• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 343
تعداد نظرات : 8
زمان آخرین مطلب : 3593روز قبل
اطلاعات دارویی و پزشکی

نوشیدنی محافظ چشم را بشناسید
شبکیه یکی از بافت‌های فعال به لحاظ متابولیسمی است و به سطح بالایی از اکسیژن نیاز دارد.

متخصصان تغذیه و سلامت معتقدند که قهوه از ضعف بینایی و احتمال نابینایی ناشی از تحلیل شبکیه چشم بر اثر گلوکوم جلوگیری می‌کند .

نتایج یک تحقیق در کره‌جنوبی نشان می‌دهد که قهوه خام به طور متوسط حاوی یک درصد کافئین است اما دربردارنده 7 تا 9 درصد «اسید کلروژنیک» است که از آسیب دیدن شبکیه چشم در موش‌ها پیشگیری می‌کند.
شبکیه، لایه نازک روی جداره داخلی و پشتی چشم است که میلیون‌ها سلول حساس به نور و دیگر سلول‌های عصبی در بافت آن وجود دارند. شبکیه یکی از بافت‌های فعال به لحاظ متابولیسمی است و به سطح بالایی از اکسیژن نیاز دارد. به همین دلیل کمبود اکسیژن و تولید رادیکال‌های آزاد به آسیب بافت شبکیه و از دست‌ رفتن بینایی منجر می‌شود.

در این مطالعه چشم‌های موش‌هایی که با نیتریک اکسید تحت درمان قرار گرفته بود دچار آسیب شبکیه شدند اما در موش‌هایی که برای درمانشان از اسید کلروژنیک استفاده شده بود، این آسیب مشاهده نشد. در مطالعات گذشته نیز آشکار شده است که مصرف قهوه خطر بروز بیماری‌های مزمنی همچون پارکینسون، سرطان پروستات، دیابت و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا
جمعه 19/2/1393 - 12:3
اطلاعات دارویی و پزشکی

این خانم ها به سختی باردار می شوند
«کورتیزول» و «آلفا-آمیلاز» دو شاخص نشان‌دهنده سطح استرس هستند.

نتایج یک مطالعه جدید تایید کرد که استرس و فشارهای روانی باردار شدن را برای زنان مشکل می‌سازد. در این مطالعه که نتایج آن در مجله Human Reproduction منتشر شده پزشکان به منظور درک این ارتباط 501 زوج را که قصد بچه‌دارشدن داشتند مورد بررسی قرار دادند. زنان در این مطالعه در طول دوره بارداری نیز تحت مطالعه بودند.

همچنین میزان «کورتیزول» و «آلفا-آمیلاز» که دو شاخص نشان‌دهنده سطح استرس هستند با آزمایش روی بزاق زنان شرکت‌کننده در مطالعه اندازه‌گیری شد. پزشکان در این مطالعه دریافتند از 80 درصد زنانی که تا پایان این مطالعه حضور داشتند 87 درصد در طول انجام مطالعه باردار شدند و در 13 درصد آنان بارداری اتفاق نیافتاد. پزشکان با بررسی فاکتورهای تاثیرگذار بر بارداری دریافتند در زنانی که بالاترین سطح آلفا-آمیلاز وجود داشته 29 درصد کاهش بارداری مشاهده شده و بیش از دو برابر احتمال دارد نازا شوند.

به گفته پزشکان این اولین بررسی برای نشان دادن ارتباط بین شاخص‌های استرس در بزاق و احتمال نازایی بوده است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

جمعه 19/2/1393 - 12:2
اطلاعات دارویی و پزشکی

چرا بی دلیل چاق می شویم؟
رژیم غذایی همیشه تنها عامل اضافه وزن و چاقی نیست.

نتایج یک تحقیق نشان می دهد حفظ تناسب اندام و لاغر ماندن برای برخی افراد دشوارتر از سایرین است و این عدم کنترل به این دلیل است که مرکز سیری در مغز این افراد کندتر عمل کرده و دیرتر پیام سیری را به معده ارسال می کند. این نوع مکانیسم مغزی موجب پرخوری و در نتیجه چاقی می شود.

این مطالعه اثبات کرد که رژیم غذایی همیشه تنها عامل اضافه وزن و چاقی نیست، بلکه ژنتیک و مکانیسم های پیچیده مغزی نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می کنند.  به همین دلیل است که برخی افراد هیچ وقت موفق به کنترل وزن خود نمی شوند و همواره از اضافه وزن و چاقی رنج می برند.

برای انجام این تحقیق، ارتباطات مغزی و پایانه های عصبی موش های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در برخی موش ها پایانه های عصبی کندتر عمل کرده و پیام سیری را با تاخیر به معده می فرستند، در نتیجه این موش ها در هر وعده، بیشتر غذا می خورند و در نهایت چاق تر از  سایر موش ها می شوند.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
جمعه 19/2/1393 - 12:1
اطلاعات دارویی و پزشکی

این عرق گیاهی لاغر می کند
افرادی که اقدام به لاغری و کاهش وزن می کنند ممکن است به دلیل اینکه چاق شده اند دچار مزاج سرد شوند.

مهدی برهانی، مدیر انجمن علمی طب سنتی ایران به افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند توصیه کرد یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا، نصف استکان عرق نعنا مصرف کنند چراکه مصرف نعنا میزان چربی‌سازی را در بدن کاهش می‌دهد.

وی گفت: افرادی که اقدام به لاغری و کاهش وزن می کنند ممکن است به دلیل اینکه چاق شده اند دچار مزاج سرد شوند، در نتیجه از عوارض ساده آن ایجاد یبوست و نفخ معده است. وی ادامه داد به این افراد توصیه می شود که مصرف مقداری عرق نعنا را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند به طوری که یک ربع قبل و بعد از غذا خوردن، نصف استکان عرق نعنا مصرف کنند.

برهانی گفت: مصرف عرق نعنا باعث می شود تا حرارت معده افزایش یابد و در نتیجه هضم معده را بالا می برد از سوی دیگر، میزان چربی سازی نیز در بدن کاهش می‌یابد.

مدیر انجمن علمی طب سنتی ایران افزود مصرف عسل با آبلیمو نیز به افرادی که تمایل دارند وزن خود را کم کنند توصیه می شود. در این موارد مصرف یک قاشق عسل و آبلیمو به هنگام صبح به همراه نصف لیوان آب توصیه می شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس
جمعه 19/2/1393 - 12:1
اطلاعات دارویی و پزشکی

یا بیماری فشارخون درمان می شود؟
فشار خون به مفهوم بالاتر بودن فشار درون رگ های بزرگ بدن از حد طبیعی است.

در حدود 80 درصد بیماران مبتلا به فشار خون بیماری خاصی به عنوان علت فشار خون پیدا نمی‌شود و به این دسته بیماران فشار خون اولیه اطلاق می‌شود. در واقع این گروه کسانی هستند که به دلیل استعداد ژنتیکی در معرض این بیماری هستند و در سن بالاتر از 30 سال به دلایلی مثل چاقی، کم تحرکی، خوردن نمک زیادی و دلایل ناشناخته دیگر فشار خونشان بالا می رود و بیمار می شوند. این نوع فشار خون فقط کنترل می شود و درمان کامل ندارد.

در مقابل این نوع فشار خون نوع دیگری از این بیماری وجود دارد که در آن عامل مشخصی برای ابتلا به فشار خون وجود دارد. به این دسته فشار خون ثانویه گفته می شود که در این بیماران می توان با مداوای بیماری اصلی، فشار خون را کاملا درمان کرد.

فشار خون به مفهوم بالاتر بودن فشار درون رگ های بزرگ بدن از حد طبیعی است. در فردی که بیماری مهم دیگری ندارد، اگر فشار خون ماکزیمم از 140 میلی متر جیوه و فشار خون مینیمم از 90 میلی متر جیوه بالاتر باشد اصطلاح فشارخون یا به عبارت صحیح تر پرفشاری خون به آن اطلاق می شود البته از قدیم این مقادیر به سانتی متر جیوه بیان شده اند و اعداد 14 و 9 به ترتیب به عنوان مقادیر حداکثر نرمال ماکزیمم و مینیمم فشار خون تلقی می شود.

مهم ترین عامل درمیان بیماری های عامل فشار خون بیماری های کلیه است. تنگی سرخرگ هایی که خونرسانی کلیه ها را به عهده دارند باعث ترشح هورمون رنین از کلیه ها شده و به دنبال آن یکسری از هورمون ها در بدن افزایش می یابد که باعث زیاد شدن فشار خون می شود. بیماری نارسایی کلیه هم باعث زیاد شدن فشار خون شده و این فشار خون خود باعث پیشرفت بیشتر نارسایی کلیه می شود.

بعد از بیماری های کلیه که شایع ترین دلیل فشار خون ثانویه هستد، بیماری های غده آدرنال عامل فشار خون است. مهم ترین این بیماری ها شامل زیادی هورمون آلدوسترون و سندرم کوشینگ است.
هورمون آلدوسترون که مهم ترین هورمون تنظیم کننده نمک در بدن است وقتی زیاد ترشح شود باعث جمع شدن نمک و پرشدن رگ ها می شود و به دنبال آن فشار خون بالا می رود. علت اصلی این بیماری وجود تومور خوش خیم یا تکثیر بیش از حد سلول های قشر غده فوق کلیه است که هورمون آلدوسترون را تولید می کند.

بیماری کوشینگ هم از بیماری های غده فوق کلیه است که در بیشتر موارد به سبب وجود تومور خوش خیم در غده هیپوفیز ایجاد می شود. این تومور هورمونی ترشح می کند که با تحریک غده فوق کلیه به افزایش سطح کورتیزول خون و علائم بیماری کوشینگ منجر می شود. ازجمله علائم مهم این بیماری فشار خون است.

فشار خون های ثانویه خصوصیاتی دارند که آنها را از نوع اولیه که نوع شایع و معمول است متمایز می سازد. سن شروع این نوع از فشار خون ها یا در جوانی و کمتر از 30 سال است یا خیلی دیرتر از معمول مثلا در بالای 60 سال شروع می شوند. نکته مهم دیگر شدت این نوع از فشار خون و سرسختی در برابر درمان های رایج است. در نهایت آنچه مهم است این که در برخورد با فشار خون بخصوص انواع شدید و مقاوم باید به فکر بیماری های عامل فشار خون ثانویه و درمان آنها باشیم.

دکتر رضا کریمی - فوق تخصص بیماری های غدد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین
جمعه 19/2/1393 - 12:0
اطلاعات دارویی و پزشکی

علایم آپاندیسیت را بشناسید
آپاندیسیت بیشتر در محدوده سنی جوانان و از سن 15 تا 25 سالگی دیده می شود.

دکتر محمدباقر حیدری ضمن معرفی عارضه آپاندیسیت، گفت: این عارضه معمولا در اثر انسداد مجاری آپاندیس ایجاد می‌شود و این انسداد می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله بسته شدن قسمتی از مجاری آپاندیس توسط مدفوع رخ دهد. وی در خصوص علائم این عارضه نیز خاطرنشان کرد: بی اشتهایی، درد و استفراغ به ترتیب اولین علائم آپاندیسیت هستند و درد نیز معمولا در ناحیه سمت راست شکم احساس می شود.

به گفته این پزشک متخصص در برخی موارد تب مختصر نیز می تواند از علائم آپاندیسیت باشد. حیدری یادآوری کرد: زمانی که فردی با این علائم به ما مراجعه می کند بهترین شیوه تشخیص معاینه توسط جراح عمومی است، اما می تواند از روش‌های دیگری از جمله سونوگرافی و آزمایش هم استفاده کرد.

وی جراحی را تنها راه درمان آپاندیسیت دانست و ادامه داد: چنانچه حدود دو روز بعد از آپاندیسیت فرد متوجه علائم نشود امکان پارگی آپاندیس وجود دارد و این عارضه نیازمند عمل جراحی متفاوت و درمان سخت تری است.

حیدری مهمترین نقش آپاندیس در بدن را ترشح ایمنوگلبولین‌ها عنوان کرد و افزود: زمانی که مجاری آپاندیس توسط یک عامل مسدود شود آپاندیسیت رخ می دهد که در نهایت منجر به پارگی آپاندیس خواهد شد. این متخصص جراحی عمومی تصریح کرد: زمانی که آپاندیس دچار پارگی می شود با عمل جراحی برداشته می شود.

وی با اشاره به نقش مهم این عضو در ترشح آنتی بادی علیه بیماری، یادآوری کرد: اگرچه آپاندیس عضو مهمی در بدن است، اما برداشتن آن نمی تواند زیاد مخاطره آمیز باشد.

به گفته حیدری، آپاندیسیت بیشتر در محدوده سنی جوانان و از سن 15 تا 25 سالگی دیده می شود، اما امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. وی معتقد است: پارگی آپاندیس بیشتر در افراد مسن و کودکان رخ می دهد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا
جمعه 19/2/1393 - 11:59
پوست و مو

نقش تغذیه در بروز کهیرهای پوستی

نقش تغذیه در بروز کهیرهای پوستی
طول مدت این بیماری ممکن است یک روز تا 20 سال طول بکشد.

حسین صیرفی در مورد دلایل بروز کهیر اظهار داشت: در هر لحظه از هر هزار نفر یک نفر به کهیر مبتلا می‌شود و تا پایان عمر چیزی حدود 5 تا 7 درصد مردم گرفتار کهیر می‌شوند. وی افزود: کهیر یک عارضه موقت خارش‌دار پوستی است که با برجستگی‌های قرمز رنگ و خارش زیاد ظاهر می‌شود تا حدی که فرد ممکن است دچار اختلال خواب شود.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: طول مدت این بیماری ممکن است یک روز تا 20 سال طول بکشد و عوامل مختلف تغذیه‌ای،‌استنشاقی، عفونت‌های مختلف میکروبی و ویروسی می‌تواند عامل ایجاد آن باشد. صیرفی در پاسخ به اینکه این بیماری معمولاً در چه سنی بروز می‌کند، گفت: ‌از نوزاد گرفته تا فرد سالمند ممکن است کهیر بزند.

صیرفی با تأکید بر اینکه کهیر دو نوع مزمن و حاد دارد، گفت: در کهیر حاد کمتر از 6 هفته این عارضه برطرف می‌شود ولی در کهیر مزمن بیش از 6 هفته به طول می‌انجامد.

استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نقش تغذیه و بروز کهیر گفت: 4 درصد انواع کهیرها مربوط به مواد غذایی، دریایی، ماهی، میگو، صدف و تخم‌مرغ است. همچنین انواع چاشنی‌ها،‌ آجیل و مواد افزودنی غذاهای صنعتی و کنسروی به‌ویژه مواد رنگی سبب تشدید کهیر در 20 درصد مردم می‌شود. این متخصص پوست و مو تصریح کرد: باید مراقب بود که در برخی موارد خوراندن شیر گاو به نوزادان به‌ویژه زیر یکسال سبب بروز کهیر می‌شود.

وی در مورد دیگر علائم کهیر گفت:‌ تورم پلک، صورت و حتی تورم زبان با عنوان آنژیواِدم از دیگر علائم کهیر است حتی در برخی موارد سبب ایجاد تورم در ناحیه گلو و حنجره می‌شود که تنگی نفس را به همراه دارد. صیرفی استرس‌های روحی و استفاده بیش از حد از فست فودها و کنسروهایی که حاوی رنگ‌های صنعتی است را از عوامل تشدیدکننده کهیر عنوان کرد.

این متخصص پوست و مو گفت: در کمتر از 10 درصد موارد عامل ایجاد کهیر مشخص می‌شود و 90 درصد مشخص نیست که پزشک با توجه به نوع کهیر،‌انواع آنتی‌ هیستامین یا خنک‌کننده های موضعی مانند لوسیون کالامین را برای افراد توصیه می‌کند.

صیرفی در مورد اینکه مواد غذایی با طبع خنک و خاکشیر در بهبود کهیر چقدر مؤثر است، گفت:‌ از نظر علمی تأثیر اینگونه مواد غذایی بر بهبود کهیر ثابت نشده است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس
جمعه 19/2/1393 - 11:58
کامپیوتر و اینترنت

برای ری‌استارت کردن مرورگر فایرفاکس در زمان دلخواه می‌توانید از دو روش استفاده کنید که در این ترفند به آن به طور کامل پرداخته شده است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هنگامی که افزونه‌ای‌ جدید را روی مرورگر فایرفاکس نصب می‌کنید، گزینه‌ای برای ری‌استارت‌کردن مرورگر برای شما به‌نمایش درمی‌آید. همچنین زمانی که افزونه‌ای را غیرفعال کرده یا یک افزونه‌ از پیش نصب شده و غیرفعال را فعال می‌کنید، این گزینه برای شما به‌نمایش درمی‌آید و می‌توانید با انتخاب آن مرورگر را ری‌استارت کنید.

 

گاهی اوقات ممکن است کاری به افزونه‌ها نداشته باشید، اما بخواهید مرورگر را ری‌استارت کنید. به‌عنوان مثال ممکن است مرورگر هنگ کند یا حافظه‌ اشغال شده توسط آن بیش از حد افزایش یابد و بخواهید با ری‌استارت کردن مرورگر، ضمن حفظ تب‌های فعال، آن را ری‌استارت کنید. (بستن مرورگر و بازکردن مجدد آن به‌طور دستی ممکن است موجب بسته‌شدن تب‌های فعال یا از دست رفتن تنظیمات ذخیره شده در مرورگر شود)

برای ری‌استارت کردن مرورگر فایرفاکس در زمان دلخواه می‌توانید از دو روش استفاده کنید که عبارت است از:

روش اول: ابزارهای توسعه‌دهندگان

1 ـ مرورگر فایرفاکس را اجرا کنید.

2 ـ کلیدهای Shift+F2 را فشار دهید یا کلید Alt را فشار داده از منوی Tools روی Web Developer کلیک کرده و سپس Developer Toolbar را فعال کنید.

3 ـ از حالا به بعد هر زمان که بخواهید مرورگر را ری‌استارت کنید ‌باید در نوار به‌نمایش درآمده در پایین مرورگر عبارت restart را تایپ کنید.

روش دوم: افزونه‌ ری‌استارت

1 ـ اگر دوست دارید به روشی ساده‌تر مرورگر را ری‌استارت کنید، می‌توانید از افزونه‌ Restart کمک بگیرید.

http:‌/‌‌/‌goo. gl‌/‌ESE530

2 ـ پس از نصب افزونه می‌توانید با فشردن کلیدهای Ctrl+Alt+R مرورگر را ری‌استارت کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به منوی View، انتخاب گزینه‌ Toolbars و در نهایت کلیک روی Customize گزینه‌ Restart را به هریک از منوهای موجود در مرورگر اختصاص داده و هر زمان که قصد ری‌استارت کردن مرورگر را داشتید، روی آیکون مربوطه کلیک کنید.

جمعه 19/2/1393 - 11:55
ازدواج و همسرداری
ایجاد یک ارتباط سالم و هدایت آن در مسیری منطقی و درست، نه‌تنها آرامش روان را به دو طرف یک رابطه ارزانی می‌کند، بلکه سبب رشد و بالندگی سایر ابعاد زندگی افراد نیز می‌شود.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ناآگاهی از وظایف و عمل‌نکردن به تعهدات، داشتن توقعات نابجا و عدم درک متقابل، نه تنها یک ارتباط را به ناکجا آباد می‌کشاند، بلکه صدمات جبران‌ناپذیری به روح و روان افراد وارد می‌کند.

به گفته‌ زهرا بابایی، کارشناس ارشد روان‌شناسی، تفاوت‌های جنسی، فرهنگی و ارزشی نقش ویژه‌ای در انتخاب طرف مقابل برای یک ارتباط جدی و هدفمند دارد. عناصر دیگری همچون تعهد، صمیمیت، حل‌‌کردن اصولی تعارضات، شباهت دو طرف و آشنایی در زمان مناسب هم برای به نتیجه رساندن یک ارتباط اجتناب‌ناپذیر است.

دلایل ایجاد روابط بین جنس مخالف

بابایی درباره دلیل ایجاد روابط بین جنس مخالف می‌گوید: اوایل دوران بزرگسالی، رابطه با جنس مخالف جایگاه و اهمیتی خاص برای افراد پیدا می‌کند تا جایی که وقتی فرد، توانایی درک هویت و استقلال​ را پیدا می‌کند از نظر روانی خود را نیازمند یک ارتباط صمیمانه می‌بیند. یافتن یک نفر به عنوان شریک زندگی، رویدادی مهم و سرنوشت‌ساز است که علاوه بر تغییر مسیر زندگی، تاثیری عمیق بر سلامت روان افراد می‌گذارد.

در اغلب جوانان ایجاد یک ارتباط دوستانه و جستجوی صمیمیت به ازدواج ختم می‌شود، این مساله نشان‌دهنده هدفمند بودن ارتباط است، بنابراین لازم است افراد مقدمات یک انتخاب را از قبل بشناسند و فراهم کنند؛ در حالی که نوجوانان و جوانان در حوزه مهارت‌های ارتباطی هیچ‌گونه آموزش رسمی و کاربردی دریافت نمی‌کنند.

بابایی همچنین خاطر نشان کرد رشد هویت سبب می‌شود جوانان جهتگیری جنسی و شغلی خویش را بدانند، ارزش‌ها و حریم‌هایشان را بشناسند و اولویت‌ها و برنامه‌هایشان در روابط میان فردی را لحاظ کنند. کسی که به یک شناخت کافی از خود و اهدافش رسیده باشد، در یک ارتباط نه آسیب می‌زند و نه آسیب می‌بیند، بلکه با نگاهی به آینده ارتباط را مدیریت می‌کند.

تعهد

تعهد یکی از جنبه‌های تعیین‌کننده برای ادامه یک ارتباط است. این روان‌شناس در تعریف تعهد و روش‌های شناسایی آن می‌گوید: وقتی رابطه‌ای هدفمند باشد، هیچ کدام از طرفین خود را رها و آزاد نمی‌دانند، بلکه با مسئولیت‌پذیری، سهم خویشتن را در ارتباط شناسایی می‌کنند. تعهد از طریق مولفه‌هایی چون صمیمیت، اهمیت دادن به فرد مقابل، پذیرش او و احترام گذاشتن به عقایدش نشان داده می‌شود. کسی که متعهد است خود را در برابر حریم‌ها و مرزهای شخصی که برای خودش تعریف کرده متعهد می‌داند.

صمیمیت

زن و شوهر باید با هم رفیق باشند. این جمله‌ای است که احتمالا زیاد شنیده‌اید. بابایی در رابطه با صمیمیت و همدلی در یک ارتباط می‌گوید: صمیمیت جزو هیجانی رابطه است، ارتباط گرم و محبت‌آمیز، بی‌تفاوت نبودن در برابر مشکلات و ابراز نگرانی‌‌کردن نسبت به مشکلات مرتبط با فرد مقابل، نشاندهنده میزان صمیمیت است. اگر کسی بخواهد میزان صمیمیت را در طرف مقابلش بسنجد باید به کیفیت دیگر روابط او توجه کند. برای مثال در روابط دوستانه و ارتباط‌های شغلی، مولفه‌هایی همچون یاریگر بودن، صبوری و پذیرای تفاوت‌های موجود در افراد و ارزش‌های آنها بودن، نشان‌دهنده میزان صمیمیت افراد است.

توانایی حل تعارضات

گاه اختلاف نظر بین افراد تا جایی پیش می‌رود که هرکدام تنها نظر خودشان را درست می‌پندارند و حتی حاضر نیستند به دیگری و نظراتش مجال بیان شدن دهند. بابایی درباره حل این تعارضات می‌گوید: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک رابطه خوب، حل‌‌کردن تعارض به صورت سازنده است. پرداختن به مشکلات با آرامش و اجتناب از گفت‌وگوهای منفی هر چند صبر و تحمل می‌طلبد، اما سبب احترام به حقوق خویش و دیگری خواهد شد. برای ابزار این تعارض‌‌ها باید مراقب بود ​ مبادا طرف مقابل تحقیر شود یا حالت دفاعی بگیرد. ضمن این‌که کارشکنی​ و سنگ اندازی در امور طرف مقابل به قصد حل‌‌​ تعارضات فقط آنها را پیچیده‌تر می‌کند.

بابایی همچنین خاطر نشان کرد: هدف از ابراز تعارض‌ها، اصلاح​ طرف مقابل یا تغییر دادن او نیست بلکه قرار است دو طرف درباره اختلافاتشان صحبت و تبادل نظر کنند. در بسیاری موارد افراد در صدد تغییر دادن طرف مقابلشان هستند یا حتی با این امید به زندگی مشترک وارد می‌شوند که با ترفندی خاص این تغییرات را در همسرشان ایجاد کنند. خیلی اوقات رابطه به اتمام می‌رسد در حالی که یک طرف احساس حقارت ناشی از ضعف‌ها یا تفاوت‌هایش را برای تمام عمر با خودش حمل خواهد کرد و این منصفانه نیست.

شباهت؛ عنصر ماندگاری ارتباط

یک باور قدیمی در مردم وجود دارد که اگر دختر و پسر با همدیگر متفاوت باشند، ارتباط پایدارتری خواهند داشت، چرا که همیشه برای یکدیگر تجربه‌های تازه به ارمغان می‌آورند. بابایی در پاسخ به این سوال که شباهت زوجین ارتباط را ماندگارتر می‌کند یا تفاوتشان می‌گوید: دیدگاهی وجود دارد که اضداد یکدیگر را بهتر جذب می‌کنند، اما از این دیدگاه حمایت اندکی شده است. در عوض، هماهنگی و شباهت، قوی‌ترین نیرو برای مستحکم‌‌کردن یک رابطه است، هر چه دو نفر شباهت بیشتری داشته باشند از رابطه خود راضی‌تر خواهند بود و به احتمال بیشتری کنار هم می‌مانند.

این روان‌شناس همچنین متذکر شد: برای شناسایی شباهت‌ها و تفاوت‌ها لازم است زمان کافی صرف کرده و در مورد توانایی‌ها، کار، دوستان، خانواده و سرگرمی‌های طرف مقابل خود سوال کنید.

ارتباط‌های مناسب در زمان‌های نامناسب

چرا گاهی افراد، بسیاری از مولفه‌های یک ارتباط خوب را دار​ند، اما باز هم ارتباطشان به ازدواج ختم نمی‌شود؟ بابایی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: برای این‌که رابطه عاشقانه به ازدواج بینجامد باید در زمان مناسب روی دهد. ممکن است دو نفر مناسب یکدیگر باشند اما دارای موقعیت مناسب اجتماعی یا خانوادگی برای ازدواج نباشند، مثل این‌که پسر شرایط مالی مناسبی برای ازدواج ندارد یا هنوز تکلیف خدمت سربازی‌اش روشن نیست، از سوی دیگر برخی خانواده‌های سنتی هم تا دختر بزرگ‌تر ازدواج نکرده باشد، برای دختران کوچک‌تر خود اجازه خواستگاری نمی‌دهند. بنابراین علاوه بر تفاهم دو طرف باید به شرایط زمانی آنها نیز توجه کرد.

که عشق آسان نمود اول، ولی...

فرقی نمی‌کند با یک نگاه شروع شده باشد یا با یک همصحبتی ساده یا اصلا با همان جزوه‌های معروف دانشگاه! هر چه بود به پایان رسیده و این آغاز یک فراق ابدی است. حالا هر کدام با یک دنیا خاطره تلخ و شیرین از هم جدا شده‌اند و سعی می‌کنند به روی خودشان نیاورند. از بیرون که نگاه می‌کنی انگار نه انگار که عشقی بوده ، اما به قلب ترک خورده هر کدام که سرک بکشی یک دنیا حرف نگفته تلنبار شده است. چه کنیم با عشق‌هایی که ناکام مانده‌اند؟

وضعیت کنونی‌تان را بررسی کنید: می‌دانم عشق دودوتا چهارتا سرش نمی‌شود، اما وقتی دلایل جدایی‌تان را تحلیل می‌کنید، آن عشق آتشین کمی فرو می‌نشیند. همین‌قدر که بتوانید اوضاع خودتان را بسنجید و اتفاقات را کنار هم بچینید، می‌توانید واقعیت پایان یافتن یک ارتباط را هم درک کنید. این گام اول است: پذیرش وضعیت موجود.

هر از دست دادنی، سوگواری خودش را می‌طلبد: اگر دلتان بگیرد، گاهی گریه کنید، به یاد خاطرات گذشته بیفتید و... هیچ ایرادی ندارد. طبیعی‌ترین رفتار ما سوگواری در برابر از دست دادن‌های گوناگون است. اجازه ندهید یاد و خاطره یک نفر آن‌قدر در وجودتان سرکوب شود که روانتان را فرسوده کند. سوگواری کردن، انرژی روانی‌تان را از روی یک ناکامی برمی‌دارد و اجازه عبور از آن اتفاق خاص را می‌دهد. اگر فرد مورد اعتمادی را می‌شناسید با او حرف بزنید، اگر چنین کسی را ندارید حرف‌هایتان را بنویسید، خلاصه راهی پیدا کنید که به وسیله آن احساساتتان تخلیه شود.

راه بیکاری را سد کنید: برای ساعت‌های بیکاریتان برنامه‌ریزی کنید. دیدار دوستان و اقوام، پیاده‌روی، سفر، ثبت نام در کلاس‌هایی که به آنها علاقه‌مندید می‌تواند این ساعت‌ها را به بهترین شکل پر کند. بیکاری و فکر کردن به یار از دست رفته، شما را وسوسه می‌ک
جمعه 19/2/1393 - 11:54
اطلاعات دارویی و پزشکی

کمر درد مشکلی است که با کمی بی دقتی به سراغتان خواهد آمد و فرار از درد آن بسیار سخت است. کمر درد زندگی را کمی مختل می کند اما دلیلی برای نگرانی نخواهد بود زیرا به راحتی می توان آن را از بین برد.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، اگر ناگهان دچار گرفتگی کمر شده‌اید، مضطرب نشوید. مطمئن باشید شما تنها مورد مبتلا به این عارضه نیستید و دنیا به آخر نرسیده است. بیش از 90 درصد از ما کمردرد و گرفتگی ماهیچه‌های ناحیه کمر را دست‌کم یک بار در زندگی تجربه خواهیم کرد.

**خشکی و گرفتگی و نیز احساس درد صبحگاهی کمر ممکن است برای بسیاری از افراد درد چندان نامتعارفی نباشد؛ دردی که قاعدتا طی یکی دو هفته بهتر خواهد شد. برای خلاص شدن از شر این درد براحتی می‌توانید از دوش آب‌گرم، کمپرس گرم یا حرکات کششی بسیار ملایم کمک بگیرید.

**شاید شما هم بسیار شنیده باشید که برای خلاص شدن از شر این مشکل باید چند هفته استراحت کنید و دست به سیاه و سفید هم نزنید وگرنه این کمر، دیگر برایتان کمر بشو نیست. اما واقعیت چیز دیگری است. در مواردی که صرفا به دلیل کارهای عادی روزمره دچار گرفتگی عضلانی کمر می‌شوید باید به مدت 72 ساعت به کمرتان استراحت دهید.

**پس از آن می‌توانید آرام‌آرام فعالیت‌های سبک روزانه را آغاز کنید و البته در این حال باید با کمرتان مدارا کنید. پس از طی دوره نقاهت و رسیدن به شرایط مطلوب، دیگر باید راست و درست بایستید و بنشینید. این نخستین کاری است که می‌تواند از بروز مجدد چنین کمردردهایی پیشگیری کند.

**باید به ورزش‌هایی بپردازید که ماهیچه‌های ناحیه شکم و کمر را تقویت می‌کند. تا می‌توانید چنین ورزش‌هایی را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. آسیب‌های ماهیچه‌ای کمر اغلب زمانی رخ می‌دهند که بخصوص ماهیچه‌های شکمی ضعیف هستند و کمر شما باید برای راست نگهداشتن بدنتان بار بیش از حدی را تحمل کند.

**برای پیشگیری از بروز این دردها در آینده، به گذشته نگاهی بیندازید. فعالیت‌های گوناگون جسمانی‌تان، بخصوص فعالیت‌های روزمره را مرور کنید و ببینید عموما کدام‌یک از آنها سبب بروز ناراحتی در ناحیه کمرتان شده است. مثلا اگر با کامپیوتر سروکار دارید، حتما وضع نشستن خود را پشت میز کامپیوتر بررسی کنید و در صورت لزوم از امکانات ارگونومتری استفاده کنید یا شاید وضع بدنتان هنگام خواب نامناسب است.

**خوابیدن روی شکم بدترین حالت خوابیدن است و به کمر فشار بسیار زیادی وارد می‌کند. در عوض می‌توانید عادت خوابیدن خود را تغییر دهید. درست است که ترک عادت دشوار است اما در این مورد خاص موجب رفع مرض یا پیشگیری از آن است. بهتر است به پشت بخوابید و بالشی هم زیر زانوهای خود قرار دهید یا به پهلو بخوابید و بالشی بین زانوهایتان بگذارید.

**اگر این گرفتگی و درد به این راحتی‌ها دست از سرتان برنمی‌دارد، ممکن است ناشی از دیسک کمر باشد. یعنی ممکن است بالشتک‌های نرم بین مهره‌های استخوانی کمرتان به مرور منقبض و سفت شده باشند. این مشکل را می‌توان با فیزیوتراپی زیر نظر متخصص رفع کرد. البته باید به خاطر داشته باشید بهبود سبک زندگی می‌تواند کمک حال مناسبی باشد.

**برخی کمردردها می‌توانند نگران‌کننده باشند. اگر دردی در ناحیه کمر احساس می‌کنید که به پاهایتان سرایت می‌کند یا اگر سبب ضعف یا سستی و کرختی می‌شود حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. این دردها را هرگز به حال خود رها نکنید.
جمعه 19/2/1393 - 11:52
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته