آشپزی و شیرینی پزی
--- سوپ برنج و مرغ ---
مواد لازم:
مرغ 100 گرم
برنج 2/1 لیوان
آب 8 لیوان
کره 1 قاشق غذاخوری
جعفری ریز شده 3/1 لیوان
نمک و فلفل بمقدار لازم
طرز تهیه:
1. مرغ را تکه می کنیم خوب می شوییم و در قابلمه می رییم.سپس آب را به آن اضافه می کنیم.
2. ابتدا شعله را زیاد می کنیم تا آب بجوش آید سپس شعله را کم کرده و می گذاریم مرغ به مدت 2 ساعت بپزد.
3. پوست واستخوان مرغ را جدا کرده و آن را ریش ریش می کنیم.
4. مرغ ریش شده را با آب مرغ مخلوط کرده و روی حرارت ملایم می گذاریم.
5. برنج و جعفری را به آن اضافه می کنیم.
6. نمک و فلفل را اضافه کرده می گذاریم سوپ به مدت 2 ساعت با حرارت ملایم درست شود.
7. در اخر کره را به آن اضافه کرده هم می زنیم و سپس سوپ را در ظرف مخصوص می ریزیم.
چهارشنبه 13/5/1389 - 19:30
طنز و سرگرمی
متن نوشته: «قربانت شوم. ساعت هفت امروز تشریف بیاورید ممنون خاهم [!] بود.»
چهارشنبه 13/5/1389 - 19:27
دانستنی های علمی
یک.سریلانکا
"سری لانکا را می توان به عنوان یکی از زیباترین جزایر در سراسر جهان معرفی کرد. شواهدی قوی گواه آن است که تمدن انسانی در این کشور جزیره ای کوچک برای بیش از 2000 سال وجود داشته است و در حال حاضر نیز وجود دارد. ” کسانی که عشق بررسی جهان باستانی ، بی سر و صدایی طبیعت و رفتن به محیطی آرام و بدور از هیجان را آرزو دارند حتما سفری به سری لانکا در تعطیلات داشته باشند... "
"در میان پوسترها ، تقویم و یا جزوات منشر شده توسط آژانس های مسافرتی ژاپنی ، باغ کیوتو تبدیل شده است به " پوشش واقعی ژاپن... " به هر حال ، شما بایستی این باغ را قبل از مرگ ببینید چون بیش از اندازه زیباست ، شما می توانید " محل استراحت خود را "در کیوتو پیدا کنید ، اما با یک شب استراحت در این باغ که در وسط کیوتو قرار دارد شما می توانید یکی از زیبا ترین تجربه های عمر خود را در این شهرستان ثبت کنید... "
بزرگ ترین کازینوها و مراکز تفریحی بزرگسالان در این شهر، در بلوار لاس وگاس، جمع شدهاند. در آن دوران شهر لاس وگاس به صورت مرکز تردد و دید و بازدید و اجتماع درآمده و زبانزد مردم قرارگرفت. لذا کنترل شهر رفته رفته بدست مافیاهای حرفهای در میآید که در این زمینه داستانهای فراوانی به تحریر درآمده و فیلمهای جنایی و پلیسی درباره زندگی و عاقبت ورقابت بین این مافیاهای نیز برروی پرده سینماها مشاهده شدهاست. به ویژه آغاز و پایان زندگی آقای سیگل در چند سال اخیر نیز به صورت فیلم برروی پرده آورده شدهاست. بخش پایانی ناخواسته زندگی سیگل بدین گونه بود : چون او در زمینه ساختمان سازی و معاملات و درآمدهای کازینو در بین شرکاء خائن شناخته شده بود, در نتیجه توسط باند مافیایی در «هاوانا» به قتل میرسد. بالاخره پس از دست به دست گشتن مکرر ساختمان و تاسیسات مربوط به هتل روز ۱۱ مارس ۱۹۴۷ هتل و کازینویی با چهره و نمای جالب توجهی به نام "Flamingo" فلامینگو افتتاح میگردد.
این ساختمان به علت دارا بودن سالنهای مجلل کازینو و اتاقهای مجهز به وسایل مدرن و شیک, شوهای متنوع و سرگرم کننده توسط هنرمندان و خوانندگان آن عصر مورد توجه جامعه خوشگذران آمریکایی و اروپایی قرار میگیرد. مساحت این ساختمان ۷۲۰۰ مترمربع است که ۴۰۰۰ متر مربع فضای کازینو را شامل میشود. این ساختمان دارای ۳۶۲۶ اتاق میباشد و هنوز با وجود قدیمی بودن یکی از مکانهای دیدنی این شهر به شمار میآید.
شهر لاس وگاس بدرستی بعنوان بزرگترین مرکز قمارخانهها و بقول خودشان کازینوهای جهان به شمار میآید. جمعیت این شهر تا سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۵۸۵۰۰۰ شمارش شده بود. شمار نفوذ امروزه آن نزدیک به دو میلیون تخمین زده میشود. بطور کلی شهر لاس وگاس در جهان در نوع خود یکتا و بی نظیر است و سالیانه بیش از ۴۰ میلیون شهروندان دیگر ایالات متحده آمریکا و نیز اروپا و آسیا از این شهر دیدن میکنند. یک چهارم درآمد مهم این شهر در درجه اول از راه مالیات کازینوها و سه چهارم بقیه از درآمدهای برنامههای نمایشی به زبان دیگر شوها, رستورانها و فروش کالاهای توریستی و اجناس لوکس تامین میشود. لازم به گفتن است که آوازها و آهنگهای خوانندگان مشهور و معروف چند دهه گذشته مثل الویس پریسلی, دین مارتین, فرانک سیناترا و سامی دیویس در فضای آسمان آبی این شهر در کازینوها و سالنهای هتلها و پارکهای سبزو خرم با آبشارهای روان توام با رقص و کرشمه آب نماها به گوش رهگذران وتماشاگران میرسد و دوران عصر طلایی خدایان هنر و موسیقی را زنده جلوه مینمایاند. ساکنان معروف این شهر: آندره آغاسی, تنیس باز معروف, «چاریسما کارپنتر»«Charisma Carpenter» هنرپیشه سینما هستند. درحال حاضر حدود ۳۶ هتل و کازینو مشهور در این شهر وجود دارد.
ایتالیا شهر ونیز یکی از شهرهای توریست پذیر جهان است و سالانه میلیون ها توریست به این شهر میروند از دیدنی های این شهر میتوان به میدان سن مارکو محل دفن مارکوپولو اشاره کرد
معروفترین آثار شهر پاریس کلیسای قرن دوازدهمی نوتردام واقع در ایل دو لا سیته ، برج ایفل و تاق نصرت پیروزی (تریومف) میباشند. برج ایفل ابتدا به صورت موقت جهت نمایشگاه جهانی سال ۱۸۸۹ توسط گوستاو ایفل بنا شد ، اما با حفظ آن پس از این تاریخ امروزه در نزد جهانیان به عنوان نماد شهر پاریس شناخته میشود.
عمده بناهای مشهور پاریس در محدوده میدان شارل دوگل (میدان دلتوال سابق) واقع شدهاند. از جمله موزه لوور ، باغ تویلری ، خیابان شانز الیزه ،تاق نصرت پیروزی (تریومف) ، گراند پله ، پتیت پله ، میدان کنکورد و بسیاری آثار دیگر. بخش دیگری از این آثار که شامل بناهای مدرن و امروزی شهر پاریس میشوند در محدوده منطقه لا دفانس قرار گرفتهاند.
علاوه براین ۲ منطقه آثار متعدد فراوانی نیز در سرتاسر شهر پاریس وجود دارند. موزه انولید که مقبره بسیاری از سربازان و افتخارآفرینان فرانسه از جمله ناپلئون است ، قلعه کونسیرژری که محل نگهداری لویی شانزدهم ، ماری آنتوانت و خانواده سلطنتی فرانسه قبل از اعدام در جریان انقلاب بود ، ۲ مجسمه ملقب به آزادی واقع در ایل دوسیژن و کاخ لوکزانبورگ که نمونه بزرگ آنها در سال ۱۸۸۶ از سوی ملت فرانسه به ملت آمریکا هدیه داده شد ، بخش دیگری از این آثار دیدنی هستند.
اپرا گارنیر که درزمان امپراتوری دوم ساخته شده نیز از دیگر بناهای دیدنی شهر پاریس محسوب میشود. موزه لوور که امروزه یکی از مشهورترین موزههای جهان است نیز در بنای کاخ سابق لوور قرار دارد. دانشگاه سوربن نیز که بخش اصلی دانشگاه پاریس را تشکیل میدهد نیز در محله لاتین قرار گرفتهاست.
علاوه بر کلیسای نوتردام کلیساهای مشهور و زیبای دیگری نیز از جمله کلیسای سن شاپل ، کلیسای مادلین و کلیسای سکره کر نیز در این شهر قرار گرفتهاند.
هندوستان دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری میباشد که به ۳ هزار سال پیش از میلاد میرسد. هندوستان سرزمین نژادها، زبانها، آیینها، و فرهنگهای فراوان و گوناگون میباشد. در هند صدها زبان و هزاران گویش و لهجه وجود دارد. علاوه بر زبان هندی و زبان انگلیسی که زبانهای اصلی هند هستند، ۸ زبان دیگر نیز رسمی هستند.
ریو دوژانیرو در جنوب شرقی کشور برزیل قرار دارد. این شهر پس از شهر سائوپولو بزرگترین شهر برزیل است و تا سال ۱۹۶۰ پایتخت این کشور بود.
این شهر , شهری است بسیار زیبا و توریستی که در کنار کوههای انبوه از جنگل و سواحل و خلیجهای زیبای اقیانوس اطلس قرار گرفتهاست.
البته سواحل اقیانوسی برای کشور برزیل همان اقیانوس اطلس بوده چراکه برزیل در سمت شرقی آمریکای لاتین واقع است و سواحل دریایی آن تماماً بسمت اقیانوس اطلس است و همینطور کشور برزیل نسبت به سایر کشورهای مشرف به اقیانوس اطلس بیشترین ساحل را دارد.
شمار گیاهان بومی هاوائی به چندین هزار میرسد و ۶۶ گونه پرنده بیهمتا در هاوائی شناسائی شدهاند. پیش از راه یافتن انسانها به هاوائی هیچ پستانداری در این جزایر حضور نداشت.
نه: قاهره
قاهره پایتخت مصر است و بزرگترین شهر آفریقا و میانه شرقی محسوب میشود. این شهر در کرانه رود نیل و در شمال مصر واقع شده است، در همسایگی غربی آن شهر باستانی جیزا و گورستان قدیمی ممفیس و اهرام ثلاثه مشاهده میشوند. قاهره که در قرن دهم میلادی تأسیس شد، خیلی زود به مرکز جدید جهان اسلام تبدیل شد و در قرن چهاردهم به دوران اوج شکوفایی خود رسید.
ده لهاسا
منطقه مستقل و خودمختار "تبت" با مساحتی بیش از 1/22 میلیون کیلومتر مربع و جمعیت 2/3 میلیون تن در جنوب غرب چین واقع شده است . سرزمین توریستی تبت، که به "بام جهان" شهرت دارد و سومین قطب جهان محسوب می شود، در فاصله 4 هزار متری از سطح دریا قرار گرفته و قله سر به فلک کشیده رشته کوه های هیمالیا که از میان چین و نپال می گذرد در میانه این سرزمین، 8848 متر ارتفاع دارد . دمای هوای این فلات، بسیار متغیر بوده و در مدت شبانه روز، نوسانات دمایی بسیاری دارد . سونگ زانگاربو نخستین پادشاهی است که در قرن 7 پیش از میلاد سلسله حکومتی خود را آغاز کرد; سپس این ناحیه به منطقه اجدادی سلسله یوآن تبدیل شد در دوره حکمرانی دالایی لامای پنجم دولت گدانپوزانگ روی کار آمد; تا اینکه در سال 1911، در پی انقلاب آن، جمهوری خلق چین، دولتی اجرایی در آن مستقر کرد . پایتخت منطقه خودمختار تبت که مساحتی معادل 544 کیلومتر مربع را در برگرفته و به "سرزمین خدایان" مشهور است، در شمال رودخانه لهاسا قرار دارد و از تاریخی به قدمت 13 قرن حکایت می کند . لهاسا شهر طلوع خورشید، هر ساله 3 هزار طلوع را شاهد است.این مرکز تجاری، سیاسی، فرهنگی و مذهبی، مناطق تاریخی بسیاری در خود دارد.دالایی لامای پنجم، این شهر را پایتخت خود قرار داده و کاخ مشهور پوتالا را در آن بنا کرد . لهاسا که از سال 1642 به عنوان پایتخت تبت قد برافراشت، در قرن 7 پس از میلاد، مرکز قدرت مهمی به شمار می رفت و هنوز هم قلب و روح تبت در آن می تپد . کاخ معروف پوتالا که بر روی تپه سرخی در قسمت غربی لهاسا قرار گرفته، در سال 640 در دوره حکومت سونگسان گامپو ساخته شده است . این کاخ باشکوه، با 117 متر ارتفاع و مساحتی افزون بر 130 هزار متر مربع، بیش از 1000 اتاق را در احاطه خود دارد.این بنا از سنگ و چوب ساخته شده و دیوارهایی به ضخامت سه متر دارد که آرامگاه های بسیاری از دالایی لاماها را در برگرفته است . آرامگاه دالایی لامای پنجم با ارتفاع 5 متر در قسمت غربی کاخ قرار دارد که با طلا، مروارید و الماس آراسته شده است.در واقع، این کاخ دستاورد فعالیت های موفقیت آمیز دالایی لاما و یاران وی است.چرا که ساختمان اصلی آن در قرن 9 از بین رفته و در دوره دالایی لامای پنجم دوباره ساخته شد.این بنای بزرگ، مجموعه ای از کارهای هنری شامل مجسمه های تزیین شده، نقاشی و آثار مجسمه سازی تبتی های قدیم را در خود حفظ کرده و در سالن بزرگ آن که "ساسونگ لانجی" نامیده می شود، تصویر بزرگی از امپراتور "کیانلونگ" قرار گرفته که در زیر آن جمله مشهور "زندگی جاوید جاوید جاوید از آن امپراتوری حاضر باد" از وی، به زبان های مغولی، هان، تبتی و مانچو نوشته شده است . پوتالا صدها سال است که مکان مقدسی به شمار می رود و هر ساله هزاران زائر از تبت و دیگر نقاط چین برای عرض ارادت به این منطقه می آیند تا این شهر مقدس را زیارت کنند . بعد از آزادی تبت، پوتالا در فهرست مناطق فرهنگی تحت حفاظت ثبت شد که از لحاظ معماری، از عجایت مورد ستایش جهان به شمار می رود . " سونگ کاسا"، در سال 1409 این صومعه را که بر فراز کوه "وانریگو" در 60 کیلومتری شرق لهاسها واقع شده، بنا کرد."کاندان" که جز» سه صومعه اصلیGelukpa در لهاسها محسوب می شود، بیش از 108 مناره دارد و ظرفیت پذیرش و حضور بیش از 3500 راهب را در یک زمان دارد . گاندان نیز از آثار فرهنگی به ثبت رسیده تبت است که در زمان انقلاب آزادی تبت، خسارت های بسیاری بر آن وارد آمد و اکنون نیز بودجه خاصی برای مرمت آن هزینه می شود. همچنین صومعه سارا که در تبت به معنای تگرگ است، از داستان هایی حکایت دارد که درباره بارش تگرگ به هنگام ساخت بنای آن روایت می شود . سارا، آخرین صومعه از سه صومعه اصلی ساخته شده در لهاسا، برخلاف گاندان و دریپونگ بر روی کوه ساخته نشده است . سارا در سال 1419 زیرنظر معلمی برجسته به نام "شاکایشی" ساخته شد . وی در زمان مغول ها به پکن رفت تا بودیسم را رواج دهد.در طول تاریخ هدایای بسیاری ازسوی امپراتوران چین به سارا رسید که تاکنون نیز حفظ شده است . این بنا که با بیش از 32 بخش و سالن، محل زندگی بیش از 10 هزار راهب بوده و به واسطه قدمت مذهبی خود از دوره مینگ افتخارات بسیاری دارد، از سال 1982 در فهرست آثار فرهنگی حفاظت شده تبت، ثبت شده است . " سونگ کاپا" در سال 1416 معبد بزرگ در یپونگ Monastery Drepung را در غرب لهاسا بنا کرد که اکنون بزرگترین و غنی ترین معبد، از سه صومعه مشهور لهاسا به شمار می رود . دالایی لامای پنجم هنگام ساخت پوتالا در این منطقه ساکن بوده و بر آن حکومت می کرده است.از فراز این بنا که در ارتفاع بالایی ساخته شده، تمام لهاسا را می توان دید . داستان های بسیاری درباره دریپونگ تعریف شده، ازجمله آنکه سونگ در زمان ساخت این بنا، صدف حلزونی شکلی را پیدا کرد که به نظر می رسید آن را بودا ساکیامونی در آنجا نهاده است.این صدف، به عنوان گنجی ارزشمند به معبد اهدا شد و امروزه در کنار مجسمه طلایی بودا به نمایش گذاشته شده است . خیابان مرکزی لهاسا که بار خور (darkhorstreet the) نام دارد،دورتادور معبد جوخانگ را در بر گرفته و به مسیر گشت زائران مشهور است، نخستین خیابانی است که در این شهر ساخته شده است . در اطراف این خیابان، خانه ها و مغازه های کوچک بسیاری ساخته شده، که در 30 سال گذشته روند روبه توسعه ای داشته است . گردشگران از "بارخور" به عنوان پنجره تبت یاد می کنند، چرا که تمام نیازهای فرهنگی در این منطقه به نمایش درآمده و به همین دلیل، گذر از آن برای گردشگران از ضروریات محسوب می شود . معبد جوخانگ ( Temple Jokhang The در سال 647 پس از میلاد درست در مرکز لهاسا ساخته شد و گفته می شود فضا و مکان ساخت آن را همسر امپراتور "گامپو" تعیین کرده است.این بنا را صنعتکاران ماهر نپال، چین و تبت با معماری متفاوتی ساخته اند . این معبد، مرکز عرفان و مقصدی مقدس برای زائران بودایی، تبت به شمار می آید.در سالن بزرگ آن، اشیایی متعلق به دوران کودکی بودا ساکیامونی وجود دارد که در سال 700 پس از میلاد به تبت آورده شده است . در میان این اشیا، مجسمه بودا قرار گرفته که زائران بودایی بسیاری را هر سال در کنار خود جمع می کند.در بیرون معبد درخت نخل بزرگی سربرافراشته که در مقابل آن یک مناره سه متری از سنگ ساخته شده و مربوط به سال 823 پس از میلاد است . برفراز سقف طلایی معبد، تندیس های بسیاری به چشم می خورد که بر زیبایی های آن افزوده و هرساله میزبان برگزاری فستیوال بزرگ عبادت و شکرگزاری است . این مراسم، نخستین بار در سال 1409 با حمایت سونگ کاپا برگزار شد و پس از آن نیز هر سال در همین مکان زائران بسیاری به ادای مراسم مذهبی می پردازند.
چهارشنبه 13/5/1389 - 19:25
خانواده
ما امروزه خانه های بزرگتر ،اما خانواده های کوچکتر داریم
راحتی بیشتر ، اما زمان کمتر
مدرک تحصیلی بالاتر اما درک عمومی پایین تر، آگاهی بیشتر اما تشخیص کمتر داریم
متخصصان بیشتر اما مشکلات نیز بیشتر
داروهای بیشتر اما سلامتی کمتر.......
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سه شنبه 12/5/1389 - 11:48
دانستنی های علمی
شما نمیتوانید با حبس نفستان، خودكشی كنید.
محال است كه آرنجتان را بلیسید.
وقتی كه عطسه میكنید مردم به شما «عافیت باش» میگویند، چرا كه وقتی عطسه میكنید قلب شما به اندازه یك میلیونیم ثانیه میایستد.
خوكها به لحاظ فیزیك بدنی، قادر به دیدن آسمان نیستند.
وقتی كه به شدت عطسه میكنید، ممكن است یك دنده شما بشكند و اگر عطسه خود را حبس كنید، ممكن است یك رگ خونی در سر و یا گردن شما پاره شود و بمیرید.
جلیقه ضد گلوله، ضد آتش، برفپاككنهای شیشه جلوی اتومبیل و چاپگرهای لیزری توسط زنان اختراع شدند.
تنها غذایی كه فاسد نمیشود، عسل است.
كروكودیل نمیتواند زبانش را به بیرون دراز كند.
حلزون میتواند سه سال بخوابد.
تمامی خرسهای قطبی چپدست هستند.
در سال 1987 خطوط هوایی «امریكن ایرلاینز» توانست با حذف یك دانه زیتون از هر سالاد سرو شده در پروازهای درجه یك خود، چهل هزار دلار صرفهجویی كند.
پروانهها با پاهایشان میچشند.
فیلها تنها جانورانی هستند كه قادر به پریدن نیستند.
در 4000 سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود.
بطور متوسط، مردم آنقدر از عنكبوتها میترسند كه نمیتوانند آنها را بكشند.
مورچه همیشه بر روی سمت راست بدن خود، سقوط میكند.
قلب انسان فشاری كافی ایجاد میكند تا به فاصله 30 فوتی (تقریباً 8 متر) خون را به خارج از بدن پمپاژ كند.
موشهای صحرایی چنان سریع تكثیر پیدا میكنند، كه در عرض هجده ماه دو موش صحرایی قادرند یك میلیون فرزند داشته باشند.
صندلی الكتریكی توسط یك دندانپزشك اختراع شد.
استفاده از هدفون در هر ساعت، باكتریهای موجود در گوش شما را تا هفتصد برابر افزایش میدهد.
فندك قبل از كبریت اختراع شد.
سه شنبه 12/5/1389 - 11:39
دعا و زیارت
در بعضی از نوشتههای متأخّر - که به خیال خود از تاریخهای معتبر نقل قول کرده - چنین آمده است:
«در برخی از کتب معتبر تاریخی چنین آمده که: شهربانویه - که در کربلا حضور داشت و مادر فاطمه همسر قاسم بود - به سفارش امام حسین(ع) سوار بر اسب امام(ع) شده تا او را به سرزمین سرنوشت برساند و او به اذن خدا در ساعتی به ری رسید و در کوهی از آن سامان و در نزدیکی مقبره سیدعبدالعظیم حسنی مدفون شد».ملاآقا دربندی، اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، ج 3، ص 110.
و همانجا چنین آمده است: «در میان مردم چنین شهرت دارد که در قله کوه چیزی شبیه تکّهای از روپوش زن دیده میشود که هیچ مردی نمیتواند به آن نزدیک شود. زن آبستنی که در شکم فرزند پسری داشته باشد، نیز توان نزدیک شدن به آن را ندارد».همان.
و نیز چنین شایع شده است: «او هنگامی که به ری رسید، خواست از «هو» (خداوند) یاری بخواهد، اما اشتباها به جای «هو» لفظ «کوه» را به زبان آورد و همانجا کوه او را دریافت و در شکم خود پنهان کرد».شهیدی، سیدجعفر، زندگانی علی بن الحسین(ع).
شاید در نظر برخی ساختگی بودن این افسانهها و نیز عدم حضور مادر امام سجاد(ع) در کربلا، امری واضح بوده و نیاز به بحث و تحقیق ندارد؛ اما از آنجا که درباره او مطالب فراوانی در میان مردم و حتی در میان قشر فرهیخته شایع است، به بحث درباره او میپردازیم.
برای روشنتر شدن بحث توجه شما را به مطالب زیر جلب میکنیم.
مادر امام سجاد(ع)
با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنی درمییابیم که از میان ائمه شیعی بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد تا جاییکه برخی از محققان با استفاده از منابع مختلف چهارده نامزندگانی علی بن الحسین(ع)، ص 10 و 11. و برخی دیگر تا شانزدهمقاله «حول السیدة شهربانو» نوشته شیخ محمد هادی یوسفی، مندرج در مجله رسالة الحسین(ع)، سال اوّل، شماره دوّم، ربیعالاول 1412. نام برای مادر آن حضرت(ع) ذکر کردهاند.بحارالانوار، ج 46، ص 8-13. مجموع این نامها چنین است:
1. شهربانو، 2. شهربانویه، 3. شاه زنان، 4. جهان شاه، 5. شه زنان، 6. شهرناز، 7. جهان بانویه، 8. خولة، 9. برّة، 10. سلافة، 11. غزالة، 12. سلامة، 13. حرار، 14. مریم، 15. فاطمة، 16. شهربان.
با آنکه در منابع تاریخی اهل سنّت بر روی نامهایی چون سلافة، سلامة، غزاله بیشتر مانور داده شده است،ر.ک: افتخارزاده، محمودرضا، شعوبیه ناسیونالیسم ایران، ص305 که از منابعی چون انساب الاشراف بلاذری، طبقات ابنسعد، المعارف ابنقتیبه دینوری و الکامل مبرّد اسامی فوق را نقل میکند. اما در منابع شیعی و به خصوص منابع روایی آنها، نام شهربانو بیشتر مشهور شده است. بنا به نوشته برخی از محققانشهیدی، زندگانی علی بن الحسین(ع)، ص 12.: اولین بار این نام در کتاب «هبائر الدرجات» محمد بن حسن صفار قمی (متوفی 290 ق) دیده شده است.نگا: بحارالانوار، ج 46، ص 9، ح 20. بعدها محدّث معروف شیعی یعنی کلینی (م 329 ق) روایت همین کتاب را در کتاب کافی آورد.اصول کافی، ج 2، ص 369. بقیه منابع یا از این دو منبع بهره گرفته و یا آنکه روایاتی ضعیف و بدون سند معتبر را در نوشتههای خود آوردهاند.برای آگاهی از سیر تاریخی شهربانو در منابع ر.ک: شعوبیه ناسیونالیسم ایرانی، ص 289-337.
در این روایت چنین آمده است:
«چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه برای تماشای او سر میکشیدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت: اف بیروج بادا هرمز (وای، روزگار هرمز سیاه شد)! عمر گفت: این دختر مرا ناسزا میگوید و بدو متوجه شد! امیرالمؤمنین(ع) به عمر فرمود: تو این حق را نداری، به او اختیار ده که خودش مردی از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دختر بیامد و دست خود را روی سر حسین(ع) گذاشت. امیرالمؤمنین علی(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلکه شهربانویه باشد.
سپس به حسین(ع) فرمود: ای اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روی زمین برای تو متولد میشود و علی بن الحسین(ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) میگفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارسی».با استفاده از ترجمه حاج سید جواد مصطفوی (اصول کافی، ج 2، ص 369).
این روایت از دو جهت سند و متن محل بحث واقع شده است. از جهت سند در آن افرادی مانند ابراهیم بن اسحاق احمرآیت الله خویی، معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 202 و ج 13، ص 106. و عمرو بن شمر وجود دارند که متهم به غلو شده و از سوی رجالیون شیعه مورد تأیید واقع نشدهاند.همان.
اما از جهت متن اشکالات زیر بیان شده است:
1. اسارت دختری از یزدگرد، به شدّت محل تردید است.
2. اسارت چنین دختری در زمان عمر و به ازدواج امام حسین(ع) درآمدن در این زمان نیز غیرقابل قبول است.
3. در هیچیک از منابع معتبر شیعی به جز این روایت، لقبی با عنوان «ابن الخیرتین» برای امام سجاد(ع) نقل نشده است.
آیا در اینجا نمیتوان نوعی ایرانیگری افراطی را دید که به خیال خود به جهت پیوند خوردن نسل ساسانیان با نسل پیامبر(ص) در امام سجاد(ع)، خواستهاند آن حضرت(ع) را به عنوان «خیر اهل الارض» معرفی کنند؟
اینگونه نقدها بر گزارشهای حاوی نام شهربانو باعث میشود تا این گزارشها را از ساحت ائمه(ع) به دور و آن را ساخته دست حدیثپردازان بدانیم و نام شهربانو را برای مادر آن حضرت(ع) نفی کنیم.
درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نیز منابع متقدم تاریخی و روایی دچار اختلاف گشتهاند. برخی مانند یعقوبی (متوفی 281 ق)تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 303.، محمد بن حسن قمیتاریخ قم، ص 195.، کلینی (متوفی 329 ق)اصول کافی، ج 2، ص 369.، محمد بن حسن صفار قمی (متوفی 290 ق)بحارالانوار، ج 46، ص 9.، شیخ صدوق (متوفی 381 ق)عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 128. و شیخ مفید (متوفی 413 ق)الارشاد، ص 492. او را دختر یزدگرد دانستهاند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند.
این نَسَب تقریباً در میان منابع متأخر به عنوان یک شهرت فراگیر جای خود را باز کرده است؛ به گونهای که میدان اظهار وجود برای دیدگاههای مخالف نگذاشته است.زندگانی علی ابن الحسین(ع)، ص 12.
در مقابل این قول، برخی از منابع متقدم و متأخر دیدگاههای دیگری مانند سیستانی بودن، سِندی بودن، کابلی بودن او را متذکر شده و بسیاری از منابع بدون ذکر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (کنیز صاحب فرزند) از او یاد کردهاند.شعوبیه، ص 305. برخی نامهای بزرگان ایرانی همچون سبحان، سنجان، نوشجان و شیرویه را به عنوان پدر او ذکر کردهاند.حول السیدة شهربانو، ص 28.
برای نقد و بررسی این نَسَب نمیتوانیم به بحثهای سندی این گزارشها تکیه کنیم؛ زیرا هیچیک از اقوال دارای سند مستحکمی نیست. علاوه بر آنکه بیشتر کتابهای تاریخی همانند تاریخ یعقوبی، مطالب خود را بدون ذکر اسناد نقل میکنند.
بنابراین باید فقط از راه محتوا به بررسی آنها پرداخت که در این راستا اشکالات زیر خود را نشان میدهد:
1. مهمترین اشکال اختلاف این گزارشها در ذکر نام او است که منابع مختلف پیش گفته اسامی گوناگونی همانند حرار، شهربانو، سلاخه، غزاله برای او نقل کردهاند. و این نشان میدهد که این مطالب، سازندگان مختلف با انگیزههای یکسانی داشته است که همان تعصب ایرانیگری وارتباط دادن میان ایرانیان و امامان(ع) از راه نَسَب بوده است تا به خیال خود فره ایزدی و تخمه شاهی را از ساسانیان به امامان شیعه منتقل سازند.
2. اختلاف این گزارشها در زمان اسارت او نیز یکی دیگر از اشکالات است که برخی آن را در زمان عمر، برخی دیگر در زمان عثمان و برخی مانند شیخ مفید آن را در زمان خلافت حضرت علی(ع) دانستهاند.شعوبیه، ص 324.
3. اصولاً کتبی مانند تاریخ طبری و الکامل ابن اثیر که به صورت سالشمار جنگهای مسلمانان با ایرانیان را تعقیب کرده و مسیر فرار یزدگرد را به شهرهای مختلف ایران نشان دادهاند، در هیچ موردی به ذکر اسارت فرزندان او نمیپردازند؛ با آنکه این مسأله، بسیار مهمتر از حوادث جزئی است که به آنها اشاره شده است. این نکته جعلی بودن گزارش اسارت دختران یزدگرد را تقویت میکند.
4. برخی از نویسندگان متقدم همانند مسعودی، هنگام ذکر فرزندان یزدگرد سوم، دخترانی با نامهای ادرک، شاهین و مردآوند برای او ذکر میکنند که اولاً با هیچیک از نامهایی که برای مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگی ندارد و ثانیاً خبری از اسارت آنها در تمام نوشتههای خود به میان نمیآورد.همان، ص 304.
5. از مهمترین اسناد تاریخی که میتوان درباره مادر امام سجاد(ع) به آن استناد کرد، نامههای منصور به محمد بن عبدالله معروف به «نفس زکیه» است که رهبری مخالفان علوی و طالبی (اولاد ابوطالب) را در مدینه بر عهده داشت و همیشه میان او و منصور نزاع و درگیری بود.
در یکی از این نامهها که منصور قصد ردّ ادعاهای محمد مبنی بر افتخاریه نَسَب خود را داده چنین مینگارد: «ما وُلِدَ فیکم بعد وفاة رسول الله(ص) افضل من علی بن الحسین و هو لِاُم ولد».الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 570. یعنی، بعد از رحلت پیامبر خدا(ص)در میان شما شخصیتی برتر از علی بن حسین (امام سجاد(ع)) ظهور نکرده، در حالیکه او فرزند ام ولد (کنیز دارای فرزند) بود.
جالب آن است که هیچ اعتراضی - نه از سوی محمد و نه از سوی دیگران - به این فقره شنیده نمیشود که علی بن حسین(ع) فرزند کنیز نبود؛ بلکه فرزند شاهزادهای ایرانی بود! در حالیکه اگر این داستان واقعیت داشت، حتماً محمد بن عبدالله برای پاسخ دادن، به آن استناد میکرد.
مجموعه این قرینهها ما را به این نتیجه میرساند که دست جعل در ساختن مادری ایرانی با این اوصاف برای امام سجاد(ع) دخالت داشته و عمداً دیدگاههای دیگر درباره مادر آن حضرت(ع) - بویژه دیدگاههایی که او را از کنیزکان بلاد دیگر همانند سند میداند - نادیده گرفته است. در حالیکه تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان، او را از کنیزان سِند یا کابل میدانستند.حول السیدة شهر بانو، ص 28.
عدم حضور مادر امام سجاد(ع) در کربلا
در این باره باید بگوییم که تقریباً تمام منابع متقدم شیعی - که به زندگانی مادر امام سجاد(ع) پس از اسارت پرداختهاند - چنین نگاشتهاند: او در هنگام تولد امام(ع) در همان حالت نفاس از دنیا رفت.عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 128.
و نیز چنین گفتهاند: یکی از کنیزان حضرت علی(ع) به عنوان دایه او به بزرگ کردن او پرداخت و مردم خیال میکردند که او مادر امام(ع) است و بعد از آنکه آن حضرت او را شوهر داد، فهمیدند که او دایه امام(ع) بود، نه مادر او.بحار الانوار، ج 46. ص 8.
بنابراین، قطعاً از دیدگاه منابع معتبر، حضور مادر امام(ع) در کربلا منتفی است؛ حال با هر نام و نسبی که میخواهد باشد.
مرقد بیبی شهربانو
از مطالب قبل و اثبات عدم حیات مادر امام(ع) بعد از تولد امام(ع) خود به خود این موضوع روشن میشود. همچنین از سوی محققان معاصر با دلایل قطعی ثابت شده است که بقعه بیبی شهربانو - که در کوهستان شرق ری معروف به کوه بیبی شهربانو پدیدار است - هیچ ربطی با مادر امام(ع) ندارد و بنایی است که در قرون بعدی ساخته شده است. چنانکه تاریخ ساخت صندوق منبت کاری آن سال 888 ق را نشان میدهد و درب منبت کاری آن کار عهد صفوی است و الحاقاتی از هنر دوره قاجاریه دارد.شعوبیه، ص 326.
عدم ذکر چنین بقعهای در آثار شیخ صدوق - که خود سالیان دراز در ری میزیسته و به آن آشنایی کامل داشته - مؤید دیگری بر عدم وجود این بقعه در قرن چهارم و در زمان شیخ صدوق (متوفی 381 ق) است.
دیگر نویسندگانی هم که به ذکر احوال عبدالعظیم حسنی و شخصیتهای بزرگ مدفون در ری پرداختهاند، نامی از چنین بقعهای نبردهاند.
این احتمال وجود دارد که در قرون بعدی زنی پارسا با نام شهربانو در این مکان دفن شده و با گذشت سالیان، مردمان آن سامان او را با مادر امام سجاد(ع) - که در آن زمان مشهور به شهر بانو بوده - اشتباه گرفتهاند و یا برخی این اشتباه را در زبان مردم انداخته و با انگیزههایی به تقویت آن پرداختهاند.برای اطلاع بیشتر از عدم امکان انتساب این بقعه به شهربانو مادر امام سجاد(ع) ر.ک:باستان (نوشته کریمیان) و دانشنامه ایران و اسلام، ذیل کلمه شهربانو
سه شنبه 12/5/1389 - 11:31
ایرانگردی
كوروش كبیر كه بود؟
ظهور كوروش را در نیمه قرن ششم قبل از میلاد، باید از معجزات حوادث تاریخ، لااقل برای بقای نژاد آریایی، برشمرد. در این سالها، دو حكومت بسیار مقتدر و قوی و در عین حال متجمل ثروتمند، در آسیای صغیر و دشتهای غربی ایران وجود داشت كه یكی دولت لیدی و دیگری دولت بابل بود. كوروش توانست با اتحاد طوایف پارس، ماد، مكران و پارت (خراسان) وحدت آریایی را پدید آورد. این وحدت به او این قدرت را بخشید كه به فكر تسخیر سارد افتد و برای انجام این منظور قبل از آنكه اتحاد میان سارد و بابل پیش آید، به نواحی غربی تاخت و تا بابل خواست از خواب شهوتآلود خود برخیزد، سارد را در هم كوبید و كرزوس را از تخت جبروت خود پایین كشید.
پس از آن نوبت بابل بود. بابل خطه بزرگی برای ایران محسوب میشد، علاوه بر این یك انگیزه دیگر نیز كوروش را به فتح بابل بر میانگیخت و آن صیت ظلم و جوری بود كه نام بخت نصر در گوشها افكنده بود. پادشاهی كه قلاب زنجیر را به زبان یكی از مخالفان خود كوبید و او را چون سگ به پایه تخت خود بست! حاكمی كه با خنجر طلا و مرصع خود، چشمان پادشاه فلسطین را از كاسه بیرون كشید، معابد سلیمان را آتش زد و دستور بریدن زبان و چشم مردم فلسطین را داد!
در این شرایط بعضی از بزرگان بابل كه متوجه روی كارآمدن كوروش شدند و از طرفی دیدند كه شرق و سلاطین شرقی هم به كوروش عنایت خاص دارند، با وی مكاتبه كردند تا بالاخره كوروش وارد بابل شد و با همكاری همین افراد بابل را فتح كرد.
پس از این فتح است كه كوروش اعلامیه معروف خود را كه اولین اعلامیه حقوق بشر است، منتشر میكند و به موجب این اعلامیه چهل هزار نفر از قید اسارت بابلیها آزاد شدند.
متن بابلی این فرمان كه بیستوپنج قرن پیش صادر شده، در سال 1879میلادی در حفاریهای بابل كشف شد و اكنون در موزه بریتانیا (لندن) قرار دارد. این فرمان از نظر اهمیت موضوع و تفویض حقوق اجتماعی و آزادی به ملل تابعه در آن عصر چنان حائز اهمیت است كه در محافل حقوقدانان جهان به عنوان اولین منشور آزادی تلقی شده است و فرمان مزبور كه به سطح استوانهای از گل رس در چهل و پنج سطر حك شده، معروف به «اعلامیه كوروش» و آن استوانه نیز به «استوانه كوروش» مشهور شده است.
تاجگذاری كوروش
كوروش در بابل تاجگذاری كرده و تفصیل آن را گزنفون نوشته است. این تاریخ بر طبق سالنامههای بابلی «در روز سوم ماه مرهسوان» ضبط كردهاند كه از آن تاریخ درست 2505 سال میگذرد.
گزنفون، طی داستانی كه به نام «سیرو پدیا» نوشته و تحت عنوان «كوروشنامه» ترجمه شده است، خاطرهای از این تاجگذاری را آورده در آن آمده است، كه چگونه سربازان، درباریان و مردم شهر برای این مراسم حاضر شده و سپس، تاجی از جواهر را بر سر میگذارد و پس از آن باقبایی ارغوانی كه حاشیهای سفید دارد، چنان باشكوه میشود كه تماشاچیان بیدرنگ در برابرش تعظیم میكنند.
مرگ كوروش
مرگ كوروش، سردار بزرگ ایران نیز مانند تولدش مرموز و شگفتانگیز و در پردهای از اسرار پوشیده است.
مورخان یونانی داستان كودكی و پرورش كوروش را به صورت افسانهای نوشتهاند كه از همه مفصلتر روایت هرودت است كه میگوید: آستیاگ، پادشگاه ماد شبی خواب دید كه از شكم دخترش ماندانا، درخت تاكی برآمد و آسیا را فراگرفت، معبرین گفتند: از دخترت فرزندی به دنیا خواهد آمد كه سلطنت را از تو خواهد ستاند و او تصمیم گرفت طفل نوزاد دخترش را بكشد. وزیر، طفل را به دست چوپانی به نام مهرداد سپرد تا به قتل برساند. مهرداد، زنی داشت به نام «سپاكو» كه در همان روزها طفلی مرده به دنیا آورده بود.
او جریان سپردن طفل و امر به قتل او را به زن خود گفت و اظهار داشت كه از پدر و مادر طفل چیزی نمیداند، ولی از اشیای زرین و لباسهای فاخر بچه به نظر میآید از خاندان شاه باشد.
«سپاكو» با مشاهده طفل، دل به او میبندد و مانع كشتنش میشود و او را بزرگ میكند.
بعدها كه آستیاگ از ماجرا مطلع شد، هم وزیرش را سخت تنبیه كرد و هم كوروش را به نزد پدر و مادرش در فارس فرستاد، ولی كوروش در آنجا حكومت یافت و بالاخره بر آستیاگ پیروز شد.
مرگ كوروش نیز داستان پیچیدهای دارد و بعضا هنوز در پردهای از ابهام است.
طبق روایت یونانیان كوروش كه در مغرب، كارها را رو به راه كرده بود، برای یكسره كردن كار مشرق و جلوگیری از هجوم قبایل ماساگت و سكاها به مشرق تاخت. در این وقت بر این طوایف مهاجم، زنی حكومت میكرد كه «تومی ریس» نام داشت. كوروش تا رود سیحون (آراكس) راند و از آن رود نیز گذشت و به پیغام ملكه كه گفته بود «شاه ماد، رها كن كارهایی كه میكنی، چه میدانی نتیجه آن چه خواهد شد» اعتنایی نكرد. اما در این جنگ سپاهیان ایران شكست یافتند و ظاهرا در همین وقت خبر توطئهای در غیاب كوروش از پایتخت (پارس) نیز به گوش او رسید و وضع را مشوشتر كرد و پسر ملكه ما ساگتها نیز كه در اسارت كوروش بود، خودكشی كرد و بالاخره خشم و توحش طوایف مهاجم شدیدتر شد و در جنگ بعد، هنگام گیر و دار جنگ، به قول كتزیاس، كوروش از اسب به زیر افتاد و یكی از جنگیهای هندی زوبینی به طرف او انداخت كه به ران او برخورد كرد.
پس از این ماجرا، كوروش را به اردوگاه بردند، او وصایایش را كرد و پس از 3 روز درگذشت.
روایت شده است كه «تومی ریس» امر كرد مشكی از خون انسان پر كردند و سپس جسد كوروش را یافته، سر او را در مشك خون فرو كرد و خطاب به آن گفت: ای پادشاه، با این كه من زندهام و سلاح به دست بر تو پیروز شدهام اما تو كه با خدعه و نیرنگ بر فرزند من دست یافتی، در حقیقت مرا نابود كردی، اكنون ترا از خون خواری سیر میكنم.»
پاسارگاد، آرامگاه كوروش
بر اثر حمله كمبوجیه به مصر و قتل او در راه مصر، اوضاع پایتخت پریشان شد تا اینكه داریوش روی كار آمد و سالها با شورشهای داخلی جنگید و همه شهرهای مهم یعنی بابل، همدان، پارس، ولایات شمالی و غربی و مصر را آرام كرد و پس از بیست سال جنازه كوروش را از پارت به پرسپولیس (تخت جمشید) منتقل كرد.
این انتقال طی مراسم باشكوهی و طی چند روز برگزار شد و روی مقبره كوروش به زبان یونانی چنین نوشتند: اینجا است آرامگاه من، كوروش، شاهنشاه سه شنبه 12/5/1389 - 11:13
دانستنی های علمی
عسل یکی از شیرینی های طبیعی است که بر خلاف اکثر شیرینی های ساخت بشر مزایای تغذیه ای دارد زیرا حاوی ویتامین هایی نظیر A و C, K, B۲, B۴ ,B۶، و پروتئین،املاح و آنزیم های مفید میباشد. از دیر هنگام هم عسل در درمان ناراحتی های پوستی، بیماری های دستگاه تنفسی و گوارشی استفاده می شده است. رنگ و طعم عسل تا حدی بسته به گیاهی است که زنبور از شهد آن تغذیه می کند. البته بواسطه وجود عناصر طبیعی در عسل طبیعی، استفاده آن در تغذیه کودکان زیر ۲ سال میتواند در بعضی موارد منجر به آلرژی و حساسیت گردد.
در چند سال گذشته بواسطه پدیده نامعلومی (که برخی آن را آلودگی محیط زیست و سمهای شیمیایی میدانند) تعداد زنبورها کاهش یافته است. همجنین بواسطه قیمت نسبتاً بالای عسل طبیعی، عسلهای تقلبی یا غیرطبیعی که از شربت قند یا شکر تهیه می شوند در بازار فراوان یافت میشوند. مصرف قند نوع سوکروز این گونه عسلها (شیره شکر) که بدون آنزیمهای موجود در عسل طبیعی میباشند برای سلامتی افراد بویژه دیابتی ها مضر است. هضم گلوکز و فروکتوز موجود در عسل طبیعی و تبدیل آن به انرژی برای بدن انسان راحت تر از تبدیل سوکروز موجود در شکر و عسل مصنوعی میباشد.
اما چگونه میتوان عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص داد؟
به گزارش پارسینه عمل کریستاله شدن (تبلور) یا شکرک زدن عسل به شکل روغن نباتی جامد در دمای کمتر از منهای پنج و بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد نشانه خالص بودن عسل است. همچنین اگر یک قاشق عسل را در آب سرد هم بزنیم ،چنانچه حل شد عسل تقلبی میباشد و در غیر اینصورت نشانه خالص بودن عسل است.
از لحاظ علمی و آزمایشگاهی، میزان قند نوع سوکروز در عسل مصنوعی بیشتر از چهار درصد است در حالیکه قند عسل طبیعی بواسطه آنزیم موجود در بدن زنبور تبدیل به گلوکز و فروکتوز شده است که راحت تر قابل هضم میباشند. بهترین روش نگهداری عسل در ظروف شیشه ای میباشد. ظروف فلزی و گاه پلاستیکی میتوانند با عسل واکنش کرده و همچنین سبب عوض شدن طعم و مزه عسل شوند.
سه شنبه 12/5/1389 - 10:36
دنیای گیاهان و حیوانات
گیاهان هم فکر می کنند!
محققان اعلام کردند گیاهان می توانند اطلاعاتی که در سیگنالهای نوری نهفته است را به خاطر سپرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته دانشمندان گیاهان به شیوه ای کاملا مشابه اعصاب بدن انسان اطلاعاتی درباره شدت و کیفیت نور را از برگی به برگ دیگر انتقال می دهند. این سیگنالهای الکتروشیمیایی توسط سلولهایی حمل می شوند که می توان آنها را به سلولهای اعصاب گیاهی تشبیه کرد.
دانشمندان طی آزمایشی نشان دادند نوری که تنها به یکی از برگهای گیاهی تابانده شده منجر به واکنش نشان دادن تمامی برگهای گیاه خواهد شد. این نشان می دهد گیاهان می توانند اطلاعاتی که در نور نهفته است را به خاطر بسپارند.
محققان دانشگاه "وارسا" در لهستان با تاباندن نور به بخش انتهایی یک گیاه شاهد بروز تغییرات در بخشهایی بالایی آن بودند و در مقابل زمانی که تابش نور متوقف شد نیز تغییراتی در راستای آن در کل گیاه مشاهده شد.
آنچه بیش از همه باعث شگفتی دانشمندان شده است واکنش متغیر گیاهان نسبت به رنگ نوری است که به سوی آنها تابیده می شود. در واقع گیاهان با استفاده از اطلاعات نهفته در نور و به منظور مصون کردن خود در برابر بیماریها نوعی محاسبات نوری بیولوژیکی انجام می دهند
سه شنبه 12/5/1389 - 10:35
سينمای ایران و جهان
ایرنا : بهروز یغماییان با اعلام این خبر افزود: «انیمیشن «جمشید و خورشید» با صحبتهایی که با موسسه سینمایی هدایت فیلم شده، در گروه سینمایی آزادی به اکران عمومی خواهد رسید. تلاش ما بر این است اکران این اثر سینمایی محدود نباشد و فرصت دیده شدن این انیمیشن به مخاطبان داده شود.» یغماییان یادآور شد: «اکران انیمیشن «جمشید و خورشید» آغاز کار است و موفقیت آن در اکران سبب میشود تا اقبال به سمت ساختن انیمیشن در کشور افزایش یابد. اکران این فیلم در تعداد سالنهای سینمایی کم سبب می شود تا این اثر از دید منتقدان و مردم دور مانده و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی نشود.»
یغماییان با بیان اینکه برای ساخت این انیمیشن چهار سال زمان صرف شده، گفت: «در سینمای جهان انیمیشنها جزء پرفروشترین آثار هستند و گیشههای سینماهای دنیا امروز در تسخیر انیمیشنها است. باید در نظر داشته باشیم این اتفاق به یکباره نیفتاده و در طول سالیان اخیر و با حمایت از چنین آثاری امروز انیمیشن به یکی از آثار مورد علاقه مخاطبان در سراسر دنیا است.»
وی تاکید کرد: «انیمیشنهای ایرانی میتوانند به چنین جایگاهی دست یابند و برای رسیدن به این مهم تنها نیازمند حمایت هستیم. سرمایه من برای ساخت این کار صرف شده و امیدوارم با حمایت از این انیمیشن راه برای ساخت انیمیشنهای دیگر نیز هموار شود.»
انیمیشن بلند «جمشید و خورشید» با صداپیشگی هنرمندانی چون پرویز پرستویی، امین حیایی و ترانه علیدوستی دوبله شده است. «جمشید و خورشید» روایتی کهن از ادبیات کشورمان است که به صورت انیمیشن به تصویر کشیده شده است.
سه شنبه 12/5/1389 - 10:28