• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1624
تعداد نظرات : 692
زمان آخرین مطلب : 4369روز قبل
آلبوم تصاویر









يکشنبه 27/4/1389 - 13:32
كودك
 در طی یک بررسی، محققان متوجه شدند قاشق‌های چای‌خوری اندازه‌های متفاوتی از 2.5 میلی‌لیتر تا 7.3 میلی‌لیتر دارند که این نشان می‌دهد کودکان ممکن است دوزهای مختلفی از دارو را با استفاده از این قاشق‌ها دریافت کنند.
به جای آن، والدین باید از قاشق‌های خاصی که به همراه دارو ارائه می‌شود استفاده کنند یا قاشق‌های خاص را از داروخانه‌ها تهیه کنند که دارای درجه بندی هستند.
آن‌ها هم‌چنین باید توصیه‌های نوشته شده روی بسته داروها یا دستور داده شده توسط پزشک را به دقت رعایت کنند تا مطمئن شوند فرزندشان به میزان کافی و درستی دارو دریافت می‌کند.
برای انجام این تحقیق، کارشناسان یونانی و آمریکایی 71 قاشق چای خوری و 49 قاشق غذاخوری را که در 25 خانه مختلف وجود داشت بررسی کردند.
بعد از انجام این تحقیقات مشخص شد والدینی که از بزرگ‌ترین قاشق‌های چای خوری استفاده می‌کنند ممکن است 192 درصد بیش از کوچک‌ترین قاشق چای خوری به کودکشان دارو بدهند. برخی قاشق‌های غذا خوری نیز اندازه‌ای دو برابر قاشق‌های دیگر داشتند.
این کارشناسان اعلام کردند استفاده از این قاشق‌ها نه تنها ممکن است باعث شود کودکان بیش از حد مورد نیاز دارو دریافت کرده و حتی دچار مسمومیت شوند، بلکه در برخی موارد به دلیل کوچک بودن اندازه قاشق آن‌ها ممکن است به اندازه کافی دارو دریافت نکنند.
آن‌ها هم‌چنین گفتند: قاشق‌های چای خوری و غذاخوری برای دارو دادن به کودکان بسیار غیر دقیق هستند و دیگر نباید مورد استفاده قرار بگیرند.
باید توجه داشت که دادن دارو به کودکان دقت بسیار بیش‌تری نسبت به بزرگسالان احتیاج دارد. برای دارو دادن به کودکان فاکتورهایی مانند وزن، سن و مانند آن‌ها باید در نظر گرفته شود و به همین دلیل خطاهای دارویی در کودکان بسیار بیش‌تر و خطرناک‌تر از بزرگسالان است.
اگرچه بزرگ‌سالان در معرض خطر کم‌تری قرار دارند، اما باز هم محققان توصیه کردند آن‌ها نیز از قاشق‌های مخصوص استفاده کنند تا مقادیر درست دارو را دریافت کنند.
يکشنبه 27/4/1389 - 13:31
دعا و زیارت
 نخستین قرآن پالتویی با حروف‌چینی رایانه‌ای(نیریزی) و ترجمه آیت الله مکارم شیرازی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شد.

این قرآن نفیس که در بیروت منتشر شده است به سفارش سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم تهیه و در شمارگان یکصدهزار نسخه منتشر و به شکل محدود توزیع شده است.

این مصحف شریف که برای نخستین بار با این قطع منتشر شده، مبتنی بر قواعد علم رسم المصحف بوده و بر همین اساس با مصاحف معتبر جهان اسلام از لحاظ نگارش هماهنگ است.


بنابراین گزارش، شیوه علامت‌گذاری این مصحف نیز با تاکید بر اصل «قرائت آسان» و مبتنی بر سواد فارسی است. همچنین خط این مصحف حروف‌چینی رایانه‌ای بر مبنای ط خوشنویس شهیر ایرانی مرحوم میرزا احمد نیریزی طراحی و تنظیم شده که در نوع خود بینظیر است.

صفحه بندی این مصحف نیز با وجود فضای کم صفحات، مطابق با صفحه‌بندی‌های رایج بوده تا جاذبه‌های هنری نیز در آن رعایت شود.



بنابر گزارش خبر، این مصحف تمام رنگی و خوانا در 610 صفحه تنظیم و منتشر شده است و برای علاقمندان به انس با قرآن کریم که جابه‌جایی قرآن‌های جیبی بویژه خطوط ریز و گاه بدون ترجمه آنها برایشان میسر نیست، بسیار مفید و کاربردی است.

يکشنبه 27/4/1389 - 13:29
دانستنی های علمی

 

 

بهره برداری از بزرگترین شهربازی مدرن ایران

 

بزرگترین شهربازی طبقاتی و مدرن کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی با حضور معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع و گردشگری در ملارد به بهره برداری رسید.

‌شرکت برادران بیطرف با اخذ مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ظهر دوشنبه اولین مجموعه تفریحی سرگرمی طبقاتی ملارد و بزرگترین شهربازی طبقاتی و مدرن کشور را با حضور معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افتتاح کرد.

این مجموعه تفریحی در هشت طبقه مجزا و برای تمامی گروههای سنی طراحی شده است و روزانه ظرفیت پذیرش چهار هزار نفر را داراست.
 
مجموعه فرهنگی تفریحی "بازینو" اولین مجموعه استاندارد و ایمن مسقف با مجوز سازمان میراث فرهنگی است که با حضور مقامات کشوری و استانی به بهره برداری رسید.
 
بنابر اعلام شرکت مجری این مجموعه تمامی دستگاههای بازی در این شهربازی دارای استانداردهای بین المللی بوده و سازندگان آن کشورهای خارجی صاحب نام در تولید این دستگاهها هستند.
 
برای راه اندازی اولیه این مجموعه تا کنون 117 میلیارد ریال با سرمایه گذاری بخش خصوصی هزینه شده است.
 
اولین شهربازی مسقف طبقاتی و مدرن کشور با نام "بازینو" روبروی شهرداری ملارد واقع شده است.
شنبه 26/4/1389 - 12:8
دانستنی های علمی
مطالبی درباره قرص های روان گردان
با بررسی ها و آزمایش های انجام شده، اکنون تنها 13 درصد مواد تشکیل دهنده قرص‌های مورد مطالعه آنالیزشده حاوی ماده MDMA (متیلن دی اکسی متافتامین‌ها) ماده موثر ساخت قرص اکس است....
 
 
 رییس دفتر تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه بیش از 87 درصد مواد تشکیل دهنده قرص های جدید اکس و روانگردان مواد زاید است، گفت: افزایش ناخالصی اینگونه قرص ها سلامت مصرف کنندگان را هدف قرار داده است.
   
"تهمینه باهری" روز چهارشنبه در نشست علمی - پژوهشی با عنوان "تعیین پروفایل قرص‌های اکستازی کشور" افزود: با بررسی ها و آزمایش های انجام شده، اکنون تنها 13 درصد مواد تشکیل دهنده قرص‌های مورد مطالعه آنالیزشده حاوی ماده MDMA (متیلن دی اکسی متافتامین‌ها) ماده موثر ساخت قرص اکس است.

وی تصریح کرد کشورهای بلژیک و هلند امروزه بزرگترین کشورهای تولیدکننده قرص‌های اکستازی در جهان به شمار می روند که این قرص‌ها در آزمایشگاههای زیر زمینی این دو کشور به صورت غیر استاندارد و غیر بهداشتی تولید و به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی تاکید کرد بررسی‌های فیزیکی و شکل قرص‌های کشف شده، نشان می‌دهد که این قرص‌ها دست ساز و غیراستاندارد هستند، بطوری که براساس پژوهش های انجام شده درجه خلوص قرص‌ های اکس و روانگردان کشف شده در سال 86 در مقایسه با سال 88 بیشتر بوده است.

رییس دفتر تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: امروزه مواد مخدر به ندرت به طور خالص یافت می شود چون تولید کنندگان در زمان تولید ناخالصی های زیادی را با اهداف مختلف به این مواد می افزایند.

به گفته وی، ناخالص ترین قرص های اکس به کشورهای جهان سوم از جمله ایران صادر می شود.

وی افزود: در دسته‌ای دیگر از انواع مواد مخدر، مواد افزودنی همچون نشاسته، آرد و گلوکز با اهداف مختلف، توسط تولید کنندگان یا در مسیر توزیع توسط افراد مختلف افزوده می‌شود که این دسته از مواد مخدر ممکن است اثر دارویی نداشته باشند.

به گفته وی، در برخی از مواد مخدر داروهایی همچون انواع مسکن‌ها برای افزایش اثر مخدرها افزوده می‌شود.

باهری عوارض کوتاه مدت ناشی از مصرف قرص‌های اکس را شامل افزایش درجه حرارت بدن، گرفتگی عضلانی، از دست رفتن آب بدن و بی ‌خوابی دانست گفت: در صورت مصرف طولانی مدت قرص‌های اکس افراد علاوه بر افسردگی و پرخاشگری، به مصرف مواد مخدر تمایل بیشتری پیدا می کنند.

وی ادامه داد: ترکیبات شیمیایی قرص های اکستازی بسته به آزمایشگاههای مخفی که در آنجا تولید می شوند، متفاوت است زیرا شرایط و روش تولید اثرات بسیاری در تولید این قرص ها می گذارد.

وی تاکید کرد در قرص های اکستازی که با عنوان قرص های شادی آور و قرص های پارتی یاد می شود، رنگ قرص، اندازه و شکل آن، هیچکدام نشان دهنده دوز بالای این قرص ها نیست.

باهری اظهار داشت: قرص های اکس به انواع و اشکال مختلف وجود دارد ولی اخیرا تولید کنندگان اقدام به تولید این مواد صنعتی به صورت کپسول و دستی نیز کرده اند.

رییس دفتر تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: فرایند ساخت مواد روانگردان، فرایندی غیر استاندارد و کنترل نشده است که در زیر زمین های مخفی انجام می شود؛ براین اساس، هنگام تولید این مواد انواع مختلف مواد جانبی نیز تولید می شود که سمی و خطرناک هستند.

باهری افزود: جامعه پزشکی ایران باید تحقیقات گسترده ای را جهت شناسایی عوارض ناشی از ناخالصی این قرص ها انجام دهد تا از این پژوهش ها برای درمان معتادان به قرص های روانگردان بتوان استفاده کرد. َ
شنبه 26/4/1389 - 12:6
بیماری ها

خواص رب انار

وقتی صحبت از رب انار به میان می‌آید، اشاره به خواص همان انار مطرح می‌شود، فقط با این تفاوت که ...
 در کل، انار سرشار از ترکیباتی به نام «پلی‌فنول‌»ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی‌دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. فراموش نکنید که انار، مواد مغذی بسیاری دارد؛
یعنی در هر 100 گرم از این میوه 240 میلی‌گرم پتاسیم، 3 گرم فیبر، 13 میلی‌گرم ویتامین c، 80 درصد آب و 50 کیلوکالری انرژی یافت می‌شود. در ضمن، مقداری آهن دارد ولی به عنوان منبع آهن نمی‌توان روی آن حساب کرد.

میزان قندش نیز به حدی است که باعث منع مصرف بیماران دیابتی نمی‌شود.

 درباره پلی‌فنول‌ها باید بگوییم که آنها ترکیباتی هستند که در اکثر میوه‌ها و سبزی‌ها به خصوص شا‌توت و انگور قرمز وجود دارند و البته در انار بیشتر به چشم می‌خورند.

در ضمن، اسید آلارژیک یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که در میوه‌های دیگر کمتر دیده شده اما ویژگی انار و رب آن مربوط به وجود همین اسید است.
بعضی‌ها نسبت به خوردن این میوه و رب آن در طعم‌های مختلف حساسیت نشان می‌دهند ولی بهتر است بدانید که معده خود اسیدکلریدریک ترشح می‌کند. افراد معدودی هستند که با مصرف انار ترش یا رب انار ترش، معده‌شان دچار مشکل می‌شود زیرا ترشحات معده هر فرد نسبت به ترشی یک نوع عکس‌العمل نشان می‌دهد.

اسید معده فرآیند هضم غذا را به عهده دارد حال مصرف میوه‌های ترش زمانی مانع هضم غذا می‌شوند که فرد خود این علت را درک کند، یعنی مصرف رب انار ترش یا ملس یا شیرین بسته به ذایقه و تحمل معده هر فرد می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد و این موضوع به خوب و یا بد بودن رب انار بر نمی‌گردد.
در حقیقت، انار خواص فراوانی داشته و طبیعتا رب حاصل از آن نیز بدون فایده نخواهد بود زیرا حدود 100 سال است که دنیا به خواص انار و مصارف درمانی آن پی برده است.

 یادتان باشد که وقتی رب این میوه تهیه می‌شود، پلی‌فنول و اسیدآلارژیک آن در اثر حرارت از بین نمی‌رود و تنها ویتامین c آن کاهش پیدا خواهد کرد پس رب انار نیز ارزش غذایی بسیار دارد؛ البته اگر از انار مرغوب و طی فرآیند بهداشتی تهیه شده باشد .
شنبه 26/4/1389 - 12:1
بیماری ها

فواید آلبالو

آلبالو میوه سرخ كوچكی كه این روزها در بازار فراوان است و گوشواره زیبای باغ به شمار می‌رود برای بیماران دیابتی میوه مناسبی است، زیرا قند موجود در آن به آنان زیان نمی‌رساند و ...

 

 

بهترین آلبالو برای خوردن، آلبالوی تازه است كه رنگی كاملاً قرمز و درخشان دارد و آلبالوی نارس، دیر هضم است و كار روده‌ها را مختل می‌كند.

هوا رو به گرمی می‌رود و خوب است بدانید آلبالو تشنگی را رفع می‌كند و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است كه عطش فراوان دارند، البته به شرطی كه بیماری قند نداشته باشند. شما این شربت را می‌توانید از مقداری آب آلبالو و شكر رژیمی نیز تهیه كنید.

هسته آلبالو، ضد اسهال و ضد فشار خون است.

آلبالو ضد مواد صفراوی، حالت تهوع و ضد سنگ كلیه است.

در كتب طب سنتی آمده است مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و افرادی كه چربی زیادی در شكم دارند سودمند است.

مصرف این میوه خارش پوستی را نیز رفع می‌كند و مصرف چند روزه آن برای كبد نیز مفید است.

آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و غلظت خون و صفرا مفید است.

این میوه دارای ویتامین‌های A،B،C،D و مواد معدنی منیزیم، كلسیم و آهن زیاد و كمی سدیم، پتاسیم، رُوی و فسفر است. آلبالو برای مبتلایان به نقرس، روماتیسم، درد مفاصل و تصلب شرائین (سفت شدن رگ‌ها) نیز اثر بخش است.

یك تجویز از كتب طب سنتی برای دفع سنگ مثانه

گفته می‌شود از دم‌آلبالو و گیلاس همراه با ناخنك و خارخاسك بعد از آن‌كه 10 ساعت آن‌را خیساندید می‌توانید به صورت دم‌كرده برای دفع سنگ مثانه استفاده كنید. همچنین می‌توانید مغز هسته آلبالو و گیلاس را كوبیده و یك‌دهم وزن آن رازیانه به آن اضافه كرده و برای خرد كردن سنگ كلیه، مثانه، التیام زخم‌های مجرای ادرار و سوزش ادرار از آن استفاده كنید.

خواب خوب با آلبالو

خبر دیگر این‌كه آلبالو می‌‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم كند و از این نظر، تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.

محققان دریافته‌اند این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یك خواب آرام ضروری است.

پژوهشگران می‌‌گویند: خوردن یك مشت آلبالو میزان ترشح ملاتونین را در خون افزایش می‌‌دهد و بنابراین الگوهای طبیعی خواب را در بدن بهبود می‌بخشد كه در عین حال این فرآیند به طور بالقوه مزایای دیگری نیز برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.
شنبه 26/4/1389 - 11:59
بیماری ها

خاصیت دارویی میوه‌های قرآنی

امروز خاصیت ضد سرطانی و درمانی بسیاری از میوه های نام برده شده در قرآن مورد تأکید دانشمندان قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با اشاره به اینکه ذکر برخی میوه‌ها در قرآن کریم با هدفی حکیمانه و دقیق صورت گرفته گفت: امروز خاصیت ضد سرطانی و درمانی بسیاری از میوه های نام برده شده در قرآن مورد تأکید دانشمندان قرار گرفته است.
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی در گفتگو با مهر در رابطه با میوه های که در قرآن نام برده شده گفت: در قرآن کریم از میوه های متعددی مانند انگور ، انار ، انجیر ، زیتون و خرما نام برده شده است در این رابطه ممکن است دو نگرش مطرح شود.
وی افزود: یکی از این دونگرش این است که قرآن مطابق آن چیزی که در میان عرب آن زمان رایج بوده، این میوه ها را مثل انگور و انار و یا انجیر و خرما مطرح کرده است. این دیدگاه باعث می شود که فضیلتی برای این میوه ها در نظر گرفته نشود.
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی در رابطه با دیدگاه دوم گفت: اگر با نگاه خاص، حکیمانه و دقیق تر به قرآن کریم نگاه کنیم در می یابیم که طرح تک تک مسائل از جمله مطرح کردن نام میوه ها دارای حکمت ، هدف و غرض خاصی از جانب خداوند متعال بوده است و می توان آن را براساس معجزه بودن قرآن در نظر گرفت.
وی تأکید کرد: این میوه ها  دارای شاخصهایی هستند که می توان گفت سایر میوه ها از این شاخصها برخوردار نیستند. برای مثال خرما دارای 9 نوع ویتامین مختلف است که قرآن کریم بیش از سایر میوه ها از آن نام برده و آن را هم از میوه های دنیوی و هم میوه های بهشتی معرفی کرده است. خرما می تواند جایگزین یک وعده غذایی شود.
حجت الاسلام علوی مهر اظهار داشت: این ویژگی ها را هم می توان برای انگور، انجیر و انار هم ذکر کرد؛ و علت اشاره خداوند به این میوه ها تداول مصرف آنها میان اعراب آن زمان نبوده است.
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با اشاره به اینکه امروزه کشف شده که بسیاری از میوه های نام برده شده در قرآن خاصیت ضد سرطانی دارند و ترکیب زیتون و انجیر خاصیت دارویی دارد ، اظهار داشت: همچنین قرآن عسل را هم دارای ویژگی درمانی توصیف کرده است.
به همین دلیل می توان استدلال کرد که قرآن متأثر از فرهنگ دورانی که نازل شده به این میوه ها اشاره نکرده بلکه خداوند براساس حکمت خود و با هدف خاصی از این میوه ها یاد کرده است تا مردم از آن استفاده کنند.
شنبه 26/4/1389 - 11:57
بیماری ها

26 خاصیت کشمش

انگور خشک شده که همه به نام کشمش می شناسند، قرن ها پیش به وجود آمده است...

1- کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود. یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می باشد. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می باشد.

2- کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.

3- کشمش برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است..

4- منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می باشد.

5- کشمش باوجودی که شیرین و چسبناک می باشد، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی شود، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می کند... کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می باشد.

6- کشمش منبع خوب ویتامین ها و عناصر مغذی بدن می باشد. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود است.

7- کشمش محتوی مقدار زیادی آهن می باشد... 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1میلی گرم آهن دارد، در حالیکه 100 گرم گوشت گاو بین 4-2 میلی گرم آهن دارد.

8- کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می باشد.

9- فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون را می شود.

10- کشمش را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.

11- آنتی اکسیدان از پیری و بیماری های حاصله از آن می کاهد.

12- کشمش از سرطان جلوگیری می کند.

13- کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.

14- اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می یابد.

15- کشمش موجب کاهش استرس می گردد.

16- این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می شود.

17- کشمش برای درمان بی نظمی معده و یبوست مصرف می شود. برای جلوگیری از این ناخوشی ها می توانید، 6-5 عدد کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید...

18- تحقیقات نشان داده است که ورزشکارانی که قبل و در حین ورزش، حدود یک فنجان کشمش مصرف می کنند، بهتر از بقیه سلول های بدن را از آسیب حفظ می کنند.

19- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن نیز می باشد.

20- کشمش مانند هویج، برای سلامتی چشم نیز خوب است..

21- کشمش باعث تقویت اعصاب می شود.

22- کشمش، سستی و رخوت را از بدن دور می کند.

23- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنید..

24- کشمش موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می گردد.

25- کشمش، دهان را خوشبو می کند.

26- کشمش، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می کند.

پس از همین حالا، کشمش را به ماست یا سالاد خود اضافه کنید و از خوردن آن لذت برید.
شنبه 26/4/1389 - 11:56
بیماری ها

خواص فلفل با توجه به رنگ‌های مختلف آن

فلفل سیاه، سفید، قرمز و سبز، همه از یک گیاه تهیه می‌شوند. رنگ ‌فلفل به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. فلفل فواید زیادی دارد. مصرف فلفل سیستم هاضمه را تقویت می‌کند و به گردش خون سرعت می‌بخشد...

 

قرن‌ها پیش فلفل برای اروپائیان ادویه‌ای کمیاب و باارزش بود که آن را تنها در کشورها‌ی دوردست می‌توانستند تهیه کنند. البته هنوز هم فلفل از همین کشورها به اروپا صادر می‌شود، اما دیگر نه تنها ادویه‌ای نادر نیست بلکه یکی از نام‌آشناترین و پرطرفدارترین ادویه‌ها است که می‌توان آن را تقریبا روی هر میزی کنار نمک پیدا کرد.

"گرهارد وبر" از انجمن تخصصی صنعت ادویه در شهر بن آلمان می‌گوید: «خاستگاه فلفل از مناطق گرمسیر و مرطوب آسیا است. گیاه فلفل قرن‌ها پیش در منطقه "مالابار" در جنوب هند کشت می‌شده است.»

کاشت فلفل به تدریج در کشورهای نزدیک به منطقه مالابار هم که آب و هوای مشابهی دارند رایج شده است، از جمله سریلانکا، مالزی، اندونزی و تایلند. در حال حاضر صادرکنندگان جدیدی مانند ویتنام و برزیل به جمع این کشورها پیوسته‌اند.

فلفل پیش از بسته‌بندی باید ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاک جدا شود. فلفل پس از خشک شدن در رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید یافت می‌شود. انواع فلفل متناسب با کیفیت و رنگ و بو، قیمت‌های متفاوتی دارند.

خواص فلفل

فلفل پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و پیامی ‌به معده می‌فرستد که باعث ترشح اسید هیدروكلوریک و در نتیجه هضم بهترغذا می‌شود. اسید هیدروکلوریک برای هضم پروتئین‌ها و دیگر مواد غذایی در معده ضروری است.

هنگامی‌كه مقدار اسید هیدروكلوریك بدن كافی نباشد، غذا به مدت طولانی در معده باقی می‌ماند كه منجر به سوء هاضمه می‌شود. به‌علاوه، فلفل تعریق و ادرار را افزایش می‌دهد. فلفل همچنین اثرات مفید آنتی اكسیدان و آنتی باكتریال مؤثر را در خود نشان داده است.
سیاه، سفید، قرمز، سبز
رنگ فلفل به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. رایج‌ترین نوع فلفل، فلفل سیاه است که برای آن باید میوه‌های فلفل را زمانی چید که نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جریان تخمیر و خشک شدن چروکیده و سیاه رنگ می‌شوند.

دیگر نوع متداول، فلفل سفید است. برای به دست آوردن فلفل سفید، دانه‌ها هنگام برداشت باید کاملا رسیده و به رنگ کبود متمایل به قرمز تیره باشند. دانه‌ها را در آب قرار می‌دهند تا خیس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقی می‌مانند که در جریان خشک شدن رنگ سفید متمایل به زرد پیدا می‌کنند.

فلفل قرمز نیز از میوه‌های کاملا رسیده گیاه فلفل به دست می‌آید، با این تفاوت که فرایند خشک کردن دانه‌ها باید سریع انجام گیرد.

محصول نادرتر این گیاه فلفل سبز است. برای تهیه آن دانه‌های فلفل به صورت زرد و نارس برداشت می‌شوند و سپس باید در معرض نمک یا سرکه قرار گیرند تا از تخمیر شدن آنها جلوگیری شود.

گونه‌های مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطر و طعم و همینطور درجه تندی هم تفاوت‌هایی با هم دارند. فلفل‌های سیاه و سبز معطرتر از فلفل سفید هستند. اما فلفل سفید تندتر از انواع دیگر است و معمولا برای تهیه سس ماهی استفاده می‌شود.

فلفل سبز برای تهیه سس غذاهای کبابی کاربرد دارد. دانه‌های فلفل سبز را معمولا نمی‌سایند. فلفل قرمز دو گونه است هم تند و هم دارای طعم شیرین ملایم است و مانند فلفل سیاه هنگام پخت گوشت‌قرمز از آن‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که فلفل به صورت پودر خریداری نشود. گرهارد وبر می‌گوید: « فلفل پودری عطر و طعم خوب خود را سریعتر از دست می‌دهد. اما اگر دانه‌ها تازه هنگام آشپزی آسیاب شوند، طعم فلفل در غدا قوی‌تر خواهد بود.»
شنبه 26/4/1389 - 11:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته