• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 244
تعداد نظرات : 27
زمان آخرین مطلب : 3993روز قبل
ادبی هنری

 

شنبه 17/10/1390 - 22:55
عقاید و احکام

توجّه به اینکه روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حدّ خاصی است و از آن پس آرام می گیرد. هیچ فردی از تصاحب زیبا رویان و هیچ زنی از متوجّه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره هیچ دلی از هوس، سیر نمی شود.

نگاه حرام
چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است، اگر چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می شود و نگاه ما، عبادت و سبب رشد و تکامل خواهد شد، و اگر آن را رها کنیم تا به هر چه هوی و هوس دستور داده نگاه کند، زیانهای متعددی متوجه انسان خواهد شد، و به گناهان ناخواسته ای دچار خواهد شد، مگر فاصله نگاه تا گناه چه قدر است؟

اگر عقل و خرد انسان در اختیار چشم قرار گیرد، پیامدهای روانی و غیر روانی فراوانی در پی خواهد داشت که ممکن است انسان را به تباهی بکشاند.

حضرت علی(علیه السلام) فرمود: «اَلعَینُ جاسُوسُ القَلبِ وَ بَرید العَقل؛(۱) چشم جاسوس و مأمور دل و نامه رسان عقل است».

در جای دیگر فرمود: «اَلعَین بَریدُ القَلب؛(۲) چشم پیغام رسان دل است.»

کلمه «جاسوس» در روایت اول نشان از آن دارد که چشم بر دل مؤثر است، چون جاسوس هرچه گزارش دهد دل و فرمانده می پذیرد، چنانکه سخنان پیغام رسان برای پیغام دهنده حجّت و اعتبار دارد. از اینجا می توان حدس زد که نگاه، تأثیرات عمیقی بر روح و روان انسان می گذارد.
گام اول در روابط نامشروع نگاه آلوده است و گام گذاران در این وادی، چه بسا گرفتار عادت مذموم دائمی خواهند شد. روان شناسان، چشم چرانی را نوعی بیماری روانی می شمارند. بینایی، یکی از مهم ترین اعضا برای تحریکات جنسی است. اگر فرد تنها از نظربازی برای ارضای کشش جنسی استفاده کند، دچار نوعی انحراف شده است معمولاً شخص نَظَر باز با مشاهده و نگاه ارضا نمی شود و به همین جهت گاه مبتلا به استمناء و خود ارضائی می شود

در روایت دیگری تعبیر ظریف تری آمده، آنجا که علی(علیه السلام) فرمود: «القلب مصحف البصر؛ دل کتاب (دست نوشته) دیده است» یعنی این نگاه است که هرگونه بخواهد کتاب دل را می نویسد و بر آن نوشتاری بوجود می آورد. پیامدهای نگاه را در چند بخش مورد بررسی قرار می دهیم.

الف: پیامد روانی

۱ـ نوعی بیماری یا عادت مذموم

گام اول در روابط نامشروع نگاه آلوده است و گام گذاران در این وادی، چه بسا گرفتار عادت مذموم دائمی خواهند شد. روان شناسان، چشم چرانی را نوعی بیماری روانی می شمارند. بینایی، یکی از مهم ترین اعضا برای تحریکات جنسی است. اگر فرد تنها از نظربازی برای ارضای کشش جنسی استفاده کند، دچار نوعی انحراف شده است معمولاً شخص نَظَر باز با مشاهده و نگاه ارضا نمی شود و به همین جهت گاه مبتلا به استمناء و خود ارضائی می شود.(۳)

منابع دینی نیز قرنها قبل از روانشناسان، چشم چرانی را نوعی انحراف و بیماری دانسته است رسول خدا(ص) فرمود: «لکلّ عضوٍ من ابن آدم حظٌّ من الزّنا العین زناها النّظر؛(۴) هر عضوی از بنی آدم بهره ای از زنا دارد، و زنای چشم نگاه کردن (به بدن نامحرم) است.»

۲ـ کاهش آرامش روانی و افزایش التهاب و اضطراب

چشم چرانی آرامش روحی و روانی انسان را نابود ساخته و فرد را دچار اضطراب و تشویش می نماید.(۵)

استاد شهید مطهری می گوید: «با توجّه به اینکه روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حدّ خاصی است و از آن پس آرام می گیرد. هیچ فردی از تصاحب زیبا رویان و هیچ زنی از متوجّه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره هیچ دلی از هوس، سیر نمی شود. تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنی است و همیشه مقرون به نوعی احساس محرومیت و دست یافتن به آرزوها و به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماری های روانی می گردد که امروزه در دنیای غرب بسیار به چشم می خورد.»(۶)

عقل

۳ـ بیمار شدن عقل

امام علی(علیه السلام) در این باره می فرماید: «قرین الشّهوة مریض النّفس معلول العقل؛(۷) کسی که با شهوت همراه است جان و عقلش مریض و بیمار است.»

و در جای دیگر فرمود: «ذهاب العقل بین الهوی و الشّهوة؛(۸) نابودی عقل در هوا(پرستی) و شهوت است.»

وقتی عقل بیمار شد تصمیم گیریها و رفتارهای انسان نیز بیمارگونه خواهد بود.

۴ـ تنوع طلبی

ویل دورانت می گوید: «فساد پس از ازدواج بیشتر محصول عادت های پیش از ازدواج است.»(۹)

در ادامه سخنان خود می گوید: «میل به تنوع(طلبی) گرچه از همان آغاز در بشر بوده است. ولی امروزه به سبب اصالت فرد در زندگی نو و تعدد محرکات جنسی (از جمله چشم چرانی) در شهرها و تجاری شدن لذّت جنسی ده برابر گشته است.»(۱۰)
جوانانی که از طریق نگاههای هوس آلود بهم رسیده و ازدواج و پیوند زندگیشان بر اساس این بنیان سست بنا شده است همیشه طرفین، خصوصاً زنان این نگرانی را دارند که نکند همسرش دوباره صید نگاه دیگری شود و زندگی او از هم بپاشد، و همین نگرانی همیشگی در عدم آرامش روحی و روانی او کافی است که زندگی او را به تلخ کامی بکشاند

ب-پیامدهای خانوادگی و اجتماعی نگاه

۱ـ بدنامی طرفین

چه بسیاری دوستی ها و ارتباط های نامشروع که از نگاه و یک چشمک زدن آغاز شده ولی نگاه های هوس آلود و تداوم آن و تسلّط طبیعی شهوت آن را به ناکجا آباد کشانیده، سبب بدبختی و بدنامی طرفین گردیده و حتی افشا شدن برخی از این روابط بعد از ازدواج، کانون گرم خانوادگی را متلاشی نموده، سبب بروز مشکلات خانوادگی و اجتماعی شده است.

در تحقیقی که در نیواورلئان آمریکا(۱۹۸۲) در مورد خودکشی انجام گرفته است مشخص شده که ویژگی مهم عدّه ای از زنانی که دست به خودکشی زده اند، این است که پس از نگاه های حرام و برقراری ارتباط و بچه دار شدن نتوانسته اند همسر را برای خود حفظ کنند.اینان تا توانسته اند از نگاهها و بدن خود به سایرین بهره داده اند به این امید که شاید کسی نیز حاضر شود در غم ها و شادی های آنها شریک باشد، ولی نتوانسته اند به این مقصد نایل شوند،(۱۱) چرا که مردی که با نگاه شهوت آلود در داخل زندگی او آمد با نگاه به دیگری نیز می رود.

۲ـ مقایسه های هوس آلود

زنی که سال ها در کنار شوهر و در مشکلات با او زندگی کرده، پیداست اندک اندک بهار چهره اش، شکفتگی خود را از دست می دهد و روی در خزان می گذارد و در چنین حالی است که سخت محتاج مهربانی و وفاداری همسر خویش است، امّا ناگهان زن جوان تری از راه می رسد و در کوچه و بازار و اداره و مدرسه با پوشش نامناسب خود و نگاههای حرام به همدیگر، فرصت مقایسه ای را پیش می آورد که مقدمه می شود برای ویرانی اساس خانواده.(۱۲)
امام هشتم می فرمایند: نگاه کردن به موی زنان شوهردار و غیر آنها حرام است چون باعث تحریک(شهوت) مردان و کشیده شدن به فساد و وارد شدن به چیزی می شود که برای او حلال و زیبا نیست و همین طور نگاه کردن به چیزهایی که مانند مو می باشد حرام است

دختران جوانی که امروزه در اوج نشاط و شادابی مغرور از دلبری ها و جلوه گری هاست و سعی می کنند با آماده نمودن جاذبه های تحریکی نگاههای دیگران را صید کنند باید بدانند که در فردایی نه چندان دور، خود دچار سرنوشت فرهنگ مقایسه خواهند شد و همان سرنوشتی را که برای دیگران رقم زده اند، برای خود او رقم می خورد.

۳ـ نگرانی دائمی

جوانانی که از طریق نگاههای هوس آلود بهم رسیده و ازدواج و پیوند زندگیشان بر اساس این بنیان سست بنا شده است همیشه طرفین، خصوصاً زنان این نگرانی را دارند که نکند همسرش دوباره صید نگاه دیگری شود و زندگی او از هم بپاشد، و همین نگرانی همیشگی در عدم آرامش روحی و روانی او کافی است که زندگی او را به تلخ کامی بکشاند.

۴ـ از هم پاشیدگی خانواده

بسیاری از ازدواج هایی که از نگاههای خیابانی، پارک و دانشگاه ها شروع شده اند یا به سرانجام روشنی نرسیده، یا قبل از ازدواج رها شده و حاصلی جز بدنامی نداشته اند.(۱۳) عشقی که با نگاه آمده با نگاه هم می رود.

۵ ـ زایش گناه

در منابع دینی به شدّت روی این مسئله تکیه شده که گناه، گناه می آورد، از جمله امام صادق(علیه السلام) فرمود: «النّظرة بعد النّظرة تزرع فی القلب الشهوة و کفی بها لصاحبها فتنة؛ نگاه پی در پی در قلب، شهوت ایجاد می کند و همین برای انحراف بیننده کافی است.»

از جمله مطالبی که امام هشتم در جواب محمد بن سنان فرمود این است: «نگاه کردن به موی زنان شوهردار و غیر آنها حرام است چون باعث تحریک(شهوت) مردان و کشیده شدن به فساد و وارد شدن به چیزی می شود که برای او حلال و زیبا نیست و همین طور نگاه کردن به چیزهایی که مانند مو می باشد حرام است.»(۱۴)

لذا بهترین راه برای دوری از شهوات حرام، چشم پوشی از نگاه حرام است.

علی(علیه السلام) فرمود: «نعم صارف الشهوات غضّ الابصار؛(۱۵) چشم پوشی از نگاه (حرام) بهترین عامل بازدار از شهوت است.

شنبه 17/10/1390 - 22:43
خواص خوراکی ها

همچنین پزشکان و متخصصان تغذیه خواص انار را به ۵۰ مورد تقسیم کرده‌اند:

۱. پوست و ریشة انار ضدکرم

۲. انار معتدل، مقوی، ملین، ادار آور و ضد تشنگی

۳. اگر بعد از غذا انار شیرین خورده شود رنگ چهره زیبا و غذا آسان هضم می‌شود.

۴ کسانی که لاغر هستند خوردن انار برای آن‌ها مفید است البته نوع شیرین آن

۵ انار شیرین برای کسانی که یرقان دارند مفید است، یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل شود.

۶ انار شیرین سرفه را تسکین می‌دهد و صدا را باز می‌کند (برای کسانی که آواز می‌خوانند)

۷. انار شیرین خارشهای بدن را تسکین می‌دهد.

۸.  طبع انار ترش سرد است.

۹.  مقوی معده و کبد است، البته انار شیرین

۱۰. کسانی که زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور کلی زیاده‌روی در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد.

۱۱.  جهت درمان زخمهای دهان روزی چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزمزه نمایید.

۱۲.  جهت درمان زخم داخل بینی یا گوشت اضافی روی زخم‌ها آب انار ترش را بجوشانید تا غلیظ شود، سپس با عسل مخلوط نمایید و بر روی آن‌ها بمالید.

۱۳. رب انار مقوی بدن و چاق کننده است.

۱۴. رب انار یبوست می‌آورد.

۱۵. خوردن انار غم و اندوه را از بین می‌برد.

۱۶. کسانی که میل به خوردن خاک و چیزی دیگر دارند با خوردن رب انار از بین می‌رود.

۱۷. خانمهای حامله اگر در دوران حاملگی رب انار بخورند ویار آن‌ها از بین می‌رود.

۱۸. برای از بین بردن ترشحات سادة زنانگی از دمکردة گل انار روزی ۲ استکان استفاده شود. ۵ گرم گل خشک در ۲۰۰ سی‌سی آب جوش ۲۰ دقیقه دم کرده، بنوشید.

۱۹. برای کسانی که خروج مقعد دارند پوست انار خشک یا تازه را در آب بجوشانند صاف کرده و بعد از هر بار اجابت مزاج در داخل آب نیمگرم یا سرد آن بنشینند. برای کسانی که بواسیر دارند این عمل مفید است.

۲۰. کسانی که کرم دارند حدود سه یا چهار گرم پوست انار را با یک لیوان آب گرم میل نمایند. بهتر است یبوست نداشته باشند اگر چنانچه یبوست دارند یک روز قبل از خوردن پودر پوست انار مسهل یا سوپ‌های ملایم بخورند و ۲ ساعت بعد از خوردن پودر پوست انار مقداری سوپ میل شود.

۲۱. کسانی که کم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می‌کنند از دم کرده یا جوشاندة برگ انار به عنوان چای استفاده (۱۰ گرم در ۲۵۰ سی‌سی آب) کنند.

۲۲ دم کردة برگ انار می‌گرن را برطرف می‌نماید. ۵ عصر و آخر شب یک لیوان میل شود. ۵ گرم گل انار در یک لیوان آب جوش دم کرده.

۲۳. برای درمان کرم کدو بین ۶۰ تا ۹۰ گرم پوست خشک کردة ریشه با ساقة انار را در ۲ لیوان آب به مدت ۲ شبانه روز خیس کرده سپس با حرارت ملایم آن را جوشانده تا آب به یک لیوان برسد، سپس صاف نموده در ۲ یا ۳ نوبت با کمی عسل مخلوط کرده میل شود. بعد از آن بیمار هنگام اجابت مزاج بر روی یک ظرف آب نیم گرم بنشیند تا کاملاً کرم کدو که همانا سر آن می‌باشد دفع گردد زیرا اگر سر آن باقی بماند مجدداً رشد می‌نماید. اما برای از بین بردن کرم کدو داروهای شیمیایی البته زیر نظر پزشک بهتر است.

۲۴. در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زیرا ممکن است ایجاد مسمومیت نماید.

۲۵. جوشاندة پوست انار جهت ترشحات سفید خانم‌ها مفید است.

۲۶. از ترکیب گلهای له شدة انار با روغن کنجد برای سوختگی استفاده می‌شود.

۲۷. طبع انار سرد و‌ تر است.

۲۸. پوست آن سرد و خشک است.

۲۹. انار شیرین طبیعت سرد، معتدل و کمی‌تر دارد.

۳۰. انار تولید کنندة اخلاط صالح است. همانا دو گونه خلط وجود دارد یکی مفید و دیگر غیر مفید که انار تولید کننده نوع مفید آن است.

۳۱. برای رفع درد سینه یا سرفه خشک سر انار را سوراخ کرده سپس روغن بادام شیرین داخل آن ریخته و روی آتش بگذارند تا روغن جذب شود آن‌گاه بخورند بسیار خوب است.

۳۲. انار ترش نیروی جنسی را کاهش می‌دهد.

۳۳. عصارة گل انار و گلاب برای ورم چشم مفید است. بصورت ضماد با احتیاط مصرف شود.

۳۴. گل انار با آب بارهنگ برای زخمهای آلات تناسلی آقایان مفید است. گل انار + عرق بید + عرق بیدمشک + عرق کاسنی + بارهنگ سپس زخم را بشویید.

۳۵. به جای گل ما می‌توانیم از پی سفید داخل انار استفاده کنیم. (مورد شماره ۳۴)

۳۶. کسانی که می‌خواهند نوزادی زیبا داشته باشند در دوران حاملگی در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.

۳۷. خوردن انار مستی را رفع می‌کند.

۳۸. انار جهت صفرا و تب صفراوی مفید است. قبل از غذا میل شود.

۳۹. بهترین موقع خوردن انار صبح ناشتا با کمی گلپر است.

۴۰. جوشاندة گل انار درمان کنندة پیوره و خون ریزی لثه می‌باشد.

۴۱. پودر پوست انار برای التیام زخمهای کهنه مفید است.

۴۲. کسانی که مزاج گرم دارند انار ترش برای آن‌ها مفید است.

۴۳. اگر انار با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگیری می‌کند.

۴۴. امام صادق (ع) می‌فرمایند: بخورید انار را با پرده‌های وسط آن تا معده را صیقل دهد و هوش را زیاد کند.

۴۵. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: به کودکان خود انار دهید تا زود‌تر به سخن آیند.

۴۶ کسانی که بیماری قند دارند از انار استفاده کنند.

۴۷. اگر آب انار را با شکر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام بجوشانیم و نیم گرم میل شود باز کنندة ادرار و تقویت کنندة دستگاه ادرار و مثانه است.

۴۸. انار دفع کنندة مضرات دخانیات می‌باشد.

۴۹. اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبیدة آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف می‌کند.

۵۰. اشخاصی که دارای طبع سرد و‌تر هستند بعد از خوردن انار کمی زنجبیل با نبات بخورند

شنبه 17/10/1390 - 16:12
دانستنی های علمی

سونا و حمام بخار خشک که از یک سنت دیرینۀ فنلاندی ریشه می گیرد، شهرت و محبوبیت زیادی در کشورهای صنعتی به دست آورده است. اما واقعاً فواید و مضرات سونا برای سلامتی، برای تمام سنین را می شناسید؟

patogh90.com بزرگترین سایت تفریحی و فرهنگی ایرانیان

درحالی که حمام یا حمام ترک (حمام بخار مرطوب) از جنوب اروپا آمده است، سونا یا حمام گرم و خشک از اروپای شمالی می آید. اگر سونا در فرانسه رایح است دلیلش یک سنت جهانی  و قدیمی است. برای بهره بردن از یک سونای امن و سالم، باید یک سری از عوارض جانبی و یک سری از فواید سونا را در خاطر داشته باشید.

فواید سونا
علی رغم ترشحات غیرقابل اغماض غدد درون ریز و واکنش های فوری و سریعی که سیستم قلب و عروق  (گرما جریان خون را بیشتر کرده، ضربان قلب را بالا می برد) از خود نشان می دهند، سونا عموماً برای همۀ سنین، از خردسال تا بزرگسال قابل تحمل است. طبق تحقیقات بیشمار علمی، سونای منظم برای سلامتی خطری ندارد، حتی بالعکس شستشو و پاک شدن، آرامش و آسایش را برای شخص به ارمغان می آورد، به علاوه سیستم دفاعی طبیعی بدن را نیز تقویت می کند، خصوصاً این که برای مبارزه با استرس و بیماری ها، سیستم گردش خون را  به حرکت می اندازد وپوست را نیز تقویت می کند.

سونای منظم در دراز مدت، تأثیرات خاصی دارد:
برخلاف آنچه که تصور می شود، سونا برای کنترل تنفس کسانی که مبتلا به فشارخون هستند و همچنین توان بخشی و دوره نقاهت بعد از سکتۀ قلبی مفید است؛

سونا همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به آسم وبرونشیت مزمن نیز مفید باشد؛
سونا برای رماتیسم های التهابی (آرتروز،  پلی آرتروئید رماتوئید)، دردهای مفصلی، کشیدگی ماهیچه ها و فیبرومیلاژیا نیز اثر بخش است؛

در بعضی موارد عفونت های پوستی مانند پسوریازیس نیز، سونا مؤثر و درمانگر است. (سونا از خشک شدن پوست جلوگیری می کند). درعوض ممکن است عرق کردن برخی موارد اگزما یا درماتیت آتوپیک (درماتیت آتوپیک عبارت است از یک بیماری التهابی مزمن پوست که غالباً با سایر  بیماریهای آلرژیک مثل آسم یا تب یونجه که دستگاه تنفسی را درگیر میکنند همراه است) را تشدید کند.

عوارض جانبی سونا کدامند؟
سونا برای افراد مبتلا به این بیماری ها می تواند خطرناک باشد: آنژین ناپایدار، سکتۀ قلبی وتنگی شدید دریچه آئورت. در بسیاری از موارد، در بیماری عروق کرنر، به شرطی که شرایط بیماری ثابت باشد، و در بیماری نکروز میوکارد، در شرایطی که بیماری کهنه باشد، سونا بی خطر است.

به ندرت پیش می آید که شخصی (بدون مصرف مشروبات الکلی) در طول مدت سونا  با سکتۀ قلبی یا مرگ آنی مواجه شود. با اینحال به غیر از بیماری های شناخته شدۀ شدید ( مثل سرطان، بلافاصله بعد از انفارکتوس میوکارد، یا عفونت های شدید مانند سرماخوردگی یا برونشیت) بیشتر مردم عادی می توانند بدون هیچ خطری به سونا روی آورند و از فواید آن بهره مند شوند. به خاطر داشته باشید که مصرف برخی داروها مانندداروهای فشارخون قبل از ورود به سونا ممکن است عوارض جانبی جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

مصرف الکل قبل از سونا اکیداً ممنوع
مصرف مشروبات الکلی از بدترین دشمنانی است که می تواند وجود داشته باشد، چرا که افت فشار خون را تشدید می کند و باعث بروز مشکلاتی نظیر اختلال در ضربان قلب و درنتیجه ایست قلبی می شود. بنابراین ممنوعیت نوشیدن الکل از ابتدایی ترین و اصلی ترین موارد قبل از ورود به سونا است!

آیا سونا لاغر میکند؟
برخلاف تصورات عامه، سونا رفتن منظم باعث لاغری نمی شود. این درست است که استفاده از سونا  آب بدن را ( و نه چربی را) به شکل عرق کاهش می دهد، اما این مایعات از دست رفته سریعاً با نوشیدن آب دوباره جذب بدن می شوند

شنبه 17/10/1390 - 16:11
آلبوم تصاویر

WojtekKwiatkowski14

 

WojtekKwiatkowski16

 

WojtekKwiatkowski17

 

WojtekKwiatkowski18

 

شنبه 17/10/1390 - 16:5
لطیفه و پیامک
ا                                          اون لحظه که گفتی : یکی بهتر از تورو پیدا کردم

یاد اون روزایی افتادم که به ۱۰۰ تا بهتر از تو گفتم من بهترینو دارم  . .


تو مپندار که خاموشی من ذکر فراموشی توست

بلکه هر لحظه دلم مست تماشایى توست .


                               یک عمر قفس بست مسیر نفسم را / حالا که دری هست مرا بال و پری نیست

حالا که مقدر شده آرام بگیرم / سیلاب مرا برده و از من اثری نیست

بگذار که درها همگی بسته بمانند / وقتی که نگاهی نگران پشت دری نیست


دیدگانت را نبند ، نگاهت را ندزد ، تو که میدانی آیه آیه ی زندگیم

از گوشه ی چشمانت تلاوت می شود . .

شنبه 17/10/1390 - 15:40
لطیفه و پیامک

باران همیشه می بارد، اما مردم ستاره را بیشتر دوست دارند.

 نامردیست آن همه اشک را به یک چشمک فروختن . . .

.

.

.

عقل گفت که دشوارتر از مردن چیست؟

 عشق فرمود فراق از همه دشوارتر است . . .

.

.

.

کوچه پس کوچه این شهر تو را می بوید

عطر خوش بوی تنت ناب تر از مُشک و گلاب

بوسه ای از لب شیرین تو شد سهم دلم

این غزل جای من امشب شده بد مست و خراب . .

شنبه 17/10/1390 - 15:36
خواص خوراکی ها

کیوی در ابتدا در کشور چین به عمل آمده و در آن کشور به نام دیگری آن را می‌شناخته‌اند، زمانی که کشاورزان نیوزیلند شروع به کشت این میوه و در نهایت صادر کردن آن به سایر کشورها نمودند این میوه به «کیوی» معروف شد. از این میوه به عنوان میوه ملی چین نیز یاد می‌کنند.

گوشت میوه کیوی سبز کمرنگ بوده و دارای دانه‌های سیاه رنگ می‌باشد و از عطر و طعم خاص و فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

کیوی: شاهکار خلقت

میوه کیوی سرشار از مواد مغذی معدنی و ویتامین‌ها است. این میوه شامل مقدار قابل توجهی ویتامین A، C و E است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان حلال در آب است که بدن را از ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان حفظ می‌کند.

ویتامین E نیز تأثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی‌اکسیدان حلال در چربی است، میوه کیوی به دلیل داشتن این دو ویتامین به حفاظت بدن در مقابل «رادیکال‌های آزاد» حفظ می‌کند.

فیبر غذایی موجود در کیوی برای درمان بیماری‌هایی مثل دیابت از طریق کنترل سطح قند خون مفید است. مصرف کیوی همچنین از ابتلا به سرطان روده جلوگیری می‌کند و مقدار فیبر بالای آن مقدار سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

پزشکان همچنین به بیمارانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، توصیه می‌کنند که روزانه این میوه را مصرف کنند تا شانس دومین سکته قلبی در آنان کاهش یابد.

از دیگر فواید این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم

* جلوگیری از سرفه و خس‌خس گلو به خصوص در کودکان

 فواید میوه کیوی

این میوه کوچک و قهوه‌ای رنگ یکی از غنی‌ترین منابع برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد. کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و میزان ویتامین C موجود در کیوی از پرتقال بیشتر است. این میوه همچنین منبع خوبی از پتاسیم، فیبر و میزان قابل توجهی از ویتامین‌های A و E می‌باشد.

 جلوگیری از بیماری‌های تنفسی

از بروز آسم و سایر بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام‌شده در ایتالیا که بر روی ۱۸۰۰۰ نفر از کودکان ۶ تا ۸ سال انجام شد، حاکی از آن است که کیوی دارای اثرات درمانی بر روی بیماری‌های تنفسی می‌باشد. در این تحقیق ثابت شد کودکانی که در هفته ۵ تا ۷ واحد میوه کیوی و مرکبات مصرف می‌کردند ۴۴ درصد کمتر از سایر کودکان (که یک‌بار در هفته کیوی مصرف می‌کردند) دچار خس‌خس سینه می‌شدند.

ویتامین E نیز تأثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی‌اکسیدان حلال در چربی

است، میوه کیوی به دلیل داشتن این دو ویتامین به حفاظت بدن در مقابل «رادیکال‌های آزاد» حفظ می‌کند

سرفه‌های شبانه ۲۷ درصد، تنگی نفس ۳۲ درصد، آبریزش بینی ۲۸ درصد، خس خس شدید ۴۱ درصد و سرفه‌های مزمن تا ۲۵ درصد کاهش یافته بود و همه این موارد در اثر مصرف زیاد مرکبات و کیوی که از ویتامین C بالایی برخوردارند، می‌باشد.

خواص پوست و دانه کیوی

علاوه بر این که گوشت میوه کیوی دارای فواید زیادی می‌باشد، پوست و دانه‌های آن نیز فواید چشمگیر تغذیه‌ای دارند. روغن دانه کیوی حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیک اسید می‌باشد که یک اسید چرب امگا – ۳ است. این اسیدهای چرب نمی‌توانند در بدن ساخته شوند، لذا باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. تحقیقات حاکی از آن است که اسیدآلفالینولنیک می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی مؤثر باشد. پوست میوه کیوی قابل خوردن می‌باشد و حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. از آنجایی که مقادیر زیادی از ویتامین در زیر پوست میوه‌ها از جمله کیوی وجود دارد، لذا خوردن کیوی با پوست، در مقایسه با زمانی که پوست آن را می‌گیریم میزان ویتامین C وارد شده به بدن را افزایش می‌دهد.

سلامت دستگاه گوارش

کیوی منبع غنی از فیبر می‌باشد و می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین در دفع مواد سمی از روده موثر است، در نتیجه از سرطان روده جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کیوی از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و در پیشگیری از سایر مشکلات معده و روده مؤثر است.

سلامـت قلـب و عروق

خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات انجام‌شده افرادی که روزانه به مدت ۲۸ روز، ۲ تا ۳ عدد کیوی می‌خوردند از تشکیل لخته در خون آن‌ها به میزان ۱۸ درصد کاسته شده بود و همچنین تری‌گلیسیرید خون آن‌ها تا ۱۵ درصد کاهش یافته بود؛ این امر به نوبه خود سبب کاهش رسوب و تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها شده و در نتیجه، در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی بدن را مصون نگه می‌دارد.

نکات مهم

کیوی از جمله میوه‌هایی است که حاوی اگزالات می‌باشد. زیاد شدن این ماده در بدن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی گردد، لذا افرادی که دارای مشکلات معده و یا مشکلات کیسه صفرا می‌باشند، بهتر است در خوردن کیوی احتیاط نمایند. همچنین افرادی که نسبت به آناناس و خربزه حساسیت دارند باید از خوردن کیوی نیز اجتناب نمایند، زیرا ممکن است نسبت به کیوی هم حساسیت داشته باشند.

فواید تغذیه‌ای بی‌شمار کیوی را نباید نادیده گرفت. خوردن کیوی یکی از راه‌های کمک به حفظ پیشرفت سلامت بدن می‌باشد!

سلامت پوست

کیوی سرشار از ویتامین E است. این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان بوده که می‌تواند از تخریب سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و در نتیجه بر سلامت و بهداشت پوست اثرات مثبت دارد.

 سلامت سیستم ایمنی

کیوی به علت داشتن ویتامین C به میزان زیاد و همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوان در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

 کیوی و فشار خون

کیوی منبع غنی از یک الکترولیت مهم به نام پتاسیم می‌باشد. پتاسیم با تنظیم کردن مایعات و الکترولیت بدن نقش مهمی در سلامت و فعالیت سلول‌های بدن ایفا می‌کند و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک موثری می‌نماید.

خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که خوردن روزانه سه عدد کیوی، فشار خون را کاهش می‌دهد. در این پژوهش از ۵۰ مرد و ۶۸ زن با میانگین سنی ۵۵ سال خواسته شد که به مدت هشت هفته هر روز سه کیوی یا یک سیب بخورند. نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر کیوی در کاهش فشار خونبیشتر از خوردن سیب بود به گونه ای که میانگین فشار خون را به میزان ۳٫۶ میلی متر جیوه نسبت به دیگران کاهش داد.

 مبارزه با ناتوانی جنسی در مردان

کیوی حاوی آمینواسیدی به نام «آرژینین» بوده که می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی مردان موثر باشد.

 اثرات آن بر سلامت جنین

کیوی حاوی ماده ارزشمندی به نام «فولات» می‌باشد که وجود آن برای زنان به ویژه در دوران قبل از بارداری و در دوره بارداری ضروری است. این ماده به رشد سلول‌های خون جنین کمک می‌کند.

 کیوی و سلامت چشم

کیوی منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این ترکیبات به طور طبیعی در چشم انسان وجود دارند. لوتئین از بروز برخی بیماری‌های چشمی از قبیل آب مروارید و آب سیاه پیشگیری می‌کند. زآگزانتین نیز همراه با لوتئین عمل کرده و در سلامت و بهداشت چشم مؤثر می‌باشد. طی تحقیقات انجام شده، خوردن ۳ عدد یا بیشتر میوه کیوی در روز می‌تواند خطر ابتلا به پیرچشمی را که اکثراً در افراد میانسال اتفاق می‌افتد، کاهش دهد.

 کیوی و سرطان

میوه کیوی حاوی «فلاوونوئید» و «کاروتنوئیدها» می‌باشد که دارای اثرات آنتی‌اکسیدان هستند. این «فیتونوترینت‌ها» از DNA بدن محافظت کرده و در نتیجه با جلوگیری از آسیب دیدن DNA می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری نمایند.

در نهایت این که

پزشکان به افرادی که از طعم میوه کیوی، تجربه‌ی خوبی ندارند توصیه کرده‌اند که این میوه را به دلیل وجود مواد بسیار مغذی آن مصرف کنند.

شنبه 17/10/1390 - 15:30
خواص خوراکی ها

 

گیاه ریواس ویتامین های آ ،‌ب و ث دارد و خوردن آن سبب می شود که لوزالمعده، انسولین بیشتری ترشح کند و قند خون کاهش یابد.
خوردن ریواس باعث ترشح بیشتر انسولین می شود
به گزارش ایرنا ،‌ریواس یا ریباس، گیاهی است از تیره ی ترشک ها ( هفت بندها ) و دارای ساقه های هوایی و برگ های آن محتوی مواد ذخیره ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده خوراکی قرار می گیرد.
،‌ریواس مسرّت بخش و قابض و مقوی معده و روده هاست و نیز پاک کننده کبد و اشتها آور و صفرا بر و ضد استفراغ است.
برای تنگی نفس و بواسیر نیز مفید است ، قند و چربی و فشار خون را پایین می آورد.
عصاره ریواس برای تقویت بینایی بسیار مؤثر است اما مصرف عصاره ریواس ـ به علت داشتن اسید اگزالیک ـ برای مبتلایان به سنگ کلیه و بیماریهای کلیوی خوب نیست.
ریواس هنگام بهار در نواحی گوناگون ایران، دامنه ی کوه ها، کنار رودخانه ها و مناطق برخوردار از آب های راکد می روید و برگ ضخیم و گوشت دار این گیاه مصرف غذایی دارد. تکثیر ریواس معمولاً با کشت در خزانه و انتقال به کشتزار و یا از طریق کشت بذر تازه صورت می گیرد.
خواص درمانی
ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت معده و کبد مفید می باشد.
خوردن ریواس برای بیماران تب دار و بی اشتها مفید است و یرقان ، وسواس ، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان ۱۰۰ گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. خوردن ریواس را نباید در برنامه ی غذایی از یاد بُرد.
ریواس را برای تهیه ی خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.
ریواس اثر ملین داشته و اشتها آور است و برای افزایش اشتها و یبوست مفید می باشد. مصرف ریواس برای مبتلایان به سنگ کلیه و ناراحتی های مثانه خطرناک است.
شیر مادرانی که ریواس می خورند، در نوزادان تولید اسهال می کند. ریواس، مقوی قلب و اعصاب بوده و برای درمان بواسیر مفید است.
ریواس به عنوان فعال کننده ی عملکرد دستگاه گوارش، ناقل نمک های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است. نخستین کار کرد آن در دهان این است که با تحریک جوانه های چشایی به واسطه ی مزه ی تلخ خوشایندش، موجب پاک شدن حفره ی دهان شده و دهان را برای چشیدن غذای بعدی آماده می سازد. این گیاه در معده سبب افزایش ترشح معدی و تحریک آن می شود. در نتیجه به طور کلی باعث بهبود عملکرد معده می گردد.
علاوه بر این با تحریک ترشح نمک های صفراوی از کبد، به تنظیم جذب چربی از روده کمک می کند.
ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده ی عملکرد روده ها (درمان یبوست و اسهال) را داشته و در درمان یرقان، خونریزی معدی- روده ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه ی چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم های چرکی سطحی و سوختگی های حاصل از حرارت کاربرد دارد.
افرادی که موی آن ها قهوه ای کم رنگ است، با استفاده از ریشه ی این گیاه می توانند به رنگ موی طلایی دست یابند. برگ های ریواس را می توان به عنوان حشره کش موثر برای دفع حشرات به کار برد.
ریواس با طعم منحصر به فرد خود، در بیشتر پس غذاها (دسرها ) و شیرینی ها استفاده می شود. تا پیش از سده ی ۱۸ کاربردی در پخت غذا نداشت.
گیاه یاد شده تا یکی دو روز در یخچال قابل نگهداری است. برای نگهداری طولانی تر ریواس، پس از بریدن ساقه ها، آن را منجمد می کنند. اگر ساقه های ریواس به طور خام مصرف شود، به شدت ترش خواهد بود. به طور معمول آن را با شکر یا عسل می پزند و یا در کیک ها مورد استفاده واقع می شود.
همچنین به تنهایی یا همراه یا توت فرنگی در تهیه ی ژله و مرباها به کار می رود. چاشنی هایی که با ریواس مصرف می شوند، عبارتند ازلیمو ، دارچین و زنجبیل
يکشنبه 4/10/1390 - 12:41
خواص خوراکی ها

جعفری ، داروخانه بدن

 

 یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مصرف جعفری می‌تواند جلوی ابتلای انسان به تومورهای مختلف سرطانی را بگیرد.

بر اساس این پژوهش جدید، جعفری معدن یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها به نام  «ﺁپی جنین» است که ضد حساسیت، ورم و درد به شمار می‌رود و همچنین در حفاظت بدن از ابتلا به تومورهای سرطانی مختلف نقش ایفا می‌کند.

همچنین جعفری به منزله دوست دستگاه گوارش است و آن را می‌توان داروخانه بدن انسان دانست، زیرا حاوی ماده مسکن دردهای لثه و دندان و تمیزکننده دهان است.

این پژوهش نشان داد، بارزترین فواید جعفری این است که به شکل‌گیری کلاژن که ماده پروتئینی طبیعی زیبایی و طراوت پوست به شمار می‌رود، کمک کرده و از طراوت پوست و مو به همراه چشم محافظت می‌کند.

بر اساس این پژوهش، خوردن جعفری با گوشت اهمیت ویژه‌‌ای دارد، زیرا اسیدی بودن آن را کنترل می‌کند و باعث تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی بویژه آنزیم‌های کیسه صفرا می‌شود و از این طریق به هضم چربی گوشت کمک می‌کند.

مصرف جعفری باعث کاهش نفخ شکم و دردهای معده ناشی از هضم نشدن درست غذا و غذاهای چرب می‌شود و در کاهش چربی خون، از بین رفتن درد و کاهش اسیداوریک به عنوان عامل بیماری نقرس نقش ایفا می‌کند.

يکشنبه 4/10/1390 - 12:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته