• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 319
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5473روز قبل
ورزش و تحرک
وینچنزو مونتلا كفش‌هایش را برای همیشه آویخت.
این مهاجم ایتالیایی با وجود آن كه یك سال دیگر با باشگاه رم قرارداد داشت، تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی كند.


مونتلا سال‌های طولانی و موفقی را با رم تجربه كرد. این مهاجم 35 ساله در حالی از فوتبال كنار می‌رود كه تا تابستان 2010 با رم قرارداد دارد. او فوتبالش را در سال 1992 از باشگاه امپولی آغاز كرد و سپس راهی جنووا شد. سامپدوریا سومین باشگاه مونتلا بود. رم در سال 1999 با 25 میلیون یورو او را به خدمت گرفت.


فولام و سامپدوریا باشگاه‌هایی بودند كه این مهاجم در آن‌ها به صورت قرضی در سال‌های اخیر بازی كرد.


او در كنار توتی تنها بازیكنی بود كه از تیم قهرمان 2001 هنوز در رم حضور داشت. مونتلا در 20 بازی ملی موفق به زدن سه گل شده بود


يکشنبه 14/4/1388 - 11:21
سياست
سیدرضا اکرمی همه احزابی را که مجوز فعالیت دارند در سرنوشت کشور دخیل دانسته و عنوان اصولگرا و اصلاح‌طلب را در قالب الفاظ می‌داند.

«اکنون که انتخابات پایان یافته، همه باید کمک کنیم تا مشکلات کشور حل شود و دولت نیز مهرورزی را به صورت واقعی به مردم نشان دهد، نه شعاری تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود.» این را سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز که این روزها در کسوت نمایندگی مردم تهران در خانه ملت حضور دارد، می‌گوید. او که همه احزاب که مجوز فعالیت دارند را در سرنوشت کشور دخیل دانسته و عنوان اصولگرا و اصلاح‌طلب را در قالب الفاظ می‌داند، تأکید می‌کند بعد از انتخابات همه 70 میلیون ایرانی باید دست در دست یکدیگر داده و با استفاده از ظرفیت‌‌ها، امکانات و افراد لایق مشکلات کشور را حل کنیم.

او ضمن انتقاد نسبت به عملکرد برخی وزرا و مدیران سازمان‌ها از جمله گردشگری، تربیت‌بدنی، آموزش و پرورش، کشاورزی و بازرگانی نسبت به کابینه دولت دهم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: کارهای آقای احمدی‌نژاد مانند برنامه ورزشی نود غیرقابل‌ پیش‌بینی است و مشخص نیست چه کسانی را معرفی خواهد کرد.او همچنین برخی اتفاقات در قبل، حین و بعد از انتخابات را بداخلاقی عنوان می‌کند. این نماینده دوره پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد صداوسیما نیز انتقاد کرده و می‌گوید: صداوسیما نباید یک‌طرفه به مسائل کشور بپردازد بلکه باید از حضور همه ظرفیت‌ها و کارشناسان استفاده کند زیرا در غیر این ‌صورت سیاست، اقتصاد، صنعت و فرهنگ کشور ضربه می‌خورد.

مشروح گفت‌وگوی اکرمی را با «خبر» در ادامه می‌خوانید.

آقای اکرمی! با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان درباره نتیجه انتخابات و بسته شدن پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، موضع‌گیری نخبگان سیاسی چه باید باشد؟
بنده در این باره سه مطلب را مورد توجه قرار می‌دهم اول آنکه انتخابات ریاست‌جمهوری اولین انتخابات در کشور نبود که بخواهیم تا مدت‌ها چگونگی برگزاری آن و صحت‌اش را مورد بررسی قرار دهیم. ما تاکنون سی انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرده‌ایم.

پس از هر انتخاباتی هم رویه زندگی به دوران قبل برمی‌گردد و همه به سراغ کارهای روزمره خود می‌روند و در این انتخابات نیز به همین صورت هرچه بود تمام شده است و مردم باید به کارهای قبلی خود برگشته و به فعالیت‌های روزمره خود برسند. دوم آنکه حین انتخابات نامزدها هرچه رقابت، نقد و اظهارنظر داشتند، انجام دادند که تمام شد و اکنون آن رقابت‌ها به پایان رسید و باید یک حالت رفاقتی در پیش باشد و هم نامزدها و هم هوادارانشان به سراغ محبت، مهرورزی و رفاقت بروند.

سومین نکته آن است که از قبل، حین و بعد از انتخابات یک سری مشکلات روزمره‌ای داشته‌ایم گاهی این مشکلات بنیادی و ساختاری و گاهی اتفاقی و موردی بوده است اما بعد از انتخابات باید توجه کنیم که در حال حاضر بیکاری مسئله اساسی کشور ماست و بدون تعارف روزبه‌روز افزایش می‌یابد هر چند که می‌گویند میزان بیکاری نزدیک یک‌ رقمی شدن است اما خود مردم به صورت واضح درک می‌کنند که بیکاری یک مصیبت است که دامن خانواده‌ها را گرفته و قطعاً مسئولان کشور برای کاهش آن باید کاری کنند.

از سوی دیگر تورم و گرانی است که باید از ریشه مورد بررسی و حل قرار گیرد. اگر خود ما بیاییم میوه و لبنیات امسال را با قبل مقایسه کنیم مشخص است که آیا کمتر از 20درصد افزایش داشته یا نه، در واقع باید 35 قلم کالا که در سبد خانوار مشخص است را بررسی کرد تا مشخص شود واقعاً رقم تورم چه میزان است.

این مشکلاتی که شما به آن اشاره دارید در مسائل اداری هم وجود دارد.
بله، مشکلات اداری از جمله گرفتن پروانه ساختمان، برخی کارهای اداری و جابه‌جایی‌ها مشکلاتی است که مردم در بروکراسی اداری با آن روبه‌رو هستند که اگر آنها را کاهش ندهیم زمینه ناراحتی که اکنون در مردم وجود دارد ممکن است به نارضایتی تبدیل شود و در صورتی که بر روی هم انباشته و متراکم شود مشکل‌ساز خواهد بود، همچنین مردم در امر تهیه مسکن نیز مشکل دارند و این مشکل خود را در فصل تابستان که زمان جابه‌جایی مستاجران است بیشتر نمود می‌کند.

خب راهکار شما برای حل این مشکلات که به قول خودتان قبل‌ها، حین و بعد از انتخابات به صورت بنیادی وجود داشته و دارد، چیست؟
راهکارش آن است که همه باید کمک کنیم تا مشکلات حل شود و واقعاً مهرورزی در عمل به مردم نشان داده شود و نه در شعار. همه ما همزبان و همدل هستیم لذا برای حل مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی هم باید کار کنیم.

احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در شرایط فعلی باید چه موضعی را اتخاذ کنند؟
من تفاوتی بین احزاب قائل نیستم زیرا همه پروانه و مجوز فعالیت گرفته‌ان حال چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب باشند، اینها همه الفاظ است که گفته می‌شود اما پس از انتخابات و در شرایط فعلی کشورمان پس از انتخابات هم 70 میلیون نفر ایرانی باید دست در دست یکدیگر داده و از ظرفیت‌ها، امکانات، تجربیات و افراد آزموده و لایق استفاده کنند.

فکر می‌کنید در این شرایط، رئیس‌جمهور برای مدیریت این وضعیت و شرایط کشور چه باید بکند؟
اکنون بحث کابینه مطرح است، اگر آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد کابینه موفقی داشته باشد باید از واجدین شرایط و افراد دارای ظرفیت و آشنا به کار و مجرب استفاده کند تا کارها زودتر و سریعتر پیش رفته و مشکلات حل شود نه اینکه از افراد تازه‌کار که می‌خواهند تجربه کسب کنند، استفاده شود.

به نظر شما آیا نیازی به تغییر وزرای موجود است؟ یا بهتر است این افراد که کمی تجربه کسب کرده‌اند این 4 سال بعدی را هم ادامه دهند؟
در حال حاضر برخی وزرا واقعاً موفق بوده‌اند و برخی واقعاً ناموفق. به عنوان مثال ما در بحث گردشگری و ورزشی قطعاً ناموفق بوده‌ایم به غیر از بخشی که ساختن ورزشگاه و سالن‌های ورزشی بوده، در بحث قهرمانی ناموفق هستیم و نتوانسته‌ایم به جای خوبی برسیم و این در سازمان نمره منفی می‌گیرند زیرا تا چه میزان مردم باید برای ورزش هزینه بدهند اما در المپیک و جام‌جهانی نتیجه ناموفق کسب کنند.

همچنین در وزارتخانه آموزش و پرورش نیز ناموفق بوده‌ایم به گونه‌ای که حتی نتوانسته‌ایم مشکل حق التدریسی‌ها را که بیش از 10 سال به مردم علم و سواد آموخته‌اند و هنوز برای استخدام خود مشکل دارند را حل کنیم. در بخش کشاورزی نیز مدیریت خوبی انجام نشده و معمولاً افرادی بر روی کار قرار گرفته‌اند که به محیط جغرافیایی و محل و همچنین امکانات آشنایی نداشتند و در مسائل بازرگانی واردات و صادرات نیز دیدیم که در سال 87، 20 میلیارد دلار صادرات داشته که بخشی از آن نفتی بود اما حدود 60 میلیارد دلار واردات داشتیم در حالی که واردات و صادرات باید همتراز باشند در واقع کشورمان را به مصرف‌کننده تولیدات خارجی تبدیل کرده‌ایم و بازارهای آنها گرم شده و کارخانجات و تولیدی‌های ما با مشکل مواجه شده و یا تعطیل شده‌اند. لذا برای حل همه این مشکلات نیاز به مدیران و وزرای باتجربه داریم.

در حال حاضر اسامی افرادی برای حضور درکابینه مطرح است، ارزیابی شما از اسامی مطرح و تغییرات کابینه چیست؟
نمی‌دانم، کارهای آقای احمدی‌نژاد مانند برنامه ورزشی نود است و غیرقابل پیش‌بینی. بنابر این مشخص نیست که چه کسانی را برای دولت دهم معرفی می‌کنند البته حتماً اکنون لابی‌هایی انجام می‌شود و در نیمه مرداد ماه، این لابی‌گری‌ها نتیجه‌اش مشخص می‌شود.

به نظر شما انتخابات دهم ریاست‌جمهوری چه تغییراتی در فضای سیاسی کشور ایجاد کرده و در آینده کشور ایجاد خواهد کرد؟
به نظر می‌رسد که هنوز برای انتخابات دهم باید صبر کنیم تا به صورت کلی تمام شده و به قولی گرد و غبارها برطرف شود و بعد در یک فضای شفاف در مورد آینده سیاسی کشور صحبت کرد. زیرا در زمان انتخابات حرف‌ها و مسائل مختلفی پیش آمد و بد اخلاقی‌های زیادی رخ داد که لازم است این موارد مطرح و حل شود.

این انتخابات چه تجربیاتی برای فعالان سیاسی، احزاب و گروه‌های سیاسی به همراه داشت؟ پس از انتخابات باید این افراد چگونه رفتار کنند.
قرآن به ما می‌گوید که در مقابل بیگانه که نظام، انقلاب و استقلال ما را قبول ندارد باید «اشدا» یعنی مقاوم باشیم و مقابله کنیم و تسلیم آنها نشویم اما در طرف مقابل می‌گویند باید نسبت به همزبان و هموطن خود احترام قائل بود و از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد و همدیگر را تحمل کنیم در واقع حرف همدیگر را گوش دهیم، در حال حاضر می‌بینیم که صداوسیما به گونه‌ای رفتار می‌کند و موضعگیری دارد که به نفع کشور نیست و با یک‌طرفه کارکردن به سیاست، اقتصاد، صنعت و فرهنگ کشور ضربه می‌زند در حالی که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. اجازه دهند همه کارشناسان و متخصصان نظراتشان را در مورد این موضوعات و مشکلات کشور بیان کنند و راهکار ارائه دهند.

 
يکشنبه 14/4/1388 - 11:20
سينمای ایران و جهان
اکران ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های هری پاتر از نیمه ماه ژوئیه در سینماهای منطقه آمریکای شمالی این فرصت را به استودیو برادران وارنر می‌دهد تا درآمد خود را از این فیلم‌ها از مرز پنج میلیارد دلار فراتر ببرد.
رویترز اعلام کرد با اکران "هری پاتر و شاهزاده دورگه" به کارگردانی دیوید ییتس از روز 15 ژوئیه، علاقمندان به ماجرای پسرک جادوگر و ماجراهای مدرسه جادوگری هاگوارتس فقط یک فیلم دیگر تا پایان این ماجراها پیش رو خواهند داشت و داستان‌های خانم جی. کی. رولینگ با "هری پاتر و قدیسان مرگبار" خاتمه می‌یابد.

ماجرای سینمایی هری پاتر سال 1999 آغاز شد؛ یعنی زمانی که نویسنده بریتانیایی با دریافت مبلغی در حدود دو میلیون دلار حق اقتباس سینمایی از کتاب‌های پرفروش خود را به مدیران استودیو برادران وارنر واگذار کرد و حدود یکسال بعد کریس کلمبوس با سابقه تولید "تنها در خانه" و "خانم داتفایر" روی صندلی کارگردانی "هری پاتر و سنگ کیمیا" نشست.



نخستین فیلم مجموعه هری پاتر با بازی دانیل رادکلیف نوجوان سال 2001 روی پرده سینماها رفت و 975 میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت. تولید قسمت دوم با نام "هری پاتر و تالار اسرار" سه روز پس از آغاز اکران قسمت اول آغاز شد و فیلم 15 نوامبر 2002 به نمایش عمومی درآمد. فروش جهانی "تالار اسرار" 880 میلیون دلار بود.

با کناره‌گیری کلمبوس از این پروژه، آلفونسو کوارون مکزیکی جانشین او شد و "هری پاتر و زندانی آزکابان" ژوئن 2004 روی پرده سینماهای جهان رفت. سومین قسمت هری پاتر نتوانست موفقیت دو قسمت پیشین را تکرار کند و در اکران جهانی حدود 795 میلیون دلار فروخت. در هر حال کوارون از پروژه کنار کشید و "هری پاتر و جام آتش" با مایک نیوئل کلید خورد.

"جام آتش" نوامبر 2005 به نمایش عمومی درآمد و گرچه نیوئل اعلام کرده بود دیگر قصد ندارد روی صندلی کارگردانی هری پاتر بنشیند، اما فیلم او به مذاق تماشاگران خوش آمد و 895 میلیون دلار در دنیا فروش داشت. پس از آن افتخار کارگردانی یکی از فیلم‌های مجموعه هری پاتر نصیب دیوید ییتس فیلمساز بریتانیایی شد.

ییتس تولید "هری پاتر و محفل ققنوس" را در ژانویه 2006 آغاز کرد و فیلم ژوئیه 2007 به نمایش عمومی درآمد. فروش 895 میلیون دلاری "محفل ققنوس" نشان داد ییتس انتخابی مناسب برای کارگردانی بوده و به همین دلیل تولید "هری پاتر و شاهزاده دورگه" هم به او سپرده شد.

در فاصله حدود 10 روز تا آغاز اکران جهانی ششمین فیلم از مجموعه هری پاتر، کارشناسان فروشی 800 میلیون تا یک میلیارد دلاری برای "شاهزاده دورگه" پیش‌بینی می‌کنند و به این ترتیب مجموع فروش 4.5 میلیارد دلاری پنج فیلم اول به اضافه قسمت ششم می‌تواند هری پاتر را به پرفروشترین مجموعه سینمایی دنیا تبدیل کند.

هفت کتاب مجموعه هری پاتر از سال 1997 تا امروز در مجموع 400 میلیون نسخه در دنیا فروش داشته و خانم رولینگ را به نویسنده‌ای میلیاردر تبدیل کرده‌اند. "هری پاتر و قدیسان مرگبار" هفتمین و آخرین قسمت این مجموعه است که در دو قسمت روانه پرده سینماها می‌شود؛ قسمت اول در نوامبر 2010 و قسمت دوم ژوئیه 2011.

دو فیلم "هری پاتر و قدیسان مرگبار" به کارگردانی دیوید ییتس پشت سر هم ساخته می‌شود و فیلمنامه را استیو کلاوز نویسنده همه فیلم‌های قبلی هری پاتر جز یک فیلم نوشته است. ستاره‌های فیلم ششم و در صدر آنها دانیل رادکلیف به نقش پسر جادوگر در فیلم هفتم نیز حضور دارند.

فیلم 153 دقیقه‌ای "هری پاتر و شاهزاده دورگه" با بودجه 250 میلیون دلار تولید شده و مایکل گامبن، جیم برودبنت، روپرت گرینت، اما واتسن، هلنا بونهم کارتر، تیموتی اسپال، آلن ریکمن و... در آن بازی کرده‌اند. پیشتر اعلام شده بود گی‌یرمو دل تورو قرار است این فیلم را بسازد که فیلمساز مکزیکی ترجیح داد روی صندلی کارگردانی "هلبوی 2" بنشیند.
 
يکشنبه 14/4/1388 - 11:18
سينمای ایران و جهان
او در حالی كه در سریال‌های نودشبی‌‌اش یكی از موفق‌ترین زوج‌های كمدی تلویزیون یعنی فتحعلی اویسی و امیر جعفری را معرفی كرد اما در زندگی به شرط خنده از تیپ خشایار در سریال زیر آسمان شهر وام گرفت...
لطفا دور نزنیم آخرین سریال مهدی مظلومی كه از شبكه تهران پخش می‌شود از جمله سریال‌هایی است كه با هدف فرهنگ‌سازی‌ ترافیكی ساخته شده است.

البته اینكه ما این سریال را سفارشی بدانیم یا ندانیم فرقی در این تحلیل به وجود نمی‌آورد كه سریال‌هایی كه به‌صورت سفارشی فرهنگ‌سازی‌ را در دستور كار قرار می‌دهند نسبت به دیگر آثار افت كیفی مشهودی دارند؛ این قضیه در مورد آخرین سریال مهدی مظلومی هم صدق می‌كند.
شاید بسیاری از مخاطبان عام تلویزیون مهدی مظلومی را نشناسند یا چهره‌‌اش را به خاطر نیاورند اما او بعد از مهران مدیری و مهران غفوریان (همكاران سابقش) یكی از مهم‌ترین طنزپردازان تلویزیون است ولی به‌دلیل فراز و فرود فراوانی كه در سریال‌هایش داشته نتوانسته مانند مهران مدیری امضای مخصوص به‌خود را پای اثرش به بیننده نشان دهد.
البته بخشی از این اتفاق به‌دلیل عدم‌حضور مظلومی به‌عنوان بازیگر آثار خود است كه مدیری، غفوریان و دیگر كارگردان‌های سریال‌های طنز ازآن بهره می‌برند اما بخش عمده این مشكل به‌دلیل فراز و فرود در كار خود اوست. به‌عنوان مثال وقتی سریال موفق «بدون شرح» را در كنار لطفا دور نزنیم می‌گذاریم هیچ عنصر مشتركی را به‌عنوان شگرد یا امضای كارگردان نمی‌توان یافت؛ پس لاجرم باید لطفا... را اثری مستقل در میان آثار مظلومی دانست؛ هرچند تعداد آثار مستقل وی در حال افزایش باشد.
مهدی مظلومی كارش را به‌طور مستقل با كارگردانی سریال بدون شرح آغاز كرد و با این سریال بسیار موفق، خود را به‌عنوان قطب سوم طنز‌پردازی در تلویزیون در اوایل دهه80 شناساند. او با فراتررفتن از الگوی طنز خانوادگی كه در «پاورچین» و «زیر آسمان شهر» ارائه شده و موفقیت‌هایی را هم كسب كرده بود الگوی نوعی طنز محل كاری یا خارج از خانه را ارائه داد؛ الگویی كه درصدد بود آدم‌ها را در موقعیت‌هایی فراتر از محیط خانواده به طنز و كمدی بكشد. او برای این منظور دفتر یك هفته‌نامه را برگزید.
او اگرچه نتوانست به‌طور كامل این الگو را از طنز‌های خانوادگی منتزع كند اما تا حدودی دایره طنز و كمدی در سیما را افزایش داد و گرچه در بدون شرح،داستان بدون تعامل با روابط خانوادگی پیش نمی‌رفت اما قسمت اعظم بار كمدی داستان بر دوش روابط حرفه‌ای بیرون خانه بود.
بدون شرح بدون شك یكی از موفق‌ترین آثار نودشبی بوده كه تا امروز پخش شده اما نكته جالب این است كه این الگو در سریال «بانكی‌ها» جواب نداد و این سریال حتی گوشه‌ای از موفقیت‌های سریال قبلی ر ا تكرار نكرد درصورتی كه پافشاری مظلومی و گروه نویسند‌گانش بر این الگو در سریال «كمربندها را ببندیم» باعث موفقیت نسبی این سریال شد؛ سریالی كه در یك دفتر هواپیمایی یا یك فرودگاه خصوصی، همان راهی را در ارائه شوخی‌ها و موقعیت‌های طنز رفت كه بدون شرح رفته بود.
سریال نودشبی بعدی مظلومی «اكسیژن» بود كه باعث شد منتقدان به این باور برسند كه مظلومی طلسم موفقیت آثارش یكی در میان عمل می‌كند و او برای فرار از این طلسم یكی در میان، با دست‌شستن از ساخت سریال‌های نودشبی به سمت ساخت آثار مناسبتی رفت. «زندگی به شرط خنده» و «روزگار خوش حبیب‌آقا» از زمره این سریال‌ها بود كه مظلومی با فاصله گرفتن از ساخت سریال‌های نود‌شبی آنها را ارئه داد.
او در حالی كه در سریال‌های نودشبی‌‌اش یكی از موفق‌ترین زوج‌های كمدی تلویزیون یعنی فتحعلی اویسی و امیر جعفری را معرفی كرد اما در زندگی به شرط خنده از تیپ خشایار در سریال زیر آسمان شهر وام گرفت اگرچه در نهایت این سریال هم در زمره آثار موفق مظلومی جای نگرفت و به همین ترتیب سریال روزگار خوش حبیب آقا نیز اتفاق خاصی به شمار نیامد.
اما لطفا دور نزنیم چنان كه نوشتیم سریالی است كه حین سرگرم‌سازی،‌ فرهنگ‌سازی‌ را نیز مد نظر دارد.
داستان این سریال حول محور مردی به نام سیف‌الله با بازی محمد كاسبی است كه به دلایلی به قانون و مخصوصا قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارد. او به شیوه‌ای پدر سالارانه خانواده‌ای را اداره می‌كند؛ خانواده‌ای متشكل از برادر‌زاده‌هایش كه اتفاقا هر كدام در یك محدوده بسته و مشخص، كسب و كار نیز دارد. به این نحو مظلومی سعی می‌كند الگوی طنز فرا‌خانوادگی را حفظ كند كه البته تلاش ناموفقی است.
خلاصه اینكه سیف‌الله‌خان فرمانی صادر می‌كند مبنی بر اینكه نوشین - یكی از دختر‌های خانواده-  باید ظرف 3روز ازدواج كند وگرنه عرصه بر دیگر افراد خانواده تنگ می‌شود؛ اعضای خانواده نیز برای گریز از این شرایط جوان ساده‌دلی به نام اصغر با بازی محمدرضا هدایتی را گیر می‌آورند و با كلك به جای شوهر نوشین به سیف‌الله معرفی كنندتا اینكه... .
چنان كه مشاهده می‌شود الگوی داستانی لطفا دور نزنیم از الگوی فیلمفارسی‌های كمدی یا بعضی از فیلم‌های هندی تبعیت می‌كند؛ الگویی كه در آن منطق داستان فدای ایجاد موقعیت كمدی می‌شود.
در این الگو مهم نیست كه مثلا در سریالی كه در مورد ترافیك، فرهنگ‌سازی‌ می‌كند شخصیت دیكتاتورمآب سیف‌الله اصلا محلی از اعراب دارد یا نه، یا اصلا چرا سریالی كه دغدغه فرهنگی دارد نسبت به نسل جوان (نوشین) این‌قدر بی‌رحم و اشاعه‌دهنده فرهنگ نخ‌نمای پدرسالاری در زمینه ازدواج است و اصلا پیدا‌كردن شوهر ظرف 3 روز حتی به شرط كمدی‌بودن روایت، از چه منطقی پیروی می‌كند! بیننده از فردی چون سیف‌الله كه از روی طریقه رانندگی افراد و مبادی قانون بودن آنها در موردشان قضاوت می‌كند انتظار ندارد كه به‌صورت كاملا بی‌منطق از این شروط فیلمفارسی‌وار برای ازدواج دختری بگذارد.
به همین طریق داستان سریال در الگوی بسته‌ای دور می‌زند كه گاهی بانمك‌بودن شخصیت اصغر با بازی هدایتی و گاهی بده‌بستان او با جواد عزتی بیننده را راضی نگه می‌دارد؛ ضمن اینكه وجود شخصیت‌هایی مثل سیمین به‌عنوان مدیر داخلی خانه (بخوانید كلفت در فیلم‌های فارسی) بسیار پیش‌پاافتاده و فسیل‌شده است.
از طرف دیگر پیام‌های راهنمایی رانندگی كه گاهی توسط سیف‌الله، گاهی توسط اصغر و گاهی توسط دیگر شخصیت‌های سریال عنوان می‌شود بسیار رو و سطحی است و سطح كیفی سریال را بسیار پایین آورده است. در حقیقت لطفا دور نزنیم سریالی نیست كه در كنار روایتش گوشه‌ای از فرهنگ ترافیك را منتقل كند بلكه تبدیل به پیغام‌هایی ترافیكی شده كه داستانی برای ارائه آنها خلق شده است. طبیعتا از دل چنین محدودیت‌هایی داستانی جذاب - لااقل در حد كارهای قبلی كارگردان-  بیرون نمی‌آید و انتظارات مخاطب را از مهدی مظلومی برآورده نمی‌كند؛ گرچه عده‌ای از مخاطبان هنوز از این الگوهای قدیمی احساس رضایت كنند.
در واقع آن‌چیزی كه در نهایت سریال لطفا دور نزنیم را از دید برخی از مخاطبان پذیرفتنی می‌كند وجود دغدغه‌های فرهنگی و تلاش برای ارائه سریالی سالم و به دور از مخاطرات روانی است كه این‌روزها در اكثر سریال‌های وطنی به چشم می‌خورد وگرنه از دید حرفه‌ای، این سریال در كارنامه مهدی مظلومی گامی رو به عقب به شمار می‌رود؛ آن‌هم برای كارگردانی كه هنوز می‌تواند در دایره بسته سریال‌های كمدی، تاثیر‌گذار باشد.
 
شنبه 13/4/1388 - 18:11
سينمای ایران و جهان
داستان درباره فیلی بازیگوش است که متوجه صدایی از درون یک گرده گل می‌شود؛ صدایی که ...
فیلم‌های نقطه سر خط، هورتن، اسلپی و وروجک‌ها، آدلا هنوز شام نخورده، هوو و مدرسه ووشو دوشنبه 15 تیرماه به مناسبت میلاد امام علی (ع) از شبکه دو پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم تلویزیونی "نقطه سرخط" دوشنبه 15 تیرماه ساعت 16 از شبکه یک پخش می‌شود. این فیلم را میثم کزازی به تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری ساخته و رضا ناجی، هوشنگ توکلی، بهروز الهوردی و اکبر مددی بازیگران آن هستند. "نقطه سرخط" داستان مردی است که از پرواز تهران - مشهد جا می‌ماند و در سفر با خودرو با اتفاق‌هایی مواجه می‌شود.

انیمیشن سینمایی "هورتن" با نام اصلی "هورتن صدای یک هو می‌شنود دکتر سوس" دوشنبه 15 تیرماه ساعت 14:30 از شبکه دو پخش می‌شود. این انیمیشن 88 دقیقه‌ای محصول سال 2008 ساخته جیمی هیوارد و استیو مارتینو است و داستان درباره فیلی بازیگوش است که متوجه صدایی از درون یک گرده گل می‌شود؛ صدایی که درخواست کمک می‌کند...

فیلم‌های "اسلپی و وروجک‌ها" و "آدلا هنوز شام نخورده" دوشنبه 15 تیرماه ساعت 17:30 و 23:40 روی آنتن شبکه دو می‌رود. فیلم 102 دقیقه‌ای "آدلا هنوز شام نخورده" محصول 1977 چکسلواکی به کارگردانی اولدریچ لیپسکی و داستان درباره گلی گوشتخوار به نام آدلا است. یک گیاهشناس دنبال آدلا می‌گردد تا به واسطه آن از استادش انتقام بگیرد.

فیلم سینمایی "هوو" دوشنبه 15 تیرماه ساعت 11 روی آنتن شبکه سه می‌رود. این فیلم را علیرضا داودنژاد سال 84 بر مبنای فیلمنامه خودش جلوی دوربین برد. در خلاصه داستان فیلم "هوو" آمده است: عطا مردی خوشگذران است که همه امور اداری و مالی کارش را به همسرش سپیده واگذار کرده است.

در فیلم 105 دقیقه‌ای "هوو" رضا عطاران، رعنا آزادی‌ور، سپیده اعلایی، مریم کاویانی، رضا داودنژاد و علی صادقی بازی کردند. دیگر عوامل عبارتند از داودنژاد تهیه‌کننده، جواد شفق مدیر تولید، مجتبی رحیمی مدیر فیلمبرداری، مصطفی خرقه‌پوش تدوینگر، شیرین شازده احمدی طراح صحنه و لباس و امین میرشکاری صدابردار.

فیلم سینمایی "مدرسه ووشو" محصول هنگ کنگ دوشنبه 15 تیرماه ساعت 14:20 از شبکه تهران پخش می‌شود. این فیلم را آنتونی سزتو سال 2008 به مدت 104 دقیقه در ژانر اکشن، درام و خانوادگی و بر مبنای فیلمنامه‌ای از دنیس چان و هو لونگ لاو ساخت.

در فیلم "مدرسه ووشو" یانگ چین لیو، ساموهونگ کم ـ بوة فنگ چائولیو، وینجی وانگ و فی وانگ بازی کردند و داستان درباره دو برادر است که به همراه پدرشان جانگ، استاد ورزش رزمی ووشو بعد از سال‌ها به شهری برمی‌گردند که مادرشان آنجا از دنیا رفته است.

 

شنبه 13/4/1388 - 18:10
دانستنی های علمی

 

کشف مدارك مهمی درباره‌ی پارسی بودن خلیج فارس در سیراف

 

 

با كشف لایه‌های استقراری دوره‌های ساسانی و صدر اسلام و نیز تعدادی آمفورا (سفال اژدری) در دومین فصل كاوش باستان‌شناسی بندر باستانی سیراف، بر پارسی بودن خلیج فارس تأكید شد...

 

سرپرست هیأت كاوش باستان‌شناسی بندر باستانی سیراف در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان كرد: فصل دوم كاوش سیراف از خردادماه آغاز شد و به‌مدت 45 روز ادامه یافت و اكنون اقدامات مطالعاتی پس از كاوش در حال انجام‌اند.
محمد اسماعیلی ادامه داد: در این فصل، چهار گمانه‌ی لایه‌نگاری داشتیم كه یكی از آن‌ها در نزدیكی مسجدجامع و قلعه‌ی ساسانی سیراف، یكی دیگر در كنار منطقه‌ی بنگ سار و دیواره‌ی ساحلی سیراف و دو گمانه‌ی دیگر در قلعه كهنه زده شدند.
او درباره‌ی مهم‌ترین اهداف این فصل كاوش، توضیح داد: تعیین توالی فرهنگی، بازنگری در لایه‌نگاری و مطالعات پیشین كه توسط هیأت انگلیسی انجام شده بودند، بررسی توسعه‌ی شهر سیراف از زمان شكل‌گیری تا قرن چهارم هجری قمری و مطالعه‌ی روابط تجاری سیراف در دوره‌های ساسانی و اسلامی با بخش‌های مختلفی مانند سواحل جنوبی خلیج فارس، مناطق داخلی ایران، هند و چین از اهداف دومین فصل كاوش باستان‌شناسی سیراف بودند.
وی درباره‌ی یافته‌های این فصل كاوش، گفت: در این فصل، لایه‌های استقراری دوره‌های ساسانی و صدر اسلام شناسایی شدند. هم‌چنین مواد فرهنگی شاخصی از دوره‌ی ساسانی مانند سفال‌های اژدری (آمفورا) به‌دست آمدند. این سفال‌ها كه تقریبا سالم‌اند، مخصوص تجارت دریایی از دوره‌ی اشكانی تا عباسیان و دوره‌ی صدر اسلام بوده‌اند.
این باستان‌شناس با تأكید بر این‌كه كشف آمفورا در سیراف برای نخستین‌بار اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: مطالعات این سفال‌ها، پاسخگوی پرسش‌های مهمی می‌تواند باشد كه درباره‌ی تجارت دریایی سیراف از دوره‌ی ساسانی مطرح‌اند.
اسماعیلی بیان كرد: امسال در قلعه كهنه‌ی سیراف كه سال 1385 شناسایی شد، یك نمونه سفال هندی با پوشش قرمز براق به‌دست آمد. وجود این سفال كه به اواخر دوره‌ی ساسانی تعلق دارد، جالب توجه است.
وی درباره‌ی قلعه كهنه نیز توضیح داد: این قلعه در بالاترین نقطه‌ی سیراف قرار دارد و از موقعیت استراتژیكی برخوردار بوده است. در واقع، در زمان حمله و هجوم به سیراف، از این قلعه كه ابعاد آن 110 در 170 مترمربع است، به‌عنوان محل اصلی و حاكم‌نشین استفاده می‌شده است.
سرپرست هیأت كاوش سراف با اشاره به برنامه‌های این كاوش كه با حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر، از محل اعتبارات استانی و با همكاری پژوهشكده‌ی باستان‌شناسی انجام شده‌اند، بیان كرد: امسال برای نخستین‌بار، با حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر، مطالعات گسترده‌ی باستان‌شناسی در حوزه‌ی خلیج فارس انجام شدند كه از آن جمله به بررسی بنادر باستانی خلیج فارس، برنامه‌ی كاوش باستان‌شناسی سیراف و لایه‌نگاری بنادر مهرویان و سینیز در نزدیكی بندر دیلم می‌توان اشاره كرد.
اسماعیلی با اشاره به این‌كه سیراف در 235 كیلومتری شرق بوشهر و 35 كیلومتری عسلویه قرار دارد، گفت: با توجه به توسعه‌ی صنعتی پارس جنوبی، متأسفانه ساخت‌وساز‌های شدیدی در منطقه انجام می‌شوند كه بیش‌تر، در عرصه‌ی آثار تاریخی‌اند. به همین دلیل، به‌جاست كه مسؤولان توجه بیش‌تری داشته باشند تا با سرمایه‌گذاری خوب در بحث مطالعات باستان‌شناسی، عملیات نجات‌بخشی سیراف به‌صورت كامل انجام شود.
وی اضافه كرد: این كاوش‌های باستان‌شناسی با هدف مقابله با اقدامات برخی كشورها برای تغییر نام خلیج فارس انجام می‌شوند و یافته‌های كشف‌شده در این فصل، مدارك مهمی درباره‌ی پارسی بودن خلیج فارس هستند و این مسأله، توجه بیش‌تر مسؤولان را می‌طلبد. 

شنبه 13/4/1388 - 18:8
بیماری ها
بادمجان را با پوست مصرف کنید؟!
 
بعضی‌ها دوست دارند بادمجان را راه راه پوست بگیرند زیرا معتقدند زیباتر می‌شود. اما این پوست دارای فواید بسیاری می باشد.
 
دانشمندان اخیرا دریافته‌اند پوست سیاه بادمجان به مبارزه با عوارض پیری كمك می‌كند.تحقیقات جدید پزشكی نشان می‌دهد پوست سیاه بادمجان حاوی تركیبات مفید آنتی اكسیدان است كه به بدن كمك می‌كند با عوارض پیری مبارزه كند.
براساس تحقیقاتی كه اخیرا در یكی از دانشگاه‌های میشیگان در آمریكا انجام شده است،بادمجان نقش مهمی در حفظ دیواره سلول‌ها دارد و علاوه برآن به تولید هورمون‌های مردانه و زنانه كمك می‌كند.بادمجان از طریق پاكسازی دستگاه گوارش و از بین بردن میكروب‌ها به درمان اسهال نیزكمك می‌كند.
شنبه 13/4/1388 - 18:7
بیماری ها
ایروبیک و تاثیر آن بر مغز
 
ایروبیک یکی از ورزش هایی می باشد که در روزهای تابستان مورد توجه بسیاری از خانم ها قرار می گیرد،آیا می دانید این ورزش چه تاثیراتی را بر مغز شما می گذارد؟
 
پژوهشگران در یك تحقیق جدید تاكید كردند:ورزش و تمرینات هوازی یا به عبارتی ایروبیك، می‌تواند مغز را جوان نگه دارد.این تحقیق جدید از سوی محققان دانشكده پزشكی كاپل هیل در دانشگاه نورت كارولینا صورت گرفته و نشان می‌دهد كه فعالیت‌های ایروبیك باعث جوان ماندن مغز شده و پیری این عضو حیاتی را به تعویق می‌اندازند.
محققان در این پژوهش دریافته‌اند:افراد میانسال و سالمندی كه به لحاظ جسمی فعال‌تر و پر تحرك‌تر هستند عروق خونی مغزی سالم‌تری دارند.
محققان دانشكده كاپل هیل به سرپرستی پروفسور الیزابت بولیت استاد جراحی اعصاب از روش آنژیوگرافی MR غیرتهاجمی برای آزمایش و بررسی روی تعداد شكل رگهای خونی در مغز چندین فرد سالمند فعال استفاده كردند.در این تحقیق 7 زن و 7 مرد در گروه سنی و 60 تا 80 سال مورد آزمایش قرار گرفتند.محققان،شركت كنندگان را به دو گروه تقسیم كرده و برای اولین بار تصاویر مغزی افراد سالمندی را كه ورزش‌های ایروبیك انجام می دادند با گروه دیگر كه این تمرینات را انجام نمی دادند مقایسه كردند.در این مقایسه معلوم شد:سالمندانی كه این تمرینات را به طور منظم دنبال كرده‌اند الگوی عروق مغزی آنها شبیه به افراد میانسال و جوانتر است.بدین معنی كه پیری عروق مغزی در گروهی كه تمرینات هوازی انجام می‌دهند به تعویق می‌افتد و عروق آنها جوانتر می‌ماند.
 
 
 
شنبه 13/4/1388 - 18:6
بیماری ها
بیماری پیر چشمی چیست؟

 

   

 دكتر سیدمحمد میرمحمد صادقی،جراح و متخصص بیماری‌های چشم،در این باره توضیح می دهند:
به گفته وی «تطابق» مكانیسمی در عدسی چشم است و چشم برای دیدن دور و یا نزدیك نیاز به تغییر قدرت عدسی دارد كه این روند به صورت خودكار جهت دید نزدیك و دور،تغییر می‌كند و با گذشت زمان این قدرت ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود تا حدی كه پیرچشمی به وجود می‌‌آید.
وی در ادامه می‌‌افزاید:با بالا رفتن سن،عدسی چشم دیگر توان تغییر قدرت خود را ندارد،به همین دلیل دید نزدیك مختل می‌شود.«پیرچشمی به طور متوسط از 40 سالگی آغاز می‌شود» دكتر میرمحمد صادقی با اشاره به این مطلب می‌افزاید:لزوما این بیماری از 40 سالگی شروع نمی‌شود و گاهی شاهد زودتر و یا دیرتر آشكار شدن آن هستیم.
این جراح و متخصص بیماری‌های چشم،برخی از نژادها را بیشتر مستعد این مساله عنوان می‌كند و می‌‌گوید:معمولا افرادی كه دارای زندگی سالم‌تری هستند،این مشكل چشمی در آنها به تعویق می‌افتد و در ازای آن استعمال سیگار و الكل می‌تواند این مساله را به جلو بیندازد.
تحقیقات نشان می‌دهد شروع پیرچشمی به عوامل مختلفی همچون نژاد،شرایط آب و هوایی،تغذیه و عوامل فیزیولوژیك فرد بستگی دارد.
این چشم‌ پزشك می‌افزاید:افرادی كه دارای دوربینی مختصری‌اند زودتر از معمول نیاز به عینك جهت دید نزدیك پیدا می‌كنند.
دكتر میرمحمد صادقی با بیان این مطلب متذكر می‌شود:«پیرچشمی» عارضه‌ای برای فرد ندارد و در اصل می‌توان گفت ناشی از سیر طبیعی بدن است كه در تمام افراد بلا استثناء به وقوع می‌پیوندد و نمی‌توان نام آن را بیماری نهاد.افرادی كه شغل آنها بیشتر نیاز به دید نزدیك‌ دارد (نقاشان،فرشبافان، افرادی كه با دیكشنری كار ‌می‌كنند و...) زودتر از سایرین متوجه پیر چشمی خود می‌شوند چرا كه پیر چشمی مربوط به دید نزدیك و دقیق است و نباید از این مطلب این‌گونه برداشت شود كه صاحب این‌گونه مشاغل زودتر به این مشكل مبتلا می‌شوند،این چشم ‌پزشك با بیان این مطلب، تنها راه درمان این مشكل را استفاده از عینك‌های مطالعه می‌داند.

علائم بیماری
دید نزدیك (مطالعه)‌ با مشكل مواجه می‌شود تا جایی كه دیگر فرد قدرت مطالعه روزنامه،كتاب و سوزن نخ كردن ندارد و وقتی فاصله (كتاب)‌ با چشم را بیشتر كند و از نور بیشتری استفاده شود،مشكل خواندن حل می‌شود ولی با گذشت زمان این روش نیز كارساز نخواهد بود.این جراح با اعلام این مطلب خاطرنشان می‌كند:در خصوص درمان این مشكل،مطالعات فراوانی در جهت درمان با لیزر شده است كه تاكنون مورد تایید قطعی قرار نگرفته است.به گفته وی روش «مونو ویژن» یكی از راه‌های درمان این مشكل است كه یكی از چشم‌ها برای دید نزدیك و چشم دیگر برای دید دور،تنظیم می‌‌شود كه تاكنون بر سر این روش نیز میان پزشكان،اختلاف نظرات فراوانی است و می‌توان گفت،در حال حاضر هیچ روش درمانی در این خصوص مورد تایید صد در صدی چشم ‌پزشكان نیست و این روش برای افراد جوان، توصیه نمی‌شود.
توصیه‌های چشمی
گفتنی است مصرف انواع میوه‌جات به ‌خصوص مركبات و سبزیجات می‌تواند در پیشگیری و به تعویق انداختن بیماری‌ های چشمی نقش موثری داشته باشد،همچنین استفاده از عینك ‌های آفتابی و مصرف آنتی ‌اكسیدان‌هایی همانند ویتامین C ،E و روی نیز از بروز زودرس بیماری‌های چشم خودداری می‌كند.
شنبه 13/4/1388 - 18:4
دانستنی های علمی

مایکل جوزف جکسن ( زاده ۲۹ اوت ۱۹۵۸) موسیقی دان، سرگرمی‌ساز و بازرگان آمریکایی است. فرزند هفتم خانوادهٔ جکسن، او فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصهٔ موسیقی از سن ۱۱ سالگی بعنوان یکی از اعضای گروه جکسن فایو آغاز نمود و در حالی که هنوز عضوی از گروه بود، در سال ۱۹۷۱ کار خود را به عنوان یک تک‌خوان شروع کرد. او را سلطان پاپ می‌نامند.

در اوایل دهه هشتاد میلادی، او به عنوان برترین نماد موسیقی مردمی (پاپ)، و اولین سرگرمی ساز آمریکایی آفریقایی تبار شناخته شد که موج قدرتمندی را بنیانگذاری نمود، آغاز این موج از شبکهٔ MTV بود. جکسن با اجراهای روی صحنه و موزیک ویدیوهایش، حرکات تکنیکی پیچیدهٔ رقص مثل روبات را به محبوبیت رساند.

او توسط بنیاد و تک آهنگ‌های خیریهٔ خود، و پشتیبانی ۳۹ جنبش خیرخواهانه، میلیون‌ها دلار برای اهداف خیریه وقف یا جمع آوری کرده‌است. با این وجود ابعاد دیگر زندگی شخصی او، همچون ظاهر در حال تغییر و رفتارش, سبب ایجاد جنجال‌های غرض ورزانه‌ای شد که به چهرهٔ مردمی او صدمه زد. او در سال ۱۹۹۳ متهم شد. اما پلیس تحقیقات جنایی را به دلیل عدم وجود شواهد کافی متوقف نمود و جکسن هرگز دستگیر نشد. پس از آن او دوبار ازدواج کرد، پدر سه فرزند شد و تمام این‌ها جنجال بیشتری ایجاد نمود. از اوایل دهه نود نگرانی‌هایی دربارهٔ وضعیت سلامتی او وجود دارد و از اواخر دهه نود اخبار ضد و نقیضی دربارهٔ وضعیت مالی این خواننده گزارش می‌شود. در سال ۲۰۰۵ جکسن بدلیل اتهامات بیشتر و چند اتهام دیگر محاکمه و تبرئه شد.

از دستاوردهای دیگر او می‌توان به ثبت رکوردهای بیشمار در لیست رکوردهای جهانی گینس، از جمله عنوان "موفق ترین سرگرمی ساز تمام دوران ها " اشاره کرد . در صنعت موسیقی جایزه‌ای نمانده که جکسن به خانه نبرده باشد. همچنین او یک تاجر بسیار زیرک است, بسیاری او را یک نابغه در تجارت توصیف کرده‌اند و هیچ هنرمندی از نظر وسعت توانایی کنترل امور مالی و تجاری با او قابل مقایسه نیست. تقریبا چهار دهه‌است که کنکاش‌های بسیار موشکافانه در زندگی خصوصی جکسن همراه با دوران فعالیت درخشانش، او را جزئی از فرهنگ مردمی کرده‌است. او به عنوان یکی از مشهورترین مردان جهان شناخته می‌شود.

اوایل زندگی

مایکل جوزف جکسن در تاریخ ۲۹ آگوست ۱۹۵۸، در شهر گری, ایندیانا (شهرک صنعتی در نزدیکی شهر شیکاگو, ایلینویز) در خانواده‌ای از طبقهٔ کارگر متولد شد. پسر جوزف والتر «جو» و کاترین اسکروز استر, او هفتمین فرزند از ده فرزند است. خواهران و برادران او ربی, جکی, تیتو, جرمین, لاتویا, مارلون, رندی و جنت هستند. پدرش در استخدام معدن آهن بود و اغلب با برادرش لوتر در یک گروه موسیقی اجرا می‌کرد. مادر مذهبی جکسن، فرزندش را با باورهای فرقهٔ یهوه ( نام خدا در زبان عبری ـــ فرقه‌ای مسیحی ) تربیت کرد.

 یک شب وقتی جکسن خواب بود, پدرش از بیرون خود را به پنجرهٔ اتاق خواب او رساند و در حالی که ماسک ترسناکی بر چهره داشت با جیغ و فریاد وارد اتاق شد. پدرش گفت که می‌خواسته به فرزندانش یاد بدهد که هنگام خواب پنجرهٔ اتاق خواب را باز نگذارند. اما تا سال‌ها بعد از آن, کابوسهای دزدیده شدن از اتاق خواب جکسن را رها نکرد.

او گفت که در کودکی اغلب از تنهایی می‌گریست و گاهی اوقات با دیدن پدرش بیمار می‌شد یا حالت تهوع به او دست می‌داد.
جکسن خیلی زود استعدادش را در موسیقی بروز داد، او در سن پنج سالگی در حضور همکلاسی‌ها و حضار دیگر به مناسبت کریسمس اجرا می‌کرد.


عکس خانوادگی با برادران و پدر

شروع اعمال جراحی

در سن 20 سالگی (۱۹۷۸), جکسن در نقش مترسک در یک فیلم موزیکال به ایفای نقش پرداخت. در سن 21 سالگی (۱۹۷۹)، بینی جکسن در یکی از تمرینات پیچیده شکست. عمل جراحی بینی که در نتیجهٔ این حادثه انجام شد موفقیت آمیز نبود و جکسن از مشکلات تنفسی که می‌توانست فعالیت حرفه‌ای او را تحت تاثیر قرار دهد رنج می‌برد. او به دکتر استیو هوفلین معرفی شد که عمل راینوپلاستی (جراحی بینی) دوم و عمل‌های دیگر را در دنباله برای او انجام داد


زندگی او در سن 24 تا 27 سالگی ( ۱۹۸۲ــ ۱۹۸۵)

فیلم «ساختن ترلر مایکل جکسن» مستندی که توسط مایکل جکسن و دوستش تهیه شد. این دوره شاهد ظهور محصولات جدیدی مانند عروسک‌های مایکل جکسن که در ماه می‌۱۹۸۴ به قیمت دوازده دلار به بازار آمدند بود. او فعالیت تجاری اش را در همین دوره شروع کرد .

در ۲۵ مارس ۱۹۸۳، او برای اولین بار در یک اجرای زنده تلویزیونی امضای هنریش ـــ مون واک ـــ را به نمایش گذاشت.
در ۲۷ ژانویه ۱۹۸۴ جکسن دچار یک بد اقبالی شد. ضمن ساخت یک فیلم تبلیغاتی برای پپسی کولا در سالن نمایش بزرگ شراین در لوس آنجلس، موهای او بر اثر خطا در عملیات آتش بازی آتش گرفت و پوست سرش دچار سوختگی درجه سه شد. این حادثه در برابر چشمان سالن لبریز از جمعیت که برای بازسازی یک کنسرت آنجا گرد آمده بودند اتفاق افتاد. شرکت پپسی خسارت این حادثه را خارج از دادگاه پرداخت و جکسن یک و نیم میلیون دلاری را که به او پرداخت شده بود به «مرکز سوختگی مایکل جکسن» اهدا کرد. اندکی پس از آن، سومین جراحی پلاستیک روی بینی جکسن انجام شد و او خود آگاهانه تر دربارهٔ ظاهرش رفتار کرد.


جکسون در کاخ سفید به همراه رئیس جمهور وقت آمریکا ریگان و همسرش

زندگی او در سن 28 تا 32 سالگی (۱۹۸۶ــ۱۹۹۰) شایعات و جنجالهای رسانه‌ای، جلوهٔ ظاهری بد، زندگی نامه به قلم خودش و فیلم‌ها

در ۱۹۸۶، رسانه‌های شایعه پرداز ، داستانی منتشر کردند که ادعا می‌کرد جکسن برای حفظ جوانی در زیر چتر اکسیژن پر فشار می‌خوابد: تصویری از او، درحالی که زیر یک جعبهٔ شیشه‌ای دراز کشیده بود همراه با خبر منتشر شد. با وجود اینکه این ادعا نادرست بود، جکسن خود به این داستان جعلی پر و بال داد. او در حال تبلیغات برای فیلم جدیدش «کاپیتان EO» بود و می‌خواست تصویری علمی تخیلی از خود ارائه دهد. او برای پیدا کردن ظاهری عضلانی، یک فرو رفتگی روی چانه اش قرار داد. سپس در فیلم سه بعدی «کاپیتان EO» به ایفای نقش پرداخت. این فیلم گران ترین فیلم کوتاه در آن زمان بود، و بعدا جزئی از پارک‌های تفریحی دیزنی شد.

پوست جکسن در تمام دوران کودکی و نوجوانی اش به رنگ قهوه‌ای متوسطی بود, اما از اوایل دههٔ هشتاد، رنگ پوست او روشن تر شد. این تغییر بطور وسیعی تحت پوشش رسانه‌ها قرار گرفت, از جمله شایعه‌هایی که ادعا می‌کردند جکسن پوست خود را سفید می‌کند. در اواسط دههٔ هشتاد، تشخیص داده شد که جکسن مبتلا به ویتیلایگو ( همان بیماری لک و پیس است که در آن سلولهای بعضی از قسمتهای پوست رنگیزه ی خود را از دست می دهند و درمانی هم ندارد و معمولا برای درست کردن ظاهر به روش های مختلف رنگ بقیه پوست را هم از بین می برند ) و لوپوس ( نوعی بیماری پوستی که در آن معمولا قسمت هایی از پوست صورت مانند صورت گرگ تغییر رنگ می دهد و عوارض دیگری چون التهاب مفاصل را هم به دنبال دارد ) خفیف است، اما هر دوی این بیماری‌ها او را حساس به نور خورشید می‌کنند. شیوهٔ درمانی که جکسن برای این بیماری‌ها استفاده می‌کند باعث روشن تر شدن پوست او می‌شود، و با گریم پن کیکی که برای پوشاندن لکه‌ها و یکدست کردن رنگ پوستش اجرا می‌شود، پوست او می‌تواند خیلی روشن به نظر برسد. شکل چهره‌اش هم تغییر کرده است؛ چند جراح نظر داده‌اند که او چند عمل جراحی بینی، جراحی پیشانی، نازک کردن لب و یک جراحی گونه را پشت سر گذاشته‌است. تغییرات چهرهٔ او تا قسمتی بخاطر کاهش وزن شدید بود. در اوایل دههٔ هشتاد بدن جکسن بخاطر تغییر در رژیم غذایی قلمی تر شد. شاهدان اظهار کرده‌اند که جکسن اغلب سرگیجه داشت و به نظرشان او در مورد چگونه به نظر رسیدن بدنش وسواس پیدا کرده بود؛ برخی افراد حرفه‌ای در زمینهٔ علم پزشکی بطور علنی بیان کرده‌اند که طبق عقیدهٔ آن‌ها خواننده سندروم دیسمورفی بدنی دارد، شرایط ذهنی که در آن بیمار نمی‌داند دیگران دربارهٔ او چه نظری دارند.

در ۱۹۸۸( 30 سالگی ) او اولین زندگینامه به قلم خود، Moon Walk (قدمی در ماه) را نوشت، که تکمیلش چهار سال به طول انجامید. جکسن از دوران کودکی‌اش، تجربیاتش در جکسن فایو و سوء استفادهایی که در دوران کودکی از آن رنج برد، سخن گفت. او همچنین دربارهٔ جراحی پلاستیک صحبت کرد، و گفت که او دو جراحی روی بینی اش انجام داده و یک فرورفتگی هم روی چانه اش ایجاد کرده‌است. در کتاب، او تغییر شکل چهره اش را بر اثر بلوغ, کاهش وزن، رژیم غذایی منحصر به سبزیجات, تغییر در مدل مو و نورپردازی صحنه دانست. کتاب او در مکان اول لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. این موسیقیدان سپس فیلمی بنام Moonwalker (ماه پیما) منتشر کرد، که حاوی پشت صحنه، موزیک ویدئو و یک فیلم مستقل، که جکسن و دوستش در آن ایفای نقش نمودند بود.

در مارس ۱۹۸۸، جکسن زمینی در نزدیکی سانتا ینز, کالیفرنیا, خریداری کرد تا ملک نورلند (Neverland) خود را با هزینه‌ای معادل ۱۷ میلیون دلار در آنجا بسازد. وسعت این ملک شخصی ۱۱ کیلومتر مربع (۲٫۷۰۰ اکر) است, جکسن نورلند را با چندین چرخ فلک, یک باغ وحش غیر متعارف, یک سالن سینما و چهل نگهبان تکمیل کرد. در سال ۲۰۰۳، این ملک را ۱۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری کردند. کمی بعد، جکسن اولین غربی بود، که در یک تبلیغات تلویزیونی برای تلویزیون روسیه ظاهر شد.

موفقیت جکسن باعث شد که لقب سلطان پاپ را دریافت کند، عنوانی که ایده‌اش از الیزابت تیلر، بازیگر و دوست جکسن آمد، تیلر هنگامی که جایزهٔ «هنرمند» دهه را در ۱۹۸۹ به او تقدیم می‌کرد، این لقب را به او داد .

زندگی او در سن 33 تا 34 سالگی (۱۹۹۱ ــ۱۹۹۲)|

جکسن بنیاد Heal The World (دنیا را شفا بده) را در ۱۹۹۲ بنیانگذاری کرد. سازمان خیریه‌ای که کودکان بی بضاعت را به ملک جکسن می‌آورد، تا از پارک تفریحی که جکسن بعد از خرید ملک در آنجا ساخته بود بطور رایگان استفاده کنند. این بنیاد همچنین میلیون‌ها دلار برای کمک به کودکان بیمار و جنگ زده به نقاط مختلف کرهٔ زمین فرستاد. جکسن در ۶۷ کنسرت برای ۳٫۶ میلیون نفر برنامه اجرا کرد. تمام درآمد حاصل از این کنسرت‌ها به بنیاد هیل- د- ورلد منتقل, و باعث جمع آوری میلیون‌ها دلار برای کمک به مردم شد. جکسن سپس به جلب توجه عموم به HIV/AIDS کمک کرد, بیماری که در آن زمان هنوز جنجال برانگیز بود. او در مراسم آغاز ریاست جمهوری بیل کلینتون بطور علنی تقاضا کرد که بودجه بیشتری برای کمک به بیماران مبتلا به ایدز و تحقیقات مربوط به این بیماری اختصاص داده شود.


مایکل جکسون در کنار نلسون ماندلا

در یک بازدید مشهور از آفریقا, جکسن از چند کشور بازدید به عمل آورد، که گابون ( سرزمین مادری او ) و مصر در میان آن‌ها بودند.

زندگی او در سن 35 تا 36 سالگی ( ۱۹۹۳ــ۱۹۹۴)  و ازدواج

در فوریهٔ ۱۹۹۳، جکسن در مصاحبه‌ای با اپرا وینفری به مدت ۹۰ دقیقه شرکت کرد، اولین مصاحبهٔ او از سال ۱۹۷۹. او شایعات اخیر در مورد خودش و همچنین نظرات مربوط به اینکه او پوستش را سفید کرده را منتفی دانست، این برنامه چهارمین برنامهٔ پر بینندهٔ غیر ورزشی در تاریخ آمریکا شد.

جکسن برای مقابله با استرس اتهاماتی که به او وارد شده بود، شروع به استفاده از مسکن ها، والیوم، زاناکس و آتیوان کرد. تا پاییز ۱۹۹۳، جکسن به داروها اعتیاد پیدا کرده بود. وضعیت سلامتی جکسن تا حدی به وخامت گذاشت که او یاد آوری تور جهانی خود را کنسل نمود و چند ماهی به یک مرکز درمان اعتیاد رفت. استرس اتهامات باعث شد که جکسن از غذا خوردن دست بردارد, و وزن بسیار زیادی از دست بدهد. بخاطر سلامتی در حال افول او, دوستان و مشاوران قانونی کنترل روند دفاع و اوضاع مالی او را بر عهده گرفتند; آن‌ها از او می‌خواستند که به توافق خارج از دادگاه جواب مثبت دهد، چون باور داشتند که در صورت برگزاری جریان طولانی مدت دادگاه ها، جکسن دوام نخواهد آورد.

واکنش رسانه‌های شایعه پرداز به اتهامات مطرح شده، جکسن را در شرایط نامطلوبی قرار داد. در یک ژانویه ۱۹۹۴ جکسن با خانواده ی چندلر و تیم حقوقی آن‌ها به مبلغ ۲۲ میلیون دلار در خارج از دادگاه به توافق رسید. بعد از توافق، جردن چندلر از همکاری با تحقیقات جنایی پلیس خودداری نمود. جکسن هرگز دستگیر نشد و پرونده با اعلام این که شواهد کافی در دست نیست بسته شد.

بعدا در همان سال، جکسن با خواننده و ترانه نویس لیزا ماریا پرسلی دختر الویس پرسلی، به طور خصوصی ازدواج کرد. آنها کمتر از دو سال بعد از یکدیگر جدا شدند، آن‌ها دلیل جدایی را اختلافات غیر قابل حل اعلام کردند و ارتباطشان دوستانه باقی ماند.

زندگی او در سن 37 تا 41 سالگی ( ۱۹۹۵ــ۱۹۹۹) ازدواج دوم و پدر شدن

جکسن با پرستار متخصص پوست، دبورا جینی رو (Deborah Jeanne Rowe)، ازدواج کرد و از او صاحب یک فرزند پسر, بنام مایکل جوزف جکسن پسر، (معروف به «پرنس»), و یک فرزند دختر, بنام پاریس مایکل کاترین جکسن شد. این زوج در سال ۱۹۹۹ از یکدیگر جدا شدند, دبی رو علت جدایی را غیر قابل تحمل بودن تلاش بی وقفه ی رسانه‌ها در تحت نظر گرفتن زندگی خصوصی جکسن برای او اعلام کرد و در ادامه گفت که به جکسن علاقه ی بسیاری دارد و برای او هر کاری می‌کند. رو حضانت کامل فرزندان را به جکسن داد.


فرزندان مایکل جکسون

زندگی او در سن 42 تا 44 سالگی ( ۲۰۰۰ - ۲۰۰۲ ) فرزند سوم

در ۲۰۰۰، به علت اینکه جکسن بیشتر از هر سرگرمی ساز یا شخصیتی از رویدادهای خیریه حمایت کرده است, رکورد دیگری در رکوردهای جهانی گینس به نامش ثبت شد.

سومین فرزند جکسن، پرنس مایکل جکسن دوم (معروف به بلنکت )، در سال ۲۰۰۲ متولد شد.

زندگی او در سن 45 تا 49 سالگی ( ۲۰۰۳ــ ۲۰۰۷ ) اتهامات بعدی
در ۲۰۰۳، جکسن به هفت مورد تجاوز به کودکان و دو مورد اقدام به کاربرد عامل مست کننده برای تسهیل اقدام به جرم مذکور متهم شد. تمام اتهامات در ارتباط با پسری بود که در زمان وقوع اتهامات وارد شده زیر ۱۴ سال سن داشت. کمی قبل در همان سال, مستندی بنام زیستن با مایکل جکسن ساخته شد .

جکسن اتهامات مطرح شده را رد نمود، در روند تحقیقات، وضعیت سلامتی جکسن توسط یک متخصص سلامت ذهنی بنام دکتر استن کاتز بررسی شد; او چند ساعت را نیز به بررسی وضعیت شاکی گذراند. از نظر کاتز , جکسن در حد یک کودک ۱۰ ساله به عقب برگشته بود و وضعیت روانی اش با وضعیت روانی یک بچه باز مطابقت نمی‌کرد.


 

در جریان دادگاهی که در شرف وقوع بود، جکسن به مورفین و دمرال وابسته شد, که کمی بعد بر آن‌ها غلبه کرد. در طول جریان دادگاه, جکسن برای بار دیگر از بیماری‌های وابسته به استرس رنج برد و وزن زیادی را از دست داد, که باعث تغییر در ظاهرش می‌شد. در ماه جون, جکسن از تمامی اتهامات تبرئه شد. یکی از اولین موقعیت‌هایی که جکسن بعد از جریان دادگاهش در عموم ظاهر شد، بازدید او از دفتر رکوردهای جهانی گینس در لندن مصادف با نوامبر ۲۰۰۶ بود. در آن بازدید هشت رکورد برای او ثبت شد, که «اولین سرگرمی ساز با درآمد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال» و «موفق ترین سرگرمی ساز تمام دوران هاً در میان آن‌ها بودند.

 

شنبه 13/4/1388 - 14:34
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته