• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5299روز قبل
کامپیوتر و اینترنت

روزنامه Usa Today به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تأسیس خود فرم های نظرسنجی را در موضوعات متخلف بویژه علمی در اختیار خوانندگان خود گذاشته است.
روزنامه آمریکایی "یواس ای تو دی" 15 سپتامبر آینده 25 ساله خواهد شد، به همین مناسبت فرم های نظرسنجی را در پنچ مقوله مختلف برای خوانندگان خود ارسال کرده است، اولین مقوله معرفی بهترین موضوعات و رویدادهای علمی در 25 سال اخیر است که شامل لیست گسترده ای از تولید اولین گوسفند شبیه سازی شده دنیا تا کشف هابیت ها را دربرمی گیرد.

هدف این روزنامه از این اقدام معرفی مهمترین موضوعات علمی دنیا در 25 سال گذشته است. قرار است نتایج این نظرسنجی ها در 15 سپتامبر همزمان با سالروز تأسیس این روزنامه اعلام شود.

موارد نظرخواهی در لیست موضوعات علمی شامل موارد زیر است:

جهان با سرعتی بیشتر از همیشه روبه گسترش است (1998):

کهکشان ها با سرعتی بیش از همیشه از یکدیگر دور می شوند. بنابراین جهان برخلاف آنچه که تا زمان کشف این پدیده تصور می شد، با سرعت روبه رشد است.

ژنوم انسان (1999):

یک کنسرسیم خصوصی و یک کنسرسیوم دولتی محققان از ژنوم انسان نقشه برداری کردند. این نقشه برداری عصر جدیدی را در عرضه تحقیقات پزشکی و بیولوژیکی دربرابر دانشمندان گشود.

توافق درباره آب و هوا (2001 – 2007):

پانل بین دولت ها درباره تغییرات آب و هوا درخصوص موقعیت گرم شدن جهانی هوا اصلاح شد.

هابل (1990):

هابل، اولین تلسکوپ فضایی در این سال در مدار قرار گرفت و تبدیل به سمبل گسترش علمی و کشف دنیاهای تازه شد.

اهمیت انفجار بزرگ (1994):

کاوشگر "مکتشف پس زمینه کیهان"(COBE) ناسا موفق شد تشعشعاتی از اعماق کیهان و از دورترین کهکشان ها را دریافت کند.

دالی (1996):

یان ویلمات از مؤسسه روزلین در اسکاتلند در این سال خبر تولد دالی، اولین گوسفند شبیه سازی شده را اعلام کرد.

پهنای جهانی وب (1989):

تیم برنرز لی، فیزیکدان مرکز "سرن" در ژنو سوئیس روشی را با هدف دسته بندی اطلاعات تحقیقاتی برای لینک کردن صفحات از طریق اینترنت ارائه کرد. این اختراع باعث توسعه اینترنت شد.

سوراخ لایه ازن (1987):

دانشمندان ناسا کشف کردند که روی قطب جنوب سوراخی در لایه ازن استراتسفر بوجود آمده است. ازن یک لایه حفاظتی در استراتسفر اتمسفر است که زمین را از تابش مستقیم اشعه فرابنفش خورشید محافظت می کند.

کشف قدیمی ترین گونه انسان (1994):

گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در اتیوپی فسیلی با قدمت 4/4 میلیون سال را کشف کردند که مربوط به جمجمه قدیمی ترین گونه انسان است.

 

کشف جمجمه قدیمی ترین گونه انسان

سیارات فرامنظومه شمسی (1995):

دو ستاره شناس سوئیسی به نام های میشل مایر و دیدیر اولوز برای اولین بار موفق شدند سیاره ای را کشف کنند که در مدار اطراف ستاره "پگاسیز 51B" می چرخد. از آنزمان تاکنون در حدود 200 سیاره فرامنظومه شمسی کشف شده است.

کوارک درجه یک (1995):

دانشمندان "فرمی لب" در آمریکا "کوارک درجه یک" را کشف کردند. کوراک درجه یک درحقیقت یک ذره درون اتمی است. این کشف پایه های مدرن ترین تئوری ها درباره ساختار ماده را ارائه کرد.

کشف دایناسور پردار (1992):

محققان چینی و آمریکایی بقایای فسیلی یک دایناسور دارای پر را کشف کردند. این کشف تئوری را که براساس آن پرندگان از دایناسورها شکل گرفته اند تأیید کرد.

پلوتون سیاره نیست (2006):

اتحادیه بین المللی ستاره شناسان پلوتون را از طبقه بندی سیارات منظومه شمسی خارج کرد و این جرم آسمانی را در گروه سیارات کوتوله یا "خرده سیارات" قرار داد. 

سلولهای بنیادی (1997):

تیم دانشمندان دانشگاه جزیره ویسکونسین برای اولین بار موفق به جداسازی سلولهای بنیادی جنینی شد. این کشف راه جدیدی در عرصه درمان بیماری های لاعلاج گشود.

آب در مریخ (2000-2004):

کاوشگر فرصت ناسا در سطح مریخ آثاری را کشف کرد که نشان می داد در اعصار گذشته در این سیاره آب و حتی شکلی از حیات وجود داشته است.

 

کاوشکر فرصت در جستجوی آب در مریخ

تغییرات دلخراش آب و هوایی (1982-1985) :

زمین شناسان و دیرینه هواشناسان کشف کردند که در 600 میلیون سال گذشته تغییرات دلخراشی در وضعیت آب و هوایی رخ داده است.

انتقال از راه دور (1998):

دانشمندان اتریشی دانشگاه وین موفق شدند فوتون، یک ذره نور را از فاصله نسبتا دوری از یک میدان مغناطیسی منتقل کنند.

 

نمای بازسازی شده هابیت

کشف هابیت (2004):

گروهی از محققان اندونیزایی و استرالیایی بقایای فسیلی از گونه ای انسان اولیه کوتوله را پیدا کردند که مربوط به 18 هزار سال قبل است. این فسیل دارای مغز بسیار کوچکی است با وجود این توانایی استفاده از ابزار برای شکار را دارد. این کشف مهر تأییدی بر سه گانه معروف "ارباب حلقه ها" بود.
 

   
                   خبرگزاری مهر

چهارشنبه 31/5/1386 - 16:29
کامپیوتر و اینترنت

متخصصان شرکتی در آمریکا از پایان مرحله طراحی یکی از پیشرفته ترین موتورسیکلت های جهان با استفاده از فناوری های نوین موتورسازی خبر دادند.
این موتورسیکت جدید که Renovatio نام دارد، محصول جدید و بی سابقه شرکت Confederate در آلابامای آمریکا بوده و از حیث طراحی ظاهری نیز در جهان بی همتاست.

 

موتور سیکلت Renovatio

به گفته طراح اصلی این شرکت، این موتورسیکلت در سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید.

در ساخت این موتورسیکلت که در زبان لاتین "تولد دوباره" نام دارد، از فیبرهای کربنی استفاده شده و ساخت محل نشستن راکب نیز از صندلی ویژه تراکتور الهام گرفته می شود.

 

موتور سیکلت تولد دوباره

این موتورسیکلت جدید به صورت عادی تا 150 اسب بخار قدرت داشته اما مدل های مجهزتر آن تا 190 اسب بخار هم قدرت دارند.

قیمتی بالغ بر 50 هزار دلار برای این موتور سیکلت در نظر گرفته شده است که نشان دهنده حجم بالای کار و ساعات صرف شده برای طراحی آن است.
 

 
         خبر گزاری مهر

چهارشنبه 31/5/1386 - 16:12
اخبار

 رييس پليس كشور در پاسخ به پرسشي در خصوص نحوه رسيدگي پليس به SMS هاي مبتذل با تأكيد بر اين كه انتشار فحشا به هر صورتي كه باشد، از سوي نيروي انتظامي پيگيري مي‌شود، گفت: پليس در ابتداي امر SMS ها را پيگيري نمي‌كند، اما اگر به چيزي برخورد كند، حتما آن را بررسي خواهد كرد، از اين رو SMS هايي كه به شكل گروهي، يك نفر به انبوهي از افراد ارسال كند، به طور حتم موضوع با هدفگيري اجتماعي بوده و پليس جهت بررسي موضوع وارد عمل مي‌شود.    

            

             ایسنا

چهارشنبه 31/5/1386 - 15:59
آموزش و تحقيقات

عضو هيئت مديره انجمن حشره شناسان ايران از توليد انبوه زنبورهاي كمر باريك به منظور مبارزه بيولوژيك و كاهش استفاده از سموم در كشاورزي خبر داد.

دكتر "سياوش تيرگري" افزود: توليد انبوه زنبورهاي كمرباريك اين امكان را مي‌دهد كه وزارت بهداشت، وزارت كشاورزي، تشكلهاي مردم نهاد و شهرداريها به جاي سموم از اين حشرات استفاده كنند.

وي ادامه داد: زنبورهاي كمر باريك در انتهاي بدنشان زايده‌اي مانند نيش دارند كه به دو گونه تقسيم مي‌شوند، گونه‌اي كه تخم از انتهاي نيش خارج مي‌شود و گونه‌اي كه تخم از نيش خارج نمي‌شود و زايده براي نيش زدن به كار مي رود.

عضو هيئت مديره انجمن حشره شناسان ايران گفت: گونه‌اي كه تخم از انتهاي بدن و زايده خارج مي‌شود براي كنترل آفات و مبارزه بيولوژيك بسيار مفيد است.

تيرگري افزود: اين زنبورها كه جثه‌اي كوچك دارند از ‪ ۳۰۰‬ميكرون تا يك سانتي متر هستند و براي توليد انبوه مناسب ترند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال توليد اين زنبورها براي مبارزه با كرم ساقه خوار برنج و مگس خانگي بسيار مفيد است و اثرات جانبي به دليل بيولوژيك بودن آن ايجاد نمي‌شود.

وي با اظهار اين كه "در اين روش زنبورها تخم خود را بر روي تخم حشرات مي گذارند و حشرات مزاحم را نابود مي‌كنند"، گفت: هم‌اكنون امكان توليد انبوه اين زنبورها در آزمايشگاه‌هاي تخصصي به ويژه در آزمايشگاه‌هاي شمال كشور وجود دارد.

                  

                    ایرنا    

چهارشنبه 31/5/1386 - 15:50
اخبار
تازه‌ترین شگرد قاچاقچیان سوخت برای قاچاق گازوئیل به وسیله "تانکرهای پلاستیکی" شناسایی شد.

به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ قاچاقچیان پس از ذخیره سازی گازوئیل در تانکرهای پلاستیکی بزرگ، آنها را در دریا رها می‌کنند.
تانکرها پس از رهاسازی در دریا، شبانه به لنج‌ها و قایق‌ها بسته شده و پس از تخلیه در محل مناسب به بنادر کشورهای عربی قاچاق می شود.
بنابر این گزارش، نیروهای انتظامی شادگان و بندرماهشهر به محض اطلاع از این موضوع در یک عملیات ویژه پس از توقیف شش قایق به این منظور، ده‌ها هزار لیتر گازوئیل قاچاق را کشف و ضبط کردند.
بنا به اظهارات مسئولین محلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان خوزستان،‌ این تانکرها از روکش برنزیت ساخته و داخل آن با پلاستیک‌های مخصوص نفوذناپذیر شده و هرکدام، بسته به اندازه خود بین 35 تا 45 هزار لیتر گازوییل را در خود جای می‌دهد.
پس از سهمیه بندی بنزین از طریق کارت هوشمند، قاچاقچیان سوخت انواع ترفندها را برای قاچاق هرچه بیشتر گازوئیل به کار می برند. به نظر می رسد بهترین راه برای مبارزه با این ترفندها که به طور مرتب به روز می شود تجدیدنظر در عرضه گازوئیل و توزیع آن از طریق کارت هوشمند بین مصرف کنندگان واقعی است نه قاچاقچیان.   

      

             ایسکانیوز

چهارشنبه 31/5/1386 - 15:44
بیماری ها

مدير كل دفتر بهبود تغذيه ‌جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هشدار داد: مواد موجود در جوش شيرين باعث كمبود آهن، كلسيم و روي در بدن انسان مي‌شود.

" سيدمرتضي صفوي" افزود: هم‌اكنون بيش از ‪ ۵۰‬درصد نانواهاي استان تهران از جوش شيرين براي پخت نان استفاده مي‌كنند.

وي بااستناد به آخرين تحقيقات كشوري، گفت ‪ ۵۸‬ميليون نفر از جمعيت كشور از كمبود كلسيم رنج مي‌برند.

اين مقام وزارت بهداشت با بيان اين‌كه ‪ ۴۶‬ميليون نفر از مردم كشور دچار كمبود آهن هستند، گفت: ‪ ۱۹‬درصد نوزدان ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۳‬ماهه، ‪ ۳۱‬درصد كودكان شش ساله و ‪ ۲۸‬درصد نوجوانان كشور هم با كمبود روي در بدنشان مواجه هستند.

وي، وجود جوش شيرين در انواع نان‌ها مانند لواش، تافتون و بربري را يكي از دلايل بروز پوكي استخوان در زنان بالاي ‪ ۳۵‬سال دانست.

صفوي، افزايش مشكلات روحي و كاهش يادگيري رااز ديگر عوارض استفاده از جوش شيرين در نان ذكر كرد.

ممنوعيت استفاده از جوش شيرين در پخت نان از مصوبات شوراي عالي سلامت است.

مديركل دفتر بهبود تغذيه‌ جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت وزارت بازرگاني، سازمان تعزيرات حكومتي و وزارت بهداشت بايد با همكاري يكديگر اقدام به حذف كامل جوش شيرين در پخت نان كنند.

 


       

                 ايرنا

چهارشنبه 31/5/1386 - 15:39
دانستنی های علمی

چه شانسى داره اين آقاى فردريک خاموخ خوشابو!

جناب آقای فردریک خاموخ خوشابو دارنده شماره حساب 7782275 از این شعبه برنده کمک هزینه سفر به عتبات عالیات گردیده است.

     خیرگزاری آریا

چهارشنبه 31/5/1386 - 15:3
آموزش و تحقيقات

باستان شناسان اسپانیایی دندانی را کشف کرده اند که معتقدند مال نخستین انسان شناخته شده در اروپای غربی بود.

دندان نخستین اروپاییتازه ترین ادعای پژوهشگران اسپانیایی این است که فسیل "نخستین اروپایی" را به دست آورده اند.
آنان می گویند قدمت دندانی که نزدیکی شهر شمالی "بورگوس" کشف شده یک میلیون و 200 هزار سال است. فسیل دندان اعجاب انگیز در بخش باستانی "آتاپوئرکا" که پیش تر در آن ابزارهای سنگی یک میلیون ساله کشف شد به دست آمده است. این دندان نخستین دلیل محکم از زندگی انسان در همان دوره به شمار می رود.
اسپانیایی ها تأکید می کنند: اینها یافته های مقدماتی است و هنوز نمی توان با اطمینان گفت دندان، مال کدام گونه از انسان های ابتدایی بود. دارنده پیشین عنوان "نخستین اروپایی" موجودی به نام "هومو انتسسور" یا "کاوشگر" بود که قدمت آن به بیش از 800 هزار سال می رسد.
 
   

               ایسکانیوز

چهارشنبه 31/5/1386 - 14:46
بیماری ها

liver enzymesاولین گام در تشخیص آسیب کبدی انجام آزمایش ساده خون است که حضور آنزیم  های کبدی مشخص را نشان می دهد. تحت شرایط عادی این آنزیم ها درون سلول های کبدی وجود دارند اما زمانی که کبد آسیب می بیند این آنزیم ها وارد جریان خون می شوند.

حساس ترین و پر مصرف ترین آنزیم های تشخیصی کبد، آمینوترانسفرازها هستند. آن ها آسپارتات آمینوترانسفراز (SGOT یا AST) و آلانین آمینوترانسفراز (SGPT یا ALT) هستند. این آنزیم ها بطور معمول داخل سلول های کبدی قرار دارند زمانی که کبد دچار آسیب می شود سلول های کبدی آنزیم ها را وارد جریان خون می كنند، بالارفتن سطح آنزیم ها در خون نشانه آسیب کبدی است.

آمینوترانسفرازها چه هستند؟

آمینوترانسفرازها باعث کاتالیز واکنش های شیمیایی در سلول ها می شوند که در آن گروه آمین از یک مولکول دهنده به مولکول گیرنده منتقل می گردد. به همین دلیل به آن ها آمینوترانسفراز گفته می شود. واژه های پزشکی در خصوص این آنزیم ها می تواند گاهی گیج کننده باشد. نام دیگر آمینوترانسفرازها، ترانس آمیناز است. آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز(AST) نيز به نام ترانس آمینازاگزالواستیک سرم (SGOT) نیز نامیده می شود و آلانین آمینوترانسنفراز(ALT) نیز به نام ترانس آمینازپیرویک گلوتامیک سرم(SGPT) مشهور است. بطور خلاصه SGOT= AST و SGPT= ALT است.

بطور طبیعی آمینوترانسفرازها در کجا قرار دارند؟

(SGOT) AST بطور طبیعی در انواع مختلف بافت ها از قبیل کبد، قلب، ماهیچه، کلیه و مغز قرار دارد. این آنزیم در زمان آسیب به هر کدام از این بافت ها وارد خون می شود. برای مثال میزان غلظت سرمی آن در هنگام حمله های قلبی و مشکلات ماهیچه ای افزایش می یابد.

قسمت عمده ي (SGPT)  ALT برعکس AST بطور طبیعی آن در کبد یافت می شود. اگر چه نمی توان گفت که این آنزیم منحصراً در کبد قرار دارد اما کبد جایی است که در برگیرنده بیشترین غلظت این آنزیم است. این آنزیم در نتیجه آسیب کبدی وارد خون می گردد، بنابراین نسبتاً از این آنزیم بعنوان شناساگر ویژه موقعیت کبدی استفاده می شود.

میزان طبیعی AST و ALT چه اندازه هستند؟

میزان طبیعی (SGOT) AST ، 5 تا 40 واحد در هر لیتر سرم است (بخش مایع خون) و میزان طبیعی(SGPT)  ALT7 تا 65 واحد در هر لیتر سرم است.

بالارفتن میزان AST و ALT به چه معناست؟

(SGOT) AST و(SGPT)  ALT نشانگرهای حساس در انواع مختلف بیماری های کبدی هستند. اما سطح بالاتر از حد معمول این آنزیم های کبدی نباید به طور خودکار با آسیب کبدی برابر دانسته شود. آن ها ممکن است نشانه مشکلات کبدی باشند یا نباشند. تفسیر سطح بالای AST وALT بستگی به همه نشانه های بالینی دارد. بنابراین بهترین کار این است که این موارد توسط پزشک ارزیابی گردند. سطح دقیق این آنزیم ها دقیقاً به میزان آسیب کبدی و تشخیص بیماری، بستگی ندارد. بنابراین سطح دقیق (SGOT) AST و(SGPT)  ALT نمی تواند معین کننده درجه بیماری کبدی یا پیشگویی آن در آینده باشد. برای مثال بیماران با هپاتیت A ویروسی حاد ممکن است سطح بالایی از AST و ALT را نشان دهند (گاهگاهی هزاران واحد در لیتر). اما بیشتر بیماران با هپاتیت A ویروسی کاملاً بهبود می یابند بدون اینکه بیماری در وجود آنها باقی بماند. بر خلاف هپاتيت A ويروسي، بیماران دارای عفونت هپاتیت C مزمن بطور عادی فقط مقداري جزئی افزايش در سطح آنزیم های ALT و AST دارند. با این وجود بعضی از این بیماران ممکن است بیماری مزمنی از قبیل هپاتیت مزمن و سیروز کبد را تا آخر عمر به همراه داشته باشند.

چه بیماری های کبدی باعث ایجاد میزان غیر طبیعی آمینوترانسفرازها می شود؟

بالاترین میزان ALT و AST به علت مرگ گسترده سلول های کبدی (نکروز گسترده کبد) ایجاد می گردد. این حالت در شرایطی مانند هپاتیت A ویروسی حاد یا B و آسیب کبدی مشخص بر اثر سمیت ناشی از دوز بیش از حد استامینوفن، ایجاد می شود. این حالت همچنين در زمانی بوجود مي آيد که کبد بخاطر عدم حضور اکسیژن و مواد غذایی دچار شوک طولانی مدت می گردد. سطح سرمی ALT و AST در چنین شرایطی از 10 برابر حالت عادی تا هزاران واحد در لیتر متغیر است.

افزایش خفیف تا متوسط آنزیم های کبدی معمولاً اتفاق می افتد. آن ها معمولاً بصورت غیر قابل انتظار در آزمون هاي روتین خونی علی رغم سلامت فرد شناسایی می گردند. سطح ALT و  AST در چنین شرایطی معمولاً بین 2 برابر حالت عادی تا چندین صد واحد در لیتر متغیر است. معمولترین حالت افزایش خفیف تا متوسط آنزیم های کبدی، کبد چرب است. در ایالات متحده آمریکا شایع ترین علت ایجاد کبد چرب استفاده نابجا از الکل است. سایر دلایل کبد چرب شامل دیابت ملیتوس و چاقی هستند هپاتیت C مزمن هم چنین یکی از مهم ترین دلایل ایجاد افزایش خفیف تا متوسط آنزیم های کبدی است.

چه داروهایی باعث ایجاد سطح غیرطبیعی آمینوترانسفرازها می گردند؟

گروهی از داروها که می توانند باعث ایجاد سطح غیرطبیعی آنزیم ها گردند شامل موارد زیر هستند:

  • داروهایی که برای كاهش درد استفاده مي شوند مانند آسپرین، استامینوفنTynlenol، ایبوپروفن(motrin,Advil)، ناپروکسن(Narosyn)، دیکلوفناک (Voltaren) و فنیل بوتازون (Butazolidine)
  • داروهای ضد صرع شامل فنی توئین(Di lantin)، الرپروئیک اسید، کاربامازپین(Tegretol) و فنوباربیتال.
  • آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین ها، سولفونامیدها، ایزونیازید(INH)، سولفا متوکسازول، تری متوپریم، نیتروفورانتوئین و ...
  • داروهای پایین آورنده کلسترول شامل استاتین ها(Lipitor,Pravachol,Mevacorو...) و نیاسین
  • داروهای ضد افسردگی شامل سه حلقه ای ها

سطح غیر طبیعی ایجاد شده آنزیم های کبدی معمولاً هفته ها و ماه ها پس از قطع دارو به حالت طبیعی باز می گردند.

موارد سطح غیر طبیعی آنزیم های کبدی چه هستند؟

نادرترین دلایل ایجاد غیر طبیعی آنزیم های کبدی در ایالات متحده آمریکا شامل هپاتیت B مزمن، هماکروماتوزیس، بیماری ویلسون، کمبود Alpha-1-antitrypsin، بیماری سلیاک، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و التهاب هپاتیت اتوایمون است.

هپاتیت B می تواند باعث ایجاد بیماری کبدی مزمن با تغییر غیر طبیعی مداوم در آنزیم های کبدی گردد، اگر چه این حالت به اندازه هپاتیت C معمول و شایع نيست.

هماکروماتوزیس اختلالی ژنتیکی است که در آن جذب بیش از حد آهن اتفاق می افتد و همین امر منجر به تجمع آهن در کبد، التهاب، زخم و اسکار کبد می گردد.

بیماری ویلسون؛ بیماری ارثی بوده که به دلیل تجمع بیش از حد مس در بافت های مختلف از قبیل کبد و مغز ايجاد مي شود. وجود مس در کبد می تواند منجر به التهاب مزمن کبد شده در حالی که تجمع این عنصر در مغز منجر به مشکلات روانی و حرکتی می شود.

کمبود Alpha-1-antitrypsin اختلالی ارثی بوده که در آن کمبود glycoprotein (مجموعه پروتئین کربوهیدرات) که alpha-1-antitrypsin نامیده می شود منجر به بیماری ریوی مزمن(emphysema ) و بیماری کبدی می گردد.

التهاب کبد اتوایمون در نتیجه آسیب کبدی ایجاد می شود که به دلیل آنتی بادی های خود بدن و حمله آن به کبد صورت می پذیرد.

بیماری سلیاک بیماری مربوط به روده کوچک است که در آن بیمار به گلوتن حساسیت داشته و همین امر باعث ایجاد گاز، نفخ، اسهال و در موارد پیشرفته باعث سوء تغذیه می گردد. بیماران مبتلا به این بیماری هم چنین می توانند دارای سطوح غیرطبیعی آنزیم های ALT و  AST در خونشان باشند.

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو در نتیجه التهاب مزمن روده ها ایجاد می گردد. در این بیماران التهاب کبد یا مجاری صفراوی (primary sclerosing cholangitis) نیز می تواند ایجاد گردد که در نتیجه آن تست های کبدی غیر طبیعی می شوند.

سطح غیر طبیعی آنزیم ها به ندرت می تواند یکی از نشانه های سرطان کبد باشد. سرطانی که از سلول های کبدی  ايجاد مي شود hepatocellularcarcinoma یا hepatoma نامیده می شود. سرطانی که از سایر ارگان ها (همانند کولون، پانکراس، معده و...) به کبد پخش می شود metastatic malignancies نامیده می شود.

افراد سالم چگونه از نظر میزان افزایش آمینوترانسفرازها ارزیابی می گردند؟

ارزیابی افراد سالم با آنزیم های غیر طبیعی، باید بصورت فردی صورت پذیرد. پزشک ممکن است نتایج آزمون های قدیمی را به منظور مقایسه با آزمون جدید درخواست نماید. اگر آزمون های قدیمی وجود نداشته باشند پزشک ممکن است آزمون خون را در هفته یا ماه های بعد به منظور بررسی این موضوع که آیا این سطح غیر طبیعی مداوم یا خیر، تکرار نماید. پزشک عوامل خطر بیماری هپاتیت B یا  C كه شامل است  موارد جنسی، تاریخچه انتقال خون، استفاده از داروهای تزریقی و قرارگیری در برابر محصولات خونی هستند ارزیابی می كند. تاریخچه خانوادگی از بیماری کبدی ممکن است باعث افزایش بیماری های توارثی از قبیل هماکروماتوزیس، بیماری ویلسون یا کمبود alpha-1-antitrypsin شود.

الگوی غیرطبیعی آنزیم کبدی می تواند شواهد مفیدی را در ایجاد بیماری کبدی فراهم نماید. برای مثال اکثر بیماران با بیماری کبد الکلی دارای سطح آنزیم های غیر طبیعی هستند که البته این افزایش به اندازه افزایش در هپاتیت ویروسی حاد نيست. در کبد الکلی میزان AST بیشتر از ALT بوده و اندازه آن معمولاً زیر 300 واحد در لیتر و میزان ALT معمولاً زیر 100 واحد در لیتر است.

اگر الکل یا دارو مسئول غیر طبیعی آنزیم های کبدی باشد در صورت قطع مصرف آنها(تحت نظارت پزشک) هفته ها یا ماه ها بعد سطح آنزیم ها به سطح عادی و طبیعی باز می گردد. اگر چاقی مسئول ایجاد کبد چرب باشد کاهش وزن به میزان 5 تا 10 درصد منجر به بازگشت آنزیم ها به سطح عادی و طبیعی می شود.

اگر سطح غیر طبیعی آنزیم ها علی رغم قطع الکل، کاهش وزن و قطع دارويی همچنان ادامه یابد آزمون های خونی انجام شده مي تواند به تشخیص روند درمانی کمک نماید. خون می تواند از نظر حضور ویروس هپاتیت B و C و آنتی بادی های مربوط به آنها ارزیابی گردد. سطح آهن خون، آهن اشباع شده و فریتین (میزان آهنی که در بدن ذخیره شده است) معمولاً در بیماران مبتلا به هماکروماتوزیس افزایش می یابد. سطح خونی ماده ای به نام Ceruloplasmin معمولاً در بیماران مبتلا به ویلسون کاهش می یابد. سطح خونی آنتی بادی های مشخص (آنتی نوکلئار آنتی بادی یا ANA، آنتی بادی ماهیچه ای anti-smoth و آنتی بادی ضد کبدی و آنتی بادی میکروزوم کلیه) در بیماران مبتلا به التهاب هپاتیت اتوایمون افزایش می یابد. بیوپسی از کبد روشی است که در آن سوزن از طریق پوست وارد قسمت راست بالای شکم می شود و لایه نازکی از بافت کبدی به منظور آزمایش زیر میکروسکوپ برداشته می شود. البته این روش برای تمام افراد دارای سطح آنزیم کبدی غیرطبیعی ضروری نيست.

پزشک معمولاً این روش را در موارد زیر توصیه می كند اگر 1) اطلاعات بدست آمده از بیوپسی احتمالاً در برنامه ریزی درمانی کمک کننده باشد. 2) پزشک نیازمند دانستن اندازه و وخامت آسیب و التهاب کبدی باشد و 3) به منظور ارزیابی تأثیر درمانی.

بیوپسی از کبد مناسب ترین روش در تأیید تشخیص شرایطی است که مستعد درمان است. بیماری هاي کبدی که بالقوه قابل درمان هستند شامل هپاتیت B و C هماکروماتوزیس، بیماری ویلسون، التهاب هپاتیت اتوایمون و کمبود alpha-1-antitrypsin هستند.

کنترل کردن سطوح آمینوترانسفرازها چگونه است؟

مسئله بسیار مهم این است که آزمون های دوره ای AST (SGOT) وALT (SGPT) بايد در طول زمان انجام شود. تا سطح سرمی افزایش یافته، ثابت مانده یا پایین آمده است، مشخص شود. برای مثال، بیماران تحت درمان با بیماری هپاتیت C مزمن از نظر آزمون های آنزیمی دوره ای باید ارزیابی شوند. هرگونه پاسخ به درمان باعث کاهش آنزیم های کبدی به سطح طبیعی یا نزدیک سطح طبیعی می شوند، بيماران مبتلا به هپاتیت C كه پس از اتمام دوره درمان بيماریشان دوباره عود می كند معمولاً سطح غیر طبیعی آنزیم های کبدی را نشان مي دهند.

سایر آنزیم های کبدی چگونه هستند؟

جدا از آنزیم های AST وALT سایر آنزیم ها شامل آلکالین فسفات، 5¢-nucleotidase و گاماگلوتامیل ترانس پپتیداز (GGT) هستند که اغلب به منظور تشخیص بیماری های کبدی ارزیابی می شوند.

ما توجه و دقت خود را به آنزیم های AST وALT محدود نموده ایم زیرا این آنزیم ها از نظر بیوشیمیایی به یکدیگر وابسته بوده و بسیار مهم هستند. این دو آنزیم در رده مهمترین آنزیم های کبدی قرار گرفته اند.

 

            

       مترجم دکتر متین محمدی پور - محیانیوز
چهارشنبه 31/5/1386 - 14:39
مصاحبه و گفتگو

در پي موفقيت رولينگ، نويسنده مجموعه داستان هاي هري پاتر، نتايج يك مطالعه انجام‌شده در انگليس نشان مي‌دهد، نويسندگي پرطرفدارترين شغل در اين كشور است.

طبق يك نظرسنجي، تقريبا 10درصد از انگليسي‌ها آرزوي‌شان اين است كه نويسنده باشند.

بر اساس اين مطالعه، زنان انگليسي بيش‌تر از مردان به نويسندگي تمايل دارند و اين مسئله براي زنان بالاي 35 تا 50 سال بيش‌تر است.

به گزارش روزنامه‌ گاردين، اگرچه حرفه‌ نويسندگي به‌طور سنتي حرفه‌ برتر در انگليس نيست، اما موفقيت و شهرت فراواني كه "جي.كي. رولينگ" - خالق داستان‌هاي هري پاتر - در سال‌هاي اخير به‌دست آورد، اين علاقه را نزد شهروندان انگليسي افزايش داده است.

اگرچه اين مطالعه درباره‌ ژانر مورد علاقه انگليسي‌ها براي نوشتن كتاب سؤالي نكرده، اما بعد از چاپ مجموعه‌ كتاب‌هاي هري پاتر، ميزان ارائه‌ آثار ادبيات كودك به مؤسسات انتشاراتي در انگليس افزايش چشم‌گيري يافته است.


              YJC

چهارشنبه 31/5/1386 - 14:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته