• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 224
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5949روز قبل
سينمای ایران و جهان

مشارکت پررنگ بازیگران در حیطه فیلمنامه‌نویسی از نکات برجسته بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر بود که می‌تواند از وجوه مختلف مورد بررسی قرار گیرد و البته برای سینمای ایران مفید واقع شود.

نگاهی به فهرست فیلمنامه نویسان مستقل حاضر در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر این نکته را مورد توجه قرار می دهد که حضور نویسندگان تازه کار در این حیطه چشمگیر شده و این اتفاق را می توان از وجوه مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

نکته مهم در این بررسی و ریشه یابی، اینکه باز هم اتفاقی نادر حداقل در حیطه سینمای ایران در حال شکل گیری و بدل شدن به یک جریان است؛ که البته در صورت قرار گرفتن بر مسیر مناسب می تواند جریانی مفید برای سینمای ایران تلقی شود. در میان نویسندگان تازه کار سینمایی، حضور هنرمندانی از حیطه بازیگری برجسته تر است و می تواند این رویکرد را از وجوه مختلف مورد بررسی قرار داد که حتماً ریشه هایی خاص هم دارد.

                     

شیرین بینا برای نوشتن فیلمنامه "دیوار" با محمدعلی طالبی همکاری کرد

این نکته بیشتر از این وجه اهمیت پیدا می کند که به نظر می آید بازیگری و فیلمنامه نویسی به عنوان دو جایگاه متفاوت در مقابل و پشت دوربین، از اهمیتی خاص و در عین حال متفاوت از یکدیگر برخودار هستند. فیلمنامه نویس یک شخصیت را بر صفحات سفید کاغذ خلق می کند و بازیگر این شخصیت ترسیم شده را اجرا کرده و به تصویر درمی آورد. در واقع ویژگی تکمیل کنندگی این دو تخصص به نوعی می تواند از اولین گام این تحلیل را ریشه ای تر کند.

فیلمنامه نویسی و بازیگری در کنار این وجوه متفاوت، دارای ریشه هایی مشترک هم هستند که نیاز آنها به یکدیگر را برای تکامل تداعی می کند؛ دو تخصص سینمایی که لازم و ملزوم هم هستند. آنچه در این رویکرد جدید جلب نظر می کند، کشف این نیاز ریشه ای از سوی بازیگران است که تشخیصی هوشمندانه به نظر می آید. بخصوص وقتی همیشه مشکل سینمای ایران مشکل فیلمنامه و متن عنوان می شود.

کشف این نیاز از سوی بازیگران از این وجه فراگیر هم نشأت می گیرد که بازیگران معمولاً در جواب انتقاداتی که به کاراکتر آنها در فیلم ها وارد می شود، ضعف فیلمنامه را بهانه می کنند تا به نوعی کاستی های نقش آفرینی خود را زیر سایه الکن بودن شخصیت، پرداخت نامناسب و ... فیلمنامه پنهان کنند. در حالیکه بارها شاهد این اتفاق بوده ایم که حضور یک بازیگر با تواناهایی های خاص باعث شده یک نقش کمرنگ یا کوتاه، جلوه بیشتری پیدا کند و در واقع نقش آفرینی بازیگر به پوشش نقاط خالی شخصیت پردازی کمک کرده است.

روی آوردن بازیگران به نویسندگی را علاوه بر یک نگاه آسیب شناسانه به کاراکتر، نقش و شخصیت هایی که ایفا می کنند، می توان به نوعی عاقبت اندیشی برای دوران کم کاری بازیگری هم نسبت داد. نگاهی که می تواند بیش از هر چیز برخاسته از اهمیت چند جانبه نویسندگی، مادام العمر بودن دوران آن و البته به نوعی سهل و ممتنع بودن امر نگارش با ابزار اولیه قلم و کاغذ تعبیر شود.

البته در سال های گذشته هم بازیگرانی بوده اند که به گونه ای این دو تخصص را در هم تلفیق کرده و با گرایشات اولیه بازیگری، به حیطه نگارش و فیلمنامه نویسی قدم نهاده اند. پیمان قاسم خانی هر چند در مدرسه باغ فردوس، سینما و فیلمنامه نویسی خوانده و اولین فیلمنامه اش بدل به فیلم سینمایی "من زمین را دوست دارم" ابوالحسن داوودی شد، ولی با بازی در فیلم "عاشقانه" علیرضا داودنژاد دیده شد و پس از آن فعالیت های نویسندگی او در معرض توجه قرار گرفت.

سروش صحت هم از نویسندگانی است که با نویسندگی آیتم های نمایشی طنز تلویزیون آغاز کرد ولی به واسطه بازیگری در این مجموعه ها دیده شد و پس از آن فعالیت های نویسندگی را در کنار بازیگری پیگیری کرد و بدل به نویسنده ثابت مجموعه های روتین و البته فیلمنامه نویس سینما شد.

نمونه های این چنینی در سینمای ایران قابل پیگیری هستند ولی همانطور که اشاره شد در جشنواره بیست و ششم فجر این رویکرد مورد توجهی خاص قرار گرفت و می توان آن را به عنوان یک موج و پدیده تازه در سینمای ایران ردیابی کرد.

محسن طنابنده بازیگر/ نویسنده ای است که در جشنواره بیست و ششم خوش درخشید. او امسال فیلمنامه "استشهادی برای خدا" را به طور مشترک با علیرضا امینی، کارگردان فیلم به نگارش درآورد و در عین حال در نقش روحانی قصه هم بازی کرد. روحانی یک روستای دور افتاده و کم جمعیت که چند مسئولیت همزمان را برای اهالی انجام می دهد و شیرینی و جذابیتی خاص دارد. طنابنده که پیش از این هم تجربه کار نگارش داشت، موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل از جشنواره شد.

مهران کاشانی بازیگر/ نویسنده است که در جشنواره بیست و ششم در هر دو رشته فعالیت داشت. او فیلمنامه "آواز گنجشک ها" را به طور مشترک با مجید مجیدی، کارگردان فیلم به نگارش درآورد و در فیلم "به همین سادگی" هم نقش مرد قصه را ایفا کرد. بازی او در "به همین سادگی" با توجه به الگوی آشنایی که برای مردان گرفتار و بی توجه به زن و خانواده وجود دارد و همچنین کمیتی کوتاه که به خود اختصاص داد و ... از آن نوع نقش های مکمل نبود که چندان دیده شود ولی حضوری خاص را از یک فیلمنامه نویس ثبت کرد.

شیرین بینا بازیگری است که تاکنون شاهد بازی او در فیلم، مجموعه، تئاتر و ... بودیم. بینا امسال فیلمنامه "دیوار" را با همکاری مشترک محمدعلی طالبی؛ کارگردان به نگارش درآورد و حضوری خاص را از خود در سینمای ایران رقم زد. بازیگری که به نظر می آید برای فاصله گرفتن از کم کاری دوران بازیگری خود، راهی اصولی و هوشمندانه را در پیش گرفته است.

محمدرضا رحمانی بازیگری است که سابقه بازیگری در فیلم هایی چون "هور در آتش"، "زیر پوست شهر"، "نیمه پنهان"، "تهران ساعت 7 صبح"، "آفتاب بر همه یکسان نمی تابد" و ... را در کارنامه دارد. رحمانی امسال با ساخت فیلم سینمایی "ستایش" و نگارش فیلمنامه آن، به دنیای نگارش روی آورد و از عکس خودش هم برای تصویری کردن پدر شهید کاراکتر اصلی فیلم بهره برد.

منوچهر هادی که تجربه بازیگری در فیلم های "پشت دیوار شب" و "دوشیزه" و دستیار کارگردانی "ازدواج صورتی" و "چهارشنبه سوری" را در کارنامه دارد، نخستین فیلم بلند سینمایی خود را بر اساس فیلمنامه‌ای از سعید دولتشاهی جلو دوربین برده است. حضور هادی در دنیای فیلمسازی را باید رویکردی خاص تلقی کرد. هر چند فیلم او ملودرامی سطحی از انواع معضلات و مشکلات اجتماعی است.

طنابنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل را به دست آورد

علی روئین‌تن تجربه بازی در فیلم سینمایی "اشک سرما" و نگارش طرح اولیه "دنیا" را در کارنامه دارد. او در جشنواره بیست و ششم فجر با کارگردانی فیلم "دلشکسته" حضور داشت که داستان دختری به نام نفس است که در دانشگاه خود با مشکلات عاطفی رو به رو می‌شود.

                                                محسن طنابنده

مزدک میرعابدینی که نقش اصلی و فیلمنامه نویسی مشترک فیلم "آنجا" عبدالرضا کاهانی را در کارنامه دارد، فیلم سینمایی "کتاب قرمز" را کارگردانی کرده و خودش هم در آن نقش آفرینی کرده که البته این فیلم به جشنواره راه پیدا نکرد. "کتاب قرمز" درباره مردی است که پس از مدت‌ها زندگی در آمریکا به ایران باز می‌گردد و تصمیم می‌گیرد با تدریس زبان انگلیسی زندگی خود را بگذراند. بخشی از فیلمنامه "کتاب قرمز" بر اساس تجربه شخصی میرعابدینی نوشته شده است.

منبع : مهر                                    

جمعه 24/12/1386 - 11:21
دعا و زیارت

راه دوست یابی 

بسوی آرمانشهر

(25)

                                            1

گره ز ابروی تدبیر باز کن , صائب !                         گشاده رویی تقدیر را تماشا کن

 

 

گشاده‌رویی؛ رمز ایجاد روحیه،

گشاده رویی، نقاط مثبت شخصیت انسان را تقویت می‌کند و او را امیدوار می‌کند؛

 

دیدگاه قرآن

«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولک ...:

به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [مردم] نرم و (مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند...» (آل عمران/ 159)

قرآن کریم، این مزیّت گرانبهای اخلاقی را عنایتی بزرگ از سوی ذات مقدس خداوند بر پیامبر دانسته است.

 

دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

«حسن البشر یذهب بالسخیمة: خوشرویی، کینه را می‌زداید.»

امام علی علیه السلام:

«بشر ک یدل علی کرم نفسک: خوشرویی تو نشانگر بزرگواری و کرامت نفس توست.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

«الق اخاک بوجه منبسط : با برادرت گشاده‌رو برخورد کن.»

امام صادق علیه السلام:

«حسن الخلق یزید فی الرزق: خوش‌اخلاقی، روزی را زیاد می‌کند.»

 

 

یکی از مواردی که در اسلام در باره حسن خلق و گشاده رویی به انسان توصیه‌های فراوانی شده، در نحوه برخورد با پدر و مادر است. انسان در برخورد با والدین خود باید با گشاده رویی و تواضع برخورد کند و با آنان با کلامی مهرانگیز و سرشار از لطف و محبت صحبت کند.

بهترین وسیله‌ای که مردم با آن، دل‌های دوستان خود را به دست می‌آورند و کینه‌ها را از دل‌های دشمنانشان می‌زدایند، خوشرویی در هنگام بر خورد با آنان است و جویای احوال آنان شدن در غیابشان و گشاده رویی با آنان در حضورشان.

 

در نگاه بزرگان

حکایت اول

مالک اشتر از بازار کوفه می‌گذشت. شخصی که مالک را نمی‌شناخت، از روی مسخره، گلی به طرفش پرتاب کرد.

مالک از او گذشت و چیزی نگفت.

به آن مرد گفتند: آیا می‌دانی به چه کسی اهانت نمودی؟ گفت: نه. گفتند: این شخص، مالک اشتر، سردار بزرگ سپاه علی علیه السلام بود. ترس، آن مرد را فرا گرفت و دنبال مالک رفت تا او را پیدا کند و عذرخواهی نماید. مالک را در مسجد در حالی که به نماز ایستاده بود یافت. چون از نماز فارغ شد، آن مرد روی پاهای او افتاد.

مالک گفت: چرا چنین می‌کنی؟

مرد گفت: از آن کاری که کردم عذر می‌خواهم.

مالک گفت: به خدا سوگند که من داخل مسجد نشدم؛ مگر آنکه برای تو استغفار کنم.

 

حکایت دوم

یکی را در پیش رسول صلی الله علیه و آله می‌گفتند، که وی بسیار نیرومند است. گفت: چرا؟

گفتند: با هر که کشتی گیرد، وی را بیفکند و بر همه کس غالب آید. ایشان فرمودند: قوی و مردانه آن کس است که بر خشم خود غالب آید، نه آن که کسی را بر زمین بیفکند.

 

حکایت سوم

انس بن مالک، خادم رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌گوید: یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان، دیدم که حضرت دیر کردند. شب گذشت و حضرت تشریف نیاوردند. با خودم گفتم: به یقین، ایشان میهمان اصحاب شده‌اند: بنابراین غذای حضرت را خوردم. پیامبر، تشریف آوردند؛ لکن غذایی در کار نبود و من هم برایم یقین حاصل شده بود که حضرت غذا میل فرمودند، لذا حرفی از غذا به میان نیاورم. حضرت، آن شب را گرسنه خوابیدند و تا زنده بودند، از آن شب حرفی نزدند.

 

حکایت چهارم

حضرت عیسی علیه السلام از محلی عبور می‌نمود. عده‌ای به ایشان بی‌ادبی کردند؛ اما حضرت آنها را مدح و ثنا فرمود!

یکی از شاگردان ایشان عرض کرد: ای پیامبر خدا! اینها سخنان زشت می‌گویند و شما اینگونه جواب می‌فرمایید؟!

حضرت فرمود: بله، آنها آنچه داشتند، از خود بروز دادند و من نیز آنچه در باطن داشتم، اظهار نمودم؛ هر کس درون خود را نشان می‌دهد.

 

 

آثار و فواید گشاده‌رویی

گشاده‌رویی دارای آثار و فواید فراوانی است.

1- آثار دنیوی

پیوندهای دوستی را محکم و پایدار می‌کند؛

موجب آبادی سرزمین‌ها و طول عمر می‌گردد؛

روزی را زیاد می‌کند؛

موقعیت اجتماعی انسان را بهبود می‌بخشد؛

مشکلات و ناهمواری‌های زندگی را هموار می‌سازد.

سبب زیادی دوستان می گردد.

2- آثار اخروی

موجب نیل به درجات عالی می‌شود؛

حساب را آسان می‌کند؛

سبب آمرزش گناهان می‌شود؛

راه ورود به بهشت را هموار می‌سازد.

 

حسن خلق دو معنا دارد: معنای عام ومعنای خاص.

حسن خلق به معنای عام عبارت است از مجموعه خصلت های پسندیده ای كه لازم است انسان روح خود را به آنها بیاراید.

حسن خلق به معنای خاص عبارت است از خوشرویی، خوشرفتاری، حسن معاشرت و برخورد پسندیده با دیگران.

حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی است که در معاشرت‌های اجتماعی باعث نفوذ محبت شده و در تاثیر سخن اثری شگفت‌انگیز دارد.

 

                                                                                                                             منبع:

طباطبایی، سید محمد هادی،  کتابچه شهر قرآنی، شماره 26،  با اندکی تصرف، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

جمعه 24/12/1386 - 11:13
ازدواج و همسرداری

بسیاری از زوج‌های موفق اظهار داشته‌اند که تحت هر شرایط حاضر به ادامه زندگی هستند و هرگز به طلاق فکر نمی‌کنند . این افراد به جای اینکه در مقابل یکدیگر حرکت کنند ، به موازات همدیگر حرکت می‌کنند و به «ما شدن» می‌اندیشند. در شادی‌ها، در ناراحتی‌ها و سختی‌ها آ

جمعه 24/12/1386 - 11:10
اخبار

گزارش مجموعه‌های نوروزی

پیامک مرد هزار چهره نوروز از دیار باقی می‌آید

                  محمدرضا شریفی‌‌نیا و رضا شفیعی‌ جم

مجموعه‌های تلویزیونی "پیامک از دیار باقی"، "نشانی"، "مرد هزار چهره" و "قرارگاه مسکونی"در ایام نوروز به ترتیب از شبکه‌های یک، دو، سه و تهران روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه تلویزیونی "پیامک از دیار باقی" از اول فروردین به مدت 30 دقیقه هر شب از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود. این مجموعه به تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده و کارگردانی سیروس مقدم ساخته می‌شود.

در مجموعه "پیامک از دیار باقی" بازیگرانی چون محمدرضا شریفی‌‌نیا، افسانه بایگان، حمید لولایی، رضا شفیعی‌ جم، شیلا خداداد، حامد کمیلی، نادر سلیمانی، بیژن بنفش خواه، محسن قاضی مرادی و سروش گودرزی به ایفای نقش می‌پردازند.

این مجموعه حال و هوای کمدی دارد و درباره یک بازاری طماع و حریص به نام منصور سیم‌خواه است که طی یک کلاه برداری تصمیم می‌گیرد برای فرار از دست طلبکاران، ضمن یک دعوای ساختگی وانمود کند، مرده است. حال او که یک مرده محسوب می‌شود، باید به خاک سپرده شود. بنابراین شخص معتادی را راضی می‌کند تا با گرفتن مبلغی به جای او به خاک سپرده شود، اما با لو رفتن هویت معتاد برای طلبکاران سیم خواه ناچار می‌شود خود به طور موقت دفن شود و ...

از عوامل مجموعه "پیامک از دیار باقی" می‌توان به مرتضی متولی مدیر تولید، سعید آقاخانی و محسن طنابنده نویسنده، امیر معقولی مدیر تصویربرداری، خشایار موحدیان تدوین، موحدیان و حمیدرضا صدری آهنگساز اشاره کرد.

                                                   امیرحسین صدیق و فقیهه سلطانی

مجموعه تلویزیونی "نشانی" به نویسندگی فلورا سام، کارگردانی رامبد جوان و تهیه‌کنندگی مجید اوجی در ایام نوروز از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود. این مجموعه در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای داستان دختری به نام لیلاست که در پی ورشکستگی شرکت عمه‌اش مجبور می‌شود از دبی به ایران سفر کند. او دنبال صندوقی است که عمه‌اش هنگام خروج از ایران آن را در خانه پنهان کرده بود.

آتنه فقیه نصیری، سعید پورصمیمی پرویز پورحسینی، برزو ارجمند، پروانه معصومی، داود رشیدی، مرضیه برومند، کورش تهامی، فقیهه سلطانی، امیرحسین صدیق و فلورا سام بازیگران مجموعه "نشانی" هستند. جوان علاوه بر کارگردانی در این مجموعه هم بازی می‌کند. سایر عوامل پروژه عبارتند از سهیل نوروزی مدیر تصویربرداری، محمد علیزاده صدابردار، پیام‌حسین سوری طراح صحنه و لباس، احسان رناسی طراح گریم، ناصر ملکی مدیر تولید و فریال اوجی عکاس. محصول شرکت باران فیلم.

                                                    مهران مدیری

مجموعه تلویزیونی "مرد هزار چهره" به تهیه‌کنندگی مجید و حمید آقاگلیان و کارگردانی مهران مدیری در ایام نوروز از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. در این مجموعه مدیری در کنار پرویز فلاحی‌پور، علیرضا خمسه، پژمان بازغی، سیامک انصاری، رضا فیض نوروزی، اکرم محمدی، اسماعیل سلطانیان، بهاره رهنما، سروش صحت، پرستو گلستانی، نادر سلیمانی، نصراله رادش، غلامرضا نیکخواه، رامین پور ایمان، فلامک جنیدی، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، روشنک عجمیان،‌سعید پیردوست، ساعد هدایتی و ... به ایفای نقش پرداختند.

 

مجموعه "مرد هزار چهره" روایتگر یک داستان اجتماعی است. عوامل این مجموعه عبارتند پیمان قاسم‌خانی سرپرست نویسندگان، خشایار الوند، محراب قاسم‌خانی و امیر مهدی ژوله نویسندگان، عبداله به‌افراز طراح نور، فروزان جلیلی‌فر طراح صحنه و دکور، مهرداد شکرابی طراح گریم، آوا سلطانی عرب‌شاهی طراح لباس، محمد حاتم‌نژاد و حمید گرمابدری صدابرداران، منوچهر مظفری، امید رخ‌افروز و سعیدعباس اصفهانی تصویربرداران و احسان مظفری تدوین.

مجموعه "قرارگاه مسکونی" به نویسندگی علیرضا مسعودی، کارگردانی جواد رضویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان قرار بود نوروز 86 از شبکه یک پخش شود که با حدود یکسال تاخیر نوروز آینده روی آنتن شبکه تهران می‌رود. داستان این مجموعه درباره چند سرباز است که تصمیم می‌گیرند برای عید به مرخصی بروند، اما تنها یک نفر از آنها می‌تواند به مرخصی برود.

                                                    علی صادقی

 

در "قرارگاه مسکونی" جواد رضویان، مهران غفوریان، شهرام قائدی، یوسف صیادی، علی صالحی، آرش نوذری، علی صادقی، محسن قاضی مرادی، مهران رجبی، محمود بهرامی، قاسم زارع، جواد عزتی، ارژنگ امیرفضلی، مهدی صبایی، سیاوش مفیدی، سیدرضا حسینی، رامسین کبریتی، بیژن پیشداری، شهره لرستانی، مائده طهماسبی و مهسا کرامتی بازی می‌کنند.

از عوامل این پروژه می‌توان به دستیار اول کارگردان: سیدمجید رضویان، تدوین: سیامک مهماندوست، مدیر تولید: حسین هادیانفر، مدیر تصویربرداری: حسین ملکی، نورپرداز: علی کنگرلو، صدابردار: مازیار شیخ‌محبوبی، طراح صحنه و لباس: منصوره قاضی و طراح گریم: دانش کریمی اشاره کرد.

منبع : مهر

جمعه 24/12/1386 - 11:7
خواستگاری و نامزدی

چگونه آرامش بیابیم؟


                                               

6 راهكار مفید زیر به شما یارى مى‏دهند تا آرامش بیابید و بدانید كه نگرانى و فشار روانى، چه اثرى بر جسم، روح و زندگى‏تان مى‏گذارد:


1- غذاى سالم مصرف كنید.

چنانچه مقدار نیروى (انرژى) بدنتان كه با مصرف غذا تأمین مى‏گردد زیاد باشد، به ندرت دچار حالت عصبى مى‏شوید. بكوشید تا حدّ امكان، از مواد غذایى سبوس‏دار، تركیبات كربوهیدرات، میوه، اقسام سبزى‏ها و حبوبات استفاده نمایید؛ چرا كه مصرف غذاهایى از این قبیل، سبب ثابت ماندن اندازه ی قند خون مى‏شود و خستگى را از تن مى‏زداید.

در ضمن، به قدر كافى صبحانه بخورید، كم‏تر نمك مصرف كنید و در طى روز، از خوردن قند، كافئین، چربى و خوراك‏هاى سرخ شده دورى گزینید.


2- مدام ورزش كنید .

ورزش هایى همانند: پیاده روى، دو، شنا، یا هر چه كه سبب تفریح هم مى‏شود، مثل: اسكیت بازى را بیازمایید و هر یك را كه مناسبت‏تر دانستید، به آن بپردازید. ورزش هفتگى شما باید در سه نوبت و هر بار بین بیست تا سى دقیقه باشد.


3- مشكلات را آن چنان كه هستند، پذیرا باشید.

 

باید بپذیرید كه برخى اوقات، شرایط طاقت فرسایى در زندگى پدید مى‏آید كه باید آنها را تحمّل كرد. از این‏رو، به جاى آن كه بى‏قرارى كنید، بكوشید حسّ چیرگى بر خویش را با چنین پرسشى در خود، پدیدار سازید: «چه سان مى‏توانم در این قبیل موقعیت‏ها، دگرگونى به‏وجود آورم؟»


4 -براى خودتان ارزش قائل شوید.

 

گاه‏گاهى به خودتان جایزه دهید! این پاداش، ممكن است از پیاده‏روى گرفته تا گردش آخر هفته با فرزندان، مسافرت با خانواده و مواردى غیر از اینها باشد. هر از چند گاهی به فكر خویش باشید. این كار به هیچ وجه جنبه ی خودخواهى ندارد و براى سلامتِ روان، لازم است.

                                         

                                                 

5- به ذهنتان آرامش ببخشید

اگر به دام اوضاع و احوال نگران‏كننده‏اى اسیر شدید، مى‏توانید از فن آرام‏بخش مثل زیر استفاده کنید:

روى صندلى یا زمین به راحتى بنشینید. در صورت امكان، چراغ‏ها را خاموش كنید. سپس از راه بینى، نفس عمیقى بكشید، به نحوى كه مسیر هوا را تا ته ریه‏هایتان حس كنید. آن‏گاه هوا را از طریق بینى، آهسته بیرون دهید و تجسّم نمایید كه چگونه هوا به آرامى از بدنتان به سمت بالا و به سوى سرتان حركت مى‏كند. این مراحل را چند دفعه تكرار كنید تا وقتى كه احساس آرامش نمایید.


6- با دوستان خود، دردِ دل كنید.

هیچ قاعده و قانونى نیست كه شما را ملزم بدارد، گِره هر نوع گرفتارى را خودتان، یكّه و تنها باز كنید. چنانچه مشكل تحمّل‏ناپذیرى مانند: درگذشت یكى از اعضاى خانواده یا بیمارى كشنده‏اى، اسباب نگرانى‏تان را فراهم ساخته یا حتّى اگر مورد جزئى‏اى هست كه تحمّلش برایتان دشوار است، به دیدار دوست خود یا پزشكى بشتابید و احساستان را درباره ی آن وضعیت با كسى كه همدردى مى‏كند و دلهره‏تان را تسكین مى‏دهد، مطرح سازید.

منبع:مجله ی حدیث زندگی - ترجمه: ابوالفضل امیر دیوانى


چهارشنبه 22/12/1386 - 0:3
دعا و زیارت

نماز صوری


                                       

گفت پیغمبر به اعرابی ما                         صل انك لم تصل یافتی

از برای چاره‌ی این خوف‌ها                        آمد اندر هر نمازی اهدنا

كین نمازم را میامیز ای خدا                       با نماز ضالین و اهل ریا

(دفتراول)

 

نقل است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله به مسجدی وارد شدند، مردی به مسجد در آمد و نماز گزارد. سپس آمد به پیامبر سلام گفت. آن حضرت، جواب سلامش را داد و به او گفت: بازگرد و نمازت را از سر بخوان؛ كه تو هنوز نماز نخوانده‌ای. آن مرد بازگشت و مانند بار اول نماز گزارد . سپس نزد پیامبر آمد و سلام كرد. رسول خدا جواب سلامش را داد و سپس گفت: بازگرد نماز بگزار كه تو هنوز نماز نگزارده‌ای . تا سه بار این امر تكرار شد . (شرح جامع مثنوی)

حاج سیدهادی سبزواری «صل انك» را چنین معنی می‌كند: یعنی نماز حقیقی بجا بیار، كه این نماز صوری تو نماز نبود .

دكتر سید جعفر شهیدی می‌گوید: ماخذ آن حدیثی است كه در احادیث مثنوی آمده است و نیز در سند خالد بن ولید از ابوعبدالله اشعری روایت شده است كه «رسول خدا صلی الله علیه و آله مردی را دید كه نماز خواند و ركوع را تمام نكرد و سجده را سبك به جا آورد. پیغمبر به او فرمود تا ركوع را تمام كند و گفت اگر به این حالت می‌مرد بر غیر ملت محمد مرده بود .

عطار می‌گوید:

ریا و عجب كوه آتشینت                              نمی‌دانی كه كوه دوزخ این است

عطار در حكایتی از زاهدی سخن می‌گوید كه به مسجد می‌رود و به عبادت و طاعت می‌پردازد و چون بانگ برمی‌آید، می‌پندارد كه كسی در مسجد است و طاعت او را نظاره می‌كند. پس شب تا به صبح بیدار می‌ماند و به عبادت می‌پردازد و می‌پندارد كسی در پس پشت او نشسته و او را می‌نگرد. و چون صبح می‌شود، سگی را در آنجا خفته می‌یابد و از ریای خود شرمسار می‌شود. آنگاه از این كه برای سگی به عبادت حق پرداخته و سگ نفس را پرورده؛ شرمگین می‌شود و خود را سرزنش می‌كند:

زبان بگشاد و گفت ای بی ادب مرد                     ترا امشب بدین سگ حق ادب كرد

همه شب بهر سگ دركار بودی                          شبی حق را چنین بیداری بودی؟

ندیدم یك شبت هرگز به اخلاص                          كه طاعت كردی از بهر خدا خاص

بسی سگ از تو بهتر ای مرائی                          ببین تا سگ كجا و تو كجائی

ز بی‌شرمی شدی غرق ریا تو                            نداری شرم آخر از خدا تو

حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در كتاب چهل حدیث در تعریف ریا می‌نویسد:

"ریا عبارت از نشان دادن و وانمود كردن چیزی از اعمال حسنه یا خصال پسندیده یا عقاید حقه است به مردم، برای منزلت پیدا كردن در قلوب آنها و اشتهار پیدا كردن پیش آنها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی."

"مائیم و یكی خرقه‌ی تزویر و دگر هیچ                  در دام ریا بسته به زنجیر و دگر هیچ

امام خمینی (ره)

پس ای عزیز، برای یك خیال باطل، یك محبوبیت جزیی بندگان ضعیف، یك توجه قلبی مردم بیچاره، خود را مورد سخط و غضب الهی قرار مده، ‌و مفروش آن محبت‌های الهی، آن كرامت‌های غیر متناهی، آن الطاف و مراحم ربوبیت را به یك محبوبیت پیش خلق كه مورد هیچ اثری نیست و از او هیچ ثمری نبری جز ندامت و حسرت. (چهل حدیث)

 

منبع: HTTP://WWW.MONADI.COM

سه شنبه 21/12/1386 - 23:55
بیماری ها

مستحبات و مکروهات غذا خوردن

                         غذا خوردن در اسلام

 

آداب غذا خوردن در اسلام به چند بخش، تقسیم می شود:

بخش اوّل: مواردی که باید هنگام خوردن غذا رعایت شوند و آنها عبارتند از:

الف. تدبّر در این که انواع خوراکی های مورد نیاز انسان، چگونه در نظام آفرینش پدید آمده اند؟ و چه عواملی دست به دست هم داده اند تا آنچه در سفره نهاده شده، آماده گردد که اکنون می توان با میل و اشتها از آن استفاده نمود.

ب. آغاز کردن خوردن غذا با نام و یاد آفریدگار مهربان که انواع غذاهای مفید را برای تامین نیازهای انسان، در نظام آفرینش قرار داد. نیز تکرار نام خدا به هنگام خوردن هر نوع غذا و تکرار آن هرگاه که در میان غذا خوردن، سخن گفته شود و همچنین شکرگزاری فراوان در هنگام خوردن.

ج. آغاز کردن غذا با نمک، البته در صورتی که خوردن نمک برای انسان ضرر نداشته باشد.

د. آغاز کردن از سبک ترین غذاها.

ه. نخوردن غذای داغ و خوردن غذای نیم گرم، پیش از آن که سرد شود.

و. خوردن با دست راست.

ز. کوچک گرفتن لقمه.

ح. خوب جویدن غذا.

ط. طولانی کردن نشستن بر سر سفره.

ی. گرامی داشتن نان و نگذاشتن آن زیر ظرف غذا.

ک. استفاده کردن از آنچه از سفره می ریزد. این برای وقتی است که غذا در منزل میل می شود، آن هم در صورتی که آلوده نشده باشد؛ ولی اگر کسی دربیرون از منزل غذا میل نمود، بهتر است که آنچه را از سفره می ریزد، برای حیوانات بگذارد.

ل.دست کشیدن از خوردن غذا، پیش از سیر شدنِ کامل و در حالی که مقداری از اشتها باقی است.

بخش دوم: اموری که هنگام غذا خوردن، ترک آنها شایسته است، و آنها عبارتند از:

الف. زیاده روی در کیفیت و کمیت خوراک.

ب. نکوهش غذایی که نسبت به آن بی میل است.

ج. دمیدن در غذا.

د. خوردن با دست چپ.

ه. خوردن با یک انگشت یا دو انگشت.

و. بلند آروغ زدن.

ز. پاک کردن کامل استخوان های موجود در غذا.

ح. آب خوردن در بین غذا.

ط. آب خوردن پس از خوردن گوشت.

ی. خوردن در حال سیری.

بخش سوم: حالاتی که غذا خوردن در آنها نکوهش شده است:

در اسلام، به طور کلی، میل کردن غذا در حالات غیر بهداشتی، یا به شیوه غیر اخلاقی، مانند غذا خوردن به شیوه متکبران و یا به گونه ای که عرف جامعه برنمی تابد، نکوهیده است.

بخش چهارم: توصیه به هم غذا شدن با دیگران.

در روایات اسلامی، غذا خوردن به تنهایی، مذموم شناخته شده و توصیه شده که انسان هر قدر می تواند، دیگران را در غذای خود سهیم نماید. نیز غذا خوردن با خانواده، خدمتگزاران و یتیمان، مورد تاکید قرار گرفته است.

آدابی که رعایت آنها به هنگام غذا خوردن با دیگران ضروری است، عبارتند از:

 

ب. خوردن از اطراف ظرف و نه از وسط آن، در جایی که غذا برای همگان آماده شده است.

ج. نگاه نکردن به لقمه دیگران.

د. رعایت حقوق دیگران در آنچه بر سر سفره است.

ه. آغاز شدن غذا خوردن به وسیله صاحب سفره یا بهترین شخص حاضر بر سر سفره.

و. ادامه دادن صاحب سفره به خوردن تا سیرشدن همه کسانی که بر سر سفره نشسته اند.

ز. بلند شدن از سر سفره، قبل از برچیدن آن.

آداب پایان غذا و برچیدن سفره

پایان غذا خوردن همانند آغاز آن، آدابی دارد که رعایت آنها برای سلامت جسم و جان، سودمند است. این آداب رابه آداب عرفانی، اجتماعی و بهداشتی می توان تقسیم کرد:

الف. آداب عرفانی عبارتند از: سپاسگزاری از ولی نعمت حقیقی که خداوند متعال است و دعا کردن برای برکت یافتن روزی.

ب. آداب اجتماعی عبارتند از: یادآوری گرسنگان و مسئولیتی که افراد سیر در برابر آنان دارند و اقدام جهت کاستن فقر و گرسنگی از جامعه در حد توان.

ج. آداب بهداشتی عبارتند از: شستن دست ها، خلال کردن و مسواک زدن دندان ها، جارو کردن آنچه زیر سفره ریخته است، مقداری استراحت بر پشت و نخوابیدن بلافاصله پس از خوردن غذا.

منبع: سایت طعام اسرار

الف. خوردن از قسمت جلوی خود.
سه شنبه 21/12/1386 - 23:52
دعا و زیارت

كیفر اخروى دشمنان حضرت فاطمه علیهاالسلام

                            حضرت زهرا      

اگر به دقت به آیات قرآن مجید نظرى بیفكنیم و رابطه برخى از آیات آن را در مورد حضرت زهرا علیهاالسلام مورد توجه قرار دهیم، خواهیم دید كه پروردگار عالم عذاب دردناك و خواركننده‏اى براى دشمنان آن حضرت وعده مى‏دهد.

از جمله در آیه‏ 61 سوره‏ى توبه مى‏فرماید: «والذین یوذون رسول‏ الله لهم عذاب الیم؛ كسانى كه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله را اذیت مى‏كنند به عذاب دردناكى گرفتار آیند.»

و در آیه‏ 57 احزاب مى‏فرماید: «ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنیا والاخره و اعدلهم عذابا مهینا؛ به یقین كسانى كه به ایذا خدا و پیامبر مى‏پردازند در دنیا و آخرت از رحمت الهى به دور بوده، عذاب خواركننده‏اى در انتظار آنان است.»

در حدیثی از طریق اهل تسنن از حضرت سلمان نقل شده كه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در مورد دشمنان فاطمه علیهاالسلام فرمودند:

یا سلمان! ویل لمن یظلمها و یظلم بعلها امیرالمؤمنین علیا و ویل لمن یظلم ذریتها و شیعتها؛ یا سلمان! واى بر آن ستمگرانى كه به فاطمه و شوهرش على امیرالمؤمنین ستم كنند؟! حتى واى بر آنان كه بر فرزندان و شیعیان فاطمه جفا نمایند.

از این روایات كه «ایذا فاطمه علیهاالسلام ایذا خدا و پیامبر است» چنین نتیجه مى‏گیریم كه دشمنان فاطمه طبق همین دو آیه و آیات مشابه دیگر، در آتش ابدى كه از قهر خدا سرچشمه مى‏گیرد قرار خواهند گرفت.

و در حدیثى رسول خدا در این زمینه مى‏فرمایند: هر كس با دشمنى فاطمه و اهل‏بیت من از دنیا برود كافر از دنیا رفته و بوى بهشت به مشام او نمى‏رسد و در پیشانى او مى‏نویسند این شخص از رحمت خدا به دور است. (1)

در حدیثی از طریق اهل تسنن از حضرت سلمان نقل شده كه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در مورد دشمنان فاطمه علیهاالسلام فرمودند:

یا سلمان! ویل لمن یظلمها و یظلم بعلها امیرالمؤمنین علیا و ویل لمن یظلم ذریتها و شیعتها (2)؛ ای سلمان! واى بر آن ستمگرانى كه به فاطمه و شوهرش على امیرالمؤمنین ستم كنند؟! حتى واى بر آنان كه بر فرزندان و شیعیان فاطمه جفا نمایند.

قابل توجه است كه در این حدیث ضمن تعبیر امیرالمؤمنین بر حضرت على علیه‏السلام آن هم در مدرك معتبر اهل تسنن، دشمنان فاطمه علیهاالسلام و شوهر و فرزندان و شیعیان را تهدید به كیفر و عذاب الهى مى‏نماید، و مى‏رساند كه چنین افرادى روزگار سیاهى در پیشگاه خدا خواهند داشت.

 

پی‌نوشت‌ها:

1ـ تفسیر كشاف، ج 3، ص 82/ فرائد، ج 2، ص 255 ش 251/ طرائف، ص 267/ فخر رازى، ج 27، ص 165/ قرطبى، ج 8، ص 43 ذیل آیه‏ 23 سوره‏ شورى/ نمونه، ج 20، ص 413/ سفینه، ج 1، ص 201.

2ـ فرائدالسمطین، ج 2، ص 67، ش 391.

سه شنبه 21/12/1386 - 23:42
خواستگاری و نامزدی

معجزه ی صدا و لبخند

چهار كلید معجزه‏آسا، برای ارتباط با دیگران(2)

کلید دوم :صدای شما در ارتباط با دیگران مؤثر است

کلیداول(از ظاهرش معلومه که...)

کلید دوم: صدای شما در ارتباطتان با دیگران مؤثر است

صدا، ابتدایی‏ترین وسیله برای برقراری ارتباط با دیگران است. تاكنون به لحن صدای خود توجه كرده‏اید؟ صدای شما از دید دیگران چگونه است؟

وقتی با دیگران به‏طور حضوری و یا پای تلفن صحبت می‏كنید و یا حتی هنگامی كه در یك نشست گروهی حضور دارید، یاد بگیرید از صدایتان به عنوان وسیله‏ای غنی و پُر طنین استفاده نمایید. همچنین بیاموزید تا با صدایتان توجه آنها را جلب كنید و نگذارید، صدایتان سدی بر اعمالتان شود. صدای شما اصلی‏ترین وسیله برای ارسال پیام شما به حساب می‏آید و مانند وسیله ی نقلیه عمل می‏كند.

تحقیقات نشان داده است، هنگامی كه دیده نمی‏شوید، مثلاً وقتی با تلفن صحبت می‏كنید، 84 درصد از اعتباری كه شما در گفتگو كسب می‏كنید، ناشی از تُن صدا، زیر و بم صدا و طنین صداست. ظرفیت انتقالی صدا خیلی بیش از آنچه كه می‏پنداریم است. ما از تُن صدای افرادی كه از پشت تلفن می‏شنویم، در همان چند لحظه ی اوّل، می‏توانیم مسائل زیادی را استخراج كنیم.

به افرادی كه خوب آنها را می‏شناسید، تلفن زده، به طرز اَلو گفتن آنها توجه كنید. به احتمال قوی، با شنیدن همان یك كلمه می‏توانید حالت‏های آنها را حدس بزنید.

چهار بخش اصلی صدا عبارت‏اند از: آرامش، تنفّس، بلندی و طنین صدا.

 هر یك از این اجزا را می‏توان به ‏وسیله ی تمرین به گونه‏ای تغییر داد كه بر اثر بخشی صدا افزوده شود. توجه داشته باشید كه همه ی این اصول با یكدیگر در رابطه هستند، تا به صدا ویژگی خاصی بدهند.

تنوّع صوتی، روش مؤثّری برای علاقه‏مند كردن و درگیر شدن مخاطب به حساب می‏آید.

صدای شما، باید بسته به نوع كلامی كه می‏خواهید استفاده كنید، آهنگ مخصوص خود را داشته باشد. اگر تاكنون به سخنرانی‏های بزرگ توجه كرده باشید، می‏بینید كه آهنگ صدا و كلام، بسته به موضوع سخنی كه گفته می‏شود تغییر می‏كند. مثلاً در یك سخنرانی، كلمات، محكم، قاطع و بلند اَدا می‏شوند؛ چرا كه مثلاً می‏خواهد تا تأثیر شعاری كه داده می‏شود به خوبی نمایان باشد. از سویی دیگر، نمی‏توان یك شعر یا قطعه ی لطیف ادبی را با همان لحن سخن قرائت نمود؛ چرا كه آرامش در ادای كلمات را می‏طلبد.

كلمات را درست ادا كنید!

فارسی، زبان شیرینی است كه تلفظ كلمات آن، چندان مشكل نیست. این موضوع را به خاطر بسپارید كه هر كلمه، ارزش خاص خود را دارد؛ پس سعی كنید تمامی آنها را درست ادا كنید. تلفظ اشتباه یك كلمه در جمع، ممكن است اسباب استهزا و ناراحتی شما را فراهم كند.

نیمه بُریده و تند، صحبت نكنید!

 تند صحبت كردن، اثر كلام شما را از بین می‏برد. كسی به دنبال شما نیست. با آرامش تمام، آنچه را كه می‏خواهید، به مخاطب انتقال دهید؛ حتی اگر كمبود وقت داشته باشد. اَدای پنج كلمه تأثیرگذار، بهتر از پانزده كلمه ی بدون تأثیر است (البته تند صحبت نكردن، به معنای كُند صحبت كردن، تا جایی كه حوصله ی مخاطب را سر ببرید نیست.)

 

به هر كلام، آهنگ مخصوص خود را ببخشید.

 تصوّر كنید قاضی یك دادگاه هستید و باید حكمی را قرائت كنید. حكم این است: «اعدام لازم نیست. بخشش» نوع آهنگی كه شما به این جمله می‏بخشید، می‏تواند در پیام، تغییری اساسی ایجاد كند. اگر شما كلمه ی «اعدام» را محكم تلفظ كنید و پس از آن مكث كوتاهی كنید، حاصل جمله این خواهد شد «اعدام، لازم نیست بخشش» و با این احتساب متهم بخت برگشته را به پای چوبه ی اعدام خواهید كشاند؛ امّا اگر اعدام را آهسته تلفظ كنید و پس از «نیست» مكث كنید و «بخشش» را محكم ادا كنید «اعدام لازم نیست، بخشش»، به متهّم، حیات دوباره بخشیده‏اید.

كلمات، روحی دارند كه نوع بیان شما، آنها را آزاد می‏كند. الفاظ، شكل ظاهری این كلمات‏اند؛ پس سعی كنید تا به روح كلمات نیز توجه شود.

کلید سوم:لبخند بزن!

کلید سوم: لبخند بزن

در دنیای متمدّن و پر از هیاهوی امروز، داشتن چهره‏ای بشّاش و لبخندی زیبا بر لب، می‏تواند تأثیر معجزه‏آسایی داشته باشد. مطمئناً دیگران ترجیح می‏دهند تا با افرادی خوش‏برخورد، معاشرت داشته باشند. چهره‏ای گرفته و عبوس، علاوه بر آن كه روحیه ی خود شما را به شدت افسرده می‏كند، دیگران را از اطراف شما گریزان می‏نماید. یك لبخند ساده، هزینه ی چندانی ندارد، امّا می‏تواند دوستان بسیار خوبی را برای شما پیدا كند.

تحسین واقعی و صادقانه برای روحیه دادن به افراد، ارزش بسیار بالایی دارد. لبخند می‏تواند اوّلین گام برای رسیدن به این تحسین باشد و مهربانی و صمیمیت شما را به دیگران انتقال دهد.

دین مبین اسلام و ائمه ی اطهار (ع) نیز بر این مورد، تأكید كرده‏اند و احادیثی نیز در این مورد وجود دارد. امام صادق(ع) می‏فرماید: «هر كه به روی برادرش لبخند بزند، برایش حسنه‏ای خواهد بود».1

امام كاظم(ع) نیز در حدیث دیگری می‏فرماید: «مهرورزی با مردم، نیمی از عقل است».2

در برخوردهایتان همواره گشاده‏رو باشید. حتی لبخند می‏تواند روز خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. به دیگران ثابت كنید كه هر جا احتیاج به كمك دارند، حضور دارید. بدین ترتیب، به طور حتم، افراد مورد نظر، پذیرای شما خواهند شد.

کلید چهارم: وارد دنیای دیگران شوید

انسان‏ها در عین مشابهت‏های فراوانی كه در عادت‏ها، رفتار و گفتارهایشان دارند، دنیایی كاملاً بیگانه و مختص خود را نیز در اختیار دارند. گاهی اوقات، ورود به این دنیا برای كسانی كه از بیرون نظاره‏گرند، بسیار مشكل است. یكی دیگر از رمزهای ارتباط، ورود به این دنیا و چگونگی ورود به آن است.

مطمئناً شما نیز نظرات و دیدگاه‏های خاص خود را دارید؛ امّا فراموش نكنید كه این، اجازه نمی‏دهد تا سایر دیدگاه‏ها را از یاد ببرید. با در نظر گرفتن دیدگاه‏ها و نظرات شخصی دیگران، شرایط آنها را درك نمایید، علایق شخصی خود را كنار بگذارید و تمام فكر خود را متمركز آنها كنید. تصوّر كنید كه اگر جای آنها بودید، چه كاری انجام می‏دادید و یا این ‏كه عقیده ی شما چه بود؟ پس كار درست را كه به سود آنهاست انجام دهید.

محدود كردن دنیای ارتباطتان به آنچه تنها شما می‏پسندید، به سودتان نخواهد بود.

برای مثال اگر شما از سبك كلاسیك در هنر، لذّت می‏برید، نمی‏توانید سایر افراد را به دلیل این‏كه مثلاً سبك مورد علاقه ی شما را دوست ندارند، طرد كنید. اگر به علایق و انتظارات دیگران احترام بگذارید، اشتیاق آنها برای نزدیك شدن به شما بیشتر می‏شود.

همیشه به خاطر داشته باشید كه مهم‏ترین عامل برای جذب دیگران، این نیست كه چه‏قدر به اشخاص، نزدیك هستید و یا مثلاً رابطه خونی دارید، و یا این‏كه كارهای چشمگیری انجام می‏دهید و چه كسی هستید. اگر رفتار شما برای دیگران، رضایت‏بخش نباشد، مسلّماً مؤمن نخواهید بود.

امام علی(ع) می‏فرماید: «بر شما باد، ارتباط و بخشش به یكدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت كردن به یكدیگر!».3

پی نوشت ها:

1. الكافی، ج2، ص205.

2. تحف‏العقول، ص403.

3. نهج‏البلاغه، نامه 47.

                                                                  

سه شنبه 21/12/1386 - 23:39
دعا و زیارت

حدیث كساء

 

حضرت زهرا

قالت عائشة(1) خرج النبى صلى الله علیه و سلم غداة و علیه مرط مرجل(2) من شعر أسود، فجاء الحسن بن على فأدخله ثم جاء الحسین فدخله، معه، ثم قال: جاءت فاطمة فأدخلها، ثم جاء على فأدخله، ثم قال: "إنما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا."

صفیه دختر شیبه گفت كه عایشه گفت:

صبحگاهى پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از منزل خارج شد و در حالى كه ردائى از پشم یا خز از موى سیاه بر دوش او بود، پس حسن بن على (علیه السلام) آمد، پیامبر او را داخل رداء كرد، حسین آمد، او را هم زیر رداء جاى داد، فاطمه آمد، او را هم وارد كرد، بعد از آنها على آمد پیامبر او را هم داخل كرد، پس پیامبر فرمود: إنما یرید الله لیذهب عنكم الرجس أهل البیت و یطهركم تطهیرا. (3)

منحصرا خداوند اراده كرده است تا رجس و پلیدى را از شما اهل‏بیت ببرد و شما را پاكیزه كند.

روایت شده از عایشه درباره‏ امیرالمؤمنین على علیه السلام پرسیدند. گفت:

خطا نمى‏كنم اگر درباره‏ى او بگویم، او محبوب‌ترین مردم به رسول خدا بود. به تحقیق دیدم، پیامبر رداى خودش را بر على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) كشیده بود و فرمود:

اینان اهل‏بیت من هستند، خدایا از آنان رجس و پلیدى را دور گردان و آنان را پاكیزه گردان، پاكیزه كردنى. به او گفته شد: پس چرا علیه او قیام كردى؟

گفت: من پشیمانم و آن حادثه (جنگ جمل) از پیش مقدر شده بود.

 

 

حدیث سوم (4)، قال: حدیث الكساء

 

قیل: و سئلت عائشة رضى‏الله ‏عنها عن أمیرالمؤمنین على بن أبى‏طالب رضى‏ الله ‏عنه، فقالت: و ما عسیت أن أقول فیه و هو أحب الناس إلى رسول‏ الله صلى الله علیه و سلم لقد رأیت رسول‏ الله صلى الله علیه و سلم قد جمع شملته على على و فاطمة والحسن والحسین و قال: هؤلاء أهل بیتى، أللهم أذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا.

قیل لها: فكیف سرت ألیه قالت: أنا نادمة، و كان ذلك قدرا مقدورا. 

... گفته شد، از عایشه درباره‏ى امیرالمؤمنین على(علیه السلام) پرسیدند. گفت:

خطا نمى‏كنم اگر درباره‏ى او بگویم، او محبوب‌ترین مردم به رسول خدا بود. به تحقیق دیدم، پیامبر رداى خودش را بر على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) كشیده بود و فرمود:

اینان اهل‏بیت من هستند، خدایا از آنان رجس و پلیدى را دور گردان و آنان را پاكیزه گردان، پاكیزه كردنى. به او گفته شد: پس چرا علیه او قیام كردى؟

گفت: من پشیمانم و آن حادثه (جنگ جمل) از پیش مقدر شده بود.

 

پی‌نوشت‌ها:

1ـ قال الحافظ ابوالحسن مسلم بن الحجاج النیشابورى فى صحیحه، ج 4، ص 1883، الرقم: 2424، ط بیروت: حدثنا ابوبكر بن ابى‏شیبة، و محمد بن عبدالله بن نمیر (و اللفظ لأبى‏بكر) قالا: حدثنا محمد بن بشر، عن زكریا عن مصعب بن شیبة، عن صفیة بنت شیبة، قالت:

2ـ هو كساء من صوف أو خز.

3ـ احزاب/ 33.

4ـ الشیخ إبراهیم بن محمد البیهقى فى المحاسن والمساوى ط بیروت، ص 338.

 

سه شنبه 21/12/1386 - 23:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته