• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1039
تعداد نظرات : 38
زمان آخرین مطلب : 4187روز قبل
كودك
دلایل ریزش مو در کودکان عموماً ناشی از شرایط جسمانی کودکان است اگرچه تغذیه نامناسب نیز می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو در کودکان باشد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازکودک سالم، ریزش مو نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز رایج است. کودکان زیادی با ریزش مو مواجه هستند و طبق آمار، حدود 3 درصد از کودکان از ریزش مو و یا کچلی رنج می‌برند. متأسفانه این مشکل بسیار جدی است و بدون از دست دادن زمان باید علت بیماری تشخیص و درمان شود.ریزش مو در کودکان می‌تواند مادرزادی ویا اکتسابی باشد.

علل و درمان ریزش مو در کودکان

دلایل ریزش مو در کودکان عموماً ناشی از شرایط جسمانی کودکان است اگرچه تغذیه نامناسب نیز می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو در کودکان باشد. علل مهم ریزش مو اکتسابی در کودکان عبارتند از: عفونت‌های قارچی سر، ریزش مومنطقه‌ای، ریزش موتلوژن و تریکوتیلومانیا. در اینجا به هر یک از آنها نگاهی می‌اندازیم.

عفونت قارچی پوست سر

عفونت‌‌های قارچی پوست سر می‌توانند موجب ریزش مو شوند. این نوع از عفونت قارچی بصورت پوسته پوسته شدن پوست سرتا ضایعات التهابی شدید بروز می‌کند. معمولاً پزشک در این شرایط برای تأیید، آزمایش قارچ شناسی انجام می‌دهد و پس از تأیید آزمایشات، داروهای ضد قارچ تجویز می‌کند. شامپوهای ضد قارچ به کاهش عفونت کمک و از گسترش آن جلوگیری می‌کنند. احتمال سرایت آن به دیگران نیز وجود دارد. بنابراین باید به کودک خود آموزش دهید که از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود با دیگران خودداری کنند.

ریزش موی تلوژن

هنگامی که کودک از استرس شدید ناشی از موقعیت‌های استرس‌زا مانند مرگ والدین و یا افراد نزدیک رنج می‌برد، دچار ریزش مو می‌شود. تب بالا، بیماری سخت و جراحی نیز از دیگر علل این ریزش مو هستند که در آن تغییرات ممکن است منجر به طاسی جزئی و یا طاسی کامل شود. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. ریزش مو معمولا 2-3 ماه بعد از واقعه استرس‌زا ایجاد می‌شود. هنگامی که کودک از شرایط استرس‌زا خارج شود به تدریج وضعیت موهای او به شرایط نرمال باز می‌گردد، ولی این امرممکن است حدود یک سال و یا بیشتر طول بکشد.

کمبود تغذیه‌ای

یکی از دیگر علل ریزش مو در کودکان کمبود‌های تغذیه‌ای است. کمبود بیوتین یا (ویتامین H ) می‌تواند منجر به ریزش مو شود. کمبود روی، سلنیوم، آهن نیز منجر به از دست دادن مو می‌شود. گاه مصرف زیاد ویتامین A از علل ریزش مو در کودکان است.

آلوپسی آره آ‌تا (ریزش مو منطقه ای)

این یک بیماری خودایمنی وغیر مسری است و معمولا تکه‌ای گرد و یا بیضی شکلی بدون مو بر روی پوست سر بوجود می‌آید بطوریکه فولیکول‌های مو در این بیماری آسیب دیده و مو دچار ریزش می‌شود. این بیماری معمولا علامتی ندارد و خیلی از اوقات بصورت اتفاقی توسط والدین دیده می‌شود .هیچ شکل خاصی از درمان برای پیشگیری از آن به طور کامل وجود ندارد ولی با داروهای مناسب می‌‌توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد. در برخی از موارد شدیدتر کل موهای سر و حتی موهای بدن کودک نیز می‌ریزند. پزشکان معمولاً داروهای کورتون را تجویز می‌کنند که به صورت پماد، محلول و یا ژل در منطقه طاس استفاده می‌شود. علاوه بر این گاه نیز درمان با استروئید مینوکسیدیل صورت می‌گیرد. مصرف آنترالن نیز می‌تواند رشد موها را موجب می‌شود. رشد موهای مجدد حداقل 2 ماه طول می‌کشد.

تریکوتیلومانیا

در این وضعیت کودک بطور ناخودآگاه موهای خود را می‌کند. در اغلب موارد کودک تحت یک استرس روحی_ روانی است و یا مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی مثل وسواس، افسردگی و... است. اولین قدم در درمان این نوع ریزش مو، مراجعه به روانپزشک و یا مشاور و درمان استرس کودک است. پیش آگهی این نوع ریزش مو در کودکان خوب است.

کم‌کاری و پرکاری تیروئید

کودکانی که از اختلال عملکرد تیروئید رنج می‌برند، اغلب به ریزش مو دچار می‌شوند. وقتی که غده تیروئید پرکار یا کم کار است، سوخت‌وساز بدن نامنظم می‌شود. با یک آزمایش خون می‌توان اختلال عملکرد تیروئید را تشخیص داد. توجه داشته باشید که به‌طور کلی موهای نوزادان پس از تولد دچار ریزش می‌شود و موهای جدیدی جایگزین آن می‌شود و این امر کاملاً طبیعی است. بیش از حد شانه زدن و یا شستن موها نیز موجب شکستگی و تضعیف ریشه موها می‌شود. هرگاه کودک شما دچار ریزش مو شد وحشت نکنید چرا که در اکثر موارد این شرایط موقتی خواهد بود و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. فقط کافی است پیگیر باشید و البته اصول اولیه بهداشت را به کودکان خود بیاموزید.
انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 72748

يکشنبه 9/7/1391 - 17:21
آموزش و تحقيقات

تک فرزند ها بیشتر از بقیه چاق می شوند

کودکان تک و بدون خواهر و برادر بیش از 50 درصد نسبت به بقیه در معرض خطر بروز چاقی هستند.

به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقیقات منتشر شده در نشریه تغذیه و دیابت، یافته‌های گروهی از دانشمندان در یک مطالعه روی 12700 کودک در نقاط مختلف 8 کشور اروپایی از جمله سوئد با بررسی رژیم غذایی، شیوه زندگی، چاقی و تأثیر آنها بر سلامت کودکان 9-2 ساله نشان داد که احتمال چاقی در کودکان تنها تا 50 درصد بیشتر از کودکان هم سن دارای خواهر و برادرشان است.

نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید: در این مطالعه عوامل دیگر مؤثر بروز چاقی مانند سن، جنس، وزن نوزاد هنگام تولد و وزن پدر و مادر تحت کنترل قرار گرفته و مشاهده شده است که میزان BMI‌ این کودکان با پرسشنامه‌ای درخصوص عادات غذاخوردن، مشاهده تلویزیون و میزان بازی در فضای باز مرتبط بوده است.

براساس این گزارش محققان افزودند: کودکان تنها اغلب، کمتر به بازی در فضای بیرون ترغیب می‌شوند و به احتمال زیاد بیشتر در اتاق خواب خود به تماشای تلویزیون می‌پردازند.

به گفته محققان این کودکان بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به چاقی هستند و ممکن است این پدیده علاوه بر تک بودن آنها به دلیل تفاوت‌های فردی در محیط خانواده نیز باشد که ما قادر به اندازه‌گیری جزئیات آن نیستیم و برای درک بهتر این رابطه علت و معلولی یک مطالعه پی‌گیری دیگر در خانواده‌ها به زودی صورت خواهد گرفت.

گفتنی است بیش از 2 میلیون کودک در اروپا دچار اضافه وزن شده‌اند و این مطالعه نشان می‌دهد که چاقی در میان کودکان کشورهای جنوب از جمله ایتالیا، اسپانیا و قبرس بیشتر از سوئد و سایر کشورهای شمال است
 

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 72519
يکشنبه 9/7/1391 - 17:20
خواص خوراکی ها

قدس انلاین – ترجمه – خورسندی و به نقل از everydayhealth:همانطور که همه ما می دانیم شیر بسیار مفید و ضروری است .خیلی ها از شیر فراری اند وخیلی ها به ان مشتاقند در حقیقت فرقی نمی کند از کدام دسته باشید زیرا شیر برای رشد بدن ضروری است .

شیر یک چهارم و یا حتی یک سوم کلسیم مورد نیاز بدن را در روز تامین می کند شیر گاو بهترین انتخاب است زیرا چربی کمتری و پروتین بیش تری دارد .شیر همچنین شامل بسیاری از مواد مغذی مانند فسفر – ویتامین دی – پتاسیم – نیاسین و ریبوفلاوین می شود .
شیر و کودکان
مادران همیشه نگران شیر خوردن کودکان خود هستند و برای راغب کردن ان ها از شیر پر چرب و یا شیر کاکائو استفاده می کنند طبق امار جدید 73 در صد کودکان شیر می خورند اما تنها 20 در صد ان ها به درستی شیر می خورند یعنی شیر کم چربی و یا حتی بدن چربی و بدون طعم دهنده های مضر . شیر کم چرب به علت نداشتن کالری زیاد و چربی زیاد توصیه می شود .در زیر میزان شیر مورد نیاز کودکان در روز بیان شده است :
کودکان از سن 2تا3 سال :2فنجان
کودکان از سن 4 تا 8 سال : 2.5 فنجان
کودکان از سن 9 به بالا : 3 فنجان
شیر و زندگی طولانی :
محققان می گویند که شیر ریسک مبتلا شدن به بیماری های قلبی و ضربه ی مغزی را 20 در صد کاهش می دهد . محققان طی انالیز کردن 324 تحقیق و ازمایش در مورد شیر در یافتند که شیر یک ناجی است و ومی تواند انسان را از بیماری های مختلف نجات دهد .
شیر وسلامت دندان ها :
شیر به علت داشتن کلسیم و ویتامین دی برای استخوان و دندان بسیار مناسب و مفید است .
الرژی یا عدم علاقه به شیر :
خیلی از کودکان به شیر حساسیت دارند ویا طعم و مزه ان را دوست ندارند . در حال حاضر شیر سویا وجود دارد که در خواص با شیر گاو برابری می کند و در کسانی که به شیر حساسیت دارند مثمر ثمر است . این افراد همچنین می توانند محصولات دیگری از شیر تهیه کرده و میل کنند برای مثال می توانند سوپ شیر ویا کرم کارامل و دیگر غذاهایی که در ان شیر استفاده می شود میل کنند.
 

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 72586
يکشنبه 9/7/1391 - 17:19
سلامت و بهداشت جامعه

والدین گیاهان خانگی سمی را نگهداری نکنند

کارشناس آموزشی اورژانس کشور با اشاره به این که الکل برای بچه ها بسیار خطرناک است، افزود: همیشه محکم بستن درب قفسه های حاوی الکل های قوی کافی نیست زیرا بچه ها خیلی خوب درب ظروف را باز می کنند و حتی مقادیر کم الکل می تواند برای کودکان مضر باشد.

کارشناس آموزشی مرکز پیشگیری از حوادث و فوریت های پزشکی اورژانس کشور گفت:والدین باید دقت کنند که گیاهان خانگی سمی را نگهداری نکنند زیرا ممکن است برگ های گیاه روی کف اتاق ریخته شود.

به گزارش مهر،آرزو دهقانی با بیان این که سم گیاه اغلب باعث تاول،‌ زخم در دهان و یا زبان کودک می شود و ممکن است با ورم کردن شروع شود گفت: داروها، مواد آرایشی، کرم ها و لوسیون ها حاوی مواد مضر مانند الکل هستند و این مواد برای بچه ها سمی است و موجب مسمومیت در آنها می شود.

وی ادامه داد: بعضی از قرص ها،‌ داروهای گیاهی و حتی قرص ها برای کودکان خطرناک هستند و والدین این نکته را باید توجه داشته باشند که بچه ها در قیاس با بزرگترها تحمل کمتری نسبت به مقادیر کم مواد سمی دارند این مواد همیشه باید در کابینت قفل دار طوری که قابل دسترس بچه ها نباشد، ‌نگهداری شوند.

کارشناس آموزشی اورژانس کشور با اشاره به این که الکل برای بچه ها بسیار خطرناک است، افزود: همیشه محکم بستن درب قفسه های حاوی الکل های قوی کافی نیست زیرا بچه ها خیلی خوب درب ظروف را باز می کنند و حتی مقادیر کم الکل می تواند برای کودکان مضر باشد.

وی با بیان این که بسیاری از مسمومیت ها به طور اتفاقی و زمانی که بچه ها به دیدن پدر و مادر بزرگ ها می روند،‌ اتفاق می افتد،‌ گفت:‌ افراد مسن اغلب قرص ها را به طور مشخص در کشوهای کنار تخت خواب نگهداری می کنند و اگر این داروها در کیف دستی یا کشو ها باشند به سادگی در دسترس کودک خواهند بود.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73835
يکشنبه 9/7/1391 - 17:12
اخبار

96درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند!

فقط ۴ درصد مردم هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را ندارند و ۹۶ درصد آنها در معرض یکی از عوامل خطر بروز این بیماریها هستند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرآنلاین، بیماری های قلبی، همچنان در صدر عوامل مرگ و میر قرار دارند. آنطور که پیداست، شرایط طوری نیست که امیدی برای بهبود این وضع وجود داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت این هشدار را داده است. حسن آقاجانی در مراسم افتتاح اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: "فقط 4 درصد مردم هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را ندارند و 96 درصد آنها در معرض یکی از عوامل خطر بروز این بیماریها هستند."

به گفته او شیب افزایش بیماری‌های قلب و عروقی تا سال 2020 به سمت کشورهای در حال توسعه است: بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلب و عروق بار اصلی بیماری را به خود اختصاص داده است و امروزه با اتخاذ سیاست‌هایی که برای کنترل عوامل خطر در کشورهای پیشرفته ایجاد شده این بیماری در برخی کشورها تحت کنترل قرار گرفته است."

آقاجانی گفت: در دنیا 48 درصد عامل مرگ و میر مربوط به بیماریهای مزمن است و سالانه 17 میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماریهای قلبی و سکته جان خود را از دست می‌دهند و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی تا سال 2015 این رقم به 64 میلیون نفر برسد که 20 میلیون نفر آنها دچار بیماری‌های کاردیووسکولار (قلبی و عروقی) هستند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: "80 درصد دیابت نوع دوم، یک سوم سرطان‌‌ها و 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند به شرط آنکه بتوانیم در روز 5 وعده از میوه و سبزی مصرف کنیم، ورزش روزانه داشته باشیم یا حداقل تحرک را داشته باشیم."

آقاجانی که متخصص قلب و عروق هم هست، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور را 171 در صد‌هزار عنوان کرد و گفت: 45 در صد‌هزار این تعداد ناشی از سکته‌های قلبی است.

20 درصد مردم ایران فشار خون دارند

آقاجانی به برنامه های وزارت بهداشت برای مدیریت بیماریهای قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: وضعیت عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی سالانه در کل استانهای کشور بررسی می‌شود تا شاخص‌ها و آمارهای تغییر یافته در عوامل خطر را رصد کنیم چرا که پس از حوادث رانندگی بیماری‌های کاردیووسکولار بیشترین تاثیر را در سال‌های از دست رفته عمر افراد دارد.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت عامل خطر در جمعیت 15 سال به بالا در کشور بررسی شده که نشان می‌دهد حدود 96 درصد از جمعیت کشور در معرض یکی از ریسک‌فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

آقاجانی پرفشاری خون را زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: 20 درصد کل جمعیت کشور دچار پرفشاری خون هستند که از این تعداد 9.2 درصد مربوط به جمعیت روستایی است که با مداخلات به موقع 3 درصد از پرفشاری خون در جمعیت روستایی کاسته شده و امیدواریم بتوانیم به صورت فعال با عوامل خطر در جمعیت شهری هم برخورد کنیم.

بی‌تحرکی عامل دیگری است که مشاور وزیر بهداشت آن را زمینه‌ساز بسیاری از بیماریها از جمله قلبی عروقی دانست.

وی گفت: طبق آخرین آمار در سال 2011 پنجاه درصد زنان ایرانی بی‌تحرک هستند و این رقم در مردان به 32 درصد می‌‌رسد که می‌تواند عوارضی مانند ابتلا به سندرم متابولیک در پی داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت از ایجاد سامانه ثبت سکته‌های قلبی در بیمارستان های کشور خبر داد و گفت: این سامانه در بخش‌های سی‌سی‌یو فعال است و به صورت آن‌لاین می‌توان آخرین اطلاعات را گرفت.

مراجعه برای درمان بیماریهای قلبی رو به افزایش است

در این کنگره همچنین محمدعلی یوسف‌نیا رئیس انجمن جراحان قلب ایران گفت: درخواست مردم برای درمان بیماری‌های قلبی در هر سنی رو به افزایش است که اگر مدیریت نشود و انگیزه‌های مالی سرفصل کار پزشکان قلب و عروق قرار گیرد تبعات زیادی دامنگیر جامعه می‌شود.

او گفت: بیماری‌های عروق کرونر علت‌های مختلفی دارد که یکی از عمده‌ترین آنها بیماری روان‌تنی است و در صورتی که بتوانیم جامعه را از نظر روانی سالم نگه داریم به دستاوردهای بزرگی در زمینه سلامت و پیشگیری دست یافته‌ایم.

رئیس انجمن جراحان قلب ایران گفت: درخواست مردم برای درمان بیماری‌های قلبی در هر سنی رو به افزایش است که اگر مدیریت نشود و انگیزه‌های مالی سرفصل کار پزشکان قلب و عروق قرار گیرد تبعات زیادی دامنگیر جامعه می‌شود.

به گفته او در تعداد جراح و متخصص قلب و عروق در کشور کمبودی وجود ندارد: تعداد جراحان قلب در کشور به 200 نفر رسیده است همچنین از نظر کمیت و تعداد تخت‌های لازم برای بیماران قلب در حد قابل قبولی است.

یوسف‌نیا خطاب به مسئولان گفت: جراحی قلب به دلیل گستردگی کار نیازمند تربیت فوق‌تخصص در بخش‌های مختلف است مثلا اگر نوزادان ما به دست متخصص قلب نوزادان درمان شوند روند درمانی بی‌عارضه‌تری پیش رو خواهند داشت.

در مراسم افتتاحیه اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران جایزه ویژه دکتر شیبانی به جراح باسابقه عباسعلی کریمی اهدا ‌شد.

اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران امسال برای نخستین بار به‌طور مشترک با همکاری انجمن جراحان قلب ایران، انجمن قلب ایران، انجمن بیهوشی قلب ایران و انجمن علمی داروسازان برگزار می‌شود که علاوه بر بحث روی تکنیک‌ها، روشها و تحقیقات درمانی آخرین راهکارهای نوین و نیازهای درمانی کشور عنوان خواهد شد.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73507
يکشنبه 9/7/1391 - 17:11
اطلاعات دارویی و پزشکی

رنگ زبان، اسرار وجودتان را فاش می کند!

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا پزشکان در معاینات اولیه خود از بیمار زبان وی را می‌بینند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از افکار نیوز وجود زخم‌های مقاوم به درمان که بیش از 2 هفته روی زبان بماند، بسیار خطرناک است.

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا پزشکان در معاینات اولیه خود از بیمار زبان وی را می‌بینند؟

متخصصان گوش، حلق و بینی رنگ زبان را نشانه‌ای از سلامت تلقی می‌کنند، بخصوص وقتی که در کودکان زبان دچار نوعی بیماری قارچی به نام برفک می‌شود یا در بزرگسالان زمانی که رنگ و بافت سطحی زبان به دلیل رعایت نکردن بهداشت یا استعمال سیگار و مواد مخدر دچار تغییراتی می‌شود.

بی‌جهت نیست که در طب سنتی نیز داشتن یک زبان مرطوب، صورتی‌رنگ و کمی زبر، از علائم سلامت بدن شناخته شده است. اما تغییرات رنگ و بافت زبان در مواردی بسیار هشداردهنده و نشان‌دهنده احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی چون سرطان حفره دهان و زبان یا بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی است، ولی در برخی موارد نیز تغییر رنگ زبان نشانه بیماری نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد که سفید شدن سطح زبان از این موارد است.

دکتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: اگر روی زبان زخمی ایجاد شود که بیش از دو هفته بماند، نیاز به بررسی جدی دارد، چراکه می‌تواند نشانه اولیه‌ای از سرطان حفره دهان و زبان باشد.

تغییر رنگ زبان

متخصصان اطفال به پریدگی رنگ زبان که می‌تواند از رنگ سفید تا خاکستری را شامل شود، به عنوان نشانه‌ای برای بررسی سلامت سیستم گوارشی کودک بسیار توجه می‌کنند. به اعتقاد این متخصصان، معمولا چنین تغییر رنگی در زبان، بیشتر در اطفال بالای یک سال به چشم می‌خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و مشکلات گوارشی ناشی از آن است. این بچه‌ها معمولا روده تنبلی دارند و عمل بازدم را براحتی انجام نمی‌دهند. در رژیم غذایی آنها از فیبر غذایی به اندازه کافی استفاده نمی‌شود و خشک شدن زبان این کودکان نیز به علت کم بودن ترشح غدد بزاقی و آب بدن است.

دکتر رزم‌پا با اشاره به این‌که تغییرات بافت زبان در برخی موارد مادرزادی است و به بیماری خاصی برنمی‌گردد، می‌گوید: برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای زبان‌های پرزدار هستند، بدون آن‌که دچار بیماری خاصی باشند. همچنین زبان برخی افراد در نقاط مختلف، دارای چند رنگ است که به آن زبان جغرافیایی می‌گویند.

وی ادامه می‌دهد: جدای از این موارد، تغییرات رنگ و بافت زبان تنها در چند مورد باید جدی گرفته شود: در هنگام بروز بیماری قارچی برفک (بروز لکه‌های سفید روی زبان)، به دنبال رعایت نکردن بهداشت و مصرف دخانیات و مواد مخدر و نیز به علت بیماری‌هایی چون ایدز که با نقص سیستم ایمنی بدن همراه است.

زبانم را ببین، از بیماری خبرم کن

شاید شناخته‌شده‌ترین بیماری‌ای که با تغییر رنگ زبان بروز پیدا می‌کند، بیماری قارچی برفک باشد. اما به گفته دکتر رزم پا، بسیاری از بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی نیز با تغییرات رنگ و بافت زبان قابل شناسایی است.

این متخصص گوش، حلق و بینی اضافه می‌کند: برخی اوقات رنگ زرد مایل به سبز زبان، به بیماری‌های کبدی و زردی مربوط است. کبود شدن زبان نیز در مبتلایان به بیماری‌های کبدی و افرادی که مشکلات تنفسی طولانی و پیشرفته دارند، دیده می‌شود. همچنین خشکی زبان نشانه‌ای از کمبود آب بدن است. برخی بیماری‌های خطرناک چون سرطان خون نیز می‌تواند با بروز زخم‌هایی روی زبان همراه باشد. البته آفت‌ها از ضایعات دردناک زبان، لثه و دهان محسوب می‌شود که بدون نیاز به درمان، پس از یک هفته بهبود می‌یابد.

وی تاکید می‌کند: زخم‌های ایجاد شده روی زبان که طی دو هفته بهبود پیدا نکند، می‌تواند نشانه‌ای جدی از خطر ابتلا به سرطان دهان و زبان باشد. بی‌شک شناسایی سریع این بیماری به درمان و کنترل آن کمک می‌کند، در حالی که تشخیص دیرهنگام آن به گسترش سریع این نوع سرطان به سایر نواحی بدن منتهی می‌شود. ناگفته نماند که رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از تحریک زبان از سوی دندان‌های شکسته یا دندان مصنوعی که بخوبی جاسازی نشده باشد، می‌تواند به بروز این نوع سرطان کمک کند.

زبان باردار، درمان نمی‌خواهد

براساس طب سنتی، سفید شدن رنگ زبان یا باردار شدن زبان، نشانه‌ای از یبوست است.

بر اساس این تشخیص، هنگام یبوست مواد زائدی که باید دفع شود، در بدن می‌ماند و گازها و مواد مانده در روده روی پرزهای چشایی زبان عامل ایجاد تغییر رنگ آن می‌شود. اما متخصصان گوش، حلق و بینی نظر دیگری دارند؛ آنها معتقدند باردار شدن زبان در بسیاری موارد به دنبال علل ناشناخته نه چندان مهم اتفاق می‌افتد که نیاز به پیگیری درمانی خاصی ندارد و تنها توصیه می‌کنند که اگر این تغییر رنگ باعث بدبویی دهان شود، می‌توان زبان را با کمک پرزهای مسواک تمیز کرد تا مواد باقی‌مانده روی زبان از پرزهای چشایی خارج شود.

دکتر رزم‌پا اضافه می‌کند: باردار بودن زبان نیاز به پیگیری خاصی ندارد و می‌تواند ناشی از استرس، تروما (ضربه)، مصرف برخی ادویه‌جات، و داروها و حتی ناشی از تغییرات قاعدگی در خانم‌ها باشد.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 74232
يکشنبه 9/7/1391 - 17:9
آموزش و تحقيقات

واقعیت هایی پیرامون چرت زدن + عکس

این اطلاعات گرافیکی را از دست ندهید ...!

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73420
يکشنبه 9/7/1391 - 17:8
پوست و مو

10 کاری که پوست‌تان را از بین می‌برد

استرس باعث ایجاد لکه، جوش، کدری و جوش‌های ریز صورت می‌شود؛ بهترین راه حل، این است که به فعالیت‌هایی مانند یوگا، خواندن کتاب، پیاده روی و آشپزی بپردازید.

پوست یکی از بخش‌های بسیار مهم بدن انسان و اولین نقطه‌ای است که هر کسی با آن ارتباط خواهد داشت؛ بهره‌مند بودن از یک پوست جوان و شاداب می‌تواند هم در ظاهر و هم در رفتارهای اجتماعی شما تأثیر داشته باشد.

داشتن پوست سالم و شاداب لازم است عادات‌‌ مضری را که باعث پوست سالم می‌شود، بشناسید و از آنها پرهیز کنید؛ در این مطلب به تعدادی از عادت‌های نادرست اشاره می‌کنیم.

رانندگی: هنگام رانندگی یا نشستن در خودرو، روی قسمتی از بدن که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ضد آفتاب بیشتری بزنید؛ چرا که تشعشعات خورشید پوست را چروک می‌کند و حتی می‌تواند رنگ آن را نیز تغییر دهد.

معاینه نشدن چشم: استفاده از لنز یا عینک‌هایی که نمره آن قدیمی شده است باعث می‌شود، فرد برای دیدن روی چشم فشار وارد کند و در نتیجه خط‌های ریز و چین و چروک دور چشم ظاهر می‌شود؛ بنابراین لازم است هر سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

اخم کردن: حرکت‌های مداوم عضله به شکل‌گیری خط اخم منجر می‌شود؛ سعی کنید از درهم کشیدن صورت و غنچه کردن لب که چین و چروک و خط‌های دائمی ایجاد می‌کند، بپرهیزید.

استرس: استرس باعث ایجاد لکه، جوش، کدری و جوش‌های ریز صورت می‌شود؛ بهترین راه حل، این است که به فعالیت‌هایی مانند یوگا، خواندن کتاب، پیاده روی و آشپزی بپردازید.

مصرف انواع شیرینی: مصرف بالای مواد قندی با آسیب رساندن به کلاژن باعث افتادگی پوست می‌شود؛ پس به جای مصرف قند مصنوعی از مواد دارای قند طبیعی مانند میوه استفاده کنید.

خشک شدن لب: لب شامل 3 تا 5 لایه سلولی است و خشکی پوست باعث پیری سریع آن می‌شود؛ بنابراین از مرطوب کننده لب حاوی وازلین، گلیسیرین و دیمتیکون استفاده کنید.

نداشتن تحرک: ورزش درمان همه مشکلات است؛ ورزش، با افزایش جریان خون به پوست صورت نشاط می‌بخشد؛ از طریق تعریق، سموم بدن را دفع می‌کند و پوست‌های مرده را پاک‌سازی می‌کند تا پوست جدید دربیاید؛ ورزش نکردن، لکه‌های مربوط به سن را افزایش می‌دهد.

کمبود خواب: داشتن 8 ساعت خواب کامل که توصیه تمام محققان است، نه تنها به فرد نشاط می‌بخشد، بلکه باعث احیای پوست نیز می‌شود؛ خواب ناکافی باعث کدری پوست و انسداد منافذ می‌شود.

رژیم گرفتن: بالا و پایین رفتن وزن به شل شدن فیبرهای موجود در پوست منجر می‌شود و به مرور زمان خط‌های چاقی و افتادگی به وجود می‌آورد؛ شاید کاهش وزن، مهمترین هدف باشد؛ اما باید به شیوه صحیحی انجام شود؛ نخوردن غذا پوست را سریع تر خشک و پیر می‌کند.

نخوردن آب کافی: مصرف روزی 8 لیوان آب، میزان چین و چروک را کاهش می‌دهد، علاوه بر آن به پوست نشاط می‌بخشد؛ سعی نکنید از جایگزین‌هایی مانند چای یا قهوه به جای آب استفاده کنید، چرا که کافئین خود باعث چروک شدن پوست می‌شود.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 72538
يکشنبه 9/7/1391 - 17:7
اخبار
وزیر بهداشت :

پزشکان زیرمیزی بگیر اخراج می‌شوند

وزیر بهداشت گفت: راه حل اساسی حذف کامل زیرمیزی پزشکان، اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت از هدفمندی یارانه‌ها است اما دانشگاههای علوم پزشکی کماکان اگر با موردی از شکایت از زیرمیزی پزشکان برخورد کنند، آنها را اخراج می‌کنند.

به گزارش قدس آنلاین ، مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت برای حذف پدیده زیرمیزی پزشکان چه اقدامی انجام داده است، توضیح داد: اساس برنامه برخورد با زیرمیزی پزشکان، اجرای کامل برنامه پزشک خانواده است، اجرای این برنامه قطعاً در تمام سطوح عمومی،‌تخصصی و بیمارستانی موجب حذف زیرمیزی پزشکان می‌شود.

وی ادامه داد: گام دوم برای حل این معضل، اختصاص بودجه 6 هزار میلیارد تومانی سهم وزارت بهداشت از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌هاست که قرار است با اجرای فاز دوم این برنامه اختصاص پیدا کند که در این صورت به کل مسئله زیرمیزی کاملاً حل می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که آیا با پزشکانی که زیرمیزی می‌گیرند، برخوردی نمی‌شود، گفت: برخورد قهری با پزشکانی که زیرمیزی می‌گیرند، به هر حال از گذشته بوده و کماکان نیز وجود دارد و دانشگاههای علوم پزشکی این افراد را اخراج می‌کردند، الان هم همان روش را دارند ادامه می‌دهند.

وی گفت: اما اساس کار برخورد با پدیده زیرمیزی و برخورد ریشه‌ای با این پدیده نامیمون، حذف رابطه مالی بین پزشک و بیمار است که راه حل قطعی آن نیز اجرای کامل برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و و تأمین اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی بخش سلامت است و اگر این اعتبارات تأمین شود و این برنامه اجرا شود، بیماران دیگر هیچ هزینه‌ای را نه به صورت زیرمیزی و نه به صورت رومیزی برای درمان پرداخت نخواهند کرد و کل خدمات سلامت در کشور رایگان می‌شود.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 74122
يکشنبه 9/7/1391 - 17:6
آموزش و تحقيقات

چرا رنگ دندانهای بعضی افراد زرد است؟

بسیاری از مردم از رنگ زرد دندان‌های خود شکایت دارند.
در بیشتر موارد زرد رنگ بودن دندانها بدلیل عدم رعایت بهداشت دهان است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پارسی طب یعنی بدلیل رسوب مواد رنگی و تشکیل پلاک و جرم دندان‌ها زرد می‌شوند. در این افراد معمولا با انجام جرم‌گیری ، ... از همه مهمتر رعایت صحیح دستورات بهداشتی تا حدود زیادی رنگ زرد دندان‌ها برطرف می‌شود.
هرگاه با وجود رعایت بهداشت باز هم رنگ زرد دندان‌ها پابرجا باشد، باید علل زیر را در نظر گرفت:
- زرد رنگی دندان بعلت شفافیت مینای دندان
می‌دانیم که تاج دندان از خارج بداخل دارای دو لایه مینا و عاج است. هنگامیکه مینای دندان از شفافیت زیادی برخوردار باشد. رنگ زرد عاج از زیر مینا به چشم رسیده، دندانها زرد رنگ بنظر می‌آیند. جالب است بدانیم به عقیده بعضی دندانپزشکان این دندانها نسبت به دندان‌های سفید از استحکام بیشتری برخوردارند. در این موارد چون رنگ دندان‌ها طبیعی است باید از هرگونه درمانی بخصوص مصرف پودرهای موسوم به "سفیدکننده دندان‌ها" اجتناب نمود. (پودرهای صورتی رنگ با نام Snoker’s). این پودرها به علت سایش مینا و عاج سبب حساسیت دندان‌ها می‌شوند. به این ترتیب هنگامیکه مینای دندان شفاف نباشد دندان‌ها سفیدتر بنظر می‌آید.
- خرابی و نقص در مینا و عاج دندان
- در گروهی از افراد جامعه زردی دندان‌ها بدلیل اشکال در ساختمان دندان‌هاست.
- زیادبودن فلوراید آب آشامیدنی
فلوراید ماده‌ای معدنی است که وجود آن بمقدار کم در آب آشامیدنی سبب استحکام دندان‌ها می‌شود. هنگامیکه میزان فلوراید آب آشامیدنی از مقدار معینی تجاوز نماید می‌تواند سبب تغییر رنگ دندان‌ها گردد.
- مصرف داروهای گروه تتراسیکلین
مصرف تتراسیکلین در 5 ماه آخر دوران بارداری یا سنین کودکی نیز می‌تواند سبب تغییر رنگ دندان‌ها شود.

 

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 72539
يکشنبه 9/7/1391 - 17:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته