• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1420
تعداد نظرات : 5
زمان آخرین مطلب : 2169روز قبل
دنیای گیاهان و حیوانات


مشخصات: اسم علمی آگلونما Aglonema commutatum و از خانواده Araceae می باشد این گونه بومی فیلیپین و مالزی است. ارتفاع آن به 40 تا 50 سانتیمتر و گسترش آن به 20 تا 30 سانتیمتر می رسد. برگها به رنگ سبز تیره با لبه نقره ای متمایل به خاكستری و به شكل سرنیزه ای می باشد. اسپات گل سفید رنگ بوده در اواسط تابستان ظاهر می شود.

مراقبت: این گیاه به نور متوسط، هوای گرم و مرطوب ، آبیاری فراوان و خاك اسیدی احتیاج دارد.

كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 2 گرم در لیتر هر دو هفته یك بار از اسفند تا مرداد ماه مصرف كرد.

خاك: خاك هوموسی سبك مخلوط با ماسه برای پروررش آگلونما مناسب است.

ازدیاد: آگلونما به روشهای مختلف تكثیر می شود ولی شناخته ترین روش جدا كردن جوانه های جانبی از پایه مادری است. در اواسط بهار تا اوایل تابستان، گیاه را از گلدان بیرون آورده و با دست یا چاقوی تیز، جوانه های كناری را كه دارای بیش از دو برگ هستند، همراه مقداری ریشه، از گیاه مادری جدا كنید. سپس جوانه ها را در گلدانهایی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی كمپوست با پایه پیت بكارید. قلمه ها را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز گیاه را حفظ كند. پس از چند هفته تا دو ماه، ریشه دهی انجام می گیرد. گیاه را در دمای 20 تا 21 درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. این گیاه را می توان از طریق كاشت بذر در اواخر بهار در دمای 24 درجه سانتیگراد و یا از طریق تقسیمات ساقه نیز تكثیر كرد. روش تقسیم ساقه بیشتر برای آن گیاهانی كه بیش از اندازه رشد كرده و بسیار بلند و نامرتب هستند مفید است. ساقه را به قسمتهای 4 تا 5 سانتیمتری بریده و روی سطح خاك فشار دهید طوری كه 1/3 از ساقه به زیر خاك برود. خاك را مرطوب و دما را 24 درجه سانتیگراد نگاه دارید. زمانی كه یگاه به اندازه كافی رشد كرده آن را در گلدان بكارید.

عوارض و درمان: اگر برگهای آگلونما در امتداد رگبرگ زرد شده و لكه های قهوه ای زیر آنها ظاهر شد و یا اینكه زخمهای سفید پنبه ای در زیر برگ یا قاعده آن مشاهده كردید. به این معنی است كه یك حشره آفت در حال آسیب رساندن به گیاه است و باید هر دو هفته یكبار با سم نفوذی سمپاشی صورت گیرد خشك شدن و پیچیدگی برگها در تابستان نیز بیانگر گرمی و خشكی هوا است. اگر مشاهده كردید گیاه خود را انداخته یعنی هوا سرد است یا با كمبود آب مواجه شده زردی برگها هم می تواند به دلیل آبیاری زیاد از حد و سردی هوا می باشد.

 

سه شنبه 28/9/1396 - 10:10
دنیای گیاهان و حیوانات

آگاو یا آگاوه یا خنجری
مشخصات: اسم علمی گیاه آگاو Agave Americana و از خانواده Amaryllidacea می باشد. آگاو بومی مكزیك است. این گیاه گوشتی است و در زمستان باید در 4 تا 6 درجه سانتی گراد با مقدار كمی آب نگه داری شود. اگر از این گیاه خوب مراقب شود پس از ده سال به گل می رود گل آن به ارتفاع بیش از متر نیز می رسد. برگهای این گیاه به صورت طوقه ای و نسبتا ضخیم و آبدار و قسمت انتهایی برگ تا حدی قابل انعطاف است. لبه برگها دارای خارهای سیاه رنگی می باشد. برگ های گوشتی و چرمی و زمخت گیاه آگاو، خارهای خمیده، تیز و محكم در طول حاشیه خود و یك خار بلند و تیز در نوك هر برگ دارد.

مراقبت: گیاه آگاو در نور شدید، هوای گرم و خشك، آبیاری فراوان و خاك قلیایی به خوبی رشد می كند.

كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 3 گرم در لیتر هر دو هفته یكبار از فروردین تا مهر ماه مورد مصرف قرار داد.

خاك: مخلوطی مساوی از خاك باغچه و ماسه های درشت و تورب خاك مطلوبی برای رشد آگاو فراهم میآورد.

ازدیاد: برای تكثیر این گیاه به مهارت زیاد و دقت نیازداریم. هنگامی كه پاجوشهای تولید شده در كنار گیاه مادری به بلندی 10 سانتیمتر رسیدند در بهار و تابستان می توان آنها را جدا كرده و در گلدان دیگری كاشت. ابتدا باید دستكش های باغبانی ضخیم بپوشید و روزنامه ای را دور گیاه بپیچید و با كمك آن گیاه را از گلدان بیرون آورید. سپس با یك چاقوی تیز پاجوشها را جدا كنید و در گلدانی با قطر دهانه 11 سانتیمر حاوی كمپوست گلدانی مخصوص گیاهان گوشتی و كاكتوس بكارید. پاجوشها باید در خاك بسیار خیس كه به ریشه دهی گیاه سرعت می دهد قرار بگیرند و در دمای حدود 18 درجه نگاهداری شوند.

 

سه شنبه 28/9/1396 - 9:57
دنیای گیاهان و حیوانات

آدنیوم یا رز صحرا از جمله گیاهان مورد علاقه کاکتوس دوستان، بن‌سای کاران و گلکاران علاقمند به گیاهان گلدار بوده و به طور مشترک در هر سه جامعه طرفدار دارد. این گیاه از خانواده خرزهره Apocynaceae است و از چند منظر مورد توجه است. در واریته موجود ما (واریته عربیکوم arabicum) تنه‌های گیاه کلفت و پیچ دار تولید میشود و شکلی شبیه گیاهان بن‌سای پیدا میکند و با ترفندهای بن‌سای میتوان یک بن‌سای بسیار زیبا در طی سالیان از این گیاه تولید کرد. از طرف دیگر گلهای زیبا و برگهای براق این گیاه مورد توجه گلدوستان است. و همچنین مقاومت گیاه به شرایط کم آبی باعث میشود که کاکتوس‌دوستان نیز این گیاه را نگهداری کنند.

آدنیوم در شرایط طبیعی خودش در فضای آزاد زندگی میکند ولی در ایران یک گیاه درون خانه محسوب میشود. مهترین روش پرورش آن کاشت بذر است و در ایران از دیرباز بذر آن کشت شده‌است.

اطلاعات محصول
بذرهای تقدیمی از کشور تایلند آمده و از نظر واریته معتبر هستند. از لحظه کاشت بذر تا گلدهی (در شرایط گلخانه‌ای) حدود دو سال و بیشتر زمان مورد نیاز است. ولی جوانه‌زنی با درصد بالا و سرعت قابل قبول انجام میشود. رنگ بذرها میکس (تصادفی و شانسی) است. بسته‌های بذر 5 عدد بسته‌بندی شده و یک راهنمای کوچک کاشت همراه بسته‌ها تقدیم میشود.

 

سه شنبه 28/9/1396 - 9:55
دنیای گیاهان و حیوانات

مشخصات: اسم علمی گیاه آكالیفAcalyph hispida و از خانواده Euphorbiacea می باشد . آكالیف بومی جنوب آسیا و گیاهی است با برگ های سبز درشت متناوب، با لبه مضرس كه بیضی شكل، نوك تیز و كركی نیز می باشد. شاتون های این گیاه بلند و قرمز رنگ شبیه دم روباه است. آكالیف در تمام مدت سال گل می كند، منتهی در بهار و تابستان گل آن بیشتر است .نگه داری آكالیف در منزل مشكل به نظر می رسد و اغلب برگهای آن می ریزد بنابراین برای مدت طولانی نمی توان آن را در منزل نگاه داشت. معمولا باید جوانه انتهایی ساقه گیاهان مسن را هرس كرد تا شاخه های جانبی شروع به رشد نمایند.

مراقبت: این گیاه به نور متوسط، هوای گرم، خاك مرطوب، رطوبت هوای متوسط، در حدود 70-50 درصد و خاك قلیایی نیاز دارد.

كود: كود مورد نیاز این گیاه به میزان 2 گرم در لیترهر دو هفته یك بار و از اسفند تا شهریور ماه بكار برد. این گیاه خیلی پر ریشه است و نیاز زیادی به كود ازته دارد. باید در سال دو مرتبه گلدان آن را تعویض كرد. در غیر این صورت ریشه گلدان را پر می كند و برگها زرد می شوند.

خاك: سه قسمت خاك برگ، یك قسمت تورب دو قسمت ماسه و یك قسمت كود پوسیده دامی، خاك مطلوب گیاه آكالیف است.

ازدیاد: آكالیف به سرعت بلند شده و پس از مدتی شكل نامناسب و آشفته‌ای به خود می گیرد. برای به دست آوردن گیاهی متراكم و متعادل می توانید آن را تكثیر كنید. بهترین زمان گلدهی گیاه از اوایل تا اواخر بهار است كه در این زمان می توانید عمل تكثیر را انجام داد. ابتدا قلمه های انتهایی ساقه را به طول 10-8 سانتیمتر و یا ساقه های تازه روییده شده جانبی را همراه با پاشنه جدا كنید یعنی قسمتی از ساقه اصلی به ساقه جانبی متصل باشد. سپس قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و هر یك را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی كمپوست بذر و قلمه بكارید. آنها را در شرایط دارای نور كافی و دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری كنید و گلدانها را با كیسه های پلاستیكی شفاف بپوشانید. خاك گلدان فقط در ابتدای عمل خیس می شود و خیس كردن دوباره آن طی زمان ریشه دهی لازم نمی باشد. قلمه ها را در مای 22-20 درجه سانتیگراد نگاه دارید و پس از ریشه دهی آنها را به گلدانهای با قطر دهانه حدودا 13 سانتیمتر ، حاوی كمپوست گلدانی معمولی بكارید.

سه شنبه 28/9/1396 - 9:54
دنیای گیاهان و حیوانات

آبوتیلون گل گاوپنبه‌ای
مشخصات: اسم علمی گیاه آبوتیلون Abutilon striatum و از خانواده Malvaceae می باشد. این جنس، از 100 گونه گیاهان نیمه خشبی و علفی یك ساله، چند ساله و درختچه های همیشه سبز و در ختان كوچك تشكیل شده است. معمولا برای پرورش اغلب گونه های این نسل شرایط گلخانه ای لازم است. گونه Striatum بومی برزیل بوده و بلندی این گیاه به بیش از 2 متر و گسترش آن به بیش از 1 متر می رسد. برگ ها پنجه‌ای و دارای لكه های سفید مایل به زرد هستند. گلهای آن به رنگ قرمز و به قطر 3-4 سانتیمتر می باشد . معمولا از اواسط بهار تا اواخر تابستان در روی بوته ظاهر می شوند. در اوایل بهار باید گیاه را هرس كرد. برای این كار ساقه های اصلی را تا نصف، شاخه های جانبی را در حدود 10-8 سانتیمتر و شاخه های خشك را كاملا قطع می كنیم.

مراقبت: این گیاه به نور متوسط، هوای معتدل، خاك همیشه مرطوب و رطوبت نسبی 50 تا 60 درصد PH 7 تا 8 ، نیاز دارد.

كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 3 گرم در لیتر هر هفته یكبار، تا اسفند تا شهریور ماه به كار برد.

خاک: خاك باغچه همراه با كود حیوانی و گیاهی، مناسب كشت آبوتیلون می باشد.

ازدیاد: آبوتیلون را می توان به سادگی از اواسط بهار تا اوایل تابستان تكثیر كرد. قلمه های انتهای ساقه را از شاخه های جانبی، به طول 10-8 سانتیمتر، از گیاه جدا كرد، و محل برش قلمه ها را در پودر هومون ریشه زایی فرو ببرید سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر ، كه از كمپوست مخصوص بذر و قلمه پر شده، بكارید. لازم است گیاه را به آرامی و منظم مه پاش كنید و یا قلمه ها را با یك كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید و آنها را در شرایط نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید و در مای 18 تا 20 درجه سانتیگراد نگاه دارید. پس از حدود یك ماه قلمه ها، ریشه دهی و رشد را آغاز می كنند، آنگاه به آرامی قلمه ها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه 13 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی بكارید. كشت آبوتیلون ، از طریق كشت بذر، در مورد بعضی از انواع این گیاه بویژه واریته های ابلق، نتیجه خوبی نمی دهد.

عوارض و درمان: اگر هنگام پرورش و نگهداری این گیاه، مشاهده كردید، خود را انداخته و در حال تلف شدن است، احتمال بدهید هوای محیط خیلی سرد است و آن را به جای گرمتری منتقل كنید و اگر مشاهده كردید گلها ظاهر نمی شوند، یا نور كافی در زمستان نشان دهنده آبیاری بیش از اندازه می باشد. چسبناك شدن برگ ها و دمبرگها در اثر فعالیت حشرات روی این گیاه به وجود می آید و باید سمپاشی با سم حشره كش صورت بگیرد. نور زیاد برگها را رنگ پریده و شاخه ها را دراز و فاصله بین برگها را زیاد می كند. اگر گیاه در تابستان تشنه بماند برگها چروكیده می شود و گلها سقوط می نمایند، همچنین برگهای زرد رنگ و دارای رشته های تار عنكبوتی در سطح زیرین نشانه فعالیت كنه قرمز هستند باید با اسفنج مرطوب زیر برگها را تمیز كنید و یا با سم حشره كش نفوذی هر دو هفته یكبار ، تا رفع علایم، گیاه را سمپاشی نمایید. تامین رطوبت در كاهش آفت موثر است.

سه شنبه 28/9/1396 - 9:52
دنیای گیاهان و حیوانات

نوعی شب‌بو محلی در منطقه ما کشت و کار میشود که به شب‌بو دریایی (یا دریای شب‌بو) معروف است. متاسفانه نام فارسی دقیق برای این گیاه پیدا نکردیم و نام علمی دقیق آن نیز صددرصد برای ما مسجل نیست ولی احتمال میدهیم از جنس Malcolmia و از تیره براسیکاسه (کروسیفه‌رآ) باشد. جنس مالکولمیا در برخی کتابهای فارسی به نام شب‌بوی صحراییو شاید شب‌بو ویرجینیا، معرفی شده‌است و شاید منظور همین شب‌بو مورد نظر ما باشد.

این گیاه بیشتر در شهرهای آذربایجان و بخصوص در اردبیل کشت شده و علاقمندان زیادی دارد.  و گلهای ریز بنفش-صورتی یا سفید باز میکند که عطر بسیار دلنشینی عصرها و شب‌ها از آن آزاد میشود.بذرها دقیقا مانند شب‌بو صدبرگ (ماتیولا) در خورجین جمع میشوند و برگها نیز پرزدار  هستند ولی گلها ساده (صلیبی فرم) و غیرچند پر و معمولا گیاه بسیار ریزقواره‌ای است ولیکن عطری بسیار قوی و خوش‌بو دارد که عصر هنگام با نسیم مختصری کل حیاط و باغ و محله را عطرآگین میکند.

اطلاعات محصول:
بذرهای این گیاه اصلاح نشده و محلی است و توسط افراد بومی از کوهستانهای اطراف اردبیل جمع آوری میشود. بنابراین اطلاعات دقیقی در مورد قوه نامیه و خلوص بذرها موجود نیست. ولی کیفیت جوانه‌زنی (Germination) بذرها بسیار خوب و قابل قبول است و میتوانیم به عدد 85٪ جوانه‌زنی اعتماد کنیم که در بین بذور اصلاح شده نیز عدد بسیار خوبی است.

شما میتوانید این بذرها را در باغچه یا گلدان بکارید. حجم سبزینگی گیاه کم و گیاهی کم حجم و ریزاندام است. بنابراین جای زیادی اشغال نمیکند. و میتواند در کنار بوته‌ها یا گیاهان دیگر نیز کاشته شود.

طول دوره رشد گیاه تقریبا سه ماه است و میتواند از زمان کاشت بذر در مدت حدود 40 روز به گلدهی برسد. پس از آن بذر تشکیل میدهد و شما میتوانید بذرها را جمع آوری و مجددا کاشت نمایید.

سه شنبه 28/9/1396 - 9:51
دنیای گیاهان و حیوانات

خورشیدی گیاهی است با گلهای بسیار زیبا که معمولا در اواخر زمستان تا تابستان شکوفا میشوند. Clivia miniata از تیره آماریلیداسه است و در جنس کلیویا ۴ رقم وجود دارد که مطرح‌ترین آنها مینیاتا است (با گلهایی به رنگ نارنجی زرد قرمز و دورنگ). زادگاه این گیاه بیشه‌های جنوب آفریقا است. در مناطق گرمسیر به صورت بیرونی و در سایر مناطق در گلخانه‌ها و خانه‌ها نگهداری میشود. ریشه‌اش شبیه پیاز و قطور است.

در ایران دو نوع خورشیدی رایج است. نوع مرغوب‌تر عکس بالا که تعداد گلها در یک ساقه گلدهنده زیاد و عرض برگها پهن است. (به این نوع اصطلاحا نوع هلندی می‌گویند) در مقابل نوع دیگر که تعداد گلها در یک ساقه گلدهنده کمتر و عرض برگها نیز باریک است. (به این نوع اصطلاحا خورشیدی ایرانی میگویند). متاسفانه رنگ زرد خورشیدی در ایران کم‌یاب است.

احتیاط پزشکی: خوردن قسمتهای مختلف گیاه میتواند منجر به شکم درد شود. شیره گیاه نیز ممکن است خارش پوستی ایجاد بکند.

پرورش و نگهداری
تحت شرایط گلخانه‌ای در بستر غنی با مواد آلی پوسیده که خاک نیز داشته‌باشد و با ترکیباتی نظیر خاک برگ و شن‌ و ماسه در محل کاملا روشن ولی دور از تابش شدید خورشید، کاشته و نگهداری میشود. در فصل رشد به آبیاری مفصل نیاز دارد. در این زمان میتوان به طور هفتگی با کودهای کامل کودیاری کرد. تا زمانیکه غنچه‌ها تشکیل بشوند. در زمستان خیلی کم آبیاری میکنند.

تکثیر
بذرها را پس از رسیدن در دمای 16 تا 21 درجه سانتیگراد کشت میکنند. پاجوشها را در اواخر زمستان یا اوایل بهار میتوان جدا کرد.

بیماریها و آفات
بیماریهای شبه ویروسی و لکه برگیهای باکتریایی و قارچی  بیماری‌ شایعی هستند. آفات مکنده و شپشک‌های آردآلود نیز ممکن است به گیاه حمله کنند.

سه شنبه 28/9/1396 - 9:46
اخبار

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پایداری شرایط نامطلوب هوا در کلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و اراک تا روزهای پایانی هفته اظهار کرد: برای حل بحران آلودگی هوا باید اقدامات اساسی صورت گیرد. قطعا تعطیلی مدارس نمی‌تواند چاره اساسی برای حل این مشکل باشد.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا وضعیت جوی تهران را طی روزهای آینده پیش بینی کرد و گفت: وزش باد قابل توجهی طی روز جاری و سه روز آینده در تهران پیش بینی نمی‌شود و شرایط آرام جوی در اکثر مناطق این استان حاکم است بنابراین آلاینده‌ها تا روز چهارشنبه و حتی صبح روز پنجشنبه (میهمان تهران خواهند بود.  

وی افزود: از بعد از ظهر روز پنجشنبه (۳۰ آذر) وزش باد باعث کاهش غلظت آلاینده‌ها می‌شود و طی پنجشنبه شب و روزهای جمعه و شنبه (۱ و ۲ دی) شاهد بارش‌های ضعیفی در تهران خواهیم بود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در مورد آلودگی سایر کلانشهرها اظهار کرد: شهرهای ارومیه، تبریز، اصفهان و اراک شرایط جوی پایدار تا روز چهارشنبه (۲۹ آذر) برقرار خواهد کرد. در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از اواخر وقت چهارشنبه با رشد ابر، شرایط صعود هوا مهیا و در نتیجه از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد و از چهارشنبه شب تا پنجشنبه شاهد بارش در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خواهیم بود که باعث پاکی هوا خواهد شد.

تعطیلی مداری چاره اساسی برای حل آلودگی هوا نیست

وظیفه در ادامه با بیان اینکه باید اقدامات اساسی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور صورت گیرد، گفت: قطعا تعطیلی مدارس نمی‌تواند چاره اساسی برای حل بحران آلودگی هوا باشد. بهتر است کشور ما در اتخاذ تصمیمات اساسی برای حل مشکل آلودگی هوا از کشورهای اروپایی الگو بگیرد. در شرایط حاضر و در فصل زمستان که بسیاری از شهرهای کشور ما دچار آلودگی هواست. در اروپا هوا شرایط مساعدی دارد و غالبا در وضعیت پاک قرار دارد.

وی تاکید کرد: بهتر است از اقداماتی که کشورهایی مثل ژاپن یا انگلیس برای حل مشکل آلودگی انجام دادند، الگوبرداری کنیم. در یک مقطعی آلودگی هوا در این کشورها تلفات بسیار زیادی داشت. این کشورها در صنعت و در زمینه مصرف انرژی دست به اقدامات اساسی زدند و توانستند با کاهش شدت انرژی بر مشکل آلودگی هوا فائق بیایند.

دوشنبه 27/9/1396 - 16:28
اخبار

پیشکسوت فوتبال ایران از رییس جمهور خواست تا بیشتر به مردم سرپل‌ذهاب توجه کند و درباره حضور بانوان در یک مسابقه فوتبال در کرمانشاه سخن گفت.

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین نوشت: هفته گذشته بود که تیم منتخب ۹۸ در سرپل ذهاب به مصاف تیم منتخب کرمانشاه رفت. در این دیدار که با حضور ستاره‌هایی همچون خداداد عزیزی و علی کریمی برگزار شد، بانوان هم توانستند با حضور در استادیوم این بازی را تماشا کنند.

در همین راستا، خداداد عزیزی در مصاحبه با روزنامه گل طعنه‌ای به سحر قریشی زد و گفت:« بازی و جو خیلی خوبی بود. دیدید که همه آمده بودند و حتی بانوان هم در استادیوم حضور داشتند و کسی هم منقلب نشد.»

او همچنین در قالب درخواستی از رییس جمهور اظهار کرد:« وضعیت اسکان مردم زلزله‌زده سرپل خوب نیست و از رییس جمهور می‌خواهم تا نگاهی ویژه به آنها داشته باشد. آنها هم به ایشان رای دادند و لطفا دادشان برسید.»

 

دوشنبه 27/9/1396 - 16:23
اخبار

کوسه یک تنی که در عکس مشاهده می‌کنید، فقط یکی از کوسه‌های گرینلند است که توسط تیم دانشمندان کشف شده و با سن 512 سال احتمالا پیرترین مهره‌دار زنده موجود روی زمین است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، دانشمندان معتقدند که آنها ممکن است قدیمی‌ترین مهره‌دار زنده جهان را در قالب یک کوسه باستانی گرینلند کشف کرده باشند. اما چه چیزی کوسه‌های گرینلند را به موجوداتی مرموز تبدیل کرده است؟

تعیین سن به روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‌دهد که این کوسه‌های باستانی بین 272 تا 512 سال سن دارند.

گروهی از دانشمندان دانمارکی معتقدند که قدیمی‌ترین مهره‌دار زنده جهان را در میان کوسه‌های گرینلند کشف کرده‌اند.

پیش از کشف آنها، قدیمی‌ترین مهره‌دار شناخته شده به نظر می‌رسید یک نهنگ غول‌پیکر 211 ساله باشد، اما نتایج پژوهش جدید نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین مهره‌دار زمین بیشتر از این‌ها سن دارد.

محققان به رهبری "ژولیوس نیلسن"، زیست‌شناس دریایی دانمارکی معتقدند که در میان 28 کوسه موجود در آب‌های گرینلند، آنها با یک کوسه بسیار قدیمی مواجه شده‌اند.

دانشمندان اظهار داشتند که با استفاده از تاریخ‌گذاری رادیو کربن عدسی چشم 28 کوسه گرینلند، دریافتند که یکی از آنها حدود 392 سال سن دارد.

تاریخ‌گذاری رادیوکربن یکی از روش‌های تاریخ‌گذاری رادیومتریک می‌باشد که جهت تخمین تاریخ مرگ موجوداتی که کربن مصرف می‌کنند (مانند گیاهان) کاربرد دارد. در این روش ایزوتوپ کربن-14 که یکی از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو کربن با نیمه عمر حدود 5730 سال می‌باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر تاریخ‌گذاری رادیوکربن یک فرآیند است که نتایج را با 95 درصد اطمینان به دست می‌دهد، به این معنی که سن واقعی کوسه می‌تواند بین 272 تا 512 سال باشد.

شایان ذکر است که کوسه گرینلند هر سال فقط یک سانتیمتر رشد می‌کند، به همین علت است که دانشمندان متوجه شدند که این کوسه ماده 5.5 متری چندین قرن زندگی کرده است.

کوسه‌های گرینلند به دلایل زیادی کاملا مرموز هستند. برای مثال، آنها بیشتر وقت خود را در آب‌های بسیار عمیق تا 730 متری و در دمای منفی 2 تا 7 درجه سانتیگراد اقیانوس‌های منجمد شمالی صرف می‌کنند.

این مسئله شاید توضیح دهد که چرا برخورد با آنها بسیار نادر است. اولین عکس‌های این گونه در سال 1995 گرفته شد، در حالی که اولین ویدیو از یک کوسه زنده گرینلند در زیستگاه طبیعی آن در سال 2003 گرفته شد.

یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد کوسه‌های گرینلند این است که با وجود عظیم‌الجثه بودن، رفتار تغذیه‌ای آنها مشابه لاشخورها است. آنها از باقی‌مانده غذای شکارچیان دیگر تغذیه می‌کنند.

این کوسه‌های عظیم‌الجثه همچنین به دلیل حرکت و رفتار آهسته و خواب آلود، "کوسه‌های خوابالو" نامیده شده‌اند و اگرچه شکارچیان کوسه‌های گرینلند را می‌خورند، اما باید با احتیاط فراوان آن را انجام دهند، چرا که گوشت آنان سمی است.

در حقیقت آنها سمی‌ترین گوشت را در گونه‌های کوسه در جهان دارند و خوردن گوشتشان به علت غلظت بالای تری‌متیل‌آمین اکسید در آن موجب احساس مستی و گیجی در شکارچی می‌شود.

گروئنلند یا گرینلند نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است. این سرزمین که در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده، محل سکونت حدود 56 هزار نفر است.

جمعیت آن از سکنه بومی (از تبار اسکیموها) و مهاجران دانمارکی تشکیل شده‌است.

پایتخت آن به زبان دانمارکی، گودت‌هاب نام دارد. نام گروئنلند به معنی «سرزمین سبز» یا «سبزستان» است. گرینلند در ایران گروئنلند هم نامیده می‌شود که از تلفط آن به زبان دانمارکی گرفته شده است.

به‌جز چند نقطه محدود که محل سکونت اهالی گروئنلند است، سایر مناطق این جزیره یخ‌زده و بطور کلی خالی از سکنه است. این سرزمین از نظر جغرافیایی در محیط قاره آمریکای شمالی واقع شده است، اما از نظر سیاسی و فرهنگی با اروپا به ویژه کشورهای نروژ ودانمارک مراوده بیشتری دارد.

کوسه‌های گرینلند با اندازه بزرگ، عمر طولانی و زندگی مرموز، به وضوح موجوداتی اسرارآمیز هستند.

 

دوشنبه 27/9/1396 - 16:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته