• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3983روز قبل
شهدا و دفاع مقدس

انشام دوباره بیست بابای گلم !
موضوع :« کسی نیست .....» بابای گلم !
دیشب زنِ همسایه به من گفت : یتیم
معنای یتیم چیست بابای گلم؟!

جمعه 5/8/1391 - 11:55
بیماری ها
عفونت چشم، یکی از شایع ترین اختلالات بینایی است و می توان با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به آن جلوگیری کرد.
دکتر مصطفی فقهی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: گاهی اوقات انسداد سریع این مجاری باعث می شود که چربی در پشت بماند و به صورت گلمژه حاد که بصورت برجستگی دردناک قرمز است بوجود آید که این ناشی از عدم رعایت بهداشت پلک است ممکن است فرد بارها صورت خود را در طول روز بشوید ولی همچنان پلک ها آلوده باشند.
به گزارش زن فردا به نقل از وب دا ؛ وی افزود: در محیط هایی که گردو غبار وجود دارد و یا شخص سوار موتور سیکلت می شود توصیه می شود که حتما از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنند زیرا چشم در معرض اجسام شناور موجود در هوا قرار دارد که ممکن است با آن برخورد کنند، و یا افرادی که در محیط  های کارگاهی مانند جوشکاری کار می کنند باید مراقب قرنیه چشم باشند.
فقهی ادامه داد: کسانی که دچار سرماخوردگی و یا عفونت های ویروسی هستند نباید با چشم خود بازی کنند، و اگر یکی از افراد خانواده به عفونت چشم مبتلا شد سریع به پزشک مراجعه کند زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث سرایت عفونت به سایر افراد خانواده هم بشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان با بیان این که قطره چشم هر فردی مخصوص خود او است،‌گفت: دیده شده که نوک قطره عامل انتقال عفونت، قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها بوده است و علائم و نشانه هایی مانند چشم درد، قرمزی و یا احساس جسم خارجی در چشم را نباید ساده گرفت و در ضمن  کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند نیاز به مراقبت های ویژه بیشتری دارند
جمعه 5/8/1391 - 2:54
آشپزی و شیرینی پزی

مواد لازم:
کره- یک قاشق غذاخوری
پیازچه-۶عدد
آرد-۲قاشق غذاخوری
سینه مرغ پخته و ریش ریش شده- ۲پیمانه
نمک و فلفل- به میزان کافی
دانه ذرت آماده- ۲ پیمانه
آب مرغ-یک پیمانه
شیر- ۲پیمانه
طرز تهیه:

قسمت سبز پیازچه را خرد کنید و کنار بگذارید.*قسمت های سفید پیازچه را نیز خرد کنید و در کره به مدت ۲ دقیقه تفت دهید. آرد را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه مرتب تفت دهید.*در این مرحله، مرغ ریش ریش شده، نمک، فلفل، یک پیمانه ذرت و آب مرغ را به مواد اضافه کنید و پس از به جوش آمدن، حرارت را کم کنید و بگذارید با حرارت کم بپزد.*در این زمان، بقیه ذرت و شیر را در غذاساز بریزید و مخلوط کنید تا نرم و یک دست شود. سپس به سوپ در حال پخت اضافه کنید و بگذارید جا بیفتد. *سوپ آماده شده را در ظرف بریزید و روی آن را با قسمت سبز پیازچه تزیین و سرو کنید.

جمعه 5/8/1391 - 2:52
آشپزی و شیرینی پزی

مواد لازم:http://www.ashpazonline.com/recipes_photos/450_1341832667_original_kwgoysubavfrlzhdmxqc.jpg
گوشت چرخ کرده : ۲ پیاله
پیاز رنده شده مقداری
لپه نیم پز شده ۵/۲ تا ۳ پیاله
تره و مرزه خشک شده ۲ تا ۵/۲ پیاله(میتوان داز شوید هم بجای تره و مرزه استفاده کرد)
برنج ایرانی شسته شده و خیس خورده : ۲ پیاله
نمک و فلفل و زردچوبه
ماست چکیده ترش ۴ یا ۵ قاشق
برگ گل محمدی خشک برا ی عطر و بوی بیشترمقداری
برای تزئین : مخلوط پیاز سرخ شده و زرشک قرمز
طرز تهیه:
ابتدا تقریبا دو پیاله گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و پیاز نگینی خرد شده سرخ میکنیم. لپه های نیم پز شده و سبزیجات و برنج و نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و هم میزنیم. بعد مقداری گل محمدی اضافه میکنیم تا بیشتر معطر شود. در نهایت ماست چکیده ترش را اضافه کرده و کمی هم روغن به مواد اضافه میکنیم و هم میزنیم. وقتی مواد بخوبی با هم مخلوط شد به قاشق چایخوری اندکی داخل برک مو قرار داده و به طریقی که در عکسها مشاهده میکنید دلمه را میپیچیم. بعد روی دلمه ها بشقاب کوچکی قرار میدهیم تا هنگتم پجت از هم باز نشوند. سپس آب را روی دلمه ها اضافه میکنیم. با حرارت کم حدود نیم ساعت میپزیم.بعد از اتمام پخت، دلمه ها را داخل دیسی کشیده و روی آن را با مخلوط زرشک و پیاز داغ تزیین میکنیم. میتوانید به دلخواه برای ترش مزه شدن دلمه خها مقداری گوجه سبز روی بشقابی که روی دلمه ها قرار میدهید بریزید و در تزیین هم از آن کمک بگیرید.

 

منبع: آشپزآنلاین

جمعه 5/8/1391 - 2:51
عقاید و احکام
قتی زن پوشیده و سنگین از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند. افراد فاسد و مزاحم جرات نمی کنند متعرض آنها شوند.
آیه ۵۹-۶۰ سوره احزاب چنین است: “ای پیغمبر، به همسران و دخترانت و به زنان مومنین بگو که جلبابهای ( روسریها) خویش را به خود نزدیک سازند. این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیک تر است و خدا آمرزنده و مهربان است. اگر منافقان و بیماردلان و کسانی که در شهر نگرانی به وجود می آورند، از کارهای خود دست برندارند ما تو را علیه ایشان خواهیم برانگیخت. در آن وقت فقط مدت کمی در مجاورت تو خواهند زیست”.
به گزارش زن فردا به نقل از مهر ؛ در این آیه دو مطلب را باید مورد دقت قرار داد. یکی اینکه ” جلباب” چیست و نزدیک کردن آن یعنی چه؟ دیگر اینکه آنچه به عنوان علت و فایده این دستور ذکر شده که ” شناخته شوند و مورد آزار واقع نشوند” چه معنی دارد؟
اما مطلب اول: دراینکه جلباب چه نوع لباسی را می گویند نظر مفسرین مختلف است و به دست آوردن معنای صحیح کلمه دشوار است.
در مفردات راغب که کتاب دقیق و معتبری است و مخصوص شرح لغت های قرآن نگاشته شده است می گوید: یعنی پیراهن و روسری.
قاموس می گوید: جلباب عبارت است از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ کوچکتر از ملحفه و یا خود ملحفه ( چادرمانند) که زن به وسیله آن تمام جامه های خویش را می پوشد، یا چارقد.
معنی “جلباب” از نظر مفسران چندان روشن نیست. آنچه صحیح تر به نظر می رسد این است که در اصل لغت کلمه “جلباب” شامل هر جامه وسیع می شده است ولی غالبا در مورد روسریهایی که از چارقد بزرگتر و از ردا کوچکتر بوده است به کار می رفته است. ضمنا معلوم می شود دو نوع روسری برای زنان معمول بوده است: یک نوع روسری های کوچک که آنها را “خمار” یا “مقنعه” می نامیده اند و معمولا داخل خانه از آنها استفاده می کرده اند. نوع دیگر روسری های بزرگ که مخصوص خارج منزل بوده است این معنی با روایاتی که در آنها لفظ “جلباب” ذکر شده است نیز سازگار است.
همچنین در روایات دیگر در کافی ج ۵/صفحه ۵۲۲ در تفسیر آیه ۵۹ سوره احزاب وارد شده است که حضرت صادق (ع) می فرماید: وقتی زن سالخورده ای باشد جایز است چارقد و روسری را زمین بگذارد.
بنابراین مقصود از نزدیک ساختن جلباب، پوشیدن با آن می باشد؛ یعنی وقتی می خواهند از خانه بیرون بروند روسری بزرگ خود را با خود بر دارند. البته معنی لغوی نزدیک ساختن چیزی، پوشانیدن با آن نیست بلکه از مورد چنین استفاده می شود. وقتی که به زن بگویند جامه ات را به خود نزدیک کن مقصود این است که آن را رها نکن، آن را جمع و جور کن، آن را بی اثر و بی خاصیت رها نکن و خود را با آن بپوشان.
استفاده زنان از چادرهایی که بر سر می افکنند دو جور بوده است: یک نوع صرفا جنبه تشریفاتی و اسمی داشته همچنان که در عصر حاضر بعضی بانوان چادری را می بینیم که چادر داشتن آنان صرفا جنبه تشریفاتی دارد. با چادر هیچ جای بدن خود را نمی پوشانند، آن را رها می کنند. وضع چادر در سر کردن شان نشان می دهد که اهل پرهیز از معاشرت با مردگان بیگانه نیستند و از اینکه مورد بهره برداری چشم ها قرار بگیرند ابا و امتناعی ندارند. نوع دیگر برعکس بوده و هست: زن چنان با مراقبت جامه های خود را به خود می گیرد و آن را رها نمی کند که نشان می دهد اهل عفاف و حفاظ است. خود به خود دورباشی ایجاد می کند و ناپاک دلان را مایوس می سازد.
آیه ای که متعرض حدود پوشش است آیه ۳۱ سوره نور است مطلبی که از این آیه استفاده می شود و یک حقیقت جاودانی است این است که زن مسلمان باید آن چنان در میان مردم رفت و آمد کند که علائم عفاف و وقار و سنگینی و پاکی از آنها هویدا باشد و با این صفت شناخته شود و در این وقت است که بیماردلان که دنبال شکار می گردند از آنها مایوس می گردند و خطر بهره کشی از آنها در مخیله شان خطور نمی کند.
می بینیم که ولگردان همیشه متعرض زنان جلف و سبک می گردند وقتی که به آنها اعتراض می شود که چرا مزاحم می شوی می گویند اگر دلش این چیزها را نخواهد با این وضع بیرون نمی آید. این دستور که در این آیه آمده است مانند دستوری است که در بیست و پنج آیه قبل از این آیه خطاب به زنان رسول خدا وارد شده است: یعنی در سخن گفتن رقت زنانه و شهوت آلود که موجب تحریک طمع بیماردلان می گردد به کار نبرید. در این آیه دستور وقار و عفاف در کیفیت سخن گفتن را بیان می کند و در آیه مورد بحث دستور وقار در رفت و آمد.
حرکات و سکنات انسان گاهی زبان دل است. گاهی وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن معنی دار است و با زبان بی زبانی می گوید دلت را به من بده، در آرزوی من باش، مرا تعقیب کن، گاهی برعکس با بی زبانی می گوید دست تعرض از این حریم کوتاه است.
حقیقت این است که مفسران تفاوتی میان مفهوم آیه نور و آیه احزاب قائل نبوده اند. آیه نور را یک دستور کامل و همیشگی می دانسته اند خواه مزاحمتی در کار باشد یا نباشد ولی آیه سوره احزاب را مخصوص موردی می دانسته اند که زن آزاد یا مطلق زن مورد مزاحمت افراد ولگرد قرار می گرفته است.
جمعه 5/8/1391 - 2:49
شهدا و دفاع مقدس
مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای حاضر در حج امسال در فضایی صمیمی و معنوی با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد.
به گزارش زن فردا به نقل از رسا، در این مراسم که برخی از پدران و مادران ۴و ۵ شهید حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر از ضرورت تکریم خانواده‌های شهدا خبر داد و گفت: در دیدارهایی که من از کاروان ایرانیان داشتم، با بسیاری از خانواده‌های شهدا ملاقات کردم؛ از خانواده یک شهید گرفته تا خانواده ۵ شهید که انصافا انسان در برابر عظمت این پدران و مادران احساس خجالت می‌کند. روحیه بالای شما عزیزان، باعث تشکیل این جلسه بزرگداشت شد. اینجا جمع شدیم تا یک بار دیگر مرور کنیم که اگر امروز به عزت و عظمت رسیده‌ایم، به برکت خون فرزندان شماست و همه ما مدیون شهدا هستیم. از سوی دیگر ششم ذی‌الحجه مصادف با حادثه خونین مکه مکرمه و کشته شدن صدها زائر بیگناه است. این مجلس از سوی دیگر، فرصت مناسبی است تا یادی از شهدای مکه کنیم.
نماینده ولی فقیه ادامه داد: حدود ۱۱۰ نفر از خانواده‌های شهدا امسال در سفر حج میهمان ما هستند و افتخار ما خدمت به آنهاست. می‌دانم در بین شما پدران و مادرانی هستند که با دست خودشان فرزندانشان را غسل دادند و کفن کردند. وقتی در همین ملاقات‌ها با مادر چهار شهید روبرو شدم، برایم گفت که روزی با مقام معظم رهبری دیدار کرده بودند. آیت‌الله خامنه‌ای از ایشان سوال کرده بودند که آیا درخواستی دارید؟ و این مادر بزرگوار پاسخ داده بودند، هیچ درخواستی ندارم، مگر دعا برای سلامتی شما. چقدر این روحیه ستودنی است.
سرپرست حجاج ایرانی افزود: خانواده شهیدان ما به رستگاری بزرگ رسیدند و هیچ خسارتی ندیدند. فرزندان شما چه آرزویی داشتند؟ می‌خواستند مورد لطف و عنایت خداوند قرار بگیرند و به جنت نعیم برسند، امروز رسیده‌اند. حرف من نیست، قرآن می‌گوید:« إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّة» یعنی آنان جانشان را دادند و به بهشت برین رسیدند. حق شفاعت هم از خدا گرفتند. در برخی روایات ما آمده که شهید کنار در بهشت می‌ایستد و با اذن خداوند پدر و مادرش را شفاعت می‌کند. چه توفیقی از این بالاتر؟
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: درست است که اگر امروز فرزندان شما بودند، وجودشان نعمت بود و باعث افتخار کشورشان می‌شدند، اما اکنون با شهادتشان آبروی ما شدند. آنان دشمنی را که قصد داشت چند روزه به تهران برسد سر جای خود نشاندند و اجازه ندادند حتی یک وجب از ایران اسلامی ما به دست دشمن بیفتد. آنان به سعادت ابدی رسیدند و به فرموده قرآن زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند. خانواده‌های شهدا هم ضرر نکردند و به هدفشان رسیدند. مگر هدف و آرزوی شما عزت و سربلندی اسلام نبود؟ مگر دوست نداشتید عزت اسلام و ذلت دشمنان را ببنید؟ حالا این اتفاق افتاده است. اسلام در اوج عزت است و دشمنانش به ذلت افتادند. دیکتاتورها یکی پس از دیگری در کشورهای مصر، لیبی و تونس سرنگون شدند. صدام را یادتان هست؟ پس از سال‌ها دیکتاتوری عاقبت با خواری و ذلت از مخفیگاه زیرزمینی‌اش بیرون کشیده و به دار آویخته شد. یادتان هست که امام می‌فرمود صدام رفتنی است؟ یادتان هست که فرمود ابرقدرت‌های شرق و غرب فرو می‌پاشند؟ ما که به چشممان نابودی شوروی را دیدیم، ان شاءالله فروپاشی قدرت‌های روزگوی غربی را هم خواهیم دید.
سرپرست حجاج ایرانی در پایان یادآور شد: یک روز می‌گفتند ایران در محاصره است؛ از یک سو صدام در عراق بود و از سوی دیگر طالبان در افغانستان، اما حالا به برکت خون شهیدانمان، حکومت عراق تغییر کرده و ارتباط ما با برادران شیعه و سنی عراقی بسیار صمیمی و برادرانه است. خدا را شکر طالبان هم در افغانستان سرنگون شدند و ارتباط ایران و افغانستان نیز بسیار امیدوارکننده است. ما در همین سفر حج با بعثه‌های حج کشورهای اسلامی رفت و آمد می‌کنیم و شاهدیم که چقدر جمهوری اسلامی ایران اقتدار دارد. این اقتدار از برکت خون فرزندان شما و صبوری خودتان است.ان شاءالله این مسیر مقتدرانه پیش خواهد رفت و خود شما خانواده‌های شهدا پرچم را به دست امام عصر(عج) خواهید داد. آن روز نابودی همه مشرکان را نظاره خواهیم کرد که وعده اسلام همین است.
خاطره ای تکان دهنده از زبان نماینده ولی فقیه
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر صحبت‌های خود در جمع خانواده شهدا را با یک خاطره تامل‌برانگیز به پایان برد:« چند سال پیش به دیدار مادر دو شهید در اصفهان رفتم. او برایمان خاطره‌ای تعریف کرد که فراموش نشدنی است. می‌گفت وقتی فرزند اولم در جبهه بود ، پسر کوچک‌‌ترم آمد تا اجازه حضور در جبهه را بگیرد. به او گفتم فعلا برادرت هست، تو تکلیفی نداری. هر چه اصرار کرد اجازه ندادم، تا آنکه یک روز صبح وقتی نماز صبح را خواندیم، به او گفتم برو خواهرت را هم بیدار کن تا نمازش قضا نشود. پسرم گفت لازم نیست خواهرم نماز بخواند! با تعجب پرسیدم چرا؟ گفت وقتی ما خوانده‌ایم او دیگر تکلیفی ندارد. گفتم این چه حرفی است که می‌زنی؟ پاسخ عجیبی داد. گفت: شما می‌گویی برادرت جبهه هست و تو تکلیفی نداری، من حرف شما را تکرار می‌کنم. او باید تکلیف خودش را انجام دهد و هم من وظیفه خودم را.
در برابر این استدلال زیبای پسرم، حرفی برای گفتن نداشتم. اجازه دادم تا به جبهه برود. مدتی بعد عازم شد، اما به محض آنکه به اهواز رسید، خبر شهادت برادر بزرگترش را به او دادند، گفتند برو معراج شهدا و پیکر برادرت را تحویل بگیر. گفت من آمده‌ام اینجا برای جنگ. مردم ما آنقدر معرفت دارند که پیکر برادرم را به خانواده‌ام برسانند و با عزت تشییع کنند. از همان جا به جبهه رفت و درست همان روزی که مراسم چهلم پسر بزرگم را برگزار می‌کردیم، خبر شهادت او را هم شنیدم. وقتی پیکرش را آوردند، به من نشان نمی‌دادند، اما وقتی داخل قبر قرارش دادند، گفتم من باید بچه‌ام را ببینم، کارش دارم. رفتم، بندهای کفن را باز کردم و یک شاخه گل روی سینه‌اش گذاشتم. گفتم پسرم، الان که دفن می‌شوی، میهمان اهل بیت(ع) خواهی شد؛ مدیون مادرت هستی اگر این شاخه گل را از طرف من به حضرت زهرا(س) هدیه نکنی…»
جمعه 5/8/1391 - 2:47
سلامت و بهداشت جامعه
از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم برفرآورده های سفید کننده جدا خودداری کنید، بخارهاو گازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه کننده می باشد.
به گزارش وب دا، معاون غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و سموم مختلف اعم از سموم خانگی یا صنعتی، در نور کافی بر چسب روی بسته بندی را مطالعه کرده و سپس مصرف کنید.
دکتر مصطفی اسماعیلی با اشاره به اینکه در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد، اظهار کرد: از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم بر با فرآورده های سفید کننده جدا خودداری کنید، بخارهاو گازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه کننده می باشد.
وی  خاطر نشان کرد: پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در این مکانها توقف نکنید، چرا که گازهای تولید شده در این محیط بدون تهویه مناسب حفظ کننده و سمی می باشد.
وی افزود: در استفاده از مواد شیمیایی باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود.
جمعه 5/8/1391 - 2:45
تزیینات و دکوراسیون

دکوراسیون، به وقت زمستان به رنگ تابستان!

دکوراسیون خانه در زمستان , نحوه چیدمان خانه در زمستان
 روزنامه هفت صبح: با گذر از پاییز و روزهایی که هوای نا متعادل دارند و نه گرم تابستانی اند و نه سرد زمستانی، آرام آرام به ماه های سرد سال نزدیک می شویم. بسیاری از خانم های خانه دار در اوایل پاییز خانه تکانی می کنند و برای نصب و راه اندازی سیستم های گرمایشی، چیدمان خانه را تغییر می دهند.
اگر شما هم چنین قصدی دارید، بد نیست در جریان این تغییر و تحول، دستی به سر و روی خانه بکشید و با بهره گیری از المان های تابستانی و برای غلبه بر سرما و رنگ های سرد، چیدمانی مناسب برای این فصل ها ایجاد کنید.

در این مطلب با چند ایده برای داشتن چیدمانی مناسب برای فصول سرد سال آشنا می شوید:
قسمت هایی از کف خانه که پوششی ندارد را با انداختن قالیچه ها و گلیم هایی که رنگ گرم دارند پر کنید تا فضا گرم تر شود. در ضمن کف خانه خود از عناصر بسیار مهم دکوراسیونی است که کیفیت و نوع آن در انتقال سرما یا گرما به محیط بسیار تاثیرگذار است.
بهتر است مبل ها را با فاصله کمتری نسبت به هم قرار دهید. زیرا در این صورت فضا صمیمانه تر و گرم تر جلوه می کند.
بهتر است برای مبل هایی با رنگ های سرد، از کوسن هایی با رنگ های قرمز، زرد و نارنجی یا از پوشش هایی با طرح گلیم، جاجیم یا قلاب بافی هایی به رنگ های شاد و گرم برای قسمت های پشتی و دسته های مبلمان استفاده کنید.
قرار دادن گلدان هایی با ظاهری زیبا که با گیاهان آپارتمانی تزئین شده اند و در فصول سرد دارای برگ های سبز و شاداب هستند می تواند به خانه طراوت و شادابی بهاری بدهد و در ضمن خشکی هوا را که بر اثر کار کردن شومینه و شوفاژ در فضا به وجود می آید کاهش می دهد.
بهتر است در قسمت هایی از خانه، به طور مثال هال و پذیرایی که افراد بیشترین زمان را در آنجا می گذرانند با لامپ هایی به رنگ نارنجی، زرد تیره و حتی قرمز یا به صورت ترکیبی تزئین کنید تا گرمای بیشتری در فضا به وجود بیاید.
با اندکی سلیقه و ابتکار هم می توانید خانه ای گرم و زیبا داشته باشید و هم زیبایی پاییز و زمستان را در فضا حس کنید. به طور مثال استفاده از کنده های چوبی که در کنار شومینه قرار داده شده است فضا را بسیار زیبا و دل انگیز می کند.
قرار دادن کامواهای رنگی و عروسک های بافتنی درون سبدی چوبی، می تواند بهترین تزئین زمستانی برای خانه شما باشد و در ضمن برای افراد خانواده حس و فضایی کلاسیک ایجاد کند.
شمع های رنگی نیز بهترین گزینه برای تزئین خانه ها در فصول سرد سال است، بنابراین سعی کنید در گوشه هایی از خانه که بیشترین دید را دارند با شمع ها یی کوتاه و بلند که رنگ های شادی مانند صورتی، نارنجی، قرمز، زرد دارند تزئین کنید. در این صورت رنگ و نور شمع ها به فضای سرد و بی روح، گرما و زیبایی می دهد.
گبه ها و گلیم ها به دلیل نوع بافت و رنگ های شادی که دارند و نیز به دلیل تازه کردن نوعی حس و حال قدیمی در افراد می تواند پوشش بسیار مناسبی برای کف خانه برای روزهای سرد سال باشد، به خصوص اگر با دیگر صنایع دستی هماهنگ شود.
برخی از وسایل و صداها نیز می تواند به فضا حسی زیبا بدهد. از جمله آنها می توان به صدای قل قل سماورهای قدیمی و کرسی ها اشاره کنیم که می تواند به فضای سرد خانه، نوعی آرامش و حس و حالی قدیمی بدهد.


جمعه 5/8/1391 - 2:45
ریزه کاری های خانه داری

خانه ای به زیبایی پاییز

خانه تکانی پاییزی, نحوه خانه تکانی
  روزنامه اطلاعات: پاییز برای خیلی ها، دومین نوبت خانه تکانی سالانه است. وقتی که خانواده ها خود را برای فصل سردتر آماده می کنند و باید لباس ها، وسایل گرمایشی و تجهیزات جدید متناسب با فصل را جایگزین لوازم شش ماه اول سال کنند. باد و باران های پاییز هم مزید بر علت می شود تا مرتب جارو و دستمال به دست در حال نظافت خانه باشید. بنابراین، خانه تکانی در پاییز تعریف متفاوتی از بقیه ایام سال خواهد داشت.
با سرمای ناگهانی هوا که معمولاً در پاییز اتفاق می افتد حتماً دست به کار ایجاد تغییراتی در خانه تان شده اید. اگر این طور نیست، توصیه می کنیم:

قبل از هر چیز، دریچه های کولر را ببندید یا اگر لازم است با روکش بپوشانید.
درزگیرها را آماده کنید
تا اگر در مناطق سرد زندگی می کنید و ممکن است هوای شهرتان به سرعت رو به سردی برود، غافلگیر نشوید.
در پاییز به دلیل بارش باران احتمال اینکه دیوارها نم بدهند یا حتی آب از سقف خانه بچکد و… زیادتر می شود. پس اگر خانه نیازمند تعمیرات جزیی این چنینی است، تا هوا سردتر از این نشده دست به کار شوید.
درباره ترکیدگی لوله ها
که در زمستان اتفاق می افتد هم بهتر است از همین حالا برنامه ای داشته باشید. یعنی از سالم بودن لوله های آب و نداشتن ترک و نشتی آنها مطمئن شوید و لوله ها را عایق بندی کنید. به خصوص اگر در خانه های حیاط دار زندگی می کنید.
شوفاژخانه را چک کنید
تا اگر به سرویس احتیاج دارد، قبل از سرد شدن ناگهانی هوا آن را سرویس کرده باشید. فراموش نکنید که پاییز فصل قابل پیش بینی ای نیست و ممکن است یک مرتبه دمای هوا ۱۰ درجه کاهش پیدا کند! خود را برای این غافلگیری آماده کرده اید؟
روشنایی خانه در فصل سرما بسیار مهم است.
لازم نیست از لامپ های اضافه استفاده کنید، همین قدر که لامپ ها را گردگیری کنید، نور و حرارت خانه بیشتر می شود. پاک کردن لوسترها از آلودگی ها سخت به نظر می رسد ولی نباید آن را از نظر دور داشت. بهترین راه برای تمیز کردن این وسیله آن است که آن را از سقف پایین آورده و قطعات آن را از یکدیگر جدا و تک تک آن را تمیز کرد. استفاده از پارچه مرطوب و دستکش های پنبه ای از دیگر راه های تمیز کردن لوستر است.
رختخواب ها و ملافه ها را هم قبل از سرد شدن هوا بشویید و در نور آفتاب خشک کنید.
کمدها را از لباس های زیادی خنک تابستان خالی کنید و کم کم با تن پوش های پاییزی پر کنید.
اگر پشت بام خانه ، عایق کاری نشده این کار را در اولویت قرار دهید.
ممکن است بارش های پاییزی خسارت زیادی به خانه تان وارد کنند و آن وقت هزینه هایتان چندبرابر خواهد شد.
سری به حیاط بزنید و به گیاهان و درختان باغچه رسیدگی کرده و شاخ و برگ ها را هرس کنید تا در برابر باد و باران آسیب نبینند.

لباس های گرم را بیرون آورید.
در پاییز شما باید دستی هم به سر و روی کمدها بکشید چون لباس های تابستانی این بار با پالتوهای زمستانی و بارانی های پاییزی جا به جا می شوند. پس ممکن است در کمدتان جای کافی برای این لباس ها نداشته باشید. طبقه بندی صحیح و مناسب کمدها می تواند برایتان کمک کننده باشد. باید بدانید که برای آویزان کردن لباس های بلند مانند پالتو، مانتو، دامنهای بلند، بارانی، پیراهن ها و کتهای بلند زنانه ارتفاعی به میزان ۱۶۵ تا ۱۷۲ سانتیمتر لازم است. برای آویختن لباس های کوتاه مانند بلوزها و پیراهن های مردانه و زنانه، شلوارها به صورتی که بر روی چوب لباسی تا شده باشند، می توانید کمد خود را به دو قسمت با ارتفاع های مساوی ۱۰۵ سانتیمتری تقسیم کنید و یا ارتفاع طبقات را به صورت ۱۰۵ سانتیمتر و ۹۰ سانتیمتر در نظر بگیرید که در این حالت، طبقه ای هم برای قرار دادن دیگر وسایل از جمله کفش ها خواهید داشت.
فرش را باید هر ۶ ماه یک بار تمیز کرد.
این شست و شو می تواند با شامپوهای مخصوص انجام شود و براساس جنس هر فرش زمان و نحوه شست و شوی آن تغییر شکل می دهد. اگر شما در سال تنها یک بار فرش ها را تمیز می کنید بهترین زمان برای آن پاییز است.
لوازم سنگین را جا به جا کنید.
اطمینان داشته باشید حشرات موذی که در زیر لوازم خانه جاخوش کرده اند روزهای راحتی را در صورت بی توجهی شما خواهند داشت و در آغاز بهار غافلگیر خواهید شد. به همین جهت بهتر است در پاییز از مواد شوینده و سم ها استفاده کنید تا اثرات حضور حشرات به حداقل برسد.

جمعه 5/8/1391 - 2:43
ریزه کاری های خانه داری

قبول کنید که مادر و کدبانو بودن فقط بعضی وقت ها با هم اشتراک دارند. بیشتر وقت ها شما مادرها بین بچه ای که مدام گریه می کند و می خواهد با او بازی کنید و خانه ای که هر لحظه بی نظم تر و به هم ریخته تر می شود، سردرگم می مانید.

زن فردا به نقل از مجله شهرزاد: حالا کافی است کسی زنگ بزند و بخواهد بیاید مهمانی. آن وقت دیگر نورعلی نور است و چاره ای ندارید جز این که در همان وقت اندکی که دارید، سر و سامانی به وضع خانه بدهید. طبیعی است که اینجور وقت ها فرصت خانه تکانی دست نخواهد داد و تنها راهی که دارید این است که تقلب کنید، بی نظمی ها را مخفی کنید و فقط وانمود کنید منزل تان تمیز است. البته باید قول بدهید در اولین فرصتی که دست داد همه خانه را تمیز کنید.

آشپزخانه
وقتی ماشین ظرفشویی پر است و سینک دستشویی دارد از شدت ظرف منفجر می شود، بعضی از ظرف های کثیف که به سرعت به آن ها نیاز ندارید را در جایی مخفی کنید. می توانید دستمالی در کمد آشپزخانه پهن کنید و آن ها را روی آن قرار دهید. اگر کابینت خالی دارید هم می توانید از آن برای نگه داشتن ظروف کثیف استفاده کنید. در غیر این صورت ظروف را گوشه ای از آشپزخانه که کمتر دیده می شود بگذارید. بعدا می توانید سر فرصت آن ها را بیرون بیاورید و بشویید.
اگر آشپزخانه بوی بدی گرفته پنجره را باز کنید و کمی سیر و پوست پرتقال را در قابلمه بجوشانید تا بوی بد از بین برود. می توانید کمی آب لیموی تازه هم در هوا اسپری کنید. به برطرف کردن بوی بد کمک خواهد کرد.
تزئینات روی یخچال وقتی زیاد و به هم ریخته باشند شما را کلافه خواهند کرد. در این صورت یادداشت ها، نقاشی ها و بقیه تزئیناتی که روی در یخچال چسبانده اید را درون یک کیسه بگذارید و بعدا سر فرصت آن ها را مرتب کنید.
اگر حوله ها یا دستمال های آشپزخانه شما کثیف است، آن ها را برای پوشاندن لکه ها تا کنید. دو راه دارید. اول این که حوله ها را از طرف تمیز به دسته اجاق گاز آویزان کنید، به طوری که لکه ها پشت آن باشند یا آن ها را به شکل یک مارپیچ بپیچانید و به صورت یک هرم نزدیک سینک روی هم قرار دهید تا ظاهر بهتری به آشپزخانه دهید.

اتاق مهمان
معمولا بند رخت را در این اتاق می گذارند. اگر اینطور است، حوله های تمیز را تا کنید و روی بند رخت بگذارید. می توانید ملحفه ای روی لباس های خیس تان پهن کنید. لباس زیرها را به یک چوب لباسی گره بزنید و در کمد قرار دهید تا در چشم نباشند.
اگر ملحفه میز اتوی شما کثیف شده، میز اتو را با یک پارچه سفید بپوشانید. گوشه های آن را به درون تا بزنید تا یک پوشش موقت زیبا روی آن ایجاد کرده باشید. میز اتو را در گوشه دور اتاق یا پشت در قرار دهید.
لباس هایی که باید تا شوند را در یک سبد یا محفظه جمع آوری کنید و روی ماشین لباسشویی بگذارید تا بعدا آن ها را مرتب کنید.
برای لباس های کثیف که منتظر شسته شدن هستند راحت ترین کار این است که آن ها را درون ماشین لباسشویی بگذارید.

اتاق کودک
قطعات پازل یا اسباب بازی های ریز را در یک کیسه بریزید و در کشو بگذارید. صفحه آن را هم روی قفسه یا لابه لای کتاب ها در کتابخانه بگذارید.
لباس خواب ها را زیر بالش یا روتختی قرار دهید و روی آن ها را بپوشانید. به این ترتیب هم آن ها را مخفی کرده اید و هم بعد از رفتن مهمان ها می توانید دوباره به سرعت پیدایشان کنید.
لگوها یا اسباب بازی های ریز را در یک ساک خرید دسته دار بگذارید و از آویز یا دستگیره در درون کمد آویزان کنید. اگر یک سبد بزرگ دارید، می توانید اسباب بازی ها را در آن بگذارید.
اگر فرزند شما یک چادر اسباب بازی دارد، می توانید لباس ها و اسباب بازی هایش را در آن بگذارید.
به جای این که در این شرایط کتابخانه را مرتب کنید، کتاب ها را روی زمین نزدیک میز یا صندلی از کوچک به بزرگ روی هم بگذارید.
اسباب بازی های بزرگ را زیر تخت هل بدهید.
عروسک هایی که جایی ندارند را درون یک روبالشی بگذارید یا آن ها را روی تخت به بالش تکیه بدهید.

حمام
اگر پشت در یا به جالباسی حمام حوله کثیف و نامرتب یا لباس کثیف دارید، یک حوله بلند نرم را روی آن ها قرار دهید.
همیشه یک سبد کتانی یا حصیری در حمام داشته باشید و آن را روی توالت فرنگی بگذارید. شانه ها و بقیه وسایل آرایشی پخش و پلا را در آن جمع کنید.
حوله دستشویی را حتما عوض کنید و حوله جدید آویزان کنید. خیلی بد است مهمان شما دستش را به حوله بزند و ببیند مرطوب است.
اگر لوازم آرایشی و بهداشتی شما در حمام زیاد است و آن جا را به هم ریخته یا اگر لباس کثیف حمام تان را پر کرده، می توانید در یک محفظه در زیر سینک جمع آوری شان کنید. اگر دیدید جا ندارید و وضعیت خیلی بغرنج شده، آن ها را در وان بریزید و پرده های وان را بکشید. فقط دعا کنید که مهمان شما فضولی نکند!

هال و پذیرایی
کوسن ها را بر عکس کنید. اگر وقت نکرده اید کوسن های روی مبل ها را بشویید، قبل از رسیدن مهمان ها آن ها را برگردانید تا روی نو و تمیزتر آن ها نمایان شود. این کار را می توانید با تشکچه های نشمینگاه مبل ها هم انجام دهید. وقتی هم مهمان ها رفتند آن ها را به حالت اول برگردانید تا یادتان باشد در سریع ترین وقت ممکن آن ها را تمیز کنید.
اگر وقت جاروبرقی کشیدن روی مبل را ندارید و اگر مو و پرز به مبل چسبیده و جدا نمی شود، یک دستکش لاستیکی دست کنید و آن را با آب خیس کنید. وقتی دست خود را روی راحتی بکشید، مو و پرزها به دستکش خواهند چسبید و ظاهر تمیزی به مبل شما خواهند داد.
در این شرایط وقت ندارید همه کتاب ها و مجلاتی را که روی زمین ریخته در کتابخانه مرتب کنید. به جای این کار کتاب ها، کاتالوگ ها ، روزنامه ها و مجلات را به صورت منظم روی زمین دسته بندی کنید. همینطوری که آن ها را روی زمین بچینید و کنار مبل قرار دهید، مرتب به نظر می آیند. البته بهتر است یک سبد زیبا کنار دستتان داشته باشید و روزنامه ها را در آن قرار دهید.
نگاهی به پنجره های خانه بیندازید. احتمال دارد که نرسیده باشید آن ها را تمیز کنید و جای لک روی آن ها، مخصوصا در شب معلوم باشد. برای پنهان کردن کثیفی شیشه ها وقتی که نیاز به شست وشو دارند، پرده ها را بکشید. علاوه بر این پرده کشیده خانه را مرتب تر نشان می دهد.
اگر مبل ها آنقدر کثیف هستند که نمی توانید با روش های معمولی آن ها را تمیز کنید، مجبور به امتحان راه دیگری هستید. یک ملحفه یا روتختی تمیز از کمد بیرون بیاورید، آن را تا کنید و روی راحتی لک شده بگذارید. البته اگر کثیفی ها موضعی و جزئی است می توانید با چیدن درست کوسن ها لک های مبلمان تان را پنهان کنید. البته یادتان باشد، باید روی مبلی که کوسن هایش را مرتب کرده اید حتما خودتان بنشینید!

اتاق کار
لوازم پخش و پلا مثل مداد، خودکار و لوازم التحریر دیگر را جمع آوری کنید و در یک جامدادی زیبا یا یک پوشه روی میز قرار دهید. اتاق تان زیباتر و مرتب تر خواهد شد.
سررسید، دفتر و یادداشت هایی را که روی میز دارید، همانجا مرتب کنید. طوری این کار را انجام دهید که سر آن ها روی یک خط قرار گیرد.
کتاب ها را طوری مرتب کنید که همه آن ها به یک سمت باشد و عنوان آن ها از بالا به پایین خوانده شود. منظم به نظر خواهند رسید.
صفحه کلید و موس را در کشو مخفی کنید تا تنها مانیتور روی میز قرار داشته باشد.
کاغذ های یادداشت و لیست کارها را زیر صفحه کلید یا زیر پد موس مخفی کنید.

جمعه 5/8/1391 - 2:42
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته