• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1420
تعداد نظرات : 5
زمان آخرین مطلب : 2167روز قبل
تغذیه و تناسب اندام

اغلب ما فکر می کنیم که بالا رفتن سن و پیری اجتناب ناپذیر است.اما به این جمله دقت کنید:"آنچه که ما به آن روند پیری می گوییم تنها پیری سلول های بدن است.این خشکی مولکولی روندی از عمر ماست.و این اختیاری است!"هنری اس لادج پروفسور دانشگاه کلمبیا در این باره می گوید:"بخش علمی قضیه این است:سلول های بدن شما به طور مداوم درحال بازسازی هستند.سلول های چشایی مدام در حال تغییر و بازسازی هستند.سلول های عضلات بدن هر 90 روز بازسازی می شوند.سلولهایی که ضعیف تر یا قوی تر از سلول های قبلی شان هستند، مبتنی بر سیگنال های شیمیایی هستند که دریافت می کنند. کار می کنند و بدن شما می شنود، کمی جوانتر شویم!روی باسن خود می نشینید و پیام این است"موی تان خاکستری می شود و چین و چروک های صورتتان بیشتر می شود، فعال شوید!و این مزایا فقط در مورد بدن شما نیست.با فعالیت های منظم،بافت جدید در نواحی شناختی و احساسی مغز شما رشد می کند، شما را در یک بازی ذهنی در صدر نگاه می دارد. تمرینات ورزشی کلید جوانی است.لازم به انداختن شیر یا خط نیست که آرزو کنید همیشه جوان و شاداب بمانید. این سه روش ما را انجام دهید تا از مزایای آن برخوردار شوید:

گام اول: تحرک داشته باشید
مهم ترین این روش ها:شما باید تحرک داشته باشید.اگر دونده مارتون هستید که بسیار عالی است.اگر سگ تان را به پیاده روی می برید این هم حرکت خوبی است.سلول های بدن شما تفاوت این دو را متوجه نخواهند شد.تا زمانیکه بدن شما حرکات ایروبیک انجام می دهد، بدن شما به سلول ها این پیغام را می دهد که قوی تر باشند.متخصصین پیشنهاد می کنند که بعد از بیدار شدن کمی ورزش کنید.راه حل سریع:این کار را می توانید 6 بار در هفته انجام دهید.حتی می توانید ورزش هایی انجام دهید که ضربان قلب شما را بالا ببرد.اگر پیاده روی را به تمرینات ورزشی که در باشگاه انجام می دهید اضافه کنید تندرست خواهید ماند.

گام دوم: وزن
قدم بعدی این است:شما می توانید برای از بین بردن و سوزاندن کالری های اضافه خود هفته ای دو بار در باشگاه به تمرینات ورزشی مناسب بپردازید.با ساختن عضلات و بالا بردن متابولیسم و سوخت و ساز بدن کالری های اضافه از بین می روند.به این ترتیب شما آنقدر قوی خواهید شد که چمدان های سنگین خود را بدون کمک خواستن از کسی بلند کرده و به گوشه ای پرتاب خواهید کرد؛اما واقعیت این است که شما با این کار از داشتن استخوانهایی سالم لذت خواهید برد.تمرینات کششی به استحکام استخوان ها کمک می کند و به شما کمک می کند که از شکستگی استخوان دور بمانید. همچنین قند خون شما بالا نخواهد رفت و دارای مقدار مناسب و متعادلی از کلسترول خواهید بود، به علاوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در شما کاهش خواهد یافت.تمرینات ورزشی منظم انرژی بدن شما را بالا خواهد برد که به شما کمک می کند در مقابل بیماری بجنگید و فعالیت های روزمره خود را با راحتی بیشتر انجام دهید.به این ترتیب شما شاداب تر و جوانتر و سالم تر به نظر خواهید رسید.

گام سوم: تجدید قوا
بدن شما نیاز به وقفه ای دارد تا به کار ساختن آهن خون و جلوگیری از اضافه وزن بپردازد.به بدن تان اجازه دهید کمی استراحت داشته باشد.هفته ای یک بار به مدت 40 تا 90 دقیقه به ماساژ، هیدروتراپی بپردازید.بدن شما با بالا رفتن سن، عضله و تاندن های خود را به مرور از دست می دهد پس برای شما سخت تر می شود که تحرک سابق خود را داشته باشید.برای داشتن شادابی جوانی سعی کنید انعطاف پذیری جوانی تان را داشته باشید.به کلاس یوگا بروید، در باشگاه تمرینات کششی داشته باشید و بعد از دویدن آن را انجام دهید.تا زمانیکه شما با انجام حرکات ورزشی افزایش سن سلول های بدن خود را به تاخیر بیندازید از پیر و فرسوده شدن جلوگیری خواهید کرد.آماده انجام این مسابقه باشید.

دوشنبه 20/9/1396 - 14:36
تغذیه و تناسب اندام

گاهی اوقات که برای لاغر شدن می خواهیم رژیم بگیریم گرسنگی بهمان فشار زیادی می آورد. ما برای اینکه حواس خود را پرت کرده و به غذا فکر نکنیم به پیاده روی می رویم، آب می نوشیم یا با دوستانمان صحبت می کنیم.
اما حالا می خواهیم راه حل بهتری بهتان پیشنهاد دهیم. برای لاغر شدن مجبور نیستید گرسنگی بکشید. بلکه با شناختن خوراکی های کم کالری می توانید بدون اینکه چاق شوید شکم خود را برای مدتی پر کرده و احساس سیری کنید.

پاپ کورن
با خوردن خوراکی های مثل پاپ کورن که حجم زیاد آن از هوا تشکیل شده معده خود را گول زده و فکر می کنیم غذای زیادی خوردیم. پاپ کورن مثل نان سبوس دار می ماند. اکثر ما به اندازه کافی نان کامل نمی خوریم. بنابراین با خوردن پاپ کورن فیبر کافی نیز به بدن ما می رسد و هم اینکه یک خوراکی کم کالری انتخاب کرده ایم. با این حال باید این خوراکی را در خانه تهیه کنید و از خوردن بسته های مخصوص سالن های سینما که سرشار از کالری و سدیم است خودداری کنید.

سوپ
از آنجایی که آب یا سبزیجات بدون اضافه کردن کالری زیادی (یا شاید کالری صفر) حجم زیادی می گیرد، سوپ های سبزیجات شکم پر کن های فوق العاده ای هستند. اما اگر می خواهید مثلا از حبوباتی مثل لوبیا در سوپ خود استفاده کنید به جای استفاده از کنسرو آن خودتان لوبیا را پخته و استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده زنانی که در یک سال روزی دوبار سوپ کم کالری می خوردند به نسبت زنانی که همان کالری را از غذاهای حاضری مثل ساندویچ ها می گرفتند 50 درصد بیشتر لاغر شدند.

هویج

هویج خوردنی کمی شیرین و سفت که خیلی ها عاشق خوردن آن به صورت خام هستند. پس بدانید که یک هویج متوسط 25 کالری دارد و می توانید هرقدر دوست دارید هویج بخورید! اما اگر خوردن هویج خام را دوست ندارید از هویج به مقدار زیاد در غذا استفاده کرده و بیشتر از غذاهای دیگر بخورید.

کرفس
کرفس برای کسانی که عاشق این سبزی هستند یک خوراکی فوق العاده براری لاغری است. یک ساقه بزرگ کرفس 10 کالری و 1 گرم فیلبر دارد. بنابراین 10 ساقه بزرگ کرفس با داشتن 100 کالری 10 گرم فیبر به بدن می رساند. و خوردن غذاهای سرشار از فیبر کمک می کند که احساس سیری داشته باشید.

وعده های غذایی پر از سبزیجات
طبیعتا سبزیجات نسبت به پروتئین ها و نان ها کالری کمتری دارند، بنابراین یک غذای کامل و کم کالری محسوب می شوند. در یک آزمایش مشخص شد زنانی که نسبت سبزیجات در غذای آنها از خوراکی های دیگر بیشتر بود و وعده های غذایی بیشتری با مقدار کم می خوردند 41 درصد کالری بیشتری سوزاندند و بعد از غذا خوردن احساس رضایت بیشتری داشتند.

بستنی میوه ای یخی

میوه های یخ زده خوراکی های عالی هستند، چون هم دهان شما را خنک و شیرین کرده و هم کالری پایینی دارند. در ضمن آیا تابحال تلاش کرده اید این بستنی ها را سریع بخورید؟ حتما می دانید که تا مغزمان یخ می زند! پس مجبورید آرام آرام بخورید، بنابراین خوردن بستنی یخی بهتان کمک می کند بدون اینکه کالری زیادی مصرف کنید از خوردن لذت برده و احساس خوبی داشته باشید. البته بستنی یخی آماده اینگونه نیستند و از میوه های طبیعی درست نشده اند. پس آماده شوید و با میوه های یخ زده داخل فریزر و کمی شیرین کننده بستنی خود را درست کنید.

دوشنبه 20/9/1396 - 14:34
تغذیه و تناسب اندام

شما خیلی راحت می توانید با تغذیه مناسب سلامت موها، پوست و ناخن هایتان را تضمین کنید. به عبارت دیگر شما می توانید با تغییر مواد غذایی روزمره زیباتر بشوید. این غذاهای عامل زیبایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، زینک، آنتی اکسیدان ها بوده و باعث قوی تر کردن ناخن ها، درخشان تر شدن موها و شفاف تر شدن رنگ چهره می شوند.

انواع توت
همه انواع توت مثل بلوبری، تمشک، توت سیاه و توت فرنگی... منبع ویتامین C بوده که یکی از بزرگ ترین آنتی اکسیدان هاست، این ویتامین تولید کلاژن می کند. این میوه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار داده تا با تولید بهتر کلاژن پوست نرم و جوان تری داشته باشید.

چای سبز
چای سبز به عنوان علاج و چاره چاقی مشهور است. علاوه بر آن نوشیدن چای سبز در طول روز به سم زدایی پوست کمک کرده و از پیری پوست جلوگیری می کند. چای سبز آنتی اکسیدان عالی است که در مبارزه با رادیکال های آزاد حتی 20 بار موثرتر از ویتامین E عمل می کند.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی بزرگ ترین منبع لیکوپین است. لیکوپین علاوه بر این که ریسک بعضی از سرطان ها را کاهش می دهد، یک آنتی اکسیدان عالی برای پوستتان است که گفته شده از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند. درضمن لیکوپین اگر به صورت سس، آب میوه یا محصولات دیگر تهیه شود، بهتر جذب بدن می شود.

کیوی
کیوی یک منبع دیگر ویتامین C و پتاسیم است، هر دوی اینها در جنگ علیه چین و چروک موثرند.

شیر کم چرب
منبع معجزه آسای کلسیم و پتاسیم است که هر دوی اینها برای افرادی که می خواهند زیبایی و سلامت خود را حفظ کنند لازم است. شیر کم چرب برای قوی نگه داشتن ناخن ها فوق العاده است، اندامتان را عالی و لبخندتان را زیباتر می سازد. علاوه بری این یک لیوان شیر کم چرب می تواند 10 گرم از پروتئین بدنتان که برای سلامت مو، پوست و ناخن ضروری است را تامین می کند.

دوشنبه 20/9/1396 - 14:31
تغذیه و تناسب اندام

همه ما می دانیم که نباید با شکم پر بخوابیم. بدن ما بعد از یک روز سخت در محل کار یا دانشگاه، نیاز به استراحت از فعالیت هایی دارد که بدن در طول روز انجام می دهد، و سیستم گوارشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین خوردن وعده های چرب قبل از خواب می تواند سبب سوزش معده شود. با این حال اگر واقعا می خواهید قبل از خواب چیزی بخورید پس بهترین کار را کرده و وعده ای سبک بخورید، و حداقل دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا بخورید.

پاستا
پاستا یکی از چرب ترین غذاهایی است که لازم است قبل از خوابیدن از خوردنش اجتناب کنید. زمانی که گرسنه هستید شاید پاستا یک غذای راحت به نظر برسد، خصوصا از وقتی که تعداد زیادی دستور غذا با پاستا وجود دارد که در کمتر از سی ثانیه آماده می شوند. اما یادتان باشد که پاستا سرشار از کربوهیدرات است که وقتی به رختخواب می روید تبدیل به چربی می شود. خصوصا از پخت سنتی آن که سرشار از چربی است باید پرهیز کنید.

پیتزا
چه کسی یک پیتزای بزرگ و خوشمزه را دوست ندارد؟ بااین حال پیتزا اصلا غذای سبکی نیست و سیستم گوارشی شما در طول روز سخت کار کرده است: تصور کنید که برای اندام های گوارشی چقدر سخت است زمان استراحت هم کار کنند. پیتزا خیلی چرب است و حوای موادی است که میزان اسید در آنها بالاست و بنابراین خطر سوزش و درد در ناحیه شکم را به همراه دارد.

آب نبات
شما همان چیزی که می خورید هستید، اما آیا می دانستید که در مورد چیزی که می خورید خواب هم می بینید؟ این یک حقیقت است که غذاهای چرب و شیرین (خصوصا آبنبات) بر امواج مغزی اثر گذاشته و مسبب دیدن کابوس در شب هستند. اگر شبی آرام می خواهید از خوردن غذاهای بی ارزش اجتناب کرده و در عوض وعده هایی با کالری کمتر مثل غذاهایی که با جو پرک درست می شود یا نان جو بخورید.

گوشت
اگرچه شما نباید همیشه از خوردن گوشت قرمز دوری کنید چونکه یک منبع مغذی سرشار از پروتئین و آهن است، اما یک استیک بزرگ خوشمزه هنگام شب داشتن خوابی عمیق و آرام که همه قبل از یک روز طولانی و سخت بدان نیاز دارند را سلب می کند. برای داشتن خواب عمیق تمام اندام های بدن باید در حال استراحت و آرامش باشند: و اما اگر قبل از خواب گوشت قرمز بخورید این اتفاق نمی افتد.

شکلات
شکلات تلخ برای مغز و حافظه خیلی مفید است، اما به همان اندازه برای دور کمرتان خوب نیست: خصوصا اگر هنگام شب خورده شود، وقتیکه تمام کالری ها به شکل چربی در بدن ذخیره می شود. یک تکه کوچک شکلات می تواند یک دسر عالی باشد، اما مشکل اینجاست که اکثر افراد تنها به خوردن یک تکه کوچک اکتفا نمی کنند.
یکی از دلایلی که باید از خوردن شکلات هنگام شب خودداری کنید این است که شکلات (خصوصا شکلات تلخ) سرشار از کافئین و دیگر محرک هایی است که به جای اینکه اجازه استراحت به مغز و قلب را بدهند سبب پرکاری آنها و درنتیجه شب بیداری می شوند.

سبزیجات
سبزیجات خوشمزه و غذاهای رژیمی غنی از مواد مغذی هستند، اما دلیل نمی شود که وقتی قرار است زود به رختخواب بروید یک وعده غذایی خوب به حساب آیند. دلیل آن هم ساده است: سبزیجاتی مثل پیاز، کلم بروکلی یا کلم سفید حاوی مقدار زیادی فیبر غیرمحلول هستند که در طولانی مدت شما را سیر نگه می دارد. اگر شما این غذاها را در طول روز بخورید خیلی خوب است، اما شب هنگام فیبرها در سیستم گوارشی خیلی آرام حرکت می کنند. لازم به ذکر نیست که این غذاها سبب نفخ بیش از اندازه شکم می شوند.

چیزبرگرها
مثل دیگر غذاهای چرب و پرکالری باید از خوردن چیزبرگر هنگام شب خودداری کنید، زیرا این غذا تولید طبیعی اسید در معده را مختل کرده و مثل دیگر غذاهایی که در بالا ذکر شد هنگام شب سبب سوزش معده می شود.

سس چیلی
چیلی وقتی با غذاهای خاص مخلوط شود قطعا یک ماده غذایی خیلی سالم و مفید است. اما اگر می خواهید زود به رختخواب بروید نباید سس چیلی بخورید. چون یک غذای پرکالری است که پر از پروتئین و کربوهیدارت هایی که به آرامی هضم می شوند.

اسنک و چیپس
این دو جزو خوراکی هایی است که نه فقط در شبها بلکه باید همیشه از خوردنشان اجتناب کنید. چونکه چیپس و اسنک حاوی مقدار بالایی از گلاتامیت مونوسدیم هستند که با مشکلات خوابیدن ارتباط دارند.

دوشنبه 20/9/1396 - 14:27
تغذیه و تناسب اندام

از چای سبز گرفته تا چای سیاه و چای بابونه همه دارای موادی برای جلوگیری از بیماری ها و مخصوصا سرطان می باشند. بدون توجه به شرق که در آن همیشه چای را مظهر سلامتی و شادابی میدانند، چای توجه محققان غربی را نیر به خود جلب کرده که آنها نیز فواید مربوط به سلامتی را در آن یافته اند. در ادامه مقاله طرز تهیه چند نوع چای را برایتان آورده ایم...

چای آویشن
۱ قاشق سوپ‌خوری آویشن را همراه با ۲ لیوان آب سرد و کمی نبات در قوری بریزید. بعد از مخلوط کردن مواد روی حرارت، زمانی که جوش آمد، آن را روی کتری قرار دهید و بگذارید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. هر چه چای بیشتر دم بکشد، بهتر است.
از مهمترین خواص چای آویشن می توانیم به بالا بردن فشار خون، تقویت اعصاب، شست‌وشو دهنده کلیه، ضد صفرا، ضد زکام، اشتهاآور و ضد غلظت خون اشاره کنیم.

چای بابونه
۱ قاشق سوپ‌خوری بابونه به همراه کمی نبات و دو لیوان آب سرد در قوری بریزید. این چای آرام‌بخش اعصاب، معده و روده و تقویت آنها، ضد یبوست، مقوی اعصاب، اشتهاآور و ضد بلغم و صفرا است که استفاده از آن به صورت روزانه در دو وعده به افراد لاغر توصیه می شود.

چای پونه
۱ قاشق غذاخوری پونه را به همراه مقداری نبات در یک قوری به همراه 2 لیوان آب سرد آب سرد بریزید. سپس روی حرارت گرم کنید تا کمی دم بکشد.
از خواص این چای می توان به طبیعت معتدل و اندکی گرم، ضد اسهال و استفراغ، ضد نفخ معده، مقوی معده، خوشبوکننده دهان، آرام‌کننده روده‌ها، رفع ناراحتی ریوی و آسم، تنگی تنفس و ضد سرفه اشاره کرد.

چای زنجبیل
۱ قاشق چای‌خوری زنجبیل کوبیده را همراه با دو لیوان آب سرد و کمی نبات در قوری بریزید. سپس حرارت داده تا بجوشد و کمی (حدود 15 دقیقه) مهلت دهید تا دم بکشد.
از خواص این چای می توانیم به بالا برنده فوری فشار خون، ضد ضعف اعصاب، تقویت حافظه، ضد بلغم و صفرا، خون‌ساز و ضددرد مفاصل اشاره کنیم و باید این نکته را نیز بدانید که چای زنجبیل می تواند شما را کاملا سرحال کند.

چای دارچین
چند تکه دارچین آسیاب نشده را به همراه مقداری نبات در یک قوری (۲ لیوان) آب سرد بریزید.
این چای که البته از دیگر نوشیدنی های این لیست معروف تر است خواصی مانند طبع گرم و خشک، محرک اعصاب، شست‌وشو دهنده کلیه، پا دردهای رطوبتی، اشتهاآور، ضد دلهره، ضد بوی دهان و تقویت کبد و معده دارد.

دوشنبه 20/9/1396 - 14:4
تغذیه و تناسب اندام

برگه‌ها؛ جایگزین خوب هله‌هوله‌ها
میوه‌های خشک و برگه‌ها، یکی از میان وعده‌های سالم، مغذی و مفید برای تمام گروه‌های سنی است و می‌توان آن‌ها را جایگزین خوبی برای چیپس و پفک به خصوص در کودکان به شمار آورد.


میوه‌های خشک یا برگه‌ها همان میوه‌های تازه‌ای هستند که به دو صورت خشک می‌شوند: طبیعی و یا با دستگاه (صنعتی). کشمش، خرما و آلو خشک نمونه‌هایی از این محصولات هستند. سایر میوه‌هایی که می‌توان آن‌ها را خشک کرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت‌فرنگی، خرمالو و همچنین گوجه‌فرنگی است. میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد، بنابراین این محصولات جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن می‌باشد، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشک در زمستان.

همچنین می‌توان از این محصولات برای مصرف در شرایط خاص مثل ورزش‌هایی مانند کوهنوردی که امکان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد نیز استفاده کرد. میوه‌های خشک و آجیل، هر چند از نظر اندازه کوچک هستند، ولی بسیار مقوی می‌باشند و اثرات درمانی زیادی دارند. میوه‌های خشک منبع غنی ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند، به راحتی هضم می‌شوند و باعث تصفیه خون و پاک‌سازی معده و روده می‌گردند. به دلیل وجود همین خواص است که میوه‌های خشک و برگه‌ها را می‌توان به عنوان یکی از میان وعده‌های سالم، مغذی و مفید برای تمام گروه‌های سنی معرفی کرده و می‌توانند جایگزین خوبی برای چیپس و پفک به خصوص در کودکان باشند.

و اما سۆالات رایج
آیا خشک کردن میوه‌ها باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آن‌ها هم می‌شود؟
همان طور که گفته شد، به‌کارگیری فرآیند حرارتی باعث از بین رفتن برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و کاهش فعالیت برخی رنگ‌دانه‌های مفید در میوه‌ها می‌شود. با وجود این، کاهش ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها به روش و سرعت خشک کردن بستگی دارد. بدیهی است که ارزش تغذیه‌ای میوه‌های تازه به مراتب بیشتر از میوه‌های خشک است، لذا توصیه می‌شود برای داشتن بدنی سالم و نیرومند، به میزان کافی هم از میوه‌های تازه و هم از برگه‌ها و میوه‌های خشک به عنوان میان وعده استفاده نمایید.

هنگام خریدن میوه‌های خشک حاضری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
میوه‌های خشک باید به صورت بسته‌بندی شده خریداری شوند و توجه شود که حتماً بر روی بسته بندی آن‌ها، پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان استاندارد و تاریخ تولید و مصرف درج‌ شده باشد. همچنین باید از خرید فله‌ای میوه‌های خشک بپرهیزیم. چنین محصولاتی به صورت سنتی و کاملاً غیربهداشتی و با دوزهای غیرمجاز مواد شیمیایی خشک می‌شوند و از همه بدتر آن که در اماکن عمومی به صورت روباز در معرض انواع آلودگی‌های ویروسی، عفونی و نیز هوای آلوده به دی‌اکسیدکربن، سرب، جیوه و انواع دیگر گازهای خطرناک به فروش می‌رسند. این میوه‌ها در هنگام خشک شدن به دلیل تراوشات قندی، چسبناک شده و مستعد پذیرش انواع آلودگی‌ها می‌باشند، لذا چنین محصولاتی را لزوماً در بسته‌بندی‌های بهداشتی خریداری کنید.

بهترین راه نگهداری از میوه‌های خشک چیست؟
بسته‌بندی میوه‌های خشک باید به گونه‌ای باشد که هرگونه رطوبت، اکسیژن و نور به آن‌ها نفوذ نکند و همچنین شرایط محیطی نیز به گونه‌ای باشد که نگهداری میوه‌های خشک در دمای پایین، رطوبت نسبی پایین و به دور از تابش مستقیم نور خورشید صورت گیرد.

نکات قابل توجه
خوب است بدانیم که در طی فرایند خشک کردن، آب موجود در میوه، کاهش می‌یابد (تقریباً 80 تا 90 درصد آن) و محصول نهایی، متراکم‌تر از میوه تازه می‌شود، به همین جهت دارای کالری و شکر بالاتری نسبت به میوه تازه می‌باشد، لذا مصرف بیش از حد میوه‌های خشک ممکن است باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی شود و خصوصاً برای افرادی که از رژیم لاغری پیروی می‌کنند مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. همچنین در مصرف میوه‌های خشک باید توجه داشت حرارتی که برای خشک کردن میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه می‌شود.
میوه‌هایی که در خارج از منزل (در صنعت یا مغازه‌ها) خشک می‌شوند، برای تثبیت رنگ، ماده‌ای بنام اکسید سولفور و یا دی‌اکسید گوگرد اضافه می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود
نکته دیگر آن است که به میوه‌هایی که در خارج از منزل (در صنعت یا مغازه‌ها) خشک می‌شوند، برای تثبیت رنگ، ماده‌ای بنام اکسید سولفور و یا دی‌اکسید گوگرد اضافه می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود، بنابراین افراد مبتلا به آسم در مصرف این گونه محصولات باید احتیاط نمایند. میوه‌هایی که به طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشک می‌شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) دارای رنگ تیره‌تری نسبت به میوه تازه هستند، ولی طعم آن‌ها به میوه تازه بیشتر شبیه است.

دوشنبه 20/9/1396 - 14:1
تغذیه و تناسب اندام

 

اگر تصمیم گرفته اید وزن بیشتری کم کنید، مطمئنا می دانید که باید ترکیبی از ورزش و برنامه غذایی سالم و متعادل و سرشار از مواد معدنی را با هم داشته باشید. برخی از نوشیدنی ها سرعت کاهش وزن و چربی سوزی را افزایش می دهند و بنابراین رژیم شما می تواند نسبت به حالت طبیعی تاثیر بیشتری داشته باشد.

  • نوشیدنی های سم زدا
    شما به راحتی می توانید این نوشیدنی ها را در خانه با میوه ها و سبزیجات و یا ترکیب اینها درست کنید. مرکبات به خاطر خاصیت سم زدایی شهرت دارند، بنابراین اگر می خواهید به پاک سازی سم هایی که ماه ها در بدن جمع شده کمک کنید از آب مرکبات استفاده کنید. آب خوراکی های ریشه ای و دارای فیبر بالا مثل زنجبیل، هویج و سیب نیز بسیار توصیه می شود. این میوه ها همچنین به عملکرد صحیح سیستم گوارشی کمک می کنند؛ لازم به گفتن نیست که غنی از آنتی اکسیدان هایی هستند که برای سلامت بدن لازم است.
  • همان طور که خودتان می دانید وجود آنتی اکسیدان ها برای بدن حیاتی است، چونکه از بدن شما در مقابل تاثیرات منفی رادیکال های آزاد که سلامتی را تخریب می کند محافظت می کند. در هفته یک بار یک لیوان بزرگ آب میوه های سم زدا بخورید تا این مشکلات را دور کنید! این آب میوه ها دو کاربرد مفید دارند: یکی اینکه بدن را از مواد سمی، مواد شیمیایی و تمام مواد خطرناکی که درون امعا و احشا بدن انباشته می شود پاک می کند؛ و همچنین بهتان کمک می کند با سریع ترین روش و طبیعی ترین متد لاغر شوید. و در آخر یک نکته دیگر کسانی که می خواهند در عین وزن کم کردن سالم نیز بمانند، همراه با این کارها در سال حداقل یک یا دو بار به جلسه های پزشکی سم زدایی بروند.
  • آب سبزیجات
    آب سبزیجات از سوی دیگر می توانند در تلاش شما برای کاهش وزن در دراز مدت مفید واقع شوند و اما مناسب ترین نوع آن سبزیجات خانواده cruciferous می باشد. اهمیتی ندارد که آنها را تنها استفاده کنید یا با میوه های دیگر ترکیب کنید؛ این سبزیجات (مثل کلم، کلم پیچ، بروکلی یا گل کلم) موثرترین اسلحه برای جنگ با چربی هاست و هیچ راهی بهتر از استفاده این سبزی ها برای دور ریختن مواد سمی بدن وجود ندارد. یک فایده قابل توجه دیگر سبزیجات علاوه بر جنگیدن با رادیکال های آزاد و حفظ سلامتی بدن، متعادل کردن میزان هورمون ها در بدن شما و جلوگیری از مختل شدن کارکرد هورمون های بدن است.
    سبزیجات خانواده cruciferous غنی از مواد معدنی طبیعی مخصوص سبزیجات هستند و برای کم کردن چربی های کل بدن، کم شدن التهاب، و کنترل قند خون، برای متعادل نگه داشتن هورمون ها، بهتر کردن سوخت و ساز و نیز دفع مسمومیت عمومی بدن ایده آل هستند.
  • چای سبز
    چای سبز از صدها سال پیش به دلیل داشتن مزایای بیشمار شهرت داشته شده، که یکی از آنها کاهش وزن است- اگرچه چای سبز به تنهایی فقط کمک می کند مقدار کمی وزن کم کنید، اما در دراز مدت تاثیرات مضاعف و فوق العاده آن را مشاهده خواهید کرد. اینکه وقت ندارید یا نمی توانید برنامه ورزشی منظم داشته باشید اهمیتی ندارد، نوشیدن یک فنجان چای سبز در طول روز تمام آنتی اکسیدان هایی که بدنتان بدان نیاز دارد را به شما می دهد و نیز با بهتر کردن سوخت و ساز با سرعتی بیشتر به چربی سوزی بدن کمک می کند.
    این چای برای سوزاندن کالری های اضافی و نیز افزایش سطح انرژی و کم کردن اشتها ایده ال است. شما با نوشیدن چای سبز در طول روز اشتهای کمتری خواهید داشت و به مرور و به صورت طبیعی مقدار غذایی که می خورید کم می شود و به این روش وزن کم می کنید. چای سبز در بین ژاپنی ها خیلی مشهور است، و گفته شده که به کاهش استرس و به آرامش رسیدن کمک می کند.
  • آب میوه های قره قات و گلابی
    آب میوه ها خوشمزه هستند، راحت تهیه می شوند و غنی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی اند- در کنار اینها صدها نوع میوه مختلف وجود دارد که می توانید مصرف کنید از آب گلابی و قره قات گرفته که دو تا از خوشمزه ترینشان هستند، مفیدترین و پرطرفدار ترین که حاوی مقدار زیادی ویتامین C نیز می باشند. آب میوه های قره قات و گلابی نه تنها با بهبود سوخت و ساز به کاهش وزن کمک می کند (ماشین چربی سوزی طبیعی بدن شما)، بلکه میزان انرژی را بالا برده و تمام ویتامین های حیاتی و پروتئین هایی که بدن بسیار به انها نیاز دارد را به ما می دهد. آب قره قات همچنین برای جلوگیری از عفونت های متفاوت، مانند باکتری اکولای موثر است. گلابی نیز حاوی منیزیم، پتاسیم و فسفر است؛ البته لازم به گفتن نیست که غنی از ویتامین C و کلسیم نیز می باشد؛ که همه اینها نقش مهمی در محافظت از سلامت استخوان ها و قوی نگه داشتن بدن دارند.

  •  قهوه سیاه
    اگر قهوه سیاه را به اندازه متعادل مصرف کنیم، مزایای سلامتی زیادی دارد- این نوشیدنی نه تنها حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و ریسک ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد، بلکه ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. در کنار اینها کافئین برای بهتر کردن سوخت و ساز بدن و نیز افزایش سوختن کالری ها فوق العاده است. اما حواستان باشد اگر می خواهید قهوه سیاه را به خاطر وزن کم کردن بنوشید باید بدون شیر یا شکر مصرف کنید، وگرنه خود این شیرین کننده ها باعث چاقی می شود!

دوشنبه 20/9/1396 - 13:59
تغذیه و تناسب اندام

رژیم فاقد کربو هیدرات من را دیوانه می کند! کسانی که به طور کامل کربوهیدرات اعم از نان، برنج، گندم و جو، پاستا و ... را از برنامه غذایی حذف می کنند؛ لازم است بدانند این کار عوارض خیلی زیادی دارد.

1. وزن آب بدن شما کم می شود
وقتی که مصرف کربوهیدرات را کم می کنید، اولین چیزی که به چشم می آید کاهش وزن سریع و جادویی است. اما این وزن کم شده مربوط به چربی ها نیست، بلکه آب بدن است. وقتی که کربوهیدرات ها در بدن به صورت گلیکوژن ذخیره می شوند، هر گرم از کربوهیدرات سه تا قسمت از وزنش را به صورت آب دخیره می کند. پس به محض اینکه مصرف کربوهیدرات را قطع کرده و شروع به استفاده از ذخیره گلیکوژن می کنید، مقدار قابل توجهی از وزن آب بدن شما کم می شود.

2. بدن دچار بیمارهای ناشی از فقدان کربوهیدرات می شود
کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی مغز انسان هستند. وقتی که شخصی مصرف کربوهیدرات را قطع می کند. بدن از ذخیره گلیکوژن استفاده کرده و میزان آن در بدن کاهش پیدا کرده و تمام می شود. در نهایت وقتی تمام گلیکوژن مصرف شد، بدنتان چربی ها را در هم می شکند و مقدار کمی زائده های کربنی به نام کتون ایجاد می شود. نتیجه آن می شود: تنفس بد، دهان خشک، خشکی، ضعف، سرگیجه، بی خوابی، حالت تهوع، و کاهش هوشیاری مغز انسان. بدن با تولید کتون ها خودش را هماهنگ می کند برای همین شما احساس بدی نخواهید داشت، اما آنها منبع سوخت و ساز ارجح برای بدن نیستند.

3. فرونشاندن اعتیادها
کربوهیدرات ها به خاطر بالا بردن میزان قند خون بدنام شده اند. به گفته تحقیق جدیدی که در ژورنال آمریکایی Clinical Nutrition آمده سوار شدن ترن هوایی بخش اعتیاد مغز را فعال کرده و بدن را مجبور به تجربه دوباره این کار می کند. اما استفاده از گندم و جو که غنی از فیبر است می تواند از سقوط میزان قند خون و در نتیجه این نوع اعتیادها جلوگیری کند.

4. ریسک ابتلا به بیماری های قلبی بالا یا پایین می رود
در این مورد انواع غلات تغییر بزرگی ایجاد می کند. برای مثال در تحقیق منتشر شده PLOS ONE سال 2014 عنوان شد که کربوهیدرات های کامل میزان اسیدهای چرب در بدن ( که پلامیتولیک اسید نام دارد) را سریع بالا برده که سبب بالا رفتن ریسک بیماری قلبی و دیابت نوع 2 می شود. در این ضمن طبق گفته انجمن قلب آمریکا غلات کامل می توانند سطح کلسترول خون را بهبود بخشیده و رسیک بیماری قلبی، دیابت نوع 2 سکته و چاقی را پایین می آورد. پس انتخاب با شماست.

5. پایین آمدن سطح انرژی
تمام غلات منبع عالی آهن، منیزیم و ویتامین های گروه B هستند و تمام اینها برای حفظ میزان انرژی بدن لازم هستند. همچنین افراد زیادی مشکل کمبود منیزم دارند. بنابراین وقتی تمام انوع کربوهیدرات را حذف می کنید بدن با مشکلات جدی کمبود این ویتامین ها روبرو شده و میزان انرژی بدن نیز پایین می آید

6. یبوست
یکی دیگر از فواید غلات این است که سرشار از فیبر هستند. 92 درصد از مردم بزرگسال در آمریکا به اندازه کافی غلات مصرف نمی کنند. فیبر که همان بخش غیرقابل هضم گیاهانی نظیر گندم و جو می باشد نه تنها به ثابت ماندن سطح قند خون بدن کمک می کند، بلکه ریسک چاقی و بیماری های مزمن را کم می کند و البته دستشویی رفتن تان را منظم می کند!

7. بداخلاق می شوید
غلات کامل یا حتی ناخالص میزان سروتونین مربوط به احساسات خوشایند را در مغز بالا می برد. پس وقتی کربوهیدرات مثل غلات را از برنامه غذایی کلا حذف می کنید سلامت روحی تان نیز به خطر می افتد.

8. عدم توانایی کافی هنگام فعالیت های ورزشی
هنگام ورزش کردن، هر نوع ورزشی، کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای تجدید نیروی بدن هستند که موجب استقامت و پایداری بدن می شوند. پس وقتی مصرف آن را قطع می کنید انرژی بدن افت می کند. کم کردن میزان کربوهیدرات ذخیره شده در بدن مساوی است با کاهش پیدا کردن زور و قدرت و در نتیجه ناتوان شدن در انجام فعالیت های ورزشی.

دوشنبه 20/9/1396 - 13:55
تغذیه و تناسب اندام


در این پست ده غذای سم زدای قوی را معرفی می کنیم؛ اگر شما واقعا دوست دارید بدنتان را پاکسازی کنید باید به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

گریپ فروت
این میوه می تواند به پاکسازی سیستم هاضمه کمک کرده و از پیشرفت سنگ کلیه جلوگیری کند. این میوه کالری پایین و قند طبیعی به میزان کم دارد و برای دیابتی ها فوق العاده است.

سیب زمینی
سیب زمینی (خصوصا سیب زمینی شیرین) یکی از غذاهای قوی سرشار از آنتی اکسیدان است. این ماده غذایی منبع عالی ویتامین A و ویتامین C است، این دو ویتامین آنتی اکسیدان های قوی هستند که رادیکال های آزاد را از بین می برند. سیب زمینی شیرین همچنین حاوی ترکیباتی است که مانع جذب فلزات سنگین مثل کادمیم، مس و جیوه شده و درنتیجه به سم زدایی بدن کمک می کند.

بروکلی
این سبزی سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند بدن را پاکسازی کنید. همچنین میزان بالای آنزیم هایی را داراست که کمک می کند سیستم هاضمه خیلی خوب کار کند. بروکلی بهتر است خام مصرف شود چرا که میزان مواد مغذی آن بسیار بالاست.

آواکادو
آواکادو یک خوراکی عالی است. آواکادو یک بسته کامل از انتی اکسیدان ها شامل glutathione است. این مواد با بیرون بردن سم های مضر از بدن، بدن را کامل پاکسازی می کنند. با کاهش مواد شیمیایی و سمی در بدن شما سالم تر بوده و حس بهتری خواهید داشت.

هرنوع کلم

این ماده غذایی حاوی گوگرد است. گوگرد عنصری حیاتی برای از بین بردن مواد شیمیایی داخل بدن است. کلم می تواند هر نوع ماده زیان بخش از افت کش های شیمیایی تا داروهای مضری که اگر داخل بدن بمانند زیان بار می شوند را از بین خارج کند.

تخمه آفتابگردان
یک خوراکی خوشمزه و مفید که با سم زدایی کردن کبد باعث سلامتی می شود. این ماده همچنین می تواند تمام سم های مضر سراسر بدن را خارج کند. علاوه بر این از بالا رفتن کلسترول و ایجاد آسیب به بدن جلوگیری می کند.

قره قاط
این میوه هم برای جلوگیری از مشکلات مجاری ادراری عالی است، هم می تواند مواد سمی را از بدن خارج کند. قره قاط مواد زاید را دفع کرده و چون یک خوراکی آنتی باکتریال به حساب می آید سم ها را نیز خارج می کند.

چغندر
چغندر را هم می تواند به صورت پخته و در غذاهای مختلف استفاده کرده و هم به صورت خام خورد. چغندر انتی اکسیدان است. رنگ دانه ارغوانی چغندر بتاسیانین betacyanin نام دارد و با بیماری سرطان مبارزه می کند. Betaine یک ماده دیگر موجود در چغندر باعث بهبود سلول های کبد شده و از کبد و صفرا محافظت می کند. فیبر موجود در چغندر که پکتین نامیده می شود ثابت شده که فلزات سنگین و سموم را از بدن دفع می کند.

سیر
سیر سرشار از سولفور بوده و یک خوراکی عالی دیگر برای پاکسازی بدن است. سیر همچنین خواص آنتی بیوتیکی داشته که می تواند باعث التیام و بهبودی بدن شود. پس سیر را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا از مزایای بی شمار آن بهره مند شوید؛ سیر را حتی می توان به صورت قرص در داروخانه ها پیدا کرد!

لیمو
لیموها منبع عالی ویتامین C هستند که به ساختن glutathione در بدن کمک می کند؛ ماده ای که برای سم زدایی کبد ضروری است. لیمو همچنین حاوی یک ماده فوتوشیمیایی (ماده شیمیایی موجود در گیاهان) به نام limonene است، که به زدودن سم ها طی دو مرحله از کبد کمک کرده و مواد شیمیایی داخل بدن را خارج می کند. پس لیمو را هر روز استفاده کنید تا سلامت باشید.

دوشنبه 20/9/1396 - 13:53
ایرانگردی


موزه صبا یا موزه استاد ابوالحسن صبا که در کوچه صبا در اواسط خیابان ظهیرالاسلام در خیابان جمهوری نرسیده به میدان بهارستان تهران قرار دارد مربوط به استاد ابوالحسن صبا، استاد برجسته موسیقی ایرانی است. ابوالحسن صبا علاوه بر نوازندگی‌، دستی نیز بر آهنگسازی داشت و همچنین آشنایی خوبی با ادبیات کلاسیک ایران داشت.

این موزه هنری، خانه شخصی ابوالحسن صبا است و دارای نمای قدیمی و در چوبی می‌باشد که بر اساس وصیت او در ۲۹ آبان ۱۳۵۳، توسط دانشکده هنرهای زیبا به موزه تبدیل شد. این مجموعه کوچک در حال حاضر توسط دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می گردد.

موزه صبا در تهران به دو بخش تقسیم می‌شود :

ـ بخش اول شامل سازها، لوازم شخصی و آثار استاد صبا است : در ابتدای سالن ویترینی قرار دارد که مجموعه ‌ای زیبا از وسایل شخصی استاد مانند دفتر یادداشت‌های شخصی او و شعرهایی را که به خط خوش ایشان بر کاغذ نقش بسته به نمایش می‌گذارد. عینک، قلم، دوات، بنچاق قدیمی منزل استاد (متعلق به سال 1316 هجری قمری)، کت و شلوار رسمی او و یک ماسک گچی از صورت ایشان، برخی دیگر از وسایل این موزه را تشکیل داده‌اند. در میانه سالن عکس‌هایی از دوره‌های مختلف زندگی استاد صبا در معرض دید گذاشته شده است. این عکس‌ها از دوره کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی وی را دربر گرفته است و در ادامه محل نمایش سازهای موزه است که از نظر قدمت و ارزش، کم‌نظیر می‌باشند.

ـ بخش دوم مربوط به کارهای دستی همسر استاد صبا است که شامل مجموعه تندیس‌های مومی و لباس‌های محلی و سنتی ایران قدیم است. با مشاهده یادگارهای باقی مانده از خانم اسفندیاری، می‌توان دریافت که خود ایشان نیز در حیطه هنر فعالیت‌های بسیاری داشته است. خانم اسفندیاری (صبا) اولین بانویی است که در ایران به نگارش دستور صنایع دستی و خیاطی پرداخته و هنرهای دستی از جمله خیاطی و گلدوزی را علاوه بر مدون نمودن در قالب کتاب، تدریس نیز می‌کرده است. بخش مجموعه خانم صبا به 90 عروسک اختصاص دارد که لباس اقوام مختلف ایران از جمله خراسان، قم، یزد، بندرعباس، گیلان، کردستان، ترکمن صحرا و … را پوشیده‌‌اند. در واقع مجموعه خانم صبا به نوعی اولین مجموعه کامل مردم‌شناسی در ایران به شمار می‌رود.

در زیرزمین منزل که بیشتر به حوضخانه‌های قدیمی شبیه است، به مدت چند سال مستر کلاس‌های مکتب صبا برگزار می‌شده و محلی برای تدریس استادان بزرگی چون علی‌اکبر شهنازی، غلامحسین بنان، علی تجویدی، فرامرز پایور، علی‌اصغر بهاری، احمد عبادی و … بوده است.

يکشنبه 19/9/1396 - 10:48
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته