• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4082روز قبل
اهل بیت
إِیَّاكُم وَالظَّنَّ، فَإِنَّ الظَّنَّ أَكذَبُ الكِذبِ.

«بحار الانوار، ج  75، ص 195»

 پیامبر اكرم - صلی الله علیه وآله - فرمود: از ظن و گمان بپرهیزید زیرا ظن (نابجا) دروغ ترین دروغ ها است.

________

 

إِیَّاكَ أَن تَغلِبَكَ نَفسُكَ عَلَی مَا تَظُنُّ وَلا تَغلِبُهَا عَلَی مَا تَستَیقِنُ، فَإِنَّ ذَلِكَ مِن أَعظَمِ الشَّرِّ.

«غرر الحكم، ح  2708»

امام علی‏ - علیه السلام - فرمود: زنهار كه نفست در آنچه گمان می‏بری بر تو چیره آید و تو در آنچه یقین داری بر او چیره نشوی؛ زیرا این كار از بزرگترین بدیهاست.

 

سه شنبه 24/5/1391 - 14:0
اهل بیت
إِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلعَدلُ فِیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرَامٌ أَن یُظَنَّ بِأَحَدٍ سُوءً حَتَّی یعلَمَ ذَلِكَ مِنهُ، وَإِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلجَورُ أَغلَبَ فِیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِأَحَدٍ خَیراً مَا لم یَعلَم ذَلِكَ مِنهُ.

«أعلام الدین، ص 312»

امام هادی‏ - علیه السلام - فرمود: هرگاه روزگاری بود كه عدالت در آن بر ستم غالب باشد، حرام است كه به كسی گمان بد بری مگر این كه بدی او بر تو معلوم شود و هرگاه روزگاری بود كه در آن ظلم و ستم بر عدل و دادگری غالب باشد، هیچ كس نباید به كسی گمان نیك برد، مگر این كه خوبی او بر وی معلوم شود.

سه شنبه 24/5/1391 - 13:59
اهل بیت
إِنَّ الجُبنَ وَالبُخلَ وَالحِرصَ غَرِیزَةٌ وَاحِدَةٌ یَجمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ.

«بحار الانوار، ج  73، ص 304»  

 پیامبر خدا - صلی الله علیه وآله - فرمود: همانا ترس و بخل و حرص، یك خصلتند كه ریشه آنها سوء ظن و بدگمانی است.

سه شنبه 24/5/1391 - 13:59
اهل بیت
اِطرَحُوا سُوءَ الظَّنِّ بَینَكُم، فَإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ نَهَی عَن ذَلِكَ.

«الخصال، ص 624»

 امام علی‏ - علیه السلام - فرمود: سوء ظن و بدبینی نسبت به یكدیگر را دور افكنید؛ زیرا خدای عزوجل از این امر نهی فرموده است.

سه شنبه 24/5/1391 - 13:58
موفقیت و مدیریت
برای از دست دادن فرصت‌ها قرار نیست همیشه ماه‌ها و سال‌ها را تلف کنیم، از دست دادن همین ثانیه‌های دم‌دست هم می‌تواند بعضی فرصت‌ها را برای همیشه از بین ببرد. خلاصه‌اینکه اگر بخواهیم زندگی را مدیریت کنیم و از آرزوهای کوچک و بزرگمان جا نمانیم باید از همین ساعت‌هایی که در آن هستیم، شروع کنیم و یاد بگیریم چطور مدیر زمان خود باشیم.

همه چیز را بنویسید

قبل از هر چیز باید روشی که در حال حاضر از زمان خود استفاده می‌کنید را تحلیل و بررسی کنید. ممکن است به دلیل تکرار روزمره نتوانید دقیقا زمان‌های اتلاف وقت خود را بشناسید، به همین دلیل بهتر است از یک دفترچه یادداشت برای ثبت دقیق وقایع روزمره استفاده کنید. پس از ثبت وقایع هنگام تجزیه و تحلیل آن‌ها خودتان متوجه فعالیت‌های غیرضروری خواهید شد. اصلا نگران نباشید همین که شروع به مدیریت زمان خود کنید، متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد.

فعالیت‌ها را اولویت‌بندی کنید

اولویت‌بندی یکی از قدم‌های مدیریت زمان است. این کار به شما کمک می‌کند که کارهای غیرضروری را که نه تنها اوقات خوشی برای شما نمی‌سازد بلکه زمان حال را هم از شما می‌گیرند و شما را از اهدافتان دور می‌کند، حذف کنید. اصلا فکر نکنید که مجبورید تمام روز کارهای خط‌کشی شده انجام دهید یا هر کار تفریحی و لذت‌بخشی زائد به حساب می‌آید. اتفاقا باید برای تصمیم‌گیری درباره فعالیت‌هایی که باید انجام دهید باید فعالیتی را حذف کنید که از آن لذت نمی‌برید یا به خوبی از عهده انجام آن برنمی‌آیید. برای شروع اصلا تلاش نکنید مسئولیت‌هایی بیش از آنچه می‌توانید به صورت معقول انجام دهید را به عهده بگیرید، پس از اینکه فهرست کارهای روزانه را به میزان قابل قبولی از مسئولیت‌ها کاهش دادید، زمان برنامه‌ریزی فرا می‌رسد. به یاد داشته باشید ساعت‌های محدودی در یک روز وجود دارد. سعی نکنید به نتایجی ماورای قابلیت‌های خود دست پیدا کنید. زمانی را فقط برای خودتان در نظر بگیرید. برای دستیابی به حداکثر عملکرد به زمان خواب و استراحت کافی احتیاج دارید.

از مزاحمت‌ها جلوگیری کنید

لازم نیست همواره پذیرای کسانی باشید که می‌خواهند با شما گپ بزنند. این افراد می‌توانند مانع بهره‌وری و باعث به هم ریختگی محیط یا ذهن شما شوند. با بستن در اتاق کار یا حذف ارتباط چشمی می‌توانید به آن‌ها بفهمانید که شما اکنون مشغولید و وقت اضافه ندارید.

راه دیگر برای کاهش مزاحمت، جواب ندادن به تلفن است. تماس‌های تلفنی می‌تواند خیلی وقت‌گیر باشد. برای مثال شما در حال انجام کار مهمی هستید که نیاز به تمرکز بالایی دارد و ناگهان دوست شما با بی‌اطلاعی از شرایط شما با یک تماس طولانی تلفنی وقت زیادی از شما می‌گیرد، به طوری که پس از پایان تماس تلفنی حس می‌کنید انرژی زیادی از شما گرفته شده و همچنین رشته کار از دست شما رفته است، بنابراین از خاموش کردن یا بی‌صدا کردن تلفن نترسید. پس از پایان کارتان می‌توانید پیام‌ها و تماس‌ها را چک کنید.

راهزنان وقت را شناسایی کنید

راهزنان وقت همان‌طور که از نامشان پیداست، وقت را از ما می‌دزدند و تا به خودمان می‌آییم می‌بینیم زمان به انت‌ها رسیده و وقتمان تمام شده و این اصلا خوشایند نیست. صحبت‌های کم‌اهمیت، مهمانان ناخوانده، تلفن‌های مزاحم و بی‌اهمیت، دوباره کاری، ناتوانی در نه گفتن به خواسته‌های بیجا و برای هر کاری امروز و فردا کردن، بعضی از راهزنان وقت هستند که همه ما با آن‌ها سر و کار داریم. زنده کردن وقت‌های مرده‌ای مثل وقت‌هایی که در انتظار هستید، انجام همزمان بعضی کار‌ها، نه گفتن به خواسته‌های بی‌اهمیت و عقب انداختن کارهای بی‌اهمیت
به جای عقب انداختن کارهای ضروری، راه‌حل‌های ساده‌ای برای ایجاد وقت هستند.

همه کار‌ها ضروری نیستند

سعی کنید کارهایی را انجام دهید که به آن‌ها احتیاج دارید. این نوع کار‌ها را در فهرست کار‌هایتان یادداشت کرده و بعد کارهای فهرست را اولویت‌بندی کنید. با انجام این عمل روزتان را کنترل می‌کنید و در پایان روز احساس خوبی خواهید داشت. همچنین می‌دانید که چه فعالیت‌هایی را انجام نداده‌اید و روز بعد آن‌ها را به اولویت‌های روزانه اضافه خواهید کرد.

بر بهره​وری تاکید کنید نه سرگرم بودن

برای اینکه از خودتان رضایت بهتری داشته باشید لازم است کار‌ها را به طور کارا و موثری انجام دهید نه اینکه فقط خود را سرگرم و مشغول کنید. همین که کار‌ها را با عملکرد بهتری و سروقت انجام دهید در افزایش خودباوری و اعتمادبه نفس هر روز شما تاثیر بسیاری دارد.

کار‌ها را بشناسید

از نظر مدیریت زمان کار‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته کارهای مهم و فوری هستند؛ این دسته کار‌ها افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می‌کند و معمولا افراد ناموفق کسانی هستند که آن‌ها را به تعویق می‌اندازند. دسته دوم کارهای فوری و بی‌اهمیت هستند؛ این کار‌ها با اهداف اصلی ما هم‌جهت نیستند اما انجام می‌شود. یک دسته دیگر هم کارهای کم‌اهمیت و غیرضروری هستند. گاهی بعضی از ما به دلیل ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری یا از روی تفریح و تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس خود را به این کار‌ها سرگرم می‌کنیم. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تفکیک کارهای مهم و غیرمهم است. اگر می‌خواهید درست عمل کنید از کارهای غیرمهم فاکتور بگیرید و صرف‌نظر کنید.


۹ راه‌حل برای مدیریت زمان

۱. فهرستی از مهم‌ترین کارهای خود تهیه کنید.
۲. دفترچه زیبایی انتخاب کنید تا از نوشتن در آن لذت ببرید.
۳. هر روز را با کارهای مهم شروع کنید.
۴. همیشه از خود بپرسید هم‌اکنون بهترین کاربرد وقت من چیست؟
۵. کاری که برای انجامش با خودتان قرار گذاشته‌اید را هم اکنون شروع کنید.
۶. کارهای زیادی را همزمان با هم انجام ندهید.
۷. یک روز را هزار بار تکرار نکنید.
۸. برای ارزیابی زمان خود فهرست زمان‌بندی را مرور کنید.
۹. هر روز فرصتی را به فکر کردن اختصاص دهید.
سه شنبه 24/5/1391 - 0:2
دانستنی های علمی
به نقل از ایسنا، در حالی كه بیشتر مردم از رفتار استاندارد كه ایستادن روبه‌روی در آسانسور و صحبت نكردن با دیگران پیروی می‌كنند، پژوهش جدید یك سایت آنلاین كاریابی در آمریكایی موسوم به CareerBuilder به شرح برخی از رفتارهای عجیب و سؤال‌برانگیز مشاهده شده افراد در زمان بالا و پایین رفتن آسانسور پرداخته است.

از جمله این رفتارهای عجیب می‌توان به شوخی‌های خارج از عرف،‌ تعویض پوشك بچه، تمیز كردن دندانها، ناخن گرفتن، مشت‌زنی، جابجایی تمام وسایل با آسانسور، با سر فشار دادن به دكمه آسانسور به خاطر دستان پر و .... اشاره كرد.

اما در حالت كلی این پژوهش نشان داده كه كاركنان آسانسورها بیشتر آن دسته از افرادی را كه در زمان سوار شدن با تلفن خود صحبت می‌كنند، آزاردهنده توصیف كرده‌اند. از دیگر رفتارهای آزاردهنده به گفته این كاركنان، می‌توان به مواردی كه در این پژوهش آمده اشاره كرد:

نگه نداشتن در هنگامی كه دیگران در حال ورود به داخل آسانسور هستند.

عدم رعایت فضای شخصی افراد با وجود فضای خالی زیاد

ورود به زور به درون آسانسور پر

بیرون نرفتن از آسانسور برای خروج دیگر مسافران

باز نگه داشتن آسانسور برای زمان طولانی در انتظار رسیدن فرد دیگر

عدم رعایت صف انتظار برای استفاده از آسانسور

استفاده از آسانسور برای رفتن به یك تا دو طبقه بالاتر بجای استفاده از پله‌ها

انتخاب دكمه اشتباه و توقف آسانسور در طبقات بیشتر

نگاه به جهات دیگر بجای ایستادن به سمت در

از دیگر یافته‌های كلیدی این پژوهش، اعتراف ۱۶ درصد از كاركنان حاضر در آسانسور، به بستن مغرضانه در هنگام نزدیك شدن یك انسان و ۱۶ درصد دیگر به ترس از گیر كردن در آسانسور به دلیل یك نقص بوده است.

این پژوهش بر مبنای بررسی‌‌های سه هزار و ۸۹۲ كارمند تمام وقت آمریكایی انجام شده است.
دوشنبه 23/5/1391 - 23:57
اخبار
پروفسور خدادوست که به طور متناوب توسط استادان و شخصیت‌های برجسته‌ای در چشم پزشکی به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده ‌است، به علت عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های آمریکا، بستری شد و پس از عمل جراحی بای پس به کما رفت.

شهرت این استاد چشم پزشک ۷۷ ساله ایرانی علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای بر ناراحتی‌های سطح قرنیه‌ است.

علی اصغر خدادوست در سال ۱۳۱۴ در شیراز متولد شد. دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و به عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار معلمی شد. در سال ۱۳۳۳ در امتحان ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت کرد و با درجه ممتاز بین داوطلبان پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد. دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۱ از طرف دولت برای گذراندن دوره تخصصی در ایالات متحده انتخاب شد.

دکتر خدادوست به عنوان اولین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در سال ۱۳۴۱ پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر شناخته شد.

وی در این دوران علاوه بر تحصیل در علوم بالینی به طور فعال مشغول تحقیقات در علوم پایه بود و مقالات متعددی در مجلات مختلف به چاپ رسانید. پس از پایان دوران، یک سال به عنوان مربی و یک سال به عنوان استادیار در بخش چشم پزشکی همان دانشگاه مشغول به کار شد و در سال ۱۳۴۷ علیرغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران و در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز به عنوان استاد مشغول فعالیت شد.

از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹ وی هر دو سال یک بار به عنوان استاد مدعو شش ماه را در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز برای ادامه برنامه‌های تحقیقاتی گذراند و در این دوران چندین مرتبه به عنوان مدرس در کشورهای متعددی از جمله چین، ترکیه، سوریه، عمان، پرو، اکوادور و ایتالیا دعوت شد. دکتر خدادوست در سال ۱۳۵۹ عازم آمریکا شد و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به کار شد. 
وی در سال ۱۳۶۱ به عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه سیسیل انتخاب شد و در سال ۱۳۷۱ مرکز چشم پزشکی کنتیتکت در شهر نیوهیون را تاسیس کرد و به عنوان مسؤول آن مشغول به کار شد. از سال ۱۳۵۹ به طور مکرر سالی دوبار به وطن خود بازگشته و در فعالیت‌های بالینی و آموزشی در بیمارستانهای مختلف تهران و شیراز شرکت کرده‌ است.
این چشم پزشک برجسته ایرانی که در شیراز، بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست را بنا کرده است، در حال حاضر در حالت کما به سر می‌برد.
دوشنبه 23/5/1391 - 23:44
اخبار
به گزارش حدید نیوز به نقل از هفت صبح، مهناز افشار بازیگر شناخته شده سینما در صف اهداکنندگان خون ایستاد. افشار پس از شنیدن خبر زلزله در آذربایجان شرقی، صبح دیروز به سازمان انتقال خون در خیابان بلوار کشاورز رفت و برای کمک به هموطنان زلزله زده اش خونش را اهدا کرد.

این بازیگر که پیش از این علاقه خود را برای کمک به نیازمندان و بیماران ثابت کرده بود، جزو اولین هنرمندانی است که برای نجات هموطنانش اقدام کرده است.

به گفته کارمندان سازمان انتقال خون تهران، امروز یکی از شلوغ ترین روزهای این سازمان بوده است که با حضور چشمگیر مردم برای اهدای خون روبرو شده است.

سازمان انتقال خون اعلام کرد یکی از اصلی ترین کمک های مردمی، اهدای خون است و مسجد امام حسن مجتبی (ع) در خیابان آزادی، محل برگزاری جشن رمضان، پایگاه نارمک، پایگاه صادقیه، حرم حضرت عبدالعظیم و مصلی تهران آماده هستند تا افرادی که می توانند برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.
دوشنبه 23/5/1391 - 23:36
سياست
گزیده هایی از بیانات و فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در مورد اهمیت روز جهانی قدس :



- مسلمانان‌جهان ‌باید روز قدس ‌را روز همه ‌مسلمین‌، بلکه ‌مستضعفین‌ بدانند.
- محور اصلی‌" انتفاضه ‌اقصی"، "بیت‌المقدس‌ است‌.
- صهیونیسم‌ در مقابل ‌موج ‌نسل­های ‌رو به ‌ازدیاد فلسطینی‌ طاقت‌ نخواهد آورد.
- صهیونیسم ‌و دولت‌ غاصب‌ و مجعول‌ صهیونیستی‌ در فلسطین‌، محکوم ‌به ‌فناست‌.
- ما حقیقتا صهیونیست­ها را دشمن‌ دنیای ‌اسلام ‌می‌دانیم‌.
- علیرغم ‌تبلیغات ‌جهانی‌، انتفاضه ‌فلسطین‌ خاموش‌ شدنی ‌نیست‌ و آینده‌ آن ‌همراه ‌با رستگاری ‌و پیروزی ‌است‌.
- انتفاضه ‌مردم ‌فلسطین ‌به ‌رغم ‌تمام ‌فشارها ادامه‌ خواهد یافت ‌و رژیم ‌صهیونیستی ‌نمی‌تواند آن را برای‌ همیشه‌ متوقف ‌کند.
- مساله‌ی ‌فلسطین ‌از لحاظ‌ اسلامی ‌برای ‌همه‌ی ‌مسلمانان ‌از جمله ‌برای ‌ما یک‌ مساله‌‌ اساسی‌ و یک‌ فریضه ‌است‌.
- تنها راه ‌ریشه‌کن ‌کردن‌ این‌غده‌ سرطانی‌ خطرناک‌، مقاومت ‌و مبارزه ‌است‌.
- سیاست ‌آمریکا، صهیونیست­ها و استعمارگران ‌این ‌است‌ که ‌مسأله ‌فلسطین‌ به ‌فراموشی ‌سپرده ‌شود.
- مسئلة ‌مهم ‌این ‌دوران‌، مسئلة ‌فلسطین‌ است‌ که‌ انتفاضة‌ بزرگ‌ فلسطین‌ و بیت‌المقدس‌ همچنان‌ ادامه ‌دارد.
- انتفاضه ‌مردم ‌فلسطین‌ به ‌رغم ‌تمام ‌فشارها ادامه‌ خواهد یافت ‌و رژیم ‌صهیونیستی ‌نمی‌تواند آن را برای ‌همیشه‌ متوقف ‌کند.
- رژیم ‌صهیونیستی ‌در سرزمین ‌مغضوب‌ فلسطین ‌یک ‌رژیم ‌نژادپرست‌ است‌.
- مسئله ‌فلسطین ‌امروز مسئله ‌اول‌ جهان ‌اسلام ‌است‌.
- مهمترین ‌مسائل ‌جاری ‌فلسطین‌ است‌.
- مسأله‌ی ‌فلسطین‌، شوخی ‌و سرسری‌نیست‌؛ امروز اساسی‌ترین ‌مسأله‌ی ‌دنیای ‌اسلام ‌است‌.
- همه ملت­ها و دولت­های اسلامی باید مسئله فلسطین را در زمره مسائل درجه اول خود بدانند.
-  مشکل اصلی فلسطین وجود دولت صهیونیستی است.
-  رژیم صهیونیستی هیچ بهره­ای از جنایت­های خود نخواهد برد.
-  امروز بیداری اسلامی ملت­های مسلمان نسبت به فلسطین و مردم آن فراگیر است.
-  همه مسلمانان و کشورهای اسلامی با احساس مسئولیت باید به مبارزین فلسطین در داخل و خارج کمکهای همه جانبه کنند.
-  مسأله فلسطین در صدر مسائل بین­الملل اسلامی است
-  بر همه ملت­ها و دولت­ها واجب است مسأله فلسطین را در اولویت مسائل خود قرار دهند.
-  فلسطینی­ها به برکت اسلام می­توانند در خانه خود امنیت بوجود آورند.
-  روز قدس باید تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین باشد.

دوشنبه 23/5/1391 - 23:35
اخبار
به گزارش حدید نیوز به نقل از العالم، روزنامه سعودی "الوئام" در سایت اینترنتی خود نوشت: هنگامی که یکی از نیروهای امر به معروف ۳ دختر را که سرگرم خرید بودند برای نصیحت متوقف کرد، آنها به این شخص حمله ور شده و او را کتک زدند.

این روزنامه نوشت: پس از مدت کوتاهی برادر یکی از این دخترها نیز به این پلیس حمله ور شده و او را مورد ضرب و شتم قرار داد.

پلیس دینی سعودی که تحت پوشش هیأت امر به معروف فعالیت می کند، به دلیل نقض حقوق شهروندان و ایجاد مزاحمت برای آنها، با انتقادهای بسیاری مواجه است.

ماه گذشته نیز گروهی از عناصر امر به معروف سعودی در جریان تعقیب خودرو یک خانواده، موجب حادثه دلخراشی شدند که در نتیجه آن راننده خودرو که پدر آن خانواده بود، کشته شد.

عناصر هیأت امر به معروف سعودی در عربستان، مأمور نظارت بر اجرای شریعت اسلامی و برخورد با شهروندان هستند. آنها همه فروشگاه ها، شرکت ها و حتی داروخانه ها را هنگام اوقات شرعی نماز، به اجبار تعطیل می کنند.
دوشنبه 23/5/1391 - 23:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته