• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 319
زمان آخرین مطلب : 5558روز قبل
دانستنی های علمی
نویسنده: زینب جعفری

محیط خانواده

کم‏توجهی والدین به تربیت دینی فرزندان، به ویژه در کودکی و نوجوانی، نقش مهمی در بی‏اعتقادی جوانان به امور دینی دارد. اگر کودک در محیطی رشد کند که اعضای آن به مسائل دینی و عبادی بی‏اعتنا هستند و خود را در قبال آن مسئول نمی‏دانند، بی‏شک، این کودک نیز در جوانی و بزرگ‏سالی از مذهب و عبادت، گریزان خواهد بود. والدین باید تربیت درست و اسلامی فرزندشان را از دوران کودکی آغاز کنند و راهنمای خوبی برای دوران نوجوانی و جوانی فرزندشان باشند؛ زیرا در بزرگ‏سالی، شخصیت فرد به طور کامل شکل گرفته و تغییر و اصلاح آن، کاری بس دشوار است. به تعبیر سعدی:
هرکه در خُردی‏اش ادب نکنند
در بزرگی، فلاح از او برخاست
چوب تَر را چنانچه خواهی، پیچ
نشود خشک جز به آتش، راست
حضرت علی علیه‏السلام در نامه‏ای به فرزند بزرگوارش، امام حسن مجتبی علیه‏السلام می‏فرماید: «پیش از آنکه دلت سخت و عقلت گرفتار شود، به تربیت تو پرداختم.» صفحه دل کودک در آغاز تولد، پاک و سفید است. روش‏های خوب و بد تربیت والدین در سال‏های پس از تولد، بر این صفحه سفید نقش می‏بندد. هنگامی‏که فرزند به دوران نوجوانی و جوانی رسید، آثار خوب و بد تربیت کودکی او در شخصیت فرد دیده می‏شود. ازاین‏رو، پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «فرزندانتان را گرامی بدارید و آنها را خوب تربیت کنید».
گاهی برخی خانواده‏های دین‏دار، ارزش‏ها و باورهای خود را با خشونت و زور به جوان تحمیل می‏کنند که این روش نادرست، سبب فرار و دوری جوان از باورهای دینی و افزایش فاصله میان او و والدینش می‏شود. برای پرورش درست و اصولی نوجوان و جوان، باید از نقطه‏ای آغاز کنیم که جوان علاقه‏مند است و به گونه‏ای عمل کنیم که او در تربیت خود، احساس اجبار و تحمیل عقیده نکند.

پیام متن:

1. برای اینکه جوانانی دین‏دار داشته باشیم، باید از دوران کودکی، در تربیت درست و سالم آنان بکوشیم.
2. به کارگیری اجبار و خشونت در تربیت دینی فرزندان، نتیجه معکوس می‏دهد و آنان را از مذهب گریزان می‏کند.

دوستان جوان

جوانی، ابتدای ورود به زندگی اجتماعی است. جوان برای رسیدن به استقلال بیشتر که یکی از ویژگی‏های این دوران است، از خانواده دور می‏شود و به دوستان خود روی می‏آورد. در این میان، تأثیر دوستان می‏تواند بیش از نقش خانواده باشد. یک دوست بد و فاسد میان دوستان خوب، همچون میوه پوسیده‏ای است که میان میوه‏های سالم جعبه‏ای قرار دارد. همان‏گونه که این میوه پوسیده می‏تواند میوه‏های زیادی را بر اثر گذر زمان خراب کند، دوست بد نیز می‏تواند افراد بسیاری را مانند خود فاسد سازد. امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: «کسی که ناسنجیده با دیگران پیمان دوستی می‏بندد، ناچار باید به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در دهد».
موثرترین عامل در شکل‏دهی شخصیت انسان، پس از اراده و تصمیم خود فرد، دوستان و معاشران او هستند. انسان، بخش بزرگی از باورها و ویژگی‏های اخلاقی خود را از دوستان و هم‏نشینانش فرامی‏گیرد. از علی علیه‏السلام در این‏باره نقل است:
هرگاه امر کسی بر شما مشتبه شد و دین او را تشخیص ندادید، به دوستانش نظر کنید. اگر اهل دین بودند، او نیز پیرو دین خداست و اگر بر دین خدا نبودند، پس او نیز نصیب و بهره‏ای از دین خدا ندارد.
این سخن، همان حقیقتی است که این‏گونه به زبان شعر درآمده است:
تو اول بگو با کیان زیستی
پس آن‏گه بگویم که تو کیستی
بنابراین، جوانان باید در انتخاب دوست و هم‏نشین خود بسیار دقت کنند و کسانی را به دوستی برگزینند که ایمانی پاک و اندیشه‏ای سالم دارند. دوست خوب و شایسته، انسان را به داشتن شخصیتی سالم و عملکردی درست فرامی‏خواند. همچنین «از دست دادن این‏گونه دوستان، سبب غربت و تنهایی انسان می‏شود» و «نشان‏دهنده ناتوانی فرد در نگه‏داری دوست خوب است».

پیام متن:

1.پس از اراده فرد، دوستان او در شکل‏دهی شخصیت وی نقش مهمی دارند.
2.دوستان خوب، انسان را به رفتار و عملکردی درست فرامی‏خوانند.
3.از دست دادن دوستان خوب، نشان دهنده ناتوانی فرد و موجب غربت و تنهایی اوست.

تکریم جوان

اسلام درباره بزرگ شمردن شخصیت فرزندان و جوانان و احترام گذاشتن به آنان، راهکارهایی ارائه داده است که عمل به آنها، تربیت صحیح اسلامی را در پی خواهد داشت. پیامبر گرامی اسلام، فرزند را در طول هفت سال سوم زندگی، وزیر و مشاور می‏خواند.
از این سخن درمی‏یابیم هنگامی که فرزند به سن تکلیف رسید، دیگر نباید با او برخورد کودکانه کرد، بلکه او جوان پرشور و پرتوانی است که در کارها می‏توان با او مشورت کرد. این کار برای رشد شخصیت جوان و سهیم کردن او در امور زندگی و جامعه، لازم است. اگر بزرگی و احترام جوان حفظ شود، هرگز گرفتار عقده خودکم بینی نخواهد شد و به سادگی در دام افراد منحرف گرفتار نخواهد آمد.
بنابراین، کسانی که به سعادت جوانان علاقه‏مندند و برای تحقق تربیت شایسته آنان می‏کوشند، وقتی خطا و لغزشی از جوانان خود دیدند، باید پنهانی و دور از چشم دیگران و در کمال ادب و احترام، اشتباه آنها را یادآور شوند، به گونه‏ای که احساس توهین و تحقیر نکنند. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله هرگاه می‏خواست اشتباه فردی را تذکر دهد، با کنایه و خطاب به جمع، خطا بودن کار فرد را گوشزد می‏کرد.
اطرافیان و مربیان جوان باید بدانند که جوان، دوره ویژه و حساسی را می‏گذراند و دانش و تجربه او اندک و ناچیز است. پس نباید در برابر اشتباه‏ها و کوتاهی‏های نوجوان، با تضعیف شخصیت و سرزنش‏های بی‏حد، او را از صحنه فعالیت‏های اجتماعی و مذهبی بیرون رانند. در این صورت، او با احساس حقارت، خود را ضعیف و آسیب‏پذیر می‏بیند و به جای حل مشکلات، تن به خواری و پستی می‏دهد و با گرفتار شدن در دام گروه‏های فاسد، خود را به ناپاکی‏ها آلوده می‏سازد. روزهای جوانی، بهترین دوران سازندگی شخصیت جوان است. ازاین‏رو، اگر احترام واقعی جوانان حفظ شود و آنها را به عنوان عنصری مفید و مؤثر در امور جامعه به کار گیرند، زمینه همکاری‏های دوستانه و روبه رشد آنها نیز فراهم می‏شود.

پیام متن:

1.فرزندان در طول هفت سال سوم زندگی، وزیر و مشاور والدین در کارها هستند تا بدین‏گونه تکریم شوند.
2.خطا و اشتباه جوان را باید پنهانی و به دور از چشم دیگران به آنان گوشزد کرد تا به شخصیت آنها توهین نشود.
3. تضعیف شخصیت جوان، زمینه‏ساز پیوستن او به گروه‏های کج‏رو و فاسد می‏شود.

الگوی مناسب

یکی از ویژگی‏های دوران جوانی، الگوپذیری است. جوان به دنبال شخصی می‏گردد تا رفتارش را با او تنظیم و از رفتارهای او تقلید کند. نوجوان و جوانی که شیفته مقام علمی، هنری و ورزشی فردی می‏شود، در نتیجه این شیفتگی، درصدد برمی‏آید که خود را در نوع لباس پوشیدن، نشست و برخاست و راه رفتن و سخن گفتن، به الگو نزدیک‏تر و با او هماهنگ‏تر سازد.
گاهی نیز این علاقه‏مندی به جایی می‏رسد که جوان، بدی‏ها و زشتی‏های فرد الگو را نمی‏بیند و او را از هرگونه عیب و نقص، پاک می‏پندارد. حضرت علی علیه‏السلام فرمود: «چشم انسان علاقه‏مند از دیدن عیب‏های محبوب خویش نابیناست و گوشش در شنیدن زشتی‏های وی ناشنواست».
الگو قرار دادن افراد ناشایست که نقشی در کمال و موفقیت انسان ندارند، جوان را از شکوفا شدن استعدادهایش بازمی‏دارد و جوان بر اثر شبیه‏سازی خویش با الگوهای نامناسب، اخلاق آنان را نیز در خود جلوه‏گر می‏سازد. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام می‏فرماید: «بی‏خردی است که از هر صدایی پیروی کنی و با هر بادی به سمتی حرکت کنی».
بنابراین، شناختن حدود و منزلت الگوها و ضد الگوها ضروری است تا قدرت و شهرت و موقعیت، یگانه معیار الگوسازی نشود. برای این کار، جوان باید با پندها و رفتار اسوه‏های متعالی دین هماهنگ شود تا هیچ‏گاه از شخصیت اسلامی و اعتقادی خود دور نگردد. از نظر آموزه‏های دینی و اسلامی، هدف اصلی تقلید و پیروی از الگوها، دست‏یابی به حق و حقیقت از راه رشد فکری و معرفتی است و این امر، تنها در سایه پیروی از الگوهای شایسته امکان‏پذیر است، چنان‏که خداوند در قرآن کریم تذکر می‏دهد: «آیا آن که مردم را به حق رهبری می‏کند، سزاوار پیروی است یا آن که هدایت نمی‏کند، مگر آنکه خود هدایت شود.» حضرت موسی علیه‏السلام ، هدف خود را از پیروی خضر علیه‏السلام ، بهره‏مند شدن از آموزش همراه با رشد و تعالی ذکر می‏کند. امام صادق علیه‏السلام نیز انسان را از اینکه بدون دلیل محکم، الگویی را انتخاب و او را در همه گفته‏ها و کردارش، تأیید و تصدیق کند، برحذر می‏دارد.

پیام متن:

1.جوان به دنبال الگو و اسوه‏ای است تا رفتار و منش خود را با او هماهنگ کند. بنابراین، باید در انتخاب الگو بسیار دقت کرد.
2.الگو قرار دادن افراد ناشایست سبب دوری جوان از خودشناسی و بازماندن او از کشف استعدادهایش می‏شود.

رسانه‏های جمعی

امروزه رسانه‏های جمعی در شکل‏دهی شخصیت و فرهنگ افراد جامعه نقش برجسته‏ای برعهده دارند؛ زیرا بیشتر مردم جامعه به ویژه جوانان، وقت زیادی را برای خواندن مجله و روزنامه یا تماشای برنامه‏های تلویزیونی و رفتن به سینما می‏گذرانند. بنابراین، چگونگی عملکرد این وسایل ارتباط جمعی در بازتاب باورها و ارزش‏های پذیرفته شده افراد جامعه، در روی آوردن مردم به آنها یا انحراف از آنها بسیار اثرگذار است. بدین‏جهت، امام خمینی رحمه‏الله به دست اندرکاران صدا و سیما سفارش می‏کرد:
دستگاه تلویزیون یا رادیو باید آموزنده باشد. باید به جوان‏های ما قدرت بدهد و آنها را نیرومند کند. از راه سمع و بصر بهتر می‏شود آنها را تربیت کرد؛ برای اینکه همه گوش می‏کنند و جوان‏ها هم گوش می‏کنند.
رسانه‏ها با توجه به توان‏مندی‏های خود، گاه می‏توانند یکی از عوامل مهم دگرگونی ارزش‏ها و باورها باشند. در برنامه هایی که ارزش‏های مادی، ثروت، نابرابری، سودجویی و تجمل‏گرایی، به عنوان ارزش‏های مثبت معرفی می‏شوند و در مقابل، ارزش‏های معنوی و مذهبی پیرو ارزش‏های مادی هستند، چه گونه می‏توان از نوجوان و جوان انتظار داشت به باورها و ارزش‏های دینی خود پای‏بند باشد؟ ازاین‏رو، صاحبان رسانه هرگز نباید بنا بر خواسته‏های شخصی خود عمل کنند، بلکه باید با در پیش‏گرفتن راهی درست، جامعه را به جاده سلامت و رستگاری رهنمون شوند. امام خمینی رحمه‏الله درباره رسالت رسانه می‏فرماید:
این دستگاه‏ها، دستگاه‏های تربیتی است. بایدتمام اقشار جامعه با این دستگاه‏ها تربیت بشوند. یک دانشگاه عمومی است؛ دانشگاهی که در تمام سطح کشور گسترده است.

پیام متن:

1.رسانه‏های گروهی در جایگاه یکی از عوامل اصلی شکل‏دهی شخصیت و فرهنگ مردم، باید در جهت باورها و ارزش‏های دینی مردم جامعه گام بردارند.
2.همخوان نبودن ارزش‏های پذیرفته شده مردم با ارزش‏های ترویجی رسانه‏های گروهی، سردرگرمی و تزلزل شخصیتی جوان و نوجوان را موجب می‏شود.
منبع: ماهنامه طوبی
يکشنبه 11/12/1387 - 12:57
بیماری ها
تهیه کننده : ناصر مکاری
منبع : راسخون
موز در صورت رسیده بودن عطری مطبوع دارد - خوش طعم و شیرین است و دارای ویتامین آ , ب و ث و هشتاد درصد قند می باشد و نیز دارای آهن و فسفر و پتاس و سدیم می باشد ولی قند آن خوب نیست و مبتلایان به یبوست نیز نباید آن را مصرف كنند- موز یك میوه خون ساز است برای چاق شدن می توانید از موز استفاده كنید و اگر مبتلا به شوره ی سر هستید می توانید موز را انتخاب كنید . در پوست آن خواص بسیاری نهفته است . خاكستر آن برای بند آوردن خونریزی مفید است . میوه آن نرم و بسیار مغزی است و قدرت غذای آن از غذای سیب زمینی بیشتر است . موزدارای فلزاتی مانند آهن , فسفر , منیزی , پتاسیم , سدیم و روی است ولی از نطر چربی چون كلسیم , سلولز و . . . فقیر است .
افرادی كه مبتلا به بیماری آلبومین هستند می توانند موز را همراه غذای مناسب دیگر میل نمایند . و چون فاقد مواد سفیده ای(آلبومین) است برای آن ها مفید می باشد و افرادی كه مبتلا به بیماری مرض قند هستند بهتر است از موز استفاده نكنند . بیشتر افراد از خوردن موز حساسیت دارند . و زبان آن ها ورم و جوش می زند به این اشخاص توصیه می شود كه پس از خوردن موز بلافاصله یك میوه ی ترش , آب میوه میل نمایند . موز یكی از میوه های مفید و خون ساز است و باعث زیبایی چهره می شود ..
كسی كه بخواهد چاق شود موز بخورد .
موز گیاهی است علفی كه مانند درختچه است . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا 2 متر می رسد . گلهای آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .
موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت می شده است . در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی قاره آمریكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت می شود .
موز را هنگامیكه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .
موز انواع مختلف دارد یك نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است كه مزه شیرینی دارد .
در كشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در كشورهای آمریكای لاتین موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك می كنند
هنگامیكه موز انتخاب می كنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .
در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین ، نوروپی تفرین ، دوپامین و كاته چولامین وجود دارد .

خواص داروئی:

موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می کند . موز انرژی زیادی درد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص مسن می باشد.
بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.
موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است.
موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند.
موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.
موز درمان زخم معده و روده می باشد.
گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.
شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی است.
جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.
ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.
ریشه موز دفع کننده کرم معده است.
موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.
موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.
برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.
موز مدر است.
موز بعلت درا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط کنند.
موز به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند کمک می کند همچنین خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول می باشد. ماده معجزه آسا موجود که در موز سیستم گردش خون را تنظیم می کند پتاسیم است. به عنوان مثال در مطالعه 859 نفر مرد و زن که به وسیله دانشگاه Sandiago کالیفرنیا و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شد تحقیقات نشان داد که افرادی که روزانه از غذایی که دارای پتاسیم بالایی هستند استفده می کنند مثل موز 40% کمتر خطر ابتلا به حمله قلبی را دارند .
تحقیق دیگری نشان داد که کسانی که به طور روزانه به جیره غذایی خود پتاسیم اضافه می کنند ضمن اینکه از حملات قلبی جلوگیری می شود. بلکه باعث کاهش خون نیز می گردد.
اثر پتاسیم خیلی قوی است دانشمندان می گویند افزودن پتاسیم به غذای روزانه افراد باعث پایین آمدن فشار خون می شود و وقتی که پتاسیم را از جیره غذایی حذف می نمایند فشار خون بالا می رود.
تحقیقاتی که در دانشگاه Temple فیلا دلفیا انجام شد نشان می دهد که حذف پتاسیم از غذای 12 نفر که فشار خون بالاتر داشتند بعد از 10 روز فشار خونشان بالاتر رفته است. چه مقدار پتاسیم باید به غذا افزود ؟ بررسی که در دانشگاه Naples ایتالیا انجام شده نشان می دهد که 81 % افرادی که فشار خون بالایی دارند اگر از 3 الی 6 جیره غذایی که پتاسیم بالا دارند مثل موز استفاده کنند میزان دارو درمانی آنها به نصف و در بعضی ها کاملا قطع گردیده است.

درمان طبیعی زخم معده

تحقیقات نشان می دهد که اثر موز بر روی زخم بیشتر از داروهای گران قیمت است که به وسیله پزشک تجویز
می شود.بررسی های آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات نشان می دهد که موز یک ماده حفاظت کننده می باشد. هر چند تحقیقات کاملتری لازم می باشد تا به عمل یک تکه موز در سیستم هاضمه پی برد. تحقیقات انجام شده در کالج Kastuba هند نشان می دهد که عامل شیمیایی موجود در موز به نام Protease Inhibitor واقعا باکتری عامل اولسر را متوقف می کند. محققین دیگر در دانشگاه New England در استرالیا نشان می دهد که موز از برگشت اولسر جلوگیری می نماید همان طوری که داروهای گران قیمت این کار را انجام می دهد عوارض جانبی نیز ندارد.
رمز این تحقیقات این بود که این موزها کاملا رسیده و قهوه ای بودند در این مرحله موز ماده ای تولید می کند که همان لایه پوششی تولید شده در معده است که بر اثر اسید معده کاهش پیدا می کند.
در طول این مدت محققین اثرات درمانی دیگر موز را نیز دنبال نموده اند. در تحقیقی که بر روی حیوانات در دانشگاه Kerala در هند انجام شد معلوم گردید که موز نرسیده خشک شده سطح LDL کلستورل را کاهش می دهد که این نوع کلسترول نوع مضر کلسترول می باشد که باعث انسداد رگها می شود و از تغییرات شیمیایی بین عضلات قلب که خود می تواند عامل بیماری Cardio Vascular گردد جلوگیری کند. تحقیق دیگری در New Dehli نشان می دهد که پودر موز خشک شده می تواند درد را کاهش دهد.

مضرات :

مضرات خاصی گفته نشده است .
يکشنبه 11/12/1387 - 12:55
بیماری ها
تهیه کننده : ناصر مکاری
منبع : راسخون

خواص دارویی :

در هویج یك نوع انسولین گیاهی وجود دارد كه اثر كم كننده قند خون را دارا می باشد بنابراین این عقیده قدیمی كه هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست كاملا غلط است وبیماران قند می توانند به مقدار كم از این گیاه استفاده كنند .
هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یكی از مهمترین و مفیدترین برای بدن می باشد خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد.
مصرف هویج در برطرف كردن بیماریهای آب آوردن انساج بدن ، عدم دفع ادرار ،‌تحریك مجاری هضم و تنفسی ، سرفه های مقاوم ، آسم ،‌اخلاط خونی و دفع كرم اثر معجزه آسائی دارد
از هویج می توان در مورد زیر استفاده كرد
1)برای برطرف كردن یبوست یك كیلو هویج را رنده كنید و در مقدری آب دو ساعت بجوشانید تا مانند ژله در آید صبح ناشتا چند قاشق بخورید
2)سوپ هویج برای كودكان شیر خوار كه معده حساس دارند : ابتدا 200 گرم هویج رنده شده را در دیگ بریزید و روی آن یك لیتر آب اضافه كنید و بجوشانید تا كاملا هویج ها لهش ود . سپس آنرا صاف كرده و به نسبت مساوی باشیر مخلوط كرده و در شیشه شیر بچه ریخته و به او بدهید .
3)تخم هویج را به مقدر یك قاشق غذا خوری در یك لیوان آب جوش ریخته و آنرا بمدت 5 دقیقه دم كنید . این دم كرده اثر نیروی دهنده، اشتها آور ف مدر ، زیاد كننده شیر خانم های شیر ده و اثر قاعده آور درد
4)برگ هویج را با آب بجوشانید این جوشانده را غرغره كنید برای آبسه مخاط دندان و دهان موثر است بعلاوه می توان برای رفع ترك و خراش پوست استفاده كرد
5)هنگامیكه كودك شروع به دندان درآوردن می كند یك قطعه هویج باریك را برای دندان زدن به او بدهید .
6)آب هویج را اگر روی صورت بكشید باعث روشن شدن و جلوه پوست صورت می شود .
7)اگر بخواهید لاغر شوید همه روزه با غذا هویج خام بخورید
8)اگر می خواهید چاق شوید بعنوان صبحانه باید آب هویج بخورید
9)هویج وییاز را با هم بجوشانید و به آن آب لیمو اضافه كنید داروی موثری برای درمان بیماریهای عصبی ،‌امراض كلیوی و همچنین جوان كننده پوست می باشد
10)خوردن هویج برای بیماریهای بواسیر موثر است
11)برای خارج كردن سنگ كیسه صفرا هویج اثر معجزه آسا درد
12)خوردن هویچ جوشهای صورت را درمان می كند
13)برای تقویت قوای جنسی و تحریك كبد و روده ها هویج داروی موثری است
14)در فرانسه بیمارستان معروفی وجود دارد كه برای درمان بیماریهای كبدی فقط از سوپ هویج استفاده می كنند و دستور تهیه این سوپ بشرح زیر است
حدود 750گرم هویج را رنده كنید و آنرا در ظرفی كه مقدری آب نمك درد بریزید سپس بان یك قاشق چایخوری جوش شیرین و یك قشلق سوپخوری كره اضافه كنید آنرا بجوش آورده و با آتش ملایم بپزید تا آب بخارشود و هر روز یك بشقاب از آن را میل كنید
15)هویج اعمال روده ها را منظم می كند و كمبود الیاف غذاهای گوشتی را جبران می كند بنابراین آنهایی كه گوشت زیاد مصرف می كنند حتما باید هویج بخورند تا مشكل یبوست نداشته باشند .
16)برای برطرف كردن اسهال بچه ها بهترین دارو سوپ هویج است . برای این منظور باید 500 گرم هویج را رنده كرده و آنرا در یك لیتر آب بجوشانید تا آنكه هویج كاملا پخته و نرم شود سپس آنرا در آسیاب برقی ریخته تا آنكه بصورت شربت در آید بعد بآن آّ اضافه كرده تا آنكه حجم آن یك لیتر شود .
برای بچه هایی كه معده حساس دارند سوپ هویج بهترین دارو است بدین ترتیب كه می توان یك یا دو بار در روز بجای شیر به بچه سوپ هویج داد حتی برای بچه هایی كه كمتر از سه ماه دارند می توان بطور متناوب سوپ هویج به طفل داد یعنی یك وعده شیر و یك وعده سوپ هویج و بعد از سه ماهگی این روش تبدیل به یك وعده سوپ و دو وعده شیر می شود .
17)آب هیج در صبح ناشتا مواد سمی را از خون خارج می كند
18)اگر آسم یا گرفتگی صدا درید آب هویج بخورید
19)خانم هایی كه پوست حساس دارند حتما باید پوست صورت و رگدن خود را با آّب هویج پاك كنند
20)دم كرده تخم هویج و یا جویدن تخم هویج گاز معده را خارج كرده و فعالیت روده ها را زیاد می كند

طرز استفاده :

هویج را نباید هیچگاه پوست كند زیرا مواد مغذی و ویتامین های خود را از دست می دهد بلكه باید آنرا با برس شست و مصرف كرد.

● مضرات :

البته با تمام خواص زیادی كه هویج دارد مصرف آن نباید زیاده روی كرد دیده شده آنهائیكه هویج زیاد مصرف می كنند رنگ پوست و چشم آنها زرد می شود كه البته خطری ندارد چون اگر چند روز هویج مصرف نكنند دوباره پوست و چشم به رنگ طبیعی خود برمی گرد
يکشنبه 11/12/1387 - 12:52
بیماری ها
نوشیدن چای خطر ابتلا به سكته مغزی را كاهش می دهد.
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو كانادا، پژوهشگران در دانشگاه كالیفرنیا با بررسی حدود دویست هزار نفر اعلام كردند: افرادی كه روزانه سه فنجان چای می نوشند بیست و یك درصد كمتر از افرادی كه چای نمی نوشند با خطر سكته مغزی روبرو هستند.
 پژوهشگران پیش از این سودمندی مصرف چای را در پیشگیری از ابتلا به دیابت و آلزایمر مطرح كرده بودند.
يکشنبه 11/12/1387 - 12:48
بیماری ها
شما هرچه قدر هم که آرام و خونسرد باشید ممکن است درطول روز به دلایل مختلفی مانند ماندن در ترافیک وشلوغی، کارهای ناتمامی که باید تا پایان روز به انجام برسانید دچاراسترس شوید.
آسان‌ترین و در دسترس‌ترین راهی که پژوهشگران برای کاهش استرس به افراد توصیه می‌کنند نوشیدن چای به طور منظم درطول شبانه روز است.
پژوهشگران دانشگاه کالج لندن در بررسی‌های اخیر خود روی مزایای مصرف چای دریافته‌اند که در بدن مردانی که روزانه چهار نوبت و به مدت شش هفته چای سیاه نوشیده‌اند میزان هورمون استرس بسیار کمتر از گروهی است که از این نوشیدنی مصرف نکرده بودند.
به گفته پژوهشگران هورمون استرس کورتیزول نام دارد و در صورتی که ترشح آن از حد طبیعی افزایش یابد عواقب نامطلوبی برای جسم و روان انسان می‌تواند داشته باشد.
نتایج تحقیق اخیر در مجله «سایکوفارماکولوژی» منتشر شده است.
این پژوهش همچنین نشان داد: افرادی که پس از انجام یک کار استرس زا چای می‌نوشند، بیشتر احساس آرامش بدست می‌آورند.
دکتر اندرو استپتو رییس و محقق دپارتمان اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در دانشگاه کالج لندن در این باره اظهار داشت: یافته اخیر در بسیاری از مواد پزشکی می‌تواند تاثیر مثبت و کارآمد داشته باشد.
وی افزود: تسکین تنش و استرس پس از تجربه یک کار یا حادثه پر استرس اگر به کندی صورت گیرد می‌تواند خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی را در پی داشته باشد.
تحقیقات نشان می‌دهد که چای تاثیر قابل توجهی در بازگرداندن میزان هورمون کورتیزول به حد طبیعی دارد.
در این پژوهش تاثیر سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار در کنار چای سیاه مورد بررسی قرار گرفت اما در پایان بررسی‌ها معلوم شد؛ افرادی که چای سیاه مصرف کرده بودند پس از یک کار پرتنش 47 درصد کاهش کورتیزول داشتند در حالی که این رقم در بین گروه‌هایی که از نوشیدنی‌های دیگر مصرف کرده بودند 27 درصد بود.
يکشنبه 11/12/1387 - 12:46
بیماری ها

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد مادران شاغل كه روابط زناشویی پایداری دارند سالم‌ترین زنان هستند و زنان خانه‌دار بیشتر از همه در معرض چاق شدن هستند، كارشناسان در این مطالعه 1200زن 15 تا 45 ساله را مورد مطالعه قرار دادند.
در این مطالعه دیده شد 23 درصد زنانی كه چند نقش بر عهده داشتند چاق بودند كه این رقم با چاقی 38 درصدی زنانی كه مدت زمان طولانی را در خانه سپری می‌كردند، قابل مقایسه است.
محققان اطلاعات مربوط به زنانی را كه در “مطالعه ملی بهداشت و توسعه شورای تحقیقات پزشكی” شركت كرده بودند، بررسی كردند.
در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه‌هایی كه در آنها اطلاعاتی درباره سابقه اشتغال، وضع تاهل و تعداد فرزندان از حدود 25 سالگی در هر دهه عمر پرسیده شده بود، سلامت زنان را سنین 24 و 54 سالگی ارزیابی ارزیابی كردند.
وزن و قد این افراد نیز در فواصل منظم اندازه‌گیری شد.
تحلیل این اطلاعات نشان داد احتمال بیمار شدن در زنانی كه در سن 54 سالگی همسر،مادر و شاغل بودند بسیار كمتر از زنانی است كه هیچ یك از این سه نقش را بر عهده نداشتند.
این در حالی است كه بیشترین احتمال بیماری و افت سلامتی در زنانی مشاهده شد كه در تمامی مدت زندگی خود و یا قسمت اعظم آن خانه دار بودند پس از آن مادران تنها و زنان بدون بچه قرار داشتند.
همچنین در این مطالعه دیده شد 38 درصد زنانی كه مدت طولانی خانه‌دار بودند چاق هستند این رقم با چاقی 23 درصدی در مادران شاغل كه از روابط زناشویی پایداری برخوردار بودند، قابل مقایسه است
همچنین دیده شد زنان خانه دار سریعتر چاق می‌شوند.
این محققان به سرپرستی دكتر “آن مكمون” از بخش اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشگاه یونیورسیتی كالج لندن گفتند این نتایج نتیجه بر عهده گرفتن چند نقش در زندگی زنان است نه علت آن.
مكمون گفت: این مطالعه نشان می‌دهد احتمالا باید از زنان حمایت كنیم تا بتوانند بخشی از بازار كار باشند و هم زمان به وظایف مادری خود نیز برسند.
وی افزود: این مطالعه نشان می‌دهد زنانی كه اشتغال را با وظایف مادری و همسری در زندگی تلفیق می‌كنند، سالم‌ترند.
این محقق گفت: احتمال افزایش وزن در زنان خانه‌دار بیشتر است زیرا این افراد تحرك كمتری دارند و مقدار غذای بیشتری مصرف می‌كنند كه این امر احتمالا ناشی از آشپزی در خانه و خوردن باقی مانده غذای كودكان است.


منبع: اولین خبر

يکشنبه 11/12/1387 - 12:44
بیماری ها
نویسنده:دکتر کیانوش انصاری گیلانی

 
از هر پنج زن، یکی کم خون است. بنابر آخرین آمار منتشر شده، فقر آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای در سراسر جهان (حتی در کشورهای پیشرفته) است. از کم خونی فقر آهن حرف های زیادی شنیده اید، اما اجازه دهید تا این بار با چند خبر تازه آغاز کنیم .
کم خونی فقر آهن یک نفر از هر پنج نفر خانم را گرفتار می کند و در میان خانم های باردار، این رقم به یک نفر از هر دو نفر می رسد. به عبارت ساده تر نیمی ازافراد باردار، دچار کم خونی فقر آهن هستند.
شایع ترین علت این نوع کم خونی در کودکان، کمبود آهن در رژیم غذایی است.

مصرف ویتامین C موجب افزایش جذب آهن می شود.

امروزه تشخیص و تعیین علت ایجاد کم خونی فقر آهن در فرد بیمار، یکی از پایه های اصلی درمان است، چرا که بدون مشخص شدن علت، بیماری تنها به صورت علامتی و برای کوتاه مدت درمان می شود و به دنبال قطع درمان، دوباره کم خونی ظاهر می شود. به خصوص در افراد مسن، تعیین نکردن علت بروز، ممکن است به قیمت پنهان ماندن یک بدخیمی و پیشرفت بی صدای آن تمام شود.
پیگیری بیمار پس از شروع درمان، یکی دیگر از باید ها در این بیماری است. امروزه با شروع درمان به بیمار توضیح می دهند که انجام تست های آزمایشگاهی بعدی (به هر تعداد که نیاز باشد) الزامی است. به این ترتیب، احتمال درمان ناکافی با رها کردن ادامه درمان، تا حدود زیادی از بین می رود. به همین دلیل امروزه به این توصیه ی مختصر از سوی تیم درمانی، اهمیت زیادی داده می شود.

کم خونی فقر آهن

کم خونی فقر آهن زمانی رخ می دهد که آهن به مقدار کافی در بدن موجود نباشد. آهن ماده ای است که بدن ما برای ساختن بخشی از گلبول های قرمز خون(هموگلوبین) به آن نیازمند است.
این بخش از گلبول های قرمز، وظیفه نقل و انتقال اکسیژن را از ریه ها به تمامی سلول ها و بافت های بدن بر عهده دارند.
کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است و به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد، خصوصا که درمان آن ساده است. ولی درمان نشدن این اختلال عوارض زیادی را در بر دارد.

چه کسانی و چرا؟

این اختلال در میان خانم ها به طور قابل توجهی شایع تر از آقایان است. حدود 20 درصد از خانم ها در کشورهای غربی به این بیماری مبتلا هستند، در حالی که این رقم در آقایان 3 درصد است.
در بین خانم ها، افراد باردار در معرض خطر بیشتری هستند که علت آن، افزایش نیاز به آهن جهت برطرف کردن نیازهای جنین برای رشد است. مقدار نیاز در خانم های باردار طی سه ماهه دوم و سوم بارداری به حدی افزایش می یابد که یا باید غذاهای مصرفی آنها محتوی آهن زیادی باشد یا قرص آهن مصرف کنند.
شیرخواران، کودکان و نوجوانان به علت رشد سریع و مصرف ناکافی از غذاهای حاوی آهن، در معرض خطر کمبود آهن در بدن هستند.
در خانم های جوان و بالغ که دوره های خون ریزی ماهیانه دارند، نیز نیاز به آهن افزایش می یابد.
مصرف مولتی ویتامین های حاوی آهن تحت نظر پزشک، برای تمام گروه های در معرض شامل نوجوانان، خانم های باردار و افرادی که به طور منظم خون اهدا می کنند، توصیه می شود.

علایم کم خونی فقر آهن

خصوصیات کلی در این نوع کم خونی عبارت است از: رنگ پریدگی، زود خسته شدن به دنبال فعالیت های روزمره و احساس ضعف.
از آنجا که این علایم به آهستگی شکل می گیرند، فرد به آنها عادت می کند و به همین دلیل چه بسا تا مدت ها برای پیگیری علت ضعف و خستگی خود به پزشک مراجعه نکند یا آن را به حساب مسائل دیگری بگذارد.
با پیشرفت کم خونی فقر آهن علایم دیگری نیز ظاهر می شود، از جمله یبوست ، وزوز گوش ، تپش قلب (به خصوص پس از فعالیت مختصر)، غش کردن یا احساس سرگیجه ، افسردگی ، کوتاه شدن نفس، تحریک پذیری (به طوری که فرد خیلی زود عصبانی می شود)، کاهش اشتها و سردرد (به خصوص در ناحیه پیشانی).
بیشتر اوقات از روی نوع علایم نمی توان میزان کمبود آهن را تخمین زد، ولی برخی علایم کمبود، شدید هستند. به عنوان مثال: ناخن ها حالت قاشقی پیدا می کنند یا زخم هایی در دهان ایجاد می شود. علامت مهم دیگر، «پیکا» یا «هرزه خواری» نام دارد. این اختلال به معنی تمایل و ولع برای خوردن موادی است که جزو مواد غذایی طبقه بندی نمی شوند؛ مثل خاک، گل، برنج خام و
...
همان طور که ملاحظه می کنید، این مواد خوراکی نیستند ولی بیمار ممکن است با لذت این مواد را مصرف کند. متاسفانه این مواد، کم خونی فقر آهن را تشدید می کنند و وضعیت بیماری روز به روز بدتر می شود.
منبع: سایت هسته پژوهشی زنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
يکشنبه 11/12/1387 - 12:31
دانستنی های علمی
آینده جایی است که اتفاق‌ها خواهند افتاد. می‌شنوم که گریه می‌کنی، آینده جایی است که تو ممکن است موفق، شاد، پولدار، زیبا، مشهور، مشغول به کار، و غرق در بهترین‌ها شوی. اینها نقشه یا رویا یا چیزهای دیگر هستند، اما دوباره باید بگویم که زمان حال جایی است که تو واقعاً در آن هستی و رویایی هم در كار نیست !

این لحظه، همان زمانی است که از ابتدای زندگی تا به حال منتظر آن بوده ای

این لحظه، همان زمانی است که بدون در نظر گرفتن هیچ چیزی باید قدر آن را بدانی. مشتاق بودن واقعاً شیرین‌ترین چیزهاست. داشتن رویا مانند برلیان می‌درخشد. قدر این لحظات را بدان و به هیچ‌کس هم درباره آن حرفی نزن و اجازه نده که دیگران درباره‌اش برایت اظهار عقیده کنند.

از زنده بودن خود لذت ببر و از اینکه قدرت و توانایی آرزو داشتن را داری، استفاده کن. نباید پا روی پا بیاندازی و نفس‌های عمیق بکشی، خوب است که هراز گاهی به خودت سری بزنی و بیاندیشی. شاکر باشی که زنده هستی و به زندگی‌ات نگاهی بیاندازی. نمی‌توانیم همه شادی‌های آینده را در آینده به دنبالش بگردیم.

از آرزو داشتن و مشتاق بودن، لذت ببر

یعنی که فکر کنی اگر پولدارتر بودم، جوان‌تر، سالم‌تر، عاشق‌تر، وابستگی کمتر، کار بهتر، فرزندان بهتر، ماشین بهتر، لاغرتر، بلندتر، موی بیشتر، دندان‌های بهتر، لباس‌های بهتر داشتم ... این لیست پایان ناپذیر است. اگر فقط این یا آن عوض می‌شد همه چیز کامل می‌شد. این‌طور نیست؟ در جواب باید بگویم که متاسفانه این‌طور نیست.

این‌جوری جوابی نمی‌گیری. وقتی که این و آن هم عوض شوند، چیز دیگری پیش می‌آید. برای مثال، وقتی ناگهان خود را بهتر و بهتر ببینی، تازه آن موقع به دنبال مثلا پول بیشتر خواهی بود. آن موقع است که دوباره به دنبال چیزهای جدید دیگر برای خوشحال شدن خواهی بود. در این لحظه زندگی کردن به این معنا نیست که مسئولیت‌ها و وظایف خود را کنار بگذاری، نه، اینطور نیست.

لاغرتر، بهتر، پولدارتر و بزرگ‌تر شدن را فراموش کنید. قدردان آنچه که هم اكنون دارید و همین الان از آن بهره مند هستید باشید. کلید خوشبختی در اینجاست. به اینکه فقط به آنچه که هستید راضی باشید، همیشه کافی نیست. اما اینها به جای خود با آنچه واقعاً هستید شاد باشید، زیرا که حقیقت محض همان است.

من واقعی تو، همان من امروز توست

من آینده هنوز به دنیا نیامده و ممکن است به دنیا هم نیاید. پس جوهر امروز من واقعی، قابل لمس و استوار است. رویاها عالی هستند، اما واقعیت هم در نوع خود فوق‌العاده است چون تحت هر شرایطی ملموس تر از رویاست.

سعی كنید به شكلی امروزتون رو ترسیم كنید، كه ادامه ی گامهای دیروزی باشه كه با آرزوها و خواست های آینده تون رنگ گرفته، رنگی كه هرگز نشانی از یكنواختی و سكون رو در خودش نخواهد داشت و از بین تمام رنگ های هستی، همواره خوشبختی و سعادت رو واضح تر و دلپذیرتر نمایان خواهد ساخت ...
يکشنبه 11/12/1387 - 12:29
بیماری ها

هپاتیت آ

هپاتیت نوعی التهاب کبدی است که می تواند توسط مشروبات الکلی یا برخی از داروها ایجاد شود، اما معمولا در اثر عفونت ویروسی به وجود می آید.
انواع مختلفی از ویروسها می توانند این بیماری را ایجاد کنند که روش بیماری زایی هرکدام متفاوت است.
نحوه ابتلا به این بیماری ویروس هپاتیت آ (اچ آ وی) یکی از عمومی ترین عوامل عفونتزا در بسیاری از نقاط جهان است و می تواند از طریق خوردن یا آشامیدن غذا ویا آب آلوده نیز سرایت کند. این ویروس در مدفوع یافت شده و در صورت تماس مقدار اندکی از مدفوع فرد مبتلا به هپاتیت آ با دهان فرد دیگر می تواند منتقل شود. این سخن بدان معنی است که ویروس مذکور می تواند از طریق برخی فعالیتهای جنسی نیز انتقال یابد.
رعایت مسایل بهداشت فردی و شستشوی کامل دستها می تواند خطر سرایت این ویروس را به حداقل برساند.
علایم و نشانه ها ممکن است افراد بدون داشتن هیچ گونه علامتی، ناقل این بیماری به دیگران باشند.
برخی از علایمی که ممکن است بروز کند عبارت است از:
* داشتن کسالتی شبیه به سرماخوردگی مختصر و متوسط
* تهوع و استفراغ
* اسهال
* بی اشتهایی
* کاهش وزن
* زردی یا یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشمها، زرد تیره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع)
* خارش پوست برخی از افراد هم ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند.
آزمایشهای طبی برای تشخیص بیماری با انجام آزمایشهای خون پزشک می تواند وجود بیماری هپاتیت آ را تشخیص دهد. وی برای کشف عامل عفونت از شما سوالاتی نیز خواهد پرسید.

مثبت بودن نتیجه آزمایش خون به چه معناست؟

مثبت بودن نتیجه آزمایش خون می تواند معانی زیر را داشته باشد:

عفونت سابق:

این بدان معنی است که شما قبلا در معرض ویروس هپاتیت آ قرار داشته و بدنتان آنرا از میان برده است. به این ترتیب بدنتان دارای ایمنی طبیعی دربرابر ابتلای مجدد به این بیماری است.

عفونت فعلی:

هنگامی که علایم بیماری هپاتیت آ در فردی ظاهر می شود احتمال آنکه در هفته های پیش از آن، ویروس این بیماری به دیگران نیز سرایت کرده باشد وجود دارد.
بنابراین پزشک برای جلوگیری از ابتلای دیگران به این بیماری پرسشهایی از شما خواهد پرسید. در صورتیکه این ویروس به دیگران هم منتقل شده باشد، پزشک برای کاستن از شدت علایم بیماری برای آنها آمپول تجویز می کند.
بسیاری از نشانه های بیماری هپاتیت آ پس از گذشت چند هفته برطرف می شود، اگرچه برخی از افراد ممکن است تا ماهها بعد احساس خستگی در خود حس کنند. به احتمال کم، امکان بروز آسیب های مزمن به کبد وجود دارد.
منفی بودن نتیجه آزمایش خون به چه معناست؟ این نتیجه به این معنی است که شما تاکنون در معرض این ویروس نبوده و بالتبع از ایمنی در برابر آن برخوردار نیستید. چنانچه در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشید پزشک به شما توصیه می کند که خود را در برابر آن واکسینه نمایید.
تشخیص و درمان عفونت هپاتیت آ معمولا شدید نیست اما گاهی باعث التهابات شدید کبدی می شود که سبب بستری شدن فرد در بیمارستان می شود.
واکسیناسیون با تزریق واکسن هپاتیت آ در بازو می توان به مدت یکسال دربرابر این بیماری ایمن شد. تزریق آمپول ثانوی در مدت ۶ تا ۱۲ ماه بعد می تواند تا ۱۲ سال در برابر این بیماری ایمنی ایجاد کند. غالبا ایمن سازی در برابر این بیماری در مورد افرادی انجام می شود که قصد مسافرت به کشورهای آلوده از نظر هپاتیت آ را دارند. چنانچه اخیرا در معرض تماس با ویروس این بیماری قرار گرفته اید می توانید برای جلوگیری از پیشرفت آن خود را واکسینه نمایید.
مصرف مشروبات الکلی برای مبتلایان به بیماری هپاتیت آ فوق العاده خطرناک است. پزشک به شما توصیه های تغذیه ای مناسب و پیشگیریهای لازم برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران را خاطر نشان خواهد کرد.

هپاتیت ب

هپاتیت نوعی التهاب کبدی است که می تواند توسط مشروبات الکلی یا برخی از داروها ایجاد شود، اما معمولا در اثر عفونت ویروسی به وجود می آید.
انواع مختلفی از ویروسها می توانند این بیماری را ایجاد کنند که روش بیماری زایی هرکدام متفاوت است.
نحوه ابتلا به این بیماری ویروس هپاتیت ب (اچ بی وی) که بسیار مسری است، شیوع زیادی در سرتاسر نقاط جهان دارد.

روشهای سرایت این ویروس عبارت است از:


* استفاده مشترک از سرنگ یا دیگر لوازم تزریقی با فرد آلوده
* استفاده از وسایل غیر استریل برای خالکوبی، حجامت یا طب سوزنی
* سرایت از مادر به کودک که عمدتا هنگام تولد رخ می دهد. واکسینه کردن کودک هنگام تولد از سرایت هپاتیت ب به وی جلوگیری می کند.
*تزریق خون آلوده به این ویروس (در انگلستان تمامی خونهای تزریقی از نظر وجود این ویروس تحت آزمایش قرار می گیرد).
علایم و نشانه ها گاهی ممکن است هیچ نوع نشانه ای از این بیماری در فردی ظاهر نشده اما با این وجود وی ناقل ویروس آن به دیگران باشد.
علایمی که ممکن است این بیماری از خود نشان دهد عبارتند از:
* داشتن کسالتی شبیه به سرماخوردگی مختصر و متوسط
* تهوع و استفراغ
* اسهال
* بی اشتهایی
* کاهش وزن
* زردی یا یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشمها، زرد تیره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع)
* خارش پوست برخی از افراد هم ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند.
بسیاری از افراد بالغی که دچار ویروس هپاتیت ب می شوند کاملا بهبود یافته و تا آخر عمر در برابر آن ایمن می شوند. بین ۲% تا ۱۰ % از این دسته از افراد ناقل مزمن این بیماری می شوند، این بدان معنی است که آنها ویروس این بیماری را به دیگران منتقل خواهند کرد و کبدشان نیز ممکن است دچار آسیبهای مزمن شود.
چنانچه کودکان به ویژه نوزادان دچار این بیماری شوند احتمال آنکه ناقل مزمن آن شوند زیاد است.
اگر شخصی چند سال مبتلا به ویروس هپاتیت ب باشد ممکن است دچار عوارض زیر شود:
* هپاتیت مزمن
* التهاب کبد
* سرطان کبد
آزمایشهای طبی برای تشخیص بیماری با انجام آزمایشهای خون پزشک می تواند وجود بیماری هپاتیت ب را تشخیص دهد. وی برای کشف عامل عفونت از شما سوالاتی نیز خواهد پرسید.

مثبت بودن نتیجه آزمایش خون به چه معناست؟

u۱۶۰۵ مثبت بودن نتیجه آزمایش خون می تواند معانی زیر را داشته باشد:

عفونت سابق:

این بدان معنی است که شما قبلا در معرض ویروس هپاتیت ب قرار داشته و بدنتان آنرا از میان برده است. به این ترتیب بدنتان دارای ایمنی طبیعی دربرابر ابتلای مجدد به این بیماری است.

عفونت فعلی:

این به معنی آن است که شما حامل ویروس هپاتیت ب بوده و می توانید آن را به دیگران سرایت دهید. همچنین شما در معرض خطر بیماری کبدی مزمن قرار داشته و بهتر است برای انجام دیگر معاینات به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید.
از نتیجه مثبت آزمایش می توان با انجام آزمایشهای دیگر و مراجعه به متخصص مطمئن شد. برای تشخیص میزان تاثیرگذاری هپاتیت ب بر روی کبد و تجویز بهترین روش درمان، ممکن است نیاز به برداشتن نمونه کوچکی از بافت کبد باشد (بافت برداری یا بیوپسی کبد).
منفی بودن نتیجه آزمایش خون به چه معناست؟ این نتیجه نشان می دهد که شما تاکنون در معرض این ویروس نبوده و بالتبع از ایمنی در برابر آن برخوردار نیستید. چنانچه در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشید پزشک به شما توصیه می کند که مجددا آزمایش را تکرار کرده و خود را در برابر آن واکسینه نمایید.
تشخیص و درمان چنانچه التهاب کبد شدید نباشد بسیاری از افراد به درمان نیاز پیدا نمی کنند. در صورتیکه نیاز به درمان التهاب کبد داشته باشید برای مداوای کامل به یک مرکز تخصصی معرفی خواهید شد.
واکسیناسیون با سه بار تزریق واکسن هپاتیت ب در زمان ۳ تا ۶ ماه می توان دست کم به مدت پنج سال دربرابر این بیماری ایمن شد.
با اتمام تزریق واکسنها آزمایش خون گرفته شده تا از کارآیی واکسنها اطمینان حاصل شود
آمپول ثانوی در مدت ۶ تا ۱۲ ماه بعد می تواند تا ۱۲ سال در برابر این بیماری ایمنی ایجاد کند. غالبا ایمن سازی در برابر این بیماری در مورد افرادی انجام می شود که قصد مسافرت به کشورهای آلوده از نظر هپاتیت آ را دارند.
چنانچه اخیرا در معرض تماس با ویروس این بیماری قرار گرفته اید می توانید برای جلوگیری از پیشرفت آن خود را واکسینه نمایید. مصرف مشروبات الکلی برای مبتلایان به بیماری هپاتیت آ فوق العاده خطرناک است.
پزشک به شما توصیه های تغذیه ای مناسب و پیشگیریهای لازم برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران را خاطر نشان خواهد کرد.
چنانچه وجود بیماری هپاتیت ب در شما تایید شد توصیه می شود که به طور مداوم آزمایش خون انجام داده و تحت معاینه قرار گیرید.
از مصرف مشروبات الکلی اجتناب نمایید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که غذاهای کم چرب و کم نمک مصرف کنید.
به منظور جلوگیری از سرایت ویروس، برای انجام فعالیتهای جنسی نافذ از کاندوم استفاده کنید. همسرتان در صورت ایمن نبودن در برابر این بیماری باید واکسینه شود.
پزشک به شما توصیه های لازم از قبیل عدم استفاده مشترک از مسواک یا تیغ موتراشی را برای جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران خواهد گفت. همواره باید به خاطر داشت که استفاده از کاندوم هنگام آمیزش جنسی، خطر سرایت بیماریها و عفونتهای مقاربتی را کاهش می دهد.

هپاتیت ث

هپاتیت نوعی التهاب کبدی است که می تواند توسط مشروبات الکلی یا برخی از داروها ایجاد شود، اما معمولا در اثر عفونت ویروسی به وجود می آید.
انواع مختلفی از ویروسها می توانند این بیماری را ایجاد کنند که روش بیماری زایی هرکدام متفاوت است.
نحوه ابتلا به این بیماری روشهای سرایت ویروس هپاتیت ث (اچ سی وی) عبارت است از:
* استفاده مشترک از سرنگ یا دیگر لوازم تزریقی با فرد مبتلا
* استفاده از وسایل غیر استریل برای خالکوبی، حجامت یا طب سوزنی
البته حالت مذکور روش عمده سرایت این بیماری محسوب نمی شود.
* در موارد نادر، سرایت از مادر مبتلا به کودک که عمدتا هنگام تولد رخ می دهد.
واکسینه کردن کودک هنگام تولد از سرایت هپاتیت ب به وی جلوگیری می کند. خطر سرایت آن زمانی که مادر به ویروس ایدز هم مبتلا باشد افزایش می یابد.
*تزریق خون آلوده u۱۵۷۶ به این ویروس (در انگلستان تمامی خونهای تزریقی از نظر وجود این ویروس تحت آزمایش قرار می گیرد).
علایم و نشانه ها گاهی ممکن است هیچ نوع نشانه ای از این بیماری در فردی ظاهر نشده اما با این وجود وی ناقل ویروس آن به دیگران باشد.
علایمی که ممکن است این بیماری از خود نشان دهد عبارتند از:
* داشتن کسالتی شبیه به سرماخوردگی مختصر و متوسط
* تهوع و استفراغ
* اسهال
* بی اشتهایی
* کاهش وزن
* زردی یا یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشمها، زرد تیره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع)
* خارش پوست برخی از افراد هم ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند.
مطالعات نشان می دهد که تنها در ۲۰ % از مبتلایان به هپاتیت ث، ویروس از خون پاک می شود و در حدود ۸۰ % از آنها همچنان باقی مانده و می تواند به دیگران هم سرایت کند.
اگر شخصی چند سال مبتلا به ویروس هپاتیت ث باشد ممکن است دچار عوارض زیر شود:
* هپاتیت مزمن
* التهاب کبد
* سرطان کبد
آزمایشهای طبی برای تشخیص بیماری آزمایشهای طبی برای تشخیص این بیماری از سال ۱۹۸۹ امکان پذیر شده است.
با انجام آزمایشهای خون پزشک می تواند وجود بیماری هپاتیت ث را تشخیص دهد. وی برای کشف عامل عفونت از شما سوالاتی نیز خواهد پرسید.

مثبت بودن نتیجه آزمایش خون به چه معناست؟

به این معنی است که شما حامل ویروس هپاتیت ث بوده و می توانید آنرا به دیگران منتقل کنید. ابتدا یک آزمایش برای تشخیص وجود پادتنهای ویروس هپاتیت ث انجام می شود. مثبت بودن نتیجه این آزمایش نشان می دهد که شما در معرض این ویروس قرار گرفته و بدنتان با تولید پادتن واکنش نشان داده است. البته این آزمایش مشخص نمی کند که آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر.
معمولاً به شما توصیه می شود که برای انجام آزمایشهای تکمیلی به پزشک متخصص مراجعه کنید.
انجام می دهد. اگرچه ویروس هپاتیت ث در بعضی (HCV-RNA) پزشک متخصص برای تشخیص وجود ویروس هپاتیت ث آزمایش خون دیگری از بیماران کاملا برطرف می شود، اما در بدن بسیاری از مبتلایان به صورت مزمن باقی مانده و می تواند به دیگران هم سرایت کند.
ممکن است پزشک برای تشخیص میزان تاثیرگذاری هپاتیت ث بر روی کبد یکسری از آزمایشهای بررسی عملکرد کبد بافت کبد نمونه برداری کند (بافت برداری یا بیوپسی کبد).
نتایج این آزمایشها به پزشک در تصمیم گیری درباره انتخاب روش مناسب درمان کمک می کند.
البته باید به این مساله هم اشاره شود که برطرف شدن ویروس نیز به معنی ایمن شدن در برابر ابتلای مجدد به این بیماری نیست.

منفی بودن نتیجه آزمایش خون به چه معناست؟

این نتیجه احتمالاً به معنی آن است که شما هیچگاه در تماس با ویروس هپاتیت ث قرار نداشته اید. البته از آنجا که این آزمایشها بر مبنای یافتن پادتنهای ویروس هپاتیت ث استوار بوده و تولید پادتنها هم ممکن است چند ماه طول بکشد، چنانچه اخیراً در معرض تماس با این ویروس قرار گرفته باشید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که آزمایش را تکرار نمایید.
در حال حاضر واکسنی برای محافظت در برابر این بیماری وجود ندارد.
چنانچه وجود عفونت فعال هپاتیت ث در شما تایید شد توصیه می شود که به طور منظم آزمایش خون داده و به پزشک مراجعه کنید.
همچنین باید از مصرف مشروبات الکلی جداً پرهیز کنید. همچنین پزشک ممکن است به شما توصیه کند که غذاهای کم چرب و کم نمک بخورید. ویروس هپاتیت ث با انجام فعالیتهای جنسی نافذ می تواند منتقل شود، از اینرو هنگام ابتلا به این بیماری برای جلوگیری از سرایت آن به همسرتان از کاندوم استفاده کنید.
پزشک کلیه توصیه های لازم برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران (مانند عدم استفاده مشترک از مسواک یا تیغ موتراشی) را به شما یاد آوری خواهد کرد.
همواره به خاطر داشته باشید که استفاده از کاندوم خطر سرایت بیماریهای مقاربتی را کاهش می دهد.
ویروسی شدن(هرپِس)ناحیه تناسلی،هرپِس تناسلی در اثر ویروسهای نوع ساده هرپس ایجاد می شود. این ویروس می تواند دهان، ناحیه تناسلی، پوست اطراف مقعد و انگشتها را آلوده کند.
با اتمام نخستین فعالیت هرپس، این ویروس می تواند در رشته های عصبی پنهان شود، به این ترتیب کلاً غیر قابل تشخیص شده و علایمی از خود ظاهر نمی کند. البته در برخی از افراد ممکن است ویروس مجددا به سطح پوست یا محل ابتلا برگردد (عود کند).
این پدیده ممکن است هنگام بیماری یا از کار افتادگی رخ دهد. بعضی از افراد هم ممکن است هیچگاه مجددا به آن مبتلا نشوند.
انواع ویروس دو نوع ویروس هرپس وجود دارد که هردوی آنها عفونی اند اما نوع یک دهان یا بینی را آلوده کرده، درحالیکه نوع دو عمدتا ناحیه تناسلی و مقعد را آلوده می کند.
عمدتاً عفونت ناحیه تناسلی و مقعد در اثر ویروس نوع دو تولید شده که البته گاهی هم ممکن است در اثر انجام فعالیتهای جنسی با دهان، در اثر نوع یک هم ایجاد شود.
علایم و نشانه ها علایم این بیماری در زنان و مردان می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

* ایجاد تاولهای حاوی مایع که پس از ترکیدن زخمهای کوچکی برجای گذاشته و می تواند دردناک باشد. این تاولها پس از خشک شدن، جدا شده و بهبود می یابند که بهبود یافتن آنها می تواند بین ۲ تا ۴ هفته طول بکشد.
* احساس درد هنگام ادرار کردن در صورت تماس ادرار با زخمهای گفته شده.
* ناخوشی شبیه به سرماخوردگی، کمردرد، سردرد، غدد متورم و یا تب.
ظاهر شدن علایم فوق نشان دهنده آن است که ویروس بسیار عفونی شده است. البته عود مجدد این بیماری معمولاً خفیفتر است؛ زخمهای ایجاد شده کمتر، کوچکتر و با درد کمتری بوده و سریعتر بهبود می یابد. همچنین علایم سرماخوردگی نیز ظاهر نمی شود.
نحوه ابتلا به این بیماری هرپس از طریق تماس پوستی با شخص مبتلا منتقل می شود. این ویروس قسمتهایی که از طریق آنها وارد بدن شده را آلوده می کند.
راهنماییهایی برای کاهش عوارض بیماری هنگام ابتلا به این بیماری می توانید

برای کاستن از عارضه های آن و برخورداری از احساس بهتر از راهنماییهای زیر استفاده کنید:

* در صورت داشتن درد می توانید داروهای مسکن (مانند آسپیرین یا پاراسماتول) مصرف کنید.
* روزی دوبار شستشوی ملایم قسمتهای که دچار جراحت شده اند در محلول آب نمک (نصف قاشق چایخوری نمک در ۲۸۰ سی سی آب گرم) می تواند تسکین دهنده بوده و به خشک شدن جراحتها کمک کند.
* یک تکه یخ که درون پارچه یا هوله تمیزی پیچیده شده را روی قسمتهای مربوطه قرار دهید.
* برای خنثی شدن ادرار آب و مایعات زیاد بنوشید. همچنین هرگز ادرار خود را نگه ندارید زیرا ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کند.
* از آفتاب گرفتن پرهیز کنید.
* به اندازه کافی استراحت کنید.


منبع : سایت پزشکان بدون مرز

يکشنبه 11/12/1387 - 12:27
دنیای گیاهان و حیوانات

مجلس سنای استرالیا طی بیانه‌ای فوری و رسمی از تمامی افراد مجرد این کشور خواست تا ازدواج کرده و ازافراد متاهل نیز درخواست کرد از یکدیگر جدا نشوند.
بر‌اساس تحقیقات منتشر شده از سوی سازمان محیط زیست استرالیا، افراد مجرد دو یا سه برابر مواد زاید و آشغال تولید کرده و به دلیل مجرد بودن، باعث نابودی کره زمین می‌شوند.
سناتور «استیو فیلدینگ» گفت: طلاق و تجرد تنها باعث بدتر شدن اوضاع جوی،‌ بروز تغییرات نامناسب آب و هوایی و گرم‌تر شدن هوای کره زمین می‌شود.
وی افزود: جدا شدن افراد باعث می‌شود تا فرد مجرد و مطلقه از اتاق‌های بیشتری استفاده کرده و به تبع آن از انرژی الکتریسته بیشتری استفاده کند. از طرفی هم مصرف آب برای یک فرد مجرد بیشتر ازافراد متاهل است. پس از آن نیز تولید گازهای گلخانه‌ای به ویژه کربن نیز افزایش می‌یابد؛ چرا که یک زوج می‌توانند با یک خودرو به رفت و آمد بپردازند، اما هنگامی‌که طلاق بگیرند باید از دو خودرو استفاده کنند. به همین دلیل، طلاق و یا مجرد بودن افراد بر طبیعت و محیط زیست اثرگذار است.
يکشنبه 11/12/1387 - 12:25
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته