• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1624
تعداد نظرات : 692
زمان آخرین مطلب : 4374روز قبل
دنیای گیاهان و حیوانات

- کوهستان ایگر؛ سوییس:


به آلپ می‌رویم. بسیاری از صخره نوردان نوردواند(The Nordwand)،‌دامنه شمالی کوهستان ایگر را به دلیل سختی و خطرناک بودن آن می‌شناسند. پس از فتح شدن این قله در سال 1938 تاکنون این دامنه شمالی، مورد توجه و علاقه بسیاری از صخره نوردانی قرار گرفت که این کوه 3970 متری را دیواره مرگ نام نهاده بودند.

با این وجود، و برخلاف چهره مرگبار خود، این کوه زیبایی دلچسبی نیز دارد و آن خط آهنی است که از تونل وسط کوه عبور می‌کند.

در مسیر این خط آهن دو ایستگاه قرار دارد که مسافران می‌توانند با هربار توقف قطار در این دو مقطع از طریق پنجره‌ای که روی دیواره کوه نصب شده مناظر بیرونی آن را به وضوح تماشا کنند. این راه آهن به ایستگاهی به نام جونگفروجوک،‌ مرتفع‌ترین ایستگاه راه آهن اروپا ختم می‌شود.

2- کوهستان کانگچنجونگا؛ نپال، هند:‌


این کوه با ارتفاع هشت هزار و 586 متری خود، سومین کوه مرتفع جهان نامیده شده است.

نرخ حوادث جانی در این کوهستان طی سال‌های اخیر به 22 درصد رسیده که منجر شده است "کوهستان پنج گنجینه برفی" برخلاف روال جاری، متاسفانه دارای شمار بالای حوادث منجر به مرگ باشد.

حوادثی که در بیشتر مواقع به دلیل شرایط بد و سخت آب و هوایی آن به وجود آمده اند. این کوه برای اولین بار در سال 1955 توسط یک تیم کوه نورد انگلیسی فتح شد، اما آنها به دلیل احترام به عقاید ساکنان بومی این منطقه که قله را مکانی مقدس می شمردند، آن را به صورت کامل فتح نکرده و چند متری پایین‌تر از آن را انتخاب کردند. سنتی که از آن روز به بعد توسط دیگر فاتحان این کوه نیز رعایت شد.

3-کوهستان نانگا پاربات؛ پاکستان:


این کوهستان که ارتفاعی هشت هزار و 126 متری دارد، نهمین قله مرتفع جهان بوده و از نظر سعود سومین کوه پر خطر جهان به شمار می رود.

این قله که در رقابت تنگاتنگی با k2 از لحاظ مشکلات فنی صعود است، بخوردار از راه‌های و مسیرهای باریک و صعب العبوری است که رسیدن به نوک قله را برای کوهنوردان بسیار مشکل و سخت کرده است. بلندترین دامنه این کوهستان تا سطح زمین را می‌توان در ضلع جنوبی آن جست، جایی که به دامنه روپال شهرت داشته و ارتفاع آن با کوهپایه بیش از 4600 متر است.

لازم به ذکر است به دلیل مشکلات و سختی‌های صعود به قله و به دلیل دامنه خطرناک آن، نام این کوه را " آدم خوار"‌گذاشته اند.

4- کوهستان کی2؛ پاکستان، چین:


کوهستان کی 2 در سلسله جبال کاراکورام،‌ دومین قله مرتفع جهان با ارتفاع هشت هزار و 611 متر به شمار می‌رود. این کوه که " کوهستان وحشی" لقب گرفته یکی از خطرناکترین قله‌های جهان نیز نام گرفته است.

عبور از یخچال‌های پر پیچ و خم، صعود از صخره‌های پر شیب و طی کردن مسیری با ستون‌های یخی که هر لحظه خطر سقوطی ناگهانی را در بر دارند، ساده ترین راه‌هایی هستند که کوهنوردان را به قله رهنمون می‌کنند. آمار حوادث مرگبار در این کوهستان بسیار بالا است به نحوی که از هر چهار کوهنورد، تنها سه نفر زنده به قله دست پیدا می‌کنند.

5-‌ آناپورانا؛ نپال:


خطرناکترین قله جهان، کوهی است که با ارتفاع هشت هزار و 91 متری خود، دهمین کوه مرتفع نامیده شده است.

آناپورا که آنرا الهه برداشت محصول نیز می‌نامند برای اولین بار در سال 1950 فتح شد و از آن زمان تاکنون 130 کوه نورد دیگر نیز موفق به رسیدن به نوک قله آن شدند.

با این وجود کشته شدن 53 کوه نورد در مسیر صعود به این قله نرخ حوداث مرگبار در آن را به 40 درصد رساند، که در این بین آناپورا را تبدیل به خطرناکترین کوهستان جهان کرد.

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:50
بیماری ها

یك متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با تاكید بر اینكه هندوانه خواص فراوانی برای بدن دارد، گفت: هندوانه بهترین شوینده برای كلیه‌هاست زیرا سموم بدن را دفع كرده و باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود.



منصور رضایی متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با شبكه ایران گفت: گاهی به غلط گفته می‌شود هندوانه آب است و خاصیتی جز خنك‌كردن ندارد در حالی‌كه این میوه خواص بسیار زیادی دارد.



به گفته وی، هندوانه ادرارآور است زیرا دارای مقدار خیلی كمی سدیم بوده و موجب می‌شود آب زیادی از بدن دفع ‌شود به همین دلیل خوردن آن برای كسانی‌كه ناراحتی كلیه دارند، توصیه می‌شود.

رضایی معتقد است، خوردن هندوانه به دلیل سدیم پائین و داشتن پتاسیم به پائین آوردن فشار خون كمك می‌كند و نیز پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است.



رئیس اداره تغذیه بیمارستان دكتر مسیح دانشوری مصرف هندوانه را برای رفع عطش مناسب دانست و گفت: هیچ میوه‌ای تا این اندازه آب ندارد و به سبب دارابودن ویتامین ث و ویتامین آ و بتا كاروتن و لیكوپین، صدماتی را كه در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد بدن می‌شود را كاهش می‌دهد.



وی با اشاره به اینكه هندوانه معده را تقویت می‌كند، عنوان كرد: اگر بلافاصله بعد از غذا هندوانه خورده شود در هضم غذا اختلال ایجاد می‌كند زیرا سبب رقیق‌شدن شیره‌های گوارشی می‌شود و نیز نباید آن را با میوه‌های دیگر مخلوط كرد زیرا تولید نفخ شكم می‌كند.



رضایی بر این باور است كه منیزیم و ویتامین ب موجود در هندوانه در تسكین و آرامش اعصاب بسیار مفید بوده و به رفع كم‌خوابی كمك فراوانی می‌كند.

  



این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: این میوه تابستانی به دلیل داشتن لیكوپن دارای اثرات ضد سرطانی است و در پیشگیری از سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ موثر است.

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:46
خواستگاری و نامزدی

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که یک زندگی پر مشغله کاری و مسئولیت پذیر به مغز اجازه می دهد که خود را از افسردگی، اضطراب، خشم و کسالت نجات دهد.

این موضوع را کارگران سابقی که شغل خود را از دست داده اند و احساس می کنند در عمق یک سیاه چاله گیر کرده اند و یا بازنشستگانی که هر روز با فکر رفتن به اداره از خواب بیدار می شوند، به خوبی درک می کنند.

به گفته این محققان، حالت روحی بد این افراد تنها در اثر مشکلات مرتبط به عادت نیست بلکه جنبه نورولوژیکی دارد به طوریکه بدون مشغله کاری، مغز به تدریج تخلیه شده و به این ترتیب راه برای ورود افکار منفی باز می شود.

این محققان واکنشهای 98 دانشجو را مورد بررسی قرار دادند از این داوطلبان خواسته شد دو پرسشنامه را با فاصله 15 دقیقه از هم پر کنند. 

برای انجام تکلیف دوم، داوطلبان دو گزینه داشتند: یا آن را همانجا مستقیما انجام دهند و یا برای پاسخ دادن به سئوالات به اداره بروند.

براساس گزارش تلگراف، نتایج این تحقیقات نشان داد که 68 درصد از آنها گزینه "تنبل" را انتخاب کردند، اما کسانی که گزینه دوم را انتخاب کرده بودند به پرسشنامه با شادابی بیشتری پاسخ دادند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "کسانی که به روشی فعال تر زندگی می کنند و انجام کاری را به انجام ندادن آن ترجیح می دهند از زندگی خود رضایت بیشتری دارند."

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:43
ورزش و تحرک
/ به گزارش ایسنا، محققان واكنش‌های متفاوتی را در تماشاچیان خنثی كشف كرده و آنها را با واكنش‌های افرادی كه مایل بودند، تیمی در مسابقه ببازد و یا ببرد مورد مقایسه قرار دادند.

محققان دو دانشگاه آلمانی و اسپانیایی در این تحقیق آزمایشاتی را روی تماشاچیان مسابقات بحث برانگیز انجام دادند.

برای برخی از
تماشاچیان نتایج مسابقات فرقی نداشت، اما برخی دیگر در صورت برنده یا بازنده شدن یك بازیكن پول از دست می دادند و یا به دست می آورند.

به گزارش به شبكه خبری ان بی سی، محققان دریافتند كه واكنش‌های مرتبط با حوادث در واقع تغییرات در فعالیت الكتریكی مغز هستند كه در پی یك محرك خاص به وجود می آیند و این محرك در مورد برنده یا بازنده شدن یك بازیكن است.

محققان می‌گویند: تجربه وضعیت خنثی نشان داد كه تماشای صرف بازنده شدن یك فرد دیگر سبب ایجاد واكنش نورولوژیك در ناظر می‌شود، حتی اگر هیچ حضور یا نفع مستقیمی در مسابقه یا ارتباطی با فرد عامل یا بازیكن نداشته باشد.

به علاوه در هر سه حالت خنثی، برنده یا بازنده، مشاهده فردی كه در حال انجام كاری یا مسابقه‌ای باشد، دو فرایند ارزیابی مختلف را در مغز فعال می‌كند كه یكی نتیجه كار بازیكن را دریافت كرده و به احساس همدردی مرتبط می‌شود و دیگری پیامدهای نتیجه كار را در مورد خود تماشاگر ارزیابی می‌كند.
چهارشنبه 13/5/1389 - 19:41
آشپزی و شیرینی پزی

 ---  شیرینی خامه ای با تمشک و پنیر ---

 

http://marshal-modern.ir/Archive/14330.aspx

مواد لازم :

شكر 4/3 پیمانه
پنیر خامه ای بدون نمك 175 گرم
خامه شكر زده شده 1/2 پیمانه
عسل 2 قاشق سوپخوری
تمشك 225 گرم
بادام خرد شده 1 قاشق سوپخوری
سفیده تخم مرغ 2 عدد

 

طرز تهیه :

فر را روی حرارت دویست و هفتاد و پنج درجه فارنهایت گرم نگهدارید . دو عدد سفیده تخم مرغ را در كاسه ریخته و با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا كاملاَ سفید شود و پف كند . شكر را كم كم اضافه كنید و به همزدن ادامه دهید تا سفیده تخم مرغ كاملاَ سفت شود بطوریكه جای پره های همزن روی آن باقی بماند سپس دو ورق كاغذ روغنی رابه شكل دایره به طول بیست سانتی متر برش دهید و روی سینی فر قرار دهید . نصف مایه را روی یكی از كاغذ روغنیها بریزید و نصف دیگر را روی كاغذ روغنی دیگر بریزید و با پشت قاشق صاف كنید  و روی آن بادام خرد شده بپاشید . و سینی را در پنجره وسط فر به مدت سه الی چهل دقیقه قرار دهید و تا نانها طلایی شودند . سپس سینی را از فر خارج كرده و كاغذ روغنی را از نانها به آرامی جدا كنید و بگذارید تا نانها خنك شود . در یك كاسه پنیر خامه ای ، خامه و عسل را با هم مخلوط كنید وبا همزن برقی بزنید تا یكدست شود . در آخر تمشك ها خرد شده را اضافه كنید و به آرامی هم بزنید . سپس روی یكی از نانها مالیده و نام دیگر را روی آن قرار دهید و روی آن را با تمشك تزئین كنید .

 

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:40
آلبوم تصاویر
 استرالیا
 برزیل
 فرانسه
فرانسه
 یونان
یونان
 هند
هند
 ایتالیا
ایتالیا
 ژاپن
ژاپن
 لبنان
لبنان
 کره جنوبی
کره جنوبی
 اسپانیا
اسپانیا
 سوئیس
سوئیس
 ویتنام
ویتنام
چهارشنبه 13/5/1389 - 19:39
بیماری ها

  

همچنان ایست قلبی شایع ترین علت مرگ شهروندان تهرانی است که در سه ماهه اول امسال نیز بیشترین عامل فوت تهرانی ها بوده است.  مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) شهرداری تهران با اشاره به فوت 48 هزار و 316 شهروند تهرانی در سال 88 گفت: میانگین سنی افراد فوت شده در تهران 49 سال و چهار ماه است که سهم فوت شوندگان مرد بیشتر از زن است.   

اسد فاضل تاکید کرد: همچنان ایست قلبی شایع ترین علت مرگ شهروندان تهرانی است که در سه ماهه اول امسال نیز بیشترین عامل فوت تهرانی ها بوده است. کمترین علت مرگ در سه ماهه نخست امسال نیز سیانوتیک (بیماری مادر زادی قلبی )‌بوده است

وی با اشاره به مرگ 12 هزار و 161 شهروند تهرانی در سه ماهه نخست امسال افزود: این میزان فوت نسبت به سه ماهه نخست سال 88 حدود پنج درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، میانگین فوت شهروندان تهرانی در ماه، چهار هزار نفر است که بخشی از آنها خارج از شهر تهران به خاک سپرده می شوند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) شهرداری تهران کمترین فوت شوندگان از نظر سنی را افراد 5تا 9 سال اعلام کرد و گفت: بیشترین فوت شوندگان با شش هزار و 426 نفر فوتی برای افراد بالای 65 سال بوده اند.

فاضل با اشاره به وضعیت مرگ و میر شهروندان در مناطق مختلف تهران حاظرنشان کرد: کمترین تعداد متوفیات در منطقه 22 تهران و بیشترین تعداد متوفیات نیز در منطقه چهار پایتخت بوده است

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:36
آشپزی و شیرینی پزی

 ---  لازانیا ---

 

http://marshal-modern.ir/Archive/14328.aspx

مواد لازم برای دو نفر:
خمیر مخصوص لازانیا 9 تكه
سوسیس 3 عدد متوسط
پنیر پیتزا رنده شده یك بسته بزرگ

قارچ 5 عدد بزرگ
پیاز یك عدد متوسط
رب گوجه فرنگی 3 قاشق سوپخوری
فلفل سبز دلمه ای یك عدد بزرگ

گوشت چرخ كرده  300 گرم
نمک و فلفل و ادویه لازانیا به مقدار لازم

 

طرز تهیه :

ابتدا پیاز را خورد كرده و سرخ كنید. زمانیكه طلایی شد، گوشت چرخ كرده را به آن اضافه كنید. پس از سرخ شدن، سوسیس، قارچ و فلفل دلمه ای خورد شده را اضافه و سرخ كنید. رب را در ظرفی با آب جوش مخلوط كنید و ادویه ها در آن بریزید و مخلوط كنید سپس به بقیه مواد اضافه كنید.

در قابلمه ای مناسب آب جوش بیاورید و یک قاشق غذا خوری روغن مایع و نمک به آب اضافه کنید و ورقه های لازانیا را داخل آن قرار دهید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد تا كاملاً نرم شوم ولی له نشود. سپس ورقه ها را از آب خوش داخل صافی بریزید و آب سرد روی آن ها بگیرید تا به هم نچسبد.

یك ظرف مناسب مستطیل شكل انتخاب كنید و 3 ورقه لازانیا را در آن كنار هم بچینید. مواد آماده شده را به مقدار لازم روی ورقه ها بریزید و با پنیر پیتزا روی آن را بپوشانید. ظرف را به مدت 2 دقیقه در ماكروفر قرار دهید و سپس خارج كنید. 3ورقه دیگر لازانیا را روی مواد قرار دهید و این كار را تكرار كنید و 3ورقه آخر را به عنوان پوشش بر روی سطح مواد قرار دهید.

ظرف را به مدت 15  دقیقه در ماكروفر قرار دهید و سپس غذا را سرو كنید.

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:34
ادبی هنری

 با این همه در طول سالهای اخیر عده‌ای که هیچ اطلاعی در زمینه شاهنامه شناسی ندارند، دست به تصحیح نسخه‌های شاهنامه زده‌اند، چندی وقت پیش دیدم که نویسنده «کلیدر» از روی نسخه چاپ مسکو، اثری دو جلدی را اریه داده است که به نظرم این کار اصلا حرفه‌ای نیست، چرا که نمی‌شود با چند ماه مطالعه ناقص، نسخه‌ای را تصحیح کرد و به نام خود بیرون داد.

هر کسی که کلیدر نوشت که حتما نباید شاهنامه‌پژوه نیز باشد. شاید کمتر کسی بداند که بر روی نسخه شاهنامه چاپ مسکو چقدر کار صورت گرفته است در واقع این اثر حاصل تلاش جمعی 80 نفره در طول 30 سال است و با هزینه 30 میلیون روبل پس چگونه می‌شود که این اثر ظرف دو سه ماه یا حتی یک سال توسط کسی مجددا تصحیح شود؟!

نمونه دیگر از این کارها اثر آقای جنیدی است که توسط بنیاد شاهنامه چاپ شده است، کاری کاملا غیر دانشگاهی که شاید دو ماهی هم بیشتر زمان نبرده باشد با این وجود برخی مدعی می‌شوند این اثر باید کتاب برگزیده هزاره سال فردوسی باشد که البته در مجله کتاب ماه به این مسئله پاسخ دادم و به گمانم این کارهای ضعیف اعتبار تحقیق و پژوهش در زمینه شاهنامه پژوهی و نسخه شناسی را در ایران زیر سوال می‌برد. در مجموع شاهنامه چاپ مسکو، نسخه خوبی است اما ایراداتی دارد ولی بهترین نسخه شاهنامه، نسخه فلورانس است که متاسفانه قسمتی از این نسخه موجود نیست. 

اگرچه نسخه‌ای که دکتر خالقی مطلق روی آن کار کرده نسخه خوبی است اما همان ایرادهای نسخه چاپ مسکو را دارد چرا خالقی مطلق از روی 45 نسخه 13 نسخه را برگزیده و نسخه چاپ مسکو را نسخه اصل خودش قرار داده است؟ این ها البته به ضعف نظام آموزشی ما و بی‌توجهی آموزش عالی به ادبیات کهن برمی‌گردد، متاسفانه ما استاد خوب در دانشگاه‌ها کم داریم این کمبود در دروسی مثل ادبیات کهن با وجود چهره هایی چون حافظ و سعدی نیز وجود دارد که تنها راه حل آن هم تربیت اساتید خبره در این زمینه است.

متاسفانه این روزها معلومات و تلاش افراد در حوزه‌های مختلف علمی کم شده است و افراد بیشتر از آنکه معلومات داشته باشند، هوس علمی دارند و دیگر افرادی مانند «دکتر احمد تفضلی» خیلی کم است اما اگر بخواهیم شاهنامه به جایی که شایسته فرهنگ و ادبیات ما است، برسد باید افردای با معلومات بالا مانند دکتر اسلامی ندوشن و ابوالقاسمی را دور هم جمع کنیم و به صورت منسجم زیر نظر یک سازمان متمرکز در این زمینه به تحقیق و پژوهش بپردازیم.   

عزیزالله جوینی، مصحح شاهنامه و استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ تهران

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:33
دعا و زیارت

به نوشته فارس از نیمه ماه جاری میلادی بزرگترین ساعت جهان در شهر مکه به ‌طور آزمایشی تنظیم می‌‌شود و تا سه ماه دیگر کاملاً فعال شود. این ساعت در ارتفاع 400 متری از سطح زمین نصب شده است و از همه محله‌های شهر مکه تا مسافت بیش از 8 کیلومتر قابل رؤیت و ارتفاع کلی آن 601 متر است. وزن این ساعت 36 هزار تن است و بر روی ستونی که تقریبا 12هزار تن وزن دارد؛ نصب می‌شود.

این ساعت از جلو و عقب 43 متر در 43 متر است و در دو طرف 43 متر در 39 متر است. همچنین بزرگترین لفظ «الله اکبر» در جهان بر بالای این ساعت قابل رؤیت است، به طوری که طول حرف الف در لفظ جلاله «الله»، 23 متر است همچنین عبارت «شهادتین» (لا إله إلا الله محمداً رسول الله) در دو طرف این ساعت دیده می‌شود.

این ساعت که بزرگترین ساعت جهان محسوب می‌شود، در آلمان ساخته شده و پس از نصب قرار است یک فیلم مستند در مورد آن پخش شود. دور این ساعت چراغ‏های لیزری نصب شده است تا در مناسبت‏های مختلف و هنگام اذان نورافشانی کنند.

برای محافظت از ساعت در مقابل بلایای طبیعی و گرد و خاک سیستم محافظت ویژه‏ای در نظر گرفته شده است. هزینه این پروژه سه ملیارد دلار برآورد شده و قرار است در ساختمان‏های اطراف یک موزه اسلامی و رصدخانه نجوم برای پژوهش‏های دینی راه‌اندازی شود. بنا بر این گزارش، طول عقربه‌ دقیقه‌شمار این ساعت 22 متر و عقربه ساعت‌شمار آن 17متر است و هریک از آنها 6 تن وزن دارد.

مسئولان سعودی می‌گویند؛ هدف از نصب این ساعت در مکه این است که یک و نیم میلیارد مسلمان جهان از این پس به جای استفاده از زمان به وقت گرینویچ یا همان GMT، از زمان اسلامی یا Islamic Mean Time) IMT) استفاده کنند.

چهارشنبه 13/5/1389 - 19:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته