• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3983روز قبل
اخلاق
مرزها خطوطی خیالی هستند که به شما کمک می‌کنند از خودتان هم از نظر فیزیکی و هم احساسی محافظت کنید. این خطوط اعمال و رفتارهای دیگران را طوری کنترل می‌کنند که به شما آسیبی نرسد، اذیتتان نکند و به چیزی وادارتان نکند. مرزها محدودیت‌هایی هستند که برای طریقه برخورد دیگران با خودتان قائل می‌شوید. دیگران طوری با شما رفتار می‌کنند که خودتان اجازه می‌دهید؛ اما با قوی یا ضعیف بودن مرزهایتان می‌توانید به دیگران یاد دهید چطور با شما رفتار کنند.

داشتن مرزهای قوی برای محافظت از بدن، ذهن و روحتان خیلی مهم است. مرز گذاشتن  می‌تواند تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. این قدم مهمی برای به دست گرفتن کنترل زندگیتان و قبول کردن مسئولیت خودتان و زندگیتان است. این مهارتی است که برای ایجاد آن زندگی که می‌خواهید لازم دارید. اما معمولاً همه در این حیطه مشکل دارند.

ایجاد مرزهای قوی به شما کمک می‌کند روی پای خودتان بایستید، دیگر به زور کارهایی که دوست ندارید را انجام ندهید و از اولویت دادن به نیازهای خودتان احساس گناه نکنید. این بخشی از فرایند تعریف خودتان و چیزهایی که برایتان قابل‌قبول است، می‌باشد. وقتی مرزی تعیین نکنید، دیگران ممکن است بدون اینکه بدانند پا را از خط فراتر بگذارند.

مرز گذاشتن به معنی تغییر دادن آدمها نیست (بااینکه در ابتدای کار ممکن است آنطور به نظر برسد). معنی آن این است که تصمیم بگیرید چه چیزهایی را می‌توانید یا دیگر نمی‌توانید در زندگیتان تحمل کنید و بعد این را قاطعانه در مواقع لزوم بیان کنید. مرزها برای اینکه به یک فرد سالم تبدیل شوید و کار و زندگی شخصیتان را به خوبی متعادل کنید، ضروری هستند. این مرزها هستند که تعهد شما به احترام به خودتان را نشان می‌دهند.

اولین قدم برای ایجاد مرز، هوشیاری از خود است؛ باید بفهمید کجاها به فضا، احترام، انرژی و قدرت شخصی بیشتری نیاز دارید. این فرایند را با تشخیص اینکه چه زمان عصبانی، خسته، خشن یا کینه‌ای می‌شوید شروع کنید. در این موارد، احتمالاً یک رد شدن از مرز اتفاق افتاده است، با آگاه شدن از موقعیت‌هایی که لازم است محدودیت‌های شدیدتری داشته باشید، می‌توانید ایجاد مرزهای جدیدتان و بیان آن برای دیگران را شروع کنید.

ایجاد مرز برای کار و خانه به شما کمک می‌کند به خودتان بیشتر احترام بگذارید. اشکالی ندارد که از دیگران تقاضای احترام کنید و به خودتان احترام بگذارید. لحن صدای یک نفر، منفی بودن، انتقاد،  زبان یا هر نوع شکل بی‌احترامی دیگر شما را وا می‌دارد مرزهایی ایجاد کنید تا از خودتان و اهدافتان درمقابل تاثیرات مخرب دیگران محافظت کنید.

به خودتان اجازه دهید که به طریقی جدید به خودتان و دیگران احترام بگذارید. مرزها راه مهمی برای احترام گذاشتن به نیازهای دیگران و همچنین نیازهای خودتان است. به طور کنایه‌آمیزی وقتی از مرزهای خودتان آگاه می‌شوید (و به‌ آنها احترام می‌گذارید)، کم‌کم مرزهای دیگران هم برایتان محترم می‌شوند. احترام گذاشتن به مرزهای دیگران شما را به فرد جذاب‌تری تبدیل می‌کند.

خیلی مهم است که بدانید در ایجاد مرزها:

  • نیازهای شخصی شما معتبر هستند. نیازی به دفاع کردن، بحث کردن یا توضیح بیش از حد آنها نیست.
  • در صورت لزوم، روی حمایت یک دوست برای قبل و بعد از تعیین مرزهایتان حساب کنید. 
  • مرز گذاشتن را با ساده‌ترین آنها شروع کنید و کم‌کم به سخت‌ترها برسید. قبل از اینکه به سراغ مرزهای سخت‌تر بروید، اجازه دهید ارتباطات و رفتار شما قوی‌تر شود.
  • وقتی کسی کاری که به مرزهای شما تجاوز می‌کند، انجام داد، فوراً به او بگویید، 
  • خیلی ساده به آنها بگویید که کدام کارشان باعث عصبانی، خسته، خشن، کینه‌ای و ناراحت شدن شما شده است. دقت کنید که نحوه حرف زدنتان توام با احترام و آرامش باشد.
  • یک درخواست روراست و مستقیم برای متوقف کردن آن رفتارشان که برای شما ناراحت‌کننده بوده، مطرح کنید. خیلی دقیق بگویید که چه می‌خواهید.
  • به انجام کاری که خواسته‌اید توسط طرف‌مقابل دقت کنید.
  • برای ایجاد تغییر از آنها تشکر کنید.


و اگر تمایلی به همکاری نشان ندادند:

 

  • عواقب احتمالی ادامه بی‌احترامی‌شان را به آنها گوشزد کنید.
  • از آنها بخواهید که دست از رفتارشان بکشند.
  • بدون عصبانی شدن یا جنگ کردن دور شوید.
  • یا در صورت لزوم عواقبی که قبلاً هشدار داده بودید را عملی کنید.

مرز گذاشتن مثل هر مهارت دیگری نیاز به یاد گرفتن اصول اولیه آن، برنامه ریختن برای اجرای مهارت جدیدتان و سپس دنبال کردن آن و سیستم حمایتی دارد. به مرور زمان و با تمرین، مرز گذاشتن برایتان راحت‌تر خواهد شد.

یادتان باشد که مرز گذاشتن راهی برای احترام گذاشتن کامل به خودتان است. شما می‌توانید واکنش خودتان را با رساندن محترمانه خواسته‌هایتان به دیگران کنترل کنید اما نمی‌توانید واکنش آنها را به خواسته‌تان کنترل کنید. کسانیکه بطور مداوم از احترام گذاشتن به مرزهای شما سر باز می‌زنند، تمایلی به تغییر ندارند. تغییری که دوست دارید ببینید ممکن است از خودتان ناشی شود. مطمئن شوید که درخواست‌های مستقیم داشته و مرزهایتان را قاطعانه مطرح‌ کرده‌اید. اگر با تمام این حرف‌ها باز به مرزهایتان احترام نگذاشتند، دیگر به خودتان بستگی دارد که تصمیم بگیرید چطور پیش روید. در این موارد، ممکن است نیاز باشد بیشتر رفت‌و‌آمد کنید یا رابطه را تمام کنید.

تمرین: جملات زیر را تمام کنید:

آدمها هیچوقت دیگر ….
من حق دارم بخواهم ….
برای محافظت از زمان و انرژی‌ام، اشکالی ندارد اگر …

بعد هر جمله را با حداقل ۱۲ مثال از مرزهایی که می‌توانید برای احترام گذاشتن به خودتان ایجاد کنید، به پایان برسانید. افکارتان را سانسور نکنید. طی یکی رو هفته بعد افکارتان را جمع کرده و یادداشت کنید. سپس، ساده‌ترین آنها را انتخاب کرده و شروع به بیان کردن مرزهایتان کنید.

مراحل مهم در تعیین مرز

۱. خودآگاهی: باید ببیند مرزهایتان کجاها قوی و کجاها ضعیف هستند و کجاها اصلاً وجود ندارند. چند مرز تازه برای خودتان بگذارید. چه کارهایی را دوست ندارید اطرافیانتان در برخورد با شما انجام بدهند یا چه حرف‌هایی را بزنند؟

۲. آگاهی دهید: دیگران را درمورد رفتارها و حرف‌های غیرقابل‌قبولشان مطلع کنید. به آنها کمک کنید بفهمند چطور می‌توانند به مرزهای جدید شما احترام بگذارند. بدون مقصر کردن کسی حرف‌هایتان را بزنید. مرزهایتان را به زبان بیاورید.

۳. درخواست کنید: به دقت و با آرامش به هر فرد بگویید که دوست دارید چه بگویند یا چه کاری کنند. آنها را به احترام گذاشتن به خودتان متعهد کنید.

۴. پیگیری کنید: پیشرفت آنها در برخورد با خودتان را به اطلاع آنها برسانید. به یاد دادن و تشویق آنها ادامه دهید. به آنهایی که به مرزهایتان احترام می‌گذارند، پاداش دهید.

۵. هشدار دهید: به آنها درمورد عواقب احتمالی نادیده گرفتن مرزهایتان هشدار دهید.

۶. عواقب: اگر آنچه انتظار داشتید انجام نشد، عواقب کار را اجرا کنید. عواقبی تعیین کنید که بر فرد مقابل اثر بیشتری داشته باشد تا خودتان.

۷. به مرزهای دیگران احترام بگذارید: به مرزهای دیگران تجاوز نکنید. مرزهای آنها را شناخته و به آنها احترام بگذارید.
جمعه 5/8/1391 - 20:1
سلامت و بهداشت جامعه

 

همه چیزهایی که خوردن آن لذت‌بخش است، عوارض منفی برای بدنمان دارد. الکل، شکلات و غذاهای فست‌فود همه نمونه‌های خوبی از چیزهای لذت‌بخشی هستند که عوارض منفی برای سلامتی‌تان در طولانی‌مدت دارند. اما قهوه چطور با این موادغذایی و نوشیدنی‌ها رقابت می‌کند؟

نوشیدن قهوه راهی عالی برای حفظ هوشیاری، چه جسمی و چه ذهنی، به شمار می‌رود.

به بیدار شدن شما در صبح کمک کرده، بازده کاری‌تان را بالا برده و به از بین بردن استرس محل‌کار کمک می‌کند. برخی از ما  در روز تا ۵ لیوان قهوه به شکل‌های مختلف می‌نوشیم، از قهوه تلخ گرفته تا موکا یا حتی قهوه یخی. مهم نیست که قهوه‌تان را به چه شکلی دوست داشته باشید، باید از تاثیر نوشیدن قهوه بر بدنتان آگاه شوید.

با نقاط منفی قهوه شروع می‌کنیم …

یکی از شایعاتی که درمورد قهوه و مضرات آن وجود دارد، تاثیری است که بر بالا بردن فشارخون دارد. بااینکه یک افزایش جزئی در فشارخون ایجاد می‌کند، فقط برای آنها که به طور طبیعی فشارخون بالا دارند و زنان باردار می‌تواند مشکل‌ساز باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که محدود کردن مصرف قهوه به ۲ فنجان در روز می‌تواند ضرر آن بر سلامت کودک را کاهش دهد.

در مورد قهوه نیز مثل سایر چیزها، زیاد آن خوب نیست. اگر مقدار زیادی قهوه مصرف کنید (بیش از ۵ فنجان در روز)، احتمال باریک شدن مغزاستخوان را بالا می‌برید. این آسیب‌پذیری شما در برابر شکستگی را مخصوصاً در سنین بالاتر، بالا می‌برد، به همین علت بهتر است که مصرف قهوه را یک حد مناسب نگه دارید.
عارضه جانبی دیگری که ممکن است با نوشیدن قهوه ایجاد شود این است که نتوانید بخوابید. خیلی وقت‌ها این بخاطر این است که قهوه (یا هر چیز دیگری که در آن کافئین دارد) را نزدیک به زمان خوابتان نوشیده باشید. برای از میان برداشتن این تاثیر، بهتر است مصرف هر چیزی که حاوی کافئین است را از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد قطع کنید اما یادتان باشد که تاثیر آن بر افراد مختلف، متفاوت است.

اما آیا قهوه تاثیرات مثبتی هم بر بدنتان دارد؟

عوارض‌جانبی مثبت قهوه

نوشیدن منظم و دائم قهوه، فوایدی به همراه دارد که شاید از شنیدن آن تعجب کنید:

قهوه می‌تواند خطر بیماری کشنده کبدی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد و بیشترین تاثیر را بر افرادی دارد که کبدشان مشکل‌دار شده است.

احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف دائم قهوه کاهش می‌یابد.

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در سراسر جهان است و بااینکه نتایج تحقیقات متفاوت هستند، اما وجه اشتراکی دارند که بر کاهش احتمال ابتلا به این سرطان تا ۵۰-۲۰ درصد با نوشیدن قهوه اشاره دارد.

براساس مطالعات انجام گرفته، کسانیکه به طور منظم قهوه می‌نوشند، تا ۶۰ درصد در میانسالی کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

جای هیچ شکی نیست که این نتایج برایتان تعجب‌آور بوده است. پس اگر نگران نوشیدن قهوه بوده‌اید، این حقایق را درمورد این نوشیدنی عالی به خاطر آورید.

چطور می‌توانید بهترین استفاده را از قهوه ببرید

آخر اینکه، چنر نکته ساده هست که موقع نوشیدن قهوه باید به خاطر بسپارید. بهتر است یک دستگاه قهوه‌جوش خریداری کنید زیرا قهوه‌های آماده شدیداً فراوری‌شده هستند و فواید آن را کاهش می‌دهد. می‌توانید در روز ۴-۲ فنجان قهوه میل کنید، مگراینکه از فشارخون بالا رنج ‌ببرید یا باردار باشید که در این شرایط می‌توانید از پزشکتان میزان قهوه‌ای که می‌توانید در روز مصرف کنید را سوال کنید.

قهوه تاثیر مثبتی بر سلامت شما دارد و باید از آن لذت ببرید. هر فنجان از آن می‌تواند همان تاثیری که در صبح یا در یک روز به طور متوسط بر بدنتان دارد را در درازمدت به آن برساند.

جمعه 5/8/1391 - 19:59
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
کتاب «روان‌شناسی خانواده» نوشته مشترک محسن شکوهی‌یکتا، آمنه شهائیان و اکرم پرند از سوی انتشارات تیمورزاده و طبیب منتشر شد.

مهر گزارش داد: در تالیف این کتاب کوشش شده تا موضوعات مرتبط با نقش و اهمیت روانشناسی خانواده و تاثیر آن بر سلامت جامعه به طور نسبتاً کامل مورد بررسی قرار گیرد. مطالب این کتاب در 12 فصل تدوین شده است. در فصل اول تعاریف خانواده، انواع و کارکردهای اساسی خانواده مانند حمایت‌های عاطفی، تولید مثل، مراقبت از فرزندان و جامعه‌پذیری آنان، آموزش فرزندان و حمایت اقتصادی از آن مطرح شده است.

در فصل دوم تلاش شده مبانی نظری خانواده با هدف ساختارمند کردن درمان خانواده ارائه شود. فصل سوم نیز به بحث درباره رابطه والد - کودک پرداخته است و در فصل چهارم سبک‌های چهارگانه فرزندپروری شرح داده شده است.

در فصل پنجم الگوهای مختلف استرس و شیوه مواجهه با آن مطرح شده است. فصل ششم تاثیر تعارض‌های زناشویی و طلاق را مورد بحث قرار داده است. فصول هفتم و هشتم این کتاب به خشونت، غفلت و سوء استفاده از کودکان و مشکلات رفتاری مربوط به آنان پرداخته است.

در فصل نهم خانواده و کودکان با نیازهای ویژه مورد بررسی قرار گرفته و فصل دهم نیز با موضوع راهکارهای درمانی مناسب و پس از شرح مختصری درباره مسائل و مشکلات ارزیابی بافت خانواده، روش‌های ارزیابی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. فصل یازدهم این کتاب که در واقع برآیند فصول قبلی است، به مداخله‌های خانواده‌محور اختصاص یافته و علاوه بر برنامه‌هایی که با هدف درمان طراحی شده‌اند، برنامه‌های پیشگیرانه با هدف جلوگیری از بروز مشکل یا تشدید آن را نیز مطرح کرده است.

فصل دوازدهم و آخر کتاب هم شامل رهنمودهایی برای خانواده‌درمانگران است.

کتاب 376 صفحه‌ای «روان‌شناسی خانواده» در شمارگان 2000 نسخه با بهای 17 هزار و 500 تومان از سوی نشر تیمورزاده و طبیب راهی بازار شد.

جمعه 5/8/1391 - 12:34
عقاید و احکام
عید قربان، از خجسته ترین روزهای سال است که اهمیت آن در روایات ائمه معصومین(ع) بسیار به چشم می خورد.

در این روز نیز مانند سایر روزهای خاص دینی به مسلمانان سفارش هایی توسط بزرگان دینی شده است که دانستن و عمل به آن را توصیه کرده اند:

امام علی می فرماید: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان ، خطبه می خواند ومی فرمود :
امروز ، روز «ثجّ» و«عجّ» است . ثجّ ، خون قربانی هاست که می ریزید . پس نیّت هرکس صادق باشد ، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست ، و«عجّ» ، دعاست . پس به درگاه خداوند دعا کنید ، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست ، از اینجا هیچ کس بر نمی گردد ، مگر آمرزیده شود ، جز کسی که گناه کبیره انجام داده وبر آن اصرار ورزد ودر دل خود ، تصمیم بر ترک آن ندارد . [1]

********************************************

معاویة بن عمار از امام صادق علیه السلام درباره «روز حجّ اکبر» پرسیدم. فرمود: روز عید قربان است و حج اصغر، عمره است. [2]

*******************************************

امام على علیه السلام ـ در سخنرانى روز عید قربان، پس از تکبیر :
خدا بزرگ است. خدا بزرگ است. خدایى جز خداى یگانه نیست. خدا بزرگ است. خدا بزرگ است. سپاس، از آنِ خداست. خدا بزرگ است بر آنچه که ما را هدایت کرد و شکر براى اوست، به خاطر آنچه که ما را بدان مبتلا ساخت. سپاس، از آنِ خداست براى آنچه که از چارپایان اهلى به ما روزى کرد. [3]

*******************************************

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند در چهار شب ، پیوسته خیر فرو مى ریزد: شب عید قربان و عید فطر... . [4]

*******************************************

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
هر کس دو شب عید [ فطر و قربان] را به خاطر پاداش خدا به عبادت بپردازد ، در آن روز که دل ها مى میرند ، دل او نمى میرد.[5]

 *******************************************

امام باقر علیه السلام:
روز عید فطر و عید قربان و روز جمعه ، چون آماده بیرون رفتن شدى ، این دعا را بخوان:
«خداوندا! هر کس که آماده و مهیّا شود و به امید عطا و بخشش و جایزه و احسانِ آفریده اى ، ساز و برگ رفتن به حضور او فراهم سازد ، پس ـ اى سرور من ـ باریابى و آمادگى و تهیّه ساز و برگ و آماده شدنِ من ، به درگاه توست و به امید بخشش و جایزه ها و احسان هاى تو. پس امروز ناامیدم مکن! اى آن که هیچ نیازمندى از درگاهش محروم نمى شود و هیچ برخوردارى ، از او نمى کاهد! من امروز کار شایسته اى به درگاهت نیاورده ام و به شفاعت آفریده اى هم امید نبسته ام؛ لیکن با اعتراف به ستم و بدى ، به درگاهت آمده ام. نه دلیلى دارم و نه عذرى.
پروردگارا! از تو مى خواهم که خواسته ام را بدهى و مرا با درخواستى برآورده برگردانى و مرا ناامید و بى بهره بر نگردانى! اى بزرگ ، اى بزرگ ، اى بزرگ! براى خواسته بزرگ به تو امیدوارم. اى بزرگ! از تو مى خواهم که گناه بزرگ مرا ببخشایى. معبودى جز تو نیست.
خداوندا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و نیکىِ امروز را که شرافت و عظمتش بخشیده اى ، روزى ام کن و در این روز ، مرا از همه گناهان و لغزش هایم بشوى و از احسان خود بر من بیفزاى! همانا تویى تو بسیار بخشنده».[6]

*******************************************

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
خداوند متعال در روز عید فطر و عید قربان ، به زمین با عنایت مى نگرد. پس ، از خانه ها بیرون آیید تا رحمت به شما برسد.[7]

پی نوشت ها:

[1]کتاب «حج و عمره در قرآن و حدیث» صفحه 361

[2]کتاب «حج و عمره در قرآن و حدیث» صفحه 455

[3]کتاب «موسوعه امام علی بن ابیطالب علیه السلام فارسی جلد9» صفحه 355
[4]کتاب «مراقبات ماه رمضان» صفحه 459

[5]کتاب «مراقبات ماه رمضان» صفحه 465
[6]کتاب «مراقبات ماه رمضان» صفحه 481

[7]کتاب «مراقبات ماه رمضان» صفحه 487

جمعه 5/8/1391 - 12:30
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
 
 
«31 قصه تصویری» نوشته فریبا کلهر به 2 زبان فارسی و انگلیسی و مجموعه داستان کودکانه‌ «پیتیکو پیتیکو» از فرهاد حسن زاده به بازار کتاب کودک عرضه شد.

ایسنا گزارش داد: فرهاد حسن‌زاده از انتشار مجموعه داستان کودکانه‌ «پیتیکو پیتیکو» خبر داد و گفت: این مجموعه شامل سه داستان کوتاه برای گروه سنی ب و ج است.

این نویسنده گفت: این مجموعه سه داستان با نام‌های «پیتیکو پیتیکو»، «باد دوچرخه‌سوار» و «دو لقمه چرب و نرم» دارد که داستان اول ماجرای کره اسب سرکشی است که دوست ندارد در قاب نقاشی زندانی باشد. داستان دوم داستان بادی است که دماغش باد دارد و دیگران را اذیت می‌کند. داستان «دو لقمه چرب و نرم» هم ماجرای دو گوسفند است که فکر می‌کنند در خطر خورده شدن از سوی گرگ هستند.

مجموعه داستان «پیتیکو پیتیکو» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با تصویرگری علی خدایی منتشر شده است.

 

همچنین براساس گزارش مهر، «31 قصه تصویری» نوشته فریبا کلهر به 2 زبان فارسی و انگلیسی توسط انتشارات قدیانی منتشر شد. «31 قصه تصویری» نوشته فریبا کلهر جلد نخست از مجموعه کتاب‌های نارنجی انتشارات قدیانی است که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده و سحر حق گو، راهله برخورداری و بنفشه احمدزاده تصویرگری آن را برعهده داشته‌اند.

مترجم کتاب سعید مادح خاکسار بوده که داستان‌های کلهر را به انگلیسی برگردانده است.

سرآشپزی که هم‌زدنش گرفته بود، گیره لباس و ماه، مردی که یک روز راه رفته بود، صدایی که دو نفر منتظرش بودند، دختر موفرفری، یک قالب صابون چه کارها که نمی‌کند!، روباتی که سیم‌هایش قاتی پاتی شد، گربه عمه قلیانی، دستی که درد می‌کرد، پیاز دراز و ... برخی از داستان‌های کتاب است.

در بخشی از داستان «یک قالب صابون چه کارها که نمی‌کند!» می‌خوانیم: «کلاغی یک قالب صابون پیدا کرد. آن را برداشت تا به لانه‌اش ببرد. اما وسط راه صابون از لای منقارش لیز خورد و افتاد. صابون پایین آمد و لای شاخه و برگ درختی افتاد. صابون گفت: واه واه چه درخت کثیفی! چه برگ‌های خاک‌آلودی! خواست زود دست به کار شود و برگ‌ها و شاخه‌های درخت را بشوید. از لای برگ‌ها به آسمان نگاه کرد. دید پر از ابر است. گفت: دو سه روز صبر کنم باران می‌بارد...»

نکته جالب این مجموعه این است که برای هر فصل از سال یک کتاب در نظر گرفته شده و جلد نخست مجموعه ویژه فروردین ماه است.

جمعه 5/8/1391 - 12:27
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
 
کتاب با تحقیق در آیات و روایات، اهداف، مبانی، اصول و روش های تربیت جنسی مبتنی بر آن، ضمن ارائه برنامه آموزشی و ترسیم خطوط راهنما، مبانی و اصول این تربیت در مقاطع مختلف زندگی انسان را شرح داده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث» نوشته دکتر علی نقی فقیهی که از سوی انتشارات دارالحدیث تجدید چاپ شده با استقبال مردم مواجه شد. این کتاب کاربردی و آموزشی با تحقیق در آیات و روایات، اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت جنسی مبتنی بر آن مبانی و اصول، استخراج و تبیین شده است. در این کتاب معیارهای رفتارهای بهنجار جنسی و تمایز آن از رفتارهای نابهنجار مطرح شده و نمونه هایی از آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب حاضر باتوجه به تجربه های بشر و مشکلات جنسی امروز جوامع سعی کرده است در پرتو آموزه های قرآنی و حدیثی، سمت و سوی تربیت جنسی را تبیین کند و آگاهی های مناسبی برای والدین و مربیان فراهم آورد.

این کتاب با متنی ساده و مملو از رجوع به نظریات مختلف جامعه شناسانه و روان‌شناسانه، محتوایی غنی با رجوع به آیات و احادیث در این حوزه فراهم کرده است. بخش اول این کتاب، مبانی تربیت جنسی است که در فصل‌های مبانی و کلیات، مبانی تربیت جنسی، مبانی و اصول تربیت جنسی، به طرح اصول مرتبط با مبنای وجود غریزه جنسی، تمایل به معنویت و فضیلت دوستی، نیاز به انسان همدم، زیبادوستی، نیاز به محبت پرداخته است.

در بخش دوم شیوه‌های آموزش و تربیت جنسی در قالب شیوه‌های تربیت جنسی پیش از ازدواج، در دوره‌ ازدواج و پس از آن مورد بحث قرار گرفته است.

بخش سوم رفتارهای نا به هنجار جنسی: عوامل، راه‌های پیشگیری و درمان، به بحث درباره انواع نابه هنجاری جنسی، عوامل نابه هنجاری‌های جنسی پرداخته شده است.


ویژگی مهم این کتاب این است که ضمن بحث و طرح مسئله‌ دقیق با رجوع به روایات مربوطه دایره‌المعارفی از دستور العمل‌های روایی مربوط به ازدواج و تربیت جنسی از تغذیه تا احکام مربوط تا زمان و مکان‌های مستحب و … را مورد نظر قرار داده است. رجوع به مباحث علمی ضمن رجوع به مباحث حدیثی از این کتاب هم گنجینه خوبی برای محققین و هم مجموعه خوبی برای رجوع افراد در شرف ازدواج، تربیت فرزند و … فراهم آورده است.

 

در این کتاب، توصیه های بسیار کاربردی برای پیش از ازدواج، زمان ازدواج و راه های بهبود روابط زناشویی و پرهیز از افراط و تفریط و راه های رضایت بیشتر زوجین از روابط جنسی(شرایط زمانی و مکانی و روانی)، تربیت فرزندان از کودکی تا بلوغ با توجه به دستورات اسلام در خصوص آشنایی با مسائل جنسی و ... درج شده است. در این زمینه ها علاوه بر ذکر آیات و روایات، نظرات کارشناسان برجسته داخلی و خارجی همراه با تحلیل های مشاوران خانواده نیز در کتاب دیده می شود.

 

 

در بخشی از کتاب در خصوص آموزش تربیت جنسی برای کودکان می خوانیم: «ویلیام آلفسون معتقد است که اگر والدین، فرزندان خود را تا حد لزوم، از امور جنسی آگاه کنند، کودک، برای بدست آوردن اطلاعات، هیجان خارق العاده ای از خود نشان نمی دهد و زندگی اش را در گرو غریزه جنسی قرار نمی دهد. بسیاری از کودکان در سنین پایین، کنجکاوی به خرج می دهند و درباره بدن خود و نحوه به دنیا آمدن بچه، سوال می کنند. اگر والدین جواب های اصولی برای این سوال ها داشته باشند، هنگامی که کودک به سن بلوغ رسید، والدین گرفتار شرمندگی بیهوده نمی شوند. چنین کودکانی در زمان بلوغ، در مورد مسائل جدیدی که به زندگی آنها مربوط می شود، صاحب اطلاعات کافی هستند و از هیچ مطلبی تعجب نمی کنند در حالی که مطالب گفته شده به آنها، تشریح رنگ ها برای آدم نابینا بوده است.

در اینگونه موارد باید توجه داشت: پاسخ به پرسش های جنسی کودکان، صراحت و شفافیت داشته باشد تا حدی که ابهام ذهنی آنها رفع شود. پاسخ ها هرگز نباید تحریک کننده باشد. در زمانی که یکی از والدین توانایی پاسخگویی بهتر دارد، کودک به او ارجاع داده شود. حجب و حیا در پاسخگویی باید رعایت شود و از پرده دری اجتناب گردد. از برخورد هیجانی و نفرت انگیز با کودک باید دوری شود، تفصیل و توضیح بیش از حد داده نشود و...»

 

 

حجت الاسلام فقیهی، نویسنده کتاب که عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه نیز هست درباره این کتاب می گوید: تربیت جنسی باید از همان ابتدای طفولیت به گونه ای انجام شود که بتواند آرامش را در انسان ها تامین کند. از دیگر خصیصه هایی که همه انسان ها دارند، زیبایی پسندی است. این قوه، به عنوان استعداد باید بارور شود. در هر مرحله ای از تربیت جنسی، آدمی از دوره طفولیت تا بزرگسالی مسایلی را زیبا می داند. از این رو، «زیباپسندی» از نکات مهم جهت دهی به مسیر رشد بشر است. البته این مقوله جنبه های مادی و معنوی دارد که باید پرورش آن به گونه ای باشد که هم زیبایی های مادی و هم زیبایی های معنوی را دربر بگیرد و انسان به تدریج زیبایی های معنوی را بر مادی ترجیح دهد...اگر از دوران کودکی، پایه تربیت جنسی فرزند به درستی و در خانواده ای سالم و بالنده شکل گیرد به گونه ای که والدین آگاهانه درخصوص نیاز ها و شرایط فرزند آگاهی داشته باشند و با وی دوستانه رفتار کنند، مشکلات به طور چشمگیری کاهش می یابد. چنان که بررسی ها نیز نشان می دهد افرادی که در خانواده های آشفته رشد یافته اند بیشتر در برابر آسیب ها و بزهکاری ها هستند.از نکات موثر در شکل گیری شخصیت فرزند سالم، بروز رفتارهای مهرآمیز به وسیله والدین است، زیرا شواهد حکایت از آن دارد که کمبود محبت به بروز مشکلاتی مانند چالشهای جنسی در فرزندان منجر می شود. در روایتی آمده فردی به امام صادق(ع) گفت: شما به فرزندانتان بسیار محبت می کنید در حالیکه وی امام بعد ازشما نیست. امام فرمودند: به دو جهت محبت می کنم؛ نخست به خاطر خودش و سپس برای همان برادری که قرار است امام باشد. براساس این آموزه تربیتی، چنانچه شاکله شخصیتی فرزندان با محبت شکل گرفت، آنها دیگر دچار انحراف و اعوجاج نمی شوند.

 
جمعه 5/8/1391 - 12:24
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
این کتاب تلاشی است در ارائه تصویری از زندگی پربار امامان شیعه و دولت‌های شیعی در مقیاسی کوچک که همراه شده با نقشه‌هایی که از اطلس وزین شیعه برداشت شده است.

به گزارش خبرآنلاین، «تشیع در تاریخ: پژوهشی در مبانی اعتقادی، تاریخ سیاسی و حکومت‌های شیعه از آغاز تا پایان دوره صفوی» نوشته سید احمدرضا خضری و تدوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از سوی نشر معارف روانه بازار نشر شده است. خضری دانشیار دانشگاه تهران است که این کتاب را در 472 صفحه نگارش کرده است. این کتاب تلاشی است در ارائه تصویری از زندگی پربار امامان شیعه و دولت‌های شیعی در مقیاسی کوچک. و دارای نقشه‌هایی است که از اطلس وزین شیعه استفاده شده است.

نویسنده کوشیده است تا در پژوهشی علمی نشان دهد که تاریخ شیعه یکسره در رقابت‌های سیاسی یا تحرکات نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه نقش انکار ناپذیر این مذهب در گسترش حیات معنوی اسلام و باروری و فربهی بیش از پیش ذخایر معرفتی آن بیش از آن است که تاکنون گفته و نوشته شده است.

آنطور که سایت مرکز اسناد مجلس شرح داده، در طول تاریخ پرتلاطم اسلام، شاهد تشکیل دولت‌های شیعی از شرقی‌ترین مرزهای جغرافیایی تا غربی‌ترین آنها بوده‌ایم. از آنجا که تشکیل حکومت از اهداف استراتژیک امامان شیعه بوده است، و اجرای احکام الهی و استقرار آن نیز راهی جز این ندارد، شیعیان با گرایش‌های مختلف در اعصار بعد، این مهم را مطمح نظر قرار داده و به دنبال تحقق آن بودند؛ لذا در طول تاریخ پرتلاطم اسلام ناب، شاهد تشکیل دولت‌های شیعی از شرقی‌ترین مرزهای جغرافیایی تا غربی‌ترین آن‌ها بوده‌ایم.

عده‌ای پیدایش شیعه را با حادثه سقیفه مرتبط می‌دانند؛ یعنی نسختین اجتماع مسلمانان پس از مرگ پیامبر (ص) که برای تعیین جانشین وی برپا شد. اینان معتقدند پس از آنکه این اجتماع ابوبکر را به جانشینی برگزید، گروه دیگری از مسلمانان به این کار اعتراض کردند، گرد امام علی (ع) آمدند و بدین گونه هسته اولیه شیعه را تشکیل دادند. (تاریخ الامم و الملوک طبری). عده ای دیگر بر این باورند که شیعه پس از خلافت امام علی (ع) پدید آمد. این عده تشیع به معنای عام کلمه را که پس از کشته شدن عثمان ظهور کرد و مردم را به دو دسته علوی و عثمانی تقسیم کرد با شیعه به معنای خاص آن، یعنی پیروان علی (ع) یکی دانسته‌اند. برخی پیدایش شیعه را به نبرد جمل ارتباط داده و گفته‌اند کسانی که علی را در جنگ جمل یاری دادند، شیعه علی نامیده شدند (ضحی الاسلام)همچنان که برخی دیگر ظهور شیعه را با جنگ صفین مرتبط دانسته و شیعیان را در برابر کسانی چون خوارج، پیروان علی (ع) شمرده‌اند. ظهور تشیع پس از حادثه کربلا به عنوان نتیجه عملی و واکنش فوری جامعه آن روز در برابر امویان نیز دیدگاه گروهی از پژوهشگران در این حوزه است. گروهی نیز پیدایش تشیع را نوعی ارج گذاری مذهبی اهل عراق به ویژه کوفیان به امام علی (ع) و خاندان پیامبر (ص) دانسته و هرگونه ارتباط این مذهب را با ایرانیان دست‌کم تا ظهور فرقه هاشمیه و آغاز تبلیغات آنان در این دیار رد کرده‌اند. در حالیکه گروهی دیگر آن را مذهب برساخته ایرانیان در برابر اعراب شمرده و بر این باورند که ایرانیان به دلایل و انگیزه‌های سیاسی و برای جلوگیری از سلطه اعراب به این مذهب روی آوردند. در برابر این همه، شیعیان معتقدند که بنیاد مذهب تشیع به قرآن و سنت پیامبر (ص) باز می‌گردد و اساس تفکر و اندیشه شیعه چیزی نیست جز همان اسلامی که پیامبر خدا عرضه کرده است.

 

«مبانی اعتقادی و اندیشه شیعه، پیدایش تشیع، تشیع در دوره خلفای سه‌گانه، تشیع در دوره حضور امامان معصوم (ع)، تشیع در دوره خلافت و امامت امام علی (ع)، تشیع در دوره خلافت و امامت امام حسن مجتبی (ع)، تشیع در دوره امامت امام حسین (ع) تا امام مهدی(ع)، دولت‌ها و خاندان‌های شیعی، دولت ادریسیان، دولت علویان طبرستان، دولت‌های قرمطی و اسماعیلی، زیدیان یمن، خلافت بنی حمود در اندلس، حکومت سربداران خراسان، حکومت مرعشیان مازندران، حکومت آل کیا در گیلان، دولت صفوی، حکومت عادل شاهیان، حکومت قطب شاهیان، حکومت نظام شاهیان و...» از جمله فصل های این کتاب ارزشمند و پژوهشی است.

جمعه 5/8/1391 - 12:17
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
در تحلیل گفتمان ادبی در این کتاب، روش تحلیل بینامتنی به کار رفته و رویکرد اصلی در این مطالعه به بحث در زمینه مطالعات روانکاوی فرهنگی برمی‌گردد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «امپراتوری اطوره ها و تصویر غرب»، نوشته مجید ادیب زاده، با عنوان فرعی «روانکاوی گفتمان ادبی ایران (1356 – 1332)» توسط انتشارات ققنوس منتشر شد. در تحلیل گفتمان ادبی در این کتاب، روش تحلیل بینامتنی به کار رفته است. تحلیل بینامتنی مناسب‌ترین تحلیل برای بررسی نظم‌های گفتمانی در یک مقطع تاریخی مشخص و در بستر جامعه معین است. رویکرد اصلی در این مطالعه به بحث در زمینه مطالعات روانکاوی فرهنگی برمی‌گردد.
مجید ادیب زاده، کتاب را در شش پرده، با نام های: «شب و سیاهی غروب، آیا بیگانه یک غول است؟، آدم در اسارت آدم، خدای بیگانه در شهر، حماسه هزار و یک شب و آخرالزمان تنهایی» تآلیف کرده است. پرده اول این کتاب با نام شب و سیاهی غروب به روانکاوی مفهوم شب در فضای گفتمان ادبی یک دهه خاص و فضای حضور بیگانه در گفتمان ادبی می پردازد. پرده دوم نیز، به بررسی و ذکر نمونه هایی از آثار غلامحسین ساعدی پرداخته شده است. پرده سوم به روانکاوی آگاهی و هویت در گفتمان ادبی و پرده چهارم نیز به روانکاوی استعاره ماشین و وابستگی در گفتمان ادبی می پردازد. پرده پنجم این کتاب با نام حماسه هزارو یک شب، به روانکاوی حماسه در گفتمان ادبی پرداخته شده و از نحوه کاربرد سرمایه های فرهنگی حماسه در بازنمایی از «ابژه بیگانه» بحث می شود و بالاخره در پرده آخر نیز به روانکاوی از خود بیگانگی و انتظار بازگشت در گفتمان ادبی پرداخته می شود.
در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:
«امپراتوری اسطوره‌ها استعاره از دنیای نمادین ادبیات مدرن ایران است. دنیای نمادینی که محصول بازآفرینی کهن‌الگوهای فرهنگی درون‌ گفتمان ادبی دوره مدرن است. امپراتوری اسطوره‌ها سرزمینی از نشانه‌ها و استعاره‌هاست که با رمزگشایی از آن می‌توان به دانش عمیقی از فرهنگ مدرن ایران رسید. این کتاب به خواننده نشان می‌دهد که چگونه تصویر تازه‌ای از غرب در فرهنگ ادبی ایران در دوره تاریخی 1332 - 1356 شکل گرفته است. آن‌چه این اثر به تصویر می‌کشد، همان درک از غرب به منزله ابژه بیگانه توسط سوژه‌های ادبی یک دوره تاریخی و بازتاب آن در فرهنگ و ادبیات ایران مدرن است.»


روش این کتاب روانکاوی فرهنگی است و نویسنده با رویکردی ترکیبی از نظریه‌های روانکاوی، نشانه‌شناسی و تحلیل گفتمان به تحلیل محتوای ادبیات مدرن فارسی، اعم از شعر نو و داستان کوتاه و بلند و رمان و نمایشنامه و آثار ادبی، جُنگ‌ها و مجلات ادبی دهه‌های 30 تا 50 ایران چون صدف، خوشه، کتاب هفته، جهان نو، آرش، پیام نو، پیام نوین، کیهان هفته، کیهان ماه، جُنگ اصفهان، جُنگ هنر و ادب امروز، لوح، روزن، بررسی کتاب، کتیبه، کتاب رز و الفبا، پرداخته است.
این کتاب، با به رخ کشیدن گزیده‌هایی زیبا از ادبیات ایران به بیان نقش کهن‌الگوها در نوشتار فارسی می‌پردازد. به‌عنوان مثال در یکی از پرده ابتدایی کتاب به روانکاوی مفهوم «شب» در فضای گفتمان ادبی یک دهه خاص می‌پردازد. زبان ادبی سال‌های دهه 1330 به بعد از نشانه‌ای فراگیر برخوردار است که ما آن را «شب» می‌نامیم.


در بخش هایی از این پرده می خوانیم:
منظور از نشانه دال‌هایی مثل شب، غروب، تاریکی، سیاهی، عصر و مانند اینهاست. نشانه شب در ناخودآگاه متن بازتولید کننده و تداعی‌گر ابژه وحشت است. یونگ در مقام روانکاو درباره رابطه بین نشانه شب و معنای وحشت نهفته آن در ناخودآگاه جمعی بحث جالبی دارد. از دید یونگ درست است که برخی از نسبت‌هایی که مردم به رنگ سیاه می‌دهند ریشه در فرهنگ آنها دارد یا به لایه نژادی یا گروهی ناخودآگاهی جمعی مربوط است ولی او اصرار دارد همه مردم جهان سایه را سیاه می‌دانند که این خود ریشه در تجربه‌های مشترک نژاد بشر دارد. برای نمونه فرا رسیدن شب از زمان‌های بسیار دور موجب ترس بشر شده و او را به جست‌وجوی امنیت واداشته است؛ همانگونه که شب در ناخودآگاه جمعی نشانه وحشت و هراس است در لایه‌های پنهان متن ادبی نیز نشانه‌ای از ابژه وحشت را تداعی می‌کند...
بازنمایی حضور بیگانه در زمان غروب بیگانه را نماد تاریکی معنا می‌کند و این ریشه در نظام معنایی کهن‌الگویی فرهنگ دارد و ابژه بیگانه در نشانه‌های ناخودآگاهانه متن به همین سیاهی و تاریکی بازمی‌گردد. سیاهی و تاریکی در گفتمان ادبی بازنمایی از ابژه وحشت است و این نشان می‌دهد که ابژه بیگانه نیز همچون ابژه قدرت، تداعی‌کننده ابژه وحشت است.
مسئله حضور بیگانه در زندگی روزمره ایرانیان بازتاب نمایانی در متون ادبی، از جمله متن داستانی دارد. داستان های تاریخی همچون رمان پر فروش "سووشون" از سیمین دانشور که سرگذشت ایران و یک خانواده شیرازیدر خلال جنگ جهانی دوم و حضور انگلیسی ها و جلوه های حماسی آن است، یا رمان همسایه ها از احمد محمود که به دوران ملی شدن صنعت نفت و مبارزه مردم با حضور انگلیسی ها در ایران و وقایع آن از نگاه یک جوان جنوبی می پردازد...

جمعه 5/8/1391 - 12:15
تاریخ
شهربازی ها یکی از جذاب ترین تفریحگاهها در شهرهای توریستی به شمار می روند و گردش مالی آنها هر سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاری ترغیب می کند.

هادی معیری نژاد- شهربازی ها به مفهوم امروزی آن بعد از جنگ جهانی دوم رونقی افسون کننده داشت و هم اکنون نیز شهرهای بزرگی در جهان قسمتی از برنامه ریزی های شهری خود رامعطوف به ساخت شهربازی های هرچه مهیج تر و مدرن تر کرده اند.
اولین شهربازی با مفهوم امروزی در سال 1893 در ایلی نویز شیکاگو آغاز به کار کرد. این مرکز تفریحی، نخستین مکان بازی در آن زمان بود که یک چرخ و فلک و فضای سرپوشیده بازی داشت. اما شروع به کار ترن هوایی که امروزه یکی از محبوب ترین و جذاب ترین جاذبه های شهربازی و پارک های مدرن است در 1927 در پارک اسب دوانی بروکلین در نیویورک آغاز شد. این ترن به توفان شهرت یافته است. اما پارک اسب دوانی در 1897 شروع به فعالیت کرد.
این شهربازی نخستین شهربازی در جزیره «کنی» (Coney) نیویورک بود و پس از آن لوناپارک در 1903 و سرزمین رویا یک سال بعد افتتاح شد. اما فعالیت شهربازی ها و مراکز تفریحی پس از حدود دو دهه رونق در سال 1930 کسادی و فقر شدید جنگ جهانی دوم سبب نزول این صنعت درآمدزا شد.
شهربازی این دوره با چوب ساخته می شد و همین باعث می شد که خطر آتش سوزی های مهیب وجود داشته باشد. در سال 1911 سرزمین رویا و 33 سال بعد لوناپارک جزیره «کنی» نیویورک در آتش سوخت. در همین زمان و از ابتدای سال 1950 بسیاری از شهربازی های قدیمی و سنتی به دلایل متعدد تعطیل شد.
در همین دوران کارشناسان و متخصصان در امور مختلف به فکر راه اندازی مجدد این صنعت و جایگزینی روش های جدید شدند. با چنین برنامه ای دیزنی لند در 1955 در کالیفرنیا راه اندازی شد
پارک تفریحی دیزنی‌لند یک ی از معروف ترین پارک های تفریحی جهان است که در بلوار هاربور جنوبی در آناهایم، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا واقع شده‌است. این پارک در 17ام ژوئیه سال 1955 میلادی باز شده‌است. مالک و گردانندهٔ این پارک شرکت والت دیزنی است. این پارک تا کنون مورد بازدید بیش از 515 میلیون نفر از زمان افتتاح قرار گرفته‌است.
در سال 1998 میلادی دیزنی‌لند به پارک دیزنی‌لند برای تمایز از مجموعهٔ بزرگتر تفریحی دیزنی‌لند تغییر نام داد.
از سال 1980 شهربازی در آمریکا به عنوان صنعتی با گردش مالی معادل یک میلیارد دلار در سال در آمریکا و جهان آغاز به کار کرد.امروزه با رونق گرفتن صنعت گردشگری در جهان، دولت ها توجه خود را به ایجاد زیرساخت های لازم برای ایجاد امکانات، تسهیلات و جذابیت هایی در مناطق خاص کشور معطوف کرده اند
شهربازی های تهران
اولین نمونه شهربازی در ایران در پارک شهر سنگلج تهران ساخته شد که بعدها در آن دستگاه های سرگرمی چون: تاب، سرسره، الاکنگ و لاتاری به عنوان «گاردن پارتی» مستقر شد. این پارک سرسبز دارای استخر بزرگی بود که مردم در کنار این استخر مشغول تماشای برنامه دوچرخه سواری و اکروبات بازی می شدند و بعضی اوقات هم گروه مزیک ارتش برای سرگرمی مردم در مقابل استخر برنامه اجرا می کرد و مزیک می نواخت.
پس از آن اتوبان کودک در خیابان امیریه و فان فار در میدان ونک از معروفترین شهربازی های تهران بودند.در فان فار ترن هوایی البته نه به شکل پرسرعت آن و چرخ وفلک و دیگر وسایل و ابزار بازی برای کودک و بزرگسال فراهم بود این شهر بازی تا سالها یکی از مهمترین تفریحگاههای پایتخت بود تا در اوایل دهه 50 درغرب تهران کنار آزاد راه تهران کرج پارک خرم افتتاح شد.
این پارک که در بعد از انقلاب به پارک ارم تغییر نام داد از دو بخش یک و دو تشکیل شده است. این شهربازی با بیش از 120 دستگاه متنوع تفریحی است که حدود 3 هکتار از زمین پارک ارم را به خود اختصاص داده است. تجهیزات و وسایل بازی شهربازی ارم عبارتند از: فلیپر، کاترپیلار، کشتی امیر، چرخ وفلک، بشقاب پرنده، ترن کودک، موتور پرشی کودک، تشک بادی، پاراتاور، سورتمه، قوی گردان، اسب گردان، فایربال، ترن هوایی،آکروجت، کشتی سبای کودک، سفینه طوفان، مه نورد، ماشین برقی کودکان، رالی کودکان، یورو بانجی، دیوار مرگ، هلیکوپتر، مونوریل، آبشار، تونل وحشت، طوفان الکترونیکی، دارت کامپیوتری، رالی آسفالت و سالتو. وبالاخره باغ وحش تهران نیز که بعد از تغییر مکان ازرو به روی پارک ملت به پارک ارم نقل مکان کرد.
ناگفته نماند که یکی از محبوب ترین مکانهای تفریحی تهران تا سال 85 شهربازی تهران بود.
شهربازی تهران که در انتهای خیابان سئول و در کنار بزرگراه شهید چمران قرار دارد سالها از مهم‌ترین مراکز تفریحی شهر تهران به شمار می‌رفت.
این شهربازی در طی توافقات انجام گرفته در سال 85 بین شهرداری تهران و بنیاد شهید انقلاب اسلامی تعطیل شد .

جمعه 5/8/1391 - 12:11
تاریخ
موزه ها از جذاب ترین مکان هایی هستند که می توانند آگاهی های نسل جوان را نسبت به سرمایه های فرهنگی یک کشور افزایش دهند.

هادی معیری نژاد- فرهنگ و موزه معمولا ارتباط تنگاتنگی با هم دارند چرا که گرچه برخی از داشته های فرهنگی معنوی هستند اما ابزار و وسایلی حاصل به فعلیت رسیدن تولید معانی فرهنگی هستند.

در همین ارتباط در کشور ما موزه های فراوانی وجود دارد که گرچه ممکن است از لحاظ تکنیک های ارایه چندان با سطح اول جهان قابل مقایسه نباشد اما از لحاظ داشته های فرهنگی در سطح خوبی قرار دارد .

اما در این میان داستان ساخت اولین موزه های ایران نیز داستان جذابیست


تالار سلام اولین موزه ایران

ناصرالدین شاه پس از اولین سفر اروپا در سال 1290 هجری قمری و دیدن موزه ها و گالری های بزرگ کشورهای غربی تصمیم گرفت که موزه ای شبیه به موزه های اروپا در ارگ ایجاد کند. بدین منظور درجوار تالار عاج، بناهای کاخ گلستان جدید، یعنی سرسرا و تالار آئینه گلستان و اتاق موزه را بنیاد نهاد.

ساخت اتاق موزه در سال 1291 ه.ق. آغاز و در سال 1294 ه.ق. پایان یافت. ولی به دلیل تزئینات زیاد و چیدن اشیاء که با نظارت مستقیم شاه صورت می گرفت بهره برداری از آن تا سال 1299 ه.ق. به طول انجامید.

پس از انتقال تخت طاووس از موزه های قدیم و تالار آئینه به این تالار و نیز برگزاری سلام های خاص و رسمی در آن؛ نام تالار سلام را به خود گرفت. در این تالار نفیس ترین اشیاء و آثار هنری اهدایی، به ویژه جواهرات سلطنتی نگهداری می شد.

اعتمادالسلطنه، در یکی از روزنامه هاى آن روزگار، مورخ نهم ربیع الثانی 1294 ه.ق. می نویسد: "یکی از تالارهای بزرگ این عمارت 34 قدم طول و 25 قدم عرض دارد. میز و صندلی های عمارت کلا از طلای خالص است و یک تخت مرصع بسیار بزرگ که جواهر نفیسه بسیار دارد و خیلی گرانبها است، در این عمارت گذاشته شده است که در اغلب اعیاد در سلام عام بندگان اعلیحضرت پادشاهی روی آن تخت جلوس می فرمایند."

در سال 1345 به دلیل برگزاری مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی در این تالار، موزه آرایی آن بطور کلی دگرگون شد و به شکل امروزی درآمد.

از اشیاء این کاخ می توان به ظروف زیبایی اشاره کرد که از جمله جالب ترین آنها سرویس چینی جنگ های ناپلئون بناپارت، سرویس اهدایی نیکلای اول، سرویس جواهر نشان اهدایی ملکه ویکتوریا و سرویس ساخته شده از سنگ گرانبها اهدایی الکساندر سوم است. در دوره پهلوی این ظروف به تالار ظروف انتقال یافت.

 

کاخ ابیض
در اواخر پادشاهی ناصرالدین شاه سلطان عبدالحمید، پادشاه عثمانى، چند دست مبل لویی شانزده، پرده های مخمل، آینه های بزرگ، مجسمه های برنزی و طلا و چند قطعه قالی بافت ترکیه برای ناصرالدین شاه هدیه فرستاد.

به همین خاطر شاه تصمیم گرفت که ساختمانی در گوشه جنوب غربی باغ گلستان برای این هدایا بنا کند. این بنا بین سال های 1306 و 1309 ه.ق. ساخته شد و به سبب سفیدی رنگ بنا و به کار بردن مرمر سفید در سرسرا و پله هایش کاخ ابیض نام گرفت.

این کاخ از آغاز، محل کار صدراعظم ها و سپس نخست وزیران و مقر تشکیل هیئت وزیران شد. پس از انتقال نخست وزیری به محل جدید، کاخ ابیض به محل موزه مردم شناسی اختصاص یافت.


موزه مخصوص
این عمارت که در شمال کاخ گلستان و در طبقه زیرین تالار سلام قرار گرفته است، در حقیقت بخشی از ساختمان اولین موزه ایران است که به دست محمد ابراهیم خان معمار باشی ساخته شده است.

در زمان شاهان قاجار این مکان انبار چینی آلات و نقره هایی بود که از کشورهای اروپایی به آنها هدیه می شد. از اشیاء ویژه ای که در موزه مخصوص نگهداری می شود، می توان زره شاه اسماعیل صفوی، تیر و کمان نادر شاه افشار، ساعد بند و مهر فتحعلی شاه، تاج آقا محمدخان، دسته مهرهای سلاطین قاجار، گوی غلتان عاج، تخم شترمرغ و غیره را نام برد.

تالارهای این موزه بعد از گذران سال ها بار دیگر قد راست کرده اند و درهای خود را برای اولین بار پس از 40سال به روی مردم گشوده اند، تا شاید بتوانند بخشی از تاریخ ایران را دوباره زنده کنند.

جمعه 5/8/1391 - 12:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته