• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 319
زمان آخرین مطلب : 5558روز قبل
دانستنی های علمی

یکی از نتیجه‌هایی که من با پیرترشدن و البته امیدوارم با عاقل‌ترشدن، به‌دست آورده‌ام، این است که «کم، همیشه زیاد است.» به‌طورحتم، این‌کار را انجام دهید. این کار همانند هرس‌کردن درختان است. با بریدن شاخ و برگ‌های اضافی، درخت، انرژی لازم را به‌دست می‌آورد تا شکوفه‌های زیبا و میوه‌های سالم بدهد. زندگی شما هم این‌چنین است. اگر همیشه قسمت‌هایی را که حاصلی دربر ندارد، هرس کنید، قادر خواهید شد تا انرژی لازم خود را بیش‌تر بر روی مسائلی بگذارید که از اهمیت بیش‌تری برخوردارند.

ساده‌تر کردن زندگی، معانی متفاوتی برای هرکس دارد. شاید به معنی زمان بیش‌تر، استرس کم‌تر، به‌هم‌ریختگی‌کم‌تر، هزینه‌های کم‌تر و آرامش ذهنی بیش‌تر باشد. شاید انتظار شما از سادگی، یکی از این موردها باشد. با این حال، من تنها می‌توانم موردهایی را برای شما بیان کنم که برای خود من، کارساز بوده و امیدوارم شما نیز بتوانید این پیشنهاد‌ها را با زندگی خود، تطبیق دهید.

 

به این پیشنهادها توجه کنید:

- چشم‌و‌هم‌چشمی نکنید:

جست‌وجوی نشانه‌های موفقیت، کاری وقت‌گیر و بیهوده است که انتهایی ندارد. خواست شما برای زندگی در خانه‌ای بزرگ، سوارشدن در ماشینی بسیار لوکس، عضو شدن در کلوپ و گروه دلخواه و پوشیدن لباس‌های شیک و مد روز، وقتی‌که آرامش ذهنی شما را برهم زند، حاصلی دربر نخواهد داشت. دفعه‌ی بعد که برای خرید بیرون می‌روید، از خود، این سؤال‌های ساده را بپرسید: «آیا من درواقع به این‌چیز احتیاج دارم؟ بدون آن می‌توانم کار کنم؟ آیا آن تأثیر مثبتی بر زندگی من می‌گذارد؟»

 

- با قانون 20-80 زندگی کنید:

در کسب‌و‌کار، قانون ساده‌ای وجود دارد که می‌گوید: «20درصد از مشتریان، عامل 80درصد از فروش هستند و 20درصد از مشتریان، باعث 80درصد از مشکل‌های شما می‌شوند.» هر دوی این‌ها درست هستند. من پیشنهاد می‌کنم که این قانون را در زندگی شخصی خود نیز به اجرا درآورید. اول،20درصد از مشکل‌ها را پیدا کنید که باعث 80درصد از استرس‌های شما در زندگی هستند، سپس برای حل آن‌ها،20درصد اقدام کنید. وقتی  ببینید که چه‌قدر در این مسائل مهم، پیشرفت کرده‌اید، از احساس خود، حیرت خواهید کرد. حتی فکر می‌کنم لیست کردن آن‌ها نیز انگیزه و نگرش شما را بالا ببرد.

 

- جعبه‌ی احساس‌های خود را باز کنید:

 تنفر، عصبانیت و دلخوری می‌تواند سایه‌ی شومی بر روی زندگی شما بیفکند. این گفته‌ی«ویلیام وارد» را با خود تکرار کنید: «بخشایش، تنها کلیدی است که می‌تواند دستبند‌های تنفر را از دستان‌تان بگشاید.»

شنبه 10/12/1387 - 1:4
شعر و قطعات ادبی

خدایا!

نِیِ مشتاقم من؛

بر لبان خود بنشان مرا،

نَفَس خویش را در دلم بدم

و نغمه‌ای بساز از من که به رقص آورد

دل‌های مرده را!

خدایا!

می‌سپارم خود را به دستان تو؛

عشقی بساز از من؛

برای آنانی که جز نفرت نمی‌ورزند.

مرهم کن مرا بر زخم‌های بی‌التیام؛

ایمان کن مرا بهر ناباوران؛

امیدم کن بهر ناامیدان؛

روشن کن مرا و به تاریکی‌هایم ببر؛

شادمانم کن و به قلب غم هدیه‌ام کن.

 

آه، چه شگف‌انگیز است زندگی،

ای خدا!

آبی بی‌کرانه‌ی آسمان،

آیینه‌ی شکوه بی‌پیرایه‌ی توست.

دوست‌مان داری، می‌دانم.

تو توان‌مان دادی تا صورت زیبای تو را

در صورت همه‌چیز ببینیم.

خورشید و ماه و ستارگان،

قله‌ها و دره‌ها، رودها و دریاها،

حضور تو را جشن گرفته‌اند.

امواج سرکش و خروشان دریا،

حماسه‌ی قدرت تو را می‌سرایند.

جانوران بیشه و جنگل،

پرندگان آسمان و همه‌ی جنبندگان زمین،

اراده‌ی تو را دنبال می‌کنند.

تو خوبی؛ تویی که ما را شنوای

موسیقی زندگی کردی.

صدایت را در آهنگ صدای کسانی که

دوست‌شان می‌داریم، می‌شنویم.

آری، تو در میان مایی!

همه آهنگ تو را دارند، جز ما!

دل‌های خوشگل ما را نیز پر از

نغمه‌های نیایش کن!

 

الهام سرمدی

شنبه 10/12/1387 - 1:2
بیماری ها

ویتامین "ب-1" تیامین نیز خوانده میشود. شما برای شكستن كربوهیدرات های بدنتان نیاز روزانه به این ویتامین دارید.

انرژی آزاد شده از این سوخت و ساز صرف فعالیتهای تنفسی و حركتی بدن میشود. ناكافی بودن ویتامین "ب-1" در رژیم غذایی منجر به بیماری «بربری» میشود. در این بیماری سیستم عصبی و قلب گرفتار هستند. الكلی ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند زیرا مصرف زیاد الكل ذخائر ویتامین "ب-1" بدن را كاهش می دهد.

موارد استفاده
استفاده مهم ویتامین "ب-1" در بهبود علایم بیماری "بربری" است. این علایم شامل درد، ورم، قرمزی دست ها و پاها و احساس سوزن سوزن شدن و مورمور شدن در دستها و پاهاست. گیجی و از دست دادن حافظه نیز از علایم بالقوه این بیماری هستند.

علایم دیگر "بربری" شامل اشكال در نفس كشیدن، ورم پاها و افزایش ضربان قلب است. بعضی از دیورتیك ها (ادرارآور) باعث از دست دادن این ویتامین از طریق ادرار شده باعث كمبود آن میشوند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد كه ویتامین "ب-1" در درمان نارسایی احتقانی قلب مؤثر است. ویتامین "ب-1" همچنین در شیمی درمانی سرطان نقش منفی بازی می كند. تحقیقات نشان می دهد كه مصرف زیاد این ویتامین در طی شیمی درمانی باعث رشد سریع تومور میشود.

منابع غذایی
حبوبات و گوشت خوك منابع غنی از ویتامین "ب-1" هستند. دیگر منابع خوب برای این ویتامین شامل برنج پرقوت سفید، دانه های گل آفتابگردان، بادام زمینی، سبوس گندم، مخمر آبجو، شیر سویا، لوبیا و .... شیر، میوه جات و سبزیجات اگر به میزان كافی مصرف شوند منابع خوبی برای ویتامین "ب-1" هستند.

اشكال دیگر
ویتامین "ب-1" به نام های "تیامین هیدروكلرید" و "تیامین مونونیترات" وجود دارد. این ماده به صورت قرص یا كپسول در فرم مولتی ویتامین شامل قابل جویدنی برای بچه ها و شكل مایع، به صورت تركیب ب- كمپلكس و یا به تنهایی قابل دسترس است.

نحوة مصرف
برای جلوگیری از بیماری كمبود ویتامین "ب-1" بزرگسالان بین 1.1تا 1.5 میلی گرم از این ویتامین را همراه با آب ترجیحاً بعد از غذا، روزانه مصرف كنند. خانم های حامله روزانه 1.5 میلی گرم و زنان شیرده 1.6میلی گرم از این ویتامین در روز استفاده كنند.

 قبل از دادن مكمل ویتامین "ب-1" به بچه ها با پزشك مشورت كنید. در صورتی كه خانم حامله بخواهد از این ویتامین استفاده كند نیز باید قبل از مصرف با پزشك مشورت كند.

تداخل های احتمالی
میزان جذب ویتامین ب-1 در افرادی كه الكل زیاد مصرف می كنند، كاهش می یابد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین "ب-1" با پزشك مشورت كنید.

جمعه 9/12/1387 - 15:12
بیماری ها

ریبوفلاوین كه به نام ویتامین "ب-2" نیز شناخته میشود باعث آزاد سازی انرژی از كربوهیدراتها، پروتئین و چربی می شود. ریبوفلاوین برای تكثیر، رشد و ترمیم پوست، مو، ناخن و مفاصل ضروری است.

همچنین برای سیستم ایمنی كه بدن را در مقابل بیماریها حفاظت می كند، لازم و مهم است.
 

موارد استفاده

ریبوفلاوین در پیشگیری و درمان بیماریهای زیر مؤثر و مفید است:
سردرد میگرنی: ریبوفلاوین در پیشگیری از سردرد میگرنی مؤثر است. مطالعات نشان می دهد كه مكمل هایی كه حاوی ریبوفلاوین هستند بیشتر از آسپیرین در پیشگیری از سردردهای شدید مؤثرند.
 

آب مروارید: كمبود ریبوفلاوین می تواند باعث آب مروارید شود. ریبوفلاوین برای فعالیت آنزیم هایی كه باعث تقویت بینایی شما میشود ضروری و حیاتی است. كمبود ریبوفلاوین در افراد مسن نسبتاً شایع است. قبل از مصرف بیش از حد مجاز توصیه شده (RDA) برای پیشگیری از آب مروارید، با پزشك مشورت كنید.
 

كم خونی: مكمل های ریبوفلاوین در درمان «كم خونی داسی شكل» مؤثرند. این ماده همچنین اثر مكمل های آهن را در درمان كم خونی، افزایش می دهد.
 

روماتیسم مفصلی: مقدار خیلی كم ریبوفلاوین در رژیم غذایی می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار دهد. مكمل های حاوی ریبوفلاوین می تواند از پیشرفت علایم جلوگیری كند.

ریبوفلاوین در موارد زیر نیز مفید و مؤثر است:

  • نشانه های "سندرم تونل كارپال" را بهبود می بخشد.
     

  • كاهندة اثرات استرس.
     

  • مشكلات پوستی از قبیل آكنه (مخصوصاً آكنه روزاسه)، ورم پوست، اگزما، و زخم ها با مصرف مكمل های ریبوفلاوین بهبود می یابد.
     

  • گرفتگی عضلانی را بهبود می بخشد.
     

  • بدن را در مقابل انواع مشخصی از آسیب سلولی در طی حمله یا سكته قلبی ایجاد میشود، حمایت می كند.
     

  • عملكرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد.

منابع غذایی
بهترین منابع ریبوفلاوین شامل مخمر آبجو، بادام، گوشت، غلات، سبوس گندم، چمن برنجی، قارچ، سویا، شیر و اسفناج.

ریبوفلاوین به آرد و حبوبات اضافه میشود. ریبوفلاوین در اثر نور و قلیا نظیر جوش شیرین از بین می رود.

این ماده توسط حرارت از بین نمی رود. اگرچه در داخل آبی كه در حال پختن است، نفوذ می كند. برای حفظ محتوی ریبوفلاوین غذاها آنها را باید دور از نور قرار داد.

اشكال دیگر
مكمل های ریبوفلاوین به 2 صورت قابل دسترسی هستند: ساده و فعال شده. این ماده همچنین در مولتی ویتامین ها و ویتامین های ب - كمپلكس نیز به صورت قرص های 25، 50 و 100 میلی گرمی یافت میشود.

نحوة مصرف
میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی شامل موارد زیر است:

  • بچه های 1 تا 3 سال0.5 میلی گرم در روز.
     

  • بچه های 4 تا 8 سال: 0.6 میلی گرم در روز.
     

  • بچه های 9 تا 13 سال: 0.9 میلی گرم در روز.
     

  • پسران 14 سال: 1.3 میلی گرم در روز.
     

  • دختران 14 تا 19 سال: 1 میلی گرم در روز.
     

  • زنان حامله: 1.4 میلی گرم در روز.
     

  • زنان شیرده1.6 میلی گرم در روز.

قبل از دادن ریبوفلاوین به بچه ها با پزشك مشورت كنید.

موارد احتیاط
مسمویت با ریبوفلاوین بندرت اتفاق می افتد. واكنش های ایجاد شده ناشی از مصرف میزان زیاد این ماده شامل خارش، بی حسی و كرختی، احساس سوزن سوزن شدن و حساسیت به نور است. مصرف میزان زیاد ریبوفلاوین می تواند بر روی نتایج آزمایشات تجزیه ادرار اثر بگذارد.

تداخل های احتمالی
- داروهای سولفا، داروهای ضد مالاریا، مسهل ها و الكل می تواند مانع از تأثیر مفید ریبوفلاوین شود.
- مصرف زیاد ریبوفلاوین از باربیتورات ها باعث كاهش اثر ریبوفلاوین میشود.
- بیماریهای مشخص كبدی می تواند برروی عمی ریبوفلاوین اثر بگذارد.
- ریبوفلاوین برای فعال شدن ویتامین "ب-6" ضروری است.

جمعه 9/12/1387 - 15:10
بیماری ها

ویتامین ب-3 یا نیاسین عضوی از خانوادة ویتامین های "ب" است. این ویتامین محلول در آب است و این بدان معنی است كه در بدن ذخیره

نمیشود و برای برطرف كردن نیازهای بدن به طور مرتب و روزانه باید مصرف شود. دو شكل از ویتامین "ب-3" وجود دارد:
نیاسین (به عنوان اسید نیكوتینیك نیز شناخته میشود) و نیاسین آمید (نیكوتین آمید نیز گفته میشود). هر 2 فرم این ویتامین به عنوان یك مادة مغذی در بدن به یك طریق مؤثرند اما موارد استفاده آن در درمان بیماریها متفاوت است.

بدن شما برای تبدیل كربوهیدرات به انرژی نیاز به ویتامین ب-3 دارد. بدون ویتامین ب-3 سیستمهای بدن شما متوقف خواهند شد. ویتامین "ب-3" همچنین باعث شكستن چربی و كلسترول میشود بنابراین نیاسین (اسید نیكوتنیك) یك عامل ایجاد كننده كلسترول خوب برای بدن است.

بدن شما از ویتامین ب-3 برای ساختن تركیبات مختلف از جمله هورمون های جنسی و هورمون های آدرنال، استفاده می كند. این ویتامین همچنین به خارج كردن مواد شیمیایی سمی و مضر از بدن و تنظیم قند خون كمك می كند.

بیشتر افراد مقدار كافی از این ویتامین را از طریق غذایی كه می خورند، به دست می آوردند. پزشك در موارد بالابودن كلسترول و دیگر بیماریها این ویتامین را برای شما تجویز می كند. مسئله مهم این است كه در موارد مصرف زیاد این ویتامین تحت نظر پزشك باشید، زیرا مصرف زیاد این ویتامین دارای عوارض جانبی جدی همچون آسیب كبدی می باشد.

موارد استفاده
نیاسین كلسترول بد (LDL) را كاهش و كلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. این ویتامین اثر داروهای كاهندة كلسترول را افزایش می دهد.

برای این منظور، باید مصرف این ویتامین تنها زیر نظر پزشك باشد. نیاسین آمید به درمان آرتروز، روماتیسم مفصلی، دیابت وابسته به انسولین، بیخوابی و سردرد میگرنی كمك می كند.

هر شكلی از این ویتامین می تواند در درمان یا پیشگیری از كمبود ویتامین "ب-3" (پلاگر) استفاده شود. افرادی كه دچار سل یا سرطان هستند، خانم هایی كه از قرص های ضد حاملگی استفاده می كنند و اضخاصی كه از كمبود پروتئین رنج می برند، به احتمال بیشتر دچار كمبود ویتامین "ب-3" میشوند.

منابع غذایی
بدن شما ویتامین ب-3 را از پروتئین به دست می آورد بنابراین اگر در رژیم غذایی پروتئین كافی وجود داشته باشد، ویتامین "ب-3" كافی به بدن شما می رسد.

بهترین منابع ویتامین ب-3 غذاهایی است كه غنی از پروتئین باشد مانند: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیای خشك پخته شده و نخود، كبد، شیر كم چربی یا بدون چربی و پنیر، سویا و آجیل.

منابع دیگر خوب برای ویتامین "ب-3" شامل مخمر آبجو، سبوس گندم، نام پرقوت و حبوبات. غلات (به جز ذرت)، قارچ و سبزیجات تازه. ویتامین "ب-3" در اثر پختن در آب از بین می رود. بنابراین تا حد امكان از جوشاندن، پختن و فریزكردن سبزیجات خودداری كنید.

اشكال دیگر
اگر پزشك به شما توصیه كند كه مقدار بیشتری ویتامین ب-3 مصرف كنید، می توانید از مكمل های نیاسین یا نیاسین آمید كه به اشكال مختلف در دسترس است استفاده نمایی. قرص های 25، 50، 100، 250 و 500 میلی گرمی موجود است.

اگر چه قرص ها و كپسولهایی كه به مرور زمان در بدن آزاد میشود در دسترس است، اما مطالعات نشان داده این تركیبات باعث آسیب به كبد میشود.

نیاسین همچنین به صورت اینوزیتول هگزانیاسینات كه فرآورده تولید شده در اروپاست، در دسترس است. این تركیب به تدریج آزاد میشود و منجر به آسیب كبد نمی شود.

نحوة مصرف
برای كاهش خطر ایجاد زخم معده و جلوگیری از بهم خوردگی و آشفتگی معده، بهتر است مكمل های نیاسین را همراه با غذا مصرف كنید.

موارد احتیاط
مصرف میزان زیاد نیاسین (75 میلی گرم یا بیشتر) باعث ایجاد عوارض جانبی میشود. شایعترین عارضة آن «نیاسین فلاش» (NIACIN FLUSH) است، بدین صورت كه در صورت وسینه احساس سوزش كرده و پوست شما قرمز و برافروخته میشود.

این نشانه ها بی ضرر هستند مگر شما مبتلا به آسم باشید بنابراین افراد مبتلا به آسم از مصرف زیاد نیاسین باید اجتناب كنند. مصرف مقادیر خیلی زیاد نیاسین كه برای كاهش كلسترول بكار می رود، باعث آسیب كبد و زخم معده میشود.

اگر شما دچار بیماریهای كبدی یا زخم معده هستید از مكمل های نیاسین نباید استفاده كنید. اگر شما دیابت، بیماری كیسة صفرا یا نقرس دارید باید زیر نظر پزشك از مكملهای نیاسین استفاده كنید.

تداخل های احتمالی
- با دیگر ویتامین های گروه ب باعث به حركت درآوردن موتور بدن میشود.
- با دیگر داروهای كاهنده كلسترول بدن قابل استفاده است.
- در صورت همراهی با داروهای فشارخون، با احتیاط مصرف كنید (زیرنظر دقیق پزشك).
- الكل می تواند مانع از جذب ویتامین "ب-3" شود، همینطور كه بر جذب سایر ویتامین ها و مواد معدنی تأثیر می گذارد.

جمعه 9/12/1387 - 15:9
بیماری ها

همه سلولهای بدن نیاز به ویتامین "ب-5" یا اسید پانتوتنیك دارند. این ویتامین "ب" محلول در آب است و در بدن تبدیل به تركیبی به نام «كوآنزیم-آ» می شود كه وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است. ویتامین «ب-5» به عنوان ویتامین « ضد استرس» نیز شناخته شده است. زیرا عملكرد غذة آدرنال را تقویت كرده و بهبود می بخشد.

(غده آدرنال عضوی است كه بدن را در مقابل انواع استرس ها حمایت می كند). ویتامین ب-5 برای عمل عضلات و اعصاب ضروری است و برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. این ویتامین همچنین در كاهش علایم دردناك روماتیسم مفصلی مؤثر است.

موارد استفاده
بعضی از پزشكان برای خستگی، آلرژی، آسم، پسوریازیس یا دیگر بیماری های مزمن یا برای زندگی های بسیار فعال و پراسترس، ویتامین "ب-5" را توصیه می كنند. ثابت نشده است كه ویتامین "ب-5" برای این بیماریها مفید بوده باشد.

مصرف ویتامین "ب-5" به كاهش درد، تورم و خشكی صبگاهی بیماری روماتیسم مفصلی كمك می كند و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می كند.

اسید پانتوتنیك به كاهش لیپید خون (چربی، كلسترول، تری گلیسریدها) كمك كرده و پدیدة سمیت زدایی را تسریع می كند.

منابع غذایی
اسید پانتوتنیك از ریشة یونانی پانتوز (Pantos) به معنی «هركجا» گرفته شده است و این نام به خاطر این است كه این ماده در انواع مختلف مواد غذایی یافت میشود.

مقدار زیادی از ویتامین "ب-5" در طی تهیه فرآورده های غذایی از بین میرود. بنابراین گوشت تازه، سبزیجات و تمام غلات تازه دارای ویتامین "ب-5" بیشتری نسبت به غذاهای فریز شده یا كنسرو شده هستند.

بهترین منابع ویتامین "ب-5" عبارتند از: مخمر آبجو، نان غلات و حبوبات، قارچ، كبد، لوبیای خشك و نخود، آووكادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق،گردو)، بادام زمینی، گل كلم، شیر و پنیر، سیب زمینی، پرتقال، موز و تخم مرغ.

اشكال دیگر
ویتامین "ب-5" در بیشتر ویتامین های ب- كمپلكس وجود دارد.این ویتامین همچنین به صورت منفرد در "كلسیم پانتوتنات" نیز قابل دسترس است.

این ماده 92 درصد اسید پانتوتنیك و 8 درصد كلسیم دارد. این ویتامین همچنین به صورت كپسولهای 100، 250 و 500 میلی گرمی در دسترس است.

موارد احتیاط
تداخل یا عوارض جانبی در مورد مصرف مكمل های ویتامین "ب-5" شناخته نشده است. توصیه شده است كه ویتامین ب-5 را همراه با سایر ویتامینهای "ب" مصرف كنید تا تعادل سیستم بدن شما در مورد ویتامین ب حفظ شود.

تداخل های احتمالی
هیچ تداخل شدیدی در مورد این ویتامین با ویتامین های دیگر، گیاهان و داروها شناخته نشده است.

جمعه 9/12/1387 - 15:8
بیماری ها

ویتامین ب-6 یك ویتامین محلول در آب است. بدن شما از 3 شكل ویتامین ب-6 استفاده می كند. پیریدوكسین (PN)، پیرویدوكسال (PL) و پیریدوكسامین (PM). بیشتر مواقع منظور از ویتامین ب-6 پیریدوكسین است.
ویتامین ب-6 عملكرد های متفاوتی در بدن دارد كه عبارت است از: شكستن

كربوهیدراتها برای ایجاد انرژی، تشكیل هموگلوبین و دیگر موادی كه بدن به آن نیاز دارد.

موارد استفاده

  • بهبود علایم ناشی از كمبود ویتامین ب-6: این علایم شامل التهاب (قرمزی، ورم، درد)، دهان، ترك و خشك شدن لبها، تحریك پذیری، افسردگی و گیجی است.
     

  • درمان كم خونی و اختلالات سیستم عصبی ناشی از داروهای ضد سل.
     

  • درمان بیمارانی كه میزان زیادی ایزونیازید (داروی ضد سل) مصرف كرده اند.
     

  • كاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS).
     

  • كاهش تهوع و استفراغ د طی حاملگی.
     

  • جلوگیری از بیماریهای قلبی. مطالعات اخیر نشان می دهد كه ویتامین ب-6، ویتامین ب-12 و فولات می تواند باعث كاهش سطح هوموسیستین خون (ماده ای كه خطر بیماریهای قلبی را افزایش می دهد) شود.

منابع غذایی
مرغ، ماهی، كلیه، كبد، تخم مرغ و گوشت خوك غنی ترین منابع غذایی ویتامین ب-6 هستند. موارد زیر نیز منابع خوبی برای این ویتامین هستند:
مخمر، سبوس گندم، غلات، سیب زمینی، موز و جو دوسر.
ویتامین ب-6 در غذاهای فریزشده یا فرآورده های غذایی (مانند گوشت) از بین میرود.

اشكال دیگر
ویتامین ب-6 به صورت پیریدوكسین هیدروكلرید قابل دسترسی است. این تركیب به صورت قرص در شكل مولتی ویتامین (قابل جویدن برای بچه ها) در دسترس است.

شكل ب-كمپكس یا به تنهایی به مقدارهای 1 تا 150 میلی گرمی وجود دارد. ویتامین ب-6 همچنین در مولتی ویتامین هایی كه به صورت قطره و مایع هستند و بچه ها استفاده می كنند نیز وجود دارد.

نحوة مصرف
برای جلوگیری از كمبود ویتامین ب-6 مردان باید روزانه 2 میلی گرم و زنان 1.5 میلی گرم از این ویتامین استفاده كنند.

زنان حامله نیاز به 2.2 میلی گرم ویتامین ب-6 روزانه و زنان شیرده 2.1 میلی گرم نیاز دارند. افرادی كه رژیم غذایی متعادل شامل منابع ویتامین ب-6 مصرف می كنند نیاز روزانه شان به این ویتامین مرتفع شده و نیازی به مكمل های اضافی این ویتامین ندارند.

اگر در مورد نیاز روزانه به ویتامین ب-6 سؤالی دارید می توانید با پزشكتان مشورت كنید. مكمل های ویتامینی را همیشه همراه با آب، ترجیحاً بعد از غذا مصرف كنید.

موارد احتیاط
ویتامین ب-6 وقتی به مقدار زیاد (200 میلی گرم یا بیشتر در روز) و به مدت طولانی مصرف شود می تواند باعث مشكلات عصبی شود. قطع مصرف آن باعث بهبودی مشكلات میشود.

تداخل های احتمالی
ویتامین ب-6 اثر لوودوپا داروی بیماری پاركینسون را مهار می كند برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین ب-6 با پزشك صحبت كنید.

جمعه 9/12/1387 - 15:7
بیماری ها

اسید فولیك كه به نام های فولات یا ویتامین ب-9 نیز خوانده میشود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و سلول ها حیاتی و اساسی است.
این ویتامین بدن را در مقابل بیماریهای قلبی، نقص های مادرزادی، پوكی استخوان و سرطان های مشخصی حفظ می كند.

موارد استفاده: اسید فولیك در درمان و مقابله با بسیاری از بیماریها، شامل موارد زیر، كمك كننده است:

  • نقایص مادرزادی: میزان پایین اسید فولیك با نقایص موقع تولد همراه است. نیمی از نقایص لوله عصبی (نظیر اسپینا بیفیدا) قابل پیشگیری است اگر زنان در سن باروری از اسید فولیك در رژیم غذایی شان استفاده كنند. مطالعات نشان می دهد كه میزان اسید فولیك مورد نیاز برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی از طریق مكمل های ویتامینی بسیار راحت تر قابل دسترسی است تا منابع غذایی به تنهایی.
     

  • حمله و سكته قلبی: اسید فولیك برای پاك كردن خون از ماده ای به نام هوموسیستین ضروری است. میزان بالای هوموسیستین خطر بیماریهای قلبی و سكتة قلبی را افزایش می دهد.
     

  • سرطانها: سطح پایین اسید فولیك، در ایجاد سرطان مخصوصاً سرطان رحم، ریه و روده بزرگ نقش دارد.
     

  • پوكی استخوان: فقدان اسید فولیك و در نتیجه افزایش هوموسیستین باعث ضعف استخوانها شده آنها را مستعد شكستگی می كند.
     

  • افسردگی و دیگر مشكلات ذهنی: اسید فولیك برای عملكرد مغز مهم است. این ویتامین خلق، خواب و اشتها را تنظیم می كند. افزایش سطح اسید فولیك و در بعضی افراد، مخصوصاً اشخاص مسن باعث علایم روانی یا ذهنی منفی بر عكس میشود. اسید فولیك یك اثر ضد افسردگی خفیف دارد و مصرف مكمل های اسید فولیك در بهبود اثر داروی پروزاك مؤثر است.

اسید فولیك همچنین در موارد زیر مفید است:

جلوگیری از كم خونی كه می تواند باعث كاهش تعداد سلولهای قرمز خون شود، كمك به درمان سردرد، بهبود روماتیسم مفصلی، كمك به درمان ناباروری، كمك به درمان آكنه و مفید برای افراد مبتلا به ایدز.

منابع غذایی
غذاهایی كه شامل میزان چشمگیری از اسید فولیك هستند شامل كبد، عدسی، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، لوبیا، گندم و مارچوبه.

در فرآورده های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیك از بین می رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می تواند محتوای اسید فولیك آن را از بین ببرد.

اشكال دیگر
مكمل های ویتامین ب-9 به صورت اسید فولیك و اسید فولینیك قابل دسترسی هستند. در حالی كه فولات پایدارتر است، اسید فولینیك مفیدترین شكل ذخیرة غذایی در بدن است.

نحوه مصرف
اسید فولیك به صورت قرص و در صورت صلاحدید پزشك به صورت تزریقی قابل استفاده است. قرص ها در مقدارهای 40 تا 1000 میكروگرم در دسترس هستند. میزان مجاز توصیه شده (RDA) برای اسید فولیك بستگی به سن و جنس دارد (پایین را نگاه كندی).

در صورت حامله بودن، میزان كافی اسید فولیك باید استفاده شود. قبل از شروع مصرف مكمل های اسید فولیك یا دادن آن به بچه ها، با پزشك مشورت كنید.

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)

  •  شیرخواران زیر 6 ماه: 25 میكروگرم
     

  •  6 تا 12 ماه: 35 میكروگرم
     

  • بچه های 1 تا 3 سال: 50 میكروگرم
     

  • بچه های 4 تا 6 سال: 75 میكروگرم
     

  • پسران و دختران 11 تا 14 سال: 150 میكروگرم
     

  • مردان 15 سال و بالاتر: 400 میكروگرم
     

  • زنان 15 سال و بالاتر: 400 میكروگرم
     

  • خانم های حامله: 400 میكروگرم
     

  • زنان شیرده: 280 میكروگرم

موارد احتیاط
اسید فولیك ندرتاً‌سمی است. مصرف زیاد آن (بیشتر از 15 میلی گرم) می تواند باعث مشكلات معده، مشكلات خواب، واكنش های پوستی و تشنج شود.

مكمل های اسید فولیك كمبود ویتامین ب-12 را كه می تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی شود، مخفی نگه دارد. مكمل های اسید فولیك باید همیشه ویتامین ب-12 نیز به همراه داشته باشند.

تداخل های احتمالی
- باعث كاهش جذب روی میشود.

- كاهش جذب و عملكرد در صورت همراهی با استروژن، الكل، داروهای مختلف شیمی درمانی (مخصوصاً متوتروكسات)، سولفاسلازین، باربیتورات، و داروهای ضد تشنج.

- اگر آسپیرین، ایبوپروفن یا استامینوفن برای مدت طولانی استفاده می كنید به اسید فولیك بیشتری نیاز دارید.

- در صورتی كه اسید فولیك با ویتامین ب-12، نیاسین، كولین و ویتامین "سی" استفاده شود بهترین اثر را دارد.

جمعه 9/12/1387 - 15:5
بیماری ها

ویتامین ب-12 كوبالامین نیز نامیده میشود. برای كمك به رشد و عملكرد طبیعی سلولهای بدن نیاز روزانه به مصرف این ویتامین داریم. مخصوصاً این ویتامین برای سلامت مغز استخوان (جایی كه سلولهای خونی تشكیل میشود) و سیستم عصبی مهم و ضروری است.

مصرف ناكافی این ویتامین منجر به یك بیماری به نام «كم خونی پرنیشیوز» میشود كه منجر به دریافت ناكافی اكسیژن توسط سلولها و ایجاد اختلالات سیستم عصبی میشود.

افراد پا به سن گذاشته بیشتر در معرض خطر كم خونی پرنیشیوز هستند زیرا افزایش سن باعث كاهش میزان ویتامین ب-12 دریافتی از طریق غذا میشود.

موارد استفاده
مهمترین استفاده ویتامین ب-12 در درمان علایم و نشانه های «كم خونی پرنیشوز» است. این علایم شامل: ضعیفی، رنگ پریدگی، نشانه های عصبی نظیر سوزن سوزن شدن و سوزش دست ها و پاها، عدم تعادل، گیجی از دست دادن حافظه و كج خلقی است.

تحقیقات اخیر مشخص كرده است كه ویتامین ب-12 در جلوگیری از بیماریهای قلبی دخالت دارد. افرادی كه تركیبی از اسید فولیك، ویتامین ب-12 و ویتامین ب-6 استفاده می كنند سطح خونی پایینی از هوموسیستئین (كه به نظر می رسد مرتبط با خطر بیشتر برای بیماری قلبی باشد) دارند.

منابع غذایی
ویتامین ب-12 در غذاهای حاوی پروتئین حیوانی وجود دارد. غنی ترین منبع این ویتامین كبد و كلیه است. دیگر منابع خوب برای این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر است.

اشكال دیگر
ویتامین ب-12 در فرم ویتامینی سیانوكوبالامین نیز یافت میشود. ویتامین ب-12 به صورت قرص، ژل یا در مولتی ویتامین (قابل جویدن و به صورت قطره مایع)، فرم ب-كمپلكس یا به تنهایی وجود دارد.

نحوة مصرف
برای جلوگیری از اختلالات ناشی از كمبود ویتامین ب-12، بزرگسالان باید روزانه 2 میكروگرم از این ویتامین استفاده كنند.

افرادی كه رژیم غذایی شان شامل گوشت، شیر و دیگر فرآورده های لبنی است، میزان نیاز روزانه آنها برطرف شده نیازی به مصرف مكمل ویتامینی ندارند.

گیاهخوارانی كه فرآورده های پروتئین حیوانی مصرف نمی كنند باید مكمل های ویتامینی را ترجیحاً بعد از غذا باید مصرف كنند. خانم های حامله 2/2 میكروگرم از ویتامین ب-12 و خانم های شیرده 2/6 میكروگرم از این ویتامین روزانه باید مصرف كنند. قبل از دادن هرگونه مكمی ویتامین ب-12 به بچه ها با پزشك مشورت كنید.

افراد پا به سن گذاشته روزانه بیش از 2 میكروگرم ویتامین ب-12 نیاز دارند زیرا توانایی جذب وتیامین ب-12 با افزایش سن كاهش می یابد. افراد مسن باید در مورد میزان مصرف روزانه این ویتامین با پزشك مشورت كنند.

موارد احتیاط
ویتامین ب-12 غیرسمی است، اما در مصرف بیش از 2 میكروگرم آن در روز، اثرام مفید شناخته شده ای وجود ندارد.

تداخل های احتمالی

جذب ویتامین ب-12 به وسیله مصرف مت فورمین كه برای درمان افزایش قند خون استفاده میشود، كاهش می یابد.

همچنین مصرف زیاد ویتامین سی (500 میلی گرم یا بیشتر) باعث تخریب این ویتامین میشود.

جمعه 9/12/1387 - 15:4
بیماری ها

فندق به دلیل دارا بودن مواد نشاسته‌ای، كلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و آهن، غذای مناسبی برای مبتلایان به بیماری قند است.

این گیاه همچنین برای تقویت بدن به ویژه در دوره نقاهت مفید و مقوی روده‌ها و معده است.  فندق سموم را از بدن خارج كرده و فشارخون را افزایش می‌دهد.  زنانی كه در بین دو عادت ماهانه خونریزی دارند برای درمان آن باید جوشانده پوست فندق بخورند. براساس این گزارش، روغن فندق برای از بین بردن سرفه، درد سینه و كبد مفید است.

برای جلوگیری از ریزش مو پوست فندق را بسوزانید و خاكستر آن را با پیه خوك مخلوط كرده و قسمت‌هایی را كه مو ریخته با آن ماساژ دهید. آنهایی كه كارهای فكری می‌كنند باید فندق بخورند زیرا به دلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می‌كند.

فندق اگر به مقدار كم خورده شود به هیچ وجه مضر نیست ولی افراط در خوردن آن باعث ایجاد نفخ، گاز شكم و استفراغ می‌شود.  افراد سرد مزاج باید فندق را با آب و عسل خورده و گرم مزاجها با سكنجبین میل كنند.

جمعه 9/12/1387 - 15:2
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته