• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1420
تعداد نظرات : 5
زمان آخرین مطلب : 2164روز قبل
آموزش و تحقيقات

هادی یوسف زاده مخترع مازندرانی که در تولید ادوات کشاورزی چندین ثبت اختراع داشت در گفت و گو باخبرنگار علم و فناوری از مازندران در ارتباط با تشریفاتی بودن ثبت اختراع در کشور، اظهار کرد: ثبت اختراع محلی برای دریافت پول از مخترعان جوان است و هیچ قابلیتی ندارد به راحتی اختراعات ثبت شده نخبگان کپی برداری شده و قابلیت پیگیرد قانونی ندارد.

وی تصریح کرد: هزینه ثبت اختراع برای نخبگان باید رایگان باشد، بسیاری از نخبگان به دلیل نداشتن اعتبار ثبت اختراع متوسل به فروش اختراع خودشان می‌شوند و در برخی مواقع دلالان نسبت به خرید اختراع و ثبت و ضبط اختراع اقدام می‌کنند.

این تولید کننده و مخترع مازندرانی دیگر مشکلات مخترعان و تولید کنندگان جوان در کشور را واردات کالا عنوان کرد و گفت: در کارگاه کوچکی که در استان مازندران داریم، چندین دستگاه مورد نیاز در بخش کشاورزی ساختم ولی به دلیل عدم حمایت از جانب دولت نتوانستیم به تولید انبوه برسانیم.

وی اضافه کرد: با وجود مشکلاتی که تولید کنندگان در کشور دارند و عدم حمایت‌ها واردات هم آسیب جدی برای فعالان این بخش است.

یوسف زاده ادامه داد: اداوات کشاورزی در استان مازندران به صورت بی رویه وارد می‌شود و هیچ فلیتری برای محصولات چینی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه تولید کنندگان ادوات کشاورزی چینی خدمات پس از فروش ارائه نمی‌دهند، گفت: ادوات کشاورزی چینی پس از یک بار خرابی بلااستفاده  بوده است و با این وجود به راحتی در بازار عرضه می‌شود.

 

يکشنبه 5/9/1396 - 9:50
آموزش و تحقيقات

مجله دانستنی ها نوشت: فراموشی دوران کودکی که از آن به «فراموشی کودکی» تعبیر می‌شود، به چه علت است؟

«ناتوانی ما در به یاد آوردن دوران اولیه حیاتمان یعنی سال‌های پیش از سه یا چهار سالگی در اصطلاح علمی «فراموشی کودکی» خوانده می‌شود و هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

محققان می‌دانند که کودکان قادر به شکل دادن خاطرات بلندمدت هستند. کافی است با کودکی سه ساله درباره رخدادهای گذشته صحبت کنید تا به این وضوع پی ببرید. در حقیقت نتیجه مطالعه‌ای نشان داده است کودکان سه ساله خاطرات مربوط به شخص بزرگسالی را که فقط یک بار و در سن سه سالگی ملاقات کرده‌اند، به یاد می‌آورند اما به دلیلی که گمان فعلی بیشتر حاکی از نابالغی فرآیندهای خاطره‌سازی و به یاد سپاری نوزادان است، خاطرات سال‌های نخست زندگی با رسیدن ما به حدود سن هفت سالگی فراموش می‌شوند.»

يکشنبه 5/9/1396 - 9:45
آموزش و تحقيقات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در خصوص این کشف جدید گفت: این جنس مخمری  متشکل از ۲۶ گونه منتشر شده است که اعضای آن از زیستگاههای متفاوتی چون خاک، گیاهان، پرندگان مهاجر، دستگاه گوارش حشرات جداسازی شده اند و برخی از اعضای این جنس مانند W. anomalus به عنوان پاتوژن فرصت طلب انسانی مطرح هستند.

وی گفت: اعضای این جنس همچنین دارای کاربرد بیوتکنولوژی هستند و برخی گونه های آن مانند  W. bisporus  و W. pijperi به ترتیب جهت تولید آنزیم لیپاز و ترکیبات طعم دهنده بکار گرفته شده اند. با در نظر گرفتن پتانسیل بیوتکنولوژیک اعضای این جنس، دستیابی به گونه های جدید می تواند حایز اهمیت باشد.

فاضلی خاطرنشان کرد: در پژوهش اخیر که با مشارکت دو تیم پژوهشی از ایران و لهستان با مدیریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد، به ترتیب یک سویه از نمونه خاک در جزیره خارگ و ۴ سویه مخمری از سطوح میوه در سریلانکا جداسازی و شناسایی شدند. تشابه بالای نمونه های زیستی، زمینه ساز معرفی این تاکسون جدید با همکاری دو تیم پژوهشی گردید و این تاکسون جدید با بکارگیری استراتژی شناسایی پلی فازی، شناسنامه دار و معرفی شدند.

این گونه جدید مخمری به عنوان سومین تاکسون جدید مخمری در میان ۵۴ تاکسون بومی ایرانی در مجموعه کلکسیون نمونه های زیستی بانک میکروارگانیسم ها با شماره دسترسی IBRC-M 30103 جای گرفته است و می تواند برای مطالعات بیشتر در اختیار تیم های پژوهشی در سراسر کشور قرار گیرد.

 

يکشنبه 5/9/1396 - 9:43
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری ایسنا: اگرچه خرید گوشی‌های دست‌دوم در بازار رایج است، اما از آنجایی که تضمینی نیست که این گوشی‌ها مسروقی نباشند، این خریداران هستند که باید دقت کنند تا گرفتار مشکل نشوند.

اگر از شما بپرسند برای خرید گوشی‌های دست‌دوم به کجا می‌توانید مراجعه کنید، قطعا تقاطع خیابان جمهوری و حافظ و روبه‌روی پاساژ علاءالدین یکی از مکان‌هایی است که از آن نام می‌برید. اگرچه خرید گوشی و لوازم جانبی آن و یا بسیاری از لوازم الکترونیکی دیگر از این منطقه که در اختیار دست‌فروشان قرار دارد، نمی‌تواند تضمینی داشته باشد که این دستگاه‌ها مسروقی نباشند، با وجود این آنها در سال‌های گذشته همچنان بازار خود را داشته‌اند.

البته خرید گوشی‌های دست دوم به خودی‌خود کاری مذموم نیست، چه بسا بسیاری از افراد که پس از ارتقای گوشی‌های هوشمند خود به مدل بالاتر، گوشی‌های قدیمی خود را به فروش می‌گذارند و برخی دیگر نیز به هر دلیلی به خرید این گوشی‌های دست‌دوم که قطعا هزینه‌شان از مدل‌های نوی این گوشی‌ها کمتر است، می‌کنند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این گوشی‌های دست دوم، از طریق سرقت به دست این فروشندگان خیابانی رسیده باشند.

با توجه به اینکه راه‌هایی برای یافتن گوشی‌های مسروقی از طریق فعال کردن قابلیت‌های موجود در گوشی‌های هوشمند و یا قابلیت‌هایی که سیم‌کارت‌های اپراتورها برای کاربران قرار داده‌اند، وجود دارد، ممکن است که پس از به سرقت رفتن گوشی توسط سارقین، مالک گوشی اقدام به ردیابی آن کند.

هرچند در پیدا شدن گوشی‌های مسروقی هم چند و چون بسیاری وجود دارد و به دلیل دردسرهایش، افراد غالبا از پیگیری آن پشیمان می‌شوند، اما این احتمال نیز هست که پس از چند روز و یا چند ماه، بالاخره مالک گوشی بتواند دستگاه خود را بیابد. همچنین به اعتقاد محمود واعظی -وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اجرایی شدن طرح رجیستری تلفن‌های همراه، به راحتی امکان پیدا شدن گوشی‌های گمشده وجود خواهد داشت.

در چنین شرایطی، مشخص نیست که گوشی به‌سرقت‌رفته همچنان در اختیار سارق باشد و یا کسی که اقدام به سرقت گوشی کرده، برای اینکه زودتر بتواند دستگاه مسروقی را به پول تبدیل کند، به همین مراکز معروف به فروش گوشی‌های دست‌دوم مراجعه و اقدام به فروش آن کرده باشد. یا اینکه در مرحله بعدی، فردی که برای خرید گوشی دست‌دوم به بازار رفته، این گوشی مسروقی را گرفته باشد. در هر حالت، دیگر بعید است بتوان اصل فروشنده گوشی سرقتی یعنی سارق را پیدا کرد، زیرا بعید به نظر می‌رسد که سارق اثری از خود به جای گذاشته باشد.

ممکن است خرید گوشی‌های مسروقه با قیمت‌هایی بسیار نازل هم در جریان باشد و این گوشی‌ها با قیمتی حتی حدود یک چهارم قیمت واقعی به فروش برسند. اما معمولا این نوع گوشی‌ها بدون ارائه جعبه و فاکتور از سوی دستفروشان خرید و فروش می‌شود و از آنجایی که مکان ثابتی برای دستفروشان وجود ندارد، پس از خرید گوشی امکانی برای ارجاع مشکلات به فروشنده فراهم نیست.

به همین دلیل است که از سوی مراجع قضایی و یا سایر مسوولان، همواره هشدار داده می‌شود که خریداران هنگام خرید گوشی دقت لازم را داشته باشند، زیرا در صورت خرید گوشی مسروقه، در نهایت فردی که گوشی را بدون فاکتور خریداری کرده، تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت و تمام مسوولیت آن بر عهده فرد خریدار است.

يکشنبه 5/9/1396 - 9:41
آموزش و تحقيقات

احمد مافی گفت: حس سیر شدگی زودرس، وجود خون در استفراغ، سوءهاضمه و ترش کردن، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و ضعف طولانی مدت از علائم بروز سرطان معده است.به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمد مافی اظهار داشت: متأسفانه سرطان معده در کشور ما بسیار شایع است و میزان ابتلای ایرانیان به این نوع سرطان بیشتر از اکثر کشورهای جهان است.

وی افزود: در بعضی بررسی های انجام شده سرطان معده به عنوان شایعترین سرطان در مردان و یکی از سه سرطان شایع در زنان ایرانی شناخته شده است. علت این امر به خوبی مشخص نیست ولی عادات غذایی به احتمال فراوان در این مسأله نقش دارند.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی تصریح کرد: علت اصلی ایجاد سرطان معده هنوز مشخص نیست همچنین میزان بروز سرطان معده با افزایش سن، استعمال دخانیات و مصرف الکل افزایش می یابد.

مافی اضافه کرد: سرطان معده در مردان شایعتر از زنان است همچنین در برخی مطالعات به نقش مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده مثل گوشت دودی در ایجاد سرطان معده اشاره شده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مصرف زیاد گوشت دودی، نمک سود و فرآوری شده، مصرف زیاد ترشیجات،  غذاهایی که بیرون از یخچال نگهداری شده اند، عفونت با یک باکتری معده (هلیکوباکتر پیلوری)، یک نوع کم خونی مزمن، التهاب مزمن معده (گاستریت) و عوامل ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان در ایجاد سرطان معده نقش دارند.

وی گفت: علائم سرطان معده شامل احساس درد و یا سوزش در شکم بخصوص قسمت فوقانی شکم، بزرگ شدن شکم به علت تجمع مایع در شکم، حس سیر شدگی زودرس حتی بعد از خوردن مقدار کمی غذا، تهوع و یا استفراغ، وجود خون در استفراغ، سوء هاضمه و ترش کردن، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و ضعف طولانی مدت بدون توجیه و دفع مدفوع سیاهرنگ بوده که نشانه وجود خون در دستگاه گوارش است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: درمان بر اساس مرحله بیماری و حال عمومی بیمار انتخاب می شود که درمان اصلی سرطان معده در مراحل اولیه عمل جراحی است.

مافی افزود: در برخی افراد به خصوص در صورت پیشرفت بیماری، تنها از شیمی درمانی و یا رادیوتراپی بعنوان درمان استفاده می شود. گاهی اوقات هم لازم است بعد از انجام جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی انجام و در گاهی موارد قبل از انجام عمل جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی انجام می شود.

 

يکشنبه 5/9/1396 - 9:29
آموزش و تحقيقات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان گلستان ؛ عضو هیأت علمی دانشکده شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان موفق شد با طرح دانش بنیان تولید پماد بهبود زخم از جلبک پادینا، رتبه سوم جشنواره ملی«دریا مسیر پیشرفت» را در بخش طرح های فناورانه را کسب کند.

این جشنواره با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فرهنگ علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در محورهای طرح ها و دستاوردهای فناورانه، دانشجویی، دانش آموزی، ایده بازار، سخنرانی علمی و... طی روزهای 9 لغایت 11 آبان ماه در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

 

يکشنبه 5/9/1396 - 9:24
آموزش و تحقيقات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ محققان دانشگاه "ساسکس" با استفاده از نانوسیم‌های نقره و گرافن موفق به تولید صفحه‌های لمسی جدیدی شده‌اند که مقاوم‌تر، ارزان‌تر و با کیفیت‌تر از نمونه‌های فعلی است و قابلیت خم شدن را نیز دارد.

در حال حاضر صفحه‌های لمسی گوشی‌های هوشمند مقاومت چندانی ندارند و بسیاری از کاربران تجربه شکسته شدن این صفحات را دارند. حال محققان دانشگاه "ساسکس"(Sussex) یک جایگزین قدرتمند و ارزان‌تر برای این صفحات تولید کرده‌اند.

این بار هم همانند اکثر مواقع ماده اصلی این دستاورد ارزشمند، گرافن است که با ترکیب آن با نانوسیم‌هایی از جنس نقره، صفحه‌های لمسی جدیدی ساخته می‌شود که مقاومت بیشتری نسبت به نمونه‌های فعلی دارد و تولید آن ساده‌تر است. بعلاوه این صفحات گرافنی انرژی کمتری مصرف می‌کنند و با انعطاف‌پذیری بالایی که دارند می‌توانند به راحتی خم شوند.

صفحات لمسی موجود در بازار معمولا از یک لایه اکسید قلع و ایندیوم استفاده می‌کنند که با وجود رسانایی فوق‌العاده بالا، بسیار گران و شکننده هستند در مواردی هم از نقره استفاده شده است که باز هم از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

محققان دانشگاه دریافتند که با ترکیب این ماده با گرافن ضمن کاهش میزان نقره می‌توان صفحات لمسی بهتری نیز تولید کرد.

گرافن (Graphene) نامِ یکی از آلوتروپ‌هایِ کربن است. متشکل از لانه زنبوری SP۲ و همچنین گرافین (به انگلیسی: Graphine) نامِ یکی از آلوتروپ‌هایِ کربن است. متشکل از SP+SP۲ هیبریدیزه شده؛ البته گرافین و گرافن را نباید با هم اشتباه گرفت. اما خواص آن‌ها آن قدر به هم مشابه‌هستند که به جای هم به کار می‌روند.

گرافن یک لایه کربن به ضخامت یک اتم است که قابلیت رسانایی آن بهتر از مس است و برای دستگاه‌های الکترونیکی بسیار کارآمد است.

در گرافیت (یکی دیگر از آلوتروپ‌هایِ کربن)، هر کدام از اتم‌هایِ چهارظرفیتیِ کربن، با سه پیوندِ کووالانسی به سه اتمِ کربنِ دیگر متصل شده‌اند و یک شبکه گسترده را تشکیل داده‌اند. این لایه خود بر رویِ لایه‌ای کاملاً مشابه قرار گرفته‌ است و به این ترتیب، چهارمین الکترونِ ظرفیت نیز یک پیوندِ شیمیایی داده‌ است، اما پیوندِ این الکترونِ چهارم، از نوعِ پیوندِ واندروالسی است که پیوندی ضعیف است. به همین دلیل لایه‌هایِ گرافیت به‌راحتی بر رویِ هم سر می‌خورند و می‌توانند در نوکِ مداد به کار بروند. گرافین ماده‌ای است که در آن تنها یکی از این لایه‌هایِ گرافیت وجود دارد و به عبارتی چهارمین الکترونِ پیوندیِ کربن، به عنوان الکترونِ آزاد باقی‌مانده‌است.

محققان دانشگاه ساسکس در فرایند تولید این صفحات، فیلم‌های فوق نازک گرافن را در آب قرار دادند و سپس با استفاده از مهر پلاستیکی آن را بر روی لایه‌ای از نانوسیم‌های نقره فشار دادند.

ممکن ات این روش بسیار زمان‌بر به نظر برسد اما محققان معتقدند به راحتی با استفاده از دستگاه‌های اسپری‌کننده و یا غلتک‌های هوشمند می‌توان سرعت فرایند را به طور چشمگیری افزایش داد.

"آلن دالتون"(Alan Dalton) محقق ارشد این تیم گفت: اضافه کردن گرافن به نانوسیم‌های نقره منجر به افزایش میزان رسانایی آنها تا حدود ۱۰ هزار برابر شده است و این به این معنی است که شما با استفاده از بخشی از مقادیر نقره‌ای که قبلا استفاده می‌شد، قادرید نتیجه مشابه و یا حتی بهتری را ایجاد کنید که عملکرد آن بهتر و مصرف انرژی آن نیز کمتر است.

به گفته محققان استفاده از گرافن سبب می‌شود هزینه استفاده از فیلم‌های حساس به لمس نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

"متیو لارج"(Matthew Large) یکی دیگر از محققان این پروژه گفت: یکی از مسائل درباره نقره این است که در معرض هوا کدر می‌شود و ما متوجه شدیم که لایه گرافنی سبب می‌شود که هجوم مولکول‌های هوا به نقره بی‌اثر شود و همچنین این فیلم‌های گرافنی در صورتی که خم شوند هیچ تغییری در مشخصه‌های الکترکی آنها ایجاد نمی‌شود در حالیکه نمونه‌های پیشین با محدودیت‌های زیادی در این زمینه مواجه بودند و این ماده جدید راه را برای ساخت دستگاه‌های کاملا انعطاف‌پذیر هموار می‌کند.

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی Langmuir منتشر شده است.

يکشنبه 5/9/1396 - 9:19
آموزش و تحقيقات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری-بنیادنخبگان:محققان می‌گویند استرس شغلی یا به‌طور کلی هر نوع استرسی فقط آزاردهنده نیست، بلکه درست به اندازه دود دست دوم سیگار برای سلامتی خطرناک است. به‌خصوص وقتی که دید منطقی شما به مسائل مختلف را تغییر می‌دهد و روی تصمیم‌گیری‌هایتان اثر منفی می‌گذارد. اما این استرس را چطور می‌توان مهار کرد؟

1. شناسایی افکار منفی: با وجود این‌که اضطراب می‌تواند روی تصمیم‌گیری‌های شما اثر منفی داشته باشد، اما واقعیت این است که رویدادهای اطراف ما معمولا خطرناک‏تر و شدیدتر و جدی‌تر از آن چیزی که واقعا هستند، درک می‏شوند. به‌عنوان مثال، کسی که از نزدیک شدن به دیگران می‌ترسد، به‌سختی می‌تواند در یک جلسه کاری با کسی دست دهد! و برای انجام همین کار ساده اضطراب و ترس بسیار زیادی را تجربه می‏کند. فراموش نکنید که با وجود این حجم از اضطراب بی‏دلیل، به چالش کشیدن افکار منفی و غیرمنطقی کار خیلی راحتی نیست. اما یک روش ساده برای این‌که بتوانید افکار منفی‌تان را به چالش بکشید، این است که از خودتان بپرسید وقتی دچار استرس و اضطراب می‌شوید، دقیقا چه فکری توی سرتان جریان دارد.

2. به چالش کشیدن افکار منفی: دومین قدم برای مقابله با استرس و اضطراب این است که یاد بگیرید چطور باید افکار اضطراب‏زای خود را مورد ارزیابی قرار دهید. در این مرحله باید از خودتان بپرسید که چه دلیل یا شاهدی برای این افکار ترسناک یا استرس‌زا دارید، و سپس باورهایتان را تحلیل کنید. در مرحله بعد باید واقعیت‌هایی را که این باورهای منفی برای شما ایجاد می‏کند، مورد ارزیابی قرار دهید. با این کار به مرور اهمیت و ارزش باورها و افکار منفی از بین می‏رود و دیگر مانند گذشته نمی‌تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

3. جایگزینی افکار منفی با افکار واقع‌بینانه: زمانی که می‌توانید پیش‏بینی‌ها و تحریف‌های غیرمنطقی خود را در مورد اضطراب و استرس شناسایی کنید، قادر خواهید بود این افکار را با افکار مثبت و واقع‌بینانه جایگزین کنید. در این مرحله باید به خودتان اعتماد داشته باشید و سعی کنید رویدادها را بدون پیش‌داوری، مورد ارزیابی قرار دهید. البته بهتر است این مرحله را به کمک یکی از دوستان یا همکاران صمیمی‌تان انجام دهید.همان‌طور که اشاره شد، جایگزینی افکار منفی با نگرش‏های مثبت و سازنده کار ساده‏ای نیست، اما فراموش نکنیم که این کار به مرور قابل انجام است. اغلب افکار منفی بخشی از طرز فکر ما هستند که مدت طولانی با آن زندگی کردیم و طبیعی است که شکستن این الگوها نیاز به تمرین و اراده زیادی دارد.

4. پذیرش بنیادین خود: پذیرش بنیادین یعنی پذیرفتن کامل و بدون قید و شرط چیزی که از عمق وجودتان نشئت می‌گیرد. و زمانی که این پذیرش با ذهن و قلب اتفاق می‏افتد، نبرد شما با زندگی به پایان می‏رسد و درنتیجه سختی کمتری احساس می‌کنید، چون هر شرایطی را که وجود دارد، دقیقا به همان شکل می‌پذیرید و با این کار آرامش را به زندگی خودتان دعوت می‏کنید. برای رسیدن به پذیرش بنیادین باید دید جدیدی نسبت به خود، دیگران و دنیای اطرافتان داشته باشید و افکاری مثل «چه می‌شد اگر شرایط آن‌طور بود» را رها کنید. پذیرش بنیادین یعنی رها کردن هرگونه قضاوت و اجتناب از هرگونه چالش و تلاش برای تغییر آن. فقط تصور کنید که پذیرفتن واقعیت‏های زندگی روزمره ما به همان شکلی که هست - نه آن‌طوری که فکر می‌کنید باید باشد - چه تاثیری بر آرامش روانی شما دارد و چقدر در برنامه‌ریزی واقع‌بینانه‏ برای زندگی و کارتان به شما کمک می‌کند.

5. خودآرامش‏گری به کمک حواس پنج‌گانه: بینایی یکی از حواسی است که کمک زیادی در رسیدن شما به آرامش می‌کند، چون بخش عمده‏ای از فعالیت مغز انسان را به خودش اختصاص می‏دهد. بنابراین کاملا طبیعی است که آن‌چه می‏بینیم، با توجه به ماهیت و تعریفی که از آن داریم، می‏تواند تاثیر خوب یا بدی روی ذهنمان بگذارد. البته فراموش نکنیم که انتخاب تصاویر آرامش‌بخش کاملا بستگی به سلیقه افراد دارد و بهتر است هر کسی بتواند مجموعه تصاویر لذت‌بخشی را برای خودش پیدا کند. مثلا می‌توانید مجلات و کتاب‏های مورد علاقه‌تان را ورق بزنید و تصاویر زیبای آن‌ها را با دقت تماشا کنید، یا حتی آن تصویری را که دوست دارید، توی کیف پولتان بگذارید و همیشه آن را همراه داشته باشید. تماشای نقاشی هم یکی از دل‌پذیرترین تفریحات آرامش‏بخش برای انسان است. پس شاید بد نباشد یک روز در هفته، یا یک روز در ماه، وقتتان را در یک گالری نقاشی بگذرانید.از طرف دیگر موسیقی آرامش‌بخش تاثیر چشم‌گیری روی بالا رفتن سطح آرامش روانی دارد. چند دقیقه در روز تلویزیون یا رایانه شخصی‌تان را خاموش کنید و روی یک صندلی راحت بنشینید، چشم‌هایتان را ببندید و به دنیای اطرافتان گوش دهید.مزه‌های مختلف هم می‏توانند هیجانات مختلفی را در شما برانگیزند. برای همین هم هست که شما باید طعم آرامش‌بخش خودتان را پیدا کنید. مثلا خوردن شکلات و آب‌نبات نعناعی می‏تواند یک شروع خوب برای این تمرین باشد، یا نوشیدنی‌های قوی و آرامش‌بخش مثل قهوه و چای سبز می‏تواند تاثیر بسیار خوبی روی شما داشته باشد.

حس بویایی قدرت زیادی در فعال کردن خاطرات گذشته دارد. بنابراین در تمرین‌های خود از بوهایی استفاده کنید که در شما خاطرات خوبی ایجاد می‌کند. شاید حتی بد نباشد که در خانه یا محیط کار شمع‏های معطر یا عود روشن کنید، یا گاهی برای خودتان گل‏های تازه و خوش‌بو بخرید.از طرف دیگر، برای آرام شدن به کمک حس لامسه کافی است چند دقیقه زیر دوش آب گرم یا سرد قرار بگیرید، چشمانتان را ببندید و برخورد قطرات آب را روی بدنتان احساس کنید. فراموش نکنید که یکی از بهترین روش‌های بالا بردن آرامش و از بین بردن انقباض عضلانی، ماساژ است و بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید. „

يکشنبه 5/9/1396 - 9:8
آموزش و تحقيقات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛به نقل از وزارت علوم، نشست هم اندیشی درباره فعالیت های پژوهشی و فناورانه میان وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح امروز سه شنبه برگزار شد.

در این نشست که با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری و جمعی از معاونان وزارت علوم و معاونت علمی در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، راهکارهای هماهنگی و هم افزایی بیشتر میان این دو نهاد مورد تاکید قرار گرفت.

غلامی در این نشست، لزوم هماهنگی و همگرایی بیشتر میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری در توسعه علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با تغییر رویه های متعارف آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، به سمت استفاده از رویکردهای نوین و خلاقانه در مقوله آموزش و پژوهش حرکت کنیم.

وی افزود: در این مسیر باید با آسیب شناسی دقیق شرایط موجود در حوزه علم و فناوری کشور به سمت شناسایی مشکلات و معضلات اصلی صنعت و جامعه رفته و با استفاده از روش ها و رویکردهای نوین با همکاری دستگاه های مسئول در جهت حل مشکلات و معضلات کشور و مردم اقدام کنیم.

وزیر علوم بر ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان کشور،  اعم از نخبگان فعال در داخل یا خارج از کشور،  در مجموعه های آموزشی، پژوهشی و فناورانه بویژه شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری تاکید کرد.

وی گفت: باید با ارائه تسهیلات متنوع به نخبگان بویژه نخبگانی که به طور دائم در حال آمد و شد به کشور هستند، زمینه های استفاده افزون تر از قابلیت ها و توانمندی های آنان را در مجموعه های آموزش عالی کشور فراهم کنیم.

سورنا ستاری نیز در این نشست، گزارشی از دستاوردهای چندسال اخیر این معاونت بیان و تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری آمادگی کامل دارد تا در زمینه توسعه ظرفیت های مبتنی پژوهش و فناوری در کشور به وزارت علوم کمک کند.

وی به تمایل و اراده بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و نوآوری و بویژه استارت آپ ها اشاره کرد و گفت: در این خصوص، باید با همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، زمینه های جذب سرمایه از بخش های مختلف کشور بویژه بخش خصوصی بیش از گذشته فراهم شود.

در ادامه این نشست هم اندیشی، مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بر ضرورت بازنگری در برخی مقررات موجود در جهت تسهیل فرایند تاسیس و فعالیت شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و فناوری تاکید کرد و گفت: در این خصوص باید برخی موازی کاری ها و همپوشانی های موجود برطرف شود.

يکشنبه 5/9/1396 - 9:4
آموزش و تحقيقات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، مراسم رونمایی از سردیس شهید علیمحمدی، شهید شهریاری، شهید احمدی روشن و شهید مجید شریف واقفی در آستانه سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری، یکشنبه پنجم آذرماه، ساعت ۱۲:۳۰ در محوطه دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

نصب این سردیس در فضای علمی دانشگاهی می تواند نشان از قدردانی جامعه علمی از نخبگان و دانشمندانی باشد که برای پیشرفت کشورشان تلاش کردند.

مجید شریف واقفی، دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه صنعتی آریامهر که پس از انقلاب به نام این شهید مزین شد از اعضای مسلمان سازمان مجاهدین بود که به دلیل مخالفت با انحراف سازمان و تلاش برای حفظ هویت اسلامی آن در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ توسط جریان نفاق به شهادت رسید.

مسعود علیمحمدی، دانش آموخته دکتری فیزیک ذرات بنیادی دانشگاه صنعتی شریف و استاد فیزیک دانشگاه تهران در دی ماه ۱۳۸۸ با انفجار بمب تعبیه شده در مقابل منزلش به شهادت رسید.

مجید شهریاری هم که دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و پس از اخذ دکتری این رشته از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان، عضو هیات علمی آن دانشگاه و سپس به عنوان استاد دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی فعالیت داشت، هشتم آذرماه ۱۳۸۹ حین عزیمت به دانشگاه با انفجار بمبی که به خودرو وی نصب شده بود به شهادت رسید.

مصطفی احمدی روشن، دانش آموخته کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و از مدیران تاسیسات هسته ای نطنز نیز ۲۱دی ماه ۱۳۹۰در دومین سالگرد ترور شهید علیمحمدی در اثر انفجار بمبی که به خودرو وی متصل شده بود به همراه شهید قشقایی – راننده خودرو –  به شهادت رسید.

 

يکشنبه 5/9/1396 - 9:3
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته