• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1391روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 زنگ خطر برای 40 ساله ها

 


رئیس انجمن آترواسکلروز (تصلب شرایین)ایران گفت: امروزه در بین افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله هم آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کم نیست. اما متخصصان دلیل این وضعیت را سبک زندگی غلط زندگی می‌دانند. کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، ماشینی‌شدن، دخانیات، افزایش فشار خون، چربی خون و بیماری دیابت از علل افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان هستند.

دکتر مسعود قاسمی به مناسبت روز «جوان» در خصوص شیوع مشکلات قلبی نظیر سکته در جوانان به جام جم آنلاین گفت: متاسفانه در سرتاسر جهان اولین عامل مرگ و میر بشر مربوط به سکته قلبی است که با آمار قابل توجه ای مواجه هستیم. آمار و بررسی ها نشان داده است با افزایش زمان کار، کاهش فعالیت های روزانه به دلیل نوع کارهای نسل جدید، تغییر الگوی غذایی و عدم رعایت الگوهای سلامتی مانند مصرف دخانیات(سیگار، قلیان) باعث شده در بسیاری از کشور های در حال توسعه با آمار قابل توجه و بالای حوادث قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی در جوانان مواجه شویم.

وی ادامه داد: امروزه در بین افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله هم آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کم نیست. اما متخصصان دلیل این وضعیت را سبک زندگی غلط زندگی می‌دانند. کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، ماشینی‌شدن، دخانیات، افزایش فشار خون، چربی خون و بیماری دیابت از علل افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان هستند.

به گفته قاسمی، با افزایش سن در مردان ( بالای 40 سال) و زنان (بعد سن یائسگی) احتمال حوادث قلبی و عروقی نیز افزایش پیدا می کند. اما در عین حال با افزایش سن احتمال حوادث قلبی بر روی سکته قلبی مانند مرگ، نارسایی قلبی به دلیل داشتن فرصت بیشتر برای بازسازی عروق یا تشکیل رگ های جانبی کمتر شود به عبارتی جوانان در مقابل بروز سکته قلبی سرنوشت وخیم تری دارند بنابراین افراد جوان اگر با این دسته از بیماری ها مواجه شوند و به علائم آن دقت نکنند متاسفانه خطر حوادث قلبی و به دنبال آن مرگ و احتمال ابتلا به نارسایی قلبی درشان بالا می رود.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با اشاره به اینکه بروز دیابت نوع ۲ در جوانان بسیار خطرساز است گفت: در دو دهه گذشته آمار چاقی به ویژه در جوانان بسیار پایین بوده است و بر اساس آمار ۱۵ درصد نوجوانان زیر میزان استاندارد تحرک و فعالیت بدنی دارند. والدین باید به تغذیه سالم افراد خانواده توجه داشته باشد و میزان مصرف غذاهای آماده (فست فودها) را به حداقل برسانند، همچنین به ورزش کردن توجه داشته و نسبت به مصرف قلیان فرزندان خود بی تفاوت نباشند. شیوه‌های نامناسب زندگی موجب شده امروزه شاهد بروز دیابت نوع 2 که در گذشته تنها مربوط به بزرگسالان بود در جوانان نیز باشیم.

 

وی در خصوص عوامل خطر ساز به جام جم آنلاین گفت: عامل مهمی چون سیگار در صدر عوامل خطر ساز قرار دارد و مشابهات آن نظیر قلیان و... موضوع افزایش چربی خون بخصوص کلسترول خون و افزایش فشار خون می شود، علاوه آن ها کم تحرکی و افزایش افزیش چربی شکمی دو عامل مهم دیگر در پیدایش مشکلات قلبی است. افراد سیگاری 5 برابر بیشتر شانس ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی را دارند.

قاسمی خاطرنشان کرد: شیوه‌های نامناسب زندگی موجب شده امروزه شاهد بروز دیابت نوع 2 که در گذشته تنها مربوط به بزرگسالان بود، در جوانان نیز باشیم. احساس فشار و درد در چانه ها و فک تحتانی، سنگینی در قفسه سینه، درد شدید در دو دست، تعریق زیاد و احساس بغض در گردن شایع ترین علائم سکته قلبی است. فاکتورهای خطر سکته قلبی مانند دیابت، چربی خون، مصرف سیگار، چاقی و کم تحرکی از مدت ها پیش مطرح بوده اما امروزه به دلیل تشدید این فاکتورها، سن سکته قلبی پایین آمده است.

به گفته این متخصص، در بیماران دیابتی افزایش فشار خون و کلسترول شیوع بیشتری دارد و با افزایش فشار خون و کلسترول، خطر بیماری قلبی بسیار شدت پیدا می کند .

وی در پایان بر لزوم مراجعه سریع افراد مبتلا به سکته قلبی به مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: مراجعه به موقع این افراد به بیمارستان از بروز آسیب عضله قلب آنها جلوگیری می کند.

 

شنبه 8/2/1397 - 14:36
ایرانگردی

 

همایش بزرگ تای چی و سلامت به مناسبت ایام مبارک شعبانیه و روز جهانی تای چی در بوستان نیاوران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک سعید کارگران معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک در مراسم همایش بزرگ تای چی و چی گونگ که در بوستان نیاوران برگزار شد اظهار داشت : این همایش با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و ارتقاء سلامت در جامعه با همکاری سازمان جهانی اژدهای سرخ ، گروه تای چی بانوان ایران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و منطقه یک باحضور همسر سفیر چین، اساتید کشور پاکستان ، چین و ایران برگزار شد.
وی گفت: این برنامه با شعار ورزش همگانی، نشاط و تندرستی اجرا شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.
کارگران تصریح کرد: انجام تمرینات همگانی، گروهی و انفرادی تای چی و چی گونگ ، نمایش کونگ فو شیر و چی گونگ شائولین و نمایش شینگ یی چوآن از برنامه های اجرایی در این همایش بود تا شهروندان با فعالیت های این رشته ورزشی آشنا شوند.
وی افزود: این رشته ورزشی که مخاطبان بسیاری در سراسر دنیا دارد تاثیرات مهمی در سلامتی، آرامش روحی و تخلیه انرژی درونی بدن انسان دارد و در کشور ما نیز علاقه مندان در 3 بعد قهرمانی، همگانی و درمانی به انجام این ورزش می پردازند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک برگزاری مسابقات كونگ فو دور منطقه ای بانوان منطقه یک را از دیگر برنامه هایی اجرایی دانست و گفت: این مسابقات به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی اكبر(ع) و روز جوان با حضور ۱۵۰ نفر ورزشكار روز جمعه 7 اردیبهشت در ورزشگاه شهدای كاشانك برگزار و در پایان به نفرات برتر حکم قهرمانی اهدا شد.

 

شنبه 8/2/1397 - 14:36
سلامت و بهداشت جامعه

 چند درصد دختران و پسران ایرانی چاق هستند؟

 


رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: در کشور حدود دو سوم جمعیت بزرگسال از چاقی و اضافه وزن رنج می برند لذا متاسفانه وضعیت ایران از این بابت به هیچ وجه مناسب نیست. 23 تا 24 درصد مردم (یک چهارم جمعیت) چاق هستند و متاسفانه این میزان در زنان بسیار بیشتر از آقایان است به عبارتی دیگر از هر 3 زن یک نفر و از هر 5 مرد یک نفر درگیر چاقی است.

دکتر افشین استوار به مناسبت روز «جوان» در جام جم آنلاین گفت: تمام بیماری های که در سنین سالمندی اتفاق می افتد ریشه در رفتارها و اقداماتی دارد که فرد در جوانی انجام داده لذا بیشتر از آن که نگران خود بیماری در سنین جوانی باشیم نگران شیوه و سبک زندگی در جوانی هستیم که بعدها در سنین بالاتر موجب بیماری می شود بنابراین مهم ترین موضوعی که در زمان جوانی باید به آن دقت داشت این است، که سبک زندگی باید به گونه ای باشد که با سلامت مغایرت نداشته باشد.

وی ادامه داد: مهم ترین موضوعی که در بحث بیماری های غیرواگیر سلامت جوانان را تهدید می کند عوامل خطر این دسته از بیماری هاست که اغلب در جوانی رخ می دهد برای مثال عدم فعالیت بدنی یا کمبود فعالیت بدنی. متاسفانه با توسعه شهرنشینی کم تحرکی در دنیا شیوع پیدا کرده است حال این مورد به خودی خود عامل بسیاری از بیمارها نظیر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و بیماری های عضلانی هستند که جزء مهم ترین بیماری هایی‌ست که با کمبود فعالیت بدنی ارتباط دارند.

استوار تغذیه ناسالم را یکی از مهم ترین تهدیدکنندگان سلامت جوانان دانست و گفت: مصرف بیش از حد کالری و دریافت بیش از اندازه مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و یا کمبود برخی از مواد مورد نیاز بدن از جمله ویتامین دی به شدت سلامت جوانان را تحت شعاع قرار می دهد. کمبود فعالیت بدنی در کنار تغذیه ناسالم باعث چاقی می شود که این مورد هم به تنهایی بیماری محسوب شده و هم عامل بسیاری از بیماری هاست که در سنین بالا اتفاق می افتد مانند سکته های قلبی، انواع سرطان ها، بیماری های عضلانی و اسکلتیو استخوانی.

به گفته رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، موضوع دیگری که سلامت جوانان کشور را تهدید می کند سلامت روان آنهاست. اضطراب و افسردگی از جمله بیماری هایی‌ست که شیوع نسبتا بالایی در میان جوانان ایرانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از دو سوم (بیش از 70 درصد) موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است. ما باید با استفاده از روش هایی که تاثیر بالا و هزینه پایین دارند از بروز مرگ زودرس در جوانی جلوگیری کنیم(مرگ زیر 70سال را مرگ زودرس می گویند).

استوار متذکر شد: در سند اهداف توسعه هزاره پیش بینی شده است که تمامی کشورها برنامه هایی را در پیش داشته باشند که بتوانند حداقل یک سوم مرگ های زودرس را تا سال 2030 کاهش دهند و البته ایران نیز برنامه های جدی و همه جانبه ای را در نظر دارد که بتواند به این هدف دست یابد.

رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در خصوص موارد دیگری که سلامت جوانان را تهدید می کند، به جام جم آنلاین گفت: رفتارهای پر خطر مانند مصرف سیگار و الکل در سلامت جوانان بسیار تاثیر گذار است و از عوامل ابتلا به بیمارهای غیرواگیر و حتی مرگ زودهنگام هستند.

به گفته وی، یکی از شایع ترین علل مرگ های زودهنگام در ایران سوانح و حوادث ترافیکی است.

استوار ادامه داد: در کشور حدود دو سوم جمعیت بزرگسال از چاقی و اضافه وزن رنج می برند لذا متاسفانه وضعیت ایران از این بابت به هیچ وجه مناسب نیست. 23 تا 24 درصد مردم (یک چهارم جمعیت) چاق هستند و متاسفانه این میزان در زنان بسیار بیشتر از آقایان است به عبارتی دیگر از هر 3 زن یک نفر و از هر 5 مرد یک نفر درگیر چاقی است.

شنبه 8/2/1397 - 14:35
سلامت و بهداشت جامعه

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: سن ابتلای به ایدز در حال کم شدن است . 52 درصد موارد مبتلایان شناسایی شده در کشور در زمان تشخیص در گروه سنی جوانان یعنی 21 تا 35 سال هستند که بی شک سن ابتلای آنها به اچ آی وی قبل از این سنین بوده است.

 



دکتر پروین افسر کازرونی در گفت و گو با جام جم آنلاین کرد: در چند سال اخیر با تلاش دانشمندان و پژوهشگران، روند بیماری ایدز در دنیا رو به کاهش است لذا تصمیم جهانی بر این است که برای سال‌های 2030-2015 برنامه جدیدی تهیه شود به نام " حذف همه گیری ایدز" که این به آن معناست که در هیچ کشوری ایدز، یک دغدغه و یک مشکل بهداشتی، یک مشکل اجتماعی و یک مشکل فرهنگی نباشد. براین اساس کلیه کشورها از جمله ایران متعهد به انجام این برنامه جدید شدند و هریک تعهداتی دارند تا به اهداف برنامه 90-90- 90 نائل شوند ( 90 درصد مبتلایان به اچ‌آی‌وی شناسایی شوند، 90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان لازم قرار گیرند و در 90 درصد افراد تحت درمان مطمئن شویم که درمان موفق است).

وی افزود: این کار، کاری سخت و دشوار است ولی انجام شدنی است و کشورهایی در حال حاضر به این اهداف رسیده‌اند. کشور ما در منطقه‌ای واقع شده است که عفونت نه تنها سیر نزولی پیدا نکرده بلکه همچنان سیر صعودی دارد.

به گفته کازرونی، بر اساس مطالعات انجام شده تنها حدود 40 درصد افراد مبتلا به اچ آی وی در کشور را شناسایی کردیم. چرا که کشور ایران ویژگی های خاصی دارد، جمعیت کشور جوان بوده و در سال های اخیر میزان ابتلای به این بیماری در کشور افزایش یافته و به عبارتی سن ابتلا آهسته آهسته پایین تر آمده است. هرچه سن ابتلا پایین تر باشد کشور در معرض خطر بیشتری است. از سوی دیگر درصد زنان مبتلا به خصوص در چند سال اخیر افزایش یافته است. هر کشوری که درصد زنان مبتلا در آن رو به افزایش باشد در معرض خطر بیشتری است زیرا نسل های آینده نیز می توانند مبتلا شوند.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: از این رو اطلاع رسانی علمی و همگانی به دور از هر برخورد احساسی برای مردم به خصوص نسل جوان که پوینده ترین و بالنده ترین گروه هستند از اهمیت بالایی برخوردارست.

وی در خصوص نتایج مطالعات انجام شده در کشور به جام جم انلاین گفت: سن ابتلای به اچ آی وی در حال کم شدن است . 52 درصد موارد مبتلایان شناسایی شده در کشور در زمان تشخیص در گروه سنی جوانان یعنی 21 تا 35 سال هستند که بی شک سن ابتلای آنها به اچ آی وی قبل از این سنین بوده است. همچنین بسیاری از جوانان و نوجوانان از راههای انتقال اچ آی وی آگاهی صحیح و کافی ندارند.

کازرونی خاطرنشان کرد: مصرف مواد روانگردان و محرک صنعتی( از جمله شیشه) در کشور به شکل نگران کننده ای رو به افزایش است. امروزه این امر به یک معضل بسیار جدی اجتماعی و سلامتی تبدیل شده است. افزایش آگاهی عمومی به خصوص افزایش آگاهی جوانان و نوجوانان باعث افزایش دسترسی آنها به خدمت پیشگیری، آزمایش تشخیصی رایگان و محرمانه و در صورت ابتلا باعث دسترسی و درمان به موقع مبتلایان به خدمات مراقبت و درمان رایگان می شود.

به گفته رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، ایدز اولین عامل مرگ نوجوانان در افریقا و دومین علت فوت این رده سنی در سطح جهان محسوب می شود اما کشورهایی هستند که موفق به کنترل این بیماری شده اند. علت این است که آنها توانسته اند درصد بالایی از افراد مبتلا را تحت درمان قرار بدهند.

وی به جوانان هشدار داد: کسانی که با سرنگ و سر‌سوزن مشترک تزریق می‌کنند، کسانی که روابط جنسی با افراد متعدد دارند و از کاندوم استفاده نمی‌کنند جزء گروه های پر خطر هستند.

کازرونی اظهار داشت: استفاده از سرنگ و سوزن یکبار مصرف به هنگام تزریق مواد مخدر و استفاده از کاندوم در روابط جنسی دو راه اصلی پیشگیری از انتقال اچ آی وی است، همچنین خویشتن داری در زمان تجرد و وفاداری به همسر در زمان تاهل دو رکن اصلی پیشگیری محسوب می شوند.

وی در پایان افزود: شایع‌ترین راه ابتلا به اچ‌آی‌وی در جهان، رفتار محافظت نشده جنسی( ارتباط جنسی بدون کاندوم) است. بررسی مبتلایان در ایران نیز نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که به واسطه ارتباط جنسی محافظت نشده مبتلا شده‌اند رو به افزایش است. از این‌رو برای پیشگیری از ابتلای به اچ‌آی‌وی، خودمراقبتی اهمیت زیادی دارد.
 به اشتراک گذاری

 

 

 

شنبه 8/2/1397 - 14:34
ایرانگردی

 

 

 

با نگاهی به تاریخ شکل گیری پایتخت ایران طی بیش از دو سده اخیر می توان به راحتی محل تولد این کلان شهر را در دل این کالبد بزرگ شهری به نظاره نشست .

مکان رویدادی به وسعت آغازین های شهری در دل طهرانی که می رود تا از قواره خود خارج شود به پاس بی توجهی های ناشی از شهرنشینی ؛ اما شاید به جرأت بتوان گفت از معدود کالبدهای ناب شهری باقیمانده در پایتخت ، محدوده منطقه 12 یا همان تهران قدیم است . مرکز تولد کلان شهر تهران ، خواستگاه فرهنگ و هنر و اقتصاد شهری ، بنیان نظام بانکی نوین کشور و مرکز تصمیم گیری های سیاسی و حقوقی ایران و صدها شاخص ارزشمند دیگر که در درون خود با مهربانی و آرامش جای داده و شهروندان اصیل ، از آنها پذیرایی می کنند.

اما واقعیت تلخی نیز قابل لمس است ؛ وجود بافت فرسوده و مشکلات ناشی از شب مردگی و فراوانی مداخلات منتج از مهاجرت های درون منطقه ای در کنار وجود و بروز آسیب های اجتماعی در بخشی از بافت تاریخی منجر گردیده تا به همراه دنیای زیبائی ها ، معضلاتی نیز دست به گریبان این کالبد گردد.

با این نگاه ،مدیریت شهری به منظور حفظ و نگهداشت این جغرافیای هویت ساز و ارزشمند و کاهش بخشی از مشکلات و مدیریت معضلات در مسیر حل مسئله اقدام نمود و سلسله فعالیت هائی را در قلب طهران ساماندهی کرد؛ از مرمت آثار و ابنیه های تاریخی تا حمایت از توسعه گردشگری شهری و همراهی باطرح هائی در راستای ساماندهی بازار و کسب وکارهای متناسب با ضرورت های طرح جامع منطقه 12 و توسعه حمل و نقل پاک و عمومی در کنار تلاش برای احیاء معماری سنتی و تاریخی معابر در قالب سنگ فرش نمودن برخی از خیابان های تاریخی و ... ؛ لذا از جمله فعالیت هائی که در راستای بازیابی هویت ارزشمند این بافت صورت پذیرفته ؛ حمایت از فعالیت های تسهیل گرایانه در قالب اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری است . از برگزاری جایزه هنری قلب طهران تا حمایت از هنرمندان و طراحان پوشش اسلامی ایرانی ، خرید آثار هنری و حمایت از فعالیت های موزه ها و فعال سازی گذرهای گردشگری ؛ اما مدت زمانی است که این جغرافیا به لطف اهالی سینما نیز جایگاه ویژه ای پیدا کرده ؛ جغرافیائی بی نظیر که محل  تولید آثار فاخر سینمای ایران است ، از قیصر تا پدرسالار و سریال فاخر  شهرزاد و ده ها فیلم بلند سینمائی که آخرین آن اثرمردمی و پر بیننده لاتاری استاد مهدویان است ، این روزها میزبان بزرگترین رویداد سینمای ایران در سطح جهانی است .

برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پردیس سیمنای چارسو به عنوان چهارمین مرکز بزرگ سینمائی ایران ؛ موجب ارتقای سرمایه اجتماعی جغرافیایی قلب طهران گردیده است .

به واقع مراتب تقدیر و تشکر مدیریت شهری قلب طهران را باید از دست اندرکاران این رویداد هنری و فرهنگی به منظور حسن انتخاب آنها به عنوان شهردار منطقه 12 اعلام نمایم و امیدوارم که میزبانی شایسته و همراهی بایسته در راستای ارتقای هنر و مفاهیم اصیل اسلامی و ایرانی بوده باشیم .

و در پایان از تمامی هنرمندان و پژوهشگران دعوت می نمایم که ما را در راه ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات به شهروندان در تمامی ابعاد یاری رسانیده تا به زودی شاهد بازگشت زندگی و بازنمائی هویت اخلاق محور توأم با ترویج شادمانی و امید در این مرکز تاریخ ساز باشیم.                                      پیمان حسین محسنی                                                                                         شهردار منطقه 12

شنبه 8/2/1397 - 14:34
سلامت و بهداشت جامعه

تحقیقات نشان داده است، حدود 90 درصد سکته های مغزی تحت تاثیر 10 عامل رخ می دهد که البته قابل پیشگیری است.

 

 

 

 

شنبه 8/2/1397 - 14:32
ایرانگردی

 

برنامه های HSE با هدف پیشگیری و کاهش خطرات در محیط کار برای پیمانکاران و پرسنل در حوزه های مختلف این منطقه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 19، محمد رضا مهر انگیز مدیر سامانه HSE با اعلام این خبرگفت: این برنامه ها شامل برگزاری دوره های آموزش مبانی و الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، مبانی الزامات، مستند سازی و پیاده سازی سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، شناسایی خطرات وارزیابی ریسک های بهداشتی، ایمنی و محیط زیست ویژه کارگروه شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، ممیزی داخلی سیستم مدیریت، مفاهیم بهداشت، ایمنی و محیط زیست و راهبری سیستم مدیریت HSE است.

وی یاد آور شد: برنامه های عملیاتی این اداره شامل بازدید از تمامی سرای محلات ، شناسایی و رفع خطر  درکلیه بوستان ها  و ساختمان های اداری منطقه است.

مدیر سامانه HSE منطقه با تأکید بر نظارت این سامانه بر عملکرد پیمانکاران افزود: HSE  پیمانکاران از طریق نظارت بر قراردادها و بازدید  از تمامی سایت های پیمانکاری بر اساسHSE plan ارائه شده پیمانکاران می باشد و در دستور کار سال جاری قرار دارد.

این مسئول با اشاره به نهادینه کردن دستورالعمل permit خاطر نشان کرد: از طرف دیگر نهادینه سازی این دستورالعمل جهت کارهای پر ریسک مانند کار در ارتفاع در دستور کار این اداره قرار دارد و بدیهی است برگزاری کمیته های راهبردی با حضور مدیران و کارشناسان جهت بررسی عملکرد و مشکلات اداره و ارائه راهکارهای مدیریتی انجام خواهد شد.

 

شنبه 8/2/1397 - 14:31
سلامت و بهداشت جامعه

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: مطالعات نشان داده است حدود 20 تا 30 درصد نوجوانان و جوانان مشکلات روان پزشکی و روانشناختی دارند این بدین معنا نیست که 70 یا 80 درصد مابقی از سلامت روان خوبی برخودار هستند.



دکتر مریم رسولیان در گفت و گو با جام جم انلاین بیان کرد: سلامت روان یعنی انسان بتواند از توانایی و قابلیت های خود استفاده کرده و ارتباط مناسبی را با دیگران برقرار کند و در واقع سلامت یک توانایی موجودیت زندگی بدون تنش های شدید است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است حدود 20 تا 30 درصد نوجوانان و جوانان مشکلات روان پزشکی و روانشناختی دارند این بدین معنا نیست که 70 یا 80 درصد مابقی از سلامت روان خوبی برخودار هستند چرا که مدل بررسی متمرکز شده به اختلالات روانی نه سلامت.

رسولیان اشاره کرد: معمولا بیشترین سنی که نوجوانان و جوانان دچار بحران می شوند سنین بلوغ است مخصوص در این سنین شیوع اختلالات روانی در مردان بیشتر مشاهده میشود. بنابراین دوره دبیرستان اول بیشترین مشکلات روانی به سراغ نوجوانان می آید لذا توجه به این دسته از بحران ها می تواند نقش مهمی را در ایفای سلامت روان آنها ایجاد کند.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران در خصوص شایع ترین اختلالات روانی جوانان کشور گفت: دو اختلال عمده در نوجوانان و جوانان وجود دارد، اختلالات ایذایی رفتاری و اختلالات هیجانی. افسردگی زیر مجموعه اختلالات هیجانی است اما اختلالات ایذایی رفتاری بسیار بیشتر نمود داشته و حتی شایع تر است.(مقابله کردن، مخالفت کردن همراه با پرخاشگری از جمله اختلالات ایذایی رفتاری است)

به گفته وی، شایع ترین اختلال در جوانان رفتارهای ایذایی است مخصوصا در پسران که بیشتر باپرخاشگری خود را آشکار می کند اما در دختران بیشتر اختلالات هیجانی مشاهده می شود. موضوع افسردگی در جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که افسردگی زیر بنای بسیاری از اختلالات رفتاری دیگر است.

رسولیان در خصوص نقش ازدواج در سلامت جوانان به جام جم انلاین گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد یک ازدواج خوب و سالم برای سلامتی مفید است. یکی از عوامل فشارهای روانی و استرس های رو به افزایش در دنیای امروز که گریبانگیر بسیاری از جوانان است، عدم ازدواج به موقع آنان است. دختر و پسر جوان به وسیله ی ازدواج ، درکنار یکدیگر از آرامش، امنیت و سلامت روان برخوردار می شوند. داشتن یک ازدواج موفق و رسیدن به بلوغ عاطفی، مهم ترین عامل برقراری آرامش افراد است.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران رفتار و گفتار والدین را الگویی برای فرزندان دانست و ادامه داد: کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب از عوارض شیوه های نادرست برخورد عاطفی والدین است. از عوامل دیگر موثر بر سلامت روانی جوانان، فضای حاکم هر خانواده است، تعارضات و اختلافات خانوادگی، کانون سرد و بی روح و تهی از عاطفه یک خانواده نیز می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت روانی فرزندان داشته باشد و زمینه ساز کج روی های آینده آن ها باشد.

شنبه 8/2/1397 - 14:29
ایرانگردی

 

 

 

سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه21 از آغاز فعالیت "ایستگاه های تندرستی" در "بوستان های محوری ورودی غربی پایتخت" همزمان با فرارسیدن "میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) و اعیاد خجسته شعبانیه" خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه21، حسین معینی کربکندی سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی این منطقه با اشاره به راه اندازی مجدد ایستگاه های تندرستی در سال جدید و لزوم فراهم سازی بستر مناسب به منظور "توسعه ورزش همگانی" و "رفع فقر حرکتی" در میان شهروندان ورودی غربی پایتخت گفت: بسترسازی و ایجاد شرایط مطلوب برای سهولت دسترسی شهروندان به اماکن ورزشی با حضور مربی و کارشناسان ورزشی با توجه به وجود بافت فرسوده، فضاهای متراکم و پرجمعیت از مهمترین اهداف برپایی ایستگاه های تندرستی در سطح کلانشهر تهران است.

وی انجام مستمر حرکات ورزشی را به عنوان سالم ترین و غنی ترین نوع فعالیت بدنی برشمرد و با اشاره به نگاه ویژه مدیریت ارشد شهری منطقه21 به فعالیت های ورزشی افزود: تعداد32 ایستگاه تندرستی بانوان و 13ایستگاه ورزشی آقایان در سطح بوستان ها و مراکز عمومی و خدماتی موجود در سطح ورودی غربی پایتخت مشغول به فعالیت هستند.

معینی کربکندی در خاتمه یادآور شد: خوشبختانه طی سال های اخیر استقبال خوبی از برنامه های ورزشی در سرای محلات، مدارس و بوستان ها صورت گرفته که در همین راستا برگزاری مسابقات محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای، شرکت در دوره های آموزشی و … از دیگر فعالیت های جانبی این ویژه برنامه های ورزشی می باشد.

شایان ذکر است، "ویژه برنامه زنگ تحرک" در منطقه21 همزمان با دیگر مناطق شهر تهران، طی مراسمی با حضور مدیران ارشد شهری، قهرمانان، پیشکسوتان، مدال آوران، هنرمندان و تمامی شهروندان ورزشکار و ورزش دوست این منطقه در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در بوستان نیلوفر واقع در ناحیه یک برگزار شد.

 

 

 

شنبه 8/2/1397 - 14:29
ایرانگردی

 

 

 

سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه21 از آغاز فعالیت "ایستگاه های تندرستی" در "بوستان های محوری ورودی غربی پایتخت" همزمان با فرارسیدن "میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) و اعیاد خجسته شعبانیه" خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه21، حسین معینی کربکندی سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی این منطقه با اشاره به راه اندازی مجدد ایستگاه های تندرستی در سال جدید و لزوم فراهم سازی بستر مناسب به منظور "توسعه ورزش همگانی" و "رفع فقر حرکتی" در میان شهروندان ورودی غربی پایتخت گفت: بسترسازی و ایجاد شرایط مطلوب برای سهولت دسترسی شهروندان به اماکن ورزشی با حضور مربی و کارشناسان ورزشی با توجه به وجود بافت فرسوده، فضاهای متراکم و پرجمعیت از مهمترین اهداف برپایی ایستگاه های تندرستی در سطح کلانشهر تهران است.

وی انجام مستمر حرکات ورزشی را به عنوان سالم ترین و غنی ترین نوع فعالیت بدنی برشمرد و با اشاره به نگاه ویژه مدیریت ارشد شهری منطقه21 به فعالیت های ورزشی افزود: تعداد32 ایستگاه تندرستی بانوان و 13ایستگاه ورزشی آقایان در سطح بوستان ها و مراکز عمومی و خدماتی موجود در سطح ورودی غربی پایتخت مشغول به فعالیت هستند.

معینی کربکندی در خاتمه یادآور شد: خوشبختانه طی سال های اخیر استقبال خوبی از برنامه های ورزشی در سرای محلات، مدارس و بوستان ها صورت گرفته که در همین راستا برگزاری مسابقات محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای، شرکت در دوره های آموزشی و … از دیگر فعالیت های جانبی این ویژه برنامه های ورزشی می باشد.

شایان ذکر است، "ویژه برنامه زنگ تحرک" در منطقه21 همزمان با دیگر مناطق شهر تهران، طی مراسمی با حضور مدیران ارشد شهری، قهرمانان، پیشکسوتان، مدال آوران، هنرمندان و تمامی شهروندان ورزشکار و ورزش دوست این منطقه در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در بوستان نیلوفر واقع در ناحیه یک برگزار شد.

 

 

 

شنبه 8/2/1397 - 14:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته