• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 85
زمان آخرین مطلب : 3307روز قبل
آشپزی و شیرینی پزی
ته چین های متفاوت غیر از مرغ تازگی ها خیلی باب شده است. یکی دیگر از انواع ته چین، ته چین اسفناج است. این ته چین به خاطر داشتن اسفناج طعم متفاوتی با دیگر ته چین ها دارد.


ته‌چین اسفناج

مواد لازم برای 4 نفر

  • 2 پیمانه  برنج
  • 3 عدد  زرده تخم‌مرغ
  • 4 ق س  ماست
  • 250گرم  گوشت چرخ‌كرده
  • 2 عدد  پیاز بزرگ
  • 500 گرم  اسفناج
  • 25گرم  كره
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • نمك و فلفل به میزان لازم
  • پودر زعفران، یك ق چ سرپر


طرز تهیه:

1. برنج را بشویید و سپس   خیس كنید.   اسفناج را پاك كرده و    درشت خرد كنید. یک عدد پیاز را پوست گرفته و   خلالی خرد كنید . حالا پیازهای خلال شده را داخل یک تابه مناسب به همراه مقداری روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود، سپس اسفناج خرد شده را به آن اضافه كرده و كمی نمك روی آن بپاشید و به همراه پیاز تفت دهید.پودر زعفران را در 3 قاشق سوپخوری آب جوش حل کنید و بگذارید کمی دم بکشد.

2. یك عدد پیاز دیگر را   رنده كنید و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید. حالا  نمك و فلفل و یك قاشق سوپ‌خوری محلول زعفران هم به آنها اضافه کرده و سپس مخلوط را با مقداری روغن در یک تابه تفت دهید. پس از آنكه گوشت سرخ شد و آب آن نیز تبخیر شد، حرارت را خاموش كنید.برنج را در یک قابلمه حاوی آب جوش ریخته و پس از نیم‌پز شدن، داخل سبد آبكشی كنید.

3. زرده‌های تخم‌مرغ را در کاسه ای بریزید. سپس 4 قاشق ماست به آن اضافه كنید و پس از افزودن دو قاشق باقیمانده محلول زعفران، مخلوط را با چنگال هم بزنید. برنج آبكش‌شده را داخل كاسه بریزید و   همه مواد را با هم مخلوط كنید تا برنج كاملا به مخلوط ماست و زعفران و تخم‌مرغ آغشته شود.

4. در یك تابه گود و نچسب، مقداری روغن ریخته و نیمی از برنج را داخل آن بریزید. سپس مخلوط اسفناج و پیاز داغ را روی برنج ریخته و   سطح آن را صاف كنید تا به طور یكنواخت روی برنج پخش شود. گوشت چرخ كرده، لایه بعدی این ته‌چین است؛ بنابراین سطح اسفناج را با گوشت  به طور كامل بپوشانید. در مرحله آخر، باقیمانده برنج را روی گوشت بریزید و   سطح آن را صاف كنید.   تابه را   روی شعله متوسط اجاق‌گاز قرار دهید. پس از اینكه بخار از تابه بیرون آمد،حرارت را كم كرده و كره را با كمی روغن روی برنج بریزید و آن را دم كنید. بعد از آنکه ته چین آماده شد،  یك سینی یا دیس گرد را بر دهانه تابه قرار داده و آن را برگردانید.

5. می توانید ته‌چین را، داخل فر هم درست كنید. بنابراین به جای تابه از ظرف پیركس گرد استفاده كرده و پس از چرب كردن ظرف مطابق روش فوق مواد را به صورت لایه لایه بریزید،سپس ظرف را روی طبقه وسط فر كه از پیش گرم شده است ، قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت ته‌چین در فر، یك ساعت و نیم است.

مجله آشپزی مثبت

دوشنبه 4/3/1394 - 12:49
سينمای ایران و جهان
دور از چشم دوربین





بازیگران هالیوود هیچ گاه انسان های کم حاشیه ای نبوده اند. از حاشیه های سیاسی و اجتماعی گرفته تا رسوایی های ریز و درشت اخلاقی و خانوادگی. یکی از مهمترین دلایل درآمدزایی صنعت سینمای هالیوود نیز پرداختن به همین حواشی و رسوایی های گوناگون است که تجربه ثابت کرده است میلیون ها نفر در سراسر جهان برای پیگیری آن، بی صبرانه انتظار می کشند.

بدیهی است که در چنین فضایی و در جایی که هیچ مرجعی برای کنترل اعمال و رفتار بازیگران سرشناس وجود ندارد، هر روز باید منتظر اخبار گوناگونی درباره ازدواج های نافرجام، روابط پنهانی، خیانت های زناشویی و مسائلی از این دست باشیم.

اما امروزه دیگر نمی توان گفت جنجال هالیوودی ها تنها محدود به این موارد می شود. استفاده از مواد مخدر، رانندگی در حین مستی و انواع و اقسام خشونت های خانگی و خیابانی از دیگر مسائلی است که این روزها، در میان ستارگان هالیوودی زیاد دیده می شود.

«خشونت های خانگی و خیابانی» از دیگر مسائلی است که این روزها، در میان ستارگان سینمای هالیوود زیاد دیده می شود. «خشونت های خانگی» عنوانی است که در سال های اخیر تقریبا به گوش همه ما رسیده است؛‌مسئله ای که بسیاری از ستارزگان هالیوود و افراد مشهور جهان به نحوی با آن درگیر بوده و بعضی از آنها مجبور شده اند برای دفاع از رفتارهایی که به تعبیر دادگاه «خشونت خانگی» خوانده می شود، بارها در محضر قانون حاضر شوند.

ضرب و ستم، استفاده از الفاظ رکیک و نشان دادن رفتارها و واکنش های توهین آمیز، از بیشترین مواردی است که در زیرمجموعه «خشونت های خانگی» تکرار می شود؛ البته نمی توان این مسئله را صرفا محدود به هالیوود دانست؛ چه بسا بررسی ها نشان می دهد خشونت های خانگی، محدود به هیچ مرز و فرهنگی نمی شود و در همه جای جهان می توان ردی از آنها را پیدا کرد.

حال در این گزارش، قصد داریم به طور اجتمالی به معرفی چند مورد از خشونت های خانگی بپردازیم که در سال های اخیر به تیتر اصلی بسیاری از سایت ها و خبرگزاری ها تبدیل شد؛ اتفاقاتی که ممکن است در ظاهر متفاوت باشند اما می توان در عمیق آن دلایل مشترکی را که موجب می شود افراد به سمت استفاده از خشونت های خانگی سوق داده شوند، پیدا کرد.

1- کریستین بیل


خشونت های هالیوودی

شاید کمتر کسی از علاقمندان به سینما بازی تحسین برانگیز «کریستین بیل» را در نقش «بتمن»، ابرقهرمان فرازمینی در برابر شخصیت نفرت انگیز جوکر با بازی «هیت لجر»، به یاد نیاورد. اما آیا کریستین در زندگی شخصی خود هم مانند یک قهرمان رفتار می کند؟

اگر بخواهیم منصفانه به این سوال جواب بدهیم باید بگوییم خیر! کریستین بیل یکی از معدود ستارگان هالیوودی است که به جرم استفاده از الفاظ رکیک و رفتار خشونت آمیز و پرخاشجویانه در خانه، نه توسط همسر بلکه از جانب خواهرش مورد شکایت قرار گرفته است. براساس گزارش سایت Daily Echo داستان به سال 2008 برمی گردد، جایی که کریستین به حدی در استفاده از الفاظ رکیک علیه خواهرش در محل اقامت او در هتل دورچستر لندن زیاده روی کرد که خواهر وی با مراجعه به پلیس رسما از او شکایت کرد.

جالب توجه اینکه از آن زمان تا به حال کریستین با خواهر و مادر خود هیچ تماسی ندارد. این رفتار هنجارشکنانه به حدی در او ریشه دارد که در سال 2010 و در حالی که «شارون بیل» خواهر کریستین، بر اثر مشکلات اقتصادی در معرض از دست دادن خانه خود بود، او حاضر نشد حتی یک تماس با او برقرار کند.

البته رفتارهای خشونت آمیز او تنها به خانواده محدود نمی شود و «بیل» سابقه انجام واکنش های هیستریک در مصاحبه های خبری و صحنه های فیلمبرداری را هم در پرونده خود دارد.


2- نیکلاس کیج

خشونت های هالیوودی

شاید این روزها روح «فرانسیس فورد کاپولا فقید، به علت اینکه برادرزاده او حاضر نشد نام خانوادگی پدری را حفظ کند، چندان هم ناراحت نباشد؛ بخصوص بعد از افتضاحی که نیکلاس ابا انجام مجموعه ای از رفتارهای خشونت آمیز و بیشرمانه و استفاده از کلکسیونی از واژه های فوق العاده رکیک علیه خود و آن هم در ملأعام به بار آورد.

داستان به حدود 3 سال قبل در «نیواورلئان» برمی گردد؛ زمانی که نیکلاس کیج، پس از بگومگوی مفصل با همسر خود و در حالی که بر اثر افراط در مشروبات الکلی، هوشیاری خود را ا زدست داد و به در خانه ای در خیابان اشاره کرد و بلند داد زد که این خانه در اجاره اوست. هنگامی که همسرش با او مخالفت کرد، نیکلاس همسرش را زیر بارانی از کلمات رکیک گرفت و بعد از آن با برداشتن یک تکه چوب، شروع به شکستن تمام شیشه های خانه کرد.

او به حدی این کار را ادامه داد که مردم با پلیس نیواورلئان تماس گرفتند و در نتیجه او برای مدتی به جرم خشونت خانگی و ایجاد ناامنی بازدداشت شد، البته مانند «کریستین بیل»، رفتار خشن نیکلاس کیج نیز تنها به خانه محدود نمی شود. یکی دیگر از شاهکارهای کیج درگیری شدید با یکی از مردم عادی اروپای شرقی است که انتشار فیلم آن، برای مدت زیادی کیج را در معرض انتقاد رسانه های بین المللی قرار داد.


3- مِل گیبسون

خشونت های هالیوودی

«مل کالم کیل جرارد گیبسون» فردی است که به سختی می توان درباره رفتار او اظهارنظر کرد. از طرفی سخنان متعدد گیبسون در مورد خداوند و ایمان و از طرف دیگر رفتارهای خشونت آمیز و عصبی او، طرفدارانش را در مسیر حمایت از او بر سر یک دو راهی قرار می دهد.

تا پیش از سال 2010، «مل گیبسون» و همسرش «رابین مور» با داشتن یک خانواده 9 نفری، جزو خانواده های خوشبخت هالیوود محسو بمی شدند اما در این سال و پس از به وجود آمدن اختلاف بین رابین و مل، گیبسون تصمیم به اقدامی گرفت که برای فردی مثل او عجیب به نظر می رسید.
گیبسون پس از اینکه همسرش درخواست طلاق از او را ارائه داد با زنی به نام «اوکسانا گریگوریا» در مراسم رونمایی از فیلم «ریشه مردان ایکس» ظاهر شد.

این اقدام او به سرعت در رسانه ها بازتاب پیدا کرد و موافقان و مخالفان زیادی به بحث و جدل بر سر آن در فضای مجازی پرداختند اما این پایان کار نبود. بعد از مدت کوتاهی «اوکسانا» از مل به جرم خشونت خانگی به دادگاه شکایت کرد (رفتاری که البته با توجه به خوی تند و دمدمی مزاج «مل» چندان دور از ذهن به نظر نمی رسید)؛ پس از بررسی های مختلف پلیس ایالات متحده، گیبسون به جرم «خشونت خانگی» به سه سال آزادی مشروط، یک سال مشاوره و شانزده ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد؛ اتفاقی که در کنار مصرف افراطی مشروبات الکلی و رفتار تند و پرخاشگرانه او، یکی از دلایل مهم افت محبوبیتش در چند سال اخیر شناخته می شود.


4- کریس براون

خشونت های هالیوودی


«کریس براون» خوننده معروف سبک «R&B» در سال 2009 چنان شاهکار ماندگاری در زمینه خشونت خانگی از خود بر جای گذاشت که هنوز بعد از گذشت 6 سال هر جا اسمی از خشونت خانگی می شود، همه نگاه ها به سوی او بازمی گردد.

شش سال قبل، «کریس» در حالی که به نظر می رسید در یک رابطه موفق عاشقانه با «ریحانا» خواننده سیاه پوست است، در یکی از قرارهایش و در خودروی شخصی خود، به سمت او حمله ور شد و «ریحانا» را زیر ضربات متعدد خود گرفت.

عکس هایی که از «ریحانا» بعد از این اتفاق منتشر شد، نشان از شدت جراحات وارد شده بر او داشت؛ اتفاقی که باعث شد «کریس» ماه ها درگیر سر و کله زدن با رسانه ها، منتقدان و همچنین دادگاه باشد.

کریس در یکی از دفاعیات خود در دادگاه به این نکته اشاره کرد که از زمان کودکی، در کنار خشونت های خانگی بزرگ شده و این اتفاق تاثیرات بدی را در ذهن او گذاشته است.

او همچنین مصرف «ماری جوانا» را یکی دیگر از دلایل رفتارهای هنجارشکنانه خود برشمرد؛ دفاعیاتی که البته چندان نتوانست تصویر ویران شده او را نزد اذهان عمومی به قبل از این اتفاق بازگرداند.

مجله موفقیت

دوشنبه 4/3/1394 - 12:48
موفقیت و مدیریت

استرس امتحانات را مدیریت کنید!



 


 

سخت گیری والدین در مورد تحصیلات فرزندان سبب بروز استرس در آنها می شود

 

در مواردی سخت گیری والدین در مورد تحصیلات فرزندان سبب بروز استرس در آنها می شود و بسیاری اوقات والدین اضطراب خود را به فرزندان منتقل می کنند.

نگرانی های مرتبط با امتحان درمدارس و مراکز آموزشی و استرس حاصل از آن یکی از چالش های مهم دانش آموزان و خانواده های آنها به ویژه در پایان سال تحصیلی است. موضوعی که برخی پزشکان، آن را به شرط کنترل و هدایت و به کارگیری از روش های آرامش بخش ، برای کسب نتایج بهتر آموزشی مفید می دانند. کارشناسان آموزشی می گویند هرچه دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی برنامه ریزی درستی داشته باشند و از اوقات خود به خوبی برای مطالعه و درس خواندن استفاده کنند، هنگام امتحانات پایان سال با مشکل کمتری برخورد می کنند و استرس و نگرانی کمتری دارند. همچنین اگر والدین از دوران کودکی روش صحیح مطالعه را در کنار سایر موارد زندگی به فرزندان خود آموزش دهند، آنها به تدریج روش های صحیح را می آموزند و با استفاده از آن اضطراب کمتری در هنگام امتحانات دارند.

در مواردی سخت گیری والدین در مورد تحصیلات فرزندان سبب بروز استرس در آنها می شود و بسیاری اوقات والدین اضطراب خود را به فرزندان منتقل می کنند. این درحالی است که برخی کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که استرس به خودی خود مخرب نیست به شرط آنکه هدایت و کنترل شده و در مسیر کسب نتیجه مطلوب به کار برده شود.

دکتر جلیلی رییس انجمن روان پزشکان ایران در بررسی این موضوع ، مطالبی مانند اضطراب والدین و دانش آموزان، مصرف برخی موادغذایی و داروها به منظور افزایش تمرکز و شب بیداری در ایام برگزاری امتحانات را از جمله مسایلی دانست که خانواده ها با آن درگیر هستند و برخی توصیه های پزشکی برای مقابله با این چالش ها را درجهت حفظ و ارتقای سلامت روان افراد را مطر ح کرد.
 
** اضطرب و سخت گیری والدین سبب استرس دانش آموزان
جلیلی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که دانش آموزان در کشور ما با آن مواجه هستند، اصرار والدین به گرفتن نمره بالا است یا اینکه آنها باید حتما دکتر یا مهندس شوند. این فشار که به فرزندان به عنوان موجودی شکننده و حساس، وارد می شود، آنها را برای مضطرب شدن در هنگام امتحان آماده می کند. وی افزود: این درحالی است که والدین باید فرزندان خود را تحت فشار قرار ندهند و به جای اینکه از جملاتی مانند اینکه بخوان ببینم 20 می گیری یا نه استفاده کنند، بگویند تو داری زحمت خودت را می کشی پس تمام تلاشت را بکار ببر تا به نتیجه خوبی برسی. جلیلی گفت: والدینی که چشم و هم چشمی دارند، خود مضطرب هستند یا در مورد تحصیل فرزندان حساسیت زیادی دارند، آنها را با مشکلات زیادی مواجه می کنند. وی با بیان اینکه والدین باید برای حفظ سلامت فرزندان، آنها را تحت فشار قرار ندهند، افزود: فرزندی که تحصیلات چندان بالایی نداشته باشد بسیار بهتر از فرزندی است که به مدارج علمی بالایی رسیده اما به دلیل همین فشارها دچار اضطراب، نگرانی و مشکلات روانی متعدد است. جلیلی ادامه داد: والدین باید این را بدانند که هر فرد به اندازه استعداد خود می تواند فراگیری داشته باشد و همه دانش آموزان نمی توانند شاگرد اول باشند بلکه تحصیل، یک عرصه رقابت است که عوامل زیادی در آن دخالت دارند که از جمله آن می توان به هوش و توانایی افراد، عوامل محیطی و نحوه درس خواندن و مطالعه کردن اشاره کرد. وی گفت: بنابراین والدین به ویژه مادران مضطرب و سخت گیر باید این فشارها را قطع کنند و واقعیت های موجود در مورد فرزند خود را بپذیرند.
 
** دانش آموزان مضطرب
رییس انجمن روان پزشکان ایران گفت: برخی دانش آموزان والدین سخت گیری ندارند اما خودشان شخصیت مضطرب و حساسی دارند چراکه راهنمایی نشده اند که چگونه باید از توانایی های خود استفاده کنند و خود را برای امتحان آماده کنند تا نتیجه بهتری بگیرند. جلیلی افزود: آنها تصور می کنند که در یک پیست موتورسواری هستند و هرچه بیشتر گاز بدهند به نتیجه بهتری می رسند غافل از اینکه سرعت زیاد ممکن است سبب واژگون شدن آنها شود. وی ادامه داد: آنها در مورد درس خواندن نیز تصور می کنند که با صرف زمان طولانی مدت برای یادگیری و شب بیداری های متوالی می توانند به نتیجه مطلوب تری دست یابند. جلیلی گفت: اینگونه دانش آموزان باید با هدایت ،حمایت والدین و مشاوران نحوه غلبه بر اضطراب و خونسرد بودن در مقابل نتیجه امتحان را فرابگیرند و حساسیت های خود را کاهش دهند. جلیلی با بیان اینکه همچنین برخی مداخلات آرامش پبخش دارویی نیز می تواند به اینگونه دانش آموزان کمک کند، ادامه داد: درمان های دارویی تحت نظر پزشکان مربوطه می تواند اضطراب آنها را کاهش دهد. وی اظهار کرد: فردی ممکن است به دلیل شرایط فردی، اجتماعی یا ژنتیکی، مضطرب باشد یا مانند کودکان بیش فعال در یادگیری مشکل داشته باشد؛ برای رفع مشکل اینگونه افراد باید از سال ها قبل مداخلات مشاوره ای یا دارویی تحت نظر مشاوران یا روان پزشکانی که آگاهی لازم را در این زمینه دارند، آغاز شود.

مدیریت استرس امتحانات

ماندگاری مطالب در ذهن در ساعات اولیه صبح بسیاراست

 

** مصرف داروها برای افزایش تمرکز حواس، سبب روان پریشی و افسردگی
در مواردی مشاهده شده است که برخی دانش آموزان یا دانشجویان برای بیدار ماندن در شب امتحان به مصرف افراطی برخی موادغذایی مانند قهوه یا برخی داروها روی می آورند. این درحالی است که به گفته پزشکان، مصرف دارو به منظور افزایش تمرکز و شب بیداری در ایام امتحانات سبب بروز افسردگی و روان پریشی در طولانی مدت می شود. جلیلی خاطرنشان کرد: تلاش برای شب بیداری، از خوردن قهوه شروع شد و درحال حاضر به خوردن داروهای محرک درمانی یا داروهای دارای خاصیت اعتیادآور رسیده است؛ این داروها ویرانگر است و توانایی فرد را برای یادگیری مختل می کند و حتی ممکن است تا آخر عمر وضعیت روانی او را دچار اختلال کند. وی افزود: برخی افراد خودسرانه یا به توصیه افرادی که صلاحیت ندارند، از داروهایی که پزشکان در درمان بیش فعالی یا اختلالات یادگیری تجویز می کنند، استفاده می کنند. این اقدام نه تنها فایده ای برای آنها ندارد بلکه به سلامت سایر دستگاه های و سیستم ایمنی بدن آسیب وارد می کند. وی ادامه داد: استفاده از داروهایی مانند ریتالین که شایع شده تمرکز را زیاد می کنند، بسیار خطرناک است؛ ریتالین برای درمان اختلالات یادگیری تحت نظر پزشک و با مقداری که پزشک تجویز می کند به کار می رود اما این به آن معنا نیست که هر فردی برای افزایش تمرکز خودسرانه این دارو را مصرف کند. جلیلی افزود: با مصرف این داروها تمرکز در این افراد نه تنها بالا نمی رود بلکه کاهش می یابد، بی قرار و بدخواب و به شدت مضطرب می شوند و حتی ممکن است دچار اختلالات روانی غیرقابل بازگشت مانند روان پریشی و افسردگی هایی شود که تا آخر عمر گریبانگیر آنها باشد.
 
** مصرف دارو برای شب بیداری در شب امتحان
جلیلی با بیان اینکه مصرف داروی ریتالین و ترکیبات مشابه آن برای این منظور در بین جوانان رایج شده است، افزود: این اشتباه است که با دارو ریالقهوه یا بدون استفاده از این مواد دانش آموزان تلاش کنند بیدار بمانند و درس بیشتری بخوانند چراکه روز بعد مجبورند بیشتر بخوابند و اگر زمان خواب درستی نداشته باشند دیگر به اندازه قبل تمرکز برای یادگیری نخواهند داشت و در نتیجه راندمان یادگیری در آنها پایین می آید. وی با بیان اینکه بسیار خطرناک است که جوانان به توصیه دوستان یا افراد غیر متخصص دارو مصرف کنند، ادامه داد: گاهی فردی به توصیه پزشک معالج باید دارو مصرف کند اما اطرافیان با بیان مطالبی مانند اینکه به خوردن دارو عادت می کنی یا اینکه این داروها تاثیرات مخربی بر سلامتی دارد، او را از این کار منع می کنند؛ در چنین شرایطی اطرافیان توصیه های نادرست پزشکی به فرد ارایه می دهند که می تواند سلامتی او را تحت تاثیر قرار دهد.
 
** تنظیم ساعات خواب و بیداری
رییس انجمن روان پزشکان ایران گفت: تحقیقات نشان داده است که ماندگاری مطالب در ذهن در ساعات اولیه صبح در مقابل مطالعه در نیمه های شب بسیار بیشتر است و راندمان دانش آموزان در یادگیری را بالاتر می برد. جلیلی افزود: با توجه به مشغله های کنونی زندگی شهری شاید افراد نتوانند با غروب آفتاب بخوابند اما بهتر است پیش از نیمه شب و حدود ساعت 22 بخوابند و صبح نیز کمی بعد از روشن شدن هوا از خواب بیدار شوند. رییس انجمن روان پزشکان ایران گفت: داشتن خواب سرشب در حفظ سلامتی بسیار موثر است و هرچه از ساعت 24 بگذرد، اثرات مفید آن کمتر می شود. جلیلی تاکید کرد: استراحت کردن در موقعی که نیاز به استراحت داریم و تنظیم ساعات خواب و بیداری برای همه افراد مفید این درحالی است که افراد ساعات زیادی را در شب بیدار می مانند و ساعات طولانی از روز را می خوابند.

** استرس هدایت شده مفید است
رییس انجمن روان پزشکان ایران گفت: امتحان دادن برای همه افراد اضطراب ایجاد می کند و این امری طبیعی است اما باید این اضطراب در مسیری قرار گیرد که به افزایش راندمان افراد کمک کند. جلیلی افزود: اضطراب و استرس موتور محرک بشر از ابتدای خلقت تاکنون بوده است و اگر به عنوان نمونه نگرانی و اضطراب از وجود خطرها نبود، انسان به این درجه از پیشرفت نمی رسید که تمدن ایجاد کند و شهرنشینی و ساخت تجهیزات مدرن و پیشرفته رخ نمی داد. وی ادامه داد: بنابراین اضطراب مقوله بد و مخربی نیست و همه افراد دارای درجاتی از اضطراب هستند اما به شرط آنکه در مسیری مفید و موثر هدایت شود. جلیلی خاطر نشان کرد: باید به دانش آموزان آموزش داد که این نگرانی برای نتیجه امتحان خوب است اما باید از ابتدای سال برنامه ریزی کنند تا با تنظیم ساعات زندگی خود در پایان سال به نتیجه مطلوب دست یابند. وی با بیان اینکه درس خواندن نوعی تربیت است و باید به دانش آموزان آموزش داده شود، افزود: این هنر والدین است تا همانطور که بسیاری از موضوعات زندگی را به فرزندان خود آموزش می دهند، روش صحیح درس خواندن را نیز به آنها آموزش دهند. جلیلی ادامه داد: البته آموزش دادن فرزندان نیاز به آگاهی و اطلاعات تئوری دارد بنابراین والدین ابتدا باید خود با این روش ها آشنا باشند و آن را در زندگی به کار برده باشند تا سپس به صورت عملی و زبانی آن را طول زندگی به تدریج به فرزندان خود آموزش دهند.
منبع : ایرنا

 

دوشنبه 4/3/1394 - 12:36
کاردستی و خیاطی

تزیین گیره سر با پارچه نمدی



درست کردن گیره سر, تزیین گیره سر با نمد

تزیین تل و گیر دخترانه


با پارچه های نمدی گیره های سر ساده تان را تزیین کنید.


لوازم مورد نیاز برای درست کردن گیره مو گلدار :
پارچه نمدی رنگی
سوزن و نخ
مروارید و سنگ های رنگی
چسب مایع
گیره مو ساده

آموزش درست کردن گیره مو گلدار :
ابتدا پارچه نمدی را به شکل دایره های متوسطی ببرید.
از وسط قسمت بریده شده را تا کرده و با نخ و سوزن مطابق تصویر زیر لبه بیرونی را کوک بزنید.

تزیین گیره با پارچه,تزیین گیره سر

بریدن دایره نمدی به اندازه دلخواه و به صورت تازدن به شکل نیم دایره

 

درست کردن گیره سر, تزیین گیره سر با نمد

دوختن نیم دایره به صورت شکل بالا


مطابق شکل انتهای نخ را بکشید تا نیم دایره نمدی حالت گلبرگ به خودش بگیرد . سپس در ادامه این کار را برای گلبرگ های بعدی هم انجام دهید.

 

تزیین گیره سر با نمد, مدل گیره سر

جمع کردن دوخت های دور نیمدایره

 

دوخت مرحله ای گل گیر سر, تزیین گیر و تل

چسباندن گلبرگ های ریز آماده به همدیگر


بعد از اتمام کار انتهای نخ را گره بزنید.

 

درست کردن گیره سر, تزیین گیره سر با نمد

بعد از اتمام کار نخ ها را گره زده

 

تزیین گیره با پارچه,تزیین گیره سر

آماده کردن گل های سه گلبرگ و پنج گلبرگ


بعد از اتمام کار وسط گل های نمدی را با مروارید و سنگ های رنگی تزیین کنید.

 

درست کردن گیره سر, تزیین گیره سر با نمد

دوخت مروارید و منجوق وسط گلبرگ ها

 

تزیین گیره سر با نمد, مدل گیره سر

دوخت بیشتر منجوق و مروارید وسط گل بزرگ


بعد از آماده شدن گل ها با چسب مایع به گیره مو بچسبانید.

 

درست کردن گیره سر, تزیین گیره سر با نمد

بعد از اتمام کار گل ها را روی گیر بچسبانید


منبع : seemorgh.com

دوشنبه 4/3/1394 - 12:34
ریزه کاری های خانه داری

نحوه پاک کردن کنگر + عکس



طرز تمیزکردن کنگر,تکنیک های پاک کردن کنگر

 

جدا کردن ساقه های کنگر

 

کنگر مثل کرفس شاخه شاخه است که هر شاخه خودش چند سرشاخه دارد. برای راحتی کار می توانید به فاصله قد انگشت کوچک از ته شاخه ببرید و سرشاخه ها را جدا کرده هرکدام را جدا تمیز کنید. و یا مثل من هر شاخه را در یک نوبت پاک کنید.

 

نحوه پاک کردن کنگر,طرز تمیزکردن کنگر

کندن تیغ های سر ساقه های کنگر با تیزی چاقو


تیغه یک چاقوی تیز را از کمی پایینتر از محل شروع تیغها به شاخه تکیه دهید و به آرامی رو به بالا بکشید. براحتی تیغها از گوشت کنگر جدا می شوند.

تکنیک های پاک کردن کنگر,نحوه تمیز کردن کنگر

یریدن تیغ ها از سر ساقه های کنگر


سر شاخه را هم با چاقو ببرید.

تمیزکردن کنگر, آموزش تمیزکردن کنگر

کندن تیغ ها و جدا کردن ساقه های کنگر و بعد مرحله شستن


معمولا تیغهای چند سرشاخه ریز وسطی فقط شکل تیغ هستند و نرم هستند. اینها را احتیاج نیست ببرید.

حالا کنگرهای پاک شده را با تکه هایی به بلندی انگشت کوچکتان ببرید و کنگر تکه شده را با آب سرد چند نوبت بشویید تا شنهای آن گرفته شود. ( من حس می کنم تکه شده اش بهتر شسته می شود).

منبع. دکتر آشپز

دوشنبه 4/3/1394 - 12:32
آرایشی و زیبایی

10 مدل طراحی ناخن زیبا با استفاده از اشکال هندسی



با استفاده از اشکال هندسی می توانید طراحی ناخن منحصر به فردی ایجاد کنید.

برای انتخاب رنگ هایی که می خواهید برای این مدل های ناخن استفاده کنید می توانید با توجه به فصل از رنگها استفاده کنید مثلا در فصل بهار و تابستان می توانید از رنگهای پر حرارت و روشن استفاده کرد.  

دراینجا شما را با چند مدل طراحی ناخن به شکل هندسی آشنا می کنیم.

 

طراحی ناخن,مدل طراحی ناخن زیبا,مدل طراحی ناخن

مدل طراحی ناخن زیبا

 

طراحی ناخن زیبا با استفاده از اشکال هندسی,طراحی ناخن هندسی,انواع مدل طراحی هندسی روی ناخن

طراحی ناخن

 

طراحی ناخن,مدل طراحی ناخن زیبا,مدل طراحی ناخن

مدل طراحی ناخن‎

طراحی ناخن زیبا با استفاده از اشکال هندسی,طراحی ناخن هندسی,انواع مدل طراحی هندسی روی ناخن

طراحی ناخن زیبا با استفاده از اشکال هندسی

 

طراحی ناخن,مدل طراحی ناخن زیبا,مدل طراحی ناخن

 طراحی ناخن هندسی‎

طراحی ناخن زیبا با استفاده از اشکال هندسی,طراحی ناخن هندسی,انواع مدل طراحی هندسی روی ناخن

طراحی ناخن‎

 

طراحی ناخن,مدل طراحی ناخن زیبا,مدل طراحی ناخن

انواع مدل طراحی هندسی روی ناخن

 

طراحی ناخن زیبا با استفاده از اشکال هندسی,طراحی ناخن هندسی,انواع مدل طراحی هندسی روی ناخن

مدل طراحی ناخن زیبا

 

طراحی ناخن,مدل طراحی ناخن زیبا,مدل طراحی ناخن

طراحی ناخن

 

طراحی ناخن زیبا با استفاده از اشکال هندسی,طراحی ناخن هندسی,انواع مدل طراحی هندسی روی ناخن

مدل طراحی ناخن

 

گردآوری:بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

دوشنبه 4/3/1394 - 12:31
پوست و مو

راز سفید شدن موها



سفید شدن ناگهانی مو, سفید شدن زودهنگام موها

 

سفید شدن مو می تواند به دلیل تراکم هیدروژن پیروکسید در سلول های مو باشد

 

مو در فولیکول، نوعی لوله پیاز مانند روی پوست سر رشد می کند و به طور متوسط هر انسانی دارای 100 هزار تا 150 هزار فولیکول است که هر یک به طور مستقل عمل می کند. مو رنگ خود را از ملانین (نوعی رنگدانه) به دست می آورد. دو نوع ملانین ایوملانین (قهوه ای پررنگ یا سیاه) و فیوملانین (قرمز متمایل به زرد) با هم ترکیب می شود تا بقیه رنگ ها را به وجود بیاورد. یک نظریه درباره علت سفید شدن مو این است که با افزایش سن روند دریافت ملانین از طریق مو کند یا متوقف می شود، بنابراین مو خاکستری، نقره ای یا سفید می شود.

مو می تواند خود را از داخل بی رنگ کند:
نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، سفید شدن مو می تواند به دلیل تراکم هیدروژن پیروکسید در سلول های مو باشد. سلول ها به طور طبیعی مقدار کمی هیدروژن پیروکسید دارد که از طریق آنزیمی به نام کتالیز (Catalase) کنترل می شود. با بالا رفتن سن این آنزیم کمتر تولید می شود و در نتیجه، تراکم هیدروژن پیروکسید بالا می رود و ساخت طبیعی ملانین، رنگدانه طبیعی در مو را محدود می کند و مو سفید می شود.

نژاد در سفیدی مو نقش دارد:
به طور کلی، اروپایی ها در اواسط دهه سوم زندگی، آسیایی ها در اواخر آن دهه و آفریقایی ها و آمریکایی ها در دهه چهارم زندگی دچار سفیدی مو می شوند.

استرس می تواند در سفید شدن مو نقش داشته باشد:
اگرچه برخی از محققان معتقدند که ژن تنها علت سفید شدن مو است، اما باید گفت بین استرس و سفید شدن مو ارتباط وجود دارد.

کندن یک تار موی سفید باعث درآمدن چند تار موی سفید نمی شود:
هر پیاز مو حاوی تنها یک مو است و کندن آن باعث تکثیر مو نمی شود. کندن مو به پیاز آن آسیب می رساند و حتی مانع از تولید مو در آن قسمت می شود.

سفید شدن زودهنگام موها, سفید شدن زودرس مو

استعمال دخانیات باعث سفید شدن زودهنگام موها می شود

 

شوک روحی باعث سفید شدن یک شبه موها نمی شود:
برخی می گویند که شوک روحی باعث سفید شدن ناگهانی مو می شود. اما موی در آمده تغییر رنگ نمی دهد.

استعمال دخانیات باعث سفید شدن زودهنگام موها می شود:
نتایج بررسی های متعددی نشان می دهد استعمال سیگار با پیری زودرس از جمله سفید شدن مو ارتباط دارد. این بررسی ها نشان می دهد که ارتباط چشمگیری بین استعمال دخانیات و سفید شدن مو در افراد زیر 30سال وجود دارد. در واقع افراد سیگاری دو و نیم برابر دیگران مستعد سفید شدن زودرس مو هستند.

موی بدن نیز سفید می شود:
موهای بدن نیز سفید می شود با این حال سرعت این روند با سفید شدن موی سر متفاوت است به همین علت است که برخی مردان ریش سفید و موهای قهوه ای دارند یا برعکس.

سفیدی می تواند ارثی باشد:
از زمان تولد ژن ها برای این که موها کی و چگونه سفید شود، برنامه ریزی شده است. افرادی که ژن سفیدی مو دارند قبل از 30 سالگی دچار سفیدی مو می شوند. در حالی که بیشتر افراد در میانسالی موهایشان سفید می شود. متخصصان پوست قانون 50/50/50 را در نظر می گیرند، یعنی نیمی از جمعیت در 50سالگی حداقل 50درصد موی سفید خواهند داشت
منبع:سلامت نیوز

 

دوشنبه 4/3/1394 - 12:30
آشپزی و شیرینی پزی

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی



درست کردن قورمه سبزی گیاهی, طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی

 

قورمه سبزی گیاهی ، مخصوص گیاهخواران


امروزه بسیاری از افراد به رژیم های گیاه خواری روی آوردند و غذاهای گیاهی طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله یک قورمه سبزی گیاهی را آموزش می دهیم.

امروزه تب غذاهای رژیمی و گیاهی خیلی داغ است برای همین ما امروز طرز تهیه یک غذای گیاهی و خیلی خوشمزه را برای شما قرار داده ایم تا شما آن را در منزل بپزید و از طعم آن لذت ببرید ولی لطمه ای هم به رژیم غذایی تان نخورد.


مواد لازم برای قورمه سبزی گیاهی :

لوبیا قرمز 1 پیمانه
 قارچ خرد شده  1 پیمانه
 پیاز متوسط  1 عدد
سبزی قورمه پاک شده  1 کیلوگرم
روغن زیتون 8 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی 4 قاشق غذا خوری
دارچین ، زعفران 1/2 قاشق چایخوری
نمک ، فلفل ، زردچوبه به مقدار لازم


طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی :
لوبیا قرمز را بپزید و آب آن را خالی کنید.
مجددا در قابلمه لوبیا ها 2 لیوان آب بریزید و اجازه بدهید آب به جوش بیاید.
سپس سبزی قورمه ، پیاز و قارچ را خرد نمایید و به لوبیاها اضافه کنید ، شعله را کم کنید و نمک ، فلفل و ادویه جات به جز زعفران را به خورش قورمه سبزی تان اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم به آرامی بپزد.


پس از پخت کامل خورش تان، لیمو عمانی و زعفران را به غذا اضافه کنید و آن را هم بزنید.
سپس روغن زیتون را روی خورش بریزید و حرارت را کم کنید تا خورش قورمه سبزی گیاهی جا بیافتد.

منبع : khorak.com

دوشنبه 4/3/1394 - 12:29
تاریخ

6 خرداد ؛ مصادف با جشن خردادگان



جشن خردادگان, 6 خرداد مصادف با جشن خردادگان,آئین های جشن خردادگان

 

ششمین روز از خرداد ماه ، مصادف است با جشن خردادگان

 

6 خرداد ؛ مصادف با جشن خردادگان

در دوران باستان در سرزمین ما در روز ششم از ماه خرداد، به مناسبت برخورد نام ماه و روز مطابق معمول جشنی برگزار می شده به نام خردادگان.خرداد پنجمین امشاسپند از شش امشاسپند در آیین ایرانیان باستان است.

 

مفهوم امشاسپند خرداد:

خرداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گات‌ها یکی از فروزه‌های اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورا مزدا است.

 

خرداد، امشاسپند بانویی است که نگهداری از آب‌ها در این جهان خویشکاری اوست و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری می‌کند از این روی در سنت، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد می‌شود. در گات‌ها، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان اند که به یاری مردمان می‌آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. در یسنا، هات ۴۷، آمده‌است که اهورامزدا رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است.

 

امشاسپند خرداد در متن‌های کهن:

چهارمین یشت از یشت‌های بیست و یک گانه اوستا، ویژه ستایش و نیایش امشاسپند بانو خرداد است که در آن یشت از زبان اهورا مزدا یادآور می‌شود که «... یاری و رستگاری و رامش و بهروزی خرداد را برای مردمان اشون بیافریدم...» و سپس تاکید می‌شود هر آن کس که خرداد را بستاید همانند آن است که همه امشاسپندان را ستایش کرده‌است.

 

در بندهش نیز درباره خرداد آمده‌است : «... ششم از مینویان، خرداد است؛ او از آفرینش گیتی آب را به خویش پذیرفت..» ، «... خرداد سرور سال‌ها و ماه‌ها و روزهاست [ یعنی] که او سرور همه‌است. او را به گیتی، آب خویش است. چنین گوید: هستی، زایش و پرورش همه موجودات مادی جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست...»

 

جشن خردادگان,آئین های جشن خردادگان, 6 خرداد مصادف با جشن خردادگان

 گل سوسن نمادی از جشن خردادگان است

 

 گل ویژه جشن خردادگان:

در کتاب بندهش از گل سوسن به عنوان گل ویژه امشاسپند بانو «خُرداد» نام برده شده‌است: «... این را نیز گوید که هرگلی از آنِ امشاسپندی است؛ و باشد که گوید: ... سوسن خرداد را، ..» که بر این بنیان بهترین نماد برای جشن خردادگان گل سوسن است. معروف‌ترین نمونه‌های گل سوسن نزد ایرانیان سوسن سپید Lilium candidum یا سوسن آزاد است که به نام سوسن ده زبان یا سوسن گل دراز نیز شناخته می‌شود، همچنین یکی دیگر از گونه‌های نادر گل سوسن که بومی برخی مناطق شمالی ایران است، سوسن چلچراغ Lilium lederbourii نام گرفته‌است. در متن پهلوی «خسرو قبادان و ریدکی» بوی گل سوسن سپید، چون «بوی دوستی» توصیف شده‌است.


آئین‌های جشن خردادگان:

یکی از مهم‌ترین آیین‌های روز خرداد که در جشن خرادگان پر رنگ تر می‌شود، رفتن به سرچشمه‌ها یا کنار دریاها و رودها، تن شویی در آب و خواندن نیایش‌های ویژه این روز همراه با شادی و سرور در کنار خانواده و دوستان بوده‌ است. نمونه‌ای از سنت‌های رایج در این روز را می‌توان از سروده «دستور داراب پالن» موبد بزرگ پارسی در منظومه «فرضیات نامه» برداشت نمود که از آیین‌های ویژه خرداد روز به «تن شویی»و«کندن چاه» و «نو کردن کاریز» اشاره می‌کند.

 

در همین مورد در متن پهلوی «اندرز انوشه روان آذرپاد مهر اسپندان» یاد آوری شده که «در خرداد روز جوی کن». بر این پایه، در این روز توجه‌ای ویژه می‌شده به نگهداری و نوسازی جای‌هایی که آب از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و در آنجا جاری می‌شود چون چشمه‌ها، چاه‌ها، جوی‌ها، کاریزها و رودها که با آب زندگی بخش خود، ادامه زندگی را در این کره خاکی برای زیستمندان امکان پذیر می‌کنند.

منبع : fa.wikipedia.org

دوشنبه 4/3/1394 - 12:28
کاردستی و خیاطی

صنایع دستی چوبی همدان



صنایع دستی چوبی, کنده کاری روی چوب

منبت کاری روی چوب یکی از صنایع دستی همدان است.

 

صنایع دستی چوبی یکی دیگر از رشته‌های هنری است که به شکل بسیار بدیع و هنرمندانه ای روی چوب صورت می‌گیرد. تولید انواع صنایع دستی با استفاده از چوب از دیرباز در استان همدان بویژه مناطق شهری از جمله همدان، ملایر، تویسرکان، سرکان رواج داشته است.

 

صنایع دستی چوبی شامل خراطی، نازک کاری، منبت کاری و معرق کاری است که در این استان خراطی و بویژه منبت کاری بیشتر رواج دارد. گفتنی است که طی سالهای اخیر منبت کاری در تویسرکان و جوکار ملایر رونق بسیار چشمگیری یافته است.


واژه منبت کاری بمعنای کنده کاری روی چوب است که سابقه ای دیرینه دارد، شاید بتوان آغاز تاریخ منبت کاری را زمانی دانست که انسان نخستین با ابزاری برنده چوب را تراشیده است. منبت کاری روی چوب از قدیم در ایران مرسوم بوده است،در کتیبه هایی که در خزانه داریوش در تخت جمشید به دست آمده البته مدارک معتبری از پیشینیان این هنر در دست نداریم و دلیل این امر آن است که عمر چوب کوتاه است و بر اثر مرور زمان از بین می‌رود،اما در کشور ما آثاری از منبت کاریهای نسبتا” قدیم به جای مانده که روی در مقبره‌های ائمه اطهار(ع) و نیز منبرها انجام شده است.

 

کنده کاری روی چوب, هنرهای سنتی

 

پاره ای از این آثار 900 تا 1000 سال قدمت دارند.کهنترین در چوبی منبت کاری شده،اکنون در موزه اکبرآباد هندوستان حفظ می‌شود،این در متعلق به کاخ سلطان محمود در غزنه بوده است.در موزه‌های ایران نیز چند در چوبی متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری موجود است،کنده کاری این درها بصورت شاخ و برگ و کتیبه‌های مختلف با آیه های قرآنی است.

 

در اصفهان نیز مساجدی از عهد صفویان وجود دارند که درهایشان هنوز دست نخورده و سالم باقی مانده اند مانند در مدرسه شاه سلطان حسین،آرامگاه شاهزاده حسیندر قزوین نیز در بسیار زیبایی دارد که از دوره شاه طهماسب باقی مانده است،یکی از زیباترین آثار منبت کاری شده ایران رهلی است که در موزه متروپولتین نیویورک نگهداری میشود و علاوه بر تزئینات شاخ و برگ به سبک ساسانی، نام دوازده تن از ائمه معصومین(ع) بر روی آن دیده میشود.

 

در عصر حاضر نیز منبت کاری همچنان رواج دارد و در گوشه و کنار ایران خصوصا” در استان همدان هنرمندان بسیاری مشغولند.

 

صنایع دستی چوبی, کنده کاری روی چوب

کهنترین در چوبی منبت کاری شده، در موزه اکبرآباد هندوستان است.


منبع:seeiran.ir

دوشنبه 4/3/1394 - 12:27
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته