• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 283
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 4657روز قبل
نجوم

فارس نوشت: سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به احتمال فراوان گودال سمسور زاهدان ناشی از برخورد شهاب سنگ است.
خسرو افسری اظهار داشت: گودال سمسور در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب زاهدان واقع است که در صورت تایید شدن نظریه به وجود آمدن آن بر اثر برخورد شهاب سنگ این گودال نخستین گودال شهاب سنگی کشور لقب خواهد گرفت.
‌وی افزود: با توجه به بکر بودن منطقه و نبود مستندات و سوابق پژوهشی برای این موضوع انجام مطالعات هم در زمینه اسنادی و هم در شکل میدانی ضرورت خواهد داشت.
افسری خاطر نشان کرد: شهاب سنگ‌ها از اجرام آسمانی سرگردان منظومه شمسی به شمار می‌آیند که تقریبا هر روز سیارات منظومه را مورد اصابت قرار می‌دهند و اوج بارش این شهاب سنگ‌ها به زمین بالغ بر ۳ میلیارد سال قبل بوده که اکثر شواهد آن بر اثر فرسایش آبی و بادی از میان رفته است.
وی گفت: در آن زمان تعداد و بزرگی برخوردها بیشتر بوده است و آثار برخورد همزمان بر روی کره ماه به دلیل نبود فرسایش به وضوح قابل تشخیص مانده است.

منبع:فارس

چهارشنبه 23/6/1390 - 15:26
بهداشت روانی
سلامت نیوز: همگی ما در زندگی خود روزهای نفرت‌انگیز و ناخوشایند داشته‌ایم؛ روزهایی كه شكممان به نظر خیلی بزرگ می‌آمده، قیافه‌مان غیرطبیعی به‌نظر می‌رسیده و...

احساس شادی، رضایت و آراسته بودن، بستگی به این ندارد كه چه لباسی بر تن دارید، وزن‌تان چقدر است یا چه غذایی می‌خورید؛ بلكه به این بستگی دارد كه نظر مثبتی درباره خودتان داشته و با خودتان مهربان باشید ، بدون توجه به این كه چه چیزی می‌خورید یا چه چیزی نمی‌خورید.

بگذارید این مساله را بیشتر روشن كنیم.؛ همگی ما در زندگی خود روزهای نفرت‌انگیز و ناخوشایند داشته‌ایم؛ روزهایی كه شكممان به نظر خیلی بزرگ می‌آمده، قیافه‌مان غیرطبیعی به‌نظر می‌رسیده و تصور می‌كرده‌ایم كه ما زشت‌ترین موجود روی زمین هستیم. بیایید این روزهای بد را كنار بگذاریم. هر كس روزهای خوب و خوشی هم دارد، روزهایی كه احساس شكوه و قدرت می‌كند و درباره خود احساسی خوب دارد.

اگر شما تا به حال چنین احساسی نداشته‌اید، وقت آن رسیده ‌است كه به دقت و با صداقت درباره خود تصویری ذهنی بسازید. مساله خوردن یا نخوردن نباید باعث شود احساسات شما تحت تاثیر قرار بگیرد و نسبت به خود و اندام‌تان تصورات منفی پیدا كنید. اگر چنین است باید طرز تفكر خود را تغییر دهید.

 چرا می‌خواهید وزن‌تان را كم كنید؟

پیش از آن كه فكر كنید چرا گرفتن رژیم غذایی مضر است، بهتر است از خود بپرسید.

 به چه علت می‌خواهید رژیم بگیرید؟

آیا دلیل شما سالم ماندن است؟

آیا پزشك توصیه كرده وزن‌تان را كم كنید؟

آیا احساس می‌كنید چاق شده‌اید؟

آیا احساس شما واقعاً درست است؟

بسیاری از خانم‌ها تصور اشتباهی از خود دارند و فكر می‌كنند به اضافه وزن دچار هستند، در حالی كه واقعاً این طور نیست.

 یك رژیم خوب، مصرف روزانه غذاهای زیر برای داشتن تغذیه سالم پیشنهاد می‌شود.

ـ 3 تا 5 عدد میوه. به خاطر داشته ‌باشید میوه‌ها و سبزیجات مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی دارند.

ـ 8 تا 10 لقمه نان یا حبوبات یا برنج یا ماكارونی

ـ 2 تا 4 لقمه غذای پروتئین‌دار مانند مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و تخم‌مرغ

ـ 2 تا 3 لقمه غذای دارای چربی همراه با كلسیم مانند پنیر، ماست و شیر و در نهایت مقدار كمی از آنچه دلتان می‌خواهد.

 چند نكته هم برای داشتن تغذیه سالم :

ـ هر زمان احساس گرسنگی كردید، چیزی بخورید، حتی اگر زمان وعده غذای اصلی نرسیده ‌باشد.

ـ همیشه چیزی را كه دوست دارید بخورید؛ اما زیاده‌روی نكنید.

ـ در برنامه غذایی خود تنوع ایجاد كنید.

تا شما خودتان را دوست نداشته باشید هیچ فرد دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد. 

منبع:سلامت نیوز
چهارشنبه 23/6/1390 - 15:24
آموزش و تحقيقات
همشهری آنلاین: محققان در دانشگاه ایالتی اورگان به پیشرفت بنیادی مهمی در روباتیک رسیده‌اند و این امر با ساخت روبات‌هایی محقق شده است که نه تنها می‌توانند به‌طور مؤثر راه رفته یا بدوند، بلکه انرژی بسیار کمی در این فرایند مصرف می‌کنند.

این کار بسیاری از پیشرفت‌های بنیادی در درک حرکت روباتیک را نشان می‌دهد.
با بهبودسازوکارهای روباتیک، حالا می‌توان روبات‌هایی طراحی کرد که ‌ د‌ر عملیات‌های نظامی خطرناک به کار گرفته می‌شوند‌، اند‌ام‌های مصنوعی برای انسان‌ها ایجاد‌ می‌کنند‌ یا حتی به افراد‌ی که از صند‌لی‌های چرخد‌ار استفاد‌ه می‌کنند‌ کمک کنند‌ توانایی‌های پیاد‌ه‌روی را بازیابند‌.

جاناتان هورست، استاد‌یار روباتیک و طراحی مکانیکی د‌ر OSU می‌گوید‌: محققان مد‌ت زیاد‌ی است که بیشتر براساس آزمون و خطا، د‌ر حال کار روی قابلیت‌های حرکتی روبات‌ها هستند‌.

کار ما، تحلیل د‌ینامیک اساسی سیستم مکانیکی است؛ اینکه چه رفتاری حقیقتا برای یک سیستم روباتیک مفروض امکان‌پذیر است. یک سنگ نمی‌تواند‌ پرواز کند‌، اهمیت ند‌ارد‌ که چه نرم‌افزاری را برای آن بنویسید‌.

وی می‌افزاید‌: این یک پیشرفت مهم است و نشان می‌دهد چه چیزی حقیقتا کار خواهد‌ کرد‌ و چه چیزی کار نخواهد‌ کرد‌ قبل از اینکه حتی تلاش برای ساخت آن سیستم را شروع کنیم.

د‌ر حال حاضر، بیشتر کاربرد‌های روباتیک با ماشین‌هایی انجام می‌شود‌ که د‌ر یک وضعیت د‌قیق یا کنترل شد‌ه کار می‌کنند‌؛ همانند‌ برد‌اشتن چیزی از یک خط مونتاژ، جوشکاری نقطه‌ای یک خود‌رو به ‌روشی د‌قیق و به تعد‌اد‌ هزاران بار د‌ر یک روز.
اما از لحاظ حرکت، هورست می‌گوید‌: انسان‌ها و سایر حیوانات با استفاد‌ه از انرژی محد‌ود‌ می‌توانند‌ به آسانی د‌ر مناطق ناهموار حرکت کنند‌ و با بالانس جذابی از عضلات و تاند‌ون‌ها (زرد‌پی‌ها) واکنش نشان د‌هند‌.

آنها روش‌های مختلفی برای کار با نیروها د‌ارند‌، از قبیل نگه د‌اشتن یک چیزی د‌ر محل خود‌ به‌طور محکم، یا واکنش نشان د‌اد‌ن به تأثیرات خارجی مانند‌ عمل ظریف و حساس نگه د‌اشتن سطح قهوه د‌ر یک فنجان قهوه د‌ر طول یک رانند‌گی د‌ر مسیری پر از د‌ست اند‌از.

وی عقید‌ه د‌ارد‌: اگر حرکت روباتیک بخواهد‌ هد‌ف ما را برآورد‌ه کند‌، باید‌ انرژی کمتری مصرف نماید‌. ماشین‌هایی وجود‌ د‌ارند‌ که می‌توانند‌ بد‌ون هیچ گونه کنترل اکتیو و با استفاد‌ه از حد‌اقل انرژی راه بروند‌، اما د‌ر برخورد‌ با کوچک‌ترین مانع و د‌ست اند‌از، به زمین می‌افتند‌.

همچنین چون این روبات با این اهد‌اف سازگار است، محققان OSU امید‌وارند‌ تا جایزه معروف به W را برند‌ه شوند؛ جایزه‌ای 200هزار د‌لاری که برای نخستین روباتی وعد‌ه د‌اد‌ه شد‌ه که بتواند 10کیلومتر را ظرف مد‌ت 10هزار ثانیه و از میان موانع و با استفاد‌ه از انرژی کمتری نسبت به انجام همان کار توسط انسان طی کند‌.

بخشی از تحقیق OSU د‌ر مورد‌ مطالعاتی است که با همکارانی د‌ر انگلستان انجام می‌شود‌ تا شترمرغ‌ها را برای مقایسه‌ مستقیم با رفتار روبات بررسی کنند‌. حیواناتی نظیر شترمرغ قابلیت بزرگی د‌ر واکنش نشان د‌اد‌ن به اختلالات غیرمنتظره حین حرکت د‌ارند‌ و می‌توانند‌ نگرش‌هایی د‌ر روباتیک ایجاد کنند که این کار با ترکیب مد‌ل‌های فنر- جرم با عملگرهای کنترل نیرو انجام می‌شود‌.

هورست اضافه می‌کند‌: د‌ر بلند‌مد‌ت، د‌لیلی وجود‌ ند‌ارد‌ که قاد‌ر به ساخت روبات‌هایی با قابلیت حرکتی عالی نباشیم.

واضح است که این می‌تواند‌ برای برخی کاربرد‌های نظامی یا پلیسی د‌ر موقعیت‌های بسیار خطرناک مفید‌ باشد‌. اما من می‌توانم چنین پیشرفت‌های عالی د‌ر مورد‌ اند‌ام‌های مصنوعی را ببینم که بسیار بهتر از فناوری موجود‌ کار می‌کند‌ یا حتی ایجاد‌ پوشش محافظ خارجی فراهم شود که ممکن است برای افراد‌ با قابلیت حرکتی محد‌ود‌ امکان پیاد‌ه‌روی دهد.


منبع:همشهری آنلاین
چهارشنبه 23/6/1390 - 15:20
اخبار
همشهری آنلاین: ترس از تمام شدن شارژ باتری و استرس جستجوی دوشاخه‌ای برای دریافت برق از نکاتی منفی هستند که دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل علی‌رغم تمام نکات مثبتشان به همراه دارند. حال ژاکت‌هایی ویژه راه‌حلی جدید برای این مشکل هستند.

در بسیاری موارد شغل افراد ایجاب می‌کند که بخش بزرگی از ساعات کاری خود را در راه به سر ببرند، اما آنها بایستی در عین حال با مشتریان و کارفرمای خود در ارتباط بمانند. تلفن همراه این امکان را میسر می‌کند، اما نگرانی همیشگی بابت تمام شدن باتری دستگاه و پیدا کردن دوشاخه‌ای برای شارژ آن یکی از نکات منفی دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل و نقل است. همین نکته منفی در لحظات حساس پی‌آمدهای ناخوشایندی را به همراه دارد. ارتباط با محیط کار ناگهان قطع می‌شود، کارفرما و مشتریان بی‌تابانه منتظر تماس شما هستند.

اما گویا به زودی این مشکلات دیگر تنها متعلق به گذشته خواهد بود. تکنولوژی پیشرفته به تدریج در تمام ابعاد زندگی بشر نفوذ می‌کند، حتی در صنعت پوشاک.

به گزارش دویچه‌وله، یکی از محصولات جدیدی که این صنعت قصد دارد به بازار ارائه دهد، ژاکت‌ها و کوله‌پشتی‌های خورشیدی است که مجهز به صفحه‌های خورشیدی در بافت خود هستند. از این طریق انرژی لازم برای شارژ کردن تلفن همراه یا دستگاه "ام‌پی‌تری پلیر" ذخیره می‌شود.

پیاده‌روی در هوای آفتابی برای شارژ موبایل

اما دانشمندان بایستی ابتدا صفحه‌های خورشیدی مناسب برای این کار را تولید کنند، زیرا صفحه‌های خورشیدی متداول قابلیت خم شدن ندارند. به تازگی موسسه آلمانی "فرائن هوفر" (Frauenhofer Institut) با کمک ورق‌های بسیار نازک فلزی توانسته این مشکل را حل کند.

در این میان شرکت پوشاک آلمانی "لودن فری" (Lodenfrey) علاقه خاصی به فناوری جدید نشان داده است.

کلاوز فاوست، مدیر این شرکت می‌گوید: «این ابتکاری بسیار هیجان‌انگیز است. شما می‌توانید در هوای آفتابی قدم بزنید و همزمان تلفن ‌همراهتان از طریق دریافت انرژی خورشید شارژ می‌شود.»

اما ژاکت‌های خورشیدی هنوز وارد بازار نشده‌اند، زیرا به کار بردن این تکنولوژی مشکلاتی دارد که محققین برای آنها هنوز راه‌حلی پیدا نکرده‌اند، از جمله صدمه دیدن لباس‌های مجهز به صفحه‌های خورشیدی هنگام شستن با ماشین لباس‌شوئی.

مؤسسه علمی "فرائن هوفر" برای به کار بردن این فناوری جدید طرح دیگری داشته است. ابتدا این صفحه‌های خورشیدی جدید برای نصب روی نمای بیرونی ساختمان‌ها در نظر گرفته شده بودند. اما صنعت پوشاک برای بهره‌گرفتن از این فناوری فعلا پیش‌دستی کرده و با ایده طراحی ژاکت‌های خورشیدی قصد دارد رقیبی جدی برای باتری‌های قابل شارژ باشد.

منبع:همشهری آنلاین
چهارشنبه 23/6/1390 - 15:17
سلامت و بهداشت جامعه
فرماندار کرج از ممنوعیت فروش و عرضه سبزی و کاهو به خصوص توسط دوره گردها و بازارهای روز خبر داد.

مهدی ایران نژاد با بیان این مطلب در گفتگو با مهر اظهار داشت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری وبای التور که یکی از عوامل بروز آن سبزی و صیفی است، عرضه سبزی و کاهو حتی سبزی های آماده ممنوع است.

 وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته بیشترین میزان آلودگی در سبزی و صیفی توسط دوره گردهایی که از مزارع آلوده خریداری می کنند در سطح شهرستان انتشار یافته است که تا زمان کنترل کامل بیماری از فعالیت آنان جلوگیری به عمل می آید.
 
این مسئول با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی و ضدعفونی کردن سبزی و صیفی بهترین شیوه برای رفع و کنترل بیماری است، بیان کرد: در حال حاضر 17 تیم کنترل و بازرسی از سوی مرکز بهداشت شماره یک کرج تمامی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی را مورد باززسی قرار داده است که باید این تیم ها افزایش یابد.
 
ایران نژاد گفت: علاوه بر فعالیت این تیم ها به 19 تیم دیگر نیز نیاز است که با همکاری شهرداری کرج و سایر شهرهای اقماری شهرستان می توان با به کارگیری نیروی مورد نیاز نسبت به کنترل و رفع کامل این بیماری اقدام کرد.
 
وی تاکید کرد: رعایت مسائل بهداشتی و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه جات تنها راه حل برون رفت از این وضعیت است که باید با توجه بیش از پیش شهروندان نسبت به رفع کامل بیماری اقدام کرد.

منبع:شهرخبر
چهارشنبه 23/6/1390 - 15:15
آلبوم تصاویر

سه شنبه 22/6/1390 - 20:5
شعر و قطعات ادبی

آن زمانها کز نگاه خسته مرغان دریایی
وز سکوت ظلمت شبهای تنهایی
و هنگامی که بی او جان من چون موجی از اندوه میشد
قطره اشکی دوای درد من بود
این زمان آن اشک هم پایان گرفته
وان دوای درد بی درمان هم
ماتمی دیگر گرفته
آسمان میگرید امشب
ساز من مینالد امشب
او خبر دارد که دیگر اشک من ماتم گرفته
او خبر دارد که دیگر ناله ام پایان گرفته
او خبر دارد که دیگر ناله ام پایان گرفته

منبع:www.hael.blogfa.com

سه شنبه 22/6/1390 - 19:53
لطیفه و پیامک

هر آنچه خواستم نیامد به دست / چون که بیگانه بودم با این دنیای پست / پی آب بودم کوزه به دست / چون که آب یافتم، کوزه شکست

سه شنبه 22/6/1390 - 19:51
شهدا و دفاع مقدس

ابوالفضل علمداری یکی از آن هزاران ستاره‌ای است که فروغ تابناکش چراغ راه و بشارت خجسته‌ترین پگاه شد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- او در نخستین روز فروردین‌ماه سال 1341 در روستای «باغ شیخ» از توابع شهر ساوه به دنیا آمد. ارادت خانواده وی به علمدار کربلا، وجود او را به نام ابوالفضل مزین کرد. او از همان دوران کودکی انس و الفت با دل‌ها را دوست داشت و مهربانی را در طبق زیباترین تبسم به دیگران هدیه می‌داد.

 

شش سال از زندگی او در کنار پدری مهربان و مادری دلسوز و برادران و خواهرانی با محبت گذشت. برای مدرسه رفتن آماده می‌شد که مادر را از دست داد اما آنقدر عزیز بود که آشنایان نگذاشتند غم بی‌مادری را حس کند. او دوره ابتدایی را در زادگاهش گذراند و از آنجا که روستای «باغ شیخ» مدرسه راهنمایی نداشت برای تحصیل در دوره‌ راهنمایی راهی ساوه شد.

 

پدرش چون گام‌های فرزند را در راه آموختن استوار دید مهاجر شهر مقدس قم شد تا پسرش بتواند فارغ از خستگی راه و رنج رفت و آمد در دبیرستان آیت‌الله کاشانی ادامه تحصیل دهد.

 

ابوالفضل علمداری در سال دوم دبیرستان درس می‌خواند که جنگ تحمیلی آغاز شد. مردان مرد و شیران عرصه‌های نبرد از هر کوی و برزن چون رود پرخروش جاری شدند تا از میهن دفاع کنند. او بعد از چندین بار اعزام به جبهه در «عملیات محرم» مجروح شد و ناگزیر به خانه بازگشت اما چون موشک‌باران‌های شهر را تاب به تماشا نشستن نداشت دوباره با کتف و پای زخمی راهی جبهه شد. جبهه برای او کلاسی بود که در آن درس‌ اخلاص، صبر، پایداری، تهجد و شب زنده‌داری را آموخت و باب رحمتی برای خودسازی بود.

 

او هر فرصتی را برای درس خواندن مغتنم می‌شمرد و در دستی سلاح و در دست دیگر کتاب داشت. در سال 1362 پس از اخذ دیپلم، در آزمون سراسری شرکت كرد و در مرکز تربیت معلم دامغان پذیرفته شد. شیدای معلمی بود و جهاد در سنگر تعلیم و تربیت.

 

در سال 1364 در رشته آموزش ابتدایی از مرکز تربیت معلم فارغ‌التحصیل شد و برای خدمت در دورترین مدرسه‌های روستای «وفس» اعلام آمادگی کرد و پس از رسیدن به این هدف ارزشمند، برای شکوفایی شاگردانش کوشید. از هر فرصتی برای آشنایی بچه‌ها با مبانی بهداشت و سلامت، مهرورزی، ارتباط و تفکر استفاده می‌کرد؛ به گونه‌ای که پدران و مادرانی که تغییراتی در رفتار فرزندان خود می‌دیدند پیوسته می‌گفتند: «چه می‌شد اگر آقای علمداری سال‌های سال در همین روستا معلم بچه‌های ما می‌ماند.»

 

دی‌ماه 1365 بود که «عملیات کربلای5» برای آزادسازی شلمچه آغاز شد. ابوالفضل را تاب ماندن نبود، شاگردانش را به معلمی دلسوز سپرد و خود راهی شد. تک تیرانداز عرصه‌ نبرد چون شهاب و تندر بر دل خصم می‌زد و آتشی بر جان او می‌افکند. تا جاده شلمچه- بصره راهی نمانده بود و رزمندگان باصلابت ماندگارترین حماسه دفاع مقدس را رقم می‌زدند.

 

هفتمین روز از اسفند 1365 بود. عملیات کربلای 5 همچنان ادامه داشت و کربلائیان نستوه و استوار به سوی مرزهای رهایی پیش می‌رفتند. دشمن هم به خاطر از دست دادن قسمتی از منطقه تمام منطقه را زیر انواع گلوله‌ها قرار داده بود. ابوالفضل وقتی قلب سیاه یکی از نیروهای دشمن را نشانه گرفته بود اصابت ترکش خمپاره بال و پر پروازش شد و با همان لبخند همیشگی تا اوج عزت و سرافرازی پر و بال گشود.

 

هنگام کوچ تا وادی وصال وصیت‌نامه‌اش در جیبش بود. یکی از یاران هم سنگرش با بغض در گلو شکسته، وصیتنامه آغشته به خونش را می‌خواند و همرزمان جرعه‌نوش زلال واژه واژه‌اش بودند:

 

نوشته بود: با درود و سلام فراوان به محضر مبارک بقیه‌الله الاعظم ارواحنا له الفدا و نایب بر حقش امام امت و درود و سلام بر ملت قهرمان و همیشه در صحنه‌ ایران که همچون کوهی استوار در برابر دشمنان اسلام ایستاده‌اند و سلام بر ارواح پاک همه‌ شهیدان از صدر اسلام تا کربلاهای ایران. شهیدانی که همچون شمعی فروزان روشنی بخش جوامع بشری شده‌اند و حمد و سپاس خداوند بزرگ را که قدرت تشخیص حق از باطل را به من عطا فرمود تا بتوانم قدمی در راه حق بردارم و خونم را در راه اسلام اهدا کنم.

 

روز تشییع پیکر پاک آن ابوالفضل علمداری پدرش در گلزار شهدای قم می‌گفت: دیشب مادرش را در خواب دیدم. گفت ابوالفضل دارد با یک دسته گل می‌آید، به خواستگاری برویم.

خبرگزاری دانشجویان ایران - اراک

سه شنبه 22/6/1390 - 19:46
اخبار
پنج انفجار کابل را به لرزه در آورد
کابل –خبرگزاری مهر : منابع افغان از وقوع پنج انفجار در کابل خبر دادند که دو انفجار در نزدیکی سفارتخانه آمریکا رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر از کابل، این انفجارها در منطقه دارالامان کابل رخ داده است، تاکنون از تلفات احتمالی  این رویداد خبری منتشر نشده است.

این در حالی است که درگیری نیروهای امنیتی با طالبان در جاده دارالامان – دهمزنگ آغاز شده است.

طالبان مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفته است.

منبع:خبرگزاری مهر
سه شنبه 22/6/1390 - 15:45
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته