• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4084روز قبل
اخبار
به گزارش مشرق، حسین رضازاده ضمن عرض تسلیت به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان و بازماندگان در این خصوص در گفت و گو با فارس گفت: هر کاری از دستم برآید دریغ نکرده و حاضرم به به زلزله‌زدگان این استان به هر نحو ممکن کمک کنم.

وی ادامه داد: با اطلاع از دوستانم در جمعیت هلال احمر، وضعیت کمک رسانی به خوبی پیش می‌رود.

رضازاده تأکید کرد: قرار است شنبه آینده راهی مناطق زلزله زده شده تا از نزدیک از این مناطق بازدید کرده و با مردم این منطقه همراه و همدل شوم.
سه شنبه 24/5/1391 - 16:4
بیماری ها
سلامت و بیماری دغدغه همیشگی انسان هاست. جالب است که در برابر انواع و اقسام بیماری ها،‌ تنها یک سلامت داریم. به هر حال بیماری ها ناخوشایند هستند اما شاید بتوان از زوایه ای دیگر به بیماری نگاه کرد و فایده ای برای آن یافت. تحقیقات جدید نشان می دهند‌ بعضی از بیماری ها می توانند جلوی بعضی دیگر را بگیرند. در ادامه به چند مورد از این بیماری های پیشگیرانه اشاره خواهیم کرد.

سرطان می تواند از آلزایمر پیشگیری کند

شاید با خواندن تیتر بالا به ذهن برسد که بیماران سرطانی به سنی نمی رسند که بخواهند آلزایمر بگیرند. اما یک تیم تحقیق فرانسوی برای انجام چنین آزمایشی تمام جوانب را در نظر گرفته است. آن ها پس از این که نقش سن، جنسیت و وضعیت اعتیاد به سیگار را در نظر گرفتند اعلام کردند که در بیماران سرطانی احتمال ابتلا به آلزایمر تا 33 درصد کاهش می یابد و در بیمارانی که سرطان ریه دارند این عدد به 74 درصد نیز می رسید. پژوهشگران، بیمارانی را که زودتر از سن معمولِ ابتلا به آلزایمر فوت کرده بودند در تحلیل نتایج تحقیق خود جای ندادند.

بنابر گفته تیم تحقیق دلیل پیشگیرانه سرطان نیز به عامل محافظتی مخصوصی که در بدن بیماران سرطانی ایجاد می شود مربوط است. دانشمندان حدس می زنند که تمایلی ژنتیکی به سمت apoptosis (مرگ برنامه ریزی شده ی سلول) دلیل این امر باشد که باعث می شود سلول هایی که بسیار تغییر کرده اند بیشتر تکثیر نشوند بلکه به اصطلاح دست به خودکشی بزنند و خود را ویران کنند. بدین طریق سلول های بیمار دیگر تکثیر یا بزرگتر نمی شوند.

زکام بهاره خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

اما به نظر می رسد انسان ها ترجیح بدهند دچار زوال عقلی شوند تا این که دردهای ناشی از سرطان تحمل کنند و آلزایمر نگیرند. جالب است بدانید کسانی که دچار زکام بهاره می شوند (حساسیتی که در فصل بهار ایجاد می شود و همراه آبریزش بینی است) شانس بیشتری دارند تا سرطان نگیرند.

تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که دچار زکام بهاره می شوند در مقایسه با دیگر افراد،‌ به ندرت دچار برخی از سرطان ها می شوند از جمله تومورهای سرطانی داخل دهان،‌ سرطان مری، لوزالمعده،‌ رحم،‌ پوست و مغز.

کلسترول احتمال ابتلا به التهاب ریه باکتریایی را کاهش می دهد

نتایج آخرین تحقیقات نشان می دهد که کلسترول می تواند جلوی التهاب ریه را بگیرد البته وقتی منشا آن باکتریایی است. بنا به گفته دانشمندان کلسترول،‌ هنگام ابتلای ریه به عفونت توان دفاعی آن را بالا می برد، همچنین می تواند پیامدهای عفونت را کاهش دهد.

البته کلسترول تنها برای ریه مفید نیست بلکه وجود آن برای غشاء مغز نیز ضروری است. وجود کلسترول در غشاء مغز از سندروم Pelizaeus-Merzbacher جلوگیری می کند. در این بیماری سلول های مغزی ماده ای را که مخصوص عایق بندی الکتریکی است از دست می دهند که در نتیجه مغز دچار اختلالات قابل توجهی می شود. این بیماری در کودکان در حال رشد می تواند باعث عقب ماندگی شود.

افسردگی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند

مطالعات متعددی نشان داده اند که افراد دچار افسردگی سیستم دفاعی قوی ای دارند و نسبت به افرادی که از لحاظ روانی سالم هستند در برابر بیماری های عفونی مقاوم ترند. دانشمندان دریافته اند که تمام ژن های مربوط به افسردگی با سیستم ایمنی بدن در ارتباطند و هر چه افسردگی پیشرفت کند سیستم دفاعی بدن نیز قوی تر می شود.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:39
ورزش و تحرک

این دسته گل توسط طراحی به نام "جین پارکر" طراحی شده است و از چند روز قبل از آغاز مسابقات آماده شده بودند. این طراح مجبور بوده است تا 4400 دسته گل را در این مدت آماده کرده و تحویل کمیته المپیک دهد. تمامی این گل ها بنا به تاکید مسئولان برگزاری المپیک، باید از گل های داخل انگلستان انتخاب می شدند و حتی یک شاخه از این گل ها نیز نباید وارداتی باشد. همچنین تمام این گل ها باید توسط باغبان های انگلیسی پرورش داده شده باشند.

این دسته گل که بسیار زیبا هم هست است از چهار نوع رز متفاوت تشکیل شده است که به ترتیب رز الیوس به رنگ زرد، رز ماری کلارا به رنگ نارنجی، رز ویمبلدون به رنگ سبز و در نهایت رز آکوا به رنگ صورتی است.


این گل ها در کنار یکدیگر و به شکل قرینه قرار گرفته اند تا نمادی از لوگوی المپیک باشد. همچنین میان این گل ها با استفاده از نعناع، رزماری، گندم و همچنین اسطو خودوس پر شده است. نکته دیگر در مورد این دسته گل این است که تمام 4400 عدد آن با کمک دانش آموزان و مردم عادی درست شده است و تمام بسته بندی و مواد استفاده شده در آن نیز قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست هستند.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:37
كودك
غذاهای سالم بسیاری وجود دارند که کودکان آنها را دوست دارند؛ اما پدر و مادرها اغلب به این غذاها بی‌توجهند. هات‌داگ، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ناگت مرغ، آب‌میوه، نوشابه و ... غذاهایی هستند که بیشتر والدین گمان می کنند کودکان آن ها را بیشتر دوست دارند و این کاملا اشتباه است.

درمیان خوراکی ها غذاهای سالمی وجود دارد که کودکان آن ها را بسیار دوست دارند.

شیر

متأسفانه، بسیاری از بچه‌ها هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، شیر کمتری می‌خورند. این احتمالا به این دلیل نیست که ذائقه آنها نسبت به شیر تغییر می‌کند، بلکه بیشتر به این خاطر است که نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه، نوشابه‌های میوه‌ای و آب‌میوه (صنعتی) در دسترسشان قرار دارد.



 شیر منبع خوب کلسیم، ویتامین D و پروتئین برای کودکان است و باید به عنوان جزئی از وعده غذایی هر کودک قرار گیرد؛ مگر اینکه کودک به شیر حساسیت داشته باشد. در واقع بسته به میزان سن، کودکان باید روزانه بین دو تا چهار لیوان شیر (ترجیحاً شیر کم‌چرب) مصرف کنند؛ به خصوص اگر مواد غذایی دیگری که حاوی کلسیم باشد، نمی‌خورند.

کره بادام زمینی

با اینکه به نظر می‌رسد کره بادام زمینی و ژله در بیشتر منازل یافت می‌شود، اما بسیاری از والدین از ترس حساسیت‌های غذایی و داشتن چربی زیاد، آن را در برنامه غذایی کودک قرار نمی‌دهند.



کره بادام‌زمینی چربی نسبتا بالایی دارد؛ اما بیشتر آن چربی‌های غیراشباع هستند (مونو و پلی) و بهتر از اسیدهای چرب اشباعی هستند که در بسیاری از مواد غذایی چرب وجود دارند. ضمن اینکه کره بادام زمینی با چربی کاهش یافته نیز در دسترس است و اگر از نوع غنی‌شده با ویتامین استفاده کنید، ویتامین A، آهن، ویتامین E، ویتامین B6، اسیدفولیک، منیزیم، روی و مس مورد نیاز کودکتان را نیز تأمین خواهید کرد؛ بادام‌زمینی منبع خوب پروتئین است.

ماست

ماست یک ماده غذایی سالم برای کودکان، به خصوص کودکانی است که شیر زیادی نمی‌خورند و می‌تواند منبع خوب کلسیم نیز باشد. ممکن است فکر کنید کودکان از خوردن ماست لذت می‌برند؛ چون آن را به خوبی می‌خورند؛ اما اگر از ماست با شکر افزوده و بدون هیچ‌گونه پروبیوتیکی استفاده شود، متأسفانه برخی از خواص غذایی ماست از دست خواهد رفت.



بهتر است به کودک خود ماست طبیعی بدهید؛ چون کم چرب و بدون هرگونه قند افزودنی است. ممکن است شما به دنبال ماستی با پروبیوتیک‌های افزوده باشید؛ اما تمامی تحقیقات صورت گرفته بر مفید بودن آنها اتفاق نظر ندارند.

سیب



سیب نیز مثل بیشتر میوه‌ها یک میان وعده غذایی عالی است. این میوه آبدار و شیرین (انواع آن ترش مزه‌اند)، حاوی ویتامین C و تقریباً 5 گرم فیبر (در یک سیب کامل پوست نگرفته) می‌باشد و کالری اندکی هم دارد (90 کالری برای یک سیب متوسط). متأسفانه سیب یکی از مواد غذایی سالمی است که با مصرف نادرست، بسیاری از خواص تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد. والدین به جای اینکه به کودک خود یک سیب کامل پوست نگرفته یا برشی از یک سیب کامل بدهند، غالباً سیب پوست گرفته، یا آب سیب می‌دهند. پوست گرفتن سیب موجب از دست رفتن تقریباً نیمی از فیبر آن می‌شود.

غلات صبحانه

مطمئنا یک ظرف پر از غلات شیرین شده، صبحانه سالمی نیست؛ اما بسیاری از انواع دیگر غلات می‌توانند بخش سالم غذای کودک شما را تشکیل دهند. برای کودک خود غلات صبحانه‌ای تهیه کنید که مثل آب‌نبات به راحتی خورده نشود. انتخاب‌های خوب شامل غلات کامل هستند که با کلسیم و فیبر غنی‌شده باشند.



 بر مبنای رژیم غذایی کودک می‌توانید غلات حاوی آهن اضافی و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها را نیز به کودک بدهید به این غلات یک عدد موز یا توت‌فرنگی خردشده اضافه کنید تا کودک شما آن را با میل بیشتری بخورد.

تخم مرغ



آیا تخم‌مرغ‌ها سلامتند؟ مدت‌ها این‌گونه تصور می‌شد که تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول می‌شود؛ اما امروزه بیشتر کارشناسان تغذیه معتقدند تخم‌مرغ می‌تواند بخش سالم رژیم غذایی باشد. تخم‌مرغ‌ها منبع خوب پروتئین، حاوی کمی آهن و بسیاری ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر هستند. آنها کلسترول هم دارند؛ اما دارای اسیدهای چرب اشباع زیادی نیستند؛ بنابراین در بالا بردن میزان کلسترول نقش چندانی ندارند. هنوز هم مصرف یک روز در میان تخم‌مرغ برای بیشتر کودکان مناسب است.

سبزی‌های تازه

سبزی‌ها جزو بهترین غذاها برای کودکان هستند؛ اما این بدان معنا نیست که کودک خود را وادار کنید تا کلم بروکسل، کلم بروکلی و اسفناج بخورد! سبزیجات زیادی هستند که کودکان آنها را دوست دارند؛ مثل هویج پخته، ذرت، لوبیا و سیب‌زمینی پخته؛ به خصوص هویج پخته که یک گزینه سالم است؛ زیرا سرشار از فیبر، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C و پتاسیم می‌باشد. سعی کنید کودک خود را از سنین کم با انواع سبزیجات آشنا کرده و انتخاب‌های بسیاری را به او نشان دهید.



با خوردن سبزیجات به صورت دسته‌جمعی، نمونه خوبی برای او باشید و وعده‌های غذایی بسیار کوچکی از سبزیجات را حتی اگر کودک آنها را نمی‌خورد، آماده کنید و در بشقاب او بگذارید. اگر به این کار ادامه دهید، کودکان بالاخره آنها را خواهند خورد.

تخمه آفتابگردان



با اینکه به نظر می‌رسد خوردن تخمه آفتابگردان یک عادت بد در کودکان باشد، اما در واقع یک ماده غذایی بسیار سالم است که همه کودکان می‌توانند از خوردن آن لذت ببرند؛ به شرط آنکه آنقدر بزرگ شده باشند که دانه‌ها برایشان ایجاد خطر نکند. تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر و منبعی غنی از آهن است. همچنین مقدار زیادی ویتامین E، منیزیم، فسفر، روی و فولات دارد. با اینکه دارای اسیدهای چرب غیراشباع می‌باشد، اما آنها چربی‌های خوب هستند. تخمه آفتابگردان مقادیر کمی چربی اشباع یا چربی بد دارد.

ماهی تن

ماهی‌ها می‌توانند یک غذای سالم باشند؛ مگر اینکه کودک شما فقط استیک ماهی یا ساندویچ ماهی سرخ‌شده بخورد. ماهی‌های تن پخته شده غذای سالمی هستند که بسیاری از کودکان دوست دارند. البته باید به خاطر داشته باشیم که ماهی تن نیز، مانند هر ماده دیگر باید در حد اعتدال مصرف شود. کودکان اجازه دارند در هفته دو بار از ماهی تن کم‌چرب (کنسرو ماهی تن) یا یک وعده تن ماهی سفید استفاده کنند.



 ماهی تن غنی از پروتئین است و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و نیز بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را تأمین می‌کند. اگر می‌خواهید ساندویچ تن ماهی کودکتان سالم‌تر باشد، از مایونز کم چرب و نان غلات کامل استفاده کنید.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:23
سلامت و بهداشت جامعه
برخی از عادت ها را باید خیلی سریع از بین ببریم چرا که بعد از گذشت مدتی می توانند برای سلامتی ما بسیار مضر هم باشند. اگر دوست ندارید از طریق عادت هایتان به شما آسیبی وارد شود این عادت ها را هرچه سریع تر از خودتان دور کنید.

استفاده از ضدعفونی کننده دست ها

اگر هربار که به خانه بر می گردید از ضدعفونی کننده ها استفاده می کنید بهتر است تا از این کار خودتان دست نگه دارید چرا که می تواند به پوست شما آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند. شستن دست ها با آب و صابون برای تمیز شدن آن ها کافی است و دیگر نیازی به استفاده از این مواد به صورت دائمی نیست. شما می توانید از این مواد هفته ای دو یا سه بار استفاده کنید.

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی

شاید به نظر شما مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی بهترین راه برای این باشد که سلامت دندان هایتان را تضمین کنید اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که این کار می تواند برای دندان های شما در برخی شرایط بسیار نامطلوب نیز باشد. بعد از هر وعده غذایی برخی از اسیدهای درون غذا می توانند به مینای دندان آسیب وارد کنند اما مسواک زدن در این موقع به ناگهان آن را از بین می برد. بهتر است تا بعد از غذا به جای مسواک زدن اب در دهانتان بگیرید.



انجام ورزش های قلبی

یکی از بهترین روش های کاهش وزن انجام ورزش های ساده است. این ورزش ها می توانند به راحتی شما را در کاهش وزن کمک کنند اما بعد از یک مدت اگر به آن ها عادت کنید دیگر نمی توانید وزن خودتان را کاهش کنید. بهترین راه حل برای اینکه بتوانید وزن بیشتری توسط ورزش کردن کم کنید این است که ورزش های متفاوت را امتحان کنید.

رد کردن وعده های غذایی

رد کردن وعده های غذایی برای اینکه کالری کمتری را وارد بدنتان کنید یک از آن عادت های بدی است که بسیاری به آن عادت کرده اند. بسیاری از افرادی که می خواهند وزن کم کنند از این راه استفاده می کنند اما باید این را بدانید که نخوردن غذا در هر وعده می تواند آسیب های جدی به دستگاه گوارش شما وارد کند و باعث می شود که غذای بیشتری در وعده بعد بخورید.



خوردن آب معدنی

هوای گرم تابستان باعث می شود تا به مقدار زیادی آب نیاز داشته باشید اما همین آب خوردن نیز باید اصول خودش را داشته باشد چرا که می تواند باعث بروز بیماری هایی در بدن شما باشد. خوردن آب از بطری های آب معدنی برای مدت زیادی می تواند به اندام های داخلی بدن شما آسیب وارد کند. بطری های آب معدنی مواد شیمیایی بسیار زیادی دارند و برای بدن اصلا مفید نیستند.

سه شنبه 24/5/1391 - 15:22
اخبار
اوایل شهریور ماه سال 89 قتل مرد جوانی در منطقه کوهمره سرخی شیراز به ماموران پلیس اطلاع داده شد. پس از این تماس تیمی از کارآگاهان در محل جنایت حاضر شده و با جسد رضا در حالی که مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته بود روبرو شدند.

خانواده مقتول در جریان تحقیقات اظهار داشتند سر سفره افطار نشسته بودیم که دو مردم نقابدار وارد خانه شدند. آنها سپس رضا را بدون هیچ حرفی به رگبار بسته و از محل گریختند.



بعد از تحقیقات مقدماتی جسد به پزشکی قانونی منتقل شد و تیم جنایی در جریان بررسی‌های خود دریافتند مقتول مدتی بود با یکی از دوستان خود به نام میثم اختلاف داشته است. با کشف این سرنخ میثم دستگیر و در بازجویی‌ها به ارتکاب این جنایت با همدستی فردی به نام اشکان اعتراف کرد.

با تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنه قتل پرونده دو متهم برای محاکمه به شعبه دوم دادگاه کیفری استان فارس فرستاده شد.

در جلسه محاکمه که در آخرین روزهای سال 90 برگزار شد نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست رای متهمان تقاضای مجازات قانونی کرد. در ادامه نیز اولیای دم با حضور در جایگاه و تشریح شب حادثه برای عامل اصلی جنایت درخواست قصاص کردند.

قاضی عرفانی زاده رئیسی شعبه دوم دادگاه کیفری استان فارس سپس با تفهیم اتهام به میثم از او خواست به دفاع از خود بپردازد. مرد جنایتکار نیز با قبول اتهام قتل گفت: چند سال قبل برادرم به قتل رسید تصور می‌کردم مقتول در این ماجرا نقش داشته است به همین خاطر به دنبال انتقام بودم. پس از این جنایت نیز تازه متوجه شدم مقتول هیچ نقشی در آن ماجرا نداشته است. حالا هم تقاضای بخشش دارم. اشکان نیز در دفاع از خود گفت: من در قتل هیچ نقشی نداشتم و فقط همراه میثم به محل حادثه رفتم.

پس از آخرین دفاعیات متهمان قاضی دادگاه به همراه چهار مشتشار خود- فارسی، رستگاری، مظفر و سجادی نژاد- وارد شور شده و میثم را به اتهام قتل عمدی به قصاص و همدستش را به اتهام معاونت در قتل به زندان محکوم کردند.

با اعتراض متهم به حکم مجازاتش پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات دیوان عالی حکم مجازات مرد جنایتکار را تائید کردند.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:21
اخبار
به گزارش مشرق به نقل از مركز لرزه نگاری كشوری موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران ، شبكه های لرزه نگاری وابسته به این مركز دیگر مشخصات این زمین لرزه را عرض شمالی 45 /38 درجه و طول شرقی 80 /46 درجه ثبت كرده اند.



عصر روز شنبه دو زمین لرزه به بزرگی 6.2 و شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین ˈ ریشتر ˈ شهرستان های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند.

این سه شهرستان به ترتیب با 150 و 50 و 62 هزار نفر جمعیت در 116، 97 و 110 كیلومتری شمال شرقی تبریز مركز استان قرار دارند.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:20
سلامت و بهداشت جامعه
ده بسیاری از خانواده ها غذاهایی را که در طول یک روز می پزند برای وعده های غذایی روز بعد نگه می دارند. این در حالی است که این غذاهای مانده به طور کلی ارزش غذایی بسیار پایینی دارند و نمی توانند جایگزین غذای اصلی باشند. همچنین غذاهای مانده می توانند باعث بروز بیماری های مختلف نیز بشوند.

توجه داشته باشید كه مصرف غذاهای مانده باعث بروز بی حالی و تهوع در افراد می شود. علاوه بر این، بررسی پژوهشگران حاكی از آن است كه غذاهای مانده و كنسرو شده موجب پیری بدن می شوند. برای هضم و جذب غذاهای مانده و برخی موادغذایی و میوه های كنسرو شده، بدن باید انرژی و فرایند بیشتری نسبت به غذاهای تازه صرف كند.



در بدن انسان سالم، موادغذایی تازه قابلیت هضم و جذب سریع دارند اما جذب و هضم موادغذایی مانده نیازمند فرایندهایی است كه موجب پیری و از بین رفتن برخی سلول های بدن می شود و این پیری سلولی می تواند باعث پیری بدن شود.

نحوه نگهداری غذا در یخچال

اگر غذا با حجم زیاد وارد یخچال شود، قسمت های مركزی غذا نمی توانند به همان سرعتی كه اطراف غذا سرد می شود، خنك شوند. گرم ماندن قسمت های مركزی در طولانی مدت سبب می شود شرایط برای تكثیر میكروارگانیسم ها و تغییرات آنزیمی در موادغذایی فراهم شود. البته تغییرات آنزیمی باتوجه به نوع موادغذایی، مختلف و متفاوت است اما به هر حال گرما هم واكنش های آنزیمی را تسریع می كند و هم سبب سریع تر شدن رشد و نمو میكروب ها می شود.

غذاهای مانده در یخچال را فقط یک بار گرم مصرف نمایید و آنچه پس از گرم و مصرف كردن باقی می‌ماند را به هیچ وجه مجددا برای مصارف بعدی نگهداری نكرده و در یخچال یا فریزر نگذارید.وی خاطرنشان كرد: وقتی غذا پخته شد و دمای آن در محیط به مرحله قابل تحملی رسید در آن را ببندید و سریع در یخچال بگذارید.



نوع ظرف

نوع ظرفی كه غذا در آن در یخچال نگهداری می شود نیز از نظر واكنش های شیمیایی كه بین غذا و ظرف رخ می دهد، اهمیت دارد. به طور مثال، روكش آلومینیومی برای مواد غذایی اسیدی مثل غذاهای حاوی رب گوجه مناسب نیست.

مصرف غذاهای مانده باعث بروز بی حالی و تهوع در افراد می شود. علاوه بر این، بررسی پژوهشگران حاكی از آن است كه غذاهای مانده و كنسرو شده موجب پیری بدن می شوند.

نگهداری مواد غذایی اسیدی و ترش در داخل ظروف روحی یا رویی نیز سبب خورانندگی آن می شود به عبارتی آلومینیومی كه در این ظروف وجود دارد وارد مواد غذایی می شود بنابراین استفاده از این ظروف برای نگهداری مواد اسیدی مناسب نیست. براساس تحقیقات انجام شده در زمینه ظروف روی كه آلومینیوم در آن ها به كار رفته، مشخص شده است كه مصرف آلومینیوم در بلندمدت سبب ابتلا به آلزایمر می شود، بنابراین به جز این مورد، استفاده از ظروف روی اشكال دیگری ندارد.

با دقت در ظروف روی كه جهت نگهداری آب لیمو یا ماست استفاده می شوند، درمی یابیم كه بعد از یك یا دو روز ظرف سیاه می شود چرا كه نگهداری مواد اسیدی مانند آب لیمو و ماست در این ظروف سبب خورانندگی ظرف می شود بنابراین استفاده از مواد اسیدی هم ظرف را خراب می كند و هم آلومینیوم را وارد موادغذایی می كند.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:19
سلامت و بهداشت جامعه
یكی از علائم سوء جذب غذا نفخ شكم است كه فرد با احساس پری در شكم و برجستگی و باد گلو به پزشك مراجعه می كند كه علت آن بیشتر به دلیل اختلالات حركتی روده است.

ترشح نشدن مناسب آنزیم های دستگاه گوارش می تواند منجر به این عارضه شود. بیمار برای جلوگیری از این عارضه باید از غذاهای نفاخ مانند حبوبات پرهیز كند و اگر به تركیباتی مانند شیر حساسیت دارد باید به پزشك مراجعه كند چرا كه امكان دارد به اختلال در جذب لاكتوز دچار شده باشد كه این بیماران مبتلا به اسهال و نفخ شكم می شوند.

گاهی اوقات نفخ علائم بیماری مزمن دیگری مانند كولیت، سرطان روده و اختلالات عصبی نیز می تواند باشد. رژیم غذایی و مصرف داروهایی كه موجب كاهش نفخ شكم می شود می تواند به درمان این عارضه كمك كند همچنین ورزش می تواند با افزایش حركات روده موجب دفع سریع تر باد و نفخ شكم شود.

توصیه های برای جلوگیری از نفخ 

* بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نكشید و بین غذا خوردن و دراز كشیدن دست كم نیم ساعت فاصله بیندازید. بهتر است بعد از صرف غذا كمی پیاده روی كنید.

* در خوردن موادغذایی محرك و نفاخ مانند حبوبات، شیر، ادویه جات، چربی، زیاده روی نكنید و غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید.

* بین غذا صحبت نكنید. مایعات را هورت نكشید و از نوشیدن نوشابه های گازدار خودداری كنید.

* در خوردن تنقلات بویژه تخمه، آبنبات، شیرینی و كیك ها محتاط باشید و از جویدن بیش از حد آدامس خودداری كنید. جویدن آدامس منجر به ورود هوا به داخل معده می شود.

* اگر نفخ در اثر اضطراب و ناراحتی های عصبی باشد چون اضطراب در امر گوارش وقفه ایجاد می كند، باید نسبت به رفع آن و ایجاد آرامش عصبی اقدام شود. به علاوه باید غذا را با آرامش و تانی جوید و فرو برد تا خوب با آب بزاق مخلوط شده و دستگاه عصبی هم برای هماهنگی كارهای گوارشی فرصت كافی داشته باشد.

* راحت و صاف بایستید و از پوشیدن لباس هایی كه به شكم فشار می آورند پرهیز كنید.

* از مصرف بیش از حد قهوه خودداری كنید و چای نعناع، رازیانه و بابونه بنوشید. این نوع چای های گیاهی در رفع نفخ مؤثرند.

* میوه و سبزی های سفت را با آب یا بخار بپزید یا به صورت خرد شده و رنده شده بخورید.

* در صورت احساس نفخ در قبل یا دوران قاعدگی، از مواد غذایی حاوی كلسیم، منیزیم و ویتامین ب كمپلكس استفاده كنید.

* در مصرف لبنیات محتاط باشید در صورت ایجاد نفخ با مصرف این موادغذایی انواع بدون لاكتوز آن را مصرف كنید.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:18
اخبار
به گزارش مشرق، این بازیگر در گفت‌وگو با ایسنا، با اظهار تاسف از درگذشت جمعی از هم وطنانمان در این حادثه گفت: این اتفاقات هشداری است برای یادآوری شرح وظایف ما و باید هر كاری كه از دستمان برمی‌آید برای كمك به آسیب‌دیدگان انجام دهیم.

وی افزود: همان طور كه پیش از این احساسات انسان دوستانه‌مان را به خصوص در وقایای خارج از كشور مانند میانمار نشان داده‌ایم، اتفاقی برای هم وطنانمان به وجود آمده كه از پوست و استخوان ما هستند و باید از آن‌ها حمایت كنیم.

پرستویی ادامه داد: آنقدر خود مردم درگیر مشكلاتشان هستند كه انگار چیز عادی رخ داده است در حالی كه عده زیادی از مردم كشورمان آواره شده‌اند و فكر كنیم این اتفاق برای خود ما افتاده است.

وی با تاكید بر اینكه باید هر چه در توان داریم انجام دهیم گفت: این موضوع ربطی به دعواها و اختلافات ندارد و یك مساله عمومی است كه به همه مربوط می‌شود.

این بازیگر خاطرنشان كرد: صدا و سیما و رسانه‌ها هم باید دست به دست هم بدهند و فضای مناسب را برای گذر مردم حادثه‌دیده از این وضعیت فراهم كنند.

پرستویی كه در زلزله بم نیز به یاری حادثه‌دیدگان شتافته بود به ایسنا تاكید كرد: در این حادثه هم دست یاری به سوی مردم دراز می‌كنیم و سعی می‌كنیم كمك‌ها به صورت سامان‌یافته و مستقیم به دست این عزیزان برسد و خود نیز به این مناطق خواهم رفت تا از نزدیك با این عزیزان همدردی كنم.

به گزارش ایسنا، كاروان كمك اهالی سینما برای زلزله زدگان شمال شرق كشور به زودی عازم مناطق زلزله زده می‌شوند.

كمیته‌ای برای جمع آوری كمك‌های مردمی و اهالی سینما بامحوریت پرویز پرستویی، رضا میركریمی و كمال تبریزی تشكیل شده است كه به زودی با كاروان كمك‌ها به مناطق زلزله اعزام می‌شوند.

قرار است ضمن این سفر، ابراز همدردی اهالی سینما با مردم زلزله‌زده اعلام و كمك‌ها ارایه شود.
سه شنبه 24/5/1391 - 15:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته