• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 319
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5471روز قبل
دانستنی های علمی
1- خواب؛هر چه بیشتر،بهتر
كاش همین‌طور بود!‌ ولی مطالعات نشان می‌دهد كه احتمال مرگ زودرس در آنهایی كه بیش از 8 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند،بیشتر است.

2- خوش به حال فلانی! هنوز سرش به بالش نرسیده،خوابش می‌برد!
اتفاقا این نشان می‌‌دهد كه فلانی‌،خواب خوبی ندارد.این كه آدم هنوز سرش به بالش نرسیده خوابش ببرد،یكی از نشانه‌های خواب‌آلودگی است كه باید تحت بررسی قرار بگیرد.مدت زمانی كه طول می‌كشد تا خوابمان ببرد،نباید كمتر از 5 دقیقه یا بیشتر از 30 دقیقه باشد.پزشكان،مقادیر كمتر و بیشتر از این محدوده را غیرطبیعی می‌دانند.
3- چقدر كم می‌خوابی! همه آدم‌ها حداقل به 8 ساعت خواب شبانه احتیاج دارند!
هیچ عدد قطعی و واحدی وجود ندارد كه بشود روی آن قسم خورد.میزان نیاز به خواب در افراد مختلف، متفاوت است.به خودتان رجوع كنید.اگر حس می‌كنید كه هر روز بعدازظهر خسته و خواب‌آلود می‌شوید، بدانید كه احتمالا الگوی خواب‌تان غلط است.

4- چقدر زیاد می‌خوابی!‌ نخبه‌ها فقط روزی سه‌ چهار ساعت می‌خوابند!
شاید مارگارت تاچر و بیل كلینتون و چند نفر از مشاهیر هالیوودی جزو نخستین كسانی باشند كه رسانه‌های غربی،درباره كم‌ خوابیدن آنها زیاد حرف زدند.اما واقعیت این است كه از نظر پزشكان،این قبیل افراد معمولا عملكرد بهتری نسبت به سایرین ندارند.كم‌خوابی،سلامت شما را تهدید می‌‌كند و تمركزتان را پایین می‌آورد.كم‌خوابی حتی می‌تواند بیمارتان كند و به سیستم ایمنی‌ شما آسیب بزند.
5- من خوابم خوب است؛فقط شب‌ها چند بار از خواب می‌پرم!
به چنین خوابی نمی‌گویند خواب خوب.خوابی خوب است كه تداوم مناسبی داشته باشد.بیدار شدن مكرر در حین خواب از علائم شایع اختلال خواب است و بیشتر آنهایی كه شب‌ها بیش از یك بار از خواب می‌پرند،به نوعی اختلال خواب دچارند

6- كم‌‌خوابی فقط یك چاره دارد: قرص خواب!
 تاثیر داروهای خواب‌آور،كوتاه‌ مدت است و كم‌كم بدن به دارو عادت می‌كند و دیرتر به آن جواب می‌دهد. از طرفی،اگر بدن به دارو عادت ‌كند؛قطع دارو اوضاع را بدتر می‌كند.پس برای درمان قطعی فقط باید به پزشك مراجعه كرد تا علت اصلی بی‌‌خوابی شناخته و درمان شود.

7- كم‌‌خوابی از آن دردهایی است كه چاره ندارد‌؛‌باید با آن ساخت!
در مورد ششم گفته شد كه برای درمان قطعی كم‌خوابی باید به پزشك مراجعه كنید تا علت اصلی مشكل تان شناخته و درمان شود.

اما توصیه‌های دیگری هم هست كه می‌تواند اوضاع خواب‌تان را رو به ‌راه كند:

* پرهیز از چای،قهوه،نوشابه و شكلات در ساعات نزدیك به خواب.

* خودداری از مصرف غذاهای سنگین و كشیدن سیگار در ساعات نزدیك به خواب.

* رعایت نظم خواب: خوابیدن در یك ساعت ثابت، اختصاص دادن اتاق خواب به خوابیدن و اجتناب از كارهای دیگری مثل تماشای تلویزیون و كار در آن اتاق.

*و بالاخره این كه اگر بیش از نیم ساعت در رختخواب ماندید و خوابتان نبرد و احساس خواب‌آلودگی هم نكردید، باید از اتاق خواب خارج شوید و تا وقتی احساس خواب‌آلودگی نكرده‌اید، به رختخواب برنگردید.
يکشنبه 14/4/1388 - 12:13
خواستگاری و نامزدی
نکاتی راجع به لباس هایی که از جنس نخ هستند ! ! مانند نحوه ی شستشو ، نگهداری ، و... اگر مایل هستید لباس هایتان که از جنس نخ هستند ، دیرتر از بین بروند ، پس با ما در این مقاله همراه شوید :
لباس های از جنس نخ ، اولین و بهترین نوع لباسی است که توصیه می شود زیرا حساسیتی را ایجاد نمی کند و معمولا همه ی پوست های مختلف از آن استقبال می کنند . اما برای اینکه لباستان بعد از هر شست وشو و اتو کردن همان حالت روز اول را داشته باشد ، نکات زیر را مطالعه کنید :
در ابتدا توضیح می دهیم که نخ و جنس نخ چیست ؟ نخ یک فیبر گیاهی است که از دانه ها ی و بذر های پنبه به دست می آید ، و بعدا این فیبر را تغییر شگل می دهند و به نخ تبدیل می کنند ، و این عمل را در کارخانه های نخ ریسی انجام می دهند .

بافت های نخی را با بافت های دیگر نیز ترکیب می کنند : و معمولا نخ را با بافت پلی استر ترکیب می کنند . و این ترکیب مرغوبیت کمتری دارد ، و لباس های وجود دارند که علاوه بر پلی استر با جنس های دیگر نیزترکیب می کنند ولی بهتر است به دنبال لباس های باشید که 100 درصد از جنس نخ هستند .

نگه داری از لباس های با بافت نخ :
یکی از مسائل مهمی که باعث دوام لباس ها بخصوص نخ می شوند .نحوه ی شست و شوی آن است .اگر لباستان را می خواهید در ماشین لباس شوئی بیاندازید و ماشین آنها را برای شما بشویید برای تی شرت ها و پیراهن هایی از جنس نخ دمای مناسب 40 درجه می باشد ، و برای لباس های نخی که جنس ظزیف تری دارند مانند لباس زیرتان را با دمای 30 درجه بشویید . و از دماهای بالاتر از مقدار گفته شده ، بپرهیزید و اگر خودتان با دست این لباس ها را می خواهید بشویید ، بهتر است که خیلی آنها را نشویید زیرا نخ بافت ظریفی دارد و زود از بین می رود .
از آب ژاول نیز می توانید برای تمیز تر شدن لباس هایتان استفاده کنید و هیچ مانعی وجود ندارد اما خاطرتان باشد نباید لباستان را مدت زیادی در آب ژاول قرار دهید چون مسلما اگر لباستان مدت زیادی در در مایع سفید کننده به سر ببرد بافت هایش از بین می رود .
و در ضمن اگر لباستان رنگی است مواظب آب ژاول باشید که به لباستان نریزد ، که لباستان لک شود . 
لباس های نخی انعطاف پذیر نیستند ، یعنی اینکه یعد از هر شست و شوی به حالت اولیه خود باز نمی گردند و حتما باید اتو شوند .

يکشنبه 14/4/1388 - 12:12
رويا و خيال
البته بنده به اتفاق خانوم تصمیم گرفتیم برای استفاده از آب و هوای تمیز، اینجا رو پیش خرید کنیم. عجله ای هم برای تحویل گرفتن نداریم. ولی دلمون می خواد تا بهار نقل مکان کنیم تا...
آجراوّل؛
-خدمتتون عرض کنم این برجی که من می‌سازم ،زلزله که سهله،بمب اتم هم نمی‌تونه
تکونش بده.

"مرد نیشخند تلخی می‌زنه"
چند وقتیه سقف اتاق نشت کرده. شبایی که بارون می‌یاد از صدای چک چک آب خوابمون نمی‌بره
آجر دوّم؛
-البته بنده به اتفاق خانوم تصمیم گرفتیم برای استفاده از آب و هوای تمیز، اینجا رو پیش خرید کنیم.عجله ای هم برای تحویل گرفتن نداریم.ولی دلمون می‌خواد تا بهار نقل مکان کنیم تا از محیط سرسبزاینجا استفاده ببریم.

"خنده تلخ مرد روی صورتش محو میشه"
مهلتی که صاحبخونه برای تخلیه داده تموم شده،باید بگردم دنبال خونه وگرنه....
آجر سوّم؛
-شما اینجا در طبقات از هر نوع امکانات رفاهی از قبیل استخر،سونا و جکوزی که البته به نظر شخص بنده از ملزومات هر خونه ایه برخوردارید.

"مرد با یه دست به آجرا فشار می‌یاره که به سیمان بچسبه و با دست دیگه سرشو می‌خارونه"
چند روزیه که صاحبخونه آب گرمو بسته.دیروز مادر زهرا یه تشت آب گرم کرد و زهرا رو توی حیاط شست.بچه حسابی سرما خورد.
آجر....م
-ما حتی به فکر این کوچولوی ناز هم هستیم.یه پارک قشنگ با انواع وسایل بازی تو فضای بیرونی این برج ساخته میشه تا این خانوم کوچولو حوصلش سر نره.

"نگاه مرد به عروسک توی بغل دختر خشک میشه"
هفته پیش بچهً همسایه سرعروسکی که مادر زهرا با کهنه پارچه‌ها دوخته بود رو کند.زهرا شبا، تو خواب، بهونشو می‌گیره و گریه می‌کنه. بهش قول دادم حقوقمو گرفتم براش یه عروسک بخرم.
آجر آخر؛
- شما شایستهً بهترینها هستید، بهتون قول می‌دم از انتخابتون پشیمون نمی‌شید. این خونه در خور شما و خانواده ی محترم شماست.

"مرد نگاهی به دیوار کوچکی که ساخته می‌ندازه"
*******
"آسمون یک دم می‌باره، وارد کوچه میشه، زهرا به سمتش میاد، سرخی چشماش حکایت از گریه داره، ولی قطرات اشکش توی قطرات بارون گمشده.
بابا آقای مرادی وسایلمونو ریخت بیرون، گفت شما لیاقت ندارید که خونه داشته باشید، باید مثل کولی‌ها زندگی کنید.
"مرد نگاهی به دستای طاول زده ش می‌کنه
توی ذهنش دستای مرد خریدار نمایان می‌شه"
 
يکشنبه 14/4/1388 - 12:11
دانستنی های علمی
در این کتابخانه که 400 عنوان مجله، 100 عنوان روزنامه از سال 1311 تاکنون در آن موجود است ...
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: کتابخانه آستان قدس قدیمی ترین کتابخانه جهان اسلام به شمار می آید.

محمد هادی زاهدی ظهر شنبه در محل سالن اجتماعات آستان قدس رضوی در جمع خبرنگاران افزود: آستان قدس با بیش از 80 هزار جلد کتاب خطی ارتباط روحی و معنوی محکمی با مراجعان خود برقرار نموده است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: هم اکنون آستان قدس 39 باب کتابخانه در سراسر کشور مشغول به فعالیت دارد.

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه وزیری یزد در هجدهم تیرماه افزود: در راستای تحقق روند توسعه و تجهیز کتابخانه های مرتبط با آستان قدس افتتاح کتابخانه وزیری یزد با 90 هزار جلد کتاب و 4500 نسخه خطی یک گام موثر فرهنگی به شمار می آید.

زاهدی اظهار داشت: در این کتابخانه که 400 عنوان مجله، 100 عنوان روزنامه از سال 1311 تاکنون در آن موجود است مراجعه 17 هزار نفر از شهروندان یزد را باعث شده است.

وی با اشاره به راه اندازی کتابخانه دیجیتال در این شهر افزود: مراحل ارائه طرح برای پیاده سازی صورت گرفته و احتمالا تا یکی دو سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود.

وی مساحت کل این کتابخانه را زمینی به وسعت 2000 متر با زیربنای 6 هزار متر مربع ارزیابی کرد و افزود: این زیربنا نسبت به کتابخانه وزیری گذشته 10 برابر شده است.

زاهدی هم چنین وجود تالار مطالعه ویژه بانوان و آقایان، مخزن کتب چاپی و خطی، مخزن مطبوعات، تالار محققان، سالن اجتماعات و خدمات اینترنتی را در این کتابخانه یادآور شد.

گفتنی است کتابخانه وزیری یزد جز 3 کتابخانه قدیمی کشور به حساب می آید که هم اکنون قدیمی ترین روزنامه های داخلی و مانند حبل المتین و الهلال در آن موجود است.


يکشنبه 14/4/1388 - 12:10
اخبار
فرمانده انتظامی نیشابور گفت: جوانی 18 ساله در نیشابور ‌به خاطر یك طوق كبوتر‌ به قتل رسید.

‌باروح در گفتگو با فارس افزود: برابر اعلام مركز فوریت‌های پلیسی 110 ‌در مورد نزاع دسته جمعی در محل یاد شده، مأموران كلانتری 11 به محل عزیمت كردند كه مشخص شد ‌نزاع بین 7 نفر به هویت معلوم با استفاده از چوب و چماق به وقوع پیوسته و قبل از رسیدن مأموران، ‌طرفین نزاع محل را ترك كرده و متواری شده‌اند. ‌وی با بیان اینكه 2 نفر از مجروحان حادثه در اورژانس بستری بوده و قادر به بازجویی نبودند، افزود: بنابراین ‌با توجه به قتل انجام شده، پرونده متشكله تحویل بخش مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی شد. ‌با روح اظهار داشت: نتیجه گزارش كارآگاهان این بود كه قاتل، ابراهیم21 ساله است كه به علت جراحات ‌وارده در بیمارستان بستری است. ‌

 وی به نقل از قاتل گفت: به اتفاق 4 نفر از برادرانم با سعید و محمد به علت یك طوق كبوتر درگیر شدیم ‌كه متوفی با چاقو به سمت من حمله‌ور شده و مرا مجروح كرد و سپس چاقو از دست او افتاد كه من با ‌همان چاقو ضربه‌ای به وی زدم و متواری شدم. ‌

رئیس پلیس نیشابور ادامه داد: در حال حاضر قاتل و یكی از برادرانش كه 32 سال سن دارد به همراه ‌سعید 26 ساله در بیمارستان هستند و 3 نفر از نزاع‌كنندگان به نام‌های <م>، <م> و <الف> به ترتیب ‌33‌، 30 و 18 ساله كه همگی برادران قاتل هستند، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند


يکشنبه 14/4/1388 - 12:9
ورزش و تحرک
 
احتمالا سرمربی پرسپولیس قبل از بازی  باید در رختکن به جای تشریح سیستم 1-3-2-4 یا 3-3-4 وظایف بازیکنانش را در سیستم 6-4توضیح بدهد!
بدن شان گرم بود و نفهمیدند چه اتفاقی افتاده اما هرچه زمان بیشتری از عقد قرارداد پژمان نوری با ملوان میگذرد،دو طرف متوجه عمق فاجعه میشوند.کار به جائی رسیده که سازمان تربیت بدنی هم وارد معرکه شده و در حال رایزنی با مدیران ملوان است،بلکه مجوز بازگشت پژمان به پرسپولیس را صادر کنند.

گزینه های موجود
انها وسط زمین رسما کسی را ندارند.کریم باقری در 36 سالگی شاید بتواند در بعضی بازیها عصای دست تیمش در چند پست مختلف شود اما در هیچ پستی،گزینه اول نیست.یعنی نه هافبک دفاعی ایده الی میتواند باشد،نه دینامیسم مطلوبی برای بازی در پست هافبک هجومی دارد و نه در قلب دفاع میتوان به کریم اعتماد کرد.

خب مازیار زارع هم که هنوز تکلیفش مشخص نشده و شاید از پرسپولیس جدا شود.می ماند یک الونگ که سپاهانی ها پس از چند ماه متوجه بازدهی پائینش شدند و او را دوباره به پرپسولیس برگرداندند.هنوز معلوم نیست الونگ امادگی حضور در لیگ پرفشار و قرار گرفتن در قلب خط میانی پرسپولیس را دارد یا نه.

اواخر فصل قبل معضل کمبود بازیکن در پست هافبک دفاعی آنقدر ازادهنده شده بود که وینگادا در چند مسابقه از بهادر عبدی در جلوی مدافعان استفاده کرد.راستی اگر نوری برنگردد،وسط زمین را کدام هافبک ها برای پرسپولیس پر خواهند کرد؟

دست بسته سرمربی
از آیتم قبل میتوان به این نتیجه رسید که پرسپولیس رسما وارد یک بحران جدی شده و اگر نتواند پژمان نوری را برگرداند،باید تیمش را بدون خط دوم ارنج کند.یعنی سرمربی پرسپولیس قبل از بازی باید در رختکن به جای تشریح سیستم 1-3-2-4 یا 3-3-4 وظایف بازیکنانش را در سیستم 6-4 توضیح بدهد.شاید هم دوباره بهادر عبدی را برگردانند و از او بخواهند نقش رابط بین خط میانی و حمله را بازی کند.با فرض ماندن نوری در ملوان،سرمربی تازه پرسپولیس هیچ راهی ندارد غیر از استفاده از کریم و الونگ در قلب خط میانی؛ترکیبی که دو فصل قبل مورد استفاده قطبی قرار میگرفت و اتفاقا جواب هم داده بود اما کریم 36 ساله،دیگر طراوت دو سال قبل را ندارد و الونگ پس از چند مصدومیت شدید،هندوانه ای دربسته است که معلوم نیست در پروسه طولانی لیگ دوام بیاورد.راستی این چه فاجعه "خود خواسته" ای است که پرسپولیس دچارش شده...

يکشنبه 14/4/1388 - 12:6
سياست
رد پای یک زن در طراحی جنگ های آمریکا
 
نام "میسیل فلورنای" را كمتر در رسانه‌های آمریكایی می توان دید؛ اما روسای جمهور آمریكا، وزرای امور خارجه و ژنرال‌های این كشور او را به خوبی می‌شناسند.
 
او طراح اصلی چینش نیرو در جنگ‌های برون مرزی آمریكاست و نظامیان آمریكا در تمامی رده‌های نظامی در عراق و افغانستان، عروسك‌های خیمه شب بازی او به شمار می‌روند.

میسیل فرزند دو هنرمند سینمایی دهه 60 میلادی است و در صحنه سیاسی، همه چیز را سینمایی می‌پندارد و هم اكنون نیز برنامه‌هایش را بر اساس «تعیین نقش» در جنگ‌ها طراحی می‌كند.

«
عقل كل» پنتاگون لقبی است كه رؤسای پنتاگون در سال‌های اخیر به او داده‌اند و بر این باورند كه نقشه‌های او در جنگ عراق و افغانستان بود كه در مدت كوتاهی رؤسای جمهور توانستند این دو كشور را اشغال كنند.

طراحی سركوب دزدان دریایی سومالی هم كار اوست و از اینكه توانسته تجربه دریایی موفقی هم داشته باشد، بر خود می‌بالد.

میسیل خود می‌گوید: رمز موفقیت من در خودكشی سیاسی است و البته عمل نكردن به آن؛ اتفاقی كه سیاستمداران به آن عمل می‌كنند، اما من تنها آن را طراحی می‌كنم و به دیگران ارایه می‌دهم.

بیل كلیینتون و بوش پدر سیاست‌های خارجی خود را مدیون این زن می‌دانند و از او به شدت حساب می‌برند.

وی هیچ‌گاه پیشنهادهایی در سطح وزیر خارجه و وزارت دفاع را نپذیرفته و بیشتر مایل است در حاشیه دیدارهای رسمی مقامات در سفرهای خارجی حضور داشته باشد و در همان‌جا نقشه خودكشی مقامات را طراحی كند.

گفتنی است، دوستانش هم از او می‌ترسند و می‌گویند: او در میان كتاب‌هایش می‌خوابد و تا 5 دقیقه كتاب نخواند، خوابش نمی‌برد.

يکشنبه 14/4/1388 - 11:55
بیماری ها
امروزه به‌علت شیوع بالای افسردگی در جوامع، از آن به «سرما‌خوردگی روانی» یاد می‌شود
افسردگی، بیماری شایع عصر ماست و در کشورهای مختلف جهان روندی فزاینده دارد. مشکلات زندگی ماشینی و همچنین بحران‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع، باعث تشدید افسردگی شده است. امروزه به‌علت شیوع بالای افسردگی در جوامع، از آن به «سرما‌خوردگی روانی» یاد می‌شود، ‌طوری که در آمریکا آمار سال۲۰۰۶، نشان می‌دهد بیماری افسردگی، بیماری اول است و نزدیک به ۶۰ میلیون نسخه داروی ضد‌افسردگی، در داروخانه‌ها فروخته شده است».
پژوهش‌های ۵۰ سال اخیر نشان داده که کمبود ماده‌ای به‌نام «سرتونین» در مغز، یکی از عوامل ایجاد افسردگی است. روان‌شناسان نیز بر این باورند که فقدان تجارب مثبت از قبیل عشق و محبت و حمایت عاطفی در روابط انسانی، منجر به افسردگی می‌شود. افسردگی علایمی چون کناره‌گیری از مردم، مشکلات تمرکز، کم‌خوابی یا پرخوابی، اختلال در غذا خوردن و احساس گناه یا بی‌ارزشی دارد.

اندیشیدن به مرگ و تمایل به‌ خودکشی نیز از دیگر علایم شایع افسردگی است. مطالعات مختلف از این حکایت می‌کند که میزان افسردگی در زنان دوبرابر مردان است.
پروین شکور، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی می‌گوید:
«افسردگی به‌عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات رفتاری و روانی در مردان حدود ۱۵درصد و در زنان ۲۵ درصد است». کارشناسان افسردگی را بعد از ایست قلبی، مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر زنان می‌دانند. افسردگی علل متعددی دارد؛ عوامل زیستی و وراثتی، شخصیت فرد و عوامل محیطی در بروز افسردگی دخیل هستند. البته در زنان، شیوه زندگی، شرایط بیولوژیک و عوامل خاصی مانند تولیدمثل، هورمون‌های ژنتیک، بارداری، زایمان و یائسگی در افسردگی تاثیر دارند. اعضای خانواده از جمله همسر می‌توانند در تخفیف و تسکین این اختلالات، نقش ایفا کنند؛ چنان‌که دکتر امان‌ا… قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس ایرانی، نقش حمایتی همسر در دوران بارداری و زایمان را تا حد زیادی در رفع اضطراب و نگرانی زن موثر می‌داند.
امروزه به خاطر مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و کم‌توجهی دولت‌ها و نیز سست شدن جایگاه خانواده، زنان، آسیب‌پذیرتر شده‌اند.

دکتر قاسم قاضی، روان‌شناس در این‌باره می‌گوید:
«بررسی‌ها در سراسر دنیا نشان می‌دهد که زنان برای ابتلا به افسردگی مستعد‌تر هستند و این موضوع با مسایل شغلی، ارتباطات اجتماعی، مسوولیت‌پذیری، دغدغه مالی و حمایت‌های روانی و اجتماعی مرتبط است». دکتر قاضی معتقد است، زنان به‌علت حساسیت‌های بالا، زود‌رنج‌ بودن، عاطفه شدید و توجه زیاد به جزییات، بیشتر در معرض احساسات و هیجانات منفی و بالاخره افسردگی قرار دارند.

از دیگر عواملی که زنان را به سمت افسردگی سوق می‌دهد، می‌توان به استرس و فشارهایی که در بیرون از محیط خانه تحمل می‌کنند، اشاره کرد. امروزه به‌دلیل عدم‌هماهنگی میان وظایف همسری و مادری از یک‌سو و اشتغال زنان از سوی دیگر، فشار روحی مضاعفی به آنها وارد می‌شود.
دکتر قرایی‌مقدم در این‌باره می‌گوید:
«وقتی در جامعه، زن باید دوشادوش مرد برای تامین مایحتاج زندگی کار کند، به جهت آن‌که حساس‌تر و عاطفی‌تر است، بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرد».
جسیکا اندرسون، پزشک زنان در آمریکا در این‌باره می‌نویسد:
«حقیقت این است که دارا بودن یک شغل طاقت‌فرسا در جامعه و هماهنگی آن با کارهای داخل منزل، برای زنان سخت و تنش‌زا است». خانم اندرسون می‌افزاید: «۶۰ درصد از مادران شاغل در آمریکا گزارش داده‌اند که استرس و فشار روحی، بحرانی‌ترین و خطرناک‌ترین مساله‌ای است که آنان با آن روبه‌رو هستند».

وی معتقد است:
«بسیاری از زنان یک روز طولانی را در اداره به پایان می‌رسانند، سپس بچه‌هایشان را از مهد‌کودک بر‌می‌دارند، شامی دست‌وپا می‌کنند، به امور درسی بچه‌ها رسیدگی می‌کنند و با توده‌ای از لباس‌های چرک روبه‌رو می‌شوند». جسیکا می‌گوید: «کشمکش همیشگی و پیوسته میان کار و ضرورت‌های خانوادگی، باعث می‌شود که بسیاری از زنان احساس کنند گویی در انجام کامل هر دو مسوولیت، ناتوان و عاجز هستند. همین مساله سبب اندوه زنان و در نهایت افسردگی آنان می‌شود». از دیگر عوامل افسردگی، رواج جنگ و خشونت در عصر حاضر است. امروزه زنان و کودکان در فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان کشته و آواره می‌شوند. نداشتن سرپناه برای زنان فلسطینی نه‌تنها سبب افسردگی آنها می‌شود، بلکه تاثر همه زنان دنیا را برمی‌انگیزد. جنگ‌هایی که بر بشر امروز تحمیل می‌شود، می‌تواند از عوامل افسردگی در زنان باشد.
خانواده‌های آمریکایی نیز از جنایات رهبرانشان دچار رنج و سرخوردگی هستند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «نیروهای ارتش آمریکا پس از گذراندن دوران خدمت در عراق با درگیری‌های غیرمنتظره‌ای در زندگی مشترک خانوادگی روبه‌رو می‌شوند و زندگی اکثریت آنها به طلاق می‌انجامد».

لویی دانتون، یکی از نظامیان آمریکایی می‌گوید:
«سربازان بعد از بازگشت از عراق نمی‌توانند به زندگی مشترکشان ادامه دهند و با همسران و فرزندانشان مشکل پیدا می‌کنند که دلیل آن، فشارهای روحی شدید ناشی از جنگ است». براساس مقیاس‌های روان‌شناسی، طلاق ۷۵ درصد به فرد ضربه روحی وارد می‌کند. علاوه بر این، خشونت عصر حاضر که از طریق رسانه‌ها به افراد تحمیل می‌شود، از دیگر عوامل افسردگی است. پائول کوتل، روانپزشک مرکز پزشکی پنسیلوانیا دریافته است که ارتباط تنگاتنگی بین استرس و تماشای مداوم تلویزیون از سوی کودکان وجود دارد و موجب افسردگی آنها در سن ۲۴ سالگی می‌شود. وی می‌گوید: «هزاران ساعت تماشای تلویزیون، کودکان ما را در معرض خشونت‌های ابلهانه مکرر قرار می‌دهد و آنها را هرچه بیشتر از تماس‌های اجتماعی و خانوادگی دور می‌کند». برای درمان افسردگی سالیان متمادی است که از روش‌های دارودرمانی و روان‌درمانی استفاده می‌شود.

فرد در مسیر روان‌درمانی باید بکوشد افکار غلط و منفی درباره خود و اطرافیان را از ذهن خویش دور کند و رفتارش را تغییر دهد. اما امروزه ثابت شده که هرچه افراد به معنویات و شعایر دینی، بیشتر گرایش پیدا کنند، کمتر دچار استرس‌ها و اختلال‌های روانی می‌شوند. دکتر جعفر بوالهری، روانپزشک طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که هرچه افراد، مذهبی‌تر باشند و گرایش به رفتارهای دینی و مذهبی مانند نیایش، توکل به خداوند، خیرخواهی نسبت به هم‌نوع، صله‌رحم و تعاملات صحیح اجتماعی در آنها قوی‌تر باشد، کمتر دچار افسردگی خواهند شد.
 دین اسلام نیز برای سالم‌ ماندن روح و روان انسان‌ها، راهکارهای عملی را به افراد توصیه می‌کند. قرآن از انسان‌ها می‌خواهد که در مقابله با سختی‌ها و مرارت‌های زندگی، صبر و شکیبایی را شیوه خود سازند. قرآن کریم، یاد خدا را مایه آرامش قلب‌ها می‌داند و می‌فرماید: «او کسی است که سکینه و آرامش را بر دل‌های مومنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند…»(سوره فتح، آیه ۴). همچنین قرآن از مردم می‌خواهد نسبت به همدیگر نگرش منفی و گمان بد نداشته باشند.

اسلام برای مقابله با افسردگی، سفارش می‌کند که انسان‌ها در چارچوبی معقول از نشاط برخوردار باشند. دین، نگاهی متعالی و هدفمند به مقوله شادی دارد.
امام علی(ع) می‌فرماید:
«شادی، انبساط خاطر و نشاط می‌آورد و غم، گرفتگی خاطر و دلگیری». اسلام در زمینه شاد زیستن مردم، به برخی نکات جزیی نیز توجه کرده است. به‌عنوان مثال استفاده از بوی خوش که موجب شادمانی است، از سنت‌های رسول خداست. پوشیدن لباس سفید و روشن، نظافت، سیر و سفر، شرکت در مجالس جشن و شادی مثل مجالس عروسی و اطعام هنگام ازدواج و تولد فرزند و بازگشت از حج، تاکید بر صله‌رحم و دید و بازدید و غیره، همه از لوازم یک اجتماع شاد و پرتحرک هستند.

اسلام به‌ویژه از مردان می‌خواهد برای سلامت روحی و روانی خانواده به جایگاه زنان بیشتر توجه کنند. از نظر اسلام، زن مانند گل، لطیف و شکننده است؛ لذا همسر به‌عنوان باغبان باید در حفظ و مراقبت از آن بکوشد؛ چراکه زن سالم و درستکار می‌تواند فرزندان سالم و خوش‌رفتار تحویل جامعه دهد. در این میان، نقش دولتمردان برای مشارکت‌ دادن زنان در فعالیت‌های اجتماعی قابل توجه است. آنان باید متناسب با روحیات، ویژگی‌ها و استعدادهای زنان، برنامه‌ریزی کنند. اگر زنان از حمایت‌های اجتماعی، فرهنگی و حقوقی لازم برخوردار شوند، در سازگاری میان نقش‌های مادری و همسری با مشارکت‌های اجتماعی موفق‌تر خواهند بود؛ در این صورت بیماری‌هایی مانند افسردگی در زنان کاهش یافته و از نیرو و تخصص آنان در مسیر توسعه و سازندگی به شکلی مطلوب استفاده خواهد شد.
 
يکشنبه 14/4/1388 - 11:50
ازدواج و همسرداری

 

 

 

زمانی كه والدین شما با ازدواج با فرد مورد نظرتان مخالف هستند، روابط شما و آنها تحت تاثیر قرار گرفته و تخریب می‌شود.

 

بایدها و نبایدها
زمانی كه والدین شما با ازدواج با فرد مورد نظرتان مخالف هستند، روابط شما و آنها تحت تاثیر قرار گرفته و تخریب می‌شود.


بایدها و نبایدهایی در این موقعیت وجود دارد كه در زیر به آنها پرداخته ایم.
* با والدین خود صادق باشید و دلایل خود را برای انتخاب آن فرد بیان كنید. و فرصتی را برای آشنایی آنها با وی فراهم نمایید. زمان صرف شام از خاطرات، رویاها و اهداف خود در كودكی تان صحبت كنید.

اهمیت گذشته خانواده در ازدواج
اگر چه از حرفهایی كه پدر و مادر شما راجع به فرد انتخابی شما می‌زنند، ناراحت می‌شوید، باز به صحبت‌های آنها گوش بدهید. شنیدن حرفهای آنها به این معنی نیست كه با آنها هم عقیده هستید.

رهنمودهای شنیدنی
اگر شما هنوز نابالغ هستید، باید احساس نارضایتی پدر و مادر خود را درك كنید. سعی نمایید خواسته‌های آنها را مورد توجه قرار بدهید و با آنها مشورت كنید. اگر شما و آن فرد واقعا یكدیگر را دوست می‌دارید، مدتی منتظر بمانید تا بزرگتر شوید و موانع از سر راه شما كنار بروند.

مقالات ازدواج
در كلاس‌های ازدواج قبل از ازدواج شركت كنید. كه این موضوع در رفع ترس والدین شما از ازدواج زود هنگام، یا دلایل اشتباه موثر می‌باشد.

آزمون‌های قبل از ازدواج
دلایل درست و غلط برای ازدواج كردن
اگر نسبت به ازدواج خود با آن فرد نگرانی دارید و دودل هستید، ازدواج خود را به تاخیر بیاندازید. طلاق گرفتن خیلی تكان دهنده تر از قطع روابط با فرد مورد نظر می‌باشد.

چگونگی اطمینان از انتخاب صحیح
اگر عدم علاقه والدین شما نسبت به همسرتان ادامه داشت، راجع به محدودیت‌ها در روابط شما با آنها صحبت كنید. بنابراین مخالفت آنها باعث تخریب علاقه شما و همسرتان نمی‌شود.

رهنمودهایی در رابطه با حل اختلافات بین خود و خانواده همسرتان
با همسر خود در رابطه با رفت و آمد وی با والدین تان مشورت كنید. اما هرگز اجازه ندهید كه همسرتان باعث جدایی شما از پدر و مادرتان شود. بدانید كه جدایی شما از دوستان و خانواده‌تان علامت خطری در ازدواج شما می‌باشد.

علائم هشداری یك ازدواج پردردسر
مطالعات نشان می‌دهند كه مخالفت خانواده با ازدواج فرزند، بی اعتمادی، انتقاد و كشمكشی ایجاد می‌نماید. بنابراین با یك مشاور ازدواج مشورت كنید.

شیوه‌های درمانی ازدواج
اجازه ندهید كه كشمكش موجود تا خرابی رابطه شما و پدرومادرتان، تشدید بگیرد. حتما به عواقب جدایی از پدرو مادر و حتی پدرومادربزرگ و بستگان خود توجه داشته باشید. گاهی كدورت و عصبانیت باعث زیان رساندن به سلامتی انسان می‌شوند.

موافقت‌های قبل از ازدواج
به خاطر عشق یا پول
آیا توافق قبل از ازدواج به خاطر عشق است یا به خاطر پایان دادن به مشكلات مالی؟
خیلی از زوجین قبل از پیوند زناشویی با یكدیگر توافق پیدا می‌كنند. این توافق‌ها فقط مربوط به افراد پولدار یابی پول نیست.

خیلی از این توافقات رسمی و امضاء شده هستند كه باید زوجین بعد از ازدواج با مشكلات كنار بیایند. اگر چه این موضوع خیلی رومانتیك نیست اما می‌تواند یك تجربه مثبت باشد.

مزایای توافقات پیش از ازدواج
• به توافق رسیدن قبل از ازدواج به این معنی نیست كه زوجین انتظار طلاق دارند.
• مسائل مالی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
• میراث خانوادگی حفظ می‌شود.
• اگر همسر شما موردی را امضاء نكند، قبل از عروسی متوجه موضوع می‌شوید.
• مسائل مالی فرزندان از ازدواج قبلی مورد توجه قرار می‌گیرند.
• دارایی‌های تجاری و شخصی هر كس حفظ می‌شود.
• توقعات مالی قبل از عروسی مشخص می‌شوند.
• معلوم می‌گردد كه در صورت مرگ هر كدام چه دارایی به فرزندان یا دیگر اعضای خانواده داده می‌شود.
• هنگام طلاق زوجین، جنگ و جدل بر سر دارایی‌ها از بین می‌رود.

معایب توافقات بیش از ازدواج
• توافقات قبل از ازدواج به خاطر ناكامی مربوط به دارایی‌ها، فریبكاری، اجبار، یا بی وفایی می‌توانند از بین بروند.
• اینها غیر رومانتیك هستند.
• می توانند مشخص كنند كه گاهی عدم اعتماد بین دو طرف وجود دارد.
• گاهی باعث ایجاد خشونت بین زوجین می‌شوند.
• یا شاید به نظر برسد كه عدم تعهد نسبت به طرف مقابل وجود دارد.

تاریخچه توافقات قبل از ازدواج
اینها به هزاران سال قبل برمی گردند. در حدود قرن 19 توافقات برای خانم‌ها در ایالت متحده الزامی بودند. به این خاطر كه تا قبل از مرگ تمام دارایی‌های زن به همسرش انتقال می‌یافت. و در صورت مرگ همسر یا جدا شدن از او، دارایی‌های او از دست می‌رفت.

در ایالات متحده این سازمان در شهرهای مختلف وجود دارد. و مشخص می‌كنند كه تمام دارایی‌های افراد كه در طی زندگی زناشویی آنها جمع آوری شده‌اند، در صورت طلاق، بین آنها تقسیم می‌شوند.

نكات مربوط به توافقات پیش از ازدواج
1- خیلی زود به هنگام آشنایی، راجه به آنها صحبت كنید.
2- صادق باشید. هرگز احساسات، افكار و دارایی خود را پنهان نسازید.

 

يکشنبه 14/4/1388 - 11:48
بیماری ها
بیماران مبتلا به زخم های گوارشی به دلیل عدم تحمل بعضی مواد غذایی دچار مشکل می شوند. در این مطلب ما به شما بهترین های تغذیه این بیماران را ,نشان می دهیم:

1) به جای ۳ وعده غذایی، ۵ تا ۶ وعده غذای سبک بخورید. این مسئله بسیار مهم است که شما از پرخوری پرهیز کنید. کم خوردن باعث راحتی معده می شود.
۲) شام خود را با مقدار زیادی فیبر میل کنید، یعنی از مقدار زیادی میوه جات و سبزیجات استفاده کنید.
۳) قبل و بعد از وعده غذایی، کمی استراحت کنید. باید موقع غذا خوردن هیچ گونه اضطراب و ناراحتی نداشته باشید.
۴) آهسته غذا بخورید و خوب بجوید.
۵) ۳ ساعت قبل از خوابیدن، از خوردن غذا خودداری کنید.
۶) چربی غذا باید کم باشد.
۷) از خوردن سرخ کردنی ها ، جداً پرهیز کنید.
۸) غذاهای تند را مصرف نکنید
۹) نمک مصرف نکنید. استفاده زیاد از نمک در غذا، نه تنها باعث افزایش فشار خون می گردد، بلکه باعث به وجود آمدن باکتری هلیکوباکتر در معده می گردد. نمک همچنین باعث سرطان معده می گردد.
۱۰) از مصرف کردن غذاهای زیر خودداری کنید: قهوه ، چای، نوشابه های گازدار ، مرکبات، محصولاتی که از گوجه فرنگی تولید می شوند و شکلات.
۱۱) سیگار نکشید.

● غذاهای خوب برای بیماران دارای زخم پپتیک

▪ گروه نان و غلات: نان گندم ، برنج ، جو، ماکارونی، بیسکویت کم چرب
▪ گروه سبزیجات: سبزیجات تازه، یخ زده و کنسرو شده
▪ گروه میوه ها: میوه های تازه، یخ زده، کنسرو شده و آب میوه در صورت تحمل
▪ گروه شیر و لبنیات: شیر و لبنیات بدون چربی یا کم چرب
▪ گروه گوشت ها: گوشت گاو بدون چربی، گوسفند، مرغ بدون پوست، ماهی تازه و یخ زده، تخم مرغ ، کره بادام زمینی کم چرب، لوبیا و نخود
▪ چربی ها: مایونز بدون چربی و یا کم چرب، سس سالاد بدون چربی و یا کم چرب، مارگارین
▪ شیرینی ها: شکر، عسل، مربا، شربت، ژلاتین و آبنبات سفت (بدون شیر و یا ِکِرم)

● غذاهای بد برای بیماران دارای زخم پپتیک

▪ گروه نان و غلات: نان و غلات تهیه شده از چربی زیاد ( نظیر نان های فرانسوی کراوسان و بیسکویت) و نان هایی که در آنها آجیل، دانه ها و یا میوه خشک وجود دارد.
▪ گروه سبزیجات: سبزیجات خام ،ذرت ، بروکلی ، کلم ، شلغم ، گوجه فرنگی و محصولاتی که از گوجه فرنگی ساخته می شوند.
▪ گروه میوه ها: لیمو، گریپ فروت ، پرتقال ، آناناس ، نارنگی ، آب میوه مرکبات، انجیر، آلبالو و گیلاس
▪ گروه شیر و لبنیات: تمام شیرها و لبنیات پرچرب، شکلات شیری، خامه و پنیرهای با طعم تند
▪ گروه گوشت ها: تمام گوشت های گاو، مرغ و ماهی های پرچرب، سوسیس، گوشت های یخ زده، لوبیا و نخود خشک شده و تهیه شده در روغن زیاد، کره بادام زمینی چرب، آجیل و دانه ها مانند تخمه آفتاب گردان
▪ چربی ها: سس های خامه های و سس های ساخته شده با چربی زیاد، چیپس ، سیب زمینی سرخ شده، پاپ کورن، کیک، پای، دونات، نارگیل
▪ سایر مواد غذایی : شکلات، آبنبات های کرمی (ساخته شده از سرشیر)، نوشابه ، چای ، قهوه، فلفل ، سیر، سس های تند (نظیر، سس چیلی) و نیکوتین
نکته:
تمامی بیماری ها ناشی از وجود استرس و تغذیه بد و بی تحرکی می باشد، پس بیایید از همین حالا با بیماری ها مبارزه کنیم. سعی کنید شاد باشید و بخندید تا زندگی به شما بخندد.
 
يکشنبه 14/4/1388 - 11:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته