می دهد و این تومورها تهاجم کمتر و درمان پذیری بیشتری دارند.

این اثر مربوط به وجود اسید لینولئیک است که یک اسید چرب امگا ۶ می‌ باشد. این اسید چرب در تولید پروستاگلاندین‌هایی موثر است که از ایجاد و توسعه تومورها جلوگیری می کنند.

مصرف روغن زیتون به صورت منظم، هر دو فشار خون سیستولی و دیاستولی را کاهش می‌ دهد و مقدار دوز داروهای لازم برای کاهش فشارخون را در بیماران کم می‌ کند.
روغن زیتون و التهاب روماتیسمی:التهاب روماتیسمی از بیماری‌های عفونی مزمن است که در مفاصل ایجاد می‌ شود. عوامل عفونی، ژن‌ها، هورمون‌ها و رژیم غذایی در بروز آن نقش دارند. مصرف منظم روغن زیتون باعث تسکین علائم این بیماری می ‌شود. افرادی که میزان کمی روغن زیتون مصرف می ‌کنند، ۵/۲ برابر افرادی که رژیم غذایی سرشار از این روغن را دارند به التهابات روماتیسمی مبتلا می ‌شوند. مکانیسم این عمل هنوز مشخص نشده است، ولی این اثر احتمالاً به آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون مربوط می ‌شود.

روغن زیتون و دستگاه گوارش:روغن زیتون، صفرا بر است و باعث تخلیه کیسه صفرا می‌ شود، به این ترتیب که انقباض کیسه صفرا و تولید نمک‌های صفراوی را در کبد تحریک کرده و در نتیجه دفع کلسترول را از طریق صفرا افزایش می‌ دهد و از ایجاد سنگ‌های صفراوی جلوگیری می ‌کند.روغن زیتون به علت داشتن سیتواسترول‌ها مانع جذب کلسترول در روده کوچک می‌ شود و جذب عناصر معدنی مثل کلسیم، منیزیم و آهن را افزایش می‌‌ دهد.روغن زیتون ملین است و از یبوست جلوگیری می‌ کند

همچنین این روغن، انگل‌ها و کرم‌های روده را از بین می ‌برد.

روغن زیتون و احساس درد:ماده‌ای به نام اوله آکانتال در روغن زیتون وجود دارد که اثری مشابه قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن در کاهش درد دارد.آنزیم‌ مخصوصی در بدن وجود دارد که سبب آغاز درد می ‌شود و ماده اوله آکانتال جلوی فعالیت این آنزیم را می ‌گیرد، در نتیجه فرآیند احساس درد متوقف می‌ شود. با مصرف روزانه ۵۰ گرم روغن زیتون، حدود ۹ میلی ‌گرم اوله آکانتال به بدن می ‌رسد، این مقدار یک دهم میزان داروی ایبوپروفنی است که برای کاهش درد یک فرد بزرگسال تجویز می‌ شود.

روغن زیتون و چاقی: در کشورهای غربی، چاقی مشکل بزرگ سلامت مردم است، زیرا میزان کالری دریافتی از طریق غذاهای مختلف افزایش یافته، ولی میزان فعالیت روز به روز کاهش می ‌یابد، در نتیجه چاقی اتفاق می ‌افتد.

روغن زیتون مانند سایر چربی‌ها، ۹ کیلو کالری انرژی دارد و به نظر می‌ رسد که مصرف آن باعث چاقی می ‌شود. ولی ثابت شده رژیم غذایی غنی از روغن زیتون بیشتر از غذاهای کم چرب به کاهش وزن کمک می‌ کند. در واقع آنچه در بروز چاقی مؤثر است، نوع چربی مصرف شده است، نه مقدار چربی موجود در غذا.

از طرفی روغن زیتون کشش ماهیچه‌های حلقوی را در پایین معده کاهش می‌ دهد و در حرکت توده غذا به سمت روده تأخیر ایجاد می‌ کند، در نتیجه محتویات معده به آهستگی و به تدریج وارد دوازده می ‌شود و احساس سیری مدت بیشتری طول می ‌کشد و با کاهش اشتها فرد می‌ تواند غذای کمتری مصرف کند.

روغن زیتون و تغذیه نوزاد:رشد نوزادانی که مادران آنها روغن زیتون مصرف می ‌کنند، از نظر قد و وزن و رفتارهای روان شناختی بهتر است. همچنین نوزاد برای جلوگیری از اکسیداسیون مواد در اثر ورود اکسیژن هوا، به ویتامین E نیاز دارد. اگر چه میزان این ویتامین در روغن زیتون زیاد نیست، ولی برای جلوگیری از اثرات اکسیداسیون کافی است.

روغن زیتون و پیری:

بسیاری از بیماری‌های دوران پیری مثل پوکی استخوان و آلزایمر تحت تأثیر رژیم غذایی قرار دارند.
روغن زیتون با کمک به جذب کلسیم، باعث رسوب آن در استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌ کند.
روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌ کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می ‌رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌ تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شوند.

فرآیند پیر شدن در انسان با آسیب‌ تدریجی و تغییر ساختمان پوست همراه است. تغییرات پوست مثل ضخیم شدن و از دست دادن قابلیت ارتجاعی لایه‌های پوست، به علت تجمع کلاژن باعث می‌ شود که پوست در برابر عوامل خارجی مثل تشعشات خورشیدی که رادیکال‌های آزاد را ایجاد می‌ کنند حساس شده و روند پیری تسریع شود. مواد آنتی اکسیدان خصوصاً ویتامین E موجود در روغن زیتون از ایجاد رادیکال‌های آزاد و فرآیند اکسیداسیون در سلول‌های پوستی و ایجاد سرطان‌های پوست جلوگیری می‌ کند و کمک می ‌کند تا سلول‌های پوست انعطاف‌ پذیری خود را حفظ کرده و عوارض پیری دیرتر ظاهر شود.

جمعه 25/9/1390 - 18:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته