• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1088
تعداد نظرات : 353
زمان آخرین مطلب : 4395روز قبل
دعا و زیارت
روایت شده كه شیطان ، به درگاه فرعون آمد، و در را كوبید، فرعون گفت : كوبنده درب كیست ؟ شیطان گفت : اگر خدا بودى ، مى فهمیدى چه كسى درب را مى كوبد، فرعون گفت : اى ملعون داخل شو، شیطان گفت : ملعونى بر ملعونى وارد مى شود، پس داخل شد، فرعون به او گفت : چرا بر آدم سجده نكردى تا رانده درگاه خدا و مورد لعن خدا واقع نشوى ؟ در جواب گفت  چون مانند تو در صلب آدم بود، فرعون به او گفت : آیا بدتر از من و از خودت بر روى زمین سراغ دارى ؟شیطان در جواب گفت : انسان حسود از من و از تو بدتر است  چون حسد عمل نیك انسان را مى خورد، همچنانكه آتش هیزم را مى خورد و مى سوزاند
شنبه 19/2/1388 - 9:31
دعا و زیارت
مرحوم كلینى (ره ) از بعضى از اصحاب  روایت كرده كه گفت : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: بر (سختیهاى ) دنیا صبر كنید، زیرا دنیا ساعتى بیش نیست ، زیرا آنچه كه گذشته (دیگر) درد و رنج و سرور و خوشیش را نمى یابى ، و آنچه كه نیامده است پس تو نمى دانى آن چیست و فقط دنیاى تو آن لحظه اى است كه در آن هستى ، پس صبر كن در آن بر اطاعت خدا و روگردان از معصیت خدا.
در كتاب من لایحضره الفقیه آمده است كه على علیه السلام فرمود: هیچ روزى نمى گذرد بر فرزند آدم ، جز اینكه آن روز به او مى گوید: من روز جدید هستم ، و من بر تو شاهد و گواه هستم ، و در من حرف خوب بزن ، یا كار خیر انجام بده زیرا تو پس از من مرا هرگز نخواهى دید
شنبه 19/2/1388 - 9:29
دانستنی های علمی
شنیدن با شیوه‌ای مؤثر در واقع نوعی مهارت است. برای برقراری ارتباط والدین با فرزندانشان البته نه به وسیله وضع قوانین خشك، بلكه با همدلی و ایجاد نوعی پیوند عاطفی محكم.‌

خوب شنیدن و شنونده خوب بودن شامل چند مرحله است:

1- از متقاعد كردن بی‌چون و چرای فرزندتان دوری كنید

2- بدون هیچگونه دفاع یا مخالفتی از افكار و احساسات كودكتان استقبال كنید.

3- آنچه از او شنیده و درك كرده‌اید بیان كنید تا نشان دهید كه او را می‌فهمید.

4- از فرزند خود بخواهید كه اگر استنباط شما درست نیست آن را تصحیح كرده یا بیشتر توضیح دهد.

5- در تصمیم گیری عجله نكنید گاهی اوقات می‌شود تصمیمات را به تعویق انداخت و بیشتر راجع به آن صحبت كرد.

ابتدا آرامش خود را حفظ كرده و احساسات كودكان خود را كاملاً درك كنید. به او اجازه دهید كه همه‌ حرفهایش را بزند و تا قبل از تمام صحبتهای او نه صحبت كنید و نه تصمیم‌گیری كنید.

سكوت مهم است اما بیان آنچه از حرفهای او فهمیده‌ایم خیلی مهم است به این ترتیب او مطمئن می‌شود كه به همه صحبتهایش گوش داده و تك تك جملات او را فهمیده‌ایم.

در واقع با علاقه و دقت به او گوش دهیم. بدترین كاری كه پدر و مادر در این مواقع انجام می‌دهند این است كه احساسات، افكار و یا عقاید فرزند خود را حدس زده و پیش‌داوری می‌كنند.

هرچه بیشتر خود را آماده شنیدن كنیم و بتوانیم اوضاع را به نحو مؤثر و مطلوب در اختیار بگیریم كمتر در چرخه بحث و بگونگو قرار می‌گیریم. یك نكته مهم دیگر این است كه ما ملزم نیستیم فقط وارد ارتباط كلامی با فرزندانمان شویم بلكه ما می‌توانیم از تماس چشمی، لبخند، نگاههای پرمعنا و یا حتی قدم زدن با او استفاده كنیم.

شاید بوسیله یك نگاه یا لبخند بجا، یك بوسه به موقع و یك رابطه غیركلامی صحیح تاثیراتی به جا بگذاریم كه هرگز بوسیله یك ساعت جَدَل و گفتگو نتوان این كار را كرد. و مورد دیگر نحوه‌ بیان تصمیمی است كه اتخاذ كرده‌ایم و نظرمان را باید شیرین و كوتاه بیان كنیم، چون صحبتهای طولانی هم والدین و هم كودك را خسته می‌كند و تأثیر كلام را از بین می‌برد و زمانی كه شما اعلام می‌كنید كه او را فهمیده‌اید دیگر دلیلی برای ادامه بحث و صحبت بیشتر وجود ندارد.‌

مشكل اصلی ما در جلب اعتماد فرزندانمان است. آنها نیاز دارند كه ما وقت صرفشان كنیم و با دقت به آنها نگاه كرده و بشنویم تا فرزند بفهمد كه شما احساسش را فهمیده‌اید. حوصله به خرج دهید و از جملات <می‌دانم چه می‌خواهی بگویی> استفاده نكنید.

او را تشویق كنید كه شاید بتواند راه بهتری بیابد و این را به خاطر بسپارید كه این یك قانون و یك اصل است: <هرچه بیشتر گوش دهید بیش‌تر به شما گوش خواهند داد> و فقط كافی است كه با آنها روراست و صادق باشیم و لازم نیست برای هر مسئله كوچكی جلسه‌ مذاكره و گفت و شنود راه بیندازیم.

اصولاً چند نكته‌ حساس را اگر به كار بندیم، به راحتی می‌توانیم بین خود و فرزندمان ارتباط برقرار سازیم و در تمام تصمیم‌گیریهای او شریك باشیم.


به نقل از روزنامه اطلاعات15 اردیبهشت 88
جمعه 18/2/1388 - 17:58
بیماری ها

کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در سنین بلوغ کاهش سرعت رشد ضریب هوشی، ‌قدرت یادگیری و کاهش ظرفیت کاری را به دنبال دارد. وزارت بهداشت در گزارشی تغییرات رفتاری مثل خستگی و بی تفاوتی،افزایش ابتلا به بیماریها،افزایش غیبت از مدرسه، افزایش شیوع و شدت کم خونی فقر آهن در دوران بارداری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر مادران و افزایش و تولد نوزادان کم وزن و نارس را از دیگر عوارض فقر آهن اعلام کرد. بنا به این گزارش، مصرف قرص آهن و غنی‌سازی مواد غذایی در پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن مؤثرست.


کمبود آهن و کم خونی فقر آهن چیست
اگر برای ساختن گلبول های قرمز خون ، آهن به مقدار کافی در دسترس نباشد، ابتدا فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده می کند، سپس در صورت ادامه کمبود ذخایر آهن بدن کاهش می یابد . اگر کمبود آهن ادامه پیدا کند ذخایر آهن بدن تخلیه می شود و کم خونی فقر آهن بروز می کند. آهن اساسی ترین ماده اولیه برای ساختن گلبولهای قرمز خون است. البته علاوه بر آهن موادمغذی دیگر هم مثل اسید فولیک، ویتامین
B6 ، ویتامین B12، ویتامین C، و پروتئین برای خون سازی لازم است که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شود.


عوارض ناشی از کم خونی فقر آهن در کودکان سنین مدرسه و نوجوانان
آهن کافی برای حفظ سلامت ، رشد مطلوب و فراهم ساختن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیل ضروری است. اگرچه کمبود آهن می تواند در تمام مراحل زندگی سبب کاهش قدرت ادراک و یادگیری گردد ولی اثرات نامطلوب کم خونی در دوران شیرخوارگی و در اوایل کودکی غیر قابل جبران است.کم خونی فقر آهن در کودکان زیر 2 سال و کودکان سنین مدرسه با تاخیر رشد خفیف همراه است و درمان کم خونی موجب افزایش سرعت رشد در کودکان کم خونی ممکن است به علت نقش کلی آهن در واکنش های حیاتی بدن ، رابطه آن با سیستم ایمنی و یا تاخیر آن بر اشتها باشد.کم خونی فقر آهن در سنین مدرسه موجب کاهش قدرت یادگیری میشود. ضریب هوشی این کودکان 5 تا 10 امتیاز کمتر از حد طبیعی بر آورد شده است. همچنین در این کودکان میزان ابتلا به بیماریهای عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنان قادر به مبارزه با عوامل بیماریزا نیست. کودکان و دانش آموزانی که دچار کم خونی فقر آهن هستند همیشه احساس خستگی و ضعف می کنند. این افراد اغلب از ورزش و فعالیتهای بدنی دوری میکنند و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می شوند. در این افراد تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی و بی تفاوتی مشاهده می شود. کم خونی فقر آهن به علت تاثیر بر قدرت یادگیری و کاهش آن ، افت تحصیلی دانش آموزان را باعث می شود.


علل ایجاد کم خونی فقر آهن در دوران مدرسه و بلوغ
در سنین مدرسه بدن به دلیل رشد به آهن بیشتری نیاز دارد و مصرف ناکافی منابع غذائی حاوی آهن در این دوران منجر به کمبود آهن می شود . در دوران بلوغ به دلیل جهش رشد نیاز دختران و پسران نوجوان به آهن بیشتر از دوران قبل است و در صورتی که از منابع غذائی حاوی آهن در برنامه غذائی روزانه مصرف نشود نوجوان به سرعت در معرض خطر کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن قرار می گیرد. در دوران بلوغ ، دختران علاوه بر جهش رشد و در نتیجه نیاز بیشتر به آهن ، به علت عادت ماهیانه و از دست دادن خون نسبت به کم خونی فقر آهن بسیار حساس تر و آسیب پذیرتر هستند و به این دلیل کم خونی فقر آهن در در دختران نوجوان در مقایسه با پسران نوجوان شیوع بالاتری دارد.امروزه بخش چشمگیرى از جمعیت جهان دچار کمبود مواد معدنى و ویتامین هایى هستند که آنها را مجموعاً ریزمغذى مى نامند.این مواد در مقادیر بسیار اندک نقش مهمى در بقاى تکامل جسمى و ذهنى، سلامت عمومى و به طور کلى کیفیت زندگى تمامى افراد ایفا مى کند.
آهن، ویتامین
A و ید سه عضو خانواده ریزمغذى ها هستند که به ویژه در چند دهه اخیر بیش از سایر ریزمغذى ها توجه محافل علمى را به خود جلب کرده است.براساس اطلاعات موجود کمبود ویتامین A، ید و کم خونى ناشى از فقر آهن در تمامى دنیا از شیوع بسیار بالایى برخوردار است.کم خونى ناشى از کمبود آهن یکى از مشکلات عمده بهداشت عمومى است تا جایى که تاثیر فراوانى بر روى تکامل جسمانى، رفتارى، روانى و بازده کارى افرادمى گذارد.کمبود آهن زمانى رخ مى دهد که آهن جذب شده کمتر از حد نیاز طبیعى بدن باشد و این مسئله ممکن است ناشى از مصرف ناکافى آهن، افزایش نیاز به آهن یا از دست دادن خون به طور مزمن باشد. کمبود آهن شایع ترین علت کم خونى است و مى تواند با کمبود فولات به ویژه در دوران باردارى همراه باشد.شیرخواران و کودکان در سنین قبل از مدرسه، نوجوانان و زنان در سن بارورى به ویژه زنان باردار آسیب پذیرترین افراد نسبت به وقوع کم خونى ناشى از کمبود آهن هستند. البته در جایى که مصرف غذاى ناکافى یا آلودگى هاى انگلى شایع باشد، مردان نیز آسیب پذیر هستند.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانى (
WHO) کودکان کم سن و سال و زنان باردار به ترتیب 43 و 51 درصد تاثیرپذیرترین گروه هستند.شیوع کم خونى در میان کودکان سنین مدرسه37درصد، زنان غیرباردار 35 درصد و مردان بالغ 18 درصد است.کم خونى عموماً با علائمى نظیر رنگ پریدگى پوست، خستگى، تنگى نفس و بى اشتهایى همراه است.کم خونى در زنان و دختران به دلیل خونریزى هاى دوران باردارى و ماهیانه، در کودکان نارس با وزن کم و سالمندان به علت مشکلات دندانى و گوارشى و عدم مصرف غذاهاى مناسب بیشتر از بقیه افراد جامعه دیده مى شود.کم خونى عوارضى نیز با خود به همراه مى آورد که در زنان باردار و کودکان زیر 9 سال بیشتر خود را بروز مى کند.
عوارض کم خونى ناشى از فقر آهن در بزرگسالان، کاهش فعالیت بدنى و خستگى زودرس و در زنان باردار ضعف و ناتوانى بدنى، افزایش خطر مرگ ومیر به هنگام زایمان و افزایش خطر تولد نوزاد نارس و کم وزن و یا احتمال سقط جنین است.
کم خونى در کودکان منجر به اختلال در تکامل گفتارى و حرکتى و کاهش میزان یادگیرى و گاهاً افت تحصیلى مى شود.کم خونى همچنین میزان مقاومت بدن در برابر عفونت ها را پایین مى آورد، به طورى که میزان ابتلا به بیمارى هاى عفونى در مبتلایان به کم خونى فقر آهن بیشترازسایرین دیده مى شود.استفاده ازغذاى کافىومتنوع ساده ترین ومستقیم ترین روش براى رساندن آهن مورد نیاز به بدن است.
جمعه 18/2/1388 - 17:51
آموزش و تحقيقات
IQ یا ضریب هوشی، عددی است که میزان اندازه‌گیری قدرت ادراک و استدلال منطقی از روی دانش قبلی و توان فراگیری افراد را مشخص می‌کند.

EQ یا ضریب هوش احساسی، میزان توانایی ترکیب احساسات در استفاده از معلومات را اندازه‌گیری می‌کند. هوش احساسی خصوصیاتی از قبیل درک شهودی، خلاقیت، تغییرپذیری و انعطاف، روابط عمومی، شخصیت و اعتبار... است.

به عنوان مثال استفاده از معلومات با ابزار شهود و ادراک حسی و رابطه قوی و موثر برای متعاقد کردن یک نفر برای انجام کاری را EQ و استفاده از معلومات با استفاده از قدرت استدلال برای متعاقد کردن فرد را IQ نامند.

درصد بسیار ناچیزی از IQ وابسته به تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری و تغذیه کودک قبل از 6 سالگی (به ویژه قبل از 2 سالگی) است و تقریبا می‌توان گفت IQ تماما ذاتی است. اما در مورد EQ دقیقا وارونه است یعنی درصد بسیار ناچیزی از آن ذاتی و مابقی اکتسابی است و با آموزش مناسب، EQ رشد می‌کند.

جالب است بدانید 20 درصد از فاکتورهای موفقیت افراد وابسته به IQ و 80 درصد آن‌ها وابسته به EQ است. پس 80 درصد عامل موفقیت افراد یک جامعه اکتسابی است و با آموزش‌های صحیح محقق می‌شود.

ایران جزء مناطقی از جهان است که بچه‌هایی با IQ بالا دارد. یعنی پروردگار توانا در این مورد نیز -مانند بسیاری دیگر از نعمت‌ها- به ما بیش از دیگران بخشیده است. اما در خصوص EQ که در رابطه مستقیم با آموزش است چطور؟

جمعه 18/2/1388 - 17:51
آموزش و تحقيقات
یک خواننده خوب کسی است که تا جایی که ممکن است :

-نکات اصلی مطلب را بگیرد.
- در مورد آنچه نویسنده می‌‌گوید، فکر کند.
- فعال باشد نه منفعل.
- بر روی چیزی که می‌‌خواند تمرکز کند.
- هر چیزی را به آن موضوع مربوط است به خاطر بیاورد.
- آنچه را می‌‌خواند با زندگی شخصی خود مرتبط کند.

با استفاده از روشهای زیر و تمرین بیشتر به زودی به نتیجه خوبی می‌‌رسید
1-در مورد موضوعی که قرار است بخوانید فکرکنید:
- در مورد این موضوع چه می‌‌دانم؟
- چه چیزی می‌‌خواهم یاد بگیرم؟
- بعد از خواندن، چه چیزی یاد گرفته ام؟
2- ابتدا بخشی را که می‌‌خواهید بخوانید سریع نگاه کنید:

- چه مطلبی به نظرتان آشناست؟
- چه چیزهایی به نظرتان تازگی دارد؟
- درک کلی شما از موضوع چیست؟

3-این بار مطالب را به دقت بخوانید و از نکات مهم یادداشت بردارید:

- نکات مهم و اصطلاحات خاص را روی برگه های یادداشت و یا کارتهای کوچکی بنویسید. این کار در دوره مطالب به شما کمک می‌‌کند.
- مطالبی را که کاملا متوجه نشده اید، دوباره بخوانید.
- فکر کنید که از کجا می‌‌توانید راجع به این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
- این موضوع با کدامیک از موضوعات درسی دیگر شما ارتباط دارد؟

4- آنچه را که خوانده اید، دوره کنید:

- بعد از هر قسمت مطالبی را که خوانده اید، برای خود تکرار کنید.
- در پایان هر بخش نکات مهم را مرور کنید.
- مطالبی را که خوانده اید برای خود یا یکی از دوستانتان یا یکی از اعضای خانواده به زبان خود بیان کنید. این کار ذهن شما را منظم می‌‌کند.

تونی بوران در کتاب " چگونه از مغز خود بهتر استفاده کنیم؟ " می‌‌گوید منحنی حافظه انسان طوری است که به فاصله چند دقیقه قسمتی از مطالب را فراموش می‌‌کند، و بعد از 24 ساعت تقریبا فقط رئوس مطالب را به خاطر می‌‌آورد، رئوس مطالب هم بعد از مدتی فراموش می‌‌شود مگر اینکه :فرد پس از 10دقیقه یک بار مرور، پس از 24 ساعت یک بار مرور، و پس از یک هفته یک بار مرور انجام دهد و از مطلبی که یاد گرفته است در عمل استفاده کند.

جمعه 18/2/1388 - 17:49
آموزش و تحقيقات
روانشناسان سعی داشته اند تامشخصات افرادی که دارای سطح بالایی از خلاقیت هستند مشخص کنند، «استیز» عوامل زیر را برای افراد خلاق بیان داشته است :
1 - سلامت روانی و ادراکی : توانایی ایجاد تعداد زیادی ایده به طور سریع؛
2 - انعطاف پذیری ادراک : توانایی دست کشیدن از یک قاعده و چارچوب ذهنی؛
3 - ابتکار: توانایی در ایجاد و ارائه پیشنهادهای جدید؛
4 - ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی: توجه کردن و درنظرگرفتن چالشهای جدیدمسائل پیچیده؛
5 - استقلال رای و داوری: متفاوت بودن از همکاران در ارائه نظرات و اندیشه های نو
جمعه 18/2/1388 - 17:47
آموزش و تحقيقات
با فکر کردن به باهوش‌ترین افرادی که می شناسید احتمالا چند خصیصه بارزشان را به خاطر می‌آورید؛ به احتمال زیاد این افراد با کمترین تلاش، بالاترین نمره‌ها را در مدرسه می‌گرفتند. آنها شغل‌های خوبی دارند ولی در ارتباط با همکارانشان موفق نیستند. و با اینکه دوستان زیادی دارند، ولی روابط جدی شخصی‌شان اندک است. حالا به چند نفر از موفق ترین افراد در زندگی تان و به خصیصه‌های مشترکی که آنها با یکدیگر دارند، فکر کنید. بی شک، دایره دوستان این افراد بزرگ و متنوع است. ارتباطات شخصی شان قوی و زندگی خانوادگی‌شان مملو از افتخار و کامیابی است. آنها نسبت به دیگران، حتی نسبت به کسانی که تازه ملاقات می‌کنند، علاقه نشان می‌دهند. آنها رضایت بیشتری از شغل خود دارند، احترام همسالانشان را برمی انگیزند و به خاطر خوب انجام دادن مسوولیت شغلیشان، از سرپرست خود امتیاز و ترفیع می‌گیرند. آنها عواطفشان بدون ریاکاری، احساساتشان بدون نخوت، و اعتماد به نفسشان عاری از هر خودنمایی است.

تفاوت بین این دو گروه، تفاوت میزان IQ یا ضریب هوشی و چیزی است که EI یا <هوش هیجانی> نامیده می‌شود. هوش هیجانی شیوه‌ای پذیرفته شده برای ارزیابی موفقیت یک فرد است؛ شیوه‌ای که امروزه در آمریکا رو به گسترش است.

هوش هیجانیEI
به طور خلاصه باید گفت که تفاوت بین معلومات کتابی و مهارت در زندگی روزمره و ارتباطات افراد، در واقع همان تفاوت بین IQ یا ضریب هوشی و EI یا هوش هیجانی آنهاست. از اواسط سال‌های 1980 مطالعات روزافزونی در این مورد انجام می‌شود که هیجانات ما، و واکنش بعدی ما نسبت به آنها، چه مقدار در سلامت عمومی و موفقیت ما در زندگی نقش دارند و به خصوص در سال‌های اخیر این مطالعات به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، مطالعات وسیعی انجام شده تا نشان دهد ضریب هوشی بالا به تنهایی لازمه موفقیت نیست. دکتر ریچارد بویاتسیز، استاد دانشکده مدیریت <ودرهد>(Weatherhea) در دانشگاه کیلولند، هوش هیجانی را <مجموعه‌ای از شایستگی‌ها و توانایی‌هایی می‌داند که ما را قادر می‌سازد تا کنترل خود را به دست گیریم و در مورد دیگران نیز آگاه باشیم.> به بیان ساده، هوش هیجانی استفاده هوشمندانه از هیجانات است، و در زمینه حرفه ای به این معناست که احساسات و ارزش‌های خود را نادیده نگیریم و تاثیرشان را بر رفتارمان بشناسیم.

دکتر <بویاتسیز> می‌گوید: <برای پی بردن به شدت میزان هوش هیجانی، باید توجه کنیم که چقدر نسبت به دیگران دلسوز و حساس هستیم و همیشه در نظر داشته باشیم که بالاترین درجه همدلی، درک کردن افرادی است که مثل شما نیستند. ضریب هوشی ما حتی با روند بلوغ‌مان نسبتا ثابت می‌ماند، ولی هوش هیجانی می‌تواند قوی‌تر شود.>

دکتر بویاتسیز می‌گوید: <بسیاری از مدیران و روِسا به آن چیزی که می‌دانند بهتر است، عمل نمی‌کنند و به این علت شکست می خورند.> وی همچنین اضافه می‌کند: <با اینکه برای کودکان، قوی‌تر کردن هوش هیجانی کار ساده‌تری است، حتی بزرگسالان هم می‌توانند هوش هیجانی را در خود بپرورانند. به عنوان یک بزرگسال، شکوفا کردن توانایی‌های شناختی مشکل است، اما شما در هر سن و هر مرحله‌ای از زندگی می‌توانید هوش هیجانی خود را پرورش دهید.> طبیعتا بهتر است که هر چه زودتر شروع کنید.

هوش هیجانی خود را بیازمایید
مایلید بدانید که هیجانات خود را چقدر هوشمندانه به کار می‌برید؟
پاسخ‌های شما به سوالات زیر، به شما بینشی در مورد هوش هیجانی‌تان می‌دهد. این سوال‌ها، قسمتی از یک آزمون بزرگ است که به وسیله دکتر <ژان سگال>، روانشناس بالینی در جنوب کالیفرنیا و نویسنده کتاب <هوش هیجانی خود را با یک راهنمایی عملی بالا ببرید> تنظیم شده است.

نکته مهم در این آزمون آن است که: 1-به سوالات، هر چه سریعتر پاسخ دهید 2- برای فکر کردن در مورد پاسخ، مکث نکنید 3- با کلمات هرگز، به ندرت، گاهی، بسیاری اوقات و همیشه، پاسخ دهید4- به سراغ سوالات قبلی نروید و آنها را تغییر ندهید.

1- احساس کنار گذاشته شدن یا نادیده گرفته شدن، مرا اذیت می‌کند.
2- وقتی کاری انجام می‌دهم که از آن شرمنده‌ام، آن را می‌پذیرم.
3- اینکه رفتار یک غریبه با من دوستانه نیست مرا ناراحت می‌کند.
4- می‌توانم به ضعف‌هایم بخندم.
5- به خاطر اشتباهاتم بسیار ناراحت می‌شوم.
6- می‌توانم بدون احساس گناه معایبم را بشناسم.
7- وقتی کسی نسبت به من خشمگین می‌شود تمام روزم خراب است.
8- تصمیم گرفتن برایم عذاب آور است یا از آن سرباز می‌زنم.
9- هیجانات شدید افراد دیگر باعث می شود احساس کنم کنترلی بر امور ندارم.

بنا بر نظر دکتر سگال؛ اگر به سوالات فرد، پاسخ <هرگز> یا <به ندرت> و به سوالات زوج، پاسخ <همیشه> یا <بسیاری اوقات> داده باشید. هوش هیجانی شما <به اوج ظرفیت خود نزدیک شده است.>
در اینجا تمرین ساده‌ای توسط دکتر سگال پیشنهاد شده تا از <یک روش ارتباطی بر پایه تفکر به جای روشی که احساسات هم در آن دخیل است> استفاده کنید. برای بیان یک عقیده محکم، به جای اینکه بگویید؛ <من فکر می‌کنم...> عبارت <من احساس می‌کنم...> را به کار ببرید. دکتر سگال می‌گوید: <به این ترتیب عبارت ما معتبرتر و متقاعد کننده‌تر خواهد بود، و احتمالا کمتر به نظر خواهد رسید که چیزی می‌گوییم که خود اعتقادی به آن نداریم... و به این ترتیب ما را از اشتغال ذهنی در مورد نگفتن آنچه که باید می‌گفتیم و یا گفتن آن به صورت دیگر، رها می‌کند.>
جمعه 18/2/1388 - 17:46
بیماری ها
قرآن كریم مى‏فرماید: «... كلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین‏» ; «بخورید و بیاشامید، ولى زیاده روى نكنید كه او اسرافكاران را دوست نمى‏دارد .»
این آیه گر چه بسیار ساده به نظر مى‏رسد، ولى امروزه ثابت‏شده كه یكى از مهم‏ترین دستورهاى بهداشتى همین آیه است; زیرا تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده كه سرچشمه بسیارى از بیمارى‏ها، غذاهاى اضافى است كه به صورت جذب نشده در بدن انسان باقى مى‏ماند . این مواد اضافى، هم بار سنگینى است‏براى قلب و دستگاه‏هاى دیگر بدن و هم منبع آماده‏اى است‏براى انواع عفونت‏ها و بیمارى‏ها . از این رو، براى درمان بسیارى از بیمارى‏ها، نخستین گام، سوزانیدن مواد مزاحم و در حقیقت، زباله‏هاى بدن و پاك سازى جسم است .

عامل اصلى تشكیل این مواد مزاحم، اسراف و زیاده روى در تغذیه و به اصطلاح «پرخورى‏» است، و راه جلوگیرى از آن، جز رعایت اعتدال در غذا نیست; به ویژه در زمان ما كه بیمارى‏هاى گوناگونى مانند قند، چربى خون، تصلب شرائین، نارسایى‏هاى كبد و انواع سكته، فراوان شده، افراط در تغذیه، با توجه به عدم تحرك جسمانى كافى، یكى از عوامل اصلى محسوب مى‏شود . 

مرحوم طبرسى در مجمع البیان (ذیل آیه) نقل مى‏كند: «هارون الرشید، طبیبى مسیحى داشت كه مهارت او در طب معروف بود . روزى این طبیب به یكى از دانشمندان اسلامى گفت: من در كتاب آسمانى شما چیزى از طب نمى‏یابم، در حالى كه دانش مفید بر دو گونه است: علم ادیان و علم ابدان . او در پاسخش چنین گفت: خداوند همه دستورات طبى را در نصف آیه از كتاب خویش آورده است: «كلوا و اشربوا و لا تسرفوا»، و پیامبر ما نیز طب را در این دستور خویش خلاصه كرده است: «المعدة بیت الادواء و الحمیة راس كل دواء و اعط كل بدن ما عودته‏» ; «معده خانه همه بیمارى‏هاست و امساك سرآمد همه داروهاست و آن چه بدن را عادت داده‏اى (از عادت صحیح و مناسب)، آن را از او دریغ مدار» . طبیب مسیحى هنگامى كه این سخن را شنید، گفت: «ما ترك كتابكم و لا نبیكم لجالینوس طبا» ; «قرآن شما و پیامبرتان براى جالینوس (پزشك معروف) طبى را باقى نگذاشته‏اند .»
پنج شنبه 17/2/1388 - 13:11
بیماری ها

1 - بسم الله بگوید و سپاس خدا را به جاى آورد . 

2 - با دست راست و با سر نفس بنوشد . 

3 - آهسته آهسته بنوشد . در روایت است كه پر كردن دهان از آب، به هنگام نوشیدن، و یكباره نوشیدن آن، باعث درد جگر مى‏شود .

4 - در روز ایستاده و در شب نشسته بنوشد . 

5 - زیاد آب ننوشد، به ویژه در كنار غذا (خصوصا اگر غذا چرب باشد) .

6 - از كنار دسته ظرف و جایى كه چرك جمع مى‏شود و نیز از شكستگى آن ننوشد .

7 - پس از نوشیدن، امام حسین ( علیه‏السلام) را یاد كند و بر قاتلانش لعن فرستد
پنج شنبه 17/2/1388 - 13:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته