• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 26
زمان آخرین مطلب : 4666روز قبل
رمضان

پیروی از الگوی غلط غذایی می تواند تأثیرات سودمند روزه بر جسم را از بین ببرد . پرخوری و افزایش کالری دریافتی مشکلی است که در ماه مبارک رمضان زیاد به چشم می خورد .
افزایش وزن در افراد چاق و آنان که اضافه وزن دارند ، در برخی تحقیقات به چشم می خورد و نشان می دهد با وجود حدود ۱۲ ساعت گرسنگی ، باز فرد روزه دار طی وعده های غذایی افطار تا سحری می تواند بیش از نیاز خود کالری دریافت کند که منجر به ایجاد مسائل و مشکلات متعددی در فرد می شود . بیماری ها و مشکلات بهداشتی که در طی روزه داری ایجاد می شود را می توان به دو گروه یکی مشکلاتی که از رفتار و الگوی تغذیه ای نادرست منتج می شود و دوم مشکلاتی که گرسنگی و کم آبی بدن باعث افزایش آنها میشود ، تقسیم نمود .
عوارض پرخوری ، سوء هاضمه ، سردرد ، احساس بیحالی و کسالت پس از افطار است . افزایش وزن ، افزایش LDL ( چربی مضر خون ) ، کاهش HDL ( چربی مفید خون ) و عوارض قلبی و عروقی نیز از دیگر عوارض پرخوری می باشد .
مشکلاتی که به علت گرسنگی و تشنگی تشدید می شود :
افزایش احتمال بروز سنگهای ادراری در افرادی که کلیه آنان سنگ ساز است ، تشدید یا عود زخم معده و روده ، تشدید حملات در مبتلایان به آسم ریوی و ...
تأثیر مثبت روزه داری بر بیماری ها :
کاهش اضطراب ، افزایش اعتماد به نفس ، کاهش افسردگی ، کاهش وزن ، کاهش کلسترول و افزایش HDL .
در صورتی که روزه داری با کاهش وزن اضافی همراه باشد ، اثر بهبوددهنده بر عوامل خطر بیماری های قلبی - عروقی مانند زیادی فشار خون و نیز دیابت و چربی ها خواهد داشت .
رژیم غذایی کودکانی که روزه می گیرند
کودکانی که روزه می گیرند باید حتماً بعد از افطار ۸ لیوان آب ، ۲ لیوان شیر یا فرآورده های کلسیمی دیگر ، انواع ویتامین ها بصورت مکمل های غذایی ، غذاهای پروتئینی شامل گوشت ، مرغ ، حبوبات و سبزیجات به کودکان با فاصله داده شود . کودکان باید استراحت کامل داشته باشند و قبل از روزه گرفتن حتماً وضعیت بدنی آنها زیرنظر پزشک مورد بررسی قرار گیرد .
روزه در خانمهای باردار
این سئوال برای خانمهای باردار مطرح است که آیا روزه برای جنین آنان خطر دارد یا خیر ؟ هنگام روزه داری وزن مادر می تواند با توجه به مقدار مصرفی کالری تغییر کند . برخی مطالعات انجام شده نشان داده است که روزه داری در حین ماه مبارک تأثیری بر وزن نوزادان نمی گذارد . ولی در مطالعه ای که در عربستان انچام گرفت ، تعداد نوزادان با وزن کمتر از طبیعی و همچنین مرگ و میر آنها طی مراسم حج و ماه رمضان افزایش یافته بود که در اینجا نقش سوء تغذیه به عنوان یک مشکل تعیین کننده مورد توجه قرار می گیرد .
تحقیقات نشان داده است که ۳۰ روز روزه داری مادران باردار در ماه رمضان در زمانی که طول روز بطور متوسط ۱۲ ساعت می باشد ، تأثیر نامطلوبی بر بهره هوشی کودکان نمی گذارد .
بنابراین بهتر است مادران باردار که در گرفتن روزه اصرار دارند ، با پزشک خود مشورت نمایند و طبق نظر پزشک و با کنترل وزن خود از اضافه وزن لازمی که می بایست در طی حاملگی کسب کنند مطمئن گردند . همچنین با خوردن سحری طول زمان پرهیز از غذاخوردن را کاهش دهند ، که در این صورت طبق نظر پزشک و با رعایت یک رژیم غذایی مناسب می توان اطمینان خاطر از سلامتی مادر و جنین را افزایش داد.

يکشنبه 23/5/1390 - 15:56
رمضان
سلام دوستان . فقط می خواستم یک چیزی رو بگم که خبر داشتید که تمام کتابهای آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند؟!
بله ، فقط قرآن نیست که در ماه مبارک نازل شده است بلکه به فرمایش پیامبر اکرم تمام کتابهای آسمانی در این ماه بر انسان پیشکش شده است.
اینم روز های نزول کتب اسمانی مختلف .
صحف: روز اول ماه
تورات : روز ششم ماه
انجیل : روز سیزدهم ماه
زبور : روز هجدهم ماه
قران : روز بیست و سوم ماه
يکشنبه 23/5/1390 - 15:55
رمضان


ماه خدا

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: شَعبانُ شَهری، و شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللهِ(1)؛‌ شعبان، ماه من است و ماه رمضان، ماه خداست .
- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللهِ، و شَهرُ شَعبانَ شَهری؛ شَعبانُ المُطَهِّرُ، و رَمَضانُ المُكَفِّرُ (2)؛ ماه رمضان، ماه خداست و ماه شعبان، ماه من است؛ شعبانِ پاك‏كننده و رمضانِ پوشاننده [و جبران‏كننده گناهان] .

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: رَمَضانُ شَهرُ اللهِ، و هُوَ رَبیعُ الفُقَراءِ (3)؛‌ رمضان، ماه خداست. این ماه، بهار فقیران است .

- الإمام علیّ علیه‏السلام: شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ الله‏ِ، و شَعبانُ ‏شَهرُ رَسولِ ‏الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، و رَجَبٌ شَهری(4)؛ رمضان، ماه خداست؛ شعبان، ماه پیامبر خداست و رجب، ماه من است.
پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در توصیف ماه رمضان فرمود: آن، ماهى است كه در آن به میهمانى خدا دعوت شده‏اید و در آن، از اهل كرامت خدا قرار داده شده‏اید. نفَس‏هایتان در آن، تسبیح است؛ خوابتان در آن، عبادت است؛ عمل(خیرِ) شما در آن، پذیرفته است؛ و دعاى شما در آن، مستجاب است.

ماه میهمانى خدا

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ـ فی وَصفِ شَهرِ رَمَضانَ ـ : هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللهِ، و جُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللهِ، أنفاسُكُم فیهِ تَسبیحٌ، و نَومُكُم فیهِ عِبادَةٌ، ...(5) ؛ پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در توصیف ماه رمضان فرمود: آن، ماهى است كه در آن به میهمانى خدا دعوت شده‏اید و در آن، از اهل كرامت خدا قرار داده شده‏اید. نفَس‏هایتان در آن، تسبیح است؛ خوابتان در آن، عبادت است؛ عمل(خیرِ) شما در آن، پذیرفته است؛ و دعاى شما در آن، مستجاب است.
- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: إذا كانَ یَومُ القِیامَةِ یُنادِی المُنادی: أینَ أضیافُ اللّه‏ِ؟ فَیُؤتى بِالصّائِمینَ ... فَیُحمَلونَ عَلى نُجُبٍ مِن نورٍ، و عَلى رُؤوسِهِم تاجُ الكَرامَةِ، و یُذهَبُ بِهِم إلَى الجَنَّةِ (6)؛ پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: چون روز قیامت شود، منادى ندا مى‏دهد: «كجایند میهمانان خدا ؟» پس روزه‏داران را مى‏آورند ... ، آنان را بر مَركب‏هایى عالى از [جنس] نور سوار مى‏كنند، و در حالى كه تاج كرامت بر سر آنان است، آنان را به بهشت مى‏برند.

- قال الامام علیّ علیه‏السلام ـ مِن خُطبَتِهِ فی أوَّلِ یَومٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ ـ : أیُّهَا الصّائِمُ، تَدَبَّر أمرَكَ؛ فَإِنَّكَ فی شَهرِكَ هذا ضَیفُ رَبِّكَ، اُنظُر كَیفَ تَكونُ فی لَیلِكَ و نَهارِكَ؟ و كَیفَ تَحفَظُ جَوارِحَكَ عَن مَعاصی رَبِّكَ؟ اُنظُر ألاّ تَكونَ بِاللَّیلِ نائِما و بِالنَّهارِ غافِلاً؛ ... (7)؛ امام على علیه‏السلام در خطبه خویش در اولین روز از ماه رمضان فرمود: اى روزه‏دار! در كار خود بیندیش، كه تو در این ماه، میهمان پروردگار خویش هستى! بنگر كه در شب و روزت چگونه‏اى و چگونه اعضاى خود را از نافرمانى پروردگارت نگه مى‏دارى!
بنگر! مبادا در شب، خواب باشى و در روز، غافل. پس، این ماه بگذرد و [بار] گناهت بر دوشت مانده باشد و آنگاه كه روزه‏داران پاداش‏هاى خود را مى‏گیرند، از زیانكاران باشى و آنگاه كه آنان از كرامت مولایشان نصیب مى‏برند، از محرومان باشى و آنگاه كه آنان از سعادت همسایگى با پروردگارشان برخوردار مى‏گردند، تو از رانده‏شدگان باشى!
پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: چون روز قیامت شود، منادى ندا مى‏دهد: «كجایند میهمانان خدا ؟» پس روزه‏داران را مى‏آورند ... ، آنان را بر مَركب‏هایى عالى از [جنس] نور سوار مى‏كنند، و در حالى كه تاج كرامت بر سر آنان است، آنان را به بهشت مى‏برند.


- قال الإمام الباقر علیه‏السلام: شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ رَمَضانَ، وَالصّائِمونَ فیهِ أضیافُ اللّه‏ِ و أهلُ كَرامَتِهِ، مَن دَخَلَ عَلَیهِ شَهرُ رَمَضانَ فَصامَ نَهارَهُ و قامَ وِردا مِن لَیلِهِ وَاجتَنَبَ ما حَرَّمَ الله‏ُ عَلَیهِ، دَخَلَ الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ (8) ؛ ماه رمضان، ماه رمضان! روزه‏داران در آن، میهمانان خدا و اهل كرامت الهى‏اند. هر كس ماه رمضان بر او وارد شود و او روزش را روزه بگیرد و بخشى از شبش را به عبادت و نماز بایستد و از آنچه خداوند بر او حرام كرده، پرهیز كند، بدون حساب وارد بهشت مى‏شود.

سَرور ماه‏ها

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: شَهرُ رَمَضانَ سَیِّدُ الشُّهورِ (9)؛‌ ماه رمضان، سَرور ماه‏هاست .
- قال الإمام الرضا علیه‏السلام: إذا كانَ یَومُ القِیامَةِ زُفَّتِ الشُّهورُ إلَى الحَشرِ یَقدُمُها شَهرُ رَمَضانَ عَلَیهِ مِن كُلِّ زینَةٍ حَسَنَةٍ، فَهُوَ بَینَ الشُّهورِ یَومَئِذٍ كَالقَمَرِ بَینَ الكَواكِبِ، فَیَقولُ أهلُ الجَمعِ بَعضُهُم لِبَعضٍ: وَدِدنا لَو عَرَفنا هذِهِ الصُّوَرَ! ...(10) ؛ امام رضا علیه‏السلام فرمود: چون روز قیامت شود، ماه‏ها را به رستاخیز مى‏آورند، در حالى كه ماه رمضان، كه با هر زیور نیكویى آراسته است، پیشاپیش آنهاست. آن روز، ماه رمضان در میان ماه‏ها، همچون ماه در میان ستاره‏هاست. مردمى كه آنجا گرد آمده‏اند، به یكدیگر مى‏گویند: دوست داشتیم كه این چهره‏ها را مى‏شناختیم!
منادى، از سوى خداى متعال ندا سر مى‏دهد كه: «اى همه آفریدگان! اینها، سیماى ماه‏هایى است كه نزد خداوند، از روزى كه آسمان‏ها و زمین را آفرید، شمارشان در كتاب خدا دوازده ‏تاست. سَرور و برترِ آنها، ماه رمضان است. آن را آشكار ساختم تا برترى ماه مرا بر ماه‏هاى دیگر بشناسید و تا براى مردان و زنانى كه بنده من‏اند، شفاعت كند و من هم شفاعتش را درباره آنان بپذیرم.»

شب قدر، در ماه رمضان است

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: قَد جاءَكُم شَهرُ رَمَضانَ؛ شَهرٌ مُبارَكٌ ... فیهِ لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، مَن حُرِمَها فَقَد حُرِمَ(11)؛‌ ماه رمضان، شما را فرا رسیده است؛ ماهى مبارك ... كه در آن، شب قدر است كه بهتر از هزار ماه است. محروم، كسى است كه از آن شب، محروم بماند.

- سُئِلَ رَسولُ الله‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله عَن لَیلَةِ القَدرِ، فَقالَ: «هِیَ فی كُلِّ رَمَضانَ»(12) ؛‌ از پیامبر خدا درباره شب قدر پرسیدند و من هم مى‏شنیدم. فرمود: «آن، در هر ماه رمضانى هست.»
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رمضان، شما را فرا رسیده است؛ ماهى مبارك ... كه در آن، شب قدر است كه بهتر از هزار ماه است. محروم، كسى است كه از آن شب، محروم بماند.


- مسند ابن حنبل عن أبی مرثد: سَأَلتُ أباذَرٍّ قُلتُ: كُنتَ سَأَلتَ رَسولَ الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله عَن لَیلَةِ القَدرِ؟ قالَ: أنَا كُنتُ أسأَلَ النّاسِ عَنها یعنی أشدّ الناس مسألةً عنها. قالَ: قُلتُ: یا رَسولَ اللهِ، أخبِرنی عَن لَیلَةِ القَدرِ أ فی رَمَضانَ هِیَ أو فی غَیرِهِ؟ قالَ: «بَل هِیَ فی رَمَضانَ.»
قالَ: قُلتُ: تَكونُ مَعَ الأَنبِیاءِ ما كانوا فَإِذا قُبِضوا رُفِعَت، أم هِیَ إلى یَومِ القِیامَةِ؟ قالَ: «بَل هِیَ إلى یَومِ القِیامَةِ.»(13)
از ابوذر پرسیدم: آیا از پیامبر خدا درباره شب قدر پرسیده‏اى؟
گفت: «من از همه مردم، بیشتر، پرسشگر آن بودم .
گفتم: اى پیامبر خدا! مرا از شب قدر آگاه ساز كه آیا در رمضان است یا در غیر آن؟
فرمود: "در رمضان است."
گفتم: آیا همراه با پیامبران است، تا وقتى كه باشند و چون پیامبران بمیرند، شب قدر هم برداشته مى‏شود، یا آن كه شب قدر تا روز قیامت هست؟
فرمود: تا روز قیامت هست.»

پی‌نوشت‌ها:
1- فضائل الأشهر الثلاثة: 44/20، الأمالی للصدوق:71/38 ، تحف العقول: 419 ، الإقبال: 3 / 293، روضة الواعظین:441، دعائم الإسلام: 1/283، بحارالأنوار: 97/68/4 .
2- كنز العمّال: 8 / 466 / 23685 نقلاً عن ابن عساكر و ج 12 / 323 / 35216 نقلاً عن الدیلمی وكلاهما عن عائشة .
3- ثواب الأعمال: 84 / 5، النوادر للأشعری: 17/2 ، فضائل الأشهر الثلاثة: 58/37، الجعفریّات: 58، النوادر للراوندی: 134/ ، بحارالأنوار: 97/75/26.
4- المقنعة: 373، مسارّ الشیعة: 56، مصباح المتهجّد: 797 .
5- فضائل الأشهر الثلاثة: 77/61، الأمالی للصدوق: 84/4، عیون أخبار الرضا علیه‏السلام:1/295/53، الإقبال:1/26، بحارالأنوار: 96/356/25.
6- مستدرك الوسائل: 4/22/4079 نقلاً عن تفسیر أبی الفتوح الرازی.
7- فضائل الأشهر الثلاثة: 108 / 101 .
8- فضائل الأشهر الثلاثة: 123/130.
9- شرح الأخبار : 1/ 223 / 207، الفضائل: 125، بحارالأنوار:40/54/89؛ فضائل الأوقات للبیهقی: 89/205، شُعَب الإیمان:3/314/3637 و ص 355/3755 ، كنز العمّال: 8/482/23734 .
10- فضائل الأشهر الثلاثة: 110/102 عن عبدالله‏ بن عامر عن أبیه.
11- تهذیب الأحكام: 4/152/422، الأمالی للمفید: 112/2 و301 /1 ، الأمالی للطوسی: 74 / 108و ص 149/ 246 ، بحارالأنوار: 97/17/34؛ سنن النسائی: 4/129، مسند ابن حنبل: 3/8/7151 و ص 412/9502.
12- سنن أبی داود: 2/54/1387، السنن الكبرى: 4/506/8526 .
13- مسند ابن حنبل: 8/117/ 21555، المستدرك على الصحیحین:1/603/1596و ج2/578/3960، السنن الكبرى: 4/505/ 8525 .

منبع:
ماه خدا، محمدی ری شهری،‌ج 1، ص 38.
يکشنبه 23/5/1390 - 15:54
رمضان





</h1>
</h1>- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: إنَّ أیسَرَ مَا افتَرَضَ الله‏ُ تَعالى عَلَى الصّائِمِ فی صِیامِهِ، تَركُ الطَّعامِ وَالشَّرابِ (1) ؛ آسان‏ترین چیزى كه خداوند بر روزه‏دار در روزه‏دارى‏اش واجب ساخته، نخوردن و نیاشامیدن است.

- قال الإمام علیّ علیه‏السلام: صَومُ الجَسَدِ الإِمساكُ عَنِ الأَغذِیَةِ بِإِرادَةٍ وَاختِیارٍ؛ خَوفا مِنَ العِقابِ و رَغبَةً فِی الثَّوابِ وَالأَجرِ(2) ؛ روزه بدن، پرهیز با اراده و اختیار از غذاهاست، از روى ترس از كیفر و با امید به پاداش و اجر الهى .

- قال الإمام علیّ علیه‏السلام: صَومُ النَّفسِ إمساكُ الحَواسِّ الخَمسِ عَن سائِرِ المَآثِمِ، و خُلُوُّ القَلبِ عَن جَمیعِ أسبابِ الشَّرِّ (3) ؛ روزه نفْس، نگهدارى حواس پنجگانه از دیگر گناهان و تهى بودن دل از تمام اسباب بدى است.

- قال الإمام علیّ علیه‏السلام: صَومُ النَّفسِ عَن لَذّاتِ الدُّنیا أنفَعُ الصِّیامِ(4)؛ سودمندترین روزه، نگهداشتن نفْس از لذّت‏هاى دنیاست.

- قال الإمام علیّ علیه‏السلام: صِیامُ القَلبِ عَنِ الفِكرِ فِی الآثامِ أفضَلُ مِن صِیامِ البَطنِ عَنِ الطَّعامِ(5) ؛ نگه داشتن دل از اندیشیدن درباره گناهان، برتر از نگه داشتن شكم از غذاست.

- قال الإمام علیّ علیه‏السلام: صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ، و صِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ (6)؛ روزه دل، بهتر از روزه زبان و روزه زبان، بهتر از روزه شكم است.

امام علی علیه السلام فرمودند:نگه داشتن دل از اندیشیدن درباره گناهان، برتر از نگه داشتن شكم از غذاست.

سخنى درباره مراتب روزه‏دارى


از روایات فوق، روشن مى‏گردد كه روزه، از نظر مراتب و از زاویه نقشى كه در تكامل انسان دارد، به سه دسته تقسیم مى‏شود و از همین روست كه علماى اخلاق و سیر و سلوك، روزه را به: روزه عوام، روزه خواص و روزه خواصّ خواص، تقسیم كرده‏اند. و اینك، توضیح فشرده‏اى از آنها می‌آوریم:

دسته اوّل؛ روزه عوام


این مرتبه از روزه، با پرهیز از مفطِرات روزه صورت مى‏پذیرد، با شرحى كه در كتاب‏هاى فقهى آمده است. این مرتبه از روزه، آسان‏ترین و پایین‏ترین مرتبه روزه است. آنچه از پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت شده كه:
إنَّ أیسَرَ مَا افتَرَضَ الله‏ُ تَعالى عَلَى الصّائِمِ فی صِیامِه، تَركُ الطَّعامِ وَالشَّرابِ؛ آسان‏ترین چیزى كه خداى متعال بر روزه‏دار در روزه‏دارى‏اش واجب ساخته است، نخوردن و نیاشامیدن است.

دسته دوم؛ روزه خواص


در این مرتبه از روزه، روزه‏دار، تنها به پرهیز از مفطرات روزه، بسنده نمى‏كند؛ بلكه از همه حرام‏هاى الهى پرهیز مى‏نماید. از این رو، اجتناب از مفطرات، شرط درستىِ روزه است و اجتناب از حرام‏ها، شرط قبولى آن می‌باشد.

دسته سوم؛ روزه خواصّ خواص


این مرتبه از روزه، با باز داشتن قلب و نگهدارى آن از هر چیزى كه اشغال‏كننده دل (چه حلال و چه حرام) است بجز خدا، به دست مى‏آید. ابوحامد غزالى (م 505 ق) در توصیف این مرتبه از روزه مى‏گوید:
امّا روزه خواصّ خواص، روزه دل از همّت‏هاى دون و اندیشه‏هاى دنیوى و باز داشتن كلّى آن از غیر خداوند است. شكستن این مرتبه از روزه، با اندیشه درباره غیر خدا و قیامت، و فكر درباره دنیا تحقّق مى‏یابد ـ مگر دنیایى كه به خاطر دین خواسته شود، كه چنین دنیایى، توشه آخرت است و دنیا نیست ـ تا آن جا كه اهل دل گفته‏اند: «هر كس در روزش به تدبیر آنچه با آن افطار مى‏كند، اهتمام ورزد، گناه بر او نوشته مى‏شود؛ چرا كه این، از كم‏اطمینانى به فضل خدا و یقین اندك به روزىِ موعود خویش است.»
این مرتبه، رتبه پیامبران، صدّیقان و مقرّبان است. در تفصیل قولى آن، نباید درنگ طولانى داشت؛ ولى در تحقّق عملى آن، تأمّلْ به جاست؛ چرا كه آن، رویكرد به خداوند و روى‏گردانى از غیر خدا با همه همّت است و آراسته شدن به این سخن خداست كه: «قُلِ اللهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ(انعام/ 91) ؛ بگو: «خدا» ! سپس واگذارشان تا در باطل خویش به بازیچه مشغول باشند.»(7)

امیر مؤمنان، امام على علیه‏السلام، در اشاره به این سه مرتبه مى‏فرماید: صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ وَ صِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ (8)؛ روزه دل، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان، بهتر از روزه شكم .
هر یك از این دو مرتبه اخیر، به نسبت تلاش روزه‏داران و آمادگى آنان، مراتب بسیارى دارد، علاوه بر این كه خودِ روزه هم از زاویه انگیزه‏هاى روزه‏دار، گوناگون است. نقطه اوج این مراتب، حال روزه‏دارى است كه انگیزه روزه‏دارى‏اش، نه بیم از كیفر و نه شوق به ثواب؛ بلكه تنها به خاطر فرمانبردارى از فرمان الهى، علاقه‏مندى به تقرّب به خداى سبحان و كسب رضا و لقاى اوست .
از خداوند سبحان مى‏خواهیم كه توفیقمان دهد تا در راه آنچه موجب افزایش بهره ما از ضیافت كریمانه رمضان مى‏شود، بكوشیم و بالاترین و والاترینِ مراتب روزه‏دارى را به ما عنایت فرماید.

پی‌نوشت‌ها:
1- المقنعة: 310، الإقبال: 1/196، بحار الأنوار: 97/352.
2- غرر الحكم: 5888 .
3- غرر الحكم: 5889 .
4- غرر الحكم: 5874 .
5- غرر الحكم: 5873 .
6- غرر الحكم: 5890 .
7- إحیاء علوم الدین: 1/350؛ المحجّة البیضاء: 2/131 .
8- غرر الحكم: 5890 .

منبع:
كتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج 1، ص 153.

يکشنبه 23/5/1390 - 15:54
رمضان

ما دو مرحله از تسلط را در این جلسه عرض کردیم. یک درجه ی از تسلط که اقل درجه ی تسلط است و اگر این برای انسان پیدا نشود باید انسان یقین داشته باشد عبادتهایش مقبول درگاه الهی نیست، تسلط بر نفس است،همان چیزی است که قرآن در باب نماز می گوید: اِنَّ الصَّلوةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ و المنکرِ نماز جلو فحشاء و منکر را می گیرد. نماز چگونه جلو فحشاء و منکر را می گیرد؟ نماز مگر پلیس است که وقتی شما می خواهید بروید دنبال یک کار زشت بیاید با باتومش جلو شما را بگیرد؟ نه،
نماز عبودیت و بندگی است. نتیجه ی این عبودیت، ربوبیت و تسلط است و اقلّ درجه ی تسلط، تسلط بر نفس است.

تقوا یعنی چه؟ یعنی خود نگهداری. خودنگهداری یعنی چه؟ یعنی تسلط بر نفس.



تقوا

تقوا یعنی چه؟ یعنی خود نگهداری. خودنگهداری یعنی چه؟ یعنی تسلط بر نفس. اِنَّ تقوی اللهِ حَمَت اَولیاءَ اللهِ مَحارمَه و اَلزَمَت قُلوبَهم مخافَتَه. علی علیه السلام می فرماید تقوا الهی یک خاصیتش این است که انسان را از محرمات الهی نگهداری می کند. خاصیت دیگرش این است که خوف خدا را در دل انسان جایگزین می سازد. قرآن در باب روزه می گوید: یا اَیُّهَا الَّذینَ امنوا کُتِبَ علیکم الصِّیامُ کما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تتَّقونَ از مردم با ایمان، برای شما روزه فرض شده است همچنان که برای پیشینیان شما فرض شده بود، چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذکر می کند: لَعَلَّکُم تتَّقونَ برای اینکه در شما روح تقوا و ملکه ی تقوا پیدا بشود. ملکه ی تقوا یعنی چه؟ یعنی تسلط بر نفس. تسلط بر نفس همان است که امام صادق فرمود ربوبیت (اَلعُبودِیّةُ جَوهَرَةٌ کُنهُهَا الرُّبوبِیَّة).
پس اگر ما ماه رمضانی را گذراندیم، شبهای احیایی را گذراندیم، روزه های متوالی را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که بر شهوات خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلط هستیم، بر عصبانیت خودمان از سابق بیشتر مسلط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلط هستیم، بر اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلط هستیم، و بالاخره بر نفس خودمان بیشتر مسلط هستیم و می توانیم جلو نفس امّاره را بگیریم، این علامت قبولی روزه ی ماست. اما اگر ماه رمضانی گذشت و تمام شد و حظّ ما از ماه رمضان – آن طور که پیغمبر اکرم فرمود که بعضی ازمردم حظّشان از روزه فقط گرسنگی و تشنگی است – فقط این بوده که یک ماه یک گرسنگیهایی و یک تشنگیهایی کشیدیم (اغلب هم از بس که سحر و افطار می خوریم تشنه و گرسنه هم نمی شویم ولی لااقل بدحال می شویم)، یک بد حالی پیدا کردیم و در نتیجه ی این بد حالی قدرت ما بر کار کردن کمتر شد و بعد آمدیم روزه را متهم کردیم که روزه هم شد کار در دنیا؟! (آن که محصل و دانشجوست گفت قدرت فلان کار من کم شد، پس روزه بد چیزی است)،

از مردم با ایمان، برای شما روزه فرض شده است همچنان که برای پیشینیان شما فرض شده بود، چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذکر می کند: لَعَلَّکُم تتَّقونَ برای اینکه در شما روح تقوا و ملکه ی تقوا پیدا بشود




این علامت قبول نشدن روزه ی ماست؛ در صورتی که اگر انسان در ماه رمضان روزه گیر واقعی باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگی بدهد و همین طور که گفته شده است سه وعده غذا را تبدیل به دو وعده کند، یعنی قبلاً یک صبحانه و یک ناهار و یک شام می خورد، حالا دیگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه ی یک صبحانه ی مختصر باشد، بعد هم سحر نه خیلی زیاد بر معده تحمیل کند بلکه یک غذای متعارف بخورد، بعد احساس می کند که هم نیروی بدنی اش بر کار افزایش پیدا کرده است و هم نیروی روحی اش بر کار خیر و برای تسلط بر نفس. این حداقل عبادت است.
آیه ای در ابتدای سخنم خواندم، این آیه را برایتان ترجمه کنم که مفادش همین مطلب است. قرآن و نهج البلاغه و امام جعفر صادق و امام زین العابدین هرچه که کلمات را متفرق و به زبانهای مختلف گفته باشند ولی وقتی که شما نگاه می کنید می بینید همه یک حقیقت را دریافته اند و یک حقیقت را ذکر می کنند. ما در دو آیه از آیات قرآن اینچنین می خوانیم، یعنی در دو جا این آیه تکرار شده است: یا اَیُّهَا الَّذینَ امنوا استَعینوا بّالصَّبرِ و الصَّلوةِ ای اهل ایمان! از نماز و از صبر – که به روزه تفسیر شده است – کمک بگیرید. این تعبیر خیلی عجیب است! به ما می گویند از نماز استمداد کن، از روزه استمداد کن، یعنی تو نمی دانی که این نماز چه منبع نیرویی است! این روزه چه منبع نیرویی است! اگر به شما گفتند نماز بخوانید، شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده اند و اگر گفته اند روزه بگیرید شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده اند. برای اینکه بر نفس و روح خودتان مسلط بشوید نماز بخوانید، روزه بگیرید. اَلعُبودیّةُ جَوهَرَةٌ کُنهُهَا اَلرُّبوبیَّةُ.

يکشنبه 23/5/1390 - 15:53
رمضان
نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت علی (ع) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده میشود و نشسته هم جایز است بخواند، لکن ایستاده افضل است.
امام کاظم (ع) فرمود: انجام نمازهای مستحبی هر مومنی را به خداوند نزدیک می نماید.

نماز شب اول
چهار رکعت نماز ( دو تا دو رکعتی)، در هر رکعت یک مرتبه حمد و پانزده مرتبه توحید.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: کسی که این نماز را بخواند، خدای تعالی عطا کند به او ثواب راستگویان و شهداء و تمام گناهان او را بیامرزد و روز قیامت از رستگاران باشد.

نماز روز اول
این نماز دو رکعت است، که در رکعت اول سوره ی حمد و سوره ی فتح، و در رکعت دوم سوره ی حمد و هر سوره ای که خواست می خواند.
ثواب:خداوند بدی را در این سال از او برداشته و همیشه تا سال آینده در حفظ او خواهد بود.

نماز شب دوم
چهار رکعت (دو تا دو رکعتی) ، در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره قدر.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: خدای تعالی تمام گناهان او را می آمرزد و رزقش وسیع میشود و کفایت کرده می شود کار سالش.

نماز شب سوم
دو رکعت، در هر رکعت، بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره ی توحید.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس این نماز را بخواند، ندا کرده می شود در قیامت به این که او آزاد شده ی خداست از آتش.

نماز شب چهارم
هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره قدر.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: کسی که این نماز را بخواند، بلند می گردد عمل او در این شب به عمل هفت پیغمبر از کسانی که رسانیده اند رسالات پروردگار متعال را.

نماز شب پنجم
دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحید و بعد از سلام صد مرتبه صلوات.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: کسی که این نماز را بخواند، روز قیامت با من وارد بهشت می شود.

نماز شب ششم
چهار رکعت ( دو تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد سوره ی تبارک.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: کسی که این نماز را بخواند، مثل آن است که مصادف با شب قدر شده باشد.

نماز شب هفتم
چهار رکعت ( دو تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد سیزده مرتبه سوره قدر.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: خداوند بنا کند از برای او در بهشت عدن قصری از طلا، و در امان خدا باشد تا ماه مبارک رمضان مثل همین ماه ( یعنی سال آینده ).

نماز شب هشتم
دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید و بعد از نماز هزار مرتبه " سبحان الله " بگوید.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس که این نماز را بخواند، هشت در بهشت به روی او باز می شود از هر دری که می خواهد داخل شود.

نماز شب نهم
شش رکعت ( سه تا دو رکعتی)، بین نماز مغرب و عشاء در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه آیة الکرسی و بعد از نماز پنجاه مرتبه صلوات.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: ملائکه عمل او را بالا می برند، مثل عمل راستگویان و شهداء و صالحین.

نماز شب دهم
بیست رکعت ( ده تا دو رکعتی) در هر رکعت بعد از حمد سی مرتبه سوره ی توحید.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: خدای تعالی رزق او را توسعه می دهد و از رستگاران می باشد.

نماز شب یازدهم
دو رکعت ، در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره ی کوثر.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: کسی که این نماز را بخواند، در آن روز گناه نمی کند، اگر چه شیطان کوشش خود را بکند.

نماز شب دوازدهم
هشت رکعت ( چهار تا دو رکعتی) ، در هر رکعت بعد از حمد سی مرتبه سوره ی قدر.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: خدای تعالی به او ثواب شکر کنندگان را عطا کند و روز قیامت از رستگاران می باشد.

نماز شب سیزدهم
چهار رکعت ( دو تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد بیست و پنج مرتبه سوره ی توحید.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: عبور کند بر صراط مثل برق جهنده.

نماز شب چهاردهم
شش رکعت ( سه تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد سی مرتبه سوره ی زلزلت.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، خدای تعالی آسان گرداند برای او جان کندن را و سؤال منکر و ن* را.

نماز شب پانزدهم
چهار رکعت ( دو تا دو رکعتی) ، در دو رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه توحید و در دو رکعت دوم بعد از حمد پنجاه مرتبه توحید.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، عطا کرده می شود به او چیزی را که نمی داند او را مگر خدا.

نماز دیگر از شب پانزدهم
امام صادق (ع) می فرماید، امیر المومنین (ع) فرمود: کسی که شب نیمه ی ماه مبارک رمضان صد رکعت نماز بخواند در هر رکعت ( بعد از حمد ) ده مرتبه قل هو الله بخواند خداوند ده فرشته می فرستد که دشمنان جن و انس را از او دفع می کنند و سی فرشته وقت مرگ او می فرستد که او را از آتش ایمن می دارند.
در روایت دیگری هست که خداوند صد فرشته می فرستد سی نفر از آنها در خواب به او مژده بهشت می دهند و سی فرشته از آتش جهنم ایمن می دارند و سی فرشته او را از گناه نگه می دارند و ده فرشته کید و مکر کیدکنندگان را بر خودشان بر می گردانند.

نماز شب شانزدهم
دوازده رکعت (شش تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد دوازده مرتبه سوره تکاثر.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هرکس بخواند، از قبر خارج می شود در حالی که خوشحال است ندا می کند به شهادت " اَنْ لا اِلهَ اِلا الله " تا این که وارد قیامت شود پس امر می شود او را به بهشت برند.

نماز شب هفدهم
دو رکعت، در رکعت اول بعد از حمد یک مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید، و بعد از سلام صد مرتبه " لا اله الا الله "
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هرکس بخواند خداوند به او ثواب هزار هزار حج و هزار جهاد عطا می کند.

نماز شب هجدهم
چهار رکعت ( دو تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد بیست و پنج مرتبه سوره کوثر.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، بشارت می دهد او را ملک الموت به این که خدای تعالی راضی است.

نماز شب نوزدهم
پنجاه رکعت ( 25 تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره زلزلت ( بنا بر قولی یک مرتبه).
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: هرکس بخواند ملاقات می کند خدا را مثل کسی که صد حج و صد عمره به جا آورده باشد و سایر اعمال او را ایضاً قبول می کند.

نماز شب بیستم
هشت رکعت ( چهار تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد هر سوره که بخواهی بخوان یک مرتبه.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، می آمرزد خدا گناه گذشته و آینده اش را.

نماز شب بیست و یکم
مثل شب بیستم است.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: گشوده می شود از برای او درهای آسمان.

نماز شب بیست و دوم
مثل شب بیستم است.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: داخل بهشت شود از هر دری که بخواهد.

نماز شب بیست و سوم
مثل شب بیستم است.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: گشوده شود از برای او درهای آسمان.

نماز شب بیست و چهارم
مثل شب بیستم است.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، مثل کسی است که حج و عمره نموده است.

نماز شب بیست و پنجم
هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، نوشته می شود از برای او ثواب عابدین.

نماز شب بیست و ششم
هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد یک سوره، هر سوره ای که باشد.
ثواب: مثل شب بیست و یکم است.

نماز شب بیست و هفتم
چهار رکعت ( دو تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد سوره تبارک، و اگر حفظ ندارد بیست و پنج مرتبه سوره توحید را بخواند.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، خدا گناهان او و پدر و مادرش را می آمرزد.

نماز شب بیست و هشتم
شش رکعت ( سه تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه آیة الکرسی و ده مرتبه سوره کوثر و ده مرتبه سوره توحید را بخواند و صلوات بفرستد و در قولی صد مرتبه صلوات بفرستد.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: خدا گناه او را می آمرزد.

نماز شب بیست و نهم
دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره توحید.
ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، از مرحومین حساب شده و نامه ی عمل او را به اعلی علّییّن می برند.

نماز شب سی ام
دوازده رکعت ( شش تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره توحید و بعد از سلام صد مرتبه صلوات.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: ختم می کند خدای تعالی از برای وی به رحمت.

نماز شب عید فطر
حارث اعور نقل می کند امیر المؤمنین (ع) شب عید فطر بعد از نماز مغرب و نافله اش دو رکعت نماز می خواند در رکعت اول یک مرتبه حمد و صد مرتبه توحید و در رکعت دوم یک مرتبه حمد و یک مرتبه توحید میخواند پس قنوت و رکوع و سجود به جا آورده سلام می داد و به سجده افتاده صد مرتبه اتوب الی الله می گفت. بعد می فرمود: قسم به خدایی که جان من در دست او است کسی این نماز را نمی خواند مگر این که خداوند خواسته او را عطا می فرماید اگر چه گناهانش به قدر ریگ های بیابان باشد.

رسول خدا (ص) فرمود کسی که شب عید فطر شش رکعت نماز و در هر رکعت ( بعد از حمد ) پنج مرتبه قل هو الله بخواند به همه اهلبیت خود شفاعت می کند، اگر چه همه ی آنها مستحق جهنم باشند.
يکشنبه 23/5/1390 - 15:52
رمضان


امام خمینی(ره) و شرح دعای سحر


دعای سحر یا به بیان امام خمینی(ره) در شرح دعای سحر «دعای مباهله»، از ادعیه‎ایست که از امام محمد باقر(علیه‎السلام) نقل شده ‏است.
سیدبن طاووس در کتاب اقبال پس از نقل این دعا از قول امام باقر(علیه‎السلام) روایتی به این مضمون نقل می‏نماید:
«اگر مردم عظمت این دعا در نزد خدا و سرعت استجابت این دعا برای کسی که آن را می‏خواند؛ را می‎دانستند برای بدست آوردن آن بر روی همدیگر شمشیر می‎کشیدند!»
و در روایت دیگری از قول ایشان نیز این ‏چنین نقل می‏کند:
«اگر سوگند یاد کنم که اسم اعظم خدا در این دعاست، سوگندم درست است. پس هرگاه دعا کردید در دعا کوشش کنید که این دعا از علوم پنهانی است. پس آن را پنهان کنید مگر از اهلش. منافقین و تکذیب‏کنندگان و انکارکنندگان از اهل این دعا نیستند و این دعا، دعای مباهله است؛ می‏گویی: اللهم إنی اسئلک من بهائک بأبهاه ...»

کتابی برای آشنایان به فلسفه و عرفان
شرح دعای سحر از امام خمینی(ره) عنوان یکی از هشتاد و پنج اثر به یادگار مانده از ایشان است و در کنار مصباح‏الهدایه، شرح حدیث جنود عقل و جهل، آداب الصلوة، سرِّالصلوة و تفسیر سوره حمد از مهمترین آثار عرفانی بجا مانده از ایشان است.این اثر به زبان عربی نوشته شده است و مباحث مطرح شده در آن به گونه‎ایست که آشنایان با اصطلاحات فلسفه و عرفان می‏توانند از آن استفاده کنند.
ترجمه این کتاب به همراه شرح مختصر برخی از مباحث مطرح در کتاب پس از انقلاب اسلامی توسط سید احمد فهری از شاگردان امام(ره) صورت پذیرفته ‏است.
حضرت امام(ره) در این کتاب از اسرارالصلاة حاج میرزا جواد ملکی و تعلیقه آقا محمدرضا قمشه‎‏ای بر شرح فصوص قیصری و شرح اسماء حاجی سبزواری و فتوحات محیی الدین و تأویلات عبدالرزاق کاشی و شرح قیصری بر فصوص و شرح مفتاح‏الغیب فناری و قبسات میرداماد و اسفار ملاصدرا و برخی کتب فیض و نیز کتاب الهیئة والاسلام مرحوم سید هبة ‏الله شهرستانی یاد و مطلب نقل می‎‏کند که این آخری نشان می‏دهد که امام کتاب‎های جدید را هم می‏خواندند.
اگر مردم عظمت این دعا در نزد خدا و سرعت استجابت این دعا برای کسی که آن را می‏خواند؛ را می‎دانستند برای بدست آوردن آن بر روی همدیگر شمشیر می‎کشیدند.

كثرت اصطلاحات فلسفى و عرفانى
بحث دعا و نگارش پیرامون آن از قدیم الأیام در میان دانشمندان شیعى مطرح بوده است. در خصوص دعای سحر هم ظاهرا دو شرح معروف قبل از تألیف امام(ره) نوشته شده‏ است. شرح اول: «رسالة فی شرح دعاء السحر» تألیف مرحوم حاج محمد كریم‏خان كرمانى(ره) مربوط به سال 1274 هجرى قمرى است و شرح دوم که با نام «هذا كتاب شرح دعاء السحر المعروف فی شهر رمضان» منتشر شده است، تألیف آیة الله آقا حبیب الله الشریف الكاشانی(ره) است كه در 1297 قمرى به چاپ رسیده است.
آنچه در مقایسه‏ دو شرح مزبور و شرح دعاى سحر تألیف امام خمینى(ره) به نظر مى‏رسد این است كه شرح دعاى سحر ایشان از پیچیدگى خاصى برخوردار است كه حكایت از به كار بردن كثرت اصطلاحات فلسفى و عرفانى دارد ولى در دو شرح مذكور به صورت روان‏تر بیان شده است.

انگیزه‏ى تألیف‏ شرح دعای سحر
حضرت امام(ره) غرض از تدوین كتاب را چنین بیان مى‏دارند: «... از آنجایى كه یكى از بزرگترین نعمت‏ها بر بندگان و رحمت گسترده در میان اهل شهرها، دعاهایى است كه از گنجینه‏هاى وحى و شریعت و حاملان دانش و حكمت نقل شده. زیرا همین دعاهاست كه رابطه‏ معنوى میان خالق و مخلوق و رشته‏ پیوند میان عاشق و معشوق است، و وسیله‏اى است براى درآمدن به اندرون قلعه‏ محكم، و چنگ زدن به آن دستاویز استوار و ریسمان پر توان ... پس خواستم كه آن را از بعضى جهات به مقدار آمادگى خویش، با توانى اندك و آگاهى ناچیزى كه دارم شرح كنم.»
اولین اثر امام در بیست و هفت سالگی
کتاب «مختصر فی شرح الدعاء المتعلق بالأسحار» که با ترجمه آقای فهری به‏ نام «شرح دعای سحر» معروف شد اولین تألیف امام خمینی(ره) می‏باشد و تألیف آن به سال 1347 هجری قمری یعنی وقتی که از عمر امام(ره) فقط بیست و هفت بهار می‏گذشت برمی‏گردد.فیلسوف معاصر مرحوم جلال‎الدین آشتیانی در مقدمه‏اش بر کتاب مصباح‏الولایة در مورد کتاب‏های عرفانی امام با نام ‏بردن از سرّالصلوة، شرح دعای سحر و مصباح الهدایة به این نکته اشاره می‏کند که امام این آثار را به زبانی تألیف نموده‏اند که به تعبیر ایشان جز خامه کمل از ارباب عرفان هیچ قلمی را توانایی آن نیست که این چنین آثاری که حق مطلب را ادا نماید به وجود آورد.
این نکته در زندگی امام جای تأمل جدی دارد که ایشان سال‎ها پیش از آن ‏که وارد مبارزه سیاسی شوند و حتی قبل از آن‏ که به طرح مباحثی مانند ولایت فقیه بپردازند شرح دعای سحر را می‎نویسند. تغییر و تحولات اساسی‏ای که در عالم خارج به تعبیر خود ایشان با انفجار نور انقلاب اسلامی در دنیای خارج محقق شد، سال‏ها قبل و در شروع نهضت و در اوان جوانی ایشان در وجودشان محقق شده بود.

مجاهدت در جوانی
این مشی عملی امام در توجه به خودسازی در ایام جوانی موضوعی است که ایشان بعدها مکررا در توصیه‏ها و دستورالعمل‏های اخلاقی عرفانی‏ای که دیگران از ایشان می‏خواستند به آن توجه می‏دادند.در نامه‎ای که به فرزندشان حاج احمد آقا می‏نویسند، در مورد چگونگی استفاده از دوران جوانی، چنین سفارش می‏فرماید: «عزیزم! از جوانی به اندازه‎ای که باقی است، استفاده کن در پیری همه چیز از دست می‎رود؛ حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکرهای بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده طول عمر می‎دهد و تا لحظه آخر با وعده‎های پوچ، انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او باز می‎دارد تا مرگ برسد و در آن حال، ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می‎گیرد.»
و در جای دیگری در چهل حدیث می‏فرماید:
«تأثر قلبی و تصور باطنی در ایام جوانی بهتر حاصل می‏شود، زیرا که قلب جوان لطیف و ساده است و صفایش بیشتر است... پس شدیدالانفعال و کثیر القبول است.»
و در سرّالصلوة در این‏ باره می‏گوید:
«از مکائد بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوان را وعده اصلاح و اصلاح در زمان پیری می‏دهد تا جوانی با غفلت از دست برود و به پیران وعده طول عمر می‏دهد و تا لحظه آخر با وعده‏های پوچ، انسان را از ذکر خداوند و اخلاص برای او باز می‏دارد تا مرگ برسد... پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز.»
تأثر قلبی و تصور باطنی در ایام جوانی بهتر حاصل می‏شود، زیرا که قلب جوان لطیف و ساده است و صفایش بیشتر است... پس شدیدالانفعال و کثیر القبول است.

امام و آیة الله شاه آبادی
در بررسی آثار و اندیشه‏های عرفانی امام، به نام استاد عرفان ایشان، آیة الله شاه آبادی می‏رسیم به گونه‏ای که برخی بزرگان شخصیت جامع امام را در سه بعد فقهی، سیاسی و عرفانی به ترتیب تحت تأثیر سه شخصیت معاصر ایشان یعنی آیة‏الله حائری، آیة‏الله مدرس و آیة‏الله شاه آبادی می‎دانند.آیة‏الله شاه‏آبادی کسی است که امام در کتاب‏هایشان با تعبیر روحی له الفداء از او یاد می‏کنند و در مورد ایشان

می‏فرماید: «هیچ کس به اندازه من ایشان را نشناخته است، ایشان استاد بلامنازع این علم(عرفان) بود.»
و در جایی دیگر می‏گوید: «شیخ بزرگوار ما حقا حق حیات روحانی به اینجانب داشت که با دست و زبان، از عهده شکرش برنمی‏آیم.»
کتاب شرح دعای سحر در همان سالی تألیف شده ‏است که مرحوم شاه‏آبادی به قم آمدند و نوشتن این کتاب در اولین سال آشنایی امام با ایشان نشان می‏دهد که امام قبل از آیة‏الله شاه‏آبادی فلسفه و عرفان خوانده بودند و استاد دیده بودند.

ساختار كتاب‏
كتاب شرح دعای سحر بر محور فصل‏بندى و ابواب خاصى تنظیم نشده است بلكه بر اساس جملات دعاى سحر تدوین یافته، و در ذیل هر یك از 22 فقره‏اى كه نام‏هاى خداوند بیان شده است شرحى پیرامون آن جملات به نگارش در آمده است مثلا در ذیل فقره اول دعا سرفصل‏های زیر آمده است: «اللهم إنی أسألك من بهائك بأبهاه...» - جامعیت انسان همه‏ عوالم را
- سر ابتداء به «اللهم» در أدعیه‏
- حقیقت اخلاص‏
- طریقه‏ سلوك شیخ الأنبیاء
- فرق میان بهاء و جمال‏
- فرق میان صفت جلال و جمال‏
همان‏گونه که قبلا هم اشاره شد، اندیشه‏هاى امام(ره) در كتاب مزبور شامل نكات عمیق فلسفى و عرفانى است و به تعبیر دیگر این کتاب اثری است که مخاطب خاص دارد و خود، نیازمند تبیین و شرح اصطلاحات و مفاهیم است.
به عنوان حسن ختام فرازی از کتاب در ذیل فقره «اللهم أنی أسئلک من جمالک بأجمله...» را می‏آوریم.
در عالم آخرت کثرت تزاحمات نیست
از یکی از مشایخ ارباب معرفت رضوان‏الله علیه شنیدم که می‏فرمود: جرعه آبی که در بهشت نوشیده می‏شود همه لذت‏ها را داراست. از لذت‏هایی که به گوش درک می‏شود، مانند انواع موسیقی و آهنگ‏های دلنشین، و لذت‏هایی که با چشم درک می‏شود، از دیدن صورت‏های زیبا و سایر رنگ‏ها و شکل‏ها، و بقیه حواس نیز به همین قسم بهره‏مند می‏شوند و لذت می‏برند، حتی شهوت مقربت و همبستر شدن را نیز در نوشیدن آب احساس می‏کند، به طوری‏ که هر یک از این لذت‏ها به طور جداگانه‏ درک می‏شوند.
و از یکی از اهل نظر (رحمةالله علیه) شنیدم که می‏گفت مقتضای این که ملکات در نشئه آخرت مجسم شود و بروز نماید، آنست که بعضی از مردم به صورت‏های گوناگون محشور می‏شوند و در عین حال که مثلا به صورت خنزیر است، به صورت موش و سگ نیز هست و پیداست که این امور به واسطه آنست که ظرف وجود به واسطه نزدیک بودنش به عالم وحدت و تجرد و منزه بودنش از تزاحم عالم طبیعت و هیولی، وسعت بیشتری دارد.

برگرفته از در طواف خورشید(زندگینامه آیت الله شاه آبادی)/ محمدرضا رمزی.

يکشنبه 23/5/1390 - 15:52
رمضان



آداب میهمانى الهى را مى‏توان به سه دسته تقسیم كرد:
1- آدابى كه توجه و پایبندى به آنها، شرط حتمى براى ورود به میهمانى الهى است. این دسته، عبارت است از پرهیز از مفطِرات روزه1 به قصد قربت .
جایگاه بررسى این دسته از آداب(احكام)، فقه است و چون «رساله‏هاى عملیّه» آنها را به نحو مبسوط بیان كرده‏اند، نیازى به طرح تفصیلى این مباحث در این مجموعه نیست .
2- آدابى كه رعایت آنها، شرط ضرورى براى بهره‏بردارى انسان از این ضیافت الهى در جهت تجدید حیات معنوى خویش و رسیدن به تكامل روحى است .
آنچه جامع همه آداب این دسته است، پرهیز از محرّمات الهى است. از این رو، در گزارش خطبه معروفى كه پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏و‏آله) در آستانه ماه رمضان فرمود، آمده است كه امام على (علیه‏السلام) در اثناى آن پرسید:
یا رَسولَ اللهِ، ما أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ؟ اى پیامبر خدا! بهترینِ كارها در این ماه چیست؟
پیامبر خدا پاسخ داد:
الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللهِ2؛ «پرهیز از محرّمات الهى.»
در تبیین پاسخ پیامبر، مى‏توان گفت كه گناهان، آفاتى هستند كه حیات معنوى انسان را تهدید مى‏كنند و مانع شكوفایى آن مى‏شوند.
از این رو ، با وجود گناهان ـ كه مانع رشد معنوى انسان‏اند ـ روزه هرگز نمى‏تواند موجب تحوّل معنوى در انسان شود. بنابراین، روزه‏دارِ مبتلا به آفت گناه، از روزه‏اش بهره نمى‏برد و به تعبیر پیامبر خدا:
گناهان، آفاتى هستند كه حیات معنوى انسان را تهدید مى‏كنند و مانع شكوفایى آن مى‏شوند.

رُبَّ صائِمٍ حَظُّهُ مِن صِیامِهِ الجوعُ وَ العَطَشُ، و رُبَّ قائِمٍ حَظُّهُ مِن قِیامِهِ السَّهَرُ3
چه بسا روزه‏دارى كه بهره‏اش از روزه خویش، گرسنگى و تشنگى است و چه بسا نمازخوانى كه بهره‏اش از سحرخیزى، بیدار ماندن است!
امام على (علیه‏السلام) نیز در این زمینه مى‏فرماید:
كَم مِن صائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیامِهِ إلاَّ الجوعُ وَ الظَّمَأُ ، و كَم مِن قائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن قِیامِهِ إلاَّ السَّهَرُ و العَناءُ ، حَبَّذا نَومُ الأَكیاسِ و إفطارُهُم4
چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى، بهره‏اى ندارد و چه بسا نمازخوانى كه از نمازش جز بیدارى و رنج، بهره‏اى نمى‏برد . خوشا خواب و خوراكِ خردمندان هوشیار!5
بنابراین، پرهیز از مفطِرات روزه، شرط ورود به میهمانى الهى است و پرهیز از گناهان، شرط بهره‏ورى از بركات آن .
3- آدابى كه مراعات آنها، شرط رسیدن به بهره‏ورى كامل از میهمانى الهى است. اگر از بخش سوم، باب اوّل را استثنا كنیم، ابواب دیگر این بخش به این دسته از آداب مى‏پردازند. تلاش شده تا همه عناصرى كه در متون و منابع اسلامى، به تحقّق این نوع بهره‏ورى از میهمانى الهى نقش دارند، گردآورى شوند؛ لیكن باید توجه داشت كه اینها آداب استحبابى‏اند و هر كس مى‏تواند به اندازه توان و حال و فرصتى كه دارد، از آنها بهره‏مند گردد.

برگرفته از کتاب ماه خدا، محمدی ری شهری

1- مفطِرات روزه، عبارت‏اند از: خوردن و آشامیدن، جِماع (آمیزش)، ######، دروغ بستن به خدا و پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏و‏آله) و امامان معصوم(علیهم‏السلام)، رساندن غبار غلیظ به حلق، فرو بردن تمام سر در آب، باقى ماندن بر حال جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح، اماله كردن با چیزهاى روان، قى كردن عمدى .
2- براى آگاهى از متن كامل حدیث و منابع آن ر . ك : ص 160 ح 218 و ص 244 ح 263 .
3- الأمالى، طوسى، 166/ 277، فضائل الأشهر الثلاثة، 144/158، بحارالأنوار، 96/ 289/4؛ سنن ابن ماجة، 1/539/1690، سنن الدارمى، 2/757/2620، مسند ابن حنبل، 3/307/8865، السنن الكبرى، 4/ 449 / 8313 ، المعجم الكبیر، 12/292/13413، كنز العمّال، 3/473/7490 و 7491 .
4- نهج البلاغة، حكمت 145، خصائص الأئمة علیهم‏السلام، 104، روضة الواعظین، 383، بحارالأنوار، 96/ 294/ 22 .
5 - مقصود از «هوشیاران» در این جا، عالمان عارف‏اند؛ چرا كه عبادت آنان، با عقاید صحیحشان، مطابق است (شرح نهج البلاغه، 18/ 334)
يکشنبه 23/5/1390 - 15:50
رمضان

آیامامیتوانیم روزه بگیریم و در برابر آن احساس ضعف نکنیم؟
تاب و توان ما در برابر گرسنگی چقدر است؟
این سوالات را بنده از زبان ابن سینا پزشک و فیلسوف نامی بازبان علمی فلسفی وعرفانی پاسخ میدهم و امیدورام بتوانم مفهوم را برسانم.
شیخ الرئیس در نمط دهم کتاب اشارات و تنبیهات در چهار فصل به این سوالات که در مورد امساک از غذا توسط عارف است پاسخ میدهد که به موضوع گرسنگی ما در ماه مبارک به طور غیر مستقیم ربط پیدا میکند و میتواند یک تعداد از شبهات و سوالات ما را پاسخ بدهد و امید وارم مفید واقع شود.
در فصل اول میگوید هر گاه شنیدی عارفی در مدتی غیر عادی از خوردن غذا خودداری کرده از خود نرمی نشان بده و آن را از اصول طبیعت به شمار بیاور.پس ما هم میتوانیم به نسبت خیلی خفیف به مانند یک عارف باشیم و امساک از غذا بکنیم لااقل در ماه مبارک رمضان.چراکه عارف هم انسان است و به مانند ماست اما با تفاوت نفسی قویتر.
من از روی ترجمه عربی از متن کتاب مطالب را درر حد توان و بسیار ساده بیان میکنم و امیدوارم سبک تفسیر و توضیحم ترجیحا سلیس بوده باشد:
1- به یاد داشته باش که نیروهای طبیعی در ما وجود دارد (تذکر ان القوی الطبیعیه التی فینا)
2- هرگاه نیروی ما ازمواد طبیعی بدن (آب و غذا) انصراف پیدا کندوبه تحلیل مواد غیر طبیعی (غیر خوراکی ) مشغول شوند در این صورت نیازی به بدل ما یتحلل (موادی که به تحلیل سوخت وساز بدن کمک میکنند)نیست و شخص میتواند مدت زیاد امساک از غذا کند.
همان طور که انسان در بیماری های تب آور و یا در هنگام ترس که نیروی ذکر شده - بند یک - ما متوجه چیزی غیر طبیعی است بدن میتواند تا مدتی گرسنه بماند اما در حالت سلامتی چنان تاب و توان در برابر گرسنکی را ندارد پس هر انسانی این استعداد را به صورت بالقوه در خود دارد.
بنابر این توجیه توانایی فرد بر ترک غذا در مدت طولانی حتی بیشتر از یک تا دو روزبر طبق موازین علل طبیعی است و نباید در پذیرفتن آن دودلی به خود راه داد.
3- نفس و بدن انسان بر هم اثر متقابل دارند مانند ترس و بیم که باعث ازکارافتادن نیروی شهوت و هضم و نیروهای دیگر بدنی میشود و گاهی دیده میشود که نفس از بدن متاثر می شود.
در اینجا شیخ میخواهد بگوید که امساک از غذا نه تنها به سبب عوامل خارجی محال نیست بلکه امری است که واقع میشود خواه این عوامل چیزهای جسمانی باشد مانند بیماری تن یاچیزهایی که به روان تعلق دارد مانند ترس یا هدفی عالیتر به مانند توجه قلبی شدید به موضوع یا محبوبی خاص اعم از زمینی یا آسمانی که نزد عارف یا حتی یک فرد عادی مشتاق تحقق دارد.
4- علت اینکه عرفان موجب خوداری از غذا خوردن میشود این است که عارف با تمام وجودش به عالم قدس توجه میکند و این باعث میشود قوای بدنی عارف از کارهایی مانند هضم غذاوشهوت و امور دنیوی که برای ما بسیار مهم است و فکر میکنیم هرگز نمیتوانیم از آن دوری کنیم به مانند شهوات نفسانی که در بحث مسائل #### در بخش آزاد در مورد آن
جامع بحث کردیم دست بردارد.در ادامه شیخ می فرماید عارف و فردی که نفس خود را تقویت کند میتواند مدت زیادی از غذا امساک کند و در این کار از هر کسی تواناتر است.
در اینجا بنده توضیح خود را می افزایم که اگر ما طبق بند 3 جسم خود را متاثر از نفس کنیم (باید اشاره کنم که البته این هیچ ربطی به نوع دین در انسان ندارد و با ارتباط مستقیم آن با نیروهای درونی بالقوه هر فرد است). به نحوی که به مشغولیات فکری یا روحی بپردازیم که جسم متاثر از نفس شود در این صورت میتوان به راحتی روزه که هیچ دست به اعمالی زند که قبلا هرگز نتوانسته بوده انجام دهد و این معجزه بزرگ انسان است که عمری از آن غافل بوده و خود را متوجه امور دنیوی کرده ودر حقیقت چیزی را از دست داده که برای هیچ موجودی حتی فرشتگان ومقربین خداوند امکان پذیر نیست.البته از دید من نیاز به زحمت واستقامت و قبول قلبی یگانه موجودی است که من وشما را با این عظمت آفریده و ما تنها در ما ه رمضان به تفکر در مورد آن میپردازیم.
در آخر این توضیح را بیافزایم که ابن سینا در فصل های بعدی این نمط به این مسئله می پردازد که چگونه عارف میتواند با تقویت نفس کار های سخت که افراد عادی از انجام آن ناتوانند را انجام دهد و دیگری اینکه چگونه میتواند ما را از حوادث آینده و غیب با خبر سازد و رویاهای صادقانه ما از چه ماخذی سرچشمه می گیرد و در آخر هم چگونه عارف میتواند بر عناصر تصرف نموده و دگرگونی پدید بیاورد و همه این امور بر طبق مجاری طبیعت است.

 

يکشنبه 23/5/1390 - 15:49
رمضان

یکی از مستحبات برای روزه دار در ماه رمضان این است که با چند دانه خرما افطار کند. پیامبر(ص) در این زمینه می فرماید:
))-اذا افطر احدکم فلیفطر علی تمره فان لم یجد ،فلیفطر علی ماء فانه طهور )( رواه ابوداودوالترمذی به نقل از ریاض الصالحین
(( هر گاه یکی از شما خواست افطار کند ،باید با خرما افطار کند ،اگر خرما نیافت با آب افطار کند چراکه آب پاک است و موجب پاکیزگی (امعاء) می شود. ((
یا اینکه حضرت انس از پیامبر (ص) روایت می کند که :
-(( کان رسول الله (ص) یفطر قبل ان یصلی علی رطبات فان لم تکن رطبات فتُِِمَیراتُ فان لم تکن تُمَیرات حسا حسواتٍِِ من ماء.)) رواه ابوداود و الترمذی و قال حدیث حسن
پیامبر (ص)قبل از اینکه نماز مغرب بخواند با رطب افطار می نمود اگر رطب نبود با چند دانه خرما افطار میكرد و اگر خرما هم در دسترس نبود با آب افطار می نمود .از احادیث فوق اهمیت افطار با خرما مشخص می شود.
مهم در رابطه ی افطاری با خرما :
روش رسول الله (ص)در رابطه با افطار بدین صورت بود که آن حضرت (صلی الله علیه و سلم) با چند دانه خرما روزه شان را افطار می نمودند سپس نماز مغرب را می خواندند بعداً اگر میل داشتند شام را تناول میکردند.اما متأسفانه امروزه مسلمانان به سنت افطاری درست عمل نمی کنند یا اینکه بد فهمیده اند. با چند دانه خرما افطار می کنند سپس بلافاصله هرچه میل داشتند از انواع شیرینی جات و غذاها استفاده می کنند،بسیاری از افراد افطار و شام را باهم میل می کنند و این خلاف سنت است و برکت روزه و فوائد افطار با خرما از بین می برد در حالیکه باید بین افطار و شام فاصله باشد.ابتدا باید با خرما یا آب افطار کرد سپس نماز مغرب را خواند و بعد از حدود30یا40دقیقه شام را مصرف نمود.
حال با توجه با اهمیت خرما در افطاری به برخی از حکمت های آن اشاره می کنیم.
1 - خرما میوه ای است سرشار از املاح و ویتامین ها .و این املاح و ویتامین ها نیاز بدن روزه دار را بر طرف می سازد. خرما دارای مواد پروتئین ترمیم کننده بافتهای بدن و درصد کمی چربی است، خرما همچنین دارای 5 نوع ویتامین اصلی مورد نیاز بدن است علاوه برآن 8 نوع مواد معدنی (املاح)اساسی را دارد.
- 100گرم خرما در روز حدود نیمی از نیاز بدن را تأمین می کند،خرما دارای دوازده نوع اسید آمینه است. خرما سرشار از پتاسیم ،منیزیم و مواد آرام بخش می باشد و مقدار زیادی آهن درآن وجود دارد که آهن مانع از ایجاد کم خونی در بدن می شود)کتاب شگفتی های خداوند در جهان خلقت صفحه 230تا 232
به علاوه خرما حاوی ویتامینهای. A ،b، c و املاح روی ،فسفر،آهن،گلوکز،کلسیم، می باشد
2 - خرما متشکل از مواد قندی است که خیلی سریع بین 10 تا20 دقیقه هضم و جذب می شود و نیاز به املاح و ویتامین فرد روزه دار را برطرف می کند و از ضعف های گوناگون جلوگیری می کند و انرژی لازم را برای بدن تأمین می کند.
- خرمایی که فرد روزه دار به همراه آب می خورد دارای 75% مواد قندی منوساکارید،(قندهای ساده) ، با قابلیت هضم آسان و جذب سریع است ،به طوری که قند خرما در کمتر از 10 دقیقه از دهان به خون منتقل می شود و به سرعت مرکز احساس سیری در هیپوتالاموس مغز را فعال می کند و فرد روزه دار احساس سیری می کند و چنانچه پس از آن غذایی بخورد به صورت عادی آن را خواهد خورد و پر خوری نخواهد کرد. اما هضم و جذب چربیها 3 ساعت به طول می انجامد.
3 – افطار با خرما سبب می شود انسان بعد از افطار احساس کسالت و سستی نکند،بلکه برعکس موجب نشاط
می شود و شخص احساس خستگی نمی کند .زیرا با افطار کردن با خرما بدن سریع مواد و عناصر مورد نیاز را جذب کرده و کمبود انرژی بدن برطرف می شود .خالی بودن معده به جذب سریع تر املاح و ویتامین های خرما کمک می کند.

يکشنبه 23/5/1390 - 15:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته