• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3983روز قبل
تزیینات و دکوراسیون
به نقل از مشرق، به نمایش گذاشتن آثار هنری و عکس های اعضای خانواده و دوستان که در لحظات به یاد ماندنی و سفرها گرفته اید، راه بسیار خوبی برای ایجاد جذابیت بیشتر در دکوراسیون است.
آینه ها نیز از دیگر عناصری هستند که استفاده از آن ها در فضا می تواند به روشنایی و وسعت فضا بیافزاید. توجه داشته باشید هر چه قاب هایی که برای عکس هاو آثار هنری خود انتخاب می کنید با رنگ و سبک دکوراسیون شما هماهنگی بیشتری داشته و مکمل آن باشد.
گلدان ها
ظروف علاوه بر ارزش کاربردی که دارند، به طراحی منزل نیز کمک کرده و سبب ایجاد جذابیت بیشتر در دکوراسیون می شوند و رنگ و بافت متنوعی را به دکوراسیون خانه شما وارد می کنند.
برای مثال قرار دادن سه گلدان سرامیکی با ارتفاع های مختلف، روی پیش بخاری شومینه، یکی از ایده های بسیار زیبا و جذاب برای دکوراسیون شومینه است که می تواند در عین سادگی بسیار موثر و تعیین کننده باشد.

 

می توانید دو جعبه تزئینی کوچک و متوسط را روی هم روی پذیرایی یا میز کنسول خود قرار دهید و از فضای داخل آن ها برای دستمال کاغذی و هر عنصر لازم دیگری در فضای نشیمن استفاده کنید.
کتاب و مجلات
اگر علاقمند به مطالعه و کتاب هستید، می توانید از کتاب ها به عنوان عناصر بسیار قوی و تاثیر گذار برای کدوراسیون خانه خود کمک بگیرید. کتاب ها می توانند رنگ های متنوع و شادی را وارد دکوراسیون کنند. برای دکوراسیون سطوح میز کنسول و میز پذیرایی ، به طرز مبتکرانه ای از کتاب ها استفاده کنید و از این طریق بر ارتفاع بصری میزها بیافزایید.

با کمک کتاب هاو چیدمان آن ها به صورت عمودی و افقی روی طبقات و قفسه های موجود در فضا نیز می توانید در دکوراسیون ریتم ایجاد کنید و جلوه آن را با قرار دادن وسایل مناسب دیگر روی طبقات و کتاب ها تکمیل کنید و به این طریق بر جذابیت دکوراسیون کل فضا بیافزایید.
کوسن
یکی از ایده های موثر و در عین حال کم هزینه برای ایجاد تغییر و تحول در دکوراسیون اتاق نشیمن، به خصوص زمانی که قصاد طراحی دکوراسیون برای فصول سرد را دارید ، اضافه کردن کوسن های مخمل خواب دار به دکوراسیون مبلمان است.

هنگام ترکیب رنگ ها و الگوها برای کوسن ها بی پروا باشید و ببینید آیا تمایل دارید که به شکلی هماهنگ از رنگ ها استفاده کنید یا می خواهید با استفاده از تضاد، جلوه ای نو به وسیله رنگ ها پدید آورید . قرار دادن کوسن هایی نرم روی نیمکت ها و صندلی های چوبی می تواند بر راحتی صندلی ها بیافزاید.
شمع ها و شمعدان
شمع هاو شمعدان های زیبا و متنوع، یکی از قدرتمندترین عناصر دکوراسیون اتاق نشیمن هستند و حتی می توانند به نقطه کانونی فضا تبدیل شوند. تنظیم یک گروه سه تایی از شمعدان ها با ارتفاع مختلف روی میز پذیرایی ، ایده جذابی برای تزئین میز پذیرایی در مرکز اتاق است.

گل ها و گیاهان
استفاده از گل های تازه، خشک و طبیعی یا مصنوعی، به عنوان نماینده هایی زیبا از طبیعت، می تواند بر غنای رنگ آمیزی دکوراسیون شما و لطافت فضا بیافزاید.
شاخه های بلندو کشیده چشم ها را به سمت بالا هدایت می کند و جلوه ای تندیس گونه و باشکوه ایجاد می کنند. می توانید این شاخه های بند وزیبا را در یک اتاق با سقف کوتاه و داخل گلدانی بلندو کشیده ، در کنار شومینه یا روی یک میز کوتاه قرار دهید.

جمعه 5/8/1391 - 2:41
سلامت و بهداشت جامعه
کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه کرد: «برای پیشگیری از مسمومیت غذایی، مواد غذایی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. به عبارت دیگر؛ مواد غذایی که لازم است در یخچال نگهداری شود را بلافاصله بعد از رسیدن به خانه در یخچال قرار دهید.»
علی اکبر کمالی کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: «بعضی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها از طریق غذا به انسان منتقل شده و باعث بروز مسمومیتهای غذایی می‌شوند. در صورتی که برای مواد مغذی کافی، رطوبت و دمای مناسب فراهم باشد، میکروارگانیزم‌های موجود در غذا تکثیر یافته یا سم تولید می‌کنند و باعث بروز مسمومیت می‌شوند.»
وی ادامه داد: «از شایع‌ترین نوع مسمومیت‌های غذایی، مسمومیت غذایی باکتریایی است که علائم آن دل درد، اسهال، گاهی تب و استفراغ است که ۱ تا ۴۸ ساعت بعد از خوردن غذای آلوده بروز می‌کند.»
مواد غذایی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید
به گزارش زن فردا به نقل از سینا نیوز؛کمالی با بیان این که این مسمومیت در اثر خوردن غذا، آب یا شیر آلوده بروز می‌کند، تصریح کرد: «برای پیشگیری از مسمومیت غذایی، مواد غذایی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. به عبارت دیگر؛ مواد غذایی که لازم است در یخچال نگهداری شود را بلافاصله بعد از رسیدن به خانه در یخچال قرار دهید.»
وی تاکید کرد: «مواد غذایی یخ زده نیز در فریزر نگهداری شود، به این نحو که بعد از خریداری و رسیدن به منزل اولین اقدام قرار دادن این محصولات غذایی در طبقات یخچال یا فریزر باشد.»
مواد غذایی خام و پخته را از هم جدا کنید
کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اینکه مواد غذایی خام و پخته را از هم جدا شوند افزود: «داخل یخچال نیز مواد غذایی پخته را از مواد غذایی خام جدا و در ظروف جداگانه نگهداری کنید. توجه شود که مواد غذایی خام را در فضای پایینی یخچال قرار دهید.»
کمالی با اشاره به دمای مناسب یخچال نیز توصیه کرد: «دمای یخچال باید بین ۱- و ۵- درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین هیچ‌وقت مواد غذایی داغ را در یخچال قرار ندهید چرا که گرمای این مواد غذایی دمای داخل یخچال را بالا می‌برد و ممکن است باعث تکثیر باکتری شود.»
این کارشناس صنایع غذایی توصیه کرد: «قبل از اینکه به سراغ مواد غذایی بروید دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. در صورتی که روی دستتان زخمی دارید و یا بریدگی ایجاد شده است، حتماً از چسب زخم استفاده کنید.»
وی همچنین تاکید کرد: «به منظور پیشگیری از بروز مسمویت‌ها داخل یخچال نیز مواد غذایی پخته را از مواد غذایی خام جدا و در ظروف جداگانه نگهداری کنید. همچنین مواد غذایی خام را در فضای پایینی یخچال قرار دهید.»
از خرید تخم‌مرغ‌های کهنه بپرهیزید
این کارشناس در ادامه گفت: «همیشه این امکان وجود دارد که تخم‌مرغ باعث مسمومیت شود. بنابراین باید دقت شود تخم‌مرغ‌ها سالم بوده و از خرید تخم‌مرغ‌های کهنه بپرهیزیم.»
وی خاطرنشان کرد: «هنگام مصرف تخم مرغ دقت شود تخم‌مرغ کامل بپزد و زرده آن سفت شود و زمان پخت نیمرو نیز زرده آن کاملاً بپزد.»
از دستمال‌های تمیز استفاده کنید
کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که تمام دستمال‌های آشپزخانه و دستمال‌هایی که برای خشک کردن ظروف استفاده می شود به طور مرتب شسشتو داده شود، ادامه داد: «بهترین حالت این است که این دستمال‌ها را بجوشانید، چرا که این دستمال‌ها بعد از یک هفته استفاده می‌توانند حاوی ۱۰۰ میلیون باکتری باشند.»
محیط آشپزخانه را تمیز نگه دارید
کمالی در پایان تاکید کرد: «کف آشپزخانه باید همواره تمیز و خشک نگه داشته شود، چون سطح مرطوب باعث تحریک رشد قارچ، کپک و باکتری‌های عفونت‌زا می‌شود. همچنین کلیه زباله‌ها باید در محیطی دور از محل نگهداری و آماده سازی غذا و در کیسه‌های زباله گذاشته شوند.»
جمعه 5/8/1391 - 2:40
عقاید و احکام
خبرگزاری حوزه: آنچه در ذیل می‌خوانید، سخنان مرحوم آیت‌الله حق‌شناس طهرانی در خصوص وسوسه‌های شیطانی و آثار نماز شب است که تقدیم می‌شود.

* شیطان سه طائفه را وسوسه می‌کند

«ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا؛[1] شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بگیرید.» شیطان سه طائفه را وسوسه می کند: اوّل کسانی که از یاد خدا دوری می کنند. مانند کسی که صبح مغازه اش را باز می کند و عصر هم می بندد و می رود. به هیچ چیز هم کاری ندارد. اگر هم حرفی به او بزنی، می گوید: کسب حلال است. اما نمی داند که کسب حلال مقرراتی دارد، احکامی دارد که باید یاد بگیرد. مثل این که برای این ساخته شده است که صبح بیاید در مغازه را باز کند و شب هم بندد! از هیچ یک از احکام اسلامی خبر ندارد!

 

* مگر رزق به دست غیر من است

طائفه دیگری که در معرض وسوسه شیطانند، کسانی هستند که احکام خدا را "یک دستی" گرفته اند. نماز را تند می خوانند. پروردگار به ملائکه می فرماید: چرا این بنده من با عجله نماز می خواند؟ مگر رزق و روزی او به دست غیر من است؟! باید نماز را مقدمه حفظ اموالش بداند.

طائفه دیگری که در معرض وسوسه شیطانند، کسانی اند که در مقام غفلت به سر می برند، خودشان را در حضور و محضر پروردگار نمی بینند. شیطان از پروردگار، اختیاری گرفته است که از راه خون وارد عروق انسان می شود و او را وسوسه می کند. «ان الشیطان لیجزی من ابن آدم مجری الدم».[2]

 

* اطلاع کامل شیطان از وضعیت شما

شیطان کاملاً به وضعیت شما مطلع است که چه کسی احکام شرع را یک دستی گرفته و چه کسی خودش را در حضور پروردگار می‌داند و چه کسی نمی‌داند، چه کسی مراقب است و چه کسی مراقب نیست.

 

* مراقبه، راه محفوظ بودن از شر شیطان

پس بنابراین حضرت فرمودند: کسی از شر این خبیث (شیطان) محفوظ است که دائم در مقام مراقبه باشد و خودش را در حضور و محضر پروردگار بداند و در ادامه هم فرمودند: آن کسی که شب و روزش را بی‌تفاوت می‌گذراند دائماً صید شیطان است.«و اما المهمل لاوقائه فهو صید الشیطان».[3]

 

* تضرع به درگاه پروردگار

حضرت در ادامه می‌فرمایند: با التجاء و تضرع به درگاه پروردگار به ریسمان محکم الهی چنگ بزن.«فاعتصم بحبل‌الله الاوثق فهو الالتجاء الی الله».

یک قدم باید شما  به سوی خدا بروید تا پروردگار ده قدم به سوی شما بیاید.

شیطان یک جبهه است، نفس هم یک جبهه است. شیطان از اعوان و یاران نفس است و به وسوسه‌های نفس کمک می‌کند.

 

* برای درمان قساوت قلب چه کنم؟

فردی به بنده گفت: من قساوت قلب پیدا کرده‌ام. برای درمان این بیماری چه کنیم؟ گفتم چند چیز است که رفع قساوت قلب می‌کند:

 

1. حضور در مسجد

اول، آمدن به مسجد است که پروردگار عزیر قلب کسی را که به مسجد بیاید را مورد نظر قرار می‌دهد و قلبش را از قساوت خارج می‌کند.

 

2. همنشینی با دانشمندان دین

دومین چیزی که قساوت قلب را می‌برد، همنشینی با دانشمندان دین است.

 

3. نماز شب

سومین چیزی که قساوت قلب را می‌برد نماز شب است

 

* دردهایتان را به خدا بگویید

آیا جایز است از اول مغرب تا اذان صبح تلویزیون ببینید، استراحت کنید، و با پروردگار نیایش نکنید، دردهایتان را به او نگویید؟!

 

* شیطان نماز شب، با قدرت‌ترین شیطان است

از همه شیاطین با قدرت‌تر، شیطانی‌ است که موظف است اشخاصی را که می‌خواهند نماز شب بخوانند را وسوسه کند. این شیطان در وسوسه خیلی استاد است.

شیطان به انسان می‌گوید که: نماز شب مستحب است، باید به فکر سلامت بدن خودت باشی، تو محصلی باید بخوابی تا فردا از درس عقب نمانی! وسوسه‌هایی می‌کند که به هر فقیهی بگویید، می‌گوید: درست است!

پروردگار در سحرها به قلب‌های شما نگاه می‌کند.

شیطان این وسوسه‌ها را می‌کند، اما نمی‌دانی که پروردگار در سحرها به قلب‌های شما نگاه می‌کند، شما را نورانی می‌کند، رزق فردای شما را مهیا می‌‌کند.«ان الله تبارک و تعالی ینظر فی الاسحار الی قلوب المتیقظین».[4]

 

اگر دیشب نماز شب خوانده بودی، امروز محتاج من نبودی!

شخصی آمد خدمت امام صادق (ع) و عرض کرد: یابن رسول‌الله! یک چیزی به من عنایت کن. حضرت فرمودند: به نظرم دیشب نماز شب نخوانده‌ای! عرض کرد: خوانده‌‌ام، یابن رسول‌الله! حضرت فرمود: دروغ می‌گویی! اگر خوانده بودی، امروز محتاج من نبودی، محتاج به سئوال نبودی.

با نماز شب، پروردگار عمر شما را زیاد می‌کند، نماز شب چراغ در قبر است.

 

 

* شیطان قدم به قدم پیش می‌آید

«فانه یفتح علیک تسعة و تسعین باباً من الخیر لیظفرنک عند تمام المائة».[5] شیطان ‌راهای شرعی را بلد است، وقتی شما را از نماز شب محروم کرد، می‌آید سراغ نماز جماعت و وسوسه می‌کند که نمازجماعت کدام است.

در مغازه‌ات بمان و به کارهای مردم رسیدگی کن! دل مون را به دست بیاورد! این طور وسوسه می‌کند، در حالی که انسان نمی‌داند که اگر در نماز جماعت شرکت نکند، در خیرات بر او بسته می‌شود. باید به مسجد بیاید و به برادران ایمانی و به ضعفاء و مستضعفین توجه پیدا کند، تا پروردگار قلبش را از قساوت نجات دهد.

 

* برکات حضور در مسجد

اگر کسی به مسجد-که خانه خداست- آمد، حقی بر صاحبانه پیدا می‌کند.«حق علی المزور ان یکرم الزائر»[6]پروردگار که صاحب این خانه است، او را موفق به ترک محرمات و فعل واجبات می‌کند، او را در معرض رحمت خودش قرار می‌دهد، راه‌های خیر را بر او می‌گشاید، یک رفیق دانا و آگاه نصیب او می‌کند. باید این اسلحه‌ها را داشته باشید تا بتوانید در مقابل سگ نفس و شیطان آمادگی پیدا بکنید.

 

* عمل بر خلاف وسوسه‌ی شیطان

حضرت در ادامه می‌فرماید: «فقابله بالخلاف» یعنی اگر شیطان شما را وسوسه کرد، خلافش را انجام دهد.«فقابله بالخلاف و الضد عن سبیله» هر راهی که شیطان در برابر تو قرار می‌دهد بر خلافش برو.

اگر آمادگی پیدا کردی، برای نماز شب بیدارت می‌کنند

اما بدان وقتی که –ان‌شاء‌الله تبارک و تعالی- آمادگی پیدا کردی، شما را برای نماز شب صدا می‌زنند، تکانت می‌دهند، مورد عنایت پروردگار قرار می‌گیری.

شیطان بر اهل ایمان و توکل تسلط ندارد

(ان کید الشیطان کان ضعیفاً)[7]کید شیطان ضعیف است.(انه لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون)[8] شیطان بر کسانی که ایمان بیاورند و بر پروردگارشان توکل کنند، تسلطی ندارد. سید بن طاووس (ره) به پسرش فرمود: ای پسرم! همیشه در دو قلعه‌ی ایمان به پروردگار و توکل بر او متحصن باش، تا از شر شیطان در امان باشی.

 

* معنای ایمان

ایمان به پروردگار به این معنی است که خود را در حضور محضر پروردگار بدانی، دروغ نگویی، کسی را اذیت نکنی، غیبت نکنی، حرف زشت نزنی، یک انسان وظیفه‌شناس باشی. خود منصفانه قضاوت کن.

 

* سحرخیزی یک جوان (زمستان بهار مومن است)

دیروز به یک جوانی برخوردم و گفتم: باباجان من! شبها چه می‌کنی؟ گفت: آقا! من یک ساعت و نیم مانده به اذان بلند می‌شوم. من با خدا کار دارم. کارهای روزم را در همین ساعت با خدا تصفیه می‌کنم. حاجتم را در همین ساعت از خدا می‌گیرم، با خدا رابطه پیدا می‌کنم.

انصاف نیست که این شبهای طولانی زمستان تا صبح بخوابید. زمستان بهار مومن است. «الشتاء ربیع المومن»[9] مومن در این شبها که غذایش هضم شده، خستگی‌اش هم در رفته، سحر بلند می‌شود، قرآن می‌خواند، پروردگار ان‌شاء‌الله سلامتی مزاج به او می‌دهد.

 

گر قصه عشق من و یارم بنگارند

صدلیلی و مجنون همه بیرون رود از دل

در قتل من ای مه بکش آهسته کمان را

حیف است که پیکان تو بیرود رود از دل
جمعه 5/8/1391 - 2:29
تغذیه و تناسب اندام
هوش از آن دسته ویژگی هایی است که هر فردی دوست دارد حد اعلای آن را داشته باشد ،جدای از زمینه ی ارثی راه های دیگری نیز برای بالا بردن شاخص هوش وجود دارد .


خوردن برخی از مواد غذایی می تواند به افزایش هوش شما کمک کند:

۱-ماهی های چرب
خوردن ماهی های چرب مثل ماهی آزاد ،ساردین به خاطر وجود امگا۳ فراوان می تواند به افزایش توانایی مغزی شما کمک کند.متخصصان توصیه می کنند ۳ بار در هفته از ماهی استفاده کنید.

۲-سبزیجات با برگ های سبز تیره
سبزی های برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی با آنتی اکسیدان های بسته بندی شده از جمله ویتامین C و بتا کاروتن، که برای نگه داشتن سلامت بدن و مغز شما خوب هستند. آنها همچنین منبع بسیار خوبی از فولات هستند ، که می تواندبه بالا بردن سرعت پردازش اطلاعات و حافظه کمک کند.

۳-تخم مرغ
زرده تخم مرغ موتورخانه تغذیه ای بسته بندی شده است با ویتامین ها و مواد معدنی که برای عملکرد مغز خوب است. این ماده ارزان و همه کاره منبع خوبی از آهن است که برای ایجاد سلول های قرمز خون وجود آن لازم است و در حمل اکسیژن به مغز، کمک به قوای ذهنی موثر می باشد .تخم مرغ همچنین منبع خوبی از ویتامین B۱۲ است که کمبود این ماده می تواند منجر به از دست دادن حافظه و سردرگمی شود .


۴-چای سبز
چای سبز منبع بزرگی برای آنتی اکسیدان است که می تواند از زوال ذهنی شما جلو گیری کند.

۵-شکلات
شکلات تیره سرشار از مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها است ، که می تواند مهارت های شناختی ذهن را افزایش دهد . تحقیقات نشان داده است که فلاونوئیدها باعث ایجاد سلول های عصبی جدید در مغز و همچنین بهبود توانایی ذهنی برای تشکیل خاطرات جدید است . مطالعات همچنین نشان داده است که فلاونوئیدها به بهبود جریان خون به مغز کمک شایانی می کند.
پنج شنبه 4/8/1391 - 19:11
سلامت و بهداشت جامعه
به نقل از جام جم آنلاین، معمولاً برای مصرف روزانه چه نوع شیری انتخاب می‌کنید؟ پاستوریزه، استریلیزه، کم‌چرب، پرچرب، غنی‌شده، طعم‌دار، شیر لاکتوز یا شیرهای لذیذ محلی؟ اما شاید اینجا این سوال مطرح شود که چه تفاوتی میان این شیرها وجود دارد؟ کدام یک حاوی کلسیم و ریزمغذی‌های بیشتری است‌؟ آیا می‌توان شیر را جایگزین آب‌ آشامیدنی کرد‌؟ اصلاً چه شیری برای مصرف روزانه مناسب است‌؟

سن ابتلا به انواع بیماری‌ها کاهش یافته و علت اصلی آن هم مصرف پایین شیر و فرآورده‌های آن است؛ طبق تحقیقات انجام شده سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران تقریباً یک‌ چهارم سرانه مصرف آن در اروپاست؛ به همین دلیل است که اغلب کودکان امروزی توان مقاومتی پایینی در برابر عوامل بیماری‌زا دارند اما باید بدانید و آگاه باشید که مصرف شیر و فرآورده‌های آن، نیاز روزانه بدن ماست.

به گفته متخصصان علوم غذایی، کودکان زیر ۷ سال به ۱.۵ لیوان، نوجوانان بین هفت تا ۱۲‌ سال و افراد بالغ به دو لیوان، پسرها در سن بلوغ به ۳ لیوان، دخترها در همین سن به ۲.۵ لیوان و خانم‌های شیرده و باردار به ۳.۵ لیوان شیر در روز نیاز دارند.

ناگفته نماند مصرف این مقدار شیر باید همراه با سایر فرآورده‌های لبنی باشد؛ نوشیدن شیر به جای آب و در کنار آن مصرف زیاد ماست، دوغ، پنیر، خامه و کشک موجب دریافت بیش از حد کلسیم و کمبود برخی ریزمغذی‌ها می‌شود و این خود عامل برهم خوردن واکنش بین سلولی و در نهایت گرفتگی عضلات و مشکلات دیگر خواهد شد.

* شیر پاستوریزه اولویت دارد

برخی افراد برای مصرف روزانه خانواده به ویژه کودکان شیرهای استریلیزه (با ماندگاری بیشتر) را به انواع پاستوریزه ترجیح می‌دهند؛ اما در مقابل عده‌ای هم با این تصور که برای افزایش ماندگاری این محصول از مواد نگه‌ دارنده استفاده می‌شود از مصرف آن خودداری می‌کنند؛ اما باید بدانید شیرهای استریلیزه حاوی مواد افزودنی نبوده و تنها فرآیند حرارت‌دهی بالا باعث افزایش ماندگاری آن می‌شود.

البته این شیرها در مقایسه با انواع پاستوریزه در حین حرارت به‌ میزان زیادتری پروتئین‌های محلول و ویتامین‌های حساس به حرارت همچون ویتامین‌های B و C خود را از دست داده و گرم‌کردن و جوشانیدن مجدد آن در زمان مصرف می‌تواند از قدرت جذب کلسیم بکاهد.

نکته مهمتر آنکه به محض بازکردن بسته‌بندی این شیرها و تبادل هوایی در آن، شرایط ماندگاری آن همچون سایر شیرهای پاستوریزه شده و تنها به مدت ۲ تا ۳ روز آن هم در داخل یخچال قابل نگهداری است؛ پس بهتر آنکه برای مصرف روزانه از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید.

*شیر کم‌چرب، مغذی‌ترین نوشیدنی

به طور طبیعی چربی شیر ۳.۵ درصد است؛ شیرهایی با چربی بالاتر از ۲.۵ درصد پرچرب و پایین‌تر از آن کم‌چرب محسوب شده و آن دسته از شیرهایی که بین ۰.۵ ـ ۰.۱ درصد چربی دارد را در اصطلاح شیرخامه گرفته گویند.

شیرهای با ۱.۵درصد چربی برای افرادی که تحرک کافی دارند و چربی خون بالا و بیماری زمینه‌ای ندارند، مناسب است.

شیرهای ۲.۵ درصد برای کودکان، ورزشکاران و افرادی که پرتحرکند و شغل‌های سنگین دارند، توصیه می‌شود و شیرخامه گرفته به‌ دلیل چربی اشباع صفر، نداشتن کلسترول و دارا‌بودن کلسیم و فسفر بالا مغذی‌ترین شیر به شمار می‌رود و میزان انرژی آن ۱۰ تا ۳۰ کالری از سایر شیرهای کم‌چرب پایین‌تر است و مصرف روزانه آن پیشنهاد می‌شود.

*در فصول سرد شیرغنی‌شده بخورید

در فصول سرد سال اغلب هوا ابری و هنگام وارونگی هوا، عبور نور از ذرات ریزآلاینده‌ها کم و گاهی ناممکن می‌شود و امکان ایجاد ویتامین D۳ برای جذب کلسیم در بدن دشوار می‌شود.

از سوی دیگر برودت هوا از تحرک افراد کاسته و قدرت جذب کلسیم از طریق استخوان‌ها کاهش می‌یابد؛ بنابراین استفاده از شیرهای غنی‌شده با آهن، کلسیم، ویتامین‌های B ،A و بویژه ویتامین D تأثیرمطلوبی بر پروسه هورمونی گذاشته و به تقویت بدن و استخوان‌سازی کمک می‌کند.

*شیر ساده طعم‌دار

طبق استاندارد، رنگ و مزه شیرهای طعم‌دار باید طبیعی باشد، اما اگر ترکیبات طبیعی یافت نشود، تولیدکنندگان می‌توانند در حد مجاز از افزودنی‌های سنتزی استفاده کنند.

این افزودنی‌ها گرچه به اندازه ترکیبات فنولی موجود در قهوه و کاکائو روی قدرت جذب کلسیم و پروتئین شیر تأثیر سوء نمی‌گذارد، اما مصرف روزانه و مستمر آن به ویژه در کودکان می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

از سوی دیگر بنا به گفته متخصصان علوم غذایی، برخی شیرهای طعم‌دار در مقایسه با شیرهای ساده در درجه دوم کیفیت قرار دارد و اغلب برای کاهش بار میکروبی، شیر ۲ تا ۳ بار پاستوریزه می‌شود و این خود از ارزش تغذیه‌ای محصول می‌کاهد.

* اگر نفخ می‌کنید، شیر کم‌لاکتوز بنوشید

برخی افراد با مصرف شیر دچار نفخ و دردهای شکمی و اسهال می‌شوند؛ این نشانه‌ها ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از نوشیدن ظاهر می‌شود و به‌قدری آزاردهنده است که افراد را تا آخر عمر از مصرف این نوشیدنی پرخاصیت منصرف می‌کند؛ اما باید بدانید چند سالی است که شیرهای کم‌لاکتوز یا بدون لاکتوز راهی بازار شده‌ است.

این شیر گرچه قدری گران است، اما به دلیل میزان بسیار کم‌لاکتوز (قند اصلی شیر) نیاز به هضم نداشته و به میزان زیادی از علائم فوق می‌کاهد.

* شیرهای تهیه‌شده با شیر خشک

برخی کارخانجات برای دردسر کمتر و به‌صرفه‌ شدن قیمت نهایی محصول، شیرخشک را با آب مخلوط و به جای شیرتازه عرضه می‌کنند.

این شیرها گرچه طعم خوبی دارد، اما در مقایسه با شیرهای تازه ارزش تغذیه‌ای کمتری دارد و این موضوع در مورد محصولاتی که با شیرخشک‌های خارجی غیربهداشتی و نامعتبر تهیه می‌شود، بیشتر صدق می‌کند، بنابراین در زمان خرید به مندرجات روی بسته‌بندی شیرها توجه کنید.

* مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی محلی ممنوع!

برخی خانواده‌ها به دلیل آنکه هیچ فرآیندی روی شیرخام محلی انجام نشده و یک محصول کاملاً طبیعی است و از‌ سوی دیگر به دلیل پرچرب‌بودن آن را بر شیرهای صنعتی ترجیح می‌دهند و همیشه شیر مصرفی خود را از مغازه‌های عرضه‌کننده فرآورده‌های لبنی فله‌ای یا اهالی روستا تهیه می‌کنند؛ اما باید بدانید عمده‌ترین بیماری‌هایی که از طریق این شیرها منتقل می‌شود، تب مالت، سل و تب کیو است.

این شیرها در صورت جوشیده‌شدن خانگی به‌دلیل فرآیند حرارتی ناقص نه‌ تنها ارزش تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد، بلکه یک‌سری از میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا در آن باقی می‌ماند که برای سلامت مصرف‌کننده مخاطره‌آمیز است.

نکته مهمتر آنکه بیشتر این شیرها با دست‌هایی آلوده درون ظروفی غیربهداشتی دوشیده می‌شود و مو، خون یا فضولات دام حداقل چیزهایی است که وارد آن می‌شود؛ از سوی دیگر در صورت فساد محصول، افراد غیرمتعهد با افزودن جوش‌شیرین یا آب‌ژاول، مزه تند و طعم نامطلوب شیر را مخفی می‌کنند
پنج شنبه 4/8/1391 - 19:9
اطلاعات دارویی و پزشکی
دکتر مهدی شاعری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: انجام جراحی لیزیک برای افراد در محدوده این سن، به شرط آن که در حدود ۱۲ ماه، شماره نزدیک بینی و آستیگماتیسم چشم، ثابت مانده و بیش از ۵/۰ دیوپتر تغییر نداشته باشد، امکان پذیر است.

دکتر مهدی شاعری تصریح کرد: جراحی های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری چشم شایع ترین عمل در بدن است.

وی تاکید کرد: عمل جراحی لیزیک یکی از تکنیک های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری چشم به حساب می آید که به صورت سرپایی انجام می شود.

این جراح و متخصص چشم اظهار داشت: با تابش این اشعه، ضخامت بسیار نازکی از قرنیه با انرژی لیزری تراش داده می شود و فلاپ چشم برداشته شده و دوباره بر روی قرنیه قرار می گیرد.

دکتر شاعری خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمل جراحی جدیدتری به نام لازک یا PRKمتداول می باشد که در آن لایه ی استرومای قرنیه برش نمی خورد و در این عمل فقط سطح اپیتلیوم قرنیه را برش می دهند.

وی یادآور شد: حداکثر سن نیز برای انجام عمل جراحی لیزیک، ۴۰ تا ۵۰ سالگی است.
پنج شنبه 4/8/1391 - 19:8
اطلاعات دارویی و پزشکی
در تمدن های ابتدایی که جوامع بشری به صورت قبیله ای بود مردان روحانی بر شناخت گیاهان دارویی طبابت می کردند.گفتنی است، امروزه پزشکان با شناسایی داروهای مختلف و به کار بردن ابزار و وسیله های مختلف برای بیماران روند بهبود مریضان را رو به پیشرفت قرار داده اند.

به موجب قانون پزشکی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار پزشکان کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه به عمل آورده و تمام تلاش خود را بکند.

حاکیست مراقبت های بیماران برای پزشکان در حوزه ی عاطفی قرار دارد و اکثر پزشکان برای بیمارانی که وضعیت نامناسبی دارند بیشتر وقت خود را صرف می کنند و برای بهبودشان تلاش زیادی می کنند.

گفتنی است، پزشکان نباید تا مشخص شدن اوضاع بیمار اسرار بیمار را فاش سازند و خاندان بیمار را گمراه سازند.

بررسی ها نشان می دهد ، پزشکان باید برای تقویت روحیه بیمار خود او را امیدوار کنند و خانواده بیمار را برای این که ناامید نشوند راهنمایی کند و رهنمود های لازم را به آن ها بدهد.

نتایج نشان میدهد؛ پزشکان در اتاق عمل تمام تلاش خود را تا لحظه ی آخر برای حفظ جان بیمار انجام دهند و در صورت فوت شدن بیمار در اتاق عمل برای برگرداندن جان او تلاش و اقدامات زیادی را انجام دهند و تا لحظه ی آخر نباید مرگ حتمی بیمار را به خانواده اش اطلاع دهند و باید تا جای ممکن خانواده بیمار را امیدوار نگه دارند
پنج شنبه 4/8/1391 - 18:36
اطلاعات دارویی و پزشکی
اکثریت پزشکان ماموگرام منظم را برای همه خانم‌های بالای ۴۰ سال پیشنهاد می‌کنند.

بیماری‌های زیادی ایجاد ترس می‌کنند، مثل سرطان سینه


یکی از هر هشت زن در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شوند: دکتر باربارا لوی، معاون مدیر سیاست سلامت دانشگاه امریکایی زنان و زایمان می‌گوید، «همه ما کسانی را می‌شناسیم که به سرطان سینه مبتلا شده باشند.»

اما تا چه اندازه باید به این بیماری ترس داشته باشیم؟ و آیا می‌دانیم چطور باید از آن پیشگیری کنیم؟

برای کشف پاسخ این سوالات، مجله سلامت تحقیق گسترده‌ای بر روی ۷۵۳ نفر انجام داد. نتیجه تحقیق کاملاً غافلگیرکننده بود: حتی زنان بسیار باهوشی مثل شما هم سوءتعبیرهای زیادی درمورد این بیماری دارند. در زیر برداشت شما درمورد سرطان سینه و نکاتی که پزشکان می‌خواهند بدانید و همچنین خبرهایی که ممکن است زندگیتان را متحول کنند را مطرح می‌کنیم.

نتیجه غافلگیرکننده ۱: ۶۳ درصد از زنان تصور می‌کنند که سابقه خانوادگی بزرگترین عامل خطر در ابتلا به سرطان سینه است.

آنچه باید بدانید: اکثریت خانم‌هایی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند هیچ سابقه خانوادگی نداشته‌اند.

درواقع، جدا از زن بودن، سن شما مهمترین عامل خطرساز است.

دکتر سوزان بول‌بال، رئیس بخش جراحی سینه در یک مرکز پزشکی در نیویورک می‌گوید: «هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت‌های بدن پیرتر می‌شوند، و خطر ابتلا به بیماری نیز بیشتر می‌شود.»

در سن بالا، قرارگیری در معرض استروژن نیز بیشتر بوده است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. این توضیح می‌دهد که چرا احتمال تشخیص سرطان سینه در دهه ۳۰ سالگی ۱ به ۲۳۳ و در دهه ۶۰ سالگی ۱ به ۲۹ می‌شود.

با این تفاسیر، راه‌های ساده‌ای برای کمک به مراقبت از خودتان وجود دارد. و بااینکه سن عامل خطرساز مهم‌تری است، داشتن سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار این بیماری شده باشد (یا حتی سرطان‌های تخمدان، پروستات و لوزالمعده)، پزشکتان را در جریان بگذارید تا آزمایشات زودتر برایتان انجام شود و از پزشکتان بخواهید درصوت لزوم تست ژنتیک یا داروهای پیشگیری برایتان استفاده شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۲: ۴۰ درصد از زنان می‌گویند سرطان سینه سرطانی است که بیشتر از سایر سرطان‌ها نگرانشان می‌کند.

آنچه باید بدانید: سرطان سینه، اگر زود تشخیص داده شود، کاملاً قابل‌درمان است.

بااینکه سرطان سینه متداول‌ترین سرطان درمیان خانم‌هاست، اما سرطان ریه سرطانی است که هرساله جان بیشترین تعداد خانم‌ها را می‌گیرد. خطر مرگ از سرطان ریه ۱ به ۲۰ و سرطان سینه ۱ به ۳۶ است.

دلیل آن این است که درمقایسه به ریه و سایر سرطان‌هایی که درمان سختی دارند (مثل سرطان تحمدان). سرطان سینه بخاطر ماموگرام‌ها و تست‌های مختلف، در مراحل زودتر و قابل‌درمان‌تری تشخیص داده می‌شود (به همین دلیل برای زنان بالای ۴۰ سال خیلی مهم است که به صورت منظم تست ماموگرام انجام دهند).

اما چرا سرطان سینه اینقدر ترس‌آور است؟ شاید به این دلیل که این سرطان خیلی بیشتر در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۳:
۳۹ درصد از زنان می‌گویند مهمترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، تست معاینه ماهیانه‌ای است که توسط خود فرد انجام می‌شود. به عبارت دیگر، تصور زنان بر این است که این تست از ماموگرام مهمتر است.

آنچه باید بدانید: براساس اعتقاد ۷۳ درصد از پزشکان، ماموگرام مهمترین راه تشخیص است.

درمورد اینکه این تست چند وقت یکبار باید انجام شود، ۸۵ درصد از پزشکان اعتقاد دارند که بعد از ۴۰ سالگی می‌بایست سالی یا هر دو سال یک بار انجام شود.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ روی ۶۰۰،۰۰۰ زن بین ۴۰ تا ۵۰ سال انجام گرفت، مشخص شد که انجام ماموگرام خطر مرگ به واسطه سرطان سینه را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

اما چرا خانم‌ها تصور می‌کنند که تست معاینه سینه که خودشان ماهیانه انجام می‌دهند مهمتر است؟ برای سالها، متخصصین زنان و زایمان براساس راهبردهایی که توسط مهمترین موسسات سلامت مثل انجمن سرطان امریکا، از ما می‌خواستند که معاینات سینه را برای تشخیص وجود توده‌های سرطانی در خانه انجام دهیم.

اما این گروه‌ها دیگر دست از پیشنهاد دادن این روش برداشته‌اند. تحقیقات زیادی صحت این معاینات را دچار تردید کرده‌اند مثل تحقیقی که نشان داد که میزان مرگ‌ومیر به واسطه سرطان سینه در زنانی که هر ماه معاینه سینه را انجام می‌دادند نسبت به آنهایی که انجام نمی‌دادند، هیچ تفاوتی نداشته است.

این معاینات شخصی قابل‌اعتبار نیستند و به جای آن هرازگاهی سینه‌هایتان را بررسی کنید و اگر متوجه مشکل یا تغییری شدید حتماً با پزشکتان درمیان بگذارید.

نتیجه غافلگیرکننده ۴: ۴ درصد از زنان می‌گویند وزن بیشترین تاثیر را در خطر ابتلا به سرطان دارد.

آنچه باید بدانید: سنگین‌وزن بودن تا حد زیادی احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۰ درصد بالا می‌برد.

تحقیقی که نشان داد زنانی که بعد از سن ۱۸ سالگی ۱۰ تا ۱۵ کیلو وزن اضافه کرده بودند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی داشته‌اند. درواقع، افزایش وزن یک عامل خطرساز مهم است که ۷۸ درصد از پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند برای مقابله با سرطان سینه، حتماً وزنشان را کاهش دهند.
این پیامی است که ممکن است درمورد خیلی از شما باشد: ۳۲ درصد از زنان می‌گویند که برای پایین آوردن خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم‌غذایی و ورزش  وزنشان را کاهش داده‌اند. حتی رفتن به پیاده‌روی هم می‌تواند خطر ابتلای شما را کاهش دهد، پس از همین امروز برای محافظت از سینه‌هایتان وارد عمل شوید.
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:54
ازدواج و همسرداری

آیا می دانید ازدواج از مهم ترین تصمیم ها در طول زندگی فرد است؟خشت اول چون نهد معمار کج /تا ثریا می رود دیوار کج

 

آیا به بیت بالا عقیده دارید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که شما معمار خانواده آتی خود خواهید بود؟ آیا می دانید ازدواج از مهم ترین تصمیم ها در طول زندگی فرد است؟ و اینکه هیچ چیزی نمی تواند زندگی انسان ها را شاداب تر و بهتر کند، مگر ازدواج های موفق؟

 

مسلما به همه موارد فوق آگاه هستید و می دانید شما به عنوان یک فرد مستقل و در درجه اول غریبه هایی هستید از دو فرهنگ و تربیت متفاوت که بدون عمق وارد مرحله پیش از ازدواج می شوید که از آن به عنوان مرحله آشنایی قبل از ازدواج نام می برند و با ازدواج، نسل های متمادی را از خود باقی می گذارید. در واقع آشنایی پیش از ازدواج که به طور معمول با توجه به شرایط فرهنگی و سنتی خانواده از یک ماه شروع می شود تا شش ماه تا اینکه سرانجام به مرحله نامزدی و عقد بینجامد.

 

آشنایی در امر ازدواج یک فرآیند تبادل اطلاعات و احساسات بین دو نفر از جنس متفاوت به منظور تصمیم گیری برای زندگی مشترک است. اما متاسفانه امروزه تصمیم گیری در این امر مهم برای پسران و دختران جوان چندان اهمیتی ندارد و این امر سبب شده است که در جامعه ازدواج های نامناسب رخ دهد که منجر به جدایی و طلاق می شود. هرایر دانلیان، مشاور زوج درمانی و کارشناس ارشد بالینی معتقد است: «متاسفانه دلایلی که فرد به خاطر آنها ازدواج می کند اگر نادرست باشد ازدواج را با مشکلات و تضادهای قابل توجهی روبه رو می کند.»

 

● دلایل نادرست ازدواج

 

دانلیان یک سری عوامل را به عنوان عوامل نادرست ازدواج برمی شمارد:

 

۱) جست وجو برای استقلال: متاسفانه بسیاری ازدواج را به دلیل مستقل شدن فرد انتخاب می کنند در صورتی که استقلال امری است که فرد می تواند تنهایی به آن دست یابد.

 

۲) فرار از تنهایی: این ایده بیشتر در دختران دیده می شود که فکر می کنند با تنهایی به آرامش نمی رسند در صورتی که فرد زمانی که در تنهایی خویش به احساس آرامش دست نیابد مسلما در زندگی مشترک هم نمی تواند آرامش داشته باشد.

 

۳) شورش در خانواده (مخالفت با خانواده): عده ای چون با خانواده خود در تعارض و تضاد هستند به سمت ازدواج روی می آورند. در صورتی که باید از افرادی که با خانواده خود ناسازگارند و با خواهر و برادرهای خود نمی سازند، دوری کرد.

 

۴) فشار خانواده و اجتماع: در برخی از خانواده ها دیده شده است که روی جوانان خود چه به صورت محسوس و چه نامحسوس فشار می آورند که ازدواج کنند که بیشتر دختران در معرض این استرس هستند.

 

۵) دلایل اقتصادی: این مساله در دختران امروزه رایج شده است چون فکر می کنند با ازدواج به امنیت اقتصادی می رسند.

 

۶) نیاز جنسی: ازدواج اگر فقط به صرف رفع نیاز جنسی باشد احتمالا نمی تواند ازدواجی موفقیت آمیز باشد.

 

۷) مرمت یک رابطه شکست خورده: فرد برای اینکه بخواهد رابطه قبلی خود را به دست فراموشی بسپارد دست به ازدواج می زند. درصورتی که پس از شکست یک رابطه عاطفی، حداقل فرد تا شش ماه نباید به هیچ رابطه عشقی دیگری بیندیشد که در غرب این مورد از اولویت هایی است که افراد آماده ازدواج به آن خیلی جدی تر آگاهی دارند.

 

● افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند

 

این مشاور خانواده یک سری ریزفاکتورهایی را به عنوان افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند و باید از آنها دوری کرد، برمی شمارد که به صورت فهرست وار ذکر می شود:

 

۱) افراد معتاد به مواد مخدر و الکل: این گونه افراد تا زمانی که معتاد هستند، نمی توانند در جلسات زوج درمانی شرکت کنند و اینکه مشاوره تا زمان ترک آنها صورت نمی گیرد. پس بهتر است درصدد انکار این موضوع برنیایید و خودتان را گول نزنید که فرد مقابل بعد از ازدواج درصدد ترک آن برمی آید.

 

۲) افراد خشن و پرخاشگر: افرادی که به سرعت خشمگین می شوند و برخورد فیزیکی دارند از جمله مواردی هستند که برای ازدواج به هیچ عنوان مناسب نیستند و نباید حتی به آنها برای تشکیل زندگی فکر کرد.

 

۳) افرادی که دارای اختلالات روحی و روانی هستند مخصوصا افسردگی حاد: در زوج درمانی ها، مشاوران قبل از هر چیز به دنبال افسردگی می گردند؛ چراکه این بیماری پنهان است و برای دختران و پسران از موارد سختی است که باید در انتخاب خود به آن توجه داشته باشند.

 

۴) افرادی که بیانگر نیستند و احساسات را نشان نمی دهند: رابطه ازدواج یعنی بیان. اگر بیان وجود نداشته باشد زندگی آنها مستعد تعارض است.

 

۵) افرادی که وابستگی شدید عاطفی و مالی به خانواده دارند که بیشتر در پسرها دیده می شود: این دسته از افراد نمی توانند در آینده مسوولیت زندگی خود را بپذیرند.

 

۶) افرادی که تفاوت سنی زیادی دارند، چون برای هر دو نفر مشکلات جدی ایجاد می کند و عواقب زیادی را در بردارد که البته پس از گذشت چندسال به طور جدی خود را نشان می دهد.

 

۷) افرادی که به هر نحوی در دسترس نیستند و از ما دورند چه در خارج از کشور چه از طریق اینترنت چه به شیوه های مختلف، چون ما در ذهن خودمان از آن فرد یک شخصیت کاذبی می سازیم که در برخورد رو دررو دچار مشکل می شویم. این نوع ازدواج نه تنها در ایران بلکه در غرب هم موفقیت آمیز نبوده است.

 

۸) افرادی با تفاوت شدید مذهبی و فرهنگی که در جامعه ما از اولویت ها و ریزفاکتورهای اصلی است.

 

۹) یک مورد احتیاط هم تک فرزند بودن است: ازدواج با تک فرزند به دلیل اینکه فرد در خانواده همواره محور توجه قرار گرفته نسبت به سایر افراد دیگر از ریسک بالایی برخوردار است.

 

● علایم هشدار

 

دانلیان همچنین یک سری عوامل هشداردهنده را در دوران آشنایی پیش از ازدواج برمی شمارد که دختران و پسران باید نسبت به این عوامل آگاه باشند؛ چراکه انکار آنها سبب ازدواج ناموفق می شود.

 

▪ علایم هشداردهنده در رابطه پیش از ازدواج

 

۱) رابطه ای که شما در آن بیشتر عشق می ورزید: در این رابطه شما از احساس طرف مقابل خود مطمئن نیستید اما به عاشق تر شدن خود ادامه می دهید.

 

۲) رابطه ای که در آن به همسر آینده خود به چشم یک الگو یا آموزگار نگاه می کنید: مثل آنکه دانشجویی عاشق استاد خود می شود. این گونه روابط مناسب ازدواج نیستند.

 

۳) رابطه ای که فقط به جذابیت ظاهری و اجتماعی طرف مقابل توجه شود؛ چرا که ما با ویژگی ظاهری و اجتماعی فرد مقابل مان ازدواج نمی کنیم بلکه ویژگی های اخلاقی وی است که مسیر ازدواج را برای ما متداوم می کند.

 

۴) رابطه ای که در آن یکی از دو طرف برای فرار از مشکلاتش تصمیم به ازدواج می گیرد که یا دلیل، مشکلات و فشار خانواده یا فراموشی رابطه گذشته یا به دلیل شباهت یا تضاد با فردی که در رابطه قبلی داشته اند، است.

 

۵) رابطه ای که در آن می خواهید طرف مقابل تان را نجات دهید، یعنی برای او دلسوزی و به او کمک می کنید.

 

متاسفانه یکی از مشکلاتی که جوانان در مرحله آشنایی پیش از ازدواج با آن مواجه هستند این است که از یکدیگر سوال نمی پرسند. دانلیان می گوید: «این سوال نپرسیدن ریشه در فرهنگ ملت مان دارد؛ چرا که در جامعه ما سوال کردن مترادف با دخالت کردن به حساب می آید. در دوران آشنایی بهترین نحوه رفتار و برخورد این است که آن گونه که خودمان هستیم را به هم نشان دهیم، باور و خواسته هایمان را بیان کنیم در واقع بیان آنچه برای ما مهم است، یک هنر است که متاسفانه افراد به دلیل عدم خودآگاهی نمی دانند چه خواسته ها و باورهایی را دارند و متاسفانه از بیان کردن آن هراس دارند.

پنج شنبه 4/8/1391 - 16:48
خواص خوراکی ها

ذرت مكزیكی یكی از تنقلاتی است كه چند سالی در سبد غذایی مردم جای گرفته و اغلب خانواده‌ها به دلیل طعم و مزه مطلوب از آن به عنوان یك میان وعده غذایی استفاده می‌كنند.

این روند استقبال به‌گونه‌ای است كه طبع نسل جوان نیز دیگر به كمتر از ذرت مكزیكی رضایت نمی‌دهد. حال سوال اینجاست ذرت، مكزیكی‌اش خوب است یا كبابی؟
ذرت از خانواده گندمیان و در كشور مكزیك تكامل یافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشكیل می‌دهد.
این غله سرشار از ویتامین‌های گروه C، B، A و املاح معدنی كلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته‌ای تشكیل می‌دهد. رنگ زرد ذرت به دلیل وجود زئین و آنتی‌اكسیدان بوده و آنزیم‌ها و فیبر نامحلول آن برای محافظت از روده و پیشگیری از یبوست و بواسیر مفید است.

این خوراكی معمولا به اشكال متنوعی مثل كنسروی، بخارپز، كبابی واخیرا مكزیكی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه بهترین نوع‌آن بخار پز خانگی است. پختن ذرت نه تنها باعث كاهش مواد مغذی آن نمی‌شود بلكه خاصیت آنتی اكسیدانی آن را نیز افزایش می‌دهد.

در ذرت خام مواد آنتی‌اكسیدانی به فیبرهای غیرمحلول متصل شده و غیرفعال هستند، ولی عمل پخت موجب شكستن این اتصال و آزادسازی این تركیبات مفید می‌شود. به همین دلیل نوع بخار پز ذرت را انتخاب كنید و كمتر سراغ نوع مكزیكی آن بروید.

البته خوردن ذرت كبابی یا همان بلال نیز توصیه می‌شود، ولی باید توجه داشت كه بلال‌ها هنگام كباب شدن نسوزند؛ چرا كه با سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان‌زایی آن افزایش می‌یابد. بد نیست بدانید كه بلال پس ازكباب شدن اگر در آب نمك قرار داده شود مقداری از خاصیت خود را از دست خواهد داد.

حال شاید این سوال مطرح شود، ذرت مكزیكی هم كه پخته می‌شود پس چرا مضر است؟ در این رابطه باید گفت: اضافه كردن كره، نمك و برخی افزودنی‌های دیگر سبب افزایش كالری ذرت مكزیكی می‌شود. این تركیب غذایی بسیار پركالری، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن برای بیماران قلبی ـ عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر و خطرناك است.

البته اگر این غذا با كمترین میزان نمك تهیه و به جای كره و روغن جامد درصد اندكی به آن روغن مایع اضافه شود می‌تواند خصوصا در فصول سرد سال كه استقبال، افراد به مصرف غذاها و خوراكی‌های گرم بیشتر می‌شود یك تنقل خوب محسوب ‌شود.

توصیه‌ها
ذرت از نظر ویتامین PP كه ویتامین جلوگیری‌كننده از بیماری «پلاگر» است، فقیر است. مشخصه اصلی بیماری پلاگر مشكلات پوستی است. مصرف شیر، گوشت، ماهی و حبوبات به همراه ذرت از بروز این بیماری پیشگیری می‌كند.تا حد امكان سعی كنید ذرت مكزیكی را به صورت خانگی تهیه كنید. كنار خیابان و مراكز پر رفت و آمد مكان مناسبی برای طبخ ذرت مكزیكی نیست. این مكان‌ها مملو از آلودگی‌ها و میكروب‌های بیماری‌زایی هستند كه در صورت نفوذ به ماده غذایی می‌توانند برای مصرف‌كنندگان خصوصا كودكان بسیار مخاطره‌آمیز باشند.

پنج شنبه 4/8/1391 - 16:23
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته