• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 343
تعداد نظرات : 8
زمان آخرین مطلب : 3591روز قبل
دانستنی های علمی

در 12 ماهه سال 92، 17هزار و 994 نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند و 315 هزار و 719 نفر نیز مصدوم شدند. در بسیاری از این موارد به خصوص درباره تصادفاتی که منجر به مرگ طرف دیگر می‌شود، پای دادسرا را به میدان باز می‌کند.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  قتل یکی از سنگین‌ترین جرایم محسوب می‌شود که مجازات سنگینی از جنس قصاص یا دیه را به دنبال دارد. این جرم سنگین در مقایسه با دیگر جرایم به ندرت رخ می‌دهد اما در صورت وقوع، افکار عمومی را به شدت درگیر خود می‌کند. رایج‌ترین نوع مرگ‌‌ومیر در کشور ما، قتل ناشی از رانندگی است. چنین قتلی هیچ‌گاه منجر به قصاص یا اعدام نمی‌شود اما مجازات‌های سنگین دیگری به دنبال دارد.

در 12 ماهه سال 92، 17هزار و 994 نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند و 315 هزار و 719 نفر نیز مصدوم شدند. در بسیاری از این موارد به خصوص درباره تصادفاتی که منجر به مرگ طرف دیگر می‌شود، پای دادسرا را به میدان باز می‌کند.
 
سیر پرونده در دادسرا

در صورتی که در نتیجه حوادث رانندگی قتل غیرعمدی واقع شود، ترتیب رسیدگی به  پرونده‌ به شرح زیر خواهد بود:

این جرم از جمله جرایم غیرقابل گذشت است و نیاز به شكایت شاكی ندارد؛ از این رو به محض وقوع جرم، ضابطان دادگستری (ماموران انتظامی) شرحی از آنچه  اتفاق افتاده به دادستان گزارش می‌كنند.  برای تكمیل پرونده باید جسد متوفی به پزشك قانونی فرستاده شود تا علت مرگ مشخص شود؛ چه بسا متوفی قبل از وقوع حادثه به علت دیگری مرده باشد. باید مشخص شود كه چه كسی در حادثه مقصر است.

 برای این كار لازم است تا ابتدا علت نهایی وقوع حادثه مشخص شود. معمولا افسران كاردان فنی و كارشناس در امور تصادفات با بازدید صحنه تصادف و آثار و علایم به‌جا مانده از آن، نسبت به تعیین علت تامه وقوع حادثه با ترسیم كروكی اقدام می‌كنند.  معمولا باور عمومی آن است كه نداشتن گواهینامه موجب می‌شود تا راننده مقصر شناخته شود، حال آنكه صرف نداشتن گواهی‌نامه به معنی مقصر بودن در حادثه نیست. نداشتن گواهی‌نامه لازم برای رانندگی خود اتهام جداگانه‌ای است كه دارای مجازات مخصوص به خود است.

 اگر هر یك از طرفین نسبت به نظر كارشناس اعتراض داشته باشد، می‌تواند مراتب را به مراجع قضایی اعلام كنند تا چنانچه قاضی رسیدگی به اعتراض را در كشف واقعیت موثر دانست، موضوع را به هیات كارشناسان ارجاع كند. چه بسا در مرحله دوم هیات سه‌نفره نظری ابراز كند كه مستلزم آن باشد که موضوع به هیات پنج نفره از كارشناسان ارجاع شود.

با فرض اینكه در پرونده علت وقوع حادثه بی‌احتیاطی از جانب راننده تشخیص داده شود، ماموران انتظامی باید پرونده را به همراه وی به سرعت نزد دادستان ارسال كنند. ماموران انتظامی نمی‌توانند هیچ شخصی را بیش از 24 ساعت در توقیف نگه دارند و ارتكاب چنین تخلفی موجب اعمال مجازات برای آنان است.  دادستان پس از مطالعه پرونده می‌تواند شخصا به آن رسیدگی كند یا اینكه آن را به یكی از دادیاران یا بازپرس ارجاع دهد.

دادیار یا بازپرس در صورتی كه پرونده قاضی ناقص باشد، دستور لازم را برای تكمیل پرونده می‌دهد. اگر پرونده كامل بود و به بیان دیگر دلایل برای تفهیم اتهام كافی بود، در گام اول در برخورد با متهم، موضوع اتهام با دلایل آن و به نحو روشن به او تفهیم  و سپس برای تضمین حضور به موقع نزد مراجع قضایی از او تامین مناسب اخذ می‌شود. تامین معمولا در مورد چنین جرمی وثیقه است یعنی یا سند مالكیت منزل، مغازه و... به وثیقه گرفته می‌شود یا وجه نقد به حساب دادگستری واریز می‌شود.  چنانچه متهم از معرفی وثیقه اظهار عجز كند، به زندان اعزام می‌شود. اما اگر به عنوان وثیقه وجه نقد را به حساب دادگستری واریز كند، به زندان نخواهد رفت. متهم می‌تواند مال غیرمنقول واقع در شهر دیگری را برای سپردن وثیقه معرفی كند.

 متهم و شاكی حق دارند به نظریه اهل خبره و كارشناس با ذکر استدلال اعتراض كنند. اگر مقام قضایی رسیدگی به آن اعتراض را در كشف حقیقت موثر دید، دستور لازم را برای تكمیل نظریه كارشناسی (با گرفتن توضیح از همان كارشناس) صادر می‌كند یا با ارجاع امر به هیات كارشناسان به آن اعتراض رسیدگی می‌كند.

 اگر اولیای دم در حوزه قضایی محل وقوع جرم اقامت داشته باشند، مقام قضایی از آنان تحقیق می‌كند و اگر در حوزه قضایی دیگری اقامت داشته باشند، این امر با اعطای نیابت قضایی صورت می‌گیرد.  برای اثبات رابطه وراثت، نیاز است كه گواهی انحصار وراثت دریافت شود ولی در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادرسی ارائه شناسنامه به مقام قضایی به تنهایی كافی است.

در حالی كه برای وصول دیه اخذ گواهی انحصار وراثت از دادگاه ضروری است.  پس از تكمیل پرونده و اخذ آخرین دفاع از متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی، اگر قاضی تحقیق معتقد باشد متهم مرتكب جرم شده است، با صدور قرار مجرمیت نظر دادستان را كسب می‌‌كند. اگر دادستان نیز با او هم‌عقیده باشد، با تنظیم كیفرخواست از دادگاه صالح تقاضای اعمال مجازات برای متهم می‌‌شود. دادگاه نیز پس از تعیین وقت محاكمه از طرفین دعوا و دادستان دعوت می‌كند.

 در این جلسه دادگاه به كیفرخواست، شكایت شاكی و مدافعات متهم می‌پردازد و اگر متهم را گناهكار تشخیص داد، حكم به محكومیت او صادر می‌كند، در غیر این صورت او را از اتهام وارده تبرئه می‌كند. در هر حال حكم دادگاه قابل تجدید نظر است و دادگاه تجدیدنظر استانی كه دادگاه صادركننده، حكم در حوزه آن قرار دارد، مرجع رسیدگی به این تجدیدنظرخواهی است. مهلت تجدیدنظر از حكم دادگاه 20 روز پس از تاریخ ابلاغ حكم است. در صورت عدم تجدیدنظرخواهی از حكم با تأیید حكم پس از تجدیدنظر خواهی و قطعیت آن، حكم قابل اجرا است.

 مجازات این جرم شش ماه تا سه سال حبس است. ولی در مورد دیه، متهم دو سال از زمان وقوع جرم فرصت دارد تا آن را پرداخت كند. ملاك تعیین نرخ دیه، زمان اجرای حكم است. اگر اتومبیل بیمه باشد با معرفی واحد اجرای احكام (دادسرا) هر دو نفر به شركت بیمه مراجعه و مبلغ دیه را دریافت می‌كنند.
جمعه 19/2/1393 - 10:26
دعا و زیارت


پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست و آنچه برایم پسندیده ‏اى، محبوب من گردان و آنچه بر من فرود آورده ‏اى (از مشكلات) برایم آسان فرما و مرا از آلایش پلیدى گناهان پیشین پاك و پاكیزه فرما و اعمال بد گذشته ‏ام را نابود كن و همچنان شیرینى و لذت تندرستى را بر من عطا فرما و آسایش سلامتى و عافیت را به من بچشان و بیرون شدنم از بیمارى را بسوى عفو و بخشش خود قرار ده و بازگشت از لغزشگاه گناهان را به آمرزش و گذشتت قرار ده.‏
و از غم و اندوهم با رحمتت خلاصى بخش، و سلامتى ‏ام از این سختى را به گشایشت قرار ده.
همانا تو خدایى هستى كه بى اندازه احسان مى ‏كنى و نعمت بزرگ مى ‏بخشى، بسیار بخشنده بزرگوار هستى و صاحب عظمت و بزرگى هستی.‏
جمعه 19/2/1393 - 10:26
خواص خوراکی ها

در این دنیا هر خوردنی ترشی که طعم دهانمان را عوض کند و با ذائقه‌مان سازگار شود، می‌تواند برایمان هوس‌انگیز باشد. چغاله و گوجه‌سبز از این دست خوردنی‌هاست که دیدن و حتی فکرش هم باعث تراوش غدد بزاقی و شیره معدی می‌شود.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، البته برخی هم میوه‌های ترش بخصوص گوجه‌سبز را نمی‌خورند چون می‌گویند تا جویده و راهی حلق و مری شود کلی قیافه‌مان را به هم ریخته و درهم می‌کند و موجب خنده اطرافیان می‌شود.

اما همواره این پرسش را دارند که میوه‌ کال چه خاصیتی دارد؟ ترشی چغاله و گوجه‌سبز برای دستگاه گوارش مضر نیست؟ چغاله، میوه چه درختی است؟ این‌که می‌گویند گوجه‌سبز فشار و چربی خون را تنظیم می‌کند، صحت دارد؟ این درست است که چغاله‌های تلخ سیانور دارد؟ چرا گفته می‌شود گوجه‌سبز را با نمک بخورید؟

لازم است بدانید همه میوه‌های کال و نارس در مقایسه با میوه‌های رسیده خاصیت درمانی و تغذیه‌ای پایین‌تری دارند. برای درک بهتر، یک مثال جالب می‌زنیم. میوه کال همچون جنین نارس انسان است که اگر زودتر از موعد پا به عرصه وجود بگذارد، به دلیل کامل نبودن ارگان‌های حیات بخش بدن، کارایی و عملکرد لازم را ندارد. نوبرانه‌ها نیز چون هنوز نارس‌اند و برای کامل‌شدن به زمان نیاز دارند، خواص تغذیه‌ای و شیرینی لازم را نداشته و ترش و کم‌کالری هستند.

البته ترشی آنها لاغرکننده نیست. در حقیقت چون میوه هنوز به تکامل لازم نرسیده، کالری‌ای را که بخواهد موجب اضافه‌وزن شود وارد بدن نمی‌کند و در اصل چاق‌کننده نیست. البته این دو نوبر در نوع خود مقداری کلسیم و آهن گیاهی و برخی ویتامین‌ها را دارند و تا حدودی از ویژگی‌های درمانی برخوردارند.

خطر چغاله‌های تلخ

چغاله میوه کالی است که قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک و داخل آن لایه‌ای سفید و نرم وجود دارد که مغز آبکی و نازکی را در خود نگهداری می‌کند. این میوه تنها در فصل بهار آن هم در مدت زمان کوتاهی خودی نشان می‌دهد و ناگهان وارد مرحله تکامل شده و پوسته سبز بیرونی‌اش سفت و سخت و دندان‌شکن می‌شود. چغاله می‌تواند متعلق به میوه هلو، زردآلو و بادام باشد.

اما بد نیست بدانید چغاله هلو و زردآلو در مقایسه با چغاله بادام بافت سفت و سخت‌تری دارد و اگر موفق شوید با دندان‌های نیشتان آن را خرد و سپس آسیاب کنید می‌فهمید که اصلا به خوشمزگی و تردی چغاله بادام نیست و از طرفی تلخ و گس است.

نکته قابل توجه آن‌که چغاله زردآلو، هلو و بادام اگر تلخ باشد بدون شک حاوی مقادیری سیانور است که مصرف زیاد آن موجب مسمومیت می‌شود و سمیت چغاله هلو و زردآلو می‌تواند بیشتر باشد. هم‌اکنون بیشترین محصولی که در بازار عرضه می‌شود چغاله بادام شیرین است. جالب است بدانید با آن‌که مغز بادام از نظر طب سنتی گرم و ‌تر است، اما چغاله آن طبع سردی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن موجب سردرد، دل پیچه، تهوع، اسهال، ترشح بیش از حد بزاق و رخوت می‌شود.

بهبود گرفتگی عضلات با چغاله

اما چرا می‌گوییم چغاله تا حدودی خاصیت درمانی دارد؟ چغاله غنی از کلروفیل است. کلروفیل رنگدانه‌ای سبزرنگ است که در مسیر گوارشی به جذب منیزیم کمک می‌کند. منیزیم یکی از املاح مفیدی است که نقش بسزایی در کمک به انقباض و انبساط عضلات و رفع اسپاسم دارد. در نتیجه چغاله می‌تواند تا حدی سبب بهبود گرفتگی عضلات شود. در ضمن ترکیبات اسیدی چغاله در حدی نیست که بخواهد به بافت معده صدمه بزند. البته چغاله چون فیبر سفتی دارد، اغلب هضم سنگینی داشته و بهتر است سالمندان از خورش یا ترشی آن استفاده کنند.

این هشدار را جدی بگیرید

به افرادی که به طراوت و تمیزی ظاهری چغاله‌هایی که از سوی دستفروشان عرضه می‌شود، اعتماد می‌کنند و این میوه را نشسته می‌خورند، هشدار می‌دهیم، چغاله از آن میوه‌هایی است که اغلب دوره گردان برای تازه ماندن و از بین بردن کرک سطح میوه آن را در آب‌های آلوده همچون آب جوی یا چاه خیس کرده و مدام سطح میوه را با ابر یا اسفنج‌های خیس آلوده‌تر از این آب‌ها مرطوب می‌کنند که می‌تواند عامل بروز بیماری‌های گوارشی بویژه حصبه باشد. حصبه نوعی عفونت گوارشی است که اغلب، کودکان و افراد بالای شصت سال را که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند درگیر کرده و نشانه‌های آن کاهش شدید آب و املاح بدن، سوراخ‌شدن روده‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان و هپاتیت است. این موضوع در مورد گوجه‌سبز هم صدق می‌کند.

ریز یا درشت گوجه بخورید

این روزها گوجه‌سبز پای ثابت ظروف میوه اغلب خانواده‌هاست و اگر هم به باغات و مناطق کوهستانی اطراف شهر سری بزنید، آلوچه‌های وحشی ریزی را خواهید دید که ترشی آن نفستان را بند می‌آورد. اما علت طعم متفاوت، تردی، سفتی، درشتی یا ریزی انواعی از گوجه‌سبزها در چیست؟ این موضوع بستگی به گونه گوجه دارد. در واقع گوجه‌سبز میوه کال آلو است که ممکن است از نوع آلو زرد، آلو جنگلی، آلو سیاه، آلو بخارا و آلو برقانی باشد و انواع ریز آن مربوط به آلوچه‌های کال وحشی است و انواعی که درشت ‏تر است بیشتر در اطراف مشهد کشت می‏‏شود و لازم است بدانید انواع گوجه‌سبز از نظر میزان مواد مغذی با هم برابری می‌کند.

گوجه از چغاله بسیار ترش‌تر است و طبع سردتری دارد و بسیاری از شمالی‌های خوش خلق کشورمان با این میوه همراه انواعی از سبزی‌های کوهی که طبع گرمی دارد خورشت و آش بی مثالی می‌پزند که هرچه ترش‌تر باشد برای مبتلایان به نقرس و اسیداوریک بالا و کسانی که از حرارت کبد و گرمی هوا کلافه‌اند مناسب‌تر است.

اثرات منحصر به‌فرد گوجه‌سبز

گوجه‌سبز اثرات منحصر به‌فردی دارد. این میوه چون حالت اسیدی دارد می‌تواند تا حدودی رسوبات عروق را حذف کرده و موجب کاهش چربی خون شود و در نتیجه برای افراد مبتلا به تصلب شرایین مفید است.

همچنین به دلیل پتاسیم بالایی که دارد از طریق پرادراری نه تنها سدیم را دفع و از التهاب بافت‌ها و فشار خون بالا می‌کاهد، بلکه به کارکرد بهتر کلیه‌ها و پاکیزگی مجاری ادرار منجر می‌شود و هر چه ترش‌تر باشد ضمن این‌که ویتامین C بالاتری دارد برای افراد مبتلا به نقرس و رماتیسم مفیدتر است.

این میوه چون اسید زیادی دارد به افرادی که اسید معده‌‌شان زیاد ترشح می‌‌شود یا زخم‌معده و اثنی‌عشر دارند، توصیه نمی‌شود و کسانی که معده حساسی دارند بدانند با مصرف گوجه‌سبز دچار سوءهاضمه و نفخ می‌شوند و بهتر است کودکان زیر شش سال از گوجه‌سبز کمتر استفاده کنند.

بد نیست بدانید خوردن گوجه‌سبز با نمک یا دلال شمالی‌ها که مخلوط خوشمزه‌ای از سبزی‌های محلی و نمک است، از اثرات مخرب اسید آن می‌کاهد. البته فکر نکنید چون گفتیم با گوجه‌سبز نمک بخورید، با این پودر سفید آشتی کرده‌ایم، بلکه هنوز منع‌ها و محدودیت‌های آن برای بیماران مستعد و خاص وجود دارد.

این را هم بدانید مصرف زیاد گوجه سبب حساسیت موقت دندان‌ها شده و نباید بلافاصله مسواک زد، چرا که موجب تخریب و تحلیل مینای دندان می‌شود.

جمعه 19/2/1393 - 10:25
داستان و حکایت

«ذوالنون» حکیم، مردی را دید که بر ساحل دریا نشسته و بر دنیا غم می خورد. حکیم او را گفت: «بر دنیا غم مخور. اگر در نهایت توانگری در کشتی بودی و کشتی ات در دریا شکسته بود و در حال غرق شدن بودی، آیا نهایت آرزویت این نبود که نجات یابی و همه ثروتت را از دست دهی؟» گفت «بلی» گفت: «اکنون گمان بر، تو همان توانگری که ثروتت را از دست داده ای ولی جان خود را حفظ کرده ای. مرد به سخن او آرام گرفت.»
«کشکول شیخ بهایی»

 

جمعه 19/2/1393 - 10:23
پوست و مو
قارچ های پوستی یکی از مشکلات رایج است که به خصوص با گرم شدن هوا تشدید می شود. امروزه انواع داروهای شیمیایی برای بهبود این بیماری پوستی در داروخانه ها به فروش می رسد اما طبیعت در این مورد هم دست و دلبازی به خرج داده و در بعضی مواد، خواص ضدقارچی عالی را نهفته است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، سیر علاوه بر اینکه خواص ضد قارچی دارد،‌ گیاهی ضدعفونی کننده، آنتی بیوتیک، ضد فشار خون پایین، ضد اسپاسم عضلات و ضد عفونت های ریوی و روده ای نیز محسوب می شود. سیر خرد شده را مستقیم روی پوست بگذارید. البته ممکن است در پوست های حساس باعث احساس سوزش شود. سیر را به شکل کپسول نیز می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

عصاره دانه گریپ فوروت

این ترکیب یکی از ضد باکتری های طبیعی است که می شناسید و همچنین بر قارچ ها و مخمرها نیز مؤثر است که از همین رو یک داروی ضد قارچ طبیعی محسوب می شود. عصاره دانه گریپ فوروت را به شکل خالص، مستقیم روی پوست آسیب دیده (قارچ کف پا، انگشتان یا دستگاه تناسلی) به کار برید. نیازی به استفاده زیاد نیست؛ مقدار کمی حدود 2 تا 3 قطه در روز کافی است.

حنا


حنا گیاهی است که در کشورهای شرقی برای زیبا سازی پوست و مو استفاده می شود. اما آنچه کمتر در مورد آن می دانیم این است که خواص ضد قارچی نیز دارد. حنا به عنوان مرهمی روی قارچ های کف پا و ناخن ها عمل می کند.

برای تهیه مرهم حنا، 2 قاشق سوپخوری پودر حنا را با آب گرم مخلوط کنید. البته می توانید به جای آب از 1 قاشق سوپخوری آب لیمو یا گلاب نیز با توجه سلیقه شخصی استفاده کنید. پس از گذاشتن مرهم دست ها را به خوبی بشویید تا مانع از رنگ شدن پوست شود.
جمعه 19/2/1393 - 9:19
سخنان ماندگار

دریافتن و آموختن نکات حاصل از تجارب شخصی انسانهای بزرگ و موفق، در حقیقت راه میان‌بری است به سوی درک خوبی‌ها و درستی‌ها که تقدیم به همه کاربران عزیز می‌گردد.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
استاد فاطمی نیا می فرمایند:«آیت ا... حاج شیخ جعفر شوشتری آن مجتهد و عالم بصیری که مورد عنایت خاص ائمه (ع) بود... گویند روزی در مسیر مسجد، چشمش می خورد به چند تا حیوان که کیسه های آرد را برای نانوایی آورده بودند و کارگران آردها را از روی آن ها پایین می گذاشتند. شیخ جعفر از دیدن این منظره متاثر و ناراحت شده، اشک در چشمانش حلقه می زند. وقتی علت ناراحتی ایشان را می پرسند، در جواب می فرماید: من به حال این حیوانات غبطه می خورم. چون این ها بارهای خود را به مقصد رسانده اند، اما آیا من امیدوارم که بار ایمان را سالم به مقصد می رسانم؟!
انسانی که قلب بصیر و چشم دل بینا داشته باشد؛ حتی از چنین صحنه هایی پند و عبرت می گیرد. زمین و آسمان پر از موعظه است. این همه خبر مرگ افراد را هر روز می شنویم، چه قدر موجب بینایی دل و هوشیاری ما شده است؟ آن هایی هم که تحت تاثیر قرار می گیرند غالبا موقتی است و به زودی به همان غفلت های خود باز می گردند.»

«برگرفته از کتاب نکته ها از گفته ها- دفتر دوم-ص۱۳»
جمعه 19/2/1393 - 9:18
سخنان ماندگار

حکمت جمله ای کوتاه اما عمیق است که به فرموده مولای متقیان حضرت علی (ع) «گمشده مومن است». مجله شبانه هرشب یکی از حکمت‌های نهج البلاغه را پیشکش خوانندگان باشگاه شبانه می کند.
وَ قَالَ [علیه السلام] : وَ سُئِلَ عَنِ الْخَیْرِ مَا هُوَ فَقَالَ لَیْسَ الْخَیْرُ أَنْ یَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَیْرَ أَنْ یَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ یَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِیَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ وَ لَا خَیْرَ فِى الدُّنْیَا إِلَّا لِرَجُلَیْنِ رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ یَتَدَارَكُهَا بِالتَّوْبَةِ وَ رَجُلٍ یُسَارِعُ فِى الْخَیْرَاتِ .

امیرمومنان حضرت علی (ع) می فرمایند: «خیر آن نیست که مال و فرزندت بسیار شود، بلکه خیر آن است که دانش تو فراوان و بردباری تو گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در میان مردم سرفراز باشی، پس اگر کار نیکی انجام دهی شکر خدا به جای آوری و اگر بد کردی از خدا آمرزش خواهی. در دنیا جز برای دو کس خیر نیست: یکی گناهکاری که با توبه جبران کند و دیگر نیکوکاری که در کارهای نیکو شتاب ورزد.»
حکمت 94
جمعه 19/2/1393 - 9:17
دانستنی های علمی

خانواده دارای کارکردهای مهمی است که از ابعاد مختلف روان شناختی و جامعه شناختی می‌توان به آن نگاه کرد. اعتماد، صمیمیت و استحکام در این نهاد مهم اجتماعی فقط با بودن در کنار هم و ایجاد احساس همدلی میسر می‌شود.
روزنامه ایران: خانواده دارای کارکردهای مهمی است که از ابعاد مختلف روان شناختی و جامعه شناختی می‌توان به آن نگاه کرد. اعتماد، صمیمیت و استحکام در این نهاد مهم اجتماعی فقط با بودن در کنار هم  و ایجاد احساس همدلی میسر می‌شود. امروزه کارشناسان علوم اجتماعی خانواده را امری جهانی شده تصور می‌کنند که هیچ خانواده‌ای (سنتی و مدرن) از این قاعده دور نیست و در معرض پیامدهای مثبت و منفی قرار می‌گیرد. مسأله مهمی که در خانواده عصر کنونی کمرنگ جلوه می‌کند و حلقه گمشده ارتباطات محسوب می‌شود پرداختن و توجه به تفریح‌های خانوادگی است. گاهی اوقات دیده می‌شود خانواده‌ها به طور جمعی و گروهی به تفریح می‌پردازند اما فقط تصویری از دور هم بودن دارند که تنها حضور فیزیکی‌شان را نشان می‌دهد و در حقیقت نمایی از دور بودن را در ذهن مجسم می‌کند. از دیدگاه دکتر عالیه «شکربیگی»، جامعه شناس و مدرس دانشگاه به این موضوع گمشده در خانواده‌های ایرانی پرداخته‌ایم.

درتعریف‌های جامعه شناختی تفریح دارای چه ابعادی است؟

در واقع تفریح به معانی و مفاهیم مختلفی وجود دارد و دارای ابعادی متفاوت است. تفریح در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زندگی انسان نقش دارد. در عرصه‌ای که هر لحظه‌اش با فشار و سختی برای برخی افراد می‌گذرد تفریح کارکردهایی خواهد داشت، از این رو تفریح به نوعی اعتماد،‌ دوستی، صمیمیت و همدلی را برای افراد به همراه خواهد داشت. تفریح اساساً فراغتی است که انسان در زندگی دارد و این فراغت دارای ابعاد اجتماعی است.پس اگر فراغت و تفریح کردن به جسم، فکر و روان افراد استراحت و آرامش دهد کمتر به سوی فراغت‌های مجازی و تفریح‌های مجازی با ابزار روی می‌آورند و برایشان ابعاد جدیدتری نیز در بر خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت تفریح دارای ابعاد اجتماعی و جامعه شناختی است.

فراغت و تفریح در سبک زندگی سالم

تفریح‌های  خانوادگی که به صورت دسته جمعی شکل می‌گیرد و اعضای خانواده را دور هم جمع می‌کند چه کارکردهایی دارد؟

به هر حال خانواده به عنوان بستر و جایگاهی که انسان می‌تواند در آن رشد کند و به پویایی برسد قابل توجه است، از این رو طبیعی به نظر می‌رسد افرادی که در دایره خانواده وجود دارند با افرادی که در دایره دوستی هستند متفاوت باشند.در این زمینه یک تحقیق در فلوریدا صورت گرفته بود که یک سری از افراد را از طریق دستگاه «‌ام.آر.آی» مورد بررسی قرار دادند و در آن لحظه تصاویر و عکس‌های خانوادگی از اعضای خانواده به آن‌ها نشان دادند و این افراد واکنش‌های مختلفی از خود بروز دادند، زیرا مغز انسان قابلیت رتبه بندی افراد را دارد و طبیعی است که آن‌ها نسبت به تماشای عکس‌های خانواده‌شان واکنش بهتری نشان می‌دهند.

طبیعی است که انسان در دایره خانوادگی وقتی به تفریح بپردازد بیشتر احساس آرامش می‌کند. ضمن این‌که با تفریح‌های خانوادگی سرمایه‌های اجتماعی درون خانواده و بین اعضا بالاتر می‌رود و احساس آرامش و سلامت روان در این نوع تفریح‌های خانوادگی در سطح بالایی قرار می‌گیرد.

فرزندان در این تفریح‌های خانوادگی چه درس‌ها و نکات تربیتی و آموزشی را فرا می‌گیرند؟


یکی از بحث‌هایی که می‌توان در این تفریح‌ها به آن توجه کرد نکات تربیتی برای فرزندان است. در تعطیلات طولانی مدت معمولاً خانواده‌ها برنامه‌ریزی خاصی ندارند و در کل به این روش عادت نکرده‌اند و نمی‌دانند که چگونه باید کسب فراغت کنند تا به لحاظ آموزشی،‌تربیتی و فرهنگی دارای کارکرد باشد. به نظر می‌رسد طراحی برنامه‌های تفریحی در خانواده‌های امروزی هدفمند نیست. به عنوان مثال باید گفت وقتی خانواده‌ای قصد تفریح دارد تلاش نمی‌کند فرزندانش را به تماشای آثار تاریخی و فرهنگی ببرد یا چند کتاب تهیه نمی‌کند و در اختیار فرزندان قرار نمی‌دهد تا آن‌ها با آگاهی و دانش جذب این آثار باستانی شوند و تصورشان فقط مشتی گل و خاک نباشد.

بنابراین آنچه مسلم است زمان و گذر زمان است که در زندگی مان گزینه مهمی است و اگر فرصتی را به تفریح‌های خانوادگی اختصاص می‌دهیم تلاش کنیم نخست برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای چگونگی تفریح‌ها همراه با فرزندان رضایت و آرامش را به ارمغان آوریم.

تفریح در کنار خانواده چه نقشی در ایجاد صمیمیت و مستحکم کردن روابط آن‌ها دارد؟

در واقع تفریح‌ و گذران اوقات فراغت با اعضای خانواده به صمیمیت بین اعضا کمک می‌کند و با افزایش سرمایه‌های اجتماعی همدلی زیادتر می‌شود و باید یکی از شروط گذران اوقات فراغت با اعضای خانواده با هم،‌همدلی باشد از این رو باید به دور از تنش و ستیزه به تفریح پرداخت.

چقدر مشکلات و مسائلی که در خانواده ممکن است پنهان و نهفته مانده باشد در این تفریح‌ها باعث می‌شود تا  پدر و مادر را هوشیارتر کند؟


بعضی خانواده‌ها به دلیل مشکلات و مسائلی که در بین خانواده شان وجود دارد عادت کرده‌اند از ابزار زور و با زبانی خشمگینانه با یکدیگر برخورد کنند و در تفریح‌های گروهی با همین شیوه برخورد می‌کنند. همچنین آزردگی روانی برای یکدیگر به بار می‌آورند. طبیعی است در مدت زمانی که اعضای خانواده برای هم وقت می‌گذارند ممکن است بسیاری از مسائلی که از چشم والدین دور مانده است، بیان شود. بنابراین اگر بتوان به این مسائل توجه کرد بسیاری از مشکلات خانواده‌ها حل می‌شود. در این با هم بودن‌ها افراد به نکات مثبت و منفی رفتاری و اخلاقی یکدیگر پی می‌برند و در این تفریح‌ها است که می‌توانند برنامه‌ریزی مفیدی برای آینده‌شان تعریف کنند. اما بستر همه خانواده‌ها یکسان نیست. بنابراین وقتی خانواده‌ها با هم فرق دارند گذران اوقات فراغت شان نیز متفاوت خواهد بود. با هم بودن افراد به پیوست و گسست‌های خانواده کمک می‌کند اما خانواده‌ها برای حل مسائل خود در چنین تفریح‌هایی باید برنامه‌ریزی داشته باشند.

به عنوان یک جامعه شناس که در حوزه خانواده فعالیت دارید چقدر به این موضوع اهمیت می‌دهید؟

به عنوان یک جامعه شناس به بنیان خانواده و تحکیم روابط اهمیت زیادی می‌دهم و این‌که فرزندانم چگونه به تفریح بپردازند برایم مهم است از این رو زمانی را با تفریح‌های مثبت طی می‌کنیم  و در واقع تفریح خانوادگی برایمان مانند تجدید قوای روح و جان است و انسان می‌تواند جانی تازه کند تا بتواند به مسائل بعدی خانواده رسیدگی کند. به عنوان یک زن شاغل که بیشتر اوقات به فعالیت‌های بیرون از خانه و کار می‌پردازم سعی می‌کنم در فرصت‌هایی که در خانه هستم در جست‌و‌جوی پویایی و انرژی دادن به روان و جسم خانواده‌ام باشم و علاوه بر این‌که به آن‌ها انرژی مثبت می‌دهم از اعضای خانواده‌ام نیز انرژی دریافت کنم.

تاکنون این تفریح‌ها چه کارکردها و تأثیراتی برای خانواده تان به همراه داشته است؟

در این تفریح‌ها حمایت گری‌ها بیشتر هویدا می‌شود و بحث تساوی در ارتباط شکل می‌گیرد و بهتر می‌توان  به نکات مشترک دست پیدا کرد. همچنین حمایت‌های احساسی و عاطفی پررنگ‌تر خواهد شد. اوقات فراغت در کنار خانواده‌ام باعث تشدید انرژی و مثبت نگری می‌شود و این امر را به وضوح مشاهده می‌کنم.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که با همسر یا فرزندانتان دچار تعارض شوید و در همین تفریح‌های خانوادگی مشکلات را حل و فصل کنید؟

بله، اما قاعدتاً خانواده‌ها مثل هم فکر نمی‌کنند و در شرایط کنونی که خانواده در یک جامعه جهانی قرار گرفته است و جهانی شده‌اند دیدگاه‌ها متفاوت است و همه متفاوت فکر می‌کنند؛ بنابراین باید گفت گذران اوقات فراغت نیز متفاوت شده است. باید تلاش کرد مخالفت‌ها را کاهش دهیم و به یک تعادل برسیم با توجه به این‌که ما هم از این جهانی شدن خانواده مستثنی نیستیم باید سعی کنیم مسائل را با همدلی و همفکری حل کنیم.

دیده می‌شود برخی خانواده‌ها در زمان دور هم بودن و تفریح به بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند.

ورود تکنولوژی در خانواده‌ها الزاماً دارای جنبه‌های مثبت نبوده است و مثل یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. دیده می‌شود امروزه وقتی خانواده‌ها با هم به تفریح می‌روند تکنولوژی را با خود همراه می‌برند و همه آن‌ها در نگاه الکترونیکی غرق شده‌اند. خانواده‌ها دچار فردگرایی شده و در خود فرورفته‌اند. این امر از پیامدهای مدرنیته است که به اشتباه در زندگی ما ادراک شده است. زندگی مدرن این نیست که سنت‌ها را فراموش و ارتباط‌ها را کم کنیم، زیرا امروزه دنیای مجازی حتی یک لحظه انسان را به حال خود رها نمی‌کند. خطرهای روانی‌اش روز به روز در حال افزایش است، از این رو باید با مدیریت وقت از افراط و تفریط دوری کرد و این رفتارهای نامطلوب را به نسل آینده انتقال نداد. استفاده از تکنولوژی ظاهراً افراد را کنار هم قرار داده است اما مشارکت، پیوند،‌ انسجام، انظباط و... میان آن‌ها وجود ندارد.

در مقایسه با کشورهای دیگر آن‌ها از چه راهکارهایی برای برقراری تفریح‌های خانوادگی استفاده می‌کنند؟

ما بر اساس این‌که از جامعه‌ای مدرن برخوردار نیستیم در خانواده هایمان متأسفانه اندیشه‌های شهروند مدارانه و حقوق مدارانه وجود ندارد. واژگان برخی خانواده‌ها از روی زور است و کمتر به بیان نگاه تساوی گرایانه می‌پردازند، خانواده‌های پیشرفته آنهایی هستند که  هنگام رفتن به تفریح خانوادگی سعی دارند که به‌طور کامل از طبیعت و جنگل و... بهره‌مند می‌شوند.
چهارشنبه 17/2/1393 - 20:33
دانستنی های علمی


برخی از انسان ها انرژی بسیار خوبی دارند. بودن در کنار آنها یا حرف زدن با آنها حس بسیار خوبی به انسان منتقل می کند و به اصطلاح حالت با آنها خوب است.این آدم ها باید در زندگی انسان حضور گسترده ای داشته باشند.

 
 
 

برترین ها: برخی از انسان ها انرژی بسیار خوبی دارند. بودن در کنار آنها یا حرف زدن با آنها حس بسیار خوبی به انسان منتقل می کند و به اصطلاح حالت با آنها خوب است. شادمانی ناخواسته ای که از وجود و انرژی های آنها دریافت می کنید به قدری ارزشمند است که اثر آن برای مدت ها باقی می ماند. این آدم ها باید در زندگی انسان حضور گسترده ای داشته باشند. به اصطلاح همیشه باید یک کپسول انرژی در جمع های دوستانه باشد تا موجب روحیه بالای باقی افراد بشود. 

اصولا چه تیپ آدم هایی این انرژی ها را دارند؟ 9 تیپ شخصیتی هستند که حضور آنها در زندگی انسان ها لازم است.

در زندگی به این آدم‌ها نیاز دارید

1.    فردی که الهام بخش باشد


بعضا به این آدم ها «رول‌مُدل» هم می گوییم. انسان هایی که الگوی دیگران هستند. خوب است آدم در زندگی فردی را به عنوان الگو انتخاب و از او پیروی کند. اگر این انسان بسیار موفق و آگاه باشد شما را نیز به سمت پیشرفت و کسب اطلاعات بیشتر سوق می دهد. با پیروی از الگوهای رفتاری او، شما نیز می توانید در زندگی شخصی، فردی یا حرفه ای شاهد پیشرفت های بسیاری شوید. حتی برخی افراد با شخصیت بسیار مثبت و زیبااندیش، به طور غیرمستقیم موجب رشد روحی اطرافیان می شوند.

2.    فردی که به شما شهامت بدهد


در زندگی همه ما افرادی حضور دارند که دایم در حال نظر دادن هستند. گاهی نظراتشان خوب و کاربردی است و گاهی انسان را به سمت مشکلات بیشتر سوق می دهند. شما باید فردی را در زندگی داشته باشید که کمترین اشتباه را از او دیده باشید و اگر شما را به سوی انجام کاری تشویق کرد و سوق داد،  این اعتماد را داشته باشید که مسیر درستی است. کسی که شهامت ریسک های سازنده را به شما بدهد. واقعا آدم در زندگی به یک مشوق نیاز دارد تا به اهداف خود برسد.

3.    فردی که موجب آرامش شما بشود


در مواقع سختی و ناراحتی، حضور انسان های آرامش‌بخش بسیار دلگرم کننده است. اینکه انسان بداند فرد یا افرادی در زندگی او حضور دارند که می توانند وقت هر دلتنگی یا مشکلی در کنارشان باشد، باعث می شود تا با انرژی بیشتری تلاش کند.  حتی در ساده ترین مسایل زندگی همچون تصادف هم وقتی بدانید دوستی هست که وقتی به او زنگ بزنید، خودش را سریع به شما می رساند، مایه آرامش است.

4.    سنگ صبور باشد


پیدا کردن این آدم در این زمانه سخت است؛ فردی که بتواند بدون غرض و بی منت حرف ها و درددل های شما را گوش کند، بسیار دشوار است. انسان ها عموما عادت دارند برای هر حرفی که می زنید،  یک نظری بدهند. اما انسانی که بتواند شنونده خوبی باشد کم و نادر است. گاهی انسان به نصیحت نیاز ندارد. فقط فردی را می خواهد که با او حرف بزند. فردی که حرف هایش را بشنود. 

5.    فردی که نیمه گمشده شما باشد


همه انسان ها در دنیا یک نیمه گمشده روحی دارند. نیمه گمشده روحی، کسی فراتر از یک دوست ساده است. این فرد می تواند با همه وجود همه احساسات شما را درک کند. حتی تله پاتی قوی ای هم با شما دارد و می تواند حتی از راه دور احساسات شما را حس کند. در کنار این افراد احساس راحتی بسیای دارید.

6.    برادر بزرگ تر


همه زنان در زندگی خود به مردی نیاز دارند که رابطه عاشقانه میان آنها برقرار نباشد. مردی که فقط دوست و آشنای او باشد تا بتواند او را از هر نوع اشتباهی دور نگه دارد. فردی که او را حمایت کند. این مرد می تواند برادر بزرگ تر باشد که همیشه احترام و علاقه منطقی و غیرعاشقانه میان آن ها برقرار است. 

7.    عاقل مرد

همه مادر زندگی به افرادی نیاز داریم که منطقی باشند. عاقل و منطقی بودن به سن ارتباطی ندارد. اگر چنین فردی را در زندگی خود پیدا کنید، می توانید دیدگاه خود به زندگی را تغییر دهید. می توانید در مواقع بلاتکلیفی و عدم توان برای تصمیم گیری درست از آنها کمک بگیرید.

8.    فردی که حس مسوولیت را در شما تقویت کند


باید در زندگی فردی را داشته باشید که همیشه به شما شهامت بدهد. فردی که بتوانید در مورد اهداف خود برای او بگویید و با حمایت و پذیرفتن برخی از مسوولیت های این مسیر، به شما کمک کند تا برنامه های خود را اجرایی کنید.

9.    فردی که همکار یا هم‌پیشه شما باشد


شغل و حرفه در زندگی فردی انسان ها نقش بسیار مهمی دارد. تقریبا ما بیشتر زمان خود را در محل کار سپری می کنیم. پس باید بتوانیم در این محیط دوستانی داشته باشیم که بتوانید در مورد مشکلات کاری با او حرف بزنید. اعضای خانواده اصولا یا به شنیدن مسایل کاری تمایلی ندارند یا نمی توانند نظر درستی بذهند زیرا در محیط کار حضور ندارند. بنابراین، گاهی لازم است کسی را داشته باشیم که بتوان در مورد کار با او حرف زد. 
چهارشنبه 17/2/1393 - 20:32
ازدواج و همسرداری

در این متن ما یک راه حل ساده‌ی ۹ مرحله‌ای را به شما ارائه می‌کنیم تا هیچ چیزی بهترین روز زندگی شما را خراب نکند. این مراحل را باید ۷ روز قبل از روز عروسی‌تان پیگیر شوید.
سرخاب سفیداب: ازدواج و جشن عروسی یک بار در طول عمرتان بیشتر تجربه نمی‌شود. و این روز، شادترین روز هر خانمی در زندگیش است. چه چیزی می‌تواند از یک جوش قرمز که فقط یک روز قبل از عروسی‌تان سبز شده است بدتر باشد؟! آیا دوست دارید در عکس‌های عروسی‌تان چاق بنظر برسید؟ چه می‌شود اگر چیزی را برای روز عروسی خود فراموش کنید؟

تمام این‌ها کابوس‌هایی هستند که نباید آن‌ها را دست کم بگیرید! در این متن ما یک راه حل ساده‌ی ۹ مرحله‌ای را به شما ارائه می‌کنیم تا هیچ چیزی بهترین روز زندگی شما را خراب نکند. این مراحل را باید ۷ روز قبل از روز عروسی‌تان پیگیر شوید.


۱. یک چک لیست تهیه کنید

چک لیستی از همه‌ی چیزهای مهم درست کنید، بنابراین می‌توانید مطمئن شوید که انجام هیچ کاری را فراموش نخواهید کرد. می‌توانید بعداً از این لیست برای یادآوری انجام کارها نیز استفاده کنید. بعلاوه، بعداً آرامش خواهید داشت، چرا که لیستی از کارهایی که باید انجام دهید روبروی شماست و دلهره نخواهید گرفت.

۲. درباره‌ی برنامه‌های جایگزین فکر کنید


فقط نوشتن چک لیستی از کارهایی که باید انجام شود کافی نیست! برای روزی به بزرگی روز عروسی‌تان، بهتر است که بجای اظهار پشیمانی، جوانب احتیاط را رعایت کنید! از اینرو مطمئن شوید برای زمانی که چیزی اشتباهی شد یا کاری به خوبی پیش نرفت، برنامه‌های جایگزینی در نظر گرفته‌اید.

۳. یک دوره‌ی آزمایشی داشته باشید


بجای اینکه صبر کنید تا نتیجه‌ی آرایش و مدل مویتان را روز عروسی ببینید، بهتر است یکبار یک دوره‌ی آزمایشی داشته باشید تا مطمئن شوید که چه شکلی خواهید شد. اگر احتیاج شد می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید، مثلاً در موردی که فکر می‌کنید چیزی مناسب شما نیست.

۴. لباس و کفشتان را امتحان کنید


شما میلیون‌ها بار لباستان را امتحان می‌کنید! اما برای آخرین بار، یک هفته قبل از عروسی‌تان هم دوباره امتحانش کنید. در مواردی ممکن است شما کمی وزن کم کرده یا برعکس کمی هم تپل تر شده باشید، می‌توانید در چنین مواردی از خیاطتان بخواهید تا تغییرات مورد نیاز را روی لباستان اعمال کند. به همین شکل، کفش‌هایتان را هم تست کنید تا مطمئن شوید که به خوبی اندازه‌ی پایتان است. حالا لباس و کفش‌هایتان را باهم بپوشید تا ببینید آیا می‌توانید بخوبی با آن‌ها راه بروید، برقصید و تمام کارهایی که روز عروسیتان قرار است انجام دهید را انجام بدهید؟

۵. رژیم زیبایی بگیرید


از یک متخصص، مشاوره بگیرید و یک رژیم زیبایی خاص مناسب پوستتان را تنظیم و اجرا کنید. با پاک‌کننده‌های مخصوص صورت و آن دسته از محصولاتی که مخصوص عروس‌ها تولید شده است، چربی بیش از اندازه‌ی پوستتان را بگیرید. حواستان هم باشد که اگر پوست حساسی دارید، محصول جدیدی را که پیش‌تر از آن استفاده نکرده‌اید امتحان نکنید.

۶. به خودتان استراحت دهید


یک هفته قبل از عروسی‌تان، از رفت و آمد خیلی زیاد بپرهیزید. تا آنجایی که ممکن است داخل خانه بمانید و از نور خورشید دور باشید. اگر هم می‌خواهید برنزه کنید، همیشه می‌توانید به سراغ اسپری‌های برنزه کننده بروید. به یک مرکز اسپا و ماساژ مراجعه کنید و کمی به خودتان برسید و آرامش کسب کنید.

۷. دندان‌هایتان را سفید کنید


در روز عروسی‌تان، کاری که باید انجام دهید این است که خیلی بخندید! بنابراین به یک دوره‌ی جرم گیری دندان نزد دندان پزشکتان بروید تا مطمئن شوید هنگامی که لبخند می‌زنید دندان‌هایتان همچون مروارید سفیدند. همچنین لبخند زدنتان را روبروی آینه میلیون‌ها بار تمرین کنید، تا اینکه در آن روز بزرگ به بهترین شکلی که می‌توانید بخندید.

۸. آب بیشتری بنوشید


آب، پوست شما را از داخل پاکسازی می‌کند. هیچ مقدار و هیچ نوع آرایش و رژیم زیبایی نمی‌تواند این کار را برایتان انجام دهد! از این رو مطمئن شوید که ۷ روز قبل از عروسی‌تان بیشتر و بیشتر از قبل آب می‌نوشید تا پوستی درخشان و روشن پیدا کنید.

۹. به اندازه‌ی کافی بخوابید


اگر کم بخوابید، نه تنها پوستتان آویزان می‌شود، بلکه زیر چشمانتان هم خورجین کبود زشتی پدیدار خواهد شد! بنابراین مهم نیست چه کار می‌کنید، قبل از عروسی‌تان باید به اندازه‌ی کافی بخوابید.

حالا نوبت این است که تمام غذاهای چرب و بدون ارزش غذایی را کنار بگزارید. واقعاً زمان این نیست که خطر کنید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که یک رژیم غذایی سالم حاوی آجیل‌ها، غلات، برنج قهوه‌ای، میوه‌ها و سبزیجات دارید. برایتان آرزوی موفقیت و خوشبختی می‌کنم عروس خانم.
چهارشنبه 17/2/1393 - 20:31
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته