• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 319
زمان آخرین مطلب : 5560روز قبل
بیماری ها
اکوکاردیوگرافی که تحت عنوان تست اکوی قلبی هم نامیده می شود، تستی است که در آن با استفاده از امواج صوتی تصاویر متحرکی از قلب تشکیل می شود . برای انجام اکوی قلبی نیازی به بستری در بیمارستان وجود ندارد . انجام اکوی قلبی درد نداشته و عمل جراحی هم نمی باشد . اکوکاردیوگرافی تستی است که جهت کمک به پزشک شما به منظور تشخیص مشکلات قلبی شما یا چگونگی عملکرد قلب بکار می رود. ممکن است انجام اکوکاردیوگرافی در شرایط زیر ضروری باشد:
 هنگامی که دارای صداهایی غیرطبیعی قلبی هستید.
 هنگامی که دچار درد قفسه سینه غیرقابل توجیه هستید .
 هنگامی که دچار یک نقص مادرزادی قلبی می باشید .
 هنگامی که دچار حمله قلبی شده اید .
 هنگامی که دچارتب روماتیسمی هستید .
اکوکاردیوگرافی (اکوی قلبی) چگونه صورت می گیرد ؟
 شما برروی یک تخت به پهلو یا پشت می خوابید .
 پزشک ژل مخصوصی رابرروی یک پروب می ریزد و آن را روی ناحیه سینه ای شما حرکت می دهد.
 امواج ماورا صوت تصاویری را از قلب شما و دریچه های آن ایجاد می کنند . دراکوکاردیوگرافی از امواج اشعه ایکس استفاده نمی شود .
 حرکات قلبی شما بر روی یک صفحه ویدیویی مشاهده می شود .
 یک نوار ویدیو یا عکس را می توان تهیه نمود .
 در طول تست شما نیز می توانید ویدئو را ببینید .
 این تست اغلب به کمتر از 15 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد .
 این تست درد و عوارض جانبی ندارد .
 پزشک شما در مورد نتایج آن با شما صحبت می کند .
در برخی از موارد جهت تهیه تصاویر واضح تر،ضروری است که پروب اکوکاردیوگرافی به قلب شما نزدیکتر باشد. در نتیجه شما تستی تحت عنوان اکوکاردیوگرافی از طریق مری(TEE) را انجام می دهید . در این تست:
 پزشک به آرامی یک لوله همراه با پروب در انتهای آن را در هنگام بلع به پایین گلوی شما به داخل مری می راند (مری لوله ای است که دهان شما را به معده وصل می کند) .
 امواج صوتی تصاویری مشابه آنچه که در بالا ذکر شد راایجاد می کنند .
 پس از پایان تست پزشک به آرامی پروب را بیرون می کشد .
 ممکن است شما احساس سرفه کنید .
اکوکاردیوگرافی (اکوی قلبی) چه چیزی را نشان می دهد ؟
 اندازه و شکل قلب .
 نحوه عملکرد کلی قلبی .
 ضعف دیواره یا بخشی از قلب وعدم کارکرد صحیح آن .
 مشکلات دریچه ای قلبی .
 وجود لخته خون در قلب .
تهیه و تنظیم :
واحد پیشگیری و آموزش همگانی مرکز قلب تهران
دکتر اکبر نیک پژوه
دوشنبه 12/12/1387 - 22:58
دانستنی های علمی
نویسنده: مهری فتحی

یک نکته در مورد ظروف پیرکس:

اگر برای پختن غذا از ظرف پیرکس استفاده می کنید. وقتی که ظرف پیرکس شما روی اجاق گاز است، هرگز آب به بیرون آن نپاشید، پاشیدن آب به دور ظروف پیرکس باعث خرد شدن سریع آنها می شود.

بر طرف کردن خراش بلور:

اگر بلورهای شما خراش برداشته اند. مقداری خمیر دندان به خراش بلور بمالید. بعد از چند ساعت خمیر دندان را از روی بلور بشوئید با این کار خراش روی ظروف بلوری از بین می رود.

ریختن مایعات در بطری از طریق قیف:

وقتی که قیف را درون بطری گذاشتید چون هوا داخل بطری نمی شود، مایعات وارد بطری نمی شود. برای این کار از دو راه می توانید کمک بگیرید:
1-قیف را کمی بالاتر از بطری بگیرید، تا جریان هوا وجود داشته باشد مایعات براحتی وارد بطری می شوند.
2-یک میخ مناسب بین قیف و بطری قرار دهید با اینکار به سهولت مایعات وارد بطری می شوند.

خارج کردن چوب پنبه از داخل بطری:

مقداری آمونیاک داخل بطری بریزید و آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید. بعد از چند روز خواهید دید که چوب پنبه خرد شده و از بطری خارج می شود.

جلوگیری از زنگ زدن ابزار فلزی:

همانطور که می دانید در هر خانه ای یک جعبه مخصوص ابزار وجود دارد که این جعبه بر اثر رطوبت هوا باعث زنگ زدگی ابزار می شود برای اینکه مانع زنگ زدگی ابزار شوید کافی است داخل جعبه ابزار یک تکه زغال، گچ و یا نفتالین قرار دهید. با اینکار این اجسام رطوبت را بخود می گیرند.

دوشنبه 12/12/1387 - 16:26
دانستنی های علمی

نویسنده: مهری فتحی

راهی برای بادوام شدن صابون:

 1-می توانید قطعه ای از فویل آلومینومی اندازه ی صابون ببرید یک طرف صابون را به آن بچسبانید. اینکار باعث می شود که صابون دوام بیشتری پیدا کند، در ضمن از لیز خوردن آن جلوگیری می کند.
2-از درب نوشابه هم می توانید استفاده کنید، درب نوشابه را به
یک طرف صابون فشار دهید و حالا طرفی که درب نوشابه را چسبانده اید روی جا صابونی قرار دهید از لیز خوردن و حتی خیس شدن صابون جلوگیری می کند.

 یک نکته در مورد زدن روغن جلاء به تابلو:
نکته ی 13-برای براق کردن بیشتر تابلوها و یا گل چینی باید از روغن جلا استفاده کنید. همان طور که می دانید اگر با قلم مو اینکار را انجام دهید، قلم موی شما خشک شده و دیگر قابل استفاده نیست. برای زدن روغن جلا می توانید از پر پرندگان کمک بگیرید با اینکار به راحتی روغن جلا را به تابلوها بزنید و بعد آنها را دور بیندازید.

رنگ کردن سقف خانه:

نکته ی 14-اگر مایلید که سقف اتاقتان را رنگ بزنید و می دانید که با مشکل برگشتن رنگ بر روی قلم مو مواجه خواهید شد، برای رفع این
مشکل از یک توپ پلاستیکی کمک بگیرید به این صورت که توپ را از وسط نصف کرده و حالا وسط آنرا سوراخ کنید. قلم مو را از سوراخ توپ رد کنید و اقدام به رنگ کردن سقف کنید. با اینکار رنگهای اضافی داخل توپ پلاستیکی که مانند کاسه می باشد، می ریزد و از ریختن رنگ بر روی زمین و لباستان جلوگیری می کند.
یک نکته در مورد قلم مو:
نکته ی 15-قبل از استفاده ازقلم مو ابتدا آن را روی یک کاغذ سنباده بمالید تا موهای اضافی آن کنده شود.

از بین بردن بوی رنگ:

نکته ی 16-اگر در حال رنگ آمیزی خانه تان هستید و بوی رنگ، شما را اذیت می کند، می توانید برای از بین بردن بوی رنگ به هر لیتر رنگ دو قاشق عصاره ی وانیل اضافه کنید و اگر این عصاره را در دست ندارید، می توانید از پیاز استفاده کنید. به این صورت که یک عدد پیاز را خرد کنید و داخل یک ظرف آب سرد بیندازید و ظرف را در وسط اتاق قرار دهید، با اینکار بوی رنگ از بین می رود.
با رنگ روغن کار کنید بدون اینکه دستتان رنگی شود
نکته ی 17-اگر ناچارید که با رنگ کار کنید. مانند درست کردن گلهای چینی و غیره برای اینکه دستتان رنگی نشود، ابتدا دستتان را با روغن وازلین ویا روغن خوراکی چرب کنید سپس با رنگ ها کار کنید. متوجه
می شوید که دستتان اصلاً رنگی نمی شود.

دوشنبه 12/12/1387 - 16:21
دانستنی های علمی

دستکش بادوام:

برای اینکه دستکش شما با دوام باشد دستکش را برگردانید و سرانگشتان آن را نوار چسب بزنید. با اینکار هم دستکشها بادوام تر می شوند و هم از شکستن ناخنهای خانمها جلوگیری می شود.

نگهداری دستکش پلاستیکی:

برای اینکه دستکشهای شما دوام بیشتری داشته باشد، می توانید از این روش استفاده کنید 2 عدد شیشه نوشابه یا شیشه آبلیمو را ایستاده روی کابینت قرار دهید، سپس هر کدام از دستکشها را داخل شیشه کنید. بصورتی که دستکشها بصورت ایستاده قرار بگیرند به این ترتیب تمام آب اضافی دستکش از پایین خارج می شود و باعث با دوام شدن دستکشها
می شود.

یک نکته در مورد رنگ کردن ساختمان

-گاهی اوقات می بینید بعد از اینکه اتاقهایتان را رنگ کردید دیوارها ترک می خورند. آیا می دانید که علت آن کاهگل زیر گچ است. اگر از ابتدا بجای کاهگل دیوار را گچ و خاک کنید و سپس رنگ بزنید، هرگز دیوارها ترک نمی خورند.

نگهداری از گیره های لباسی:

اگر گیره لباسی از جنس پلاستیک است، همان طور که می دانید. بر اثر نور آفتاب گیره ها زودتر از بین می روند و حالت شکننده به خود می گیرند. برای با دوام شدن گیره ها می توانید یک کیسه ی پارچه ای بدوزید و قسمت بالای آن را یک تکه کش یا نوار پارچه ای قرار دهید و وقتی که از گیره ها نمی خواهید استفاده کنید، گیره ها را داخل کیسه بگذارید و یک گوشه طناب گره بزنید. با اینکار آفتاب به گیره ها نمی خورد و در اینصورت گیره ها دوام بیشتری پیدا می کند.
دوشنبه 12/12/1387 - 16:16
دانستنی های علمی
نویسنده: مهری فتحی

محافظت از ساعت دیواری:

نکته ی 1-اگر دیدید که ساعت دیواری شما عقب و جلو می رود و علت آن تمام شدن باطری است، فوراً باطری ساعت را در آورید. زیرا اگر، باطری را از قسمت مخصوص باطری خارج نکنید، خواهید دید که به ساعت فشار می آورد و عقربه ی ثانیه گرد مرتب می خواهد کار کند و حرکت کمتری می کند و این عمل باعث خراب شدن ساعت می شود. در ضمن برای دوام ساعت بهتر است، هر دو ماه یکبار باطری ساعت را تعویض کنید.

نگهداری ماهی عید نوروز:

نکته ی 2-برای اینکه به ماهی قرمز شما آسیب نرسد همیشه با آب مستقیم لوله کشی آب ماهی را عوض نکنید بلکه 2 - 3 ساعت آب را در محیط بیرون قرار دهید. تا کلر آن ته نشین شود و بعد ماهی را داخل آب جدید انتقال دهید.

نگهداری ماهی قرمز برای مدت طولانی :

نکته ی 3-بعد از تمام شدن عید نوروز می توانید شیشه ی ماهی را در یخچال نگهداری کنید. با این عمل ماهی شما عمر طولانی خواهد داشت و حتی برای سال آینده هم می توانید از همان ماهی استفاده کنید.

گرفتن رطوبت کفش توسط روزنامه:

نکته ی 4-اگر روزنامه مچاله شده را داخل کفشی که مرطوب شده است قرار دهیم، هم رطوبت آن را می گیرد و هم مانع تغییر شکل آن می گردد.

استفاده از روزنامه در نگهداری بخاری:

نکته ی 5-اگر تابستان داخل بخاریها روزنامه مچاله شده قرار دهید از زنگ زدن آن جلوگیری می کند. البته در نظر داشته باشید که در زمستان ابتدا روزنامه ها را خارج کنید و سپس اقدام به روشن کردن بخاری کنید.

نگهداری کفشهای چرمی:

نکته ی 6-کفش های چرمی وقتی خیس هستند نباید مدت زیادی به همان حال باقی بمانند. کاغذ های مچاله شده ای را داخل کفش قرار دهید و کفش را بطور وارونه بگذارید. تا ته آن که بیشتر از بقیه ی قسمتها خیس شده در معرض هوای بیشتری قرار بگیرد. کفش خیس حتماً باید بدور از هر نوع منبع حرارتی خشک شود تا شکل خود را از دست ندهد، واکس علاوه بر زیبایی محافظ کفش در مقابل رطوبت است و بصورت لایه ای روی کفش آن را در مقابل آب غیر قابل نفوذ می کند. پس توجه داشته باشید، در زمستان کفشهایتان را بیشتر واکس بزنید.
دوشنبه 12/12/1387 - 16:12
بیماری ها
عسل یك واژه عربى است كه در زبان فارسى انگبین نامیده مى شود. از نخستین و قدیمى ترین شیرین كننده هاست و در طول تاریخ به عنوان یك غذاى خوش طعم و شفا بخش مورد توجه قرار گرفته است.
انسان تقریبا از ۴هزار سال پیش به اصول كندودارى و پرورش عسل پرداخته است. در ایران در دوره هخامنشیان نگهدارى زنبور عسل بسیار رواج داشته و از عسل در این عهد به جاى شكر استفاده مى شده است. امروزه زنبوردارى در اكثر نقاط دنیا معمول گشته و تولید سالانه عسل حداقل ۳۰۰ هزار تن است.

انواع عسل

عسل طبیعى: عسلى است كه توسط زنبورهاى عسل (apismellifera) به طور طبیعى از شهد گل یا قسمت هاى دیگر گیاه در كندو به وجود مى آید. به محصولى كه از تغذیه مصنوعى زنبور عسل با گلوكز، شكر و غیره ساخته مى شود عسل طبیعى اطلاق نمى گردد.
عسل شان یا موم دار (comb honey) : عسل طبیعى است كه در خانه هاى مومى كه حداقل چهار پنجم آن را پر كرده است قرار گرفته و به طور كلى دست نخورده باشد. عسل صاف شده: عسل طبیعى است كه موم و مواد خارجى آن جدا شده باشد. براى صاف نمودن عسل مى توان از طریق سانتریفوژ نمودن یا صافى با منافذ۴۲ درصد میلى متر به كمك حرارت دادن عسل تا ۶۰درجه سلسیوس به مدت حداكثر ۲ساعت استفاده كرد. به این ترتیب، عسل حاصل، شفاف و روان است و دیگر شكرك نمى زند؛ (علت آن از بین رفتن آنزیم دیاستاز موجود در عسل در اثر حرارت است) .
مواد خارجى: عبارت است از وجود هرگونه ماده اى غیر از عسل صاف شده. مانند موم، قطعات بدن حشرات، قطعات گیاهى و غیره.

فرآیند تولید عسل

براى تولید عسل، زنبور عسل شهد گل ها را جمع آورى و آن را در كیسه مخصوص خود به نام كیسه عسلى كه در بدنش قرار گرفته به طور موقت ذخیره مى كند. وقتى محتوى كیسه حدود ۴۰ میلى گرم رسید، زنبور گل ها را رها كرده و به كندو بازمى گردد. در بین راه مقدارى آنزیم دیاستاز از نوع انورتاز (invertases) كه در جدار كیسه عسلى تهیه و به داخل آن ترشح مى شود، به شهد اضافه مى نماید. مقدارى هم از آب آن را از راه جدار كیسه عسلى جذب بدنش نموده و به كمك كلیه دفع مى كند. با تكرار این عمل، شهد كاملا غلیظ شده و مقدار آب آن به ۱۷ الى ۱۸ درصد كاهش مى یابد. چنین شهد غلیظى را عسل رسیده مى نامند. هر زنبور در طول زندگى اش فقط یك قاشق مرباخورى از آن را تهیه مى كند. در نهایت زنبور براى تمیز ماندن عسل، روى آن را با یك لایه موم مى پوشاند. طى فرایند تولید ساكاروز كه قند طبیعى شهد جمع شده توسط زنبور است به فروكتوز كه قند عسل است تبدیل مى گردد. رنگ عسل تولید شده بسته به شهد مصرفى به رنگ هاى زردكم رنگ تا قرمز تیره است. عسل تازه
كم رنگ است و به مرور زمان پر رنگ مى شود. در جدول ذیل رنگ تعدادى از عسل هاى گیاهان مختلف ذكر شده است.

تركیبات عسل

تركیبات عسل هاى مختلف تا حدى تفاوت دارد و رنگ، بو و مزه عسل به شهد استفاده شده گل ها توسط زنبور مرتبط است. به طور كل حدود ۸۰ درصد عسل را قند ها تشكیل مى دهند كه شامل ۳۴درصد فروكتوز، ۴۰درصد گلوكز و۲-1 درصد ساكاروز و كمتر از ۱درصد سایر قندهاست. همین مقدار كم ساكاروز نیز بعد از مدتى به كمك انورتاز به فروكتوز تبدیل مى گردد. مواد پروتئینى در عسل حدود ۱درصد است كه ۲۵ تا۲۷ درصد آن را اسید هاى آمینه مختلف شامل مى شود. از دیگر تركیبات مى توان به املاح معدنى (كلسیم، پتاسیم، آهن و ... )
ویتامین هاى گروهC وB، استر ها و آنتى اكسیدان اشاره نمود. انرژى حاصل از ۱۰۰گرم عسل معادل ۳۳۰كیلو كالرى است.

شكرك زدن عسل

علت متبلور شدن و رسوب دادن عسل وجود دیاستاز و همچنین مقدار قند گلوكز در آن است. دیاستازها ذرات خیلى ریز عسل را به خود جذب و كدر نموده و باعث ته نشین شدن آن مى شوند. این خاصیت فقط در عسل طبیعى و غیر تقلبى دیده مى شود. عسل وقتى رسوب داد حتما طبیعى است ولى وقتى رسوب نداد مى تواند طبیعى یا مصنوعى باشد كه تشخیص آن با انجام آزمایش هاى كنترل كیفى میسر است. لازم به یادآورى است كه مدت زمان لازم براى رسوب دادن عسل هاى مختلف فرق مى كند كه این مدت تابع مقدار قند گلوكز موجود در عسل است. میزان زیادتر گلوكز باعث مى شود سریع تر رسوب دهد. مثلا عسل اقاقیا ۴سال و عسل كلزا یك هفته پس از استخراج ته نشین مى شوند. اثر ضد میكروبى عسل بعد از گرم شدن در مقابل آفتاب زیاد، بسیار كم مى شود.

ویژگى هاى استاندارد عسل

اولین نكته این است كه عسل حاصل از شهد وگیاهان سمى ممكن است سمى باشد. بعضى افراد هم ممكن است به دانه هاى گرده موجود در عسل حساسیت داشته باشند. ویژگى هاى فیزیكى عسل استاندارد عبارتند از:
رنگ: بر حسب نوع گیاه مورد استفاده زنبور، رنگ عسل از زرد كاهى تا قرمز تیره متغیر است.
بو: عسل طبیعى داراى بوى مخصوص به خود است. این بو متناسب با گیاهى است كه زنبور از آن استفاده كرده است.
مزه: عسل باید داراى مزه شیرین مخصوص به خود باشد و عارى از مزه سوختگى، تخمیر و كپك زدگى و به طور كلى هرگونه مزه نامطبوع باشد.
كف: در سطح عسل نباید هیچ گونه كف موجود باشد.

ویژگى هاى ناپذیرفتنى

مواد زیر نباید در عسل وجود داشته باشد:
مواد خارجى مانند ذرات گیاهى ( به استثناى گرده )، تمام یا قسمتى از بدن حشرات و هرگونه ماده خارجى دیگر
مواد افزودنى
گلوكز تجارتى
عسل مایع یا شان باید در ظروفى بسته بندى شود كه این ظروف روى تركیبات عسل اثر سویى باقى نگذارد. مشخصات زیر هم باید به طور واضح و خوانا به زبان فارسى و در صورت صادرات به زبان انگلیسى یا به زبان كشور خریدار روى ظروف نوشته شود: نوع و نام محصول، نام و نشانى تولید كننده ،علامت تجارتى ،وزن خالص بر حسب گرم یا كیلو گرم، عبارت ساخت ایران ،شماره سرى ساخت ،تاریخ تولید و انقضاء مصرف و شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى.
منبع: روزنامه ایران
دوشنبه 12/12/1387 - 0:24
بیماری ها
مغز بادام:
Mufa و ویتامین E در مغز بادام همراه هم کلسترول را از بین می‌برند. مغز بادام همچنین منبع غنی پروتئین گیاهی و فیبر می‌باشد.
برنامه غذایی: 2 قاشق سوپ خوری از بادام را روی ماست کم چربی بدون شیرینی و توت بپاشید که برای یک خوراک صبحانه پر انرژی بسیار عالی است.

آووکادو:
آووکادو یک منبع غنی از mufa برای سلامت قلب است که بیشتر از سایر میوه های دیگر این مواد عالی را دارد.
برنامه غذایی: 4/1 پیمانه آووکادو و لیمو ترش و نمک و فلفل را بکوبید و همراه با سبزیجات پخته یا خام صرف کنید.

شکلات سیاه:
شکلات یا خصوصاً، پودر کاکائو و دانه های کاکائو شامل ترکیباتی است که از بیماریهای قلبی و سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند.
برنامه غذایی: 4/1 پیمانه از شکلات سیاه یا شکلات با شیرینی کم را آب کرده و روی توت فرنگی های تازه بریزید و به عنوان دسر استفاده کنید.

کره بادام زمینی طبیعی:
استفاده از کره بادام زمینی که شامل ویتامین E، منیزیم و پتاسیم و ویتامین B6 می‌باشد، برای بدن بسیار مفید است.
برنامه غذایی:می‌توانید غذایی با آن تهیه کنید و صرف کنید برای مثال ماکارانی به همراه میگو و پیازچه قیمه شده و فلفل دلمه ای به همراه سسی از کره بادام زمینی و آب گرم و فلفل قرمز.

روغن زیتون:
روغن زیتون، بهترین روغن برای استفاده در غذاها و سالادها می‌باشد که محتوی mufa می باشد که کلسترول بد(LDL) را کم کرده بدون تغییر در کلسترول خوب بدن(HDL).
برنامه غذایی:ریحان و پوره گوجه فرنگی و روغن زیتون را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

پسته:
پسته شامل ترکیبات کاراتنوئیدی است که از افت بدن بر اثر افزایش سن جلوگیری می‌کند.
برنامه غذایی:2 قاشق غذاخوری پسته را روی 2/1 پیمانه پنیر ricotta ریخته و 2 قاشق چای خوری عسل و شکلات را به آن اضافه کنید و به عنوان یک غذای سبک شیرین استفاده کنید.

تخمه آفتاب گردان:
تخمه آفتاب گردان مملو از ویتامین B می‌باشد که نقش بسیار مهمی در محافظت بدن در برابر التهاب دارد و در ضمن منبع خوبی از ویتامین E می‌باشد. همچنین تخمه آفتاب گردان بازدارنده خوبی در برابر گرسنگی می‌باشد.
برنامه غذایی: 2 قاشق سوپ خوری تخمه آفتاب گردان بو داده شده و پودر شده را روی سالاد خود بپاشید.

مغز فندق

منبع:seemorgh
دوشنبه 12/12/1387 - 0:20
دانستنی های علمی
آیا میدانستید که قلب میگو در سر آن واقع است ؟

آیا میدانستید که
اغلب مارها 6 ردیف دندان دارند ؟

آیا میدانستید که
فاصله بین مچ دست تا آرنج برابر با طول کف پا است ؟

آیا میدانستید که
قلب شما روزی ۱۰۱۰۰۰ بار می تپد ؟

آیا میدانستید که
از دست دادن تنها ۱٪ از آب بدن موجب تشنگی میشود ؟

آیا میدانستید که
مردان روزی ۴۰ و زنان روزی ۷۰ تار مو از دست میدهند ؟

آیا میدانستید که
زنان دو برابر مردان چشمک میزنند ؟

آیا میدانستید که
ناخن های دست ۴ برابر سریعتر از ناخن های پا رشد میکنند ؟

آیا میدانستید که
انسان سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه پلک می زند ؟

آیا میدانستید که
خورشید ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمین است ؟

آیا میدانستید که
قلب وال در هر دقیقه فقط 9 بار می زند ؟

آیا میدانستید که
دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب یك چشمشان را باز می‌گذارند ؟

آیا میدانستید که
قدیمی‌ترین آدامسی كه جویده شده، متعلق به ۹۰۰۰ سال پیش بوده است ؟

آیا میدانستید که
اسكیمو‌ها هم از یخچال استفاده می‌كنند، منتها برای محافظت غذا در مقابل یخ زدن ؟

آیا میدانستید که
سرعت آب دهانی كه هنگام عطسه از دهان شما خارج میشود، حدود ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت است ؟

آیا میدانستید که
۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می‌كشد تا نور خورشید به زمین برسد!

آیا میدانستید که
در تایوان بشقاب‌های گندمی درست می‌شود و افراد بعد از خوردن غذا، بشقابشان را هم می‌خورند ؟

آیا میدانستید که
یك ‌چهارم استخوان‌های بدن، در پای او قرار دارد!

آیا میدانستید که
اسم تمام قاره‌ها با همان حرفی كه آغاز شده است پایان می‌یابد ؟

آیا میدانستید که
مقاوم‌ترین ماهیچه در بدن، زبان است ؟

آیا میدانستید که
كلمه "ماشین‌تحریر" (TYPEWRITER) طولانی‌ترین كلمه‌ای است كه می‌توان با استفاده از حروف تنها یك ردیف كیبورد ساخت ؟

آیا میدانستید که
خوك‌ها به لحاظ فیزیك بدنی، قادر به دیدن آسمان نیستند ؟

آیا میدانستید که
وقتی كه به شدت عطسه می‌كنید، ممكن است یك دنده شما بشكند و اگر عطسه خود را حبس كنید، ممكن است یك رگ خونی در سر و یا گردن شما پاره شود و بمیرید ؟

آیا میدانستید که
جلیقه ضد گلوله، ضد آتش، برف‌پاك‌كن‌های شیشه جلوی اتومبیل و چاپگرهای لیزری توسط زنان اختراع شدند ؟

آیا میدانستید که
تنها غذایی كه فاسد نمی‌شود، عسل است ؟

آیا میدانستید که
كروكودیل نمی‌تواند زبانش را به بیرون دراز كند ؟

آیا میدانستید که
تمامی خرس‌های قطبی چپ‌دست هستند ؟

آیا میدانستید که
در 4000 سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود ؟

آیا میدانستید که
مورچه همیشه بر روی سمت راست بدن خود، سقوط می‌كند ؟

آیا میدانستید که
قلب انسان فشار كافی ایجاد میكند تا بفاصله 30 فوتی (تقریباً 8 متر) خون را بخارج از بدن پمپاژ كند؟

آیا میدانستید که
نخستین منشور حقوق بشر از آثار بر جای مانده از امپراتوری کوروش بزرگ است ؟
دوشنبه 12/12/1387 - 0:12
دانستنی های علمی
یكی از عمده ترین دلایل «كمرویی» نیز نزد كودكان و نوجوانان، ضعف در اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندی است. پدیده كمرویی كه امروزه به عنوان یك معلولیت اجتماعی مطرح است، رابطه مستقیمی با چگونگی نگرش فردت نسبت به خود واحساس خود ارزشمندی وی دارد. در درمان كمرویی هم برای كاهش اضطراب و افزایش مهارتهای اجتماعی (مثل شمرده و رسا صحبت كردن، برقراری ارتباط بصری با مخاطبین و...)، بدون توجه اساسی به اصول و روشهای تقویت اعتماد به نفس اقدام مؤثری انجام نمی پذیرد.
خودشناسی و پذیرش مسؤولیت اجتماعی از مهمترین هدفهای تربیتی در هر جامعه ای است و برخورداری از حس «خود ارزشمندی» و «اعتماد به نفس» قوی به مثابه ی یك سرمایه ی ارزشمند حیاتی، برای همه ی انسانها، بویژه كودكان و نوجوانانی كه از مهارتهای اجتماعی كمتری بهره مند هستند، از مؤثرترین عوامل پیشرفت و شكوفایی استعدادها و خلاقیتها به شمار می آید. به طور كلی فرآیندهای شناختی، احساسات، انگیزه ها، برقراری روابط فی مابین، شیوه زندگی، تصمیم گیریها و انتخابهای ما قویاً متأثر از چگونگی احساس خودارزشمندی و اعتماد به نفس است.
یك اراده قوی در گرو اعتماد به نفس قوی و استوار است.تسلیم ناپذیری، مطمئن، مصمم و راسخ قدم بودن از صفات برجسته رهبران بزرگ تاریخ انسانهاست.*به عبارت دیگر تنها عوامل تعیین كننده ی رفتار، اعتماد به نفس و احساسی است كه ما نسبت به خودمان داریم. به قول «مازلو »(1954) ما برای سلامت روانی خود نیاز به احساس اعتماد به نفس مثبت و قوی داریم. بنابراین برای برخورداری از اعتماد به نفس، انسان نیاز دارد كه از احترام و شأن اجتماعی مطلوب و نگرش مثبت به خویشتن بهره مند باشد.
تحقیقات انجام شده در مدارس مختلف بویژه مدارس استثنایی نشان می دهد كه بین پیشرفت تحصیلی و نگرش فرد نسبت به خودش رابطه ی مستقیمی وجود دارد. هر قدر فرد احساس و نگرشی مثبتی نسبت به خود داشته باشد، موفقیت بیشتری در امور تحصیلی از خود نشان می دهد (فرانك 1976).
در این میان والدین، خواهران و برادران، معلمان و همسالان كودكانی كه به دلایلی نظیر كمرویی، اضطراب، ناتوانی در انجام تكالیف درسی و یا عقب ماندگی ذهنی از اعتماد به نفس لازم برخوردار نیستند، نقش بسیار مهمی در ایجاد و تقویت حس «خودارزشمندی» و اعتماد به نفس آنها دارند. آنچه برای بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی و شغلی این قبیل دانش آموزان ضروری می باشد، این است كه به آنها كمك نماییم تا حس خودپنداری واقعی و اعتماد به نفس قوی در آنان رشد یابد. به دیگر سخن بوجود آمدن و تقویت كارآیی و احساس ارزشمندی در شكوفایی شخصیت و توانمندیهای كودكان و نوجوانان بسیار مهم است.

روشهای تقویت اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان

عوامل متعددی می تواند در پرورش و تقویت حس اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان، آنهایی كه دچار كمرویی و یا عدم تمركز هستند، با توجه به ویژگیهای جسمانی و قابلیتهای ذهنی و توانمندیهای عمومی آنها دخیل باشد. خانواده ها و مربیان مراكز آموزشی می بایست، اطمینان حاصل كنند كه همه ی افرادی كه با ایشان محشور هستند در اتخاذ تصمیمات و انجام فعالیتهای مختلف از اعتماد به نفس كافی برخوردار می باشند. باید تلاش نمود تا احساس «كارا» بودن، مفید واقع شدن و بالطبع «خود ارزشمندی» و قابل احترام بودن را در آنها تقویت كرد. باید توجه داشت كه رفتارهایی از قبیل بی توجهی، تحقیر، تهدید، و ایجاد موانع و محدودیتهای بی جهت برای فعالیتهای فردی كه از اعتماد به نفس كافی برخوردار نیست، از آفتهای رشد این ویژگی در او محسوب می شوند. طبیعی است از نوجوانی كه فاقد اعتماد به نفس كافی باشد، نمی توان پیشرفتهای قابل ملاحظه ای را در امر تحصیل، فعالیتهای شغلی و حرفه ای و مهارتهای ارتباطی انتظار داشت. نوجوانی كه احساس كارآیی، ارزشمندی و اعتماد به نفس نداشته باشد، چگونه می تواند با انگیزه ای قوی و تصمیم و اراده ای استوار كه اساس پیشرفت در هر كاری است در امر تحصیل و كسب مهارتهای لازم موفق شود.
در این جا به چند عامل بسیار مهم برای پرورش و تقویت حس اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان اشاره می نماییم.
الف) همواره سعی نمایید كه در برخورد با كودكان و نوجوانان توانمندیهای آنها را مدنظر قرار دهید، نه ضعفها و ناتواناییها را:
لازم است پیوسته با دید و بازخورد مثبت و سازنده به آنان نگریست. هرگونه احساس و نگرشی كه ما نسبت به كودكان و نوجوانان داریم، بدون شك در رفتار فی مابین تأثیر بسزایی خواهد داشت. اگر احساس و نگرش ما نسبت به كودك مملو از ضعف و درماندگی او باشد، منجر به رفتارهایی نظیر بی رغبتی و بی توجهی نسبت به او، یا حمایت بیش از حد از وی خواهد شد، كه در هر دو صورت كودك نمی تواند از حس ارزشمندی و اعتماد به نفس لازم برخوردار باشد.
فرزند هبه الهی است و باید با دیدۀ منت بر او نگریست، تقدیر خالق در خلقت وجود انسان همیشه در احسن تقویم است،*به عبارت دیگر آنچه خداوند هبه می كند در راستای بهترین صورتهاست، اما تأثیرپذیری نطفه از اختلالات ژنتیكی و یا عوامل دیگر، امری است كه در بسیاری از مواقع كنترل آن خارج از توان انسان می باشد.
لذا با پذیرش قلبی هبه الهی** در وضعیت موجود، باید نقاط قوت و توانمندیهای كودك را مدنظر قرار داده، برای شكوفایی استعدادهای بالقوه اش تلاش كرد. از جمله این كه محیط خانه، مدرسه و محله كودك را به صورت صحنه هایی از نمایش به فعلیت رسیدن مهارتها و استعدادهای بالقوه او درآوریم.
وجود نگرش منفی نه تنها تأثیر سوء و یا بازدارنده روی كودك خواهد گذاشت، بلكه صاحبان چنین اندیشه ها و نگرش هایی خود را نیز در پس دیواره ای از برداشتهای آزاردهنده و ویرانگر محبوس كرده، از خلاقیتها و ابتكار عمل، نشاط و سرزندگی و بالاتر از همه امید، توكل و تحرك باز می دارند.
ب) برای نوجوانان و جوانان تجارب خوشایندی از فعالیتهای مستقل و آزاد فراهم نمایید؛
به آنها فرصت دهید تا با فعالیتهای مستقل، احساس مسؤولیت و مراقبت از خویشتن را بیابند. برای این كار ایجاد انگیزه های لازم برای تحرك و فعالیتهای داوطلبانه بسیار حائز اهمیت است. غالباً نوجوانان با انگیزه های محیطی به فعالیت افتاده با رضامندی و احساس خوشایند درونی پیشرفت می كنند. بدیهی است فعالیتهای مستقل و آزاد در زمینه ی انجام كارهای روزانه از نظارت مستمر و بعضاً هدایت، ارشاد و تشویق خانواده بی نیاز نخواهد بود. اما آنچه مهم است این كه نظارت بزرگسالان، به معنای دخالت مداوم ایشان در فعالیتها و امور نوجوانان نیست. نباید در همه كارهای آنان دخالت كرده و به جای این كه ابتكار عمل به دست نوجوانان باشد، آنها را به عناصر منفعل و غیرفعال تبدیل سازیم.
ج) تجارب موفقیت آمیز كودكان و نوجوانان را افزایش دهید:
یكی از مهمترین عوامل ایجاد و تقویت حس اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان، بویژه نوجوانان كمرو و یا ناموفق، فراوانی موفقیتهای آنها در انجام فعالیتهای مختلف می باشد. به عبارت دیگر لازم است برنامه های آموزشی و فعالیتهایی كه برای آنها پیش بینی می شود به گونه ای تهیه و تنظیم گردد كه با سعی و تلاشی كه از خود نشان می دهند موفق به انجام آنها بشوند.
جوانی كه تجارب چندانی از موفقیت در خانه و مدرسه ندارد، هر قدر در انجام فعالیتهای مختلف با موفقیت بیشتری مواجه گردد، حس كارآیی، ارزشمندی و بالطبع اعتماد به نفس در او تقویت می شود. آنچه در این ارتباط بسیار مهم و قابل توجه است این كه تلاش افراد هدفمند و جهت دار باشد، یعنی كسب هرگونه موفقیت می بایست در سایه تلاش و تقلا انجام پذیرد، تا آنها احساس خوشایندی از دقت و تلاش داشته باشند. بدیهی است كه این انتظار كه همه فعالیتها و تلاشها بدون استثناء منجر به موفقیت گردد، همواره نمی تواند امری طبیعی و ایده آل باشد، بلكه توقع نامعقول آن است كه با توجه به شرایط ذهنی و روانی افراد برنامه های آموزشی و تربیتی خاص نوجوانان و جوانان به گونه ای تنظیم گردد كه در غالب موارد آنها با تلاش مستمر خود به نتیجه مطلوب دست یابند.
بی تردید در غیر این صورت، یعنی وقوع شكستها و ناكامیهای پیاپی به دلیل كمرویی و یا دشواری تكالیف ارائه شده و بالطبع دلسردیها و دلزدگیهای مستمر، نوجوان حس كارایی و ارزشمندی خود را از دست داده، احساس بی كفایتی بر او مستولی می گردد، اعتماد به نفس وی نیز به حداقل می رسد.
اولیاء و مربیان باید به خاطر داشته باشند كه آنچه در رشد و پیشرفت این قبیل افراد، مهم و حائز اهمیت است. مسأله انگیزه و تلاش آنهاست و نه صرف نتایج حاصل از آن. افراد با هم فرق دارند و در انجام یك فعالیت مشخص و یكسان انگیزه و تلاشهای متنوعی از خود نشان می دهند. در این رهگذر امكان دارد نوجوان تیزهوشی با حداقل تلاش بتواند به نتیجه مورد نظر دست یابد، در حالی كه ممكن است نوجوانی كه با عقب ماندگی ذهنی مواجه است با حداكثر تلاش قادر نشود به حداقل نتیجه مورد نظر نایل گردد. لذا صرف نگریستن به نتایج كار، یعنی نمرات حاصله نمی تواند رویه ای منطقی و عادلانه باشد. به حكم عقل سلیم، آنچه مهم است و باید تشویق و تقویت بشود همان نفس تلاش مستمر و هدف دار بودن آن است .و بس.
همه افراد بویژه نوجوانان و جوانان كمرو در فعالیتها و تلاشهایشان به تشویق و ترغیب نیاز دارند. موفقیتهای ایشان در انجام مهارتهای مختلف موجب تقویت انگیزه و رغبت آنها برای ادامه كار و تلاش بیشتر می شود. به عبارت دیگر تجارب موفق، انگیزه، جرأت، تلاش، پشتكار و اعتماد به نفس آنها را تقویت می كند.
د)قدرت تحمل كودكان و نوجوانان را برای مواجه شدن با ناكامیهای احتمالی افزایش دهید:
بدون تردید، علی رغم همه تمهیدات و برنامه ریزی های مناسب، فردی كه دارای اعتماد به نفس ضعیف است و یا از توان ذهنی مطلوب و مهارتهای لازم اجتماعی برخوردار نیست، در زندگی خانوادگی، آموزشگاهی و اجتماعی به دلایل گوناگون در انجام فعالیتهای متنوع بعضاً با تجارب ناخوشایندی از ناكامیها و شكستها مواجه خواهد شد. والدین و مربیان می بایست از این قبیل تجارب ظاهراً ناخوشایند برای او نیز نهایت حسن استفاده را بنمایند و با تشویق و ترغیب نوجوان به سعی و تلاش دوباره، مسأله ناكامی او را به سكوی پرش و جهشی تازه تبدیل کنند.گاه تجربه ی شکست و ناکامی در بعضی از افراد انگیزه ای قوی تر و غنی تر برای كوشش و ادامه كار بوجود می آورد. آنچه در این مورد فوق العاده مهم است چگونگی نگرش و تلقی ما از تجربه شكست یا عدم موفقیت نوجوان در انجام كار است. اگر ما یاد بگیریم که نوجوان را به دلیل ناتوانی و ناکامی اش در انجام کاری، سرزنش، تحقیر و تنبیه نکنیم، آن وقت خواهیم توانست، چنین شرایط ظاهراً ناخوشایند را به بهترین تجربه ها و آموخته ها در زندگی او مبدل سازیم.
افراد می توانند از ناکامیها و سرخوردگیها، درس صبر و مقاومت، طرح ریزی اندیشه نو و تلاش تازه را بیاموزند. بالاتر از همه، تجارب ناشی از ناکامیها و سرخوردگیها به نوجوانان و جوانان می آموزد که دیدی واقع بینانه نسبت به تواناییهای خود، فعالیتها و امور مختلف زندگی داشته باشند. بالطبع برخورداری ایشان از نگرشی واقع بینانه نسبت به توانمندی خود و مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه می شوند، موجب تقویت کارآیی و ارزشمندی شخصی و اعتماد به نفس خواهد شد.
ه) رفتار مصمم و مطمئن و در عین حال مطلوب کودکان و نوجوانان را تقویت نمایید:
ترغیب و تقویت رفتار کلامی و غیر کلامی مطمئن کودک یا نوجوانی که دچار کمرویی و یا ضعف شخصیت است، اعتماد به نفس او را بیشتر خواهد کرد. نظریات محکم و قاطع او را درباره ی مسائل مختلف باید محترم شمرد (البته به نحوی که موجب رنجش و آزردگی خاطر دیگران نشود) و نیز جرأت او را در بیان صریح افکار و آرای خود در شرایط و موقعیتهای مختلف تقویت کرد. وجود چنین رفتارها و مهارتهایی در نوجوان و جوان برای استحکام شخصیت و امنیت خاطر او بخصوص در هنگام مواجهه با افرادی که فاقد حسن نیت کافی هستند، فوق العاده ارزشمند است.
رفتار مطمئن، مصمم و مستدل فرد می تواند در زمینه های متنوعی قابل مشاهده باشد. این گونه رفتارهای مصمم و مطمئن، استدلالی و مسؤولانه، حس ارزشمندی و اعتماد به نفس شخص را تقویت می کند. بدیهی است همان گونه که ذکر شد، باید توجه داشت که این رفتارها پرخاشگرانه و یا از روی لجاجت نبوده، موجب بی احترامی به دیگران و یا رنجش خاطر آنها نشود.
و) کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود یاری کنید:
کودکان و نوجوانان کمرو گاه با شرایط و فعالیتهایی مواجه می گردند که بشدت آنها را متأثر می سازد. در چنین مواقعی کنترل عواطف و خویشتن داری برای مقابله با مسأله ای که با آن روبرو هستند بسیار مهم است.
بدیهی است در این شرایط نظارت و راهنمایی بزرگسالان کاملاً ضروری خواهد بود.
ز) کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد اعتماد به نفس، به تقویت مهارتهای اجتماعی خود فوق العاده نیاز دارند:
توان برقراری و حفظ ارتباط مثبت با دیگران موجب افزایش احساس ارزشمندی اجتماعی و بالطبع اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان می شود. والدین و بخصوص مربیان مدارس باید کوشش کنند که کودکان و نوجوانان کمرو و ضعیف با تعداد قابل توجهی از همسالان و همکلاسیهای خود مأنوس شده، رابطه ی دوستانه و متقابل برقرار نمایند. برقراری و حفظ چنین ارتباط دوستانه ای، برای رشد و شکوفایی شخصیت و نشاط و سرزندگی این نوجوانان امری کاملاً ضروری است. اهمیت کسب این نوع مهارتهای اجتماعی نه تنها کمتر از کسب مهارتهای تحصیلی نیست، بلکه نوجوان برای حفظ این ارتباطات دوستانه، انگیزه ی بیشتری برای سخن گفتن، تلفن زدن و یا نوشتن نامه های ساده، در مواقعی که برای مدتی دوستان خود را نمی بیند، پیدا می کند.
در این جا نیز والدین و مربیان ضمن تشویق و ترغیب کودک و نوجوان کمرو و فاقد اعتماد به نفس لازم برای برقراری روابط دوستانه با دیگر همسالان خود، در مواقع و شرایط مقتضی، ارزش دوست، ویژگیهای یک دوست خوب و معیارهای دوست یابی را به زبان ساده برای وی بیان خواهند داشت.
ح) کودکان و نوجوانان نیاز دارند که با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا شوند:
همه ی ما به الگوهای رفتاری نیاز داریم . از نظر تعلیم و تربیت، مدلها و الگوهای رفتاری از نقش و اهمیت بسزایی برخوردار هستند. وجود الگوهای رفتاری در انسان، انگیزه ی رشد، حرکت و تعالی وجود ایجاد کرده، موجب شکوفا شدن ابعاد مختلف شخصیت می شود. به طور کلی انسان در هر موقعیت و درجه ای از رشد که باشد باز هم نیازمند به الگوها و اسوه های رفتاری است.علاوه بر معصومین (ع)، پیامبر بزرگوار(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و فاطمه زهرا(س) که کاملترین اسوه ها و الگوهای رفتاری برای همه انسانها، در همه عصرهاو نسلها می باشند، تمامی انسانهای رشد یافته نیز در ابعاد گوناگون و متناسب با کمال وجودی خود، برای سایرین الگو و نمونه هستند.
به هر جهت، وجود افراد موفق و متنفذ در زندگی انسانها، بالاخص کودکان و نوجوانان برای رشد و تعالی شخصیت آنها بسیار مهم است، بخصوص زمانی که آنها با چنین الگوهایی ارتباط متقابل داشته باشند. بدون شک نقش برخی از الگوهای رفتاری خاص در حیات و سرزندگی و تلاش انسان فوق العاده محسوس است. وجود الگوهای رفتاری، امید، تلاش و اعتماد به نفس انسان را بیشتر می کند. اگر افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند و بیش از همه به الگوی رفتاری نیاز دارند با بعضی از همسالان خود و یا اشخاصی که از توفیقات اجتماعی بیشتری برخوردارند، آشنا و مأنوس شوند، تصویر روشنی از آینده و مشی زندگی امیدوار کننده خود می توانند داشته باشند. این تصویر عینی و ذهنی می تواند به کوشش و تلاشهای آنها جهت و سرعت مطلوب بخشیده، بر حس ارزشمندی، کارایی و اعتماد به نفسشان بیفزاید، بنابراین، ترغیب و تشویق نوجوان، مأنوس کردن او با الگوهای رفتاری موفق، تقویت مهارتهای اجتماعی وی و اجتناب از هر گونه رفتار تنبیهی و تحقیرآمیز، موجب می شود که او با انگیزه بیشتر و اعتما به نفس قویتر به تلاشهای قویتر به تلاشهای هدفمند خود ادامه دهد.

پی نوشت:

* . بدون شك این افتخار بزرگ نصیب همه زنده دلانی شد كه از دور و نزدیك نظاره گر حیات پر بركت رهبر راحل انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بودند تا معنا و مفهوم واقعی اعتماد به نفس را در چهره مصمم و اراده خلل ناپذیر آن اسوه نیكو و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مشاهده نموده، از آن درسهای فراموش نشدنی بگیرند.
. Mazlow
. Frank
* . لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم. «سوره تین آیه4».
** . لله ملك السموات والارض یخلق ما یشاء یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذكور او یزوجهم ذكراناً و اناثاً و یجعل من یشاء عقیماً انه علیمٌ قدیرٌ (سوره شورا آیه50) همه ملك هستی، زمین و آسمانها از آن خداست. خداوند آنچه را اراده می كند می آفریند، به هر كس بخواهد دختر یا پسر هبه می كند، و یا هم دختر و هم پسر می دهد و هر كس را هم بخواهد عقیم می گذارد، خداوند همانا علیم و قادر است.

يکشنبه 11/12/1387 - 13:29
دانستنی های علمی
هوش یک مفهوم بی ثبات و وابسته به زمان می باشد و بین روانشناسان ، جدالهای جدی ای برسر این مسئله که چه چیزی بعنوان افزایش میزان IQ درنظر گرفته شود، وجود دارد برخی از محققان بر این باورند که ما اصلا" باهوشتر نمی شویم ، بلکه فقط در حل برخی از مسائل خاص ، مهارت می یابیم. با این وجود، دیگران می گویند که ، آنها بازتاب افزایش میزان IQ را در دنیای واقعی سنجش هوش دیده اند و برای مغشوش تر ساختن امور، توصیه هایی وجود دارد و زمان آن رسیده که به آنها خاتمه دهیم.
ما باید با اینها چه کار کنیم ؟ برای پرسش دراین زمینه ، باید از شخصیت بارزی چون James Flynn ، استاد علوم سیاسی دانشگاه Otago درDunedin نیوزیلند استفاده نمود.
وی ابتدا نشان داد که میزان IQ در اواسط دهه 1980 میلادی افزایش یافته است. این روش با توجه به القابی که دیگران به آن داده اند، تحت عنوان اثر فلین شناخته شده است ، یافته ها ، سئوالات جدیدی را در این مورد برانگیخت که آیا تست های IQ قادر به بازگو نمودن یکسری از مسائل هستند یا خیر . در رویداد بزرگی که در سال 1987 میلادی در روزنامه ها بچاپ رسید ، Flynn بکمک تست های قدرت استدلال افراد ، مقایسه هایی را با جزئیات کامل در 14 کشور انجام داد. این اطلاعات ازکشورهایی مانند بلژیک و هلند که خدمت سربازی تا سال 1980 میلادی در آنها جریان داشت ، بدست آمد . ضرورتا" ، هرمرد جوانی ( و در برخی از کشورها ، هر زن جوانی ) مجبور به انجام تست هایی بودند که بر اساس طرحهایی تعیین شده بود ، و از این رو ، نتایج شاخصی برای آن جمعیت محسوب می شد.
نتایج ، از کشوری به کشور دیگر متفاوت بود ، ولی نتایج آنها را می توان به میزان IQ تبدیل نمود تا بتوان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد. در کشورهای دیگر ، می بایستی فلین به اطلاعات تست IQ اعتماد نماید بطور کلی نتایجی را که او در( Psychology Bulletin( p171 ,vol 101 به چاپ رسانید ، رشد واقعی را در امتیازات ، تا 25 امتیاز در یک نسل نشان داد.
با این وجود ، هنوز نمرات خام کلی ، مطالب زیادی را برای فلین آشکار نساخت . برای افزایش یافته ها ، او به امتیازاتی توجه کرد که هر تست IQ منطقی برای سنجش قدرت کلام ، شمارش و دید فضایی انجام شده بود . این گروه آخر ، معمولا" ماتریس های Raven را نیز شامل میشود. اشکال متسلسل که یک قسمت آن گم شده بود. داوطلب می بایستی از بین متغیرها ، یکی را انتخاب کرد. مثلا" اینکه کدام شکل را باید در ناحیه خالی قرار داد . زمانی که فلین به امتیازات بیشتر دقت نمود ، طرح کلی ، کاملا" واضح بود بیشترین افزایش امتیازات تقریبا" در هرمورد ، مربوط به ماتریس Raven و تست های مشابه به آن بود ، در حالیکه امتیازات شمارشی و کلامی ، افزایش ناچیزی را نشان می داد. از زمان تحقیق نوشته شده در سال 1987 میلادی فلین ،بیشتر کشورها ، بعلاوه اسرائیل و اخیرا" آرژانتین را مورد توجه قرار داده بود . وی سمت گیری رو به افزایش مشابهی را بدست آورد که علت بیشتر این افزایشها مهارتهای دیدن فضایی و خیالی بوده است.

آیا هوش‌بهر (IQ) بالا پیش بینی كننده تعیین كننده ای بالایی برای موفقیت در زندگی است؟

لوئیس ترمن در سال ۱۹۲۱ تحقیقاتی را مبنی بر این عقیده عمومی كه سطح بهره هوشی بالا با عدم سازگاری اجتماعی و فردی، ناتوانی یا ضعف جسمانی و بی ثباتی مرتبط است، آغاز نمود. ترمن ۱۵۰۰ نفر از كودكان سنین بین ۸ تا ۱۲ ساله كالیفرنیایی را كه هوشبهر (IQ) بالای ۱۴۰- حداقل سطح بهره هوشی بالا است- را انتخاب كرد. میزان متوسط هوشبهر(IQ) كودكان ۱۵۰ بود كه از این میان۸۰ كودك دارای هوشبهر (IQ) بالای ۱۷۰ بودند. هدف ترمن از این مطالعه زمینه ای دوره ای و مصاحبه ای پی بردن به چگونگی تأثیر بهره هوشی بالا بر روی گستره زندگی این افراد بود.
طی چند سال بعد در سال ۱۹۲۶ ترمن نشان داد كه كودكان با بهره هوشی بالا از نظر اجتماعی و جسمانی خیلی متفاوت از همسالان خود بودند. در واقع یافته های او خلاف آنچه كه تصور می شد را نشان داد. یافته های او نشان داد این كودكان گرایش به سازگاری بالای اجتماعی داشته، آنها قدبلندتر، قوی تر و سالم تر از كودكان متوسط بودند. كمتر مبتلا به بیماری و تصادفات می شوند. این كه این كودكان عملكرد خیلی استثنایی در مدرسه داشتند عجیب به نظر نمی رسید.
زمانی كه ترمن در سال ۱۹۵۶ درگذشت، مطالعه او به واسطه روانشناسان دیگر و از همه مهمتر به وسیله ملیتا اودن و رابرت سیرز و پاولین سیرز ادامه یافت. این همكاران ردپای آزمودنی های ترمن را تا دوران بزرگسالی پی گیری كردند. امروز، بعد از ۷۰ سال از آغاز مطالعه ترمن، روانشناسان به ارزیابی امور شغلی و حرفه ای و فردی آزمودنی های زنده اصلی ترمن پرداختند. (هالاهان و سیرز ۱۹۹۵).
كودكان تیزهوش ترمن در دنیای واقعی بزرگسالی چگونه می گذرانند؟ به عنوان یك گروه آنها میزان اعجاب انگیزی از برتری ها را از خود نشان دادند (ترمن، اودن، ،۱۹۵۹ ۱۹۴۷).
در سال ۱۹۵۵وقتی میزان متوسط درآمد ۵۰۰۰ دلار بود، درآمد این گروه ۳۳۰۰۰ دلار بود.
دوسوم آنها از دانشگاه فارغ التحصیل شده و تعداد قابل توجهی از آنها درجات تحصیلی پیشرفته یا تخصصی را طی كرده بودند. در بین آنها افراد خلاق سطح بالایی مانند پیكاسو، انیشتین یا موزارت نبود ولی تعداد زیادی از آنها پزشك، حقوقدان، دانشمند، اساتید دانشگاه، مدیران تجاری و دیگر گروه های تخصصی شده بودند. مجموعاً، گروه نابغه ۲۲۰۰ مقاله علمی، ۹۲ كتاب، ۲۳۵ اختراع و ۳۸ كتاب داستان تولید كرده بودند(گلمن ۱۹۸۰). یكی از آنها نویسنده مشهور علمی شده بود و یكی دیگر برنده اسكار كارگردانی سینما شده بود.
با این وجود، همه آزمودنی های ترمن موفق نشده بودند. برای یافتن دلیل این موضوع، ملیتا اودن همكار ترمن ۱۰۰ نفر از موفق ترین آزمودنی ها را با ۱۰۰ نفر از افراد كمتر موفق را به صورت گروه های A و C به عنوان نمونه مورد مقایسه قرار داد. علی رغم نمرات هوشی بالا، فقط تعداد كمی از افراد گروه C (افراد كمتر موفق) متخصص شده بودند و هیچ كدام كارهای استثنایی خوبی انجام نداده بودند. در حالی كه درآمد گروه C كمی بیشتر از متوسط درآمد سرانه ملی بود، درآمد گروه A بیشتر از پنج برابر متوسط درآمد سرانه ملی و سه برابر بیشتر از درآمد گروه C بود. از سوی دیگر وضعیت سلامت افراد گروه C در زندگی شخصی ضعیف تر بود. از نظر الكلیسم آنها بالاتر بودند و از نظر طلاق سه برابر گروه A. طلاق بیشتر در گروه C اتفاق افتاده بود.(ترمن و اودن، ۱۹۵۹).
با توجه به این كه نمرات IQ گروه های A و C به طور اساسی با هم یكسان بودند، چه علتی موجب برتری و تفاوت یك گروه بر گروه دیگر می شود؟ ترمن در پاسخ می گوید این افراد در زمان كودكی خود احتمالاً متفكرتر، دوراندیش تر، با استقامت، با اراده و تمایل به برتری بیشتری داشته اند. در بزرگسالی این افراد در سه ویژگی متفاوت تر از گروه C بودند. آنها بسیار هدف مند، با استقامت و با پشتكار و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار بودند. روی هم رفته، به نظر می رسد آنها پشتكار و جدیت بیشتر و نیاز به پیشرفت بالاتری دارند. به عبارت دیگر، به نظر می رسد عوامل شخصیتی علت ایجاد تفاوت های برتری بین گروه A و گروه C می باشد.(ترمن و اودن ۱۹۵۹).
به طور كلی موفقیت های كودكان نابغه ترمن نشان دهنده این است كه هوشبهر بالا می تواند به طور خاص علت موفقیت آنها در زندگی باشد. اما هوش به تنهایی كافی نیست. گرچه نمرات IQ پیش بینی كننده پایداری برای موفقیت های تحصیلی و مدرسه ای محسوب می شود ولی نمی تواند تضمین كننده موفقیت های فراسوی مدرسه باشد. عوامل شخصیتی متعددی در دستیابی به موفقیت نقش دارند؛ عواملی مانند انگیزش، پختگی هیجانی، تعهد به اهداف، خلاقیت و شاید عوامل مهم تری چون تمایل به انجام كارهای سخت(گلمن ،۱۹۹۵ رنزولی ،۱۹۸۶ استرنبرگ ۱۹۸۲ و ۱۹۸۵). هیچ كدام از این عوامل را نمی توان به وسیله تست های هوشیIQ سنتی اندازه گیری كرد.
یافته های ترمن ممكن است به طور خیلی خوشبینانه ای نشانگر رابطه بین نمرات IQ بالا و سازگاری شخصی و اجتماعی باشد؛ چرا كه كودكان مورد مطالعه ترمن در ابتدا و قبل از اجرای آزمون IQ به وسیله معلمان گزینش شده بودند. بنابراین، احتمال این كه معلمان، دانش آموزانی را انتخاب كرده باشند كه از نظر سازگاری بهتر بوده و كسانی را كه هوش بالایی داشته ولی از نظر اجتماعی سازگار نبوده را انتخاب نكرده باشند بسیار زیاد است و، تحقیق بعدی نشان داد كودكانی كه به طور استثنایی از توانایی های تحصیلی بالاتری برخوردارند احتمالاً بیشتر از مشكلات فردی مثل انزوای اجتماعی نسبت به همسالان كمتر باهوش رنج می برند (وینر ۱۹۹۸).
پژوهشگران هوش به شك و تردید خود درباره ارتباط بین میزان هوش و موفقیت در زندگی ادامه دادند (برودی، ،۱۹۹۷ استرنبرگ ۱۹۹۷). با این حال، تحقیق معاصر بر روی IQ و برجستگی های حرفه ای به نظر می رسد یافته های اساسی ترمن را در مورد آزمودنی های اصلی او مورد تأیید قرار می دهد (وینر ۱۹۹۷). اگرچه هوش برای موفقیت در هر زمینه شرط لازم است ولی نوع هوشی كه در تست های IQ سنتی به صورت بالا منعكس می شود نمی تواند ضمانتی مبنی بر موفقیت شغلی یا لیاقت ها و برجستگی های حرفه ای باشد.
در اینجا به عوامل افزایش توان بهره هوشی و IQ اشاره می گردد :
مغز نیز مانند دیگر اندام های بدن به تمام مواد غذایی در حد متعادل نیاز دارد. به طور کلی، بیش از ۴۰ ماده برای عملکرد مغز لازم شناخته شده است.
گلوکز را باید نخستین ماده حیاتی و به عبارتی بنزین موتور مغز دانست. نورون ها برای فعالیت به انرژی نیاز دارند که توسط گلوکز تأمین می شود. این مقدار از مواد نشاسته ای که بیش ازنیمی از انرژی روزانه را تأمین می کنند، به دست می آید. اگر تنها ۳ دقیقه گلوکز به مغز نرسد، قطعا نورون ها (یاخته های عصبی) از بین می روند. گلوکز در قندهای آهسته، خصوصا نان وجود دارد اما در حبوبات و ماکارونی نیز یافت می شود. این قندها که به آرامی هضم و کم کم وارد خون می شوند و این امکان را به مغز می دهند تا بنابر نیاز، به تدریج قند را جذب کند. ویتامین B۱ که در غلات، سبزیجات تازه و خشک و میوه های خشک وجود دارد، نقش مهمی در فعالیت گلوکز دارد. برای تأمین نیاز بدن باید هر روز ۲۵۰ گرم گلوسید (موادغذایی حاوی گلوکز) مصرف کنیم. به عنوان مثال، یک چهارم نان باگت در هر وعده غذایی و مقداری حبوبات در ناهار و شام، این نیاز ضروری روزانه را تأمین می کند. پروتئین های حیوانی از جمله تخم مرغ، ماهی، فرآورده های دریایی، انواع گوشت ها از جمله مواد غذایی ایده آل برای عملکرد مطلوب مغز محسوب می شوند. این پروتئین ها در سطوح متعدد تأثیر دارند. آنها در ساخت برخی واسطه های بین نورون ها؛ ناقل های عصبی شرکت می کنند. توصیه می شود در هر وعده غذایی یک سهم از این نوع پروتئین ها مصرف شود؛ به عنوان مثال، یک تخم مرغ برای صبحانه، ماهی در وعده ناهار و یک تکه گوشت در شب. در صورت عدم مصرف کافی پروتئین احساس گرسنگی و سیری توسط مغز به طور دقیق تنظیم نمی شود، کیفیت خواب بر هم می خورد که درنهایت افسردگی خفیف را در پی دارد.
چربی ها نیز از دیگر مواد غذایی ضروری برای فعالیت مغز هستند مغز یکی از چرب ترین اندام های بدن است که چربی های آن مستقیما در ساختار نورون ها و عملکرد خوب آنها شرکت دارد. بخشی از این چربی ها باید از طریق موادغذایی تأمین شود، زیرا بدن به خودی خود قادر به ساختن آنها نیست. امگا ۳ از این جمله است که متأسفانه ما کم مصرف می کنیم. بد نیست بدانید که روغن کلزا و گردو جز منابغ غنی امگا ۳ هستند. اکیدا توصیه می شود که هر روز یک قاشق سوپخوری از این روغن ها میل شود و آنها را جایگزین انواع دیگر کرد. امگا ۳ همچنین در ماهی و دیگر فرآورده های دریایی وجود دارد و به همین دلیل خوردن دو بار در هفته این خوراکی ها باید در برنامه غذایی گنجانده شود.
همچنین ثابت شده است که کمبود مصرف ماهی، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. ویتامین ها و عناصر کمینه نیز در عملکرد مغز نقش دارند که لزوم مصرف میوه ها و سبزیجات ۵ بار در روز به همین خاطر است.
اکسیژن نیز عنصری حیاتی برای مغز است. در این باره باید گفت که آهن مستقیما با هوش در ارتباط است؛ زیرا آهن، اکسیژن را از طریق هموگلوبین خون به مغز می رساند. مطالعات نشان می دهد که ضریب هوشی(IQ) در شیرخوارانی که مادران آنها کمبود آهن داشتند، بسیار پایین است. جگر از جمله مواد غذایی عالی است که در تأمین آهن بسیار نقش دارد.

هشت ساعت خواب در روز

کمبود خواب هم در کاهش خلاقیت و هوشمندی بسیار موثر است . و میزان اشتباهات را افزایش می دهد. آمار نشان می دهد که خواب با بازده کاری افراد نسبت مستقیم دارد و حدود بیست دصد این افراد بر تاثیر آن در تکرار اشتباهات و تعداد آنها تاکید کرده اند.
مغر بهطور دقیق میداند که به چه مقدار خواب نیاز دارد . ما در طول روز به ازای هر دو ساعت بیداری ، به یک ساعت خواب نیارز داریم و اگر هر روز یک ساعت کمتر بخوابیم ، دچار کسر خواب خواهیم شد.
هرکس باید هشت ساعت خواب خود را تامین کند، خوابیدن را به مانند قراردادی ببینید که قادر به برهم زدن آن نیستید.

ورزش کنید .

ورزش موجب سرعت گرفتن جریان خون و غذا رسانی به مغز می شود . مواد شیمیایی که در این هنگام به به مغز می رسند ؛ خلاقیت ، سرعت عکس العمل و حافظه ی شما را تقویت میکنند . تحقیقات نشان داده که افراد مختلف پس از 25 دقیقه حرکات ایروبیک در آزمایش خلاقیت امتیاز بیشتری کسب میکنند و به همین ترتیب افراد بی تحرک وسست ، پس از مدتی پیاده روی توانستند با افزایش 15 درصد حافظه چند کار مختلف را در یک زمان به خوبی انجام دهند .

کمی ورزش مغزی انجام دهید .

ورزش دادن به مغز بسیار مفید است . مغز خود را برای اموختن یک زبان جدید ، یاد گرفتن فوت و فن های یک سرگرمی تازه و یا بحتث های دوستانه به کار بیاندازید .این کار سیستم جریان خون را تحریک کرده و اتصالات سلول های عصبی در مغرز را تقویت میکند . استفاده از روش های مختلف یادسپاری (حفظ کردن ) هم ، مغز را به فعالیت وادار کرده و از کم شدن حافظه به دلیل کهولت ، جلوگیری میکند .

مثبت اندیش باشید

بالاخره یک دهه تحقیق در زمینه ی تصورات کاربردی و رفتارهای مغز ، ثابت شد که که انتخاب افکار و احساسات خاص ، می تواند به طور دائم شیوه ی کارکرد مغز را تغییردهد . زمانی که شرکت کنندگان در این تحقیق به عشق و محبت فکر می کردند ، مغزشان به شکل مداری سالم و سریع به کار می افتد . بنابراین تحقیق ، احساسات نقش مهمی در کارایی ذهن دارند و موجب میشود که شخص با هوش تر و شاد تر باشد

لغات را با صدای بلند تشریح کنید

یکی از خرده آزمون های این بخش، تست دایره ی واژگانی است. در طول این آزمون از افرد می خواهند که در مورد لغاتی که به او ارائه می شود، توضیح دهد. به طور اخص هدف این تست آزمایش این مطلب است که یک نفر تا چه اندازه ای می تواند خود را ابراز کند. از آنجایی که این آزمون بیشتر بر روی دانش های قبلی و تجربیاتی که در گذشته به دست آورده اید تاکید دارد، گفته می شود که هوش شکل گرفته ی شما را می سنجد.
برای تقویت این توانایی می توانید فرهنگ لغت را باز کنید و اولین کلمه ای که به چشمتان خورد را انتخاب کرده و با صدایی کاملاً متعادل در مورد آن برای کسی که در مقابلتان نشسته است، صحبت کنید. به عنوان مثال اگر کتاب را باز کردید و لغتی مثل "قره نی" به چشمتان خورد، ضعیف ترین توضیحی که می توانید از آن داشته باشید "نوعی آلت موسیقی" است. اگر قدری از بهره هوشی بالاتری برخودار باشید، میتوانید بگویید: "نوعی آلت موسیقی مانند نی توخالی است که با هوایی که از دهان خارج می شود، به صدا در می آید. با دمیدن جریان هوا به داخل آن می توان صداهای مختلفی را ایجاد کرد. روزنه هایی که بر روی این آلت موسیقی وجود دارند به ما اجازه می دهند تا صداها را تغییر داده و موسیقی ایجاد کنیم."
شاید این مثالی که در بالا به آن اشاره شد، تا حد زیادی منحصر بفرد باشد، اما نمونه خوبی برای تفهیم این امر بود که چگونه باید به ذات کلمات رسوخ کرد.

ایده گرفتن از اشیاء

این گزینه شبیه سازی نوعی "استدلال انتزاعی شفاهی" است؛ و توانایی شما را در اظهار نظر کردن در مورد مفاهیم مختلف به نمایش می گذارد. معمولاً باید نوعی رابطه و یا الگوی خاص میان سه شی و یا بیشتر پیدا کرده و بعد شئی را انتخاب کنید که با الگوی اولیه مطابقت داشته باشد.
برای افزایش IQ خود 10 شی را انتخاب کنید. به عنوان مثال: DVD ، فنجان، بالشت، کتاب و غیره. سپس شروع کنید به طور شفاهی در مورد هر یک از آنها صحبت کنید و روی جزئیات گفته های خود دقیق شوید تا به یک حقیقت در مورد آن رسیده و بتوایند از آن ایده ی جدیدی برداشت نمایید. به عنوان مثال:
-کپیDVD اولین قسمت حقایق زندگی بر روی زمین در مقابل من قرار دارد.
- اولین نسخه DVD حقایق زندگی مقابل من است.
- DVD اولین قسمت حقایق زندگی
- حقایق زندگی
- سریال کمدی
- سرگرمی
افکار انتزاعی برای ایجاد ارتباط میان موضوعاتی که ظاهراً هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند، ضروری است. به منظور جمع زدن برخی موارد معین به صورت انتزاعی، شما نیازمند حس استنتاج و قیاس بالایی هستید.

عینیت بخشیدن به مفاهیم انتزاعی

آزمون های جای خالی "ادراک سه بعدی، تجزیه و تحلیل بصری-انتزاعی، و حل مسئله" را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. در این قسمت فرد را امتحان می کنند که تا چه اندازه می تواند چیزی راکه درک کرده بیان کند.
این مورد را در نظر بگیرید: هیچ کس نمی تواند هوش را تشریح کند؛ این عبارت نمیتواند در بردارنده هیچ گونه مفهوم تفصیلی متداول و دارای چهارچوب از پیش تعیین شده باشد. ما معتقدیم که می توانیم، اما آیا می توان این توانایی را ملموس سازی نمود. از آنجای که در حال حاضر مقابل کامپیوتر نشسته اید اجازه دهید با استفاده از یک مثال کامپیوتری موضوع را برایتان بازتر کنیم؛ به دو صفحه ی وب مجزا فکر کنید: یکی صفحه آرشیو بدون وجود هیچ گونه لینک، و دیگری یک صفحه ی فعال ویکی پیدیا با لینک های چند رسانه ای (hyper links). صفحه آرشیو به درستی می تواند نشانگر تمام چیزهایی باشد که ما در ذهن خود داریم و یاد گرفته ایم – ثابت و بدون حرکت – و اما هوشی که در ذهن ما وجود دارد می تواند مانند صفحه ی ویکی پیدیا باشد، به صورت اتوماتیک لود شده و از طریق آن می توان با صدها ایده ی دیگر در تماس باقی ماند. همانطور که از هر صفحه ی اینترنت به راحتی می توانیم به صفحات دیگر رجوع کنیم، در ذهن خود نیز می توانیم در عرض چند ثانیه، ایده های مختلف را مورد تحلیل و بررسی قرار دهم.
در این مثال ما سعی کردیم ادراک خود از عملکرد ذهن را برای شما به عینیت نزدیک کنیم. شما می توایند قضاوت کنید که ما در کار خود موفق بوده ایم یا نه. حالا برای اینکه ضریب هوشی خود را افزایش دهید سعی کنید این کار را خودتان امتحان کنید. در مورد طبیعت، اینترنت و هر چیز دیگری که به ذهنتان می رسد این کار را انجام دهید و به ادراک خود قابلیت ملموس اعطا کنید.

تقارن یابی

استدلال ماتریسی به منظور محاسبه ی "توانایی حل مشکلات به طور غیر شفاهی، استدلال استقرایی و قیاس سه بعدی" می باشد.
در ساخته سینمایی "ذهن زیبا" جان نش "(راسل کرو)" توانایی خارق العاده ای در تقارن یابی برای هر شی در هر موقعیت مکانی دارد. شما هم باید یک چنین تمرینی را آغاز کنید. قدم بزنید و در طی زمانی کمتر از 10 دقیقه شروع کنید به ساختن نوعی حس مرئی از اطراف خود. سعی کنید در هرج و مرج و آشفتگی هایی که در اطرافتان وجود دارد نوعی هماهنگی ایجاد کنید. زاویه ای را که ناودان قدیمی با پیاده رو خیابان می سازد را در نظر بگیرید، ببینید که چگونه شیشه های برف پاک کن اشعه های خورشید را باز تاب می دهند، به فاصله ای که اگر میان برگ های درختان نبود از آنها یک پرده درست می کرد توجه کنید و ...به جای اینکه به آسفالتی که بر روی آن قدم می زنید توجه کنید، به بازتاب نور در آب راکدی که داخل یک گودال کوچک خیابانی ریخته شده، توجه کنید.
الگوهایی که در تست IQ از آن استفاده می شود، نمی تواند به طور آشکارا نشانگر زندگی حقیقی روزمره باشد. البته تا کنون که اینطور نبوده – اما هدف ما فقط افزایش ضریب هوشی شماست و قصد داشتیم تا به شما یاد بدهیم که چگونه میتوانید با دقت و توجه بیشتری به محیط پیرامون خود نگاه کنید و ببینید که چقدر راحت فضای اطرافتان در هر لحظه در حال تغییر و تحول است.
منابع :
چهار روش برای افزایش بهره هوشی arialink
رابطه هوش و موفقیت در زندگی fardayeemrooz
شش راه برای افزایش IQ m-nili
IQ در بشقاب غذای شما aftab
يکشنبه 11/12/1387 - 13:28
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته