• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1420
تعداد نظرات : 5
زمان آخرین مطلب : 2171روز قبل
کاردستی و خیاطی

 

اگر خردسال و کودک دارید حتما عروسک‌هایی تابحال از اسباب بازی فروشی‌ها تهیه کرده‌اید ولی عروسکی که خود کودک‌تان درست کند و یا در تهیه آن دخالت داشته باشد یک الگوی رفتاری در جهت سازنده و تولید کننده بودن هست و چه بسیار که در این روزها جامعه در جهت پیشرفت نیازمند فکرهای خلاق و تولیدکننده بجای مصرف کننده‌ هست.
چه نیاز هست:
کاموا
یک تکه مقوا یا یک کتاب
قیچی

روش کاردستی عروسک کاموایی:

رشته‌های کاموا را دور یک نوار مقوایی نسبتا ضخیم (یا کتاب) بپیچانید. طول نوار اندازه‌ای باشد که قد عروسک کاموایی می‌خواهید باشد.
وقتی به نظرتان ضخامت کامواهای پیچیده شده کافی شد، آنرا از نوار مقوایی در آورید.
دسته کاموایی را قیچی کنید. الان رشته‌های کاموا یک اندازه دارید.

برای درست کردن سر عروسک دسته کامواها را از وسط تا کنید و با یک تکه نخ دیگر با کمی فاصله دور دسته را گره بزنید.
در این مرحله کاموا را سه قسمت تقسیم کنید. دوتای کناری برای دست عروسک و دسته وسطی که نسبتا کلفت هست برای تن و پای عروسک کاموایی هست.
دست‌های عروسک را مدل بافت تزیین کنید.
پاهای عروسک را می‌توانید مثل مدل بافت در آورید و یا رشته کامواها را آزاد رها کنید تا مدل دامن شود.
تزیینات زیبایی برای عروسک انجام دهید. به همین سادگی شما بعد از چند دقیقه یک عروسک کاموایی با مزه دارید.

چهارشنبه 29/9/1396 - 11:31
کاردستی و خیاطی

کاردستی قایق و دریا با بشقاب یکبار مصرف بسیار جذاب و ساده هست. در این فعالیت با استفاده از دوریختنی‌ و بشقاب یکبار مصرف یک سرگری برای بچه‌ها دارید. اگر دنبال بهانه‌ای هستید تا در کنار کودک زمان مفیدی داشته باشید و مهارت‌های مختلفی آموزش دهید کاردستی قایق را انجام دهید زیرا در این کاردستی کودک شما نقاشی می‌کشد، با کلاژ و تکه چسبانی آشنا می‌شود و برش و قیچی دارد. در انتها کاردستی قایق شما یک صحنه برای اجرای بازی‌های نمایشی هست و می‌توانید نمایش اجرا کنید.

چه نیاز هست:
بشقاب یکبار مصرف سفید
آبرنگ
کاغذ رنگی
سیخ چوبی
قیچی
چسب کاردستی

روش ساخت کاردستی قایق :
ابتدا بشقاب یکبار صرف را بصورت افقی دو قسمت تقسیم کنید. قسمت پایین بشقاب دریا و قسمت بالایی آسمان باشد. رنگ ها را در اختیار کودک قرار دهید تا دریا و آسمان را رنگ آمیزی کند.
برای درست کردن قایق، روی کاغذ رنگی دو شکل مربع و مستطیل برش بزنید و سیخ چوبی را از وسط خط تای شکل مستطیل
(طولی) رد کنید و با چسب دور سیخ محکم کنید. دو خط مورب از گوشه مستطیل قیچی کنید تا شکل ذوزنقه برای بدنه قایق درست شود. برای بادبان کاغذ رنگی مستطیل را برداشته و سیخ چوبی روی خط تای کاغذ چسب بزنید، اطراف کاغذ را بر روی هم قرار دهید و شکل یک مثلث برش بزنید تا بادبان کاردستی قایق درست شود.

از کودک بخواهید برای تکمیل منظره دریا و آسمان هر چیزی که دوست دارد بر روی کاغذ جداگانه‌ای نقاشی کند.مثلا خورشید، ابر، ماهی، پرنده…
نقاشی‌ها را رنگ آمیزی کند و دور آنها را برش بزند و بر روی منظره دریا و آسمان بچسباند. با کمی ایده پردازی.

رسیدیم به مرحله‌ی نهایی کاردستی قایق و اونهم انداختن قایق در آب دریا هست! با کاردک (این مرحله حتما یک بزرگتر انجام دهد) خط مرز دریا و آسمان را تا لبه‌ی بشقاب برش بزنید و سیخ چوبی را از شکاف رد کنید.
با چپ و راست بردن سیخ چوبی از پشت بشقاب یک کاردستی قایق شناور دارید.

 

 

چهارشنبه 29/9/1396 - 11:29
کاردستی و خیاطی

روش ساخت چنین کاردستی بسیار آسان بوده و در زمان کوتاهی به نتیجه مطلوب خواهید رسید.
مرحله اول : ابتدا مقداری نخ کاموا در رنگ و نوع دلخواه خود تهیه کنید و با استفاده از آموزش آموزش ساخت پوم پوم با دو روش ساده و به ساخت یک پوم پوم بپردازید.
سپس همانند تصویر زیر دو خط فرضی روی پوم پوم ترسیم کنید و به شکل یک مثلث پوم پوم را با قیچی برش بزنید تا طرحی همانند مثلث و درخت کریسمس در آن ایجاد شود.

مرحله دوم: شما می توانید کار مرحله قبل را برای پوم پوم های دیگر و در رنگ های مختلفی بسازید.

مرحله سوم : در این بخش با تهیه چند دکمه نسبتا بزرگ می توانید پوم های مثلثی شکل را به روی آن ها بچسبانید تا به روی سطح به خوبی قرار گیرند و نمای زیبایی را داشته باشند.

مرحله چهارم : در نهایت شما توانسته اید یک درخت کریسمس با نخ کاموا بسازید. امیدوارم از این آموزش نهایت لذت را برده باشید.

 

چهارشنبه 29/9/1396 - 11:26
کاردستی و خیاطی

روش ساخت چنین کاردستی بسیار آسان بوده و در زمان کوتاهی می توانید یک جعبه هدیه بسیار زیبا بسازید.

مرحله اول : ابتدا طرح الگو زیر را دانلود کنید و بر روی کاغذ پرینت بگیرید.
سپس مقداری مقوا تهیه کنید و بر اساس طرح الگو به برش آن بپردازید.

مرحله دوم : در این بخش بر اساس محل های نقطه چنین مقوا را تا بزنید و از چسب برای محکم کردن سازه استفاده نمایید تا طرح خانه شکل بگیرید.

همچنین بخش های مربوط به پنجره را با برش زدن مشخص کنید.
برای بستن درب جبعه کادو می توانید قسمت بالای خانه را با طناب تزیینی بهم متصل کنید.

 

مرحله سوم : در نهایت شما توانسته اید یک جعبه هدیه طرح خانه بسازید. امیدوارم از این آموزش نهایت لذت را برده باشید.

چهارشنبه 29/9/1396 - 11:23
کاردستی و خیاطی

تصمیم داریم با چوب بستنی یک پنگوئن بسیار زیبا و جالب بسازیم...

تصمیم داریم با چوب بستنی یک پنگوئن بسیار زیبا و جالب بسازیم و شما بتوانید از ان یک وسیله تزیینی استفاده کنید و یا آن را به کودک خود هدیه دهید. روش کار بسیار آسان است.
مرحله اول : ابتدا شش چوب بستنی تهیه کنید و بر روی مقدار مقوا آن ها را به چسب آغشته کرده و در کنار هم بچسبانید.

مرحله دوم: در این بخش باید کار مرحله قبل شما همانند تصویر زیر شده باشد و شما می بایست چوب بستنی ها را همانند طرح زیر کنار هم قرار دهید.
همچنین در وسط طرح خود یک طرح بیضی شکل بکشید.

مرحله سوم : در این بخش به جز طرح بیضی کل بقیه قسمت های چوب بستنی ها را سیاه کنید و قسمت بیضی شکل را نیز رنگ سفید بزنید و در قسمت پایین با رنگ نارنجی قسمت پاها را مشخص کنید و با دو عدد چشم و مقداری مقوا نارنجی قسمت چشم ها و بینی را نیز تکمیل نمایید.
همچنین با مقوا دو طرح به عنوان بال ایجاد کنید و در طرف های چپ و راست چوب بستنی ها بچسبانید.

مرحله چهارم : در نهایت شما توانسته اید به سادگی یک پنگوئن با چوب بستنی بسازید. امیدوارم از این آموزش نهایت لذت را برده باشید.

چهارشنبه 29/9/1396 - 11:16
کاردستی و خیاطی

در این آموزش سعی داریم با تهیه تعدادی گوش پاک کن و انجام تغییراتی به روی آن یک گل با گوش پاک کن بسازیم...

روش ساخت چنین کاردستی بسیار آسان بوده و در زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

مرحله اول : وسایل مورد نیاز را تهیه کنید

ساقه گل مصنوعی یا نی نوشابه یا تکه ای چوب
تعدادی گوش پاک کن ( در حدود 100 عدد)
یک توپ از جنس فوم ( یا توپ پلاستیکی)
مقداری رنگ مرکب
قیچی

مرحله دوم : در این بخش در حدود 100 عدد گوش پاک کن کنید دو سر گوش پاک کن را همانند تصویر زیر برش بزنید.

مرحله سوم : در این بخش یک توپ از جنس فوم تهیه کنید و گوش پاک کن های برش زده را درون آن قرار دهید و تمامی سطح توپ را بپوشانید.
در صورت عدم دسترسی به توپ از جنس فوم یک توپ پلاستیکی در سایز کوچک تهیه کنید و روی سطح آن را به رنگ سفید رنگ آمیزی کنید و سپس گوش پاک کن ها را به آن بچسبانید.

مرحله چهارم : پس از انجام مراحل قبل در یک کاسه مقداری رنگ بر اساس سلیقه خود بریزید و قسمت پنبه ای گوش پاک کن ها را رنگ آمیزی کنید. 

مرحله پنجم : در این بخش ساقه یک گل مصنوعی یا یک نی تهیه کنید و فوم را درون ساقه قرار دهید.

مرحله ششم : در نهایت با قرار دادن طرح به درون گلدان شما توانسته اید یک گل با گوش پاک کن بسازید. امیدوارم از این آموزش نهایت لذت را برده باشید.

چهارشنبه 29/9/1396 - 11:13
دنیای گیاهان و حیوانات

مشخصات:‌ اسم علمی كاج مطبق Araucaria excelsa و از خانواده Araucariaceae می باشد. این گیاه بومی جزیره نور فولك درجنوب كالدونی جدید است. ارتفاع آن 1 تا 2 متر و گسترش آن 80-90 سانتیمتر می باشد . گیاهی است همیشه سبز و دارای برگ های سوزنی آروكاریا به مرور ، شاخه های تحتا نی خود را از دست می دهد . یك واریته آن دارای قد كوتاهی است كه در گلدان كاشته می شود. درتابستان میتوان گلدان آن را در هوای آزاد و نیمه سایه یعنی در سایه سایر درختان قرارداد. رشد این گیاه بسیار بطئی است.

مراقبت: كاج مطبق به نور معمولی ، هوای خنك ، خاك همیشه خیس، رطوبت نسبی بین 50 تا 90 درصد و خاك كمی اسیدی احتیاج دارد .

كود: 2 گرم در لیتر سولفات آمونیوم ، هر سه هفته یكبار از فرودین تا شهریور ماه، احتیاجات غذایی این گیاه را بر آورده می كند.

خاك: مخلوطی از دو قسمت خاك برگ، یك قسمت تورب و یك قسمت ماسه خاك مطلوب آروكاریا می باشد.

ازدیاد: این گیاه را نمی توان به آسانی تكثیر كرد ولی با كمی حوصله و پیشتكار می توانید موفق شوید. كاج مطبق از طریق كشت بذر از اواسط بهار تا اوایل تابستان ، در دمای حدود 20 درجه سانتیگراد تكثیر می شود. بذرها را به صورت تك یا پراكنده در سینی بذر یا ظروف كم عمق با قطر دهانه 14 سانتیمتر، حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه بكارید. سعی كنید میزان رطوبت را توسط پوشاندن ظرف با یك ورقه پلاستیكی شفاف یا شیشه بالا ببرید البته گاهگاهی پوشش را بردارید تا از یجاد رطوبت بیش از حد جلوگیری شود و یا اینكه فضای كوچكی را جهت تهویه در پوشش ایجاد كنید. هنگامی كه بذر ها جوانه زدند و به بلندی 5 تا 5/7 سانتیمتر رسیدند، می توانید نشاءها را به آرامی بیرون آورده و در گلدانی حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت بكارید.

سه شنبه 28/9/1396 - 10:22
دنیای گیاهان و حیوانات


مشخصات: اسم علمی آنتوریوم، Anthorium scherzerianum و از خانواده Araceae می باشد. آنتوریوم گیاهی است بومی گواتمالا و كوشاریكا این گیاه مانند ساقه اصلی بوده و ارتفاع آن به بیش از 30 تا 40 سانتیمتر می رسد، دارای برگهای كمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از 18 سانتیمتر می باشد گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید در اواخر بهار یا فصل تابستان ظاهر می شوند . از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید كه زرد یا قرمز رنگ است. دوام گل آنتوریوم زیاد بوده و 2 تا 3 ماه پایدارمی ماند. آنتوریوم به طور كلی به سرما و آب سنگین و نمك دار، حساس است و در زمستان باید حدود 6 تا 8 هفته به آن استراحت داد یعنی مقدار آب را كم نمود ه و حرارت را 15 درجه سانتیگراد نگه داشت.

مراقبت: آنتوریوم به نور متوسط ، هوای گرم، آبیاری فراوان، رطوبت نسبی 70 تا 90 درصد و خاك اسیدی احتیاج دارد.

كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 2 گرم در لیتر، هر 3 هفته یكبار، از اسفند تا آذر ماه مورد استفاده قرارداد. بهتر است از كودهای آلی نیز استفاده شود.

خاك: خاك گلدان آنتوریوم عبارت است از تورب با كمی ماسه.

ازدیاد: آنتوریوم رطوبت محیطی را می‌پسندد و درجه حرارت 15 تا 20 درجه سانتیگراد بهترین درجه حرارت برای گل كردن آن می باشد. این گیاه دارای انبوهی از ریشه های آبدار، سست وگوشتی است كه به نظر می رسد گیاه را از داخل گلدان به خارج هل میدهد.به وسیله جداكردن توده ریشه ها در جائی كه گیاهان كوچك مجزا دركنار گیاه مادری مشاهده می شوند، تكثیر آنتوریوم صورت می گیرد. هرگز ریشه را با زور جدا نكنید و سعی كنید گیاهانی را از كنار پایه مادری جدا كنید ، كه رشد فعال داشته و برگهای جدید تولید كرده اند. سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه 13-11 سانتیمتر ، حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت، بكارید. مراقب باشید گیاهچه به زیر خاك فرو نرود و كمی بالاتر از سطح خاك قرار بگیرد. دمای محیط را روی 24 درجه سانتیگراد تنظیم كرده و رطوبت را بالا نگه دارید. برای این منظور یا مرتب مه پاشی كنید و یا گلدان یا كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید.

عوارض و درمان: در صورتی كه گلدان شما برگهای جدید ریز و رنگ پریده ای می دهد و گلهای آن ظاهر نمی شود. تغذیه مصنوعی را شروع كنید چون ظاهرا خاك گلدان خیلی فقیر است. و اگر فقط با ظاهر نشدن گلها روبه رو شدید، نور محیط رشد گیاه مناسب و كافی نیست، پس آن را به محل پرنورتر اما دور از اشعه مستقیم آفتاب منتقل كنید. این عارضه ممكن است مربوط به آبیاری زیاد از اندازه هم باشد. در زمستان هفته ای 1 بار آبیاری كافی است. برگهاس خیلی پر پشت اما بدون گل بیانگر غنی بودن زیاده از حد خاك می باشد. و باید در زمستان خاك گلدان را تعویض و تعدیل كرد حمله قارچ به این گیاه لكه های قهوها ی روی برگ ها تشكیل می دهد و باید با محلول قارچكش نفوذی سمپاشی صورت گیردو برگهای خیلی صدمه دیده، حذف شوند. اگر در زمستان هوا خیلی سرد و مرطوب باشد برگها زرد شده و به سمت پایین ، می پیچد بنابراین باید گلدان را به محل گرمتری منتقل نمود و آبیاری را كمتر كرد در صورتی كه برگهای سبز می پیچد هوا سرد و خشك است. برگهای سیاه شده در نتیجه سرمای زیاد، ایجاد می شوند و برگهای نازك ، كم آب و زرد رنگ معرف گیاه تشنه می باشد. اگر زخمهای سفید پنبه ای در زیر برگ و قاعده آن تشكیل شوند. یعنی حشرات آفت در حال فعالیت است می توانید هر دو هفته یكبار با سم حشره كش نفوذی گیاه را سمپاشی كنید و با پنبه آغشته به سم زخمها را خیس نمایید. عامل ایجاد رشته های تار عنكبوتی در سطح برگ كنه ریز قرمز است. باید با پارچه مرطوب برگهار ا تمیز كنید و با سم كنه كش گیاه را سمپاشی نمایید. تامین رطوبت در كاهش آفت موثر است .اگر برگها براق بودن خود را از دست داده اند روزانه با آب ولرم برگها را پاشی كنید چون علت این امر می تواند هوای خشك باشد. صدمات فیزیكی برگها را شكافدار و مریض نشان می دهد بنابراین گلدان را از محل پر تردد دور كنید و برگهای صدمه دیده را قطع نمایید.

سه شنبه 28/9/1396 - 10:20
دنیای گیاهان و حیوانات


مشخصات: اسم علمی آناناس Ananas comosus و از خانواده Variegatus میباشد. آناناس گیاهی است بومی برزیل و كلمبیا برگهای آن چرمی بلند و نیزه ای با نوارهای طولی كرم و سفید رنگ در لبه است حاشیه برگها خصوص با خارهای قرمز رنگ می باشد. هنگام پیدایش گل، قسمت میانی گیاه، تماما به رنگ قرمز در می آید. این گیاه از سن سه یا چهار سالگی تولید میوه كوچكی مانند آناناس معمولی می نماید كه بسیار سخت و خشبی است و قابل خوردن نمی باشد اگر میوه آناناس چیده نشود برگ های جدیدی روی آن ظاهر می شوند.

مراقبت: آناناس زینتی به نور متوسط، هوای گرم، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت نسبی 50 تا 70 درصد خاك كمی اسیدی احتیاج دارد.

كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 1 گرم در لیتر ، هر دو هفته یكبار، از فروردین تا شهریور ماه، مورد استفاده قرار داد.

خاك: مخلوطی از دو قسمت تورب، یك قسمت خاك برگ و كمی، خاك مناسبی برای این گیاه است.

ازدیاد: نگاه داری آناناس زینتی در آپارتمان بسیار مشكل است. گلدان آن باید درجای بسیار گرم و روشنی قرار بگیرد تا برگ ها رنگ زیبای خود رابه دست آورند. پس از تولید میوه نیز، برگ های اولیه به تدرج زرد شده و به جای آن پا جوش هایی به وجود می آیند كه میتوانند تولید گیاه جدید بنمایند آناناس ابلق را می توان به دو روش تكثیر كرد. با استفاده از برگهای روزت كه بالای میوه می رویند و پا جوشهایی كه در اطراف پایه مادری به وجود آمده اند و روش اول كمی مشكل است. در این روش، قسمت بالای میوه را به فاصله 5/1 سانتیمتر مانده به پایه برگهای روزت، بریده و به مدت یك روز در مكان دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا خشك شود، سپس در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده وبه آرامی داخل گلدان با قطر دهانه 11 سانتیمتر ، حاوی كمپوست گدانی مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. گیاه و گلدان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید و دمای را 24 تا 27 درجه سانتی گراد، تا زمان ریشه دهی كه 2 ماه یا بیشتر طول می كشد، نگاه دارید. در روش دوم، زمانی كه پاجوشها به اندازه 10 سانتیمتر رشد كردند، آنها را با یك چاقوی تیز از پایه مادری جدا كنید و هر پا جوش را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه 11 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی مخصوص بذر و قلمه بكارید آنگاه گلدان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید و خاك را مرطوب و دما را 24 درجه سانتیگراد نگاه دارید ریشه دهی حدودا 2 ماه طول می كشد. زمان تكثیر از اواسط بهار تا اواسط تابستان می باشد.

عوارض و درمان: اگر رشد گیاه شما متوقف شد و یا از گل و میوه اثری نبود، باید بدانید، یا هوا سرد است و یا گلدان به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد. برگهای زرد شده و لكه های قهوه ای در سطح زیرین برگ نشانه فعالیت حشره آفت است. اگر هفته ای یكبار با سم حشره كش نفوذی، طبق دستور، گیاه را سمپاشی كنید علایم بر طرف می شود. قهوه ای شدن نوك برگ و خشك شدن آن در اثر خشكی هوا یا كم آبی گیاه حادث می شود اگر مشاهده كردید برگ های خشك ، چروكیده و لوله شده است ، گیاه را به محل گرمتری منتقل كنید و آبیاری را انجام دهید .و اگر برگها قهوه ای و چروكیده شدند گیاه را به محل خنكتری ببرید. لكه های سوخته در وسط برگ، نشانگر این است كه غبار پاشی گیاه در آفتاب انجام شده و برگها آفتاب سوخته شده اند . در این صورت برگهای از بین رفته را با كارد خیلی تیز حذف كنید . مواد براق كننده نیز برای گیاه مضر است و به برگها منظره زنگ زدگی می بخشد، پارچه نرم یا اسفنج مرطوب برای تمیزی برگها كافی است . همچنین آبیاری زیاد از هر قاعده برگهای گیاه آناناس را می پوساند و برگها ریزش می كنند و در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یكبار آبیاری كافی است.

سه شنبه 28/9/1396 - 10:16
دنیای گیاهان و حیوانات


مشخصات: اسم علمی صبر زردAloe variegate و از خانوده Liliaceae میباشد. این گیاه بومی ناتال بوده و گیاهی است آبدار و گوشتی به ارتفاع 30 سانتیمتر و برگهای ضخیم و نیزه ای به طول 12 سانتیمتر كه دارای نوارهای سفید و سبز تیره عرضی میباشد. معمولا این گیاه در اطاقهای كم رطوبت به خوبی رشد می كند . لبه برگهای آن دندانه دارد است و گلهایی به رنگ نارنجی روشن، به شكل گل آذین و به طول 30 سانتیمتر دارد، این گلها در اوائل بهار ظاهر می شوند. صبرزرد نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد و نیز نباید قطرات آب روی برگهای آن ریخته شود زیرا باعث پوسیدگی گیاه می شود. همچنین نیاز آب دادن زیاد در زمستان باید خودداری كرد.

مراقبت: این گیاه به نور متوسط تا شدید ، هوای معتدل، آبیاری كم، رطوبت نسبی كم و خاك قلیایی احتیاج دارد.

كود: كود مورد نیاز است را هر دو هفته یكبار به مقدار 3 گرم در لیتر از اسفند تا آبان ماه استفاده می‌كنند.

خاك: مخلوطی از یك قسمت خاك برگ و دو قسمت ماسه، خاك مطلوبی برای رشد گیاه فراهم می نماید.

ازدیاد: صبر زرد پا جوشهای زیبایی را در كنار پایه مادری تولید می كند كه بهترین روش برای تكثیر آن است. این گیاه را در اواخر بهار یا اوایل تابستان ، زمانی كه پاجوشهایی را تولید كرده از گلدان بیرون آورید و پاجوشهایی را كه شروع به تشكیل فرم روزت نموده اند به آرامی از پایه مادری جا كنید دقت كنید ساقه را نشكنید و پا جوشها همراه با ریشه زیاد جدا كنید. سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی كمپوست مخصوص گیاهان گوشتی بكارید و در نور مناسب دهید تا ریشه دهی انجام شود. دما را 18 تا 20 درجه سانتیگراد و خاك را نسبتا مرطوب نگاه دارید. به یاد داشته باشید پا جوشهای بزرگتر با سرعت بیشتری نسبت به پا جوش های كوچك ریشه می دهند.

 

سه شنبه 28/9/1396 - 10:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته