• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4082روز قبل
ورزش و تحرک

تکواندوکار افغانستانی که زمانی برای امرار معاش روزانه خود شهر وکاشانه اش را ترک کرد و به ایران پناهنده شد هیچ گاه فکر نمی کرد که در چنین شرایط سختی روزی فرا رسد که دو بار مدال برنز المپیک را به گردن بیاویزد.

به گزارش شفقنا، روح الله نیکپا همچون بسیاری از افغانها  چند سال پیش همراه با خانواده اش برای تامین معاش زندگی خود به ایران سفر کرد  اما شرایط سخت و مشکلاتی که در برابر او سنگ پرانی می کردند مانع نشد تا اراده پولادین این ورزشکار سست شود. علاقه او به تکواندو در ایران شروع شد بعد از آن به افغانستان بازگشت و چهار سال بعد از ان  به بازیهای المپیک پکن راه یافت و در جایگاه سوم قرار گرفت و نخستین مدال تاریخ ورزش افغانستان را به خود اختصاص داد.

نیکپا در سال 1987 در افغانستان به دنیا آمد. شرایط نامناسب زندگی و جنگ های خانمانسوز داخلی باعث شد تا تنها بعد از دو سال از تولدش با خانواده اش همچون بسیاری دیگر از افغانها به ایران پناهنده شوند. او در سن ده سالگی به ورزش تکواندو که در ایران از محبوبیت زیادی برخوردار بود علاقند شد. او در سال 2004 به کابل که جنگ آن را ویران کرده بود بازگشت و بعد از چهار سال مدال برنز المپیک چین را به دست آورد.

وی در این باره می گوید: متاسفانه افغانستان مشکلات زیادی دارد و از جنگ  طولانی مدت در رنج است. در این جا هیچ نوع ورزشی وجود ندارد. خوشبختانه الان کمی شرایط بهتر شده است. بعد از کسب دو مدال برنز بسیاری از مردم افغانستان به تکواندو علاقمند شده اند.

این تکواندو کار افغانستانی بعد از کسب مدال نقره المپیک پکن 2008درحالیکه از خوشحالی سر از پا نمی شناخت گفت: از اینکه توانستم تکواندوی افغانستان را به جهانیان معرفی کنم بسیار خوشحالم. این مدال زندگی مرا زیرو رو کرد. من توانستم به عنوان نخستین ورزشکار تاریخ افغانستان در بازیهای المپیک مدال کسب کنم و این خوشحالی مرا دو چندان می کند.

نیکپا به این مدال المپیک بسنده نکرد و پنج شنبه گذشته در حالیکه مغلوب محمد باقری معتمد تکواندوکار شایسته ایران شد به گروه بازنده ها رفت و توانست در دیدار رده بندی مرتن استامبر تکواندوکار ایتالیائی را که از حمایت پرشور حاضران در سالن برخوردار بود شکست دهد و باردیگر مدال برنز را از آن خود کند. وی پس از کسب این مدال از خوشحالی به هوا پرید و شروع به گریه کرد.

وی پس از کسب مدال دوم برنز خود در بازیهای المپیک که افتخار بزرگی برای ورزش افغانستان به شمار می آید گفت: قبل از کسب نخستین مدال المپیکی شاد بودم و با جدیت زندگی می کردم اما بعد از کسب مدال برنز مشهور شدم. از تمام کسانی که به من کمک کردند به خصوص مربی ام تشکر می کنم.

این ورزشکار افغانستانی در المپیک 2008 پکن در رده بندی خوان انتونیو راموس اسپانیائی را شکست داد و نخستین مدال تاریخ افغانستان را در المپیک به دست آورد. وقتی که او به افغانستان بازگشت هزاران نفر از مردم افغانستان در ورزشگاه غازی که طالبان در زمان سلطه اش بر افغانستان از آنجا برای اعدام وتیر باران مخالفان استفاد می کرد استقبال کردند و از او به عنوان قهرمان ملی یاد کردند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان بعد از موفقیت نیکپا منزل مجللی را در کابل به او هدیه داد تا او به عنوان نماد ورزش این کشور شناخته شود. این تکواندوکار آنقدر در کشورش محبوب شد که حتی بسیاری از جوانان افغانستان  به تقلید از او، مدل موی سر خود را اصلاح کردند.

این ورزشکار افغانستانی در این باره گفت: بعد از کسب مدال برنز در پکن مردم افغانستان توجه بیشتری به ورزش مبذول داشتند. وقتی به افغانستان بازگشتم همه مردم احساس افتخار می کردند. از اینکه پرچم کشورم به اهتزاز درآمد احساس غرور می کردم و شادی وصف ناپذیری مرا در بر گرفت.

دوشنبه 23/5/1391 - 22:47
امر به معروف و نهی از منکر
به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مردان یهودی فرقه حریدی در اسرائیل برای جلوگیری از هوس‌انگیزی جنس مخالف نسخه جدیدی تجویز کرده‌اند: عینک‌هایی که دید آنها را تار می‌کند تا مجبور نباشند زنانی را که لباس‌های مناسبی به تن ندارند، ببینند.

مردان فرقه حریدی که ادعا می‌کنند باورهایشان به طور مستقیم برگرفته از تورات است، معتقدند پیاده‌روها باید برای زنان و مردان جدا باشند.

«گشت‌های عفت» غیر رسمی این فرقه، اکنون شروع به فروش عینک‌هایی کرده است که به خاطر نوع خاص لنزش دید فرد را تار می‌کند تا به این ترتیب از گناهان جلوگیری کند.

با این عینک‌‌ها فرد می‌تواند تا چند متر جلوتر خود را ببیند تا بتواند راه برود اما بیش از این فاصله دید فرد تار می‌شود و قادر به دیدن چیزی نخواهد بود.

تا کنون مشخص نیست چه تعداد از این عینک‌ها به فروش رفته‌اند.

قیمت این عینک‌ها تنها 6 دلار است.

دوشنبه 23/5/1391 - 22:46
لطیفه و پیامک
محققان دانشگاه هرفوردزشایر نیز برنامه ای را با نام «آزمایشگاه خنده» آغاز کردند تا تاثیر لطیفه ها را بر مردم فرهنگ های مختلف بررسی کنند. آن ها از مردم کشورهای مختلف خواستند تا لطیفه های خود را ارائه دهند و لطیفه هایی که از سوی دیگران ارائه شده اند را ارزیابی کنند. لطیفه برنده این نظرسنجی، لطیفه ای بود که یک روان پزشک انگلیسی اهل منچستر گفته بود. او در این لطیفه شکارچیان نیوجرسی را سوژه خود قرار داده بود.

دو شکارچی اهل نیوجرسی در جنگل بودند که یکی از آن ها روی زمین افتاد. او نفسش بند آمد و چشمهایش وارونه شد. دومی گوشی تلفن خود را برداشت و با اورژانس تماس گرفت و به اپراتور اورژانس گفت: «دوستم مرده! چه کار کنم؟» اپراتور با صدای آرامی در جواب گفت: «خونسردی خود را حفظ کنید. من به شما کمک می کنم. اجازه دهید اول از مرگ دوست شما مطمئن شویم.» سکوتی پشت خط تلفن حاکم شد و ناگهان صدای شلیک گلوله ای به گوش رسید. شکارچی گوشی را برداشت و گفت: «حالا چه کار کنم؟»

البته یکی از رایج ترین لطیفه های مردم آمریکا، لطیفه ای است که می گوید: «دو آمریکایی مشغول بازی گلف بودند که یکی از آن ها مراسم خاکسپاری باشکوهی را در حوالی زمین بازی می بیند و همان لحظه کلاه خود را از سر برمی دارد. چشمانش را می بندد و به نشانه احترام تعظیم می کند. دوستش با دیدن این حرکت می گوید: «وای! این یکی از تاثیربرانگیزترین حرکاتی است که تاکنون دیده ام. تو واقعا مرد مهربانی هستی.» او در پاسخ می گوید: «بله. ما 35 سال با هم زندگی کردیم!»

دوشنبه 23/5/1391 - 22:42
اخبار
اگر از کودکان بپرسید وقتی بزرگ شدی دوست داری چه کاره شوی معمولا سه-چهار شغل را بیش از سایر مشاغل به عنوان آرزوهای خود بیان می کنند : دکتر، پلیس و خلبان. در بین این مشاغل، خلبانی اگرچه برای کودکان جذابیت دارد اما معمولا شغلی مردانه است و پسرها آن را انتخاب می کنند.

حتی در دنیای بزرگترها هم خلبانی را به عنوان حرفه ای مردانه می شناسند چرا که حساسیتهای خاصی دارد که اغلب برای عموم ناشناخته مانده است. ضمن اینکه برخی محدودیتهایی که زنان در جامعه ما با آن مواجه هستند موجب می شود زمینه انتخاب این حرفه برای این قشر کمتر فراهم باشد.

به همین دلیل اگر بشنویم که در ایران هم خلبان یا کمک خلبان زن وجود دارد شاید شگفت زده شویم. تعداد خلبانان زن در ایران فراتر از تعداد انگشتان دست نیست اما جالب اینجاست که یکی از این خلبانان در هواپیمایی نفت خدمت می کند و روز و شب خود را در مسیر جابجایی مسافرانی سر می کند که اغلب از خانواده صنعت نفت ایران هستند.

خانم سمیرا نوروزی با مدرک هوانوردی، کمک خلبان هواپیمایی نفت و متولد سال ۱۳۶۴است. خانم نوروزی سن کمی دارد و به همین دلیل زمینه پیشرفت او در آینده به عنوان یک خلبان زن ایرانی فراهم است. گفت و گوی کوتاه "عصر کیمیاگری" با این بانوی کمک خلبان را بخوانید.

چگونه وارد حرفه خلبانی شده‌اید و از چه زمانی در هواپیمایی نفت مشغول کار هستید؟

از سن ۱۲ سالگی با پرواز گلایدر خلبانی به صورت غیرحرفه ای، پرواز را شروع کردم و پس از اتمام دبیرستان، پرواز با هواپیمای اولترالایت را شروع کردم. پس از وارد شدن به دانشگاه و تحصیل در رشته هوانوردی با توجه به طولانی بودن دوره آموزش عملی به فیلیپین رفتم و آنجا مدارک خلبانی P.P.L – C.P.L و IR را اخذ کردم.

با توجه به نوع نگرش به زنان در جامعه و اینکه این شغل را مردانه می‌دانند برای جذب مشکلی نداشتید؟

متاسفانه برای جذب شدن و انجام شغل مورد علاقه اما با مشکلات زیادی مواجه بوده ام. اما این مشکلات پس از استخدام، شیرینی کار را برای من چندین برابر کرد.

در کشورهای دیگر وضعیت زنان خلبان چگونه است و تا چه حد از آنها استفاده می‌شود؟

در کشورهای دیگر خلبان خانم وجود دارد. ولی آنجا مشکلات خاص خودش را دارد.

برای تبدیل شدن از کمک خلبان به خلبان چه دوره‌هایی را باید طی کنید و چقدر به طول می‌انجامد و هم اکنون با چه هواپیماهایی می‌توانید پرواز کنید؟

در حال حاضر با هواپیمای فوکر ۱۰۰ به عنوان کمک خلبان پرواز می‌کنم. ارتقای درجه از کمک خلبانی به خلبانی نیاز به شرایط خاص دارد. به طور مثال تجربه بالا و گرفتن مدرک ATPL، نیاز به شرکت و گذراندن دوره مقدماتی کاپیتانی.

آیا تا به حال با مسافران خود که متوجه شده اند کمک خلبان پروازشان یک خانم است مواجه شده‌اید و برخورد آنها چگونه بود؟

خیلی از مسافران از اینکه متوجه می‌شوند کمک خلبان پرواز یک خانم است خوشحال می‌شوند. برخی دیگر بیشتر متعجب می‌شوند و می‌پرسند مگر در ایران خلبان خانم هم داریم.

ولی بیشتر برای خانمها این موضوع جالب است و خیلی از آنها ابراز خوشحالی می‌کنند از دیدن خلبان خانم.

آیا تا به حال با سانحه‌ای هم مواجه شده اید؟

خدا را شکر که در این مدت که در این حرفه مشغول به کار هستم با سانحه‌ای مواجه نشدم.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات شما از دوران پرواز یا دوران آموزشی چیست؟

با توجه به علاقه شدید من به این حرفه، تمامی لحظات پرواز برایم سرشار از خاطرات شیرین است و تا بحال با هیچ خاطره تلخی مواجه نشده ام.

زنان علاقه مند به خلبانی چه مسیری را برای نیل به این هدف باید طی کنند؟

تمامی علاقه مندان به این رشته اعم از زن یا مرد، مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی شامل P.P.L – C.P.L و IR هستند.

کار کردن در هواپیمایی نفت را که اغلب مسافران آن کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آنان هستند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کار کردن در شرکت هواپیمایی نفت برای من سراسر افتخار است و خوشحالم که جزء کوچکی از خانواده بزرگ نفت هستم و امیدوارم که بتوانم وظایفم را در قبال آنها به نحوشایسته‌ای انجام دهم.

به عنوان یکی از معدود خلبانان زن ایرانی از پرواز با هواپیما چه احساسی دارید؟

از اینکه توانسته ام در رشته‌ای که همیشه مورد علاقه‌ام بوده و به عنوان یک آرزو به آن نگاه کردم مشغول به کار شوم، بی نهایت خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم.

پرواز همیشه برای من تازگی داشته و انرژی مثبت به من می‌دهد و من هیچ وقت از پرواز احساس خستگی نمی‌کنم.
دوشنبه 23/5/1391 - 22:40
شعر و قطعات ادبی

توی این دنیای بی دردی...

من از تو برنمیگردم... تو از من برنمیگردی...

دوشنبه 23/5/1391 - 22:17
شعر و قطعات ادبی

به امروز به تو محتاجم

به حالی که تو میدونی...

هوا بدجوری دلگیره...

نرو بی چتر و بارونی...

دوشنبه 23/5/1391 - 22:16
شعر و قطعات ادبی
تشنه تر از اشکم و باز در انتظار هق هقم
برای بخشیدن من بیا بیا به بدرقم...
 
 تموم لحظه های من سیاه شده به دست من...
میخام صدات کنم ولی کمم رای گفتنت
لبم یه قطره خواسته از چشمه دور و روشنت...
 
 بگو نترسم از خودم که با تو التهاب نیست
بگو که در پناه تو فرصت اضطراب نیست...
دوشنبه 23/5/1391 - 22:13
اخبار

دو نفر از زیر آوار توسط سگ‌های زنده‌یاب نجات یافتند
بعد از گذشت حدود 21 ساعت از وقوع زلزله 6 ریشتری شهرستان ورزقان، دو تن از روستاییان این شهرستان که در زیر آوار گرفتار شده بودند، نجات یافتند. به گزارش ایسنا، این دو نفر تنها بازماندگان یک خانواده پنج نفره هستند که به کمک سگ‌های زنده‌یاب عوامل هلال احمر اعزامی از تهران نجات یافته‌اند. بنا بر اعلام مسئول مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان ورزقان، وضعیت این دو تن خوب گزارش شده است.

دوشنبه 23/5/1391 - 18:31
اخبار

سفر "معاون اول رییس‌جمهور" به مناطق زلزله‌زده
وزیر کشور که هم اکنون در مناطق زلزله‌زده حضور دارد، با بیان اینکه با سازماندهی دولت و مسئولان امکانات مورد نیاز فراهم است ، گفت: کمبودی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. وی با بیان اینکه رییس‌جمهور به این موضوع بسیار حساس است و از دقایق اولیه زلزله پیگیر موضوع بوده است، گفت: حضور مسوولان و وزراء نشان از حساسیت دولت دارد و این حق مردم است و باید قدردان آنان باشیم.

وزیر کشور افزود: معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر اقتصاد برای بازدید از مناطق زلزله زده به تبریز سفر می‌کنند.
نجار همچنین اعلام کرد: با تاکید رییس جمهور مقرر شده بودجه اضافه‌تری برای بازسازی مناطق زلزله زده درنظر گرفته شود و با توجه به اینکه برخی از نقاط حادثه دیده برف‌گیر بوده و فصل سرما هم نزدیک است، کاربازسازی از فردا آغاز خواهد شد.  وزیر کشور با حضور در جلسه مدیریت بحران شهرستان هریس، با تاکید بر اینکه نارسایی‌های موجود در امداد رسانی به زلزله زدگان باید در اسرع وقت جبران شود، گفت: باید در اسرع وقت مشکلات زلزله زدگان رفع شود.

وی با تاکید بر تسریع در دفن اموات گفت: نیازمندی‌های اولیه زلزله زدگان این شهرستان از جمله چادر، پتو و مواد اولیه خوراکی باید به نحو احسن تامین شود. وی از مقامات استانی خواست برای تسلی خاطر زلزله زدگان حتما از مناطق زلزله زده بازدید کنند.

نجار با اشاره به تاکید رییس‌جمهور مبنی بر برآورد خسارت در این مناطق خاطرنشان کرد: هرچه زودتر باید خسارات جانی و مالی وارد شده به این شهرستان برآورد شود.

دوشنبه 23/5/1391 - 18:29
اخبار

اسکان 36 هزار زلزله‌زده
همچنین محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران در مورد آخرین اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده به ایسنا گفت: از روز گذشته تاکنون 36 هزار و 220 تن توسط امدادگران اسکان اضطراری داده شدند. وی با بیان اینکه هفت هزار و 244 تخته چادر میان زلزله‌زدگان توزیع شد، گفت: 16 هزار تخته پتو، 30 هزار و 828 قوطی کنسرو و یک‌هزار و 644 شعله چراغ میان آسیب‌دیدگان توزیع شد. مظفر با بیان اینکه 92 تیم امدادی در قالب در یک‌هزار و 80 امدادگر در حال امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند، گفت: با اتمام مرحله جست‌وجو و نجات زلزله‌زدگان در حال حاضر امدادرسانی در مرحله آواربرداری قرار دارد.

دوشنبه 23/5/1391 - 18:26
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته