• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1624
تعداد نظرات : 692
زمان آخرین مطلب : 4367روز قبل
دنیای گیاهان و حیوانات
طوطی خورشیدی
طوطی خورشیدی
ترکیب بی‌نظیر رنگی پرهای این پرنده نشان می‌دهد چقدر حس بینایی در پرندگان حایز اهمیت است. رگه‌های زرد روشن و نارنجی این پرها توسط رنگ‌دانه‌هایی ایجاد شده‌اند که در بال‌‌ها وجود دارند. اما رنگ آبی حاصل تفرق نور توسط مجاری هوای موجود در پرهاست و رنگ سبز هم از ترکیب این تفرق و سایر رنگ‌ها حاصل شده است. گمان می‌کنم پرندگان چون توانایی دیدن طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را نسبت به انسان دارند، این بال‌ها و زیبایی خیره‌کننده آنها برایشان هنگام انتخاب جفت جذابیت بیشتری داشته باشد
چهارشنبه 26/3/1389 - 14:41
ایرانگردی

 

تصاویری جالب از کشف یک غار شگفت انگیز در گرگان

نمونه جمجمه انسان کشف شده در غار سم

نمونه اسکلت نوعی خفاش

سه شنبه 25/3/1389 - 10:31
بیماری ها
کارشناس مسؤول مواد آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ‌استفاده مکرر از بطری‌های پلاستیکی سرطان زاست. رضا مرکیان اظهار داشت: یکی از مخاطراتی که سلامت فرد را از طرق مختلف تهدید می‌کند، مواد غذایی است و یکی از این موارد که از طریق مواد غذایی آسیب ‌رسان سلامت افراد است استفاده از ظروفی است که برای نگهداری و پختن غذا به کار می‌رود.

وی ادامه داد: ‌ظروف پلیمری یا یکبار مصرف که برای نگهداری و صرف غذا به کار می‌روند، مونومرهایی آزاد می‌کنند که سرطان زا هستند. این در حالیست که در ظروف حاوی مواد غذایی اسیدی یا چرب، مونومرهای بیشتری آزاد می‌شود.

مرکیان تصریح کرد: برخی اوقات عدم آگاهی مردم در کاربرد این ظروف، مخاطرات جدی را برای سلامت افراد در پی دارد. از سوی دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان این ظروف که از شرایط استاندارد تولید آنها اطلاع ندارند از مواد نامرغوب استفاده می‌کنند که عوارض متعددی را به همراه دارد. وی تخریب سیستم گوارشی را از دیگر معایب استفاده از این ظروف دانست و گفت: استفاده مکرر از این ظروف یکبار مصرف سبب ایجاد عفونت‌های گوارشی می‌شود.

وی گفت: اگر قصد خرید هر ظرف یکبار مصرف (پلیمری) را دارید باید به شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد و همچنین نوع کاربرد آن که در پشت این ظروف نوشته شده است توجه شود. مرکیان همچنین تاکید کرد: از آنجایی که ظروف پلیمری غیرقابل تجزیه هستند و به چرخه طبیعت برنمی‌گردند در آلودگی محیط زیست نیز تاثیرگذارند. وی یادآور شد: ‌این ظروف همانگونه که از نامش مشخص است، یکبار مصرف بوده و استفاده مکرر از بطریهای پلاستیکی می‌تواند مضرات متعددی داشته باشد.

این کارشناس مسؤول مواد آرایشی و بهداشتی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد، بطریهایی که برای مصرف نوشابه، دوغ و آب استفاده می‌شوند را برای یخ زدن در فریزر قرار می‌دهند که در این صورت، لایه‌ای که سطح این ظروف را پوشانده، ترکیبات مونومر بیشتری را آزاد می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود از یخ زدن فراوان و مکرر این بطریها اجتناب شود.

سه شنبه 25/3/1389 - 10:26
كودك
یک متخصص کودکان با اشاره به اهمیت تغذیه انحصاری نوزادان با شیر مادر تا شش ماهگی، کاهش احتمال شیرخوار به عفونت‌های نوزادی را از فواید تغذیه انحصاری با شیر مادر دانست.

  دکتر نادره طائی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در کارگاه ترویج تغذیه با شیرمادر به ارزش تغذیه‌ای شیر مادر اشاره کرد و گفت: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نسبت به دیگر نوزادان از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند.

این متخصص کودکان به ویژگی‌های ارزش غذایی مناسب برای نوزادان اشاره کرد و گفت: وجود ترکیبات ایمنی بخش در شیر مادر، کاهش احتمال ابتلای کودک به آسم و آلرژی و عفونت‌های نوزادان از فواید و ویژگی‌های تغذیه با شیر مادر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: شیرخوارانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر دچار مشکلات دندانی ناشی از پستانک و تغذیه مصنوعی می‌شوند. وی با تاکید بر لزوم تغذیه انحصاری کودک با شیر مادر تا شش ماهگی گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر از ابتدای تولد تا 6 ماهگی یکی از قدرتمندترین ابزار مبارزه با مرگ ومیر نوزادان و بهبود سلامت کودک و مادر است.

سه شنبه 25/3/1389 - 10:24
مصاحبه و گفتگو
اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اعلام کرد : نام ملیکا گلی دختر 11 ساله مشهدی درکتاب رکوردهای ملی ایران با دو عنوان «موفق ترین کودک نویسنده دنیا» و «خردسال ترین واقف جهان» به ثبت رسیده است.

این نویسنده نوجوان چندی پیش درآمد ناشی از فروش همه کتابهای خود را وقف کودکان بی سرپرست کرد.

ملیکا گلی که در مقطع پنجم دبستان تحصیل می کند ، 14 کتاب داستان کودک را به چاپ رسانده است و 20 کتاب نیز در حال چاپ دارد.

رییس جدید ، ماهی مغرور، شاهزاده خانم نازک نارنجی ، دوچرخه ، زیباترین عروسک دنیا ، خوشگلتر از همیشه ، فرار ، کلاغه به خونه‌اش نرسید ، می‌خواهم چکاره شوم و بابای پولدار از جمله کتابهای این نویسنده نوجوان مشهدی است.

ملیکا رتبه دوم جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ، رتبه نخست جشنواره دستان کوچک دعا ، رتبه نخست جشنواره ره‌آورد سرزمین نور و جشنواره فجرجاوید را از آن خود کرده است.
سه شنبه 25/3/1389 - 10:22
ایرانگردی

تصویر یک چایخانه سنتی


سایه خوش-جنوب ایران


سیستان و بلوچستان



روستای سوباتان-اردبیل

 


حومه شیراز

 


دریاچه ارومیه

 


رامسر

 


روستای رودبارک-شمال ایران

 


پل سفید-اهواز

 


ارگ کلاه فرنگی-بیرجند

 


کهکیلویه و بویر احمد

 


اسالم-خلخال

 


نیاسر-اصفهان

 


عمارتی در مازندران

 


تصویر یک باغ گلابی -شیراز

 


پارک پرندگان-اصفهان

 


آبگیری آرام-گیلان


 


دریاچه لتیان-نزدیک تهران


آبشار مارگون

 


کاخ مرمر-تهران

 


کلیسای ونک-اصفهان

 



باغ شاهزاده-کرمان

 


آبشار-شیراز

 



چهل ستون-اصفهان

 


عالی قاپو-اصفهان

 


لاهیجان

 


کلیسای ارامنه-شمال غرب ایران

 



کلبه ای در شمال ایران

 


ارامنات-شمال غرب ایران

 


ایزه-جنوب غرب ایران

 


لیالستان-گیلان

 


باغ ارم -شیراز

 

سه شنبه 25/3/1389 - 10:13
ورزش و تحرک

جام جهانی سال 2010 آفریقای جنوبی روز جمعه 21 خرداد 1389 با بازی دو تیم فوتبال آفریقای جنوبی و مکزیک در استادیوم شهر ژوهانسبورگ آغاز شد . تصاویر زیر گوشه هایی از مراسم افتتاحیه و نیز بازی اول دوتیم مکزیک و آفریقای جنوبی از گروه اول جام جهانی 2010 است .


يکشنبه 23/3/1389 - 13:6
آلبوم تصاویر

های 
پرشین دات کام

های

های

های

های

شنبه 22/3/1389 - 19:3
خواستگاری و نامزدی
شاید برای خیلی ها، دیگر فال و فال بینی تبدیل به یک موضوع معمولی شده باشد؛ موضوع معمولی ای که از نظر خیلی از افراد ارزش بررسی ندارد چه رسد به پیدا کردن راههایی برای مقابله با آن. اگر در سال های دور، شکستن تخم مرغ ، دعا نویسی و باز کردن کتاب و ... به عنوان راههایی برای پیدا کردن حل مشکلات و پیدا کردن زخم چشم زننده و ... به شمار می رفت، این روزها روش های جدید فال گیری و آینده نگری در شهرهای کشور باب شده که از لحاظ متنوع بودن، حتی نمی توان آن ها را در یک گروه خاص طبقه کردی کرد. استخاره، سرکتاب، دعا، کارگشایی، رزق و روزی، مهر و محبت، بخت گشایی، فال قهوه، فال شمع وچای ... تنها چند مورد از انواع خرافه ای است که حالا دیگر چند سالی می شود که جایشان را در میان مردم باز کرده اند؛ خرافه هایی که آشکارا در خیلی از نقاط شهرها مانند زیارتگاه ها، اتوبوس ها و حتی خیابان ها تبلیغ می شود.

تعریف خرافه در فرهنگ معین، سخن بیهوده، افسانه، حرف باطل یا اسطوره نوشته شده است. بسیاری از کارشناسان، ریشه خرافه را در ناتوانی انسان از توضیح و درک پدیده های طبیعی یا ناشناخته می دانند؛ به عنوان مثال در قدیم، اعتقادی بود که مردم خیال می کردند زلزله به خاطر این است که غول خفته ای در زمین وجود دارد و روزی بیدار می شود. به همین خاطر قربانی می دادند تا دیو رضایت بدهد و باز هم بخوابد.

پدیده خرافه گرایی فال گیری، رمالی، دعانویسی، طالع بینی و جن گیری واقعیت هایی است که مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی جامعه را مورد هدف قرار داده است و علاوه بر این هزینه های بسیاری را بر معتقدان به آن تحمیل می کند.

فال گیری؛ چرا؟

شاید اگر به سراغ کسانی که معتقد به فال گیری هستند مراجعه کنیم و دلیی این اعتقادشان را بپرسیم، بیشتر از حس کنجکاوی برای دانستن در مورد آینده سخن بگویند و دلیل محکمه پسندی را برای مراجعه شان به فال گیرها نیاورند؛ ولی به هر حال جامعه شناسان و روان شناسان طور دیگری به این مسئله اجتماعی نگاه می کنند.

بیشتر کارشناسان مسائل دینی و اجتماعی بهترین راهکار برای حل مشکلات را استفاده از نظرخواهی، مشورت با بزرگان فامیل و تمسک جستن به قرآن و ائمه اطهار (ع) می دانند. حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در این مورد به خبر می گوید: «عده ای از مردم با پرداخت مبالغ کلان به رمالان، دعای گشایش بخت یا باطل کردن طلسم می گیرند در حالی که نمی دانند همه امور دست خداست.»

اما جامعه شناسان معتقدند که وجود مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دلیل مراجعه بسیاری از افراد به فال گیرها و دعا نویس هاست.

دکتر امان الله قرائی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس در این مورد به خبرمی‌گوید: «وقتی افراد توانایی برآورده کردن نیازها و خواسته هایشان را از لحاظ فکری ، اقتصادی و اجتماعی ندارند یا نمی‌توانند به خواسته‌هایی مثل ازدواج ،کارمناسب،.وضعیت مالی خوب.. دست پیدا کنند به خرافات و فالگیری رو می‌آورند.»

قرائی مقدم ادامه می‌دهد: «در مشرق زمین و در کشورهای فقیر که افراد نمی‌توانند به امیال و خواسته‌های خود در حالت واقعی برسند و از طرف دیگر ، مسئولان هم توانایی برآورده کردن تمامی خواسته‌های آنان را ندارند گرایش به خرافات بیش تر می‌شود.»

علاوه بر ایران، کشورهای دیگری نیز وجود دارند که فال گیری و اعتقاد به خرافات به شدت در آن ها رواج دارد. فال بینی درهامبورگ و کلن و مونیخ و آلمان همانقدر رواج و رونق دارد که در دهلی و بمبئی و کلکته هندوستان یا قاهره و اسکندریه و اسیوط مصر و واشنگتن و فیلادلفیا و شیکاگوی آمریکا.

قرائی مقدم نیز این نکته را تایید می کند: «خرافات بیشتر در کشورهای فقیر دیده می‌شود و البته در آمریکا هم نعل اسب را خوش یمن می‌دانند. در انگلیس هم خرافات به شدت رواج دارد. »

تحصیل کرده ها؛ 80 درصد مراجعه کنندگان به فال گیرها

طبق آمارهایی که هراز چند گاه از سوی پلیس منتشر می شود، 80 درصد افرادی که به فال گیرها برای پیش بینی آینده و مسائل دیگر مراجعه می کنند، تحصیل کرده اند و این موضوع نگرانی بیشتری را در میان کارشناسان اجتماعی به وجود می آورد. سرهنگ عبدالله قاسمی، معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در گفت و گویی که با ایسنا انجام داده، با بیان این که این روزها افرادی برای انجام این شیوه‌ها اخیرا کارت ویزیت چاپ می‌کنند، یکی از شیوه‌های کلاهبرداری را رمالی عنوان کرده است: «افرادی مدعی می‌شوند که می‌توانند آینده افراد را بازگو کرده و تغییر دهند در نتیجه با این شیوه اقدام به کلاهبرداری از طعمه‌های خود می‌کنند و طبق پرونده‌های موجود بیشتر افرادی که به دعانویس‌ها و رمال‌ها مراجعه می‌کنند افراد متمول هستند چون طبقات پایین نمی‌توانند هزینه گزافی که این افراد در نظر دارند، پرداخت کنند این درحالیست که 80 درصد افرادی که به رمال‌ها مراجعه می‌کنند از قشر تحصیل‌کرده جامعه هستند. به طور مثال در یکی از پرونده‌های مربوط به رمالی، شخصی که برای گره گشایی از مشکلش به یک رمال مراجعه کرده بود دارای فوق‌لیسانس روانشناسی بود.»

دکترنعمت‌ا... فاضلی، جامعه‌شناس نیز در این مورد به خبر می گوید: « فالگیری اگرچه ممکن است به چشم محققان اجتماعی در ایران کمتر دیده شود؛ اما یکی از واقعیت‌های جامعه امـروز مـاسـت.کـتـاب‌هـای بـسـیـاری درباره راهنمای فالگیری و پدیده‌های مشابه آن در سال‌های اخیر به زبان فارسی ترجمه یا تألیف شده است.روش‌های متنوعی برای فالگیری به‌وجود آمده و حتی از طریق اینترنت به آموزش فالگیری می‌پردازند. نه تنها میان عامه مردم، حتی بسیاری از دارندگان مدارک و مدارج دانشگاهی نیز فال می‌گیرند و به فالگیرها مراجعه می‌کنند. برخی رسانه‌ها نیز گاه و بیگاه به بررسی فالگیری و رواج آن در ایـــــران و جهــان مـی‌پـــردازنـد.»

قانون چه می گوید

هرچند در این سال ها تعداد فال گیرها و سوء استفاده کنندگان از علاقه برخی افراد به خرافه، زیاد شده است ولی هنوز آنچنان که باید، قانونی برای مقابله با این افراد تدیون نشده است.
مطابق قانون مصوب 1324، هرگونه اقدام به رمالی، جن‌گیری و فالگیری جرم محسوب می‌شود و مطابق بند 18 ماده 3 آئین‌نامه این قانون افرادی که از طریق رمالی و پیشگویی در مغازه و خانه مردم را فریب می‌دهند و از این طریق درآمد کسب می‌کنند، مرتکب جرم شده و قانون بــرای ایــن افـراد زندان و جزای نقدی پیش‌بینی کرده است. ‌

به گفته محمود سالارکیا، معاون دادستان تهران، اگر این افـراد بـا فـالـگـیـری و رمالی مرتکب کلاهبرداری نیز شوند، علاوه بر مـجـازات ذکر شده به عنوان کــلاهــبــردار هم تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. ‌
اما به هرحال با توجه به روزآمد شدن انواع فال گیری ها، نیاز به تدوین قانون جدیدتر و با ضمانت اجرایی بیشتری احساس می شود.

بر اساس آمار، شمار رمالی اینترنتی نیز از موتورهای جست ‌وجوگر اینترنتی ، بیش از دو میلیون و 170 هزار صفحه وب در بخش فارسی خدمات فالگیری عنوان شده که اطلاعاتی در ‌رابطه با انواع رمالی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

اما نکته قابل توجه در این میان اینست که با آنکه رمالی و کلاهبرداری های اینترنتی کام بسیاری از کاربران را تلخ کرده و بسیاری از آنها را به ورطه نابودی کشانده است اما هنوز قانون صریحی برای مقابله با این جرایم در مباحق قانون و کیفری تعریف نشده است.

شنبه 22/3/1389 - 19:1
تغذیه و تناسب اندام
بـازار مناسب عسل ، سبب سودجویی عده ای در عـرضه عسل تقلبی شده است .

دکتر اورنگ عیوض زاده ، متخصص تغذیه گفت : مصرف عسل تقلبی یا غیرطبیعی که از شربت قند یا شکر تهیه می شود ، به علت داشتن قند مصنوعی برای سلامتی افراد بویژه دیابتی ها مضر است .

مدیر عامل کارخانه بسته بندی عسل در طالقان گفت: عمل کریستاله شدن یا شکرک زدن عسل نشانه خالص بودن آن است.

عباسی افزود: عسل طبیعی در دمای کمتر از منهای پنج و بیش از 25 درجه سانتیگراد شکرک هایی به شکل روغن نباتی جامد می زند.

فتاح پور از زنبورداران وفروشندگان عسل در هشتگرد گفت : اگر یک قاشق عسل را در آب سرد هم بزنیم ،چنانچه حل شد عسل تقلبی و در غیر اینصورت نشانه خالص بودن عسل است.

عسل ماده غذایی با ارزش است که به سبب داشتن خواص درمانی ،از دیرباز مورد توجه بشر بوده است.

عسل حاوی انواع ویتامین ها همچون ویتامین AوC, K, B2, B4 ,B6،پروتئین،املاح و آنزیم هاست .

این ماده غذایی در درمان بسیاری از امراض مانند ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها و بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق مفید است.

رسول اکبریان فروشنده عسل در طالقان گفت/ رنگ عسل بسته به گیاهی که زنبور از شهد آن تغذیه می کند ، است .

بطور مثال عسل آویشن تیره و عسل گشنیز شفاف و بیرنگ است .

50 درصد عسل تولید شده در ساوجبلاغ را عسل آویشن تشکیل می دهد.

در این شهرستان بویژه ارتفاعات طالقان ،سالیانه 100 تن عسل از 13 هزار و 800 کلنی زنبور عسل برداشت می شود.

رئیس
دانشگاه علمی کاربردی صنعت غذای ساوجبلاغ با بیان اینکه تنها روش قطعی برای تشخیص عسل خالص و مصنوعی سنجش میزان ساکاروز موجود عسل در آزمایشگاه است ، گفت : میزان ساکاروز در عسل مصنوعی بیش از چهار درصد است.

بهترین شرایط برای نگهداری عسل ،جای خشک و دمای بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد است.

عسل را در ظروف شیشه ای و پلاستیکی نگهدارید ، نگهداری عسل در ظروف فلزی سبب عوض شدن طعم و مزه عسل در مدت زمان کوتاهی می شود.
شنبه 22/3/1389 - 18:59
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته