• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 243
تعداد نظرات : 355
زمان آخرین مطلب : 5375روز قبل
بیماری ها
نگاهی به راههای مقابله با افسردگی با استناد به فرازهایی از نهج البلاغه
نویسنده: عفت زارع
با توجه به عاطفی بودن زنان و نقش آنان در ایجاد هر چه بیشتر ارتباط با اطرافیان بویژه اعضای خانواده، قطع یا كمرنگ شدن این ارتباط سبب افسردگی و آسیب روانی در زنان می شود.
همه ما می دانیم كه زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند و نیز می دانیم كه دین مبین اسلام برای پیشگیری از افسردگی راهكارهای ارزشمندی ارایه كرده است كه عبارت است از یاد خدا و متصل شدن به دریای رحمت الهی.
اما برای آن گروه از زنانی كه دچار افسردگی شده اند نیز راهبردهایی از درمانگر همیشگی تاریخ، حضرت علی(ع)، داریم كه بسیار عمیق و ژرف است. در این جا به تعدادی از آن راهكارها اشاره می كنیم.
گرایش عملی بیشتر به مذهب و ارتباط با خداوند، در این زمینه حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: "چیزی جز خدا ترا آرامش نمی بخشد" 1 و نیز می فرماید: "خداوند عهد و پیمانی كه با نام او منعقد می شود، با رحمت خود مایه آسایش و آرامش بندگان و حریم امنی برایشان قرار داده تا به آن پناه برند."2
جلب رضایت الهی كه این امر در سایه رضایت خداوند، آرامش روانی برای فرد فراهم می آورد.
ایجاد زمینه و بستر مناسب برای برقراری ارتباطهای صحیح و متعالی: این موضوع نیز از نیازهای اساسی زنان است.
حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: "روابط خود را با افراد با شخصیت و اصیل و خاندانهای صالح و خوش سابقه برقرار ساز و پس از آن با مردمان شجاع و سخاوتمند و افراد بزرگوار، چرا كه آنها كانون گرم و مراكز نیكی هستند."3
توجه كردن به سخنان آرامش بخش و موعظه های روان آسا. حضرت امیر(علیه السلام) در این زمینه می فرمایند: "این قلبها افسرده می شوند همچون بدنها، برای رفع ملامت آنها، سخنان حكمت آمیز و جالب انتخاب كنید."4
دوست داشتن دیگران: دوست داشتن انسانهای وارسته آرامشگر روح انسان است.
استفاده صحیح از فرصتهای طلایی در زندگی: در این زمینه نیز امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرمایند: "از دست دادن فرصتها غصه آفرین است و واگذاری نتیجه امور به خداوند مهمترین عامل برای جلوگیری اضطراب و افسردگی است."5
فروتنی نیز یكی از راههای درمان وسوسه است كه از بیماریهای "نوروتیك" محسوب می شود.
حضرت علی(علیه السلام) با اشاره به این كه وسواس در ابتدا با تحریك شیطان آغاز می شود و پس از گذشت مدتی، شك و دودلی در خانه دل جای می گیرد، می فرمایند: حلقه های زنجیر خود برتربینی را از گردن فرو نهید و فروتنی و تواضع را سنگر میان خود و دشمنانتان، (ابلیس و سپاهیانش) برگزینید. 6

پی نوشت :

1. نهج البلاغه. حكمت 198
2. نهج البلاغه. ترجمه خطبه 192
3. نهج البلاغه. حكمت 197
4. نهج البلاغه. ترجمه خطبه 191
5. نهج البلاغه. ترجمه خطبه 222 و 223
6. نهج البلاغه. ترجمه خطبه 216

منبع: روزنامه قدس
سه شنبه 24/10/1387 - 10:21
بیماری ها
خواص سیب

سیب

سیب میوه‌ای است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و پتاسیم كه در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌. Eat An AppIe A Day Keep The Doctor Away یعنی روزی یك سیب میل كنید و دكتر را از خود دور كنید‌. سیب در از بین بردن عفونت‌ها بسیار مهم است‌. در واقع یك نوع پنی‌سیلین طبیعی است. سیب نه تنها برای یبوست مفید است، بلكه برای اسهال نیز بسیار موثر می‌باشد‌. اما تفاوت در طریقه مصرف آن است، افرادی كه دچار یبوست هستند می‌توانند یك سیب را تنوری كرده و یا در فر بگذارند و شب میل كنند و یك سیب هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌.
برای درمان اسهال، سیب را رنده كرده‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر كند و تیره شود یعنی پكتین موجود در آن اكسیده شود و بعد آن را میل كنید.
آب سیب تازه سموم بدن را دفع كرده و برای اطفال خیلی مفید است‌. سیب میوه‌ای است كه ویتامین ب زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم می‌باشد و افراد عصبی بهتر است هر روز یك لیوان آب سیب تازه با كمی‌گلاب میل كنند.
سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلو درد و سینه درد بسیار مؤثر می‌باشد‌. یكی دیگر از خواص سیب رنده شده این است كه برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید می‌باشد‌. این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریك، در درمان بیماری‌های نقرس، آرتروز و رماتیسم بسیار مفید و مؤثر شناخته شده است‌.
سیب با دفع اسید اوریك داروی روماتیسم ونقرس است و درد مفاصل است وبرای تقویت قلب و هضم غذا موثر است . خوردن سیب با پوست یبوست را از بین می برد و برای كبد مفید است . مالیدن مقداری سیب روی مكحل گزیدگی نیش عقرب یا زنبور به درمان كمك موثری می كند .
میوه نارس سیب جهت مداوای اسهال مفید است . خوردن سیب قبل از خواب كمك موثری در راحت تر خوابیدن است .
اگر حداقل 3 عدد سیب در روز بخوریم ، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهیم. سیب به دلیل بافت گیاهی ای که دارد، می تواند 14 درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگهای بدن را کاهش دهد.
یک سیب متوسط دارای 3 گرم الیاف است الیاف می تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد. همچنین سیب برای سلامتی دندان بسیار مفید است
سه شنبه 24/10/1387 - 10:20
دانستنی های علمی

اگر از شرایط زندگی خود راضی نیستید و یا اگر فکر می کنید همه چیز بر وفق مراد شما نیست بهتر است نگاهی به متن زیر بیندازید

به نکته‌هاى زیر توجه کنید:

اگر امروز صبح سالم از خواب برخاستید، قدر سلامتى خود را بدانید زیرا یک میلیون نفر تا یک هفته دیگر زنده نخواهند بود.
 

اگر تاکنون از آسیب‌هاى جنگ،
تنهایى در سلول زندان، عذاب شکنجه، 

یا گرسنگى در امان بوده‌اید، 

وضعیت شما از وضعیت 500 میلیون نفر در دنیا بهتر است.
 

اگر می‌توانید بدون ترس از زندانى شدن یا مرگ، وارد مسجد (یا کلیسا) شوید، وضع شما از ٣ میلیون نفر در دنیا بهتر است.
 

اگر در یخچال شما خوراکى و غذا وجود دارد، 

اگر کفش و لباس دارید، 

اگر تختخواب و سرپناهى دارید، 

در این صورت شما از ٧٥٪ مردم جهان ثروتمندتر هستید. 

اگر در بانکى حساب دارید، و اگر در جیب‌تان پول دارید، 


شما به ٨٪ مردم دنیا که چنین شرایطى دارند تعلّق دارید. 

اگر شما این نوشته را می‌خوانید، از سه خوشبختى بهره‌مند هستید:

1- یک کسى به فکر شما بوده است. 

2- شما به 200 میلیون نفرى که قادر به خواندن نیستند تعلّق ندارید. 

3- و ... شما جزو ١٪ از مردم دنیا هستید که کامپیوتر دارند. 

به قول یکنفر:

         طورى کار کنید که انگار نیازى به پول ندارید، 

   طورى عشق بورزید که انگار هرگز آزرده خاطر نشده‌اید، 

          طورى برقصید که انگار هیچکس شما را نمی‌بیند،

          طورى آواز بخوانید که انگار هیچکس صداى شما را نمی‌شنود،

          و بالاخره طورى زندگى کنید که انگار زمین، بهشت است.

 

وهمیشه خدا را  شکر کنید

دوشنبه 23/10/1387 - 23:44
ادبی هنری

دریغ

بی شكوه و غریب و رهگذرند
یادهای دگر ، چو برق و چو باد
یاد تو پرشكوه و جاوید است
و آشنای قدیم دل ، اما
ای دریغ ! ای دریغ ! ای فریاد
با دل من چه می تواند كرد
یادت ؟ ای باد من ز دل برده
من گرفتم لطیف،‌ چون شبنم
هم درخشان و پاك ، چون باران
چه كنند این دو، ای بهشت جوان
با یكی برگ پیر و پژمرده ؟

مهدی اخوان ثالث

آخر شاه نا

دوشنبه 23/10/1387 - 23:38
دعا و زیارت
 امام علی (علیه السلام)

 مَن أوصى‏ و لَم یَحِفْ و لَم یُضارَّ كانَ كَمَن تَصَدَّقَ بهِ فی حَیاتِهِ.

هر كس وصیت كند و (در وصیت خود) ستم نكند و (به وارث) زیان وارد نیاورد، مانند كسی است كه آن (مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد. میزان الحكمه: ح 21810.
دوشنبه 23/10/1387 - 23:35
اخبار
نبردهای سنگین در مناطق زیتون و التفاح از سرگرفته شد

به رغم سنگین بودن درگیری ها ارتش اسراییل موفق نشد در این مناطق پیشروی کند. محور دوم که شب گذشته شاهد درگیری های سنگین بود، منطقه جنوبی شهر غره بود. منطقه شیخ عجلین در همین بخش، دیروز شاهد درگیری های سنگینی...
 


در هفدهمین روز از حمله ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی به غزه، درگیری‌های سنگین بین نیروهای اشغالگر و مقاومت فلسطین در ساعات نخستین امروز( دوشنبه) از سرگرفته شد.
به گزارش شبکه ایران به نقل از منابع خبری بین ا لمللی، درگیری‌های سنگین در محله های "الزیتون" و "التفاح" در شهر غزه در جریان است. ارتش اشغالگر همچنین از نیروی هوایی و توپخانه برای حمله به اهدافی در شرق جبالیا استفاده کرد. حملات هوایی و موشکی و گلوله باران از قایق‌های جنگی اسراییل به منطقه "تل الهوا" واقع در جنوب غزه در شهرک سابق نتساریم همچنان ادامه دارد.
به گفته خبرنگار الجزیره، مهم ترین ویژگی نبردهای شب گذشته، درگیری‌های سنگین در دو محور محله "التفاح" و "الشعف" در شمال شهر غزه و شرق جبالیا بود. این درگیری‌های ، شدیدترین نبردها در منطقه التفاح و الشعف محسوب می شود، زیرا تعداد انفجارها و تیراندازی‌ها بسیار زیاد بود. به نظر می رسد نیروهای اشغالگر اسراییلی در این منطقه کوشش کردند پیشروی کنند، اما با مقاومت شدید مبارزان حماس قرارگرفتند.
براساس این گزارش ، اشغالگران طی سه روز اخیر، گلوله باران و حملات هوایی به ارتفاعات "تل الکاشف" و "تل الریس" را افزاش دادند تا بتواند بعد از پاکسازی این مناطق، از آنها به عنوان پایگاه امن خود استفاده کند. از شواهد و قراین چنین برمی آید که به رغم سنگین بودن درگیری ها ارتش اسراییل موفق نشد در این مناطق پیشروی کند.
محور دوم که شب گذشته شاهد درگیری های سنگین بود، منطقه جنوبی شهر غره بود. منطقه شیخ عجلین در همین بخش، دیروز شاهد درگیری های سنگینی بود و بیش از 12 فلسطینی در آن به شهادت رسیدند و چندین نفر نیز مجروح شدند. نیروهای رژیم صهیونیستی دیروز چند صد متر در شیخ عجلین پیشروی کردند، اما بلافاصله از منطقه عقب نشینی کردند.
دوشنبه 23/10/1387 - 11:10
دانستنی های علمی

سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ

 

مجسمه‌هاى آدامسى!!

آدامس به همان اندازه كه در آمریكا شناخته شده است در ایتالیا نیز مورد توجه مردم واقع شده است. این ماده در اواخر جنگ جهانی دوم همراه با شلوار جین، نایلون و جوراب توسط آمریكاییان وارد ایتالیا شد. در طول این چند دهه آدامس ماده نشاط آور و گویای بی‌خیالی و خونسردی دوران جوانی بوده است. به خصوص برای افرادی چون ماریزیو ساوینی كه در دهه شصت به دنیا آمدند آدامس مثل طنابی است كه آنها را با دوران كودكی و نوجوانی مرتبط می‌سازد و همین طور با آینده‌ای كه هنوز باید در ذهن تصور و بعد ساخته شود و نیز خاطرات مربوط به گذشته كه رفته‌اند و هیچ كس نمی‌داند به كجا و چه وقت رفته‌اند...
عمل جسمانی جویدن، گرمای مطبوع بزاق دهان در حین جویدن، رایحه ضدعفونی شده و خوش بویی كه از دهان خارج می‌شود و...آدامس را به ماده جذاب و جالبی تبدیل كرده است كه حتی می‌تواند مورد توجه هنرمندان واقع شود و به صورت تكه‌های كوچك و صورتی رنگ در خلق مجسمه‌های انتزاعی و رازآمیز و حتى ترسناك به كار برده شود.
ماریزیو ساوینی هنرمند ایتالیایی مجسمه‌های جالبی را با آدامس درست كرده و در سرتاسر اروپا به نمایش گذاشته است. او همان طوری كه از جویدن آدامس لذت می‌برد، از به كار بردن این آدامس‌های صورتی رنگ به عنوان یك وسیله ارتباطی لذت می‌برد و نیز به خاطر اینكه این ماده یادآور دوران نوجوانی و جوانی او است. ماریزیو واقعاً هنرمند مرموزی است!

pinkchewinggumart1



pinkchewinggumart2

pinkchewinggumart3

pinkchewinggumart4

pinkchewinggumart5

pinkchewinggumart6

pinkchewinggumart7

pinkchewinggumart8

pinkchewinggumart9

دوشنبه 23/10/1387 - 11:8
آموزش و تحقيقات

سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ

ای کاروان آهسته رو کارام جانم می رود



وان دل که با خود داشتم با دلستانم می رود
********************************************************

 

 

25 نكته برای مقاله نوسی در www

نوشتن مقاله در وب، شما را در معرض دیدگان افراد بسیار زیادى قرار خواهد داد. به این ترتیب با صرف كمترین هزینه ها معروفیت خود را تضمین مى كنید. براى این كار تنها نیاز به صرف اندكى زمان و تلاش دارید. نوشتن مقاله در موضوعات دلخواه كار بسیار آسانى است و مراحل معینى دارد.
عده اى براى مجلات و سایت هاى خود به دنبال محتواى باارزش هستند و صدها نویسنده در انتظارند تا نوشته هاى خود را روى وب قرار دهند. در انتهاى هر مقاله بخشى براى معرفى نویسنده وجود دارد كه براى شما به عنوان یك تبلیغات مجانى عمل مى كند.
مقالاتى كه حاوى اطلاعات باارزش هستند و دستورالعمل هاى خاص ارائه مى دهند، عموماً مورد استقبال قرار مى گیرند و خوانندگان فراوانى دارند.
در اینجا چند نكته در مورد نوشتن مقاله در وب را یادآور مى شویم:
1. این نكته را بپذیرید كه نوشتن مقاله در دنیاى آن لاین با نوشتن مقالات چاپى تفاوت دارد. زیرا افراد عادت دارند كه هنگام خواندن مقالات وب تنها مطالب را مرور كنند. صفحه را به سرعت حركت مى دهند و تنها به دنبال نكات كلیدى هستند.
2. به مخاطبین مورد نظر خود فكر كنید و براى آنها مطلب بنویسید.
3. براى مقاله خود یك عنوان جذاب انتخاب كنید كه توجه افراد را سریعاً به خود معطوف كند و آنها را به خواندن مقاله مشتاق كند.
4. عنوان مقاله باید كوتاه نگه داشته شود، اما در انتخاب تیترهاى داخلى آزادى بیشترى دارید. با دقت آنها را انتخاب كنید تا در لحظه خواننده را جذب خود كنند.
5. در نوشتن مقاله دقت كنید و حرفه اى عمل كنید. در مورد موضوعاتى كه از آنها اطلاع كامل دارید، مطلب بنویسید. هیچ مطلبى را به طور اتفاقى و بدون پشتوانه علمى در مقالات خود نیاورید.
6. پاراگراف هاى مقاله باید كوتاه باشند.
7. مقدمه چینى نكنید و به سرعت به نكته اصلى نزدیك شوید.
8. روى اطلاعات باارزش براى مخاطبین خود تكیه كنید.
9. اصل اختصار را رعایت كنید. اکثر مردم مایلند به سرعت اطلاعات را دریافت كنند و معمولاً زمان محدودى دارند.
10. در نوشته خود از كلمات اضافه یا هم معنا استفاده نكنید و مقاله را در حد 1500 كلمه نگه دارید. اكثر اشخاصى كه مقالات عالى را براى قرار دادن در سایت خود خریدارى مى كنند، طرفدار مقالات بین 500 تا 2000 كلمه هستند. به صورت اجمالى سخن بگوئید. اختصار نشاندهنده باارزش بودن نوشته است.
11. در متن مقاله از علامت تعجب(!) براى جلب توجه خواننده به بخش هاى خاص استفاده كنید.
12. از تظاهر پرهیز كنید. خودتان باشید تا مقاله شما واقعى به نظر برسد.
13. از نكات طنزآمیز استفاده كنید. مردم حتى وقتى در حال دریافت اطلاعات در مورد مسائل كاملاً جدى هستند، مایلند استراحت كوتاهى داشته باشند و قدرى بخندند.
14. از درون خود براى نوشتن كمك بگیرید. سخنان بى تكلف بیشتر به دل مى نشیند. تنها كافیست كه جملات را مرتب و به هم متصل كنید.
15. راستگو و امین باشید و از مطالب دیگران در مقاله خود استفاده نكنید. این كار نوعى دزدى است. پس خودتان براى نوشتن مطالب تلاش كنید و اگر از سخنان یا ایده هاى شخص یا مقاله دیگرى استفاده كردید، حتماً نام او را در كنار مطلب آورده شده، ذكر كنید و از او تشكر كنید.
16. متواضع باشید و تصور نكنید كه خوانندگان در سطحى پایین تر از شما قرار دارند.
17. از شماره گذارى و بخش بندى در مقاله خود براى مرتب كردن مطالب استفاده كنید. به این ترتیب دنبال كردن مطلب براى خواننده ساده تر خواهد بود.
18. اطلاعات شخصى خود را در انتهاى مقاله قرار دهید. مطمئن شوید كه این اطلاعات براى دسترسى آسان به شما كافى هستند. این بخش یك تبلیغات مجانى براى شما خواهد بود.
19. در انتهاى مقاله پیشنهادى را براى خوانندگان در نظر بگیرید مثل ارسال مطلبى خاص به آدرس پست الكترونیك آنها. به این ترتیب لیستى از افراد علاقه مند را خواهید داشت كه بعدها مى توانید در بخش بازاریابى خود از آنها استفاده كنید.
20. قبل از قرار دادن مقاله روى وب تمام لینك هاى موجود در آن را چك كنید.
21. مقاله خود را از طریق سیستم هاى پاسخگوى خودكار (Auto Responders) منتشر كنید.
22. مقاله را با یك جمله یا پیام تاثیرگذار به اتمام برسانید. آخرین جمله و پاراگراف شما باید خلاصه اى از تمام مقاله باشد و به نحوى خواننده را تشویق كند كه از همین حالا نكات گفته شده را اجرا كند.
23. نهایتاً مقاله خود را دوباره چك كنید تا كلمات ناهماهنگ یا اشتباهات املایى در آن وجود نداشته باشد. در واقع شما ویراستار مقاله خود هستید.
24. مطمئن شوید كه مقاله روند و جریان مناسبى دارد و مطالب به هم پیوسته و مرتب قرار گرفته اند.
25. دوباره خوانى و دوباره خوانى تا جایى كه مطمئن شوید كه همه چیز درست است.
براى نوشتن مقاله "بهترین ها را انجام دهید و منتظر عالى ترین ها باشید."
دوشنبه 23/10/1387 - 11:2
آموزش و تحقيقات
روابط عمومی الكترونیك
روزگار حاضر را می توان دوران حرف e دانست. تنها كافى است كه یك پیشوند e به اول هر چیزى بیاورید تا نام آخرین تحولات در هر زمینه را بدست آورید.
تجارت الكترونیك، بانكدارى الكترونیك، شهر الكترونیك، پرسشنامه الكترونیك، مجله الكترونیك، بانكدارى الكترونیك، پست الكترونیك، موسیقى الكترونیك، دفتر الكترونیك، نشر الكترونیك، اعتبارمالى الكترونیك و... نهایتاً روابط عمومى الكترونیك و دولت الكترونیك از پدیده هایى است كه بحث روز خدمات نوین ارتباطى در جهان است. اكنون مراجعه به پایگاههاى اینترنتى در كشورهاى صنعتى و پیشرفته، جاى مراجعه به تمام سازمانها و ادارات دولتى را تا حد قابل توجهى گرفته است و همه خدمات دولتى از صدور شناسنامه و گذرنامه تا ثبت شركت ها، اخذ مجوزهاى شغلى یا اخذ مدارك قضایى و... همگى توسط این پایگاهها انجام خواهد شد.
اگر بخواهیم تعریفى از روابط عمومى الكترونیك داشته باشیم باید بگوئیم كه: روابط عمومى الكترونیك نحوة بكارگیرى فنآوریهاى جدید ارتباطى و شیوه هاى نوین اطلاع رسانى در جهت ارائه خدمات منطبق بر خواسته هاى مخاطبان بطور لحظه اى (online) به منظور تحقق اهداف روابط عمومى است.
شاید بتوان گفت روابط عمومى الكترونیك لازمه و پیش فرض تحقق دولت الكترونیك است. دولت الكترونیك اصطلاحى است كه به ارائه خدمات دولتى از طریق اینترنت و با استفاده از ابزارهاى رایانه اى اطلاق می شود .
غایت بحث راه اندازى روابط عمومى الكترونیك در ایران، رسیدن به روزى است كه بتوان تمام خدمات دولتى و حتى خصوصى را به راحتى و حتى بدون نیاز به مراجعه به پایگاههاى مختلف، تنها با اتصال به یك پایگاه واحد انجام داد.در شکل سنتى روابط عمومى براى راهنمایى مراجعین تان کار شما تهیه بروشور بصورت مکتوب، نصب تابلوى راهنماى طبقات و مواردى از این قبیل بود. فرض كنید بسیارى از سازمانهاى رسمى كشور، داراى ساختمانهاى متعددى است و شما براى انجام كارتان نیاز دارید به هر ساختمانى و یا آدرسهاى متفاوتى مراجعه كنید. از تهیه مدارک مورد نیاز گرفته تا دانستن محل مراجعه از جمله اطلاعاتى است كه اصولاً روابط عمومى هاى سازمان باید آنها را تهیه كرده و در قالب بروشورى به مراجعه كنندگان داده و یا در اختیار متصدیان مربوطه بگذارند.
اما شكل جدید روابط عمومى با توجه به خدماتى كه ارائه میدهد و نیازهایى كه مخاطبان با آن روبرو هستند، میتواند جهت گسترش فعالیتهاى خود و كاهش ترافیك كارى به كاربران كه از طریق اینترنت به آنها متصل میشوند، پیشنهاد استفاده از اطلاعات درج شده در سایت را بدهد.درج كامل قوانین و مقررات، مدارك مورد نیاز، آشناكردن كاربرها با بخشهاى مختلف سازمان، ارائه اخبار داخلى و... میتواند از موارد و اطلاعاتى باشد كه روابط عمومى ها در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. از همه مهمتر امکان دسترسى یکسان مردم به بالاترین مقام آن سازمان نیز در ارتباط مستقیم شان ا زطریق پست الکترونیک مهیا شده است. نكته اى كه نباید آنرا فراموش کنید این است كه شاید مخاطبین شما زبانى غیر از زبان فارسى داشته باشند و زبان اصلى آنها انگلیسى، فرانسه یا عربى باشد. از این رو لازم است نسخه اى از سایت شما به زبان یا زبان هایى باشد كه آمار مخاطبان بالایى در تماس با روابط عمومى یا سایر بخشها (امور بین الملل و...) دارند. كارگزاران روابط عمومى، باید اطلاعاتى را كه مورد نیاز كاربران است بر اساس دسته بندیهایى كه انجام میدهند با توجه به اهمیت موضوع در صفحات سایت تقسیم بندى كنند و از طراح سایت بخواهند كه كدام بخش اطلاعات در صفحه اول وب (Home Page) قرار بگیرد و مابقى در دیگر صفحات. به عبارتى دیگر انتقال تجارب روابط عمومى با مدیران سایت در ارائه سایت بهینه و كارا بر اساس پیشنهادهاى كارگزاران این بخش میتواند كارگشا و مثمر ثمر واقع شود.
البته در بعضى از سازمانها، وب سایت در اختیار روابط عمومى است ولى اگر اجراى این بخش در اختیار سایر ادارات چون (انفورماتیك، رایانه، اتوماسیون ادارى و...) باشد، بهتر است هدایت آن و موارد قابل درج در سایت مستقیماً توسط روابط عمومى ها ارائه شود. چرا كه تا حدودى شخصیت یك سازمان با روابط عمومى آن در فضاهاى مجازى رابطه مستقیم دارد.
اکنون كشورهاى پیشرفته دنیا به روابط عمومى ها نگاه مثبتى دارند و مبالغ زیادى را در امر روابط عمومى و تبلیغات، هزینه میکنند. طى سالهاى اخیر استفاده از بخش خصوصى در انجام امور روابط عمومى پرطرفدار شده است و مردم نیز نسبت به موسساتى که بدین سمت رفته اند، اعتماد بیشترى پیدا کرده اند.

روابط عمومى الکترونیک و ده ها مزیت

پیشتر به تعریف روابط عمومى الکترونیک (Electronic Public Relations) پرداختیم و نقش آنها را در ایجاد دولت الکترونیک و راهبرى سازمانها بیان داشتیم و گفتیم که روابط عمومى ها نقش مهم و كلیدى در برخورد با مخاطبان یك سازمان دارند و به دلیل حجم بالاى ارتباطات آن با قشر زیادى از مخاطبانى كه روزانه به آنها مراجعه میكنند و درخواست اطلاعات میکنند، میتوانند راه حلهاى مطلوبى را در اختیار مدیران سازمان و حتى وب مسترهاى سایتهاى اینترنتى سازمان بدهند. همچنین به این نکته تاکید کردیم که روابط عمومى الكترونیك فقط به ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مردم خلاصه نمیشود. با وجود چنین ابزارى است كه مردم میتوانند نظرات خود را بسیار راحتتر و بدون گذراندن فیلترها و سدهاى مستحكم به سمع و نظر مسئولین سازمان برسانند. بى اغراق سرعت در اطلاع رسانى اصلى ترین عنصرى است كه روابط عمومى الكترونیك را به روابط عمومى سنتى تحمیل كرده است. كارگزاران روابط عمومى براى بهره بردارى از این سرعت و دقت طلایى لازم است تكنیكهاى نوین رقابت را بیاموزند. اگر آنها نتوانند از ابزارهاى جدید دیجیتال استفاده كنند در این كشاكش بازنده خواهند بود. از این رو روابط عمومى الکترونیک یک الزام است و انتخاب نیست.

مزیت هاى روابط عمومى الکترونیک

از مزیتهاى روابط عمومى الكترونیك این است كه به حفظ محیط زیست كمك خواهد كرد و استفاده از كاغذ را تا حد بسیار زیادى كاهش خواهد داد. طراحى و تهیه بروشورها، گزارشهاى آمارى، نشریات درون سازمانى و یا برون سازمانى و... را براحتى مى توان از طریق اینترنت و یا اینترانت منتشر کرد و در موقع لزوم تغییرات را در آن اعمال کرد که كمترین هزینه و زمان را میطلبد. به عبارتى شما میتوانید هزینه چاپ، طراحى، كاغذ و... را با الكترونیكى شدن، کاهش دهید و محیط زیست را از این معضل عظیم نجات دهید!
ضمن اینکه در چاپ مقدار تكثیر و در نهایت خواننده محدود است اما در اینترنت محدودیت توزیع وجود ندارد. هزینه چاپ بسیار بالا ولى هزینه ایجاد صفحات الكترونیكى بسیار پائین است. مطالب چاپ شده را به سادگى نمیتوان یافت اما یافتن مطالب الكترونیك به مراتب ساده تر است. نگهدارى مطالب چاپ شده نیاز به فضاى بیشترى دارد و ... یا از طریق نظرسنجیهایى كه انجام آن مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار و انتخاب نمونه هاى آمارى و اعزام پرسشگران آموزش دیده است در روابط عمومى الكترونیك مى توانید نظرات مردم را حداقل از سراسر كشور به سادگى و كمترین هزینه جمع آورى كنید.
از دیگر مواردى كه جزء مهمترین مزایاى روابط عمومى الكترونیك است میتوان به اطلاع رسانى لحظه اى، دسترسى سریع به اطلاعات، كاهش حجم نامه هاى ادارى و بایگانى، پائین آوردن هزینه ها (چاپ و انتشار، برگزارى نمایشگاه و...) و همچنین فراگیر و فرامرز بودن آن اشاره كرد.در این دوران روابط عمومى ها با مردم یک شهر یا کشور طرف نیستند بلکه بخش عمده اى از فعالیت خود را باید به امور بین الملل اختصاص دهند و پیش بینى این بخش در چارتهاى سازمانى روابط عمومیها در آینده نزدیک ضرورى است.
دوشنبه 23/10/1387 - 11:0
دانستنی های علمی




































دوشنبه 23/10/1387 - 10:57
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته