• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1420
تعداد نظرات : 5
زمان آخرین مطلب : 2261روز قبل
جهانگردی

 

ایروان، پایتخت ارمنستان و بزرگ ترین شهر این کشور هستش، این شهر در تقسیمات کشور ارمنستان، تابع هیچ استانی نیست و در واقع در مرز چهار استان کوتایک در شمال، آرارات در جنوب، آرماویر در جنوب غربی و آراگاتسوتن در شمال غربی قرار داره و نزدیک‌ترین مسافت هوایی و زمینی به ایران رو داره. با توجه به نزدیکیش به ایران، قدمت چند هزارساله ش و مردم مهمون نوازش، همیشه یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایرانی ها بوده. سابقه سکونت در ایروان به 4000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گرده و از شهرهای کهن در جهان به حساب میاد. به همین خاطر بناهای تاریخی عظیم و مجسمه های باشکوهی در جای جای این شهر هستش که شما رو جذب خودشون می‌کنن. مردمش خیلی مهربونن و دینشون و زبان رسمیشون ارمنیه. در سفر به ایروان سعی کنید به دنبال خرید لباس و ساحل آفتابی نباشین. چیزی که تو سفر به این شهر خیلی براتون می‌تونه جذاب باشه، قدم زدن تو خیابونا و کوچه پس کوچه های زیبا و میل کردن غذاهای متنوع و خومشزه‌شه. علاوه بر اینها تور ارمنستان، این روزها به یکی از جذاب ترین تورهای مسافرتی تبدیل شده است.

دوشنبه 4/10/1396 - 15:0
جهانگردی

 

بروکسل با ترکیبی استثنایی از هنر و فرهنگ فرانسوی و فلاندری، بناهای قدیمی و ساختمان‌های مدرن، سالخوردگان آرام و جوانان پرهیاهو، سرشتی خاص و مخصوص به خودش رو داره. اینجا جاییِ که سنگ فرش خیابان های تاریخیش، حکایت از روزهای شکوه و عظمت شهر رو نشون میده. حکایت از روزگارهایی که هیچ شهری تو اروپا، یارای مقابله با این شهر افسانه ای رو نداشت شاید به همین دلیلِ که تونسته لقب پایتخت اروپا رو به خودش بگیره. درسته که امروزه سلطه اون روزهارو به قاره سبز نداره اما هنوز هم آثار تاریخی باشکوهش، مثل یادگارهای ابدی گردشگران این سرزمین رو افسون می کنه.
لغت بروکسل از کلمه هلندی گرفته شده که خانه ای روی مرداب معنی میده. قدمت شهر هم به گذشته های خیلی دور میرسه زمانی که تو قرن شش میلادی یک کشیش صومعه کوچیکی رو تو این منطقه ساخت.
تو منطقه پایتخت بروکسل، دو زبان آلمانی و فرانسه مرسومِ ، هر چند زبان مادری اکثر مردم، فرانسه است و استفاده بیشتری داره. تمامی موسسه‌های عمومی در بروکسل، دو زبانه هستن. یک سوم ساکنین بروکسل ملیت خارجی دارن و ملیت بلژیکی ندارن.
یکی از راه های فهمیدن این که در بروکسل یا فلاندرز هستین، اینه که به پایه چراغ راهنمایی نگاه کنین، این پایه ها در بروکسل قرمز و سفید و در فلاندرز زرد و سیاه هستن.

دوشنبه 4/10/1396 - 14:58
جهانگردی

 

دهلی نو بخشی از کلان شهر دهلی و پایتخت کشور هندوستانه، در واقع می‌شه گفت دهلی نو فشرده شده کل هندوستانه و لقب هندوستان کوچک رو به دوش می کشه. دهلی یکی از قدیمی‌ترین شهر های جهان به شمار می‌ره و حدودا 5000 سال قدمت داره. بسیاری از گردشگرایی که به اقصی نقاط دنیا سفر کردن، معتقدن که هرکسی باید حداقل یه بار تو زندگیش به دهلی سفر کنه. این شهر پر از شادی و هیجانه و سفر پر شور و زنده ای رو براتون رقم می‌زنه. دنیایی از رنگ ها انتظارتون رو می‌کشه که می‌تونه شما رو از یک‌نواختی های دور و بزتون و زندگی روز مره دور کنه. علاوه بر اون عطر و طعم غذاهای هندی هم خیلی طرفدار داره و می‌تونه یکی از دلایل اصلی سفرتون باشه، یادتون باشه تو این شهر فقط غذاهای هندی بخورید و طعم و مزه خاصش رو تو ذهنتون ثبت کنین.

دوشنبه 4/10/1396 - 14:55
جهانگردی

 

فرانکفورت ثروتمند ترین شهر قاره اروپاست که در جنوب غربی کشور آلمان قرار گرفته. به این شهر شهر ترین ها می‌گن، چون بزرگ‌ترین شهر ایالت همسن،‌ پولدارترین شهر آلمان و قاره اروپا، شهر بلندترین آسمان خراش های اروپا، شهر بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب و یکی از بزرگ‌ترین مراکز حمل و نقل اروپاست. این شهر کنار رود ماین قرار گرفته و مثل اکثر شهر های اروپایی مرکزش که رومربرگ نام داره، سنگ فرش شده و بدون ماشینه، اونجا پر از مغازه های رنگارنگه که می‌تونی ساعت‌ها قدم بزنی و از تماشاشون لذت ببری،‌ علاوه بر اون قرم زدن در حاشیه رودخونه، توقف تو کافه‌های با صفایی که تو اون مسیر قرار گرفتن،‌تماشای مناظر آسمون خراش های زیبای این شهر، شرکت تو بازار های روزانه و فصلیش،‌ روبه رو شدن با نمادها و مجسمه های عجیب و مدرن این شهر، همه و همه باعث شده که فرانکفورت به یکی از توریستی ترین شهر های قاره اروپا،‌ یا بهتره بگیم قلب اروپا تبدیل بشه. یادتون باشه یکی از فاکتور هایی که به فرانکفورت شهرت جهانی داده نمایشگاه هاشه، تو این شهر هر فصل یه نمایشگاه برگزار می‌شه که مهم‌ترین اونا نمایشگاه کتاب در ماه اکتبر هستش، که بیش از 500 سال از عمرش می‌گذره و بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب تو دنیاست.

دوشنبه 4/10/1396 - 14:51
جهانگردی

 

به این شهر خوب نگاه کنین. اینجا شهریه که مثل طلا برق می زنه. شهری که مجله فورچن هم لقب ثروتمندترین شهر دنیارو بهش داده.
ابوظبی که پایتخت، دومین شهر بزرگ و یکی از امیرنشین‌ های هفت‌گانه امارات متحده است، با هتل های مجلل و لوکس، مراکز خریدهای فوق العاده و امکانات تفریحی زیاد، رشد چشم گیری داشته و نظر خیلی هارو به سمت خودش جلب کرده. درسته که دبی جذب گردشگر و توریست هارو از بقیه شهرهای امارات دزدیده، اما بدون شک ابوظبی همچنان قلب اقتصادی و صنعتی امارات متحده عربی محسوب میشه. ثروت ابوظبی و قرار گرفتنش تو منطقه ساحلی و رقابتش با دبی، این منطقه رو به شهری تبدیل کرده که به راحتی از برنامه سفر حذف نمیشه. اینجا کلکسیونی از بهترین هاست. بهترین هتل ها، بهترین رستوران ها، بهترین مراکز خرید، بهترین تفریحات و ... . البته تعجبی هم نداره که اینجا بهترین باشه چون به هر حال پایتخت امارات متحده است و مقامات اماراتی علاقه‌مندند تا همه‌ی برترین‌ ها توی شهرشون جمع باشه.
ابوظبی در سال 1793 توسط خانواده آل نهیان به خاطر کشف آب شیرین، به عنوان مرکز حکومت انتخاب شد و این اتفاق سرنوشت ابوظبی رو برای همیشه تغییر داد. این شهر اول با صید مروارید توسعه پیدا کرد تا اینکه اواسط قرن بیستم کشف نفت اقتصاد این منطقه رو زیررو رو کرد و طلای سیاه با سرعتی چشمگیر این منطقه رو به ثروتمندترین شهر دنیا تبدیل کرد. بخش قابل توجهی از ثروت این شهر هزینه برای جذب گردشگر میشه تا شهر زیبای ابوظبی چیزی کمتر از رقیب خودش دبی برای پیشکشی به گردشگرا و توریست ها نداشته باشه. به هر حال اینجا ابوظبیِ و باید جور دیگه ای دیده بشه.

دوشنبه 4/10/1396 - 14:49
دنیای گیاهان و حیوانات



گیاهی که در آب و خاک رشد میکنه. میشه با کاشت در گلدان به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری کرد. اگر در فضای باز کاشته بشه با فرارسیدن سرما برگاشو از دست میده اما در بهار دوباره جوونه میزنه.
#نخل_مرداب
نور: گیاهی نور دوسته و هرچقدر نور محیط بیشتر باشه رشد بهتری داره اما در مناطق گرمسیر و خشک در ظهرهای تابستان افتاب مستقیم ممکنه باعث سوختگی برگ ها بشه.
کمبود نور هم باعث ضعیف شدن برگ ها، بلند شدن ساقه و کم شدن تعداد برگ ها میشه.
آبیاری: به آبیاری زیاد احتیاج داره و بهتره خاک گلدون خیس و غرقابی باشه. رطوبت دوسته و عمل غبارپاشی به رشد و شادابی برگ ها کمک میکنه.
در صورتی که در آب نگهداری میکنید هر چند هفته یک بار آبو عوض کنید.
دما: دمارو تا حدود 10درجه تحمل میکنه و در صورت سرد تر شدن کم کم برگاشو ازدست میده. حداکثر دمای قابل تحمل براش 35درجه س.
خاک: باید از خاکی استفاده بشه که میزان رس بالا باشه در واقع یعنی سنگین باشه و زهکش مناسب نداشته باشه تا آب رو در خودش نگه داره. به تغذیه زیاد احتیاج نداره اما اگر مشاهده کردید گیاهتون رشد خوبی نداره یا برگ ها ریز باقی میمونن میتونید از کود مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید.
تکثیر: از طریق تقسیم بوته در فصل بهار تقسیم میشه که کافیه از گلدون در بیارید و به چند قسمت تقسیم کنید و در گلدان های جداگانه ای بکارید . یک روش دیگه استفاده از قلمه س، برای این کار قلمه ای تهیه ای کنید و بر عکس سایر گیاهان از طرف برگ داخل آب قرار بدید(یعنی برگ در آب و ساقه در هوا قرار بگیره)بعد از مدتی ریشه ها رشد میکنن و گیاهچه ی جدید تشکیل میشه.
نکته: زرد شدن چند برگ در میان تعداد زیادی از برگ ها طبیعیه، خشک شدن نوک برگ ها میتونه از خشکی کشیدن یا خشک بودن محیط و همچنین از نور زیاد باشه.

يکشنبه 3/10/1396 - 16:7
دنیای گیاهان و حیوانات


گیاهی آپارتمانی،چند ساله و مقاوم که تحمل زندگی در شرایط سخت رو داره، برگ ها حالت اویزون و ابلق دارن، مناسب برای کاشت در گلدان های آویزه.
#گندمی
از میان انبوه برگ ها گیاهچه هایی آویزون میشه که ظاهر زیبایی به گیاه میده.
نور: طیف مختلفی از نور رو تحمل میکنه اما بهترین نور محیط روشن و دور از تابش مستقیم در روزهای گرمه. ممکنه در مناطق معتدل و مرطوب در نور مستقیم هم آسیب نبینه اما در دمای بالا یا محیط های خشک باعث سوختگی نوک برگ ها میشه.
در نور کم هم رشد میکنه اما حالت ابلق رو از دست میده.
آبیاری:تا زمانی که سطح خاک خشک نشده گیاهو آبیاری نکنید، آبیاری زیاد باعث زردی و پوسیدگی برگ ها میشه، خشکی کشیدن هم باعث قهوه ای شدن و سوختگی برگ ها میشه.
دما: در 18-32درجه بهترین رشد رو داره اما طیف عظیمی از دما رو تحمل میکنه.تا صفر درجه هم مقاومت میکنه اما سرمای زیاد باعث نرم شدن برگ ها میشه.
به دلیل اینکه توانایی جذب فرمالدئید رو داره به عنوان گیاه تصفیه کننده ی هوا استفاده میشه.
خاک:
خاکی که بتونه رطوبت رو حفظ کنه براش مناسبه مثل ترکیب خاک باغچه+ماسه و کمپوست.

تکثیر :از طریق تقسیم بوته در بهار و همچنین از طریق جدا کردن گیاهچه های کوچکی که از ساقه های طویل گندمی اویزون میشن و گذاشتنشون در آب تا زمانی که ریشه بزنن و بعد در خاک قرار داده بشن.

يکشنبه 3/10/1396 - 16:5
دنیای گیاهان و حیوانات



گیاه آپارتمانی همیشه سبزه که برگ های براقی داره و گل های خاصی به شکل ماهی هم تولید میکنه،نگهداریش آسونه و گاهی به اسم گل کریسمس فروخته میشه.
#نماتانتوس
نور: به محیطی با نور زیاد احتیاج داره، پشت پنجره ی جنوبی بهترین مکان برای نگهداریشه، اگه نور کافی نباشه گلدهی صورت نمیگیره و فاصله ی برگ ها از هم زیاد میشه و رشد علفی پیدا میکنه.
نماتانتوس:
آبیاری: نسبت به خشکی تا حدودی مقاومه و نباید بیش از حد آبیاری بشه، اجازه بدید بین دو آبیاری خاک خشک بشه.
آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه میشه.
دما: دمای حدود 25درجه براش مناسبه اما تا دمای 7درجه رو تحمل میکنه و نسبت به سرماخ حساس نیست.
خاک: به خاکی با زهکش بالا احتیاج داره، میتونید در ترکیبش از شن یا پیت ماس و پرلیت استفاده کنید.
تکثیر: از طریق قلمه برگ یا ساقه تکثیر میشه،قلمه ای به طول حدود ده سانت تهیه کنید و در بستر پیت ماس یا خاک بنفشه افریقایی قرار بدید، برای حفظ رطوبت روی گلدون رو با پلاستیک بپوشونید.
بهترین زمان برای قلمه زنی ابتدای بهاره.

يکشنبه 3/10/1396 - 16:4
دنیای گیاهان و حیوانات



ساقه های زیرزمینی گوشتی داره و بدون ساقه ست، به دلیل وضعیت خاص گل ها در میان برگ ها، در انگلیسی بهش موسی در گهواره هم میگن.
#رهوئو
مکانی با روشنایی کامل تا نیم سایه رو دوست داره، نور مستقیم آفتاب رو هم تحمل میکنه اما باید مراقب اشعه ی سوزان وسط روز بود تا باعث سوختگی برگ ها نشه، اگه نور کافی دریافت نکنه رنگ بنفشش کمرنگ میشه.
آبیاری: تا حدودی به خشکی مقاومه و آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و افزایش بیماری های قارچی میشه.
ولی این مسائل نباید باعث بشه که به گیاه تشنگی بدید، هروقت سطح رویی خاک خشک شد، زمان آبیاریه.
دما: دمای حدود 25درجه براش مناسبه، تا حدود صفر درجه ممکنه زنده بمونه ولی برگ ها سیاه میشن و ظاهر بدی پیدا میکنه و بهتره که دما از 15درجه کاهش پیدا نکنه.
خاک:
به خاکی با زهکشی بالا احتیاج داره تا بتونه آبو از خودش عبور بده و باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه نشه.
میتونید به خاک باغچه مقداری پرلیت و پیت ماس یا کمی خاک برگ اضافه کنید.
استفاده از خاک های سنگین احتمال پوسیدگی و از بین رفتن گیاه رو افزایش میده.
تکثیر: این گیاه به راحتی تکثیر میشه و از طریق جدا کردن پاجوش هایی که در کنار گیاه مادری اضافه میشه و قرار دادنش در گلدون جداگانه میتونید تکثیرش کنید. کافیه به آرومی پاجوش هارو بکشید تا با ریشه از خاک خارج بشه.

يکشنبه 3/10/1396 - 16:2
دنیای گیاهان و حیوانات


گیاهی آپارتمانی با برگ های بنفشه، رشد سریعی داره و وقتی که بالغ شد و شاخه ها بلند شدند حالت آویزون به خودش میگیره.
#ژینورا
نور: به محیطی روشن و به دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج داره چون نور زیاد باعث سوختگی برگ ها میشه، اگه در محیط کم نور قرار بگیره برگ ها از بنفش به سبز تغییر رنگ میدن.
آبیاری: به آبیاری زیاد حساسه و باعث پوسیدگی ساقه میشه، از بهار تا پاییز زمانی که خاک تاحدودی رطوبتش رو از دست داد آبیاری کنید، در پاییز و زمستان هم اجازه بدید سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری انجام بشه.
خشکی کشیدن زیاد هم باعث خشک شدن نوک برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای میشه، رطوبت محیط به شادابی و رشدش کمک میکنه و بهتره از ظرف آب و سنگریزه در زیر گلدان استفاده کنید.
دما: دمای 16-24درجه براش مناسبه و اگه دما از ده درجه کاهش پیدا کنه باعث از بین رفتنش میشه.
خاک: به خاکی غنی با زهکش مناسب احتیاج داره، اضافه کردن پرلیت و پیت ماس به خاک باغچه میتونه بستر مناسبی براش باشه.
برای تقویتش از بهار تا پاییز، ماهی یک بار از کود مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید.
تکثیر: قلمه هایی به طول حدود ده سانت از زیر یک گره تهیه کنید و در پیت ماس یا پرلیت قرار بدید و روشو با پلاستیک بپوشونید تا ریشه زنی بهتر صورت بگیره.

يکشنبه 3/10/1396 - 16:1
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته