• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2002
تعداد نظرات : 436
زمان آخرین مطلب : 4208روز قبل
اهل بیت
روز مباهله

بسم الله الرحمن الرحیم

طبق آن چه از برخی روایات فهمیده میشود، مسأله «مباهله» اختصاص به شخص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم و آن هم در خصوص ماجراى نصاراى نجران ندارد؛ بلکه افراد با ایمان میتوانند برای اثبات حقانیت اسلام، «مباهله» کنند. طبق این روایات، ائمه اهل بیت علیهم السلام نه تنها این عمل را مشروع دانسته‏اند، بلكه بدان سفارش هم كرده‏اند.

از جمله روایاتی که  در این باره داریم، روایات «بَابُ الْمُبَاهَلَةِ» در کتاب «الکافی» است، میتوانید این باب را در «كِتَابُ الدُّعَاءِ» که در تتمه کتاب الصلاة قرار دارد، مشاهده نمایید. (1) همچنین در «أَبْوَابُ الدُّعَاءِ» کتاب وسائل الشیعة، دو باب درباره مباهله هست؛ باب 56: بَابُ اسْتِحْبَابِ مُبَاهَلَةِ الْعَدُوِّ وَ الْخَصْمِ وَ كَیْفِیَّتِهَا وَ اسْتِحْبَابِ الصَّوْمِ قَبْلَهَا وَ الْغُسْلِ لَهَا وَ تَكْرَارِهَا سَبْعِینَ مَرَّةً و باب 57: بَابُ اسْتِحْبَابِ كَوْنِ الْمُبَاهَلَةِ بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ وَ طُلُوعِ الشَّمْسِ (2)

 

یکی از این روایات این است که:

ابومسروق گوید: به حضرت صادق علیه السّلام عرض كردم: «ما با مردم [دربارهی مذهب و امامت شما] گفتگو میكنیم و با آنان احتجاج میكنیم و به گفتار خدای عزوجل دلیل میآوریم كه فرماید «أطیعُوا اللهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» (3) مردم [در پاسخ] میگویند: این آیه دربارهی فرماندهان قشونها نازل گشته است.

پس برای آنان به گفتار [دیگر] خدای عزّ و جل حجّت میآوریم كه «إنَّما وَلِیُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ...» (4) پس مردم میگویند: این آیه دربارهی مؤمنین نازل شده.

و برای آنها به گفتار خداوند عزوجل دلیل آوریم که «قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَودَّةَ فِی الْقُرْبی» (5)، آنها میگویند: این آیه دربارهی نزدیكان و خویشان اسلامی نازل شده است.

[ابن مسروق میگوید] من آن چه در خاطر داشتم از این آیات و مانند آن [و جواب هائی كه مردم از آن ها دهند] ذكر كردم؛ حضرت به من فرمود: اگر این طور است آن ها را به «مباهله» دعوت كن، عرض كردم: چگونه این کار را كنم؟ ایشان فرمودند: «سه روز خود را اصلاح كن» و گمانم كه فرمود «روزه بگیر» [یعنی در آن سه روز كه درصدد اصلاح خود به توبه و استغفار و دعا و امثال اینها برآئی روزه هم بگیر] و غسل كن و تو باآن شخص (طرف مقابل خود) به صحرا بروید و انگشتان دست راست خود را در انگشتان او شبكهوار بیانداز، و او را انصاف ده و ابتداء به خود [لعن و نفرین] كن و بگو: «أللهُمَّ رَبَّ السَّماواتِ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْأَرَضینَ السَّبْعِ عالِمَ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ، إِنْ كانَ أَبُو مَسْرُوق جَحَدَ حَقّاً وَ ادَّعی باطِلاً فَأَنْزِلْ عَلَیْهِ حُسْباناً مِنَ السَّماءِ أَوْ عَذاباً أَلیماً» ؛ بار خدایا، ای پروردگار هفت آسمان و هفت زمین ،و ای دانای نهان و عیان، و ای بخشنده مهربان، اگر ابومسروق حقی را انكار كرده و ادّعای باطلی كرده پس بر او از آسمان عذابی دردناك نازل فرما؛

سپس نفرین را به او برگردان، پس بگو: «وَ إنْ كانَ فُلانٌ جَحَدَ حَقّاً وَ ادَّعی باطِلاً فَأَنْزِلْ عَلَیْهِ حُسْباناً مِنَ السَّماءِ أَوْ عَذاباً أَلیماً»؛ و اگر فلان كس حقّی را انكار كرده و باطلی را ادّعا كرده پس عذابی دردناك از آسمان بر او فرود آور.

سپس فرمود: پس از آن درنگ نكنی كه اثر آن را در آن شخص به چشم خود خواهی دید. [ابو مسروق گوید:] به خدا سوگند هیچ كس را ندیدم كه مرا در این كار اجابت كند [و حاضر به مباهله شود.] (6)

 

سیره علامه طباطبایی در زیارت امام رضا(ع)

طبق بیان علامه طباطبایی: «مباهله حجت زنده است»؛

ایشان مباهله را از معجزات باقیه اسلام و قرآن میدانند و فرمودهاند: «هر فرد با ایمان مى‏تواند به اولین پیشواى خود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، تأسّى نموده، در راه اثبات هر حقیقتى از حقایق ثابته دین با همین سلاح، پنجه در پنجه خصم خود انداخته، با درخواست از پیشگاه خداى توانا، فرمان نابودى وى را صادر كند. این دانشمندان هر وقت خواستند، مى‏توانند با فردى از افراد با ایمان مسلمین مباهله كرده، حقانیت این آئین پاك و دعاوى آن را آزموده و ثبوت هویت معجزه را از نزدیك و با رأى العین، مشاهده نمایند. این گوى و این میدان.» (7)

 

 

 

نمونههایی از مباهله و موارد شبیه به آن

ذکر بنیان کن

محقق نراقی رحمه الله در کتاب «خزائن» آورده است: (8)

مرحوم «میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی» (متوفی 1050ق) در یکی از مسافرتها به شهری که ساکنانش نصرانی بودند، وارد شد و با مردمش معاشرت پیدا کرد. روزی از روزها عدّهای برای تخطئه مذهب میرزا گفتند: یکی از چیزهایی که نشانگر حقّانیت مذهب ما و باطل بودن مذهب شماست، استحکام معابد و صومعههای ماست تا آنجا که بعضی از آنها از زمان ساختشان که حدود دو-سه هزار سال میگذرد، بدون هیچگونه عیبی باقی ماندهاند؛ به خلاف مساجد و معابد شما که غالبا طبق آنچه که ما دیدیم، بیش از یک قرن باقی نمیماند. آیا دلیلش این نیست که حق خود را حفظ میکند و باطل همیشه در معرض زوال است؟!

میرزا (ره) در جواب فرمود: علّّتش این نیست؛ بلکه چون این بناها طاقت کلمه حق و اعمال صالحه و عبادات مقبوله مؤمنین را ندارد، به خاطر همین سستی و خرابی در معابد ما پدید میآید؛ به خلاف معابد شما که در آنها کلمه حقی که مورد رضایت خدا باشد، به آسمان بالا نمیرود. شاهدش هم این است که اگر در یکی از معابد شما که دربارهاش چنین میگویید اعمال حق ما قرار گیرد و آن راز و نیازهای مقبول از آنجا به طرف آسمان بالا رود، خواهید دید که آن بنا هم در مقابل خدا و از ترس مقام الهی خاضع و خاشع و ذلیل خواهد گشت.

آنها گفتند: این ادّعا را فقط با امتحان قبول میکنیم. سپس کنیسهای را نشان دادند که مدّعی بودن قدیمیترین و محکمترین کنیسهشان است. گفتند آنجا برو و هر کاری میخواهی انجام بده؛ اگر با کارهای تو در عمارت خلل و سستی پدید آمد، ادعای تو درست خواهد بود وگرنه باید قبول کنی که سخن ما صحیح است.

میرزا (ره) قبول کرد و پس از تطهیر و وضو، با استمداد از ذات الهی و توسّل به اجداد طاهرینش (علیهم السلام) داخل آن معبد بزرگ شد. در کمال جلالت و هیبت در حالی که اهالی شهر اطراف معبد اجتماع کرده بودند، اذان و اقامه گفت و هنگامی که آماده تکبیرةالاحرام شد، تمام وجودش را به خداوند سبحان سپرد و کلماتی را که درخت کوه طور با حضرت موسی علیه السلام سخن گفته بود، به زبان آورد و در نهایت تعظیم و ابّهت گفت: «الله أکبر» و پس از گفتن آن، فورا از معبد خارج شد. چشم بر هم زدنی نگذشت که آن بنای بزرگ خراب شد و با خاک یکسان گشت و از آن معبد جز تلّی از خاک بر جای نماند.

 

باران رحمت

در کتاب «جامع النورین» آمده است: (9)

در زمان مرحوم «حاج ابراهیم کلباسی» (متوفی 1261ق) سالی باران نیامده بود. «منوچهر خان معتمد الدولة» خدمت حاجی آمد و عرض کرد: مردم استدعا دارند که شما به دعای باران تشریف ببرید. حاجی عذر آوردند که من پیرم و توان رفتن ندارم. معتمد الدولة گفت: برای شما تخت روان میفرستم که در آن بنشینید و تشریف بیاورید. آن مرحوم پاسخ داد: آخر با تخت غصبی به دعای باران رفتن و طلب باران نمودن چه مناسبتی دارد؟ و آیا خداوند چنین دعایی را مستجاب میکند؟ «آقا محمدمهدی» پسر حاجی عرض کرد: خودمان برای شما تختی میسازیم؛ چوب هم در خانه داریم. آقا پذیرفت و فرمود: عیبی ندارد.

پس نجاری را آوردند و تخت را ساختند. سپس در شهر اعلام کردند که مردم از روز شنبه روزه بگیرند که در روز دوشنبه با حال روزه به همراه حاجی کلباسی به دعای باران حاضر شوند.

مردم روزه دار در روز موعود جمع شدند و حاجی را با تخت روان به طرف تخت فولاد بردند. از سویی دیگر ارامنهی جلفای اصفهان نیز صف کشیدند و انجیل را باز کردند؛ یهودیان اصفهان نیز با توراتهاشان حاضر گشتند. هنگامی که مرحوم حاجی دید ارامنه از یک سو و یهودیان در سویی دیگر صف کشیدهاند، سر را برهنه نموده و به طرف آسمان بلند کرد و عرض نمود: «خدایا ابراهیم محاسنش را در اسلام سفید کرده است؛ امروز مرا پیش یهودیان و نصارا خجالت مده» یکباره ابر آسمان منطقه را پوشاند و در همان ساعت بارش باران شروع شد.

 

مترجم تفسیر المیزان میفرماید:

...و در داستان مباهله و قاطعیت آن نمونه‏هایى در طول تاریخ اسلام و تشیع واقع شده، كه اجمال دو تاى آنها و تفصیل یكى از آنها، از نظر خواننده مى‏گذرد:

اما آن دو داستان كه اجمالش را ذكر مى‏كنیم، یكى داستان خیراتى «خادم امام جوادعلیه السلام» است كه به «احمد بن عیسى» پیشنهاد مباهله داد و او ترسید و به حق اعتراف كرد و روایتش در جلد دوازدهم چاپ قدیم بحار الانوار صفحه 127 آمده. و دیگرى داستان مباهله یك مسیحى دیرانى با یك یهودى است كه در همان مجلس مباهله، زمین زیر پاى یهودى و خود او یك جا آتش شد و روایتش را مرحوم مجلسى در جلد دهم چاپ جدید بحار الانوار صفحه 65 آورده است.

و اما آن نمونه‏اى كه اصل روایتش آورده مى‏شود، داستانى است كه «نجاشى» رضوان اللَّه علیه در كتاب «رجال» خود صفحه 279 در معرفى «محمد بن احمد بن عبد اللَّه بن قضاعة بن صفوان بن مهران» نقل كرده، مى‏گوید: وى در دربار «سلطان بن حمدان» مقام و منزلتى داشت و علت آن این بود كه روزى در حضور سلطان با قاضى «موصل» در مسأله امامت مناظره كرد و رشته بحث به اینجا كشیده شد كه به پیشنهاد «ابن قضاعة» مباهله كنند، قاضى قول فردا را داد و در موعد مقرر حاضر شد، با ابن قضاعه مباهله كرد؛ سپس دست در دست ابن قضاعه نهاد و از مجلس خارج شد. و این قاضى كسى بود كه همه روزه به در بار سلطان مى‏آمد، آن روز و فرداى آن روز نیامد. سلطان بدنبالش فرستاد، رسول برگشت و گفت: قاضى همان ساعت كه با ابن قضاعه دست داده بود، دستش ورم كرده و تب مى‏كند و سیاه مى‏شود و فرداى آن روز به هلاكت مى‏رسد و این جریان همه جا منتشر مى‏شود و لذا ابن قضاعه نزد همه امراء و سلاطین آن روز داراى مقام و منزلتى مى‏شود. (10)

 

پی نوشت ها:

(1) الکافی، ج2، ص514 تا 515

(2) وسائل‏الشیعة، ج7 ص134 تا 136

(3) سوره نساء، آیه 59

(4) سوره مائده، آیه55

(5) سوره شوری، آیه23

(6) الكافی، ج2، ص513، باب المباهلة؛ وسائل‏الشیعة، ج7، ص134؛ بحارالأنوار، ج92، ص349، باب الملاعنة و المباهلة...

(7) ترجمه المیزان، ج‏3، ص370؛ پاورقی شماره 3 به نقل از ترجمه رساله «اعجاز» علامه طباطبایی

(8) داستانهای شنیدنی از کرامات علما، ص19 تا 21

(9) همان، ص54 و55

(10) ترجمه المیزان، ج‏3، ص370؛ پاورقی شماره 3


يکشنبه 29/8/1390 - 19:26
اهل بیت

 بیست و چهارم ذیحجه روز مباهله پیامبر اکرم با مسیحیان

 

"فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسکُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَت اللَّهِ عَلی الْکذِبِینَ" (سوره آل عمران/ آیه 61)

نجران یکی از شهرهای منطقه حجاز است که در مرز یمن قرار دارد . در صدر اسلام، اهالی آنجا طبق آئین مسیحیت می ‏زیستند، تا اینکه در سال دهم هجرت، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله توسط خالد بن ولید اهالی آن منطقه را به اسلام دعوت فرمود و گروه بسیاری مسلمان شدند، ولی عده‏ ای نیز در کیش نصرانیت باقی ماندند

به دنبال این حادثه، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نامه ‏ای به بزرگان نصارای نجران نوشت. آنان بعد از رسیدن نامه پیامبر صلی الله علیه و آله به هراس افتادند و بعد از مشورت با هیئتی مرکب از چهارده نفر و به سرپرستی سه کشیش به نامهای اهتم، عاقب و سید به مدینه آمدند

هیئت روحانیون اعزامی از نجران، وارد مدینه شدند و مستقیما در مسجد، به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند . آنها وقتی احساس کردند که زمان عبادتشان فرا رسیده است، ناقوس را برای اعلام نماز به صدا درآوردند . یاران پیامبر صلی الله علیه و آله با مشاهده این وضع ناراحت‏ شده و گفتند: یا رسول الله! در مسجد شما صدای ناقوس؟! فرمود: بگذارید عبادتشان تمام شود، آنگاه آنها را به اینجا دعوت کنید

آنان بعد از ادای مراسم عبادت، به محضر پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند وبه رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتند: شما چه ادعائی دارید؟ فرمود: من مردم را به آئین توحید دعوت می‏کنم و از آنان می‏خواهم که: شهادت بدهند خدائی جز خدای یگانه وجود ندارد ومن پیامبر خدا هستم . از منظر دین من عیسی بن مریم بنده و مخلوق خداوند عالمیان است . غذا می‏خورد و آب می‏نوشد وسخن می‏گوید ....   پیامبر اکرم به هیات اعزامی فرمود: پدر آدم که بود؟ آنان در جواب عاجز شدند و با حالتی حیرت زده به همدیگر نگاه کردند. وقتی آنان از جواب فروماندند، پیامبر صلی الله علیه و آله بار دیگر آنان را به اسلام دعوت کرد و آنها برای رهایی خویش تظاهر به اسلام کرده و گفتند: «ما مسلمان شدیم .» پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نه! دروغ می‏گویید و شما را علاقه به صلیب موهوم عیسی علیه السلام و شراب خواری و خوردن گوشت‏ خوک مانع می‏شود که قلبا دین حق را بپذیرید!

چون آنها از پذیرش حق سرباز زدند، در همان لحظه آیه مباهله نازل شد که «هرگاه بعد از دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، کسانی با تو به مجادله و ستیز برخیزند، بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما هم زنان خود را، ما از جانهای خود دعوت می‏کنیم شما هم از جانهای خود; آنگاه مباهله کنیم و لعنت‏ خدا را بر دروغگویان قرار دهیم .»

نصارای نجران بعد از شنیدن این آیه، گفتند: این کاری منصفانه است و بعد از قرار گذاشتن وقت مباهله، برای کسب آمادگی به منازلشان رفتند . در جلسه ‏ای که مسیحیان نجران تشکیل دادند، بزرگ آنان به سایرین گفت: اگر محمد، فردا با عده ‏ای از یاران و اصحابش برای مباهله آمد، ما هم با او مباهله می‏کنیم و او قطعا پیامبر خدا نیست; اما اگر با خاندانش برای مباهله حضور یافت، ما نباید به این کار دست‏ بزنیم; زیرا اگر او خاندان نزدیکش را برای این کار انتخاب کند و حاضر شود آنها را فدا نماید، حتما او پیامبر است و در ادعایش راستگو است .

صبح روز بعد، نصارای نجران آمدند و در محل مقرر ایستادند و منتظر ورود پیامبر صلی الله علیه و آله بودند . ناگهان مشاهده کردند که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله کودکی را در آغوش گرفته و دست کودکی دیگر را در دست دارد و زن و مردی پشت ‏سر او قدم برمی‏دارند و با شکوه و جلال و هیبت معنوی خاصی به پیش می ‏آیند .

در آن حال پیامبر به همراهانش توصیه فرمود که من هرگاه نفرین کردم، آمین بگویید .

روحانیون نجران از گروه زیادی از انصار و مهاجرین که برای تماشای مباهله آمده بودند، سؤال کردند: اینها چه نسبتی با محمد صلی الله علیه و آله دارند؟ آنان پاسخ دادند: آن مرد علی بن ابی طالب، داماد اوست و آن زن فاطمه، دخترش می ‏باشد و آن دو کودک حسن و حسین، فرزندان فاطمه و علی هستند .

روحانیون نصارا با دیدن این منظره خود را باخته و نگران شدند; به طوری که رئیس آنان گفت: من عذاب را در چند قدمی خود احساس می‏کنم; زیرا او به راه خود ایمان راسخ دارد، وگرنه هیچ گاه فردی که در کار خود تردید داشته باشد، عزیزان و نور چشمان خود را در معرض عذاب الهی قرار نمی‏دهد . اگر با این وضع دست ‏به نفرین برداریم، تمام ما نابود خواهیم شد و تا روز قیامت‏ یک نفر نصرانی روی زمین باقی نخواهد ماند و نام کلیسا از حافظه تاریخ محو خواهد شد .»

آنان عاجزانه عرضه داشتند: ای ابوالقاسم! ما مباهله نمی ‏کنیم، تو دین خود را داشته باش و اجازه بده ما هم به دین خود باقی بمانیم .

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نه . اگر حاضر به مباهله نیستید، مسلمان شوید . اسقف گفت: نه! مسلمان نمی ‏شویم و چون توانائی جنگ نداریم، مانند سایر اهل کتاب جزیه می ‏دهیم . پیامبر صلی الله علیه و آله پذیرفت و مصالحه نمود

يکشنبه 29/8/1390 - 19:6
اهل بیت

 

بخش با صفای « نجران » ، با هفتاد دهكده تابع خود ، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است . در آغاز طلوع اسلام ، این نقطه تنها منطقه مسیحی نشین حجاز بود كه به دلایلی از بت پرستی دست كشیده ، و به آئین مسیح گرویده بودند.

پیامبر اسلام به موازات مكاتبه با سران دول و مراكز مذهبی جهان ، نامه ای به اسقف نجران ، نوشت و طی آن نامه، ساكنان نجران را به آئین اسلام دعوت نمود. اینك فرازی از نامه آن حضرت: « به نام خدای ابراهیم ، اسحاق و یعقوب. ( این نامه ای است) از محمد پیامبر خدا به اسقف نجران : خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش می كنم ، و شما را از پرستش « بندگان» ، به پرستش « خدا» دعوت می نمایم . شما را دعوت می كنم كه از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند وارد آئید ، اگر دعوت مرا نپذیرفتید ( لااقل ) باید به حكومت اسلامی مالیات (جزیه) بپردازید ( كه در برابر این مبلغ كم ، از جان و مال شما دفاع می كند) و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود. »

نمایندگان پیامبر كه حامل نامه بودند ، وارد نجران شده و نامه پیامبر را به اسقف مسیحیان نجران دادند. وی نامه را با دقت خواند و برای تصمیم ، شورایی مركب از شخصیتهای بارز مذهبی و غیر مذهبی تشكیل داد. شورا نظر داد كه گروهی به عنوان « هیئت نمایندگی نجران » به مدینه بروند ، تا از نزدیك با پیامبر صلی الله علیه و آله دیدار كرده ، دلائل نبوت ایشان را مورد بررسی قرار دهند . بدین ترتیب ،  شصت تن از ارزنده ترین و داناترین مردم نجران انتخاب گردیدند ، كه در رأس آنان سه تن از پیشوایان مذهبی قرار داشت:

1- « ابو حارثة بن علقمه» ، اسقف اعظم نجران كه نماینده رسمی كلیساهای روم در حجاز بود.

2- « عبدالمسیح» ، رئیس هیئت نمایندگی كه به عقل ، تدبیر و كاردانی شهرت داشت.

3- « اَیهَم» ، كه فردی كهنسال و یكی از شخصیتهای محترم ملت نجران به شمار می رفت.

 

مذاكره نمایندگان نجران

بالاخره نمایندگان نجران ، به دیدار پیامبر اكرم (ص) آمده و به مذاكره پرداختند ، در این مطلب ، گوشه ای از مذاكرات آنها می پردازیم :

پیامبر (ص) ، من شما را به آئین توحید ، پرستش خدای یگانه و تسلیم در برابر اوامر او دعوت می كنم . سپس آیاتی چند از قرآن برای آنان تلاوت نمود.

نمایندگان نجران: اگر منظور از اسلام ، ایمان به خدای یگانه جهان است ، ما قبلاً به او ایمان آورده و به احكام وی عمل می نمائیم.

پیامبر اكرم : اسلام علائمی دارد و برخی از اعمال شما ، حاكی است كه به اسلام واقعی نگرویده اید . چگونه می گوئید كه خدای یگانه را پرستش می كنید ، حال آنكه شما صلیب را می پرستید ، از خوردن گوشت خوك پرهیز نمی كنید و برای خدا فرزند قائلید؟

نمایندگان نجران : ما او را (مسیح) خدا می دانیم زیرا او مردگان را زنده كرد بیماران را شفا بخشید ، و از گِل پرنده ای ساخت و آن را به پرواز درآورد ، و تمام این اعمال حاكی است كه او خدا است.

پیامبر اكرم: نه ! او بنده خدا و مخلوق او است ، كه خدا او را در رحم مریم قرار داد و این قدرت و توانایی را خدا به او داده است.

یكی از نمایندگان نجران: آری او فرزند خدا است زیرا مادر او مریم ، بدون اینكه با كسی ازدواج كند ، او را به دنیا آورده است . پس پدر او خدای جهان می باشد.

در این هنگام ، فرشته وحی نازل گردید و به پیامبر گفت كه به آنان بگوید : « وضع حضرت عیسی از این نظر مانند حضرت آدم است كه او را با قدرت بی پایان خود ، بدون اینكه دارای پدر و مادری باشد از خاك آفرید. » ( آل عمران /59)

نمایندگان نجران : گفت و گوهای شما ما را قانع نمی كند. راه این است كه در وقت معینی با یكدیگر مباهله نمائیم ، و بر دروغگو نفرین بفرستیم ، و از خدا بخواهیم دروغگو را هلاك و نابود كند.

در این هنگام ، حضرت جبرائیل نازل گردید ، آیه مباهله را  آورد و پیامبر را مأمور ساخت تا با كسانی كه با او مجادله می كنند و حق را نمی پذیرند به مباهله برخیزد:

« فمن حاجك فیه من بعد ما جائك من العلم فقـُل تعالوا نَدعُ ابنائنا وَ ابنائكُم وَ نِسائنا و نِسائكُم وَ انفُسَنا وَ انفُسَـكُم ثُمَّ نبتـَهـِل فـَنَجعل لعنة الله علی الكاذبین.» ( آل عمران /61)

طرفین به فیصله دادن مسئله از طریق مباهله آماده شدند و قرار بر این شد كه فردای آن روز برای اثبات حقانیت خود مباهله نمایند.

 

پیامبر اكرم به مباهله می رود

وقت مباهله فرا رسید . قبلاً پیامبر و هیئت نمایندگی « نجران» ، توافق كرده بودند كه مراسم مباهله در نقطه ای خارج از شهر مدینه، در دامنه صحرا انجام بگیرد. پیامبر از میان مسلمانان و بستگان خود ، فقط چهار نفر را برگزید كه در این حادثه تاریخی شركت نمایند. این چهار تن ، جز علی بن ابی طالب (ع) ، فاطمه دختر پیامبر (س) و حسن و حسین علیهما السلام نبودند ، زیرا در میان تمام مسلمانان نفوسی پاك تر ، و ایمانی استوارتر از ایمان این چهار تن ، وجود نداشت.

پیامبر (ص) ، فاصله منزل و نقطه ای را كه قرار بود در آنجا مراسم مباهله انجام گیرد ، با وضعی خاص طی نمود. او در حالی رهسپار محل قرار شد كه حضرت حسین (ع) را در آغوش و دست حضرت حسن (ع) را در دست داشت ، فاطمه (س) به دنبال آن حضرت و علی بن ابی طالب (ع)  پشت سر وی حركت می كردند ؛ پیامبر (ص) این چنین  گام به میدان مباهله نهاد ، او پیش از ورود به میدان « مباهله» ، به همراهان خود گفت: من هر وقت كه دعا كردم ، شما دعای مرا با گفتن آمّین بدرقه كنید.

سران هیئت نمایندگی نجران ، پیش از آنكه با پیامبر (ص) روبرو شوند به یكدیگر می گفتند: هرگاه دیدید كه « محمد» ، افسران و سربازان خود را به میدان مباهله آورد ، و شكوه مادی و قدرت ظاهری خود را نشان ما داد در این صورت ، وی فردی غیر صادق است و اعتمادی به نبوت خود ندارد. ولی اگر با فرزندان و جگر گوشه های خود به « مباهله» بیاید و با وضعی وارسته از هر نوع جلال و جبروت مادی ، رو به درگاه الهی گذارد ؛ پیداست كه پیامبری راستگو است و به قدری به خود ایمان و اعتقاد دارد كه نه تنها حاضر است خود را در معرض نابودی قرار دهد ، بلكه با جرأت هر چه تمامتر ، حاضر است عزیزترین و گرامی ترین افراد نزد خود را ، در معرض فنا و نابودی قرار دهد.

سران هیئت نمایندگی در این گفتگو بودند كه ناگهان ، چهره نورانی پیامبر اكرم (ص) با چهار تن دیگر نمایان گردید.

همگی با بهت و حیرت به چهره یكدیگر نگاه كردند ، و از اینكه او فرزندان معصوم و بی گناه ، و یگانه دختر و یادگار خود را به صحنه مباهله آورده ؛ انگشت تعجب به دندان گرفتند. آنان دریافتند كه پیامبر ، به دعوت و دعای خود اعتقاد راسخ دارد والّا یك فرد مردد ، عزیزان خود را در معرض بلای آسمانی و عذاب الهی قرار نمی دهد.

اسقف نجران گفت: من چهره هائی را می بینم كه هر گاه دست به دعا بلند كنند و از درگاه الهی بخواهند كه بزرگترین كوهها را از جای بكند ، فوراً كنده می شود. بنابراین ، هرگز صحیح نیست ما با این افراد ِ با فضیلت ، مباهله نمائیم ؛ زیرا بعید نیست كه همه ما نابود شویم ، و ممكن است دامنه عذاب گسترش پیدا كند ، همه مسیحیان جهان را بگیرد و در روی زمین حتی یك مسیحی باقی نماند.

 

انصراف هیئت نمایندگی از مباهله

هیئت نمایندگی با دیدن وضع یاد شده ، وارد شور شدند و به اتفاق آراء تصویب كردند كه هرگز وارد مباهله نشوند ، آنان حاضر شدند كه هر سال مبلغی به عنوان «جزیه» ( مالیات سالانه ) بپردازند و در برابر آن ، حكومت اسلامی از جان و مال آنان دفاع كند. پیامبر اكرم (ص) رضایت خود را اعلام كرد و قرار شد آنها هر سال در ازای پرداخت مبلغی جزئی ، از مزایای حكومت اسلامی برخوردار گردند.

سپس پیامبر اكرم (ص) فرمود: عذاب ، سایه شوم خود را بر سر نمایندگان مردم نجران گسترده بود و اگر از درِ ملاعنه و مباهله وارد می شدند ، صورت انسانی خود را از دست داده ، در آتشی كه در بیابان برافروخته می شد ، می سوختند و دامنه عذاب به سرزمین« نجران» نیز كشیده می شد.

منبع: فروغ ابدیت ، جعفر سبحانی ،  ج2.

يکشنبه 29/8/1390 - 18:54
شخصیت ها و بزرگان

از محدث قمی کتابهای بسیاری – که در مجموع به ۶۳ جلد می‌رسد – در رشته‌های رجال، اخلاق، فقه، کلام، لغت، ادعیه و تاریخ و به ویژه حدیث باقی مانده است که برخی از آنها عبارتند از:

1.منتهی الآمال، درباره تاریخ چهارده معصوم نگاشته شده است.
2.نفس المهموم، درباره وقایع کربلا
3.الانوار البهیه، درباره تاریخ چهارده معصوم نگاشته شده است.
4.تتمهة المنتهی، در تاریخ خلفای راشدین، اموی و برخی از خلفای عباس
5.تحفةالاحباب، در علم رجال.
6.شرح الوجیزه، درعلم حدیث.
7.الکنی و الاقاب، که زندگینامه بسیاری از علمای شیعه و سنی و برخی شاعران، ادیبان، عارفان و امیران است.
8.مفاتیح الجنان، مجموعه‌ای از ادعیهٔ منتخب چهارده معصوم.(مشهورترین کتاب وی نیز می‌باشد)
9.ترجمه مصباح المتهجد، مجموعه‌ای از ادعیهٔ منتخب چهارده معصوم.
10.سبیل الرشاد، در عقاید شیعه به ویژه مبدأ و معاد.
11.ذخیرة الابرار، که تلخیص کتاب انیس التجار، تألیف مولی مهدی نراقی و در موضوع فقه است.

يکشنبه 29/8/1390 - 18:51
شخصیت ها و بزرگان

مرحوم شیخ عباس قمى نویسنده کتاب مفاتیح الجنان در خاطرات خود برای پسرش آورده است كه: وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه همیشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه احکام شرعی را برای مردم مى گفت. مرحوم پدرم «كربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر شیخ عبدالرزاق بود به حدى كه هر روز در مجلس او حاضر مى شد و شیخ هم بعد از مسأله گفتن، كتاب منازل الاخرٍة مرا مى گشود و از آن براى شنوندگان و حاضران از روایات و احادیث آن مى خواند. روزى پدرم به خانه آمد و مرا صدا زد و گفت شیخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از این كتاب كه او براى ما مى خواند، تو هم مى خواندى.

چند بار خواستم بگویم پدرجان! این كتاب از آثار و تألیفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چیزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائید خداوند توفیقى مرحمت نماید.

يکشنبه 29/8/1390 - 18:50
خواص خوراکی ها
جام جم آنلاین: محققان قصد دارند در گام بعدی این تركیب را روی سلول‌های سرطانی پوست و لوزالمعده آزمایش كنند.

این بار نیز حیات‌وحش هدیه دیگری به انسان داده است. نوعی تركیب مخصوص كه در قارچ‌های سمی جنگل‌های جنوب غربی چین می‌روید، می‌تواند اثربخشی داروهای ضدسرطان را چند برابر كند.

‌دكتر كبین لیو، متخصص سیستم ایمنی بدن از مركز مبارزه با سرطان دانشگاه جورجیا معتقد است تركیب ورتیسیلین A باعث حساس شدن سلول‌های سرطانی به داروی TRAILمی‌شود.

این دارو پس از تاثیر گذاشتن روی سلول‌های سرطانی آنها را وادار به خودكشی می‌كند. این تركیب، مقاومت سلول‌های سرطانی در برابر داروی تریل را بسیار كم می‌كند.

نام این دارو از لیگاندهایی گرفته شده كه به گیرنده‌های سطح سلول متصل شده و سلول‌های سرطانی را به سمت خودكشی سوق می‌دهند.

این فرآیند نوعی مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی است. مقاومت دارویی چه ذاتی باشد و چه اكتسابی، یكی از بزرگ‌ترین مشكلات بیماران مبتلا به سرطان است.

بر همین اساس و طبق آمار 90 درصد درمان‌های انجام شده در بیماران مبتلا به متاستازیك با مشكل مقاومت سلول‌های سرطانی در برابر داروها مواجه‌اند.

دكتر لیو معتقد است اگر بتوان داروها را وادار به فعالیتی دوباره در بدن بیمار كرد بسیاری از افراد مبتلا به سرطان زنده خواهند ماند.

تجربه نشان می‌دهد چگونه سلول‌های سرطانی با مهارت زیاد، خود را نسبت به داروی تریل بی‌حس و مقاوم می‌كنند.

دكتر وندی بلاگ، متخصص زیست‌شناسی سلولی در دانشگاه جورجیا معتقد است اكثر سلول‌های سرطانی راه مقاوم شدن نسبت به این دارو و خلاص شدن از شر اثرات آن را یاد گرفته‌اند.

بعلاوه سلول‌های سرطانی سرسخت در برابر تاثیر طبیعی دارو كه خودكشی سلولی است، مقاوم شده‌اند.

با آزمایش روی موش‌ها مشخص شد تركیب ورتیسیلین
A به تنهایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی كافی است اما مقدار دوز موثر بر سلول‌های سرطانی باعث مریض شدن موش‌ها شد كه مشكلی معمول در اكثر روش‌های درمان سرطان است اما وقتی دوز كمتری از ورتیسیلین A با داروی تریل تركیب شد به ماده قدرتمندتری بادوام بیشتر تبدیل شد و توانست سلول‌های سرطانی مقاوم را هم از بین ببرد.

علاوه بر این محققان دریافتند این تركیب اثر داروهایی نظیر اتوپوسید و سیپلاتین را كه معمولا برای درمان سرطان به كار می‌روند، تقویت می‌كند.‌

یكی از راه‌های اثرگذاری ورتیسیلین
A تنظیم درست ژن BN1P3 است. این ژن باعث ارتقای فرآیند مرگ سلولی می‌شود.

سلول‌های سرطانی برای خاموش كردن
BN1P3 از فرآیندی به نام متیلاسیون DNA استفاده می‌كنند اما ورتیسیلین A باعث تغییر این فرآیند و فعال كردن مجدد ژن BN1P3 می‌شود. ‌

همه سلول‌ها از فرآیند متیلاسیون
DNA استفاده می‌كنند، اما نحوه استفاده سلول‌های سرطانی از این فرآیند كمی متفاوت است.

‌شاید ورتیسیلین A به نوعی فرآیند متیلاسیون سلول‌های سرطانی را تغییر می‌دهد كه سلول‌های سرطانی به داروی تریل حساس می‌شوند.

‌محققان مطالعات زیادی روی سلول‌های سرطانی روده انسان، تومورهای بدخیم و سلول‌های سرطانی سینه كه مقاومت بسیار بالایی نسبت به درمان دارویی شامل داروی تریل دارند انجام داده‌اند البته قبل از آزمایش‌های بالینی و كلینیكی باید مطالعات بیشتری در زمینه مسمومیت دارویی تركیب جدید انجام گیرد.

محققان قصد دارند در گام بعدی این تركیب را روی سلول‌های سرطانی پوست و لوزالمعده آزمایش كنند.

ورتیسیلین A ابتدا توسط دكتر پینگ وو در دانشگاه ژیجیانگ چین از قارچ گرفته شد و سپس برای بررسی‌های بیشتر توسط دكتر لیو به دانشگاه جورجیا منتقل شد.

SCIENCE DAILY - مترجم: آتنا حسن‌آبادی


يکشنبه 29/8/1390 - 8:37
اخبار

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: در هفته بسیج در استان هرمزگان تعداد 60 برنامه اصلی و 760 برنامه فرعی به مناسبت هفته بسیج به مدت یک هفته در سراسر استان اجرا می شوند.

 سردار محمد مارانی در حاشیه نشست خبری که به مناسبت هفته بسیج تشکیل شده بودبه خبرنگار خیر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس، گفت: برنامه های هفته بسیج در سال جاری با محوریت شعار بسیج ، ولایت و بیداری اسلامی در استان هرمزگان برگزار می شوند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان اظهار کرد: هفثه بسیج از تاریخ 30 آبان ماه سال جاری به ترتیب، روز دو شنبه روز با نام و شعار بسیج، اخلاق و معنویت، سه شنبه بسیج، سازندگی خدمت رسانی، چهار شنبه بسیج، خود باوری و جهاد علمی، پنجشنبه بسیج، ایثار و شهادت، جمعه بسیج، جهان اسلام و انتظار، پنجم آذرماه سال جاری روز بسیج، جوانان و اقتدار و روز ششم آذر نیز به نام بسیج ، امر به معروف و نهی از منکر  نام گذاری شده است.

وی بیان کرد: در هفته بسیج در استان هرمزگان تعداد 60 برنامه اصلی و 760 برنامه فرعی به مناسبت هفته بسیج به مدت یک هفته در سراسر استان اجرا می شوند.

 مارانی در پایان خاطر نشان کرد: همایش تجلیل از پیشکسوتان روحانی بسیجی و بیان نقش تبلیغ در بیداری مسلمین جهان، غبار روبی و عطر افشانی قبور مطهر شهدا، یادواره شهدای هنرمند، تجمع رزمندگان( همایش مردان بی ادعا)، برگزاری جشنواره ورزشی، سخنرانی فرماندهان نواحی در نماز جمعه، همایش پیاده روی خانواده، بزرگداشت سالروز تاسیس بسیج دانشجویی، همایش تجلیل از نخیگان بسیجی، صبحگاه مشترک دانش آموزی و نواختن زنگ بسیج، استقرار بیمارستان صحرایی از مهمترین  عناوین و برنامه های هفته بسیج به شمار می رود.

يکشنبه 29/8/1390 - 0:4
لطیفه و پیامک
پیامک ( اس ام اس ) روز بسیج


تهیه کننده : سیدامیرحسین کامرانی




بسیجی عاشق شهد شهادت به خداست
مکتب عاشق ز مکتب ها جداست
گر سر و پا و تن و جان می دهد
بس همین حالت که جنت را رواست
*******
بسیجی، بانگ بلند بیداری است و باب رهایی، بلای‏جان استکبار است و برج استوار دیدبانی.
*******
بسیجی، بلبل خوشخوان گلزار جبهه‏هاست و باران معنویت در کویر رفاه‏گرایی.
*******
بسیجی، بهار آفرین چهار فصل آزادی است و برق خشم الهی برتارک تاریک فکران مزدور و مدعی روشنفکری.
*******
بسیجی، برکه غیرت دینی است و برف سپید بامدادی برهربام و بر زن و شهر و دیار اسلامی.
*******
بازوان بسیجی بوسه‏گاه روح خداست و بلندای قامتش بازوی امن بندگان الهی.
*******
بسیج، سرو بلند باغ پیروزی است و ستاره سهیل سحرهای ستم سوزی.
*******
بسیج‏، ستاره سماواتیان در زمین است. و صاعقه مرگ ستمگران زمان، سلاح رهایی محرومان است و سوهان روح مستکبران، سنگرنشین سفره هفت‏سین باصفای آزادی است. مرد سنگر و سجاده و سپیده و سبزه و سرخ‏رویی و ستم سوزی.
*******
بسیجی، لاله سرخ‏فام جبهه‏هاست و لؤلؤ صدفهای «لااله الاالله‏». ذوالفقار خشم و غیرت بر سر خناسان و وسوسه‏گران است.
*******
سیجی، گل‏سرخ لاله‏زار مروت و مردانگی و آب زلال و شیرین در کویر زندگی است.
*******
بسیجی بزرگ، تو فرزند فرزانه کربلایی، تو کبک کوهساران کرامتی، تو کوکب درخشان آسمان کمالی. تو کبوتر سبکبال شبهای حمله‏ای، تو کلام خدا در طور سینای ایرانی.
*******
بسیج، ابر رحمت‏خداست و راحت روح مؤمنان و راهب کویر تفتیده زمان، رهیده از پلیدی‏هاست.
*******
بسیج، صدای صلابت است و سمبل صبوری، اسوه صالحان است و آموزگار صابران.
*******
بسیجی، افسر آزاده اردوی ایمان است.
*******
بسیجی، آتش در خرمن نیرنگ شیطان است.
*******
بسیجی، تندر خشم خدا بر خرمن بیداد است.
*******
بسیجی، اسطوره روزگار است و آیت ایثار.
*******
بسیج‏، خدنگ رها شده از سوی عرشیان است که قلب پلید شیاطین شرق و غرب را می‏شکافد.
*******
ای بسیجی! رزمت پیروز، عزمت استوار، حرمتت روز افزون، و بزمت با ملکوتیان باد.
*******
بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است كه شكوفه های آن بوی بهار وصل وطراوت تعیین و حدیث عشق می دهد. امام خمینی(ره)
*******
اگر بر كشوری نوای دلنشین تفكر بسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید. امام خمینی(ره)
*******
بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر داده اند. امام خمینی(ره)
*******
بسیج ، میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. امام خمینی(ره)
ملتی كه در خط اسلام ناب محمدی (ص) و مخالف با استكبار و پول پرستی و تحجر گرایی و مقدس نمایی است باید همه ی افرادش بسیجی باشند. امام خمینی(ره)
*******
در این دنیا افتخارم این است كه خود بسیجی ام. امام خمینی(ره)
*******
بسیج لشكر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همه ی مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند. امام خمینی(ره)
*******
بسیج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهیدان گمنامی است كه پیروانش بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند. امام خمینی(ره)
*******
تشكیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقینا" از بركات و الطاف جلیّه ی خداوند تعالی بود كه بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. امام خمینی(ره)
*******
من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند. امام خمینی(ره)
*******
هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. مقام معظم رهبری
*******
فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است. مقام معظم رهبری
*******
بسیج عظیم مردمی، یکی از نعمتهای بزرگ الهی است. مقام معظم رهبری
*******
بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد. مقام معظم رهبری
*******
بسیج یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدانها. مقام معظم رهبری
*******
بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. مقام معظم رهبری
*******
بسیج یکی از برکات انقلاب و از پدیده های بسیار شگفت آور و مخصوص این انقلاب است. مقام معظم رهبری
*******
بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است. مقام معظم رهبری
*******
بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است. مقام معظم رهبری
*******
بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است. مقام معظم رهبری
*******
هرجا وظیفه‌ای باشد، انسان بسیجی در میدان آن وظیفه، حاضر است. مقام معظم رهبری
*******
بسیج به معنی حضور آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است. مقام معظم رهبری
*******
فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است. مقام معظم رهبری
*******
بسیجى بایستى در وسط میدان باشد تا فضیلتهاى اصلى انقلاب زنده بماند. مقام معظم رهبری
*******
بسیج یك افتخار و ارزش است. مقام معظم رهبری
*******
بسیجى گل سرسبد خیل عظیم انقلاب و اسلام است. مقام معظم رهبری
*******
بسیجى، یعنى دل با ایمان، مغز متفكر، داراى آمادگى براى همه‏ى میدانهایى كه وظیفه‏یى انسان را به آن میدانها فرا مى‏خواند. مقام معظم رهبری
*******
بسیجى، یك عنوان ارزشمند و والا است. مقام معظم رهبری
*******
به عنوان یك بسیجى، هرجا كه انقلاب به وجود من نیاز داشته باشد، حاضرم خدمت كنم. مقام معظم رهبری
*******
جبهه‏هاى جنگ و دفاع مقدس، در طول سالهاى متمادى، از خون عزیزان بسیجى رنگین شد و ناصیه‏ى انقلاب را درخشان كرد. مقام معظم رهبری
منابع :
http://aviny.com
http://farsi.leader.ir
http://farsi.khamenei.ir
http://www.hawzah.net
http://www.imam-khomeini.com

يکشنبه 29/8/1390 - 0:2
اخبار
قبض 200میلیون تومانی همراه اول
جام جم آنلاین: مدیر عامل همراه اول روز جمعه در گفتگو با جام جم بیشترین مبلغ قبض موبایلی که وصول نشده را 200 میلیون تومان اعلام کرد.

وحید صدوقی گفت : این بدهی مربوط به دهه 70 است که شرکت ارتباطات سیار تازه فعالیت تجاری خود را شروع کرده بود و سیستم حسابداری بصورت امروزی وجود نداشت.

وی افزود: این قبض متعلق به فردی بود که سیم کارت خود را بدون طی مراحل مجاز و خارج از دفاتر امور مشترکین به افراد دیگر منتقل کرده بود که در نهایت قبضی  با مبلغ 200 میلیون تومانی به فرد ارایه شد .

صدوقی تاكید كرد: این مبلغ هیچگاه نیز وصول نشد.

وی در پایان یاد آور شد : هم اکنون مشترک دایمی میتواند تا سقف 80درصد ودیعه در بین دوماه مکالمه کند و این مبلغ را خود فرد بصورت نامحدود می‌تواند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین افزایش دهد.

جمعه 27/8/1390 - 16:44
اخبار
عناوین مهمترین اخبار جهان از شب گذشته تا کنون به نقل از خبرگزاری های مختلف به شرح زیر است.

- گروه اخوان المسلمین لیبی که به شدت از سوی رژیم سرنگون شده معمر قذافی سرکوب می شد، پس از گذشت 25 سال اولین نشست آشکار خود را در بنغازی برگزار کرد.

- "ابومازن" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از معرفی "سلام فیاض" برای نخست وزیری دولت وحدت ملی فلسطین صرف نظر کرده است.

- "عزت الرشق" عضو جنبش حماس گفت : "خالد مشعل" رئیس دفتر سیاسی حماس به همراه هیئتی عالی رتبه طی روزهای آینده از اردن دیدار می کند.

- "عمر البشیر" رئیس جمهوری سودان بر حمایت کشورش از وجود ارتش قوی در سومالی تاکید کرد.

- جنبش بیست فوریه مغرب روز یکشنبه آینده 25 نوامبر تظاهرات ضد دولتی برگزار می کند.

- "دومنیک اسکویث" به عنوان سفیر انگلیس در لیبی جانشین "جان جینکینز" شد.

- زلزله ای به قدرت پنج ریشتر شرق اندونزی را لرزاند.

- پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) بمب مافوق صوت خود را با موفقیت آزمایش کرد.

- صد نفر از تظاهرات کنندگان جنبش موسوم به تسخیر وال استریت بازداشت شدند.

-" نواز شریف" رئیس حزب اسلامی پاکستان اعلام کرد که حزب متبوعش تصمیمی برای استعفای دسته جمعی از پارلمان ندارد.

- هزاران دانشجوی ایتالیایی در تعدادی از شهرهای این کشور تظاهرات کردند.

- "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه افراط گرایان را دشمنان اسلام و روحانیت دینی اسلامی توصیف کرد.

- روسیه ناتو را به واکنش نظامی در صورت دست نیافتن به توافق درباره سپر موشکی در اروپایی شرقی تهدید کرد.
جمعه 27/8/1390 - 12:35
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته