• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1381روز قبل
تاریخ

 

 

ترس از خورشیدگرفتگی در 28 اپریل سال 585 پیش از میلاد سبب قطع جنگ ایرانیان ماد با ارتش لیدی (واقع در آناتولی غربی ــ آسیای صغیر) شد. مادهای آریایی پس از مهاجرت به فلات ایران در منطقه‌ای كه از ری (تهران) آغاز و غرب فلات از جمله همه آذربایجان و كردستان امروز را شامل می‌شود اسكان گزیده بودند. مادها بعدا به پایتختی همدان (هكمتان ــ اكباتان) دولتی تاسیس كردند تا متحدا بر ضد همسایگان غربی خود كه از پراكندگی آنان سوء استفاده می‌كردند و ضمن تجاوز نظامی، به جمع آوری اسیر می‌پرداختند كه در دنیای باستان نوعی ثروت و منبع تولید بشمار می‌رفت مقابله كنند. آنان موفق شدند دولت آشور را كه بیش از دیگران اسیر گرفته بود مضمحل سازند. در آن زمان بزرگترین دولت پارس‌ها (هم تبار مادها) تحت عنوان كیانیان در سیستان، كرمان و آریا فعالیت داشت و پارس‌های جنوبی هم كه از هیچ ناحیتی تهدید نمی‌شدند دولت دیگری داشتند كه كوروش بزرگ ربع قرن بعد از جنگ ماد و لیدی، از اتحاد اقوام ایرانی دولت واحد ایران را به وجود آورد كه از نظر تمدن و توان و پیشرفت در جهان سرآمد بود.

شنبه 8/2/1397 - 12:21
تاریخ

 

 

میرزا محمد بن سلیمان تنكابنی، علاوه بر تبحر در فقه، ادیبی فرزانه و شاعری توانا در عصر خود بود. از تنكابنی آثاری به جای مانده كه از میانِ آن‏ها می‏‌توان به قصص العلماء اشاره كرد. نویسنده در این كتاب به شرح حال و آثار حدود 200 تن از علما و بزرگان قبل از خود پرداخته است. این كتاب بارها در ایران به چاپ رسیده است. از دیگر آثار تنكابنی می‏‌توان از كتاب الفواید فی اصول الدین یاد كرد كه منظومه‏‌ی شعری در اصول دین می‏‌باشد.

شنبه 8/2/1397 - 12:20
تاریخ

 

 

ابوالقاسم قاسم بن فیرة بن ابی‏القاسم شاطبی در سال 538 قمری به دنیا آمد. وی علاوه بر قرائت، در تجوید و تفسیر قرآن، حدیث، نحو، لغت و سایر علوم دینی متداول عصر خود از دانشِ خوبی برخوردار بود. او كه از مشاهیر قاریان قرآن به شمار می‏‌رفت، به امام القراء، شهرت یافت. شاطبی با وجود آن كه نابینا بود، از هوش و استعداد سرشاری بهره داشت و بسیاری از احادیث را در حافظه ثبت كرده بود. از ابوالقاسم شاطبی آثاری به جای مانده كه از آن میان می‌‏توان به قصیده‏‌ی شاطبیه، تتمة الحرز و قصیده‏‌ی دالیه اشاره كرد.

شنبه 8/2/1397 - 12:19
تاریخ

 

 

احسان طبری در سال 1295 شمسی در ساری به دنیا آمد. او دروس جدید و قدیم را فرا گرفت و در خلال تحصیل در دانشكده حقوق، به فراگرفتن علوم ادبی و عربی پرداخت و با فلسفه و علوم عقلی آشنا شد. در سنین جوانی به ماركسیسم گروید و در سال 1316 همراه با 52 نفر به زندان رضاشاه افتاد و تا زمان تبعید رضاخان، در زندان باقی ماند. طبری سپس در فعالیت‏‌های حزب توده مشاركت كرد و پس از ترور نافرجام شاه در 1327 و اعلام غیرقانونی بودن حزب توده، به اعدام محكوم شد. وی پس از این واقعه ناگزیر به مسكو رفت و پس از اتمام تحصیلات در آكادمی این شهر، به مقام استادی دست یافت. احسان طبری پس از نه سال اقامت در شوروی، به آلمان شرقی عزیمت كرد و دوره آكادمیك علوم اجتماعی را گذراند و پس از اخذ مقام علمی، سال‏‌ها در آن كشور به تدریس پرداخت. او با زبان‏‌های عربی، پهلوی، روسی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، تركی آذری و تركی اسلامبولی آشنایی داشت و تخصصش در زمینه تاریخ فلسفه و ادبیات بود. طبری در سال 1357، همزمان با اوج‏گیری قیام مردم و انقلاب اسلامی پس از سی سال دوری به ایران آمد و فعالیت‏‌های سیاسی خود را با بازگشایی حزب توده از سر گرفت. در سال 1362 شمسی پس از كشف توطئه‌‏های متعدد این حزب علیه نظام اسلامی، فعالیت آن، مغایر مصالح جمهوری اسلامی شناخته شد و احسان طبری به اتفاق كادر رهبری حزب، دستگیر و زندانی گردید. احسان طبری در زندان به اشتباهات خود و حزب اعتراف كرد و كتاب "كژ راهه" (چاپ 1366) را در این زمینه نوشت. او همچنین مشغول نگارش كتاب "آورندگان اندیشه خطا" حاوی كنكاشی در اندیشه‏‌های احمد كسروی، صادق هدایت و سیدحسن تقی‏زاده بود كه با مرگ وی ناتمام ماند. شكنجه و امید، فرهاد چهارم، ترانه خواب‏‌گونه و سفر جاده و... از دیگر آثار اوست. احسان طبری در هنگام مرگ در هشتم اردیبهشت 1368 شمسی، 73 سال داشت. وی از بزرگ‏ترین نظریه‌‏پردازان ماركسیسم در ایران و جهان به شمار می‌‏رفت. احسان طبری از حافظه و استعداد شگرفی برخوردار بود و در زمینه شعر كلاسیك و نو و داستان و رمان و تحقیقات فلسفی و بررسی‌‏های لغوی و فرهنگ عامیانه و مسائل سیاسی و اجتماعی، اطلاعات عمیقی داشت. 

شنبه 8/2/1397 - 12:19
تاریخ

 

پس از قتل عام زائران خانه خدا توسط رژیم آل سعود در نهم مرداد 1366 و وقوع حادثه جمعه خونین مكه، روابط ایران با این كشور به پایین‌‏ترین حد خود رسید و تعداد دیپلمات‏‌های ایرانی در عربستان سعودی به حداقل رسید در حالی كه اعضای سفارت سعودی در ایران نیز، از مدت‏‌ها قبل، تهران را ترك كرده بودند. تا اینكه سرانجام روابط سیاسی دو طرف كاملاً قطع شد و حتی در اعزام زائران بیت‌اللَّه الحرام و حرم شریف نبوی نیز برای چندین سال، وقفه‍‌‌‎‏ای پدید آمد. اقدام دولت عربستان سعودی برای قطع رابطه با ایران، در راستای همسویی سیاست این رژیم با اربابان آمریكایی خود و به منظور انحراف اذهان مسلمانان جهان از سیاست مخالفت حضور حجاج ایرانی خانه خدا در مراسم حج سال 1367 تفسیر شد.

شنبه 8/2/1397 - 12:18
تاریخ

 

شهید علی اکبر شیرودی از خلبانان ماهر و متعهد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. شهید شیرودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با مزدوران بیگانه و منافقین در غرب ایران مقابله کرد و در پاک‏‌سازی این منطقه از عناصر آشوب‏گر وابسته به بیگانگان، نقش بسزایی داشت. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سروان شیرودی به صف رزمندگان پیوست و بارها مواضع دشمن بعثی را در سخت‌‏ترین شرایط، هدف حملات هوایی قرار داد. شهید شیرودی در یکی از این عملیات‏‌ها، پس از انجام موفقیت‏‌آمیز مأموریت خود، به آرزوی دیرینه‌‏اش یعنی شهادت در راه خدا رسید. او علاوه بر کاردانی در زمینه‏‌های نظامی، فردی خود ساخته و با اخلاص بود.

شنبه 8/2/1397 - 12:17
تاریخ

 

هشتم اردیبهشت 1333 هجری خورشیدی كه هشتمین روز كنگره ده روزه بین‌المللی بوعلی سینا بود، از مجسمه این دانشمند بزرگ ایران در شهر همدان (هکمتانا ـ اکباتان و نخستین پایتخت ایران) پرده‌برداری شد. برای شركت در این كنگره كه «كنگره هزاره بوعلی» عنوان داشت ده‌ها مستشرق و ایرانشناس از كشورهای مختلف به میهن ما آمده بودند. بوعلی از بزرگترین دانشمندان جهان در قرون وسطی بود و تالیف مهم او، قانون در پزشكی، تا قرن نوزدهم در دانشكده‌های پزشكی اروپا تدریس می‌شد.

شنبه 8/2/1397 - 12:17
تاریخ

 

هشتم اردیبهشت 1324 دولت وقت، دو روز پیش از خودكشی هیتلر و اطمینان از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، ضمن یادداشتی از دولت‌های انگلستان، شوروی و آمریكا خواست كه طبق وعده‌ای كه داده بودند نظامیان خود را از ایران خارج سازند. این وعده در جریان كنفرانس سران این سه دولت در تهران داده شده بود، ولی مرور زمان نشان دادكه استالین در این زمینه تعلل بسیار كرد و مسئله آفرید. متفقین در آگوست 1941 با تطمیع چند افسر ارشد، ایران را اشغال نظامی كرده بودند. این افسران كه بعدا به مقام‌های بالاتر هم راه یافتند و پاداش خیانت خود را گرفتند، بدون اطلاع شاه وقت (رضاشاه پهلوی) كه مردی سال‌خورده بود، با صدور یك بخشنامه سربازان پادگان‌ها را مرخص كرده بودند. عیب رضاشاه، اندك بودن تحصیلات او، ندانستن زبان خارجی، ضعف و کم حوصلگی او در مطالعه و نداشتن مشاوران مستقل (ناوابسته به خارجی) بود.

شنبه 8/2/1397 - 12:16
تاریخ

 

جوان کسی است که مرحله‌ای به نام بلوغ را پشت سر گذاشته و تغییری کلی پیدا کرده است،؛ زیرا از دنیای بدون دغدغه کودکی خارج و به دنیای پرمسئولیت بزرگ‌سالی وارد شده است. جوان شخصی است که دوره پستی و ناتوانی کودکی را پشت سرگذاشته و دوره سستی و ناتوانی دیگری به نام پیری را پیش رو دارد. لذا بهترین، فعال‌ترین و شاداب‌ترین دوره عمر هر انسانی دوره جوانی است. در بین فصول، بهار از زیبایی و جاذبه کم نظیری برخوردار است. بهار فصل سرسبزی، شکفتن و تازگی است. فصلی که طبیعت قشنگ‌ترین جامه را بر تن می‌کند و جلوه خاصی به خود می‌گیرد و چه خوب گفته‌اند که جوانی بهار عمر آدمی است؛ چرا که جوان سرشار از شادابی و نشاط است. دوره جوانی رسیدن به مرتفع ترین منازل زندگی است. در دیدگاه جوان مناظر زیبا و چشم اندازهای مطبوع و دل پسند بسیار است. روح او لبریز از آرزوها و سرشار از عشق و امید است، این ایام پرفروغ ترین دوران زندگی است. دوران شادمانی، دوران کوشش و شور و هیجان است. جوان می‌تواند طعم و عطر این دوره را با چشیدن بهترین فکری کامل کند و این طعم مطبوع را تا پایان عمر حفظ کند. آنچه مسلم است دوران جوانی دوران اضطراب‌ها، تزلزل‌ها و احساسات تند است دوران پرفراز و نشیبِ شادی‌ها و غم‌ها، سختی‌ها و آسانی‌ها، و پیروزی‌ها و شکست‌هاست، دوران کنجکاوی‌ها و یافتن پاسخ چراها، دوران استقلال طلبی و در عین حال شکوفایی است. دورانی که هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. از این روست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: به شما درباره جوانان و نوجوانان به نیکی سفارش می‌کنم؛ زیرا آنها دلی رقیق‌تر و قلبی فضیلت‌پذیر دارند. زمانی که خداوند مرا به پیامبری برگزید تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم، جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند، ولی پیران مخالفت کردند و از قبول دعوتم سر باز زدند. جوان در فطرت و سرشت خویش، حق گرا و خداگراست و ویژگی‌هایی نظیر تمایل به ابتکار و خلاقیت و زیبایی دارد و باید زمینه‌های رشد این خصوصیات فطری برایش فراهم شود. او هم چون نهالی است که اگر به آن آفتاب، آب و خاک مناسب داده شود، رشد می‌کند و سالم می‌ماند و در برابر حوادث طبیعی خم به ابرو نمی‌آورد و از اصل خود بازگشت نمی‌کند تا این که همچون درختی تنومند و استوار گردد.

شنبه 8/2/1397 - 12:15
ایرانگردی

 

 

 

Huawei  به زودی سری جدیدی از گوشی های خود را در سری Y با تنوع قابل قبولی به بازار عرضه می کند. تمام گوشی های سری Y، با وجود قیمت های بسیار رقابتی برای رقابت در بازار گوشی های میان رده و پایین رده، از صفحه‌نمایشFullView  بهره‌مند شده‌اند. دوربین باکیفیت و عمر باتری متمایز و با در نظر گرفتن قیمت مناسب، از عواملی است که سری Y را به نسبت رقبا متمایز می کند و  با این سری جدید گوشی هایHuawei  شما ویژگی‌هایی را در دست دارید که باقیمت بسیار مناسب عرضه می شود.

 

ریچارد یو، مدیرعاملHUAWEI  در این ارتباط گفت: « در بازار امروز، دستگاه‌هایی که در محدوده قیمتی سری جدیدY  در حال رقابت هستند، اغلب تجربیات ناامیدکننده را ارائه می‌دهند. مصرف‌کنندگان گروه سنی نوجوان و جوان تمایل زیادی نسبت به دستگاه‌هایی که از ویژگی‌های کامل و سرگرم‌کننده برخوردار هستند  دارند چراکه مناسب سبک زندگی دیجیتال آنهاست و هوآوی هم با احترام به این خواسته تجهیزاتی عرضه می کند که بر مبنای نیاز آنهاست و ما به آن‌ها گوش می‌دهیم.»

 

شخصیت فراگیر برای جوانان

Y در این سری مخفف کلمه Young یا "جوان" است. هواوی برای این‌که ارتباط بهتری با مخاطبان این دستگاه داشته باشد، از حرف Y استفاده کرده تا بتواند به گوشی های این سری شخصیتی در خور کاربران جوان بدهد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های اصلی در سری جدیدY  اشاره خواهیم کرد.

 

گوشیHuawei Y9 Prime 2018 دارای یک باتری بزرگ با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعت و دوربین اصلی و سلفی دوگانه است. این دستگاه برای علاقه‌مندان به عکاسی بسیار باارزش خواهد بود.

 

گوشی Huawei Y7 Prime 2018 برای کاربرانی که دوست دارند عکس و فیلم‌های خود را برای رسانه‌های اجتماعی طراحی کنند ساخته‌شده است. با قرار دادن فلاش برای دوربین سلفی کاربران می‌توانند تصاویر سلفی بسیار جذابی را ثبت کند.

 

Y6 Prime 2018 Huawei  برای کاربرانی که علاقه زیادی به بازی و تماشا ویدیو با دستگاه خود دارند طراحی شده اند. اسپیکرهای این دو مدل برای تجربه چندرسانه ای قدرتمند طراحی شده است.

 

 

گوشی Huawei Y5 Prime 2018 جهت کاربرانی که برای اولین بار از تلفن همراه استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که به دنبال یک دستگاه ارزان‌قیمت با عملکرد بی نقص هستند، طراحی شده است.

 

سری جدید Huawei Y  نه تنها توان نسل جدید را با فن‌آوری نوآورانه دنبال می‌کند بلکه یک پلت‌فرم برای بیان ویژگی‌های خود با سبک‌های زندگی منحصربه‌فرد هر شخص است.

 

نمایش گسترده‌ای برای بهره‌وری بهتر و سرگرمی

اگرچه سریHUAWEI Y  دستگاهی برای کسانی است که قیمت نهایی برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است، بااین‌حال در این سری مجموعه‌ای گسترده از قابلیت‌ها را در نظر گرفته‌ شده است. تجربه نمایش باورنکردنی HUAWEI FullView Display بر روی این سری جدید بسیار بااهمیت است. نسبت تصویر 18:9، صفحه‌نمایش را شکل داده است که در حدود ۱۲ درصد از صفحه نمایش‌های مشابه با نسبت 16:9 محتوای بیشتری را به کاربر در همان اندازه بدنه ارائه می‌دهد. شیشه منحنی 2.5D ضمن طراحی ارگونومیک (به‌استثنای Y5) مقاومت دستگاه را افزایش داده است. دستگاه‌های سری Y برای طراحی راحت در یک دست طراحی‌شده‌اند.

 

صفحه‌نمایش گسترده FullView با ایجاد فضای بیشتر و قابلیت Split-Screen دو اپلیکیشن را به‌صورت همزمان در کنار هم با بهترین حالت به اجرا در می‌آورد. این ویژگی کاربران را قادر می‌سازد تا دو برنامه را همزمان بر روی صفحه‌نمایش مشاهده کنند. این حالت نمایش برای کاربران جوان که قصد دارند چند فعالیت را همزمان انجام دهند بسیار ایده آل خواهد بود.

 

اسلات سه گانه برای دو سیم کارت و یک کارت حافظه:

اسلات سه گانه یک راه‌حل کامل برای کسانی است که می‌خواهد از اپراتورهای بیشتری در گوشی هوشمند خود استفاده کنند البته قابلیت افزایش حافظه اصلی دستگاه با قرار دادن کارت حافظه تعبیه‌شده است. به عبارت دیگر دو اسلات سیم کارت به علاوه یک اسلات برای کارت حافظه در سه بخش مجزا به شما امکان می دهد که برای اولین بار از هر دو سیم کارت در کنار کارت حافظه بهره بگیرید.

چهارشنبه 5/2/1397 - 19:41
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته