• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1637
تعداد نظرات : 162
زمان آخرین مطلب : 3446روز قبل
بهداشت روانی

عوامل ایجاد كنندة فشار روانی (استرس )  و
 راههای مقابله با آن
 

 

 


 هنگام صحبت كردن دربرابر جمع ناراحت می شوید . كارها بسیار زیاد است اما وقت كمی برای انجام آنها دارید . در حضور رئیس تان یك نفر شما را به اهمالكاری و بی لیاقتی متهم می كند . از دیدن افراد غریبه
 معذ
ب می شوید . از محیط پرسرو صدای اطراف خود خسته شده اید . به سلامت والدین خود توجه زیادی دارید . بیان احساسات ، برایتان مشكل است و

تمامی مثالهای فوق بیانگر شرایطی است كه می تواند در فرد ایجاد فشار روانی نماید . عوامل جسمانی ، اجتماعی، سازمانی و اشتغال ذهنی فرد در مورد خودش ، هر كدام به نحوی در شكل گیری و ایجاد استرس سهیم هستند .

خانواده خود یك سازمان است و مقررات گوناگون حاكم بر هر خانواده ممكن است خانواده را دچار تعارض نماید . مؤسسات آموزشی ، اداری و حتی خوابگاههای دانشجویی به عنوان یك سازمان ، قوانین و مقررات خاصی را دارند  كه ممكن است فرد را در رعایت و عمل به آنها دچار مشكل نموده و بر وی استرسی وارد نمایند . ارتباط با افراد و شخصیت های گوناگون از جمله افراد پرخاشگر و عصبانی و یا افرادی كه دچار مشكلات شخصیتی هستند می تواند از جمله عوامل اجتماعی ایجاد كننده در بروز فشار روانی باشند. خلاصه مشكلات جسمانی خود فرد  (بیماری ، فقدان و یا نقص عضو ) و اشتغال ذهنی فردی ،  از جمله عواملی  هستند كه فرد را در مواجهه با محركهای تنش زا دچار مشكل می نمایند واسترس رابرای فرد به همراه می آورند  .

در بین این عوامل اشتغال ذهنی فرد به شكل منفی و انتظارهای نامعقول نسبت به خود ، از جمله عوامل بسیارمتداول ،درایجاد فشارعصبی می باشد كه گاه خود به تنهایی وگاهی توام با دیگرعوامل جسمانی - محیطی عمل كرده وتاثیر مخربی برروحیه فرد می گذارد .

به عنوان نمونه : اگر ما توقع داشته باشیم كه در هر زمینه ای بهترین باشیم در دراز مدت تنها به نارضایتی ما از عملكردمان منجر می گردد و اشتغال ذهنی بسیاری  رادرفردایجاد می نمایدمانند،«هرگز نمی توانم ازعهده آن برآیم»« باید ازنظرهمه خوب و خوشایند باشم»ویا« بایدكارهایم رابهترانجام دهم»و غیره

دوری گزیدن كامل از جامعه برای از میان بردن فشارهای عصبی ، راه معقولی نیست و از طرف دیگر بعضی رویدادها هر چند كه منجر به ایجاد استرس در فرد   می گردند  برای شخص یك امر خوشایند هم می باشند
 ( مانند ، دید و باز دیدهای عید نوروز و یا ازدواج ) و كسی حاضر نمی باشد كه لذت و هیجان زندگی را از زندگی خود دور كند . بالاخره باید با مسائلی روبرو شد كه سیستم زنگ خطر درونی مان را به صدا در آورد.اما نكته اینجاست كه چگونه می توان زود آرام شد و از فشارهای عصبی طولانی مدت دوری گزید ، چرا كه این فشارهای عصبی طولانی و مداوم هستند كه به انسان صدمه می رسانند .

چند راه مناسب جهت مقابله با استرس و كاهش آن

1- تكنیك « ابراز وجود » در بر خورد با عوامل اجتماعی به خصوص در كاهش استرس ناشی از برخورد با افراد عصبانی و پرخاشگر و یا در مواجهه با شرایط سخت درون فردی بسیار مؤثر است ( توضیح این تكنیك در بروشورهای قبلی آمده است )

2- گوش دادن فعالانه  به جای واكنش نشان دادن سریع ، به شما كمك می كند  با افرادی كه خودشان تحت فشار عصبی هستند به نوعی كنار بیایید .

3- اشتغال ذهنی منفی را می توان با بازسازی شناختی، تغییرطرحواره ها وسیستم اعتقادی خودبرای منطقی تر و واقع گرانه تر شدن و در نتیجه زندگی را بر خود ساده تر گرفتن ، تحت كنترل در آورد . اگر از خود انتظار داشته باشید كه همیشه همه كارها را بی نقص و كامل انجام دهید ، چنانچه بعضی اوقات موفق نشوید ، آن وقت نیاز دارید كه شیوه ای مثبت برای مقابله با اشتغال ذهنی منفی  خود پیدا كنید .

برای كنترل فشار عصبی در مورد عوامل سازمانی (حتی در خانواده ) می توان در صورت امكان شرایطی برای تغییر ایجاد كرد  و هم به نوعی با شرایط غیر قابل تغییر سازگاری نمود.

4- اگر از سنخ شخصیتی الف هستید ( افرادی ناشكیبا ، بسیار رقابت جو ، وقت شناس و پرخاشگر در برابرناكامی ) و به عنوان مثال ، اگر پشت چراغ قرمز منتظر بمانید و بی طاقت و ناشكیبا شوید ، و زمان توقف خود را صرف دشنام و بدو بیراه گفتن به راننده جلویی و غیره بكنید احتمال حمله قلبی شما بالا خواهد رفت . پس در مواجهه با محركهای تنش زا احساس خصومت را باید كنار گذاشت و سعی كرد  كه ویژگیهای شخصی افراد مقاوم در برابر فشار روانی را فرا گرفت .

5- تمرینات ریلكسیشن ( تن آرامی ) و نفسهای عمیق كشیدن  از جمله شیوه های بسیار خوب و مؤثر جهت مقابله با فشارهای روانی می باشد كه به طور عمده دو هدف اصلی را دنبال می كنند :.

هدف اول  جهت كاهش یا جلوگیری از نشانه های جسمانی فشار عصبی است كه در موقعیت های استرس زایی  كه قابل تغییر نیستند بوجود می آید .

هدف دوم  زمانی است كه  برخی از ما در شرایط نامناسب ، به قدری ناراحت و بی حوصله هستیم كه قادر به اتخاذ شیوه ای مفید جهت مقابله با محركهای تنش زا را نداریم مگر اینكه ناراحتی ما تا اندازه ای فروكش نموده ، تا شرایط نامناسب  قابل كنترل شود .

شما می توانید این تمرینات را ( تن آرامی ، تنفس عمیق ) در زمان های متفاوتی  انجام دهید تا ببینید كدامیك برایتان بیشتر مؤثر است .

منابع :

-  بهداشت روانی : تالیف دكتر شاملو

- بهداشت روانی : نویسنده اندروا ساپیكتون مترجم ، حمیدرضا حسین شاهی برواتی

- چگونه بر فشارهای عصبی خود غلبه كنید ،بیش از آنكه او بر شما چیره شود .

نویسندگان ، جنی اشتاین متز ، جون بلنكن شیپ ، لیندا براون ، دبوراهال ، گریس میلر ، مترجم : نازلی سید گرگانی

 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:45
بهداشت روانی

ابراز وجود

 

یكی از مهمترین عوامل ایجاد فشار عصبی آن است كه فرد نمی تواند آنچه را كه احساس یا فكر می كند به فرد دیگری بگوید. این عوامل اجتماعی از رفتارهای نامناسب بین افراد بوجود می آیند ، رفتارهای متقابلی كه از عدم توانایی ما در بیان مناسب و مؤثر احساساتمان نشأت گرفته و در نتیجه از خویش یا دیگران عصبانی می شویم ، این عصبانیت بدین سبب است كه نتوانسته ایم احساس خود را در قالب جمله مناسبی بیان نمائیم، و به ناچار آنرا ناگفته در خود نگه داشته ایم

ابراز وجود

    ابرازوجود یعنی«داشتن »آنچه كه با آن نیازداریم ومسئولیت این«داشتن»را به كس دیگر واگذار نكردن. ابراز وجود یعنی صحبت كردن ازچیزهایی كه به آنها نیازداریدبه طریقی كه دیگران به آن گوش فرا دهندوموجب رنجش آنان نشودودادن فرصت پاسخگویی به دیگران.ابرازوجودحالتی است ازعمل وعكس العمل به شیوه ای بسیارصادقانه ومستقیم كه درآن هم به عزت نفس وهم به بیان مستقیم احساسات فردتوجه می شود . ابراز وجود نه رفتار منفعلانه است و نه رفتار پرخاشگرانه ، رفتار پرخاشگری ومنفعل شاید بتواند آنچه را كه می خواهید برای مدت كوتاهی به شما بدهد ولی بعد از مدتی مردم از شما دوری خواهند كردو برای آنكه از این امرجلوگیری كرد باید بفهمیم كه فردچگونه از شیوة ابراز وجود استفاده كند؟

  هنگامیكه منفعل هستید به دیگران اجازه داده اید كه به جای شما انتخاب نماید و همواره خود و احساساتتان را انكار می كنید و این عمل به خشم منجر می گردد و درست در طرف مخالف این حالت افراد پرخاشگر قرار دارند این افراد دوست دارند كه تسلط بسیاری به خودشان و دیگران داشته باشند اینگونه افرا حق انتخاب را از دیگران سلب میكنندوخودشان به جای آنها انتخاب میكنند.

ابراز وجود هم یك مهارت ارتباطی بسیار مهم است وهم یك تكنیك مؤثر دركاهش فشار عصبی.

مهارت ابراز وجود

الف) عبارتهایی با مفهوم « من احساس می كنم »

1- هنگام ابراز احساسات خود از عباراتی كه مفهوم « من احساس می كنم » را تداعی می كنند

استفاده كنید مثل «ناراحتم».از عبارتهایی كه با «تو» یا « شما» شروع می شوند و حالت خطابی دارند بپرهیزید مثل « تو مرا ناراحت می كنی » این قبیل عبارات انتقاد آمیز و داوری كننده هستند و همیشه به مشاجره ختم می شوندمانند«توهمیشه»،«توهرگز» «تونباید » ، « تو اشتباه می كنی » و….

2- احساسات خود را به نمایش نگذارید آنها را بیان كنید . به نمایش گذاشتن احساسات می تواند به شكلهای زیر باشد : اخم كردن ، سكوت ، مشاجره كردن ، بی ادب بودن و…

3- آرزوها و خواسته هارا نیز می توانید با عباراتی از این قبیل انتقال دهید «دوست دارم با تو بیشتر وقت صرف كنم » ، « واقعاً دلم می خواهد این مسئله را حل كنیم و به هم نزدیكتر شویم»و« دلم می خواهد سعی كنی منظور مرا بفهمی ».

ب) نوازش

1- روی هم رفته اغلب مردم مایلند كه مورد نوازش قرار گیرند و بر كارشان ارج گذاشته شود بیشترین نگرانی اشخاص از این است كه تحقیر شوند و مورد قبول واقع نگردند .

2- طرف صحبت خود را مطمئن كنید ، با آنكه از دست او عصبانی هستید و یا با او موافق نیستید به او احترام می گذارید و او برای شما شخصیت مهمی است . مثلاً بطرف مقابل می گویید با آنكه از كار یا سخن او دلگیر هستید اما به او علاقه مندید و به او احترام می گذارید .

3- انتقاد شخصی نكنید . از این كار سودی نمی برید البته انتقاد شخصی با انتقاد از كار و رفتار متفاوت است به جای انتقاد كردن از دیگری با او در بارة آنچه انجام می دهد و در نتیجه شما را ناراحت می كند صحبت كنید .

4)باآهنگ مناسب صحبت كنید نه خیلی ملایم و نه خیلی بلند و تماس چشمی خوبی برقرار سازیدو در صورت لزوم بین جملات مكث كنید و بدین ترتیب شخص مطمئن می شود كه طرف مقابل حرفهایش را می فهمد .

همچنین این مورد را در نظر داشته باشید زمانیكه می خواهید با كسی كه در مقام بالاتری است حرف بزنید و از طرز برخورد با او می ترسید با خود بگویید همة ما در نظر خداوند برابر هستیم.

  روشهای درمانی

1- آموزش مهارتهای اجتماعی

 هدف ازچنین رویكردی آموزش تفاوتهای موجود میان پاسخهای منفعل،پرخاشگروجرأت آموزی و نیز كمك برای كسب مهارت در استفاده از رویكرد جرأت آموزی است .

2- شناختی – رفتاری 

   چنین رویكردی به فرد در فایق آمدن برافكار خودشكنی كه در موقعیتهای ابراز وجود ظاهر میگردد كمك می كند .

و گاهی اوقات برای غلبه بر احساسهای منفی در موقعیتهایی كه لازم است ابراز وجود صورت گیرد از حساسیت زدایی استفاده می شود .

منابع :

- بهداشت روانی       ؛  مولف : اندرواه ساپینگتون

-از حال بد به حال خوب   ؛  مؤلف : دكتر دیوید برتز

-دشواری های گفتگو(چگونه دربارة مسائل مهم گفتگو كنیم)  نویسنده داگلاس استون،بروس باتون، شیلاهین

 

 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:45
بهداشت روانی

 

 با افسردگی چه كنیم؟

نویسنده : كوروش درخشان یگانه

افسردگی، به معنای پژمردگی است.

پژمردگی، یكی از بدترین علل رفتاری در تغییر حالات روحی، روانی ارائه می نماید.

علائم بیماری

عدم انگیزه، عدم تحرك، انزواطلبی، عدم نشاط، خیره شدن به نقطه ای مبهم، میل به خودكشی، پریشان حالی، پرخاشگری، عدم تعادل، فراموشی، نشنیدن و یا عدم توجه به صحبت های دیگران، تكرار مكررات و یا میل به شنیدن مجدد خبر و یا توضیح، خواب زیاد و یا كم، علاقه مندی به موسیقی های آرام و غمگین و...

پژمردگی، به طور معمول به دو صورت: ناگهانی و تدریجی غالب می گردد ولی برحسب پژوهش های صورت گرفته بالاترین سطح آمار موجود به تدریجی بودن حاكمیت افسردگی، دلالت می كند.

این بیماری مختص انسان ها نیست و نباتات و حیوانات را هم در برمی گیرد و لذا این بیماری در شكل و عنوان كلی آن، بر همه موجودات زنده جهان، صدق می كند.

باید توجه داشت كه:

در نهاد و سرشت هر موجودی، به دلیل دوری از ذات احدیت، حالتی به نام انتظار وجود دارد كه این انتظار به خاطر طولانی بودن مدت آن، نوعی افسردگی را در نهاد موجودات زنده نهادینه می كند چرا كه كل موجودات جهان به دلیل هجران و دوری از خالق و صاحب اصلی خویش یعنی پروردگار متعال از یك نوع انتظار و غم درونی رنج می برند.

شما دقت كنید به خودتان و یا دیگرانی كه دیده اید و یا حتی بارزترین نمونه متقن آن كودكی شیرخوار كه در آسایش كامل به سر می برد بازهم گاه او را در غم بخصوصی مشاهده خواهید كرد و متعجب می شوید چگونه این كودك شیرخوار نیز اینگونه به اندیشه فرو رفته است؟!... و این همان است كه بدان اشاره شد یعنی هجران. بنابراین زمینه افسردگی در نهاد موجودات جهان وجود دارد.

اما در انسان ها:

بیدار كردن و شدت دادن به این غم درونی به عواملی باز می گردد كه به دو دسته اولیه (نهادینه شده) و ثانویه تقسیم می گردد.

عوامل اولیه (نهادینه شده) عبارت اند از:

۱ ـ اندیشه زیاد

۲ - اندیشه كم

۳ ـ بعد جسمانی

۴ ـ گناهان و عدم ارتباط با ذات احدیت

عوامل ثانویه:

۱ـ افكار منفی و مزاحم

۲ ـ داروها ،  غذاها و نوشیدنی ها

۳ ـ مواد مخدر و مسكر و دخانیات و هوای آلوده

۴ ـ آپارتمان نشینی و عدم استفاده از طبیعت و آفتاب

۵ ـ عدم تحرك و ورزش

۶ ـ زیاد گوش دادن به موسیقی های غمگین و غیر متحرك

۷ ـ داشتن مشكلاتی خاص در زندگی كه لاینحل مانده اند

۸ ـ استفاده زیاد از تلویزیون

۹ـ مطالعه زیاد بیمارگونه بخصوص مطالب منفی، حادثه ای و داستان های غمگین

۱۰ـ نداشتن مدیریت و برنامه ریزی در امور مختلف زندگی

۱۱ـ تماشای زیاد غروب به جای تماشای طلوع خورشید

۱۲ ـ دوربودن از چیزی یا كسی ، مرگ عزیزان و طلاق

۱۳ ـ نداشتن ارتباط با اجتماع ، اقوام و خانواده

۱۴ ـ احساس حقارت نسبت به دیگران و نقش تربیتی خانواده

۱۵ـ نداشتن و یا كم بودن مطالعه بخصوص مطالب مثبت، شاد و آموزنده

۱۶ـ حسادت زیاد و وجود افراد منفی و افسرده در اطراف، (موقعیت زمانی و مكانی)

۱۷ـ نرسیدن به آرمان ها

۱۸ ـ رنگ های تیره

۱۹ـ بیماری ها

۲۰ ـ تكنولوژی و موبایل و دستگاه هایی كه میدان مغناطیسی ایجاد می كنند.

چه كنم؟

بهترین راه پیشگیری است. چرا كه افسردگی بیماری روحی است و اگر روح گرفتار شود رهاشدن او بسیار مشكل خواهدبود.

بنابراین اگر كوشش شود كه هریك از عوامل ۲۰ گانه افسردگی را بشناسیم و از گرفتارشدن به آنها فرار كنیم و یا لااقل كمتر در تیررس آنها باشیم بزرگترین و اولین كمك را به خود خواهیم كرد. اما اگر گرفتار شده اید قبل از مراجعه به پزشك این موارد را رعایت كنید:

الف) كوشش در جهت شناخت دقیق و آگاهانه عامل و یا عوامل بروز بیماری از طریق تفكر در تاریخچه زندگی و بررسی این كه در طول و عرض زندگی خود در معرض كدام یك و یا چند عامل از عوامل فوق قرار گرفته اید.

ب) نیت در اهتمام جدی و پیگیر در جهت برطرف نمودن عامل یا عوامل.

 كوشش آگاهانه ای كنید تا هر آنچه را كه در زندگی با آنها روبرو شده اید و یا حتی عواملی را كه نگران بروز آنها در آینده بوده و یا هستید را بشناسید و به یاد آورید.

در این مرحله ابتدا این عوامل را پس از یادآوری، به صورت فهرست وار بنویسید تا عناوین آنها از یاد شما نروند.

در پایان درباره هریك از این عوامل، به طور كامل شرح كاملی با ذكر تاریخ و مدت آن عوامل آنها بنویسید.

در مرحله بعد به تجزیه و تحلیل هریك از این عوامل بپردازید و توجه كنید اولاً در كدام مرحله خود شما مقصر بوده اید و اشتباه را مرتكب شده اید؟ دوماً چیزها و اشخاص دیگری را كه منصفانه می توان مقصر دانست بشناسید. حال با شناخت عمیق این عوامل با خود عهد ببندید دیگر دست به دست آنها ندهید. با این پایه گذاری كه در جهت مخالف این بیماری گام برمی دارید اینك به عوامل ۲۰گانه  سری می زنیم و در مخالف با آنها با یكدیگر گام برمی داریم یعنی:

۱- مثبت اندیش باشید: البته این به معنای از بین بردن حقیقت نیست . بلكه به این معناست كه اندیشه مثبت را هم به ذهن خود راه بدهید وگرنه افكار منفی در ذهن شما رسوب خواهند كرد . تو گویی افكار منفی افكار مثبت را می خورند . اگر می خواهید قاضی خوبی باشید هر دو طرف دعوا را به محكمه وجدان راه بدهید .

۲- به بروشور داروهایی كه پزشك تجویز خواهد كرد ، دقت كنید كه چه عوارضی خواهند داشت و آنها را یادداشت كنید. بهتر است لااقل از هم اكنون یك دفترچه حاوی تاریخچه بیماری ها و درمان ها و مشكلات روحی و جسمی كه به شما وارد شده اند و یا وارد خواهند شد تهیه كنید و این موارد را به طور منظم و پیگیر در آنها یادداشت كنید . فهرست نوشیدنی ها و غذاهای نشاط آور و كسل كننده را از منابع و كتب علمی در رابطه با غذا و دارو شناسایی و تهیه كنید .

۳- مواد مخدر و مسكر و دخانیات مثل سیگار و قلیان را به موزه زباله ها بفرستید . اگر معتاد هستید در پنج مرحله و طی پنج ماه ترك كنید، یعنی تدریجی ولی پیگیر و جدی : نیت در ترك، كم نمودن مصرف ، كمتر مصرف نمودن، كوشش در فراموش نمودن ، ترك نهایی آن .

۴- در صورت امكان آپارتمان نشینی را ترك كنید ، یك خانه كوچك ولی حیاط دار رو به آفتاب ، به آپارتمان ۶۰۰ متری نیز ارجح خواهد بود . به طور منظم و به صورت هفتگی دل به طبیعت بزنید اگر این كار به همراه خانواده و اقوام و به خصوص افرادی كه با آنها در تفاهم هستید صورت بگیرد بهتر است . دو ركعت نماز در طبیعت آرامش دل را دو چندان می كند . هر روز صبح ، ظهر و عصر خود را به مدت ۵ الی ۳۰ دقیقه در معرض آفتاب قرار دهید . از طریق اتخاذ روش های علمی ، حقایق را چاره كنید تا بتوانید از اضطراب بپرهیزید .

۵- هر روز صبح ناشتا ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بدوید و ورزش كنید . هر روز عصر به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه دویده، نرمش كرده و ورزش كنید و ورزش هایی كه همه بدن در آن شركت كنند مثلاً بسكتبال ، فوتبال و والیبال در اولویت خواهند بود. شنا یكی از مفرح ترین عوامل فرار از افسردگی است . كوه نوردی را هر هفته انجام دهید . استحمام بعد از ورزش بسیار مناسب و خوب است و از همه بهتر شنا است ، بنابراین اگر به فن شنا هم آشنا نیستید در هفته دو مرتبه ، در عمق كم آب تنی كنید .

۶- گوش دادن به موسیقی آرام و غمگین را به یكبار در ماه كاهش دهید البته موسیقی آرام ولی كلاسیك مثل آهنگ های موزارت و بتهوون را اگر هر ۴۸ ساعت گوش كنید مفید هم خواهد بود چرا كه برحسب تحقیقات و پژوهش های دانشمندان این آهنگ مغز را بیدار كرده و وادار به تحرك می كند چون این آهنگ ها ، روی قاعده كلی و نظم خاصی تهیه شده اند و چون به صورت مرحله ای هستند یعنی همانند این مقاله دارای سه ركن مقدمه، متن و نتیجه گیری هستند شما ناآگاهانه به آرامش خاصی می رسید مغزتان با طی كردن این فرایند سه مرحله ای بیدار شده و وادار به تحرك می شود . در صورت امكان در كنسرت ها شركت كنید رقص را هر ۷۲ ساعت انجام دهید . لازم نیست این رقص خیلی تند و شاد باشد هم این كه انجامش دهید كافی خواهد بود . چرا كه رقص هیجان آور است و در واقع هیجان رقص زندگی است . به خصوص اگر این رقص با همسر و فرزندان باشد .

۷- اگر مسأله ای در زندگی شماست كه به راستی لاینحل است با آن مدارا كنید ولی با مشكلات زندگی بجنگید ولی جنگی هوشمندانه و صبورانه . یادتان باشد زندگی همچون كوهی است كه ما در حال بالا رفتن از آن برای رسیدن به قله آن هستیم ، مهم این است كه ما به بالا رفتن ادامه دهیم وگرنه به دره اش سقوط خواهیم كرد .

۸- تماشای تلویزیون را به میزانی كه باید استفاده كرد محدود كنید . (تماشای خبرها، مباحث علمی و مثبت و برنامه های آموزشی و طنز و مفرح) را جایگزین كنید به طبیعت بروید. ورزش كنید شنا كنید قایقرانی كنید . تیراندازی و ...

۹- مطالعه مطالب حادثه ای را فقط تا به آن اندازه كه در جریان شناخت و چگونگی مبارزه خلافكاری های جاری جامعه باشید مطالعه كنید و نه به صورت علاقه مندانه.

۱۰ـ داشتن مدیریت علمی در برنامه ریزی های ریز و درشت مسائل زندگی علاوه بر اعتماد به نفس به شما باعث جلوگیری از شكست و سرخوردگی های شخصی و در نزد جامعه می شود .

۱۱ـ به جای تماشای زیاد غروب ، طلوع خورشید را زیاد ببینید . حكایت، حكایت همان دیدن نیمه پر لیوان است.

۱۲- او كه رفته رفته داشته ها را داشته باش. زندگی همچون دایره است با خود بگو به او خواهی رسید گردش روزگار در این دنیا و یا آن دنیا این مهم را ثابت می كند .

۱۳- دیدار ، مباحثت و همنشینی با اجتماع بخصوص قشر نمونه و فهمیده آن و نیز اقوام و خانواده به خصوص آنان كه هدفمند و مثبت اندیش هستند را قدر بدانید .

۱۴- خود باشید و پیروزی های دیگران را معلم شكست های خود كنید تا بیش از این شكست نخورید، شما هم آن سربالایی هایی را كه دیگران رفته اند طی كنید . سربالایی های زندگی را نه با سرعت كه با قدرت طی كنید .

۱۵- مطالب مثبت ، شاد و آموزنده را جزو وظایف روزانه خود كنید، تا آموزش ببینید و لذا از قبل این فراگیری ها شاد هم خواهید شد . چون مسائل مهمی را كه تاكنون نمی دانسته اید یاد می گیرید و توأم با آن به خاطر بالا رفتن ظرف داشته هایتان به خود می بالید و شادمان خواهید بود . (غرور مثبت شادی آور است )

۱۶- با رعایت بند ۱۵ از این به بعد به دیگران نیز حسادت نخواهید كرد بلكه سعی می كنید از آنها مسائل جدیدی یاد بگیرید و از مباحث و جلوس با آنان لذت خواهید برد و با جایگزینی غرور مثبت به جای غرور منفی ، شادمان تر خواهید شد . مسائل را بهتر و متواضعانه تر درك خواهید كرد. حرف های افراد منفی را از این گوش به آن گوش به در كنید و طرف خالی نیمكت خود را به افراد مثبت دهید .

۱۷- لازم نیست حتماً به آرمانهایتان برسید حتی اگر مثبت بوده باشند، همین كه شما تلاش خود را كرده باشید و یا تلاش كنید كه از رسیدن به هدف مهم تر است . شنیده اید كه می گویند ورزش وسیله است نه هدف.

۱۸- رنگ های تیره مثل مشكی ، قهوه ای را از لباس و كفش و شلوار تن خود و دكوراسیون محل كار و منزل و حتی رنگ خودرو و رنگ قلم خود دور كنید.

رنگ های آبی ، زرد، صورتی را جایگزین كنید. رنگ قرمز اگرچه شاد است ولی باید به صورت تلفیقی با سایر رنگ ها باشد و به تنهایی به كار نرود چون در غیر این صورت زیادی و تندی رنگ آن محرك بد اعصاب خواهد بود . رنگ سبز آرامبخش است ولی همنشینی زیاد با آن افسردگی می آورد و لذا باید آن را با رنگ های شاد تلفیق نمود .

 

۱۹ـ سعی كنید با اتخاذ روش های مدیریتی و مدبرانه، بر اعصاب خود مسلط شوید و مواردی را كه تاكنون به آن پرداخته شد را به صورت جدی پیگیر باشید تا كمتر در معرض بیماری ها باشید .

چرا كه: روح كه بیمار شود جسم را هم گرفتار خواهد شد . بله البته اگر بیماری دارید كه صعب العلاج است باید به افكار مثبت روی آورید و مدارا را سرلوحه قرار دهید و سعی كنید وجود آن را به فراموشی بسپارید و یا لااقل افكار حاشیه آن را پرورش ندهید و بزرگنمایی نكنید .

۲۰ ـ سعی كنید زیاد در معرض دستگاه هایی همچون لوازم برقی: دلر، ماشین لباسشویی،  آبمیوه گیری ، چرخ گوشت، جارو برقی و لوازم صوتی و تصویری و موبایل قرار نگیرد .

مثلاً: برای موبایل خود از گوشی های سیم دار استفاده كنید و یا به هنگام كار كردن ماشین لباسشویی به اتاق دیگری بروید و یا فاصله ۲ ، ۳ متری خود را از لوازم صوتی و تصویری حفظ كنید و مدت زیادی را با آنها به سر نبرید . افسردگی قابل درمان است. مگر ندیده اید درخت یا گیاهی خشكیده را كه پس از مبارزه دوباره شكوفا می شود بنابراین با شناخت عوامل ۲۰گانه ای كه شما به دلیل یك یا چند عامل آن به این بیماری گرفتار شده اید به جنگ علمی و پیگیر آن بروید مراجعه پیگیر نزد روانپزشك را فراموش نكنید . هیچ انسان عاقل و مثبتی به شخصی كه در حال سقوط به دره ای است و این در حالی است كه او فقط گیاهی را در دستانش محكم گرفته و ادامه زندگی اش به آن گیاه كوهی است ، هرگز توصیه به رها كردن آن ناجی نمی كند ، چرا كه او می تواند به جای سقوط به دره ، به بالا رفتن و نجات خود ادامه دهد، به خود مشاوره های مثبت و منطقی بدهید. هیچ كس بهتر از خود شما ، ناجی شما نخواهد بود ، چون در این صورت شما همچون بیننده ای خواهید بود كه فقط خارها را نخواهد دید و گل قرمز را نیز خواهد دید ، حتی اگر خارها، گل را احاطه كرده باشند ، اما شما وظیفه دارید خارها را به كناری بزنید ، چون شما گل را دوست دارید و باید او را نجات دهید

 

 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:44
بهداشت روانی

گام های مدیتیشن

سه گام اساسی

   

    1 – اولین گام در آگاهی، مشاهدة بدن خودتان است. سپس آرام آرام از هر حركت و هر وضعیت بدن خود آگاه خواهید شد. همین طور كه آگاهی شما زیاد می شود، خیلی از كارهایی كه قبلا عادت داشتید انجام دهید به سادگی حذف خواهند شد و بدن شما آرامش بیشتری را تجربه خواهد كرد. آرامش عمیقی بر بدن تان حاكم خواهد شد و موسیقی درونی ظریفی در آن شروع به نواخته شدن می كند.

   

    2 – تنها ده دقیقه آن چه از ذهن تان می گذرد را بر روی كاغذی یادداشت كنید پس از خواندن آن متوجه می شوید كه چه ذهن دیوانه ای دارید! به علت عدم آگاهی، این دیوانگی در درون ما همیشه وجود دارد و هر چه را انجام م یدهیم تحت تأثیر قرار می دهد و حتی وقتی كاری نمی كنیم هم بر ما تأثیر می گذارد. یك راه خوب برای پایان دادن به دیوانگی ذهن مشاهدة‌ این دیوانگی است. و لازم نیست شما برای تحول، كاری انجام دهید صرف این مشاهده یعنی مشاهده چیزهایی كه از ذهن تان می گذرد باعث می شود افكارتان هماهنگ شده و آرامش یابد.

   

    3 – احساسات و هیجانات خود را نیز مشاهده كنید بدین ترتیب یك هماهنگی میان بدن،‌ ذهن و روان شما برقرار می شود كه اگر این هماهنگی به دست آید مرحلة‌ آخر خود به خود به شما هدیه می شود و آن آگاهی یافتن انسان از آگاهی خویش است و این همان اشراق است همان سرور درونی كه هدف سیر و سلوك عرفان یاست و آگاهی جاده ای است كه به این مقصد می رسد. این زمانی است كه شما كه مشاهده گر هستید با موضوع مشاهده یعنی هر آن چه مشاهده می كنید یكی شده و به مقصد نهایی می رسید

 

طعم سکوت را بچشید

     وقتی شما به جای دنیای بیرون به درون خود توجه می كنید دنیای درون را در سكوت محض خواهید یافت. اغلب برداشت عمومی از سكوت برداشتی منفی است و معنای آن خلاء و نبود سر و صداست در حالی كه چنین نیست و سكوت لبریز شدن از نوایی است كه تاكنون آن را نشنیده اید. سكوت رایحه ای خوش است كه تا به حال به مشام تان نخورده و نوری است كه تنها با چشمان درونی قابل رؤیت است برای همین است كه افراد بسیار كمی طعم سكوت حقیقی را چشیده اند. این سكوت برای شما حقیقت،‌ عشق و هزاران چیز دیگر به ارمغان می آورد.

 

تکنیک های مدیتیشن

ساده اما پر اثر

        هر چند تكنیك های مدیتیشن به شما توصیه می كند كه اعمال خاصی را انجام دهید اما تمام این راهها برای آن است كه شما را به بی عملی برساند، چرا كه حتی در سكوت نشستن نیز نوعی انجام كار است و حتی تلاش برای انجام ندادن هیچ كاری نیز خود نوعی فعالیت است. لازم است از مرحلة‌ سعی كردن فراتر بروید لحظه ای باید فرا برسد كه دیگر شما هیچ كاری دربارة‌ مدیتیشن انجام نمی دهید و تنها كاملا هوشیار هستید. هر كوششی در انسان نوعی تنش است و این مانع آرامش می شود بنابراین به تدریج تلاش كردن را رها كنید

تكنیك های مدیتیشن آنقدر ساده هستند كه شاید به نظر مسخره بیایند و ذهن تان به شما بگوید: «این شیوه های مسخره هیچ كمكی به تو نخواهد كرد». ذهن و نفس همیشه چیزهای پیچیده و چالش برانگیز را دوست دارند و وقتی بر این پیچیدگی فایق می شوند احساس غرور می كنند برای همین ذهن این تكنیك ها را نمی پذیرد و نفس شما از مدیتیشن خوشش نمی آید

    تكنیك های مدیتیشن بر دانشی عمیق استوارند بنابراین هرگز از تكنیك های من درآوردی استفاده نكنید و هرگز دو تكنین مختلف را با هم مخلوط نكنید چرا كه هر یك در جهت خاصی عمل می كنند، هر چند هدف همة این تكنیك ها یكی است

    تكنیك های مدیتیشن را امتحان كرده و آنها را كه متناسب با خودتان یافته اید، مورد استفاده قرار دهید

    خیلی جدی با تكنیك ها برخورد نكنید و خیلی ساده با آنها بازی كنید. یكی از شیوه های مدیتیشن را در نظر بگیرید و حداقل برای سه روز با آن بازی كنید در صورتی احساس آرامش كردید جدی تر آن را به كار برید و حداقل سه ماه آن را انجام دهید. اگر تكنیك مناسبی را دنبال نكنید حتی اگر تا ابد هم مدیتیشن را انجام دهید اتفاقی نمی افتد ولی اگر تكنیك شما مناسب باشد حتی سه دقیقه هم برای رسیدن به نتیجة مورد نظر كافیست.

در ابتدای مدیتیشن لحظات‌ آرامش بسیار كوتاه است ولی به تدریج طولانی شده و سپس آرام آرام برای همیشه در شما جایگزین می شود. قبل از رسیدن به این حالت تكنیك ها را ترك نكنید. تجسم یك واقعیت است، یك ظرفیت و توانای است كه در شما وجود دارد و آن عبارت است از وارد شدن عمیق به موضوعی به شكلی كه آن موضوع به واقعیت تبدیل شود. ذهن از طریق تجسم حركت كرده و بدن نیز از آن تبیعت می كند. تجسم در مدیتیشن به شما بسیار كمك می كند.

فضای مناسب مدیتیشن

  

    موقع مدیتیشن گوشی تلفن را قطع كنید و سعی كنید در زمان و مكانی این كار را انجام دهید كه مزاحمتی برایتان ایجاد نشود. شما از 24 ساعت شبانه روز 23 ساعت را وقت كارها، آر زوها و افكار خود می كنید و تنها یك ساعت را برای پرداختن به خود اختصاص دهید. در نهایت متوجه خواهید شد كه همین یك ساعت زمان واقعی زندگی شما بوده است.

    هر چند وقتی شخصی در مدیتیشن پیشرفت كند دیگر زمان و مكان برای او اهمیتی ندارد اما در ابتدا سعی كنید با رفتن به طبیعت و در كوهستان یا كنار رودخانه یعنی جایی كه سرشار از زندگی است به مدیتیشن بپردازید. درختان در مدیتیشن دایمی قرار دارند منتهی از این نكته آگاهی ندارند. مكان های بكر و دست نخورده بسیار مناسبند اما اگر امكان دسترسی به این جاها را ندارید در اتاق یا گوشه ای از خانة‌ خود باقی بمانید. تنها لازم است حتی الامكان مكان ثابتی را انتخاب كنید. چون هر عملی در انسان نوعی خاص از امواج را تولید می كند. وقتی در یك محل به طور ثابت مدیتیشن كنید آن عمل امواج شما را جذب كرده و روزهای بعد امواج جذب شده در شما منعكس خواهند شد و بدین ترتیب در عمیق تر شدن مراقبه به شما كمك می كند

مواجهه با بخش دست نخورده وجودت

هنگام مراقبه به چیزی فكر نكن بگذار هر تصویر ذهنی كه می خواهد به سراغت بیاید. این تصاویر وقتی ناآگاهانه به سویت بیایند تو با وجوهی از خویش آشنا می شوی كه تا به حال سعی می كردی با آنها مواجه نشوی. این تصاویر ذهنی از ناخودآگاه تو می آیند. ناخودآگاه جایی از ذهن است كه حد و مرز ندارد با مراقبه قسمتی از وجود تو كه هم چنان دست نخورده و ناشناخته و پس زده مانده به بخش آگاه ذهنت قدم می گذارد. با این تصاویر مواجه شو و با دیدن آنها خود حقیقی ات را بشناس

 

بگذار غم ها به سراغت بیایند

هر وقت احساس كردی مایلی گریه كنی، گریه كن این گریه ها غم هایی هستند كه در درون تو جا خوش كرده اند. غم هایی كهنه و حتی فراموش شده. سعی نكن خاطرات بد را به یاد آوری. بگذار آنها بی تلاش و خود به خود به سمت تو بیایند. روی غم هایت تمركز نكن بلكه به راحتی از آنها عبور كن و از آنها آگاه شو. آگاهی از غم ها باعث می شود كه تو از آنها رها شوی. مدیتیشن گریه بهترین راه برای رها شدن از غم های پیدا و پنهان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:44
بهداشت روانی

آیا تاكنون از خودتان پرسیده اید :  فشار عصبی چیست ؟  و برای غلبه برآن چه باید كرد؟

 فشار عصبی در واقع یك جزء اساسی زندگی است . بدن انسان با زنگ خطر فشار عصبی تجهیز شده است تا در بسیاری از شرایط بتواند واكنش موثری نشان دهد. بدون فشار عصبی فعالیت های سازنده ما كم می شوند.هیجان های طبیعی و احساسات دلپذیر با تنش و فشار عصبی توأم هستند و این احساسات نشاط انگیز هستند . فشارهای عصبی برای انسان بسیار حائز اهمیتند و چنانچه فرد پس از آن آرامش خود را باز یابد و به حالت عادی باز گردد ، این فشار های عصبی برای سلامتی نیز مفید خواهند بود .

بدن ما هنگامی كه ناراحت هستیم و هنگامی كه به هیجان آمده ایم با فشار عصبی مواجه است . ما دسته اول را فشار عصبی منفی و دسته دوم را فشار عصبی مثبت می نامیم .

 هدف از این بروشور ارائه برنامه كنترل فشارعصبی اینست كه شما رادركنترل و كاهش فشارهای عصبی منفی خود یاری داده تابتوانید ازفشارهای عصبی مثبت خود بهره مند گردید.

تمرینات ریلكسیشن

تمرین ریلكسیشن دو هدف اصلی را دنبال می كند.یكی كاهش یا جلوگیری از نشانه های جسمانی فشار عصبی است كه در این مرحله، ریلكسیشن شیوه ای موثردرمقابله با موقعیت های استرس زایی است كه قابل تغییرنیستند.دومین هدف آموزش تكنیك های ریلكسیشن آن است كه برخی از ما در شرایطی نامناسب،به قدری ناراحت وبی حوصله می شویم كه قادر نیستیم شیوه ای دیگر را اتخاذ نماییم.(برای مثال بازسازی شناختی) مگرآنكه ناراحتی،تااندازه ای فروكش نمایدكه قابل كنترل شود .

 تجسم

تجسم یا تصور شیوه دیگری است برای ایجاد آرامش ، به عبارتی دیگرنوعی رویاپردازی برای رسیدن به آرامش است . در این شیوه صحنه ای خاص در ذهن تصویر می گردد. مثل دراز كشیدن روی چمن در آفتاب گرم و سپس بسط و گسترش این تصویر بر ذهن ، یعنی اینكه خودتان را در چنین محیطی حس كرده و به چگونگی احساس خود هنگام « دراز كشیدن روی چمن و احساس گرمی آفتاب » توجه كنید و به این كار تا هنگامی كه احساس آرامش سراسر وجودتان را فرا می گیرد ادامه دهید . درست مانند آن كه واقعاً روی چمن در حال استراحتید .

بازسازی شناختی ( تغییر شیوه تفكر )

این فرآیند به این معنا است كه فرد می تواند با تمرینات خاص ، افكار خود را بازسازی نموده ، به نحوی با مسائل كنار آید و فشارهای عصبی خود را كاهش دهد و در نتیجه احساسات مثبت و یا حداقل خنثی را در خود ایجاد نموده و جایگزین احساسات منفی نماید.

  تجزیه و تحلیل منطقی

پس از آنكه باورهای غیر منطقی و نتایج آن یعنی افكار غیرعقلانی خود را تجزیه وتحلیل نمودیم ، زمان آن می رسد كه به تغییر آنان بپردازیم . اگر چه باید بدانیم همه ما انسان هستیم و هیچ كس همیشه كاملاً منطقی عملی نكرده است . اولین گام برای ایجاد این تغییر وتحول آن است كه معیارهایی را برای تمایز بین باورهای منطقی و غیر منطقی ایجاد نماییم .

 

گوش دادن فعالانه

گوش دادن فعالانه شیوه ای است كه رفتار متقابل ما در برابر دیگران اشاره دارد . گوش دادن فعالانه وسیله ای برای كاهش فشار عصبی است و عصبانیت را با اعتراف شخص به اینكه«بله !او عصبانی است»كاهش می دهد.دوم اینكه مشخص میكندكه این عصبانیت درحقیقت نسبت به چیست .

سوم اینكه گوش دادن فعالانه به شما اجازه می دهد تا تصمیم بگیرید آیا می خواهید در عصبانیت لحظه ای فرد دیگر وارد شوید یا خیر . در هر یك از وضعیت هایی كه گفته شد . چه وضعیتی كه استرس زا باشد و چه نباشد ، سه قسمت فرآیند ارتباط وجود دارد .

1- فرستنده پیام 2- گیرنده پیام   3- متن پیام وجود دارد پیام می تواند از قالب كلمات بیان گردد یا غیر كلامی باشد.

یادگیری ابراز وجود

یكی از مهمترین عوامل این فشار عصبی آن است كه فرد نمی تواند آنچه را كه احساس یافكرمی كند به فرد دیگری بگوید . مواقعی است كه دلتان می خواهد به مردم بگویید چه احساسی دارید و اینكه آنچه كه به آن فكر می كنید چه اهمیتی دارد . بگویید كه چه كاری را می توانید انجام دهید و چه كاری را نمی توانید . می خواهید به آنها بگویید كه حرفهای آنها را شنیده اید اما نمی توانید آنچه را كه از شما خواسته اند انجام دهید . بنابراین روانشناسان شیوه ابراز وجود را به عنوان بهترین شیوه رفتاری در بیشتر موقعیت ها پیشنهادمی كنند.اگرچه بین انتخاب«شیوه ابراز وجود »و«رفتار ابراز وجود » باید تفاوتی قایل شد . رفتار ابراز وجود ، به رعایت حقوق افراد، احترام به خود و روبرو شدن با نیازهای افراد ارتباط دارد. اما اگر شخصی بداند كه اگر به شیوه دیگری رفتار كند نتیجه بهتری عایدش خواهد شد ، مناسب تر آن است كه به همان شیوه رفتار نماید .

انتخاب شیوه ابراز وجود بدین معناست كه شخص اختیار و حق دارد كه رفتار ابراز وجود كردن یا ابراز وجود نكردن را در هر موقعیتی انتخاب كند.

چگونه با افراد پرخاشگر رفتار كنیم

گاهی  اوقات میتوان با انعكاس احساس بیان شده (به نظر می رسد از این موضوع عصبانی هستید ) از خشم فرد كاست و فرد را به توضیح مشكل اصلی وا داشت . گاهی  اوقات برخورد با افراد پرخاشگر  از این هم مشكل تر است زیرا كه فرد پرخاشگر قیل وقال راه می اندازد . خشم در این افراد همچون رودی در جریان است . یكی از شیوه هایی كه جلوی این جریان سیال را می گیرد . « صفحه شكسته » نام دارد . در این شیوه باید یك جمله را مرتب تكرار كنیم و بدین ترتیب  اطلاعات  بیشتری به فرد پرخاشگر ندهیم  . برای مثال « در حال حاضر نمی توانم با تو صحبت كنم » یا « وقتی سرم نعره می كشی نمی توانم با تو صحبت كنم »

بنابراین رفتار پرخاشگرانه فرد را در چرخه فشار عصبی به عنوان « عملكرد ضعیف » وی در نظر بگیرید و بدانید احتمالاً شما عامل اصلی این فشارعصبی نبوده اید بلكه به خاطر كاری كه نكرده اید ناخواسته درانتهای این چرخه قرار گرفته اید.

امیدواریم از این به بعد بتوانید از تكنیك های ایجاد آرامش ، بازسازی شناختی ، گوش دادن فعالانه و تكنیك های مختلف ابراز وجود به خوبی استفاده كنید . در برخی از شرایط كه فشار عصبی زیاد است شاید لازم باشد كه از چندین تكنیك برای جلوگیری از آن استفاده كنید .

منبع: بر فشارهای عصبی خود غلبه كنید   ؛

نویسندگان : جنی اشتاین متز – جون بلنكن شیپ ؛ لیندا براون –دبورا هال - گریس میلر

مترجم : نازلی سید گرگانی 

 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:44
بهداشت روانی

چند راهكار برای غلبه بر عصبانیت

تكرار عبارت «خونسرد و آرام باشید» را فراموش نكنید

 

عصبانی شدن بسیار كار ساده‌ای است. هر محرك كوچكی می‌تواند شما را عصبانی كند اما چگونه می‌توان با آن مقابله كرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در مقاله‌ای كه از سوی محققان آمریكایی درباره عصبانیت ارایه شده، آمده است كه اگر همسر شما فراموش كند كه كودك‌تان را به مدرسه برساند، اگر همكار شما محیط اداره را غم انگیز و دلگیر كند و یا اگر پروازتان لغو شود همه این محرك‌ها می‌توانند به راحتی شما را عصبانی كنند.

 

به علاوه نگران شدن، احساس ناراحتی كردن و یا حتی یادآوری خاطرات ناخوشایند می‌توانند باعث بروز عصبانیت شوند. در واقع هر مشكلی چه كوچك و چه بزرگ می‌تواند انسان را از كوره به در كند.

 

بدیهی است كه برخی افراد طبیعتا عصبانی‌تر از سایرین هستند. این افراد اغلب با ژن بد خلقی متولد می‌شوند. آنها نسبت به مشكلات، تحمل و بردباری كمتری دارند، نمی‌توانند از عوامل آزاردهنده روزانه به آسانی بگریزند و اغلب جانب عصبانیت را ترجیح می‌دهند.

 

این خلق و خو به آنها احساس قدرت می‌دهد. در واقع احساس آنها از خودشان به توانایی آنها در عصبانی شدن مربوط می‌شود.

 

از محرك‌های خفیف گرفته تا پرخاش‌های شدید، عصبانیت ضربان قلب و فشارخون را افزایش می‌دهد. اما گاهی اوقات حتی اثرات عصبانیت مخر‌ب‌تر می‌شود.

 

افرادی كه غالبا احساس جوشی شدن و از كوره در رفتن دارند معمولا دچار مشكلات فیزیكی مانند زخم معده و حمله قلبی می‌شوند.

 

مطالعات انجام شده از سوی محققان دانشگاه جان هاپكینز بر روی بیش از 1000 پزشك نشان داد كه مردان جوانی كه با سرعت نسبت به یك فشار روحی و استرس با عصبانیت واكنش نشان می‌دهند 5 برابر بیشتر از همسالان آرام و خونسرد خود حتی در صورت نداشتن سابقه خانوادگی دچار حملات قلبی زودرس می‌شوند.

 

 

 

- چگونه می‌توان چنین احساساتی را كنترل كرد؟

 

 

 

در حالیكه پرخاش طبیعی‌ترین واكنش نسبت به یك تهدید است، عصبانی شدن می‌تواند بسیار مضر و مخرب باشد.

 

از این‌رو پیدا كردن یك واكنش مناسب در این هنگام بسیار مهم است.

 

در عین حال محققان هنوز مطمئن نیستند كه بروز دادن این احساسات بهتر است و یا غلبه كردن بر آنها برخورد مناسبتری است؟ برخی افراد به جای اینكه به افكار پرخاشگرانه فرو روند سعی می‌كنند كه بر روی نكات مثبت متمركز شوند.

 

هدف از این كار جهت دادن به احساسات به سوی یك رفتار سازنده است. این رویكرد اگر چه امیدوار كننده است اما خطراتی نیز در پی دارد.

 

جهت دادن به احساسات در واقع نوعی از غلبه كردن است. اگر نیروی عصبانیت شما باقیمانده باشد و آن را در كناری پنهان كرده باشید این امر می‌تواند عواقب جدی‌ مانند ابتلا به افسردگی در پی داشته باشد. به علاوه عدم بروز عصبانیت می‌تواند منجر به پرخاشگری نهفته شود.

 

از این‌رو اگر در معرض درونی كردن خشم خود قرار دارید الگوی بهتر این است كه آن را بروز دهید. اما برای بروز آن باید با اعتماد به نفس و مسلط عمل كنید.

 

شما می‌توانید بدون اینكه به دیگران آزاری برسانید به طور واضح نیازهایتان را مطرح كنید كه این روشی سالم و خوشایند برای مقابله با عصبانیت است.

 

روشهای مختلفی برای كنترل و بررسی عصبانیت وجود دارد. شما می‌توانید یاد بگیرید كه چگونه احساسات خود را در یك مسیر سازنده و مثبت قرار دهید.

 

در زیر چندین راهكار در این زمینه مطرح شده است؛

 

- روشهای نفس كشیدن عمیق مانند مدیتشین.

 

- ورزشهایی مانند یوگا

 

- تجسم كردن تجارب آرامش‌بخش مانند قدم زدن در ساحل

 

- تكرار كردن عبارت‌هایی مانند “آرام باش“ یا “خونسرد باش

 

اگر در یك گفت‌گوی پرخاشگرانه هستید خود را آرام كرده و به آنچه می‌گویید، بیندیشید. این كار حتی به شما كمك می‌كند كه به صحبت‌های فرد مقابل گوش دهید.

 

گوش كردن به شما كمك می‌كند كه یك واكنش با دقت نشان دهید. به این ترتیب شما حتی می‌تواند مشكل اصلی را كشف كنید. یكی دیگر از روشها تصورهای مسخره و خنده‌دار است.

 

روشن كردن چراغ احساسات شدید را كاهش می‌دهد. اگر فردی شما را آزار می‌دهد در همان لحظه تصور كنید كه لباس نپوشیده است.

 

این قبیل تفكرات می‌تواند عكس‌العمل‌های شدید را مانع شود. همشیه برای خود یك زمان شخصی در طول روز در نظر بگیرید. سعی كنید فعالیت فیزیكی مانند پیاده‌روی داشته باشید. افكارتان را بنویسید، با یك دوست صحبت كنید یا به موسیقی گوش دهید.

 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:43
بهداشت روانی

عوامل ایجاد كنندة فشار روانی (استرس )  و راههای مقابله با آن

 هنگام صحبت كردن دربرابر جمع ناراحت می شوید . كارها بسیار زیاد است اما وقت كمی برای انجام آنها دارید . در حضور رئیس تان یك نفر شما را به اهمالكاری و بی لیاقتی متهم می كند . از دیدن افراد غریبه

 معذ ب می شوید . از محیط پرسرو صدای اطراف خود خسته شده اید . به سلامت والدین خود توجه زیادی دارید . بیان احساسات ، برایتان مشكل است و…

تمامی مثال های فوق بیانگر شرایطی است كه می تواند در فرد ایجاد فشار روانی نماید . عوامل جسمانی ، اجتماعی، سازمانی و اشتغال ذهنی فرد در مورد خودش ، هر كدام به نحوی در شكل گیری و ایجاد استرس سهیم هستند .

خانواده خود یك سازمان است و مقررات گوناگون حاكم بر هر خانواده ممكن است خانواده را دچار تعارض نماید . مؤسسات آموزشی ، اداری و حتی خوابگاههای دانشجویی به عنوان یك سازمان ، قوانین و مقررات خاصی را دارند  كه ممكن است فرد را در رعایت و عمل به آنها دچار مشكل نموده و بر وی استرسی وارد نمایند . ارتباط با افراد و شخصیت های گوناگون از جمله افراد پرخاشگر و عصبانی و یا افرادی كه دچار مشكلات شخصیتی هستند می تواند از جمله عوامل اجتماعی ایجاد كننده در بروز فشار روانی باشند. خلاصه مشكلات جسمانی خود فرد  (بیماری ، فقدان و یا نقص عضو ) و اشتغال ذهنی فردی ،  از جمله عواملی  هستند كه فرد را در مواجهه با محركهای تنش زا دچار مشكل می نمایند واسترس رابرای فرد به همراه می آورند  .

در بین این عوامل اشتغال ذهنی فرد به شكل منفی و انتظارهای نامعقول نسبت به خود ، از جمله عوامل بسیارمتداول ،درایجاد فشارعصبی می باشد كه گاه خود به تنهایی وگاهی توام با دیگرعوامل جسمانی - محیطی عمل كرده وتاثیر مخربی برروحیه فرد می گذارد .

به عنوان نمونه : اگر ما توقع داشته باشیم كه در هر زمینه ای بهترین باشیم در دراز مدت تنها به نارضایتی ما از عملكردمان منجر می گردد و اشتغال ذهنی بسیاری  رادرفردایجاد می نمایدمانند،«هرگز نمی توانم ازعهده آن برآیم»« باید ازنظرهمه خوب و خوشایند باشم»ویا« بایدكارهایم رابهترانجام دهم»و غیره …

دوری گزیدن كامل از جامعه برای از میان بردن فشارهای عصبی ، راه معقولی نیست و از طرف دیگر بعضی رویدادها هر چند كه منجر به ایجاد استرس در فرد   می گردند  برای شخص یك امر خوشایند هم می باشند

 ( مانند ، دید و باز دیدهای عید نوروز و یا ازدواج ) و كسی حاضر نمی باشد كه لذت و هیجان زندگی را از زندگی خود دور كند . بالاخره باید با مسائلی روبرو شد كه سیستم زنگ خطر درونی مان را به صدا در آورد.اما نكته اینجاست كه چگونه می توان زود آرام شد و از فشارهای عصبی طولانی مدت دوری گزید ، چرا كه این فشارهای عصبی طولانی و مداوم هستند كه به انسان صدمه می رسانند .

چند راه مناسب جهت مقابله با استرس و كاهش آن

1- تكنیك « ابراز وجود » در بر خورد با عوامل اجتماعی به خصوص در كاهش استرس ناشی از برخورد با افراد عصبانی و پرخاشگر و یا در مواجهه با شرایط سخت درون فردی بسیار مؤثر است ( توضیح این تكنیك در بروشورهای قبلی آمده است )

2- گوش دادن فعالانه  به جای واكنش نشان دادن سریع ، به شما كمك می كند  با افرادی كه خودشان تحت فشار عصبی هستند به نوعی كنار بیایید .

3- اشتغال ذهنی منفی را می توان با بازسازی شناختی، تغییرطرحواره ها وسیستم اعتقادی خودبرای منطقی تر و واقع گرانه تر شدن و در نتیجه زندگی را بر خود ساده تر گرفتن ، تحت كنترل در آورد . اگر از خود انتظار داشته باشید كه همیشه همه كارها را بی نقص و كامل انجام دهید ، چنانچه بعضی اوقات موفق نشوید ، آن وقت نیاز دارید كه شیوه ای مثبت برای مقابله با اشتغال ذهنی منفی  خود پیدا كنید .

برای كنترل فشار عصبی در مورد عوامل سازمانی (حتی در خانواده ) می توان در صورت امكان شرایطی برای تغییر ایجاد كرد  و هم به نوعی با شرایط غیر قابل تغییر سازگاری نمود.

4- اگر از سنخ شخصیتی الف هستید ( افرادی ناشكیبا ، بسیار رقابت جو ، وقت شناس و پرخاشگر در برابرناكامی ) و به عنوان مثال ، اگر پشت چراغ قرمز منتظر بمانید و بی طاقت و ناشكیبا شوید ، و زمان توقف خود را صرف دشنام و بدو بیراه گفتن به راننده جلویی و غیره بكنید احتمال حمله قلبی شما بالا خواهد رفت . پس در مواجهه با محركهای تنش زا احساس خصومت را باید كنار گذاشت و سعی كرد  كه ویژگیهای شخصی افراد مقاوم در برابر فشار روانی را فرا گرفت .

5- تمرینات ریلكسیشن ( تن آرامی ) و نفسهای عمیق كشیدن  از جمله شیوه های بسیار خوب و مؤثر جهت مقابله با فشارهای روانی می باشد كه به طور عمده دو هدف اصلی را دنبال می كنند :.

هدف اول  جهت كاهش یا جلوگیری از نشانه های جسمانی فشار عصبی است كه در موقعیت های استرس زایی  كه قابل تغییر نیستند بوجود می آید .

هدف دوم  زمانی است كه  برخی از ما در شرایط نامناسب ، به قدری ناراحت و بی حوصله هستیم كه قادر به اتخاذ شیوه ای مفید جهت مقابله با محركهای تنش زا را نداریم مگر اینكه ناراحتی ما تا اندازه ای فروكش نموده ، تا شرایط نامناسب  قابل كنترل شود .

شما می توانید این تمرینات را ( تن آرامی ، تنفس عمیق ) در زمان های متفاوتی  انجام دهید تا ببینید كدامیك برایتان بیشتر مؤثر است .

منابع :

 

-  بهداشت روانی : تالیف دكتر شاملو

- بهداشت روانی : نویسنده اندروا – ساپیكتون مترجم ، حمیدرضا حسین شاهی برواتی

- چگونه بر فشارهای عصبی خود غلبه كنید ،بیش از آنكه او بر شما چیره شود .

نویسندگان ، جنی اشتاین متز ، جون بلنكن شیپ ، لیندا براون ، دبوراهال ، گریس میلر ، مترجم : نازلی سید گرگانی

 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:43
اعتیاد و سیگار

وقتی فرزندتان سیگار می‌كشد حرف آخر را شما بزنید

 

 

 تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر همسالان مهمترین عامل تعیین كننده مصرف سیگار در جوانان است، یعنی این كه جوان چه موقع و چگونه برای اولین بار سیگار را امتحان می‌كند با تاثیر همسالان رابطه مستقیم دراد. 

 

  

 

 

  

تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر همسالان مهمترین عامل تعیین كننده مصرف سیگار در جوانان است، یعنی این كه جوان چه موقع و چگونه برای اولین بار سیگار را امتحان می‌كند با تاثیر همسالان رابطه مستقیم دراد. نوجوانان و جوانان امروزی به طرق مختلف تحت تاثیر فشار اجتماعی قرار می‌گیرند. معمولا وقتی نوجوانان دوستانی دارند و با آنها رابطه صمیمی برقرار می‌كنند، از طرف آنها برای انجام كارهایی به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت فشار قرار می‌گیرند كه البته در مواقعی واقعا تمایل به انجام آن كار ندارند، اما برای این كه دوستی آنها ادامه پیدا كند، سعی می‌كنند به خواست آنها تن در دهند. طی سالهای نوجوانی، افراد دوست دارند استقلال داشته باشند و هویت خود را شناسایی كرده و به دست آورند. در این مواقع بشدت به تایید دوستان و همسالان اهمیت می‌دهند و از این كه از طرف همسالان طرد شوند، وحشت دارند. نوجوانان و جوانان معمولا به مسائلی تن در می‌دهند كه واقعیت ندارد و بهترین كار آن است كه والدین و مشاوران به آنها كمك كنند كه از اروپا و تخیل بیرون آمده و دنیای واقعی را درك كنند. والدین باید تجربیات خود را با آنها در میان بگذارند. مطمئن باشید اگر از راه درست وارد شوید، كلام شما موثر واقع می‌شود حتی اگر ظاهر نوجوان شما به مساله اهمیت نشان ندهد. در یك مطالعه مشخص شد اگر دوستان فرزند شما سیگاری باشند، احتمال سیگار كشیدن فرزند شما ۹ برابر بیشتر از مواقعی است كه دوستان او سیگار نمی‌كشند.

نقش حیاتی والدین

ظاهرا این طور به نظر می‌رسد كه وقتی فرزندتان رشد كرده و بزرگ می‌شود، چندان با شما همفكر نیست و یا تاثیر شما روی او آن طور كه باید، مشهود نیست؛ اما جالب است بدانید بررسی‌ها نشان داده است. والدین هنوز بیشترین و قوی‌ترین تاثیرات را روی تصمیم گیری‌های نوجوانان خود دارند و سیگار نمی‌كشند، معتقدند دلیل اصلی‌ این مساله والدین آنها هستند. اگر والدین را شناخته و به آن احترام می‌‌گذارند. در نظر داشته باشید شرایط محیطی و همسالان روی انتخاب لباس، مدل مو، موسیقی مورد علاقه و... توسط فرزند شما، تاثیر می‌گذارند. این یك حقیقت است كه باید قبول كنید. اگر تا حدی با خواست‌های معقول فرزندتان كنار بیایید و تا حد منطقی به او اجازه تصمیم‌گیری‌های هر چند كوچك را بدهید، آن وقت تاثیر شما در مورد مسائل مهم و بزرگی مثل سیگار كشیدن، مطلوب‌تر و قابل پذیرش‌تر خواهد بود. توجه داشته باشید كه تاثیر شما بسیار حقیقی و مهم است و شما در بهترین موقعیت هستید تا به فرزندتان كمك كنید تحت تاثیر همه عقاید همسالان خود قرار نگیرد. این مساله باید ادامه پیدا كند تا زمانی كه فرزند شما آنقدر رشد عقلی پیدا كرده باشد كه بتواند به طور مستقل فكر كرده و تصمیم بگیرد. پس تاثیر خود را دست كم نگیرید. ما به شما می‌گوییم در این راه به چه نكاتی باید توجه كنید.

زمان خطر مصرف سیگار

شما به عنوان والدین، قبلا دوران نوجوانی و جوانی را گذرانده‌اید و احساسات و هیجانات دوران دبیرستان یا بعد از آن را خوب به یاد دارید. در این دوران افراد گاهی در اوج بلندی و خوشی به سر می‌برند و گاهی فكر می‌كنند حرفهایشان طرز راه رفتنشان، لباسهایشان و ... همگی ایراد دارد و مورد انتقاد سایر افراد است. در طی این پستی بلندی‌های دوران نوجوانی، تغییرات خلق و فكر رخ می دهد و بسیار معقول باشد. نقش هر یك از شما در خانه هم باید روشن باشد. بایدها و نبایدهای منزل شما (مثل سیگار نكشیدن، رانندگی كردن و یا نكردن و...) باید تعیین شده باشند و همه به آن پایبند باشند. ضمنا توجه داشته باشید نقش شما به حدی باید در خانه جا افتاده باشد كه در مورد ماسئل مهمی مثل سیگار، حرف آخر را شما بزنید. فرزند شما باید بداند سرپیچی از قوانین منزل عواقبی دارد و شما هم اصلا نباید در مورد قانون تعیین شده استثنا قائل شده یا از آن سرپیچی كنید.

دوستان فرزندتان را بشناسید

شناختن دوستان فرزندتان حقیقتا شروع كار است. كاری كنید كه دوستان او در منزل شما رفت و آمد كنند و راحت باشند. البته همیشه وقتی دوستان او به منزل بیایند كه شما در منزل باشید، اگر محیط منزل برای آنها راحت باشد و شما با خوشرویی از آنها استقبال كنید، اكثر اوقاتشان در منزل شما می‌گذرد و در نتیجه از دید شما مخفی نمی‌مانند. ضمنا از فرزندتان یك ارزیابی داشته باشید. چقدر تحت تاثیر دیگران است و یا سایر افراد چه برخوردی دارد. اگر یكی از دوستان او سیگار می‌كشد، نگویید «من از دوست تو بدم می‌آید» بگویید «من از سیگار كشیدن بدم می‌آید» اگر روی رفتار بد و نادرس متمركز شوید، فرزندتان در مقابل شما جبهه‌گیر نمی‌كند و می‌توانید براحتی در مورد دوست او صحبت كنید. ضمنا وقتی در مورد دوست او صحبت می كنید، فقط به نكات منفی او توجه نكنید بلكه مسائل مثبت او را هم مطرح كنید تا فرزندتان با شما راحت‌تر باشد. اگر فرزند‌تان دوست خوبی انتخاب كرد، او را مورد تشویق و تقدیر قرار دهید. اگر با دوستانش دعوا داشت، بهتر است آنها را به منزل دعوت كنید و یك مهمانی كوچك ترتیب دهید تا مشاجره خاتمه پیدا كند. خانواده دوستان فرزندتان را هم بشناسید. خود را به والدین آنها معرفی كنید و با آنها ارتباط برقرار كنید.

استرس را برطرف كنید

استرس در تاثیر همسالان و سیگار كشیدن جوانان عامل بزرگی محسوب می‌شود. شما باید بتوانید در این مورد به فرزندتان كمك كنید:

همیشه به نشانه‌ها و علایم استرس توجه داشته باشید. بعضی علایم متداول استرس شامل: سردردهای مكرر، تحریك پذیری، درد معده یا قفسه سینه، اضطراب و مشكلات خواب است. به فرزندتان یاد بدهید فعالیت‌های خودش را اولویت بندی كند. اگر وظایف و مسئولیت‌های او خیلی زیاد است، براساس اولویت، بعضی از آنها را حذف كنید. به او كمك كنید دورنمای مسائل را در نظر بگیرد. به احساسات او توجه كنید. حتی اگر در مورد مسائل پیش‌پا افتاده عصبانی شده است به او بگویید احساس او را درك می كنید. سعی كنید در مواقعی كه آرام است، نكات مثبت زندگی‌اش را به او یادآوری كنید و او را مطمئن كنید كه همیشه از حمایت شما بهره‌مند می‌شود.

راههای رفع استرس را به او نشان دهید مثل ورزش، استراحت و خواب ، خوردن غذا در حد متعادل و حتی تفریح و سرگرمی.

به او كمك كنید تا خودش فكر كند. او را تشویق كنید تا نظراتش را ارائه دهد، ایده بدهد و براساس قضاوت و تفكر خود تصمیم بگیرد. از او سئوالاتی از او بپرسید مثلا «فكر می‌كنی فلان گروه چطور آدمهایی باشند؟» هر چه او بیشتر به خودش اعتماد داشته باشد و استقلال فكری داشته باشد، آسیب پذیری او كمتر می‌شود.

همدردی كنید

همدردی یعنی دنیا را از دیدگاه فرزندتان ببنید. آن وقت می‌توانید احساسات و عواطف او را درك كنید. وقتی با او همدردی می‌كنید. در اصل به او یاد می‌دهید كه برای افكارش ارزش قائلید. در این حالت، او به خودش اعتماد می‌كند و دیدگاه شما به عنوان پدر یا مادر را می‌شناسد. مثلا به شما می‌گوید:« می‌دانشتم كه ممكن است نگران شوید. به همین دلیل زنگ زدم كه بگویم كمی دیر می‌آیم».بعضی از نوجوانان سیگار می‌كشند چون وقت آنها بسیار زیاد و كاملا خالی است. بهتر است آنها را در گروههای مختلف هنری، فرهنگی ، ورزشی و... داخل كنید تا اوقات آنها به بطالت نگذرد. ضمن این كه در خلال این فعالیت‌ها، توانایی و اعتماد به نفس او تقویت می‌شود.

وقتی فرزندتان سیگار می‌كشد...

ممكن است فرزندتان سیگار كشیدن را شروع كرده باشد و البته این مساله را به راحتی می‌توان فهمید بخصوص بوی سیگار كه اصلا نمی‌شود آن را پنهان كرد. بهتر است در این مواقع سعی كنید آرامش خود را حفظ كنید و او بپرسید چه مدت است كه این كار را شروع كرده و آیا دوستانش سیگاری هستند با خیر. قوانین خانه را به او یادآوری كنید و از او بخواهید این مساله را در نظر بگیرد. بدون این كه برای او سخنرانی كنید، مثل هزینه سنگین آن، ایجاد چروك در پوست، بوی بد دهان و بیماری‌هایی مثل سرطان. در مورد علایم اعتیاد به سیگار با او صحبت كنید؛ مثل احساس اضطرار شدید نسبت به مصرف سیگار، احساس نگرانی و تحریك پذیری در شرایطی كه سیگار نمی‌كشد و سعی و تلاش دایمی و بی‌فایده در ترك سیگار به او بگویید امكان این كه نوجوان بعد از مصرف تنها چند هفته سیگار، به آن اعتیاد پیدا كرده است، به مشاوران مخصوص در این زمینه مراجعه كنید و اصلا از تلاش در این مورد خسته نشوید و آن را به حال خود رها نكنید.

 

فرشته آل علی 

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:41
اطلاعات دارویی و پزشکی

سرطان تخمدان

سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول های غیرطبیعی در بعضی از بافت ها یا اعضای بدن، خارج از روند طبیعی شروع به رشد و افزایش تعداد می کنند. در نتیجه توده ای سلول به وجود می آید که به آن تومور(tumour) گویند. برخی تومورها فقط در مکان ایجاد خود رشد می کنند و بزرگ می شوند که به آن ها تومورهای خوش خیم گفته می شود. اما بعضی دیگر نه تنها در محل ایجاد خود رشد می کنند، بلکه توانایی تهاجم و تخریب بافت ها و اعضای اطراف را هم دارند که به آن ها تومورهای بدخیم یا سرطان گویند. گسترش به نقاط دوردست بدن وقتی اتفاق می افتد که سلول های بدخیم از محل اولیه خود کنده و از طریق جریان خود یا سیستم لنفاوی بدن به نقاط دیگر منتقل شوند و تومور جدید به وجود آورند. این تومورهای جدید متاستاز (metastasis) نام دارند. در این شماره با کمک یک مجموعه آموزشی که بنیاد امور بیمارهای خاص منتشر کرده است، قصد داریم اطلاعاتی در باره سرطان تخمدان به خوانندگان گرامی ارائه دهیم.

ساختمان تخمدان ها

تخمدان ها از اعضای دستگاه تولید مثل در زنان هستند؛ و در هر سیکل قاعدگی به طور ماهانه تخمک تولید و آن را آزاد می کنند. تخمدان ها قسمت لگن قرار گرفته اند. هر کدام از تخمدان ها در یک طرف رحم در قسمت پشت و پایین لوله رحمی قرار دارد. تخمکی که طی یک دوره قاعدگی از تخمدان آزاد می شود از طریق لوله های رحمی به رحم می رسد. اگر این تخمک توسط اسپرم بارور شود، جنین را تشکیل خواهد داد. تخمدان ها در طی دوره های ماهانه، هورمون استروژن ترشح می کنند. استروژن مسئول صفات ثانوی زنانه است و همچنین باعث رشد رحم و مهبل می شود. با رسیدن به سن یائسگی، قاعدگی، تخمک گذاری و ترشح استروژن از تخمدان ها قطع می گردد.

سرطان تخمدان

سه نوع عمده سرطان تخمدان وجود دارد که عبارتند از سرطان سلول های پوششی، سرطان سلول های زایا و سرطان سلول های بینابینی.

تقریباً90 درصد سرطان های تخمدان مربوط به سلول های پوششی است که از سلول های پوشاننده سطح تخمدان ها منشا می گیرند.

به طور کلی علت شناخته شده ای برای سرطان تخمدان وجود ندارد. زنانی که سابقه فامیلی سرطان تخمدان، پستان یا روده فراخ دارند و همچنین خانم هایی که زود یائسه شده اند، بیش تر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند در مقابل، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که قرص های جلوگیری از بارداری مصرف می کنند، کم تر است.

تشخیص

ممکن است اولین علامت سرطان تخمدان، اختلالات مبهم و پایدار گوارشی مثل نفخ معده و تجمع گاز در روده ها باشد. البته در بیش تر موارد، این علامت ها نباید باعث نگرانی شود، اما اگر علائم ادامه یافت، بهتر است با پزشک مشورت گردد.

اگر سرطان تخمدان کشف و درمان نشود، سایر علائم بروز خواهد کرد. شایع ترین علامت در این زمینه اتساع شکم است که به دلیل تجمع مایع در شکم (ناشی از سلول های سرطان) بروز می کند. گاهی اتساع شکم ناشی از خود تومور یا تجمع مایع در داخل تومور است. علامت دیگر سرطان تخمدان می تواند خونریزی غیرطبیعی زنانه باشد. این سرطان به وسیله معاینه پزشکی تشخیص داده می شود. ابتدا پزشک شکم را لمس می کند، سپس معاینه داخلی برای بررسی رحم و سایر اعضای لگنی انجام می شود. در بیش تر موارد، معاینه های زنانه شامل انجام پاپ اسمیر (POP Smear) نیز هست که برای تشخیص سرطان دهانه رحم صورت می گیرد و در تشخیص سرطان تخمدان نقشی ندارد.

روش های تشخیص

اگر شک به سرطان تخمدان وجود داشته باشد، از روش های تشخیصی گوناگونی برای تایید وجود بیماری و پیدا کردن میزان گسترش آن استفاده می شود. این روش ها شامل رادیوگرافی، سونوگرافی، آزمایش خون و... است.

رادیوگرافی

در خانم هایی که سرطان تخمدان تشخیص داده شده، برای پیدا کردن درگیری سیستم اداری و روده فراخ توسط سرطان، از رادیوگرافی های گوناگون استفاده می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی روش بدون دردی برای بررسی اعضای داخلی است. این وسیله شبیه رادار عمل می کند. به این طریق که امواج صوتی از اعضای داخلی عبور می کند و بازگشت آن ها دریافت می شود. سپس توسط کامپیوتر به تصویری تبدیل می شود که نشان دهنده وضعیت اعضای داخلی است. سونوگرافی می تواند کیست را از سایر علل بزرگی تخمدان تمیز دهد. اگر کیست تخمدان کشف شود، چسبندگی آن به ساختمان های دیگر و نمای خوش خیم یا بدخیم آن توسط سونوگرافی قابل ارزیابی است.

لاپاروتومی

این روش جراحی همراه با بیهوشی عمومی صورت می گیرد و تشخیص و درمان سرطان تخمدان را توام انجام می دهد.

درمان

به طور کلی سرطان تخمدان به وسیله ترکیبی از روش های جراحی، شیمی درمان و پرتو درمانی (رادیو تراپی) معالجه می شود؛ و درمان در هر فرد براساس نوع تومور و میزان گسترش آن تعیین می گردد. اگر زمانی که سرطان محدود به تخمدان است کشف و درمان شود، احتمال بهبود بیمار بسیار است.

جراحی

سرطان تخمدان معمولاً جراحی می شود و طی این عمل یک یا هر دو تخمدان را بر می دارند. خانم ها تا پیش از یائسگی در صورتی که یک تخمدانشان باقی مانده باشد، می توانند دوباره باردار شوند. به علاوه خارج کردن تخمدان تاثیری بر فعالیت های جنسی ندارد پس از جراحی معمولاً از شیمی درمانی یا پرتو درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده و کاهش حجم تومور استفاده می شود.

شیمی درمانی

داروهای ضد سرطان معمولاً تقسیم سلولی را در سلول های سرطانی که رشد سریع دارند، متوقف می کنند. مدت کل درمان و فواصل هر دوره از آن براساس میزان گسترش تومور، نوع داروها و پاسخ بیمار تعیین می شود.

پرتو درمانی

در این روش، سعی در ایجاد حداقل صدمه به بافت های سالم است. عوارض پرتودرمانی شامل تهوع، خستگی و اسهال است. البته این عوارض معمولاً موقتی است و با استراحت و تغذیه مناسب کاهش می یابد.

در حال حاضر بهترین روش تشخیص زودرس سرطان تخمدان معاینه منظم توسط پزشک است.

منبع: سروش بانوان

 

سه شنبه 5/1/1393 - 10:40
ریزه کاری های خانه داری

ریزه كارى

 

* تمیز كردن ظروف نقره:

ظروف نقره و استرلینگ (به جز چاقوهاى دسته سوراخ) را مى توان تا زمانى كه ماشین ظرفشویى، ظروف را خشك نكرده درون آن شست، سپس آنها را درآورده و با دست خشك كنید. این ظروف را داخل طبقه مخصوص استیل ضد زنگ نگذارید زیر به آنها آسیب مى رسد. براى مراقبت طولانى مدت از این ظروف به آنها كرم و براق كننده بزنید.

* بوى سیگار روى لباس:

بوى سیگار در روى لباس را مى توان با شست و شوى ساده از بین برد، اما براى كتها و لباسهاى زمستانى مى توانید از اسپرى هاى خوشبو كننده استفاده كنید. اما اگر بوى دود بسیار زننده است، آن را خشكشویى كنید.

* از بین بردن لكه شمع از روى فرش:

در یك ظرف فلزى یخ بگذارید و آن را روى شمع ماسیده روى فرش بگذارید. شمع سفت مى شود. سپس آن را با دست یا كارتك بكنید و بعد باقیمانده آن را با یك دستمال تمیز آغشته به حلال خشك پاك كنید.

* شستن جین هاى آبى بدون رفتن رنگ آنها:

این لباسها را درون نمك یا سركه فرو ببرید تا رنگ آنها نرود. البته جین هاى امروزى طورى تولید مى شوند كه رنگ آنها نرود. برخى محصولات شوینده نیز وجود دارند كه مى توانند مانع از رنگ رفتگى بشوند

 

ریزه كارى

 

* كفشها و پاهاى بدبو:

پاهایتان را خوب شسته و خشك كنید و قبل از پوشیدن جوراب به پاهایتان دئودورانت (اسپرى خوشبو كننده) بزنید. همچنین مى توانید از صابون آنتى باكتریال (ضد باكترى) استفاده كرده و یا هر شب پاهایتان را پنج دقیقه داخل سركه فرو ببرید. هوا دادن به كفشها و ریختن كمى جوش شیرین در داخل آنها نیز مى تواند كمك كند.

* لكه هاى مرموز:

اغلب این لكه ها از نوشیدنیهاى بى رنگ كه حاوى شكر هستند، به وجود مى آیند و وقتى معلوم مى شوند كه با شستن لباس نیز از بین نمى روند. این كار را امتحان كنید: اگر لباس سفید و یا رنگ روشن بود، یك پنبه آغشته به پروكسید هیدروژن سه درصد را روى لكه بمالید و بگذارید این ماده چند ساعت روى لباس بماند، چون مانند یك لكه بر ملایم عمل مى كند. آخرین روش این است كه براى از بین بردن این لكه ها از روى لباسهاى سفید و رنگى در یك ظرف پر از آب گرم، یك فنجان پودر ظرفشویى و یك نصف فنجان سفید كننده بریزید و لباس را براى سى دقیقه درون آن بگذارید. اگر لكه از بین نرفت، احتمالاً دیگر از بین نخواهد رفت.

* ماشین ظرفشویى بدبو:

در این حالت، اول مطمئن شوید كه لوله آبگذر ماشین كج و مچاله نشده باشد و انتهاى آن را نگاه كنید كه غذا و یا مواد چسبناكى آنجا گیر نكرده باشد. خواهى نخواهى ماشین ظرفشویى باید گاهگاهى تمیز و بوگیرى شود. یك ظرف سركه را درون آن ریخته و بگذارید یكى دو ساعت بماند، سپس با یك شوینده آن را كاملاً بشویید. براى از بین بردن سختیها و جرمهاى آب، یك فنجان پودر اسید سیتریك به ظرفشویى اضافه كنید و اگر بوى بد هنوز وجود دارد، یك لوله كش خبر كنید، چون احتمالاً مشكل بزرگترى وجود دارد كه باید به دست یك متخصص حل شود.

* لكه هاى رژ لب:

لكه رژ لب را مى توان با الكل از بین برد. دو عدد دستمال بردارید، یكى را پهن كرده و روى لكه قرار دهید و دستمال دیگر را درون الكل فرو برده و آن را پشت لكه بمالید و آنقدر این كار را ادامه دهید تا لكه از بین برود. برخى رژ لبها داراى ماندگارى بوده و یا برق زیادى دارند. لكه هاى حاصل از آنها را باید چند بار با الكل تمیز كرد.

ترجمه: پارسا بهنیاء.

سه شنبه 5/1/1393 - 10:40
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته