• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 70
زمان آخرین مطلب : 5217روز قبل
فلسفه و عرفان
هر زمان شایعه ای روشنیدیدو یا خواستید شایعه ای را تکرار کنید این فلسفه را در ذهن خود داشته باشید!

در یونان باستان سقراط به دلیل خرد و درایت فراوانش مورد ستایش بود. روزی فیلسوف بزرگی که از آشنایان سقراط بود،با هیجان نزد او آمد و گفت:سقراط میدانی راجع به یکی ازشاگردانت چه شنیده ام؟

سقراط پاسخ داد:"لحظه ای صبر کن.قبل از اینکه به من چیزی بگویی از تومی خواهم آزمون کوچکی را که نامش سه پرسش است پاسخ دهی."مرد پرسید:سه پرسش؟سقراط گفت:بله درست است.قبل از اینکه راجع به شاگردم بامن صحبت کنی،لحظه ای آنچه را که قصدگفتنش را داری امتحان کنیم.

اولین پرسش حقیقت است.کاملا مطمئنی که آنچه را که می خواهی به من بگویی حقیقت دارد؟مرد جواب داد:"نه،فقط در موردش شنیده ام."سقراط گفت:"بسیار خوب،پس واقعا نمیدانی که خبردرست است یا نادرست.

حالا بیا پرسش دوم را بگویم،"پرسش خوبی"آنچه را که در موردشاگردم می خواهی به من بگویی خبرخوبی است؟"مردپاسخ داد:"نه،برعکس…"سقراط ادامه داد:"پس می خواهی خبری بد در مورد شاگردم که حتی درموردآن مطمئن هم نیستی بگویی؟"مردکمی دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.

سقراط ادامه داد:"و اما پرسش سوم سودمند بودن است.آن چه را که می خواهی در مورد شاگردم به من بگویی برایم سودمند است؟"مرد پاسخ داد:"نه،واقعا…"سقراط نتیجه گیری کرد:"اگرمی خواهی به من چیزی رابگویی که نه حقیقت داردونه خوب است و نه حتی سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من می گویی؟
دوشنبه 3/12/1388 - 1:53
فلسفه و عرفان
سعی لقمان بر این بود که در مناسبت های مختلف فرزندش و همچنین سایر مردم را پند و اندرز دهد. لقمان فرزندش ناتان را خطاب قرار داد و گفت: فرزندم همیشه شکر خدا را به جای آور، برای خدا شریک قائل مشو، زیرا مخلوقی ضعیف و محتاج را با خالقی عظیم و بی نیاز برابر نهادن، ظلمی بزرگ است.

فرزندم:
اگر عمل تو از خردی چون ذره ای از خردل در صخره های بلند کوه یا آسمانها و یا در قعر زمین مخفی باشد از نظر خدا پنهان نخواهد بود و در روز رستاخیز در حساب اعمال تو منظور خواهد شد و به پاداش و کیفر آن خواهی رسید.

فرزندم:
نماز را به پای دار! تا ارتباط تو با خدا محکم گردد و از ارتکاب فحشا و منکر مصون باشی و چون به حد کمال رسیدی، دیگران را به معروف و تهذیب نفس و تزکیه روح دعوت و رهبری کن و در این راه در مقابل سختی ها، صبور و شکیبا باش.

فرزندم:
نسبت به مردم تکبر مکن و به دیگران فخر مفروش که خدا مردم خودخواه و متکبر را دوست ندارد. خود را در برابر ایشان زبون مساز که در تحقیرت خواهند کوشید، نه آنقدر شیرین باش که ترا بخورند و نه چندان تلخ باش که به دورت افکنند.

فرزندم:
در راه رفتن نه به شیوه ستمگران گام بردار و نه مانند مردم خوار و ذلیل، و به هنگام سخن گفتن آهسته و ملایم سخن بگو زیرا صدای بلند، بیرون از حد ادب و تشبه به ستوران - ستوران- است.

فرزندم:
از دنیا پند بگیر و آن را ترک نکن که جیره خوار مردم شوی و به فقر مبتلا گردی و تا آنجا خود را در بند و گرفتار دنیا نکن و در اندیشه سود و زیان آن فرو مرو که زیانی به آخرت تو برسد و از سعادت جاودان بازمانی!

فرزندم:
دنیا دریای ژرف و عمیقی است که دانشمندان فراوانی را در خود غرق کرده است پس برای عبور از این دریا، کشتی از ایمان و بادبانی از توکل فراهم کن و برای این سفر توشه ای از تقوی بیندوز، و بدان و آگاه باش که اگر از این راه پر خطر برهی، مشمول رحمت شده ای و اگر در آن دچار هلاک شوی به غرقاب گناهانت گرفتار گشته ای.

فرزندم:
در زندان شب و روز زمانی را برای کسب علم و دانش منظور کن و در این راه با دانشمندان همدم و همراه شو و در معاشرت با آنها شرط ادب را رعایت کن و از مجادله و لجاج بپرهیز تا تو را از فروغ دانش خود محروم نسازند.

فرزندم:
هزار دوست اختیار کن و بدان که هزار رفیق کم است و یک دشمن میندوز و بدان که یک دشمن هم زیاد است.

فرزندم:
دین مانند درخت است. ایمان به خدا آبی است که آن را می رویاند. نماز ریشه آن، زکات ساقه آن، دوستی در راه خدا شاخه های آن، اخلاق خوب برگ های آن و دوری از محرمات، میوه آن است. همانطور که درخت با میوه ی خوب کامل می گردد، دین هم با دوری از اعمال حرام تکمیل می شود.
دوشنبه 3/12/1388 - 1:52
محبت و عاطفه
شب کریسمس بود و هوا، سرد و برفی.

پسرک، در حالی‌که پاهای برهنه‌اش را روی برف جابه‌جا می‌کرد تا شاید سرمای برف‌های کف پیاده‌رو کم‌تر آزارش بدهد، صورتش را چسبانده بود به شیشه سرد فروشگاه و به داخل نگاه می‌کرد.

در نگاهش چیزی موج می‌زد، انگاری که با نگاهش ، نداشته‌هاش رو از خدا طلب می‌کرد، انگاری با چشم‌هاش آرزو می‌کرد.

خانمی که قصد ورود به فروشگاه را داشت، کمی مکث کرد و نگاهی به پسرک که محو تماشا بود انداخت و بعد رفت داخل فروشگاه. چند دقیقه بعد....

در حالی‌که یک جفت کفش در دستانش بود بیرون آمد.

- آهای، آقا پسر!

پسرک برگشت و به سمت خانم رفت. چشمانش برق می‌زد وقتی آن خانم، کفش‌ها را به ‌او داد.پسرک با چشم‌های خوشحالش و با صدای لرزان پرسید:

- شما خدا هستید؟

- نه پسرم، من تنها یکی از بندگان خدا هستم!

- آها، می‌دانستم که با خدا نسبتی دارید!

دوشنبه 3/12/1388 - 1:49
بیوگرافی و تصاویر بازیگران

 

خالق این اثر جمشید تاتا، طوری بر صفحه بوم رنگ پاشیده که وقتی یک استوانه در وسط کاغذ قرار بدهیم، حاصل تداخل نور و رنگهای این بوم بر روی استوانه، تصویر خود جمشید تاتا خواهد بود.عصرایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوشنبه 3/12/1388 - 1:40
اخبار
نشریه ساینس در شماره جدید ماه فوریه خود تصاویر برگزیده رقابت تصویرسازی بین المللی علوم و مهندسی سال 2009 را منتشر خواهد کرد رقابتی که تصویر برگزیده آن تصویری به مفهوم هشدار درباره آینده زمین است.



جایزه برتر عکس علمی سال 2009 در رقابت تصویرسازی بین المللی علوم و مهندسی معرفی شده و رتبه اول آن به تصویری تعلق دارد که در راستای نجات سیاره زمین به ثبت رسیده است.

این تصویر که توسط سه تن از دانشجویان دانشگاه هاروارد به ثبت رسیده و فیبرهای پلاستیکی به باریکی تار مو را معلق در اطراف گویی سیاره مانند به رنگ سبز درخشان نمایش می دهد به عنوان تصویر برتر در این رقابت که توسط بنیاد ملی علوم و نشریه Science برگزار می شود، انتخاب شد. اسامی این برندگان در شماره جدید ماه فوریه نشریه Science منتشر می شود.

فیبرهای پلاستیکی در این تصویر در مایعی تبخیر شده معلق قرار داشته و گوی سبز رنگ سیاره مانندی را در بر گرفته اند تا به این شکل اهمیت تلاشهای مشترک جهانی را برای سبز شدن و نجات سیاره زمین نمایش دهند.

این تصویر بیانگر این نکته حیاتی است که سرنوشت زادگاه انسانها در دست تمامی آنها قرار داشته و به همکاری مشترک تمامی آنها وابسته است.
دوشنبه 3/12/1388 - 1:34
دانستنی های علمی
ژانتین: سرزمین نقره

آفریقای جنوبی: سرزمین بدون سرما

آلبانی: سرزمین کوه نشینان

ایران:‌قوم آریایی 

اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان

اسپانیا: سرزمین خرگوش کوهی

استرالیا: سرزمین جنوبی


ایسلند: سرزمین یخ

بحرین: دو دریا

برزیل: چوب قرمز

بریتانیا: سرزمین نقاشی شدگان

بورکینافاسو: سرزمین مردم درستکار

پاراگوئه: این سوی رودخانه

ترکیه: سرزمین قوی ها

جامائیکا: سرزمین بهاران

دانمارک: مرز قوم دان

روسیه: کشور روشن ها، سپیدان

سریلانکا: جزیره باشکوه

سوئد: سرزمین قوم "سوی"

سوئیس: سرزمین مرداب

سودان: سیاهان

سوریه: سرزمین آشور

سیرالئون: کوه شیر

شیلی: پایان خشکی / برف

فرانسه: سرزمین قوم فرانک از اقوام سلتی

فلسطین: یکی از اسامی قدیم رود اردن

فیلیپین: از نام پادشاهی اسپانیایی به نام فیلیپ

کانادا: دهکده زبان سرخپوستی "ایروکوئی"

کنیا: کوه سپیدی

لبنان: سفید
دوشنبه 3/12/1388 - 1:30
آلبوم تصاویر
این مرد در مراسم آغاز سال نو (چینی) مشعلی را نزدیک زبانش ساخته.عصرایران
دوشنبه 3/12/1388 - 1:29
دانستنی های علمی
حوادث - در سال گذشته بیش از 4 هزار مرد تایوانی که توسط همسران خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند از مقامات درخواست کمک کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در سال گذشته 4 هزار و 428 مرد بعد از اینکه از سوی همسران خود مورد ضرب و شتم قرار گرفتند با خط ویژه‌ای که از سوی وزارت کشور تایوان برای این امر اختصاص داده شده، تماس گرفتند. این در حالی است که در سال 2002 تنها هزار و 325 گزارش در این خصوص به مقامات ارائه شده است.

یک مقام مسئول در وزارت کشور تایوان در این باره گفت: این مردان از سوی همسران خود به صورت زبانی مورد تعرض قرار گرفته‌اند یا کتک خورده‌اند . برخی از زنان از همسرن خود درآمد بیشتری دارند به همین دلیل در خانه خود را در جایگاه بالاتری نسبت به شوهرشان می‌بینند که این امر باعث می‌ شود آنان به شوهران خود دشنام دهند و یا آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند.
دوشنبه 3/12/1388 - 1:24
اخبار
جلیل لطفی كاشانی» قدیمی‌ترین كارمند بازنشسته بانك ملی كه مجموعه خاطرات او از بدو تاسیس این بانك تا دهه 80 بن‌مایه تحقیق و فیلم‌نوشت مستند محمدرضا اصلانی در فیلم «خاطرات یك هفتاد و پنج ساله» بود، در سن 86 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، مستند «خاطرات یك هفتاد و پنج ساله» كه سه سال پیش توسط اداره كل روابط عمومی بانك ملی تهیه شد، در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند سال 85 را دریافت كرد و در ردیف چهار فیلم نخست دریافت جایزه ویژه پژوهش در فیلم از این جشنواره بود.

محمدرضا اصلانی - كارگردان پیشكسوت سینمای مستند ایران - در یادداشت یادبودی برای زنده‌یاد جلیل لطفی كاشانی، حضور او در فیلم مزبور را «بخشیدن اعتباری مستدل» به این اثر تعبیر كرده است.
دوشنبه 3/12/1388 - 0:46
موبایل

معاون آموزش و پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه شبکه ملی اینترنت تا پایان برنامه پنجم توسعه عرضه خواهد شد گفت: ‌راه اندازی شبکه ملی اینترنت و بحث فیلترینگ دو مقوله متفاوت است که سیاستگذاری در حوزه فیلترینگ ربطی به این وزارتخانه ندارد.

به گزارش مهر، دکتر مهدی اخوان با بیان این مطلب افزود: راه اندازی شبکه ملی اینترنت در لایحه برنامه پنجم توسعه دیده شده است که بر این اساس قرار است سرعت دسترسی مشترکان به خدمات اینترنت افزایش یابد به طوری که مشترکان خانگی با سرعت اینترنت 12 کیلو بیت در ثانیه به اینترنت دسترسی یابند.

وی افزایش دسترسی به اینترنت را از اهداف راه اندازی این شبکه دانست و تاکید کرد:‌ راه اندازی این شبکه نیاز به زیرساختهای زیادی دارد که از آن جمله می توان به انتقال هاستینگ از خارج به داخل کشور اشاره کرد.

اخوان اظهار داشت: کاربران ایرانی برای دسترسی به سایتهای فارسی زبان که در داخل کشور راه اندازی شده اند لازم است تا درخواست بین‌المللی خود را صادر کنند و این به معنای ایجاد ترافیک بین‌المللی است که برای کشور هزینه های زیادی تولید می کند ولی با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت علاوه بر کاهش ترافیک بین‌المللی کاربران قادر خواهند بود با سرعت مناسب به اینترنت دسترسی یابند.

معاون آموزش و پژوهش وزارت ICT در خصوص فیلترینگ جی میل و پست الکترونیکی اظهار داشت:‌ راه اندازی شبکه ملی اینترنت و بحث فیلترینگ دو مقوله بی ربط و متفاوت است. بحث فیلترینگ سیاست گذاری های خاص خود را دارد که مربوط به حوزه ما نمی‌شود.

اخوان ارائه اینترنت پرسرعت در داخل کشور را از وظایف این وزارتخانه ذکر کرد و ادامه داد: دولت طبق تاکیدات رئیس جمهور تا پایان برنامه پنجم باید خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهد و بر کسی پوشیده نیست که عرضه خدمات به صورت الکترونیکی در صرفه جویی هزینه ها نقش بسزایی دارد.

وی در خصوص ضرب الاجل ارائه خدمات اینترنت ملی یادآور شد:‌ طبق برنامه پنجم توسعه عرضه خدمات این شبکه باید تا پایان برنامه پنجم محقق شود ولی طبق دستوری که اخیراً از سوی رئیس جمهور صادر شده است باید همه ارگانها و سازمانها بسیج شوند تا هرچه زودتر خدمات این شبکه برای کاربران ارائه شود.

يکشنبه 2/12/1388 - 13:39
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته