• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1637
تعداد نظرات : 162
زمان آخرین مطلب : 3436روز قبل
آموزش و تحقيقات

روش های جدید برای اندازه گیری دقیق زمان

 كسانی كه فكر می كنند «نانو» نمادی از كوچك ترین هاست باید در عقاید خود تجدید نظر كنند. نانوی هر كمیتی یك میلیاردم همان كمیت است. اما اخیراً دو موضوع جدید پژوهشی به اندازه  گیری كمیت ها در حد آتو (یك میلیاردم نانو) اختصاص یافته است.

فرانس كراوس (F.Krausz) از دانشگاه فناوری وین و همكارانش به اندازه گیری زمان در حد آتوثانیه روی آوردند. این پژوهشگران اخیراً مقاله ای در مجله نیچر (Nature) به چاپ رسانده اند و در آن به تشریح نحوه اندازه گیری كوتاه ترین فاصله زمانی ثبت شده كه فقط ۱۰۰ آتوثانیه است، پرداختند.

در عین حال، هارولد كرایگهید (H.Craighead) و همكارانش در دانشگاه كورنل واقع در آن سوی اقیانوس اطلس مجموعه ای از ترازوها را ابداع كردند كه نسبت به كسری از یك نانو ثانیه نیز حساس است. نتیجه فعالیت این پژوهشگران در شماره آینده نشریه اپلاید فیزیكس (Applied Physics) منتشر می شود. دستاوردهای دكتر كراوس محصول فرعی بررسی های او در مورد اربیتال های الكترونی موجود در اطراف هسته  های اتمی است.

تئوری های كوانتومی پیشگویی های دقیقی در مورد انرژی این اربیتال های اتمی انجام می دهد و دكتر كراوس سرگرم بازنگری در مورد صحت این پیشگویی ها است و در نتیجه این پژوهش ها مشخص شد كه پیشگویی ها صحت دارد.

وی برای اندازه گیری انرژی این اربیتال ها از دو پالس نورلیزر متوالی كه طول عمر هر كدام ۲۵۰ آتوثانیه بود، استفاده كرد. اولین پالس نور كه به اربیتال ها برخورد كرد، باعث شد كه الكترون ها از اربیتال جدا شود. پالس دوم نور این الكترون های جدا شده را متفرق ساخت.

پدیده تفرق باعث شد كه اندازه حركت الكترون های تفرق یافته تغییر كند كه این تغییر در اندازه حركت به اربیتال الكترونی اولیه مربوط می شود. اندازه حركت (momentum) به صورت حاصلضرب جرم در سرعت تعریف می شود، اما از آنجایی كه تمام الكترون ها جرم برابر دارند، اندازه گیری سرعت حركت الكترون   ها كفایت می كند.

هر چند فقط اندازه گیری سرعت الكترون ها برای محاسبه انرژی كافی است، اما همین اندازه گیری سرعت نیز بسیار دشوار است. وی برای انجام این اندازه گیری ها زمان رسیدن الكترون های مختلف را با استفاده از ابزاری كه آشكارساز صفحه ای چند كاناله (multi channel plate detector) نامیده می شود، استفاده كرد. برای اجتناب از ثبت دو الكترون به جای یكی، لازم بود كه با دقت هر چه تمام تر الكترون ها جدا از یكدیگر آشكارسازی شوند. در این مورد به خصوص «با دقت هر چه تمام تر» به معنی اندازه گیری در مقیاس ۱۰۰ آتوثانیه است و این گفته به آن معنی اصل عدم قطعیت  هایزنبرگ محدودیت های فراوانی ایجاد می كند (اصل عدم قطعیت  هایزنبرگ می گوید دقت در اندازه گیری زمان توسط دقت اندازه گیری انرژی محدود می شود.)ووی می تواند با اندازه گیری دقیق پالس های تفوق یافته به هدف خود یعنی اندازه گیری زمان در محدوده اصل عدم قطعیت دست یابد.دكتر كریكهید و همكارانش اهداف عینی تری در سر داشتند كه البته انجام آن نیز بسیار دشوار است: تشخیص ویروس ها با توزین آنها. انواع مختلف ویروس ها وزن های متفاوتی  دارند، اما وزن یك نوع ویژه از ویروس ها با هم برابر است.

دكتر كریكهید ترازو های دقیق خود را از بلور های سیلیسیم ساخته است. آنان با استفاده از پرتو های الكترونی بلور ها را به گونه ای تراش دادند كه زائده ای از سطح بلور بیرون بیاید (چاقویی را در نظر بگیرید كه تیغه آن در سطح چوب فرو رفته باشد.) جسمی را در انتهای این زائده قرار دهید. مشاهده می كنید كه زائده خم می شود.

در این حالت زائده به ارتعاش درمی آید كه فركانس ارتعاش آن به وزن جسمی كه به آن متصل شده است بستگی دارد. گروه كریكهید فركانس ارتعاش ها را اندازه گیری كرد. البته در این آزمایش ها دكتر كریكهید به جای اندازه گیری وزن ویروس های واقعی، وزن ذره های كوچكی از طلا را اندازه گیری كرد. كوچك ترین این ذرات حدود ۳۹/۰ آتوگرم وزن داشت كه تقریباً برابر با وزن ده هزار اتم است. این سطح از حساسیت برای تشخیص ویروس ها كافی است، اما دكتر كریكهید اندازه گیری ها را در این سطح متوقف نكرده است. وی انتظار دارد با اصلاح بیشتر این سیستم اندازه گیری، بتواند یك زپتو گرم را كه برابر است با یك هزارم آتوگرم اندازه گیری كند. به نظر می رسد دانش بشری از نانوتكنولوژی نیز فراتر رفته و دوره زپتو تكنولوژی فرارسیده است

منبع اینترنت

 

شنبه 24/12/1392 - 8:8
بهداشت روانی

روابط اجتماعی 

.

 

 

سریع و آسان با دیگران دوست شوید

دیل کارنگی معتقد است که شما می توانید در طی دو ماه با توجه کردن به دیگران دوستان بیشتری پیدا کنید تا اینکه در عرض دو سال بخواهید توجه دیگران را به خود جلب کنید.

هر چند دیل در سال 1955 از دنیا رفت اما تحقیقات او در زمینه پیشرفت های فردی همچنان به حیات خود ادامه می دهند. یکی از آثار او با نام: "قوانین دوست یابی و نحوه تاثیر گذاری سریع و آسان بر روی دیگران" برای نخستین بار در سال 1937 به چاپ رسید و تا کنون لقب پدر کتاب های "مهارت های زندگی" را به خود اختصاص داده است.

به دلیل درک بالای او از ماهیت وجودی بشر هنوز هم کتاب ها و مقالاتش از شهرت خاص خود برخوردار هستند. نام کتاب او آنقدر بر سر زبان ها افتاده که شاید برخی از افرادی که از این عبارات استفاده می کنند به درستی نمی دانند که ریشه آن، همان کتاب های دیل هستند.

در این قسمت 6 اصل بنیادین برای جلب توجه دیگران نسبت به شما بیان می شود. با رعایت این 6 نکته می توانید کاری کنید که سایرین شما را دوست داشته باشند:

1- خالصانه جذب آنها شوید

همه ما افرادی را مشاهده کرده ایم که وانمود می کنند جذب ما شده اند، اما یک حس درونی به ما می گوید که این عمل آنها صادقانه نیست. ما در ذهن خود بر روی این قبیل افراد برچسب "حقه باز" می زنیم؛ اما به راستی چگونه می توان به صورت خالصانه به کسی علاقمند بود؟ با مطرح کردن پرسش های مختلف؛ ببینید از انجام دادن چه کارهایی لذت می برند، و اصولاً چه کارهایی در زندگی خود انجام می دهند. همه افراد دوست دارند که در مورد خودشان حرف بزنند، به آنها اجازه دهید که در مورد رویاهایشان با شما صحبت کنند!

2- لبخند

در این قسمت چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد. زمانیکه با یک لبخند وارد اتاق میشوید، مانند یک آهن ربا نظر سایرین را به خود جلب می کنید.

3- آنها را با اسم کوچک صدا کنید

توجه داشته باشید که نام های شخصی افراد برای آنها شیرین ترین و مهم ترین اصواتی هستند که به گوششان می رسند. درست مانند فیلم های رمانتیک قدیم.

4- شونده خوبی باشید

دیگران را تشویق کنید که در مورد خودشان صحبت کنند. زمانیکه این کار را با علاقه ای خالص و به طور جدی انجام دهید، هیچ احساسی جز ارزشمندی و قدرت به فرد مقابل دست نخواهد داد. این مورد یکی از خصوصیات اخلاقی برجسته در افرادی است که روابط اجتماعی موفقی دارند.

5- در مورد علایق فرد مقابل صحبت کنید

این مورد هم بر روی این امر تاکید می کند که برای گوش دادن به حرف های دیگران وقت بگذارید. اجازه دهید تا موضوع اصلی بحث حول محور علایق شخصی آنها بچرخد با این کار به یک تفهیم دو جانبه می رسید که دوستی میان شما را تقویت می کند.

6- کاری کنید که احساس مهم بودن کند – و این کار را کاملاً صادقانه انجام دهید

اگر این کار را با خلوص دل انجام ندهید، برای مدت زمان زیادی ادامه پیدا نخواهد کرد. دنبال خصوصیات مثبت اخلاقی دیگران باشید و به عقاید، شیوه زندگی و اعتقادات آنها احترام بگذارید. این کار را حتی در مورد افرادیکه علاقه ای به آنها ندارید نیز انجام دهید. این انعطاف پذیری بعدها ثمرات زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

3 نکته انتهایی، به صورت مستقیم با نکته اول در ارتباط هستند. این کتاب به ما آموزش می دهد که هر کاری را که از موضع دوستی و رفاقت انجام دهیم، تاثیر مثبتی در زندگی ما می گذارد. او با استفاده از حکایت زیر منظور خود را توجیه می کند:

یک روز خورشید و باد در حال بحث بودند که کدامیک قوی تر هستند. باد به یک مرد سالخورده اشاره کرد و گفت هر کس قوی تر است باید کاری کند که کت این مرد از تنش در بیاید، سپس زوزه کشان شروع به وزیدن کرد.

پیرمرد بیش از هر زمان به کتش چسبیده بود، باد هر چقدر بیشتر به وزش ادامه می داد او هم کتش را محکم تر بغل می گرفت، تا اینکه خسته شد و کنار رفت، خورشید به میان آسمان آمد، با درخشندگی تمام شروع به تابیدن کرد؛ خیلی زود مرد احساس گرما کرد، دستی به پیشانی اش کشید و کتش را در آورد.

 

شنبه 24/12/1392 - 8:8
اطلاعات دارویی و پزشکی

زندگى را از پوست خود نگیرید

 

] اشرف پورمند[

 

پوست از مهم ترین فاكتورهاى زیبایى است؛ چرا كه با پوستى سالم چهره انسان زیباتر است و خیلى ها براى این كه جوان تر و سرزنده تر به نظر برسند، معمولاً هزینه هاى هنگفتى را صرف حفظ سلامت پوست خود مى كنند.

خشكى و چروك پوست شاید چندان خطرناك نباشد اما عوارض آن كه براثر عوامل محیطى ایجاد مى شود، ناخوشایند و ناراحت كننده است.

* خشكى پوست

وقتى غدد چربى به مقدار كافى پوست را چرب نمى كنند، پوست خشك مى شود و همچنین برنامه غذایى نامناسب، كمبود مواد مغذى ازجمله ویتامین هاى گروه A و B، قرار داشتن پوست در معرض عناصر و فلزات به ویژه در فصل زمستان، بیمارى هایى چون رماتیت (التهاب پوست) و اگزما، كم كارى تیروئید، دیابت، مصرف بعضى داروها چون ضد اسپاسم ها، دیورتیك ها، آنتى هیستامین ها، قرار گرفتن در معرض هواى گرم یا سرد با رطوبت بسیار كم و استفاده طولانى از تهویه، حمام كردن زیاد و استفاده مداوم از وان، استفاده از صابون هاى خارجى و پاك كننده هاى قوى از مواردى هستند كه موجب خشكى پوست مى شوند و در مورد درمان هریك از این موارد مزمن یا حاد باید به متخصص پوست مراجعه كرد.علائم و نشانه هاى خشكى پوست به سن، وضعیت سلامت منطقه سكونت و مدت زمانى كه بیرون از خانه به سر مى بریم نیز وابسته است. احساس سفت شدن پوست به ویژه پس از حمام یا شنا كردن را حتماً تجربه كرده اید، پوست شما به جاى صاف بودن منقبض، چروك دار و بدون آب به نظر مى رسد.

* مراقبت از پوست خشك

اگر پوست خشكى دارید براى حفظ آن، هرگز با آب داغ پوستتان را نشویید و از آب تصفیه نشده و كیسه حمام یا لیف زبر استفاده نكنید. بهتر است براى حفظ شادابى و لطافت صورتتان از آب معدنى استفاده كنید.پوست خشك نیاز به مراقبت كامل دارد. تمیز كردن ملایم و ماساژ منظم، استفاده از كرم هاى چرب و مرطوب كننده براى افزایش مقدار آب سطح خارجى پوست نیز بسیار مؤثر خواهدبود.شست و شوى مواد آرایشى علاوه بر از بین بردن آلودگى پوست، چربى طبیعى آن را نیز از بین مى برد.براى شست و شو صابون هایى كه مرطوب به نظر مى آید، مناسب نیست و در این زمینه استفاده از صابون هاى كرم دار یا كرم بچه، توصیه مى شود. قبل از خواب نیز اطراف چشم را با كرم هاى ضد چروك چرب كنید و از صابون هایى كه قلیایى هستند یا مواد پاك كننده بیشترى دارند، استفاده نكنید.

* آب و هوا

معمولاً پوست شما زمانى كه دما و رطوبت هوا كاهش مى یابد، خشك مى شود و این اتفاق در نواحى بیابانى بیشتر مى شود.

بخارى هاى مخصوص گرم كردن فضاى آزاد و شومینه ها، گرم كننده هاى مركزى و بخارى هاى چوب سوز رطوبت هوا و همچنین رطوبت پوست شما را مى گیرند.چربى و رطوبت سلول ها و حفظ آبى كه به پوست مى رسد، شمشیر یا تیغ دولبه اى است كه حمام كردن مداوم براى پوست ایجاد مى كند.حمام كردن طولانى به ویژه

غوطه ور شدن در آب و دوش گرفتن با آب داغ، چربى پوست شما را مى گیرد و كلر استخر نیز از جمله علل از بین برنده چربى پوست است.

* كمبودهاى غذایى

استفاده طولانى مدت از رژیم هاى غذایى كم چربى به ویژه كمبود روغن امگا۳ موجب خشكى پوست مى شود و كمبود روى و ویتامین A نیز از مواردى است كه خشكى پوست را به همراه دارد.

* كاهش آب بدن

عرق كردن زیاد در طول ورزش و ننوشیدن مایعات كافى، اسهال و استفراغ شدید نیز آب موجود در بدن را كم مى كند و از علائم كاهش آب بدن، از دست رفتن حالت ارتجاعى پوست بدن است.در این زمینه نیكوتین موجود در سیگار نیز رگ هاى خونى و از جمله مویرگ ها را تنگ مى كند و در نتیجه پوست دچار كمبود اكسیژن و مواد مغذى مى شود و خون كمترى به آن مى رسد و به دنبال آن شاهد زبرى و خشكى پوست خواهید بود. بنابراین بهتر است مصرف آب و اسیدهاى چرب ضرورى را افزایش دهید و پوست خود را محافظت كنید.همچنین در رژیم غذایى خود به اندازه كافى از میوه و سبزیجات استفاده كنید و حداقل روزى ۸ لیوان آب بنوشید و پروتئین موردنیاز بدنتان را از منابع گیاهى مثل كدوحلوایى، هویج یا سبزیجات زرد و نارنجى كه حاوى بتاكاروتن زیادى هستند و موجب لطافت و جوانى پوست مى شوند، تأمین كنید.زردآلو و طالبى داراى رادیكال هاى آزاد هستند و منابع غذایى مفید و مناسبى براى پوست به شمار مى آیند.فراموش نكنید كه ورزش منظم و پیوسته نیز موجب افزایش گردش خون در رگ ها و تغذیه مناسب پوست مى شود.

ایران

شنبه 24/12/1392 - 8:8
دانستنی های علمی

سنگ فیروزه ی نیشابوری :

انرژی های موجود در این سنگ جهت موارد زیر مفید میباشد:

-         تحریک وراه اندازی نیروها و چاکراهای انسان ها

-          آرامش دادن ، بیدار شدن نیروهای درونی افراد

-         درمان انواع بیماری های معده همچون : زخم ، ورم ، درد و

-         حرکت چا کرای فرد

-         تثبیت انرژی درمانگر و درمان انواع سر درد ، میگرن ، دردهای عضلانی و استخوانی

-         جهت درمان یبوست

-         بیداری چشم سوم

تحریک وراه اندازی نیروها و چاکراهای انسان ها

طریقه استفاده :

یک قطعه سنگ فیروزه را به مدت ده دقیقه داخل یک لیوان آب انداخته و سپس آب را نوشیده و سنگ را بر روی چشم سوم ویا چاکرای پنجم به مدت بیست دقیقه فرار دهید .

 آرامش دادن ، بیدار شدن نیروهای درونی افراد

 انرژی های موجود در این سنگ علاوه بر آرامش دادن ، باعث بیدار شدن نیروهای درونی افراد نیز می گردد . این انرژی با دارا بودن انرژی های بیدار کننده ، مقداری از انرژی های درونی فرد راتقویت نموده و به سوی مدارات الکترومغناطیس اطراف بدن ارسال می کند . تبادل این نوع انرژی هاباعث ازبین رفتن انرژی های منفی بدن فرد و جایگزینی باانرژیهای بیدار کننده و بیدار شدن نیروهای درونی می شود (البته به شرط آن که فردنیزدر بالا بردن سطح آگاهی خویش و انجام تمرینات کمک نماید.)

طریقه استفاده :

در اتاقی آرام دراز کشیده و یا به حالت چها رزانو نشسته و یک قطعه فیروزه ی نیشابوری را به مدت بیست دقیقه بر روی چشم سوم خویش قراردهید.

درمان انواع بیماری های معده همچون : زخم ، ورم ، درد و

 طریقه استفاده :

مقداری ماسه ی خیس ساحل دریا را به مدت ده دقیقه درآفتاب قرارداده و سپس یک قطعه فیروزه رابر روی ماسه ها بگذارید و پس از پنج دقیقه بلافاصله بر روی چشم سوم و یا بر روی معده ی بیمار قرار دهید . چنانچه آن را بر روی چشم سوم خویش قرار دادید ، می بایستی در ذهن خویش تصور ارسال امواج به معده و بهبودی را انجام دهید. همچنین انرژی های فرد درمانگر نیز بسیار موثر خواهد بود .

حرکت چا کرای فرد:

 البته این حرکت به آگاهی درونی و آمادگی فرد نیز بستگی دارد

طریقه استفاده :

یک قطعه سنگ فیروزه را به مدت بیست دقیقه بر روی چاکرای هفتم خویش قرار دهید . این روش را روزانه یک بار تکرار کنید . پس از مدتی ابتدا چاکرای اول حرکت می نماید . ( توجه داشته باشید که منظور از حرکت چاکرا ، باز شدن کامل آن نیست و ممکن است حتی حرکت آن نیز ماهها به طول بکشد .)

تثبیت انرژی درمانگر و درمان انواع سر درد ، میگرن ، دردهای عضلانی و استخوانی

طریقه استفاده :

یک  قطعه سنگ فـیروزه را به مدت ده دقـیقه بر روی چـشم سـوم و یـا چا کرای هفتم خویش قرار دهید . همچنین هنگام انرژی درمانی توسط فرد درمانگر ، علاوه بر قرار دادن یک قطعه سنگ فیروزه بر روی چشم سوم ، دو قطعه سنگ فیروزه نیز باید بر روی مچ دست های بیمار قرار گیرد . توجه داشته باشید که سنگ ها پس از استفاده می بایستی با آب سرد شسته شده و یا برای مدتی در یک لیوان آب سرد قرار گیرد و سپس مدتی نیز در آفتاب باشد تا بتوان جهت افراد دیگر استفاده کرد .

درمان یبوست 

طریقه استفاده :

یک قطعه ی سنگ فیروزه را درون ظرف حاوی آب هندوانه ، آب سیب و آب انار ( آلو زرد ) قرار داده و آن را به مدت ده دقیقه در آفتاب بگذارید . سپس از مایع درون ظرف روزانه سه قاشق غذا خوری هنگام صبح ( نا شتا ) میل کنید و تا دو ساعت چیزی نخورید و پس از این مدت صبحانه ی کامل خورده و از مصرف موادی که باعث سردی مزاج می شود نیز اجتناب نما یید . ( چنانچه مقداری خشخاش درون مواد فوق بریزید ، اثر بهتری دارد ؛ اما قبل از مصرف باید آن را صاف کنید .)

نقطه ی درمان و یا بیداری چشم سوم

طریقه استفاده :

یک قطعه فیروزه را به مدت ده دقیقه بر روی خاک باغچه در آفتاب گذاشته و سپس بمدت بیست دقیقه آن را بر روی چشم سوم خویش قرار دهید . این روش می بایستی هر روز به طور متوالی تکرار گردد . چنانچه حتی یک روز فاصله بیفتد ، اثر پنج روز از بین می رود .

 انجام طولانی مدت روش فوق باعث باز شدن نیروی چشم سوم و رویت موجودات ابعاد دیگر و وقایع جهان های مختلف مادی و معنوی خواهد شد . البته انتظار می رود که افراد کمی از این روش طولانی مدت استفاده نمایند .

توصیه ها:

نیروهای این سنگ جهت افرادی که دارای مدارات الکترومغناطیس و نیروی مانیه تیزم قوی بوده و حساس می باشند ، مضر بوده و همچنین بر روی اغلب مدیوم های ذهنی تاثیرات منفی بجای می گذارد . گاه نیز ممکن است منجر به بیماری های گوناگون گردد. بنا براین توصیه می شود : چنین افرادی از تماس هر گونه فیروزه با هاله ی خویش اجتناب نمایند . همچنین قرارداشتن افرادحساس در کنار فیروزه به مدت بیش از یک ساعت،باعث عدم تعادل حرکت مدارات بدن  شده و آنها را دچار مشکل می سازند .

هاله ی سنگ فیروزه ی نیشا بو ری : این هاله از نیروها و انرژی های بسیار عظیمی تشکیل شده است. این هاله اغلب به رنگ های : آبی ، زرد ، کرمی ، نارنجی و گاه شیری بوده و با توجه به محیط تغییر رنگ می دهد .

http://www.niksalehi.com/sang2/firooze.htm

شنبه 24/12/1392 - 8:8
دانستنی های علمی

سنگ درمانی و خواص متافیزیک سنگ ها

در عصر جدید، خواص الکتریکی خانواده کوارتزها (در کوهی) به ثبت رسیده و از آنها در صنعت استفاده به عمل آمده است. در واقع، بدون بهره گیری از فرآورده های کوارتزی، هیچگونه رادیو، تلویزیون یا کامپیوتری وجود نداشت. خانواده کوارتزها، شامل کریستال ها، بلورها، آماتیس ها، کوارتزهای سرخ و دیگر سنگهای مشابه می شوند.

 

زمانی که ، فشار بر این سنگها اعمال گردد، در قطب های سنگ، یک بار الکتریکی به وجود می آید. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که نسبت به انرژی سنگ، حساس و آسیب پذیر هستند به آرامی سنگی را روی موضع مورد نظر فشار می دهند یا آن را لمس می کنند.

 

هم چنین، از خانواده کوارتزها برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده به عمل می آورند و این دقیقا همان چیزی است که بومیان همیشه مدعی آن بوده اند. آیا امکان دارد که کریستال ها و بلورهایی که در سراسر جهان یافت می شوند، دارای سوابقی ثبت شده از تمام تمدن ها و کل طیف تجربه انسانی باشد؟

 

خوب، شاید چنین باشد، ولی ما هنوز موفق به یافتن شیوه ای برای برقراری ارتباط با سنگ ها به منظور کسب اطلاعات نشده ایم.

 

کتابهای متعددی به چاپ رسید ه اند که خواص شفابخش و متافیزیک سنگها را به صورت مبسوط و مشروح ذکر کرده اند.

 

اگر چه ، همواره باید به یاد داشته باشید که همه ما از شم و حس ششمی برخورداریم که بایستی ماورای اطلاعات خارجی از آن پیروی نماییم. هیچ سرچشمه و منبع بزرگتر و ارزشمندتری از شم و حس ششم خودتان وجود ندارد. مثلا، اگر احساس می کنید که به طور اتفاقی و ناخودآگاه ، به سمت سنگ خاصی جذب می شوید، احتمالا ، هادی درونتان یا حس ششم تان در تلاش است تا در شما انگیزه ای ایجاد کند تا آن را به دست آورید و همراه خود داشته باشید.

 

روان، ذهن، روح با جسمتان، کاملا خردمندانه عمل می کنند و شما را به سمت سنگی هدایت می کنند که بسامدها و تواترهای ارتعاشی اش با وجودتان سازگار و هماهنگ است. جسم شما دامنه الکترومغناطیسی و گرمای انرژی حاصله از سنگ را به حرکت در می آورد  و هر چه تماس شما با یکدیگر بیشتر باشد، طنین و بازآوایی تان نزدیکتر و شبیه تر می شود.

 

گویی برای خود دوستی جدید و وفادار پیدا کرده اید، هر چه طول ارتباطتان به درازا بکشد، نتایج بهتر و مطلوب تری عایدتان می گردد.

 

 

 

ویژگی سنگها و پاکسازی آن از آنرژی های منفی

 

 

 

ویژگی اصلی سنگها در طبیعت ، جذب انرژی های منفی محیط است.

 

حضور سنگها در محیط کار و زندگی ، انرژی های منفی محیط را جذ ب خود می کند و شما را از تاثیر منفی آنها رهایی می بخشد .

 

به یاد  داشته باشید که لازم است، سنگ تان را با آب شور دریا تمیز کنید،( یا مقداری گیاه مریم گلی را روی آن بمالید) و آن را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب بگیرید و بعد به مدت سه تاچهار ساعت در آفتاب قرار دهید تا دوباره از انرژی مثبت شارژ گردیده، از انرژی های منفی ای که از محیط کسب کرده است، کاملا پاکسازی گردد.

 

می توانید با قرار دادن سنگتان بیرون از پنجره ( درمحوطه باز) در هنگام وقوع توفان تندری یا ماه شب چهارده (بدر یا ماه تمام)، یا قرار دادن آن در دریا یا استفاده از "ریکی" (Reiki) و دیگر انرژی های جهت داده شده، آن را شارژ و پاکسازی کنید.

 

درتکیک ریکی هنگام انتقال انرژی مثبت برای شفا، میتوانیم  با قرار دادن سنگها بر روی چاکراها، کسب و ارسال انرژی مثبت را شدت بخشیم، و برای پاکسازی و شارژ مجدد آن در روشی که بالا ذکر شد استفاده نمود.

 

 

 

خواص متافیزیکی سنگ ها

 

 

 

نام سنگ: عقیق (عقیق شجری، آگات، باباغوری)

 

خواص:

 

فراوانی (وفور مال و ثروت)، خوش شانسی، طول عمر، هماهنگی، سازگاری، همسازی، توافق، شجاعت، تهور، جسارت، جرات، دلیری، شهامت، بی باکی ، مصونیت، ایمنی، تعادل انرژی زنانه یا مردانه، ارتباط با روح طبیعت.

 

 

 

نام سنگ: کهربا

 

خواص:

 

عشق و علاقه رمانتیک و رویایی، تزکیه، تطهیر، خردمندی، فرزانگی، قدرت تمیز، شعور، عقل، نیروبخشی، شور و شوق انگیزی، انرژی بخشی، شفابخشی و تعادل مرور گذشته، پاکسازی فضای انرژی .

 

 

 

نام سنگ:  آماتیس (گمست، جمست یا کرکمان)

 

خواص:

 

آگاهی و باخبری معنوی، مکاشفه، تأمل، تعمق، تقویت روحی و روانی، خواب و رویای روشن و واضح، ایمنی و مصونیت در حین فعالیت های معنوی، متانت، جدیت و سنگینی.

 

 

 

نام سنگ: زمرد کبود

 

خواص:

 

آرامش بخش، تسکین دهنده، فرو نشاننده ترس و وحشت های بیمارگونه، مرتبط کننده با اقیانوس و آرامش آن، سکون، آسایش و ارتباط با طبیعت و روح آب.

 

شنبه 24/12/1392 - 8:8
بهداشت روانی

 

آموختن مهارت هاى زندگى راه هموار دستیابى به موفقیت

 

 

 

 

محمد كاوه

 

امروز به علت ایجاد تغییرات پیچیده و وسیع فرهنگى - اجتماعى در شیوه هاى زندگى، بسیارى از افراد توانایى هاى لازم و اساسى را براى رویارویى با مشكلات زندگى ندارند و همین امر آنان را در مواجهه با مشكلات زندگى روزمره و مقتضیات آن آسیب پذیر كرده است.

«مهارت هاى زندگى» مجموعه اى از توانایى هاى روانى - اجتماعى است كه زمینه سازگارى و رفتار مثبت و مفید را براى افراد فراهم مى آورد و این توانایى ها انسان ها را قادر مى سازد تا مسئولیت هاى نقش هاى اجتماعى خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواست ها، انتظارات و مشكلات روزانه، بویژه روابط بین فردى به شكل مؤثرترى روبه رو شوند. به عبارتى ساده تر مهارت هاى زندگى، توانایى هایى هستند كه همه انسان ها به آن نیازمندند تا با به كارگیرى این توانایى ها، فردى شاد، موفق و مؤثر باشند و در هنگام رویارویى با مقتضیات و چالش هاى زندگى روزمره، رفتار انطباقى و صحیح ترى از خود نشان دهند. اما نبود این توانایى ها در بسیارى از انسان ها، موجب بروز بسیارى از اختلال هاى روانى و مشكلات رفتارى شده است. تعداد افراد مبتلا به افسردگى، اضطراب، تندخویى، بدبینى، ناسازگارى و به طور كلى اختلالات روانى- اجتماعى، روز به روز در جهان در حال افزایش است. همه ساله، سازمان هاى محلى، منطقه اى و بین المللى، آمار رو به رشدى را در این زمینه اعلام مى كنند و تلاش مى كنند با ریشه یابى مشكلات، براى پیشگیرى، درمان و مراقبت از افراد مبتلا اقدام كنند.

نتیجه بررسى هاى صاحبنظران نشانگر این است كه اغلب مشكلات رفتارى و روانى افراد، به ضعف در مهارت هاى اجتماعى برمى گردد؛ یعنى آنها نمى دانند چگونه و تا چه حدى با دیگران ارتباط برقرار كنند. به نظر متخصصان، فردى از نظر اجتماعى رشد یافته محسوب مى شود كه بتواند با مردم به راحتى زندگى كند و با آنها سازگارى داشته باشد.

روان شناسانى كه از سال ۱۹۹۰ بحث هوش هیجانى را به طور جدى مطرح كرده اند، بر این موضوع تأكید دارند كه هوش انتزاعى یا IQ تنها تا ۲۰ درصد در موفقیت زندگى افراد تأثیر دارد و ۸۰ درصد دیگر، به نحوه ارتباط، همدلى و سازگارى مردم با یكدیگر وابسته است. آنها مهارت هاى اجتماعى را رفتارهاى آموخته شده و مقبول جامعه مى دانند كه شخص مى تواند براساس آنها با دیگران به نحوى ارتباط برقرار كند كه منجر به پاسخ هاى مثبت و پرهیز از واكنش هاى منفى شود.

به این ترتیب، به دنبال این مهارت ها، نه تنها امكان شروع و تداوم روابط متقابل و مثبت با دیگران فراهم مى شود بلكه توانایى نیل به اهداف در ارتباط با آنها نیز در شخص ایجاد مى شود و مسلماً هر اندازه انسان در ارتباط با دیگران بیشتر و همه جانبه تر به هدف هاى خود توجه كند او را در زمینه اجتماعى ماهرتر نیز مى دانند.

اما نكته اساسى این كه، مهارت هاى اجتماعى كاملاً اكتسابى است و تا حد زیادى به آموزش و تربیت در خانواده مربوط مى شود و سپس در سایر نهادهاى اجتماعى تقویت و تكمیل خواهد شد و در نهایت كیفیت زندگى افراد را متأثر مى سازد. تا جایى كه محققان اعلام كرده اند حتى در دوره مدرسه، رفتارهاى اجتماعى دانش آموزان در روابط متقابل آنها با معلمانشان تأثیر دارد و عموماً این قبیل افراد بیشتر مورد توجه واقع مى شوند و توفیق تحصیلى بیشترى نیز كسب مى كنند. بررسى ها همچنین، عوارض ناشى از ضعف در مهارت هاى اجتماعى در بزرگسالان را نیز مورد مطالعه قرار داده و تأكید دارند افرادى كه دچار عوارض روانى، تشویش، افسردگى هاى واكنشى و اختلال هاى شخصیت مى شوند، از نظر اجتماعى نیز بى كفایت هستند و برخى نیز معتقدند كه نارسایى هاى دوران كودكى در زمینه روابط اجتماعى، به دوران بزرگسالى منتقل مى شود. به هرحال، افراد اجتماعى مهارت هایى دارند كه آرامش و موفقیت آنها را تا حد زیادى تأمین و تضمین مى كند. آنها معمولاً در چندین فعالیت گروهى شركت دارند و مى دانند چگونه در مواجهه با كسانى كه به آنها علاقه مندند یا علاقه اى به ایشان ندارند برخورد سالم داشته باشند. قضاوت هایشان درباره دیگران مغرضانه و به صورت پیشداورى نیست. تمایل دارند به دیگران كمك كنند و در این زمینه انتظار تلافى كردن ندارند، بلكه صرفاً از مفید واقع شدن لذت مى برند. انتقادها را به صورت سازنده، با ملایمت و غیرمستقیم بیان مى كنند و از شنیدن انتقاد خشمگین نمى شوند. همچنین استقلال رأى دارند و از پذیرش مسئولیت لذت مى برند. برخى از اهداف آموزش هاى مهارت هاى زندگى عبارت است از:

- كسب دانش و مهارت هاى لازم در زمینه ایمنى، بهداشت فردى، محیط زیست، مسائل اجتماعى، فیزیك، زیست شناسى و زمین شناسى.

- آماده ساختن فرد براى زندگى مستقل فردى و اجتماعى.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانى، مهارت هاى زندگى شامل این توانایى هاست: توانایى حل مسئله/ توانایى تصمیم گیرى/ توانایى تفكر خلاق

/ توانایى ایجاد همدلى/ توانایى روابط بین فردى/ توانایى مقابله با استرس/ توانایى ارتباط مؤثر/ توانایى خودآگاهى/ توانایى تفكر نقادانه/ توانایى مقابله با هیجانات .

روزنامه ایران

 

سه شنبه 20/12/1392 - 15:53
کامپیوتر و اینترنت

وابستگی به اینترنت

در حال حاضر ساعت 4 صبح است و شما از زمانی که به خانه رسیده اید، مثلاً 5 بعدازظهر روز قبل، مقابل کامپیوتر نشسته اید. ترم جدید را نسبتاً خوب شروع کردید ولی به تدریج نمرات در حال نزول کردن هستند. تمرین ها و پروژه های زیادی دارید که باید هر چه زودتر انجام شده و به استاد تحویل داده شوند ولی شما همچنان دغدغه ارتباط با دوستان اینترنتی خود را دارید و یا درگیر گشت و گذار در سایت های اینترنتی هستید.

بسیاری از مردم به سختی می پذیرند که استفاده از کامپیوتر می تواند برای آنان مشکل زا باشد. علیرغم ابعاد بسیار مفید کامپیوتر و اینترنت، بُعد اعتیادآور آن نیز نباید فراموش گردد.

وابستگی یا اعتیاد به اینترنت، همانند بسیاری از وابستگی های دیگر، موقعیت ویرانگری است که تمام زوایای زندگی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می دهد.

فردی که به اینترنت وابسته است، نوعی چسبندگی به آن پیدا می کند، معنای زمان را درک نمی کند، کارهای روزمره زندگی را فراموش می کند، دائماً دچار بی خوابی و کم خوابی می شود، روابط بین فردی اش مختل می شود، اُفت تحصیلی پیدا می کند، برای رسیدن به قرارها تأخیر دارد، در انجام وظایف تحصیلی و شغلی دچار سُستی می شود و در صورتی که به کار دیگری مشغول باشد، دچار اضطراب و تشویش شده و دائماً نگران آن است که از اتفاقات به وقوع پیوسته  در اینترنت دور بماند. گاه حرکات غیر ارادی در سر انگشتان خود دارد و دچار عدم تمرکز می شود. افرادی که زندگی عادی و روزمره خود را دارند و در کنار مسایل زندگی خود، ساعات محدودی را نیز به بهره گیری از اینترنت اختصاص می دهند دچار مشکل نمی شوند. ولی افرادی که به اینترنت وابسته هستند، از کارهای روزمره خویش هیچ گونه لذتی نمی برند و با استفاده از این وسیله به دنبال راهی برای کنترل اضطراب، تنهایی و فشارهای درونی زندگی خود هستند. دانشگاه فرصت مناسبی برای تغییر و تحولات فردی است. هم زمان با فراگرفتن دروس و آماده شدن برای دنیای کار، دانشجویان به دو مقوله «خودشناسی» و «یافتن دیگری» می پردازند. برخی دانشجویان این مرحله را با برقراری ارتباط با دنیای واقعی و دوستان واقعی پشت سر می گذارند و برخی به انزوا کشیده شده، از داشتن ارتباط با اطرافیان خود دوری می کنند، روابط دنیای کامپیوتر را تجربه می کنند و به اتاق های گفتگو کشیده می شوند. آنها بدین وسیله گاه احساس تنهایی را تسکین می بخشند و ظاهراً ضمن حفظ گمنامی خویش و کنترل بر خویشتن، فریبنده عمل می کنند. این افراد با پوشاندن چهره ی خود زیر نقاب های ایده آلی، دوستانی را در اتاقهای گفتگو پیدا می کنند و به این دوستی های بی پایه دل می بندند و آنقدر در روابط غیر واقعی غرق می گردند و از دوستان واقعی خود دور می شوند که یکباره دیواری بلند بین خود و دنیای واقعی می کشند. این افراد در موقعیت های عینی زندگی توانایی و مهارت برقراری ارتباط با دوستان را نداشته و مهارت ابراز وجود و بیان خود را ندارند. باتلاق اینترنت حتی مهارت خود شکوفایی فرد را نیز تحت شعاع قرار می دهد و از تمرین و تکرار برخی مهارت های مفید زندگی می کاهد.

چنانچه احساس کردید که استفاده از اینترنت برایتان غیر قابل کنترل شده است راههای وجود دارند که با آنها می توانید از این دام فرار کنید:

1- عادات و الگوهای پیشین را بشکنید. شما بایستی مفهوم استفاده از اینترنت را فهمیده و از مداخلات و مزاحمت های آن پیشگیری کنید. وقتی به محل سکونت خود می رسید کار دیگری را جایگزین استفاده از کامپیوتر کنید یا از یک زمان سنج (تایمر) در نرم افزارتان استفاده کنید که مثلاً بعد از یک ساعت شما را مجبور به قطع اینترنت کند.

2- کارهای دیگری را به عنوان جانشین استفاده از کامپیوتر و اینترنت پیدا کنید. به یک مجتمع ورزشی ملحق شوید. وقت های مفیدتری را با دوستانتان بگذارنید.

3- افراد دیگری را برای صحبت کردن پیدا کنید. در اینترنت خیلی از افراد طی صحبت با سایرین فریب می خورند. افرادی را در زندگی واقعی پیدا کنید و مهارت های گفتگو و ابراز وجود را در خود تقویت کنید.

4- مشکلات واقعی خود را بازشناسید. غالباً استفاده بیش از حد از اینترنت و شرکت در گفتگوهای اینترنتی پوچی ها، تردیدها و مشکلات شما را بیشتر می کند؛ گاه مباحث مطرح شده در این اتاقک ها معضلاتی عمیق تر در شما ایجاد کرده و چه بسا مشکلات شما را تغییر شکل دهد. پس، از ابتدا نقاط ضعف و قوت خودتان و مشکلات زندگی واقعی خود را باز شناسید و سرمنشأ مسایل خود را بیابید.

5- در جستجوی یک کمک حرفه ای مؤثر باشید. اگر تمامی موارد ذکر شده با شکست مواجه شدند و یا به کمک بیشتری احتیاج داشتید، در جستجوی کمک یک فرد متخصص در امور بهداشت روانی باشید.

سه شنبه 20/12/1392 - 15:39
ادبی هنری

مقصوره : سرای حصاردار ، جای ایستادن امام و خلیفه در مسجد .

مقرنس : آنچه به شکل نردبان و پله پله ساخته شده ، بنای بلند مدور و ایوان آراسته و مزین با صورت ها و نقوش که بر آن با نردبان پایه روند ، قسمی زینت که در اطاق و ایوان ها به شکل های گوناگون گچبری کنند؛ کنگره دار

جرز : دیوار اطاق و ایوان ، پایه ی ساختمان که از سنگ و آجر سازند.

دوالی : کمندهایی که در طرح های اسلیمی در قالی و پارچه و شالها اندازد و آن در اصل نقش پیچ و خم اژدها بوده است.

طّره : کنگره ای که بر سر دیوار از آجر یا کاشی سازند . سقفی که از چوب و خشت بر دروازه ها سازند برای محافظت از باران .

گیلویی : قسمت فاصله ی بین طاق عمارت و دیوار که برآن نقاشی و گچبری کنند و آن به منزله ی گلوی طاق و سقف است.

ساروج : مخلوطی است از آهک و خاکستر یا ریگ که در آب به مرور جذب انیدرید کربنیک کنند و آهکش به صورت سنگ آهک که محکم و پایدار است در می آید و از آن در جهت ساختن بنا استفاده می کنند.

شلجمی : اگر دو قوس از دایره بر سطحی محیط شود که هر دو از نصف دایره طولشان بیشتر باشد و انحداب یا کوژی آن دو در دو جانب باشد آن شکل را شلجمی گویند.

ازاره : آن قسمت از دیوار اتاق و یا ایوان که از کف طاقچه تا روی زمین بود.

ارسی : نوعی در قدیمی که دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می شده است.

رَف : طاقچه

چلیپا :صلیب

صُفـّه : ایوان مسقـّف ، غرفه مانندی که درون اطاق بزرگ که کف آن کمی بلندتر است و بزرگان بر آن نشینند.

شباک : جمع شبکه ، پنجره سوراخ سوراخ

نگاره : صورت منقوش

 فیل پوش : سقف هایی که دارای ستون هستند.

خنچه : یک نوع طرح

ریتون : جام هایی که سر آن به شکل سر حیوانات درست شده است

قاپچیان : یا قاپوچی یعنی حاجب و دربان

گمانه : چاهی که برای آزمایش قنات حفر کنند

مصطبه : مکانی از سطح زمین یا کف اطاق اندکی بلندتر باشد و بر آن نشینند

تنپوشه : لوله ی سفالین که در زیر خاک یا میان دیوار کار گذارند تا از آن آب عبور کند

سنگاب : ظرفی بزرگ که از سنگ سازند و در حیاط مساجد و تکایا جای دهند و در آن آب ریزند تا تشنگان از آب آن بنوشند

دولاب : چرخ آب ، گنجه ی کوچک در دار که در دیوار تعبیه کنند

رواق : ایوانی که در مرتبه دوم ساخته شود ، پیشگاه

منبت کاری : نقش برجسته به شکل گل و گیاه و جز آن که روی چوب ایجاد کنند

قلم زنی : ایجاد نقوش زیبا برروی نقره ، فلز و ...

سربینه : رختکن حمام

اِسبِرِس : گیاهی است با ساقه ای به ارتفاع 30 تا 60 سانتی متر و برگهایش جفت جفت و دراز و نوک تیزند. گل هایش صورتی کم رنگ و میوه اش محتوی یک تخم است.

شباک : جمع شبکه ، سوراخ سوراخ

نگاره : صورت منقوش

دولت خانه : قصر سلطنتی ، کوشک

تیمچه : کاروانسرای کوچک ، سرایی دارای چند دکان که تاجران در آن داد و ستد کنند.

لچکی : به شکل سه گوش

شترخان : کاروانسرایی که شتران را درآنجا مسکن و غذا دهند

معقلی : پناهگاه

سنگابی : محلی سنگی که از آن آب خارج می شود

بارو: دیوار بلند و مستحکمی که به عنوان حفاظ دور شهر می کشیدند

سراج : بافنده

 


ساروج چیست ؟ 

ساروج در گذر زمان :

ساروج یكی از مصالح قدیمی مصرف شده در ایران و بعضی كشورهای كنار خلیج فارس می باشد كه تاریخ شروع كاربرد دقیق آن را نمی توان حدث زد ولی نمونه هایی700 ساله از ساروج هم‌اكنون در نقاط مختلف ایران یافت می‌شوند. از كشورهای دیگری كه ردپایی از ساروج در آن یافتیم و در دانشگاههای آن نیز، به ساروج به عنوان یك ملات نگریسته می‌شود، كشور عمان می‌باشد كه در دانشگاه « سلطان قابوس» ، حتی مقاله‌هایی نیز در این زمینه ارائه گردیده است. آخرین باری كه در ایران از ساروج استفاده شده حدود هشتاد سال قبل و در ابتدای دوره پهلوی بوده كه از این تاریخ به بعد این ملات كلاً به فراموشی سپرده شده و از صحنه معماری ایران حذف گردیده است و فقط در كتب مصالح به آن اشاره شده‌است.

كاربردهای ساروج :

- ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندك به عنوان روكش در سازه‌هایی كه در تماس مستقیم با آب بوده‌اند مانند آب‌انبارها ، حوض ها ، حمام ها و … مورد استفاده قرار گرفته است.

- ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار بسیار صاف و براق برخورداراست كه این ظاهر ساروج ، باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده.

- نكته: هیچ استفاده سازه‌ای تاكنون از ساروج نشده است.

مواد تشكیل دهنده ساروج :

بدنه اصلی ساروج از تركیب آهك با سیلیس فعال شكل می‌گیرد. نكته مهم در اینجا فعال بودن سیلیس می‌باشد كه به سیلیس آمورف یا بی‌شكل معروف است چرا كه ساختمان آن بلوری نمی‌باشد. در گذشته برای تأمین سیلیس از خاكستری كه در محل با سوزاندن فضولات حیوانی حاصل می‌شد استفاده می‌كردند كه امروزه می‌توان از جایگزین هایی مانند سیلكافوم (میكروسیلیس) استفاده كرد.

یكی از معایب اصلی ساروج خاصیت كاهش حجم آن می‌باشد كه با توجه به كاربرد ساروج در امر پوشش ، این خاصیت باعث ترك خوردگی در سطح و در نتیجه ایجاد اختلال در نقش اصلی آن یعنی نفوذ ناپذیر كردن سطح می‌شود.

برای كاهش اثرات این خاصیت مخرب، در گذشته از الیاف طبیعی كه شامل الیاف گیاهی مانند لوئی كه از نوعی نی به دست می‌آمده و همچنین الیاف حیوانی مانند پشم بز و شتر و یا گاهی موی سر انسان ، استفاده می‌شده است. امروزه می‌توان از الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری ، فلزی و یا شیشه‌ای بجای الیاف مصنوعی استفاده كرد. در بعضی مواقع كه مواد اصلی تشكیل دهنده ساروج كمیاب بوده و یا گاهی برای به دست آوردن ساروج هایی با خاصیت های مختلف از ماسه ریز دانه استفاده می‌شده است ولی این ماسه كارآیی ملات را پایین می‌آورده كه برای جبران آن از خاك رس استفاده می‌شده است. گاهی مواد افزودنی خاصی مانند تخم مرغ به ساروج اضافه می‌شده كه فقط باید با آزمایش اثرات دقیق آن را تعیین نمود.

مضرس : منقوش به نقش و نگارهایی به صورت دندانه ها

چهارسو: چهارسو به مكانى اطلاق می شود كه چهارسمت و گنبدى داشته باشد حالا گاهى چهارسمت آن بازار است در چنین فرضى آنجا را چهار بازار یا چهارسوق می خوانند و اما اگر چهارسمت آن بازار نباشد دیگر اطلاق كلمه چهارسوق مورد نخواهد داشت. و در هر حال چه چهارسمت بازار باشد چه نباشد اطلاق چهارسو بر آن درست خواهد بود از اینرو در تمام موارد این كلمه و به لفظ چهارسو به كار می بریم.

سه شنبه 20/12/1392 - 15:36
تزیینات و دکوراسیون

اکثر بانوان ایرانی علاقمندند که سفره هفت سین متفاوتی را هر سال داشته باشند به  همین سبب من سعی کردم با روشی نسبتاً آسان که هر بانویی بتواند انجام دهد مدل جدیدی را به شما آموزش دهم.

وسایل مورد نیاز : جام بلور- مروارید،منجق یا هر وسیله دیگر زیبا – چسب حرارتی – روبان حریر

ابتدا یک مروارید الماس شکل را درون سیم گذاشته و سیم را محکم دور آن چند دور می زنیم در امتداد این یکی مرواریدهای دیگر را نیز بدون ترتیب خاصی ولی کنار هم به نحوی که سیم کمتر مشخص شود قرار می دهیم  و زمانی که مرواریدها به اندازه جام شد سیم را قیچی کرده و سر و انتهای مرواریدها را به جام با چسب حرارتی می چسبانیم . در پایان هم روبان را به دور پایه جام پاپیون می کنیم.



Read more: http://mehrbano.ir/%d8%aa%d8%b2%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%81%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d9%86/#ixzz2vLxfv4HI

اکثر بانوان ایرانی علاقمندند که سفره هفت سین متفاوتی را هر سال داشته باشند به  همین سبب من سعی کردم با روشی نسبتاً آسان که هر بانویی بتواند انجام دهد مدل جدیدی را به شما آموزش دهم.

وسایل مورد نیاز : جام بلور- مروارید،منجق یا هر وسیله دیگر زیبا – چسب حرارتی – روبان حریر

ابتدا یک مروارید الماس شکل را درون سیم گذاشته و سیم را محکم دور آن چند دور می زنیم در امتداد این یکی مرواریدهای دیگر را نیز بدون ترتیب خاصی ولی کنار هم به نحوی که سیم کمتر مشخص شود قرار می دهیم  و زمانی که مرواریدها به اندازه جام شد سیم را قیچی کرده و سر و انتهای مرواریدها را به جام با چسب حرارتی می چسبانیم . در پایان هم روبان را به دور پایه جام پاپیون می کنیم.



Read more: http://mehrbano.ir/%d8%aa%d8%b2%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%81%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d9%86/#ixzz2vLxfv4HI

اکثر بانوان ایرانی علاقمندند که سفره هفت سین متفاوتی را هر سال داشته باشند به  همین سبب من سعی کردم با روشی نسبتاً آسان که هر بانویی بتواند انجام دهد مدل جدیدی را به شما آموزش دهم.

وسایل مورد نیاز : جام بلور- مروارید،منجق یا هر وسیله دیگر زیبا – چسب حرارتی – روبان حریر

ابتدا یک مروارید الماس شکل را درون سیم گذاشته و سیم را محکم دور آن چند دور می زنیم در امتداد این یکی مرواریدهای دیگر را نیز بدون ترتیب خاصی ولی کنار هم به نحوی که سیم کمتر مشخص شود قرار می دهیم  و زمانی که مرواریدها به اندازه جام شد سیم را قیچی کرده و سر و انتهای مرواریدها را به جام با چسب حرارتی می چسبانیم . در پایان هم روبان را به دور پایه جام پاپیون می کنیم.



Read more: http://mehrbano.ir/%d8%aa%d8%b2%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%81%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d9%86/#ixzz2vLxfv4HI

اکثر بانوان ایرانی علاقمندند که سفره هفت سین متفاوتی را هر سال داشته باشند به  همین سبب من سعی کردم با روشی نسبتاً آسان که هر بانویی بتواند انجام دهد مدل جدیدی را به شما آموزش دهم.

وسایل مورد نیاز : جام بلور- مروارید،منجق یا هر وسیله دیگر زیبا – چسب حرارتی – روبان حریر

ابتدا یک مروارید الماس شکل را درون سیم گذاشته و سیم را محکم دور آن چند دور می زنیم در امتداد این یکی مرواریدهای دیگر را نیز بدون ترتیب خاصی ولی کنار هم به نحوی که سیم کمتر مشخص شود قرار می دهیم  و زمانی که مرواریدها به اندازه جام شد سیم را قیچی کرده و سر و انتهای مرواریدها را به جام با چسب حرارتی می چسبانیم . در پایان هم روبان را به دور پایه جام پاپیون می کنیم.



Read more: http://mehrbano.ir/%d8%aa%d8%b2%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%81%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d9%86/#ixzz2vLxfv4HI
شنبه 17/12/1392 - 10:53
بهداشت روانی

سالمندی آسیب ها و سلامت ها

 

جدی ترین خطری كه هر فرد سالمند را تهدید می كند در انزوا قرار گرفتن او از سوی اطرافیان است براساس آمارهای موجود تقریباً ۲۴ تا ۲۸ درصد افرادی كه بالای ۲۵ سال سن دارند در تنهایی به سر می برند

 

 

 

 

  

سالمندی بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی عبور از مرز شصت سالگی است و برای تمام افرادی كه از حوادث و اتفاق های زندگی جان سالم به در برده اند و جوانی و میانسالی را پشت سر گذاشته اند این دوران تحقق پیدا می كند.

سالمندی یك فرآیند زیستی است كه تمام موجودات زنده از جمله انسان را در برمی گیرد. گذشت عمر را نمی توان متوقف كرد ولی می توان با به كارگیری روش ها و مراقبت های مناسب، از اختلالات و معلولیت های سالمندی پیشگیری كرد و یا آن را به تعویق انداخت تا بتوان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه كه همواره هدف و آروزی بشر بوده، بهره مند شد.

تحلیل تاریخی در مورد سالمندان دو تصویر متفاوت است یكی آن كه سالمندی را با ضعف نیروی جسمی، فكری و عدم كارآمدی اجتماعی و سرانجام، مردن در تنهایی برابر می داند و تصویر دیگر بر این است كه سالمندی شامل خصوصیاتی از احترام، عزت، افتخار، دوستی های پایدار، مهربانی های بین فرزندان و نوادگان، انتقال فرهنگ به نسل های جدید و سرانجام مرگی در آرامش و اتمام زندگی پربار و ارزشمند است و چه زیبا می شود اگر نگاه جامعه به سالمندان و نیز نگاه سالمندان به خویش به گونه دوم باشد كه بنا به گفته بزرگان، لفظ پیر و سالخورده در نظر افراد رعب انگیز و انباشته از آلام جسمی، اجتماعی و عاطفی نباشد.

باید باور داشت كه پیری روزگاری است كه هر چند بازوان دلیر دیگر توان یاوری ندارند اما دانش و فضلیت، رفعت می یابد.

مك كئون معتقد است كه پیری عبارت است از، تغییرات بیولوژیك كه در نحوه زیست ارگانیسم در طول زمان ظاهر می شود. این تغییر با كاهش نیروی حیاتی و تطبیقی یعنی كاهش قابلیت انطباق فرد با تغییر شرایط ناگهانی و ناتوانی در ایجاد تعادل مجدد همراه بوده و به تدریج دگرگونی هایی را در ساختمان و عمل اعضای مختلف به وجود می آورند.

در اوایل دهه ۱۹۵۰ رقم شاخص امید به زندگی در بدو تولد در جهان به طور متوسط ۴۷ سال بود.این رقم در سال ۱۹۹۵ به بیش از ۶۵ سال افزایش یافت و حتی در برخی كشورها به ۸۰ سال رسید. كاهش تلفات نوزادان و كودكان، ارتقا سطح زندگی و بهداشت عموم و بهبود كیفی وضع تغذیه، ترقیات علم درمانشناسی و كاهش نسبی در میزان موالید هم از لحاظ جمعیت شناسی و هم از نظر فرهنگ تحول عظیمی را در زندگی امروز افراد بشر به وجود آورده است.

مطابق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از یك میلیارد نفر بالای ۶۰ سال عمر خواهند داشت در حالی كه این رقم در حال حاضر ۵۸۰ میلیون نفر است. از یك میلیارد نفر سالمند بالای ۶۰ سال در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۱۰ میلیون نفر در كشورهای پیشرفته خواهند بود كه این رقم هم اكنون ۳۳۰ میلیون نفر است.

افزایش سن، كاركرد دستگاه های مختلف بدن را دچار اختلال می كند و این دگرگونی موجب عزلت و گوشه نشینی در سالمندان می شود. زیرا به خاطر ضعف جسمانی، نسبت به دیگران احساس ناامنی كرده و دوری گزیدن را برحضور در اجتماع ترجیح می دهند. همچنین تغییرات روانی نظیر كاهش حافظه، هوش و ضعف گیرنده، تمایل سالمندان به حفظ خاطرات گذشته را بیشتر می كند و از آن یك مكانیسم دفاعی می سازد كه سالمند را از روزگار بحرانی دوران سالخوردگی به دنیای مطلوب گذشته می كشاند علاوه بر این، تمایل به محافظه كاری در آنها افزایش می یابد.

احتیاج ها به عنوان قوه و عامل اصلی ایجاد كننده رفتار از اهمیت ویژه ای برخوردارند و بهداشت روانی مستلزم دانستن و ارزش دادن به احتیاج های اصلی افراد است. نیازهای انسان به دو دسته بدنی و روانی تقسیم می شوند كه به عنوان مثال: غذا و خواب از نیازهای جسمانی و نیاز به جامعه پذیری و امنیت جزو نیازهای روانی انسان هستند. توجه به این نیازها سلامت و بهداشت روانی فرد را برآورده می كند. بیشتر سالمندان از جهت شناختی، عاطفی و رفتاری به طور نسبی از سلامت و بهداشت روانی برخوردارند اما این هرگز به معنای كم اهمیت شمردن بهداشت روانی در این دوره نیست بلكه نشان دهنده این است كه ثبات سلامت و روان سالمندان نیازمند كمك خانواده و متخصصان جامعه است تا با توجه و تشخیص به موقع نسبت به درمان سریع آن اقدام كنند. متاسفانه بسیاری از نشانه های بیماری های روانی در سالمندی یا نادیده گرفته می شود و یا به عنوان بخشی از فرآیند سالمندی كم اهمیت شمرده می شود. این غفلت مشكلات عدیده ای را می تواند در دوره  سالمندی به وجود آورد.

امروزه اثر نامطلوب فشارهای روانی در كوتاه تر شدن سلامتی و عمر انسان به اثبات رسیده است. مثلاً یك فشار روانی می تواند عاملی در حمله قلبی باشد. استرس یا فشار روانی ریشه اكثر بیماری های عصبی و روانی است. استرس های شدید مقاومت بدن را در مبارزه با ویروس ها و باكتری ها كاهش می دهند. بررسی ها نشان داده اند افرادی كه تاب مقاومت در برابر شداید زندگی را ندارند، در اثر كاهش مصونیت بیشتر دچار سرخوردگی می شوند. با توجه به ارتباط تنگاتنگی كه مسایل روانی و جسمانی با هم دارند، برخورداری از یك بهداشت روانی مناسب می تواند تا حدودی سلامت جسمانی فرد سالمند را تضمین كند. در كنار خانواده بودن، گردش و تفریح كردن و فعال بودن می توانند در جهت بهبود بخشیدن به بهداشت روانی سالمندان موثر باشند.

جدی ترین خطری كه هر فرد سالمند را تهدید می كند در انزوا قرار گرفتن او از سوی اطرافیان است. براساس آمارهای موجود تقریباً ۲۴ تا ۲۸ درصد افرادی كه بالای ۲۵ سال سن دارند در تنهایی به سر می برند. در این حالت شخص امكان ایجاد ارتباط صمیمی و نزدیك با دیگران را از دست می دهد. تنهایی به تدریج فرد سالخورده را دچار مشكلات روانی می كند.

سالمندانی كه در خانواده و در محیطی سرشار از محبت، صمیمیت، قدرشناسی و احترام زندگی می كنند دارای بهداشت روانی بهتری هستند. بنابراین ضرورت دارد تا حد امكان سالمندان در كنار فرزندان و نوه ها زندگی كنند، بزرگ خانواده محسوب شوند، در تصمیم گیری ها از آنان نظر خواهی شود و به عقاید آنان احترام گذاشته شود.

براساس دیدگاه روانشناختی انسان ها با پدیده سالمندی برخوردهای مختلفی دارند به طوری كه برخی از افراد با آرامش خاطر وضعیت را قبول می كنند. برخی دیگر از برخورد با واقعیت های سالمندی گریزانند و به گونه ای غیر واقع بینانه با آن برخورد می كنند و سعی می كنند خود را از آن دور نگه دارند. بعضی دیگر از افراد به صورت پرخاشگرانه و یا احساس نفرت با آن مواجه می شوند. یكی از روان شناسان معتقد است، كه افراد سالمند به دلیل غیركارآمد بودن، ضعف تدریجی بدن و از دست دادن دوستان و نزدیكان با مرحله ای به نام مرور زندگی روبه رو می شوند به طوری كه دایم در حال ارزیابی گذشته خود هستند و خود را بدین وسیله مشغول می كنند.

منبع:خانه فرهنگ سالمند

چهارشنبه 14/12/1392 - 9:28
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته