• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4084روز قبل
ورزش و تحرک

ورزش

اكثر مردم بر این موضوع واقفند كه ورزش، بخش مهمی از نحوه زندگی است. ورزش منظم سلامت جسمی و عقلی را حفظ می كند و قادر است، خطر پیدایش بیماری های مزمن را كاهش دهد، امید به بقا را افزایش دهد و كیفیت زندگی را در طول سال‌های آینده بهبود بخشد. اگر ورزش را جزیی از برنامه روزمره خود نمایید، احتمالاً درخواهید یافت كه انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌‌های روزانه معمول ـ مثل خرید، كار منزل، مراقبت از كودك و باغبانی ـ دارید.
 
فواید ورزش برای سلامتی
ورزش منظم برای بیشتر دستگاه‌های بدن سودمند است. به ویژه دستگاه قلبی ـ عروقی، دستگاه عضلانی ـ اسكلتی و دستگاه تنفسی. ورزش كردن همچنین با فراهم كردن انبساط خاطر، كاهش استرس و ایجاد تغییراتی كه باعث بهبود خلق می‌شوند، برای سلامت ذهنی هم مفید است.
 
طرح‌ریزی برنامه ورزشی
برای مفید واقع شدن ورزش، باید مرتب ورزش كرد. توصیه می‌شود روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش سبك ـ مثلاً پیاده روی سریع ـ و در حداقل ۵ روز هفته انجام شود. برای آمادگی جسمانی بیشتر یا برای كاهش وزن باید بیشتر ورزش كنید. باید به انجام دادن فعالیت‌هایی بپردازید كه قلب و شش‌ها را به فعالیت وادارند (افزایش استقامت)، تحرك مفاصل را بهبود بخشند (افزایش انعطاف‌پذیری) و قدرت عضلانی را افزایش دهند. اگر تا به حال اصلاً به صورت مرتب ورزش نكرده‌اید یا از نظر سلامت مشكلاتی دارید، قبل از شروع مرتب ورزش با پزشك خود مشورت كنید.
 
ورزش كردن سالم و بی‌خطر
برای اجتناب از آسیب یا ورزش بیش از حد، اهداف واقع گرایانه ای برای خود معین كنید. اگر آمادگی جسمانی كافی ندارید، ورزش را به آرامی شروع كنید و به تدریج آن را افزایش دهید. مراقب باشید كه بیش از حد ورزش نكنید به طوری كه احساس درد یا ناخوشی ننمایید. حتماً برای ورزش از كفش، لباس و تجهیزات محافظتی مناسب استفاده كنید. هرگاه كه ورزش می كنید برای پیشگیری از كرامپ عضلانی و خشكی بدن و به حداقل رساندن خطر آسیب به بدن، ابتدا بدن را گرم كنید و در پایان هم به تدریج بدن را سرد كنید نه آن كه ناگهان به ورزش خاتمه دهید. چنین برنامه‌ای مستلزم ورزشهای سبك هوازی مثل هروله كردن است كه باید به دنبال آن یك رشته حركات كششی عضلانی هم انجام داد. در اینجا، دو نمونه ا ز حركات كششی را نشان داده‌ایم: دست خود را بر روی زانوهای خود بگذارید تا بتوانید بدنتان را ثابت نگاه دارید. در حالی كه لگن خود را حركت می‌دهید، كمر خود را صاف نگاه دارید.
 
كشش لگن و ران
زانو بزنید و یكی از پاها را بر روی زمین و در جلوی خود بگذارید. لگن خود را به سمت پایین و جلو حركت دهید به طوری كه عضلات پشت ران كشیده شوند. همین كار را برای پای دیگر انجام دهید.
 
كشش كمر
زانو بزنید و روی پاشنه های خود بنشینید. بازوی خود را رو به بالای سر خود بكشید و به جلو خم شوید و كف دست خود را بر روی زمین بگذارید. بازو، سر و بدن خود را در یك امتداد نگاه دارید.
 
ورزش در سنین مختلف
اكثر افراد ـ در هر سنی كه باشند ـ از ورزش بهره‌های جسمی و ذهنی مختلف می‌برند، ورزش علاوه بر بهبود كلی انعطاف‌پذیری، قدرت و استقامت، منافع متفاوتی برای افراد با گروه‌های سنی متفاوت دارد. در كودكان، ورزش به پرورش استخوان‌ها و عضلات قوی كمك می‌كند، توازن و هماهنگی حركتی را بهبود می‌بخشد و نوعی سرگرمی هم است. در بزرگسالان، ورزش، خطر بیماری‌های قلبی را به حداقل می رساند، در افراد مسن، ورزش، فرایندهای همراه با پیری ـ مثل كاهش تراكم استخوان ـ را كند می‌كند و این افراد را قادر می كند تا مدت بیشتری توانایی حركت خود را حفظ كنند. ورزش منظم به زنان باردار نیز كمك می كند تا بهتر از عهده‌ نیازهای دوران بارداری و زایمان برآیند.
 
فعالیت كودكان
بازی‌هایی چون فوتبال قادرند جنبه‌های مختلف جسمی كودك از قبیل قدرت، تعادل و هماهنگی و توازن حركتی را بهبود بخشند. چنین بازی‌هایی موجب سرگرمی هستند و به كودك امكان می‌دهند تا از بین دیگر بازیكنان برای خود دوستانی بیابد.
 
زنان باردار
شنا كردن ملایم در دوران بارداری به شما این امكان را می‌دهد تا در حال كه آب وزن بدن را تحمل می كند، به كشش عضلات و ورزش دادن آنها بپردازید.
 
افزایش سن
فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی با حفظ قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری مفاصل كمك می كند تا آثار ناشی از افزایش سن كمتر شود.
سه شنبه 24/5/1391 - 23:1
سلامت و بهداشت جامعه

دخانیات و سیگار

تنباكو بیش از همه در سیگار كشیده می‌شود اما در پیپ و سیگار برگ هم وجود دارد و می‌توان به صورت انفیه هم آن را تدخین كرد یا جوید. تنباكو به هر شكلی كه مصرف شود، برای سلامت، مضر است. در ایران، سیگار كشیدن یكی از علل عمده مرگ در افراد با سن كمتر از ۶۵ سال است. سیگار كشیدن، سلامت «افراد غیرسیگاری‌» را هم كه در واقع دود سیگار دیگران را استنشاق می‌كنند، به مخاطره می‌اندازد. تنها راه پیشگیری از این خطراتی كه برای سلامتی وجود دارد، اجتناب از سیگار كشیدن و اجتناب از تماس و همنشینی با افراد سیگاری است.
 
زیان‌های سیگار كشیدن برای سلامتی
دود تنباكو حاوی مواد آسیب رسان بسیاری برای سلامتی است: مثل قطران، مونوكسیدكربن و نیكوتین. قطران راه‌های هوایی را تحریك می‌كند؛ مونوكسیدكربن به گویچه‌های سرخ متصل شده، توانایی آنها را برای حمل اكسیژن كاهش می‌دهد؛ و نیكوتین هم اعتیادآور است. دودتنباكو حاوی مواد سرطانزا هم می باشد كه به شش‌ها و اعضای دیگر آسیب می رسانند. دود سیگار، چشم، بینی و گلو را تحریك می‌كند و در درازمدت ممكن است موجب سرطان ریه و بیماری قلبی ـ عروقی شود. مواجهه كودكان با دود سیگار، خطر پیدایش عفونت‌ها ـ مثلاً عفونت‌های گوش ـ را افزایش می‌دهد و قادر است آغازگر آسم و آلرژی باشد. شیرخوارانی كه از مادران سیگاری متولد می‌شوند، كوچك‌تر از حد معمول هستند و در معرض خطر بیشتری برای نشانگان مرگ ناگهانی شیرخوار (مرگ در گهواره) می‌باشند.
 
سیگار كشیدن و سرطان ریه
این نمودار نشان می دهد كه احتمال پیدایش سرطان ریه، در مردان و زنان سیگاری به ترتیب بیش از ۲۰ و ۱۰ برابر مردان و زنان غیرسیگاری است. افرادی كه قبلاً سیگاری بوده‌اند ولی دیگر سیگار نمی‌كشند، دچار خطرات بسیار كمتری می‌باشند. ۱۵ سال پس از ترك سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه در این افراد بیش از ۵۰% كاهش یافته است.
 
ترك سیگار
اگر سیگار نكشید یااگر قبل از پیدایش بیماری‌ها، آن را ترك كنید، می‌توانید مانع از بیماری‌های قلب یا ریه شوید. مهم نیست كه چه مدت سیگاری بوده‌اید؛ با ترك سیگار می توانید از صدمه رسیدن بیشتر به سلامتی خود جلوگیری كنید. اگر در ترك سیگار نیازمند كمك هستید، برای مشاوره به پزشك خود مراجعه كنید. اگر می خواهید خودتان به این كار مبادرت كنید، فهرستی از دلایل علاقمندی خود به آن فراهم كنید و فهرستی هم از دلایل علاقمندی خود به سیگار كشیدن تهیه نمایید. راه هایی برای مقابله با وسوسه سیگار كشیدن، پیدا كنید و از خانواده و دوستانتان هم بخواهید شما را یاری كنند. برای ترك كامل سیگار، روزی را انتخاب كنید كه تقریباً استرس نداشته باشید و همه سیگارها، كبریت‌ها، فندك‌ها و جاسیگاری‌ها را دور بریزید، ممكن است علایم ترك سیگار ـ مثل تحریك‌پذیری ـ ایجاد شود و میل بسیار به نیكوتین در شما ایجاد شود. چیزهایی مثل برچسب آدامس نیكوتینی مانع چنین تمایلی می شوند. اگر مجدداً شروع به سیگار كشیدن كردید، بررسی كنید كه این امر چرا روی داده است و به دلیل ترك رجوع كرده، از نو شروع كنید.
 
استفاده از برچسب نیكوتینی
برچسب‌های نیكوتینی مقادیر ثابتی از نیكوتین را از طریق پوست به بدن می رسانند و مانع تمایل شدید فرد به سیگار كشیدن می‌شوند.
سه شنبه 24/5/1391 - 22:55
سلامت و بهداشت جامعه

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی تأثیر عمده‌ای بر سلامت دارد و قادر است احتمال پیدایش بسیاری از بیماری‌ها را تحت تأثیر قرار دهد؛ برای مثال رژیم غذایی پرچربی، خطر پیدایش بیماری‌های قلبی را می‌افزاید. رژیم غذایی در تنظیم وزن هم اهمیت اساسی دارد. برای متعادل بودن رژیم غذایی لازم است مقادیر مناسبی از هیدرات‌های كربن، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در آن وجود داشته باشند. غذاهای پرسلولز (فیبر) و به میزان فراوان بخورید اما مصرف غذاهای پرچربی یا شیرین را محدود كنید و از مصرف مقادیر زیاد نمك، و كافئین پرهیز كنید. از مصرف الكل نیز پرهیز كنید. علاوه بر همه اینها، مصرف آب برای زندگی حیاتی است و باید روزانه ۸ لیوان (۲ لیتر) آب بنوشید.
 
گروه‌های غذایی
این نمودار دایره ای نشان دهنده ۵ گروه غذایی اصلی و نسبتی از كل رژیم غذایی است كه هر گروه تشكیل می‌دهد. غذاهایی كه بخش‌های بزرگتری از نمودار را به خود اختصاص داده‌اند، باید نسبت به بخش‌های كوچك تر، جزء بیشتری از رژیم غذایی را شامل شوند.
 
ویتامین ها و موادمعدنی
بدن به انواعی از ویتامین‌ها و موادمعدنی نیازمند است زیرا این مواد نقش حیاتی در رشد و سوخت و ساز (فرایندهای شیمیایی روی دهنده در بدن) دارند. بدن می‌تواند ویتامین‌های K و D را بسازد؛ اما سایر ویتامین‌ها و همه موادمعدنی باید از غذا تأمین شوند. بعضی از گروه‌های خاص به غذاهای مكمل علاوه بر وعده‌های غذایی معمول نیاز دارند. برای مثال زنان باردار برای سلامت جنین به اسیدفولیك نیاز دارند و گیاهخواران نیز چون گوشت یا دیگر محصولات حیوانی را مصرف نمی‌كنند، احتیاج به ویتامین B12 دارند(منبع معمول این ویتامین در محصولات حیوانی است). ویتامین‌های E,D,Aو K را بیش از مقادیر مجاز مصرف نكنید، زیرا بدن این ویتامین‌ها را ذخیره می‌كند و اگر مقادیر زیادی از آنها در بافت های بدن تجمع یابند، ممكن است اثرات سمی داشته باشند. همچنین زنان باردار نیز باید از خوردن غذاهای حاوی مقادیر زیاد ویتامین A پرهیز كنند؛ زیرا این ویتامین اثرات بالقوه مضری بر روی جنین در حال رشد دارد.
 
ارزیابی وزن
برای پیشگیری از بیماری‌ها مربوط به داشتن اضافه وزن یا كم وزن بودن لازم است وزن خود را در محدوده طبیعی متناسب با قدتان حفظ كنید. با استفاده از یك نمودار قد/ وزن شبیه آنچه كه در زیر نشان داده شده است، می‌‌توانید دریابید كه آیا وزنتان در حد طبیعی است یا خیر. راه دیگر ارزیابی وزن با محاسبه «شاخص توده بدن» است. برای محاسبه شاخص توده بدن، وزن خود را برحسب كیلوگرم بر مجذور قدتان برحسب متر تقسیم كنید. BMI كوچكتر از ۲۰ نشان‌دهنده لاغری بیش از حد متعارف و شاخص توده بدن بزرگتر از ۲۵ نشان دهنده ابتلا به اضافه وزن است.
سه شنبه 24/5/1391 - 22:54
سلامت و بهداشت جامعه

آتش‌سوزی

در آتش‌سوزی‌، سریع‌ و دقیق‌ فكر كردن‌ حیاتی‌ است‌. آتش‌ به‌ سرعت‌ گسترش‌ پیدا می‌كند. بنابراین‌ اولین‌ اولویت‌ شما، آگاه‌ كردن‌ افراد در معرض‌ خطر است‌. اگر در داخل‌ ساختمان‌ هستید، نزدیك‌ترین‌ آژیر حریق‌ را فعال‌ كنید. همچنین‌ باید فوراً به‌ خدمات‌ اورژانس‌ اطلاع‌ دهید، اما اگر این‌ كار، خروج‌ شما را از محل‌ به‌ تأخیر می‌اندازد، امنیت‌ خود را به‌ خطر نیندازید. افرادی‌ كه‌ در آتش‌ گیر افتاده‌اند، به‌ سرعت‌ دچار هراس‌ می‌شوند. شما به‌ عنوان‌ ارایه‌كننده‌ كمك‌های‌ اولیه‌، می‌توانید با آرام‌ كردن‌ افرادی‌ كه‌ رفتارشان‌ احتمالاً ترس‌ و دلهره‌ را در دیگران‌ تشدید می‌كند، از میزان‌ هراس‌ بكاهید. افراد را برای‌ ترك‌ محل‌، تشویق‌ و كمك‌ كنید. هرگز برای‌ برداشتن‌ لوازم‌ شخصی‌، مجدداً به‌ ساختمان‌ در حال‌ سوختن‌ وارد نشوید و یا خروج‌ خود را به‌ تأخیر نیندازید. تنها موقعی‌ می‌توانید وارد ساختمان‌ شوید كه‌ یك‌ آتش‌نشان‌ راه‌ را برای‌ این‌ كار باز كرده‌ باشد.
 
هشدار!
تحت‌ هیچ‌ شرایطی‌ از آسانسور استفاده‌ نكنید.
پس‌ از ورود به‌ محل‌ حریق‌ یا اشتعال‌، یك‌ لحظه‌ صبر كنید، محل‌ را زیر نظر گرفته‌ و فكر كنید و به‌ سرعت‌ وارد صحنه‌ نشوید. امكان‌ دارد مواد قابل‌ اشتعال‌ یا انفجار (مثل‌ گاز یا دودهای‌ سمی‌) یا خطر برق‌ گرفتگی‌ وجود داشته‌ باشد. یك‌ آتش‌سوزی‌ جزیی‌ می‌تواند در عرض‌ چند دقیقه‌ گسترش‌ یافته‌، تبدیل‌ به‌ یك‌ حریق‌ جدی‌ شود. اگر خطری‌ شما را تهدید می‌كند، تا رسیدن‌ خدمات‌ اورژانس‌ منتظر بمانید.
هرگز اقدام‌ به‌ خاموش‌ كردن‌ آتش‌ نكنید مگر آنكه‌ پیش‌ از آن‌ به‌ خدمات‌ اورژانس‌ اطلاع‌ داده‌ باشید و مطمئن‌ باشید كه‌ خود را در معرض‌ خطر قرار نمی‌دهید.
 
مباحث‌ زیر را هم‌ ببینید:
سوختگی‌ راه‌های‌ تنفسی‌ ، استنشاق‌ گاز ، سوختگی‌ شدید و سوختگی‌ با آب‌ جوش‌ .
 
نحوه‌ برخورد با آتش‌سوزی‌
برای‌ شروع‌ و ادامه‌ پیدا كردن‌ حریق‌ ۳ چیز باید وجود داشته‌ باشد: جرقه‌ آتش‌ (یك‌ جرقه‌ الكتریكی‌ یا شعله‌)؛ یك‌ منبع‌ سوخت‌ (بنزین‌، چوب‌ یا پارچه‌)؛ و اكسیژن‌ (هوا). برای‌ شكستن‌ این‌ «مثلث‌ حریق‌» باید یكی‌ از این‌ اجزا را حذف‌ كنید. به‌ عنوان‌ مثال‌:
سوییچ‌ ماشین‌ را خاموش‌ كنید و یا شیر سوخت‌ را در ماشین‌های‌ دیزلی‌ بزرگ‌ خارج‌ كنید.
تمام‌ مواد سوختنی‌ را كه‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ منبع‌ سوخت‌ برای‌ آتش‌ عمل‌ كنند (مثل‌ كاغذ و مقوا) از مسیر آتش‌ دور كنید.
درها را به‌ روی‌ آتش‌ ببندید تا منبع‌ اكسیژن‌ آن‌ قطع‌ شود.
شعله‌های‌ آتش‌ را با استفاده‌ از پتو یا سایر مواد غیرقابل‌ نفوذ، خفه‌ كرده‌، مانع‌ رسیدن‌ اكسیژن‌ به‌ آن‌ شوید.
 
ترك‌ ساختمان‌ در حال‌ سوختن‌
هنگامی‌ كه‌ آتش‌ را در یك‌ ساختمان‌ مشاهده‌ می‌كنید یا به‌ آن‌ مشكوك‌ می‌شوید، نزدیك‌ترین‌ آژیر حریق‌ را فعال‌ كنید. سعی‌ كنید بدون‌ آنكه‌ خود را در معرض‌ خطر قرار دهید، به‌ افراد كمك‌ كنید تا ساختمان‌ را ترك‌ كنند. درها را پشت‌ سر خود ببندید تا از گسترش‌ آتش‌ جلوگیری‌ شود. به‌ دنبال‌ راه‌های‌ خروج‌ از آتش‌ و محل‌هایی‌ برای‌ تجمع‌ بگردید. شما باید قبلاً عملیات‌ تخلیه‌ را در محل‌ كار خود فرا گرفته‌ باشید. وقتی‌ با ساختمان‌های‌ دیگری‌ مواجه‌ می‌شوید، نشانه‌های‌ مربوط‌ به‌ راه‌های‌ گریز اضطراری‌ را دنبال‌ كنید و دستورات‌ (روی‌ آنها) را انجام‌ دهید.
كمك‌ به‌ گریز از ساختمان‌ در حال‌ سوختن‌: افراد را تشویق‌ كنید كه‌ خونسرد اما سریع‌، ساختمان‌ را از طریق‌ نزدیك‌ترین‌ خروجی‌ امن‌ ترك‌ كنند. اگر مجبور به‌ استفاده‌ از راه‌پله‌ هستید، مطمئن‌ شوید كه‌ كسی‌ عجله‌ نخواهد كرد و خطر سقوط‌ وجود ندارد.
آتش‌ گرفتن‌ لباس‌
همیشه‌ الگوی‌ زیر را طی‌ كنید: توقف‌، انداختن‌ روی‌ زمین‌ و چرخاندن‌. در صورت‌ امكان‌ قبل‌ از اقدام‌ به‌ چرخاندن‌ مصدوم‌، وی‌ را در یك‌ پارچه‌ كلفت‌ بپیچید.
از وحشت‌زده‌ شدن‌، دویدن‌ یا بیرون‌ رفتن‌ مصدوم‌ جلوگیری‌ كنید. هرگونه‌ حركت‌ یا باد، مانند بادبزن‌ به‌ شعله‌ها دامن‌ می‌زند.
مصدوم‌ را به‌ زمین‌ بیندازید.
در صورت‌ امكان‌، با یك‌ كت‌، پرده‌، پتو (غیر از انواع‌ نایلونی‌ یا گشادبافت‌)، فرش‌ یا سایر پارچه‌های‌ كلفت‌، مصدوم‌ را محكم‌ بپیچید.
مصدوم‌ را روی‌ زمین‌ بچرخانید تا شعله‌ها خفه‌ شوند.
اگر آب‌ یا مایع‌ غیرقابل‌ اشتعال‌ دیگری‌ در دسترس‌ است‌، مصدوم‌ را طوری‌ روی‌ زمین‌ بخوابانید كه‌ بخش‌ در حال‌ سوختن‌ در بالا قرار گیرد و ناحیه‌ سوختگی‌ را با مایع‌ خنك‌ كنید.
 
هشدار!
هرگز از مواد قابل‌ اشتعال‌ برای‌ خفه‌ كردن‌ شعله‌ استفاده‌ نكنید.
اگر لباس‌ خودتان‌ آتش‌ گرفت‌ و نیروی‌ كمكی‌ در صحنه‌ حاضر نبود، با پیچاندن‌ محكمِ پارچه‌ مناسب‌ به‌ دور خود و چرخیدن‌ روی‌ زمین‌، آتش‌ را خاموش‌ كنید.
 
دود و گاز
آتش‌سوزی‌ در فضای‌ بسته‌، جو خطرناكی‌ ایجاد می‌كند كه‌ اكسیژن‌ كمی‌ دارد و ممكن‌ است‌ با مونوكسید كربن‌ و گازهای‌ سمی‌ آلوده‌ شده‌ باشد. هرگز وارد ساختمانی‌ كه‌ در حال‌ سوختن‌ یا پر از گاز است‌ نشوید و هرگز دری‌ را كه‌ به‌ محل‌ آتش‌سوزی‌ ختم‌ می‌شود، باز نكنید. این‌ كارها را به‌ گروه‌ خدمات‌ اورژانس‌ واگذار كنید.
اجتناب‌ از دود و گاز در صورتی‌ كه‌ در داخل‌ ساختمان‌ در حال‌ سوختن‌ هستید، اقداماتی‌ برای‌ اجتناب‌ از استنشاق‌ دود و گازهای‌ مضر انجام‌ دهید. فضای‌ باز زیر در را مسدود كنید و نزدیك‌ به‌ كف‌ اتاق‌ قرار بگیرید تا با دود كمتری‌ مواجه‌ شوید.
آنچه‌ از عهده‌ شما برمی‌آید
اگر در یك‌ ساختمان‌ در حال‌ سوختن‌ گیر افتادید، به‌ یك‌ اتاق‌ پنجره‌دار پناه‌ برده‌، در را ببندید. اگر مجبور هستید از یك‌ اتاق‌ پر از دود عبور كنید، در حالت‌ نشسته‌ حركت‌ كنید: هوا در سطوح‌ پایین‌ و نزدیك‌ كف‌، صاف‌تر است‌.
اگر مجبور به‌ فرار از پنجره‌ هستید، ابتدا پاهای‌ خود را خارج‌ كنید؛ سپس‌ (با گرفتن‌ لبه‌ پنجره‌) به‌ اندازه‌ طول‌ دست‌هایتان‌ به‌ زمین‌ نزدیك‌ شده‌، بعد بپرید.


سه شنبه 24/5/1391 - 22:53
سلامت و بهداشت جامعه

انتقال‌ اطلاعات

پس‌ از فراخوانی‌ كمك‌های‌ پزشكی‌، سعی‌ كنید مطالبی‌ در مورد حادثه‌ و مصدوم‌ یادداشت‌ كنید تا بتوانید این‌ اطلاعات‌ را به‌ پرسنل‌ پزشكی‌ منتقل‌ كنید. نمودارهای‌ صفحه‌ بعد مثال‌هایی‌ از مشاهدات‌ خاص‌ (مثل‌ سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌) را نشان‌ می‌دهند. شما باید در كنار مشاهدات‌ خود، یك‌ گزارش‌ نوشتاری‌ مختصر هم‌ تهیه‌ كنید. یك‌ گزارش‌ نوشتاری‌ كه‌ به‌ زمانبندی‌ حوادث‌ می‌پردازد، ارزش‌ ویژه‌ای‌ برای‌ پرسنل‌ پزشكی‌ دارد. به‌ عنوان‌ مثال‌، طول‌ دوره‌ بی‌هوشی‌، مدت‌ تشنج‌، زمان‌ بروز هرگونه‌ تغییر در وضعیت‌ مصدوم‌ و زمان‌ هرگونه‌ مداخله‌ یا درمان‌ را یادداشت‌ كنید. گزارش‌ خود یا نسخه‌ كپی‌ آن‌ را به‌ كاركنان‌ گروه‌ پزشكی‌ یا گروه‌ خدمات‌ اورژانس‌ ارایه‌ كنید.
 
نوشتن‌ گزارش‌
گزارش‌ شما باید شامل‌ موارد زیر باشد:
نام‌ و نشانی‌ مصدوم‌
شرحی‌ از حادثه‌ یا بیماری‌
توصیف‌ تمام‌ آسیب‌ها به‌طور مختصر
هرگونه‌ رفتار غیرعادی‌
تمام‌ درمان‌های‌ انجام‌ شده‌ و زمان‌ آنها
سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌
ثبت‌ مشاهدات‌ تا زمان‌ رسیدن‌ نیروهای‌ امدادی‌، مشاهدات‌ خود را به‌ صورت‌ یادداشت‌ درآورید. گزارش‌های‌ شما برای‌ كاركنان‌ گروه‌ پزشكی‌ كه‌ مراقبت‌ از مصدوم‌ را به‌ عهده‌ خواهند گرفت‌، بسیار پراهمیت‌ است‌.
سه شنبه 24/5/1391 - 22:52
سلامت و بهداشت جامعه

ارزیابی مصدوم

اولین وظیفه شما در برخورد با یك مصدوم، بررسی او از نظر وضعیتهای تهدیدكننده حیاتی است كه نیاز به كمكهای اولیه اورژانس دارند.

این بررسی اولیه، تحت عنوان ارزیابی اولیه نامیده میشود.

اگر مصدوم با خطر فوری مواجه نیست، باید برای ارزیابی ثانویه اقدام كنید

سه شنبه 24/5/1391 - 22:51
سلامت و بهداشت جامعه

چگونه‌ ارایه‌كننده‌ كمك‌های‌ اولیه‌ باشیم

یادگیری‌ كمك‌های‌ اولیه‌ از یك‌ كتاب‌ راهنما یا یك‌ دوره‌ آموزشی‌، با آنچه‌ در واقعیت‌ اتفاق‌ می‌افتد كاملاً مشابه‌ نیست‌. اكثر ما در برخورد با «موارد حقیقی‌» دچار نگرانی‌ می‌شویم‌. با مقابله‌ كردن‌ با این‌ نوع‌ احساسات‌، بهتر قادر به‌ برخورد با موارد غیرمنتظره‌ خواهیم‌ بود.
 
هر آنچه‌ در توان‌ دارید، انجام‌ دهید‌
علم‌ كمك‌های‌ اولیه‌، سختگیر نیست‌ و خطاهای‌ انسانی‌ را می‌پذیرد. حتی‌ با درمان‌ مناسب‌ و سخت‌ترین‌ كوشش‌های‌ شما، امكان‌ دارد مصدوم‌ در حد انتظار پاسخ‌ ندهد. بعضی‌ وضعیت‌ها حتی‌ با بهترین‌ مراقبت‌ پزشكی‌، به‌ ناچار به‌ مرگ‌ منتهی‌ می‌شوند. اگر در حد توان‌ تلاش‌ كنید، وجدان‌ شما آسوده‌ خواهد بود.
 
خطرها را ارزیابی‌ كنید
اصل‌ طلایی‌ و اولیه‌ آن‌ است‌ كه‌ «اول‌ سعی‌ كنید ضرر نرسانید». باید از درمانی‌ استفاده‌ كنید كه‌ به‌ احتمال‌ قوی‌ برای‌ مصدوم‌ مفید واقع‌ می‌شود و نباید فقط‌ از جهت‌ اینكه‌ كاری‌ انجام‌ داده‌ باشید، درمانی‌ را به‌ كار ببرید كه‌ در مورد كارایی‌ آن‌ اطمینان‌ ندارید. اصل‌ «انسان‌ نیكوكار»، از افرادی‌ كه‌ در وضعیت‌ اورژانس‌ برای‌ كمك‌ به‌ دیگران‌ پا به‌ صحنه‌ می‌گذارند، حمایت‌ می‌كند ولی‌ از افرادی‌ كه‌ حد و مرزهای‌ پیشرفته‌ شده‌ را زیر پا می‌گذارند، پشتیبانی‌ نمی‌كند. اگر خونسردی‌ خود را حفظ‌ كنید و از راهكارهای‌ مشخص‌ شده‌ در این‌ كتاب‌ پیروی‌ كنید، نیازی‌ به‌ نگرانی‌ درباره‌ عواقب‌ قانونی‌ نخواهید داشت‌.
 
مسؤولیت‌های‌ شما
مسؤولیت‌های‌ ارایه‌كنندگان‌ كمك‌های‌ اولیه‌ به‌طور مشخص‌ تعیین‌ شده‌ است‌. این‌ موارد عبارتند از:
ارزیابی‌ سریع‌ و بی‌خطر یك‌ وضعیت‌ اورژانس‌ و فراخوانی‌ كمك‌های‌ مناسب‌
محافظت‌ از مصدومان‌ و سایر افراد حاضر در صحنه‌ در برابر خطرها
شناسایی‌ آسیب‌ یا نوع‌ بیماری‌ مصدوم‌ در حد امكان‌
ارایه‌ درمان‌ به‌ موقع‌ و مناسب‌ به‌ هر كدام‌ از مصدومان‌ (درمان‌ وضعیت‌های‌ بسیار خطرناك‌ اولویت‌ دارد).
فراهم‌ كردن‌ شرایط‌ انتقال‌ مصدوم‌ به‌ بیمارستان‌، نزد یك‌ پزشك‌ یا منزل‌ وی‌ (بسته‌ به‌ ضرورت‌)
در صورت‌ نیاز به‌ كمك‌های‌ پزشكی‌، باقی‌ ماندن‌ در كنار مصدوم‌ تا زمانی‌ كه‌ امكان‌ ارایه‌ مراقبت‌های‌ بیشتر فراهم‌ شود.
گزارش‌ كردن‌ مشاهدت‌ خود به‌ افرادی‌ كه‌ مراقبت‌ از مصدوم‌ را به‌ عهده‌ می‌گیرند و در صورت‌ نیاز، ارایه‌ كمك‌های‌ بیشتر
پیشگیری‌ از انتقال‌ متقاطع‌ عفونت‌ بین‌ خود و مصدوم‌ در حد امكان .
وضعیت‌ را ارزیابی‌ كنید در مورد واقعه‌ از مصدوم‌ یا ناظران‌ سؤال‌ كنید. سعی‌ كنید آسیب‌های‌ وی‌ را شناسایی‌ كنید و ابتدا موارد ضروری‌ را درمان‌ كنید. مصدوم‌ را تا زمانی‌ كه‌ كاملاً ضروری‌ نباشد، حركت‌ ندهید.
با اطمینان‌ اقدام‌ به‌ مراقبت‌ از مصدوم‌ كنید
هر مصدومی‌ باید احساس‌ امنیت‌ داشته‌ باشد و بداند كه‌ فرد كارآزموده‌ای‌ از وی‌ مراقبت‌ می‌كند. با رعایت‌ نكات‌ زیر، می‌توانید جوی‌ از اطمینان‌ و اعتماد به‌ وجود آورید:
هم‌ واكنش‌های‌ خود و هم‌ مشكل‌ ایجاد شده‌ برای‌ مصدوم‌ را كنترل‌ كنید.
خونسرد و منطقی‌ عمل‌ كنید.
خوش‌ رفتار ولی‌ قاطع‌ باشید.
با مهربانی‌ اما هدف‌دار و صریح‌ با مصدوم‌ صحبت‌ كنید.
 
ایجاد اطمینان‌
در طول‌ زمان‌ معاینه‌ و درمان‌ مصدوم‌، با وی‌ صحبت‌ كنید.
به‌ وی‌ توضیح‌ بدهید كه‌ قصد دارید چه‌ كاری‌ انجام‌ دهید.
سعی‌ كنید با دادن‌ پاسخ‌های‌ صادقانه‌ به‌ سؤالات‌ بیمار، تا جایی‌ كه‌ می‌توانید از ترس‌ وی‌ كم‌ كنید. در صورتی‌ كه‌ پاسخ‌ سؤالی‌ را نمی‌دانید، این‌ مطلب‌ را به‌ بیمار بگویید.
حتی‌ پس‌ از پایان‌ درمان‌، باز هم‌ اطمینان‌ بخشیدن‌ به‌ بیمار را ادامه‌ بدهید. همچنین‌ در مورد خویشاوندان‌ نزدیك‌ مصدوم‌ یا هر شخص‌ دیگری‌ كه‌ باید از این‌ حادثه‌ مطلع‌ شود، سؤال‌ كنید. از مصدوم‌ بپرسید كه‌ آیا لازم‌ است‌ مسؤولیت‌هایی‌ را كه‌ بر عهده‌ وی‌ بوده‌ (مثلاً رفتن‌ به‌ مدرسه‌ به‌ دنبال‌ فرزندش‌) انجام‌ دهید.
فردی‌ را كه‌ مطمئن‌ هستید در حال‌ مرگ‌ و یا شدیداً بدحال‌ یا آسیب‌دیده‌ است‌، رها نكنید. به‌ گفتگو با مصدوم‌ ادامه‌ بدهید و دست‌ وی‌ را بگیرید؛ هرگز اجازه‌ ندهید كه‌ فرد احساس‌ تنهایی‌ كند.
 
گفتگو با خویشاوندان
رساندن خبر فوت به خویشاوندان مرحوم معمولاً از وظایف‌ پلیس‌ یا پزشك‌ مربوطه‌ است‌. با این‌ وجود، مناسب‌ است‌ كه‌ شما به‌ خویشاوندان‌ و دوستان‌ فرد بگویید كه‌ وی‌ مصدوم‌ یا بیمار شده‌ است‌. همیشه‌ مطمئن‌ شوید كه‌ اولین‌ شخص‌ طرف‌ گفتگو با شما، همان‌ شخص‌ مناسب‌ و مرتبط‌ با حادثه‌ است‌. سپس‌، در حد توان‌ ساده‌ و صادقانه‌، به‌ توضیح‌ ماجرا بپردازید و در صورت‌ لزوم‌، محلی‌ را كه‌ مصدوم‌ به‌ آنجا منتقل‌ شده‌ هم‌ ذكر كنید. مبهم‌ یا اغراق‌آمیز سخن‌ نگویید چون‌ این‌ كار می‌تواند دلواپسی‌ بی‌مورد ایجاد كند. بهتر است‌ به‌ جای‌ دادن‌ اطلاعات‌ گمراه‌كننده‌ به‌ فرد در مورد یك‌ آسیب‌ یا بیماری‌، اظهار بی‌اطلاعی‌ كنید.
 
نحوه‌ برخورد با كودكان‌
كودكان‌ كم‌ سن‌ و سال‌ بسیار زیرك‌ هستند و هر گونه‌ تردید و دودلی‌ شما را به‌ سرعت‌ درك‌ می‌كنند. اعتماد كودك‌ آسیب‌دیده‌ یا بیمار را از طریق‌ گفتگوی‌ ابتدایی‌ با فرد مورد اعتماد وی‌ (در صورت‌ امكان‌ یكی‌ از والدین‌) جلب‌ كنید. در صورتی‌ كه‌ پدر یا مادر كودك‌، شما را بپذیرند و متقاعد شوند كه‌ كمك‌ شما مؤثر واقع‌ خواهد شد، این‌ حس‌ اعتماد به‌ كودك‌ منتقل‌ می‌شود. همیشه‌ در مورد روند كار و آنچه‌ قصد دارید انجام‌ دهید، با جملاتی‌ ساده‌ به‌ كودك‌ توضیح‌ بدهید؛ از بالای‌ سر كودك‌ با او صحبت‌ نكنید. نباید كودك‌ را از مادر، پدر یا سایر افراد مورد اعتماد وی‌ جدا كنید.
ارایه‌ كمك‌های‌ اولیه‌ به‌ یك‌ كودك‌ سعی‌ كنید كه‌ كودك‌ ضمن‌ درمان‌ شما، احساس‌ آرامش‌ و اطمینان‌ كند. همیشه‌ بدون‌ توجه‌ به‌ اینكه‌ سن‌ كودك‌ چقدر است‌، در مورد آنچه‌ انجام‌ می‌دهید به‌ وی‌ توضیح‌ دهید.
سه شنبه 24/5/1391 - 22:50
عقاید و احکام

قضا و قدر از عقاید قطعى اسلامى است كه در كتاب و سنت وارد شده و دلایل عقلى نیز آن را تایید مى‏كند.

آیات در باره قضا و قدر بسیار است كه ذیلا به برخى از آنها اشاره مى‏كنیم.

قرآن درباره قدر مى‏فرماید: ‹‹انا كل شی‏ء خلقناه بقدر›› (قمر/49): ما هرچیزى را به اندازه آفریده‏ایم. همچنین مى‏فرماید: ‹‹و ان من شی‏ء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدر معلوم›› (حجر/20): چیزى نیست مگر اینكه گنجینه‏هاى آن نزد ما است، و ما جز به مقدار معلوم آن را فرو نمى‏فرستیم.

درباره قضا نیز مى‏فرماید:‹‹و اذا قضى امرا فانما یقول له كن فیكون›› (بقره/117): هرگاه اراده قطعى خداوند به چیزى تعلق بگیرد، به او مى‏گوید باش، پس آن چیز موجود مى‏شود.

نیز مى‏فرماید: ‹‹هو الذی خلقكم من طین ثم قضى اجلا›› (انعام/2): اوست كه شما را از خاك آفرید، آنگاه اجلى را مقرر داشت.

با توجه به این آیات و نیز روایات متعددى كه در این زمینه وجود دارد،هیچ مسلمانى نمى‏تواند قضا و قدر را انكار كند. هرچند معرفت تفصیلى به جزئیات مسئله لازم نیست، واصولا براى كسانى كه آمادگى ذهنى براى فهم این گونه مسائل دقیق ندارند ورود در آن شایسته نمى‏باشد، چون چه بسا ممكن است در عقیده خود دچار اشتباه یا تردید شوند و به گمراهى افتند. از این جهت امیر مؤمنان على علیه السلام خطاب به این گروه مى‏فرماید:«طریق مظلم فلا تسلكوه، و بحر عمیق فلا تلجوه، وسر الله فلا تتكلفوه‏» (1) : راهى است تاریك آن را نپیمایید، دریایى است ژرف در آن وارد نشوید، و راز الهى است‏خود را در كشف آن به تكلف نیاندازید.

البته هشدار امام مربوط به كسانى است كه توان فهم این گونه معارف دقیق را ندارند، وچه بسا بحث درباره آن مایه گمراهى آنان مى‏شود. شاهد بر این مطلب آن است كه آن حضرت خود در موارد دیگر به تبیین قضا و قدر پرداخته است. (2) لذا ما نیز در حدود معرفت‏خود با استفاده از قرآن و روایات و با كمك عقل به شرح آن مى‏پردازیم:

اصل دوم

«قدر» در لغت‏به معنى اندازه و مقدار بوده، و قضا نیز به معنى حتمیت و قطعیت است. (3) امام هشتم علیه السلام در تفسیر قدر و قضا چنین مى‏فرماید:«قدر عبارت است از اندازه‏گیرى شى‏ء از نظر بقاء و فنا، و قضا همان قطعیت وتحقق بخشیدن شى‏ء است. (4)

اكنون كه معنى لغوى این دو واژه روشن شد، و دانستیم كه اندازه‏گیرى اشیا را «قدر»، و حتمیت و قطعیت آن را «قضا» مى‏گویند، به توضیح معناى اصطلاحى این دو مى‏پردازیم:

الف - تفسیر قدر

هریك از مخلوقات، به حكم اینكه ممكن الوجود است، حد و اندازه وجودى خاصى دارد، مثلا «جماد» به گونه‏اى اندازه‏گیرى شده و نبات و حیوان به گونه‏اى دیگر. نیز از آنجا كه هستى اندازه‏گیرى شده هر چیز، مخلوق خداوند است، طبعا تقدیر هم، تقدیر الهى خواهد بود.ضمنا این مقدار و اندازه‏گیرى به اعتبار اینكه كه فعل خداوند است، «تقدیر و قدر فعلى‏» نامیده مى‏شود و به این اعتبار كه خداوند قبل از آفریدن به آن عالم است، «تقدیر و قدر علمى‏» خواهد بود. در حقیقت، اعتقاد به قدر، اعتقاد به خالقیت‏خداوند به لحاظ خصوصیات اشیا بوده و این تقدیر فعلى مستند به علم ازلى خداوند است، در نتیجه اعتقاد به قدر علمى، در حقیقت اعتقاد به علم ازلى خداوند است.

ب - تفسیر قضا

همان‏طور كه یادآور شدیم، «قضا» به معنى قطعیت وجود شى‏ء است. مسلما قطعیت‏یافتن وجودهر شى‏ء بر اساس نظام علت و معلول، در گرو تحقق علت تام آن شى‏ء است، و از آنجا كه نظام علت و معلول به خدا منتهى مى‏گردد در حقیقت قطعیت هر چیزى مستند به قدرت و مشیت او است. این، قضاى خداوند در مقام فعل و آفرینش است، و علم ازلى خداوند در مورد این حتمیت، قضاى ذاتى خداوند مى‏باشد.

آنچه گفته شد مربوط به قضا و قدر تكوینى خداوند - اعم از ذاتى و فعلى - بود. گاه نیز قضا و قدر مربوط به عالم تشریع است. به این معنى كه، اصل تشریع و تكلیف الهى قضاى خداوند بوده، است، و كیفیت و ویژگى آن مانند وجوب و حرمت وغیره نیز تقدیر تشریعى خداوند است. امیرمؤمنان در پاسخ فردى كه از حقیقت قضا و قدر سؤال كرد، این مرحله از قضا و قدر را یادآور شد و فرمود: مقصود از قضا و قدر، امر به طاعت و نهى از معصیت، وقدرت بخشیدن به انسان نسبت‏به انجام كارهاى خوب و ترك كارهاى ناپسند، و توفیق دادن در تقرب به خداوند، و رها كردن گنهكار به حال خود و وعد و وعید است، اینها قضا و قدر خدا در افعال ما است. (5)

اگر مى‏بینیم در اینجا امیر مؤمنان على علیه السلام در پاسخ سائل، فقط به تشریح قضا و قدر تشریعى اكتفا ورزیده، شاید به پاس رعایت‏حال سائل یا حضار مجلس بوده است. زیرا در آن روز از قضا و قدر تكوینى و در نتیجه قرار گرفتن افعال انسان در قلمرو قضا و قدر، جبر و سلب اختیار برداشت مى‏شد، به گواه اینكه حضرت در ذیل حدیث مى‏فرماید:«واما غیر ذلك فلا تظنه فان الظن له محبط للاعمال‏»: جز این گمان دیگرى مبر، زیرا چنان گمانى مایه حبط عمل مى‏گردد. مقصود این است كه ارزش افعال انسان بر پایه مختار بودن اوست وبا فرض جبر در اعمال، این ارزش از بین مى‏رود.

حاصل آنكه: مورد قضا و قدر، گاه تكوین است و گاه تشریع،و هر دو قسم نیز دو مرحله دارد:

1. ذاتى ( علمى); 2. فعلى.

اصل سوم

قضا و قدر در افعال انسان با اختیار و آزادى او كمترین منافاتى ندارد. زیرا تقدیر الهى در باره انسان همان فاعلیت ویژه او است، و آن اینكه، او یك فاعل مختار و مرید بوده و فعل و ترك هر عملى در اختیار او است. قضاى الهى در مورد فعل انسان قطعیت و حتمیت فعل است پس از اختیار و اراده او.

به تعبیر دیگر: آفرینش انسان با اختیار و آزادى آمیخته و اندازه‏گیرى شده است، و قضاى الهى جز این نیست كه هرگاه انسان از روى اختیار، اسباب فعلى را پدید آورد، تنفیذ الهى از این طریق انجام گیرد.

برخى از افراد، گنهكارى خود را مولود تقدیر الهى دانسته و تصور كرده‏اند جز راهى كه رفته‏اند، راه دیگرى در اختیار آنها نبوده است، در حالى كه خرد و وحى این پندار را محكوم مى‏كنند. زیرا از نظر خرد، انسان با تصمیم خود سرنوشت‏خویش را برگزیده است، و از نظر شرع نیز او مى‏تواند انسانى شاكر و نیكوكار یا كفران كننده و بدكار باشد، چنانكه مى‏فرماید:‹‹انا هدیناه السبیل اما شاكرا واما كفورا›› (انسان/3).

در عصر رسالت گروهى از بت‏پرستان، گمراهى خود را معلول مشیت الهى پنداشته و مى‏گفتند

اگر خواست‏خدا نبود ما بت پرست نمى‏شدیم! قرآن كریم پندار آنان را چنین نقل مى‏كند:‹ یقول الذین اشركوا لو شاء الله ما اشركنا و لا آباءنا و لا حرمنا من شی‏ء›› (انعام /148): مشركان خواهند گفت: اگر خدا مى‏خواست ما و پدرانمان مشرك نمى‏شدیم و چیزى را حرام نمى‏كردیم. سپس در پاسخ آنان مى‏فرماید:

‹‹كذلك كذب الذین من قبلهم حتى ذاقوا باسنا››: پیشینیان نیز چنین دروغ گفتند، تا اینكه عذاب ما را چشیدند.

در پایان یادآور مى‏شویم سنتهاى كلى خداوند در جهان آفرینش كه گاه به سعادت انسان و گاه به زیان و شقاوت او تمام مى‏شود، از مظاهر قضا و قدر الهى است، و این بشر است كه با اختیار خود یكى از آن دو را برمى‏گزیند. در این باره قبلا نیز در بحث مربوط به انسان در جهان‏بینى اسلامى مطالبى بیان شد.

انسان و اختیار

اصل چهارم

اختیار و آزادى انسان، واقعیتى مسلم و آشكار است، و انسان از راههاى گوناگون مى‏تواند آن را درك كند، كه ذیلا بدانها اشاره مى‏كنیم.

الف - وجدان هر انسانى گواهى مى‏دهد كه او در تصمیم‏گیریهاى خود مى‏تواند یكى از دو طرف فعل یا ترك را برگزیند، و اگر كسى در این درك بدیهى تردید كند، هیچ حقیقت‏بدیهى را نباید پذیرا شود.

ب - ستایشها و نكوهشهایى كه در جوامع بشرى - اعم از دینى و غیر دینى - نسبت‏به اشخاص مختلف انجام مى‏گیرد، نشانه آن است كه فرد ستایشگر یا نكوهشگر،شخص فاعل را، در كارهاى خویش مختار تلقى مى‏كند.

ج - چنانچه اختیار و آزادى انسان نادیده گرفته شود دستگاه شریعت نیز لغو و بى‏ثمر خواهد بود. زیرا اگر هر انسانى ناگزیر است همان راهى را بپیماید كه قبلا براى او مقرر گردیده و نمى‏تواند سر سوزنى از آن تخطى نماید، در آن صورت، امر و نهى، وعد و وعید، و پاداش و كیفر هیچگونه معنى نخواهد داشت.

د - در طول تاریخ پیوسته انسانهایى را مى‏بینیم كه در صدد اصلاح فرد و جامعه بشرى بوده‏اند، و در این راه برنامه‏ریزیهایى كرده و نتایجى گرفته‏اند. بدیهى است این امر با مجبور بودن انسان سازگار نیست، زیرا با فرض جبر همه این تلاشها بیهوده و عقیم خواهد بود.

این شواهد چهارگانه، اصل اختیار را حقیقتى مستحكم وغیر قابل تردید مى‏سازد.

البته از اصل آزادى و اختیار بشر نباید نتیجه بگیریم كه انسان، مطلقابه حال خود رها شده، و خداوند هیچگونه تاثیرى در فعل او ندارد. زیرا چنین عقیده‏اى، كه همان تفویض است، با اصل نیازمندى دائمى انسان به خدا منافات دارد، و نیز دایره قدرت و خالقیت‏خداوند را محدود مى‏كند. بلكه حقیقت امر به گونه دیگرى است كه در اصل بعد بیان خواهد شد.

اصل پنجم

پس از رحلت پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم از جمله مسائلى كه در میان مسلمین مطرح گردید مسئله كیفیت صدور فعل از انسان بود. گروهى عقیده جبر را برگزیده و انسان را فاعل مجبور دانستند، و گروهى دیگر نقطه مقابل این نظریه را گرفته وتصور كردند كه انسان موجودى به خود او واگذار شده است و افعال او هیچگونه انتسابى به خداوند ندارد. هر دو گروه، در حقیقت چنین تصور مى‏كردند كه فعل یا باید به انسان مستند باشد و یا به خدا; یا قدرت بشرى باید مؤثر باشد، و یا قدرت الهى.

در حالیكه در اینجا راه سومى نیز وجود دارد كه امامان معصوم ما به آن ارشاد فرموده‏اند. امام صادقعلیه السلام مى‏فرماید:«لا جبر ولا تفویض و لكن امر بین الامرین‏» (6) : (نه جبر در كار است و نه تفویض، بلكه چیزى است‏بین این دو). یعنى، فعل در عین استناد به انسان، به خدا نیز استناد دارد. زیرا فعل از فاعل سرمى‏زند، و در عین حال چون فاعل و قدرتش مخلوق خدا است، چگونه مى‏تواند فعل از خدا منقطع گردد.

طریقه اهل بیت علیهم السلام در تبیین واقعیت فعل انسان، همان است كه در قرآن كریم آمده است. این كتاب آسمانى گاه فعلى را در عین حال كه به فاعل نسبت مى‏دهد، به خدا نیز نسبت مى‏دهد، یعنى هر دو نسبت را مى‏پذیرد. چنانكه مى‏فرماید: ‹‹و ما رمیت اذ رمیت ولكن الله رمى›› (انفال/17): آنگاه كه تیر انداختى، تو تیر نیانداختى، بلكه خدا انداخت. مقصود این است آنگاه كه پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم كارى را صورت داد، او به قدرت مستقل خود این كار را انجام نداد، بلكه به قدرت الهى آن را انجام داد.بنابر این هر دو نسبت صحیح و درست است.

به عبارت دیگر، حول و قوه الهى در هر پدیده حضور دارد، مانند جریان الكتریسته در سیم برق كه از كارخانه برق سرچشمه مى‏گیرد، اما كلید را ما مى‏زنیم وچراغ روشن مى‏شود. و درست است كه بگوییم ما چراغ را روشن كردیم، و درست است كه گفته شود: روشنى لامپ از جریان برق است.

اصل ششم

ما، در عین اعتقاد به اختیار و آزادى انسان، معتقدیم كه خداوند از ازل از كار ما آگاه بوده است، و میان این دو عقیده منافاتى نیز وجود ندارد. كسانى كه این دو را قابل جمع نمى‏دانند باید توجه كنند كه علم ازلى خداوند بر صدور فعل از انسان «به طور اختیار» تعلق گرفته است،طبعا چنین علم پیشین با آزادى انسان منافاتى نخواهد داشت.

به دیگر سخن، علم الهى همان طور كه به اصل صدور فعل از انسان تعلق گرفته، همین گونه بر كیفیت صدور فعل از وى (اختیار و انتخاب انسان) نیز تعلق گرفته است.یك چنین علم ازلى نه تنها با اختیار انسان منافات ندارد بلكه به آن استحكام و استوارى مى‏بخشد، زیرا اگر فعل از اختیار انسان سر نزند، در آن صورت علم خدا; پپی واقع‏نما نخواهد بود. چه، واقع‏نمایى علم به این است كه به همان نحوى كه به شیئى تعلق گرفته، تحقق یابد. طبعا اگر علم الهى به این تعلق گرفته است كه فعل انسان، بطور اختیارى، از او صادر شود، یعنى انسان آزادنه این عمل را انجام دهد، در آن صورت باید فعل با همین ویژگى تحقق یابد، و نه با اضطرار و جبر.

پى‏نوشتها

1. نهج البلاغه، كلمات قصار/287.

2. توحید صدوق، باب 60، حدیث 28، نهج البلاغه، كلمات قصار/88.

3. مقاییس اللغه، ج‏5، ص‏63،93، مفردات راغب، ماده قدر و قضاء.

4. كافى، 1/158.

5. توحید صدوق/380.

6. توحید صدوق، باب‏59، حدیث‏8.

منشور عقاید امامیه صفحه 84

استاد جعفر سبحانى

سه شنبه 24/5/1391 - 22:47
عقاید و احکام

اصولا ظلم و ستم، همواره معلول یكى از عوامل زیر است:

1. فاعل، زشتى ظلم را نمى‏داند(ناآگاهى);

2. فاعل زشتى ظلم را مى‏داند ولى از انجام عدل ناتوان است‏یا به آن ظلم نیازمند است (عجز و نیاز);

3. فاعل زشتى ظلم را مى‏داند و بر انجام عدل نیز تواناست، ولى چون شخصى حكیم نیست از انجام كارهاى ناروا باكى ندارد (جهل و سفاهت).

بدیهى است كه هیچیك از عوامل مزبور در خداوند راه ندارد، و لذا افعال الهى، همگى عادلانه وحكیمانه است.

استدلال فوق در حدیثى كه از پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم روایت‏شده آمده است ، شیخ صدوق روایت مى‏كند: فردى یهودى نزد پیامبر آمد و پرسشهایى را مطرح ساخت كه از آن جمله راجع به عدل الهى بود. پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم در وجه اینكه خداوند ظلم نمى‏كند فرمود: «لعلمه بقبحه واستغنائه عنه‏»: خداوند چون به زشتى ظلم آگاه است، و نیازى نیز به آن ندارد، لذا ظلم نمى‏كند  . متكلمان عدلیه هم در بحث عدل الهى به این استدلال تمسك نموده‏اند  .

سه شنبه 24/5/1391 - 22:45
سياست
حضرت آیت الله سبحانی، تحریم ها را هزینه استقلال طلبی نظام و ملت دانست و گفت:
 
این همه تحریم بر کشوری که می خواهد مستقل باشد حاکی از این است که غرب به هیچ یک از اصول انسانی پایبند نیست و تنها شعار می دهد.
سه شنبه 24/5/1391 - 22:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته