• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 440
تعداد نظرات : 464
زمان آخرین مطلب : 4029روز قبل
سخنان ماندگار

وقتی چترت، خداست پس بگذار ابرسرنوشت هرچقدر می خواهد ببارد. 

يکشنبه 1/3/1390 - 15:37
آموزش و تحقيقات

 پژوهشگران می گویند، خوابیدن به پهلو برای ستون فقرات مفید است.

محققان دانشگاه کلیولند در اوهایوی آمریکا دریافتند : خوابیدن به پهلو بهترین نوع استراحت برای بدن به حساب می آید.این پژوهشگران افزودند: خوابیدن به پشت یا روی شکم باعث ناراحتی هائی برای ستون فقرات می شود.محققان آمریکائی با اشاره به اینکه خوابیدن به پشت و شکم حتی ممکن است شکل ظاهری ستون فقرات را تغییر دهد، افزودند : برای کسانی که از دردهای کمر رنج می برند یا کسانی که می خواهند از آن پیشگیری کنند، بهتر است که به پهلو بخوابند تا نتیجه مثبت آن را درک کنند.

به گفته این پژوهشگران : استفاده از بالشی کوچک بین زانوها می تواند از فشار زیاد به عضلات و رشته های عصبی متصل به ستون فقرات بکاهد.
يکشنبه 1/3/1390 - 15:8
سلامت و بهداشت جامعه

  

نخ دندان، وسیله‌ای ساده و ارزان قیمت،‌ جزء جدا نشدنی بهداشت دهان و دندان است و استفاده از آن اهمیتی کاملا مشابه با استفاده از مسواک دارد.

به عبارتی، نخ دندان مسواکی است که برای قسمت‌های بین دندانی(نواحی که مسواک به آن نمی‌رسد) باید از آن استفاده شود.

 

بسیاری از افراد از نخ دندان تنها در هنگام ضرورت یعنی وقتی خرده‌های غذایی در بین دندان‌هایشان گیر کرده، استفاده می‌کنند. غافل از آنکه عدم استفاده مرتب از نخ دندان باعث می‌شود ناحیه بین دندان‌ها پوسیده شود و این پوسیدگی‌ها از آنجا که از بین دندان‌ها آغاز می‌شود تا مدت‌های طولانی برروی دندان‌ها دیده نمی‌شود و هنگامی حفره پوسیدگی بین دندانی در دندان‌ها دیده می‌شود که پوسیدگی پیشرفت زیادی کرده است. از طرفی عدم استفاده از نخ دندان باعث ایجاد التهاب‌های شدید و بیماری‌ حاد لثه و همینطور بوی بد دهان خواهد شد.

از چه نوع نخ دندانی استفاده کنیم؟
انواع گوناگونی از نخ دندان وجود دارد. نکته مهم آن است که برای تمیز کردن ناحیه بین دندان‌ها باید از نخ‌های مخصوص که برای این کار
طراحی شده‌اند، استفاده کنیم. استفاده از نخ‌های متفرقه مثل نخ‌های قرقره یا نخ های پلاستکی و … برای سلامت لثه بسیار خطرناک‌اند. از بین نخ‌های گوناگون دندان می‌توان علاوه بر نخ‌های معمولی به نخ‌های موم دار،‌ نخ‌های طعم دار، نخ‌های فلوراید‌دار،‌ سوپرفلاس‌ها،‌ نوارهای دندانی و نخ دندان‌های دسته‌‌دار اشاره کرد. نخ‌های موم‌‌دار برای افرادی که دندان‌های بسیار فشرده دارند و نخ‌های معمولی به سختی به ناحیه بین دندانی‌شان وارد می‌شود، کاربرد دارد.

نخ‌های طعم‌دار به دهان احساس تازگی می‌بخشند و نخ‌های فلوراید‌دار برای پیشگیری از پوسیدگی‌های بین دندانی موثرند. سوپرفلاس‌ها نخ دندان‌هایی هستند که برای تمیز کردن زیر‌بریج‌های دندانی و یا نواحی بین دندانی در دندان‌هایی که ارتودنسی ثابت می‌شوند،‌ استفاده می‌شود. این نخ‌ها دارای یک سر سفت است که می‌توان آن را به ناحیه زیر بریج و روکش یا براکت‌های ارتودنسی وارد کرد و با قسمت اسفنجی وسط نخ،‌ ناحیه مورد نظر را تمیز کرد. نوارهای دندانی نیز برای کسانی پیشنهاد می‌شود که فاصله‌های بین دندانی بزرگتر از معمول دارند. این نوع نوارها ضخیم‌تر از نخ‌های معمولی هستند.

نوعی از مسواک‌های کوچک به‌نام مسواک‌های بین دندانی نیز وجود دارد که برای تمیز کردن فواصل بزرگ بین دندان‌ها از آن استفاده می‌شود.

گونه‌ای از نخ‌ دندان‌ها نیز وجود دارند که به کمک دسته‌ای نگهداشته می‌شوند. این نخ دندان‌ها برای کسانی که قادر نیستند به خوبی از نخ دندان‌های معمول استفاده کنند (مثل کودکان و یا افرادی که بیماری‌های مفصلی و ناتوانی‌های جسمی دارند) پیشنهاد می‌شود. در بین این مجموعه متنوع از نخ‌های دندانی، این شما هستید که با توجه به شرایط شخصی‌تان، یکی از آنها را انتخاب خواهید کرد. شاید لازم باشد که از دندانپزشک یا بهداشت‌‌کارتان نیز در این مورد کمک بگیرید.


چگونه از نخ دندان استفاده کنیم؟
پس از آنکه نخ دندان مناسب خود را انتخاب کردید باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید، استفاده از نخ دندان چند روز اول ممکن
است مشکل به نظر بیاید اما پس از یک دوره کوتاه،‌ آن‌را به خوبی فرا خواهید گرفت و به آن عادت می‌کنید. نخ دندان کشیدن یک عادت بهداشتی ضروری است و مسواک زدن بدون استفاده از نخ دندان مثل آن است که حمام بروید و یک سوم بدن خود را نشوئید. اگر تا کنون نخ دندان نمی‌کشیده‌اید و قرار است به تازگی آن را آغاز کنید ممکن است چند روز اول از لثه‌تان هنگام نخ کشیدن خونریزی داشته باشید. اگر روش نخ کشیدنتان صحیح باشد، این امر کاملا طبیعی است و به زودی لثه‌های شما دیگر خونریزی نخواهد داشت. پس استفاده از نخ را قطع نکنید. برای کودکان تا زمانی که دندان‌های شیری دارند (اگر این دندان‌ها از هم فاصله دارند) لازم نیست نخ دندان کشیده شود اما برای نظافت دندان‌های شیری بهم چسبیده و نیز دندان‌های دائمی آنها حتما استفاده از نخ دندان در کنار مسواک لازم است.

استفاده از نخ دندان
1- حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از نخ را جدا کرده، دو سر آن‌را برروی انگشت‌های وسطی دو دست خود بپیچید. تا نخ کاملا بر روی این
انگشتان محکم شوند.

2- به کمک انگشت‌های شست و سبابه خود نخ دندان را با کنترل،‌ بین دندان‌های خود بلغزانید. نخ باید به کمک یک حرکت اره‌ای و به آرامی وارد ناحیه بین دندانی شود تا لثه این ناحیه را آزرده نکند.

3- نخ وارد شده به ناحیه بین دندانی باید دو سطح را تمیز کند. یکی دیواره جلویی دندان عقبی و دیگری دیواره عقبی دندان جلویی. با نخ وارد شده به سطح بین دندانی دندان را بغل کرده و به کمک حرکت‌های رفت و بر گشتی >C< شکل این دو سطح را تمیز کنید. نخ باید آنقدر به دندان‌ها کشیده شود تا شما از برخورد نخ و دندان صدای تماس دو سطح صیقلی و تمیز را بشنوید. برای‌کشیدن نخ از نظم خاصی پیروی کنید یعنی از یک سمت دهان شروع کرده و تمام دندان‌ها را به ترتیب تمیز کنید تا دندانی فراموش نشود. اگر نخ دندان صحیح به کار رود استفاده روزی یک بار از نخ دندان کاملا کافی خواهد بود

يکشنبه 1/3/1390 - 14:48
بهداشت روانی

 صحبت كردن یكی از نیازهای طبیعی انسانهاست و اگر بخواهیم حق مطلب را بهتر ادا كنیم، باید بگوییم حرف زدن یكی از مهارت‌های زندگی است كه برای توسعه و تداوم روابط سالم و مستحكم لازم است

همچنین نحوه سخن گفتن و عادت‌های كلامی تا حد بسیار زیادی بازگوكننده شخصیت افراد است. بعضی از مردم آنقدر حرف می‌زنند كه همه ترجیح می‌دهند از مصاحبت با آنها اجتناب كنند، و برخی دیگر آنقدر كم‌حرف‌اند كه حتی در زمانی كه به حرف زدن احتیاج هست نیز از اینكار طفره می‌روند.

در اینجا ما پیشنهاداتی به شما ارائه می‌دهیم كه نه فردی پرحرف و خسته كننده باشید و نه فردی منزوی و خجالتی. مثل تمام جنبه‌های زندگی حفظ تعادل بهترین گزینه است.
چه مواقعی پر حرف می‌شویم؟
وراجی كردن و مسلسل وار حرف زدن، شاید برای شخص سخنگو لذت بخش و دل انگیز باشد اما مسلماً اگر نظر شنونده را هم بپرسید، تناقض این
نظرات كاملاً‌ برایتان مشهود خواهد بود.

گاهی مواقع پرحرفی بجز دلایل شخصیتی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، از جمله وقتی:

عصبی هستیم یا احساس ناامنی می‌كنیم

اغلب مواقع وقتی حس تعادل درونی ما دچار نوسان می‌شود و احساسات ضد و نقیض ما را احاطه می‌كند، ناخوداگاه سعی می‌كنیم این احساس را با تند‌تند حرف زدن جبران كرده و بپوشانیم.

در چنین مواقعی آنچنان با جدیت به حرف زدن ادامه می‌دهیم كه گویی برای جلوگیری از برقراری سكوت مسئولیتی به عهده ما گذاشته شده و وظیفه داریم برای ادای این وظیفه دست به ایراد هر سخنی بزنیم حتی اگر این سخنان كاملاً بی‌ربط و بی‌معنی بوده و فقط جنبه حرافی داشته باشد.

اما اگر حرف چندان جالب توجه، باارزش، و مهمی برای گفتن ندارید، نباید بابت این سكوت زیاد نگران باشید و خود را مجبور به سخن گفتن بدانید.

با این آرامش كنار بیایید و اجازه دهید احساس نیاز برای گفت‌وگو كردن روند طبیعی خود را طی كند و خود به خود به جریان بیفتد.


وقتی درباره خودمان صحبت می‌كنیم

صحبت كردن درباره خود بزرگترین اشتباهی است كه همه مردم مرتكب می‌شوند. حتماً تا بحال با افرادی كه دائماً‌ در حال بازگو كردن خاطرات و تجربیات شخصی هستند مواجه شده‌اید، ‌آنها در قبال كوچكترین كلامی كه از طرف شما گفته شود سیلی از حرفهای خسته كننده را به سوی شما روانه می‌كنند و هیچ توجهی نیز به بی‌قراری و كلافگی شما نشان نمی‌دهند.

«برای دیگران سخن بگویید نه به‌خاطر خودتان» این قانون طلایی همه جا جواب می‌دهد. درست نیست كه هدف ما از صحبت كردن صرفاً شخصی باشد و تنها برای درد و دل كردن و سبك شدن باب گفتگو را باز كنیم.

مثل تمام رابطه‌های دو طرفه در اینجا هم باید به طرف مقابل توجه نماییم و برای آنها احساس ارزشمندی به ارمغان بیاوریم. اما اگر فقط بخواهیم درباره خودمان صحبت كنیم و فقط نفس خود را ارضا كنیم، همان بهتر كه فقط و فقط خودمان مخاطب حرف‌هایمان باشیم.

برای اینكه متوجه شوید سخنانتان چقدر برای طرف مقابل خسته كننده و كسالت آور است، به زبان بدن آنها دقت كنید.

اگر از حركات و احوالات آنها اینطور برمی‌آید كه تلاش می‌كنند به هر بهانه‌ای از دستتان در بروند، اگر سرشان را در دستانشان گرفته‌اند، اگر به نقطه‌ای دور خیره شده‌اند، ‌یا اگر تلاش می‌كنند بحث را عوض كنند، این بدین معناست كه آنها از سخنان شما خسته شده‌اند.


شایعات بی‌اساس و بدگویی از دیگران

صحبت كردن درباره خصوصیات بد دیگران، و یا مبالغه كردن درباره اشتباهات و نقطه ضعف‌های آنها عادت بسیار زشتی است كه متاسفانه اكثر جمع‌های دوستانه یا خانوادگی به چنین صحبت‌هایی منجر می‌شود.

فقط به این دلیل كه همه اینكار را انجام می‌دهند شما نمی‌توانید خودتان را توجیه كنید و با جماعت همرنگ شوید.

مسئله این است كه اغلب اوقات با اینكه می‌دانیم از لحاظ اخلاقی مجاز به انجام چنین رفتاری نیستیم، اما باز‌هم به ندای وجدان توجهی نكرده و به شیوه غلط خود ادامه می‌دهیم، زیرا با بدگویی از دیگران می‌توانیم بیشتر و بیشتر حرف بزنیم و همیشه سوژه داغی برای ادامه گفت‌وگو داشته باشیم.

اما یادتان باشد مردم همیشه برای كسانی كه در چنین مواقعی سكوت اختیار كرده و از موقعیت‌هایی كه منجر به بدگویی از دیگران می‌شود كناره گیری كنند، ‌احترام بیشتری قائل هستند.

اگر شما در همان برخوردهای اولیه از دیگران انتقاد كنید مسلماً در نظر آنها فرد قابل اعتمادی به نظر نمی‌آیید. در چنین موقعیت‌هایی سكوت شما بر بزرگی و احترام‌تان می‌افزاید.


وقتی كه حرف مناسبی برای صحبت كردن ندارید

عقلا همیشه می‌گویند «وقتی حرف باارزشی برای گفتن ندارید، بهتر است كه چیزی نگویید و سكوت اختیار كنید» به حق كه نصیحت به جایی است اما واقعاً چه تعداد از ما به این جمله عمل می‌كنیم.


چه مواقعی كم حرف می‌شویم؟

منزوی و گوشه گیر شدن كار ساده ایست، این‌طور نیست؟ در چنین مواقعی ما از برخورد با افراد تازه وارد اجتناب می‌كنیم و ترجیح می‌دهیم هیچ‌گام مثبتی برای خارج شدن از خلوت آرامش و تنهایی خود بر نداریم.

در بیشتر مواقع اگر برای صحبت كردن و معاشرت با افراد جدید از خود علاقه نشان ندهید، فردی خود شیفته و مغرور به نظر میایید، پس سعی كنید از لاك تنهایی‌تان بیرون بیایید و شما اولین نفری باشید كه دست دوستی به سمت دیگران دراز می‌كنید.

البته تمام ما لحظاتی را تجربه كرده‌ایم كه به دلایل خواسته یا ناخواسته‌ای دچار بی‌حوصلگی و كم‌حرفی شده باشیم. شاید بتوان برای ایجاد چنین حال و هوایی چند دلیل ذكر كرد:


خشم

یكی از دلایلی كه می‌تواند بطور موقتی باعث كم‌حرفی شود، خشم و عصبانیت نسبت به اتفاقاتی است كه در زندگی همه ما رخ می‌دهد.

یك پیشنهاد برای خلاص شدن از این احساس فراموش كردن مسائل و افرادی است كه شما را خشمگین كرده‌اند. اگر از كسی گله و شكایتی دارید بهتر است به‌جای اینكه خودخوری كنید، با آرامش و خیلی مودبانه با او صحبت كنید و یا حتی به‌صورت غیر مستقیم حرف‌هایتان را بزنید.

صحبت كردن همیشه به شفاف شدن فضا و برطرف كردن بسیاری از سوءتفاهم‌هایی كه در اثر سكوت‌های بیجا ایجاد می‌شود كمك می‌كند.

سعی كنید اگر حرفی روی دلتان سنگینی می‌كند هر چه زودتر آن را به زبان بیاورید قبل از اینكه آنقدر سنگین شوند كه ما بین شما و كسانی كه دوستشان دارید فاصله بیاندازند.

اگر ما یاد بگیریم با چه روشی سخنان خود را بیان كنیم تا منجر به ایجاد خشم و عصبانیت در طرف مقابل نشود، در این صورت به كلید طلایی ارتباطات دست یافته‌ایم و تنها در این صورت است كه می‌توانیم موقعیت‌های تنش‌زا را تنها با چند جمله به ظاهر ساده آرام كنیم.


غرور و كناره‌گیری

بعضی مواقع غرور عامل كناره گیری ما از صحبت كردن با بعضی از افراد شده و این احساس برتری نهفته در درون ماست كه مانع از هم كلامی ما با كسانی می‌شود كه از لحاظ موقعیت اجتماعی یا خانوادگی در سطح پایین‌تری قرار دارند.

آیا تا به حال برای صحبت كردن با مسئول نظافت شركت خود پیش قدم شده‌اید؟ فكر نمی‌كنید كوتاهی شما به این دلیل بوده كه از لحاظ موقعیت اجتماعی او را پایین‌تر از خود می‌بینید؟

خجالت

خجالت یكی از عواملی است كه باعث می‌شود نتوانیم شخصیت و احساسات واقعی خود را نشان دهیم و این احساس مزاحم مانع از ارتباط ما با كسانی می‌شود كه دوست داریم با آنها هم صحبت شویم.

خجالت از احساس عدم امنیت و نگرانی بابت آنچه در مورد ما گفته خواهد شد ناشی می‌شود. اما اگر با خودمان صادق باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را پذیرفته باشیم، دیگر نگران قضاوت‌های بعضاً نادرست دیگران نخواهیم بود.
ما موظف نیستیم كه همه را تحت تاثیر اعمال و رفتار خود قرار دهیم. اجازه ندهید خجالت سدی شود در مقابل علایق و خواسته‌هایتان و مانع از آن
شود كه به راحتی با دیگران سخن بگوید

يکشنبه 1/3/1390 - 14:45
سخنان ماندگار
حضرت علی (ع):
 هر كسی دو روزش مثل هم باشد زیان دیده است.
يکشنبه 1/3/1390 - 14:41
سخنان ماندگار
خوشبختی یعنی خداوند آنقدر عزیزت کند که وجودت آرامبخش دیگران باشد
يکشنبه 1/3/1390 - 14:37
سلامت و بهداشت جامعه

 فقط کافی است به آخرین دستاوردهای متخصصین مرکز ملی هدایت (ارتقاء) سلامت و رفتار شناسی توکیو توجه کنیم!

  آنها میگویند:

1.هرگز سیگار نکشید و اگر میکشید ، نیمه آخر آن را هیچ وجه نکشید.

2. در حمام هیچگاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.

3. هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.

4. چای بیشتر از یک روز مانده را اصلا ننوشید.

5. هنگام روشن کردن کولر اتومبیل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقیقه پنجره ها را باز بگذارید و در پمپ بنزینها کولر را خاموش نمایید.

6. غذای خود را بیشتر از یکبار در مایکروفر گرم نکنید و بعد از آن درصورت عدم استفاده دور بریزید.

7.  با حیوانات خانگی تعامل مثبت داشته باشید. آنها ممکن است از خیلی از انسانها سالمتر و تمیزتر باشند. عوامل مشترک زیاد آنها با انسانها میتواند به شکل واکسن در بدن عمل کند.

8. هنگام غذا بین هرلقمه حداقل 1 دقیقه فاصله بگذارید و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشیدنی ننوشید.

9. هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنید تا هوا بصورت باد وارد مجاری تنفسی نگردد.

10. لوازم آرایشی را بیشتر از 5 ساعت برروی پوست خود باقی نگذارید. سلولهای پوستی نیاز به تعرق و تنفس دارند. درمنزل نیز تا حد امکان از لباسهای گشاد ، راحت و باز استفاده نمایید.

11. موهای خود را بیش از یکبار در شبانه روز شانه نکنید.مراقب ورود شوره سر (حتی بصورت نامرئی) به چشمها و مجرای تنفسی خود باشید.

12. هنگام دویدن و راه رفتن سر خود را بالا نگهدارید.هنگام نشستن و خوابیدن برعکس سر خود را پایین نگهدارید.

13. توجه بیش از حد به وزن، سودمند نیست. بدن انسان قادر است بصورت خودکار میزان ورودی، جذب و میزان دفع را تنظیم نماید و اشتهای طبیعی نیز متناسب با آن میباشد. هرچه قدر دوست دارید بخورید.

14. اگر نیاز مالی ندارید، لازم نیست روزی 8 ساعت کار کنید. بهترین تعداد ساعات کاری بین 5 الی 6 ساعت میباشد.

15. هرگز پشت مانیتور (های قدیمی) که روشن هستند قرار نگیرید. ضرر آنها از خیلی از دستگاههای عکسبرداری بیشتر است.

16. ورزش و تحرک در ابتدای صبح نه تنها سودمند نیست بلکه خطرناک نیز هست. سعی کنید آن را در حداقل 3 ساعت بعد از بیداری و یا عصر انجام دهید.

17. توجه بیش از حد به امور سیاسی، ورزشی و اقتصادی برای سلامت روان مضر بوده و در دراز مدت به علت عدم امکان تسلط بر کنترل آنها، باعث اختلالات روانی میگردد.

18. معجزه جواهر آلات برای خانمها را فراموش نکنید. حتی اگر صرفا به دیدن آنها باشد.

19. هیچگاه به پهلو نخوابید. سعی کنید در جهت عمود بر محور مغناطیسی زمین بخوابید.

يکشنبه 1/3/1390 - 14:32
آموزش و تحقيقات

 ریچارد وایزمن از سال 1994 تحقیقی را شروع كرد در رابطه با شانس. این تحقیق 10 سال طول كشید. او می‌خواست بداند چرا بخت و اقبال همیشه در خانه بعضی‌ها را می‌زند، اما سایرین از آن محروم می‌مانند.وی آگهی در روزنامه‌های سراسری چاپ كرد. او از افرادی كه خود را خوش‌شانس و بدشانس می‌دانند خواست تا با او تماس بگیرند.

700نفر برای شركت در مطالعه وایزمن داوطلب شدند. طی 10 سال تحقیق وایزمن بارها با آنها مصاحبه شد، زندگی‌شان زیر نظر گرفته شد و از آنها خواسته شد در آزمایش‌هایی شركت كنند.
استاد دانشگاه هارتفوردشایر كلید خوش‌شانسی و بدشانسی را در افكار و كردار این افراد دانست.
او با ترتیب دادن آزمایشی سعی كرد بفهمد آیا این مساله ناشی از توانایی آنها در ‌شناسایی چنین فرصت‌هایی است یا نه. او به هر دو گروه افراد خوش‌شانس و بدشانس روزنامه‌ای داد و از آنها خواست آن را ورق بزنند و بگویند چه تعداد عكس در آن هست.
به طور مخفیانه یك آگهی بزرگ وسط روزنامه قرار داده شده بود كه می‌گفت: اگر به سرپرست این مطالعه بگویید كه این آگهی را دیده‌اید، 250 پوند پاداش خواهید گرفت. این آگهی نیمی از صفحه را پر كرده بود و با حروف بسیار درشت چاپ شده بود. با اینكه این آگهی كاملاً خیره‌كننده بود، اما افرادی كه احساس بدشانسی می‌كردند عمدتاً آن را ندیدند، در حالی كه اغلب افراد خوش‌شانس متوجه آن شدند.
مطالعه ریچارد وایزمن نشان داد افراد بدشانس عموماً عصبی‌تر از افراد خوش‌شانس هستند و این فشار عصبی توانایی آنها را در توجه به فرصت‌های غیرمنتظره مختل می‌كند، در نتیجه آنها فرصت‌های غیرمنتظره را به خاطر تمركز بیش از حد بر سایر امور از دست می‌دهند.
این روانشناس تجربی پنج معیار شخصیتی در رابطه با خوش‌شانس‌ها و بدشانس‌ها ارائه داد؛ سازشكاری، وظیفه‌شناسی، برونگرایی، روان‌رنجوری و جسارت. اگرچه در مورد سازشكاری و وظیفه‌شناسی تفاوتی بین خوش‌شانس‌ها و بدشانس‌ها وجود نداشت، اما وایزمن تفاوت‌های چشمگیری را در برونگرایی، روان‌رنجوری و جسارت یافت.
برونگرایی افراد خوش‌شانس به طور مشهودی سرتر از بدشانس‌ها بود. وایزمن عقیده داشت برونگرایی از سه طریق، معاشرت با افراد بیشتر، بهره بردن از گیرایی اجتماعی و در تماس بودن با افراد، احتمال برخورد خوش‌شانس‌ها را با پیشامدهای خوش‌اقبال به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. برای مثال افراد خوش‌اقبال اغلب دو برابر بدشانس‌ها لبخند بر لب دارند و نگاه‌شان بیشتر با دیگران درگیر است كه به برخوردهای اجتماعی و ایجاد فرصت‌های بیشتر منجر می‌شود.
برای مثال وقتی به مهمانی می‌روند چنان غرق یافتن جفت بی‌نقصی هستند كه فرصت‌های عالی برای یافتن دوستان خوب را از دست می‌دهند. آنها به قصد یافتن مشاغل خاصی روزنامه را ورق می‌زنند و از دیدن سایر فرصت‌های شغلی باز می‌مانند. افراد خوش‌شانس آدم‌های راحت‌تر و بازتری هستند، در نتیجه آنچه را در اطراف‌شان وجود دارد و نه فقط آنچه را در جست‌وجوی آن هستند می‌بینند.
شاخص روان‌رنجوری میزان آسودگی یا اضطراب فرد را می‌سنجد و طبق یافته وایزمن، خوش‌شانس‌های مضطرب نصف بدشانس‌ها بودند، چون خوش‌شانس‌ها خیال‌شان راحت‌تر از بقیه است و به فرصت‌های تصادفی (حتی در زمانی كه انتظارش را ندارند) توجه نشان می‌دهند.
علاوه بر این ریچارد وایزمن دریافت كه خوش‌شانس‌ها جسارت خیلی بیشتری هم نسبت به بدشانس‌ها دارند. افراد خوش‌شانس در زندگی ‌پذیرای تجربه‌های جدید هستند. پایبندی به عرف ندارند و عاشق پیش‌بینی‌ناپذیری‌اند. خوش‌شانس‌ها به خودی خود بیشتر سفر می‌كنند، با فرصت‌های تازه رودررو می‌شوند و از موقعیت‌های منحصر به فرد استقبال می‌كنند. البته انتظارات هم نقش مهمی در شانس ایفا می‌كند. افراد خوش‌اقبال در انتظار وقوع چیزهای بهتری هستند و با روبه‌رو شدن، از آنها بهره می‌برند. اما حتی در مواجهه با بدبیاری هم خوش‌شانس‌ها شكست‌شان را به اقبالی بلند تبدیل می‌كنند.

يکشنبه 1/3/1390 - 14:26
سخنان ماندگار

عفت ورزیدن، زینت فقر و شكرگزاری، زینت بی نیاز است. 

شنبه 31/2/1390 - 18:37
لطیفه و پیامک

 

 همواره تلاش كن تا دوست بیابی 

 زیرا دشمن همیشه دم دست است                                                                        

 

شنبه 31/2/1390 - 18:25
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته