• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 70
زمان آخرین مطلب : 5215روز قبل
آلبوم تصاویر
بازی دو شهروند هاییتی بر روی ویرانه‌های هاییتی. لازم به یادآوری است که زلزله 7.1 ریشتر هاییتی بیش از 212 هزار کشته بر جای گذاشت.
جمعه 30/11/1388 - 0:5
ورزش و تحرک

 

قسمتی از زحمات کارکنان، کارگران و مدیران کارخانه‌های مختلف به جیب فوتبال می‌رود و در مورد دوم نیز بودجه‌ی دولت هدر خواهد رفت.
امروزه فوتبال در دنیا یک صنعت است، صنعتی که روابط و قواعد آن نسبت به دهه‌های گذشته متفاوت شده است و افراد حاضر در آن می‌توانند برای چند نسل آینده خویش ارثی ماندگار بر جای بگذارند.

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» در مقایسه‌ای بین درآمد بازیکنان و مربیان فوتبالی با سایر مشاغل کشور به این نکته دست می‌یابیم که فوتبالیستی برای یک سال بازی چند صد میلیون دریافت می‌کند و یک مهندس، یک معلم، یک کارمند و ... برای یک سال کار در بهترین شرایط و همراه با اضافه کاری‌ها و حق مأموریت‌ها و پاداش‌ها، شاید چندین میلیون حقوق دریافت کند. بازیکنی که گاهی به دلیل مصدومیت چند هفته و چند ماه از میادین دور می‌ماند، گاهی به دلیل رفتارهای غیرورزشی محروم شده و چند مسابقه را از دست می‌دهد و پس از برد و حتّی گاهی باخت پاداش می‌گیرد.

در میان اهالی فوتبال در ایران علی دایی همچنان به عنوان پردرآمدترین فوتبالیست به شمار می‌رود و بعد از وی نیز افرادی چون علی کریمی،جواد نکونام و مهدوی کیا وجود دارند که بار خود را بسته‌اند و پولشان از پارو بالا می‌رود.


امروزه کپی‌برداری از فوتبال دنیا ناشیانه و پرخطا انجام شده است. چرا که اگر بازیکنان اروپایی درآمدهای چند میلیون دلاری دارند، این مقدار پول از خود فوتبال، از حق پخش تلویزیونی، از تبلیغات، از فروش بلیت ورزشگاه‌ها، از فروش پیراهن تیم، و ... کسب شده است.

در این بین درآمد بازیکنان ایرانی یا از باشگاه‌های خصوصی تامین می‌شود یا از باشگاه‌های وابسته به دولت. در مورد اول قسمتی از زحمات کارکنان، کارگران، مدیران، و مهندسان کارخانه‌های مختلف به جیب فوتبال می‌رود و در مورد دوم نیز بودجه‌ی دولت هدر خواهد رفت.

مسعود معینی کارشناس فوتبالی کشورمان در خصوص هدر رفت بودجه در باشگاه‌های دولتی ایرانی به خبرنگار «فردا» گفت: بیشتر باشگاه‌های ایرانی متاسفانه به صورت دولتی اداره می‌شوند و در این بین باشگاهی نداریم که خودش به پولسازی بپردازد. اما در اکثر کشورهای دنیا تیم‌های باشگاهی وابسته به کارخانجات معتبرند، اما در ایران متاسفانه سازمان‌ها و کارخانجات دولتی جور فوتبال را می‌کشند و شرایط برای خود کفایی باشگاه‌ها وجود ندارد. این در حالی است که اگر سازمان‌های دولتی به باشگاه‌ها کمک رسانی نکنند فوتبال ایران به حالت خوابیده در خواهد آمد.

معینی در ادامه افزود: ما تا 15 سال پیش لیگ منسجمی نداشتیم اما کم کم زمینه استاندارد سازی به وجود آمد. اما برای رسیدن به سطح اروپایی‌ها خیلی زمان نیاز داریم و باید خودمان را به حداقل استانداردها از نظر امکانات برسانیم.

کارشناس فوتبالی کشورمان با انتقاد از عملکرد باشگاه‌ها در ترانسفر بازیکنان عنوان کرد: باشگاه‌هایی چون سپاهان و ذوب آهن که سازمان و ساختار خوبی دارند دچار مشکل ترانسفر نخواهند شد و بی رویه و بدون قانونمندی بازیکن صادر نمی‌کنند. در این بین به برخی بازیکنان شاغل در لیگ امارات بی احترامی می‌شود. زیرا بدون هدفمندی به کشورهای دیگر رفته‌اند. در این بین به غیر از دو باشگاه اصفهانی بازیکنان سایر تیم‌های ایرانی بدون هدف ترانسفر می‌شوند. به عنوان مثال باشگاه منچستر برای ترانسفر کردن کریستیانو رونالدو مدت 2 سال را صبر کرد و زمانی او را واگذار کرد که توانست بودجه‌ی خوبی را به باشگاه تزریق کند. مدیران فوتبالی باید به نحوی باشگاه‌ها را اداره کنند که باشگاه‌ها همزمان با پیشرفت بازیکنان از نظر امکانات پیشرفت کنند.


از سوی دیگر وب سایت معتبر پرتغالی Futebol Finance درآمدهای بازیکنان فوتبال جهان را منتشر کرد که نام کریستیانو رونالدو در صدر سایر فوتبالیست‌های جهان قرار دارد.

بر همین اساس 4ستاره شاغل در لالیگا در حمع 5بازیکن پردر آمد دنیا قرار گرفته اند.ستاره پرتغالی فوتبال جهان در این میان در صدر قرار گرفته است.طبق نتیجه تحقیقی که در وب سایت پرتغالی فوتبال فایننس منتشر شده، کریس رونالدو بازیکن پرتغالی باشگاه مادریدی بیشتر درآمد را دارد. البته این رقم اعلام شده تنها به دستمزدی که ستاره ها از باشگاه هایشان دریافت می کنند، محدود نمی شود ، بلکه به درآمدهای حاصله از حضور در بازیهای ملی، لالیگا و جنبه های دیگر نیز اشاره دارد و در حال حاضر کریستیانو رونالدو در صدر این لیست قرار گرفته است.رئال مادرید با سه بازیکن در جمع 10 بازیکن پردرآمد دنیا، بیشترین نماینده را در این لیست دارد و بارسلونا که مسی، زلاتان و چابی را در لیست 20 نفره دارد.عدم حضور تیمهای ایتالیایی در این لیست جالب توجه است. اینتر در لیست 10 نفر برتر تنها یک نماینده دارد و میلان تنها نام رونالدینیو را در لیست 20 بازیکن پردر آمد دنیا می بیند.به نظر می رسد ماجرای کالچوپولی ، رسوایی مالی و رشوه دهی در فوتبال ایتالیا که در سه سال اخیر اتفاق افتاد ضربه سنگین مالی به اقتصاد فوتبال ایتالیا وارد کرده است.

لیست منتشره درآمده های بازیکنان نامدار فوتبال باشگاهی چهان بدین شرح است:
1- کریستیانو رونالدو (رئال مادرید اسپانیا ) 13.000.000 یورو

2- زلاتان ایبراهیموویچ ( بارسلونا اسپانیا) 12.000.000
3- لیونل مسی ( بارسلونا اسپانیا) 10.500.000
4- ساموئل اتوئو (اینترمیلان ایتالیا) 10.500.000
5- ریکاردو کاکا (رئال مادرید اسپانیا ) 10.000.000
6- امانوئل آدبایور (منچسترسیتی انگستان ) 8.500.000
7- کریم بنزما (رئال مادرید اسپانیا ) 8.500.000
8- کارلوس تبس (منچسترسیتی انگستان) 8.000.000
9- جان تری (چلسی انگستان ) 7.500.000
10 – فرانک لمپارد ( چلسی انگستان) 7.500.000
11- تیری آنری (بارسلونا اسپانیا) 7.500.000
12- چابی (بارسلونا اسپانیا)7.500.000
13- رونالدینیو (میلان ایتالیا) 7.500.000
14- استیون جرارد (لیورپول انگستان) 7.500.000
15- دانیل آلوس ( بارسلونا اسپانیا) 7.000.000
16- میشائیل بالاک (چلسی انگستان ) 6.500.000
17- رائول گونسالس (رئال مادرید اسپانیا)6.500.000
18- ریو فردیناند ( منچستریونایتد انگستان) 6.500.000
19- کولو توره (منچسترسیتی انگستان )6.500.000
فردانیوز

پنج شنبه 29/11/1388 - 12:18
دانستنی های علمی
وبلاگ مهمان > فرجادی، محسن - سفرنامه عراق

وارد خاک عراق که می شوی یک درجه دار و چند سرباز صفر عراقی اولین و آخرین ماموران نظامی عراق هستند و بعد به سوی نیروهای آمریکایی و حضرات منافقین هدایت می شوی.

مرز مهران یا پایانه مرزی بهرام آباد که روزی روستایی بود و در جنگ به لطف صدام هیچ نشانه ای دیگر از آن باقی نماند ورودی خیل ایرانیانی است که به عشق زیارت عتبات عالیات عازم همسایه غربی مان عراق می شوند.

روز عاشورا به ظهر نرسیده بود که پا در خاک عراق گذاشتیم. به جز چند متری که آسمان را می شد دید بقیه راه سرپوشیده بود و از اینجا بود که آقایان در صف و خانم ها آن طرف تر از میان دو سرباز عراقی که حدفاصل این دو صف بودند به حرکت ادامه می دادند تا به سربازان آمریکایی برسیم.

به آمریکایی ها نرسیده بودیم صف مردان هم به دو قسمت تقسیم می شد. بالای 35ساله ها که بر اساس چهره به سمت چپ می رفتند و یکی یکی از قرنیه چشمشان عکس گرفته می شد و با پاسپورت ها مطابقت شان می دادند و جوان ها که به سمت راست، پشت گیت سیاه هدایت می شدند.

حالا دو سرباز جوان آمریکایی که بیست سال بیشتر ندارند روبروی ما ایستاده بودند، بدون هیچ نامی بر روی اتیکت های سینه؛ لباسهای رنگ روشنشان با پوتین های کرمی و اسلحه دوربین دار در مرز و نقطه ای که جز آنها کس دیگری سلاح ندارد تعجب می آفریند.

حالا در صف ایستاده بودم و به آن سوی گیت سیاه باید بروم. ظاهر گیت نشان می دهد که کاربردی ندار د و بیشتر دکوری است، البته استفاده بهینه ای که از آن کرده اند آویزان کردن زنجیری از این سو به آن سوی گیت است که لاجرم بری گذر از آن باید خم شوی و دخول کنی و یا به قهقرا بروی.

در صف نفر هشتم بودم و از اعضای کاروانمان سه جوان دیگر پشت سرم. موقعیتم خوب بود. آن طرف تر و روبروی ما دو صندلی پیک نیکی محل جلوس دو نفری بود که نه عرب بودند، نه کرد و نه آمریکایی. یکی سخت و حریصانه مشغول آدامس جویدن و دیگری با مینی نوشابه ای انرژی زا بازی می کرد و نیم قلپ - یک قلپ لب تر می کرد.

نوبتم شد تا داخل شوم و راه دوم را انتخاب کردم و یک راست با ایما و اشاره سرباز بور آمریکایی به گوشه راست کانکس که روبرویم دیوار یک و نیم متری بتونی بود هدایت شدم. دستاهایم را به بالا برد و از زیر بغل تا مچ پا را گشت و بعد وارد کانکس دوپله ای شدم.

از پنج میزی که در کانکس چیده شده بود سه میز با تجهیزات کامل دوربین عکاسی از چهره که روی سه پایه بر میز فیکس شده بود، اسکنر انگشت، دوربین اسکنر قرنیه و یک کامپیوتر سیاه رنگ که گوشه ای از آن «به سفارش ارتش آمریکا» حک شده واسطه من و آن سوی میز که سرباز سیه چرده آمریکایی بود.

«نفر - بعدی»، تنها واژه فارسی بود که سربازان آمریکایی بعد از انگشت نگاری، اسکن قرنیه و عکاسی از چهره افراد می گفتند.

وقتی در نیکمت انتظار نشسته بودم کارکرد آن دو نفر بیرون که می گفتند از نیروهای منافقین همکار با آمریکایی ها هستند معلوم شد؛ وقتی پاسپورت در دست وارد کانکس شد و آن را روی میزی که دو سرباز در حال ورق بازی بودند گذاشت؛ بعد از چند دقیقه ای که از استقرار ما در کانکس گذشته بود.

ظاهرا وظیفه دو سرباز مرتب کردن پاسپورت ها، گذاشتن آنها روی سه میز دیگر و بعد از آن ادامه بازی بود.

سرباز سیه چرده پاسپورتم را تورقی کرد و بعد گفت: سید محسن؟

روی صندلی داشتم جابجا می شدم تا راحت بنشینم که دوربین را به سمتم نشانه رفت و با اشاره دو دست کادر عکس را تداعی کرد و بعد از آن عکسم در پرونده الکترونیکم در پنتاگون و سیا ثبت شد!

برای انگشت نگاری بیچاره سه بار مجبور شد دستهایم را بگیرد تا راضی شود از مشخصاتی که در کامپیوتر ثبت می کرد. اول شصت ها و بعد هشت انگشت دیگر. و عکاسی از قرنیه هم که با سرعت انجام شد.

روی دیوار پشت سرباز آمریکایی کارت یک نیروی ارتش عراقی نصب شده بود ولی آنجا هیچ عراقی نبود و البته نشانی هم از عراق نمی یافتی. همه چیز آمریکایی بود؛ از کولر کانکس تا یخچال و حتی آب معدنی ها، مینی نوشابه های نیروزا و آب پرتقال.

روبرویم در آن سوی میز سربازی سیه چرده بود، سمت راست سرباز بور که هنوز به ریش تراش دست نزده بود و سمت چپ سربازی آسیایی با انگشتر فیروزه که در آن اتاقک تنها عنصر همذات ما بود.

دوستی که پای میزش نشسته بود از او شنیده بود که هدیه یکی از دوستانش که الان در افغانستان است را در دست دارد.

به مرز نرسیده بودیم مدیر کاروان از فرم های سئوال نیروهای آمریکایی مستقر در مرز گفته بود که به ازای پر کردن هر فرم یک صد دلاری ناقابل هم به ایرانی ها هبه می کنند، که البته من ندیدم! ولی پیش از ظهر عاشورا هم انگشت نگاری شدم، هم اسکن قرنیه و هم عکسم در هیبت متهم ها در رایانه های وزارت دفاع و سازمان سیا ثبت شد.

به فدای حسین(ع) که برای زیارتش باید ذلت آمریکایی ها را تحمل می کردم و دم بالا نمی آوردم!
پنج شنبه 29/11/1388 - 12:9
دانستنی های علمی
پدری ، پسر بداخلاقی داشت که زود عصبانی می شد. یک روز پدرش به او یك كیسه پر از میخ و یك چكش داد و گفت هر وقت عصبانی شدی، یك میخ به دیوار روبرو بكوب.

روز اول پسرك مجبور شد 37 میخ به دیوار روبرو بكوبد. در روزها و هفته ها ی بعد كه پسرك توانست خلق و خوی خود را كنترل كند و كمتر عصبانی شود، تعداد میخهایی كه به دیوار كوفته بود رفته رفته كمتر شد.. پسرك متوجه شد كه آسانتر آنست كه عصبانی شدن خودش را كنترل كند تا آنكه میخها را در دیوار سخت بكوبد

بالأخره به این ترتیب روزی رسید كه پسرك دیگر عادت عصبانی شدن را ترك كرده بود و موضوع را به پدرش یادآوری كرد. پدر به او پیشنهاد كرد كه حالا به ازاء هر روزی كه عصبانی نشود، یكی از میخهایی را كه در طول مدت گذشته به دیوار كوبیده بوده است را از دیوار بیرون بكشد

روزها گذشت تا بالأخره یك روز پسر جوان به پدرش روكرد و گفت همه میخها را از دیوار درآورده است. پدر، دست پسرش را گرفت و به آن طرف دیواری كه میخها بر روی آن كوبیده شده و سپس درآورده بود، برد

پدر رو به پسر كرد و گفت: « دستت درد نكند، كار خوبی انجام دادی ولی به سوراخهایی كه در دیوار به وجود آورده ای نگاه كن !! این دیوار دیگر هیچوقت دیوار قبلی نخواهد بود

پسرم وقتی تو در حال عصبانیت چیزی را می گوئی مانند میخی است كه بر دیوار دل طرف مقابل می كوبی.. تو می توانی چاقوئی را به شخصی بزنی و آن را درآوری، مهم نیست تو چند مرتبه به شخص روبرو خواهی گفت معذرت می خواهم كه آن كار را كرده ام، زخم چاقو كماكان بر بدن شخص روبرو خواهد ماند. یك زخم فیزیكی به همان بدی یك زخم شفاهی است.»
پنج شنبه 29/11/1388 - 1:44
طنز و سرگرمی
نامه پیرزن به خدا!
یک روز کارمند پستی که به نامه‌هایی که آدرس نامعلوم دارند رسیدگی می‌کرد متوجه نامه ای شد که روی پاکت آن با خطی لرزان نوشته شده بود نامه‌ای به خدا !

با خودش فکر کرد بهتر است نامه را باز کرده و بخواند.در نامه این طور نوشته شده بود:
خدای عزیزم بیوه زنی هشتادوسه ساله هستم که زندگی ام با حقوق نا چیز باز نشستگی می‌گذرد. دیروز یک نفر کیف مرا که صد دلار در آن بود دزدید.

این تمام پولی بود که تا پایان ماه باید خرج می‌کردم. یکشنبه هفته دیگر عید است و من دو نفر از دوستانم را برای شام دعوت کرده‌ام، اما بدون آن پول چیزی نمی‌توانم بخرم. هیچ کس را هم ندارم تا از او پول قرض بگیرم . تو ای خدای مهربان تنها امید من هستی به من کمک کن ...
کارمند اداره پست خیلی تحت تاثیر قرار گرفت و نامه را به سایر همکارانش نشان داد. نتیجه این شد که همه آنها جیب خود را جستجو کردند و هر کدام چند دلاری روی میز گذاشتند. در پایان نودوشش دلار جمع شد و برای پیرزن فرستادند ...

همه کارمندان اداره پست از اینکه توانسته بودند کار خوبی انجام دهند خوشحال بودند. عید به پایان رسید و چند روزی از این ماجرا گذشت، تا این که نامه دیگری از آن پیرزن به اداره پست رسید که روی آن نوشته شده بود: نامه‌ای به خدا !

همه کارمندان جمع شدند تا نامه را باز کرده و بخوانند. مضمون نامه چنین بود :
خدای عزیزم، چگونه می‌توانم از کاری که برایم انجام دادی تشکر کنم. با لطف تو توانستم شامی ‌عالی برای دوستانم مهیا کرده و روز خوبی را با هم بگذرانیم. من به آنها گفتم که چه هدیه خوبی برایم فرستادی ... البته چهار دلار آن کم بود که مطمئنم کارمندان اداره پست آن را برداشته‌اند!!...
پنج شنبه 29/11/1388 - 1:41
دعا و زیارت
مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند.

لباس پوشید و راهی خانه خدا شد.

در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.

مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد و در همان نقطه مجدداً زمین خورد!

او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. یک بار دیگر لباسهایش را عوض کرد و راهی خانه خدا شد.

در راه به مسجد، با مردی که چراغ در دست داشت برخورد کرد و نامش را پرسید.

مرد پاسخ داد: (( من دیدم شما در راه به مسجد دو بار به زمین افتادید.))، از این رو چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن کنم.

مرد اول از او بطور فراوان تشکر می کند و هر دو راهشان را به طرف مسجد ادامه می دهند. همین که به مسجد رسیدند، مرد اول از مرد چراغ بدست در خواست می کند تا به مسجد وارد شود و با او نماز بخواند.

مرد دوم از رفتن به داخل مسجد خودداری می کند.

مرد اول درخواستش را دوبار دیگر تکرار می کند و مجدداً همان جواب را می شنود.

مرد اول سوال می کند که چرا او نمی خواهد وارد مسجد شود و نماز بخواند.

مرد دوم پاسخ داد: ((من شیطان هستم.)) مرد اول با شنیدن این جواب جا خورد.

شیطان در ادامه توضیح می دهد:

((من شما را در راه به مسجد دیدم و این من بودم که باعث زمین خوردن شما شدم.)) وقتی شما به خانه رفتید، خودتان را تمیز کردید و به راهمان به مسجد برگشتید، خدا همه گناهان شما را بخشید. من برای بار دوم باعث زمین خوردن شما شدم و حتی آن هم شما را تشویق به ماندن در خانه نکرد، بلکه بیشتر به راه مسجد برگشتید. به خاطر آن، خدا همه گناهان افراد خانواده ات را بخشید. من ترسیدم که اگر یک بار دیگر باعث زمین خوردن شما بشوم، آنگاه خدا گناهان افراد دهکده تان را خواهد بخشید.

بنابراین، من سالم رسیدن شما را به خانه خدا (مسجد) مطمئن ساختم.
پنج شنبه 29/11/1388 - 1:39
موبایل

خلاقیت اینترنت را به جایی رسانده است که امروز می بینیم و بخشی از زندگی روزمره ما شده است. در این پست ۱۵ تا از خارق العاده ترین اولین های اینترنت معرفی می شود. اما قبل از همه اینها باید به ۱۰ مارس ۱۸۷۶ برگردیم، یعنی جایی که الکساندر گراهام بل اولین تماس تلفنی را برقرار کرد و گفت: آقای واتسون بیابید اینجا، می خواهم شما را ببینم.

اولین‌های اینترنت

1-اولین ایمیل:
ری تاملینسون در سال ۱۹۷۱ اولین ایمیل را ارسال کرد. همچنین او معروف است به اینکه برای اولین بار کاراکتر @ را به عنوان جدا کننده نام کاربر ایمیلی از نام دستگاه کاربر در آدرسهای الکترونیکی معرفی کرد. در اوایل دهه ۶۰ کاربران یک ابرکامپیوتر می توانستند پیامهای محدودی بین یکدیگر رد و بدل کنند اما تا سال ۱۹۷۱ ایمیل به شکلی که امروزه وجود دارد، یعنی قابل انتشار در شبکه است، وجود نداشت. توجه کنید که در آن زمان اینترنت نیز به شکل امروزی وجود نداشت (و فقط شبکه آرپانت فعالیت میکرد)

2-اولین نام دامنه
اولین نام دامنه‌ای که در اینترنت ثبت شد، "symbolics.com" بود که در ۱۵ مارس ۱۹۸۵ توسط شرکت کامپیوتری Symbolics به ثبت رسید.

3-اولین هرزنامه (اسپم)
اولین هرزنامه در تاریخ ۳ می سال ۱۹۸۷ در شبکه آرپانت به ۳۹۳ دریافت کننده ارسال شد. این پیام توسط گری تیورک ارسال شد و حاوی تبلیغاتی از مدل جدید کامپیوترهای DEC بود. به عبارت دیگر گری تیورک افتخار ارسال اولین اسپم تاریخ را داراست به طوریکه نام وی در کتاب رکوردهای گینس هم به ثبت رسیده است.

4-اولین موبایلی که به اینترنت وصل شد
اولین گوشی موبایلی که به اینترنت وصل شد نوکیا ۹۰۰۰ بود که در سال ۱۹۹۶ در فنلاند به اینترنت وصل شد ولی هزینه متصل شدن به اینترنت از طریق آن بسیار گران بود. سه سال بعد در سال ۱۹۹۹، کمپانی ژاپنی NTT DoCoMo موفق شد اولین سرویسهای اینترنتی موبایل (i-Mode) را خلق کند.

اولین‌های وب

1-اولین وب سایت
اولین وب سایت اواخر ۱۹۹۰ به وجود آمد و آدرس آن info.cern.ch بود که روی یک کامپیوتر NeXT در CERN اجرا می شد. آدرس اولین صفحه اینترنتی هم http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html بود که حاوی اطلاعای درباره پروژه شبکه جهانی وب بود. این صفحه در حال حاضر وجود ندارد ولی یک کپی از آن در سایت W3C"s موجود است.

2-اولین وبسایت تجارت الکترونیکی (مبادله)
اگرچه آمازون و eBay حقیقتا بزرگ و مشهور هستند، ولی اولین وب سایتهای مختص تجارت الکترونیکی نیستند. خرده فروشی آنلاین NetMarket ادعا می کند که اولین معامله ایمن را در وب انجام داده است. در ۱۱ آگوست ۱۹۹۴ این سایت یک CD از یکی از آلبومهای استینگ (خواننده بریتانیایی) را ۱۲٫۴۸ دلار (بعلاوه هزینه حمل و نقل) به فروش رساند. یکی دیگر از مدعیان این مورد، شبکه خرید اینترنتی است که ادعا می کند، یکماه زودتر معامله ای را از طریق اینترنت به سرانجام رسانده است.

3-اولین بانک آنلاین
اولین موسسه مالی که خدمات بانکداری آنلاین به مشتریانش ارائه داد، اتحادیه اعتباری فدرال استنفورد بود که در اکتبر ۱۹۹۴ به این امر نائل شد.

4-اولین موتور جستجو
موتورهای جستجو حتی قبل از WWW هم وجود داشتند با این تفاوت که تعدادشان محدود بود و صرفا عناوین صفحات را فهرست می کردند. اولین موتور جستجوی تمام صفحه ای وب (مانند آنچه امروزه داریم) WebCrawler بود که در ۱۹۹۴ به وجود آمد.

5-اولین وبلاگ
جاستین هال روزمره نویسی های تحت وب خویش را با نام پیوندهای جاستین از زیرزمین در ۱۹۹۴ آغاز کرد. که در ابتدا به نوعی راهنمای وبگردی بود ولی به مرور زمان شخصی تر شد. مجله نیویورک تایمز از وی به عنوان پدر و بنیانگذار وبلاگهای شخصی نام می برد. البته واژه "بلاگ" تا چند سال بعد از آن ناشناخته بود. (سال ۱۹۹۷ وبلاگ نامیده میشد و از سال ۱۹۹۹ تبدیل به بلاگ شد)

6-اولین پادکست
پس از بحث در اکتبر ۲۰۰۰، یکی از پیشگامان وبلاگنویسی به نام دیو واینر پشتیبانی از محتوای صوتی را به خوراکهای RSS اضافه کرد که وبلاگنویسی صوتی (audioblogging) را ممکن ساخت. واینر در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۱ در وبلاگ خبرهای نوشتاری خود، قابلیت جدید RSS را با پس زمینه آهنگ Grateful Dead ارائه کرد. در سال ۲۰۰۳ دانلود فایلهای صوتی به iPod محبوبیت زیادی بدست آورد. واژه podcasting در سال ۲۰۰۴ معرفی شد.

اولین‌های خدمات وب

1-اولین اقلام فروخته شده در eBay
در سال ۱۹۹۵ وقتی این سایت تاسیس شد، AuctionWeb نامیده میشد. اولین چیزی که در آن فروخته شد، یک نشانگر لیزری شکسته بود که ۱۴٫۸۳ دلار فروش رفت. وقتی پیر امیدوار (موسسeBay( توسط ایمیلی از خریدار پرسید که اگر میدانست که نشانگر لیزری شکسته بوده، باز هم آنرا می خرید یا نه، خریدار پاسخ داد: من یک مجموعه دار هستم و نشانگرهای شکسته لیزری را گردآوری میکنم!

2-اولین کتابی که در آمازون فروخته شد
اولین کتابی که در Amazon.com فروش رفت (این سایت از ۱۹۹۵ فعالیت خویش را آغاز کرد) کتابی بود از داگلاس هوفستادر با عنوان: مفاهیم سیال و قیاسهای خلاق: مدلهای کامپیوتری از مکانیزمهای پایه ای ذهن

3-اولین ویرایش در ویکیپدیا
اولین ویرایش در ویکیپدیا یک ویرایش تستی برای جمله سلام جهان (به انگلیسی) بود که توسط موسس ویکیپدیا یعنی جیمی والز انجام شد که در حال حاضر وجود ندارد. قدیمیترین ویرایش حال حاضر ویکیپدیا متعلق به ۱۶ ژانویه ۲۰۰۱ هستند که به لیستی از کشورها داده اضافه می کنند.

4-اولین ویدئو در یوتیوب
اولین ویدئو در یوتیوب توسط یکی از موسسین آن به نام جاوید کریم در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ قرار داده شد. نام این ویدئو "من در باغ وحش" بود که فیلمی از وی در باغ وحش سن دیگو بود. این ویدئو بیش از ۱٫۵ میلیون بار دیده شده است.
5-اولین پیام توئیتری
اولین توئیتی که در توئیتر منتشر شد (و هنوز موجود است) متعلق به جک دارسی می باشد ("just setting up my twttr") و در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ نگاشته شده است. جک دارسی کسی است که ایده توئیتر را خلق کرد. twttr موجود در توئیت وی غلط املایی نبود. توئیتر برای مدت کوتاهی twttr نام داشت که از نامگذاری Flickr الهام گرفته شده بود.عصریران

پنج شنبه 29/11/1388 - 1:35
کامپیوتر و اینترنت
ه‌زودی به‌روزرسانی برای كاربران ویندوز 7 منتشر می‌شود كه كپی‌های غیرقانونی نصب شده با استفاده از حدود 70 كرك فعال‌سازی مختلف را شناسایی می‌كند.

به‌روزرسانی برای نرم‌افزار ضدسرقت

فن‌آوری‌های فعال‌سازی ویندوز(WAT) كه پیش از این به‌نام WGA شناخته می‌شد در هفدهم ماه فوریه در سایت دانلود مایكروسافت ارسال و پس از آن از طریق به‌روزرسانی ویندوز با برچسب مهم به‌عنوان یك ارتقای اختیاری عرضه می‌شود.

به گفته مدیر كل گروه ضد تقلب و فعال‌سازی مایكروسافت، این به‌روزرسانی برای نسخه‌های مختلف ویندوز 7 عرضه خواهد شد.

این اقدام برخلاف شیوه قبلی مایكروسافت در سال 2006 است كه از كاربران ویندوز اكس پی خواسته بود، به‌روزرسانی WGA را با عنوان به‌روزرسانی امنیتی با اولویت بالا دریافت كنند.

كاربران متعددی از مایكروسافت برای این عمل شكایت كردند؛ این شكایت به طور رسمی رد شد اما موجب شد اجباری بودن به‌روزرسانی‌های ضد سرقت این شركت كمتر شود.

فن‌آوری ضد سرقت مایكروسافت معمولا به‌روز می‌شود تا كدهای فعال‌سازی جدید را شناسایی كند. پس از نصب این به‌روزرسانی، رایانه‌هایی كه با كپی‌های كرك شده ویندوز 7 كار می‌كنند صفحه سیاهی را با پیام اخطاری در مورد اصل نبودن برنامه مورد استفاده نشان می‌دهند.عصرایران
پنج شنبه 29/11/1388 - 1:32
کامپیوتر و اینترنت
با افزایش کاربران فضای مجازی و گسترش ارتباطات آنلاین، امنیت کاربران نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. اغلب کاربران از یکی از 2 گروه سیستم‌عامل ویندوز یا مک استفاده می‌کنند. آیا نقاط ضعف و قوت هر یک از آنها را می‌دانید؟

الینور میلز: سیس
تم‌عامل مکینتاش امن‌تر است یا ویندوز؟ با اینکه من کاربر هر دوی این سیستم‌های عامل هستم، نمی‌توانم جواب مشخص و قانع‌کننده‌ای به این پرسش بدهم. تنها توصیه من این است که شما هم از نرم‌افزارهای ضد‌ویروس در کنار دیگر برنامه‌های نصب‌شده روی رایانه‌تان استفاده کنید، اگر هم می‌خواهید خودتان به پاسخ روشنی برای این پرسش برسید، زمانی را به خواندن این یادداشت که حاصل یک تحقیق غیر‌رسمی از بیش از 32 نفر از متخصصان امنیت و هکرها به علاوه نمایندگان شرکت‌های مایکروسافت و اپل است، اختصاص بدهید.

اجازه بدهید برای شروع نگاهی به تحقیق مرتبطی بیاندازیم که توسط شرکت ESET که احتمالا آن را با آنتی‌ویروس NOD32 می‌شناسید، انجام شده است. این تحقیق نشان می‌دهد در حالی که بیش از نیمی از جمعیت مورد پرسش اعتقاد داشته‌اند ویندوز نسبت به حملات اینترنتی بسیار‌آسیب‌پذیر است، تنها 20 درصد آنها مک را آسیب‌پذیر می دانسته‌اند.

این تحقیق که آبان‌ماه گذشته منتشر‌شده، نشان می‌دهد بر خلاف تصور کاربران، سیستم‌عامل مکینتاش هم با حملات متعددی مواجه بوده و درست به اندازه ویندوز آسیب‌پذیر است، علاوه بر این اغلب این حملات هزینه بیشتری را به کاربران مک تحمیل کرده‌اند.

رندی آدامز، مدیر آموزش‌های فنی ESET می‌گوید: «مطالعات ما نشان می‌دهند ساخت ویروس‌های کامپیوتری سیر نزولی داشته است، احتمال می‌رود بسیاری از حملات تازه به وسیله مهندسى اجتماعى طرح‌ریزی شده باشند و دیگر به سادگی قابل‌شناسایی نباشند».

از دیدگاه متخصصان امنیتT کدام یک امن‌تر هستند؟

راس اندرسون، استاد مهندسی امنیت دانشگاه کمبریج
آنچه که یک مجرم اینترنتی را به ارتکاب جرم تشویق می‌کند، اغلب مسائل اقتصادی جامعه است. اینجا با مجرمانی پیچیده و دارای مهارت‌های فنی روبرو هستیم که اغلب ساکن کشورهای فقیر هستند. این نویسندگان بد‌افزارها اغلب به ویندوز حمله می‌کنند، چون سیستم‌عامل عمومی‌تری است و نیز آگاهی بیشتری نسبت به آن دارند. پس اگر شما از مک استفاده کنید یا سیستم عامل‌تان لینوکس باشد، شرایط بهتری خواهید داشت.

جی. اپلبوم، هکر و محقق
کاربران می‌توانند جدای از مسئله سیستم عامل، امنیت مجازی خوبی داشته باشند. فکر می‌کنم کاربران به آگاهی بیشتری نیاز دارند که باید سازندگان نرم‌افزارها و سیستم‌های عامل به آنها بدهند. از سوی دیگر همین تولید‌کنندگان معتبر، دانلود نسخه‌های پر از اشکال و جدیدی را به کاربران توصیه می‌کنند که می‌توانند مشکلات متعددی را برای آنها ایجاد کنند، این در مورد مک و ویندوز هر دو صدق می‌کند.

مایک بیلى، محقق ارشد امنیت
من یونیکس را ترجیح می‌دهم و گمان می‌کنم سیستم‌های عامل مک OS X و ویندوز 7 از لحاظ امنیت در یک ردیف قرار می‌گیرند.

گراهام کلولی، مشاور ارشد فناوری
من فکر می‌کنم مک و ویندوز از لحاظ امنیت کاربر شرایط یکسانی دارند. در واقع این عامل انسانی است که با دانلود نرم‌افزارهای مخرب، سیستم را به خطر می‌اندازد یا اطلاعاتی را که نباید در اختیار هکرها قرار می‌دهد. البته من باز هم مک را به کاربران پیشنهاد می‌کنم، چون در مقابل هر 50 هزار نمونه بد‌افزاری که روزانه برای ویندوز ساخته می‌شود، تعداد حملات به مک بسیار‌ناچیز است. با این حال نمی‌شود اهمیت نصب آنتی‌ویروس روی دستگاه‌های ساخت اپل را هم نادیده گرفت.

دی.دیازوی، محقق مستقل
من فکر می‌کنم استفاده از سیستم‌عامل گوگل کروم به شکل معنی‌داری امن‌تر از سایر سیستم‌های عامل باشد.

نیتش خانجانی، محقق و مشاور
فکر می‌کنم اینجا سهم بازار هر یک از سیستم‌های عامل هم بسیار‌تعیین‌کننده باشد. در ویندوز ویستا و ویندوز 7 به مقوله امنیت بسیار خوب پرداخته‌شده ولی واقعیت این است که مک با سهم بازار زیر 15 درصد برای کاربران بسیار‌امن‌تر است. نکته مهم‌تری هم وجود دارد، در دنیای مجازی فعلی امنیت مرورگرها هم بسیار‌حائز اهمیت است. فکر می‌کنم اپل باید در امنیت سافاری تجدید‌نظری اساسی بکند.

کرول فنلى، مدیر محتوا و مستندات امنیت شبکه
من باید به این پرسش، یک پاسخ مأیوس کننده بدهم. سیستمی امن است که شما بدانید چطور می‌شود امنیتش را حفظ کرد.

پال فرگوسون، طراح شبکه
واقعیت این است که هکرها و مجرمان اینترنتی پلتفرمی را ترجیح می‌دهند که ردپای کاربران بیشتری را بشود در آن جستجو کرد. به نظر من اینجا تفاوتی میان امنیت ویندوز و مک وجود ندارد.

رابرت جى.فرل، متخصص امنیت سیستم‌های اطلاعاتى در وزارت دفاع آمریکا
از نظر من صرف‌نظر از سخت‌افزار و سیستم‌عامل مورد استفاده کاربران امنیت مرورگرها و سرویس‌دهنده‌های پست‌الکترونیکی هم بسیار‌حائز اهمیت است. اگر شما بدون در نظر گرفتن فرستنده نامه‌های الکترونیکی هر لینک پیشنهاد‌شده‌ای را دانلود کنید یا به دنبال دانلود رایگان نرم‌افزارهای گران‌بها در سایت‌های گوناگون باشید، مطمئنا امنیت سیستم‌تان را دیر یا زود به خطر خواهید انداخت. این را هم بگویم که درست است مک سهم بازار اندکی دارد ولی در مقابل حملات سایبری بسیار‌آسیب‌پذیر است و حفره‌های امنیتی بسیاری دارد.

جو گراند، هکر سخت افزار، مخترع
جدای از سوءاستفاده از مهندسی اجتماعی و خطاهای انسانی که می‌تواند امنیت هر سیستم عاملی را دچار مخاطره کند، معتقدم مک OS X به این دلیل که کمتر مورد علاقه هکرها بوده، سیستم امن‌تری است. اگر به آمار و اطلاعات دقت کنید، می‌بینید که اغلب حملات سایبری، ویندوز و محصولات ادوبی را هدف قرار داده‌اند. من به کاربران عادی مک را پیشنهاد می‌کنم.

جرمیا گراسمن، کارشناس ارشد امنیت
نمی‌شود گفت مک از لحاظ تکنیکی نسبت به ویندوز برتری امنیتی خاصی دارد ولی اگر می‌خواهید به عنوان کاربر شرایط امن‌تری داشته باشید، امکان هک‌شدن مک به مراتب کمتر از ویندوز است.

فرانک هایت، مدیر اجرایی شرکت امنیتی لویاتان
فکر می‌کنم مرورگرها و برنامه‌های کاربردی به هدف اول هکرها تبدیل ‌شده‌اند. این یعنی امنیت سیستم به میزان احتیاط فرد و نوع انتخاب مرورگر بستگی دارد. من به ترتیب فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و در نهایت سافاری را توصیه می‌کنم.

میکو هیپونن، محقق ارشد
مک امن‌تر است، چون به دو دلیل کمتر هدف حملات سایبری قرار می‌گیرد. یکی اینکه سهم بازار کمتری دارد و دوم اینکه هکرها ترجیح می‌دهند سیستم عاملی را هدف قرار دهند که بهتر می‌شناسند و اطلاعات بیشتری در مورد آن در اختیار دارند.

تریک جوهانسون، محقق امنیت
اگر نگاهی به اعداد و ارقام بیندازید و تعداد حملات سایبری به سیستم‌های عامل مک و ویندوز را در نظر بگیرید، می‌بینید که هر کاربر مک بیشتر در معرض خطر حملات سایبری قرار گرفته و در نتیجه مک نسبت به این حملات آسیب‌پذیرتر است.

پال کوچر، محقق ارشد در پژوهش رمز نگاری
پاسخ منصفانه این است که با درنظر گرفتن نسخه نهایی هر سیستم عامل، می‌بینیم هیچ کدام برتری امنیتی نسبت به آن دیگری ندارد. ویندوز فضای امن‌تری را برای کاربر ایجاد کرده و مک علاوه بر سهم بازار اندک، سخت‌افزار خوبی دارد. این را هم اضافه کنم که هر دو هنوز هم حفره‌های امنیتی متعددی دارند و در نتیجه امکان دسترسی به کدها و هک‌شدن هر دوی آنها وجود دارد.

آر. آدریان لامو، تحلیل‌گر تهدید
فکر می‌کنم در حال حاضر اهمیت مرورگرها کمتر از سیستم‌عامل مورد استفاده کاربران نباشد.

استیو مانزیک، مدیر ارشد تحقیقات امنیت شبکه
فکر می‌کنم بخش عمده ای از امنیت به رفتار کاربر برمی‌گردد. وقتی که فرد به سراغ برنامه‌های کاربردی ناشناخته‌ می‌رود یا برنامه مخربی را دانلود می‌کند، سیستم را در معرض خطر قرار می‌دهد، ما می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم اما نمی‌توانیم رفتار کاربران را درقبال اینترنت تغییر دهیم.

گرى مکگرا، کارشناس فنی
من یک مک دارم و می‌دانم با هر تغییر مثبت در سهم بازار کمتر از 15 درصد آن، ریسک بیشتری متوجه رایانه من خواهد بود.

چارلى میلر، تحلیل‌گر امنیت
از لحاظ فنی مک آسیب‌پذیر‌تر است. اما تاکنون بد‌افزارهای کمتری برای آن تهیه شده‌اند و گمان می‌کنم به همین دلیل هنوز استفاده از آن امن‌تر باشد.

ریچ موگل، مدیر اجرایی سکیوروسیس
به این که داریم در مورد کدام نسخه سیستم‌عامل صحبت می‌کنیم، بستگی دارد. ویندوز در نسخه‌های جدید این سیستم عامل برای بالا بردن امنیت تلاش بسیاری کرده است. من ویندوز را انتخاب می‌کنم.

خوزه نازاریو، مدیر تحقیقات امنیت شبکه
اگر با مک کار کنید، می‌بینید که امن‌تر از ویندوز نیست، نرم‌افزارهای امنیتی کمتری برای آن وجود دارد و اینکه اپل کمتر از مایکروسافت به امنیت سیستم توجه کرده است.

تایلر رگیولی، مهندس ارشد تحقیق در امنیت
اگر ویندوز 7 را با اسنو لپارد مقایسه کنید، بدون‌شک مایکروسافت برنده خواهد بود. اما در حفظ امنیت سیستم استفاده کاربران از نرم‌افزارهای امنیتی هم نکته بسیارمهمی است.

آوى روبین، استاد علم رایانه در دانشگاه جانز هاپکینز
به دلیل سهم بالای بازار ویندوز، مک امن‌تر است. هک کردن سیستم عامل مکینتاش هم سخت‌تر است، پس در حال حاضر ساده‌تر می‌شود روی مک حساب کرد.

بروس شنییر، کارشناس فنی امنیت
مک، چون تاکنون بدافزارهای بسیار‌بسیار‌کمتری برای آن تهیه شده است.

جو استیوارت، مدیر تحقیق در زمینه بدافزارها
به نظر می‌رسد برای کاربران عادی مک امن‌تر است، البته در طول زمان و با بالا رفتن سهم مک از بازار مرتب شاهد ریسک بیشتری خواهیم بود.

یوهانس الریچ، محقق ارشد
من مک را توصیه می‌کنم، نویسندگان بدافزارها علاقه کمتری به این سیستم عامل دارند.

پل ویکسی، بنیان‌گذار کنسرسیوم سیستم‌های اینترنتی
مک به دلیل محتوای رمزگذاری ساده‌تر و دقیق‌تر برای کاربران امن‌تر است. علاوه بر این سهم بازار اندک آن هم امنیت بیشتری را برای کاربران ایجاد می‌کند.

وینسنت ویفر، قائم مقام شرکت امنیتی سیمانتک
در ابتدا به نظر می‌رسد مک امن‌تر است، اما حضور مرورگرها، افزونه‌های آنها و برنامه‌های کاربردی در فضای آنلاین باعث می‌شود کاربران سیستم‌های عامل گوناگون به یک میزان در معرض حملات سایبری قرار بگیرند. نمی‌شود این میان مهندسی اجتماعی و تاکتیک‌های آن را هم نادیده گرفت. فکر می‌کنم بهترین راه حل استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و به‌روز نگه‌داشتن آنها باشد.

کریس ویزوپال، کارشناس ارشد تکنولوژی
من، همسر و فرزندانم از مک استفاده می‌کنیم. به نظرم مک امن‌تر است.

پیتر موژ زاتکو، مدیرفنی مؤسسه ملی تحقیقات هوش مصنوعی
ویندوز و مک هر دو آسیب‌پذیر هستند. ما برای امنیت بیشتر در فضای مجازی از کاربران می‌خواهیم جاوا اسکریپ، اکتیو ایکس، افزونه‌های مرورگرها و دیگر برنامه‌های کاربردی را در حین استفاده از اینترنت غیرفعال کنند.

مایکروسافت و یک سیستم امن ترکیبی
پال کوک، مدیر سرویس‌های ویندوز و اقدامات امنیتی می‌گوید: ما در ویندوز 7 تلاش کردیم تا به بدافزارها اجازه ورود به سیستم را ندهیم. در اینترنت اکسپلورر 8 هم فیلتر صفحه هوشمند برای شناسایی سایت‌هایی که می‌توانند امنیت مجازی کاربر را به خطر بیندازند، طراحی‌شده است. ما پس از دانلود نرم‌افزارهای ناشناخته هم به کاربر هشدار می‌دهیم. ترکیب این دو در کنار هم محیط امنی را برای کاربران فراهم می‌کند. علاوه بر این ویندوز 7 از ویستا بسیار‌ امن‌تر است.

تلاش اپل برای امنیت
اپل تنها وب‌سایتی را برای آشنایی با اقدامات امنیتی این شرکت به من معرفی کرد. در این صفحه آمده، حمله به ساختار 64 بیتی اسنولپارد برای هکرها و سازندگان بدافزارها کار ساده‌ای نیست. اپل با استفاده از سیستمی موسوم به sandboxing برنامه‌های اجرایی روی رایانه شما را محدود می‌کند. علاوه بر این، سیستم مک به بدافزارها امکان دستیابی مجدد به محل ارسال اولیه را نیز نمی‌دهد و از دسترسی آنها به حافظه سیستم نیز جلوگیری می‌کند.
جمع‌بندی و تصمیم با شماست، گمان می‌کنید ویندوز امن‌تر است یا مک یا فاکتورهای تعیین‌کننده دیگری هم وجود دارند؟

سی‌نت، ترجمه: محبوبه عمیدی
پنج شنبه 29/11/1388 - 1:30
موبایل

 

با گذشت یک دهه هشدار کارشناسان، پرکاربردترین رمز عبور اینترنتی از 12345 در 10 سال پیش 123456 در دنیای امروز تغییر کرده و این، بدان معنی است که هکرها خیلی راحت به حساب اغلب مردم دسترسی پیدا می‌کنند.

 با وجود تمام گزارش‌های اینترنتی مبنی بر وجود حفره‌های امنیتی در طول سال‌های گذشته از جمله حملات اخیر به سرویس پست الکترونیک گوگل، بسیاری از مردم بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، براساس بررسی‌های اخیر، از هر 5 کاربر اینترنت یک نفر هنوز تمایل دارد که کلید دیجیتال خانه خود را زیر فرش پنهان کند: آن‌ها یک رمز عبور ساده را انتخاب می‌کنند که به راحتی می‌شود آن را حدس زد. این افراد عباراتی چون: "abc123" یا "دوستت دارم: IloveYOU" یا حتی "رمزعبور: Password" را برای حفاظت از داده‌های خود انتخاب می‌کنند.

آمیچای شولمن، مدیر فناوری ایمپروا که نرم‌افزارهایی برای متوقف کردن هکرها تولید می‌کند، می‌گوید:« من فکر می‌کنم این یک ایراد ژنتیکی در بشر باشد. ما از دهه 1990 / 1370 الگوهای مشابهی را دنبال کرده‌ایم.»

آقای شولمن و شرکتش، فهرست 32 میلیون رمز عبوری را که یک هکر در ماه گذشته سرقت کرده بود، بررسی کرده‌اند. این رمزها از شرکت RockYouکه برای کاربران شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و MySpace نرم‌افزار تولید می‌کند، به سرقت رفته بود. این فهرست به طور مختصر در اینترنت منتشر شد و هکرها و محققان امنیتی آن را دانلود کردند. راک‌یو که پیش از این به دلیل امنیت پایین مورد انتقاد بود، از کاربران خود خواست به علت دست‌یابی این هکر به اطلاعات ای‌میلشان، رمز‌های عبور خود را عوض کنند.

این گنجینه از رمزهای عبور، پنجره‌ای را رو به سوی عادات انتخاب رمز کاربران گشود. غالبا تنها ادارات دولتی نظیر F.B.I یا سازمان امنیت ملی به چنین منبع عظیمی از رمزهای عبور دسترسی داشتند.

ایمپروا در مطالعات خود نشان داد که حدود یک درصد از 32 میلیون کاربر مورد مطالعه از ارقام "123456" به عنوان رمز عبور خود استفاده کرده‌اند. دومین رمز پرطرفدار "12345" بود. دیگر رمزهای حاضر در 20 رمز عبور پرطرفدار شامل qwerty، abc123، و princes بودند.


به گفته آقای شولمن، نکته ناراحت‌کننده‌تر این است که 20 درصد از کاربران RockYou از همان منابع کم برای انتخاب رمز خود استفاده کرده بودند. این بدان معنی است که هکرها به راحتی می‌توانند تنها با امتحان رایج‌ترین رمزها به حساب‌های زیادی دست پیدا کنند. به علت رواج رایانه‌های سریع و شبکه‌های پرسرعت، هکرها می‌وانند در هر دقیقه هزاران رمز عبور را کشف کنند.

آقای شولمن می‌گوید: «ما تصور می‌کردیم حدس رمزها کاری بسیار وقت‌گیر است و مدت‌ها زمان می‌برد تا برای هر حساب ترکیباتی از حروف و اعداد را حدس بزنیم؛ اما واقعیت این است که انتخاب گروهی کوچک از پرکاربردترین رمزها می‌تواند بسیار موثر باشد.»

برخی از سایت‌ها سعی می‌کنند در صورتی‌که چندین بار رمز غلط وارد شد، با بستن یک حساب برای مدتی خاص حملات هکرها را خنثی کنند. اما متخصصان معتقدند هکرها یاد گرفته‌اند به‌راحتی سیستم را گول زده و به تعداد مشخصی حدس بزنند.

برخی سایت‌های نیز برای بالا بردن امنیت، از کاربران می‌خواهند تا رمزهای خود را از ترکیبی از حروف، اعداد و یا حتی علامت‌ها انتخاب کنند. برخی دیگر مانند توئیتر کاربران را از انتخاب رمزهای رایج منع می‌کنند.

با این حال محققان می‌گویند، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های سرگرمی غالبا سعی دارند زندگی را برای کاربران سهل کرده و بنابراین کنترل زیادی بر سایت‌های خود ندارند. حتی سایت‌های تجاری مثل eBay باید روند بستن یک حساب را بررسی کند، زیرا یک هکر می‌تواند با بستن حساب دیگر کاربران و رقبا، برنده یک مزایده شود.

استفاده زیاد از رمزهای ساده، اتفاقی جدید نیست. تحقیقی مشابه، رمزهای رایانه را در اواسط دهه 1990 بررسی کرده و در آن زمان پرکاربردترین رمزها از قرار زیر بودند: "12345," "abc123" و password. حال این پرسش مطرح است که چرا با وجود هشدارهای بسیار در مورد خطرات موجود، خیلی از کاربران همچنان رمزهایی را انتخاب می‌نند که حدس آن آسان باشد؟

متخصصان امنیت معتقدند دلیلش این است که ما در این دنیای دیجیتال باید اعداد بسیار را به ذهن بسپاریم و این کار دشوار است. جف موس که کنفرانس هک را راه‌اندازی کرده و اکنون عضو شورای امنیت ملی است، می‌گوید: «امروزه ما احتمالا مجبوریم ده برابر ده سال پیش رمزها را به خاطر بسپاریم. رمزهای پست صوتی، A.T.M، پین‌‌کدها و رمزهای اینترنتی. بنابراین مدیریت آن‌ها دشوار می‌شود».

در دنیای ایده‌آلی که متخصصان امنیت ترسیم کرده‌اند، مردم رمزهای مختلفی برای هر سایتی که بازدید می‌کنند انتخاب کرده و آن را به ذهن می‌سپارند و در صورت نیاز آن را بر روی یک تکه کاغذ می‌‌نویسند. اما با بازگشت به دنیای حقیقی اذهان شلوغ ما، متخصصان پیشنهاد می‌کنند که هر شخص حداقل دو رمز مختلف داشته باشد، یکی رمز پیچیده برای سایت‌هایی که امنیت در آن‌ها حیاتی است، مثل بانک‌ها یا پست‌های الکترونیک و دیگری رمزی ساده‌تر برای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های سرگرمی.

آقای موس به رمزهایی اعتماد می‌کند که حداقل 12 رقم داشته باشند. وی گفت:« انتخاب رمزهای کوتاه مثل این است که گردشگران مستقیم به سمت قلمرو خرس در جنگل بروند.»خبرانلاین

پنج شنبه 29/11/1388 - 1:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته