• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 278
تعداد نظرات : 289
زمان آخرین مطلب : 4014روز قبل
داستان و حکایت
آماده شده بودم و داشتم به محل كارم می‌رفتم. طبق عادت همیشگی دفترچه كارهای روزانه‌ام را برداشتم و نگاهی گذرا به مناسبت‌ها و برنامه‌ها انداختم؛ روز مادر، امروز روز مادر است!

اینقدر گرفتار كار و مسائل مربوط به آن شده بودم كه حتی روز مادر را هم فراموش كرده بودم.

سوار ماشین شدم و در جاده‌ای زیبا راه افتادم؛ جاده صاف بود و در آن ساعت هم از ترافیك خبری نبود. درخت‌های دو طرف خیابان آرام و رقصان در باد ملایم صبحگاهی تكان می‌خوردند. نور آفتاب آرام و ملایم از لابه‌لای شاخه‌ها و برگ‌های درختان می‌تابید و آن روز را زیباتر و خاص‌تر می‌ساخت.

همین طور كه داشتم رانندگی می‌كردم، مغازه‌ای پر از گل‌های رنگارنگ، توجه مرا به خود جلب كرد؛ گل‌های رز صورتی، قرمز، سفید، زرد، نارنجی و... ماشین را كنار جاده پارك كردم و پیاده شدم تا از نزدیك نگاهی به این گل‌ها بیندازم؛ دسته‌گل‌هایی زیبا تمیز و مرتب روی قفسه‌ها چیده شده بودند.

به هر كدام از این دسته‌گل‌ها هم یك كارت تبریك آویزان بود؛ كارت‌هایی مختلف اما همه برای تبریك روز مادر.

به یاد مادرم افتادم كه حالا صدها مایل دورتر از من زندگی می‌كرد. دلم برایش تنگ شده بود، اما كارها اجازه نمی‌داد سری به او بزنم. یك دسته رز صورتی برداشتم، كارتش را خواندم و امضا كردم و از فروشنده خواستم آن را به نشانی مادرم بفرستد.

از مغازه بیرون رفتم تا سوار ماشین شوم و زودتر به محل كارم برسم. از این‌كه این دسته‌گل را برای روز مادر خریده بودم، احساس خوبی داشتم، اما وقتی داشتم می‌رفتم سوار ماشین شوم، متوجه دختركی كوچك و بامزه شدم كه بیرون از مغازه ایستاده بود. دخترك اسكناس‌هایش را می‌شمرد و به گل‌ها نگاه می‌كرد، ولی اصلا خوشحال نبود.

به طرف او رفتم. با لبخند نگاهش كردم و پرسیدم: «می‌تونم كمكت كنم، خانم كوچولو؟»

با صدایی خفه كه به سختی شنیده می‌شد، جواب داد: «می‌خوام برای مادرم یك دسته‌گل رز قرمز بخرم، اما فقط 80 روپیه دارم. در حالی كه قیمت دسته‌گل‌ها 100 روپیه است.»

می‌توانستم به او كمك كنم، خوشحال بودم و همراه او دوباره وارد مغازه شدم. یك دسته‌گل بزرگ از رزهای قرمز انتخاب كردم و به دختر كوچولو دادم. دختر خوشحال شد و تشكر كرد. وقتی داشتیم با هم از مغازه بیرون می‌رفتیم، فكر كردم بهتر است او را تا خانه‌اش برسانم. دخترك كه از خرید گل‌ها شاد و راضی به نظر می‌رسید، موافقت كرد و با هم به طرف خانه او راه افتادیم. دخترك راهنمایی می‌كرد و من هم می‌رفتم، اما در نهایت به جای خانه، به یك قبرستان بزرگ رسیدیم. دختر از ماشین پیاده شد و باز هم بابت دسته‌گل از من تشكر كرد.ایستادم و نگاهش كردم. به طرف قبری رفت كه مشخص بود تازه حفر شده است. روی آن خم شد، زانو زد و دسته‌گل را با نهایت احترام به مادرش تقدیم كرد.

چند دقیقه‌ای توان حرف زدن نداشتم. ساكت ایستاده بودم و فقط او را نگاه می‌كردم، اما پس از آن سریع و بدون لحظه‌ای تردید سوار ماشین شدم و دور زدم. تمام مسیر را برگشتم تا دوباره به همان گلفروشی رسیدم. رزهای صورتی را از فروشنده گرفتم و آماده چندین مایل رانندگی شدم. می‌خواستم زودتر به مادرم برسم و روز مادر را از نزدیك به او تبریك بگویم؛ مادری كه عاشقانه دوستش داشتم.

وقتی رسیدم، مادرم از دیدن من تعجب كرد. دسته‌گل را به او دادم و او را محكم در آغوش گرفتم. مادر پیشانی مرا بوسید، آرامم كرد و مثل همیشه با محبت به من لبخند زد. چشمانش از شادی برق می‌زد و براحتی می‌شد رضایت را در چهره‌اش دید.

اما باز هم نگران من بود. همان‌طور كه گل‌ها را توی گلدان می‌گذاشت، نگاهم كرد و گفت: «چرا این همه راه را رانندگی كردی، پسرم؟ می‌تونستی خیلی راحت این گل‌ها را برایم پست كنی و تلفنی هم به من تبریك بگی. با این همه كاری كه داری، چرا اومدی؟»

با خودم فكر كردم فقط مادرها این‌طور عاشقند؛ در هر حال و هر زمانی، مادر فقط به فكر راحتی و حال خوب من است.

مترجم : ز . شعاع

شنبه 31/2/1390 - 13:42
خواص خوراکی ها
این روزها در برخی میوه‌فروشی‌ها، میوه‌هایی سبزرنگ كه شكل ظاهری پوست آنها چرمی مانند و به شكل گلابی هستند نظرمان را جلب می‌كنند. این میوه‌های گلابی‌شكل همان آواكادوی نواحی گرمسیر قاره آمریكا هستند كه در سال‌های اخیر گیاه آن به ایران منتقل و در نواحی شمالی كشت شد. قسمت رویی این میوه سبز تیره و هر چه به قسمت داخل و هسته آن نزدیك‌تر می‌شویم گوشت میوه بی‌رنگ‌تر و سفیدتر شده ودر قسمت مركزی آن یك دانه بزرگ و سفت كروی دیده می‌شود.

این میوه به خاطر خواص درمانی‌اش كاربرد پزشكی دارد و روغن حاصل از این میوه ارزش غذایی زیادی دارد. قسمت گوشتی میوه حاوی 71 تا 88 درصد چربی است و در یك آواكادوی معمولی 30 گرم چربی موجود است. بیشترین استفاده از روغن آواكادو برای مصارف پوستی است و كرم آن بهترین كرم برای پوست‌های خشك است چراكه به آسانی در پوست نفوذ می‌كند و به پوست شادابی می‌دهد. روغن آواكادو برای براق كردن موها و همچنین برای جلوگیری از ریزش مو و درمان شوره سر استفاده می‌شود و برای التیام درد مفاصل موثر است.

این میوه علاوه بر چربی‌های مفید حاوی ویتامین‌های گروه B، A، K و منبع غنی آنتی‌اكسیدان‌هایی چون ویتامین E، C و رنگدانه‌های گیاهی است. معمولا به دلیل آن كه این میوه را به صورت خام و تازه مصرف می‌كنند ویتامین E آن به عنوان یك آنتی‌اكسیدان قوی می‌تواند از افزایش رادیكال‌های آزاد و تنگی عروق خونی جلوگیری كرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مسن كمك كند.

املاح معدنی موجود در این میوه نیز شامل فولات، مس و پتاسیم است كه پتاسیم موجود در آن برای تنظیم فشار خون بسیار موثر است و دریافت متعادل آن باعث جلوگیری از افزایش فشار خون و سكته مغزی می‌شود. فولات آن نیز به حفظ سلامت قلب كمك می‌كند.

از آنجایی كه آواكادو سرشار از اسید اولئیك است از بروز سرطان سینه و افزایش كلسترول خون جلوگیری كرده و به دلل دارا بودن كاروتنوییدهای فراوان خطر سرطان پروستات را به حداقل می‌رساند. از این رو توصیه می‌شود آواكادو را به سالاد خود بیفزایید تا نهایت استفاده را از كاروتنوییدهای آن ببرید.

در ضمن این میوه به دلیل دارا بودن تریپتوفان بی‌خوابی را درمان می‌كند و می‌تواند ناراحتی روده و معده را برطرف و كاهنده چربی خون باشد. برای لطافت و شادابی پوست دست و صورت نیز كافی است پس از استحمام، یك عدد آواكادو را له كرده و روی پوست قرار دهید.توصیه‌ها

در هنگام خرید آواكادو آنهایی را كه بدون خراش و فاقد لكه‌های سیاه و كمی نرم هستند انتخاب كنید. آواكادوهایی كه گردن كشیده‌تر و رنگ تیره‌تری دارند رسیده‌تر هستند.

اگر آواكادوی خریداری شده سفت است بهتر ‌است چند روز در درجه حرارت اتاق در میان كاغذ نگهداری شود تا برسد. قابل توجه آن كه تا زمانی كه این میوه نرسیده نباید آن را در یخچال نگهداری كرد.

شنبه 31/2/1390 - 13:39
آشپزی و شیرینی پزی
 

 

مواد لازم:

تن ماهی یك قوطی، سیب زمینی متوسط 2 الی 3 عدد، سیر 2 حبه، جعفری و گشنیز یك و نیم پیمانه، تخم‌مرغ یك عدد، پودر سوخاری، نمك، فلفل و روغن به میزان لازم.

طرز تهیه: برای تهیه كتلت ماهی ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را بپزیم. سپس تن ماهی را در آبكش می‌ریزیم تا روغن آن كاملا گرفته شود. بعد از این‌كه روغن ماهی گرفته شد، آن را همراه با سیب‌زمینی و سیر در غذاساز می‌ریزیم و كامل له می‌كنیم. حالا این مواد را در ظرفی دیگر می‌ریزیم و تخم‌مرغ را در آن می‌شكنیم. نمك و فلفل را هم به آن اضافه می‌كنیم و ورز می‌دهیم تا حالتی كشدار پیدا كند. در این مرحله جعفری و گشنیز را كه تمیز شسته و خرد كرده‌ایم، به مواد اضافه می‌كنیم و هم می‌زنیم.

مقداری از مواد كتلت را برداشته و به شكل دلخواه درمی‌آوریم. حالا باید آن را در پودر‌ سوخاری بغلتانیم و در روغن سرخ كنیم. تمام مواد را باید به این صورت سرخ كنید تا كتلت‌ها آماده شود.

شنبه 31/2/1390 - 13:34
آشپزی و شیرینی پزی
                                                                  مواد لازم برای 6 نفر:

 سبزی نعنا و جعفری یك كیلو، گوشت 400 گرم، گوجه سبز نیم‌كیلو، نمك، فلفل، زردچوبه و روغن به میزان لازم.

طرز تهیه: سبزی نعنا و جعفری را پاك كرده، شسته و خرد كنید. حالا سبزی‌ها را با مقداری روغن سرخ نمایید. بعد از این‌كه سبزی‌ها سرخ شد، گوشت را همراه با مقداری آب به سبزی‌ها اضافه كنید و صبر كنید تا خورش جوش بیاید. در این مرحله، گوجه سبزهایی را كه تمیز شسته‌اید به همراه نمك، فلفل و زردچوبه به غذا اضافه كنید و بگذارید تا غذا به آرامی پخته شود. البته دقت كنید به دلیل وجود گوجه سبز در این غذا، دیگر نیازی به استفاده از ترشی نیست.

شنبه 31/2/1390 - 13:33
آشپزی و شیرینی پزی
مواد لازم: آرد سفید 400 گرم، كاكائو یك قاشق غذاخوری، بكینگ‌پودر 4 قاشق مرباخوری سرخالی، تخم‌مرغ 4 عدد، شیر 2 استكان، شكر 350 گرم، كره 200 گرم، وانیل یك‌سوم قاشق چایخوری.

طرز تهیه: آرد و بكینگ پودر را با هم مخلوط كرده و الك نمایید. سپس كاكائو را با 50 گرم شكر مخلوط و در نصف استكان آب نیمه‌گرم حل كنید. كره‌ای را كه‌ از یخچال بیرون گذاشته‌اید و كمی نرم شده است، با تخم‌مرغ‌ها، شكر و وانیل بزنید تا مایه‌ای كرم رنگ و پوك به دست آید. در این مرحله آرد و شیر را هم به مایه اضافه كنید و به هم بزنید تا كامل با هم مخلوط شود. فر را از قبل روی 200 درجه سانتیگراد روشن كنید تا گرم شود. قالب كیك مناسب را هم چرب نمایید و داخل آن را كمی آرد بپاشید.

حالا دوسوم مایه كیك را در قالب آماده بریزید و بقیه مایه كیك را با كاكائو مخلوط نمائید و روی بقیه مایه درون قالب بریزید. قالب را به مدت یك ساعت روی پنجره وسط فر بگذارید تا كیك بپزد. بعد از این مدت چنگالی درون كیك فرو كنید، اگر مواد كیك به چنگال نچسبد، مشخص می‌شود كه كیك آماده است. وقتی آماده شد، قالب را از فر خارج كنید و پس از سرد شدن كیك را از قالب جدا كرده و میل بفرمایید.

شنبه 31/2/1390 - 13:32
کامپیوتر و اینترنت
برخی كاربران برای یك دقیقه هم نمی‌توانند رایانه شخصی خود را بدون نگرانی ترك كنند و به دنبال روش‌های مختلف برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز دیگران به رایانه خود هستند. گاهی اوقات نیز پیش می‌آید كه برای مدتی كوتاه حتی به میزان چند دقیقه مجبور می‌شوید رایانه خود را ترك كنید.
 در چنین شرایطی سیستم‌عامل ویندوز راه‌حل خوبی دارد كه با فشردن كلیدهای Win+L صفحه دسكتاپ شما قفل می‌شود و پس از واردكردن رمزعبور، مجددا قفل مربوطه باز می‌شود. اگر قصد دارید از قابلیت مشابه این عمل در سیستم‌عامل مك نیز استفاده كنید، باید به روش زیر عمل كنید:

1ـ ابتدا فایندر را باز كرده و از ستون سمت چپ گزینه Applications را انتخاب كنید.

2ـ در ستون به نمایش درآمده از سمت راست گزینه Utilities را كلیك كرده و Keychain Access را انتخاب كنید.

3ـ پس از اجرای گزینه فوق، به منوی Preferences بروید و از تب General چك مارك كنار عبارت Show Status in Menu Bar را فعال كنید.

4ـ مشاهده می‌كنید كه یك آیكون قفل به نوارمنوی شما اضافه شده است.

5ـ در نهایت تمام پنجره‌های فعال را ببندید و از این پس هر زمان مایل بودید، صفحه نمایش را قفل كنید می‌توانید روی آیكون قفل از نوار منو كلیك كرده و گزینه Lock Screen را انتخاب كنید.

شنبه 31/2/1390 - 13:29
کامپیوتر و اینترنت
اگر جزو كاربران علاقه‌مند نرم‌افزار باشید، حتما باخبر شده‌اید كه پروژه جدید مایكروسافت یعنی ویندوز 8 مدت یك ماه است كه در سایت‌های مختلف اینترنتی منتشر شده و نسخه‌های آزمایشی این سیستم‌عامل در اختیار كاربران قرار گرفته است.

از آنجا كه ویژه‌نامه كلیك نیز همگام با دنیا پیش می‌رود، قصد داریم این هفته اولین نكته آموزشی سیستم‌عامل جدید مایكروسافت یعنی ویندوز 8 را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد كه امكان ایجاد یك درایو مجازی در ویندوز را برای كاربران فراهم می‌كند.

به كمك این نرم‌افزارها كاربران می‌توانند كپی (ایمیج) تهیه شده از لوح‌های فشرده همچون سی‌دی و دی‌وی‌دی را بدون نیاز به رایت اجرا كنند.

این قابلیت در ویندوز 8 به طور پیشفرض به یكی از امكانات سیستم‌عامل تبدیل شده است و برای استفاده از آن تنها كاری كه می‌باید انجام دهید این است كه روی فایل ایمیج موردنظرتان كلیك راست كرده و گزینه Mount را انتخاب كنید. به این ترتیب یك درایو مجازی حاوی اطلاعات ایمیج مربوط به فهرست درایوهای شما اضافه می‌شود و می‌توانید همچون یك درایو فیزیكی از آن استفاده كنید.

برای غیرفعال‌سازی این حالت (همانند عملیات خروج لوح فشرده از درایو نوری) می‌باید روی درایو مربوط كلیك راست كرده و گزینه Eject را انتخاب كنید.

شنبه 31/2/1390 - 13:28
کامپیوتر و اینترنت
گرایش به سوی پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های فراوان
تقریبا سال گذشته بود كه شركت اینتل (Intel) اولین تراشه (chip) خود را با فناوری تولید 22 نانومتری تولید كرد و به نمایش گذاشت. این پردازنده با اسم رمز آیوی بریج (Ivy Bridge)، اولین نمونه تجاری بود كه تا آن زمان تولید می‌شد. قرار است امسال 4 كارخانه ماهانه 45 هزار قرص یا ویفرهای (wafer) سازنده آیوی بریج‌ها را با این فناوری تولید و راهی بازار كنند.

البته نباید فراموش كرد كه هرگز نمی‌توان بدون مهندسی و مواد پیشرفته، چنین روندی را در ساخت پردازنده‌ها به صورت مینیاتور ادامه داد. برای نمونه، پردازنده‌های آیوی بریج از عنصر‌هافنیم (Hafnium) از نسل سوم فناوری Hi-K metal Gate بهره می‌برد تا از بسیاری خطاهای موجود فعلی جلوگیری كند. البته از فناوری حكاكی سنگی غوطه‌ور(Immersion Lithoghraphy) هم به عنوان یكی دیگر از پیشرفت‌های آن می‌توان نام برد. در این فناوری هنگامی‌كه ویفر در مایع انكساری (refractive) غوطه‌ور است، لیزری با طول موجی به باریكی 193 نانومتر سطح آن را قلمزده و صیقلی می‌سازد. در این جریان، تعداد بیشتری پردازنده روی هر ویفر و همچنین تعداد قابل توجهی ترانزیستور روی هر قطعه سیلیكونی كوچك سازنده پردازنده (die) جا می‌گیرند، انجام هر یك از مراحل این فناوری ـ كه جا دادن یك دوجین هسته (core) پردازشی در فضایی است كه هم‌اكنون تنها توسط چند پردازنده اشغال شده است ـ امكان‌پذیر خواهد شد. بر همین اساس انتظار می‌رود در آینده به چنان درجه‌ای از همسازی دست یابیم كه حتی بتوانیم تعداد 48،64 یا بیشتر از آن هسته پردازشی را روی یك پردازنده جای دهیم. با فناوری تعدد هسته‌ها (many core)، افزایش مقادیر عظیم خروجی پردازنده میسر می‌شود و كارایی نقطه شناوری (floating point performance) نیز در هر هسته اختصاصا با كمترین مصرف انرژی (low energy consumption) تا 100 درصد افزایش می‌یابد. بعلاوه از این هسته‌های اضافی می‌توان برای نیرو بخشیدن به كمك پردازنده‌ها (coprocessors) و پردازشگرهای گرافیك به صورت اختصاصی بهره برد.

هسته‌های بیشتر و هر چه ساده‌تر

برای جا دادن تعداد یك دوجین هسته روی یك قطعه كوچك سیلیكونی دای، با وجود فناوری 22 نانومتری، تولیدكنندگان CPU ناچارند آنها را كوچك و ساده‌تر كنند. تراشه‌های جدید با استفاده از تكنیك‌هایی مانند اجرای دستورالعمل‌های خارج از قاعده (out-of-order instruction execution) یا پیش‌بینی‌های انشعابی(branching forecasts) قادر خواهند بود كه با ظرفیت كامل كار كنند. این طراحی به آنها اجازه می‌دهد در حالی كه در انتظار تكمیل دیگری هستند، موارد جدیدی را نیز انجام دهند. با در نظر داشتن این قابلیت، سال آینده شاهد آن خواهیم بود كه بسیاری از تولیدكنندگان نرم‌افزارها (مخصوصا تولیدكننده‌های سیستم‌های عامل رایانه‌ای) به جای اختصاص وقت، انرژی و هزینه فراوان برای مهاركردن قابلیت‌های پردازشی، تمركز خود را به كاركردن روی محصولات خود قرار دهند. بدون در دست داشتن نرم‌افزارهایی جهت بهره بردن از این تعدد هسته‌ها و امكانات جدید نسل سوم پردازنده‌های سری core، كاربران عادی هیچ تفاوتی را در كارایی آنها مشاهده نخواهند كرد.

شنبه 31/2/1390 - 13:26
تاریخ

 تپه سیلک در نزدیکی کاشان

 

نمونه هایی از سفالهای بدست آمده در سیلک

 

- تمدن مارلیک : 

 این تمدن در تپه چراغعلی در رودبار گیلان امروزی شکل گرفته و به لحاظ آپار باستانی یافت شده در آن به مانند تمدن سیلک از غنای بالایی برخوردار است .

 

آثار باستانی بدست آمده از تمدن مارلیک

 

- تمدن های دیگر ما قبل تاریخ :

 سیلک و مارلیک عمده ترین تمدنهای ماقبل تاریخی در ایران هستند . تمدن های بسیار دیگری نیز در این سرزمین وجود داشته که از معروفترین آنها می توان به تمدن حصار در نزدیکی دامغان ، تمدن گیان در نزدیکی نهاوند و تمدن شوش در خوزستان اشاره کرد .

تمدنهای تاریخی :

این تمدن ها همان گونه که گفته شد متعلق به دوران پس از پیدایش خط می باشند که بسیاری از آنها تا بعد از ورود آریایی ها به ایران به حیات خود ادامه می دادند .

 

- عیلام :

عیلامی ها یکی از پر رونق ترین تمدنهای تاریخی ایران تا پیش از ورود آریایی ها به ایران را دارا بودند . ایشان نه از نژاد آریایی و نه سامی اند . قلمرو زندگی ایشان قسمتهایی از خوزستان ، فارس ، ایلام و کردستان کنونی بوده است نظام سیاسی عیلامی ها به گونه ای است که نمی توان آن را امپراتوری نامید . به هر روی با ورود آریایی ها به ایران این تمدن به تدریج در معرض انقراض قرار گرفت و میراث خود را به آریا ها سپرد .

 

- کاسیها :

قدمت این تمدن به بیش از سه هزار و پانصد سال پیش می رسد کاسیها در دامنه ها و دره های رشته کوههای زاگرس سکنی داشتند ، خدای بزرگ ایشان کاشو نام داشت و از آنجا که در قبرستان مردگان ایشان خنجر و پیکانهای زیادی یافت شده می توان گفت قومی جنگجو بوده اند . آنان توانستند شش قرن بر بابل حکمرانی کنند و شیوه رام کردن اسب را به مردم بین النهرین بیاموزند . کاسپین نام دیگر دریاچه خزر از نام این قوم گرفته شده است .

 

- اورارتو ها :

 یکی از اقوامی بودند که تمدن درخشانی را در ارمنستان کنونی شکل دادند . این تمدن به لحاظ کشاورزی بسیار غنی بوده است . ابداع قنات را به آنان نسبت می دهند . اورارتو ها در فاصله قرون نهم تا هفتم پیش از میلاد دولتی تشکیل دادند که کوه آرارات در میانه آن قرار دارد و نام این کوه از واژه اورارتو اقتباس شده است .

 

- آشور و آکد :

این دو تمدن در عراق کنونی قرار داشتند . آشور در غرب ایران و آکد در جنوب غربی . آشوریها قومی  جنگجو و خونریز بودند و  تمدن ایشان تا پس از مهاجرت آریایی ها به ایران ادامه داشت  اما سر انجام  همانگونه که در بخش های بعدی گفته خواهد شد ماد ها آنان را سرنگون ساختند .

- تمدن های دیگر تاریخی :

 پیش از ورود آریایی ها به ایران تمدن های دیگری نیز در ایران قرار داشت که قید نام و مختصات ایشان خود کتابیست ، ما در اینجا به آوردن نام بعضی از آنها بسنده میکنیم :

 تمدن گوتیها در در خوزستان و پشتکوه ، تمدن مانا ها در شمال ایران ، آمارد ها که نام آمل از آنان و تپوریها که نام طبرستان از ایشان گرفته شده و در حاشیه جنوبی دریاچه خزر می زیستند و اقوام متمدن و نیمه متمدن دیگر پراکنده در فلات ایران .

 گردآوری :گروه فرهنگ و هنر سیمرغ.www.seemorgh.com/culture 

منبع : www.afghari.com 

 

پنج شنبه 29/2/1390 - 13:3
تاریخ
 

ایران :

هنگامی که صحبت از ایران می شود سرزمینی در غرب و جنوب غربی قاره پهناور آسیا را متصور می شویم که از شمال شرق به رودخانه جیحون ، از شمال به دریاچه خزر ، از شمال غرب به کوههای قفقاز و آسیای صغیر ، از غرب به منطقه حاصلخیز میانرودان ( یا بین النهرین که همان ناحیه تمدن پرور بین دو رود دجله و فرات است ) ، از شرق به وادی هند و رود سند و از جنوب به خلیج پارس و  دریای ایران یا همان دریای سیستان محدود گردیده است . این سرزمین در ادوار مختلف تاریخی خاستگاه تمدن ها و فرهنگهای غنی بشری بوده ، مطالعات و پژوهش های تاریخی انبوهی را معطوف به خود ساخته است .

 

در باستان شناسی و تاریخ عصر پیش از اختراع خط توسط بشر دوران ما قبل تاریخ و پس از آن دوره تاریخی خوانده می شود و بر همین اساس ما نیز تمدنهای موجود در ایران را به دو دسته تمدنهای ماقبل تاریخ و تمدنهای تاریخی تقسیم می کنیم .

 

تمدنهای ماقبل تاریخ :

به درستی نمی توان کهن ترین تمدن شکل گرفته در ایران را شناسایی نمود . مطالعات باستان شناسی در ایران هماره خبر از کشف تمدنهای کهن تری در این سرزمین می دهند . دکتر رضا مستوفی باستان شناس برجسته ایرانی معتقد است تبری که در حفاری های باستان شناسی در شمال غرب ایران یافت شده یکصد و بیست و چهار هزار سال قدمت دارد و تیغه سنگی و دسته چوبی آن حکایت از وجود یکی از ابتدایی ترین اشکال حیات بشری در این مرز و بوم می کند . کهن ترین تندیس یافت شده از پیکر بشر  استخوان تراشیده ای به شکل انسان است که در اطراف کاشان کشف شده و متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح است که گویا از آن به عنوان دسته یک چاقوی سنگی استفاده می شده است . 

 

شناخته شده ترین تمدن های ما قبل تاریخ در ایران عبارتند از :

 

- تمدن سیلک :

 این تمدن یکی از غنی ترین تمدن های یافت شده در ایران است که بر روی تپه ای در نزدیکی شهر کاشان واقع در حاشیه کویر بنا نهاده شده است . در سال ۱۳۱۴ عکسهای هوایی با ارزشی از مناطق مختلف ایران گرفته شد که گیرشمن باستان شناس معروف در ۱۳۱۶ بر اساس آن مطالعات ارزنده ای در ارتباط با این تمدن انجام داد .
پنج شنبه 29/2/1390 - 12:59
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته