• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1420
تعداد نظرات : 5
زمان آخرین مطلب : 2167روز قبل
اعتیاد و سیگار

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند ضرر و خطرات سوء مصرف قلیان ده برابر مصرف سیگار است و هرگونه مصرف تنباکو عوارض خطرناک بسیاری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، مصرف تنباکو بر باروری و عملکرد جنسی مردان اثر مخرب دارد. فرد غیرسیگاری که درمعرض دود سیگار اطرافیان خود هست نیز از خطرات و مضرات سیگار در امان نخواهد بود.

مصرف تنباکو از یک سو به قدرت باروری مردان آسیب وارد می نماید و از سویی دیگر بر عملکرد جنسی مردان اثر مخرب و سوئی دارد.

دود سیگار و تنباکو سبب بروز نشت وریدی دردستگاه تناسلی مردان می‌شود؛ یعنی استعمال تنباکو و توتون، باعث ایجاد بدترین نوع اختلال جنسی خواهد شد.

برعکس باورعموم مردم جامعه، ضررها و خطرات سوء مصرف قلیان ده برابر مصرف سیگار است و هرگونه مصرف تنباکو (سیگار، پیپ و قلیان) عوارض بد و خطرناک بسیاری خواهد داشت.

در دود حاصل از مصرف نیکوتین، تاکنون افزون بر سیصد نوع ماده سمی دیده شده است و عوارض سوء مصرف سیگار بر روی باروری کاملا اثبات شده است. باتوجه به اینکه قلیان حدود ده برابر بیشتر از سیگار باعث واردشدن دود مضر به ریه‌ها می‌شود، مضرات و خطرات استعمال قلیان نیز نسبت به مصرف سیگار بسیار بیشتر و گسترده تر می باشد.
یک بررسی دقیق نشان داده است که کیفیت و کمیت اسپرم اشخاصی که به مدت 5 سال، هرروز بیشتر از یک پاکت سیگار مصرف کرده‌اند، دچار اختلال شده است. کمیت اسپرم به معنای تعداد اسپرم می باشد و کیفیت اسپرم به مفهوم حرکت و شکل طبیعی آن است؛ ولی کیفیت اسپرم بسیار مهمتر از کمیت آن است.

توصیه می شود بیمارانی که دچار اختلالات جنسی می شوند، روش زندگی (life style) خود را تصحیح و تغییر دهند و درصورت ابتلا به اضافه وزن و چاقی، حتما وزن خود را کاهش دهند و همچنین هرچه سریع تر مصرف سیگار و قلیان را قطع نمایند. چربی خون خود را کنترل کنند و تحرک و فعالیت کافی و ورزش را به زندگی خود اضافه نمایند زیرا دراغلب موارد، به محض تغییر روش زندگی، مشکلات و اختلالات بیمار حل می گردد.
اشخاصی که مقدار زیادی دود تنباکو و قلیان استفاده می‌کنند دچار شکستگی در کروموزم های اسپرم ها می‌شوند که باعث ایجاد نوعی ناباروری می‌شود و درصورتی که با روش های لقاح مصنوعی، مرد صاحب فرزند شود، بازهم این اختلال به فرزندانش انتقال می یابد.

کسانی که سیگار مصرف می نمایند دو گروه هستند. بعضی سیگارکش فعال و برخی سیگارکش غیرفعال می باشند. در فضایی که فردی سیگار می‌کشد، یک سوم دود ایجاد شده به ریه فرد کناری او که سیگار نمی کشد، منتقل می گردد؛ یعنی اگر فردی سه نخ سیگار بکشد اثرات سیگار در فرد کنار او مانند اثر سوء فردی است که یک سیگار کامل مصرف کرده است.

در جاهایی که قلیان به صورت گروهی استفاده می شود، ده ها نفر به صورت همزمان در حال مصرف قلیان هستند و علاوه براینکه دود قلیان خود را مصرف می‌کنند، دود قلیان اطرافیان خود را نیز استنشاق می نمایند. لذا فرد غیرسیگاری که درمعرض دود سیگار اطرافیان خود هست، از خطرات و مضرات سیگار در امان نخواهد بود.

يکشنبه 12/9/1396 - 10:27
اعتیاد و سیگار

سیگار یکی از ابزارهایی است که شخص با مصرف آن دچار انواع بیماریها ، سرطانها و در نتیجه مرگ تدریجی میشود در این مقاله با مضرات و عواقب مصرف سیگار آشنا خواهید شد طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.
تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند، که برخی از آنها عبارتند از:

‌١- از دست دادن موها
با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.

‌٢ – آب مروارید (کاتاراکت)
افراد سیگاری ‌۴٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.

‌٣ – چین و چروک
استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌گردد.
پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست.

‌۴ – ضایعات شنوایی
افراد سیگاری ‌٣ برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند.

‌۵ – سرطان پوست
افراد سیگاری ‌٢ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند

‌۶ – فساد دندانها
افراد سیگاری ‌۵/١ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.

‌٧ – پوکی استخوان
منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١۵ درصد می‌شود.
استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد افزایش پیدا می‌کند.

‌٨ – بیماریهای قلبی
بیماریهای قلبی ـ عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌۶٠٠ هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌رود استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود.

‌٩ – زخم معده
استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود.
زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگاری اکثرا اندک است.

‌١٠- تغییر رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.

‌١١ – سرطان رحم و سقط جنین
استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر بیشتر است

‌١٢ – تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان
استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می‌شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول‌تر از افراد غیر سیگاری است.
‌١٣ – سرطان
بیش از ‌۴٠ عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
طبق تحقیقات بی شماری که انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌۶ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ مرتبه بیشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، کلیه (‌۵ برابر)، آلت تناسلی مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌۵ برابر) مقعد (‌۵ تا ‌۶ مرتبه) وجود دارد.

يکشنبه 12/9/1396 - 10:26
اعتیاد و سیگار

دود سیگار دارای دو جریان اصلی و فرعی است؛ جریان اصلی هنگام پک زدن، وارد دهان و ریه فرد سیگاری می‌شود و جریان فرعی که بسیار خطرناک‌تر است در فاصله پک زدن‌ها از نوک سیگار انتشار یافته و در محیط پخش می‌شود که هم اطرافیان فرد سیگاری از این دو استنشاق می‌کنند و هم در تنفس بعدی وارد ریه فرد سیگاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، دود قلیان نیز از این امر مستثنی نیست و آسیب‌های فراوانی را به همین ترتیب بر فرد مصرف کننده و اطرافیان وی وارد می‌کند.

تا سال‌های دهه ۱۹۳۰ همراهی lمصرف سیگار و سرطان ریه مشخص نشده بود و رابطه علت و معلولی سیگارت و سرطان تا سال ۱۹۵۷ در انگلیس و سال ۱۹۶۴ در آمریکا، ثابت نشده بود. در کمال تعجب، تا پیش از این زمان، تأثیرات مفیدی هم برای سیگارت‌ها قائل بودند و سیگارت‌ها حتی در دانشنامه‌های دارویی تا سال ۱۹۰۶ فهرست می‌شدند و حتی پزشکان به بیمارانی که سرفه داشتند، سرما خورده بودند یا مبتلا به سل شده بودند، مصرف سیگار را توصیه می‌کردند.

اولین بار پژوهشگران آلمان نازی بودند که رابطه بین سرطان ریه و دخانیات را ثابت کردند. اما تحت تبلیغات وسیع متفقین در جریان جنگ جهانی دوم بسیاری از موفقیت‌های پزشکی در آلمان نازی از یاد رفت به طوری که بسیاری از مردم گمان می‌کنند اولین بار دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی به این مسئله پی برده‌اند. مبارزه با دخانیات در آلمان نازی بسیار گسترده بود و جنبش مبارزه با دخانیات تحت پشتیبانی مستقیم هیتلر قرار داشت به طوری که نازی‌ها ترک سیگار و دخانیات را یک وظیفه ناسیونال سوسیالیستی می‌دانستند. یکی از شعارهای معروف در دوره رایش سوم برای ترویج سلامت مادران این جمله بود.

( Mütter vermeidet Alkohol und Nikotin! Trinkt Süßmost! Süßmost baut auf )
مادران از الکل و نیکوتین بپرهیزید! آب سیب بنوشید! آب سیب بدن را سالم می‌سازد.

استعمال دخانیات سالانه عامل ۲۲ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان (حدود ۱٫۷ میلیون نفر) در جهان است که تقریباً یک میلیون نفر از این قربانیان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار می‌میرند.

کدام یک از انواع سرطان ناشی از دود سیگارند؟

تیم تحقیقاتی سوابق افراد سیگاری و مرگ‌های ناشی از سرطان‌های مختلف را در سراسر جهان جمع‌آوری نمودند. در این راه از بررسی‌های آماری برای تقسیم‌بندی مرگ‌های ناشی از سرطان و دسته‌بندی اینکه کدام سرطان‌ها احتمالا ناشی از سیگار کشیدن است و کدام نه، استفاده کردند. آن‌ها ۱۲ سرطانی که به سیگار کشیدن و یا به قرار گرفتن در معرض دود آن مربوط است را برشمردند که عبارتند از:

– سرطان دهان
– سرطان گلو
– سرطان مری
– سرطان ریه
– سرطان خون (لوسمی میلوئید)
– سرطان معده
– سرطان روده بزرگ
– سرطان کبد
– سرطان کلیه
– سرطان پانکراس
– سرطان مثانه
سرطان دهانه رحم

تعداد افرادی که بر اثر سرطان ناشی از استعمال دخانیات می‌میرند، چقدر است؟

تیم تحقیقاتی تمامی مرگ‌های ناشی از سرطان مرتبط با مصرف سیگار را شمارش نمود.

سرطان ریه با حدود ۸۷۰۰۰ نفر در بالاترین رتبه قرار دارد، سرطان روده‌بزرگ منجر به مرگ بیشتر از ۲۶۰۰۰ نفر و سرطان پانکراس منجر به مرگ بیش از ۱۴۰۰۰ نفر شد . در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از سرطان‌های ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست دادند. وقتی محققان این تعداد را با تعداد کل افرادی که از این ۱۲ نوع سرطان مردند مقایسه کردند، دریافتند که مصرف سیگار تقریبا دلیل نیمی از همه‌ی مرگ‌ها بوده است .

البته تنها ضرر سیگار افزایش خطر ابتلا به سرطان نیست . سیگار کشیدن بیشتر از همه منجر به بیماریهای قلبی، کبدی و ریوی است. مصرف سیگار ریسک فاکتور اصلی برای بیماری‌هایی همچون سکته قلبی، سکته مغزی، بیماریهای مزمن انسدادی ریه، شامل آمفیزم و برونشیت مزمن و سرطان (به خصوص سرطان ریه، سرطان حنجره و سرطان پانکراس) است،

همچنین سیگارکشیدن می‌تواند منجر به بیماریهای عروق محیطی و پرفشاری خون شود.

شروع زود هنگام سیگار کشیدن در طول زندگی و کشیدن سیگار با درجه قطران بالاتر ریسک بروز این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که مصرف سیگار منجر به ۵٫۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۴ شده است. و ۱۰۰ میلیون مرگ در طی دوران مصرفش در قرن بیستم. که این میزان خیلی بیشتر از مجموع تلفات ایدز، سل، تصادفات رانندگی و خودکشی‌ها است.

سالانه ۱۵ هزار سیگاری در استرالیا جان خود را از دست می‌دهند و این مسئله مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار استرالیا (معادل ۱۹ میلیارد پوند) برای دولت هزینه در بر دارد. پژوهش‌های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگار دلالت می‌کنند. با این وجود، شرکت‌های تولید سیگار این پژوهش‌ها را بی‌اساس و اثبات نشده می‌خوانند و به تبلیغ گسترده سیگار در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌دهند. در بیشتر کشورهای جهان، به جز مناطق آزاد، از سیگار مالیات سنگینی دریافت می‌شود (تا چند برابر قیمت اولیه) و سعی می‌شود این پول خرج بهبود سلامت مردم آن کشور شود. پژوهش‌های زیادی نیز سیگار را از عوامل اصلی سرطان می‌دانند. به‌عنوان مثال در مطالعات گسترده مشخص شده که علت اصلی سرطان ریه سیگار است.

سیگار کشیدن موجب فرسایش مغز می‌شود و به عبارت دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تأثیر منفی می‌گذارد و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود.

از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال سیگار کشیدن در افرادی که در حال تجربه اولین دوره بیماری‌های روانی هستند سه برابر بیشتر از افراد سالم است؛ این موضوع نشان می‌دهد که سیگار احتمالاً در ابتلا به اختلالات روانی نیز نقش دارد.

استعمال دخانیات عامل ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۵ درصد بیماری‌های ایسکمیک قلبی است، به طور کلی سیگار کشیدن بر روی تمام قسمت‌های بدن آثار سوء خود را می‌گذارد؛ از پوست که باعث تیرگی و چین و چروک و پیری زودرس در آن شده، تا استخوان‌ها که باعث استئوپروز (پوکی استخوان) در آنها می‌شود.

هیچکدام از اعضای بدن از آثار زیان بار سیگار در امان نیستند. بعد از ۲۰ سال سیگار کشیدن از هر ۴ نفر سیگاری یک نفر فوت می‌کند و ۳ نفر به یک بیماری ناشی از سیگار کشیدن مبتلا می‌شوند و بعد از ۴۰ سال سیگار کشیدن از هر ۲ نفر سیگاری، یک نفر فوت می‌کند و یک نفر به بیماری حاصل از این عادت ناپسند مبتلا می‌شود. به راستی این ماده شوم حاوی هزاران ماده سمی است و به هزاران طریق جان انسان‌ها را می‌گیرد.

سیگار عامل حداقل ۱۴ سرطان مختلف در بدن انسان است. ۹۰ درصد سرطان‌های ریه و ۸۳ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است.

يکشنبه 12/9/1396 - 10:25
اعتیاد و سیگار

محققین علوم پزشکی می گویند استنشاق تحمیلی دود سیگار احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها نظیر آسم ، بیماری های قلبی و سرطان را در افراد افزایش می دهد و سیگار کشیدن پدران در فضای بسته باعث افزایش غلظت نیکوتین در موی سر مادران و نوزادان می شود که این امر می تواند با افزایش احتمال بروز عوارض ناشی از استعمال دخانیات همراه باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، تحقیقات اخیر محققان دانشگاه میشیگان نیز نشان می‌دهد كه سیگاركشیدن در اتومبیل، صدمات جبران ناپذیری را به سلامت كودكان و بقیه سرنشینان وارد می‌كند.

با توجه به نتایج تحقیقات گسترده در مورد مضرات سیگار كشیدن و اثرات آن بر اطرافیان به ویژه كودكان، در هفت كشور جهان استعمال سیگار در خودرو حامل كودكان و نوجوان كمتر از ۱۵ سال ممنوع است.

محققان این دانشگاه می گویند؛ ریه‌ كودكان بسیار حساس است و دود سیگار آسیب جدی برای سیستم تنفسی آنان محسوب می‌شود.

سیگاركشیدن در یك محیط بسته و به‌ ویژه ماشین برای تمام افرادی كه در معرض دود قرار دارند خطرناك است اما این موضوع اهمیت ویژه‌ای برای كودكان دارد؛ زیرا سیستم تنفسی انسان تا ۱۵ سالگی هنوز به ‌خوبی شكل نگرفته است.

این موضوع نه‌ تنها منجر به بیماری هایی مانند آسم و تنگی نفس می‌شود؛ بلكه حافظه كودكان را نیز كاهش می‌دهد.
تحقیقات اخیر انجام‌شده نشان می دهد: قرار گرفتن در معرض دود سیگار حتی در برخی مواد منجر به اختلال ژنتیكی می‌شود.

با توجه به تمام این موارد، در هفت كشوراز جمله برخی ایالت‌های آمریكا، ژاپن، فرانسه، آلمان و انگلیس، سیگار كشیدن بزرگسالان در ماشین در حضور كودكان ممنوع است و قوانین محكمی در این خصوص وضع شده است.

طبق آخرین نظر سنجی انجام‌گرفته در بیشتر كشورهای اروپایی و آمریكا، بیش از ۸۵ درصد والدین نظر مثبتی در مورد این قانون دارند و به آن پایبند هستند. در این میان ۷۵ درصد نیز مخالف سیگاركشیدن در حضور كودكان در هر محیط دیگری هستند.

 

يکشنبه 12/9/1396 - 10:24
اعتیاد و سیگار

یک مطالعه نشان می دهد، سیگارهای الکترونیکی ( E Smok ) مانع از سیگار کشیدن نوجوانان نمی شوند بنابراین هرنوع تبلیغاتی دراین زمینه علمی و واقع بینانه نیست.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، دکتر لورن دوترا و دکتر استانتون گلانتز از مرکز تحقیقات توتون دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا گفت: سیگارهای الکترونیکی به تقلید از سیگارهای معمولی، یک افشانه گرم نیکوتن ارائه می دهند.با این وجود سیگارهای الکترونیکی با طعم های توت فرنگی، شیرین بیان و شکلات به نوجوانان عرضه می شود.

در این مطالعه محققان با بررسی اطلاعات 17 هزار و 353 دانش آموز دوره راهنمایی و دبیرستان متوجه شدند: نوجوانانی که دست کم یک نخ سیگار الکترونیکی کشیده بودند و اکنون از این سیگارها می کشند خطر کشیدن سیگارهای معمولی در انها بیشتر است.

این مطالعه نشان داد: نوجوانانی که سیگارهای الکترونیکی استعمال کرده بودند تمایل آنها برای کشیدن سیگار معمولی بیشتر است.

محققان در مقاله خود نوشتند: در حالیکه ماهیت این مطالعه به ما اجازه نمی داد که بررسی کنیم آیا بیشتر جوانان سیگار کشیدن را با سیگارهای معمولی آغاز کرده اند و بعد به کشیدن سیگار الکترونیکی روی آوردند یا بر عکس، اما نتیجه مطالعه نشان داد که سیگارهای الکترونیکی موجب دلسردی جوانان از کشیدن سیگارهای معمولی نمی شود.

سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی وسیله ای است الکترونیکی که استعمال دخانیات را شبیه سازی می کند.

این سیگار بخارات خاصی تولید می کند که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف کننده می دهد اما زیان های سیگار واقعی را نداشته یا این زیان ها را به حداقل می رساند.

سیگار الکترونیکی اولین بار در سال ۲۰۰۳ و در کشور چین تولید شد اما امروزه در نقاط مختلف جهان فروخته می شود و میلیون ها مصرف کننده دارد.

در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی در مورد فروش و استفاده از سیگارهای الکترونیکی وضع شده است.

این سیگار الکترونیکی در حال حاضر به صورت اینترنتی و به قیمتهای ۶۴ و ۱۴۹ دلار و در سه مدل شبیه به سیگار، سیگار برگ و پیپ عرضه می شود.

 

يکشنبه 12/9/1396 - 10:8
اعتیاد و سیگار

نتایج بررسی های صورت گرفته در تحقیقات پژوهشگران علوم پزشکی مشخص شده است که می‌توان با ایجاد تغییر رنگ و تصاویر موجود بر روی پاکت سیگار مصرف آن را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ساینس‌دیلی در  خبری اعلام کرد که مطالعات محققان در استرالیا نشان می‌دهد استفاده از رنگ‌های زننده در پاکت سیگار می‌تواند به کاهش مصرف آن کمک کند.

این محققان بر این باورند که رنگ بسته‌بندی سیگار تاثیر زیادی در کاهش تمایل افراد به مصرف سیگار دارد.

مطالعات انجام شده در استرالیا که در آن  از سال ۲۰۱۲ از رنگ‌های خاصی در بسته‌بندی سیگار استفاده شده نشان می‌دهد مصرف سیگار به طور محسوسی کاهش
یافته است.

در این بین زشت‌ترین رنگ موجود با نام رسمی Pantone 448 C با ایجاد حس غریب و ناخوشایند در کاهش مصرف سیگار بسیار موثر است.

در واقع جایگزین‌کردن این رنگ به جای رنگ‌های زیبا و براق در بسته‌بندی فعلی پاکت سیگار انتظار می‌رود مصرف سیگار کاهش یابد.

محققان معتقدند که تصویب طرح فشار بر کارخانه‌های ساخت دخانیات و طراحی بسته‌هایی با رنگ زننده و با استفاده از هشدارهای سلامتی بزرگ، تاثیر زیادی در کاهش مصرف دخانیات خواهد داشت.

درواقع استفاده از قوانین جدید ساخت و بسته‌بندی سیگار در کنار سایر فاکتورهای اقتصادی مثل افزایش مالیات بر سیگار و لغو بیمه افراد سیگاری سهم چشمگیری در افزایش موفقیت طرح جلوگیری از مصرف دخانیات خواهد داشت.

پیش از این نیز نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی که در مجله Tobacco Control منتشر شده بود نشان داد که درج تصاویر منزجرکننده یا پیام‌های هشداردهنده بر روی پاکت سیگار، تاثیر قابل توجهی بر مغز افراد سیگاری‌ می‌گذارد.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در این پژوهش، عملکرد مغزی ۱۹ فرد سیگاری را در هنگام مشاهده ۲۴ تصویر حاوی پیام‌های هشداردهنده با استفاده از دستگاه ام‌آرای مورد بررسی قرار دادند. این تصاویر شامل عکس‌هایی با محتوای احساسی و هشداردهنده مانند وضعیت ریه افراد سیگاری، دندان‌های خراب و جسد، به همراه تصاویری با محتوای احساسی کمتری مانند ماسک اکسیژن و سنگ قبر بودند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، تصاویری که بار احساسی زیادی داشتند، موجب افزایش فعالیت در قسمت‌هایی از مغز که درگیر ترس و ایجاد خاطرات طولانی‌مدت هستند، شدند؛ این تصاویر همچنین میل بیننده را برای کشیدن سیگار کاهش می‌دهد. به گفته محققان، هرچه عکس‌ها ترسناک‌تر یا منزجرکننده‌تر باشد، میل مصرف سیگار با کاهش بیشتری مواجه می‌شود.

 

يکشنبه 12/9/1396 - 9:57
اعتیاد و سیگار

بعد از چند ساعت از شروع ترک سیگار بدن شما شروع به بهبود از تاثیرات نیکوتین می‌کند، فشارخون، ضربان قلب دمای بدن شما (در کل همه چیزهایی که بخاطر نیکوتین موجود در سیگار بالا بوده‌اند) شروع به کاهش کرده و به سطح سالم‌تری برمی‌گردند، ظرفیت ریه شما افزایش یافته و نای شما آرام می‌شود و با این تغییرات به خون اجازه دریافت میزان بیشتری اکسیژن از ریه داده می‌شود. بدلایل زیادی ترک سیگار یکی از بهترین اقدام‌ها برای سلامت کوتاه مدت و بلندمدت شما می‌باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است، میزان سختی ترک سیگار به عواملی که در زیر بیان می‌کنیم بستگی دارد

– تعداد سیگاری که شما روزانه مصرف می‌کنید
– تعداد افراد سیگاری‌ایکه با شما رفت و آمد داشته و به شما نزدیک‌اند(والدین، دوستان و همکاران سیگاری)
– دلیل اینکه شما سیگار می‌کشید(کنترل وزن، موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان)

مقصر اصلی اعتیادآوری سیگار، نیکوتین (مخدر اصلی درون تنباکو) می‌باشد. مغز شما سریعا به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتری سیگار و نیکوتین را افزایش می‌دهد. مغز شما برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، شروع به ترشح مواد شیمیایی می‌کند. مواد شیمیایی درون سیگار مغز را وادار به ترشح دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌کند. اگر مغز این دو ماده شیمایی را بیش از حد ترشح نماید، سطح مواد شیمیایی در مغز بهم ریخته و مغز برای مقابله به این مشکل شروع به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین می‌تواند باعث شود زمانیکه سیگار نمیکشید دچار افسردگی و خستگی شوید.

درگذر زمان مغز شروع به پیش‌بینی زمان سیگار کشیدن شما می‌کند و در این هنگام اقدام به ترشح موادشیمایی ضدنیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین باعث می‌شوند، شما احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس احتیاج به سیگار نمایید.

محرک به هرچیزیست که مغغز شما با سیگار کشیدن مرتبط می‌کند. محرک‌های هرفردی با دیگران متفاوت است. برای شما ممکن است این محرک بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا و یا نوشیدنی خاص و یا صحبت با کسانیکه معمولا بهمراهشان سیگار می‌کشید، باشد. بعضی اوقات احساسات شما (شادی یا ناراحتی) می‌تواند محرک سیگار کشیدنتان باشد. یکی از مهم‌ترین کلیدهای ترک سیگار شناختن محرک‌هاییست که شما را به هوس سیگار کشیدن می‌اندازند.

برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راههای مختلی وجوددارد. بعضی از این راهها از بقیه راههای ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ایست که شما می‌تواند شمارا وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ایست که با روحیات و علایق شما سازگار باشد. در ادامه بعضی از شیوه‌های ترک سیگار را به شما معرفی می‌کنیم:

روش اول ترک سیگار–بدون کمک دیگران

تقریبا ۹۰ درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده می‌کنند و می‌خواهند سیگار را بدون هرگونه کمکی‌ (شامل حمایت نزدیکان، دارو و یا درمان) ترک نمایند. هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده می‌کنند، اما کم‌تر از ۱۰ درصد افرادیکه از این شیوه استفاده می‌کنند، موفق می‌شوند.

روش دوم ترک سیگار- رفتار درمانی

برای استفاده از روش رفتار درمانی در ترک سیگار، شما به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار مراجعه می‌کنید. متخصص رفتاردرمان به شما برای شناسایی محرک‌هایی که باعث احساس هوس سیگار در شما می‌شود و فراهم کردن حمایت عاطفی زمانیکه به آن نیاز دارید، کمک می‌کند.

روش سوم ترک سیگار- درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین

این روش شامل استفاده از آدامس‌ها، چسب‌ها، اسپری‌ها و قرص‌های نیکوتین دار می‌شود. این روش نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن شما می‌رساند. این نوع ترک سیگار زمانیکه با رفتاردرمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می‌دهد.

روش چهارم ترک سیگار- درمان دارویی

بعضی از انواع داروها همچون زیبان (Zyban) و یا چانتیکس (Chantix) برای کمک به ترک سیگار ساخته شده‌اند. این داروها می‌بایست با دستور پزشک تجویز شوند.

روش پنجم ترک سیگار- درمان ترکیبی

استفاده از ترکیبی از روش‌های مختلف ترک سیگار شانس شما را برای رسیدن به هدفتان افزایش می‌دهد. برای مثال، ترکیب رفتاردرمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و … شامل این نوع درمان می‌شوند.

قوانین جدید شما درهنگام ترک سیگار

هنگام ترک سیگار چند نکته و قانون مهم وجود دارد که شما باید رعایت نمایید. این نکات و قوانین شامل:

قانون اول ترک سیگار- محرک‌های خود را بشناسید و از آن‌ها دوری نمایید

سعی کنید از موقعیت‌هایی که باعث تحریک شما به سیگار کشیدن می‌شود، بخصوص در سه ماهه اول ترک سیگار، دوری کنید.

قانون دوم ترک سیگار- سخت‌ترین روزهای ترک سیگار روزهای اول است

اگر از روش ترک سیگاربدون دارو استفاده می‌کنید، سخت‌ترین روزها، روزهای اول است. در این چندروز شما احساس زودرنجی، افسردگی، کندی و خستگی می‌نمایید. بعد از گذراندن این چند روز شما کم کم به حالت عادی برمیگردید(اما هنوز هوس سیگار دارید).

قانون سوم ترک سیگار- تسلیم هوس سیگار نشوید

هرزمانیکه شما هوس سیگار می‌کنید و سیگار نمی‌کشید، شانس ترک سیگار در شما افزایش می‌یابد.

قانون چهارم ترک سیگار- روابط با دوستان غیرسیگاری

شروع به ایجاد روابط جدید با دوستان غیرسیگاریتان نمایید، این کار شانس ترک سیگار در شما را افزایش می‌دهد.

قانون پنجم ترک سیگار- آرام کردن ناراحتی

از آنجا که سیگار کشیدن می‌تواند یکی از عادات شما باشد که به آن علاقه دارید، ترک سیگار می‌تواند باعث ناراحتی در شما بشود، که البته طبیعی می‌باشد. با اینحال باید سعی به آرام کردن این ناراحتی و غم نمایید، چراکه غم یکی از محرک‌های تشویق به سیگار کشیدن می‌باشد.

اگر دوباره شروع به سیگار کشیدن کردید

بازگشت در اعتیادهای قوی همچون اعتیاد به سیگار معمول است. خیلی از افراد قبل از ترک دائمی سیگار چندین بار ترک کرده و دوباره بازگشت می‌کنند. اگر شما بازگشت کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر قبل از ترک روزانه ۸ نخ سیگار می‌کشیدید و پس از بازگشت ۴ سیگار در روز می‌کشید، امیدتان را از دست ندهید، چراکه این یک پیشرفت برای شماست، بیاد داشته باشید که ترک سیگار ممکن است زمان بر باشد.

 

يکشنبه 12/9/1396 - 9:51
اعتیاد و سیگار

سیگار باعث آسیب اسپرماتوزوئیدها و کاهش باروری می شود مصرف سیگار و دخانیات باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرماتوزوئیدها و در نتیجه ناهنجاری ها و اختلالات کروموزومی می شود و به همین دلیل نیز مصرف دخانیات، قدرت باروری مردها را پایین می آورد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، سیگار از طریق متابولیت ها مانند نیکوتین ، کادمیم و هیدروکربن های آروماتیک در بدن ایجاد اختلال میکند . در آقایان ، سیگار اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد اکسیژنی ایجاد می کند که موجب شکست هایی در ذخیره ژنتیکی اسپرم می شود . در نتیجه تولید اسپرم را کاهش داده و عملکرد آن را به هنگام لقاح مختل می کند .

آنچه ثابت شده این است که سیگار هم باعث کاهش تعداد اسپرم مردان سیگاری می‌شود و هم تحرک اسپرم را کم می‌کند، همچنین مورفولوژی یا‌درصد شکل نورمال اسپرم‌ها را کاهش می‌د‌هد. به لحاظ پزشکی همه اسپرم‌ها شکل نرمال ندارند و فقط اسپرم‌های نرمال باروری طبیعی را ایجاد می‌کنند. مشکل اصلی دیگر در باروری مردان این است که آنها تا زمانی که در مراکز تشخیص ناباروری مورد آزمایش قرار نگیرند متوجه نمی‌شوند که در باروری آنها تغییر ایجاد شده است.

مصرف سیگار باعث کاهش جریان خون و ناتوانی جنسی می شود قدرت و توانایی جنسی در بین ملل مختلف نشان دهنده ی قدرت مردانگی است. اما متاسفانه باید بدانید که مصرف سیگار یکی از عاملین اصلی در بروز اختلالات جنسی است.

سیگار سیستم عصبی، دستگاه قلب و عروق و هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه خطر بروز ناتوانی جنسی در بین افراد سیگاری بیشتر است.

به عقیده ی متخصصان مصرف دخانیات خطر بروز اختلالات نعوظی در مردان را دو برابر افزایش می دهد.

خبر خوب اینکه با ترک سیگار این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود.
دود سیگار در خانم های باردار باعث به هم خوردن مکانیسم اکسیژن رسانی به جنین می شود. این امر نیز باعث مسمومیت شدید و آسیب های مغزی می شود

سیگار کشیدن در دوره ی بارداری به سلامت جنین آسیب می زند

مصرف سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن در دوره ی بارداری به سلامت جنین و کودکان آسیب می رسانند.

دود سیگار در خانم های باردار باعث به هم خوردن مکانیسم اکسیژن رسانی به جنین می شود. این امر نیز باعث مسمومیت شدید و آسیب های مغزی می شود.

سیگار کشیدن در دوره ی بارداری و قرار گرفتن در معرض دود آن باعث بروز مشکلاتی از قبیل سقط جنین، زایمان پیش از موعد و اختلال در رشد جنین می شود.

سیگار حاوی بنزن، نیتروزامین، فرمالدئید و سیانور هیدروژن
دود سیگار حاوی حدود چهار هزار نوع ترکیب شیمایی است که بیش از چهل نوع آنها سرطان زا هستند.

معمولا نیکوتین جزو معدود ترکیباتی است که روی پاکت سیگار نوشته می شود، اما زمانی که سیگار آتش زده می شود، این استوانه ی کوچک به کارخانه ترکیبات شیمیایی تبدیل می شود.

سیگار حاوی قیر، گازهای سمی و فلزات سنگین است.

افرادی که هر روز یک پاکت سیگار می کشند، معادل ظرف ماست قیر در سال تنفس می کنند.

تمام این ترکیبات سلامت جسم شما را با خطرات جدی مواجه می کند.

همچنین سیگارباعث افزایش سلولهای التهابی در مایع منی و حتی تاثیر در DNA و ژنوم اسپرم می‌شود. بنابراین نه تنها سیگار نخستین علت سرطان مثانه و عاملی برای بروز بیماریهای قلب و عروق است بلکه مشخصا در کاهش باروری مردان و زنان نیز موثر است.

اطرافیان افراد سیگاری نیز از مضرات سیگار بی بهره نخواهند بود و آثار سوء سیگار بر باروری همسر افراد سیگاری قابل توجه است. این در حالیست که بیش از دو سوم افراد سیگاری از عوارض سیگار بر کاهش قدرت باروری خود هیچ اطلاعی ندارند.

محققین عنوان کردند که  احتمال باروری زنان سیگاری و زنانی که مدت ها در محیط های حاوی دود سیگار زندگی کرده اند ، نسبت به سایر زنان ، کمتر است . دود سیگار همچنین می تواند مشکلات و عوارض بارداری و زایمان را تشدید کند .

 

يکشنبه 12/9/1396 - 9:49
اعتیاد و سیگار

اتانول را مى‌توان جزو مسکن‌ها، خواب‌آورها ، یا بى‌حسى‌دهنده‌ها (برحسب مقدار مصرف) طبقه‌بندى کرد. مصرف اتانول موجب مسمومیت حادّ یا مزمن مى‌شود. اتانول از راه معده و رودهٔ کوچک به‌سرعت جذب مى‌شود، و دو تا سه دقیقه پس از خوردن مى‌توان آن را در خون یافت. به‌طور معمول یک ساعت بعد غلظت آن در خون به اوج مى‌رسد. وجود مواد خوراکى در معده باعث رقیق شدن و مانع از جذب سریع آن است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، اتانول بر دستگاه عصبى مرکزى اثر چشم‌گیرى دارد، و بر خلاف آنچه تصور مى‌شد یک محرک عصبى نیست بلکه یک مادهٔ مضاعف است و با مصرف آن وابستگى روانى با درجه‌هاى گوناگون از خفیف تا شدید ایجاد مى‌شود و به‌همین جهت نباید آن را مصرف کرد. وابستگى جسمى آن به کندى بروز مى‌کند. وابستگى به اتانول بیمارى به‌شمار آمده، و از این‌رو آن را یک عامل بیمارى‌زا مى‌دانند که افزون بر مسمومیت حاد و مزمن موجب سیروز کبد، روان‌پریشى سمّی، آماس معده، آماس لوزالمعده، آسیب ماهیچهٔ قلب و آسیب اعصاب محیطى مى‌شود.

هم‌چنین شواهدى دالّ بر ارتباط سرطان حفرهٔ دهان، حلق، حنجره و مرى با آن هم در دست است. از اینها گذشته اتانول یک عامل سببى مهم در خودکشى‌ها، تصادف خودروها و حوادث دیگر، و ایراد جرح و مرگ به‌علت خشونت است.

دشوارى‌هاى بهداشتى حاصله از مصرف اتانول تنها بخشى از ضایعه‌هاى اجتماعى آن است. آسیب‌هاى اجتماعى دیگر عبارتند از: گسیخته‌شدن خانواده‌ها، جنایت، کاهش تولید و … از این‌رو امروزه بر این عقیده هستند که مصرف هر مقدار اتانول زیان‌آور است و نباید براى خوردن مصرف شود.

باید بیش از هر چیز به جلوگیرى از گسترش اعتیاد به الکل اولویت داده شود. آموزش همگانى دربارهٔ الکل و اثرهاى آنها براى جلوگیرى از گرایش به سوى راه‌حل‌هاى داروشناختى براى حل دشوارى‌هاى انسان مهم است.

کسانى که الکل را ترک مى‌کنند به بازتوانى نیاز دارند و باید آموزش دوباره به آنها داده شود تا زندگى بدون الکل را بیاموزند و اطمینان حاصل شود که دوباره به زندگى هنجار باز مى‌شوند. برخى اقدامات قانونى هم براى مبارزه با فروش این‌گونه داروها ضرورى است.

درمان
تا زمانى که شخص تمایل به درمان نداشته باشد نمى‌توان اعتیاد او را درمان کرد. باید شخص به امکان زندگى بدون مصرف الکل آگاه شود.

متأسفانه مصرف‌کنندگان داروهاى مخدر به‌طور معمول علاقهٔ چندانى به درمان شدن ندارند. الکلیک‌ها بیشتر گرایش دارند که ناهنجار بودن کار خود را حاشا کنند و دیگر معتادان از عادات خود دفاع مى‌کنند.

درمان درازمدت تنها یک دشوارى پزشکى نیست بلکه نیاز به همکارى روان‌شناسان و جامعه‌شناسان هم دارد. در همهٔ روش‌هاى درمانى میزان عود و بازگشت زیاد است.

عوامل زیست محیط
از جمله عوامل زیست محیطى منتسب به وابستگى دارویى یکى پیشرفت سریع فن‌آورى است که همراه با نیاز به دوره‌هاى آموزشى گسترده و به‌کارگیرى راه‌حل‌هاى قدیمى براى دشوارى‌هاى نوین است. تلویزیون، جهانگردی، ثروت، آزادى اندیشه و تجربه هم جوانان را به طرح پرسش‌هایى تشویق مى‌کند، و بیشتر اوقات ارزش‌ها و اهدافِ پدر و مادرها را طرد مى‌کنند.

برقرارى ارزش‌هاى اجتماعى نامناسب شناخته شده و باید همهٔ آنها به‌دور ریخته شوند. بخشى از این کار با سوء استفاده از داروها به منظور آشکار ساختن واقعى شخص، انسانیت واقعى و اهداف واقعى انسان انجام مى‌گیرد. بررسى‌ها نشان داده کسانى که دارو به‌کار مى‌برند جزء کوچکى از افراد اجتماع ستیز و بیشتر اوقات افراد بى‌فرهنگ و مجرم هستند.

عوامل مربوط به میزبان
براى تعریف عوامل میزبان کوشش بسیار شده است. در بررسى‌هایى که وسیلهٔ پرسش‌نامه یا مصاحبه انجام شده انگیزه‌هاى وابستگى دارویى همراه با واژه‌هاى توصیفى مانند: هوس، تجربه، خوشی، احساس ماجراجویی، تمایل به خودآگاهى و آرزوى رهایى گزارش شده است. مردم روزبه‌روز بیشتر حتى از ناراحتى‌هاى جزیى روگردان شده و براى حل آنها در جست‌وجوى مصرف داروها برمى‌آیند. بسیارى از مردم نشانه‌هاى ناسازگارى اجتماعى و روان‌شناختى حاصله از انواع ناتوانى‌هاى روانى را بروز مى‌دهند.

حجم مشکلات
مصرف غیر پزشکى الکل و دیگر داروهاى روان‌گردان در بسیارى از کشورها تبدیل به یک موضوع جدى شده است، در حالى‌که اعتیاد به الکل کم یا بیش یک مشکل جهانى است. بروز اعتیاد دارویى در جاهاى مختلف متفاوت است. برآورد شده است که ۱۲ تا ۲۰ میلیون نفر آمریکایى مارى‌جوانا مى‌کشند. ۳۰ تا ۵۰ درصد همهٔ دانش‌آموزان دبیرستان در آمریکا مارى‌جوانا را به‌عنوان بخشى از زندگى خود پذیرفته‌اند. بررسى‌هایى که در سوئد نشان داده که وابستگى به دارو در ۱۲ تا ۲۰ سالگى به اوج مى‌رسد و این مشکل در دختران کمتر وجود دارد. در بسیارى از کشورها وابستگى به دارو به حد همه‌گیرى رسیده است.

 

يکشنبه 12/9/1396 - 9:47
اعتیاد و سیگار

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک تحقحق نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند و در کودکی هم در معرض دود سیگار قرار گرفته باشند، با خطر بسیار بیشتری در زمینه ابتلا به آرتریت (ورم مفصل) روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ارتباط میان سیگار کشیدن و خطر ابتلا به ‘آرتریت روماتوئید’ (RA) در تحقیقات مشخص شده است، اما این مطالعه جدید برای اولین بار نشان می دهد که خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در سیگاری هایی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار داشتند، به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.

آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است. شیوع آن در جهان حدود یک درصد است و معمولا در سنین میانسالی و در دهه‌های اول-سوم تا پنجم بروز می‌نماید و در زنان شایع‌تر است.

مطالعه جدید که در کنگره سالانه روماتولوژی اروپا در اسپانیا ارائه شد، ضمن تایید ارتباط میان سیگار کشیدن و خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، برای اولین بار نشان می دهد که خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در سیگاری هایی که در سال های اول دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته باشند، به اندازه چشمگیری افزایش دارد.

‘رافائل سرور’ از دانشگاه بیمارستان های سوت پاریس در فرانسه گفت: مطالعه ما بر اهمیت اجتناب از حضور در هر گونه محیط دخانی در دوران کودکی به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی آرتریت روماتوئید دارند، تاکید می کند.

به گفته محققان، آرتریت روماتوئید شایع ترین بیماری التهابی مزمن مفصلی است که حدود 0.5 تا یک درصد از عموم مردم را مبتلا می کند و باعث تخریب پیشرونده مفاصل، ناتوانی و کاهش امید به زندگی می شود.

مطالعه دیگری نیز مشخص کرد که سیگار کشیدن با پیشرفت مضاعف آسیب ساختاری به ستون فقرات در بیماران مبتلا به اسپوندیلیت انکیلوزان (AS)، یک نوع آرتریت (ورم مفاصل) که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد، ارتباط دارد.

محققان برای آنالیز تاثیر سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار بر میزان خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، تعداد زیادی از داوطلبان زن را که در فاصله زمانی میان سال های 1925 و 1950 متولد شده بودند، به ترتیب از سال 1990 مورد پیگیری قرار دادند.

نتیجه این بود که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران کودکی، ارتباط میان خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و گرایش به سیگار کشیدن در بزرگسالی را افزایش داد.

 

يکشنبه 12/9/1396 - 9:45
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته