• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1039
تعداد نظرات : 38
زمان آخرین مطلب : 4185روز قبل
اطلاعات دارویی و پزشکی

15سال آینده و هر خانواده یک بیمار ام.اس

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک گفت: در ۱۵ سال آینده در هر خانواده ایرانی یک بیمار ام.اس خواهیم داشت ضمن اینکه در حال حاضر متولی خاصی برای بیماران ام.اس وجود ندارد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا صوفی‌نژاد در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات سالمندان در بخش‌های مختلف اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 5 میلیون و 500 سالمند در کشور وجود دارند که نیازمند به حمایت‌های درمانی هستند.

وی تصریح کرد: با اشاره به آمار جوانان در سال‌‌های اخیر باید منتظر افزایش سن سالمندی در 10 سال آینده باشیم چرا که در آینده‌ای نزدیک بیشترین جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند.

صوفی‌نژاد با اشاره به فعالیت آسایشگاه کهریزک در ایران خاطرنشان کرد: این آسایشگاه حدود 40 سال قدمت دارد و اولین مرکز خیریه در کشور بوده و به سه گروه سالمندان، معلولان و بیماران ام.اس خدمات می‌دهد.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک خاطرنشان کرد: در 15 سال آینده در هر خانواده یک بیمار ام.اس خواهیم داشت ضمن اینکه در حال حاضر متولی خاصی برای بیماران ام.اس وجود ندارد.

وی به اقدامات آسایشگاه کهریزک به بیماران ام.اس اشاره کرد و افزود: این آسایشگاه با توجه به ظرفیتی که دارد به حدود 120 تا 130 بیمار ام.اسی خدمات می‌دهد که بخشی از آنان زنان و بخش دیگری مردان هستند.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک افزود: هزینه نگهداری هر سالمند، معلول و بیمار ام.اس در آسایشگاه کهریزک ماهیانه بین 850 تا یک میلیون تومان است که حدود 82 درصد از هزینه‌های آسایشگاه کهریزک را مردم و خیرین می‌پردازند.

صوفی نژاد در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه آسایشگاه از بدترین خانه‌ها بدتر هستند گفت: ما اعتقاد داریم سالمندان باید در منزل و در کنار خانواده‌هایشان نگهداری شوند و این در حالی است که در برخی از موارد شرایطی به وجود می‌آید که سالمندان باید در مراکز خاص نگهداری شوند.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک ادامه داد: علت‌های خاصی وجود دارد که خانواده‌ها سالمندان خود را به مراکز نگهداری و آسایشگاه‌ها می‌سپارند که در این بخش می‌تواند به برخی از مشکلات مالی، افزایش بیماری سالمندان و غیره اشاره کرد.

صوفی‌نژاد تأکید کرد: آسایشگاه کهریزک به خانواده‌های نیازمند خدمات می‌دهد و مهم‌ترین دلیل پذیرش سالمندان، معلولان و بیماران ام.اس در آسایشگاه کهریزک نیازمندی آن‌ها است.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک اضافه کرد: سازمان‌های متولی اعم از دولتی و غیر دولتی باید راهکارهای لازم را در خصوص پیشگیری از بیماری‌های سالمندان انجام دهند و در این زمینه باید برنامه‌های مدونی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته یکی از مشکلات آسایشگاه کهریزک بدهی این مجموعه در خصوص هزینه‌های انرژی به شرکت‌های مربوطه بود که خوشبختانه بحث کوچکی از این مشکلات مرتفع شده است.

صوفی نژاد افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته و وعده مسئولان قرار است تعرفه‌ هزینه‌های انرژی در آسایشگاه کهریزک همانند تعرفه مصرف انرژی در اماکن متبرکه باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه از ابتدای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها علیرغم پیگیری‌های انجام شده سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها ریالی بابت یارانه نقدی سالمندان، معلولان و بیماران ام.اس در آسایشگاه کهریزک پرداخت نکرده است.

صوفی‌نژاد درباره تعامل سازمان‌های حمایتی با مجموعه آسایشگاه کهریزک گفت: سازمان بهزیستی و کمیته امداد هر کدام برای معرفی هر فرد سالمند رقمی را پرداخت می‌کنند به‌طوری که سازمان بهزیستی 120 هزار تومان و کمیته امداد 35 هزار تومان پرداخت می‌کند.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک اظهار امیدواری کرد: کمیته امداد نیز همانند سازمان بهزیستی رقم خود را در خصوص معرفی افراد سالمند و نیازمند به آسایشگاه کهریزک افزایش دهد.

وی در ادامه نشست خبری خود با تأکید بر اینکه از جمع یک هزار و 750 مددجو، سالمند و بیمار ام.اس در آسایشگاه کهریزک 60 درصد سالمند و 40 درصد میانسال و جوان هستند که از همین تعداد نیز 51 درصد وابسته به تخت، 30 درصد نیمه وابسته و تقریبا 20 درصد مستقل هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سالمندانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند دارای بیماری‌های متفاوتی از جمله فشار خون، دیابت هستند.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73465
يکشنبه 9/7/1391 - 17:36
اطلاعات دارویی و پزشکی

داروی ایرانی «درمان پوکی استخوان» بزودی وارد بازار می‌شود

محققان یک شرکت دانش بنیان دارویی در کشور موفق به تولید داروی نوترکیب درمان پوکی استخوان شدند که تا یک ماه آینده با 30 درصد زیر قیمت داروی مشابه خارجی وارد بازار می‌شود.

 به گزارش قدس آنلاین دکتر مهبودی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب گفت: از یک سال پیش مطالعات بالینی این دارو در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده و در حال حاضر به اتمام رسیده است که امیدواریم تا پایان مهرماه سال جاری وارد بازار شود.

 وی با بیان این که داروی مشابه خارجی سالانه سه تا چهار میلیون دلار واردات به کشور دارد، افزود: هر ویال از داروی خارجی حدود هزار دلار قیمت دارد به همین دلیل واردات زیادی به کشور نداشته است اما با عرضه داروی تولیدی توسط محققان داخلی 30 درصد زیر قیمت داروی مشابه خارجی به دست بیماران داخلی خواهد رسید.

مهبودی با بیان این که حدود 40 درصد زنان و 10 درصد مردان در طول زندگی خود با خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجهند، تصریح کرد: پوکی استخوان به بیماری خاموش معروف است چرا که در آن، استخوان‌ها بدون هیچ علامتی پوک می‌شوند و وقتی علائم درد و شکستگی بروز پیدا می‌کند که بیماری در مرحله پیشرفته است.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران افزود: طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در سرتاسر دنیا در حال افزایش است. این در حالی است که این بیماری تا 20 سال پیش نادیده گرفته می‌شد و این موضوع به علت نداشتن راهی برای اندازه‌گیری دانسیته استخوان و درمان بیماری بود.

 به گفته مهبودی، طبق آمارها هر ساله در ایران شاهد از دست دادن 36 هزار و 761 سال از عمر کل جامعه به علت این بیماری هستیم.

 مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولید کننده داروی درمان پوکی استخوان با بیان این که از هر چهار زن ایرانی بالای 50 سال، یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست، خاطرنشان کرد: نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75 سال در ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند.

 وی با بیان این که یکی از راه‌های شایع درمان این بیماری استفاده از مشابه‌های زیستی هورمون پاراتیرویید انسانی است، گفت: استفاده از این هورمون در دوزهای مشخص، سبب افزایش جذب کل سینوپار (Cinnoppar TM) - گونه نوترکیب هورمون پاراتیرویید انسانی - می‌شود.

 مهبودی تصریح کرد: این فرآورده ساختمان مولکولی مشابه با هورمون پاراتیرویید طبیعی که در بدن تولید می‌شود دارد به همین دلیل از اثرات بیولوژیکی مشابهی برخوردار است. از این هورمون در درمان بیماری پوکی استخوان در خانم‌ها پس از سنین یائسگی یا بیمارانی که به علت مصرف کورتون در معرض خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان هستند، استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سینوپار نباید جهت پیشگیری از پوکی استخوان استفاده شود، خاطرنشان کرد: این دارو فقط در بیماران مبتلا به پوکی استخوان که خطر شکستگی استخوان در آنها بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهبودی تاکید کرد: از آنجا که بیماری پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور ما به ویژه در میان گروه‌های سنی مسن‌تر است و با توجه به قیمت بالا و کمیاب بودن نمونه خارجی، سینوپار تولید داخل می‌تواند جایگزین مناسبی برای درمان پوکی استخوان باشد.

 

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73969
يکشنبه 9/7/1391 - 17:35
آموزش و تحقيقات

چشمان پف کرده ، کیسه باریکی زیر چشم، حلقه سیاه اطراف چشم و.. . همگی از مشکلاتی است که زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد.زنان و مردان اغلب در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی اغلب با این مشکل مواجه می شوند و با گذشت زمان این وضع بدتر می شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازسلامت نیوز،اگر اغلب بینی شما گرفته، استخوان گونه و زیر ابرو درد دارد، چشمان خارش دارد و آبکی است و به نظر می رسد که پف کرده است بهتر است به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

آیا تا به حال شده وقتی از خواب بیدار می شوید بیشتر از زمانی که به بستر می روید احساس خستگی کنید؟ و درست زمانی که در آیینه نگاه می کنید، تورمی زیر چشمان خود ملاحظه می کنید. چشمان پف کرده ، کیسه باریکی زیر چشم، حلقه سیاه اطراف چشم و.. . همگی از مشکلاتی است که زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد.زنان و مردان اغلب در دهه 20 و 30 زندگی اغلب با این مشکل مواجه می شوند و با گذشت زمان این وضع بدتر می شود.

چرا چشمان متورم می شود و یا علت تشکیل کیسه زیر چشمان چیست؟

این مشکل اصولا به تدریج بروز می کند و همان طور که گفته شد از پف کردگی ساده به کیسه های بزرگ زیر چشم تبدیل می شود. یکی از دلایل این امر از نظر متخصصان فرآیند طبیعی افزایش سن است . مقدار مشخصی از چربی به طور طبیعی زیر چشم وجود دارد که توسط بافت هم بند نگه داشته شده است. به مرور با افزایش سن، این بافت همبند سست تر شده و باعث می شود که چربی به سمت بیرون تمایل یابد و در نتیجه پف کردگی خفیفی زیر چشم ظاهر شود. به مرور زمان این پف بزرگتر شده ، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و تمام این اتفاقات منجر به تشکیل کیسه ای قابل توجه زیر چشمان می شود. سرعت وقوع این فرآیند بستگی زیادی به خصلت ژنتیکی دارد و اینکه چه زمان این فرآیند شروع شده است. یعنی ویژگی ارث در این زمینه نقش ایفا می کند.

تنها عامل ارث در این زمینه مهم نیست بلکه فاکتور سبک زندگی نیز در این بین حائز اهمیت است. آیا خود را از خوابیدن محروم می کنید؟آیا غذاهای پر نمک زیاد مصرف می کنید و بعد به دنبال آن مقدار فراوانی آب می نوشید؟ آیا به اندازه کافی ورزش نمی کنید؟تمام این فاکتورها سبب می شود که پف کردگی چشم زودتر از وقت انتظار ظاهر شود. بعضی مواقع بیماری مزمن سینوسی و یا آلرژی دماغی باعث بروز این مشکل میشود. آماس و سپس خالی شدن تورم به صورت ممتد سبب شل شدن پوست می شود و نهایتا تشکیل کیسه می دهد. بنابراین اگر اغلب بینی شما گرفته، استخوان گونه و زیر ابرو درد دارد، چشمان خارش دارد و آبکی است و به نظر می رسد که پف کرده است بهتر است به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید.
شاید مداوای بیماری های سینوسی و آلرژیک خود به خود باعث رف پف کردگی زیر چشم شود. تدبیر دیگری که در این زمینه ارائه می شود این است که در هنگام خواب بالشی بزرگ زیر سر قرار دهید تا سر بالاتر از بقیه بدن قرار گیرد و به گونه ای زه کشی از بخش صورت انجام شود. با این روش تورم زیر چشم کاهش می یابد.

درمان های ممکن

در فرهنگ عامه درمانهای مختلفی برای مقابله با این مشکل پیشنهاد شده است، مثلا قرار دادن کیسه چای یخ کرده در محل پف، یک قطعه خیار، یا قرار دادن پشت قاشق یخ زده در محل. تمام این روش ها به طورموقت کارساز است زیرا سرما به طور موثری در این زمینه عمل می کند.

یکی از متخصصان پوست معتقد است که کیسه چای سبز در این مورد موثر تر عمل می کند زیرا حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی به نام EGCG است که مانع از افزایش مایع زیر چشم می شود. نوعی درمان موقت دیگر که تاثیر طولانی تری دارد تزریق مواد چگال افزا است که با عناوینی مثل Restylane ، Judvederm وجود دارد و درست زیر چشم تزریق می شود. بوتاکس نیز در این زمینه موثر شناخته شده است. تاثیر این مواد تزریقی 8 تا 9 ماه می باشد. اما ماندگارترین روش برای از بین بردن پف چشم، عمل جراحی می باشد که طی آن میلی الکترونیکی باریکی در محل پف وارد کرده و باعث ذوب شدن چربی این محل می شود. این عمل با بیهوشی موضعی صورت می گیرد و دو هفته زمان لازم است تا محل جراحی التیام یابد. ضمنا این عمل هزینه چشمگیری در بر دارد.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73456
يکشنبه 9/7/1391 - 17:34
آموزش و تحقيقات

عامل کاهش سطح "آی کیو" !!!

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی به خانواده‌ها توصیه کرد، به هیچ عنوان پول توجیبی برای خرید خوراکی به بچه‌ها ندهند، چون نمی‌توانند انتخاب درستی برای خرید تغذیه داشته باشند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، فرح روشن پور با اشاره به تاثیر خوردن صبحانه در یادگیری دانش آموزان، خاطرنشان کرد: حذف وعده صبحانه سبب کاهش میزان تمرکز و یادگیری دانش آموزان می‌شود.وی با تاکید بر اینکه نخوردن صبحانه باعث کاهش سطح" آی کیو" می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بیشترین میزان فعالیت‌های مغزی در صبح اتفاق می‌افتد، لذا بر خوردن صبحانه بسیار تاکید می‌شود.

روشن پور با بیان این‌که استفاده از دو میان وعده کم حجم در فاصله بین ناهار و صبحانه می‌تواند نقش موثری در افزایش کارایی ذهنی دانش آموزان داشته باشد، عنوان کرد: خوردن سه تا چهار لقمه به عنوان میان وعده کافیست.وی افزود: میان وعده باید انرژی زیادی نداشته باشد تا از چاق شدن فرد جلوگیری شود.

روشن پور با اشاره به اینکه چیپس، شکلات و پفک انرژی بالا و مواد مغذی کمی دارند، تصریح کرد: استفاده از این مواد سبب چاقی، پوسیدگی دندان، کم خونی، اختلال در رشد و کاهش مقاومت بدن نسبت به عوامل عفونی می‌شود.وی بیان کرد: میوه تازه، میوه خشک شده، انواع مغزها، شیر، بیسکویت و کیک، لقمه‌های خانگی شامل نان و پنیر و سبزی و انواع کوکوها بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان هستند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی به خانواده‌ها توصیه کرد، به هیچ عنوان پول توجیبی برای خرید خوراکی به بچه‌ها داده نشود، چون نمی‌توانند انتخاب درستی داشته باشند.وی در خصوص نیازهای تغذیه‌ای دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان، تصریح کرد: با توجه به این‌که این افراد در مرحله رشد و نمو و بلوغ قرار دارند، سوخت و ساز بدنی بالایی دارند و به همین دلیل نیازهای تغذیه‌ای بالاتری هم دارند.

روشن پور با تاکید بر اینکه سطح پروتئین غذا اهمیت زیادی برای این طیف سنی دارد، گفت: افزایش حجم عضلانی و تولید آنزیم‌های زیاد در بدن این افراد سبب می‌شود به منابع تامین مواد پروتئینی مثل گوشت سفید و قرمز و تخم مرغ نیاز اساسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دختران در سن بلوغ به دلیل استفاده نکردن زیاد از گوشت و سایر مواد پروتئینی، پروتئین کمتری دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: کمبود پروتئین یکی از مشکلات جدی دختران در سن بلوغ است و این مسئله لزوم توجه جدی به نوع تغذیه دختران در این سن را به وضوح نشان می‌دهد.روشن پور با اشاره به اینکه دختران در این محدوده سنی به دلیل افزایش قد به کلسیم و فسفر بیشتری نیاز دارند، عنوان کرد: توصیه می‌شود افراد در این محدوده سنی روزانه دو تا سه لیوان شیر و ماست مصرف کنند.

وی با تاکید بر این‌که نیاز به منابع آهن به خصوص در دخترها از نیازهای جدی است، تصریح کرد: شایع ترین نوع کم خونی که کم خونی ناشی از فقرآهن است در دختران دیده می‌شود. این در حالیست که دخترها در این سنین به خوردن ترشی می‌پردازند که سبب افت فشار خون می‌شود و چون این مسئله با کم خونی آنها همراه است میزان یادگیری را به شدت پایین می‌آورد.روشن پور با بیان اینکه در زمان بلوغ، میزان مصرف آب و املاح در افراد زیاد می‌شود، افزود: این مسئله به دلیل افزایش حجم خون و تامین فشار اسمزی ضروری است و عادی به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: خوردن نمک زیاد از جهت تامین الکترولیت‌ها نقش موثری در رشد خواهد داشت و خانواده‌ها نباید نگرانی از این جهت داشته باشند.این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، کوتاهی قد را یکی از معضلات جامعه کنونی قلمداد کرد و گفت: عواملی همچون رعایت نکردن اصول صحیح غذا خوردن، کمی مصرف لبنیات و دیر خوابیدن از عوامل تشدید کننده آن است.
انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73695

يکشنبه 9/7/1391 - 17:32
بیماری ها

درباره "ورم معده" چه می‌دانیم؟

یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه گاستریت یا ورم معده موجب التهاب بافت‌های معده شده و زمانی اتفاق می‌افتد که بافت درون معده تحریک‌پذیر می‌شود، اظهار کرد: خوردن غذا و آب آلوده منجر به عفونت و یا التهاب مخاط درونی معده می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محسن اسماعیلی، با اشاره به اینکه درد سر دل، حالت تهوع و نفخ معده از نشانه‌های ورم معده است، افزود: عدم رعایت موارد بهداشتی در جوامع شرقی و آسیایی شایع است و 70درصد مردم به علت استفاده مشترک از وسایل شخصی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه خوردن غذاهای چرب و پر حجم و ادویه دار نیز باعث تحریک این بیماری می‌شود، تصریح کرد: میزان حجم غذایی که در هر وعده مصرف می‌شود نباید موجب پر شدن کامل معده شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه خوردن غذاهای تند، کاکائو، شکلات و قهوه به مبتلایان به ورم معده توصیه نمی‌شود، اضافه کرد: مصرف خود سرانه داروها باعث تحریک ورم می‌شود و هم‌چنین مسکن‌هایی که برای کاهش درد و فشار معده مصرف می‌شود نیز برای معده مضر است.

وی اذعان کرد: نحوه غذا خوردن و جویدن صحیح غذا نیز در ایجاد این بیماری تاثیر دارد.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه ورم معده آزار دهنده، طولانی مدت و همراه با درد نیاز به انجام آندوسکوپی دارد، گفت: انجام ندادن آندوسکوپی و درمان دیرهنگام موجب ایجاد زخم معده می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه اختلال در عملکرد سیستم گوارشی نیازمند درمان به موقع است، خاطر نشان کرد: در صورتی که ورم معده برای مدت طولانی درمان نشود منجر به ایجاد زخم معده و در صورت حاد شدن این بیماری حتی در برخی موارد موجب مرگ بیمار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زخم معده و ورم معده قابل درمان می‌باشد، تصریح کرد: انتخاب نوع روش درمان این بیمارى با در نظر گرفتن فاکتور‌هایى چون سن، سلامت عمومى بدن، گسترش بیماری، واکنش بیمار به دارو‌ها می‌باشد و سایر روش‌های درمانی نیز با رضایت شخصی بیمار انجام می‌شود.

نایب رییس انجمن گوارش اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از داروهای ضد التهابی و مسکن باید توسط پزشک متبحر تجویز شود، خاطر نشان کرد: بیمار باید پیش از متوقف کردن مصرف هر دارو و یا شروع هر شیوه درمانى حتما باید با پزشک مشورت کرد.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 74094
يکشنبه 9/7/1391 - 17:31
خواص خوراکی ها

این چای استرس شما را کاهش می‌دهد!

متخصصان تغذیه تاکید دارند از آنجا که زنجبیل مجموعه‌ای غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و مزایای فراوانی برای سلامتی دارد لذا باید جزو چاشنی‌های ضروری و دائمی در آشپزخانه شما باشد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایسنا، این متخصصان می‌گویند نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل در روز می‌تواند به بهبود خلق و خو کمک کند، استرس را کاهش دهد و درعین حال تاثیر فوق العاده‌ای در بهبود فرآیند هضم و جذب غذا دارد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، کارشناسان تغذیه و سلامت می‌گویند: اسید معده برای هضم غذا حیاتی است و زمانی که فرد، تحت استرس است ترشح این اسید دچار اختلال می‌شود اما نوشیدن یک فنجان آب داغ حاوی یک برش تازه زنجبیل و یک برش کوچک لیمو روشی معجزه گر برای تحریک هاضمه و کمک به گوارش است.

دکتر آلیس ماکینتوش، از متخصصان علوم تغذیه‌ای در انگلیس خاطرنشان ساخت: زنجبیل حاوی نوعی آنتی اکسیدان خاص و مهم موسوم به «جینگرول» است که به پاکسازی مواد شیمیایی مضر ناشی از استرس و نگرانی در بدن کمک می‌کند لذا این چاشنی در کاهش استرس روانی نیز تاثیر دارد.

زنجبیل درعین حال در کاهش التهاب، مقابله با مشکلات تنفسی شایع و بهبود گردش خون طبیعی در بدن موثر است. در زنان نیز نوشیدن چای زنجبیل روشی موثر برای کاهش انقباضات شکمی ناشی از عادت ماهانه است.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 72707
يکشنبه 9/7/1391 - 17:28
خواص خوراکی ها

مضرات شیر خشک

مصرف شیر خشک باعث افزایش سرماخوردگی و عفونت های گوش در بین کودکان می شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق یک متخصص اطفال گفت: سرماخوردگی ها عفونت های حاد دستگاه تنفسی هستند که ممکن است بصورت تدریجی در فرد ظاهر شود و با علائمی مانند تب، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، گلو درد، خشکی ته حلق، سر درد و ضعف خود را نشان دهد.

دکتر فرشید فروزنیا افزود: طول مدت بیماری بین 2 تا 7 روز متغیر می باشد و اغلب با استراحت و درمانهای حمایتی بهبود می یابد.

به گزارش وب دا، وی ادامه داد: علت سرماخوردگی ها ناشی از ویروسها است و بالغ بر 2 هزار نوع ویروس وجود دارد و ممکن است در طول سال یک کودک را چندین بار بیمار کند.

دکتر فروزنیا خاطرنشان کرد: سرماخوردگی قابل سرایت و انتشار است و در کودک ایجاد عوارضی مانند عفونت گوش و ذات الریه می کند و در مواردی ممکن است نیاز به بستری کردن کودک باشد.

وی اضافه کرد: شیوع این بیماری در فصل سرد بیشتر است اما در فصول گرم نیز بروز می کند.

فروزنیا در رابطه با پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان توصیه کرد: استراحت کامل طفل و دادن مایعات فراوان و استفاده از تب برها وضعیت طفل را بهتر می کند ولی استفاده از آنتی بیوتیک ها بخصوص بصورت خودسرانه باعث کاهش ضعف سیستم ایمنی کودک و افزایش دوره بیماری می شود.

وی افزود: مصرف میوه جات بخصوص میوه هایی که ترکیبات ویتامین ‍c دارند در پیشگیری از سرماخوردگی موثر است. همچنین مصرف شیر مادر در اطفال باعث افزایش ایمنی وی خواهد شد و برعکس مصرف شیر خشک باعث افزایش سرماخوردگی و عفونت های گوش می شود.

دکتر فروزنیا تصریح کرد: آنتی بیوتیک ها، شربتهای ضد سرفه و آنتی هیستامین ها حتما باید تحت نظارت پزشک به کودک داده شود زیرا بعضی از آنتی بیوتیکها عوارض کلیوی و کبدی خواهند داشت و یا باعث افزایش مقاومت میکروبها نسبت به آنتی بیوتیکها و همچنین باعث تضعیف سیستم ایمنی کودک می شود.

این متخصص اطفال افزود: آنتی هیستامین ها نیز باعث عوارض قلبی، خشکی مخاط، غلیظ شدن خلط و ترشحات حلق و بینی کودک می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بطور کلی دادن دارو به کودکان زیر 2 سال با تجویز و تحت مراقبت پزشک باشد.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 73356
يکشنبه 9/7/1391 - 17:27
اخبار

کشف مولکول کاهش وزن توسط محققان

محققان موفق به شناسایی مولکولی به نام اینترلوکین - ۶ در سیستم ایمنی بدن شدند که می‌تواند موجب کاهش وزن افراد شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد مولکولی به نام اینترلوکین -6 را در بدن شناسایی کردند که علاوه بر نقش مهمی که در مبارزه با عفونت‌ها دارد، می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

محققان دریافتند که انواع خاصی از سلول‌ها در مغز وجود دارند که تحت تأثیر مولکول اینترلوکین -6 موادی تولید می‌کنند که نه تنها بر احساس ما از گرسنگی و سیری تأثیر می‌گذارد، بلکه توانایی بدن را برای سوزاندن چربی تحت کنترل قرار می‌دهد و این عاملی است که توضیح می‌دهد چرا سطح بالایی از مولکول اینترلوکین -6 منجر به کاهش وزن می‌شود.

نتایج دیگر این تحقیق با بازنگری پژوهش‌های قبلی نیز نشان می‌دهد که چربی مدلی از موش‌ها با فقدان این مولکول افزایش می‌یابد و آنها چاق می‌شوند و سوخت و ساز بدنشان با تزریق اینترلوکین -6 به طور مستقیم به مغز آنها افزایش می‌یابد.

به گفته محققان، اگر چه هنوز مکانیسم چگونگی تأثیر اینترلوکین -6 در مغز بر روی وزن بدن به طور کامل درک نشده است، اما روشن است افرادی که مغز آنها قادر به تولید مقادیر بالای این مولکول است، در برابر چاقی و اضافه وزن محافظت می‌شوند و نتایج این تحقیق می‌تواند در طولانی مدت به افراد در مبارزه با چاقی کمک کند.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 74100
يکشنبه 9/7/1391 - 17:25
آموزش و تحقيقات

نوشیدن بیش از ۳ لیوان چای در روز ممنوع!

افرادی که استرس دارند یا در انتخاب رژیم غذایی خود دقت نمی کردند. بیشتر از دیگران به نوشیدن چای علاقمندند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازباشگاه خبرنگاران، صابر حبیبی، متخصص تغذیه عنوان کرد: تحقیقات نشان داده است افرادی که بیش از 7 فنجان چای در روز می نوشند با احتمال بیشتری نسبت به اشخاصی که 3 لیوان چای در روز مصرف می کنند در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: قبلاً تصور می شد مصرف زیاد چای می تواند مانع از ابتلا به اضافه وزن و فشار خون شود و از بعضی از سرطان ها پیشگیری کند.حبیبی تصریح کرد: اما امروزه زیاده روی در مصرف چای احتمال ابتلا به شایع ترین نوع سرطان در بین مردان را افزایش می دهد.وی اظهار کرد: اما این خطر فقط مرتبط به چای سیاه است ولی چای سبز می تواند از ابتلا به انواع مختلفی از سرطان پیشگیری کند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد چای نیز می تواند نشانه ابتلا به دیگر اختلالات و بیماری ها هم باشد.حبیبی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داده است افرادی که استرس دارند یا در انتخاب رژیم غذایی خود دقت نمی کردند. بیشتر از دیگران به نوشیدن چای علاقمندند.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 72913
يکشنبه 9/7/1391 - 17:24
موبایل

محققان دانشگاه واشنگتن برنامه نرم افزاری جدیدی ویژه تلفن همراه هوشمند طراحی کرده اند که می تواند برای مبتلایان به آسم و سایر بیماری های تنفسی موثر باشد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، برنامه نرم افزاری ویژه تلفن همراه SpiroSmart‌ می تواند جایگزین دستگاه های «اسپیرومتر» متداول شود که برای اندازه گیری شدت و سرعت تنفس بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.

این برنامه نرم افزاری، فرکانس امواج صوتی در نای بیمار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و میزان حجم هوای ورودی و خروجی (دم و بازدم) را محاسبه می کند.

محققان دانشگاه واشنگتن (UW)‌ این برنامه نرم افزاری را بر روی 52 داوطلب عمدتا سالم مورد بررسی قرار دادند وطی آن ظرف 5.1 درصد دستگاه های «اسپیرومتر» و با دقت بسیار مطلوب میزان دم و بازدم افراد را محاسبه کردند.

این نخستین برنامه نرم افزار ویژه تلفن همراه برای تست سلامت ریه محسوب نمی‌شود، اما هیچکدام از برنامه های طراحی شده قابلیت جایگزین شدن با دستگاه‌های پزشکی را ندارند.

برنامه نرم افزاری SpiroSmart براحتی بر روی تلفن همراه هوشمند قابل استفاده است و می تواند برای تشخیص بموقع و پیشگیری از بروز شرایط اورژانس برای بیماران مبتلا به آسم و نارسایی‌های تنفسی مورد استفاده قرار بگیرد.

آزمایشات بالینی این برنامه نرم افزاری همچنان ادامه دارد. محققان دانشگاه واشنگتن بدنبال یافتن شریک تجاری برای ارائه این محصول هستند، اما زمان دقیق عرضه تجاری این برنامه نرم افزاری اعلام نشده است.

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 74091
يکشنبه 9/7/1391 - 17:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته