• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4175روز قبل
مهدویت

غروب جمعه رسیده است و باز تنهایی

غروب این همه غربت چرا نمی آیی؟!
زمین به دور سرم چرخ می زند پس کی

 تمام می شود این روزهای یلدایی . . . ؟

جمعه 27/5/1391 - 19:16
سينمای ایران و جهان
فیلم‌های بسیاری در هالیوود و غرب ساخته می‌شوند که در آنها از تورات و انجیل به صورت غیر مستقیم یا سمبولیک (تمثیلی) اقتباس شده است، به طوری که افراد ناآشنا با این کتب نمی‌توانند مفاهیم پنهان در این فیلم‌ها را کشف کنند. قصۀ این فیلم‌های تمثیلی معمولاً در عصر حاضر می‌گذرد ولی در لایه‌های پنهان خود یک قصۀ تاریخی بر وفق آموزه‌های تحریف شدۀ دین یهود را روایت می‌کند. این فیلم‌ها موضوعات مختلفی را دستمایۀ خود قرار داده‌اند از قبیل: آموزۀ صهیونیسم، منجی ادیان، دوران آخر الزمان، توفّق و سیطرۀ یهود بر جهان، تمسخر سایر ادیان و زندگی و قومیت یهود. ما در این سلسله مقالات قصد داریم تعدادی از این فیلم‌ها را در  هر یک از این موضوعات معرفی کرده و ضمن بازگشایی نمادها، اندیشۀ تحریف شدۀ آنها را نقد کنیم.

معرفی قصه
قصة کوتاه جوجه اردک زشت (1844)1  اثر هانس کریستین اندرسن2 (1875 - 1805) از میان 220 قصۀ تخیلی کودکانۀ او مشهورترین اثر این نویسندة دانمارکی است. برخی دیگر از آثار معروف اندرسن عبارتند از: بند انگشتی، دخترک کبریت فروش، ملکه برفی و لباس جدید امپراتور. قصه‌های اندرسن به 150 زبان دنیا ترجمه شده و هنوز هم در جهان خوانندگان بسیار دارد. در اواسط قرن گذشته دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) تأسیس شد و از سال 1956 جایزه‌ای را به نام هانس کریستین اندرسن به یکی از نویسندگان کتاب کودک در جهان اهدا می‌کند. این جایزه که یک مدال طلا است توسط ملکۀ دانمارک و به طور دوسالانه به مجموعه آثار یک نویسندۀ کودک اهدا می‌شود. همچنین از سال 1953 دوم آوریل هر سال که مطابق با سالروز تولد اندرسن است به عنوان روز جهانی کتاب کودک گرامی داشته می‌شود.

اندرسن کودکی زشت‌روی بود و عزلت گزینی او در نویسنده شدن وی تأثیر داشت. او از سنین نوجوانی به نوشتن قصه و انتشار آنها روی آورد به طوری که او در اواخر عمر هفتاد سالۀ خود نویسندۀ مشهوری شده بود. در همان ایام یک نفر از او پرسید که آیا قصد ندارد قصۀ زندگی خود را بنویسد؟ اندرسن پاسخ داد که او آن را پیش‌تر در قصۀ جوجه اردک زشت نوشته است.

خلاصه قصه
قصة جوجه اردک زشت با وصف یک مرغزار آغاز میشود و جمله سوم آن این است: «لک‌لک با پاهای دراز شَنگَرفی راه می‌رفت و به زبان مصری سخن می‌گفت 3». 4در این مرغزار، ماده اردکی در لانة خود بر روی تخم هایش خوابیده است. تخم ها جوجه می شوند ولی یکی از تخم ها که کمی بزرگتر است با تأخیر سر برمی‌آورد. هرچند که او درشت تر از بقیه است ولی آشکارا سیاه و زشت‌روی می‌نماید. او مثل اردک ها  شنا می‌کند اما با دیگر جوجه اردک ها تفاوت دارد. ماده اردک از او دفاع می کند و در برابر زخم زبان های مردم، جوجۀ زشت و غریبش را با این جملات می ستاید: «این بیچاره به کسی کاری ندارد»، یا «درست است که این بچه زیبا نیست اما اخلاق خوبی دارد و در آینده زیبا خواهد شد». اما وقتی آزار سایر اردک های مرغزار علیه او زیاد می‌شود مادر نیز دست از حمایت او برداشته می‌گوید: «دلم می خواهد چنان گورت را گم کنی که دیگر پیدایت نشود».

جوجه اردک زشت به ناچار می رود و پاییز و زمستان سختی را در میان بلایای مهیبی همچون تفنگ شکارچیان و حملة سگ های وحشی و سرمای کشنده از سر می گذراند. لکن در بهار می بیند که قدرت پرواز یافته است. او از میان همه نوع حیوان و پرندگان آن بیشه، فقط به قوها علاقه مند شده است. لذا شنا کنان به نزد چند قوی زیبایی می رود که در برکه شنا می کنند. وقتی به آنها می¬رسد سر به تعظیم خم نموده ناگهان تصویر خود را در آب مشاهده می‌کند و می بیند که او نیز به سان همان ها از جنس «قو» است. آنگاه سایر قوها به او سلام کرده وی را نوازش می کنند. به زودی کودکان نیز برای این قوی جوان و زیبا نان روغنی می ریزند و از اینکه او نیز به جمع قوهایشان اضافه شده به رقص و پایکوبی می پردازند. قصة اندرسن با این جملات به پایان می‌رسد که این قوی جوان، چون دل پاک و سرشتی نیکو داشت و از تکبر نیز به دور بود لذا قدر آن سعادت و شکوه رخشانی را که به وی روی آورد را بهتر از دیگران می‌دانست.



اقتباس از تاریخ یهود
قصۀ جوجه اردک زشت ماجرای اقامت بنی اسرائیل در مصر را به طور نمادین بازگو می کند.5 واضحاً در ابتدای داستان به «زبان مصری» که همان زبان قبطی باشد تصریح می شود. جوجۀ اردک کمی سیاه است همچون یهودیان که رنگ پوست آنها به تیرگی می‌زند. او پدر و مادر خود را نمی‌شناسد و این نشانه‌ای است از غربت او در یک سرزمین بیگانه. بنی‌اسرائیل نیز سه دوره از غربت و آوارگی را تجربه کرده‌اند: در مصر، سپس در بابل و در نهایت در تمام ممالک جهان. در اینجا برای فهم بهتر ماجرا ناگزیر از ذکر تاریخ مختصر بنی‌اسرائیل هستیم.

بنی اسرائیل از زمان حضرت یوسف (ع) به مصر آمدند و چهار صد سال در آن سرزمین ماندند تا زمانی که حضرت موسی طبق وعدة خداوند پدید آمد و ایشان را از بردگی مصریان نجات داد و به سمت سرزمینی که خداوند به حضرت ابراهیم (ع) عطا فرموده بود هدایت فرمود. خداوند حکیم حضرت ابراهیم(ع) را پس از بت شکنی در قوم، از خانة پدری اش در نزدیکی بابل (حوالی بغداد امروزی) بیرون آورد تا به فلسطین داخل کند (قرآن: انبیاء/ 71، اعراف/ 137، مریم/ 49 ـ تورات: سفر پیدایش 12/ 1 و 2). در تورات کنونی اگرچه ماجرای بت‌شکنی ابراهیم(ع) موجود نیست ولی مذکور است که خداوند ماجرای غربت چهار صد سالۀ فرزندان حضرت ابراهیم در زمین بیگانه را به او خبر داده بود. در آنجا مؤکد است که آنها در پشت چهارم به فلسطین باز خواهند گشت (پیدایش ۱۵/ ۱۳ تا ۱۶). علت اصلی تبعید بنی اسرائیل از زمین مقدس فلسطین کفاره شدن گناهِ فروختن یوسف(ع) بود. زیرا این گناه توسط این پیامبرزادگان تعمداً برای مخالفت با خواست خداوند در وصایت یوسف(ع) صورت گرفته بود و خداوند خواست تا آنها بدین طریق از آن گناه پاک شوند.
   
حضرت یعقوب(ع) قبل از رحلتش در مصر به بنی اسرائیل خبر داد که خداوند نسل شما را به سرزمین پدرتان ابراهیم(ع) باز خواهد آورد (سفر پیدایش 48/ 21). حضرت یوسف(ع) نیز همین بشارت را به آنها داد (پیدایش 50/ 24). از اینجا بود که سرزمین فلسطین، به «ارض موعود» ملقب شد. حضرت موسی(ع) طبق پیشگویی انبیاء در موعد مقرر به دنیا آمد و بنی‌اسرائیل را به فلسطین بازگرداند و این وعده 3400 سال پیش از این، محقق شد. آن حضرت در میانۀ راه، کتاب شریف تورات را برای یهود به ارمغان آورد، که در آن مؤکد شده که خداوند به شما دو نوبت فرصت می‌دهد تا در زمین مقدس زندگی کنید و اگر به گناهان آلوده گشتید خداوند این زمین مقدس را از شما خواهد گرفت (تورات: سفر تثنیه، باب 28 تا 30 ـ قرآن: اسراء/ 4). فرصت نخست آنها در سال 586 قبل از میلاد به پایان رسید و خداوند بخت نصّر پادشاه ظالم بابل را بر یهودیان مسلّط کرد و او اکثر ایشان را کشت و معبد سلیمان را تخریب کرد و تعداد چهل هزار نفر از ایشان را برای غلامی و کنیزی با خود به بابل برد.
   
نزدیک به پنجاه سال بعد، کورش کبیر شهر بابل را فتح کرد و بنی‌اسرائیل را مرخص نمود تا به فلسطین بازگردند. در این مدت خداوند یهودیان را در مال و نفرات کثرت بخشیده بود چنانکه در قرآن کریم مذکور است (قرآن: إسراء/ 6). قبل و بعد از خرابی معبد سلیمان، خداوند ده‌ها پیامبر برای یهودیان فرستاد تا آنچه را که پیش‌تر از طریق حضرت موسی(ع) به آنها امر فرموده بود یادآوری کند. زیرا در این مدت تورات به حذف و تحریف‌های کاهنان آلوده گشته بود. همچنین خداوند متعال در نزدیکی اخراج نهایی یهود از فلسطین، حضرت عیسی(ع) را به پیامبری فرستاد تا این خطر را به آنها گوشزد کند که تیشه بر ریشة درخت یهود گذاشته شده و اگر توبه نکنید عقوبت خداوند بر شما نازل خواهد شد (انجیل متی 3/ 7 تا 10 ـ اعمال رسولان 3/ 19). اما آنها قصد قتل حضرت عیسی(ع) را کردند و گرچه موفق نشدند ولی برخی حواریون او را کشتند. و اینچنین شد که فرصت دوم نیز با حملۀ تیتوس پسر امپراطور روم در سال 70 میلادی به فلسطین به پایان رسید. تیتوس حدود یک میلیون نفر از یهودیان را کشت و الباقی را اسیر کرد یا نفی بلد نمود.6 اما اندکی از یهودیان تا سال 200 میلادی به طور پراکنده در فلسطین زندگی می‌کردند ولی امپراتور روم در این سال آنها را از آن سرزمین اخراج کرد.

نقد و تحلیل
قصة جوجه اردک زشت دوران تبعید بنی اسرائیل به مصر را دستمایۀ خود قرار داده است. آن جوجة ناخوانده و غریب و سیاه‌روی که در این قصه در سرزمین مصر به دنیا می‌آید، سمبول و نمادی از قوم یهود و نژاد سامی است، قومی که گرچه در سرزمین غربت زندگی می کند اما به عنوان یک قوم اصیل و با نسب شریف معرفی می‌شود که توانایی‌های مختلفی را به طور ذاتی با خود حمل می‌کند. مثلاً در قصه می‌خوانیم که اردک در انتها می فهمد که او علاوه بر شنا کردن در آب، قادر به پرواز کردن نیز هست.

 در زمانی که اندرسن این قصه را در سال 1844 می‌نوشت مسئله ارض موعود و بازگشت به زمین فلسطین هنوز توسط یهودیان بدعت گذاشته نشده بود. در واقع اصطلاح «صهیونیسم» در سال 1890 توسط ناتان برنبام7  که یک روزنامه نگار اتریشی بود جعل شد و در همین سال‌ها تئودور هرتسل اندیشۀ صهیونیسم را پایه گذاشت و سعی وافر در جلب حمایت یهودیان کرد.

در انیمیشن قدیمی جوجه اردک زشت، Ugly Duckling (1939) محصول والت دیسنی که از روی این قصه ساخته شده، پایان داستان به نحوی رقم می خورد که حاوی اندیشة صهیونیسم است. یک سال بعد وقتی اردک‌های بالغ شده با حسرت به پرواز دسته‌جمعی قوها در آسمان چشم دوخته‌اند، یکی از آنها به نزد اردک‌ها فرود می‌آید و خود را به آنها معرفی می‌کند. او همان جوجه اردک زشت‌روی سابق است، که اکنون به این زیبایی می‌خرامد. آن قو خبر می‌دهد که شما مرا تمسخر می کردید و مرا بیگانه می‌خواندید اما می‌بینید که من یک قو بودم و خود نمی دانستم. اکنون ما قوها به سوی سرزمین اصلی خود در حال پرواز هستیم. لحظاتی بعد در میان نگاه حسرت‌بار اردک‌ها، این قو پروازکنان به جمع هم‌کیشان خود ملحق می‌شود.

قصۀ جوجه اردک زشت گرچه توسط یک نویسندۀ مسیحی نوشته شده است لکن این باعث نمی‌شود که ما نویسندۀ آن را تبرئه کنیم. زیرا در همان تورات یهود که مسیحیان نیز کلّیت آن را قبول دارند مذکور است که خداوند به بنی‌اسرائیل هشدار داد که اگر بت پرست شوید و به گناهان آلوده گردید شما را به چهار وسیله عذاب هلاک خواهم کرد: قحطی، بیماری، شمشیر دشمنان و حیوانات وحشی. پس آنگاه الباقی شما را عبرت و مثل برای ساکنان زمین خواهم کرد:
(24) پس‌ جمیع‌ امت‌ها خواهند گفت‌: چرا خداوند با این‌ زمین‌ چنین‌ كرده‌ است‌ و شدت‌ این‌ خشم‌ عظیم‌ از چه‌ سبب‌ است‌؟ (25) آنگاه‌ خواهند گفت‌: از این‌ جهت‌ كه‌ عهد یَهُوَه‌ خدای‌ پدران‌ خود را كه‌ به‌ وقت‌ بیرون‌ آوردن‌ ایشان‌ از زمین‌ مصر با ایشان‌ بسته‌ بود، ترك‌ كردند، (26) و رفته‌، خدایان‌ غیر را عبادت‌ نموده‌، به‌ آنها سجده‌ كردند، خدایانی‌ را كه‌ نشناخته‌ بودند و قسمت‌ ایشان‌ نساخته‌ بود. (27) پس‌ خشم‌ خداوند بر این‌ زمین‌ افروخته‌ شده‌، تمامی‌ لعنت‌ را كه‌ در این‌ كتاب‌ مكتوب‌ است‌،
8  بر آن‌ آورد. (28) و خداوند ریشۀ ایشان‌ را به‌ غضب‌ و خشم‌ و غیض‌ عظیم‌، از زمین‌ ایشان‌ كند و به‌ زمین‌ دیگر انداخت‌، چنانكه‌ امروز شده‌ است‌ (سفر تثنیه، باب 29).
و همچنین آمده است:
(36) خداوند تو را و پادشاهی‌ را كه‌ بر خود نصب‌ می‌نمایی‌، بسوی‌ امتی‌ كه‌ تو و پدرانت‌ نشناخته‌اید، خواهد برد، و در آنجا خدایان‌ غیر را از چوب‌ و سنگ‌ عبادت‌ خواهی‌ كرد. (37) و در میان‌ تمامی‌ امت‌هایی‌ كه‌ خداوند شما را به‌ آنجا خواهد برد، عبرت‌ و مثل‌ و سُخریّه‌ خواهی‌ شد (سفر تثنیه، باب 28).
لهذا دیده می‌شود که تورات کنونی یهود نیز به ضد اندیشۀ صهیونیسم شهادت می‌دهد.

*امیر اهوارکی

***پی نوشت‌ها

1. The Ugly Duckling (1844)
2. Hans Christian Andersen (1805 – 1875)
3.There the stork minced about on his red legs, clacking away in Egyptian.
4. ترجمة خوبی از قصة کوتاه «جوجه اردک زشت» در این کتاب مندرج است: هانس کریستیان اندرسن، هزار دستان، مسعود حاتم، انتشارات نیل، تهران، ۱۳۴۵، صص. ۳۲ تا ۴۸
5. فهم این حقیقت را مدیون مقالة «سیاست قصه» از استاد گرانقدر جناب شمس¬الدین رحمانی هستم. نگا. شمس¬الدین رحمانی، فرهنگ و زبان (مجموعه مقالات)، انتشارات برگ، تهران، 1368؛ ص 33
6. ویلیام میلر، تاریخ کلیسای قدیم در امپراطوری روم و ایران، ترجمه علی نخستین، تهران، 1931م.؛ طبع جدید: نشر اساطیر، 1382؛ ص 63
7. Nathan Birnbaum (1864 – 1937)
8. برای مشاهدۀ این لعنت‌ها به باب 27 از سفر تثنیه نگاه کنید که حضرت موسی و یوشع گناهان مختلف را ذکر کرده‌اند که هر یهودی به آنها عمل نکند ملعون خدا شود. مهم‌ترین آن گناهان بت‌پرستی و ترک شریعت تورات است.

جمعه 27/5/1391 - 18:4
اخبار
به نقل از مهر، مجید قناد از هنرمندان فعال عرصه کودک و نوجوان سیما درباره حضور این گروه در راهپیمایی روز قدس به خبرنگار مهر گفت: ما برای همدردی با کودکان مظلوم فلسطین و همچنین همدردی با بچه‌های زلزله زده استان آذربایجان شرقی در محل‌های برگزاری راهپیمایی بزرگ روز قدس به اجرای برنامه به همراه گروه هنرمندان شبکه دو سیما می‌پردازیم.

گروه "جمعه به جمعه، خونه به خونه" از گروه‌های فعال عرصه کودک  و نوجوان است و از حضور هنرمندانی همچون ناصر آویژه و مجید قناد بهره می‌برد.

این گروه از میدان فلسطین تا دانشگاه تهران به اجرای برنامه می‌پردازد.
جمعه 27/5/1391 - 18:3
اقتصاد
شاید بتوان قبل از رسیدن به بطن گزارش و ارایه تصوری از بازار لباس‌های مارک‌دار این پرسش را مطرح کنیم که تصور شما از یک جفت کفشی که زیر پوست این شهر و جایی در بوتیک‌های چشم‌نواز به بیش از سه‌میلیون‌تومان فاکتور می‌شود یا فقط یک تی‌شرت که به قیمت ۴۰۰هزارتومان به فروش می‌رسد، چیست؟ البته گمان بر ‌گران بودن کفش و تی‌شرت یادشده نبرید که در ادامه گزارش شما را به جاهایی خواهیم برد که با پنج‌میلیون‌تومان تنها قادر به خرید یک شلوار جین و یک جفت کفش خواهید بود.

بوتیکی در همین شهر که اجناس داخل آن نیز همچون نامی که بر سردر آن نقش بسته خاص و جذاب است. اگر قصد خرید لباس رسمی و کلاسیک دارید، سری به بوتیک «وی‌ای‌پی» واقع در نیاوران بزنید؛ جایی که یک جفت کفش کالج را با حداقل ۳۰۰هزارتومان و یک جفت کفش ورنی کلاسیک ایتالیایی را می‌توان با حداقل دومیلیون‌تومان خریداری کرد.
در این بوتیک برندهای معروف ایتالیایی خودنمایی می‌کنند و شما می‌توانید با ۱۵۰‌هزارتومان ساده‌ترین و ارزان‌ترین شلوار جین موجود را خریداری کنید. پیراهن صد‌هزارتومانی، کت‌تک یک‌میلیون‌تومانی، کاپشن چرم بهاره به قیمت یک‌و‌نیم‌میلیون و همچنین کراوات و دکمه سردست ۴۰۰‌هزارتومانی از دیگر اجناسی است که در این بوتیک یافت می‌شود.

اگر به دنبال لباس اسپرت بوده باشید نیز می‌توانید سری به «جردن» بزنید تا با دنیایی از برندهای روز اروپا آشنا شوید. اگر ناراحتی قلبی داشته و با قیمت‌های این منطقه آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر پرسه زدن در مراکز خرید این قسمت از شهر نباشید چرا که شال‌گردن ۵۰۰‌هزارتومانی و کت‌وشلوار ۱۲‌میلیون‌تومانی ضربان قلب شما را تندتر خواهد کرد.
انتهای جردن و جایی نزدیک به بزرگراه مدرس مرکز خرید الهیه واقع شده است؛ مرکز خریدی که خرید از آن یکی از تفریحات عصرگاهی جوانان این منطقه است. خرید از این مرکز خرید در مقایسه با دیگر مراکز خرید این منطقه بسیار اقتصادی به نظر می‌رسد چرا که گران‌ترین کفش موجود در آن به یک‌میلیون‌تومان فاکتور می‌شود و شلوارجین و پارچه‌ای هم بیشتر از ۸۰۰‌هزارتومان قیمت ندارند. در قسمت لباس‌های زنانه نیز مانتوهایی تا ۵۰۰‌هزارتومان و کیف و کفش تا یک‌و‌نیم‌میلیون‌تومان یافت می‌شود و شال و روسری نیز در محدوده صد تا ۲۰۰‌هزارتومان فاکتور می‌شوند.

کمی پایین‌تر از این مرکز خرید اما در یکی از کوچه‌های بین جردن - ولیعصر بوتیک خانگی وجود دارد که ورود به آن نیازمند هماهنگی و تایید مشتریان ثابت آن است. در این بوتیک خانگی که مساحتی بیش از ۳۰۰مترمربع دارد طراحی هوشمندانه و مبلمان ایتالیایی چشم را نوازش می‌کند و ساعت‌ها حضور در آن به لحظه‌ای می‌ماند.
پذیرایی و لباس یک شکل کارکنان از دیگر نکاتی است که این بوتیک را از سایر هم‌ردیفان خود متمایز می‌کند. «کونز»، «لیوایز»، «پرادا»، «ویکتوریا»، «آرمانی»، «ورساچه»، «رجیو کالابریا» و لباس‌هایی با امضای «آمانچیو اورتگا» معرف‌ترین طراح اسپانیا از جمله برندهایی است که در این بوتیک خانگی عرضه می‌شود.
خرید یک پالتو و یک جفت کفش از این بوتیک حداقل ۱۵‌میلیون‌تومان هزینه دربر خواهد داشت و اگر به فکر خرید تمامی لباس‌های خود از این بوتیک باشید، باید چیزی حدود ۵۰‌میلیون‌تومان برای یک ست لباس کنار بگذارید. کت و شلوار ۲۸ میلیونی با کمربند دو‌میلیون‌تومانی را می‌توانید با یک جفت کفش لویی ویتون هشت‌میلیون‌تومانی «ست» کنید. کراوات، گیره کراوات و دکمه سردست‌ها (جواهر نشان) نیز چیزی حدود ۱۰‌میلیون‌تومان برایتان هزینه خواهد داشت.
قیمت پیراهن اما در این بوتیک داستان دیگری دارد و همچون سایر اجناس بر اساس نوع جنس، رنگ‌های طبیعی استفاده شده و شرکت تولید‌کننده تعیین می‌شود. پیراهن مورد نیاز برای ست مورد اشاره را می‌توان با قیمت یک میلیون و ۷۰۰‌هزارتومان خریداری کرد تا با لباس زیر ۲۰۰‌هزارتومانی و جوراب صد‌هزارتومانی ست مورد نظر در نهایت ۵۰ میلیون ناقابل برای شما تمام شود. در این بوتیک قبل از هرگونه تصمیم به خرید، لباس‌های مورد نظر در تن مانکن‌ها برای شما به نمایش در می‌آید و پس از انتخاب مدل مورد نظر اقدام به پرو خواهید کرد.

لباس‌های زنانه نیز همین سازوکار را دارد و خانم‌ها نیز برای یک پالتو با برند «کالابریا» باید حداقل ۱۵‌میلیون‌تومان بودجه کنار بگذارند.
لباس شب با حریر روی شانه ایتالیایی کمی بیشتر ۱۳‌میلیون‌تومان فاکتور می‌شود. یک جفت کفش پاشنه بلند پردا نیز در این بوتیک چهار‌میلیون‌تومان و کیف آن نیز شش‌میلیون‌تومان قیمت دارد. خانم‌ها نیز اگر خواستار پوششی متفاوت‌تر از دیگران در اماکن عمومی هستند سری به این بوتیک زده تا با خرید شلوار جین « ویکتوریا» به قیمت دو‌میلیون‌تومان، کفش «لویی ویتون» به قیمت دو میلیون و ۵۰۰‌هزارتومان، مانتو با امضای «آمانچیو» به قیمت چهار‌میلیون‌تومان و روسری «بِربِری» به قیمت ۹۰۰‌هزارتومان به این خواسته خود دست پیدا کنند.
خرید از این بوتیک با پذیرایی به پایان می‌رسد و یکی از کارکنان نیز شما را تا اتومبیل همراهی خواهند کرد. کمی پایین‌تر و نرسیده به خیابان «آرش» نیز این روزها افتتاح بوتیک‌های بزرگ و دایر شدن نمایندگی برندهای بزرگ جهانی رواج یافته است.

در این میان اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی از این برندها از جمله «بنتون» که در ایران اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده‌اند، در اروپا و آسیا در رده برند‌های معمولی قرار دارند. «آدولفو دومینگوئز»، یکی از برندهایی است که اجناس آن از چند سال پیش در این منطقه عرضه می‌شود.
این برند نیز همچون بسیاری از برندهای اروپایی و آمریکایی فاقد نمایندگی در ایران بوده و تنها عاملیت فروش خود‌ در ایران را واگذار کرده است. اما این برند قیمت‌های نسبتا متعادلی نسبت به سایر همردیفان خود دارد و یک جفت کفش در آن را می‌توان به حداقل ۵۰۰‌هزارتومان خریداری کرد. حداقل قیمت شلوار جین، تی‌شرت و پیراهن نیز در این بوتیک به ترتیب ۲۵۰، ۲۰۰ و ۱۸۰‌هزارتومان است. قیمت کیف و کفش این برند نیز از یک‌میلیون‌تومان شرع می‌شود و شما می‌توانید با پنج‌میلیون‌تومان یک دست لباس تهیه کنید.

کمی آن طرف‌تر اما یکی از برندهای بزرگ عاملیت فروش خود را در ایران دایر کرده است و دوستداران برند «لاگوست» از این به بعد می‌توانند اجناس اصلی را از این بوتیک تهیه کنند. در این فروشگاه حداقل قیمت هر عدد تی‌شرت ۲۵۰‌هزارتومان، کیف ورزشی ۳۰۰‌هزارتومان، کفش ۵۰۰‌هزارتومان، گرمکن ورزشی ۷۰۰‌هزارتومان و جوراب ۵۰‌هزارتومان است.
در رده لباس‌های ورزشی برند «فیلا» نیز اقدام به دایر کردن شعبه جدید خود در این منطقه کرده است و دوستداران ورزش می‌توانند با مراجعه به آن هر جفت کفش ورزشی را حداقل ۱۵۰‌هزارتومان، گرمکن و شلوار را ۲۰۰‌هزارتومان، کیف ورزشی ۱۵۰‌هزارتومان و تی‌شرت را ۹۰‌هزارتومان خریداری کنند.

کمی بالاتر از «جردن» در منطقه «فرشته» نیز مراکز خرید رنگ و بوی گرانی به خود گرفته‌اند و در این مراکز هر جفت کفش حداقل دومیلیون تومان، مانتو ۵۰۰‌هزارتومان، کیف و کفش سه‌میلیون‌تومان، کت و شلوار پنج‌‌میلیون‌تومان، روسری ۵۰۰‌هزارتومان، شلوارجین ۳۰۰‌هزارتومان، لباس زیر صد‌هزارتومان، شلوار پارچه‌ای ۲۰۰‌هزارتومان، شال مردانه صد‌هزارتومان، کمربند ۴۰۰‌هزارتومان و کیف پول مردانه ۸۰۰‌هزارتومان فروخته می‌شود.

گشتی در مراکز خرید یاد شده نیازمند یک روز فراغت کامل است تا شاید از این رهگذر با واقعیت‌های شیرین زندگی در پایتخت نیز آشنا شوید. با پرسه زدن در مراکز خرید شمال شهر تصویری از واقعیت‌های این روزهای جامعه را در برابر دیدگان‌تان خواهید دید؛ واقعیتی که در هیاهوی سیاست و مشکلات اقتصادی کشور بسیار کمرنگ شده است.

جمعه 27/5/1391 - 17:33
سلامت و بهداشت جامعه

دنیای خلاقیت در سلامتی و بیماری ما را تنها نمی‌گذارد. ایده  های جدید در عرصه پزشکی روز به روز زندگی ما را به سمت سلامت بیشتر پیش می‌برد و علاوه بر درمان بیماری‌های پیچیده به زخم‌های کوچک هم فکر می‌کند.

چشب زخم‌های معمولی چیز آشنایی برای همه هستند و شاید در کیف پول خود چند عدد از آن را همیشه همراه داشته باشیم. اگر چه طراحی و استفاده از این چسب زخم‌ها ساده است اما در بسیاری از جاهای بدن استفاده از آن درد سر ساز است .

 

یک ایده جدید استفاده از این چسب زخم‌ها را راحت تر و کاربردی‌تر می‌کند. در طرح این ایده از قسمت‌های قابل جدا شدن در چسب زخم استفاده شده که می‌توان پس از قرار دادن آن روی زخم ، قسمتی از آن را کند تا اگر چسب روی قسمتی از انحنای اعضای بدن قرار دارد یا در جایی است که تحرک باعث چروکیدگی و بلند شدن آن از پوست می‌شود، جلو گیری کرد.

 

 

البته این ایده تنها به اینجا خلاصه نمی‌شود و جالب اینکه طراحان به این هم فکر کرده‌اند که اگر روی صورت و هر جای دیگر بدن زخمی ایجاد شد چسب زخمی را به رنگ پوست شما ارائه دهند تا چسب زخم کمتر به چشم بیاید که نوع و رنگ آن را به تناسب رنگ پوست مردم  مناطق مختلف جهان در عکس زیر می بینید.

 

 

این طراحان خوش فکر حتی برای این چسب زخم یک نشان دهنده زمان تعوض هم قرار داده اند به گونه ای که در زمان نیاز چسب زخم با تغییر رنگ در قسمت میانی به شما اعلام می کند که وقت تعویض آن فرا رسیده است.

 

 

خلاقیت در همه ابعاد این ایده به چشم می خورد طراحات حتی جعبه آن را متفاوت از چسب های امروزی طراحی کرده اند این جعبه با فشار از پایین باز می شود و روی آن از خط بریل برای استفاده نا بینایان استفاده شده.

 

جراحت هیچ وقت خوشایند نیست و نباید منتظر آن بود اما باید منتظر بود تا این چسب زخم خلاقانه تولید شده و به بازار آید تا چند عدد تاز آن را با آن چیزی که هم اکنون استفاده می کنیم تعویض کرد تا حد اقل استفاده از آن خود زخم را به فراموشی بسپرد.

جمعه 27/5/1391 - 17:31
سياست
دکتر علی لاریجانی پیش از ظهر جمعه در جمع راهپیمایان قمی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: امام خمینی(ره) در سال 58 با روشن بینی خاصی که نسبت به تحولات دنیای اسلام داشتند در پیامی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نام گذاشتند و در همان سال به فاصله چند روز موضوع روز قدس را بیشتر در اذهان مردم باز کردند.

وی ادامه داد: نکته مهم، درک این معناست که چگونه است امام روز قدس را هم برای نجات مردم فلسطین معرفی کردند و از طرفی دیگر عنوان کردند روز قدس روزی نیست که اختصاص به مردم فلطسین داشته باشد بلکه روز احیای اسلام و مبارزه با مستکبران است.

وی با بیان اینکه ریشه این سخن حکیمانه در بررسی دقیقی است که این مردم حکیم در حوادث مهم جهان و منطقه داشتند اظهار داشت: از زمانی که رژیم صهیونیستی پایه گذاری شد مستکبران می‌خواستند کشوری را برای قوم یهود ترتیب دهند که همان زمان کشورهای مختلفی را در نظر گرفتند و بعد انگلیسی‌ها آنها را به سمت خاورمیانه هدایت کردند.

لاریجانی تاکید کرد: در اصل آنها معتقد بودند قوم یهود یک نژاد برتر است و باید نبض قدرت جهانی از نظر اقتصادی، سیاسی و... در دست داشته باشد از این رو رژیم صهیونیستی خطری برای همه کشورهای اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهر این حرکت صهیونیستی ایجاد یک کشور بود اما باطن آنها سلطه بر جهان بود. از این رو محتوای فرمایشات امام خمینی(ره) ایجاد جریان حق طلبانه بود که سلطه گران آمریکا و اسرائیل را هدف گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز عمق حرکت انقلابی امام را در تحولات منطقه‌‌ای شاهد هستیم اظهار داشت: در حرکت عمیقی که در دو سال اخیر اتفاق افتاد تفکر آزادی فلسطین و مبارزه با مظهر شیطانی آمریکا و صهیونیسیم جای کانونی دارد.

اراده مسلمانان در ظرف کودکانه نمی‌گنجد

به گفته لاریجانی مردم کشورهای اسلامی از حقارتی که رژیم صهیونیستی و مستکبران به آنها می‌کردند به ستوه آمدند و بیداری اسلامی برای رفع این حقارت بود.

وی یکی از عوامل نهضت بیداری اسلامی را احیای نهضت تفکر حق طلبانه امام برای نجات مردم از رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد: ممکن است که آمریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه که سیاست خامی را دنبال می‌کنند و حرکت سیاسی کودکانه آنها در دو سال مشخص‌تر شد به دنبال این هستند که خواسته‌های به حق مردم را در ظرف کودکانه به اصطلاح دموکراسی قرار دهند اما این تحلیل، قالب کردن تحلیل‌های خودشان بر انقلاب‌های منطقه است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر به متن توده مردم و صحبت‌های آنها مراجعه کنیم روحیه ضد استکباری و ضد صهیونیستی مردم را درک می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از اقدامات ضداستکباری مسلمانان از جمله تظاهرات مصری‌ها علیه انگلیس در مقابل سفارت این کشور تصریح کرد: ماهیت این انقلاب‌‌ها را باید با رجوع به ماهیت انقلابی مردم کشف کرد نه اینکه عده‌ای به سفارش غربی‌ها برای مدیریت صحنه طراحی‌هایی انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: امروز در شرایط مهمی قرار داریم که بیداری اسلامی در منطقه، نقشه‌های مستکبران برای استیلای رژیم صهبویستی را خنثی کرده و این نقشه‌ها تبدیل به ذلت برای اسرائیل شده است و اسرائیل احساس می‌کند دچار انزوا شده است.

لاریجانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی گاهی اوقات نعره‌ای می‌کشد اما این قیل و قال‌ها از سر تنگناهاست. چندی پیش نتانیاهو خط و نشانی برای ایران کشید که آنقدر حرف‌های او بلاوجه بود که اولمردت او را تحقیر کرد.

اسرائیل دچار سردرگمی است

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی برای ایجاد امنیت خودش دچار سردرگمی است و اوباما برای روحیه دادن به این رژیم ورشکسته مجبور شده است که بگوید دفاع از اسرائیل خط قرمز آمریکاست. این نشان می‌دهند که اسرائیل به روزی افتاد که آمریکا به کمک آن شتافته و این کشور شرایطی است که نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند. این یک تحول چشمگیر برای مسلمانان است.

وی با بیان اینکه این دستاورد نتیجه حرکتی بود که امام آن را آغاز کرد افزود: امام به ما مسلمانان روحیه خودباوری داد و مبارزان اسلام راه خود را در صحبت‌های امام جستجو کردند نه حرکت‌های سازشکارانه قلابی.

وی ادامه داد: از بدو تاسیس رژیم صهیونیستی 60 سال می‌گذرد و در این مدت بیش از 20 طرح سازش از غربی‌ها و شرقی‌ها مطرح شد. همه نوع جنس سیاسی در این فاصله طرح دادند؛ از انگلیسی‌ها که پایه‌گذار این رژیم بودند تا روسیه سابق تا ملک عبدالله، اما سئوال این است که کدامیک از این طرح‌ها کوچکترین حق مردم فلسطین را به آنها برگردانده و جلوی خشونت این رژیم را گرفته است؟

طرح‌های سازشکارانه فرصتی برای درندگی اسرائیل

به گفته لاریجانی، عملا رژیم صهیونیستی و آمریکا با این طرح‌ها هم حیثیت کشورهای اسلامی را به باد گرفته‌اند و هم مجالی پیدا کردند که فلسطینی‌های بیشتری را آواره کنند. اینها فرصت‌هایی ایجاد می‌کردند که این رژیم درندگی کند و خودش را تثبیت کند که برخی کشورهای عربی در این دام افتادند.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی از مجموع 33 روستایی که در سال 1348 در منطقه‌ای از فلسطین وجود داشت اکنون فقط چهار روستا وجود دارد و همه آنها را از بین بردند و محو کردند.

لاریجانی گفت: در طول تاریخ کمتر رژیمی داریم که این طور درندگی کند و این قتل عام‌ها فرصتی بود که نظام‌های بدبخت منطقه برای اسرائیل به وجود آوردند.

وی تاکید کرد: نتیجه طرح‌های صلح، قدرت دادن به اسرائیل برای گسترش خوی درندگی بود نه برای حمایت از مردم فلسطین.
ریشه حقارت برخی دولت‌های منطقه در خودباختگی است

وی به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام به درستی ریشه این حقارت را خودباختگی دولت‌ها دانستند و مبنای حرکت را بر از بین بردن رژیم دانستند و این برخلاف نگرش‌های برخی دولت‌های منطقه بود.

لاریجانی تاکید کرد: امام از هر فرصتی برای ایجاد روحیه خودباوری بر محور اسلام استفاده می‌کردند و حتی ندای مبارزه با رژیم را در پیام‌های حج مطرح کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کردت: حزب الله که در درخشنده مقاومت علیه اسرائیل است از شاگردان مکتب امام هستند که در جنگ 33 روزه چنان شکستی به اسرائیل زدند که در طول تاریخ حضور رژیم چنین دردی را احساس نکرده بود.

وی ادامه داد: حماس و جهاد دو جریان دیگر در فلسطین است که راه امام را سرلوحه کارشان قرار دادند و عملا روز قدس که روز مبارزه با استکبار است امروز تاثیر خودش را گذاشته است و تا سقوط کامل رژیم صهیونیستی این حرکت ادامه خواهد داشت.
جمعه 27/5/1391 - 16:55
سينمای ایران و جهان

علی زاهدی ـ تهیه‌کننده برنامه‌های مناسبتی از جمله «ماه عسل» و «جزر و مد» ـ درباره‌ی همکاری با مجریانی که پس از مدتی در تلویزیون چهره می‌شوند، گفت: افرادی مانند فرزاد حسنی، احسان علیخانی، وحید یامین پور و حسین رنجبر افرادی بوده‌اند که تاکنون با من کار کرده‌اند و پس از مدتی دیده شده‌اند؛ البته به نظر من این افراد شایستگی و توانایی قهرمان شدن را داشته‌اند و این ویژگی در ذات آنها وجود داشته است؛ فقط کافی بوده که امکانات در اختیار آنها قرار بگیرد تا توانایی خود را نشان بدهند.

برنامه‌سازی مثل بازی فوتبال است

این برنامه‌ساز مناسبتی در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: البته من همیشه گفته‌ام که من به شخصه کاری نکرده‌ام و همه مجموعه‌ای که در کنار هم قرار گرفته‌اند، هدفشان تخریب همدیگر نبوده و به هم کمک کرده‌اند تا برنامه‌ی خوبی ارائه داده شود. همه چیز را مانند فوتبال می‌بینم و بر این باور هستم که همه‌ی افراد در تیم برنامه‌سازی باید بتوانند با پاس‌کاری درست برنامه را به سر انجام برسانند.

زاهدی درباره‌ی ستاره‌سازی در تلویزیون گفت: این موضوعی است که وجود دارد؛ البته تصمیم خود افراد هم در این راستا بی‌تاثیر نیست. مجریان می‌توانند با انتخاب‌هایشان رو به بالا یا پایین حرکت کنند. گاه افراد به علت شرایطی که در آن قرار می‌گیرند و یا به دلیل نبود مشاور تصمیمات غلطی می‌گیرند که باعث سقوطشان می‌شود. هر مجری باید درک درستی از جایگاه خود داشته باشد.

علیخانی بهترین گزینه برای اجرای «ماه عسل»

تهیه‌کننده «نیمروز» گفت: به نظر من و بدون شک احسان علیخانی بهترین گزینه برای اجرای برنامه «ماه عسل» است و در این موضوع شکی نیست. نمی‌دانم افرادی که تصمیم گرفته‌اند علی ضیاء را برای این برنامه انتخاب کنند در این زمینه فکر کرده‌اند یا نه به هر حال امیدوارم که تصمیمشان درست بوده باشد. گرچه ظاهر قضیه این را نشان نمی‌دهد. در زمینه‌ی انتخاب مجری برای برنامه‌ها باید یک تیم به طور برنامه‌ریزی شده و حساب شده تصمیم‌گیری کنند.

او اذعان کرد: من به شخصه قبل از برنامه با چند مجری مانند احسان علیخانی و فرزاد حسنی به عنوان مشاوره صحبت می‌کنم که آنها به من مشورت بدهند که فضای برنامه من چه مجری را می‌طلبد. بدون شک هر تهیه کننده‌ای دوست دارد بهترین برنامه را بسازد و قبل از برنامه و در فضای مجازی او فکر می‌کرده که کارش جواب می‌دهد اما بعد از اینکه برنامه بر روی آنتن می‌رود مشخص می‌شود که این تصمیم درست بوده یا نه.

مدیران رسانه با شامه‌شان تشخیص دهند الان مردم به چه برنامه‌ای نیاز دارند

زاهدی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما برنامه‌ی موفق چگونه برنامه‌ای است؟ گفت: به نظر من برنامه‌ای موفق است که تاثیرگذار باشد و اثرات آن در جامعه نمودار شود و سال‌های آینده هم تاثیرات آن برنامه قابل مشاهده باشد به نظر من شروع خوب برنامه‌ای بود که این ویژگی را داشت و من آن را بر سایر برنامه‌هایی که تاکنون ساخته‌ام ترجیح می‌دهم.

او در همین راستا ادامه داد: تهیه‌کنندگان و مدیران رسانه وظیفه دارند که با شامه‌شان تشخیص دهند که الان رسانه و مردم به چه نوع برنامه‌ای نیاز دارند و چه چیزی می‌خواهند. من دلیلی نمی‌بینم که دوباره مردم «کوله‌پشتی» یا «نیمروز» را دوست داشته باشند. فضا و آدم‌های مناسب باید در کنار هم قرار داشته باشند.

شاید یک مجری جوان درک نکند که چرا نباید شلوار جین بپوشد

او در رابطه با نحوه‌ی پوشش مجریان در رسانه گفت: باید همان تیمی که از آن نام بردم در ارتباط با مد و نحوه‌ی پوشش مجریان هم تصمیم‌گیری کنند؛ شاید یک مجری جوان درک نکند که چرا نباید شلوار جین بپوشد اگر مسائل روانشناختی، جامعه شناختی و چگونگی اجرا در رسانه برای این افراد حل شود و این افراد در این زمینه توجیه شوند، این مسائل پیش نمی‌آید. مجری باید لباسی بپوشد که در شأن رسانه باشد حال خود رسانه باید در این زمینه دست به کار شود و یا مدل‌هایی بیاورد که مجریان از آن در رسانه استفاده کنند و یا مجری‌ها لباس‌های مناسبی استفاده کرده و آن لباس‌ها را در جامعه مد کنند. به نظر من مجری‌ها باید لباس‌های متعادل‌تری را انتخاب کنند.

جمعه 27/5/1391 - 16:52
اخبار

اخیرا یک میلیاردر روسی، این اسب زیبا را به قیمت 2 میلیون و پانصد هزار دلار خریده و آن را به عنوان هدیه تولد، به همسرش کادو داده است.

جمعه 27/5/1391 - 16:43
سينمای ایران و جهان
هر سال با شروع ماه مبارك رمضان روند عادی و معمولی برنامه‌های صدا و سیما هم به شكلی كاملاً دگرگون شده به مخاطب ارائه می‌شود. تهیه و پخش برنامه‌های مذهبی، سریال‌های معروف شده به مناسبتی، تاك‌شوها متنوع و متكثر و بسیاری دیگر از اشكال برنامه‌ها برای پر‌كردن اوقات مخاطبان با محوریت ماه مبارك رمضان از جمله این سیر نطور و تنوع است. 

در میان اكثر برنامه‌هایی كه با اجرای مجریان به صفحه تلویزیون می‌نشیند و مهمان منازل مردم می‌شود، ماه عسل با جاذبه‌هایی برای مخاطبانش همراه بوده است. 

این برنامه با محوریت حضور زوج‌های جوان و ترویج ازدواج آسان آن هم در قاب تلویزیون از ابتدای ماه مبارك رمضان سال ۸۴ با اجرای فرزاد حسنی كلید خورد. این برنامه بیشتر به خاطر موضوعات و مهمانان ویژه‌ای كه در آن حضور پیدا می‌كنند، مورد اقبال مخاطبان قرار می‌گیرد كه البته نباید از نوع اجرای آن توسط مجری‌های متفاوت هم به سادگی عبور كرد. 

در این برنامه از كسانی مانند بلندقامت‌ترین مرد ایران، قربانی اسید پاشی تا نوجوان ۱۰ ساله و نابغه جهان اسلام كه به نوعی در قالب «ترین ها» قابل تعریف‌اند حضور پیدا كرده‌اند. اما گذشته از این ویژگی خاص و جذاب برنامه ماه عسل، هر ساله اتفاقات و حواشی پیرامونش هم باعث خبرسازی و به نوعی ایجاد جذابیت خبری برای همگان به‌وجود می‌آورد. برخی از مجریان كه فرصت اجرای این برنامه پر‌مخاطب را داشته‌اند، گاهاً با یك اعتماد به نفس كاذب دچار خودشیفتگی و خود‌بزرگ‌بینی‌های عجیبی شده‌اند. از فرزاد حسنی و حامد علیخانی گرفته تا علی ضیاء، مجری امسال این برنامه، همگی پس از یك یا چند دوره اجرای این برنامه ادعاهایی را مطرح می‌كنند كه گویای همین بحث است. 

اما مجری امسال علاوه بر بالا دانستن كیفیت اجرای خود ادعای ضعیف بودن اصطلاحاً متن این برنامه را هم مطرح كرده است و گفته است كه اگر یك متن ضعیف به اسكورسیزی (كارگردان مشهور هالیوودی) هم بدهید، نمی‌تواند اثر مفیدی را بسازد! این در حالی است كه پرسیدن برخی سؤالات بی‌ربط، سطحی و پیش پا‌افتاده از مهمانان این برنامه را باید پیوند داد به برخی از دكلمه و شعر خوانی‌های تصنعی و ضعیف این مجری جوان كه به رغم زور‌زدن‌های زیاد، هیچ حس همذات‌پندارانه برای مخاطب ایجاد نكرده و نمی‌تواند برای آنها یك همپوشانی حسی منطقی ایجاد بكند. 

با این تفاسیر لازم است كه این مجریان عزیز و آینده‌دار ضمن بالا بردن توانایی‌ها و اطلاعات خود، قدری هم به توصیه‌هایی كه به مخاطبانشان در رابطه با عمل به اصول اخلاقی دارند هم عامل باشند.
از طرفی هم دوستان و مدیران رسانه ملی باید توجه داشته باشند كه در این زمینه نظایری مانند حسینی و حسنی و... پیش‌نیاید كه به رغم وامدار بودن شهرت‌شان به صدا وسیما، در جای مدعی و صاحب‌حق قرار نگیرند.
جمعه 27/5/1391 - 16:38
ازدواج و همسرداری
اصل مهم در دوران نامزدی، شناخت دو طرف از یکدیگر است. این شناخت شامل آگاهی لازم از تمام اجزای شخصیت طرف مقابل است؛ به گونه‌ای که جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی طبقات اجتماعی دختر و پسر نزدیک به هم باشد.

دختر و پسری که با هم آشنا می‌شوند و دوران نامزدی‌ را شروع می‌کنند، باید شناخت از یکدیگر را مقدم بر هر مساله دیگری بدانند و روابط‌شان بر مبنای همین اصل شکل بگیرد.

آیا روابط دختر و پسر در دوران نامزدی باید کنترل‌ شود؟
البته! درست است که دختر و پسری که جوان هستند با وضعیت هورمونی و هیجانی‌ای که دارند به سمت همدیگر تمایل زیادی دارند و بسیار سخت است که احساسات و غرایزشان را کنترل کنند اما آنها باید به آینده‌ای که در پیش خواهند داشت، بیندیشند.
در دوران نامزدی اصل موضوع، شناخت است. حتی اگر دوره نامزدی ثبت قانونی شده باشد و صیغه محرمیت جاری شده باشد، باز هم دختر و پسر باید روابط کنترل‌ شده‌ و سنجیده‌ای داشته باشند؛ چرا که ممکن است که این نامزدی به هم بخورد یا دختر باردار شود که در هر دو صورت، مشکلات بسیاری برای آنها به وجود می‌آید و البته این مسایل در فرهنگ ما بسیار پررنگ‌تر و مشکل‌ساز‌تر خواهد بود.

بهترین مدت نامزدی
دوره نامزدی باید نه کوتاه‌ مدت باشد و نه آنقدر طولانی باشد که مشکلات و تبعات زیادی را به همراه داشته باشد. مناسب‌ترین زمان ۶ ماه است و در این زمان دختر و پسر باید به صورت معقول و معمول، با شرط شناخت از هم، با یکدیگر رابطه داشته باشند. این کار بسیار سختی است اما اگر دختر و پسر جوان به اصل واقعیت‌گرایی معتقد باشند، برای داشتن آینده‌ای بهتر سعی خواهند کرد روابط خود را سنجیده و محدود کنند.

حتی اگر ازدواج فامیلی باشد …
اصل ازدواج باید بر مبنای شناخت طرفین از یکدیگر باشد. بسیاری از خانواده‌ها به صرف اینکه دختر و پسرشان با هم بزرگ شده‌اند و سال‌هاست همدیگر را می‌شناسند با ازدواج آنها موافقت می‌کنند و وقتی که آنها وارد زندگی می‌شوند تازه متوجه تفاوت‌ها و اختلاف‌ نظراتشان می‌شوند و اینجا نقطه شروع اختلافات خانوادگی است.

معمولا این ازدواج‌ها، چشم‌ و‌ گوش بسته است و افراد فقط شناخت ظاهری از هم دارند اما نکته مهم این است که آنها تصور می‌کنند همدیگر را می‌شناسند. چنین تصورهای غلطی، جوانان را از مسیر شناخت دور می‌کند و زمانی که وارد زندگی می‌شوند، تازه متوجه تفاوت‌هایشان می‌شوند و اختلاف‌هایشان شروع می‌شود.

مشکلی که در ازدوا‌ج‌های فامیلی زیاد دیده می‌شود، این است که مشکلات زن و شوهر سریع به خانواده‌ها کشیده می‌شود و مشکلات را دو چندان می‌کنند. از سوی دیگر، بسیاری از اختلاف‌های خانوادگی نیز در روابط زن و مرد تاثیرگذار است و ممکن است روابط آنها را تیره کند. همچنین بسیاری از مسایلی که در ازدواج‌های فامیلی به وجود می‌آید به دلیل آنکه سبب برهم خوردن روابط فامیلی نشود، مسکوت می‌ماند و چه بسا افرادی سالیان سال با مشکلی زندگی می‌کنند و از آن رنج می‌برند اما از ترس فامیل آن را به زبان نمی‌آورند.

مساله دیگر در ازدواج فامیلی، مشاوره ژنتیک است. ازدواج فامیلی تنها باید بر مبنای شناخت صحیح باشد و بعد از آن حتما باید زوجین از خدمات مشاوره استفاده کنند و علاوه بر آن مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک نیز اهمیت دارد.

بارداری در نامزدی
اگر به هر دلیلی شرایط طوری پیش رفت که دختر در دوران نامزدی باردار شد، قطعا در چنین شرایطی باید خانواده را در جریان گذاشت اما برخی از خانواده‌ها به دلیل تعصباتی که دارند، نمی‌توانند چنین موضوعی را پذیرا باشند و سریع واکنش نشان می‌دهند. بنابراین لازم است که دختر و پسر این موضوع را با یک روان‌ پزشک یا مشاور مطرح کنند و آن مشاور با شیوه مناسب خانواده را در جریان بگذارد و به آنها آموزش‌های لازم را بدهد.
جمعه 27/5/1391 - 16:28
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته