• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 459
تعداد نظرات : 265
زمان آخرین مطلب : 4757روز قبل
داستان و حکایت
افراد زیادی برای دیدارشان كه مرجع تقلید عصر خود بود به منزلشان می‌آمدند. سر در منزل كوتاه بود و برای ورود به خانه می‌بایست كمی خم می‌شدی. قدّش رشید بود، بیچاره هر بار كه وارد خانه می‌شد، سرش به بالای سردر می‌خورد و خون می‌آمد، كار حاضران در خانه آن بود كه دنبال دستمال و باند بگردند و خون‌های سر او را پاك كنند.
 مرد مجنون، ساكت اطراف را می‌نگریست و حاضران نیز با حال ترحّم و تأسّف او را نظاره می‌كردند، آرام با یكدیگر می‌گفتند، جنونش به حدّی است كه متوجّه نمی‌شود و هر بار، این كار را تكرار می‌كند. دیوانه است دیگر...!
آقا با آن طمأنینة همیشگی به آرامی جمله‌ای گفتند: «ما هم دارای جنون هستیم.»
سكوت همه جا را فرا گرفت، همه می‌خواستند ببینند كه مرجع بزرگ دوران، چرا می‌گویند، همه مجنون هستیم؟! آقا ادامه داد، علما عقل را آنچه، پروردگار با آن عبادت شود و به وسیلة آن جنّت حاصل شود، تعریف كرده‌اند:
«اگر عقل كسی او را به عبادت خداوند رهنمون نباشد و هر روز معصیّت و گناه كند، عقل او عین بی‌عقلی و جنون است.»
ما كه هر روز در حال معصیّت الهی هستیم، با این مجنون چه فرقی داریم؟ از دیدن این دیوانه همه منقلب می‌شویم و برایش اظهار تأسّف و ترحّم می‌كنیم.
بیچاره امام زمان(عج) كه هر روز گناهان ما ایشان را منقلب می‌كند و دل پر از مهرشان را به درد می‌آورد...
سه شنبه 23/9/1389 - 11:56
اخبار

بر اساس گزارش حقوقی یك موسسه صهیونیستی، نظامیان این رژیم طی سال جاری میلادی بیش از 80 كودك فلسطینی ساكن روستای "سلوان " را ربوده و شكنجه كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس از قدس اشغالی، موسسه "بتسلیم " در گزارشی اعلام كرد كه نظامیان صهیونیست بیش از 80 كودك فلسطینی ساكن "سلوان " در جنوب مسجدالأقصی را در سال جاری ربوده و در شرایط ناگوار بازداشت كرده‌اند و آنها را تحت شكنجه قرار داده و در طول شبانه‌روز در سرمای شدید بدون هیچ گونه غذا و آب نگه داشته‌اند.
بر اساس این گزارش، نیروهای رژیم صهیونیستی كودكان بازداشت شده فلسطینی را در مركز بازجویی "مسكوبیه " مورد بازجویی قرار داده و آنها را از هرگونه ملاقات با خانواده‌ها و وكلای خود محروم كرده‌اند.
در همین راستا "احمد الرویضی " مسئول واحد قدس در ریاست تشكیلات خودگردان فلسطین در واكنش به این گزارش به خبرنگار فارس گفت: این اقدامات چیز تازه‌ای نیست، نیروهای اشغالگر به بازداشت كودكان كم سن و سال با هدف ارعاب آنها به منظور ممانعت از پرتاب سنگ، عادت دارند.
وی افزود: روستای سلوان با حملات بی‌سابقه مواجه است و نیروهای اشغالگر سنگ و انسان را در آنجا هدف قرار داده و هیچ استثنایی برای هیچ یك از كودكان، نوجوانان و زنان قائل نیستند.
الرویضی در ادامه به اقدام خطرناك نیروهای اشغالگر در بازداشت كودكان اشاره و تصریح كرد: خطرناك‌تر از همه این است كه نیروهای اشغالگر پس از بازداشت كودكان آنها را به مدت طولانی به خارج از منازل و محل سكونت خود تبعید می‌كنند.
سه شنبه 23/9/1389 - 11:54
اخبار
یك نویسنده اسرائیلی اعلام كرد كه موساد از كوسه ماهی‌ها برای اهداف نظامی استفاده می‌كند.

به گزارش ایسنا، یائیر سار، نویسنده و تحلیل‌گر اسرائیلی روزنامه " اسرائیل هایوم" طی مقاله‌ای عنوان داشت:‌ سرویس اطلاعات اسرائیل(موساد)، براساس یك برنامه محرمانه تحت عنوان "آرواره درنده 10" از كوسه‌های آموزش دیده برای اهداف نظامی استفاده می‌كرده است.

وی در ادامه افزود:‌ این طرح با همكاری نیرو دریایی اسرائیلی صورت می‌گیرد.

در این طرح از كوسه‌های آموزش دیده برای انجام عملیات‌ها خارج از آب‌های منطقه‌ای اسرائیل و شكنجه برخی از بازداشت شدگان و شناسایی غواص‌های دشمن استفاده می‌شود.

یائیرسار، هم‌چنین تاكید كرد: این كوسه‌ها به مدت سه الی شش ماه در سواحل اریتره آموزش می‌بینند و بعد از بنادر اسرائیل فرستاده می‌شوند.

این در حالی است كه شناگران و توریست‌های خارجی در سواحل شرم الشیخ مورد حمله كوسه‌های وحشی قرار گرفته‌اند. هنوز علت این حملات مشخص نشده است.

یائیر سار هم‌چنین تاكید كرد:‌ وجود ارتباط بین این كوسه‌های آموزش دیده و حملات اخیر در سواحل مصر بعید است.

وی در ادامه افزود:‌ برخی از ماموریت‌های این كوسه‌ها نزدیك شدن به سواحل ایران برای زیر نظر گرفتن بنادر این كشور از طریق سیستم‌هایی كه بر روی باله‌های آنها كار گذاشته شده می‌باشد.
سه شنبه 23/9/1389 - 11:53
اخبار

 
 به گزارش  پارسینه، «سورپرایز مقدس، پشت بیمارستان اسرائیلی». این عنوان یادداشتی است که سایت لس‌آنجلس‌ تایمز در 21 می 2008 به قلم «باتشیوا سابلمن» حول کشفی نادر در یکی از شهرهای فلسطین اشغالی منتشر کرده است. شهر ساحلی «اشکلون» (Ashkelon) در آن زمان و به دلیل نزدیکی به غزه، چند بار مورد حملهٔ راکت‌های شلیک‌شده از سمت نوار غزه قرار گرفته است. در یک حمله و در اثر تصادم موشک به یک مرکز خرید، ده‌ها نفر از ساکنین این شهر مجروح می‌شوند و در مرکز پزشکی Barzilai مورد مداوا قرار می‌گیرند. این حادثه، توجه اذهان را به یک قطعهٔ شگرف تاریخی در بیمارستان شهر «اشکلون» جلب می‌کند: مقام رأس‌الحسین علیه‌السلام.

مورخین اسلامی دربارهٔ این‌که پس از وقوع حادثهٔ کربلا و شهادت امام حسین‌ بن علی بن ابی‌طالب، تقدیر الهی سر بریدهٔ امام را به کدامین خاک مدفون کرده است، اختلاف نظر دارند. اقوال مختلف که بعضی مبتنی بر روایات منقول از ائمهٔ شیعه هستند و بعضی دیگر از روایت‌های تاریخی نتیجه شده‌اند، نظر مشترکی را حول این موضوع فراهم نمی‌آورند. اگر از بعضی باورهای عام هم‌چون اعتقادی که میان بعضی از شیعیان افغان وجود دارد و زیارت‌گاهی را در استان کندز افغانستان به عنوان محل دفن سر تقدیس می‌کنند، بگذریم، خاصهٔ این‌ نگاه‌های تاریخی را می‌توان حول دو محور دسته‌بندی کرد؛ گروهی از محققین و مورخین شیعه که محل دفن سر امام را بر کنار مضجع و در کربلا و یا دست‌کم در عراق می‌دانند، و گروهی دیگر که عموما شامل مورخین اسلامی غیر اثنی‌عشری (هم‌چون اهل‌تسنن و اسماعیلیه) می‌شود و مدفن سر را خارج از عراق، در شام و مصر و سوریه می‌دانند.

در این مقال، مجال بررسی و اعتبارسنجی این روایات تاریخی نیست، نیز این‌که کاری است خارج از توش و توان نگارنده؛ اما اشاره‌ای به روایت تاریخی دمشقیه به منظور طرح پیش‌زمینهٔ تاریخی این مسئله، ضروری است. روایت زیر را از مقاله‌ای تحت عنوان «تاریخ مختصر انتقال رأس مقدس حسین‌بن‌علی، از دمشق تا اشکلون تا قاهره» ترجمه کرده‌ام که به قلم «دکتر عباس برهانی» در روزنامهٔ «دیلی‌نیوز» پاکستان به تاریخ 3 ژانویه 2009 به چاپ رسیده است و مدخل «حسین‌ بن علی» در صفحهٔ انگلیسی ویکی‌پدیا به آن ارجاع داده است. بدیهی است که این نقل، به معنای تأیید یا رد آن نیست.
***

با حضور اسرای اهل‌بیت، یزید بن معاویة پس از برپایی جشن و به نمایش گذاردن سر بریدهٔ امام حسین، آن را در شکافی در دیوار درونی مسجد جامع دمشق دفن کرد. این سر تا زمان حکومت عباسیون مضبوط و محدود، اما مورد احترام و زیارت دوست‌داران اهل‌بیت رسول‌الله باقی می‌ماند.  «المقتدر بالله» خلیفهٔ عباسی تلاش زیادی برای بازداری شیعیان از زیارت این مقام انجام می‌دهد، که ثمری نمی‌دهد. پس دستور می‌دهد تا مقام و علائم آن را نابود کنند و تابوت حاوی سر را در شهر «عسقلان» که در آن زمان مرز حکومت مسلمین بوده است، به‌طور مخفیانه دفن کنند.

سال‌ها بعد، «ابومنصور نزار المصطفی» خلیفهٔ پانزدهم فاطمی، مکان این سر را در محلی به‌ نام «باب الفرادیس» در عسقلان شناسایی می‌کند، اما هم‌چنان تا حدود 250 سال بعد یعنی سال 1153 میلادی در همان مکان باقی می‌ماند. خلیفهٔ هجدهم فاطمی «معاد المنتصر بالله» به «داعی، بدرالجمالی» فرماندهٔ نیروهای فاطمی در فلسطین دستور می‌دهد تا محل دقیق رأس الحسین را شناسایی و بازسازی کند. بدرالجمالی طبق این دستور، مسجدی را در محل مذکور برپا می‌کند که به «مسجد مشهد الحسین» نام‌گذاری می‌شود. او منبری چوبین تهیه می‌کند که درون آن، کتیبه‌ای به خط کوفی عربی فاطمی کنده‌کاری شده است و گزارشی از چگونگی این سیر ارائه می‌دهد. [گفتنی است این کتیبهٔ تاریخی کماکان در منبر فاطمی موجود است.]

پس از آن‌که «الطیب ابی‌القاسم» بیست‌ویکمین خلیفهٔ فاطمی رو به انزوا گذارد، عمویش «عبدالمجید» حکومت فاطمی را تصاحب کرد. در میانهٔ جنگ‌های صلیبی، او از خوف قساوت و بی‌رحمی دشمنان دستور می‌دهد تا «امیر صیف المملکة تمیم» والی شهر عسقلان  به همراه «قاضی محمد بن مسکین»  تولیت مشهد الحسین، تابوت سر را از جایگاه خود خارج کنند و در کمال احترام و تکریم به قاهره منتقل کنند. مورخینی چون المقریزی و ابن میسّر چنین نقل کرده‌اند که در روز سه‌شنبه دهم جمادی‌الآخر، تابوت را طی تشریفات خاص و همراه موکبی شکوهمند که در پیشاپیش آن امیر مصر «الصالح طلائع بن زریک» بود، به سمت کاخ زمرد آوردند و سپس در محلی به نام «قبة الدیلم» به خاک سپردند. این مکان امروزه با نام «مشهد الحسین» در قاهره، زیارت‌گاه جمع کثیری از مسلمانان مصری است که هرساله و به ویژه ایام محرم، به آن‌جا می‌آیند.

این‌ها گذشت تا به وقت سلطنت «صلاح‌الدین ایوبی». یکی از مورخین مشهور مصری به نام «محی‌الدین عبد الزهیر» می‌نویسد: "هنگامی که صلاح‌الدین به قدرت رسید، تمامی آثار بر جای مانده از حکومت فاطمی را تخریب می‌کند و عزاداری در ماه محرم را ممنوع می‌کند و روز عاشورا را روز شادی و جشن اعلام می‌کند." در طول حکومت وی که از دشمنان شیعه بوده است، منبر فاطمی را از عسقلان به «مسجد خلیل‌الرحمن» یا «مسجد ابراهیمی» در شهر الخلیل کنونی در فلسطین منتقل می‌کنند، لیکن متوجه کتیبهٔ تاریخی آن نمی‌شوند. تا آن‌که بعدها «طاهر صفی‌الدین» پنجاه‌ویکمین داعی فاطمی (متوفای 1965میلادی)، حین بازدید از مسجد خلیل‌الرحمن، هزار سال پس از انقراض حکومت فاطمیان، منبر فاطمی را شناسایی می‌کند و کتیبه را مشاهده می‌کند.
***

اما مسجد شهر عسقلان، که امروزه به نام عبری «اشکلون» شناخته می‌شود، با عنوان «مسجد المشهد الحسین» تا نیمهٔ قرن بیستم میلادی پا برجا بوده است و مورد تکریم و زیارت مسلمانان قرار داشته است. در این سال‌ها، این مسجد به عنوان مجلل‌ترین بنای شهر اشکلون شناخته می‌شده است. «توفیق کنعان» در کتاب «مقدسات محمدی در فلسطین»، آن را «مقامی عظیم بر فراز یک تپه» توصیف می‌کند که مقبره‌ای در میان ندارد، اما رکنی دارد که نشانه‌دهندهٔ مکان دفن سر بوده است. گزارشی در روزنامهٔ «هاآرتص» در سال 2005 مبنی بر آن است که این زیارت‌گاه در جولای 1950 به دستور «موشه دایان» تخریب شده است.

«سابلمن» در یادداشت خود در لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: "از آن مسجد تپه‌ای پوشیده از علف باقی می‌ماند، اما یک هزاره پس از آن که سر حسین‌بن‌علی از اشکلون جابه‌جا شده است، این مکان هنوز مورد احترام فرقه‌های شیعه خصوصا شیعیان هند و پاکستان است." او از اهالی بیمارستان Barzilai نقل می‌کند که یک دهه پیش، یک روحانی مذهبی شیعه به بیمارستان می‌آید و تقاضایی نامعمول را مطرح می‌کند: بنای یک جای‌گاه نماز برای زائران در این مکان.

این شخص «داعی محمد برهان‌الدین» پیشوای پنجاه‌ و دوم فرقهٔ اسماعیلیه است که تعمیر و بازسازی مسجد اعظم کوفه نیز به دست او صورت گرفته است. دکتر «ران لابل» رئیس بیمارستان از او می‌پرسد: "از کجا می‌دانید که این‌جا همان محل است؟" برهان‌الدین او را به روی تپه می‌برد و با بیل مشغول حفر آن می‌شود. دکتر لابل می‌گوید: "در کمال تعجب، مشاهده کردم که پس از حفر یک متر یا بیشتر، سنگ نبشی‌های مسجد کهن نمایان شد." زائران پس از این اتفاق، با هم‌یاری مسئولین بیمارستان شهر اشکلون، گران‌قیمت‌ترین سنگ مرمر را از هند وارد می‌کنند و جایگاهی مرمرین برای نمازگزاری زائران در محل منسوب به دفن سر در پشت بیمارستان ساخته می‌شود. بدین ترتیب، هر ساله تعداد قابل توجهی از شیعیان در این مکان به رسم ادای احترام به امام حسین‌بن‌علی، حضور می‌یابند.

دکتر لابل که اکنون در مورد این موضوع متخصص شده است، می‌گوید: "آن‌ها مردمانی آرام و صلح‌جو هستند. در سکوت می‌آیند و می‌روند، به ندرت صدایی از آن‌ها شنیده می‌شود. این‌جا جزیره‌ای شده است برای نمازگزاران مسلمان شیعه، در یک بیمارستان اسرائیلی، در یک دولت یهودی... این اتفاق، منحصر به فرد است!"

سه شنبه 23/9/1389 - 11:53
اخبار
به گزارش تقریب، گروهی از روزنامه‌نگاران مسلمان آلمان، به منظور معرفی دین مبین اسلام، اقدام به راه اندازی یک شبکه تلویزیونی نموده‌اند که از طریق اینترنت قابل دسترسی است.

شبکه تلویزیونی"مسلم تی وی" به تازگی بر روی شبکه اینترنت راه اندازی شده است تا مردم المان را بیشتر با اسلام و مسلمانان  اشنا کند.  در این شبکه تلویزیونی مبلغان و علمای مشهور مسلمان و مردم عادی به اظهار نظر و تبادل آرا می پردازند.

موضوعات برنامه‌های مسلم تی وی در خصوص مسائل اجتماعی، مقالات دینی، رسانه‌ها و زندگی مسلمانان و ایجاد فضای گفتگو در خصوص مشکلات جامعه و مسلمانان است.

"نوری سینای" یکی از کارمندان این شبکه تلویزیونی می‌گوید: ما تصمیم داریم تصویر حقیقی مسلمانان را به عنوان هموطنانی که در طول زمان‌های متمادی در ساخت این جامعه مشارکت داشته‌اند، نشان دهیم.
سه شنبه 23/9/1389 - 11:51
اخبار
آیت‌الله مكارم شیرازی گفت: هرچند از لحاظ فیزیكی در جمع شما حضور ندارم اما قلب من در این سفر با شما همراه است و دعا می كنم این سفر برای جامعه بشریت و رسوایی غاصبان و حامیان رژیم اسرائیل مؤثر باشد.


به گزارش رسا، حضرت‌ آیت الله مكارم شیرازی در دیدار با اعضای كاروان آزادی غزه، ضمن تقدیر از این حركت، محاصره غزه را موجب رسوایی بیش از پیش رژیم صهیونیستی دانست.
 
آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در دیدار كاروان آزادی غزه با بیان اینكه هدف شما بسیار عالی و انسانی است از دیدار با اعضای این كاروان كه با هدفی انسان دوستانه عازم غزه هستند، ابراز خوشحالی و خرسندی كرد و اظهار داشت: این حركت شما در تاریخ برای همیشه ثبت و ضبط خواهد شد و بدانید این حركت صددرصد انسانی برای نجات یك جمعیت مظلوم در دنیا منعكس خواهد شد.
 
وی افزود: اگر تاریخ تشكیل رژیم غاصب اسرائیل را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دانست كه این رژیم رژیمی صددرصد غاصب است، آنها از آن طرف دنیا آمده اند صاحبان خانه را از خانه و كاشانه آواره كرده و در خانه های آنها سكنی گزیده اند و مشغول عیش و نوش خود هستند.
 
این مرجع تقلید خاطر نشان كرد: به عقیده ما این كار اسرائیل در محاصره غزه كار بسیار احمقانه ای است كه آثار مثبتی نیز برای دنیای بشریت خواهد داشت، این كار سبب شده است رژیم صهیونیستی در تمام دنیا و میان تمام اقوام رسوا و سرافكنده شود.
 
وی یادآور شد: هیچ ملتی از ملل دنیا پیدا نمی شود كه این عمل رژیم غاصب را محكوم نكند.
 
حضرت آیت الله مكارم شیرازی اثر دیگر عمل احمقانه محاصره غزه از سوی رژیم غاصب صهیونیستی را ایجاد حلقه اتصالی بین اقوام و مذاهب مختلف عنوان كرد و افزود: زمانی مسئله اسرائیل صرفاً یك مسئله اسلامی عربی بود، بعد تبدیل به یك مسئله اسلامی اعم از عرب و غیر عرب شد اما در حال حاضر مسئله رژیم صهیونیستی یك مسئله جهانی تبدیل شده است.
 
وی تصریح كرد: به همین دلیل افراد آگاه پیش بینی می كنند مقدمات زوال رژیم غاصب صهیونیستی از این طریق فراهم می شود و این حركت بسیار حساب شده، شجاعانه و مفید و مؤثر شما ان شاءالله یكی از عوامل سقوط رژیم غاصب اسرائیل خواهد شد.
 
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: من آرزو می كردم می توانستم در جمع شما باشد و به سوی مقصدی كه حركت می كنید در جمع شما حضور داشته باشم. این حركت شما یك حركت اسلامی، عقلانی، مذهبی، عاطفی، منطقی و از همه جهت مثبت است.
 
وی ادامه داد: هرچند از لحاظ فیزیكی در جمع شما حضور ندارم اما قلب من در این سفر با شما همراه است و دعا می كنم این سفر برای جامعه بشریت و رسوایی غاصبان و حامیان رژیم اسرائیل مؤثر باشد.
 
حضرت آیت الله مكارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با آرزوی موفقیت و سربلندی برای كاروان اعزامی به غزه از ملیت های مختلف خاطرنشان كرد: شما نمونه هایی از بهترین انسان ها هستید كه برای نجات بشریت از چنگال ظالمان و غاصبان حركت كرده اید و امیدوارم در پناه لطف بیكران الهی موفق و سربلند و پیروز باشد.
 
وی افزود: این حركت شما می تواند در سایر نقاط دنیا نیز برای سایر ملت های مظلوم اثرگذار باشد و این حركت شما الگویی برای نجات بشریت از چنگال ظالمان و ستمگران خواهد شد و آرزو می كنم این حركت شما به ضمیمه سایر حركات زوال اسرائیل غاصب را در آینده نزدیك فراهم بسازد.

سه شنبه 23/9/1389 - 11:51
خانواده
 

 

ساکنان دریا پس از مدتی صدای آب را نمی شنوند،

 

 

                            و چه تلخ است، قصه عادت...

سه شنبه 23/9/1389 - 10:0
خانواده
 

 

 

دوست داشتن را وقتی فهمیدم که کودکی

 

 آسمان نقاشی هایش را سیاه کشید تا

 

پدر کارگرش زیر آفتاب نسوزد...

سه شنبه 23/9/1389 - 9:55
خاطرات و روز نوشت
 

 

 

هر از گاهی دریا هوس میکنه به ساحل سری بزنه



براش مهم نیست ساحل دستشو میگیره یا نه



مهم اثبات وفاداری دریاست ...

سه شنبه 23/9/1389 - 9:54
شعر و قطعات ادبی

 

 

 

ماه من!


غصه اگر هست بگو تا باشد!


معنی خوشبختی,


بودن اندوه است!..


این همه غصه و غم, این همه شادی و شور


چه بخواهی و چه نه! میوه یک باغند


همه را با هم و با عشق بچین...


ولی از یاد نبر


پشت هر کوه بلند


سبزه زاری است پر از یاد خدا!


و در آن باز کسی با صدایی آرام و مطمئن می خواند



که خدا هست, خدا هست و چرا غصه؟چرا؟

سه شنبه 23/9/1389 - 9:51
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته