• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4082روز قبل
سينمای ایران و جهان

اولین پوستر فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» رونمایی شد.

این فیلم به کارگردانی ایرج طهماسب تازه‌ترین همکاری طهماسب و جبلی است. فیلمنامه نیز با همکاری طهماسب و جبلی نگارش شده است.

 

 

 

دوشنبه 23/5/1391 - 17:59
رمضان

عده ای بر این باورند که خوردن دارو در زمان روزه داری، روزه را باطل نمی کند. آیا به راستی این گونه است؟ مگر نه این که خوردن و آشامیدن روزه را باطل می کند! نظر آیت الله خامنه ای را در این باره می خوانیم.

سوال: اگر من و بعضى از مردم بر این عقیده باشیم که استفاده از قرصها جهت مداوا عنوان خوردن و آشامیدن صدق نمى‏کند، آیا عمل به آن جایز است و به روزه‏ام ضرر نمى ‏زند؟

جواب: خوردن قرص روزه را باطل مى‏ کند.

دوشنبه 23/5/1391 - 17:58
سينمای ایران و جهان

نشست خبری دومین جشن فیلم کوتاه مستقل خورشید با حضور مهتاب کرامتی‌ مدیر هنری این جشن و مهدی یارمحمدی دبیر جشن برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست که روز دوشنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، یارمحمدی با ارائه توضیحاتی هدف از برپایی جشن فیلم کوتاه مستقل خورشید را شناسایی و حمایت از بهترین فیلم‌های مستند کوتاه و ایرانی و تقدیر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش از سینما دانست و گفت: «آثار شرکت‌کننده در این جشن در چهار بخش مسابقه فیلم‌های مستقل، ‌حمایتی، آماتور‌ و تولید فیلم‌های مستند به رقابت خواهند پرداخت.»

   

وی خاطرنشان کرد: «در بخش مسابقه فیلم‌های مستقل، کلیه آثار مستقل با موضوع آزاد در قالب‌های داستانی‌، مستند‌، تجربی و پویانمایی که افراد حقیقی و بدون حمایت مراکز دولتی آن را ساخته باشند، ‌داوری خواهند شد و در بخش مسابقه فیلم‌های حمایتی‌، فیلم‌های کوتاه با موضوع آزاد که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده باشند‌، شرکت دارند.»

  

یارمحمدی بخش مسابقه فیلم‌های آماتور را شامل فیلم‌های غیرحرفه‌ای ساخته شده توسط دانش آموزان ‌،هنرجویان آموزشگاه‌های سینمایی و دانشجویان سینما با موضوع آزاد عنوان کرد و گفت: «این فیلم‌ها با هر فرمت اعم از موبایل‌ و دوربین‌های غیر حرفه‌ای و در زمانی کمتر از 10 دقیقه می‌توانند با هم به رقابت بپردازند و این بخش فرصتی برای شناسایی استعدادهای نو در زمینه تولید فیلم‌های کوتاه و خلاق است.»

  

وی افزود: «همچنین در بخش مسابقه، تولید فیلم مستند پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل این امکان را مهیا می‌کند تا طرح‌های پیشنهادی مستند خود را با زمان تقریبی 30 دقیقه جهت تولید به دبیرخانه جشن تحویل دهند که این طرح‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت و تعداد 10 طرح برگزیده امکان تولید دریافت خواهند کرد.»

 

مهتاب کرامتی هم با اشاره به علت حضورش در این جشن گفت: «پرونده کاری‌ام نشان داده همیشه دوست دارم با مستقل‌ها کار کنم و دغدغه حمایت از فیلمسازان مستقل کوتاه و مستند از مدت‌ها قبل در من وجود داشت. پس از آشنایی با پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و شناخت اهداف فرهنگی و حمایتی این مجموعه و تلاشی که متولیان این پایگاه برای پشتیبانی از سینمای مستقل کوتاه و مستند به عمل می‌آورند‌، قبول کردم حضور داشته باشم و اگر این حضور مثبت باشد در سال‌های دیگر هم همکاری خواهم کرد.»

 

وی آثار رسیده به دبیرخانه جشن را 369 فیلم عنوان کرد و گفت:‌ «این تعداد نشانگر استقبال خوب فیلمسازان فیلم کوتاه و مستند از این جشن است.»

 

این بازیگر ادامه داد: «هیئت انتخاب این دوره از جشن متشکل از فرید فرخنده کیش‌، مهدی یارمحمدی‌ و محمد میرکانی‌ از بین فیلم‌های رسیده 71 عنوان را شایسته حضور در این جشن دانسته‌اند که فیلم‌های راه یافته 25 مرداد از طریق سایت جشن معرفی خواهند شد.»

 

مدیر هنری دومین جشن فیلم کوتاه مستقل خورشید درباره حمایت از برگزیدگان این جشن اظهار کرد: «تلاش کرده‌ایم که به نفع شایسته‌ای از فیلم‌های برگزیده وکارگردانان این فیلم‌ها تقدیر کنیم.»

 

کرامتی در پاسخ به سئوالی درباره تداخل حضورش در فیلم«فرزند چهارم» و برپایی این جشن گفت: «من بعد از اینکه سفیر یونیسف شدم یاد گرفتم زمانم را مدیریت کنم. ضمن اینکه سحرخیزی‌ام باعث شده تایم بیشتری داشته باشم و برای این جشن هم خیلی وقت است که کارم را شروع کرده‌ام و مشکلی پیش نمی‌آید. ضمن اینکه این جشن آنلاین است و باعث می‌شود هر لحظه در جریان کارها قرار بگیرم.»

  

یارمحمدی با اشاره به آنلاین بودن این جشن گفت: «از آنجا که این جشن اولین و تنها جشنواره آنلاین فیلم کوتاه در ایران است تلاش کرده‌ایم تا از فضاهای مجازی بیشتری بهره گیری کنیم که نمایشگاه آنلاین فیلم‌های کوتاه شرکت کننده در جشن از جمله نوآوری‌های ما است. همچنین به جای اکران فیلم‌های کوتاه در سالن نمایش ، فیلم‌های راه یافته در نمایش آنلاین در سایت پایگاه آپلوت می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت آنها را تماشا کنند.»

  

وی در پایان سخنانش از روزنامه اقتصادی آسیا‌، کانون فیلم آسمان‌، موسسه فرهنگی هنری ویلافرهنگ‌ و شرکت تک دانه به عنوان حامیان این دوره جشن نام برد.

  

دومین جشن فیلم کوتاه مستقل خورشید شهریور ماه برگزار خواهد شد.

دوشنبه 23/5/1391 - 17:56
سينمای ایران و جهان

مجید یوسفی كه همزمان تهیه‌كنندگی «ماه عسل» و «راز» را عهده‌دار بود، با اعلام اینكه از تهیه‌كنندگی برنامه‌ی «راز» كناره‌گیری كرده است، درباره‌ی علت آن توضیح داد: دلیل اصلی این كناره‌گیری سنگین بودن پروژه‌ی تولید «ماه عسل» بود.

 

این برنامه‌ساز با انتقاد از اینكه در برخی رسانه‌ها به اشتباه به نقل از او بیان كرده‌اند كه «راز » از مسیر خود منحرف شده است، خاطرنشان كرد: درست است برخی ملاحظات ساختاری و فرمی هم در این برنامه وجود دارد، اما دلیل اصلی كناره‌گیری من به خاطر سنگین بودن «ماه عسل» به لحاظ محتوا و انتخاب میهمان‌ها و ساخت پلی بك‌ها بود كه مرا سخت درگیر خود كرده است.

یوسفی در ادامه با اشاره به اینكه برنامه «راز» راه خود را پیدا كرده است و در این راستا هر كمكی از دستش بر بیاید برای آن انجام می‌دهد، افزود: به دلیل سنگین بودن برنامه «ماه عسل»، با نادر طالب‌زاده (مجری و كارشناس راز) صحبت كردم كه همكار دیگری را به عنوان تهیه‌كننده انتخاب كنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه «ماه عسل» اظهار كرد: به نظرم «ماه عسل» توانسته است مخاطب را درگیر موضوع كند اما نمی‌دانم نگاه رسانه‌ها چیست.

 

یوسفی با اعتقاد بر اینكه در حال حاضر هلال «ماه عسل» كامل شده است و اكنون به سمت باریك شدن می‌رود، افزود: امسال توانستیم حرف‌هایی بزنیم كه با سال‌های قبل متفاوت بود؛ هدفمان این نبود كه یكسری افراد نیازمند را بیاوریم و در قبال آن از مردم اشك بگیریم. هدفمان حتی برانگیختن حس ترحم مردم هم نبود بلكه به دنبال این بودیم كه به مردم آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی بدهیم.

تهیه‌كننده «ماه عسل» با اشاره به اینكه هدفشان در «ماه عسل» امسال آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی بود، افزود: می‌خواستیم مخاطب با یك نگاه عمیق‌تر و با تفكر بیشتر به اطراف خود و آدم‌‌های دیگر نگاه كند.

دوشنبه 23/5/1391 - 17:52
سينمای ایران و جهان

«‌اکبر عبدی» بازیگر طناز سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، خاطره‌ای از چگونگی حضور در فیلم سینمایی «خوابم می‌آد» به کارگردانی رضا عطاران را به شرح زیر نقل کرد:

 

سر فیلم «خوابم می‌آد»، آقای عطاران به منزل ما آمد. به او گفتم رضا داستان فیلم چیست؟‌ گفت: عمو اکبر رویم نمی‌شود بگویم. به او گفتم چرا مگر نقش بدی است؟ رضا به من گفت: دوست دارم در این فیلم مامان من شوی. گفتم فقط به یک شرط، اول می‌آیم تست گریم می‌شوم و لباس می‌پوشم، بعد بریم برای کارهای بعد.

 

حتی چادر نماز مادرم را بر‌داشتم و رفتم تست گریم شدم. بعد از تست گریم، همان‌طور (با لباس و گریم زنانه) از دفتر آقای امکانیان خارج شدیم. سوار تاکسی شدیم تا به نماز جمعه برویم. راننده تاکسی ما را راهنمایی کرد و به من گفت مادر، وقت نماز جمعه گذشته، خلاصه همه راهنمایی‌مان کردند و هیچ‌کس من را نشناخت، حتی حدس هم نزدند که من مرد هستم. 

جالب‌تر اینکه ما آن موقع در بلوار ارتش زندگی می‌کردیم. من با لباس صحنه و با همان گریم به منزل خودمان رفتم.

 

اطلاعات دم در خانه‌مان از من پرسید حاج خانم با کی کار دارید؟ گفتم من عمه آقای اکبر عبدی هستم، ایشان خانه هستند؟ گفتند نمی‌دانیم، گفتم شما می‌توانید من را راهنمایی کنید؟ بنده خدا ما را به طبقه 25 رساند و تحویل خانم بچه‌ها داد و گفت عمه آقای عبدی هستند. خانواده من هم درجا من را نشناختند.

بعد از اینکه طرف می‌رود و در خانه را می‌بندند، خانواده‌ام بعد از حدود 20 ثانیه جیغ می‌زنند و من را می‌شناسند.

دوشنبه 23/5/1391 - 17:51
اخبار

داریوش شایگان پس از یک هفته بیماری گرفتگی عروق و ایجاد لخته خون، شب گذشته در بیمارستان بستری شد.
علی دهباشی پژوهشگر حوزه فرهنگ و از دوستان داریوش شایگان با اعلام این خبر گفت: «دکتر شایگان بعد از یک هفته بیماری و گرفتگی عروق و ایجاد لخته خون، دیشب (22 مرداد) به تشخیص پزشکان معالج در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد.» 
وی در عین حال تاکید کرد: «خوشبختانه وضعیت جسمی دکتر شایگان وخیم نیست و در حال حاضر اندکی بهبود یافته است.»
در همین حال کتاب جدید دکتر داریوش شایگان Consuence Métisse (آگاهی دورگه) که به زبان فرانسه نوشته شده و انتشارات Albin Michel آن را منتشر کرده، در فاصله چند ماه به چاپ دوم رسیده است.
این کتاب شامل 14 مقاله از دکتر شایگان از جمله با عناوینی مانند: دگرگونیهای امر قدسی ـ عصیان دیگر (که در یادنامه بودریار منتشر شده) ـ مفتش بزرگ، هایدگر در ایران ـ آیا تهران مدینۀ تمثیلی است، آیا تمدن جهانی وجود دارد؟، باززایی ادیان، سفر من در قرن چهاردهم، بیداری دنیای عرب و سه گفتگو با مجلاتی همچون نوول اُبزرواتور است.
دکتر شایگان در مقاله اول کتاب و مقدمه‌ای با عنوان «بیداری دنیای عرب» به مسایل جنبشهای آزادیخواهانه ملت‌های عرب منطقه می‌پردازد و تحلیل خود را بر اساس مطالعات خویش و سفرهایی که داشته می‌نویسد.
آخرین کتاب دکتر شایگان که در ایران منتشر شد «آمیزش افقها» نام داشت.
خبر دیگر از این اندیشمند بین‌المللی اینکه ماه گذشته آکادمی فرانسه اعلام کرد که شایگان برنده جایزه اول این آکادمی شده که جایزه مذکور آبان ماه امسال طی مراسمی با حضور جمعی از بزرگترین نویسندگان فرانسوی و اعضای آکادمی به وی اهدا خواهد شد.
داریوش شایگان به خاطر مجموعه آثاری که به زبان فرانسه نوشته، از سوی آکادمی فرانسه مستحق دریافت مدال درجه یک این آکادمی شناخته شد.
داریوش شایگان متولد سال 1313 در تهران است. او در 15 سالگی برای تحصیل به انگلستان رفت و در رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی، حقوق و زبان‌شناسی در دانشگاه ژنو و فرانسه تحصیلات خود را تا مقطع دکتری به پایان رساند و در دانشگاه تهران هم کرسی زبان سانسکریت و هندشناسی داشته است.
شایگان همچنین از همنشینی با بزرگان حکمت و فلسفه ایران ‌زمین از جمله علامه طباطبایی، حاج ابوالحسن رفیعی قزوینی، حکیم الهی قمشه‌ای و علامه سیدجلال‌الدین آشتیانی بهره برده است.
آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند، تصوف و هندوئیسم، افسون زدگی جدید، زیر آسمان‌های جهان، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، سرزمین سراب‌ها و انقلاب دینی چیست؟ از جمله آثار منتشر شده از داریوش شایگان است.

دوشنبه 23/5/1391 - 17:50
سياست

رییس‌جمهور در حکمی حمید بقایی را به عنوان نماینده خود در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری متن این حکم بدین شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای حمید بقایی

به استناد به اصل 175 قانون اساسی و در اجرای بند 1 ماده 1 و ماده 2 قانون نحوه اجرای اصل مزبور، جنابعالی را که از تجارب ارزنده در امور فرهنگی و رسانه‌ای برخوردار هستید، به عنوان «نماینده رییس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌کنم.

انتظار دارد با اعمال نظارت شایسته بر برنامه‌‌های رسانه ملی، مدیریت سازمان صدا و سیما را در جهت ترویج و تحکیم مبانی دینی، اخلاقی و هویت ملی و نیز تبیین گفتمان دولت اسلامی یاری دهید و روند امور و تحلیل محتوایی برنامه‌های رسانه ملی را به طور نوبه‌ای به اینجانب گزارش نمایید.

ضمن تقدیر و تشکر از خدمات مفید جناب آقای حسین مظفر، تداوم توفیقات شما را در ذیل عنایات حضرت ولی عصر(عج) از خداوند متعال مسألت دارم.»

دوشنبه 23/5/1391 - 17:49
سينمای ایران و جهان
امیرهوشنگ پاسبانیان مدیر سینما استقلال در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص اقدام اخیر شورای صنفی نمایش و گرفتن فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» از این سینما، گفت: «ما همچنان با فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» و با دفتر فیلمیران قرارداد داریم و بر اجرای این قرارداد تاکید می‌کنیم.»
 
او ادامه داد: «شورای صنفی که دم از قانون‌مداری می‌زند، چطور می‌تواند تا این اندازه بی‌قانونی کند؟ فیلمی که از یک ماه پیش قرار دادش با سینما استقلال بسته شده، دو روز مانده به اکران، چطور سرگروهی‌اش به سینمای دیگری سپرده می‌شود؟ من از شورای صنفی نمایش می‌پرسم که چنین اقدامی قانونی است؟ اصلا این شورا حق ورود به محتوای فیلم‌ها را ندارد و بر اساس مضمون فیلم‌ها نمی‌تواند تصممیم‌گیری کند.»
 
پاسبانیان با تاکید بر اینکه سینما استقلال در سال 91  هیچ کدام از فیلم‌های اکران شده را از پرده پایین نکشیده و هیچ تخلفی نداشته است، عنوان کرد: « سینما استقلال در سال 91 هیچ قانون شکنی نکرده است و همه می‌توانند عملکرد ما را در سال جدید مورد بررسی قرار دهند. اگر سینما آزادی تخلفی داشته است به ما چه ربطی دارد که می‌خواهند ما را هم به پای این سینما بسوزانند؟»
 
او همچنین افزود: «40 درصد از مالکیت سینما استقلال خصوصی است. آیا شورای صنفی نمایش از این مساله باخبر نیست؟ این شورا که اعلام کرده با بخش خصوصی مشکلی ندارد، پس چرا زمان اکران فیلم به 60 درصد مالکیت حوزه هنری توجه می‌کند؟»
 
به گفته مدیر سینما استقلال، این سینما با دفتر پخش فیلمیران برای سه فیلم «بغض»، «راه بهشت» و «کلاه قرمزی بچه ننه» قرار داد بسته است و اکران «راه بهشت» را مشروط به بستن قرارداد با فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» کرده است.
 
پاسبانیان با انتقاد به گفته‌های سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: «اگر «کلاه قرمزی و بچه ننه» فیلم ارزشی نیست چطور سایر سینماهای حوزه، می‌توانند حواله فیلم را درخواست کنند و فقط سینما استقلال نمی‌تواند این فیلم را روی پرده ببرد؟ شورای صنفی نمایش عنوان کرده است سایر سینماهای زیر مجموعه حوزه هنری به شرطی که کپی فیلم را به سینمای دیگری ندهند اجازه اکران کردن فیلم‌های اکران عید فطر را دارند. خوب از دیگر سینماها منظورشان سینما استقلال است که نباید این فیلم را اکران کند.»
 
وی همچنین ادامه داد: «ظاهرا شورای صنفی نمایش دوست ندارد این مشکلات حل شود. حالا که حوزه هنری با اکران کردن سه فیلم عید فطر هیچ مشکلی ندارد، این شورا دارد به درگیری‌ها دامن می‌زند و آتش به جان سینما می‌اندازد.»
 
مدیر سینما استقلال خاطرنشان کرد: «از آنجایی که ما با فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» و دفتر فیلمیران از یک ماه پیش قرارداد‌ داریم و کسی هم این قرارداد را فسخ نکرده است، از روز چهارشنبه 25 مرداد این فیلم روی پرده سینما استقلال می‌رود. اگر اتفاقی بیفتد که جلوی اکران کردن این فیلم گرفته شود، ممکن است حوزه هنری هیچ کدام از فیلم‌های عید فطر را در سینماهای زیرمجموعه‌اش اکران نکند. من حتی شنیده‌ام تا زمانی که شورای صنفی نمایش به این کارها ادامه دهد، پردیس‌های شهرداری هم همه فیلم‌های روی پرده را بایکوت می‌کنند. آقایان شورای صنفی نمایش با این کار حاشیه‌ها را بیشتر می‌کنند و سینما را به جایی می‌کشانند که نباید کشیده شود.»
 
پاسبانیان در پایان گفت: «ما اصلا دوست نداریم اتفاقات بدی برای سینمای ایران بیفتد و شورای صنفی نمایش که دم از قانون می‌زند نباید اجازه بدهد هیچ نهادی بی‌قانونی کند. از روز چهارشنبه طبق قرار داد فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» را در سینما استقلال روی پرده می‌بریم و این کارمان قانونی است. اگر این فیلم در سینما قدس اکران شود، شورای صنفی خلاف قانون عمل کرده است.»
دوشنبه 23/5/1391 - 17:48
آشپزی و شیرینی پزی
کافه گلاسه عربی
 
مواد لازم:
بستنی شکلاتی=1 فنجان
بستنی ساده=2/1 فنجان
شیر=1و2/1 فنجان
شکر=4/1 فنجان
خامه فرم گرفته=2 قاشق سوپخوری
پودر قهوه=1 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو=1 قاشق مرباخوری
طرز تهیه:
بستنی ساده و شکلاتی را از یخچال بیرون گذاشته و پس از نرم شدن با هم مخلوط کنید تا بستنی شکلاتی کمرنگی بدست آید. سپس در فریز گذاشته تا کاملا سفت شود.شیر و قهوه را با هم مخلوط کنید. سپس شکر را افزوده روی حرارت بگذارید تا بجوش آید و شکر و قهوه حل شود.بعد از ولرم شدن آن را در ظرف استیل ریخته،در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود. داخل لیوان های مورد نطر را با شیر مرطوب کرده یک طرف لیوان را پودر کاکائو بپاشید سپس نصف لیوان را با بستنی پر کنید و شیر قهوه آماده را روی بستنی ریخته و با خامه فرم گرفته روی آن را تزئین کرده و سرو کنید.نوش جان!
دوشنبه 23/5/1391 - 15:12
آشپزی و شیرینی پزی
شیر با زعفران
 
مواد لازم:
شیر مایع=4 لیوان
زعفران=کمی
هل خرد شده=5 حبه
طرز تهیه:
شیر را با زعفران و هل خوب مخلوط می کنیم و روی اجاق گاز می گذاریم تا جوش بیاید.شیر را در لیوان ریخته و در صورت تمایل به آن شکر اضافه میل می کنیم و میل می کنیم.
دوشنبه 23/5/1391 - 15:12
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته