• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 70
زمان آخرین مطلب : 5215روز قبل
دنیای گیاهان و حیوانات
اسم این دختر خانم «بـِی‌بی» هست و 26 دی ماه در ملبورن به دنیا آمده، این عکس هم در اولین دیدارش ایشون با رسانه‌ها گرفته شده
جمعه 23/11/1388 - 23:29
دانستنی های علمی

پیدایش گعده‌های «مرید و مرادی» در محیط‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی پدیده‌ای قابل مشاهده است كه می‌تواند نتیجه پیروی كوركورانه از انحرافاتی مانند عرفان‌های نوپدید باشد ؛ چرا كه طی آن افرادی به واسطه ضعف شخصیتی خود را تحت سیطره افرادی فرصت‌طلب قرار می‌دهند كه در قالب این مرید و مرادی تن به هر گرایش انحرافی اعم از نشست‌هایی با محور «دود» یا گرایش به مصرف خوراكی‌هایی كه انسان را از حالت طبیعی خارج می‌كند، می‌دهند

ده‌ها فرقه و آیین به اصطلا‌ح عرفانی نوظهور این روزها در جمعیت 3.5 میلیون نفری دانشجویان كشور به دنبال پیرو و مرید می‌گردند، این در حالی است كه بسیاری از دانشجویان كه تحت تاثیر این فرقه‌ها قرار می‌گیرند، از ریشه‌های فكری آنها بی‌اطلاعند.

به گزارش خبرنگار تابناک، عرفان مدنظر این آیین‌های انحرافی معمولا راحت‌طلبی، سرخوشی، شریعت‌زدایی، منطق‌گریزی و خداحافظی با احكام الهی است و در حالتی نیز بی‌تفاوتی اجتماعی را تبلیغ می‌كنند.

در بهترین حالت ، ارتباط انسان با خدا را به یك ارتباط قلبی صرف تقلیل داده و راه را برای بسیاری از اعمال و رفتارهایی كه در شرع مقدس نفی شده است (مانند روابط جنسی بی‌ضابطه) برای مریدان خود باز گذاشته و به این ترتیب خود را برای كسانی كه با تردید در راه دین گام برمی‌دارند، جذب می‌كند.

خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام كرد پیدایش گعده‌های «مرید و مرادی» در محیط‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی پدیده‌ای قابل مشاهده است كه می‌تواند نتیجه پیروی كوركورانه از انحرافاتی مانند عرفان‌های نوپدید باشد ؛ چرا كه طی آن افرادی به واسطه ضعف شخصیتی خود را تحت سیطره افرادی فرصت‌طلب قرار می‌دهند كه در قالب این مرید و مرادی تن به هر گرایش انحرافی اعم از نشست‌هایی با محور «دود» یا گرایش به مصرف خوراكی‌هایی كه انسان را از حالت طبیعی خارج می‌كند، می‌دهند.

شاید عجیب باشد كه در برخی جمع‌های دانشجویی یك فرد عنوان «خان»، «سالار»، «مرد» و... را به خود می‌گیرد و عده‌ای كه بیشتر دچار استضعاف فكری هستند زیر چتر آن فرد سیطره‌طلب قرار گرفته و علاوه بر گرفتار شدن در دام فضاهای مخالف با شوون دینی و اجتماعی، حتی جزئی‌ترین شؤون زندگی‌اشان نیز تحت سلطه فرد سیطره ‌طلب درمی‌آید.

یعنی هر چند به عرفان دروغین شناخته‌شده‌ای مرتبط نمی‌شوند اما به دلیل ضعف در فضای عرضه مولفه‌ها و معارف عرفان اسلامی، دچار برخی ویژگی‌های عرفان كاذب از جمله در حال زیستن، راحت‌طلبی، سرخوشی، منطق‌گریزی و... می‌شوند.

وجود فرقه‌های عرفانی بزرگنمایی می‌شود


معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان این‌كه اصل وجود عرفان‌های كاذب در میان دانشجویان را نمی‌توان انكار كرد، گفت: اطلاعاتی كه از دانشگاه‌ها می‌رسد ضمن این‌كه نشان می‌دهد گرایش به عرفان‌های كاذب وجود دارد و خطر هم دارد اما به اندازه‌ای نیست كه برخی اوقات بزرگنمایی می‌شود.

غلامرضا خواجه سروی درباره وضعیت گرایش به عرفان‌های نوپدید در میان دانشجویان افزود: گرایش به عرفان‌های كاذب در میان دانشجویان به عنوان یك واقعیت وجود دارد؛ اما این طور نیست كه همه یا طیف گسترده‌ای از دانشجویان به عرفان‌های كاذب یا مسائلی كه با آداب و فرهنگمان مطابقت ندارند، تعلق داشته باشند.

انحراف دانشجو، انحراف جامعه


مدیركل امور فرهنگی وزارت علوم با تشریح برخی نمودها و نمادهای گرایش به عرفان‌های كاذب در فضاهای دانشگاهی گفت: هرچند ترویج عرفان‌های كاذب در میان دانشجویان و گرایش به این عرفان‌ها در فضاهای دانشگاهی به میزانی قلیل است؛ اما واقعیتی انكارناپذیر است كه تلاش همگانی نهادهای فرهنگی برای مقابله جدی با مباحث انحرافی را می‌طلبد.

جلیل دارا گفت: قشر تحصیلكرده و دانشگاهی قشر تاثیرگذار در جامعه است؛ لذا دانشجو اگر به سمت عرفان كاذب برود، می‌تواند جامعه را متاثر از خود كند. البته همین گرایش برخی دانشجویان به مسائل انحرافی نیز خود متاثر از جامعه است، یعنی دانشگاه نمی‌تواند خود را از جامعه دور بداند.

جلیل دارا خواستار تلاش همگانی و سازماندهی شده از طرف نهادهای فرهنگی برای مقابله جدی با مباحث انحرافی نظیر عرفان‌های كاذب شد و گفت: ترویج عرفان اصیل در دانشگاه‌ها یك راهكار برای مقابله با عرفان‌های كاذب است. طبیعی است در زمانی كه جامعه جهانی به سمت معنویت‌خواهی پیش می‌رود، جامعه دانشگاهی ایران نیز تقاضای معنویت خواهی دارد؛ لذا باید معنویت‌خواهی اصیل به شكل مطلوب و گسترده ارائه و ترویج شود كه اگر این مهم انجام شود، شاهد همین مقدار كم گرایش انحرافی به عرفان‌های نوپدید و نوظهور یا عرفان‌های سكولار نخواهیم بود.

مدیركل امور فرهنگی وزارت علوم در واكاوی آنچه تحت عنوان «درویش مآبی» یاد می‌شود و تحت روابط «مرید و مرادی» در برخی فضاهای دانشجویی تعریف می‌شود نیز گفت: یكی از منشاهای ظهور تفكرات درویش مآبی و مرید و مراد بازی این است كه افرادی سودجو و قدرت‌طلب به دنبال دست و پا كردن مریدانی هستند تا به خاطر خواسته‌های سیطره‌طلبانه خود، عده‌ای را تحت سیطره خود درآورند و حتی در زندگی شخصی آنها نفوذ كنند.

جلیل دارا افزود: البته جریاناتی نیز وجود دارند كه آگاهانه و با برنامه قصد دارند ایران اسلامی و جامعه دانشگاهی را از مسیر اصلی خود كه تحصیل علم و ترویج اخلاق است، منحرف كنند و به فساد بكشانند. طبیعی است درگیری برخی دانشجویان در بحث موادمخدر یا استفاده از داروهای ناسالم می‌تواند ناشی از پیامدهای پذیرش این نوع جریانات انحرافی باشد.

وزارت علوم در تكاپو


مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم در امور دینی درباره گزارش دانشگاه‌ها از جریانات انحرافی اعتقادی در فضاهای دانشگاهی گفت: گزارش‌ها در بحث عرفان‌های كاذب كمتر بوده و بیشتر گزارش‌ها مربوط به انحراف در مسائل فكری است، البته این انحراف در همه دانشگاه‌ها نبوده و بیشتر در چند دانشگاه دیده شده است.

محسن اسلامی درباره اقداماتی كه طی سال‌های گذشته در جهت آگاه‌سازی نسبت به عرفان‌های كاذب و نوپدید در فضای دانشگاه‌ها انجام شده است، گفت: كارگاه‌هایی جهت آشنایی معاونان دانشجویی و فرهنگی، مدیران و كارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها با عرفان‌های كاذب برگزار شد و سبك‌های مختلف هندی و چینی و... به صورت دوره‌های آموزشی برای مجموعه كادر مدیریتی دانشگاه‌ها تنظیم شد.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی با عنوان «طرح بصیرت» از اسفند ماه امسال با حضور فعالان دانشجویی دانشگاه‌ ها خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی با همكاری دانشگاه صنعتی قم برگزار می‌شود و بسته‌هایی در فضاهای عقیدتی و عرفان‌های كاذب نیز تهیه شده كه در این دوره‌ها ارائه خواهد شد.

تابناک

جمعه 23/11/1388 - 0:35
بیماری ها

پزشكان متخصص روسیه اعلام كردند كه عكس عجیب زن جوانی كه با چاقویی در پشت گردنش روی پاهایش ایستاده واقعی است و او واقعا هدف حمله قرار گرفته است.

به گزارش جام جم،  جولیا پوپووا 22 ساله در حال بازگشت از محل كارش بود كه هدف حمله چند خلافكار قرار گرفت اما متوجه نشد كه چاقوی آنها در گردنش فرو رفته و تنها چند سانتیمتر با نخاع او فاصله دارد.او با وجود چاقوی عمیقی كه در گردنش بود 40 دقیقه تا منزلش پیاده روی كرد تا بالاخره همسایه‌های او متوجه این اتفاق نادر شدند.عكس‌های متنشر شده از این زن كه با دوربینی با كیفیت بسیار پایین گرفته شده خیلی زود در سراسر دنیا منتشر شد اما از آنجایی كه این اتفاق غیر واقعی به نظر می‌رسید سبب هیاهوی بسیار شد كه در نهایت پزشكان روس و متخصصانی كه این زن را در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار داده بودند اعلام كردند كه این عكس واقعی است و او اكنون در حال مساعد به سر می‌برد.

ظاهرا چاقوی فوق هیچ رگ اصلی را پاره نكرده و در استخوان گردن زن مجروح فرو رفته و تنها ناحیه آسیب دیده او همان استخوان است كه مورد مداوا قرار گرفته است

جمعه 23/11/1388 - 0:30
دانستنی های علمی
 بریده‌ای از مقاله روزنامه گاردین در مورد پیش‌بینی مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی جوامع اروپایی در سال آینده میلادی

در آخرین روزهای سال میلادی گذشته، زمانی که همگان به جمع‌بندی وقایع سال گذشته و پیش‌بینی وقایع سال آینده می‌پرداختند، روزنامه گاردین در یک نظرسنجی، از برخی کارشناسان و روزنامه نگاران خواست مهم‌ترین چالش‌های دنیا در سال آینده میلادی را در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی کنند. آنچه می‌خوانید بریده ای از آن مقاله است که به مهم‌ترین چالش‌های حوزه‌های سلامت، محیط زیست، فناوری رسانه و روابط اجتماعی می‌پردازد.

1. غذاهای طبیعی از مد می‌افتد؟
محصولات غذایی ارگانیک، محصولاتی هستند که در آن‌ها از فراورده‌های شیمیائی استفاده نمی‌شود و اخیرا گرایش وسیعی در کشورهای غربی برای استفاده از آن‌ها به وجود آمده است.

در تابستان گذشته، حامیان این محصولات پیش‎بینی می‌کردند که فروش این محصولات در سال 2008 تنها تا 10 درصد افزایش خواهد داشت. با توجه به میزان متوسط  26 درصد رشدی که از سال 1993 تا 2006 داشته است؛ این یک پیش‎بینی هشدار دهنده بود.

بررسی‎ها نشان داده که فروش این محصولات از عید پاک به بعد، ماه به ماه کاهش یافته بود. برای مثال فروش تخم‎مرغ‎های ارگانیک از بیشترین مقدار 7.4 درصد بازار فروش به 4.7 درصد کاهش دا کرد. هرچند هنوز احتمال دارد که تا بهار 2009، افزایش فروش محصولات ارگانیک دیده شود؛ هرچند کمتر از مقدار پیش‎بینی شده 10 درصد. ولی صاحب‎نظران، سال 2008 را به عنوان اولین سال سقوط فروش این محصولات در طی 15 سال اخیر ثبت کرده‎اند.

هفته گذشته، انجمن خاک انگلستان، حامی و تبلیغ کننده بزرگ غذاهای ارگانیک، از دولت درخواست کرد که به تولید‎کننده‎هایی که از این انجمن گواهی دارند، اجازه تولید انواع خوراک حیوانات را بدهد. در حال حاضر تولید خوراک ارگانیک دام و طیور نسبت به سایر غذاهای حیوانات، 2 برابر هزینه بیشتری می‎برد و بیم آن می‎رود که این مسئله به تولیدکنندگان این خوراک‎ها از نظر اقتصادی فشار بیاورد.

آیا این بدان معنی است که جنبش «غذاهای ارگانیک» رو به خاموشی است؟ نه به‎طور کامل. زیرا تمایل به این غذاها ریشه‎ای محکم دارد که با وجود تنگناهایی که وضعیت اقتصادی پیش رو می‎گذارد، سعی در پابرجایی دارد. رسانه‎ها هم همیشه اهمیت غذاهای ارگانیک را برجسته کرده‎اند. سرآشپزهای برنامه‎های تلویزیونی خواص این مواد غذایی را بارها یادآوری می‎کنند؛ اما غذاهای ارگانیک هیچ‎گاه بیش از 3 درصد از 120 میلیارد پوند در گردش در بازار مواد غذایی انگلیس را به خود اختصاص نداده است در حالی‎که این میزان در آمریکا حدود 10 درصد است.

البته شواهدی وجود دارد که نسل جدید انگلیسی‎ها شروع به اندیشیدن عمیق درمورد غذا کرده‎اند. کاهش حمایت برای تولید غذاهای ارگانیک می‎تواند تنها به دلیل هزینه آن نباشد بلکه به نگرش افراد نیز می‎تواند مرتبط باشد بنابراین نشریه‎هایی که درمورد امنیت غذایی است افراد را تشویق به تفکر ساخته‎اند در مورد این که غذاهای ما از کجا می‎آیند و چگونه تولید می‎شوند.

در عین حال که مخالفت‎های زیادی در برابر افزایش بیش از حد غذاهای صنعتی شکل گرفته؛ در کنار آن هنوز شک و تردیدهایی نیز در مورد ادعاهایی که بابت غذاهای ارگانیک می‎شود وجود دارد و عده‎ای عقیده دارند که در مورد خواص آنها زیاده‎روی شده است.

آن‌چه مشخص است این که حتی در زمانی که وضع اقتصادی کساد است، مصرف‎کننده‎ها بیشترین سعی را در خریدن غذاهای خوب و مناسب می‎کنند؛ ولی آنها میزان نیاز بدن به غذاهای ارگانیک را درک نمی‎کنند و پرداختن مبلغ اضافه بابت آن را غیرضروری می‎بینند؛ بنابراین سال 2009 شاید سالی برای تولید مناسب غذاهای ارگانیک نباشد.

2. چالش تغییرات آب و هوا
پاسخ این سوال با توجه به نظر بیشتر هواشناسان ساده است؛ اگر در سال 2009، در عملکرد خود تغییر رویه ندهیم، مسلما کره زمین دچار مشکل خواهد شد.

دی‎اکسید کربن اتمسفر هم‎اکنون در میزان 387ppm متوقف مانده است و این یعنی افزایشی برابر با 40 درصد از زمان انقلاب صنعتی تا کنون و این بالاترین میزانی است که کره زمین در طی 650 هزار سال گذشته تجربه کرده است.

شواهدی مبنی بر گرم شدن سطح زمین به‎خصوص در قطب شمال به دست آمده؛ جایی که دانشمندان همیشه پیش‎بینی کرده بودند که اولین جایی است که دچار آسیب می‎شود.

تابستان، پوشش یخی در قطب به‎طور غم‎انگیزی کاهش پیدا کرد. لایه منجمد همیشگی در سیبری، در حال آب شدن است. اولین عارضه این پدیده، کاهش توانایی زمین برای منعکس کردن حرارت خورشید به سوی فضا است. دومین مشکل، آزاد شدن حجم زیادی گاز متان است، ترکیب این 2 ، میزان گرمای زمین را بالاتر می‎برد. بزرگ‎ترین ساطع‎کننده کربن در دنیا، یعنی آمریکا بعد از 8 سال رکود، توسـط «جان هولدرن»، مشاور علمی باراک اوباما، اعلام کرده است که آب‎وهوا، اولویتی مهم و اساسی است.

اخیرا دولت انگلیس اعلام کرده است که قصد تاسیس کارخانه‎های جدید زغال سنگ را در بعضی از شهرهای انگلیس دارد؛ این اقدام سبب شکل‎گیری این اتهام نسبت به دولت انگلیس می‎شود که تعهدات بی‎ارزشی برای تغییر وضعیت آب‎وهوا داده است و این برخلاف مواضع نمایندگانی است که در کوپنهاک تجمع خواهند یافت که معاهده جدیدی برای تغییر شرایط جوی کره زمین وضع کنند. معاهده‎ای که قرار است جانشین توافق‎نامه کیوتو که در سال 2012 به پایان خواهد رسید، بشود. تنها یک تصمیم محکم و قاطع و همچنین اجباری کردن قوانین، سیاره ما را نجات خواهد داد.

3. انقلاب فیلم‎های 3 بعدی
دوران انتظار طولانی شده، شاید حدود 80 سال، ولی امید آن می‎رود که سال 2009، سالی باشد که سرانجام فیلم‎های 3 بعدی قابل تماشا کردن باشد؛ بدون ایجاد سردردهای میگرنی در تماشاچی!

هم‎اکنون 2 فیلم در هالیوود به  شکل 3 بعدی‎های جدید مشغول جذب مشتری است:«هیولاها در برابر بیگانگان»، انیمیشنی بسیار تاثیرگذار از کمپانی Dream Work که در اواخر مارس اکران خواهد شد و فیلم «آواتار»، به کارگردانی جیمز کامرون که اولین فیلم او پس از فیلم موفق تایتانیک خواهد بود.

جفری کاتزنبرگ، مدیر فیلم‎های Dream Work ، پیش‎بینی می‎کند که درطی 5 تا 7 سال آینده، تمام فیلم‎ها، در قالب 3 بعدی‎های جدید نمایش داده خواهد شد همانند شرک4 که در تابستان 2010 اکران خواهد شد.

تاریخچه فیلم‎های 3 بعدی طولانی است؛ این این نوع فیلم، برای اولین بار در سال 1920 شروع به فعالیت کرد و در سال 1950 به منظور رقابت سینما با تلویزیون، دوباره روی آن کار شد، ولی عینک‎های پلاستیکی رنگ شده و تیره مانع لذت بردن کافی از نمایش‎های 3 بعدی می‎شد حتی در فیلم‎هایی همانند فیلم ترسناک «خانه‎ای از موم» و یا فیلم «شماره M را برای قاتل بگیر» اثر آلفرد هیچکاک، این مشکل وجود داشت.

اخیرا فیلم‎های 3 بعدی پیشرفت قابل توجهی داشته است که بیشتر به دلیل تکنولوژی دیجیتالی جدید در تولید و نمایش این فیلم‎ها و همچنین تولید عینک‎هایی سفت و راحت، مخصوص دیدن فیلم‎های 3 بعدی است. تنها مشکل موجود، قیمت بالای تبدیل سینماها است، هرچند Cine world، بزرگترین سینمای زنجیره‎ای انگلیس، به زودی 100 پرده آماده نمایش خواهد داشت.

هر کسی به راحتی متقاعد نمی‎شود که تکنولوژی جدید فیلم‎های 3 بعدی، پاسخی برای مشکلات هالیوود باشد. بنا بر عقیده «پاتریکس گلدستین»، تحلیل کننده فیلم‎های هالیوودی در روزنامه لس‎آنجلس تایمز، هالیوود کماکان بابت فیلم‎هایی که استقبال از آن تنها در گروی جلوه‎های ویژه است، آزار می‎بیند. او در این باره می‎گوید: آنچه امروزه این فیلم‎ها نیاز دارند استفاده کمتر از گزافه‎گویی و هیجان‎های پوچ است؛ نه چیزی بیشتر از این!

4. خوشبختی؛ سرابی غبارآلود
در دوره‎ای که گذشت، هرچند بیشتر مردم غرب مرفه‌تر شدند ولی در عوض بسیاری از مردم، به لحاظ اخلاقی دچار انحطاط شدند و دنیا آکنده از رفتارهای غیراخلاقی چون خودفروشی، تکبر و رفتارهای ضد اجتماعی شد. افراد، برای یکدیگر ناخوشایند و غیرقابل تحمل شدند، ناسزاهای بسیار گفتند و جنگ‎های بسیار با یکدیگر کردند.

فرهنگ عمومی، تمایلات تهدیدکننده و آزاردهنده را در جامعه می‎پروراند. افراد مشهور، درتلویزیون و برای جلب توجه عموم، کرم می‎خوردند؛ دوربین‎ها از خانواده‎های بی‎بندوبار و بی‎مسئولیت تصویر می‌گیرد و آن را به عنوان فیلم‎های سرگرم‎کننده نشان می‎دهد و افراد، بسیار می‎نوشند و مست می‎کنند.

دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه هم‎اکنون این وضعیت دیگر به پایان رسیده است و مردم شروع کرده‎اند که دوباره هنر زندگی اجتماعی را بیاموزند.

اگر مردم دنیا در سال 2009 طبق این نظریه پیش بروند، همه آنها دوباره گرد هم خواهند آمد، مسئولیت‎پذیرتر شده و ساده زندگی می‎کنند، کار، سازندگی و اصلاح را سرمشق خود قرار می‎دهند، نان خود را تقسیم کرده و در غم همسایه خود شریک می‎شوند.

ولی پیش‎بینی غیرخوش‎بینانه دیگری نیز وجود دارد و آن معضل بزرگ مربوط به بی‌اخلاقی بی‎حد و مرز افراد است.

بنجامین باربر، استاد درس جامعه مدنی دانشگاه ماریلند اخیرا بحثی قانع‎کننده در مورد ایدئولوژی پایه‎ریزی شده برای مردم کوته‎بین و کودک‎اندیش داشته است. در تجزیه و تحلیل او، انسان‌های مدرن امروزی از نظر تفکر، همانند کودکانند؛ یعنی نمی‎توانند بین مفهوم«من می‎خواهم» و «من نیاز دارم» تفاوتی قائل شوند. آنها فقط به لذت و خوشی فوری و لحظه‎ای می‌اندیشند.راگر بخواهیم نظریه باربر را بپذیریم، در حقیقت مردم کشورهای غربی، کوچولوهای 2 ساله نفهمی هستند و با وجود آنها، رفتارهای ضد اجتماعی و بیمارگونه همچنان ادامه خواهد داشت.

گاردین، دسامبر 2008 - ترجمه: پروانه حجت

جمعه 23/11/1388 - 0:19
هوا و فضا
نخستین هواپیمای تک‌سرنشین دو موتوره ایرانی با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 16هزار پا، 1500 کیلومتر برد دارد و می‌تواند در آب و خشکی فرود بیاید. قیمت آن نیز 50 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

نخستین هواپیمای تک سرنشین دو موتوره کشو به نام "فائز"، صبح امروز در حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. (عکس تزئینی است)

این هواپیمای دو موتوره از سازه‌ای تمام کامپوزیت برخوردار است که وزن آن را به 175 کیلوگرم رسانده و می‌تواند به مدت 6 ساعت تا اوج 16هزار پا (5300 متری) پرواز کند.

موتورهای این هواپیما هریک 20 اسب بخار قدرت دارند و اگر مخزن 54 لیتری بنزین هواپیما پر باشد، می‌توانند آن‌را با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت تا 1500 کیلومتر دورتر منتقل کند. طول باند اوج‌گیری هواپیما 100 متر و طول باند فرود آن 150 متر عنوان شده است.

به کارگیری چتر به منظور بازیابی هواپیما به همراه خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ و بهره‌برداری در زمانی کمتر از 5 دقیقه به واسطه طراحی و پیکربندی جزء به جزء، قابلیت نصب و افزایش ظرفیت سوخت در بخش های بال و بدنه، امکان حمل و نقل آسان و قیمت ارزان را از دیگر ویژگی های این هواپیما است.

حمل محموله های شناسایی، درمانی، پشتیبانی و پستی، ارتقاء برای تبدیل شدن به هواپیمای 2 نفره و انعطاف و چالاکی ویژه، به فائز امکان می‌دهد ماموریت های گشت‌زنی، مراقبتی، تفریحی و ورزشی آکروباتیک را انجام دهد.

هواپیمای فائز می تواند در سطح دریاها نیز بنشیند و برخیزد، به‌شرطی که دریا مواج نباشد؛ بدین‌ترتیب فائز هواپیمایی دوزیست محسوب می‌شود.

این هواپیما کلیه آزمایش‌ها و تست های پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و بر اساس سفارش مشتریان به تولید انبوه خواهد رسید. قیمت آن را برای مصارف شخصی 40 تا 50 میلیون تومان اعلام شده است

خبر انلاین

جمعه 23/11/1388 - 0:15
کامپیوتر و اینترنت
وبلاگ مهمان > خراسانی، علیرضا  - شکاف دیجیتالی هر روز بیشتر و بیشتر می شود. هنوز از ورود سرعت 50 مگابیت در ثانیه در خانه ها نمی گذرد که گوگل همه را با خبر عرضه سرعت 1 گیگابیت در ثانیه شگفت زده ساخته است.

تصور کنید در حال تماشای کنفرانس سه بعدی از آنسوی دنیا هستید و یا به عنوان پزشک با دیدن تصاویر سه بعدی با متخصصی در نیویورک در حال مشورت هستید. همه اینها با استفاده از سرعت بالای اینترنت انجام می شود و دارندگان چنین شبکه ای به خود می بالند که فیلم های اچ دی را در کمتر از دقیقه دانلود می کنند.

گوگل در نظر دارد با راه اندازی شبکه های خدمات دهی اینترنت در امریکا ، سرعت خانگی دسترسی به اینترنت را به 1 گیگابیت در ثانیه برساند. جیمز کلی مدیر تیم فراساختاری گوگل ضمن اعلام این مطلب گفت: غول جستجوگر اینترنت در نظر دارد تعدادی شبکه آزمایشی در امریکا راه اندازی کرده و هر کدام بتوانند خدمات سوپر اینترنتی را به جمعیتهای 50 هزار نفری تا نیم میلیون نفری با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه ارایه کنند.

وی افزود برای این منظور نیاز به همکاری شرکا و علاقه مندان فنی برای مشارکت در این طرح است و گوگل از مقامات رسمی در شهرها و ایالات مختلف رسما خواسته تا مناطقی را به عنوان پیشنهاد مطرح نمایند تا شبکه مورد نظر در آن مناطق ایجاد شود. سایر شرکتهای علاقه مند و محققان نیز می توانند در دستیابی به پر سرعت ترین شبکه خانگی دنیا مشارکت داشته باشند.

گوگل قول داده تا قیمت تمام شده در دست مصرف کننده منصفانه بوده و میزان پرداخت مطابق با میزان مصرف باشد. قرار است این شبکه مبتنی بر فیبر نوری بوده که قابلیت پشتیبانی از سرعتهای سر سام آور اینترنتی را داراست. مشارکت وهمکاری عامل عمده ای در توسعه سریع این نوع شبکه ها به شمار می رود.

سازمان پهنای باند ملی از جمله سازمانهایی است که در توسعه چنین فناوریهایی نقش به سزایی دارد. هدفی که این سازمان دارد، بررسی اپلیکیشن ها و نرم افزارهایی است که با این پهنای باند قابل در یافت است.ضمن اینکه جدیدترین متد انتقال دیتا به کاربران خانگی و مشکلات ناشی از آن تجربه خواهد شد

جمعه 23/11/1388 - 0:10
اخبار

واحد مركزی خبر به نقل از روزنامه <عرب نیوز> چاپ عربستان سعودی نوشت: در پی جمع آوری تلفن های همراه دانش آموزان یك ‌مدرسه دخترانه در منطقه <منصور> در مكه مكرمه، دانش آموزان این مدرسه دست به اعتراض و رفتارهای ‌خشونت آمیز علیه مسئولان مدرسه زدند. دانش آموزان معترض با زندانی كردن رئیس مدرسه در یك اتاق، اقدام به شكستن میزها و صندلی ها كردند و سیلندرهای گاز مدرسه را باز نمودند. وزارت آموزش عربستان سعودی ضمن محكوم كردن اقدام دانش آموزان معترض، چنین اعتراض و ‌شورشی را در تاریخ نظام آموزشی عربستان بی سابقه توصیف كرده است

پنج شنبه 22/11/1388 - 1:48
اخبار
سایت یک روزنامه فرانسوی در ماه نوامبر از خوانندگان خود پرسیده‌بود که از دهه اول هزاره سوم چه خاطراتی را با خود به همراه می‌برید.

به گزارش سرویس بین‌الملل «فرادا»‌‍‌، «فیگارو» با نزدیک شدن به پایان سال 2009 نتایج این نظرسنجی را در 8 مقوله مختلف به شرح زیر معرفی کرده‌است:

سیاست
به نظر 61 درصد بازدیدکنندگان، صبح روز 11 سپتامبر 2001 روز سرنوشت سازی در عرصه سیاست در دهه رو به پایان بوده‌است. ضمناَ یک سوم ابراز امیدواری کرده‌اند که با انتخاب باراک اوباما در سال 2008، نشانه گشایش صفحه جدیدی پس از این سال‌ها متلاطم ورق باشد.


اجتماعی
هفته‌ها پیش از اجلاس کپنهاگ، 72 درصد حساس شدن مردم نسبت به مسائل زیست‌محیطی و نیاز فوری درباره اقدامات پیشگیرانه را نقطه عطفی در دهه اخیر دانسته‌اند. با فاصله بسیاری مسائل مربوط به بازسازی ساختار خانواده (18%) و یا به رسمیت شناختن خشونت‌های میان زوجین (3%) قراردارد.


زندگی روزمره
برای 56 درصد رای دهندگان، دیجیتالی شدن تمام ابزار، تکان‌‌دهنده‌ترین تغییر در زندگی روزمره مردم بوده است. رونق شبکه‌های اجتماعی در جایگاه دوم قرار دارد (23%). کلیت اینترنت با 8 درصد سوم است.


سرگرمی
حدود 28 درصد از مردم به تعداد بی‌شمار برنامه‌های تلویزیونی با موضوع مشاوره خانواده و زندگی و 19% سریال‌های پرطرفدار رای داده‌اند. اما بیشترین رای به صفحه کامپیوتر رسید. به نظر 48% از آنها، بارگذاری از اینترنت نماد دهه گذشته‌است.


سلامت و محیط‌ زیست
تغییرات آب و هوایی باعث نگرانی 50 درصد از مردم شده است و از مسائل مربوط به سلامت عمومی اهمیت بیشتری دارد. حتی در شرایط کنونی که اوج شیوع آنفولانزا نوع A است، بازگشت بیماری‌های واگیردار یا بحث تغذیه تنها دغدغه کمتر از 20% رای دهندگان است.


جوانان
شگفتی نظرسنجی در اینجا بود. جایی که همه انتظار داشتند پیام کوتاه یا وبلاگ انتخاب شود، اما تنها 9 و 34% آرا را به خود اختصاص دادند. در اینجا جدا شدن روزافزون از عادات جوانانه به سمت رفتار و کردارهای افراد پخته‌‌تر، در با 44% در صدر قرار گرفت.


ورزش
آخرین مسابقه دوران ورزشی‌اش بود، ناگهان داور کارت قرمز را به دلیل ضربه سر به مارکو ماتراتزی در مقابلش گرفت. 54% از رای‌دهندگان این رخداد در فینال جام جهانی 2006 برای زیدان را هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد. در فاصله بسیار زیاد دوپینگ‌ گسترده در دوچرخه‌سواری با 25% قرار دارد. قابل ذکر است که نظرسنجی قبل از ضربه دست تیری آنری که موجب صعود فرانسه به جام‌جهانی شد، صورت گرفته بود.


ابزار برگزیده
فراتر از آیپاد (26%) و ADSL (20%)، تلفن همراه با 50‌% آرا در صدر قرار گرفت. 10 سال پیش، جزو ملزومات زندگی محسوب نمی‌شد. اما امروز حدود 3 میلیارد کاربر تلفن همراه در دنیا وجود دارد، آماری غیر قابل مقایسه با 800 میلیون سال 2000
پنج شنبه 22/11/1388 - 1:32
بیماری ها

در آخرین تحقیقات دانشمندان مشخص شد بعد از سیگار کشیدن پایین بودن بهره هوشی می‌تواند به عنوان یکی از دقیق‌ترین معیارها برای پیش‌بینی ابتلای فرد خاصی به بیماری‌های قلبی به کار رود.اهمیت بهره هوشی به قدری است که این عامل بعد از فشار خون بالا و کمبود تحرک بدنی در عوامل محرک بیماری‌های قلبی قرار گرفته است.

این تحقیقات توسط مرکز مشاوره تحقیقاتی اسکاتلند و روی بیش از 1000 مرد و زن انجام شده و نتایج آن در نشریات پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی به چاپ رسیده است.
دکتر دیوید بثی در این باره گفت : مردمی که دارای بهره هوشی پایین هستند کم‌تر از دیگران به رعایت شیوه زندگی سالم تمایل نشان می‌دهند.

البته می‌توان گفت تعدادی از افرادی که دارای بهره هوشی پایین هستند در همان سال‌های اولیه زندگی خود به بیماری‌های قلبی و تنفسی دچار شده بودند که روی بهره هوشی و سلامت عمومی بدنشان تاثیر منفی گذاشته است.

به همین دلیل تعدادی از کارشناسان معتقدند باید پیام‌های بهداشتی که برای بیماران تهیه می‌شود تا حد امکان ساده باشند تا افراد دارای بهره هوشی کم هم بتوانند به راحتی آن‌ها را متوجه شده و اجرا کنند.
پنج شنبه 22/11/1388 - 1:21
موبایل
نكته عجیب ماجرا آن‌جا است كه برای داشتن حساب كاربری، متقاضی باید تمامی مشخصات حقیقی خود اعم از محل خدمت، كد ملی و غیره را به همراه درخواست كتبی و رسمی موسسه /سازمان/شركت دولتی ذی ربط از سوی بالاترین مقام سازمان خطاب به "معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" ارسال نماید. این نامه باید مهر و امضا شده باشد.

درحالی‌كه مدیرعامل شركت فناوری اطلاعات معتقد است كه مسدود شدن جی‌میل، «یك فرصت حساب می‌شود و باید مردم كشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد كه اساسا مردم امكان هدایت شدن به ایمیل ملی را ندارند.

به گزارش «فردا»، اظهارات عجیب مدیرعامل شركت فناوری اطلاعات در حالی صورت گرفته است كه ایمیل ملی در حال حاضر فقط برای ارگان‌های دولتی قابل استفاده می‌باشد، بدین معنی كه عموم مردمی كه از حساب‌های جی‌میل استفاده می‌كنند، قادر به هدایت شدن به سمت ایمیل ملی نیستند.

نكته عجیب ماجرا آن‌جا است كه برای داشتن حساب كاربری، متقاضی باید تمامی مشخصات حقیقی خود اعم از محل خدمت، كد ملی و غیره را به همراه درخواست كتبی و رسمی موسسه /سازمان/شركت دولتی ذی ربط از سوی بالاترین مقام سازمان خطاب به "معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" ارسال نماید. این نامه باید مهر و امضا شده باشد.

در همین حال، بررسی‌های «فردا» نشان می‌دهد كه ایمیل ملی هیچ برتری نسبت به سرویسی مانند جی‌میل ندارد و می‌توان نظر مسئولان امر مبنی بر هدایت مردم به ایمیل ملی با مسدود شدن جی‌میل را یك ساده‌لوحی تمام عیار دانست كه در كنار آن، بی‌اطلاعی مقامات مسئول از شرایط ثبت نام در ایمیل ملی را نیز نشان می‌دهد.

همچنین، بررسی دیگر  نیز حاكی از آن است كه دامنه‌ی ایمیل ملی نه به نام یك سازمان یا وزارت‌خانه بلكه به نام یك شخص حقیقی ساكن تبریز ثبت شده است!

نكته جالب توجه دیگر اینكه در صفحه معرفی ایمیل ملی، هیچ امكانی برای عضویت در ایمیل وجود ندارد و كاربر باید خود حدس بزند كه به برای دریافت حساب كاربری، اگر كاربر از سازمانی دولتی باشد، باید به درگاه ایران مراجعه كند.

با چنین اظهارنظراتی و در نظر گرفتن امكاناتی برای ایمیل ملی نباید متعجب بود كه فناوری اطلاعات و عرصه‌های مربوط به آن در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
عصر ایران
پنج شنبه 22/11/1388 - 0:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته